Nhz schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:58:
[...]
Hier het plaatje van de hele dag.
[
afbeelding]
Het kan inderdaad goed zijn dat ik in de export naar PVOutput Oost en West heb verwisseld.
Ik heb garantie gehad op mijn Omnik omvormer en op de nieuwe omvormer de strings verwisseld.

lol, oost-west is zo verwisseld.
maar de originele vraag:"De zoninstraling bepaald vooral de stroom, niet de spanning. De spanning is dus (ongeveer) gelijk, dus kunnen de strings parallel. De stromen zijn verschillend, maar worden door de parallel schakeling dus bij elkaar opgeteld. "
is volgens mij perfect te zien in je gegevens.
(alleen in de ochtend heb je een finke dip in voltage east(dus west) maar daar zullen wel wat diodes in de panelen hebben gereageerd. heb je de panelen parallel staan dan doen 99% van de mpp's daar over heen kijken en pakken de juiste V.)
hier nog een grafiekje met precies het zelfde beeld van mijn panelen.

er zijn wel wat verschillen, maar die zijn klein dus ook het verlies van 2x parallel met oost-west is niet zo groot.
Noord27 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:21:
Welke panelen hebben momenteel de voorkeur bij de tweakers als ze een keuze zouden moeten gaan maken voor een nieuwe installatie?
Aankomende week wordt er een warmtepomp geplaatst in/op onze woning. Van de subsidie die daar van terug gaat komen, en wat geld erbij leggen, (8 a 10 weken vanaf nu) willen we zonnepanelen gaan
laten plaatsen.
Er kunnen circa 10 panelen (uitgaande van standaard afmeting 1650x990mm) op ons schuine dak; richting OZO. Voorkeur zijn mono panelen.
Zoiets als deze:
https://www.warmteservice...onokristallijn/p/07158440
de panelen die je aan geeft zijn erg oke, en zou ik voor gaan.
(wel zou ik een andere leverancier kiezen, deze panelen staan voor 0,65€/Wp en ik kan de 295Wp verzie voor 0,61€/Wp al krijgen(inc BTW).
maar op sommige producten krijg je bij warmte service wel korting als je bij de balie besteld.
ik kreeg b.v. 17% korting op de warmtepomp, die ik eigenlijk had begroot op 10%, was een meevallertje.
dus check dat ook even.
ik dacht ook dat de 300Wp verzie nog niet leverbaar was, maar misschien zijn er toch een paar containers aangekomen of gelopen week.

)
edit:
ik check nu een aantal andere panelen bij warmte service, en mmm lekker die prijsjes daar.
het meeste is maar een paar euro verschil met b.v een groothandel prijs.
en als ze groter inkopen (>3 pallets of een container) dan maken ze gewoon een nette winst.
dat begint dus een leuke leverancier te worden. (vroeger toen je dat nog met een lange oe schreef, hadden ze eigenlijk niks speciaals en was alles net te duur.)
word dus blij van dit te zien, het word langzaam een volwassen markt en word langzaam minder een cowboy markt.
[
Voor 8% gewijzigd door
migjes op 11-01-2017 10:00
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)