Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.407 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Van het voorjaar ga ik een tweede set PV installeren op het platte dak van de schuur, deze is voorzien van een EPDM dak. De dakrand is afgewerkt zoals op de afbeelding, zinken daktrim met aansluitend baksteen.
Nu zit ik met 4 DC kabels die naar binnen moeten in de schuur, de omvormer kan ik (bijna) overal plaatsen.

Voor de kabel doorvoer heb ik volgens mij twee opties:
- met zwarte PMA slang om de dakrand heen en dan bij de bakstenen naar binnen. (minder mooi, maar kan naast de regenpijp)
- dakdoorvoer in het EPDM dak plakken, zwanenhals pijpje?? (kans op lekkage?)

Hoe doet men dit zoal?

Afbeeldingslocatie: http://www.kevinhop.nl/lbox/images/kevin_hop_018.JPG

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Als je gaat inplakken dan dat laten doen door diegene die het heeft aangebracht, meestal heb je een bepaalde tijd garantie op je dak, dat verlies je als je zelf gaat knutselen.

Wij gebruiken vaak een grijs pijpje, en die dan met beugels op de muur, en dan daar een bocht aan, en i.d.d. liefst ergens in de buurt van een regenpijp, of uit t zicht.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Wat andre zegt

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Laatst online: 31-08 19:49
Die garantie op het dak zit wel goed, dat moet ik toch op mijzelf verhalen... :)

Maar het wordt dan inderdaad een pijpje langs de gevel. Bedankt.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:31
Geronimoos schreef op zondag 8 januari 2017 @ 20:50:
Die garantie op het dak zit wel goed, dat moet ik toch op mijzelf verhalen... :)

Maar het wordt dan inderdaad een pijpje langs de gevel. Bedankt.
En dan het gat van beneden schuin omhoog boren zodat er geen regenwater in kan lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

[b][message=49779699,noline]
Hoe doet men dit zoal?
[afbeelding]
Als je voldoende regenafvoer hebt kun je ook overwegen om de kabels door de regenpijp te laten lopen en op de juiste hoogte een wartel in de buis te plaatsen om de kabels weer uit de regenpijp te halen. Je hebt dan wel wat meer kans op verstoppingen maar het ziet er wel netter uit.

Ik heb dat zelf ook gedaan maar dan door een ontluchtingsbuis van de kelder, daar speelt verstopping/lekkage natuurlijk geen rol dus dat maak het wel eenvoudiger.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 9 januari 2017 @ 10:39:

En dan het gat van beneden schuin omhoog boren zodat er geen regenwater in kan lopen.
Dat is belangrijk inderdaad, zo heb ik het ook gedaan.

Ook stil staan bij wat voor soort isolatie de muur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
mrmrmr schreef op maandag 9 januari 2017 @ 12:42:
[...]
Dat is belangrijk inderdaad, zo heb ik het ook gedaan.
Ook stil staan bij wat voor soort isolatie de muur heeft.
Ook wat staalwol erbij tegen de muizen.
Vorige week bij mij 2 netwerk kabels volledig doorgeknaagd bij muur doorgang grrrr.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:39
antonboonstra schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:20:
Zojuist geplaatst: de top 250 van 2016 van leden van het Tweakers team op PVOutput.

Als ik naar alle leden kijk die elke maand productie hebben gehad, dan tel ik 547 systemen met een gemiddelde productie van 920,1 kWh/kWp. Best netjes! Zelf sta ik op een 73e plaats met 1052 kWh/kWp 8)
Zo wegens druke en ziekte nog niet kunnen reageren dit jaar maar mooie lijst zo :)
47 Mattie112 3.780 1.073,1
Ben hier ook wel blij mee :D
Gewoon 4.056MWh opgewekt tijdens mijn 1e volle kalenderjaar :)F

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:32:
[...]

Zo wegens druke en ziekte nog niet kunnen reageren dit jaar maar mooie lijst zo :)

[...]

Ben hier ook wel blij mee :D
Gewoon 4.056MWh opgewekt tijdens mijn 1e volle kalenderjaar :)F
En dat met een hohosola. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Daan87423 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:58:
Ik ben van plan om 15 Canadian 295M met Solar Edge P300 optimizers te laten plaatsen op mijn dak. Dit zal dan maximaal 4,425Wp opwekken. Diverse offertes komen met een SE-4000 omvormer.

Nu kwam ik echter de Solar Edge 3680 HD wave tegen met een efficiëntie waar ik van ga kwijlen. Als ik uit ga van een maximale piek van 0.85*4,425 kom ik uit op 3760Wp. Nog steeds iets meer dan de 3680W.

Wat denken jullie? Gaan voor de nieuwe HD wave of de SE-4000?
Ik heb binnen een week geen reactie gezien... Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt; panelen pieken soms boven hun stikker (Standaard Test Condities) vermogen. Die 0,85 (eigenlijk 850x) is de verwachte jaaropbrengst: 1kWp aan panelen ~ 850kWh / jaar. Afhankelijk van opstelling / plaatsingsomstandigheden. Zie topic start.

Als je alles schaduw vrij puur zuid hebt liggen zou ik voor de grotere omvormer gaan. Als je schaduw e/o verschillende oriëntaties hebt is het wel een goed idee om voor de wave te gaan.
sMoKeFiSh schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:50:
Heeft iemand hier toevallig nog een antwoord op? [...]
Ik zou zelf de schuur niet met het hoofddak combineren maar apart aansluiten. Tot 2kW vast aangesloten, zonder stekker, op een bestaande groep. Zie openingspost.
En dan blijft er niet genoeg over voor een driefase omvormer...
Natuurlijk is het een goed idee om opwek en verbruik op dezelfde fase te hebben. (voor zover gelijktijdig...)
No Hands schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:04:
[...] 13 en 10 is 26 dus dat is genoeg voor een 3 afse omvormer, als jij de DC tussen huis en schuur netjes kunt wegwerken kan dat hoogstwaarschijnlijk op 1 omvormer ja.
Twee klein kan ook maar dan moet je vanaf je woonhuis ak een vrije groep voor de ene omvormer en vanaf je schuurtje ook een vrije groep.
Als je mazzel hebt kun je met een pv verdeler je wasmachine boven en je schuurtje in de tuin afsplitsen.
Zie openingspost. Tot 2kW omvormer vast aangesloten op bestaande groep. De schuur bijvoorbeeld. Als dat geen aparte groep is, als het wel een aparte groep is inderdaad een pv-verdeler. En op zolder inderdaad een verdeler om de wasmachinegroep te splitsen. Hoge gelijkspanning door je hele huis lijkt mij geen fijn idee.
izdp schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:45:
Proton: bij mijn ene meterkast heb ik dat al gedaan 3 x 1-fase.
Dat kwam prijstechnisch veel beter uit en het voordeel dat ik per set kon switchen naar de andere meterkast met risicospreiding.
Maar nu is dit voor 6 panelen een erg dure oplossing.
Dan blijft dat stukje dak maagdelijk.

No Hands: bij mijn weten kan 5200 wp echt niet op 25A hoofdzekering en afgezekerde fases van 16A en de schaduw is in de ochtend en in de middag.
Een te groot verschil met het wat hoger liggende dakgedeelte.
Hier 5,5kWp Oost-West op een 4,2kW omvormer (18A) met 20A afgezekerd op een 25A enkelfasige hoofdzekering. Wel loopt de bedrading tussen alamat en omvormer zonder onderbreking in één keer door.
(en 2x 2,5mm2 = 5mm2, maar dat is niet nodig, ik had dat draad gewoon over.)
BB-One schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:47:
Voor degene die twijfelen of zonnepanelen hun geld waard zijn... Zojuist maar de jaarstanden etc bijgewerkt.
Ik denk overigens niet in terugverdientijd maar in rendement op het geïnvesteerde bedrag ;)

[...] Kom hier maar eens aan met een spaarrekening :)

Reden waarom het rendement in 2016 lager is dan de jaren daarvoor ligt niet aan de hoeveelheid opgewekte kWh, maar aan de lagere elektriciteitsprijs.
Een uitstekende kijk op het rendement! ; en hoe schrijf je af?
Bob-B190 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:17:
[...]
Vind je het wel goed als ipv spaarrekening, "deposito die 20 jaar vast staat" wordt gebruikt?
Nee, noch niet goed. Kies een reële afschrijf termijn en trek die kosten af van de opbrengsten. Dan krijg je een reële indruk van je rendement. En na de afschrijf termijn ga je pas echt verdienen, zolang het blijft werken. En je zou kunnen gaan reserveren voor vervanging van onderdelen. Boekhouden "101".
Verzekering
deadmeatsubs schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 00:32:
Zoals het hoort op tweakers gaat de hele discusssie de techniek in. Allemaal leuk en duurzaam natuurlijk. Energetische duurzaamheid staat vast: de energiekosten om de panelen te maken etc. zijn snel weer terugverdiend. Iedereen die anders beweert is een klimaatontkenner. Financieel is het een ander verhaal. In 2020 wordt de terugleververgoeding (inkoopprijs = terugleverprijs) tegen het licht gehouden. De salderingsregeling is dus zeer onzeker. Dit betekent dat de terugverdientijd van 8-10 jaar halverwege gereset wordt van 19 ct per kWh gaat naar 5 cent per kWh ofzo. PV wordt zo wel erg idealistisch. De grijze broeders van essent / rwe lggen het hier kort uit: https://www.essent.nl/con...geling-zonnepanelen.html# Dat was de bom onder mijn plannen om te investeren in PV. Daar gaat je vergelijking met 1,2% rente. Ik hou het bij isolatie en een pelletkachel.
Ondanks dat ze kompleet niet begrijpen (in het door jou gelinkte stukje) hoe salderen werkt en andere fouten maken / dingen verkeerd voorstellen, zijn ze wel positief over het rendement van zonepanelen.
Lees het nog een keer, zonder je meteen te laten afschrikken. (wat ze inderdaad wel proberen.!.!.!)
En lees eerst de openingspost hier door, je ziet het nu te negatief.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

antonboonstra schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:34:
[...]

