www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Nee want hij boodt eerst SE aan.reneeke1970 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:05:
[...]
Kwam hem vast goed uit om wat anders te leveren.....
Of het is zon gladde mee kletser
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Tsjoender heeft intussen bevestigd dat het ook met de SE3000H werkt.Cyphax schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:58:
Ik ben wel lui maar ik ben ook niet-wijs genoeg geweest om de monitoring van de YouLess helemaal from scratch op te zetten ipv Bidgely dus als ik een ECU kan uitlezen met een scriptje via een (draadloze) netwerkverbinding (ik ben eens door de installatiehandleiding aan het kijken om hier ook achter te komen) ben ik helemaal blij. Van de SE weet ik dat het kan, daar is een topic over, al zou het ietwat tricky zijn (en of het voor die nieuwe Wave nog geldt moet je dan ook maar hopen).
[ Voor 109% gewijzigd door Niek_ op 14-01-2017 09:28 ]
Ik heb er maar 1 gesproken en die wilde niet over iets praten als er nog geen huis staat.
Dat is wel jammer, zou zich nu kunnen onderscheiden met goed advies. Maar ze hebben blijkbaar een korte horizon..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Saved by the buoyancy of citrus
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Maar ik wil wel graag goed beginnen dus ik was maar begonnen met een partij te benaderen, en toen die hoorde dat ik nog moest bouwen kwam die terug met "bel maar weer als je huis er staat"
Tja, ik wil nu graag loze leidingen leggen, dakdoorvoer pannen laten leggen, gat door dak met een buis en dop erachter etc. dan is voor overleg wel handig.
Gelukkig heb ik dank zij dit forum wel een idee welke kant ik op moet. (Veel dank naar een aantal forum genoten)
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Veroordeel niet, verwonder u slechts

Zo, gisteren was het toch geen zonnepanelen weer, dus de huisverdeler maar eens aangepakt. Deze lag al een tijdje klaar in de schuur. Afgelopen week de nodige aanpassingen gedaan, alle automaten getest op werking en juiste afschakeltijd en stroom.
Probleem met de oude was tweeledig,
1 voor mij veel te veelgroepen op 1 aardlek (4) dat maag wel alleen heb ik al 2 x met mooi weer geen energie opgewekt door een uitgevallen aardlek.
2 Ik heb 3 fase groepen nodig in de schuur, en uiteraard is er meer ruimte voor PV
Todo
1 stuks 3 fase automaat moet nog aangepast worden, deze heeft geen aardlek
2 Buisinvoeren aan bovenzijde enigzins fatsoeneren
3 misschien de aardlek voor de zonnegroep (omnik 4TL) nog aanpassen. Echter heb ik hier met de vorige aardlek geen problemen mee gehad
[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 15-01-2017 10:01 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
https://www.solaredge.com/nl/products/pv-inverter/hd-wave
De variant 3680 spreekt ons erg aan. De grootste 1-fase omvormer. Volgens specificaties kan deze tot een over dimensionering aan van 155%. Dat is 5700V DC invoerzijde vanaf de panelen!
Hoe is dat mogelijk op 1 fase (16 Ampere)? 5700W met 230V = 24,8 Ampere?
Vanwege deze capaciteit en de beoogde Oost-West opstelling met veel panelen (plus minus 6000Wp), zal dat ook nog steeds niet aan 5700Wp op zijn hoogste komen?
Kost aardig wat centen, maar voor een 1-fase oplossing een gunstige keuze?
[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 16-01-2017 08:40 ]
Ja, dat was mij ook al opgevallen. En zeker voor de panelen wil ik natuurlijk dezelfde hebben als dat we nu hebben (in ieder geval qua looks...).Noord27 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:30:
Ik bedoel inderdaad de volledige plaatsing. Merk dat installateurs een beperkt assortiment hebben en dus vast houden aan bepaalde merken.
Wij hebben een schuin dak op een zolderverdieping, maar die begint gelijk na de begane grondNoord27 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:41:
Plat dak op je schuur is wel een ander verhaal als een schuin dak op je zolderverdieping. Waar ook geen trap tegenaan kan staan vanwege een uitbouw op de BG van een glazen serre.
Hm, ik hoor die van ons eigenlijk alleen als hij aanslaat (tik tik tik) en als hij uit gaat (weer tik tik tik). Hij hangt onder de trap, gewoon open en bloot, dus geen deur o.i.d.TFHfony schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:17:
[...]
Straling? Nop, gewoon vanwege het geluid en het feit dat ik geen zolder heb. Hij zou niet in de meterkast gepast hebben, dus had in het zicht in de hal moeten komen of op een slaapkamer. En echt een aanwinst voor die locaties zou het niet zijn qua aanzicht.
Over omvormers gesproken, wat is het verschil tussen trackers en strings? (of eigenlijk: ik weet wat strings zijn, maar wat zijn trackers?)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Met de bij behorende verliezen, die zullen bij 155% overdimensionering niet gering zijn.Noord27 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:10:
Toevallig iemand al ervaring met de nieuwe Solar Edge HD-Wave omvormers?
https://www.solaredge.com/nl/products/pv-inverter/hd-wave
De variant 3680 spreekt ons erg aan. De grootste 1-fase omvormer. Volgens specificaties kan deze tot een over dimensionering aan van 155%. Dat is 5700V DC invoerzijde vanaf de panelen!
De omvormer zal nooit meer leveren als zijn max vermogen van 3500 W ( = 14.5 A bij 240V)Hoe is dat mogelijk op 1 fase (16 Ampere)? 5700W met 230V = 24,8 Ampere?
Bij meer aangeboden vermogen zal hij dus gaan clippen.
Je moet dus gaan uitrekenen wat het maximaal simultaan vermogen is van je oost-west opstelling. Dat bepaald het gewenste DC vermogen van de omvormer. Hoe verder je onder het maximaal simultaan vermogen van je panelen zit hoe meer de verliezen bij vol vermogen van je panelen zit.Vanwege deze capaciteit en de beoogde Oost-West opstelling met veel panelen (plus minus 6000Wp), zal dat ook nog steeds niet aan 5700Wp op zijn hoogste komen?
Kost aardig wat centen, maar voor een 1-fase oplossing een gunstige keuze?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Strings zijn serie geschakelde zonnepanelen. in een dergelijke schakeling is de stroom door alle panelen hetzelfde, De spanning per paneel wordt opgeteld. Het slechtste paneel ( met schaduw) bepaald de opwek van alle panelen in die serie schakeling, de stroom is door alle immers hetzelfde.Wailing_Banshee schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:13:
Over omvormers gesproken, wat is het verschil tussen trackers en strings? (of eigenlijk: ik weet wat strings zijn, maar wat zijn trackers?)
Een tracker of MPP (of eigelijk MPP tracker) is de software in de omvormer welke het Maximum Power Point bepaald in een elke situatie. Deze zoekt dus constant naar het punt waarbij de stroom maal spanning maximaal is ( P = I x U ).
De omvormer bepaald welke stroom er door een string loopt, de spanning is een reactie daarop (binnen grenzen van opwek en paneel eigenschappen).
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Is het mogelijk de ligging en hellingshoek van de dakvlakken ergens in te voeren, zodat ik kan zien wat optimaal, cq. het theoretische rendement, is? Waarop ik daneen bepaald aantal virtueel Wp leg, en of dus hij niet teveel gaat clippen?WoudseHoeve schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:01:
[...]
Met de bij behorende verliezen, die zullen bij 155% overdimensionering niet gering zijn.
[...]
De omvormer zal nooit meer leveren als zijn max vermogen van 3500 W ( = 14.5 A bij 240V)
Bij meer aangeboden vermogen zal hij dus gaan clippen.
[...]
Je moet dus gaan uitrekenen wat het maximaal simultaan vermogen is van je oost-west opstelling. Dat bepaald het gewenste DC vermogen van de omvormer. Hoe verder je onder het maximaal simultaan vermogen van je panelen zit hoe meer de verliezen bij vol vermogen van je panelen zit.
ik weet dat de liggingen OZO en WNW gaan zijn, met beide een hellingshoek van circa 35 graden. Hoe dit te optimaliseren met 1 fase?

Of is het niet verstandiger om vooraf aan te beginnen en over te stappen naar 3-fasen in de meterkast. Dus van 1x35A naar 3x25A..
[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 16-01-2017 09:19 ]
Solar edge:

Kostal Piko :

Geen idee hoe bij jou de druppels uit de kraan komen. Maar 2 druppels water? Nou nee niet echt.WoudseHoeve schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:16:
Ligt het aan mij of lijken die nieuwe Solar Edge omvormers als 2 druppels water op mijn degelijke Kostal Piko omvormers ....
Solar edge:
[afbeelding]
Kostal Piko :
[afbeelding]
Mogelijk met de SolarEdge "site designer"? Heb ik zelf niet gebruikt.Noord27 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:13:
[...]
Is het mogelijk de ligging en hellingshoek van de dakvlakken ergens in te voeren, zodat ik kan zien wat optimaal, cq. het theoretische rendement, is? Waarop ik daneen bepaald aantal virtueel Wp leg, en of dus hij niet teveel gaat clippen?
ik weet dat de liggingen OZO en WNW gaan zijn, met beide een hellingshoek van circa 35 graden. Hoe dit te optimaliseren met 1 fase?
SMA heeft ook een heel uitgebreide designer maar dara zitten alleen SMA omvormers in ... maar kan je wel simuleren wat er gebeurd, het merk omvormer maakt dan niet uit.
