Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.410 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:49:
[...]

Had ook graag eerder gemeld, maar was op een dwaalspoor gebracht door 1 van die handleidingen.

Maar vind het gewoon absurd dat je 21 dagen moet wachten, voor het vervangen van een metertje.
3 weken is natuurlijk gevoelsmatig erg lang, zeker als je ondertussen je energiemaatschappij hierdoor aan het sponsoren bent.
Nou ja... Je kan het beter nu hebben dan in mei ;-) ik denk dat als je narekent hoeveel teruglevering je nu mist, dat de schade nog wel mee valt. Maar leuk is natuurlijk anders.
En inderdaad... Een belletje er aan wagen kan nooit kwaad...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:31:
Mijn opmerking met "slim zijn" heeft te maken met het feit dat hier nogal eens wordt aangeraden om je set niet aan te melden.
Dat aanraden heeft doorgaans betrekking op de situatie van mensen met een ouderwetse analoge draaischijfmeter (die terug kan draaien, niet geheel onbelangrijk :+ ) en dat is een prima advies aangezien deze meters zelf salderen. Scheelt je een (halve) dag vrij nemen en je wordt van vervangen niets beter, het kost je alleen tijd die je imho veel nuttiger kunt besteden. :)

In bovenstaand geval gaat het om een wat oudere digitale meter die blijkbaar geen teruglevering registreert, dan wordt het verhaal ietsjes anders. Gewoon bellen en aangeven dat hij stuk is, hij telt niet en dat is niet gelogen. :P
Deze post is niet bedoelt om de discussie over het al dan niet aanmelden van zonnepanelen weer aan te wakkeren, ieder moet lekker doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

HereIsTom schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:39:
[...]

Bedankt heren! Het is een VVE met 20 appartementen/eigenaren.
Het probleem is de VVE beheerder, die maakt ze wijs dat het slecht voor het dak is, alleen al als je erop gaat lopen. Ik snap die logica niet aangezien het een betondak is, zelf zit ik er rechtonder en zou dan ook de eerste zijn die er last van zou kunnen krijgen.
Maar goed de leden geloven de beheerder en ik moet verder maar niet zeuren.
Ben al lang blij dat het me is gelukt om de verlichting op orde te krijgen, die ging pas aan als het pikdonker was omdat het anders teveel ging kosten. Nu zijn er bewegingsmelders en kan ik weer zien waar ik loop ook bij donker weer.
Maar goed vervelend is het wel als je allemaal van die neeknikkers hebt en dan ook nog met de verkeerde argumenten, is veel te duur en levert weinig op! :(
En wat zegt de "technische commissie" van VVE hierover? Welke iedere VVE moet hebben....

PS misschien wil je zelf de technische commissie zijn? ff op de volgende vergadering over hebben, wel als agendapunt indienen, anders kan er niet over gestemd worden.. _/-\o_

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
hrt schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:05:
[...]

En wat zegt de "technische commissie" van VVE hierover? Welke iedere VVE moet hebben....

PS misschien wil je zelf de technische commissie zijn? ff op de volgende vergadering over hebben, wel als agendapunt indienen, anders kan er niet over gestemd worden.. _/-\o_
Technisch beheer is het er mee eens, te duur en levert niks op ;(
Ik heb me aangemeld, maar ze hebben niemand nodig en de rest heeft weer op dezelfde mensen gestemd.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

HereIsTom schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:12:
[...]

Technisch beheer is het er mee eens, te duur en levert niks op ;(
Ik heb me aangemeld, maar ze hebben niemand nodig en de rest heeft weer op dezelfde mensen gestemd.
Helaas, maar dat is democratie.... :(

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Laatst online: 04-02-2023
hrt schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:15:
[...]

Helaas, maar dat is democratie.... :(
Ja dat is helaas een vervelende democratie.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Tito129 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:54:
Ik ga een vraag stellen, waarvan ik weet er is software voor maar ik kan niet niet vinden.
Situatie, dak op west/zuiden (60gr vanaf zuid) Lastig dak oppervlak(dakkapel, schuine hoeken) waar ik ca 13 SF-170 panelen kwijt kan.
Nu wil ik ook graag wat op de oostzijde kwijt. Adviseur kon niet echt aangeven waar het omslag punt ligt en ging het na vragen. Ik begreep dat hier software voor is.
Wanneer kan het uit om aan de noord/oostzijde ook nog wat neer te leggen.
Ik heb ongeveer 3300Kwh nodig(ca 20 panelen)
Als je hier kijkt:
http://www.livios.be/nl/b...p-opbrengst-zonnepanelen/

Dan kan je zien wat de panelen opbrengen t.o.v. het ideale punt.
Op die manier kun je redelijk inschatten wat de opbrengst op jaarbasis zou moeten zijn.
Er is zeker software voor, weet alleen niet of die gratis beschikbaar is.
Janszon.nu voor wie ik veel werk doe , kan het erg goed berekenen hoor ik vaak terug van klanten als ik ze een of 2 jaar later even vraag.

Solar frontier geeft aan de kust in het noorden ongeveer 1.200 kWh / kWp en in Utrecht stad heb ik wel 1150 gezien op een optimaal dak.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 12:45
door omstandigheden liggen bij ons de panelen er nog altijd niet op maar aangezien ik morgen een afspraak ga inplannen ben ik nu toch nog even aan het twijfelen geslagen over het legpatroon van de panelen. heb beide varianten even 'uitgewerkt' (jaja ik weet dat er weinig mensen kunnen tippen aan mijn paintskills....). Qua schaduwval zal het denk ik niet heel erg uitmaken. wellicht dat het pijpje boven de dakkapel nog roet in het eten gooit. maar volgens mij moet daar wel een oplossing voor te bedenken zijn. wat zouden jullie doen?
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/15cbi4h.jpg
oh ja, zowel de garage als de veranda zijn geen optie voor zonnepanelen. staan in de zomer forse bomen voor die het zonlicht (gedeeltelijk) tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rechts ziet er krap uit, je hebt rondom de panelen wel ruimte nodig ivm de windval. Geloof dat er normaal 1 pan wordt aangehouden, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Sjors81 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:50:
door omstandigheden liggen bij ons de panelen er nog altijd niet op maar aangezien ik morgen een afspraak ga inplannen ben ik nu toch nog even aan het twijfelen geslagen over het legpatroon van de panelen. heb beide varianten even 'uitgewerkt' (jaja ik weet dat er weinig mensen kunnen tippen aan mijn paintskills....). Qua schaduwval zal het denk ik niet heel erg uitmaken. wellicht dat het pijpje boven de dakkapel nog roet in het eten gooit. maar volgens mij moet daar wel een oplossing voor te bedenken zijn. wat zouden jullie doen?
[afbeelding]
oh ja, zowel de garage als de veranda zijn geen optie voor zonnepanelen. staan in de zomer forse bomen voor die het zonlicht (gedeeltelijk) tegenhouden.
Bij de meest linkse "foto" is even die schaduw van je dakkapel verdwenen. maar die heb je natuurlijk zowel smorgens al s'avonds aan de ene of de andere kant.

Ik zou dan kiezen voor de linker variant en dan 2x1 paneel op de 2e rij vanaf boven die het dichtst bij het dakkapel liggen weg laten / verplaatsen naar een rij er onder, zeker als je niet van plan bent optimizers toe te passen, en zo wel, dan nog steeds, zolang het "virus" je nog vrij dak oppervlak geeft zou ik het zoveel mogelijk schaduw vrij laten. Ik zie ook nog meer dak met pv mogelijkheden.

Dat pijpje is dat CV of ventilatie? Als het geen CV is dan kan je dat "makkelijk" vervangen door een dakpan pijp. die geeft veel minder tot geen schaduw.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 05-01-2017 23:18 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TFHfony schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:56:
[...]

3 weken is natuurlijk gevoelsmatig erg lang, zeker als je ondertussen je energiemaatschappij hierdoor aan het sponsoren bent.
Nou ja... Je kan het beter nu hebben dan in mei ;-) ik denk dat als je narekent hoeveel teruglevering je nu mist, dat de schade nog wel mee valt. Maar leuk is natuurlijk anders.
En inderdaad... Een belletje er aan wagen kan nooit kwaad...
Het valt allemaal wel mee, januari zal rond de 90kW moeten opbrengen en een deel gebruik ik zelf. Maar het is gewoon jammer dat iemand anders ervan profiteert. Ben in staat de groep uit te zetten tot de nieuwe meter er is, slijten de panelen en omvormer niet :D

Maar morgen eens bellen, horen wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 23:23:
[...]

Het valt allemaal wel mee, januari zal rond de 90kW moeten opbrengen en een deel gebruik ik zelf. Maar het is gewoon jammer dat iemand anders ervan profiteert. Ben in staat de groep uit te zetten tot de nieuwe meter er is, slijten de panelen en omvormer niet :D
O
Maar morgen eens bellen, horen wat er mogelijk is.
Die 90 kWh (de h hoort er echt bij, 90 kW is best veel vermogen voor een PV set) ben je zo weer vergeten. Na de meterwissel mag jij het net weer gebruiken voor je "stroomopslag". Nu geeft je misschien een tienje aan stroom terug, daar maak je je toch niet echt druk over.....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:56
Andre1973 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:30:
[...]