De zoninstraling bepaald vooral de stroom, niet de spanning. De spanning is dus (ongeveer) gelijk, dus kunnen de strings parallel. De stromen zijn verschillend, maar worden door de parallel schakeling dus bij elkaar opgeteld.

Oost en west op 1 MPP is door Fronius onderzoek naar gedaan, met als resultaat weinig verliezen: PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Om hier nog even op terug te komen. Hieronder een grafiek van deze ochtend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3BkKWTi1XMFpSNCUKVOVGrXf/full.jpg

Nu weet ik niet exact hoe ik dit moet interpreteren met betrekking tot de eerdere stelling, maar mijn gevoel zegt dat je toch duidelijk een verschil in oost en west ziet. Zowel qua spanning als qua stroom, doordat de trackers hun werk doen.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je ziet ook dat oost geen vermogen heeft en west wel (vreemd, moet dat niet andersom? De zon staat oost).
Door de boel gelijk te trekken, verlies je dus heel weinig energie.
Post straks het plaatje van een hele dag maar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Tot nu toe nog geen spijt van :) Kom maar op met die zon in 2017!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:50

mb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van slaafje Kamp kunnen we ook helemaal niks positiefs verwachten. Doet keurig wat de lobby hem vraagt. De lobby bestaat alleen uit partijen die belang hebben bij zaken waar wij met zijn allen niks mee opschieten. Of het nu om energie of aardbevingen gaat: deze minister belazert de burger met alle plezier. Weg ermee, ik heb zo nog wel wat baantjes voor hem in gedachten. Voornamelijk in IS gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
Kamp maakt het wel vol tot 15 maart, en laat het aan zijn opvolgers over. Blijf het echter rechtsongelijkheid vinden zolang er nog mensen met een volautomagies salderende ferraris meter zijn.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Na maart kan het er allemaal weer heel anders uitzien.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:17
Hij zegt dus: nu zoveel mensen zelf voorzien in elektriciteit, ontvang ik veel minder belasting en betalen ze niet mee aan de transitie naar duurzame energie.
En hij verpakt die niet-belastingheffing als stimulans. Door velen subsidie genoemd wat absoluut een foute benaming is.

De opslag die hij aanhaalt is quatsch. Dat is puur een deal tussen private partijen waar hij niets mee te maken heeft. Zal nog lang duren voordat stroomopwekking door particulieren een negatieve invloed voor het net zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Recent hebben we een nieuwe woning gekocht waar zonnepanelen op liggen met een SolarEdge omvormer. Wat kunnen we doen om het SolarEdge monitoring account op onze naam over te zetten?
De vorige eigenaar zou dit uitzoeken, maar heeft dat nog steeds niet gedaan. Moeten we hem het email adres laten aanpassen en dan een nieuw wachtwoord vragen of gaat dat anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 06:31
Ploink schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:48:
Recent hebben we een nieuwe woning gekocht waar zonnepanelen op liggen met een SolarEdge omvormer. Wat kunnen we doen om het SolarEdge monitoring account op onze naam over te zetten?
De vorige eigenaar zou dit uitzoeken, maar heeft dat nog steeds niet gedaan. Moeten we hem het email adres laten aanpassen en dan een nieuw wachtwoord vragen of gaat dat anders?
Even mailen naar SolarEdge support, situatie uitleggen, misschien fotootje van je omvormer inclusief sticker met serienummer erbij voegen ter bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Nhz schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:19:
[...]

Om hier nog even op terug te komen. Hieronder een grafiek van deze ochtend.
[afbeelding]

Nu weet ik niet exact hoe ik dit moet interpreteren met betrekking tot de eerdere stelling, maar mijn gevoel zegt dat je toch duidelijk een verschil in oost en west ziet. Zowel qua spanning als qua stroom, doordat de trackers hun werk doen.
Hier het plaatje van de hele dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ke5BjugkHk8aFhz9cZMS4bMf/full.jpg

Het kan inderdaad goed zijn dat ik in de export naar PVOutput Oost en West heb verwisseld. O+
Ik heb garantie gehad op mijn Omnik omvormer en op de nieuwe omvormer de strings verwisseld. :X

[ Voor 6% gewijzigd door Nhz op 10-01-2017 21:49 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ploink schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:48:
Heeft een installateur het geplaatst en de monitoring geregeld of hebben ze dat zelf gedaan? als een installateur het heeft gedaan kan die dat waarschijnlijk vanaf zijn administrator / installateurs account doen. Even kijken voor een sticker op de omvormer / naam op de factuur?

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 11-01-2017 01:12 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Andre1973 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 01:12:
[...]

Heeft een installateur het geplaatst en de monitoring geregeld of hebben ze dat zelf gedaan? als een installateur het heeft gedaan kan die dat waarschijnlijk vanaf zijn administrator / installateurs account doen. Even kijken voor een sticker op de omvormer / naam op de factuur?
Behalve het doosje met manual en garantie van alleen de omvormer hebben we helemaal niets. Geen idee wie het heeft geïnstalleerd, maar ik denk niet de bewoner zelf.
Ik ga van de vorige eigenaar de factuur/garantiebewijs vragen en dan de installateur benaderen. De installatie zou uit 2015 zijn en die documenten horen bij het huis. Dit lijkt me inderdaad de beste optie. Als dat niet werkt zal ik het direct via Solaredge proberen zoals Jerrythafast zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000

backupdevice

Boeh!

Hoi

Ik heb sinds oktober 2016 panelen en weet dat ik in de winter tot een uur of 11 behoorlijke schaduw heb van de buren.

Op 31 oktober waren de panelen vanaf 11 uur van de schaduw af, op 31 December was dat om 12 uur.

Kijkende naar de zonnestand diagram kom ik er niet uit hoe dat zal zijn vanaf Maart. Op een of andere manier zie ik het gewoon niet. Moet ik oktober pakken en dan de lijn maar links trekken om te zien wanneer de schaduw vanaf Maart van de panelen gaat?

Afbeeldingslocatie: http://www.airoga.com/Groene_Energie/uploads/images/Zonnewarmte/Zonnestand_Bron_Weerstation_Uithoorn-640x329.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 11-01-2017 08:49 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:09
Welke panelen hebben momenteel de voorkeur bij de tweakers als ze een keuze zouden moeten gaan maken voor een nieuwe installatie?

Aankomende week wordt er een warmtepomp geplaatst in/op onze woning. Van de subsidie die daar van terug gaat komen, en wat geld erbij leggen, (8 a 10 weken vanaf nu) willen we zonnepanelen gaan laten plaatsen.

Er kunnen circa 10 panelen (uitgaande van standaard afmeting 1650x990mm) op ons schuine dak; richting OZO. Voorkeur zijn mono panelen.

Zoiets als deze:

https://www.warmteservice...onokristallijn/p/07158440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 14-09 09:03
Nhz schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:58:
[...]

Hier het plaatje van de hele dag.
[afbeelding]

Het kan inderdaad goed zijn dat ik in de export naar PVOutput Oost en West heb verwisseld. O+
Ik heb garantie gehad op mijn Omnik omvormer en op de nieuwe omvormer de strings verwisseld. :X
lol, oost-west is zo verwisseld. ;)

maar de originele vraag:"De zoninstraling bepaald vooral de stroom, niet de spanning. De spanning is dus (ongeveer) gelijk, dus kunnen de strings parallel. De stromen zijn verschillend, maar worden door de parallel schakeling dus bij elkaar opgeteld. "
is volgens mij perfect te zien in je gegevens.
(alleen in de ochtend heb je een finke dip in voltage east(dus west) maar daar zullen wel wat diodes in de panelen hebben gereageerd. heb je de panelen parallel staan dan doen 99% van de mpp's daar over heen kijken en pakken de juiste V.)

hier nog een grafiekje met precies het zelfde beeld van mijn panelen.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/oost-west-voltage.jpg
er zijn wel wat verschillen, maar die zijn klein dus ook het verlies van 2x parallel met oost-west is niet zo groot.
Noord27 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:21:
Welke panelen hebben momenteel de voorkeur bij de tweakers als ze een keuze zouden moeten gaan maken voor een nieuwe installatie?

Aankomende week wordt er een warmtepomp geplaatst in/op onze woning. Van de subsidie die daar van terug gaat komen, en wat geld erbij leggen, (8 a 10 weken vanaf nu) willen we zonnepanelen gaan laten plaatsen.

Er kunnen circa 10 panelen (uitgaande van standaard afmeting 1650x990mm) op ons schuine dak; richting OZO. Voorkeur zijn mono panelen.