Toen ik de plaatjes naast elkaar zag viel het idd wel meeApC_IcE schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:20:
[...]
Geen idee hoe bij jou de druppels uit de kraan komen. Maar 2 druppels water? Nou nee niet echt.
Uhm, nee. De HD wave is kleiner en heeft absoluut géén actieve koeling.WoudseHoeve schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:16:
Ligt het aan mij of lijken die nieuwe Solar Edge omvormers als 2 druppels water op mijn degelijke Kostal Piko omvormers ....
Solar edge:
[afbeelding]
Kostal Piko :
[afbeelding]
Jij gaat ze steiler leggen dan ik heb, maar met een natte vinger zeg ik het vermogen van beide daken bij elkaar en daar 70 procent van. Maar er zijn website voor om te berekenen.Noord27 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:13:
[...]
Is het mogelijk de ligging en hellingshoek van de dakvlakken ergens in te voeren, zodat ik kan zien wat optimaal, cq. het theoretische rendement, is? Waarop ik daneen bepaald aantal virtueel Wp leg, en of dus hij niet teveel gaat clippen?
Of is het niet verstandiger om vooraf aan te beginnen en over te stappen naar 3-fasen in de meterkast. Dus van 1x35A naar 3x25A..
Denk wel dat een sf meer doet dan een mono want die is minder gevoelig voor schuine instraling
1 PVoutput . Dongen NB
Natte vingerwerk doe ik niet graag op een dergelijke investering.. Concrete site vinden lukt mij ook nog niet tot op heden.reneeke1970 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:38:
[...]
Jij gaat ze steiler leggen dan ik heb, maar met een natte vinger zeg ik het vermogen van beide daken bij elkaar en daar 70 procent van. Maar er zijn website voor om te berekenen.
Denk wel dat een sf meer doet dan een mono want die is minder gevoelig voor schuine instraling
Mijn gok was circa 900 euro per kWp ex de BTW, maar het is niet iets dat makkelijk te toetsen is.
Het is niet echt rocket science ... maar ook een beetje natte vinger werk, iedere dag volgt de zon een andere maar wel bekende baan ....Noord27 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:58:
[...]
Natte vingerwerk doe ik niet graag op een dergelijke investering.. Concrete site vinden lukt mij ook nog niet tot op heden.
Ik weet niet hoe je met excel bent maar het lijkt me relatief simpel een zonnebaan (data) te nemen bij van een dag waarbij de zon zeker haaks op je panelen komt. Je neemt 1 paneel op oost en 1 op west (met de correcte hoeken)
Vervolgens kan je het vermogen uitrekenen door de inval hoek van de zon op je paneel op ieder moment van de dag te nemen en het vermogen van dat paneel uit te rekenen (iedere 1 min of zo)
Dat kan je voor oost en west doen, de resultaten op te tellen en om te rekenen naar een percentage van het Wp vermogen.
Daaruit volgt dus een formule voor je maximaal vermogen wat aan de omvormer wordt aangeboden.
Daarna kan je nog gokken hoe vaak het zonnig is (knmi?) en je panelen het maximaal vermogen kunnen leveren om te bepalen hoeveel verliezen je hebt bij een bepaald percentage overdimensionering.
Je hebt alleen clipping bij een max (boven je overdimensionering percentage) vermogen.
Als je daarna hier je excel file post zijn daar veel mensen blij mee.
Data lekje via Hosola omvormers. Au.
http://www.rtvdrenthe.nl/...datalek-door-zonnepanelen
Corporatie Emmen onderneemt actie
http://www.rtvdrenthe.nl/...zonnepanelen-in-Emmen-aan
... maar zal vast niet tot Emmen beperkt blijven schat ik zo.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
je zult niet verder komen als natte vingerwerk.Noord27 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:58:
[...]
Natte vingerwerk doe ik niet graag op een dergelijke investering.. Concrete site vinden lukt mij ook nog niet tot op heden.
zeker niet als je de gegevens zo slecht op het forum zet.
beter had je dit kunnen zeggen:
oost = 2000Wp met 30 graden.
west = 2000Wp met 30 graden.
zuid = 1000Wp met 90 graden. (plat tegen gevel)
dit is nog goed te doen met een 3000W omvormer.
(oost en west is echt oost west bij jouw, die 5 graden afwijking doet erg weinig om die nog mee te nemen in de berekening.)
de se3680 geeft wat meer ruimte voor als er meer plek op het dak is (of je gebruikt iets zwaardere panelen etc etc..)
maar zoizo, buiten oost-west heb je ook nog dit verhaal:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
en dan hebben we het alleen nog maar over een zuid set.
ik heb deze zomer met deze set gedraaid:
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
maar dan met een 3kW omvormer (die maar 2kW per mpp doet) en heb daar door een +/-200kWh verloren aan clipping, maar wel een 4000kWh binnen gehaald.
dus verlies in minimaal, maar voor mij wel voldoende om de omvormer te vervangen. (ik kon dat toch gratis doen hij was over, lol)
lager.databeestje schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:28:
Even een incourante vraag, voor het plaatsen van circa 100kWp aan panelen, wat zou dan een richtprijs zijn ex BTW voor een plat dak installatie. Een SDE subsidie is teveel rompslomp, de aansluiting is groter dan 3x80A en zou met een dagverbruik van circa 100-120kW van 8 tot 6 een installatie grote van tussen de 120 en 150kW behelsen.
Mijn gok was circa 900 euro per kWp ex de BTW, maar het is niet iets dat makkelijk te toetsen is.
dat kan goedkoper, hoeveel is lastig te berekenen met die grote van setup.
maar een paar tips.
poly panelen kun je al krijgen voor onder de 0,40€/Wp ex BTW. (heb zelfs 0,34€/Wp al gezien, weet dan alleen niks van de kwaliteit.)
en er is een hele goedkope oplossing voor oost-west opstelling voor platdak tegenwoordig.
(ik gok even uit het hooft dat je dan op 20€ ex BTW per paneel uit komt.)
dus per paneel + bevestiging kom je op een 110-126€ uit met een 265Wp (ex BTW).
maar met dit soort grote setjes, dan zijn omvormers het grootste probleem.
lastig om daar iets voor te berekenen en wisselt ook per lokatie hoe het op te lossen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik krijg bij die stukjes toch een gevoel dat ze geschreven zijn door iemand die niet helemaal weet waar hij het over heeft.zonnigtype schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:33:
Goedemorgen
Bij het eerste stukje staat een foto van een omvormer, met als bijschrijft "Het gaat om deze kastjes". En dan in het volgende stuk wordt geadviseerd die kastjes uit te zetten... Dus je moet je omvormer maar uitzetten? Ipv dat je de internet connectie verbreekt...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Alles ex btw:migjes schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:38:
lager.![]()
dat kan goedkoper, hoeveel is lastig te berekenen met die grote van setup.
maar een paar tips.
poly panelen kun je al krijgen voor onder de 0,40€/Wp ex BTW. (heb zelfs 0,34€/Wp al gezien, weet dan alleen niks van de kwaliteit.)
en er is een hele goedkope oplossing voor oost-west opstelling voor platdak tegenwoordig.
(ik gok even uit het hooft dat je dan op 20€ ex BTW per paneel uit komt.)
dus per paneel + bevestiging kom je op een 110-126€ uit met een 265Wp (ex BTW).
maar met dit soort grote setjes, dan zijn omvormers het grootste probleem.
lastig om daar iets voor te berekenen en wisselt ook per lokatie hoe het op te lossen.
Montage materialen ongeveer 0.12 euro per Wp, omvormer aankoop 0.13 euro per Wp
De panelen Zijn idd van 0.34 per wp voor Koreaanse poly tot 0.50 per wp voor Japanse SF.
Montage zelf en aansluiten omvormers is afhankelijk van de locatie.
De range is dus 0.70 tot 0.90 per Wp.
Lees idd een sterke conclusie in dat verhaal. Dat in de praktijk zonnepanelen meer als 90% van hun tijd, minder als 70% van hun opgegeven vermogen leveren. Dat stemt mij wel vrolijk die overdimensionering.migjes schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:38:
[...]
je zult niet verder komen als natte vingerwerk.![]()
zeker niet als je de gegevens zo slecht op het forum zet.
beter had je dit kunnen zeggen:
oost = 2000Wp met 30 graden.
west = 2000Wp met 30 graden.
zuid = 1000Wp met 90 graden. (plat tegen gevel)
dit is nog goed te doen met een 3000W omvormer.
(oost en west is echt oost west bij jouw, die 5 graden afwijking doet erg weinig om die nog mee te nemen in de berekening.)
de se3680 geeft wat meer ruimte voor als er meer plek op het dak is (of je gebruikt iets zwaardere panelen etc etc..)
maar zoizo, buiten oost-west heb je ook nog dit verhaal:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
en dan hebben we het alleen nog maar over een zuid set.![]()
ik heb deze zomer met deze set gedraaid:
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
maar dan met een 3kW omvormer (die maar 2kW per mpp doet) en heb daar door een +/-200kWh verloren aan clipping, maar wel een 4000kWh binnen gehaald.
dus verlies in minimaal, maar voor mij wel voldoende om de omvormer te vervangen. (ik kon dat toch gratis doen hij was over, lol)
Edit:
WAF is niet eens met Tetris (zowel landscape als portrait op 1 dakvlak) en ook niet eens met Poly panelen en/of alu kleur rand. Dus het moeten all-black panelen worden. Mono met zwarte rand. Hmm.. Canadian Solar Percium 295wp dan wellicht met zwart frame.
