Volgens mij had er nog niemand gereageerd. Maar ik vind het behoorlijk aan de prijs. Ik heb net 12 panalen, 270 Wp, inclusief alles besteld voor 3700 in de btw (3150 ex).Wackmack schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:19:
Vanmiddag bij een bedrijf geweest voor een offerte. Het aantal valt mij een beetje tegen. Het platte dak is 4x5.7m. Het verbruik nu is 3500 kWh. Dit wordt meer aangezien we straks geen gas meer hebben.
Aantal 12
AEG monokristallijn 295Wp zonnepanelen *
- omvormer(s) GoodWe 3000-NS
Totaal vermogen 3540 Wp
€ 3.195,91
Onderbouwsysteem (12 jaar garantie) € 572,89
Montage van het systeem € 676,68
Aansluiting omvormer tot en met de meterkast €
97,50
Totaal offerteprijs excl. BTW
€ 4.492,98
BTW 21% € 943,53
Totaal offerteprijs incl. BTW
€ 5.436,51
Totale investering na BTW teruggave
€ 4.572,5
Standaard marktprijs?
Ik zit hier ook mee want de bouwer wil het ook wel doen, maar die rekent met prijzen die ik veel te hoog vindt.RUFFNECK schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:20:
Ik heb dit topic al een tijdje gevolgd, omdat binnenkort de bouw van onze nieuwe woning start (zelfbouw kavel). Vorige week het besluit genomen om de zonnepanelen rustig na de oplevering te gaan uitzoeken/doen etc.
Maar waarmee moet/kan ik nu al rekening houden met betrekking tot laten aanleggen van leidingen etc, dat kan ik allemaal nu nog laten meenemen namelijk, zodat ik goed voorbereid ben?
Dus ik ben van plan op schuin dak een doorvoerpan te laten plaatsen met een doorvoer door het dak heen die afgedopt kan worden die direct in de technische ruimte onder dat schuine dak zit.
De doorvoer platte dak ben ik niet helemaal uit. Er komt ook een dakluik en de dakdoorvoer moet daar ergens in de buurt zodat ik op verschillende plaatsen een obstakel krijg voor panelen.
Nog aan het kijken voor een multi doorvoer zodat ik er ook nog ontluchting van technische ruimte kan aanbrengen.
Ook zal de Itho qualityflow ergens uit moeten blazen.
Verder een aantal loze buizen van die technsche ruimte naar de meterkast.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dit soort informatie inderdaad dus, ik hoop daarover tips/input hier te krijgen en anders denk ik gewoon een zonnepanelen aanbieder ook vragen.jacovn schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:21:
[...]
Ik zit hier ook mee want de bouwer wil het ook wel doen, maar die rekent met prijzen die ik veel te hoog vindt.
Dus ik ben van plan op schuin dak een doorvoerpan te laten plaatsen met een doorvoer door het dak heen die afgedopt kan worden die direct in de technische ruimte onder dat schuine dak zit.
De doorvoer platte dak ben ik niet helemaal uit. Er komt ook een dakluik en de dakdoorvoer moet daar ergens in de buurt zodat ik op verschillende plaatsen een obstakel krijg voor panelen.
Nog aan het kijken voor een multi doorvoer zodat ik er ook nog ontluchting van technische ruimte kan aanbrengen.
Ook zal de Itho qualityflow ergens uit moeten blazen.
Verder een aantal loze buizen van die technsche ruimte naar de meterkast.
Mijn technische ruimte (cv etc) zit ook niet op zolder, maar in de garage/berging beneden.
Ik heb gelukkig 2 ruimtes geplanned. Beneden voor de WP buffervat etc. en boven voor de Qualityflow unit, de PV omzetter en wat server dingen.RUFFNECK schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:57:
[...]
Dit soort informatie inderdaad dus, ik hoop daarover tips/input hier te krijgen en anders denk ik gewoon een zonnepanelen aanbieder ook vragen.
Mijn technische ruimte (cv etc) zit ook niet op zolder, maar in de garage/berging beneden.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
pff ik ben nog steek verder, Ik heb zowel zeversolar als sma proberen te contacteren, 0 reactiePClop schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:54:
[...]
Ik lees trouwens net dat Zeversolar is overgenomen door SMA, voor garantie e.d. moet je dat
waarschijnlijk daar nu ook melden.
Maar ik heb geen idee of de monitoring ook nu via die site gaat voor jou omvormer.
https://www.sunnyportal.com/
of dit, https://www.zeversolar.co...sed-pv-system-monitoring/
http://www.gpceurope.com/...-met-zeversolar-omvormers
http://www.sma.de/en/news...ake-in-zeversolar-25.html
Ik denk dat ik de panelenboer, wie het allemaal geinstalleerd heeft maar eens ga aanspreken.
[ Voor 10% gewijzigd door Kasper op 02-01-2017 14:51 ]
De overname was al in 2013, het is nog steeds een apart bedrijf binnen de SMA groep. SMA aanspreken over Zeversolar heeft dus geen zin. Zeversolar heeft ook een eigen kantoor in de Benelux.Kasper schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:42:
[...]
pff ik ben nog steek verder, Ik heb zowel zeversolar als sma proberen te contacteren, 0 reactieik ben zelf al meerdere keren op onderzoek uit geweest.