Zoiets als deze:

de panelen die je aan geeft zijn erg oke, en zou ik voor gaan.
(wel zou ik een andere leverancier kiezen, deze panelen staan voor 0,65€/Wp en ik kan de 295Wp verzie voor 0,61€/Wp al krijgen(inc BTW).
maar op sommige producten krijg je bij warmte service wel korting als je bij de balie besteld.
ik kreeg b.v. 17% korting op de warmtepomp, die ik eigenlijk had begroot op 10%, was een meevallertje.
dus check dat ook even. ;)
ik dacht ook dat de 300Wp verzie nog niet leverbaar was, maar misschien zijn er toch een paar containers aangekomen of gelopen week. :? )

edit:
ik check nu een aantal andere panelen bij warmte service, en mmm lekker die prijsjes daar.
het meeste is maar een paar euro verschil met b.v een groothandel prijs.
en als ze groter inkopen (>3 pallets of een container) dan maken ze gewoon een nette winst.
dat begint dus een leuke leverancier te worden. (vroeger toen je dat nog met een lange oe schreef, hadden ze eigenlijk niks speciaals en was alles net te duur.)
word dus blij van dit te zien, het word langzaam een volwassen markt en word langzaam minder een cowboy markt. :*)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 11-01-2017 10:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
http://www.omnikportal.com. Staat melding dat er een hack geweest is. Pw maar ff veranderen denk ik

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:32:
ik check nu een aantal andere panelen bij warmte service, en mmm lekker die prijsjes daar.
en als ze groter inkopen (>3 pallets of een container) dan maken ze gewoon een nette winst.
dat begint dus een leuke leverancier te worden. (vroeger toen je dat nog met een lange oe schreef, hadden ze eigenlijk niks speciaals en was alles net te duur.)
Prijzen zijn idd erg netjes te noemen tov groothandel maar...
... bij de prijstechnisch wat meer interessante panelen staat wel dit:

Levertijd op aanvraag

Eerst zien dan geloven. ;) Met het breder beschikbaar worden van >275Wp+ panelen worden prijzen voor panelen ≤275Wp overigens ook heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
migjes schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:32:
[...]

lol, oost-west is zo verwisseld. ;)

maar de originele vraag:"De zoninstraling bepaald vooral de stroom, niet de spanning. De spanning is dus (ongeveer) gelijk, dus kunnen de strings parallel. De stromen zijn verschillend, maar worden door de parallel schakeling dus bij elkaar opgeteld. "
is volgens mij perfect te zien in je gegevens.
(alleen in de ochtend heb je een finke dip in voltage east(dus west) maar daar zullen wel wat diodes in de panelen hebben gereageerd. heb je de panelen parallel staan dan doen 99% van de mpp's daar over heen kijken en pakken de juiste V.)

hier nog een grafiekje met precies het zelfde beeld van mijn panelen.
[afbeelding]
er zijn wel wat verschillen, maar die zijn klein dus ook het verlies van 2x parallel met oost-west is niet zo groot.

[...]

(wel zou ik een andere leverancier kiezen, deze panelen staan voor 0,65€/Wp en ik kan de 295Wp verzie voor 0,61€/Wp al krijgen(inc BTW).
maar op sommige producten krijg je bij warmte service wel korting als je bij de balie besteld.
ik kreeg b.v. 17% korting op de warmtepomp, die ik eigenlijk had begroot op 10%, was een meevallertje.
ik dacht ook dat de 300Wp verzie nog niet leverbaar was, maar misschien zijn er toch een paar containers aangekomen of gelopen week. :? )

edit:
word dus blij van dit te zien, het word langzaam een volwassen markt en word langzaam minder een cowboy markt. :*)
Welke adresjes Tilburger? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:03:
[...]

Prijzen zijn idd erg netjes te noemen tov groothandel maar...
... bij de prijstechnisch wat meer interessante panelen staat wel dit:

Levertijd op aanvraag

Eerst zien dan geloven. ;) Met het breder beschikbaar worden van >275Wp+ panelen worden prijzen voor panelen ≤275Wp overigens ook heel interessant.
ik koop daar regelmatig iets. (maar nog nooit PV.)
en dan vaak het "lastig-te-pakken-krijgbaar" spul, afhandeling daar van is vaak erg perfect te noemen.
dus daar zou ik me niet druk over maken.
(oke de 300Wp JAsolar, het lijkt mij ook erg sterk dat die te krijgen is in heel europa, die gaan echt naar china en niet naar europa. :?
ik zou aan de balie even vragen naar de 295Wp verzie, die heb je dan wel binnen een week of 2.
regels in china zijn veranderd waardoor daar de vraag naar dat soort panelen groter is als in europa.)
er staat ook nog dat het gratis bezorgt word. (wat soms ook wel een probleem is met sommige panelen, de 1,6x1m past niet in mijn auto. >:) )

ik ben wel benieuwd of ze ook netjes de prijzen gaan bijhouden als er weer eens een daling in de prijs voorbij komt. (daar willen ze nog wel eens iets langzamer in zijn, maar dat kan ik ze wel vergeven is lastig in zo een groot bedrijf.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
migjes schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:08:
[...]

een niet heel oude cv dus, tja dat heb ik ook.

wat je wil weten:
1m3 gas = 9,2kWh.
maar een cv ketel heeft stiekem best veel verlies, dus je kunt 1m3 gas wel zien als 8kWh.
700m3 * 8 = 5600kWh om alles te kunnen verwarmen met elektra kachels en boilers.
(dat is stiekem best veel he. >:) )
met een warmte pomp is het beter, dan heb je nog je cop.
(ik maak het me zelf even simpel, en zeg cop van 3 als voorbeeld)
5600/3= 1850kWh en dat is wel te doen omdat op te wekken. ;)

je huis heeft een bouw stijl net zo als die van mij.
dus je isolatie is vast niet helemaal top.
ik heb zelf rond getijgerd door de kruip ruimte en mijn vloer isolatie van 5cm eps naar 15 cm eps gemaakt.
kosten was kleiner als 400€ en ook dit geeft mij extra luxe. (de vloerverwarming word nu een stuk sneller warm.)
ik raad zoizo aan dat je moet isoleren, isoleren en voor de duidelijkheid isoleren.
warmte die je niet verliest hoef je ook niet op te wekken. ;)
Pas gedaan, alles zit vol met EPS en de kruipruimte is gevuld met 20CM EPS :).
Zelf doen was een eitje met bladblazer en 2 drogerslangen ;). ook in de muur :P.
[...]
kun je ook nog de maten die je hebt gemeten intekenen.
(en dan het liefst zonder ergens maar een marge aan te houden, die rekenen wij dan wel uit.
bedenk ook dat je de panelen tot op de helft van de tussen muur mag leggen. ;) )
hoort dat dakkapel nu bij jouw of niet?
(zo ja, hoe groot is dat?)
Gemeten is 3,75m breed tot aan dakkapel, 5,4m hoog
Dakkapel hoort bij mij is 1,5m breed en 2m hoog en 3 meter lang.

Was even kutweer om te meten vandaar de late reactie O-)

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
Vraagje over het aansluiten van de bekabeling van zonnepanelen op de omvormer. Wij willen zonnepanelen laten plaatsen op de achterkant van ons huis. Op zolder heb ik geen loze leiding naar de meterkast en ook geen aparte groep. Aan de zijkant van ons huis (twee onder 1 kap) zit de entree met daarop ook een schuin dak. Aan de voorkant van de entree zit de meterkast.

Zou het mogen om de bekabeling van de zonnepanelen onder de dakpannen door naar de voorkant van het huis te brengen en daar door het dak heen in de meterkast aan te sluiten ipv op de zolder?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 16:47
urk_forever schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:21:
Vraagje over het aansluiten van de bekabeling van zonnepanelen op de omvormer. Wij willen zonnepanelen laten plaatsen op de achterkant van ons huis. Op zolder heb ik geen loze leiding naar de meterkast en ook geen aparte groep. Aan de zijkant van ons huis (twee onder 1 kap) zit de entree met daarop ook een schuin dak. Aan de voorkant van de entree zit de meterkast.

Zou het mogen om de bekabeling van de zonnepanelen onder de dakpannen door naar de voorkant van het huis te brengen en daar door het dak heen in de meterkast aan te sluiten ipv op de zolder?
Heb ik wel laten doen, beetje werk, maar dan komen de kabels nu wel op de goede plek door het dak. Scheelt veel wegwerken binnen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:42
Bob-B190 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 16:10:
[...]
Heb ik wel laten doen, beetje werk, maar dan komen de kabels nu wel op de goede plek door het dak. Scheelt veel wegwerken binnen.
Het lijkt mij inderdaad ook mooier om het op die manier te doen. Ik vroeg me alleen af of het installatie technisch zou mogen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Ja dat mag

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 09:21:

Zoiets als deze:

Ik heb nog geen tekeningetje/fototje met afmetingen van je dak gezien? (of ik kijk er over heen)
Ligt het met 10 panelen vol? Die WP lust ze wel hoor. ;)
Misschien eens kijken naar andere maatvoeringen, indien nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-01-2017 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
AUijtdehaag schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:56:
[...]

Ik heb nog geen tekeningetje/fototje met afmetingen van je dak gezien? (of ik kijk er over heen)
Ligt het met 10 panelen vol? Die WP lust ze wel hoor. ;)
Misschien eens kijken naar andere maatvoeringen, indien nodig?
Een recente offerte liet zien dat er een combinatie mogelijk is van 10 panelen in 2 verschillende afmetingen. Meer zou er niet op passen. Hoor graag alternatieven natuurlijk! ;)

4x EC Solar 330Wp: 1956mm x 992mm
6x EC Solar 280Wp: 1640mm x 992mm

Het dak is 5 meter breed en 4 meter hoog, hoek van ongeveer 35 graden. Met 1 velux dakraam. Andere zijde is identiek, alleen zit daar geen dakraam, maar wel 2 schoorsteentjes. Dus zou daar hetzelfde kwijt moeten kunnen. Helaas is dat dakvlak WNW, waardoor het dakvlak achterop de woning (OZO) iets gunstiger ligt qua ligging en de voorkeur heeft (in eerste instantie).

Met deze opstelling ligt het dak wel echt vol schijnbaar. Dan zou het vlak langs de nokvorsten en zijkanten komen liggen. Is dat wel verstandig?

Totaal andere invalshoek is een O-W opstelling met 2 strings en 12 a 16 panelen. Solar Frontier paneeltjes is ook een mogelijkheid.. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/o8iij8.jpg

[ Voor 88% gewijzigd door Noord27 op 11-01-2017 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:12:
[...]

Een recente offerte liet zien dat er een combinatie mogelijk is van 10 panelen in 2 verschillende afmetingen. Meer zou er niet op passen. Hoor graag alternatieven natuurlijk! ;)

Het dak is 5 meter breed en 4 meter hoog, hoek van ongeveer 35 graden. Met 1 velux dakraam. Andere zijde is identiek, alleen zit daar geen dakraam, maar wel 2 schoorsteentjes. Dus zou daar hetzelfde kwijt moeten kunnen. Helaas is dat dakvlak WNW, waardoor het dakvlak achterop de woning (OZO) iets gunstiger ligt qua ligging en de voorkeur heeft (in eerste instantie).