Als je hier kijkt:
http://www.livios.be/nl/b...p-opbrengst-zonnepanelen/

Dan kan je zien wat de panelen opbrengen t.o.v. het ideale punt.
Op die manier kun je redelijk inschatten wat de opbrengst op jaarbasis zou moeten zijn.
Er is zeker software voor, weet alleen niet of die gratis beschikbaar is.
Janszon.nu voor wie ik veel werk doe , kan het erg goed berekenen hoor ik vaak terug van klanten als ik ze een of 2 jaar later even vraag.

Solar frontier geeft aan de kust in het noorden ongeveer 1.200 kWh / kWp en in Utrecht stad heb ik wel 1150 gezien op een optimaal dak.
Ben er inmiddels achter dat het programma PvSol heet, Mijn adviseur biedt mij aan om deze berekening uit te voeren met meerdere scenario voor 120,- excl btw. Kosten komen voor zijn rekening bij opdracht. Ik wil nog niet afhankelijk zijn van 1 adviseur. Weet iemand wat zo'n berekening zo ongeveer kost. Misschien kan ik dan beter zelf een partij opdracht geven hier voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik ben opzoek voor een oom van mij naar een dubbele quatro schans van Van der Valk (2x4 SF landscape op zuid., voor een heel vriendelijk prijsje.
Mag gebruikt zijn. waar zou ik dat kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand toevallig een site om makkelijk mijn Azimuth te berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:58:
Iemand toevallig een site om makkelijk mijn Azimuth te berekenen?
Google earth en een geodriehoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:17
google compass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
Andre1973 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:57:
Ik ben opzoek voor een oom van mij naar een dubbele quatro schans van Van der Valk (2x4 SF landscape op zuid., voor een heel vriendelijk prijsje.
Mag gebruikt zijn. waar zou ik dat kunnen vinden?
289 euro per stuk?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
Tito129 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:57:
[...]

Ben er inmiddels achter dat het programma PvSol heet, Mijn adviseur biedt mij aan om deze berekening uit te voeren met meerdere scenario voor 120,- excl btw. Kosten komen voor zijn rekening bij opdracht. Ik wil nog niet afhankelijk zijn van 1 adviseur. Weet iemand wat zo'n berekening zo ongeveer kost. Misschien kan ik dan beter zelf een partij opdracht geven hier voor.
ik zou geen cent uitgeven aan een berekening. ;)

zelfbouwers hier hebben al door dat je panelen zelf op noord kunt leggen en nog steeds kunt terug verdienen. (noord kan nog steeds 50% doen.
zelfbouwers besparen wel lekker de leg kosten uit, en bespaart een aardige slok op de borrel.)

ik zelf heb zelf zo een slecht dak (oost-west en laag huis tussen hoge huizen dus veel schaduw), maar ik scoor nog steeds een 75% van wat een goed dak doet.
ik ben nu mijn oude panelen al weer aan het vervangen, niet omdat het moet, maar omdat het kan.
de oude zijn al terug verdiend, en de nieuwe weer een flink stuk krachtiger. >:)
(ik ging van 3,85kWp naar 5,66kWp)
na de zomer zijn mijn andere oude panelen ook weer terug verdiend, dan maakt ik er waarschijnlijk een 6,3kWp van. ;)

het enige wat je met een berekening doet is schatten en je eigen onzekerheid af kopen met een schatting.
maar het blijft een schatting, dus onzekerheid blijft, je bent alleen het geld kwijt. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 06-01-2017 15:42 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:51
[...]

Ik zie redelijk en inschatten in 1 zin, dat kan ik zo ook wel zonder PVsol berekening. PVsol is ook niet alles hoewel dat wel zo voorgespiegeld wordt, niemand gaat elke boom erin invoeren en dan alle schduwhoeken bekijken. En die boom groeit. Of er wordt een dakkapel bij de buren gezet die schaduw gaat maken. Etc.
Een adviseur of verkoper met ervaring an jouw zo een realistisch en eerlijk beeld geven van wat een set panelen ergens gaat opbrengen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
[...]

Je kunt bij PVGis ook zelf wat gegevens invoeren http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php#
Ook http://www.zonnekaart.nl/ kun je eens proberen (indien je gemeente mee doet)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat doe ik, maar kom ik op een 37 graden uit (rode streep langs de nok gelegd en dan pijl gedraaid). En dan zou je dat -90 graden moeten doen las ik ergens, maar dan krijg ik een getal wat PVOutput niet slikt :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 16:42:
[...]

Dat doe ik, maar kom ik op een 37 graden uit (rode streep langs de nok gelegd en dan pijl gedraaid). En dan zou je dat -90 graden moeten doen las ik ergens, maar dan krijg ik een getal wat PVOutput niet slikt :S
37 graden (noord-oost?) is -143 volgens mij. Je moet trouwens ook de em kolom uitlezen. En let erop dat je bij de peak power de komma niet vergeet!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

waar krijg ik 96 cells poly panelen??
Sun solar heeft alleen de EC Solar black...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:16:
[...]

37 graden (noord-oost?) is -143 volgens mij. Je moet trouwens ook de em kolom uitlezen. En let erop dat je bij de peak power de komma niet vergeet!
Em kolom?

Nee, set ligt zuid oost als het goed is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:12:
[...]

Em kolom?

Wanneer je alle gegevens hebt ingevuld (en neem -45) kan je op calculate drukken. Krijg je een tabel te zien met vier kolommen, eerste is dag omzet, tweede (em) is maandtarget, die heb je nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:32:
Geen poly maar... :P
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/

VBHN325SJ47
VBHN330SJ47

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-01-2017 18:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:26:
[...]

Wanneer je alle gegevens hebt ingevuld (en neem -45) kan je op calculate drukken. Krijg je een tabel te zien met vier kolommen, eerste is dag omzet, tweede (em) is maandtarget, die heb je nodig.
Ben niet bezig met PvGis ;) Snap nu wat je bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Is voor een uitbreiding op 12 bestaande 235 poly panelen.
Om daar nu 4 Mono's naast te leggen...

mwah. Weet niet of dat zo mooi uitziet. Ook al komen ze niet direct in hetzelfde veld te liggen

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
paulv1973 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:45:
[...]

Is voor een uitbreiding op 12 bestaande 235 poly panelen.
Om daar nu 4 Mono's naast te leggen...

mwah. Weet niet of dat zo mooi uitziet. Ook al komen ze niet direct in hetzelfde veld te liggen
Paar weken terug bij gebruikte zonnepanelen punt com

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:49:
[...]

Paar weken terug bij gebruikte zonnepanelen punt com
Welke dat dan? Merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik zou beginnen met je vraag eens goed te formuleren.
dan krijg je misschien geen bagger antwoord. ;)
(het aantal cellen in een paneel maakt geen bal uit, ze staan toch allemaal serieel.
het gaat er om dat de IV curve niet conflicteert, maar daar kun je wel heel ver mee gaan.
een 96cel poly paneel is trouwens vaak geen 235Wp en ook vaak 100cm x 200cm ?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:27:
[...]

ik zou beginnen met je vraag eens goed te formuleren.
dan krijg je misschien geen bagger antwoord. ;)
(het aantal cellen in een paneel maakt geen bal uit, ze staan toch allemaal serieel.
het gaat er om dat de IV curve niet conflicteert, maar daar kun je wel heel ver mee gaan.
een 96cel poly paneel is trouwens vaak geen 235Wp en ook vaak 100cm x 200cm ?)
Ik denk dat mijn vraag vrij duidelijk is.
Ik zoek een Poly paneel met een hogere Voc en Vmpp dan 37/30 Volt.
Ik moet er nl 4 kwijt op een dak en aansluiten op een 2e tracker van een SMA 4000TTL21.
Die moet minimaal 125Volt hebben.
Met een standaard 60cells paneel heb je er dan minimaal 5 nodig in serie.
Ik heb nu maar plaats voor 4.
Een poly omdat deze 4 naast een al bestaande string komt te liggen van 12 panelen.
Dan ziet het er nog enigszins gelijk uit.
Waarom dan die 4 niet aansluiten bij de 12 die er dan al liggen??
Omdat er nog eens 4 op een dakkapel komen te liggen op een andere orientatie.
Die komen daar dan weer parallel aan... Oftewel 2x4 panelen parallel op de 2e tracker van een SMA

Zo duidelijk genoeg?? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vergeten, was rare naam haha. Gewoon even kijken en de info aan klikken op die site, zijn er geen tientallen
Maar aanbod varieert nogal dus misschien al foetsie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:24:
[...]

Vergeten, was rare naam haha. Gewoon even kijken en de info aan klikken op die site, zijn er geen tientallen
Maar aanbod varieert nogal dus misschien al foetsie
Al gedaan...
Kan geen 96 cells ontdekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:51:
[...]

Ik moet er nl 4 kwijt op een dak en aansluiten op een 2e tracker van een SMA 4000TTL21.
Een poly omdat deze 4 naast een al bestaande string komt te liggen van 12 panelen.
Die komen daar dan weer parallel aan... Oftewel 2x4 panelen parallel op de 2e tracker van een SMA

dan moet je niet vragen om 96cel panelen, maar om een hogere V string. ;)

maar poly cellen kun je alleen maar krijgen in de 6" formaat, dus meer cellen de groter het paneel.
ik ken ze alleen maar met 72 cellen als max, en dan heb je al panelen van 200 x 100cm.
en tja als je met poly dus een hogere V wil, heb je meer cellen nodig, dus meer oppervlakte.
voorbeeld (toevalling 6"mono): http://www.sun-solar.nl/i...tw-4bb-nieuw-op-voorraad/
(er zijn misschien uitzonderingen, maar dat word zoeken naar een speld in de hooiberg.
en zal flink groter zijn als je denkt.)

alleen mono cellen kun je krijgen in het 5" formaat, en dan heb je wel een paneel van rond de 160 X 105cm.