[ Voor 48% gewijzigd door Noord27 op 16-01-2017 12:24 ]
Tja... Zoals ik al zei. Het is een combinatie. Je moet je ook voorstellen dat toen we dit huis lieten bouwen, heb ik met veel zaken rekening gehouden. Er staat hier een leuke 7.1 geluidsinstallatie waarvan je geen kabel ziet lopen (Is allemaal met de bouw al in de muren weggewerkt), elke kamer voorzien van CAT6, CAI, Telefonie, etc... en... dus ook al een pijpje vanaf het dak naar de meterkast voor als ik ooit aan de zonnepanelen wilde.Wailing_Banshee schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:13:
[...]
Hm, ik hoor die van ons eigenlijk alleen als hij aanslaat (tik tik tik) en als hij uit gaat (weer tik tik tik). Hij hangt onder de trap, gewoon open en bloot, dus geen deur o.i.d.
In de meterkast is alleen echt geen plaats voor een omvormer en als ik hem op een plaats wil gaan hangen waar hij echt uit het zicht is, moet ik (in het zicht) weer buizen met kabels gaan aanleggen naar de berging. En dan is die paar 100 euro welke ik uitspaar aan een enkele inverter weg en zit ik met buizen in het zicht.
En dan blijft het punt van schaduw staan:

Ik zou dus een stille 4.5KW inverter moeten hebben welke een erg goed schaduwmanagement heeft en die in mijn meterkast past (Dus eigenlijk maximaal het formaat van een modem.) En anders moet ik het geld wat ik uitspaar uitgeven aan een lelijke oplossing.
Nop.. Nog steeds erg blij met mijn MicroInverters. Wellicht over 10 jaar niet meer als blijkt dat ze bij bosjes uitvallen, maar dat zie ik dan wel.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Verwijderd

Maar dan voor gebruik buiten en het liefst zwart. Nu heb ik ook wel paneelhouders gevonden die er ook prima geschikt voor zouden zijn ware het niet dat deze zomaar €4~5 p.s. kosten en met 4 per paneel wordt dat nog een duur geintje voor 4 panelen om even iets te proberen...
Iemand een idee of waar ik naar zou kunnen kijken?
Toen we de meterkast verplaatsten wisten we vaag dat we ooit ergens in de toekomst mogelijk eventueel wat zonnepanelen zouden nemen. Maar totaal niet geweten van dingen als omvormers enzoTFHfony schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:01:
[...]
Tja... Zoals ik al zei. Het is een combinatie. Je moet je ook voorstellen dat toen we dit huis lieten bouwen, heb ik met veel zaken rekening gehouden. Er staat hier een leuke 7.1 geluidsinstallatie waarvan je geen kabel ziet lopen (Is allemaal met de bouw al in de muren weggewerkt), elke kamer voorzien van CAT6, CAI, Telefonie, etc... en... dus ook al een pijpje vanaf het dak naar de meterkast voor als ik ooit aan de zonnepanelen wilde.
In de meterkast is alleen echt geen plaats voor een omvormer en als ik hem op een plaats wil gaan hangen waar hij echt uit het zicht is, moet ik (in het zicht) weer buizen met kabels gaan aanleggen naar de berging. En dan is die paar 100 euro welke ik uitspaar aan een enkele inverter weg en zit ik met buizen in het zicht.
En dan blijft het punt van schaduw staan:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou dus een stille 4.5KW inverter moeten hebben welke een erg goed schaduwmanagement heeft en die in mijn meterkast past (Dus eigenlijk maximaal het formaat van een modem.) En anders moet ik het geld wat ik uitspaar uitgeven aan een lelijke oplossing.
Nop.. Nog steeds erg blij met mijn MicroInverters. Wellicht over 10 jaar niet meer als blijkt dat ze bij bosjes uitvallen, maar dat zie ik dan wel.
Maar ik ben het met je eens: het mag best iets meer kosten als je het daardoor mooi kan wegwerken. Anders ga je er toch alleen maar aan ergeren.
Maar ik ben er qua omvormer redelijk uit: een 4500W, 3 fase omvormer, met minimaal 3 strings en ingebouwde webserver zodat de logging makkelijk moet kunnen.
Verwijderd
ff simpel gedacht pak 2 u-profielen en monteer deze op de muurIemand een idee of waar ik naar zou kunnen kijken?
schuif het paneel ertussen en klaar
Eigenlijk best een goed idee, ook nog iets aan de voorzijde natuurlijk zodat ze blijven zitten.Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:03:
[...]
ff simpel gedacht pak 2 u-profielen en monteer deze op de muur
schuif het paneel ertussen en klaar
Heb zelf nog drie SF170 panelen "over". kunnen op deze manier wellicht mooi aan de schutting gehangen worden :-)
Nog even kijken welke omvormer daar mooi bij zou passen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Verwijderd
daarom een U profielook nog iets aan de voorzijde natuurlijk zodat ze blijven zitten
zoals dit :

in de juiste maat glijd het paneel daar precies tussen schroefje er, kopje van de schroef afboren en klaar
Voor 4000 Euro, installatie circa 900 Euro, beide prijzen excl. BTW.
Mijn dak staat onder een helling van 50gr en ligt op het Oost Zuid Oosten. 5 panelen komen op het platte dak te liggen.
De vraag die ik heb is of dit een redelijke kwaliteit paneel is en of de prijs redelijk is. Ik snap dat er altijd een goedkoper adres is, maar wegens totale afwezigheid van ervaring met en kennis van deze materie wil ik het graag door een solide vakman laten installeren.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Excuses, te snel erover heen gelezen ;-)
Zat al helemaal in mijn hoofd met hoe ik het wil gaan doen :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dit zelfde bij Omnik, aangezien deze standaard een niet uit te zetten wifi netwerk uitzendenzonnigtype schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:33:
Goedemorgen
Dit netwerk is standaard onbeveiligd waardoor je, als je het wachtwoord/username weet van de omvormer, op de omvormer kan inloggen om hier vervolgens het wachtwoord van het wifi netwerk te achterhalen waar de omvormer mee verbonden is. Ik kan het filmpje hier niet afspelen maar waarschijnlijk was het wachtwoord van de omvormer een default pass of standaard voor alle klanten van Domesta.
De installateur hier had het wachtwoord/username veranderd naar een zeer simpel wachtwoord wat voor alle klanten waarschijnlijk hetzelfde is, ook liet deze het netwerk wat de Omnik standaard uitzend onbeveiligd. Toen ik ze hierop aansprak gaven ze aan dat nog nooit een klant hier melding/klacht over had gemaakt.Via de website van de installateur kan ik een groot aantal projecten achterhalen, grote kans dat ik zo het wifi wachtwoord van deze klanten kan achterhalen.
Heb hier overigens het wifi netwerk wat de Omnik uitzend met een wachtwoord beveiligd en de SSID aangepast. Dan is het naar mijn weten waterdicht
Eigenlijk had ik ook niet echt het idee dat ze het begrepen.
Ik heb een h6sola en een omnik,en voor beide geld dat zodra ze gekoppeld zijn aan een ander wifi punt voor de logging, dat zijn eigen apxxxx niet meer zichtbaar is. Als je er opnieuw in wilt komen kan dat pas na reset.nooberke schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:24:
[...]
Dit zelfde bij Omnik, aangezien deze standaard een niet uit te zetten wifi netwerk uitzenden
Dit netwerk is standaard onbeveiligd waardoor je, als je het wachtwoord/username weet van de omvormer, op de omvormer kan inloggen om hier vervolgens het wachtwoord van het wifi netwerk te achterhalen waar de omvormer mee verbonden is. Ik kan het filmpje hier niet afspelen maar waarschijnlijk was het wachtwoord van de omvormer een default pass of standaard voor alle klanten van Domesta.
De installateur hier had het wachtwoord/username veranderd naar een zeer simpel wachtwoord wat voor alle klanten waarschijnlijk hetzelfde is, ook liet deze het netwerk wat de Omnik standaard uitzend onbeveiligd. Toen ik ze hierop aansprak gaven ze aan dat nog nooit een klant hier melding/klacht over had gemaakt.Via de website van de installateur kan ik een groot aantal projecten achterhalen, grote kans dat ik zo het wifi wachtwoord van deze klanten kan achterhalen.
Heb hier overigens het wifi netwerk wat de Omnik uitzend met een wachtwoord beveiligd en de SSID aangepast. Dan is het naar mijn weten waterdicht![]()
Ik had deze veiligheid probleem ook snel in gedachte maar dat is geen probleem.
Zou handig zijn paar vrije wifi punten erbij in de tuin......
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Hou met schuttingen alleen wel in de gaten dat het best wat extra gewicht is en panelen torsiekrachten niet zo goed (zet ze dus niet klemvast) kunnen hebben. Vandaar ook dat ik het aan een gevel wil hebben. U profiel heb ik overigens wel aan gedacht maar 'mooi' is het niet. Vandaar het idee van spiegelklemmen maar ik kwam net op iets anders, een dubbele kunststof bus waarbij ik de bout mooi af kan dekken met een kunststof kapje, eens kijken of ik dat lokaal kan vinden. Plaatje moet ik even schuldig blijven alleen.thido schreef op maandag 16 januari 2017 @ 14:45:
[...]
Eigenlijk best een goed idee, ook nog iets aan de voorzijde natuurlijk zodat ze blijven zitten.
Heb zelf nog drie SF170 panelen "over". kunnen op deze manier wellicht mooi aan de schutting gehangen worden :-)
Nog even kijken welke omvormer daar mooi bij zou passen.