Met deze opstelling ligt het dak wel echt vol schijnbaar. Dan zou het vlak langs de nokvorsten en zijkanten komen liggen. Is dat wel verstandig?

Totaal andere invalshoek is een O-W opstelling met 2 strings en 12 a 16 panelen. Solar Frontier paneeltjes is ook een mogelijkheid.. ;)

[afbeelding]
En je dakraam verplaatsen naar de andere kant? Is tie nog niet rot? Dan kan je een nieuw raam plaatsen.
Hier ook gedaan. En panelen geplaatst van 245 Wp (3 jaar terug)

Dan kun je 10x 330 WP kwijt op 5 x 4 mtr.
En de andere kant vul je dan aan met SF.
Hier ook gedaan.
(klik op mijn links in mijn signature)

Heb een poging gedaan, maar tis niet wat... Kom al op 5m55 breedte zo
Ik weet ook niet waar je dakraam ligt... (klotedingen ook)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qrowm03rbixwv.jpg

Edit:
Hoe willen ze die
op een (string)omvormer aansluiten??
En heb je schaduw?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-01-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
AUijtdehaag schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 19:45:

Edit:
Hoe willen ze die
op een (string)omvormer aansluiten??
En heb je schaduw?
De EC solar 280 en 330Wp kunnen schijnbaar op dezelfde string vanwege dezelfde cellen. Installateur heeft dat meerdere malen uitgevoerd.

http://www.sun-solar.nl/i...8-euro-incl-btw-sunsolar/

http://www.sun-solar.nl/i...tw-4bb-nieuw-op-voorraad/

Geen schaduw op dit dakvlak. Schaduw is wel aan de andere zijde van het dak. Vanwege een aantal hoge bomen.

Als ik 15x 170Wp (2550Wp) SF's kwijt kan, dan is het wel aanzienlijk minder als 3100Wp met de EC Solar's. Zou zonde zijn toch?

Dakraam wil ik niet naar de andere kant plaatsen. Heeft geen meerwaarde (daglicht + ventilatie zolder) en de kosten die het met zich mee brengt steek ik liever in de zonnepanelen zelf.

SF's wellicht voor de toekomst bewaren op het ander dakvlak ONO en lichtelijke schaduwinval..

[ Voor 18% gewijzigd door Noord27 op 11-01-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Doen wij regelmatig. Niet n leuke klus, maar scheelt vaak wel n hoop breekwerk binnen. En ja dat mag, Solar kabel heeft van zich zelf een dubbele isolatie laag, dus dat is meteen goed afgeschermd. Als je nok geschroefd is dan even een paar weg halen gat door de noklat en netjes onder de pannen leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Andre1973 op 11-01-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:24:
[...]

De EC solar 280 en 330Wp kunnen schijnbaar op dezelfde string vanwege dezelfde cellen. Installateur heeft dat meerdere malen uitgevoerd.

http://www.sun-solar.nl/i...8-euro-incl-btw-sunsolar/

http://www.sun-solar.nl/i...tw-4bb-nieuw-op-voorraad/

Geen schaduw op dit dakvlak. Schaduw is wel aan de andere zijde van het dak. Vanwege een aantal hoge bomen.

Als ik 15x 170Wp (2550Wp) SF's kwijt kan, dan is het wel aanzienlijk minder als 3100Wp met de EC Solar's. Zou zonde zijn toch?

Dakraam wil ik niet naar de andere kant plaatsen. Heeft geen meerwaarde (daglicht + ventilatie zolder) en de kosten die het met zich mee brengt steek ik liever in de zonnepanelen zelf.

SF's wellicht voor de toekomst bewaren op het ander dakvlak ONO en lichtelijke schaduwinval..
Ik kan me in je mening wel vinden maar 10x 330WP toont net iets mooier dan tetris met dakramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42

Hierop inhakend: ik heb op zolder wel een aparte groep. Daarop kan toch zonder verdere aanpassing een set zonnepanelen van 3000 Wp worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

GoEV6 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:36:
[...]

Hierop inhakend: ik heb op zolder wel een aparte groep. Daarop kan toch zonder verdere aanpassing een set zonnepanelen van 3000 Wp worden aangesloten?
Als het een hele aparte groep is dan wel 3560 W,(16A AC) als je m deelt met n wasmachine oid. 3000W idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Esthetisch is het inderdaad niet optimaal.

Ik hecht meer waarde aan het dakvlak vullen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 11-01-2017 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:37:
Esthetisch is het inderdaad niet optimaal.

En ik meer waarde hecht aan het dakvlak vullen. ;)
Dus je gaat voor dakraam eruit en 300 200 Wp meer?
grapje... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42
Andre1973 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:37:
[...]

Als het een hele aparte groep is dan wel 3560 W,(16A AC) als je m deelt met n wasmachine oid. 3000W idd.
Er komt niks anders op die groep dus dan gaat het lukken :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
backupdevice schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 08:48:
Hoi

Ik heb sinds oktober 2016 panelen en weet dat ik in de winter tot een uur of 11 behoorlijke schaduw heb van de buren.

Op 31 oktober waren de panelen vanaf 11 uur van de schaduw af, op 31 December was dat om 12 uur.

Kijkende naar de zonnestand diagram kom ik er niet uit hoe dat zal zijn vanaf Maart. Op een of andere manier zie ik het gewoon niet. Moet ik oktober pakken en dan de lijn maar links trekken om te zien wanneer de schaduw vanaf Maart van de panelen gaat?

[afbeelding]
De zon draait (of beter de aarde draait ten opzichte van de zon)
Volgens mij heb je gewoon schaduw als de zon onder een bepaalde hoek op je dak valt.

Volgens mij is die grafiek ergens op de 12-15e van elke maand geplot (iets met Zon op en onder maximaal waarschijnlijk). => http://www.zonsondergangt...l-zonsondergang-2017.html

Dus jouw 31 oktober moment ligt al niet meer op de lijn, en is daar gezakt richting de November lijn die al lager ligt. Het 31 December moment ligt weer iets boven de lijn van December.

Simpelweg heb je dan rond de 20 graden schaduw. Dat is iets op 100 meter afstand wat 20 meter hoog is (ten opzicht van jouw panelen) Dan is een buurhuis of boom op 10 meter afstand die 2 meter hoger is dat ook...

En wat betreft je vraag over Maart, dan kun je op die 20 graden horizontaal een lijn trekken en dan zou je in maart ergens rond 9:30 - 10:00 geen schaduw meer moeten hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 12-01-2017 19:27 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:57

Wailing_Banshee

You're Next

Het is nu tijd om na te gaan denken over uitbreiding van onze zonnepanelen familie. Ik heb nu een jaar alles bijgehouden, weet dus wat ons verbruik is, en wat de opbrengst van de huidige panelen zijn.

Ik moet nog zo'n 6 panelen erbij hebben om rond de 0 uit te komen. De ruimte zou er moeten zijn (met wat schuiven van de huidige panelen en verwijderen van een gaskachel afvoer). Dan zouden we er zo'n 18 hebben liggen.

Wat is er nodig?
In ieder geval een nieuwe omvormer. Van 3000 naar 4500. Ik heb wel ideeën over merk, maar dat zien we dan wel weer. Ik wil in ieder geval meerdere strings hebben, het ene deel van het dak (lang dak) heeft iets meer last van schaduw dan het andere deel. Maar hoe zit dat met micro-omvormers? Heb je dan 1 grote omvormer hangen waar die micro dingen aan gekoppeld zijn? Dus kun je gewoon elke omvormer pakken met micro-omvormers tussen de panelen of hoe werkt dat?

En dan een vraag over de panelen. Ik heb nu dus al 12 panelen liggen, die liggen er sinds januari 2015 op. Is het verstandig om dezelfde panelen bij te kopen? Of maakt dat niet uit? Kun je gewoon een ander merk ernaast leggen? Ik wil natuurlijk het liefst dezelfde panelen hebben, voor het zicht. En kun je ook een oneven aantal panelen pakken (stel dat ik er precies 19 kwijt zou kunnen, aangezien de bovenste rij landscape zou komen te liggen en de onderste rij portrait)?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoEV6 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 20:40:
[...]

Er komt niks anders op die groep dus dan gaat het lukken :).
Haal wel eventueel aanwezige contactdozen e.d. weg van die groep zodat er gewoon een recht lijntje naar de meterkast overblijft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
Wailing_Banshee schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:52:
Het is nu tijd om na te gaan denken over uitbreiding van onze zonnepanelen familie. Ik heb nu een jaar alles bijgehouden, weet dus wat ons verbruik is, en wat de opbrengst van de huidige panelen zijn.

Ik moet nog zo'n 6 panelen erbij hebben om rond de 0 uit te komen. De ruimte zou er moeten zijn (met wat schuiven van de huidige panelen en verwijderen van een gaskachel afvoer). Dan zouden we er zo'n 18 hebben liggen.

Wat is er nodig?
In ieder geval een nieuwe omvormer. Van 3000 naar 4500. Ik heb wel ideeën over merk, maar dat zien we dan wel weer. Ik wil in ieder geval meerdere strings hebben, het ene deel van het dak (lang dak) heeft iets meer last van schaduw dan het andere deel. Maar hoe zit dat met micro-omvormers? Heb je dan 1 grote omvormer hangen waar die micro dingen aan gekoppeld zijn? Dus kun je gewoon elke omvormer pakken met micro-omvormers tussen de panelen of hoe werkt dat?