(we spreken hier vaak wel in aantallen panelen, maar dat is eigenlijk niet correct.
het gaat puur om het aantal cellen, je wil het liefst 720 mono/poly cellen op een 1 fase TL omvormer om zo rond de 350Vmpp te zitten. het maakt niet uit of je dat met 12x60 6" cellen paneel doet of 10x72 5" cellen paneel of 20x36 5" cellen.
of een combi maakt met 4x 96 cellen + 5x72 cellen, wat ook redelijk dicht bij de 720 komt.)

edit:
een SMA 4000TL21, wil 175V als minimum van mpp.
per cel heb je +/-0,5V dus je wil een 350cellen.
je kunt wel iets lager gaan zitten en puur voor de Min. ingangsspanning gaan van 125V. brrr liever niet, maar als het moet kan het wel. (klant waarschuwen dat het zo is, zodat hij niet vreemd opkijkt als het anders gaat als verwacht.)
dan zit je nog op 250 cellen.
maar eigenlijk wil je nog iets hoger zitten als dat, dit voor een hete zomer dag zo dat de mpp aan blijft.
(de start-ingangsspanning dat is de Voc van de panelen, dus dat geeft ruimte. ;) )

helaas kom je wel een andere grens ook nog tegen, als je met poly werkt.
15A max op de mpp, en 2 stringen poly hebben best een flinke hoek verschil nodig om die 15A niet te halen.
zonde als hij ook in de topvan de productie gaat aftoppen om dat hij de A niet kan verwerken. (dit hoeft geen probleem te zijn als er toch als te veel Wp aan hangt)

beter met mono of dunne film gaan werken, lijkt mij.

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 06-01-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:51:
[...]

lol, veelste moeilijk aan het denken. duhuu.

gooi gewoon 4x deze optimizer op 1 van de 2 vlakken er tussen.
http://www.hosola.com/2015/PowerOptimiser_0129/23.html
en alles gewoon weer serieel.
klaar. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 18:43:
[...]

Ben niet bezig met PvGis ;) Snap nu wat je bedoeld.
Ah dan heb ik het ergens niet goed begrepen! Excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 20:52:
[...]

dan moet je niet vragen om 96cel panelen, maar om een hogere V string. ;)

maar poly cellen kun je alleen maar krijgen in de 6" formaat, dus meer cellen de groter het paneel.
ik ken ze alleen maar met 72 cellen als max, en dan heb je al panelen van 200 x 100cm.
en tja als je met poly dus een hogere V wil, heb je meer cellen nodig, dus meer oppervlakte.
voorbeeld (toevalling 6"mono): http://www.sun-solar.nl/i...tw-4bb-nieuw-op-voorraad/
(er zijn misschien uitzonderingen, maar dat word zoeken naar een speld in de hooiberg.
en zal flink groter zijn als je denkt.)

alleen mono cellen kun je krijgen in het 5" formaat, en dan heb je wel een paneel van rond de 160 X 105cm.

(we spreken hier vaak wel in aantallen panelen, maar dat is eigenlijk niet correct.
het gaat puur om het aantal cellen, je wil het liefst 720 mono/poly cellen op een 1 fase TL omvormer om zo rond de 350Vmpp te zitten. het maakt niet uit of je dat met 12x60 6" cellen paneel doet of 10x72 5" cellen paneel of 20x36 5" cellen.
of een combi maakt met 4x 96 cellen + 5x72 cellen, wat ook redelijk dicht bij de 720 komt.)

edit:
een SMA 4000TL21, wil 175V als minimum van mpp.
per cel heb je +/-0,5V dus je wil een 350cellen.
je kunt wel iets lager gaan zitten en puur voor de Min. ingangsspanning gaan van 125V. brrr liever niet, maar als het moet kan het wel. (klant waarschuwen dat het zo is, zodat hij niet vreemd opkijkt als het anders gaat als verwacht.)
dan zit je nog op 250 cellen.
maar eigenlijk wil je nog iets hoger zitten als dat, dit voor een hete zomer dag zo dat de mpp aan blijft.
(de start-ingangsspanning dat is de Voc van de panelen, dus dat geeft ruimte. ;) )

helaas kom je wel een andere grens ook nog tegen, als je met poly werkt.
15A max op de mpp, en 2 stringen poly hebben best een flinke hoek verschil nodig om die 15A niet te halen.
zonde als hij ook in de topvan de productie gaat aftoppen om dat hij de A niet kan verwerken. (dit hoeft geen probleem te zijn als er toch als te veel Wp aan hangt)

beter met mono of dunne film gaan werken, lijkt mij.
Sjuu.... Migjes,
Als het allemaal zo makkelijk was, konden we tweakers wel opheffen.
Denk dat ik ook aardig wat weet over de panelen handel. Maar lang niet alles.
Daarom ook de vraag.
Soms moet je niet te moeilijk denken maar gewoon de vraag stellen.
Tor zo ver...
Die 175V mpp van de SMA is leuk en aardig. Maar die heeft hij dus echt niet nodig.
Als je 145Volt hebt op de string schaduwvrij, werkt dat al prima.
Uit ervaring 5x 60cells 235Wp op 1 tracker van een SMA SB4000TL21 :Y
Ik ga nu niet liggen mieren N**ken over een paar procent rendement.
Onder de noemer, elke dakpan minder in zicht is prima...

4 is echter net een paar volt te weinig.
Nu heb ik nog een paar German PV 60cells liggen met een Voc van 43,7 en een Vmpp van 35Volt...
Pffffffffff,,,, Das krap ben ik bang. Maar misschien moet ik maar eens een proefje doen thuis
op een vrije tracker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Hier begint t net te sneeuwen, om de vragenstellers even voor te zijn:
Laat t lekker liggen, het is verbazingwekkend hoeveel licht er nog doorheen komt.
Heb ooit een testje gedaan toen ik nog 2 identieke sets op mijn schuurdak (schuin met pannen) had liggen.
ze gaven evenveel met sneeuw erop, toen een set sneeuwvrij gemaakt met een wisser aan een steel, opbrengst bleef hetzelfde.
Dus niet t dak op met deze gladheid met het idee alle kWh er uit te persen, heeft weinig zin, en als je uitglijd... of de ladder glijd weg...
Wel kun je op een gegeven moment een lawine verwachten, het paneel is natuurlijk lekker glad, en word toch een beetje warm op een gegeven moment. Soms ontstaan er een soort vormen die lijken op een opgerolde deken. wel leuk voor de foto.

Edit: hier is N-H aan de kust.
En ja, er zijn mensen die het dak op gaan, in de hoop zo ergens bovenaan een opbrengsten lijstje te komen.
Voor je het weet sta je in het lijstje zonnepanelen+sneeuw doden.
Heb ooit wel vaker eerst sneeuw staan ruimen om daarna PV te plaatsen.. Zowel schuin als plat dak. zelfs wel een tussen kerst en oud en nieuw 8)7 8)7 .

[ Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 06-01-2017 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Waar is "Hier" ??
Ik moet nl morgenvroeg van Zuid Limburg naar Breda...
Ben bang dat ik midden in de sneeuw zit dan...

En het dak op???
Met dat weer...
Nog niet misschien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
paulv1973 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 17:32:
Krijgen doe je ze nergens, slimmerik, per honderd kun je ze wel kopen. :P
https://www.alibaba.com/p...gnite-the_2002591178.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:33:
[...]

Krijgen doe je ze nergens, slimmerik, per honderd kun je ze wel kopen. :P
https://www.alibaba.com/p...gnite-the_2002591178.html
Hahaa..
Nee, Ik heb er 8 nodig
Maar ze bestaan dus wel in Poly

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 06-01-2017 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
paulv1973 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:34:
[...]

Hahaa..
Nee, Ik heb er 8 nodig
Maar ze bestaan dus wel in Poly
Nu goed, omdat jij het bent, geen poly, wel blauw ( beetje zwart ), wel 96 cel
https://www.gebruiktezonn...60wp-monokristallijn.html

Anders waag even een belletje naar zaanzon, die importeerde dat merk voega ( QXPV - Ningbo Qixin Solar )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:17
Dan is het inderdaad -143.
Die van mij liggen ook op z-o op -140

edit; reactie op:

Em kolom?

[ Voor 64% gewijzigd door izdp op 07-01-2017 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 00:41:
[...]

Nu goed, omdat jij het bent, geen poly, wel blauw ( beetje zwart ), wel 96 cel
https://www.gebruiktezonn...60wp-monokristallijn.html

Anders waag even een belletje naar zaanzon, die importeerde dat merk voega ( QXPV - Ningbo Qixin Solar )
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Andre1973 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:23:
Hier begint t net te sneeuwen, om de vragenstellers even voor te zijn:
Laat t lekker liggen, het is verbazingwekkend hoeveel licht er nog doorheen komt.
Heb ooit een testje gedaan toen ik nog 2 identieke sets op mijn schuurdak (schuin met pannen) had liggen.
ze gaven evenveel met sneeuw erop, toen een set sneeuwvrij gemaakt met een wisser aan een steel, opbrengst bleef hetzelfde.
Dus niet t dak op met deze gladheid met het idee alle kWh er uit te persen, heeft weinig zin, en als je uitglijd... of de ladder glijd weg...
Wel kun je op een gegeven moment een lawine verwachten, het paneel is natuurlijk lekker glad, en word toch een beetje warm op een gegeven moment. Soms ontstaan er een soort vormen die lijken op een opgerolde deken. wel leuk voor de foto.