Ik heb nog een partij alu eind- en tussen klemmen voor glaspanelen ca 6mm dik. Kan je die gebruiken?Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:30:
Heren, ik breek me het hoofd al een tijdje over iets. Ik wil wat glas panelen op een gevel monteren gewoon om eens te proberen maar ik heb onder en boven maar weinig ruimte. Liever wil ik ook geen rails gebruiken om eea op te monteren. Wat ik zoek is eigenlijk een soort spiegel klem zoals dit:
[afbeelding]
Maar dan voor gebruik buiten en het liefst zwart. Nu heb ik ook wel paneelhouders gevonden die er ook prima geschikt voor zouden zijn ware het niet dat deze zomaar €4~5 p.s. kosten en met 4 per paneel wordt dat nog een duur geintje voor 4 panelen om even iets te proberen...
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Je moet even opletten hoe de installateur de panelen in strings op je omvormer wil aansluiten. Panelen die op 50 graden liggen moet je normaal niet in een zelfde string hebben met panelen die plat liggen.bert pit schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:10:
Beste mensen, Voor mij geldt ook dat de materie nieuw is. Ik heb een offerte liggen voor 14 stuks mono-kristallijne zonnepanelen, fabricaat IBC-Solar, type MonoSol 300 VL4. Totaal vermogen 4.200 Wp, de opbrengst is berekend op 3.850 kWh. 1 omvormer, fabricaat SMA, type SB3600-21,
Mijn dak staat onder een helling van 50gr en ligt op het Oost Zuid Oosten. 5 panelen komen op het platte dak te liggen.
[ Voor 19% gewijzigd door TWyk op 16-01-2017 17:16 ]
Hier hetzelfde, vind het op zich belachelijk dat die omnik zich als accesspoint gedraagd. Is nergens voor nodig, maar is ook niet uit te zetten.nooberke schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:24:
[...]
Dit zelfde bij Omnik, aangezien deze standaard een niet uit te zetten wifi netwerk uitzenden
Heb hier overigens het wifi netwerk wat de Omnik uitzend met een wachtwoord beveiligd en de SSID aangepast. Dan is het naar mijn weten waterdicht![]()
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als je een plaatje metaal met een gat erin tegen de muur schroeft (om de ongelijkheid op te vangen) ter hoogte van het allu profiel van je paneel en dan er een eindklem er op zet? (alsof je alleen de bovenkant van een profiel gebruikt en de eindklem)Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:30:
Heren, ik breek me het hoofd al een tijdje over iets. Ik wil wat glas panelen op een gevel monteren gewoon om eens te proberen maar ik heb onder en boven maar weinig ruimte. Liever wil ik ook geen rails gebruiken om eea op te monteren. Wat ik zoek is eigenlijk een soort spiegel klem zoals dit:
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 16-01-2017 22:56 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik heb het telefonisch gedaan en ik kan nu bij de monitoring portal.Jerrythafast schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:29:
[...]
Even mailen naar SolarEdge support, situatie uitleggen, misschien fotootje van je omvormer inclusief sticker met serienummer erbij voegen ter bewijs.
Nu moet ik via een distributeur op zoek naar een nieuwe installateur die de garantie en service over wil nemen.
Ik ken geen een van die distributeurs, kan iemand iets aanraden?
OK duidelijk. Maar de kwaliteit van de panelen en omvormer, is die wel OK?TWyk schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:16:
[...]
Je moet even opletten hoe de installateur de panelen in strings op je omvormer wil aansluiten. Panelen die op 50 graden liggen moet je normaal niet in een zelfde string hebben met panelen die plat liggen.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
redelijk oke, dus geen problemen daar.bert pit schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:36:
[...]
OK duidelijk. Maar de kwaliteit van de panelen en omvormer, is die wel OK?
(ik vind SMA vaak wel erg duur voor wat ze bieden, maar ze doen het wel goed.)
het probleempje zit ergens anders (en is echt geen ramp, maar het kan gewoon beter.
9x op het schuine dak geeft 9x32Vmpp= 288Vmpp.
dat is nog wel een stukje afstand van het optimum van de omvormer (350Vmpp-400Vmpp), maar dit gaat wel.
(dit kleine verlies is geen ramp. is maar <1%)
ik ga er van uit dat de 5x op het platte dak een minder steile hoek gaan krijgen.
5x32Vmpp=160Vmpp.
en dit is wel erg ver van het optimum van de omvormer.
op zich gaat dit wel, maar je zit nu best ver van het optimum en je verliest nu wel al snel >2% van je opbrengst (als het zonnig is, met bewolking nog meer. en die 1% van de andere panelen komt daar nog bij)
en dat is een beetje jammer. (dit raad ik niet graag aan om te doen.)
je moet dus rekening houden dat je set niet het hoogste zal scooren.
(maar ik denk dat je hoger gaat scooren als dat je leverancier zegt.
hij houd wel een flinke marge aan voor zich zelf.)
de panelen op het platte dak zou je ook kunnen vervangen voor andere panelen.
b.v:
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
of
http://shop.winkelman-zon...fmeting--1257x977x35.html
etc etc etc (in verschillende prijs classes. ik geef deze als voorbeeld omdat ik al zie dat je leverancier deze ook kan leveren, maar misschien heeft hij nog iets anders.
(deze panelen hebben een andere maat, dus het moet wel passen. welke je wil gebruiken hangt van de maten af en welke je leverancier kan leveren.)
dit soort panelen leveren een hogere Vmpp dus heb je de omvormer snel beter gevuld.
voorbeeld met een panasonic 245Wp dan kunnen wel eens 6X passen:
6x 44Vmpp = 264Vmpp.
afhankelijk van je lokatie, kan je leverancier het eigenlijk dus nog wel iets beter doen als hij nu doet.
en dat hoeft niet veel (of misschien zelfs niet) extra te kosten.
edit:
panelen op het dak lekker steil, en panelen op het platte dak lekker plat.
geeft een leuke combi.
de steile doen het goed in de lente en herfst.
de platte doen het beter in de zomer, een win-win dus.
ook wel de reden dat een iets te kleine omvormer geen problemen zal geven.
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 17-01-2017 12:20 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wat zijn de modellen hiervan? Bij de Omnik hier (4.0 TL2) blijft het AP altijd aan staanreneeke1970 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:21:
[...]
Ik heb een h6sola en een omnik,en voor beide geld dat zodra ze gekoppeld zijn aan een ander wifi punt voor de logging, dat zijn eigen apxxxx niet meer zichtbaar is. Als je er opnieuw in wilt komen kan dat pas na reset.
Ik had deze veiligheid probleem ook snel in gedachte maar dat is geen probleem.
Zou handig zijn paar vrije wifi punten erbij in de tuin......
Dank Migjes voor de uitgebreide toelichting. Ik heb weer stof tot nadenken. Wel bijzonder dat je weet wie mijn leverancier ismigjes schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:57:
[...]
redelijk oke, dus geen problemen daar.![]()
(ik vind SMA vaak wel erg duur voor wat ze bieden, maar ze doen het wel goed.)
het probleempje zit ergens anders (en is echt geen ramp, maar het kan gewoon beter.)
9x op het schuine dak geeft 9x32Vmpp= 288Vmpp.
dat is nog wel een stukje afstand van het optimum van de omvormer (350Vmpp-400Vmpp), maar dit gaat wel.
(dit kleine verlies is geen ramp. is maar <1%)
ik ga er van uit dat de 5x op het platte dak een minder steile hoek gaan krijgen.
5x32Vmpp=160Vmpp.
en dit is wel erg ver van het optimum van de omvormer.
op zich gaat dit wel, maar je zit nu best ver van het optimum en je verliest nu wel al snel >2% van je opbrengst (als het zonnig is, met bewolking nog meer. en die 1% van de andere panelen komt daar nog bij)
en dat is een beetje jammer. (dit raad ik niet graag aan om te doen.)
je moet dus rekening houden dat je set niet het hoogste zal scooren.
(maar ik denk dat je hoger gaat scooren als dat je leverancier zegt.![]()
hij houd wel een flinke marge aan voor zich zelf.)
de panelen op het platte dak zou je ook kunnen vervangen voor andere panelen.
b.v:
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
of
http://shop.winkelman-zon...fmeting--1257x977x35.html
etc etc etc (in verschillende prijs classes. ik geef deze als voorbeeld omdat ik al zie dat je leverancier deze ook kan leveren, maar misschien heeft hij nog iets anders.)
(deze panelen hebben een andere maat, dus het moet wel passen. welke je wil gebruiken hangt van de maten af en welke je leverancier kan leveren.)
dit soort panelen leveren een hogere Vmpp dus heb je de omvormer snel beter gevuld.![]()
voorbeeld met een panasonic 245Wp dan kunnen wel eens 6X passen:
6x 44Vmpp = 264Vmpp.
afhankelijk van je lokatie, kan je leverancier het eigenlijk dus nog wel iets beter doen als hij nu doet.
en dat hoeft niet veel (of misschien zelfs niet) extra te kosten.
edit:
panelen op het dak lekker steil, en panelen op het platte dak lekker plat.
geeft een leuke combi.
de steile doen het goed in de lente en herfst.
de platte doen het beter in de zomer, een win-win dus.
ook wel de reden dat een iets te kleine omvormer geen problemen zal geven.
ben zelf geen leverancier, gewoon hobbyist.bert pit schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:19:
[...]
Dank Migjes voor de uitgebreide toelichting. Ik heb weer stof tot nadenken. Wel bijzonder dat je weet wie mijn leverancier isof ben je het zelf?