En dan een vraag over de panelen. Ik heb nu dus al 12 panelen liggen, die liggen er sinds januari 2015 op. Is het verstandig om dezelfde panelen bij te kopen? Of maakt dat niet uit? Kun je gewoon een ander merk ernaast leggen? Ik wil natuurlijk het liefst dezelfde panelen hebben, voor het zicht. En kun je ook een oneven aantal panelen pakken (stel dat ik er precies 19 kwijt zou kunnen, aangezien de bovenste rij landscape zou komen te liggen en de onderste rij portrait)?
Ieder paneel krijgt een micro omvormer, en die geven gewoon de 230 volt. Dus zes panelen is drie duo micro omvormer zoals aps500(3×190 euro ) ,werken perfect tegen schaduw. Google maar eens dan kom je veel uitleg reclame tegen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:36:
[...]

Ieder paneel krijgt een micro omvormer, en die geven gewoon de 230 volt. Dus zes panelen is drie duo micro omvormer zoals aps500(3×190 euro ) ,werken perfect tegen schaduw. Google maar eens dan kom je veel uitleg reclame tegen
Ja, maar ik heb dan niet 6 panelen, maar 18. Dus dan zou ik 9 van die micromvormers hebben. En dan heb ik 9 kabels die naar mijn meterkast lopen? Hoe kan ik dat dan ooit uitlezen! Ik snap het principe van de micro omvormers wel, ik zie alleen niet in hoe ik dat in mijn meterkast zou moeten zien, en hoe ik ze dan zou kunnen uitlezen om te bepalen hoeveel m'n panelen opgebracht hebben. Nu heb ik gewoon een enkele omvormer, die in m'n meterkast hangt en daarop aangesloten is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Wailing_Banshee schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:52:
Wat is er nodig?
Als die 6 nieuwe panelen gelijkmatig in de schaduw komen dan is het voldoende om een nieuwe omvormer te nemen die bijvoorbeeld 3 strings van 6 panelen aan kan. Als dan 1 string slecht loopt door schaduw beinvloed dat de ander strings niet.
Als de nieuwe panelen niet gelijktmatig in de schaduw komen dan is het mogelijk zinvol om naast de nieuwe omvormer ook poweroptimzers te nemen voor die ene string. Poweroptimers zorger ervoor dat panelen die (deels) in de schaduw liggen niet de prestaties van de hele string aantasten. Je kunt denken aan 6 optimizers (of 3 dubbele optimizers) maar ook kiezen voor 5 of 4 optimizers (of twee dubbele). Dan laat je het paneel of de twee panelen die het laatste in de schaduw komen zonder optimizer omdat die toch niet de prestaties voor de rest van de string verslechteren.

Micro omvormers hebben vergelijkbare voordelen maar zijn dan als oplossing duurder dan poweroptimizers

[ Voor 5% gewijzigd door TWyk op 12-01-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TWyk schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:56:
[...]

Als die 6 nieuwe panelen gelijkmatig in de schaduw komen dan is het voldoende om een nieuwe omvormer te nemen die bijvoorbeeld 3 strings van 6 panelen aan kan. Als dan 1 string slecht loopt door schaduw beinvloed dat de ander strings niet.
Als de nieuwe panelen niet gelijktmatig in de schaduw komen dan is het mogelijk zinvol om naast de nieuwe omvormer ook poweroptimzers te nemen voor die ene string. Poweroptimers zorger ervoor dat panelen die (deels) in de schaduw liggen niet de prestaties van de hele string aantasten. Je kunt denken aan 6 optimizers (of 3 dubbele optimizers) maar ook kiezen voor 5 of 4 optimizers (of twee dubbele). Dan laat je het paneel of de twee panelen die het laatste in de schaduw komen zonder optimizer omdat die toch niet de prestaties voor de rest van de string verslechteren.

Micro omvormers hebben vergelijkbare voordelen maar zijn dan als oplossing duurder dan poweroptimizers
Die power optimizers zou een goede oplossing zijn. Ik ga daar eens wat onderzoek naar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wailing_Banshee schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:26:
[...]

Die power optimizers zou een goede oplossing zijn. Ik ga daar eens wat onderzoek naar doen.
Die kosten 55 euro per paneel.
Een micro omvormer komt onder paneel te hangen, niet binnen.
Ik ging er vanuit alleen die zes nieuwe te voorzien en je oude omvormer er bij houden. Voor alle 18 word het te dure zaak tenzij je complexe schaduw hebt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:58:
[...]

Een micro omvormer komt onder paneel te hangen, niet binnen.
Ik ging er vanuit alleen die zes nieuwe te voorzien en je oude omvormer er bij houden. Voor alle 18 word het te dure zaak tenzij je complexe schaduw hebt
Alle draadjes moeten door hetzelfde gat door het dak heen naar binnen, en het leek me ook handig om de omvormer gelijk te vervangen (we kunnen nu alleen via een extern apparaat, wat ook nog eens de geest gegeven heeft, de waarden uitlezen) door een grotere (van 3000 naar 4500). We hebben een hele ruime meter "kast" (zit geen deur is, is het dan wel een kast?), de gehele ruimte on de trap, maar zelfs die begint ondertussen behoorlijk vol te raken... Ook de plek van de stoppenkast begint ondertussen vol te lopen. Nu zit alleen de omvormer aangesloten op de stoppenkast, maar die micro-omvormers zouden dan ook aangesloten moeten gaan worden, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
reneeke1970 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 15:58:
[...]
Een Tigo dual optimizer heb je voor 85 euro (ofwel 42,50 per paneel)
http://www.itsnrg.nl/shop/product/tigo-energy-mm-2es50-300w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wailing_Banshee schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:43:
[...]
Ja, maar ik heb dan niet 6 panelen, maar 18. Dus dan zou ik 9 van die micromvormers hebben. En dan heb ik 9 kabels die naar mijn meterkast lopen?
Je zet ze op het dak parallel met de bijpassende waterdichte stekkers. Ze communiceren ook over powerline of draadloos voor het uitlezen, zodat er maar 1 kabel door het dak hoeft.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
jacovn schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 06:59:
[...]

De zon draait (of beter de aarde draait ten opzichte van de zon)
Volgens mij heb je gewoon schaduw als de zon onder een bepaalde hoek op je dak valt.

Volgens mij is die grafiek ergens op de 12-15e van elke maand geplot (iets met Zon op en onder maximaal waarschijnlijk). => http://www.zonsondergangt...l-zonsondergang-2017.html

Dus jouw 31 oktober moment ligt al niet meer op de lijn, en is daar gezakt richting de November lijn die al lager ligt. Het 31 December moment ligt weer iets boven de lijn van December.
Op het origineel staat er duidelijk boven "op elke 21e van de maand".
Afbeeldingslocatie: http://www.weerstationuithoorn.nl/weer/Charts/Zonnestand.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Dan is de verschuiving van ce vraagsteller iets minder, dus wellicht 25'graden hoogte waaronder hij schaduw heeft.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

DjVe

Hatsaflats!

TWyk schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:17:
[...]

Een Tigo dual optimizer heb je voor 85 euro (ofwel 42,50 per paneel)
http://www.itsnrg.nl/shop/product/tigo-energy-mm-2es50-300w
Die werken alleen als je ook een Tigo Cloud-Connect/MMU binnen hangt á €350. De nieuwere TS4-O retrofit optimizers werken ook zonder aansturingsmodule binnen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Kun je dan niet beter de meerprijs van de optimizers in de panelen zelf steken? Dus bijv. 315Wp panelen ipv 270Wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Noord27 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:54:
Kun je dan niet beter de meerprijs van de optimizers in de panelen zelf steken? Dus bijv. 315Wp panelen ipv 270Wp?
Die leveren toch nog steeds niets op als er schaduw op een deel van de string valt?

Is er ook een website waar je kunt simuleren hoe de schaduw over je dak valt, over de tijd heen? Schaduw om 12:00 rond 21 december is natuurlijk minder erg dan schaduw om 12:00 op 21 juni. En schaduw om 21:00 op 21 juni is ook minder erg dan schaduw om 12:00...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:06:
[...]

Die leveren toch nog steeds niets op als er schaduw op een deel van de string valt?

Is er ook een website waar je kunt simuleren hoe de schaduw over je dak valt, over de tijd heen? Schaduw om 12:00 rond 21 december is natuurlijk minder erg dan schaduw om 12:00 op 21 juni. En schaduw om 21:00 op 21 juni is ook minder erg dan schaduw om 12:00...
PVGIS heeft wel de optie om een 'horizon file' in te voeren. De maandestimates die je dan krijgt zijn hier dan op aangepast. Of je ook ergens een simulatie van uur tot uur kunt doen zou ik niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:06:
[...]

Dat is per situatie verschillend. En zeker het onderzoeken waard; of een installateur de zaak laten bekijken bij je thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Noord27 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:27:
[...]

Dat is per situatie verschillend. En zeker het onderzoeken waard; of een installateur de zaak laten bekijken bij je thuis.
Die gooien het vaak op SE zodra ze horen "schaduw".
Bij mij ook gezien en na veel inlezen en advies van medetweakers had ik gekozen voor een omvormer met optiTrack.
Dit werkt prima, nu een half jaar verder gekozen voor het dak vol te leggen.
Na wat inmeten en uitteken ga ik denk ik voor:

9x met een https://www.warmteservice...ne-Wifi-3000-W/p/07645405

Zou prima moeten wezen aangezien er "plots" uitbreiding opkomst is ;).

had ook gezien dat migjes de Canadian Solar aangaf in een reactie naar mij maar hoor "mindere" verhalen over CS. Klopt dit ook?

Scheelt als ik z'n berekening geloof vanuit deze post:
[...]

Komen die panelen op 180 euro terwijl de JA 196 zijn momenteel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

wetsteyn schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:54:
[...]