Edit: hier is N-H aan de kust.
En ja, er zijn mensen die het dak op gaan, in de hoop zo ergens bovenaan een opbrengsten lijstje te komen.
Voor je het weet sta je in het lijstje zonnepanelen+sneeuw doden.
Heb ooit wel vaker eerst sneeuw staan ruimen om daarna PV te plaatsen.. Zowel schuin als plat dak. zelfs wel een tussen kerst en oud en nieuw 8)7 8)7 .
Ik vroeg me al af of iemand lintverwarming onder/tegen ze panelen had geplaatst :P

Bij mij doet hij helemaal niks nada nokkes qua opbrengst ;(

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-08 11:32
DJKroon schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:28:
[...]

Ik vroeg me al af of iemand lintverwarming onder/tegen ze panelen had geplaatst :P

Bij mij doet hij helemaal niks nada nokkes qua opbrengst ;(
Paar keer een tennisbal erop gooien en de sneeuw is grotendeels weg binnen een paar uur. Als je nog kinderen hebt kun je zelf binnen blijven zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Daan87423 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:42:
[...]

Paar keer een tennisbal erop gooien en de sneeuw is grotendeels weg binnen een paar uur. Als je nog kinderen hebt kun je zelf binnen blijven zitten :+
Je moet er maar zin in hebben... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:15:
[...]

Sjuu.... Migjes,
Als het allemaal zo makkelijk was, konden we tweakers wel opheffen.
Denk dat ik ook aardig wat weet over de panelen handel. Maar lang niet alles.
Daarom ook de vraag.
Soms moet je niet te moeilijk denken maar gewoon de vraag stellen.
Tor zo ver...
dan moet je de vraag wel goed stellen. ;)
rotzooi in = rotzooi uit.
stel je had ook de dakhoek gegeven, van b.v. 35 graden, en je had op het platte gedeelte er een 25graden van kunnen maken.
dan hadden alle panelen net zo goed gewoon serieel gekund en heb je geen enkel probleem.
(verlies van hoek is dan net zo groot als te lage V ;) )
Die 175V mpp van de SMA is leuk en aardig. Maar die heeft hij dus echt niet nodig.
Als je 145Volt hebt op de string schaduwvrij, werkt dat al prima.
Uit ervaring 5x 60cells 235Wp op 1 tracker van een SMA SB4000TL21 :Y
tja die SMA's die kunnen niet zo erg goed laag werken.
met 90Voc start mijn mpp al op, (2xLG = no go, 3X is starten)
maar rendement omvormer zakt wel naar een 90% (en dan heeft de andere mpp wel 350Vmpp, heb het niet geprobeerd met een enkele mpp maar in theorie ga je dan naar de 85%.)
maar leuk dat je dit schrijft als je mijn text had begrepen zeg ik dat je zelfs lager als 145Vmpp kunt gaan. >:)
(125Vmpp kan lager met wat rendement verlies, maar 150Voc moet anders geen start van mpp.)
Ik ga nu niet liggen mieren N**ken over een paar procent rendement.
Onder de noemer, elke dakpan minder in zicht is prima...
het gaat niet over het mieren neuken van een paar %, maar over welke methode het percentage minder is.
(en zoizo is die paar % niet interesant, zolang je maar weet dat het een paar % is, niet weten is het probleem.)
erg laag gaan zitten op de mpp is helaas geen paar % dit loopt als snel op naar de 10%.
en dan leg je bijna een heel paneel voor niks. >:)
(het is alleen lastig uitleggen, want rendement gaat niet alleen over de Vmpp, maar ook over Wmpp.
dus je hebt veel variabelen. ;) )
4 is echter net een paar volt te weinig.
Nu heb ik nog een paar German PV 60cells liggen met een Voc van 43,7 en een Vmpp van 35Volt...
Pffffffffff,,,, Das krap ben ik bang. Maar misschien moet ik maar eens een proefje doen thuis
op een vrije tracker...
ik vind 4x ook te weinig, gewoon een net te grote kans dat er zonnige dagen zijn waar mee je net niet de Voc haalt en de mpp niet start.
daar om ook de optie om gewoon 8x serieel te doen en er 4x een optimizer er tussen hangen.
(of gewoon serieel als de dakhoek niet te veel verschild.)

wel oppassen met die 96cel poly's, vaak zijn dat afgekeurde cellen waar een stuk van afgezaagt is.
zo verzaag je een cel van 6" naar 5". ;)
(dit zie je doordat de busbars niet op de juiste plek zit.)
leuk voor een 3de wereld land waar kosten belangrijker is als opbrengst (anders hebben ze gewoon helemaal niks.) maar voor hier is dat niet interesant, te veel kans op kleine andere gebreken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:28:
[...]

dan moet je de vraag wel goed stellen. ;)
rotzooi in = rotzooi uit.
stel je had ook de dakhoek gegeven, van b.v. 35 graden, en je had op het platte gedeelte er een 25graden van kunnen maken.
dan hadden alle panelen net zo goed gewoon serieel gekund en heb je geen enkel probleem.
(verlies van hoek is dan net zo groot als te lage V ;) )

[...]

tja die SMA's die kunnen niet zo erg goed laag werken.
met 90Voc start mijn mpp al op, (2xLG = no go, 3X is starten)
maar rendement omvormer zakt wel naar een 90% (en dan heeft de andere mpp wel 350Vmpp, heb het niet geprobeerd met een enkele mpp maar in theorie ga je dan naar de 85%.)
maar leuk dat je dit schrijft als je mijn text had begrepen zeg ik dat je zelfs lager als 145Vmpp kunt gaan. >:)
(125Vmpp kan lager met wat rendement verlies, maar 150Voc moet anders geen start van mpp.)

[...]

het gaat niet over het mieren neuken van een paar %, maar over welke methode het percentage minder is.
(en zoizo is die paar % niet interesant, zolang je maar weet dat het een paar % is, niet weten is het probleem.)
erg laag gaan zitten op de mpp is helaas geen paar % dit loopt als snel op naar de 10%.
en dan leg je bijna een heel paneel voor niks. >:)
(het is alleen lastig uitleggen, want rendement gaat niet alleen over de Vmpp, maar ook over Wmpp.
dus je hebt veel variabelen. ;) )

[...]

ik vind 4x ook te weinig, gewoon een net te grote kans dat er zonnige dagen zijn waar mee je net niet de Voc haalt en de mpp niet start.
daar om ook de optie om gewoon 8x serieel te doen en er 4x een optimizer er tussen hangen.
(of gewoon serieel als de dakhoek niet te veel verschild.)

wel oppassen met die 96cel poly's, vaak zijn dat afgekeurde cellen waar een stuk van afgezaagt is.
zo verzaag je een cel van 6" naar 5". ;)
(dit zie je doordat de busbars niet op de juiste plek zit.)
leuk voor een 3de wereld land waar kosten belangrijker is als opbrengst (anders hebben ze gewoon helemaal niks.) maar voor hier is dat niet interesant, te veel kans op kleine andere gebreken. ;)
Duidelijk verhaal voor mij...

Ff terugkomende op de 2x4 parallel...
4 panelen liggen op ZO onder 35graden
Die andere 4 komen op ZW onder een hoek zelf te bepalen (plat dak)

Je gaat me toch niet vertellen deze 2x4 in serie te zetten omdat de dakhoek anders is!!

Inderdaad in serie als de orientatie gelijk is, en de dakhoek een 10graden afwijkt, heb ik vrede mee.
Zou ik ook doen denk ik.
Misschien is dat wel de beste optie.
De 4 op het platte dak ruilen voor 2 in dezelfde richting als het hoofddak en die 6 dan in serie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 15:24
Het valt mij op dat ik in dit topic eigenlijk weinig tot niet lees over het tweaken van de instellingen in de omvormers. Of valt daar niets in te tweaken?
Ik ben de instellingen van mijn SE HD2200 wave aan het doorlezen en het valt mij op dat er voor verschillende landen verschillende instellingen zijn. o.a. opstart voltage.
Bij veel landen staat die standaard op 0 Volt, maar voor Nederland is de instelling 100 Volt.
Op dit moment is de omvormer opgestart, maar blijft de spanning net onder de 380 Volt, waardoor er niet geproduceerd word.
Nou ligt er ook bijna een cm aan (helder) ijzel en sneeuw op de panelen, maar toch.

(nee ben niet op het dak geklommen :-) de panelen liggen op maar 2,70 m hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Hier waar t dooit en mijn panelen gisteren rond dit uur bijna de 1200 W aan tikten is de opbrengst om te huilen (5W bij 12x SF170 met 9*P405 met SE2200 HD).
T zal dus gerust aan het grijze weer liggen.

Met de land instellingen wijzig je ook meteen de instellingen die verbonden zijn met de regels voor het net. Er is een reden voor dat je die meestal alleen de eerst zoveel draai uren kan wijzigen en dat je daarna een installateurs code nodig hebt. Zo moeten bijvoorbeeld de omvormers die nu in Duitsland nieuw worden geplaatst omlaag schakelen bij een bepaalde netspanning in stappen van 100 naar 70 naar 50% tot uiteindelijk zelfs helemaal uit. De regels van de nen 1010 voor elektrische installaties die op het net worden aangesloten word steeds meer Europees gelijk getrokken, maar we zijn er nog niet helemaal, vandaar de verschillen.