(maar ik kan aardig gokken aan de hand van de panelen waar ze vandaan komen en zo weet ik ook aan wat de leverancier nog meer kan leveren, maar kan stiekem ook een cross import zijn en dan zit ik er gewoon naast.
ik geef je even een voorbeeld met panasonic 325Wp.
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325/
(pasop die zijn wel 6cm breder als je huidige panelen, dus ik weet niet of dat kan.)
die leveren een 58,0Vmpp dat x5 = 290Vmpp
stuk beter als 5x32Vmpp = 160Vmpp.
de sma wil graag het liefst een 170Vmpp. (hij werkt wel onder die waarde, maar rendement word wel slecht)
hier een voorbeeld van rendement met een TL omvormer (geen SMA maar verschil zal erg minimaal zijn)

tja, dan zit ik liever op de 290Vmpp dan op een Vmpp die niet meer op de kaart staat.
(en ik hou nog geen rekening dat als panelen warm worden de Vmpp nog iets daalt)
de panasonics kosten wel een flinke duit meer.
(waar ik niet moeilijk over zou doen.
lekker draaien met 5x325Wp + 9x300Wp = 4325Wp en dat kan ook nog steeds op die SMA.)
maar er zijn ook alternatieven die +/- het zelfde als je 300Wp's kosten.
vraag er naar bij je leverancier, hij heeft vast een oplossing die beter is.
(vraag dan naar 5x panelen met 5" cellen, die leveren een hogere Vmpp en lager Ampp.
ook dunne film panelen kunnen een oplossing zijn zoals solarfrontier.)
Waar kan je dan vinden wat een omvormer het liefst heeft?migjes schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:35:
[...]
ben zelf geen leverancier, gewoon hobbyist.
(maar ik kan aardig gokken aan de hand van de panelen waar ze vandaan komen en zo weet ik ook aan wat de leverancier nog meer kan leveren, maar kan stiekem ook een cross import zijn en dan zit ik er gewoon naast.)
ik geef je even een voorbeeld met panasonic 325Wp.
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325/
(pasop die zijn wel 6cm breder als je huidige panelen, dus ik weet niet of dat kan.)
die leveren een 58,0Vmpp dat x5 = 290Vmpp
stuk beter als 5x32Vmpp = 160Vmpp.
de sma wil graag het liefst een 170Vmpp. (hij werkt wel onder die waarde, maar rendement word wel slecht)
(is dat de MPP voltage range (Umpp min – Umpp max)?)
Oh, nog een vraagje, als ik een omvormer koop met 4 strings, moeten ze dan ook alle 4 in gebruik zijn? Of kun je ook zeggen dat je maar 3 strings gebruikt en die 4e string later nog eens wat extra panelen voor koopt?
[ Voor 14% gewijzigd door Wailing_Banshee op 17-01-2017 15:00 ]
gewoon in de specificaties (of anders dieper in de handleiding bij sommige merken)Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:48:
[...]
Waar kan je dan vinden wat een omvormer het liefst heeft?
soms als het een b-merk is staat het er niet in.
(als het er niet in staat dan noem ik het een b-merk
dan zijn ze meer bezig met verkopen als iets goeds te maken, marketing = soms gewoon liegen.)
grof weg kun je de omvormers wel indelen in 3 groepen.
1. 1fase tl omvormer wil 350Vmpp
2. 1fase tl omvormer zonder booster, die moet nooit minder als 350Vmpp krijgen omdat hij niet omhoog kan converteren. (omlaag converteren is effectiever als omhoog.)
3. 3fase omvormer, die willen het liefst iets richting de 720Vmpp
en helaas vele uitzonderingen die er dan ook nog zijn.
in mijn omvormer kan ik zelfs de interne brug (tussen mpp en omvormer zelf) de V zien.
als de Vac wat hoger is, dan word de interne brug ook hoger. en het zelfde voor lager.
het word dan wel helaas erg veel seksueel mieren mishandelen. (het betere mieren geneuk
ehh, vraag niet duidelijk.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:48:
Oh, nog een vraagje, als ik een omvormer koop met 4 strings, moeten ze dan ook alle 4 in gebruik zijn? Of kun je ook zeggen dat je maar 3 strings gebruikt en die 4e string later nog eens wat extra panelen voor koopt?
bedoel je mpp's of parallel?
hoe moet ik dit zien?
Huurcorporatie Domesta komt in actie n.a.v. privacy lek Hosola omvormers ... en ze gaan ook Omnik en Growatt inverters aanpakken. "Omdat de software lijkt op die van Hosola nemen we het zekere voor het onzekere."nooberke schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:22:
[...]
Wat zijn de modellen hiervan? Bij de Omnik hier (4.0 TL2) blijft het AP altijd aan staan
https://www.domesta.nl/Ho...vormers-zonnepanelen.html
Smeulend vuurtje blussen, dussss.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik zit naar deze te kijken:migjes schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:06:
[...]
gewoon in de specificaties (of anders dieper in de handleiding bij sommige merken)
soms als het een b-merk is staat het er niet in.
(als het er niet in staat dan noem ik het een b-merk![]()
dan zijn ze meer bezig met verkopen als iets goeds te maken, marketing = soms gewoon liegen.)
grof weg kun je de omvormers wel indelen in 3 groepen.
1. 1fase tl omvormer wil 350Vmpp
2. 1fase tl omvormer zonder booster, die moet nooit minder als 350Vmpp krijgen omdat hij niet omhoog kan converteren. (omlaag converteren is effectiever als omhoog.)
3. 3fase omvormer, die willen het liefst iets richting de 720Vmpp
en helaas vele uitzonderingen die er dan ook nog zijn.![]()
in mijn omvormer kan ik zelfs de interne brug (tussen mpp en omvormer zelf) de V zien.
als de Vac wat hoger is, dan word de interne brug ook hoger. en het zelfde voor lager.
het word dan wel helaas erg veel seksueel mieren mishandelen. (het betere mieren geneuk)
[...]
ehh, vraag niet duidelijk.![]()
bedoel je mpp's of parallel?
hoe moet ik dit zien?
http://shop.winkelman-zon...an--lan-en-webserver.html
Die heeft aansluitmogelijkheden voor 4 strings (en 2 trackers). Maar ik wil 18 panelen erop aansluiten (3 strings van 6). De Fronius Symo 4.5 3S heeft 3 strings (en 1 tracker).
(specs: http://www.fronius.com/cp...ENG_HTML.htm#.WH4i9f67pus)
[ Voor 4% gewijzigd door Wailing_Banshee op 17-01-2017 15:51 ]
Overigens, bij strings van 6 mono panelen wordt het voltage volgens mij wel erg laag, kun je niet beter 2 strings van 9 nemen? Of allemaal in 1 string?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Beide zou werken, maar ik zou -M aanraden voor meer flexibiliteit.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb nog zon oude externe wifi kastje erbij, niet intern.nooberke schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:22:
[...]
Wat zijn de modellen hiervan? Bij de Omnik hier (4.0 TL2) blijft het AP altijd aan staan
Omnik 13k
1 PVoutput . Dongen NB
Natuurlijk zo'n beetje het beste op de markt wat er is, maar ik schrok van de prijs.
Duidelijke uitleg en aardige man. Maar er moet een gulden midden weg zitten tussen LG+Enphase en niet-uit-te-spreken-Koreaans.
[ Voor 51% gewijzigd door Noord27 op 17-01-2017 21:21 ]
We hebben nu ook twee strings van elk 6 panelen. En alles in 1 string is niet verstandig, dat hebben we op zondag ook wel gemerkt. Omdat ze nu liggen in een 5/7 opstelling (5 boven, 7 onder) hadden we bijna geen opgebrengst omdat er op de onderste rij panelen nog een een rand sneeuw lag (op de onderste 10cm van de panelen...). (het idee was natuurlijk oorspronkelijk om er 6/6 van te maken, helaas gooide dat ene pijpje roet in het eten). Dus ook met die 6 nieuwe wil ik minimaal 2 strings: 1 boven, 1 onder (boven zullen er zo'n 7 landscape komen te liggen, onder 11 portrait)zonoskar schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:17:
Die Fronius heeft 2 MPPs met 2 DC ingangen, daar kun je dus 2 strings per MPP op aansluiten zonder Y-kabels. Maar je kan best meerdere strings aansluiten op 1 DC ingang.
Overigens, bij strings van 6 mono panelen wordt het voltage volgens mij wel erg laag, kun je niet beter 2 strings van 9 nemen? Of allemaal in 1 string?
https://solarmagazine.nl/...ordenaar-van-zonnepanelen
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Is er iemand hierop het forum hier ervaring mee heeft of heeft iemand bedenkingen over dit systeem?
Ohhh! Dat is een gaaf systeem voor op de garage!PietProem schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:14:
Ben op zoek naar dakbedekking (met zonnepanelen natuurlijk) voor een nieuw te bouwen huis. Nu zag ik op www.Smartroof.be een mooi BIPV systeem, de NeoSolpan sprak me wel aan.
Is er iemand hierop het forum hier ervaring mee heeft of heeft iemand bedenkingen over dit systeem?
het is wel mooi, maar:PietProem schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:14:
Ben op zoek naar dakbedekking (met zonnepanelen natuurlijk) voor een nieuw te bouwen huis. Nu zag ik op www.Smartroof.be een mooi BIPV systeem, de NeoSolpan sprak me wel aan.
elke cel bijna een aparte stekker set geven maakt veel kosten in het leggen en aanschaf.
dus goedkoop kun je het niet noemen.