Die gooien het vaak op SE zodra ze horen "schaduw".
Ja en die schaduw die wij hebben is miniem, alleen aan het eind van de dag als de zon achter die ene boom duikt (en dicht genoeg bij de langste dag, gaat hij er ook weer vandaan :p)

Nog een andere vraag: wij hebben nu 260W panelen, zouden nu bijv ook 6 panelen kunnen nemen (op hun eigen string natuurlijk) die 275W zijn? (Dus 3 string: de twee bestaande met elk 6 "oude" panelen en een nieuwe met 6 nieuwe panelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:09:
[...]

Ja en die schaduw die wij hebben is miniem, alleen aan het eind van de dag als de zon achter die ene boom duikt (en dicht genoeg bij de langste dag, gaat hij er ook weer vandaan :p)

Nog een andere vraag: wij hebben nu 260W panelen, zouden nu bijv ook 6 panelen kunnen nemen (op hun eigen string natuurlijk) die 275W zijn? (Dus 3 string: de twee bestaande met elk 6 "oude" panelen en een nieuwe met 6 nieuwe panelen)
je kunt zelfs de 260Wp en de 275Wp (mits wel het zelfde type cellen) zelfs op 1 mpp zetten.
dat geeft maar minimaal verlies.
(meeste 1 fase tl omvormers is +/- 720 cellen de max.)
het is zelfs niet eens nodig dat het aantal Wp = W omvormer te hebben.
(raden we niet graag aan want geeft wel iets verlies, maar ook ik heb vorig jaar op een 3kW omvormer 5,6kWp gehad, nu een zwaardere omvormer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
wetsteyn schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:54:
[...

[...]

Komen die panelen op 180 euro terwijl de JA 196 zijn momenteel :).
Die panelen haalde ik zelf eerder al ook aan. Mooie paneeltjes met gunstige prijs, alsmede de omvormer.

Enigste wat mij tegenhoud zijn de installatiewerkzaamheden inclusief de toebehoren (meterkast, etc.). Maar ik neem aan dat er ook bedrijven zijn die zelf aangeleverde panelen en omvormers leveren? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:18:
[...]

je kunt zelfs de 260Wp en de 275Wp (mits wel het zelfde type cellen) zelfs op 1 mpp zetten.
dat geeft maar minimaal verlies.
(meeste 1 fase tl omvormers is +/- 720 cellen de max.)
het is zelfs niet eens nodig dat het aantal Wp = W omvormer te hebben.
(raden we niet graag aan want geeft wel iets verlies, maar ook ik heb vorig jaar op een 3kW omvormer 5,6kWp gehad, nu een zwaardere omvormer.)
De omvormer weet ik, maar ik ga geen 4600Wp op het dak leggen met een 3000W omvormer. Ik ken mezelf en weet dat ik ga zitten ergeren aan elk stukje aftopping :p Ik wil dus een 4500W omvormer.
Noord27 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:22:
[...]
Enigste wat mij tegenhoud zijn de installatiewerkzaamheden inclusief de toebehoren (meterkast, etc.). Maar ik neem aan dat er ook bedrijven zijn die zelf aangeleverde panelen en omvormers leveren? :?
Daar zit ik ook aan te denken, om zelf de panelen en omvormer te kopen en een installateur het te laten plaatsen op het dak en meterkast. (ik neem tenminste aan dat je dat bedoelt?) Het lastigste is het montage materiaal aangezien ik de huidige panelen wil laten verleggen (ze liggen nu eigenlijk niet goed vanwege dat ene pijpje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ik bedoel inderdaad de volledige plaatsing. Merk dat installateurs een beperkt assortiment hebben en dus vast houden aan bepaalde merken.

Garantie verloopt dan toch via het bedrijf (in dit geval warmteservice) waar ze, door mijzelf, gekocht zijn. En deze firma staat wel algemeen bekend om de correcte afhandeling daarvan. Bovendien zit een vestiging redelijk in de buurt en daar houd ik wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Noord27 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:22:
[...]

Die panelen haalde ik zelf eerder al ook aan. Mooie paneeltjes met gunstige prijs, alsmede de omvormer.

Oh dat valt best mee :).
Op mijn garage was ik binnen 2 uur klaar met leggen en installeren van de Omvormer.
Je groep uitzetten als je de kabels van je omvormer erin wilt doen en aansluiten in je meterkast.
Meeste werk had ik in het stellen van de Garage :).

hier een voorbeeldje: http://imgur.com/tMGFEB4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Plat dak op je schuur is wel een ander verhaal als een schuin dak op je zolderverdieping. Waar ook geen trap tegenaan kan staan vanwege een uitbouw op de BG van een glazen serre. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 13-01-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
Noord27 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:41:
Plat dak op je schuur is wel een ander verhaal als een schuin dak op je zolderverdieping. Waar ook geen trap tegenaan kan staan vanwege een uitbouw op de BG van een glazen serre. ;)
heb nu een steiger gehuurd voor 9x panelen op schuin dak te monteren met haken :P.
Beetje creatief wezen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wetsteyn schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:43:
[...]

heb nu een steiger gehuurd voor 9x panelen op schuin dak te monteren met haken :P.
Beetje creatief wezen :).
soms is een steiger wel erg handig.
maar soms ook niet nodig. >:)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Afb0082.jpg

edit:
is een oude foto, nu hangen er 7x op het schuine dak, en 7x op het platte dak. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 13-01-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
migjes schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:46:
[...]

is een oude foto, nu hangen er 7x op het schuine dak, en 7x op het platte dak. ;)
Als je nog een installatieklus zoekt op (bijna) steenworp afstand... ;)

[ Voor 82% gewijzigd door Noord27 op 13-01-2017 12:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:57
Het hangt!

Afbeeldingslocatie: https://kruiver.stackstorage.com/public-share/NC5hOwjpb9PCe7x/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

Afbeeldingslocatie: https://kruiver.stackstorage.com/public-share/M4t7NxEjCgnDD4I/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

Afbeeldingslocatie: https://kruiver.stackstorage.com/public-share/sUUfRvd69mLmBfF/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

Afbeeldingslocatie: https://kruiver.stackstorage.com/public-share/83Qe0JZtFiJWHyH/preview?path=/&mode=thumbnail&size=medium

8)

Ik krijg alleen de logging via de API niet lekker aan de gang. Het lijkt dat ik (vergeleken met mijn eigen youless upload naar PVO) een time delay moet instellen voor de SE API datapunten?

http://www.pvoutput.org/c...id1=49900&dt=20170112&m=1

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 20:27

Cyphax

Moderator LNX
Hmmm de derde aanbieder (Zonnemarkt) is over de vloer geweest met een eigen verhaal. En deze gooide het eens over een andere boeg -- de andere twee boden gelijksoortige opstellingen met Solaredge en optimizers -- door aan te raden om voor een oplossing te gaan met micro-omvormers en een systeem van Enphase. De voordelen die ik daar een beetje in zie obv zijn verhaal is dat het iets makkelijker uit te breiden is omdat elke microomvormer gewoon direct naar je stroomnet gaat, je uberhaupt niet een grote omvormer hebt hangen maar iets kleiners (en ook neer te hangen waar je wilt; hij raadde de meterkast aan) en dat ze er veel langer garantie op geven: 20 jaar. Hij zei dat de omvormer van Solaredge (die ze overigens ook gewoon leveren) minder lang mee gaat. Nadeel is wel dat het iets duurder is. Incl. BTW is het 185 euro duurder. Niet echt schokkend dus. Als ik de offerte heb zal ik eens kijken wat het scheelt in prijs.
Hij raad ook aan om iets duurdere panelen neer te leggen dan die van bijv. JA/Canadian Solar. 300Wp van NSP, al hebben ze meerdere merken en heeft ie een vergelijking gemaakt van het verschil in opbrengst en de terugverdientijd. Met 11 of 12 panelen zou ik ~3300KWh moeten kunnen opwekken. Dat komt dicht in de buurt van m'n verbruik. Ik vond het een interessant verhaal wel.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Cyphax schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:41:
Hmmm de derde aanbieder (Zonnemarkt) is over de vloer geweest met een eigen verhaal. En deze gooide het eens over een andere boeg -- de andere twee boden gelijksoortige opstellingen met Solaredge en optimizers -- door aan te raden om voor een oplossing te gaan met micro-omvormers en een systeem van Enphase. De voordelen die ik daar een beetje in zie obv zijn verhaal is dat het iets makkelijker uit te breiden is omdat elke microomvormer gewoon direct naar je stroomnet gaat, je uberhaupt niet een grote omvormer hebt hangen maar iets kleiners (en ook neer te hangen waar je wilt; hij raadde de meterkast aan) en dat ze er veel langer garantie op geven: 20 jaar. Hij zei dat de omvormer van Solaredge (die ze overigens ook gewoon leveren) minder lang mee gaat. Nadeel is wel dat het iets duurder is. Incl. BTW is het 185 euro duurder. Niet echt schokkend dus. Als ik de offerte heb zal ik eens kijken wat het scheelt in prijs.
Hij raad ook aan om iets duurdere panelen neer te leggen dan die van bijv. JA/Canadian Solar. 300Wp van NSP, al hebben ze meerdere merken en heeft ie een vergelijking gemaakt van het verschil in opbrengst en de terugverdientijd. Met 11 of 12 panelen zou ik ~3300KWh moeten kunnen opwekken. Dat komt dicht in de buurt van m'n verbruik. Ik vond het een interessant verhaal wel.
Micro-omvormers kun je toch gewoon buiten onder de panelen laten hangen :? Juist de SE omvormer zou je in de meterkast kunnen hangen als je daar de plaats voor hebt (de nieuwe HD Wave omvormers van SolarEdge zijn verrassend klein, zie de foto boven je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

DjVe

Hatsaflats!

Bij Enphase komt de Envoy-S meestal in de meterkast te hangen. Absoluut mooi spul en zeer degelijk opgebouwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Jerrythafast schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:00:
[...]