[ Voor 68% gewijzigd door Andre1973 op 07-01-2017 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:42:
[...]

Duidelijk verhaal voor mij...

Ff terugkomende op de 2x4 parallel...
4 panelen liggen op ZO onder 35graden
Die andere 4 komen op ZW onder een hoek zelf te bepalen (plat dak)

Je gaat me toch niet vertellen deze 2x4 in serie te zetten omdat de dakhoek anders is!!

Inderdaad in serie als de orientatie gelijk is, en de dakhoek een 10graden afwijkt, heb ik vrede mee.
Zou ik ook doen denk ik.
Misschien is dat wel de beste optie.
De 4 op het platte dak ruilen voor 2 in dezelfde richting als het hoofddak en die 6 dan in serie...
met de variable er bij van zo en zw en een hoek verschil?
oei, ik zou het niet weten of dat gaat?

even afhankelijk van de locatie en de persoon bij wie het is.
kun je het natuurlijk gewoon proberen om alles gewoon 1x8 serieel te hangen, stiekem is er best veel mogelijk en is het spul best vergefelijk. ;)

als het echt niet werkt, dan hang je er gewoon 4x deze bij (niet nodig voor alle 8 panelen):
https://zaanzon.nl/shop/o...anelen/hosola-optimizers/
dat kun je vast goedkoper krijgen, dus is niet eens duur te noemen.

(ik geef het een goede 80% kans van slagen zonder optimizers, en heb geen problemen met proberen.
hoek verschil is minder problematisch als te lage Vmpp.
gewoon omdat renovatie projecten een ander verwachtings-patroon hebben als nieuwe setjes.
met nieuw zou ik dit nooit doen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:59:
[...]

met de variable er bij van zo en zw en een hoek verschil?
oei, ik zou het niet weten of dat gaat?

even afhankelijk van de locatie en de persoon bij wie het is.
kun je het natuurlijk gewoon proberen om alles gewoon 1x8 serieel te hangen, stiekem is er best veel mogelijk en is het spul best vergefelijk. ;)

als het echt niet werkt, dan hang je er gewoon 4x deze bij (niet nodig voor alle 8 panelen):
https://zaanzon.nl/shop/o...anelen/hosola-optimizers/
dat kun je vast goedkoper krijgen, dus is niet eens duur te noemen.

(ik geef het een goede 80% kans van slagen zonder optimizers, en heb geen problemen met proberen.
hoek verschil is minder problematisch als te lage Vmpp.
gewoon omdat renovatie projecten een ander verwachtings-patroon hebben als nieuwe setjes.
met nieuw zou ik dit nooit doen. ;) )
Proberen en testen is leuk.
Maar niet op een dak van 12meter hoog...
Daar kruip ik 1 keer op en dan moet het goed zijn.
Ik zou het wel kunnen testen bij mij thuis op de grond.
Maar ik heb niet zoveel tijd op dit moment...
mmmmm
Denk dat ik maar gewoon 6 in serie ga aanbieden. Dat werkt 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:03:
[...]

Proberen en testen is leuk.
Maar niet op een dak van 12meter hoog...
Daar kruip ik 1 keer op en dan moet het goed zijn.
Ik zou het wel kunnen testen bij mij thuis op de grond.
Maar ik heb niet zoveel tijd op dit moment...
mmmmm
Denk dat ik maar gewoon 6 in serie ga aanbieden. Dat werkt 100%
nop, op 12m hoog ga ik ook niet experimenteren, lol.

(ik zoek misschien nog een sma3000-3600tl-21 dus als je iets weet?
heb alleen wel problemen met de Hz van de netbeheerder, die is regelmatig wel te laag. :-(
geen idee of een sma dat kan oplossen?
krijg het nog niet gevonden in de handleiding :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 15:24
Andre1973 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 11:58:
Hier waar t dooit en mijn panelen gisteren rond dit uur bijna de 1200 W aan tikten is de opbrengst om te huilen (5W bij 12x SF170 met 9*P405 met SE2200 HD).
T zal dus gerust aan het grijze weer liggen.

Met de land instellingen wijzig je ook meteen de instellingen die verbonden zijn met de regels voor het net. Er is een reden voor dat je die meestal alleen de eerst zoveel draai uren kan wijzigen en dat je daarna een installateurs code nodig hebt.
De installatie heb ik op 10 December geplaatst, misschien kan ik daarom nog de instellingen wijzigen. Ook meen ik uit de handleidingen te begrijpen dat er dan nog steeds instellingen te wijzigen zijn.
Ik heb wel zelf de installatie geplaatst, misschien is dat het verschil?
(ik ben dus installateur en gebruiker voor SolarEdge)

Ik zit overigens een eind in het zuid oosten, hier nog geen dooi.
Gisteren rond deze tijd zat ik op 1500 W (12X SF170 met 6x P405)

Maar ik begrijp uit jouw reactie dat het tweaken van de omvormers "not done" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
(RSH) schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:13:
[...]

De installatie heb ik op 10 December geplaatst, misschien kan ik daarom nog de instellingen wijzigen. Ook meen ik uit de handleidingen te begrijpen dat er dan nog steeds instellingen te wijzigen zijn.

Maar ik begrijp uit jouw reactie dat het tweaken van de omvormers "not done" is?
je kunt vaak wel iets te tweaken, maar is vaak wel erg beperkt en doe je meestal al voordat je een set legt. >:)

(maar de land instellingen moet je mee oppassen >:)
maar ook daar moet je wel eens tweaken als je echt niet anders kan.
maar weet dan wel heel goed wat je doet.)

ik scoor trouwens nu met sneeuw op de panelen een zeer grote 8W :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

(RSH) schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:13:
[...]

Wat ik zeggen is: dat je door aan de land instellingen te wijzigen, ook meteen instellingen wijzigt die met de NEN1010 te maken hebben, en daarmee misschien ook wel instellingen wijzigt die je niet wilt (zoals dat vermogen beperken afhankelijk van de (opgelopen) netspanning) en dat de NEN1010 regels zijn waar je je aan moet houden. Uiteindelijk is er een wet die zegt dat je daar niet aan mag klooien (NEN 1010 regels staan niet in de wet omdat de wet lastig en duur is om te wijzigen, maar de wet wijst wel naar het je houden aan die regels), en ga er vanuit dat de verzekering daar ook naar kijkt als er iets mis gaat.

Ik zou er vanuit gaan dat de fabrikant alle belang heeft bij een hoge opbrengst van de omvormer, binnen de regels. Dat is namelijk een super marketing tool.
Ik zou het dus zeker niet bij anderen zo achter laten, of een ander zoiets adviseren.

Weet niet of het bij SE kan, SMA heeft wel die regel dat t binnen zoveel tijd na in werking stellen. Denk dat te bij SE kan met die code die ook in het boekje staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 07-01-2017 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:20:
[...]

je kunt vaak wel iets te tweaken, maar is vaak wel erg beperkt en doe je meestal al voordat je een set legt. >:)

(maar de land instellingen moet je mee oppassen >:)
maar ook daar moet je wel eens tweaken als je echt niet anders kan.
maar weet dan wel heel goed wat je doet.)

ik scoor trouwens nu met sneeuw op de panelen een zeer grote 8W :-(
Vanaf half twaalf 50 watt geven ze, ondanks bijna plat en dus zeker nog met sneeuw

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:12:
[...]

nop, op 12m hoog ga ik ook niet experimenteren, lol.

heb alleen wel problemen met de Hz van de netbeheerder, die is regelmatig wel te laag. :-(
Heb beide liggen...
Volgens mij kun je de minimale en max Hz instellen bij de SMA

[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 07-01-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:44:
[...]

Heb beide liggen...
Volgens mij kun je de minimale en max Hz instellen bij de SMA
Heb je wel de speciale code voor nodig van SMA.... :|
https://www.mupload.nl/img/cnuiakr67flbn.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2017 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:12:
Kan het ook niet voor je vinden, die +/-5Hz is leuk maar wat de landspecifieke instelling is voor Nederland kan ik nergens vinden bij SMA. Wat is laag trouwens? Je moet toch wel een stuk uit het midden zitten wil dit echt problemen opleveren? :?

Wat betreft klooien in menu's, dat heeft betrekkelijk weinig zin. Zoals door anderen al aangegeven kun je parameters instellen naar waarden die bijv. buiten onze regelgeving/veiligheidseisen vallen en je bereikt er doorgaans weinig mee behalve in heel specifieke situaties. Forse onder- of bovenspanning op het net bijv. of frequentie die niet in de pas loopt al begeef je je dan wel echt op glad ijs. Een structureel probleem op het net moet je NOOIT zelf bij gaan regelen! Dat is aan je netbeheerder.
Dit bedoel ik niet naar jou Migjes, jij weet volgens mij wel een beetje :+ wat wel en niet kan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:15:
[...]

Kan het ook niet voor je vinden, die +/-5Hz is leuk maar wat de landspecifieke instelling is voor Nederland kan ik nergens vinden bij SMA. Wat is laag trouwens? Je moet toch wel een stuk uit het midden zitten wil dit echt problemen opleveren? :?