(ik heb zelf per 60 en 72 cellen een stekker set.)
ook het aantal Wp wat je kunt leggen met zoveel marge tussen de cellen word erg snel weinig per m2.
125 Wp/m2 is niet veel te noemen ik heb rond de 180-200Wp/m2.
gewoon dakpannen en daar over heen panelen leggen is vele malen goedkoper.
[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 18-01-2017 10:32 ]
Heb het een keer uitgezocht en voor mijn dak kwam het rond de 20kmigjes schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:29:
[...]
het is wel mooi, maar:
elke cel bijna een aparte stekker set geven maakt veel kosten in het leggen en aanschaf.
dus goedkoop kun je het niet noemen.
(ik heb zelf per 60 en 72 cellen een stekker set.)
gewoon dakpannen en daar over heen panelen leggen is vele malen goedkoper.
De verkoper die ik het laatst in huis had kwam met Enphase gecombineerd met NSP-panelen. Die zijn volgens hem even goed als die van LG (hoogwaardige panelen) maar een stukje goedkoper. Dat zou al een stuk kunnen schelen. Enphase ipv SolarEdge scheelde op mijn offerte maar 183 euro inclusief BTW.Noord27 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:15:
Adviseur is geweest. Hij denkt aan Oost-West met Enphase micro omvormers en LG panelen. Dat hakt er wel in..
Natuurlijk zo'n beetje het beste op de markt wat er is, maar ik schrok van de prijs.
Duidelijke uitleg en aardige man. Maar er moet een gulden midden weg zitten tussen LG+Enphase en niet-uit-te-spreken-Koreaans.
Hij onderbouwde zijn claim(s) met de resultaten van 2016 van zonnepanelen.net. Je kunt het testrapport gratis downloaden en die van NSP stonden dan op plek 3.
Inmiddels is er een uitgebreide conversatie tussen mij en mede-Tilburger Migjes aan de gang via DM. Hoeveel kennis die beste kerel bezit is voor nieuwelingen op PV gebied 'goud' waard. En bovendien is het 'gewoon' een passie voor hem.Cyphax schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:39:
[...]
De verkoper die ik het laatst in huis had kwam met Enphase gecombineerd met NSP-panelen. Die zijn volgens hem even goed als die van LG (hoogwaardige panelen) maar een stukje goedkoper. Dat zou al een stuk kunnen schelen. Enphase ipv SolarEdge scheelde op mijn offerte maar 183 euro inclusief BTW.
Hij onderbouwde zijn claim(s) met de resultaten van 2016 van zonnepanelen.net. Je kunt het testrapport gratis downloaden en die van NSP stonden dan op plek 3.
LG icm Enphase staat inmiddels een grote streep doorheen.
Ik zit te dubben met 2 zaken.
A. 2 strings (circa 2x10 panelen 295Wp) op 1 onder gedimensioneerde omvormer; of Solar Edge met optimizers per paneel icm een Solar Edge HD-Wave 3680 omvormer. Bewust onder gedimensioneerd vanwege Oost-West opstelling en beter opbrengst buiten de piekdagen. Het aftoppen bij de topdagen zou nihil tot niets zijn.
B. Als het een normale 2 strings omvormer gaat worden: 3680 model icm 3x2,5mm2 en 16A of groter model 5000 icm 4mm2 en 25A zekering/aardlek. Maar dit hangt puur samen met hoeveel de omvormer per MPP kan verwerken.
Vanwaar het afhaken bij Enphase? Ik zit nog steeds te dubben, moet toch eens op korte termijn een keuze maken. In principe tussen SolarEdge en Enphase.Noord27 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:06:
[...]
LG icm Enphase staat inmiddels een grote streep doorheen.
het is de combi LG met Enphase.Cyphax schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:15:
[...]
Vanwaar het afhaken bij Enphase? Ik zit nog steeds te dubben, moet toch eens op korte termijn een keuze maken. In principe tussen SolarEdge en Enphase.
niks mis met beide systemen.
maar de zwaarste Enphase doet maar 1,13A(ac) heb je een beetje pech en je netbeheerder levert maar 220V.
dan zet hij niet meer als 250W op het net, beetje zonde om dan een 300Wp paneel er aan te hangen.
(en helemaal omdat het oost-west is, dus geen onder dimensioneren voordeel.
en 1,83€/Wp inc BTW valt wel in het rijtje iets te duur, lol)
Hier dezelfde dubbing. Ik ga wel voor micro's denk ik, gewoon betere gevoel over. Alleen enphase vs APS is dan nog een dingetje.
De NSP's die werden aangeraden zijn ook 300Wp: dat heeft geen zin dus? In mijn geval gaat het dan over 11 panelen in eerste instantie.migjes schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:21:
[...]
het is de combi LG met Enphase.![]()
niks mis met beide systemen.
maar de zwaarste Enphase doet maar 1,13A(ac) heb je een beetje pech en je netbeheerder levert maar 220V.
dan zet hij niet meer als 250W op het net, beetje zonde om dan een 300Wp paneel er aan te hangen.
(en helemaal omdat het oost-west is, dus geen onder dimensioneren voordeel.
en 1,83€/Wp inc BTW valt wel in het rijtje iets te duur, lol)
Zonnemarkt geeft voor beide systemen dezelfde opbrengst, maar omdat de Enphase-oplossing iets duurder is is de terugverdientijd een paar maanden langer. Maar de garantie is het dubbele (20 jaar vergeleken bij 10 jaar bij de SE) en het idee is dat het ook gewoon langer meegaat.
Ik heb net als Chielas hierboven hetzelfde nét iets betere gevoel bij de micro-omvormers maar tegelijkertijd is het wel een beetje een luxe-overweging.
De optimizers van SE krijg je 25 jaar garantie op toch? En op de omvormer zelf 12 jaar? Soler Edge heeft zich wel bewezen uit het verleden. Of Enphase nog bestaat over 20 jaar is maar de vraag (ze zijn nog erg jong); dus wat heb je dan aan garantie in de toekomst? Er zijn veel merken/bedrijven omgevallen in de PV wereld.Cyphax schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:33:
[...]
De NSP's die werden aangeraden zijn ook 300Wp: dat heeft geen zin dus? In mijn geval gaat het dan over 11 panelen in eerste instantie.
Zonnemarkt geeft voor beide systemen dezelfde opbrengst, maar omdat de Enphase-oplossing iets duurder is is de terugverdientijd een paar maanden langer. Maar de garantie is het dubbele (20 jaar vergeleken bij 10 jaar bij de SE) en het idee is dat het ook gewoon langer meegaat.
Ik heb net als Chielas hierboven hetzelfde nét iets betere gevoel bij de micro-omvormers maar tegelijkertijd is het wel een beetje een luxe-overweging.
Cyphax schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:33:
[...]
De NSP's die werden aangeraden zijn ook 300Wp: dat heeft geen zin dus? In mijn geval gaat het dan over 11 panelen in eerste instantie.
probeer eerst een gewone string omvormer (meestal een TL omvormer).Chielos schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:21:
Hier dezelfde dubbing. Ik ga wel voor micro's denk ik, gewoon betere gevoel over. Alleen enphase vs APS is dan nog een dingetje.
is gewoon het goedkoopst en het effectiefst.
(kan ook veel minder aan stuk gaan. en als die stuk gaat kun je hem simpel vervangen zonder het dak op te hoeven.)
maar soms is de situatie zo lastig, dan grijp je terug naar optimizers/micro's.
ik zelf zou ze niet op een plek willen hebben hangen waar ik er totaal niet meer bij kan.
(het is als of de duivel er mee speelt, maar altijd dat totaal onbereikbare paneel gaat de optimizer/micro van kapot.
en soms zijn ze helemaal te gek en perfect voor je probleem.
(je lokatie en persoonlijke mogelijkheden bepalen veel meer dan dat ze goed of slecht zijn.
Of je iets aan de garantie hebt weet je natuurlijk nooit.Noord27 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:44:
[...]
De optimizers van SE krijg je 25 jaar garantie op toch? En op de omvormer zelf 12 jaar? Soler Edge heeft zich wel bewezen uit het verleden. Of Enphase nog bestaat over 20 jaar is maar de vraag (ze zijn nog erg jong); dus wat heb je dan aan garantie in de toekomst? Er zijn veel merken/bedrijven omgevallen in de PV wereld.
Ik heb dit staan in de offerte:
De standaard omvormer die ze noemen is dan de SE3680HD Wave. Verschil is dus 8 jaar. Los van de garantie is de vraag hoe lang dat spul meegaat en de verkoper van Zonnemarkt gaf aan dat een SE wat minder lang mee zou gaan dan de micro-omvormers, of in elk geval potentieel.- Zonnepanelen: 10 jaar productgarantie
10 jaar vermogensgarantie @ minimaal 90%
25 jaar vermogensgarantie @ minimaal 80%
- Standaard omvormer: 12 jaar garantie
Enphase micro-omvormers: 20 jaar garantie op micro-omvormers
- Montagemateriaal: 20 jaar garantie
- Overige onderdelen: 2 jaar garantie
Zelf aanleggen bedoel je? Daar heb ik ook aan zitten denken. Ik zit wel met schaduwval van het huis, dus zo'n opstelling zou ik dan wel even over moeten nadenken, al is de setup vrij eenvoudig.migjes schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:55:
[...]
probeer eerst een gewone string omvormer (meestal een TL omvormer).
Is ook niet zo flexibel als het systeem met de micro-omvormer toch?
[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 18-01-2017 11:59 ]
veel garantie beloven en weinig geven,Cyphax schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:56:
[...]