Micro-omvormers kun je toch gewoon buiten onder de panelen laten hangen :?
Precies, dus die hoeven niet binnen weggewerkt te worden wat een SE wel moet gebeuren. :)
Juist de SE omvormer zou je in de meterkast kunnen hangen als je daar de plaats voor hebt (de nieuwe HD Wave omvormers van SolarEdge zijn verrassend klein, zie de foto boven je).
Ja hij liet die ook zien, dat is ook een goede optie. Het past denk ik niet in de meterkast, en het is wel ver van de panelen (optimizers) af, wordt dat niet afgeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
S0epkip schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:29:
Het hangt!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

8)

Ik krijg alleen de logging via de API niet lekker aan de gang. Het lijkt dat ik (vergeleken met mijn eigen youless upload naar PVO) een time delay moet instellen voor de SE API datapunten?

http://www.pvoutput.org/c...id1=49900&dt=20170112&m=1
Kijk dat ziet er goed uit, netjes alle kabels in buisjes, top :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Hier op het dak 16 JA Solar Perciums met hier onder 8 APS YC-500 MicroInverters op het dak. Er komt gewoon 230VAC naar binnen die hier rechtstreeks de meterkast in gaat zonder enige hardware in huis. Bevalt uitstekend :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Misschien dat ik het gemist heb maar waarom ga je voor SE? Heb je veel schaduw tot een bepaald tijdstip of vaak gedurende de dag?

Ik heb in October voor de keuze gestaan en met behulp met het forum toch besloten niet voor SE te gaan. Ik heb in de zomer tot een uur of 10 schaduw op de helt van mijn panelen en SE zou daar wel mee kunnen helpen maar de meerprijs voor SE woog voor mij niet op tegen die paar kWh die ik extra krijg.

Om je aan te geven, met SE was mijn kWp prijs 1.25 met een tvt van 6 jaar en nu is mijn kWp prijs 1.01 met een tvt van 5 jaar. SE zou mij theoretisch 200-300kWh meer opleveren maar ik zou 600 euro meer kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
TFHfony schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:17:
[...]

Hier op het dak 16 JA Solar Perciums met hier onder 8 APS YC-500 MicroInverters op het dak. Er komt gewoon 230VAC naar binnen die hier rechtstreeks de meterkast in gaat zonder enige hardware in huis. Bevalt uitstekend :)
Wat ik me nog wel afvraag is hoe goed je je opgewekte KW's kunt aflezen. Of je met die micro-omvormers ook per paneel kunt zien hoe ze het doen. En ik wil het graag ook zelf kunnen uitlezen om die data te verwerken in m'n huidige grafiek (van de YouLess). :)
Maar wat ik niet snap is hoe dat apparaat uit een stopcontact in een andere groep dan toch van de omvormers kan uitlezen hoeveel er opgewekt wordt.
backupdevice schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:20:
[...]

Misschien dat ik het gemist heb maar waarom ga je voor SE? Heb je veel schaduw tot een bepaald tijdstip of vaak gedurende de dag?
Het ene deel van het huis zorgt voor schaduw op het andere deel van het huis, dus die moeten wel gescheiden zijn. Verder is het meer een kwestie van dat iedereen het by default lijkt aan te bieden. Ik heb er nooit echt om gevraagd ofzo. :)
Ik heb ook nog geen keuze gemaakt, ik weet alleen ongeveer wat ik wil. Ik ga het nog lastig zat vinden om een offerte te kiezen. :P
Ik heb in October voor de keuze gestaan en met behulp met het forum toch besloten niet voor SE te gaan. Ik heb in de zomer tot een uur of 10 schaduw op de helt van mijn panelen en SE zou daar wel mee kunnen helpen maar de meerprijs voor SE woog voor mij niet op tegen die paar kWh die ik extra krijg.

Om je aan te geven, met SE was mijn kWp prijs 1.25 met een tvt van 6 jaar en nu is mijn kWp prijs 1.01 met een tvt van 5 jaar. SE zou mij theoretisch 200-300kWh meer opleveren maar ik zou 600 euro meer kwijt zijn.
Hmmm ik kan eens kijken of ik kan uitrekenen wat het verschil is maar ik ben er wel zeker van dat het een verschil maakt. Vraag is dan of het de meerprijs goedmaakt. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Cyphax op 13-01-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Cyphax schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:20:
[...]

Wat ik me nog wel afvraag is hoe goed je je opgewekte KW's kunt aflezen. Of je met die micro-omvormers ook per paneel kunt zien hoe ze het doen. En ik wil het graag ook zelf kunnen uitlezen om die data te verwerken in m'n huidige grafiek (van de YouLess). :)
Maar wat ik niet snap is hoe dat apparaat uit een stopcontact in een andere groep dan toch van de omvormers kan uitlezen hoeveel er opgewekt wordt.

[...]
Yup, dat kan je per paneel uitlezen en wel op 2 manieren. Mits je er wel een ECU bij neemt. Je kan dan lokaal via de web-interface deze uitlezen. Dit ziet er dan zo uit:

Schaduw 1

Hier even een mooie gevalletje welke ook de werking bij schaduw laat zien.
Daarnaast heeft APS ook een webportal waarbij het e.e.a. ook grafisch wordt weergegeven en je een soort filmpje van de dag kan bekijken met een interval van 5 minuten. Deze gegevens kan ik opvragen teruglopen tot de 1e dag waarop ik mijn panelen gelegd heb. Ik kan op de site van APS dus terugkijken wat Paneel X op 31 september 2015 om 15:50 deed.
Wat NIET kan via de APS site is de data per paneel DOWNLOADEN. Wel gewoon .XLS files met de opwekking per 5 minuten van het hele grid, maar niet per paneel.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
TFHfony schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:32:
[...]

Yup, dat kan je per paneel uitlezen en wel op 2 manieren. Mits je er wel een ECU bij neemt. Je kan dan lokaal via de web-interface deze uitlezen. Dit ziet er dan zo uit:el gewoon .XLS files met de opwekking per 5 minuten van het hele grid, maar niet per paneel.
Dat ziet er interessant uit. Mijn doel is om enerzijds te kunnen bijhouden hoe de panelen het doen, maar ik wil ook zelf de data eruit kunnen trekken en combineren met de data die ik nu bijhou via de YouLess. Is dat mogelijk naar jouw weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Cyphax schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:20:
[

[...]

Hmmm ik kan eens kijken of ik kan uitrekenen wat het verschil is maar ik ben er wel zeker van dat het een verschil maakt. Vraag is dan of het de meerprijs goedmaakt. :)
Dat laatste ja. Dat moet je je afvragen. Bij mij kwamen ze ook allemaal SE aanbieden.

Je zou met SE theoretisch tot 25% meer opwekken afhankelijk van schaduw. Ik weet niet hoeveel panelen je wilt plaatsen maar bij mij ging het om 12 panelen. Die SE dingen waren 50 Euro per stuk . Dat was een meerprijs van 600 Euro. Die 600Euro aan kWh is niet zomaar opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Enphase schermt ook met hele hoge extra opbrengst als gevolg van verschil per paneel, schaduw en micro oplag in de modulle (ze zouden bij lage instraling een condensator laden en pas als deze vol is een (halve) cycle aan netspanning genereren.

Het probleem van Enphase vind ik persoonlijk dat je er een hoop dure speciale onderdelen (in tegenstelling tot SE die allemaal MC4 gebruikt) bij nodig hebt.
Maar ze zullen de groothandel vast pushen om hier naast SE wat beter voet aan de grond te krijgen want dat lukt ze al jaren niet. Paar jaar geleden met Enphase gewerkt, en ik vind het erg gedoe met die speciale kabel eventueel met afdekkapjes en etc. etc. Ook de instelling van Enphase vond ik niet erg prettig weken (laptop mee naar de klus). Maar van veel van die zaken zal je als particulier minder gedoe ervaren t.o.v. een ander systeem als je het nog nooit gedaan hebt. Goed het boekje erbij houden bij instellen!

Ook heb ik zelf graag iets in huis waar ik op een schermpje wat kan aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
backupdevice schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:36:
[...]

Dat laatste ja. Dat moet je je afvragen. Bij mij kwamen ze ook allemaal SE aanbieden.

Je zou met SE theoretisch tot 25% meer opwekken afhankelijk van schaduw. Ik weet niet hoeveel panelen je wilt plaatsen maar bij mij ging het om 12 panelen. Die SE dingen waren 50 Euro per stuk . Dat was een meerprijs van 600 Euro. Die 600Euro aan kWh is niet zomaar opgewekt.
Ik wil in eerste instantie zoveel panelen plaatsen als nodig om ongeveer m'n verbruik op te wekken. Zonnemarkt kwam op 11 of 12 (ik ben het even kwijt) om dat te bereiken, en raadde dus dan aan om het met Enphase op te bouwen. Dat is echter wel iets duurder dan de oplossing met SE. Dat scheelde zo'n 185 euro. De reden dat het op de lange termijn goedkoper zou moeten zijn is omdat ze claimen dat de apparatuur langer meegaat. Op de wat langere termijn dan de terugverdientijd zou je daar dus voordeel uit moeten halen omdat er eigenlijk minder onderhoudskosten aan zitten (in de vorm van het moeten vervangen van apparatuur).

Maar jij hebt het over een opstelling zonder optimizers en zonder micro-omvormers? Iets dat 600 euro goedkoper is dan de oplossing met SE en in dit geval dan 785 euro goedkoper dan Enphase? Qua schaduw heb ik in principe rijen die allemaal tegelijk wel of niet schaduw hebben van het huis. Kan me voorstellen dat een omvormer per paneel overkill is.
Andre1973 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:44:
Enphase schermt ook met hele hoge extra opbrengst als gevolg van verschil per paneel, schaduw en micro oplag in de modulle (ze zouden bij lage instraling een condensator laden en pas als deze vol is een (halve) cycle aan netspanning genereren.