Wat betreft klooien in menu's, dat heeft betrekkelijk weinig zin. Zoals door anderen al aangegeven kun je parameters instellen naar waarden die bijv. buiten onze regelgeving/veiligheidseisen vallen en je bereikt er doorgaans weinig mee behalve in heel specifieke situaties. Forse onder- of bovenspanning op het net bijv. of frequentie die niet in de pas loopt al begeef je je dan wel echt op glad ijs. Een structureel probleem op het net moet je NOOIT zelf bij gaan regelen! Dat is aan je netbeheerder.
Dit bedoel ik niet naar jou Migjes, jij weet volgens mij wel een beetje :+ wat wel en niet kan. ;)
Ben ik het ook wel mee eens...
Misschien eerst de netbeheerder aan de jas trekken.
Instellingen kan ik veranderen naar wens... Code heb ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

Eindelijk ben ik mijn (plat) dak op geweest om deze te meten.

De orientatie van het dak t.o.v het zuiden is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dwehsjXsWDngXKRMwHVVBJ6f/full.png

De afmeting is 7,40m (oost-west) bij 5,30m (noord-zuid). Aan de noordkant zitten een aantal pijpen, dus ik kan 30cm niet gebruiken (volledige afmeting is dus 5,60m).

Het rode gedeelte is het platte dak. De rest is balkon/garage etc.
Omdat op een ander huis (zelfde type) al panelen zijn geplaatst, weet ik dat er 3 rijen van 4 panelen op zuid geplaatst kunnen worden. (In mijn geval dus op ZZO).

Ik twijfel alleen of ik niet beter een oost-west opstelling kan plaatsen. Aangezien het een plat dak is, leent zicht dat er voor, maar de 'oostkant' is helaas meer naar het het noorden gericht (NOO), dus ik twijfel of dat wel 'rendabel' zal zijn.

In dat geval zullen 'standaard' mono panelen toch het beste zijn voor deze situatie? SF panelen (bv) hebben in dit geval weinig zin.

Afgaande op afmetingen van 1m bij 1,6m panelen kan er bij een oost-west opstelling 6 rijen van 3 panelen op het dak wanneer de panelen in landscape gemonteerd worden. Dus totaal 18 panelen.
Wanneer de panelen in portrait gemonteerd worden, kunnen er 4 rijen van 5 geplaatst worden, dus in totaal 20 panelen.

Het is trouwens ook een beetje afhankelijk van de hellingshoek van de panelen. Bij 15 graden zal er iets meer ruimte aan de zijkanten over blijven dan bij 10 graden.

Lang verhaal, maar ik hoop eigenlijk dat iemand mijn twijfel weg kan nemen, zodat ik een weloverwogen keuze voor een opstelling kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F-X schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:55:
Eindelijk ben ik mijn (plat) dak op geweest om deze te meten.

De orientatie van het dak t.o.v het zuiden is als volgt:
[afbeelding]

De afmeting is 7,40m (oost-west) bij 5,30m (noord-zuid). Aan de noordkant zitten een aantal pijpen, dus ik kan 30cm niet gebruiken (volledige afmeting is dus 5,60m).

Het rode gedeelte is het platte dak. De rest is balkon/garage etc.
Omdat op een ander huis (zelfde type) al panelen zijn geplaatst, weet ik dat er 3 rijen van 4 panelen op zuid geplaatst kunnen worden. (In mijn geval dus op ZZO).

Ik twijfel alleen of ik niet beter een oost-west opstelling kan plaatsen. Aangezien het een plat dak is, leent zicht dat er voor, maar de 'oostkant' is helaas meer naar het het noorden gericht (NOO), dus ik twijfel of dat wel 'rendabel' zal zijn.

In dat geval zullen 'standaard' mono panelen toch het beste zijn voor deze situatie? SF panelen (bv) hebben in dit geval weinig zin.

Afgaande op afmetingen van 1m bij 1,6m panelen kan er bij een oost-west opstelling 6 rijen van 3 panelen op het dak wanneer de panelen in landscape gemonteerd worden. Dus totaal 18 panelen.
Wanneer de panelen in portrait gemonteerd worden, kunnen er 4 rijen van 5 geplaatst worden, dus in totaal 20 panelen.

Het is trouwens ook een beetje afhankelijk van de hellingshoek van de panelen. Bij 15 graden zal er iets meer ruimte aan de zijkanten over blijven dan bij 10 graden.

Lang verhaal, maar ik hoop eigenlijk dat iemand mijn twijfel weg kan nemen, zodat ik een weloverwogen keuze voor een opstelling kan maken.
Hoe zit het met (de algehele) schaduw in je situatie?
10 gewone panelen kan prima op 1 mppt en de andere 10 op de andere mppt van een stringomvormer.
Maar de keuze van omvormer is weer bepalend, als je schaduw hebt.
Mono landscape geplaatste panelen hebben minder last van onderlinge schaduw dan portrait geplaatste panelen ivm de diodes.
Bij SF is het weer andersom.

Verder maakt een google maps screenshot het weer wat duidelijker, dan het plaatje dat je nu geplaatst hebt.

Op 7,4 mtr en 5,30 breed kan je misschien ook 30x SF kwijt in portrait op oost west. (5100 Wp)
Dan geen last van onderlinge schaduw, vanwege de eigenschappen van SF
6 rijen van 5 panelen. (15 + 15)
Neem je bijvoorbeeld een SMA sb xx00 tl-21 met stringen van 5 panelen. Of heb je 3-fase in huis?
En verkijk je niet op de Wp, SF doet altijd nog een beetje meer.... en kan net wat beter tegen warmte op een oost/west situatie op een platdak.
Het is maar een suggestie.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeus
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 13:02
Mooi topic dit, ik laat ook 10 panelen aaneengesloten in portrait monteren op zuid/45gr zonder schaduw en kan kiezen tussen 1 of 2 mppt voor de omvormer.
2x mppt heb je 2 onafhankelijke groepen ivm vuiligheid wordt er gezegd :7
Ik heb zelf weinig kijk op deze materie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tjeus schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:37:
Mooi topic dit, ik laat ook 10 panelen aaneengesloten in portrait monteren op zuid/45gr zonder schaduw en kan kiezen tussen 1 of 2 mppt voor de omvormer.
2x mppt heb je 2 onafhankelijke groepen ivm vuiligheid wordt er gezegd :7
Ik heb zelf weinig kijk op deze materie helaas.
Wat is de spanning van de panelen?
5x 31 Vmpp start de omvormer misschien niet eens op, dus moet je naar 10 op 1 mppt
5 van deze zou wel kunnen ivm 48 Vmpp.
Maar dan is 10 panelen van 31 Vmpp gunstiger. De meeste stringomvormers willen 350 Vmpp.

Ik verbaas me dan ook dat ze een omvormer van 2x mppt aanbieden :?

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeus
BenQ sunforte PM096B00 327wp, ik wilde uitkomen op 3200wp
Ik kan op noord evt ook nog 9 pv's kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tjeus schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:22:
BenQ sunforte PM096B00 327wp, ik wilde uitkomen op 3200wp
Ik kan op noord evt ook nog 9 pv's kwijt..
Ok.
Die zijn 54,7 Vmpp, dan zou het kunnen inderdaad op 2x mppt.
Spanning is dan nog niet ideaal met 273 Vmpp, want de omvormer wil 350 Vmpp voor het beste rendement.
Maar het kan.
Beter is 10x gewone monopanelen, dan haal je 310 Vmpp, maar ietsjes minder opbrengst dan de benq's

Maar zijn veels te duur om op noord, 45 graden te leggen. (panelen doen daar 50%)

Mijn suggestie:
SMA SB 4000 TL-21
2x 5 panelen BENQ parallel op mppt 1 op zuid, of 10x andere panelen van 31 Vmpp. 290 Wp is al gangbaar.
SF-170S op mppt 2 (in stringen van 4 panelen in serie of stringen van 5 panelen in serie) op noord
Veel goedkoper! (heb ze zelf ook op noord, 2550 Wp, 35 graden helling)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:29:
[...]

Ok.
Die zijn 54,7 Vmpp, dan zou het kunnen inderdaad op 2x mppt.
Spanning is dan nog niet ideaal met 273 Vmpp, want de omvormer wil 350 Vmpp voor het beste rendement.
Maar het kan.
Beter is 10x gewone monopanelen, dan haal je 310 Vmpp, maar ietsjes minder opbrengst dan de benq's

Maar zijn veels te duur om op noord, 45 graden te leggen. (panelen doen daar 50%)

Mijn suggestie:
SMA SB 4000 TL-21
2x 5 panelen BENQ parallel op mppt 1 op zuid, of 10x andere panelen van 31 Vmpp. 290 Wp is al gangbaar.
SF-170S op mppt 2 (in stringen van 4 panelen in serie of stringen van 5 panelen in serie) op noord
Veel goedkoper! (heb ze zelf ook op noord, 2550 Wp, 35 graden helling)
Die 2x 5 paralel mag ook als 1x10 in serie op een SMA SB4000TL21...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeus
Dus de SF erbij? Dan zit ik over de 3200wp heen (wel meer futureproof)
Er zit een Afore HNS3000TL(-1) bij, de SMA is wel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:43:
[...]