Of je iets aan de garantie hebt weet je natuurlijk nooit.
Ik heb dit staan in de offerte:
[...]
De standaard omvormer die ze noemen is dan de SE3680HD Wave. Verschil is dus 8 jaar. Los van de garantie is de vraag hoe lang dat spul meegaat en de verkoper van Zonnemarkt gaf aan dat een SE wat minder lang mee zou gaan dan de micro-omvormers, of in elk geval potentieel.
[...]
Zelf aanleggen bedoel je? Daar heb ik ook aan zitten denken. Ik zit wel met schaduwval van het huis, dus zo'n opstelling zou ik dan wel even over moeten nadenken, al is de setup vrij eenvoudig.
Is ook niet zo flexibel als het systeem met de micro-omvormer toch?
doet een verkoper vreugde in het leven.
(gestrooi met garanties is zo makkelijk, maar wat staat er in de kleine lettertjes.
garantie is niet mijn ding zal ik maar zeggen.
b.v. leuk dat je een nieuwe micro omvormer onder garantie krijgt, maar als je installateur met de noorderzon is vertrokken, dan mag je nog steeds een andere installateur hem laten vervangen, en dat kost nog steeds geld.
als je het allemaal zelf kunt doen is het natuurlijk een minder groot probleem.
(best lastig hier af en toe, sommige klimmen als apen het dak op en anderen durven nog niet op een krukje te gaan staan.
(gelukkig hoor je hier vrij relatief vrij weinig gevallen van kapot gaan.
het vast best mee, het meeste spul is best oke.)
Dit krijg ik bij de twee die ik volg :
"De communicatie met uw omvormer is op dit moment niet mogelijk. Controleer de internetverbinding van de omvormer en probeer het opnieuw."
Het internet werkt daar wel.
Al eerder door mij aangegeven. Die krengen kosten 50 Euro per stuk. Een kWh 1 op 1 salderen levert je 22 cent op , 1 kWh verkopen omdat je overproductie hebt levert je (in mijn geval) 8 cent op.
Dat is in het gunstigste geval 227kWh's extra per micro omvormer om rendabel te zijn. Dan zouden extra panelen plaatsen op dezelfde hoek of een andere richting een betere oplossing zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 18-01-2017 12:11 ]
Mocht het salderen ophouden, dan wordt het weer een heel ander verhaal maar als het erg ongunstig wordt gaat de markt voor panelen ongetwijfeld onderuit; mensen willen wel een terugverdientijd die binnen de perken blijft lijkt mij. Maar da's afwachten.
Die "krengen" (P300) kosten 44.20 inc (36,53 ex). (of een P405 voor 2x SF175 a 55.30 inc)backupdevice schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:10:
Naast de betrouwbaarheid heb je ook de aanschaf kosten van die Micro Omvormers en of de meerprijs ook de verwachte winst onder schaduw verantwoord.
Al eerder door mij aangegeven. Die krengen kosten 50 Euro per stuk. Een kWh 1 op 1 salderen levert je 22 cent op , 1 kWh verkopen omdat je overproductie hebt levert je (in mijn geval) 8 cent op.
Dat is in het gunstigste geval 227kWh's extra per micro omvormer om rendabel te zijn. Dan zouden extra panelen plaatsen op dezelfde hoek of een andere richting een betere oplossing zijn.
Het salderen van 1 kWh in hoog tarief brengt 0.19 cent op ( 2/7 van je productie, laag tarief 0.17 cent = 2/7 productie)
Bij VandeBron kan je 10.50 krijgen voor je overproductie.
Maar als je overproductie hebt zijn optimizers al niet meer zinvol, dus moet je daar niet mee rekenen.
Als je meer ruimte hebt kan extra panelen een mogelijk zijn maar die kosten ook flink meer.
Om toekomst bestendig te zijn is een stuk overproductie handig ivm toekomstige Warmte Pomp, Elektrische auto, inductie koken enz.
Later dezelfde panelen bij leggen kan je vergeten.......
Het is maar hoe je het bekijkt, hoe meer overproductie, hoe groter de kans is dat je op slechte dagen toch nog voldoende hebt om zelf op te maken in je huis, kort door de bocht gezegd, hoe meer productie hoe groter het percentage intern salderenCyphax schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:18:
Maar dan kijk je naar overproductie; de verkopers die ik in huis heb gehad adviseren om er onder te blijven om dat te voorkomen.
Mocht het salderen ophouden, dan wordt het weer een heel ander verhaal maar als het erg ongunstig wordt gaat de markt voor panelen ongetwijfeld onderuit; mensen willen wel een terugverdientijd die binnen de perken blijft lijkt mij. Maar da's afwachten.
1 PVoutput . Dongen NB
dat is al vrij oude info.Cyphax schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:18:
Maar dan kijk je naar overproductie; de verkopers die ik in huis heb gehad adviseren om er onder te blijven om dat te voorkomen.
prijzen van PV zijn nu zo laag geworden, dat er hier al een aantal het licht hebben gezien.
dat zelfs kolenfooi(degenererend woord voor wat je krijgt als je in over productie gaat) zelfs een redelijke TVT geeft.
als je echt flink kunt aan leggen, dan is een materiaal prijs van 0,60€/Wp ex BTW goed mogelijk.
(grote setjes zijn per Wp goedkoper als kleine setjes. denk dan wel 10kWp+
en stel je woont in een gebied wat lekker oplevert (vlak bij de kust b.v) en dat doet daar 1200kWh/kWp.
dan kan het al goed uit.
(allen de aanleg kosten, dat is wat lastig terug te verdienen, maar wie weet waar we over een jaar of 2 staan.)
Verwijderd
Dat klinkt wel heel mooi allemaal maar in hoeverre is dit meer van toepassing op als je het wat groter aanpakt tov een consument als ik, die er wel heel veel interesse maar geen ervaring of diepgaande kennis van heeft?migjes schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:24:
[...]
dat is al vrij oude info.![]()
prijzen van PV zijn nu zo laag geworden, dat er hier al een aantal het licht hebben gezien.
dat zelfs kolenfooi(degenererend woord voor wat je krijgt als je in over productie gaat) zelfs een redelijke TVT geeft.
als je echt flink kunt aan leggen, dan is een materiaal prijs van 0,60€/Wp ex BTW goed mogelijk.
(grote setjes zijn per Wp goedkoper als kleine setjes. denk dan wel 10kWp+)
en stel je woont in een gebied wat lekker oplevert (vlak bij de kust b.v) en dat doet daar 1200kWh/kWp.
dan kan het al goed uit.
(allen de aanleg kosten, dat is wat lastig terug te verdienen, maar wie weet waar we over een jaar of 2 staan.)
Is vast duur. BIPV komt het meest voor in Frankrijk, omdat het daar verplicht is.PietProem schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:14:
Ik heb het zelf anders opgelost:

Dit is relatief simpel, er is een speciale dakfolie toegepast, daarop tengels en vervolgens standaard clickfit rails. Aan de zijkant zitten zonnecollectoren in dezelfde maat. Goedkope, doeltreffende oplossing, krijg er alleen maar positieve reacties op. Ergens in een van de topics heb ik details fotos geplaatst.
Je moet wel met je architect zorgen dat het redelijk passend komt, daar is bij mij aandacht aanbesteed, want anders gaat het niet zomaar lukken.
Die ik volg is goed hier in de provincie groningen.WoudseHoeve schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:10:
Nog iemand problemen met de SMA Sunny portal ?
Dit krijg ik bij de twee die ik volg :
"De communicatie met uw omvormer is op dit moment niet mogelijk. Controleer de internetverbinding van de omvormer en probeer het opnieuw."
Het internet werkt daar wel.
Inmiddels een eerste offerte binnen (waar Cyphax ook mee gesproken heeft
6600Wp (ik wilde tussen de 5000-6500Wp, met om en bij 20 panelen, mono, full black):
22 x LG Neon 2 Black - 300 Wp
Hoogrendement 300 watt zonnepaneel
A-klasse monokristallijne zonnecellen
Afmetingen : 1640 * 1000 * 40 mm
Gewicht : 17,5 KG
Productgarantie: 12 jaar
Vermogensgarantie: 25 jaar @ 80 %
SolarEdge SE7K (3 fase) + 22x Power Optimizer
Hoog EU-rendement : > 96,5 %
Geschikt voor binnen- en beschutte buitenmontage (IP65)
Afmetingen : 540 * 315 * 172 mm
Gewicht : 20,00 KG
Productgarantie: 12 jaar
Wifi / Ethernet monitoring (optioneel)
En dat alles voor :Montagemateriaal Clickfit/Solfix voor pannendak
Hoogwaardige aluminium profielen en beugels
Uitsluitend RVS bouten, moeren en ringen
Hoogwaardige dubbel geïsoleerde solarkabels
Inclusief bijbehorende connectoren (IP 67)
TUV gecertificeerd
20 jaar garantie op montagemateriaal
Ik ken de discussie over wel of geen gebruik van de power optimizers, maar ik ben er nog steeds niet over uit. Op dit moment zit er gewoon nog niks (braakliggend/bouwrijp terrein), ik weet niet wat de buren gaan doen, of wat de gemeente zal doen met bomen etc. Rechterkant van het pannendak denken ze 8 panelen te plaatsen en alleen aan deze kant zou ik evt. last van de woning van de buren kunnen krijgen (dit is echter ook de kant het meest zuid gelegen). Achter op de woning 6 panelen en boven op het platte gedeelte 8 panelen).€ 8.303,31 excl. BTW
= € 10.047,00 incl. BTW
Dus wat denken jullie?...