Het probleem van Enphase vind ik persoonlijk dat je er een hoop dure speciale onderdelen (in tegenstelling tot SE die allemaal MC4 gebruikt) bij nodig hebt.
Maar ze zullen de groothandel vast pushen om hier naast SE wat beter voet aan de grond te krijgen want dat lukt ze al jaren niet. Paar jaar geleden met Enphase gewerkt, en ik vind het erg gedoe met die speciale kabel eventueel met afdekkapjes en etc. etc. Ook de instelling van Enphase vond ik niet erg prettig weken (laptop mee naar de klus). Maar van veel van die zaken zal je als particulier minder gedoe ervaren t.o.v. een ander systeem als je het nog nooit gedaan hebt. Goed het boekje erbij houden bij instellen!

Ook heb ik zelf graag iets in huis waar ik op een schermpje wat kan aflezen.
Je bent installateur? Lijkt me dat het voor de particulier niet zo heel veel uitmaakt, en qua opstelling is het niet zo heel spannend bij mij. Het is allemaal plat dak, dat is altijd wel prettig bij het onderhoud. ALs je zegt dat je zelf graag iets in huis wilt hebben dat je op een schermpje af kan lezen, biedt Enphase dan wat je zou willen? Dat is eigenlijk nog de vraag. Voor mij is dat best wel belangrijk. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Cyphax op 13-01-2017 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Cyphax schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:35:
[...]

Dat ziet er interessant uit. Mijn doel is om enerzijds te kunnen bijhouden hoe de panelen het doen, maar ik wil ook zelf de data eruit kunnen trekken en combineren met de data die ik nu bijhou via de YouLess. Is dat mogelijk naar jouw weten?
Hangt er vooral vanaf hoe handig je zelf bent. Die ECU kan je zelf natuurlijk prima uitlezen dmv een script met een interval van elke 5 minuten en de data in een database mikken. Wil je dat niet, dan kan je de data ook downloaden in Excel formaat van de APS website.
Ben je nog luier (net zoals ik), dan koop je dit ding: https://sites.google.com/site/ecu2pvo/
Die hangt in mijn meterkast en upload alle data naar PVoutput...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik ben wel lui maar ik ben ook niet-wijs genoeg geweest om de monitoring van de YouLess helemaal from scratch op te zetten ipv Bidgely dus als ik een ECU kan uitlezen met een scriptje via een (draadloze) netwerkverbinding (ik ben eens door de installatiehandleiding aan het kijken om hier ook achter te komen :P) ben ik helemaal blij. Van de SE weet ik dat het kan, daar is een topic over, al zou het ietwat tricky zijn (en of het voor die nieuwe Wave nog geldt moet je dan ook maar hopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Cyphax schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:47:
[...]

Ik wil in eerste instantie zoveel panelen plaatsen als nodig om ongeveer m'n verbruik op te wekken. Zonnemarkt kwam op 11 of 12 (ik ben het even kwijt) om dat te bereiken, en raadde dus dan aan om het met Enphase op te bouwen. Dat is echter wel iets duurder dan de oplossing met SE. Dat scheelde zo'n 185 euro. De reden dat het op de lange termijn goedkoper zou moeten zijn is omdat ze claimen dat de apparatuur langer meegaat. Op de wat langere termijn dan de terugverdientijd zou je daar dus voordeel uit moeten halen omdat er eigenlijk minder onderhoudskosten aan zitten (in de vorm van het moeten vervangen van apparatuur).

Maar jij hebt het over een opstelling zonder optimizers en zonder micro-omvormers? Iets dat 600 euro goedkoper is dan de oplossing met SE en in dit geval dan 785 euro goedkoper dan Enphase? Qua schaduw heb ik in principe rijen die allemaal tegelijk wel of niet schaduw hebben van het huis. Kan me voorstellen dat een omvormer per paneel overkill is.

[...]

Je bent installateur? Lijkt me dat het voor de particulier niet zo heel veel uitmaakt, en qua opstelling is het niet zo heel spannend bij mij. Het is allemaal plat dak, dat is altijd wel prettig bij het onderhoud. ALs je zegt dat je zelf graag iets in huis wilt hebben dat je op een schermpje af kan lezen, biedt Enphase dan wat je zou willen? Dat is eigenlijk nog de vraag. Voor mij is dat best wel belangrijk. :)
Geen micro omvormers en geen optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
Hoi,
Ik wil iedereen die adviseren die micro omvormers of optimizers wil gebruiken het volgende te overwegen voordat ze een beslissing nemen:
De vraag is niet of deze electronica kapot gaat maar wanneer. Electronica verouderd en met dit soort " vermogens " electronica weet je zeker dat het kapot gaat.

Dit betekent dat ergens in de toekomst je het dak op moet om het te (laten) repareren. Dit kost geld of je moet niet bang zijn. Daarnaast moet je jezelf afvragen of de spullen die dan kapot zijn nog wel beschikbaar zijn. In 2002 stond ik al op de nok van het dak om een OkI inverter te vervangen. Nooit meer. Nu 16 jaar later kan je het spul niet eens meer kopen.

Advies. probeer zo veel mogelijk techniek binnen te plaasten en het aantal te beperken. Tuurlijk dat kan ook kapot, maar is een stuk eenvoudiger te repareren of te vervangen door nieuwe technolgie. Met accu aansluiting b.v.

Ongetwijfeld dat er mensen zijn met een ander visie.. 25 jaar garantie b.v. maar bestaat het bedrijf dat ze gemaakt heeft of verkocht heeft dan nog wel....

Succes met jullie keuzes..
Gr,
Andre

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
TFHfony schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:17:
[...]

Dat zal idd goed werken. Maar dan heb je €1600,- aan micro inverters? Een goede 5kW omvormer kost je de helft? Ik ben zelf geen voorstander van techniek in de buitenlucht. Al helemaal niet als het voor de helft met onderdak geplaatst kan worden. Of niet?

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 13-01-2017 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:49:
[...]

Dat zal idd goed werken. Maar dan heb je €1600,- aan micro inverters? Een goede 5kW omvormer kost je de helft? Ik ben zelf geen voorstander van techniek in de buitenlucht. Al helemaal niet als het voor de helft met onderdak geplaatst kan worden. Of niet?
Één van de redenen dat een aps beter presteert in praktijk dan in theorie is omdat hij zich bewezen heeft onder verschillende omstandigheden waaronder in 65 graden omgevings temperatuur, dat wil ik een gewone omvormer wel eens zien doen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Noord27 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 19:49:
[...]

Zoals je hier boven kunt zien, heb ik ook met een aardige schaduw te maken die in de loop van de dag zich over de panelen verplaatst en de komende jaren ook alleen maar erger zal worden (joepie, bomen...). En verder heb ik dus geen zin in een omvormer in huis. En eigenlijk ook niet tegen de wand van een van de slaapkamers, wat had gemoeten gezien hoe de kabels het huis in moeten.
Daarbij opgeteld dat ik de logging per paneel leuk vind..
Overigens heb ik nog geen 1300 euro er voor betaald. Verder een plat dak, dus vervangen is nogal makkelijk. Verder wil ik binnenkort er twee of vier panelen bij planten, wat gewoon kan omdat het modulair is.
Voordeel is ook dat als er iets kapot gaat, 14 panelen gewoon door blijven werken ipv dat de hele boel plat gaat.
Nadelen? Tuurlijk... Die zijn er ook. Maar die zijn er voor elke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:48:
[...]

Één van de redenen dat een aps beter presteert in praktijk dan in theorie is omdat hij zich bewezen heeft onder verschillende omstandigheden waaronder in 65 graden omgevings temperatuur, dat wil ik een gewone omvormer wel eens zien doen?
Yup. Ze worden vooral in Australië verkocht en daar worden ze nog wat warmer dan hier. Daar zullen ze dus eerder sterven van hier.
Maar vermogens electronica gaat natuurlijk inderdaad op den duur dood. Maar dmv (over} dimensioneren kan je dat plannen cq rekken. Laten we hopen dat ze dat gezien hun garantie termijn ook gedaan hebben.
Verder kan je overigens natuurlijk gewoon een micro inverter van een ander merk er tussen prikken. Geen enkel probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

TFHfony schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:48:
[...]

Zoals je hier boven kunt zien, heb ik ook met een aardige schaduw te maken die in de loop van de dag zich over de panelen verplaatst en de komende jaren ook alleen maar erger zal worden (joepie, bomen...). En verder heb ik dus geen zin in een omvormer in huis. En eigenlijk ook niet tegen de wand van een van de slaapkamers, wat had gemoeten gezien hoe de kabels het huis in moeten.
Daarbij opgeteld dat ik de logging per paneel leuk vind..
Overigens heb ik nog geen 1300 euro er voor betaald. Verder een plat dak, dus vervangen is nogal makkelijk. Verder wil ik binnenkort er twee of vier panelen bij planten, wat gewoon kan omdat het modulair is.
Voordeel is ook dat als er iets kapot gaat, 14 panelen gewoon door blijven werken ipv dat de hele boel plat gaat.
Nadelen? Tuurlijk... Die zijn er ook. Maar die zijn er voor elke keuze.
Wil je vanwege de straling niks in je huis hebben?

Mijn leverancier gaf aan dat theoretisch die microconverters een grotere stralingsveld kunnen creëren .

Geen idee of het waar is trouwens . Zijn eerste aanbieding hadden trouwens ook deze micro dingen erin. Pas toen mijn vrouw over straling begon vertelde hij dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
backupdevice schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:02:
[...]

Wil je vanwege de straling niks in je huis hebben?

Mijn leverancier gaf aan dat theoretisch die microconverters een grotere stralingsveld kunnen creëren .

Geen idee of het waar is trouwens . Zijn eerste aanbieding hadden trouwens ook deze micro dingen erin. Pas toen mijn vrouw over straling begon vertelde hij dit.
Kwam hem vast goed uit om wat anders te leveren.....
Of het is zon gladde mee kletser

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 63 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??