Die 2x 5 paralel mag ook als 1x10 in serie op een SMA SB4000TL21...
Lol, hier kunnen we het nooit eens over worden.
Ik heb hele rare dingen gezien met 499 Vmpp.
Omvormer die te vroeg uit ging, start/stop start/stop

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lf4m5khwijbu0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tjeus schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:45:
Ik denk dat je even verder moet zoeken naar een combi....
Mijn gevoel zegt dat je niet de 1e beste offerte moet nemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
tjeus schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:45:
ik zou eerder voor een gewoon 6" paneel gaan, is wat goedkoper als een benQ.
en kan zonder discussie gewoon 10x serieel in plaats van 2x5 of wat dan ook.
nog dat je perse een SMA nodig hebt. ;)

en voor noord zou ik dan het zelfde paneel pakken.
gewoon, als (ik zeg niet dat het gebeurd) er iets mis gaat met je zuid panelen je altijd een paneel van noord kunt pakken om zuid te repareren.

op dit moment zijn er een paar merken zoals canadian die leveren 295Wp panelen voor een erg lage prijs per Wp, en nog zit je dan niet aan de onderkant van de markt voor een niet te gekke prijs. ;)

10x295 zuid + 9x295 noord, dat kan met gemak op een doorsnee TL omvormer met 2x mpp van 4000W.
(wel even opletten dat de omvormer wel 3000W per mpp kan verwerken. dat kunnen ze niet allemaal.)
je opbrengst zit dan rond de 4200-4400kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:46:
[...]

Lol, hier kunnen we het nooit eens over worden.
Ik heb hele rare dingen gezien met 499 Vmpp.
Omvormer die te vroeg uit ging, start/stop start/stop

[afbeelding]
Mwah... In deze wil ik je wel gelijk geven hoor dat 2x5 parallel beter in de Vmpp zit.
Wilde alleen maar aangeven dat het wel kon qua Voc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
migjes schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:54:
[...]

ik zou eerder voor een gewoon 6" paneel gaan, is wat goedkoper als een benQ.
en kan zonder discussie gewoon 10x serieel in plaats van 2x5 of wat dan ook.
nog dat je perse een SMA nodig hebt. ;)

en voor noord zou ik dan het zelfde paneel pakken.
gewoon, als (ik zeg niet dat het gebeurd) er iets mis gaat met je zuid panelen je altijd een paneel van noord kunt pakken om zuid te repareren.

op dit moment zijn er een paar merken zoals canadian die leveren 295Wp panelen voor een erg lage prijs per Wp, en nog zit je dan niet aan de onderkant van de markt voor een niet te gekke prijs. ;)

10x295 zuid + 9x295 noord, dat kan met gemak op een doorsnee TL omvormer met 2x mpp van 4000W.
(wel even opletten dat de omvormer wel 3000W per mpp kan verwerken. dat kunnen ze niet allemaal.)
je opbrengst zit dan rond de 4200-4400kWh per jaar.
Kom je dan niet automatisch uit bij SMA ;)
(zie dik gedrukt in je post)
Of zijn er nog meer die dat kunnen?

Ik heb dit jaar (vorig jaar) 5100 kWh opgewekt
3430 WP mono zuid en 2550 Wp SF noord (5980 Wp totaal) met niet eens een heel jaar 2550 WP op noord, maar 1700 Wp
Helling 35 graden

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:59:
[...]

Kom je dan niet automatisch uit bij SMA ;)
(zie dik gedrukt in je post)
Of zijn er nog meer die dat kunnen?

Ik heb dit jaar (vorig jaar) 5100 kWh opgewekt
3430 WP mono zuid en 2550 Wp SF noord (5980 Wp totaal) met niet eens een heel jaar 2550 WP op noord, maar 1700 Wp
Helling 35 graden
Volgens mij ben jij verliefd... O+ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:16:
[...]

Volgens mij ben jij verliefd... O+ :X
Daar geloof ik niet meer in... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:16:
[...]

Daar geloof ik niet meer in... :+
Kerstman wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeus
:+ Bedankt voor het advies maar budgettair kan ik nu niet alles doen, dus eerst de zuidkant maar.
Canadian staat niet bij zonnepanelen.net getest of zegt dat ook niet alles?
Wat vinden jullie van de levens verwachtingen van zonnepanelen? Glas in glas bv

[ Voor 18% gewijzigd door tjeus op 07-01-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

tjeus schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:18:
:+ Bedankt voor het advies maar budgettair kan ik nu niet alles doen, dus eerst de zuidkant maar.
Blijkbaar niet dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tjeus schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:18:
Zonnepanelen.net is niet zo onafhankelijk als ze beweren (volgens mij)
Alle (nieuwe) panelen doen het...
Levensverwachting? Over 10 jaar wil je nieuwe. Dan is het hopeloos verouderd, tegen wat je dan kan kopen.
En rijdt je misschien elektrisch...

Maar zuidkant is mooi om mee te beginnen. ;)
Met het uitgespaarde geld van de energierekening koop je de noordkant (of als de verslavingsdrang te groot is geworden)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeus
Zou zo maar kunnen idd :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X

F-X

AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:18:
[...]

Hoe zit het met (de algehele) schaduw in je situatie?
10 gewone panelen kan prima op 1 mppt en de andere 10 op de andere mppt van een stringomvormer.
Maar de keuze van omvormer is weer bepalend, als je schaduw hebt.
Mono landscape geplaatste panelen hebben minder last van onderlinge schaduw dan portrait geplaatste panelen ivm de diodes.
Bij SF is het weer andersom.

Verder maakt een google maps screenshot het weer wat duidelijker, dan het plaatje dat je nu geplaatst hebt.

Op 7,4 mtr en 5,30 breed kan je misschien ook 30x SF kwijt in portrait op oost west. (5100 Wp)
Dan geen last van onderlinge schaduw, vanwege de eigenschappen van SF
6 rijen van 5 panelen. (15 + 15)
Neem je bijvoorbeeld een SMA sb xx00 tl-21 met stringen van 5 panelen. Of heb je 3-fase in huis?
En verkijk je niet op de Wp, SF doet altijd nog een beetje meer.... en kan net wat beter tegen warmte op een oost/west situatie op een platdak.
Het is maar een suggestie.
Van eventuele schaduw heb ik geen last. Het huis staat aan de rand van een wijkje en aan de zuidkant is een park.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DQuFalFROdHgdUMmH7aUJEzj/full.png
Aan de westkant is weiland en aan de oostkant zijn huizen (zelfde hoogte) en wat bomen. Dit zijn waarschijnlijk de enige obstakels smorgens vroeg. Maar dus geen last van gedeeltelijke schaduwen op enkele panelen.

Ik heb inderdaad gewoon een 1 fase aansluiting, dus is er een maximum. Dat zou denk ik ook pleiten voor een O-W opstelling?
Zou in deze situatie SF panelen dan nog steeds de betere keuze zijn? Of is een pluspunt dat er dan meerdere van geplaatst kunnen worden ivm de afmetingen?
Dan zou ik even uit moeten rekenen of bv 30 SF panelen voor mij meer opbrengen dan 20 mono panelen bij mindere instraling ( en dan vrnl. de oostkant).

Ik dacht nl. dat SF in mijn situatie geen betere keuze zou zijn. twijfel.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F-X schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:17:
[...]

Van eventuele schaduw heb ik geen last. Het huis staat aan de rand van een wijkje en aan de zuidkant is een park.
[afbeelding]
Aan de westkant is weiland en aan de oostkant zijn huizen (zelfde hoogte) en wat bomen. Dit zijn waarschijnlijk de enige obstakels smorgens vroeg. Maar dus geen last van gedeeltelijke schaduwen op enkele panelen.

Ik heb inderdaad gewoon een 1 fase aansluiting, dus is er een maximum. Dat zou denk ik ook pleiten voor een O-W opstelling?
Zou in deze situatie SF panelen dan nog steeds de betere keuze zijn? Of is een pluspunt dat er dan meerdere van geplaatst kunnen worden ivm de afmetingen?
Dan zou ik even uit moeten rekenen of bv 30 SF panelen voor mij meer opbrengen dan 20 mono panelen bij mindere instraling ( en dan vrnl. de oostkant).

Ik dacht nl. dat SF in mijn situatie geen betere keuze zou zijn. twijfel.. :?
Twijfel is nergens voor nodig.
Gewoon even kijken wat het meest kWh opleverd en een mooie spanning voor de omvormer.
1 fase aansluiting is 8000 watt (35A), daar kom je niet aan met je platdak. ;)

Ivm diodes van monopanelen zou ik 6 rijen van 3 aanhouden in landscape met bijvoorbeeld dit paneel.
https://zaanzon.nl/shop/l...-solar-zonnepaneel-300wp/
9 panelen op mppt 1 en 9 panelen op mppt 2

20 panelen in portrait kan, maar je zit altijd wel een beetje met het doorkruizen van de diodes bij lage zonstand. (onderlinge schaduwen)

En 30 panelen SF-170 is 5100 Wp
18 panelen jasolar 300 = 5400 Wp
De grote vraag is altijd weer, welke leveren het meeste op.

18 panelen jasolar kan op een simpele chinees met 2x mppt
30 panelen SF moet al bijna wel op een SMA met 5 panelen (vanwege de spanning) dus weer duurder.

Maar jasolar 18x 215 euro = 3870 euro
En SF 30 x 114 euro = 3420 euro (dus de paneelkosten zijn lager, maar meer bevestiging nodig)

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-01-2017 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Je kan ze ook (SF170) met 6 in serie op een Fronius hangen, scheelt n stuk in de kosten t.o.v een SMA.
En a wat opbrengst voor SF uit dat deze ongeveer 15% per jaar meer opleveren per jaar, en dat is volgens mij aan de veilige kant.

www.fronius.com/cps/rde/x...xsl/83_15764_ENG_HTML.htm

[ Voor 59% gewijzigd door Andre1973 op 07-01-2017 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andre1973 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 18:07:
Je kan ze ook (SF170) met 6 in serie op een Fronius hangen, scheelt n stuk in de kosten t.o.v een SMA.

www.fronius.com/cps/rde/x...xsl/83_15764_ENG_HTML.htm
En hoeveel geluid komt daar uit? Heb je er ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Die geven idd wel wat geluid bij hoog vermogen. Daar hebben we zat ervaring mee opgedaan de laatste tijd, er hangt bij ons meer dan 1 MWp aan Fronius. Maar niet meer dan mijn warmtepomp die hier aan de gevel hangt (resonerende muur, schijnbaar zijn er verkeerde ankers gebruikt,daar moet ik ooit nog eens wat aan doen) en daar slaap ik gewoon doorheen.
De eerste paar keer hoor je m daarna denk je gewoon die is lekker mijn douche water aan het verwarmen. Dus als je m hoort dan is die lekker energie voor je aan het opwekken.