(Van dezelfde toko ook offerte voor Recom panelen gehad, iets goedkoper, maar ik kan er niet heel veel over vinden, iemand ervaringen?)
EDIT: excuses, ik zie nu pas dat we geen offertes hier mogen bespreken... ?
[ Voor 5% gewijzigd door RUFFNECK op 18-01-2017 13:44 ]
Ik wil graag voor mijn PC een soort van zonnepaneelinstallatie bouwen.
Puur en alleen voor mijn PC.
Is dat te doen via PV panelen?
Dus dat mijn PC geschakeld zit via een accu en niet meer via het "reguliere" 220V stroomnet.
Ik heb nog totaal geen ervaringen met PV e.d., dus ik weet ook niet wat er allemaal mogelijk is.
| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |
Mijn berekening is met 1 op 1 salderen. Dus als je uitgaat van .19 en 44.20 ( sorry hoor.....WoudseHoeve schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:20:
[...]
Die "krengen" (P300) kosten 44.20 inc (36,53 ex). (of een P405 voor 2x SF175 a 55.30 inc)
Het salderen van 1 kWh in hoog tarief brengt 0.19 cent op ( 2/7 van je productie, laag tarief 0.17 cent = 2/7 productie)
Bij VandeBron kan je 10.50 krijgen voor je overproductie.
Maar als je overproductie hebt zijn optimizers al niet meer zinvol, dus moet je daar niet mee rekenen.
Als je meer ruimte hebt kan extra panelen een mogelijk zijn maar die kosten ook flink meer.
Om toekomst bestendig te zijn is een stuk overproductie handig ivm toekomstige Warmte Pomp, Elektrische auto, inductie koken enz.
Later dezelfde panelen bij leggen kan je vergeten.......

dit soort dingen doen we hier eigenlijk vrijwel niet.PeaceFreak schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:12:
Even een vraagje.
Dus dat mijn PC geschakeld zit via een accu en niet meer via het "reguliere" 220V stroomnet.
Ik heb nog totaal geen ervaringen met PV e.d., dus ik weet ook niet wat er allemaal mogelijk is.
wij hangen de PV panelen gewoon rechtstreeks op het licht net.
hebben we dan meer productie dan geven we het aan de buren,
hebben we te weinig productie dat betalen de buren voor ons de stroom.
dit noemen we salderen.
(dit is inclusief belasting, ode, BTW, de hele reutemeteuten.
zelfs de heffings-korting
in de zomer produceren wij erg veel, wat we dan in de winter terug krijgen.
over dag produceren wij erg veel(vrijwel alles, het is natuurlijk PV), wat we in de nacht weer terug krijgen.
edit:
wel lachen om het natuurlijk te gaan doen, maar zal je een flinke duit kosten.
mijn PC gebruikt ongeveer 1 kWh per dag (sorrie is niet echt een zuinig ding, kan veel beter.)
mijn 5,66kWp (24 panelen met een 4100kwh opbrengst per jaar) heeft in december/januari helaas wel vaak vele dagen dat 1 kWh nog niet gehaald word.
misschien zou ik het net redden als ik een 10 tot 20kWh accu er aan zet, maar dat zet mij wel een 5k€ aan accu alleen al weg.
[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 18-01-2017 13:33 ]
Ik kom op 36,53/ 0.19 = 192 kWh over de levensduur van de panelen ..... 20 jaar? = 9,6 kWh per jaar waar een paneel van 265 Wp mogelijk 250kWh per jaar (950Wh/Wp) opbrengt ....backupdevice schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:19:
[...]
Mijn berekening is met 1 op 1 salderen. Dus als je uitgaat van .19 en 44.20 ( sorry hoor.....) dan kom je op 232kWh wat je per micro omvormer moet goedmaken.
Kan volgens mij makkelijk uit, zelfs als je 10 jaar rekent = 19.2 kWh = 7.7% van je opwek....
Als je het niet erg vind dat hij soms uitgaat moet je dat zeker doenPeaceFreak schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:12:
Even een vraagje.
Je kan beter de panelen aan het lichtnet hangen en een noodstroom systeem tussen je PC en het stroomnet.
Veel veiliger en je hebt een hogere opbrengst van je zonnepanelen. (als de accu vol zit wordt het restant weggegooid)
Klopt, en je hebt gelijk als je over de geschatte levensduur gaat kijken.WoudseHoeve schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:36:
[...]
Ik kom op 36,53/ 0.19 = 192 kWh over de levensduur van de panelen ..... 20 jaar? = 9,6 kWh per jaar waar een paneel van 265 Wp mogelijk 250kWh per jaar (950Wh/Wp) opbrengt ....
Kan volgens mij makkelijk uit, zelfs als je 10 jaar rekent = 19.2 kWh = 7.7% van je opwek....
Maar als je gaat kijken naar de extra investering en de verwachte MAX extra opbrengst per converter binnen de tvt in vergelijking tot een oplossing zonder krijg je andere getallen.
In mijn geval was het verschil 1.25 WP met Micro Converters tov 1.01 zonder. TVT 5 jaar.
Wat ik wil zeggen is dat die Micro converters een goede oplossing is voor schaduw maar dat het wel een dure is tov het resultaat.
Extra panelen bij aanschaf of een paar panelen op een andere kant van het dak zou ook kunnen. Stringomvormer vs Micro Converters in levensduur is er nog niet he. Imho zou je dan beter voor proven technology gaan met een kortere tvt.
Er is dus geen verkeerde keuze qua techniek , maar qua financieel is is er wel veel te kiezen en te verdienen.
[ Voor 23% gewijzigd door backupdevice op 18-01-2017 13:53 ]
Hier ook alles weerPClop schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:40:
[...]
Die ik volg is goed hier in de provincie groningen.
fout was : "STP 25000TL-30 928 Webconnect-fout: Registratie van SIP-registrar niet beantwoord"
Internet provider ?
Over 5 jaar is het dus 40kWh per jaar, daarna is het gratis. Het kan uit.backupdevice schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:48:
[...]
Klopt, en je hebt gelijk als je over de geschatte levensduur gaat kijken.
Maar als je gaat kijken naar de extra investering en de verwachte MAX extra opbrengst per converter binnen de tvt in vergelijking tot een oplossing zonder krijg je andere getallen.
In mijn geval was het verschil 1.25 WP met Micro Converters tov 1.01 zonder. TVT 5 jaar.
"verschil 1.25 WP" ik weet niet wat je hier bedoeld, het gaat om het energie verschil niet max vermogen.
Ik heb die foutmelding de laatste tijd ook zeer vaak.WoudseHoeve schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:48:
[...]
Hier ook alles weer
fout was : "STP 25000TL-30 928 Webconnect-fout: Registratie van SIP-registrar niet beantwoord"
Internet provider ?
18/1 - 8/1 - 16/12
Gelukkig log ik ook via de webconnect en sbfspot naar pvoutput.
Uiteindelijk komt de info wel weer terecht in sunnyportal.
Ziggo?
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-01-2017 13:55 ]
40kWh per jaar X aantal converters. In mijn geval zou mijn oplossing met SE 1.25 per WP kosten en de oplossing zonder SE 1.01 per WP kosten. Dat verschil zou ik gedurende de tvt nooit terugverdienen en dan was in mijn geval die 600 EURO Extra te veel tov de verwachte extra opbrengst.WoudseHoeve schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:52:
[...]
Over 5 jaar is het dus 40kWh per jaar, daarna is het gratis. Het kan uit.
"verschil 1.25 WP" ik weet niet wat je hier bedoeld, het gaat om het energie verschil niet max vermogen.
Maar ik denk dat we elkaar niet berijpen.
Er is geen verkeerde keuze qua techniek in deze, alleen qua financien kan de business case anders zijn als je de tvt zo kort mogelijk wilt houden.
[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 18-01-2017 13:56 ]
Als je alleen naar de TvT kijkt ben je verkeerd bezig. Na de TvT komt de rest van de 30 jaar levensduur.backupdevice schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:54:
[...]
40kWh per jaar X aantal converters. In mijn geval zou mijn oplossing met SE 1.25 per WP kosten en de oplossing zonder SE 1.01 per WP kosten. Dat verschil zou ik gedurende de tvt nooit terugverdienen en dan was in mijn geval die 600 Extra te veel.
Maar ik denk dat we elkaar niet berijpen.
Er is geen verkeerde keuze qua techniek in deze, alleen qua financien kan de business case anders zijn als je de tvt zo kort mogelijk wilt houden.
Een korte TvT houd alleen maar in dat je later begint met "gratis" stroom (reparaties en onderhoud zijn altijd mogelijk).
Mogelijk is de winst hoger als je meer opwekt over de hele levensduur van de installatie, ook als de TvT langer is.
De business case houd niet op na je TvT.
Een bijkomend voordeel van optimizers is de gedetailleerde individuele logging, je zal snel probleem panelen zien die je anders pas na een paar jaar vind (of nooit). Dat is lastig in TvT uit te drukken.
[ Voor 1% gewijzigd door WoudseHoeve op 18-01-2017 14:04 . Reden: business case ]
AH 1.01 en 1.25 waren euros per Wp, ik begrijp je benadering.backupdevice schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:54:
[...]
40kWh per jaar X aantal converters. In mijn geval zou mijn oplossing met SE 1.25 per WP kosten en de oplossing zonder SE 1.01 per WP kosten.
Dacht het wel .....
WoudseHoeve schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:03:
[...]
AH 1.01 en 1.25 waren euros per Wp, ik begrijp je benadering.
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??