[ Voor 55% gewijzigd door Andre1973 op 07-01-2017 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X

F-X

Dank je wel voor je duidelijkheid.

Het betekent wel dat ik een 35A hoofdzekering moet hebben.
Ik vermoed nl. dat die van mij nog 25A is. Ik kan dat helaas niet zien op de zekering zelf en het staat ook niet op de jaarrekening van de leverancier. Daar moet ik dus nog achter aan.
Want dat zou betekenen dat ik maar tot ong. 3600W kan.

Want ik begrijp (en lees in dit topic) is dat 35A met dit aantal panelen wel nodig is.
Ik heb wel een dedicated groep voor de panelen. Dit is nu een aardlekautomaat van 16A, maar die zal dan waarschijnlijk ook vervangen moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

F-X schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 22:22:

Ik vermoed nl. dat die van mij nog 25A is. Ik kan dat helaas niet zien op de zekering zelf en het staat ook niet op de jaarrekening van de leverancier. Daar moet ik dus nog achter aan.

Want ik begrijp (en lees in dit topic) is dat 35A met dit aantal panelen wel nodig is.
Ik heb wel een dedicated groep voor de panelen. Dit is nu een aardlekautomaat van 16A, maar die zal dan waarschijnlijk ook vervangen moeten worden.
Voor een 5kw 1fase omvormer moet je een groep maken van 25A.
Deze draait ook prima met een hoofdzekering van 25A. Maar verzwaren naar 35A was bij mij ook gratis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 06:31

Wij kunnen dit hier opzoeken op de website van Liander. Check even de website van je netbeheerder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats

Je kunt ook met 25A hoofdzekering en je omvromer beveiligen met 20A. Ik ken er 1 die de panelen op 25A beveiligd heeft met hoofdzekeringen van 25A. Als de hoofdzekering (autmaat) zlef weer in kan zetten is het helemaal geen probleem. Bij gewone zekeringen zul je bij een kortsluiting veroorzaakt door de omvormer misschien met de netbeheerder moeten bellen voor vervangen van je hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

habbekrats schreef op zondag 8 januari 2017 @ 09:57:
[...]

Je kunt ook met 25A hoofdzekering en je omvromer beveiligen met 20A. Ik ken er 1 die de panelen op 25A beveiligd heeft met hoofdzekeringen van 25A. Als de hoofdzekering (autmaat) zlef weer in kan zetten is het helemaal geen probleem. Bij gewone zekeringen zul je bij een kortsluiting veroorzaakt door de omvormer misschien met de netbeheerder moeten bellen voor vervangen van je hoofdzekering.
Een 5kw 1 fase omvormer gaat over de 20A heen bij vol vermogen.
Ik heb al bij meerdere huishoudens met een 25A hoofdzekering een
25A automaat bijgeplaatst voor de zonnepanelen.
Nog nooit problemen mee gehad.

Heb het zelf ook zo draaiende gehad.
Alleen toen er een airco bijkwam en nog wat ander electrisch hoogvermogen spul, ben ik
overgegaan op 35A. Dat trok de 25A niet.
Maar dat had dus niets met de teruglevering te maken over de 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X

F-X

Op de site van onze netbeheerder staat dat dit vermeld is op de jaarrekening van de leverancier.
Helaas is dat bij mij niet het geval. Dus vandaar dat ik daar nog achter aan moet.

Maar dan kan ik wel een 25A automaat plaatsen.
Ik lees trouwens ook wisselende verhalen over wel of geen aardlekschakelaar.
Want anders is een aardlekautomaat van 25A misschien een handiger idee (ivm ruimte in de meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F-X schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:05:
Op de site van onze netbeheerder staat dat dit vermeld is op de jaarrekening van de leverancier.
Helaas is dat bij mij niet het geval. Dus vandaar dat ik daar nog achter aan moet.

Want anders is een aardlekautomaat van 25A misschien een handiger idee (ivm ruimte in de meterkast).
5100 Wp SF oost/west op 15 graden (anders past het niet op je dak)
4000 watt omvormer
20 Amp zekering. (ik heb hier zelfs op 16Amp gedraaid een tijdje met een SMA 4000 TL-21)

Aardlekautomaten zou ik selecteren op minimaal 100 mA. Sommige knallen eruit met 30 mA
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html

Hier kan je de info volgens mij ook halen, welke hoofdzekering je hebt
https://www.mijnaansluiting.nl/
Al stond daar 25 A, en er zat een 35A in. (vorige bewoner stiekum gedaan?)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X

F-X

Ik zat ook nog even te kijken naar de panasonic hit panelen vanwege de afmetingen. Dan zou ik er iets van 24 kunnen plaatsen.
Maar dan komt het boven het maximum van 5800Wp uit en wordt het ook, in verhouding, een stuk prijziger. Dat heeft dus niet veel meerwaarde.

Zouden de SF panelen (totaal 5100Wp) een hoger rendement hebben dan bv. JA Solar panelen (totaal 5400Wp), ondanks de lagere totale Wp? Dus zo veel meer kWh per Wp meer dan een ander mono paneel doet?

Totale kosten zullen nl. niet veel afwijken ivm meer montage voor de SF panelen.
Ik heb uiteraard dit hele topic wel gevolgd en ik lees dat SF heel populair is, maar meer vanwege schaduw effecten etc. Qua diffuus licht maakt het weinig uit. (Of ik heb dat niet helemaal begrepen, heb er nl zelf nog geen ervaring mee en vandaar ook dat ik hier vraag)

Ik heb nl wel gezocht naar rendement van panelen, maar heb het idee dat de verschillende sites daar een beetje gekleurd in zijn. m.a.w., niet bepaald onafhankelijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
F-X schreef op zondag 8 januari 2017 @ 11:05:

Het type aardlek schakelaar wordt mede bepaald door de keuze van je omvormer, sommige hebben een eigen aardlek ingebouwd.
Dan hoeft de automaat in jou verdeelkast alleen aan de NEN1010 te voldoen om de voedingskabel naar je omvormer te beveiligen.
In sommige gevallen is bij een vast aangesloten apparaat helemaal geen aardlek beveiliging vereist mits je aardverspreidingsweerstand voldoende laag is. Ik heb op mijn omnik een standaard B16 met 30 mA aardelke zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F-X schreef op zondag 8 januari 2017 @ 13:50:
Ik zat ook nog even te kijken naar de panasonic hit panelen vanwege de afmetingen. Dan zou ik er iets van 24 kunnen plaatsen.
Maar dan komt het boven het maximum van 5800Wp uit en wordt het ook, in verhouding, een stuk prijziger. Dat heeft dus niet veel meerwaarde.

Zouden de SF panelen (totaal 5100Wp) een hoger rendement hebben dan bv. JA Solar panelen (totaal 5400Wp), ondanks de lagere totale Wp? Dus zo veel meer kWh per Wp meer dan een ander mono paneel doet?

Totale kosten zullen nl. niet veel afwijken ivm meer montage voor de SF panelen.
Ik heb uiteraard dit hele topic wel gevolgd en ik lees dat SF heel populair is, maar meer vanwege schaduw effecten etc. Qua diffuus licht maakt het weinig uit. (Of ik heb dat niet helemaal begrepen, heb er nl zelf nog geen ervaring mee en vandaar ook dat ik hier vraag)

Ik heb nl wel gezocht naar rendement van panelen, maar heb het idee dat de verschillende sites daar een beetje gekleurd in zijn. m.a.w., niet bepaald onafhankelijk.....
Ik kan geen oost/west vergelijkingen vinden.
Deze is zuid georienteerd en "bijna" hetzelfde. En dan gaat het om de effcientie
http://pvoutput.org/compa...?sid=25689&sid1=40939&t=m

Het is altijd lastig zo te vergelijken en een juiste conclusie te trekken, omdat je de situatie niet goed kent.
De ene met SF geeft "shade low" aan, de andere met Jasolar "no shade"
De ene is een string omvormer, de andere zijn micro omvormers. En omvormer rendement speelt dus ook een rol.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-01-2017 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 8 januari 2017 @ 14:25:
[...]

Ik kan geen oost/west vergelijkingen vinden.
Deze is zuid georienteerd en "bijna" hetzelfde. En dan gaat het om de effcientie
http://pvoutput.org/compa...?sid=25689&sid1=40939&t=m

Het is altijd lastig zo te vergelijken en een juiste conclusie te trekken, omdat je de situatie niet goed kent.
De ene met SF geeft "shade low" aan, de andere met Jasolar "no shade"
De ene is een string omvormer, de andere zijn micro omvormers. En omvormer rendement speelt dus ook een rol.
Feitelijk is mijn JA Solar ook "Low Shade". In de herfst/winder/lente staan de 12 achterste in de schaduw van hun voorgangers. Ik zal dit eens aanpassen op PV Output.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Pagina: 1 ... 62 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??