Ik denk dat ik de panelenboer, wie het allemaal geinstalleerd heeft maar eens ga aanspreken.
Ga vooral NIET aan indak beginnen.RUFFNECK schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:20:
Ik heb dit topic al een tijdje gevolgd, omdat binnenkort de bouw van onze nieuwe woning start (zelfbouw kavel). Vorige week het besluit genomen om de zonnepanelen rustig na de oplevering te gaan uitzoeken/doen etc.
Maar waarmee moet/kan ik nu al rekening houden met betrekking tot laten aanleggen van leidingen etc, dat kan ik allemaal nu nog laten meenemen namelijk, zodat ik goed voorbereid ben?
Geeft je een hop gedoe, is een stuk lelijker (naar mijn mening) dan op dak, en uitbereiden (en dat ga / wil je doen) is zo veel gedoe dat je dat uiteindelijk toch niet ga doen dan.
En geeft grote kans op lekkage bovendien.
Gewoon simpele pannetjes erop, alle pijpjes ramen bij elkaar, indien mogelijk met een platte uitstroom dakpan / pijp.
zelf zou ik kiezen voor een O-W opstelling met een flauwe dakhoek, dat geeft het meeste bruikbare oppervlak en het meeste kWh / Y.
Lage temperatuur verwarming en een warmte pomp erin.
Of een zuiddak met een zaagtandje, dus alleen een schuin zuid dak, geen noord dak.
Op een pannendak heb je geen dakdoorvoer nodig, die gaat gewoon tussen de pannen door.
Wel zou ik een pijp / kabel (5x2,5mm2 + internet) speciaal voor de omvormer (en dan ook zo'n setje voor de warmtepomp) laten aanleggen naar de tech ruimte, scheelt n hoop gedoe achteraf.
[ Voor 10% gewijzigd door Andre1973 op 02-01-2017 19:23 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Dankje! Ja he, vond het ook niet goedkoop. Had met mijn platte dak ook wel een grotere opbrengst verwacht maar dat is blijkbaar niet zo. Ga eens opzoek naar een andere leverancier.Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:50:
[...]
Volgens mij had er nog niemand gereageerd. Maar ik vind het behoorlijk aan de prijs. Ik heb net 12 panalen, 270 Wp, inclusief alles besteld voor 3700 in de btw (3150 ex).
Thanks, maar mijn dak heeft ook een plat gedeelte, welke ik in principe ook voor zonnepanelen wilde gebruiken. Dus deels plat, deels op de pannen, kan ik dan nog steeds uit de voeten zonder dakdoorvoer?Andre1973 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:58:
[...]
Ga vooral NIET aan indak beginnen.
Geeft je een hop gedoe, is een stuk lelijker dan op dak, en uitbereiden (en dat ga je doen) is zo veel gedoe dat je dat uiteindelijk toch niet ga doen dan.
En geeft grote kans op lekkage bovendien.
Gewoon simpele pannetjes erop, alle pijpjes ramen bij elkaar, indien mogelijk met een platte uitstroom dakpan / pijp.
zelf zou ik kiezen voor een O-W opstelling met een flauwe dakhoek, dat geeft het meeste bruikbare oppervlak en het meeste kWh / Y.
Lage temperatuur verwarming en een warmte pomp erin.
Of een zuiddak met een zaagtandje, dus alleen een schuin zuid dak, geen noord dak.
Op een pannendak heb je geen dakdoorvoer nodig, die gaat gewoon tussen de pannen door.
Wel zou ik een pijp / kabel (5x2,5mm2 + internet) speciaal voor de omvormer (en dan ook zo'n setje voor de warmtepomp) laten aanleggen naar de tech ruimte, scheelt n hoop gedoe achteraf.
De kabel heb je het over deze neem ik aan: https://www.zonnemarkt.nl...kkers/ymvk-kabel-5-aderig en + internet bedoel je gewoon utp? De omvormer en warmtepomp zitten in een andere ruimte dan m'n netwerkinstallatie (internet).
Ja, gewone YMVK of XMVK deze is wat soepeler, dunner, (YMVK mag in een goot samen met andere kabels, XMVK niet, gaat om de hoeveelheid koper doorsnede per totale doorsnede), die kan je overal (veel goedkoper, kijk ff op marktplaats, voor E2,00 de meter moet wel kunnen) kopen, en idd gewoon UTP. Zou beide per stuk in een 3/4 buis trekken, beetje afhankelijk van de bochten. Komt ie in een koof let dan even op met verwarmings / warmwater leidingen. eventueel deels in een stuk flex. 3/4 buis.RUFFNECK schreef op maandag 2 januari 2017 @ 20:01:
[...]
Thanks, maar mijn dak heeft ook een plat gedeelte, welke ik in principe ook voor zonnepanelen wilde gebruiken. Dus deels plat, deels op de pannen, kan ik dan nog steeds uit de voeten zonder dakdoorvoer?
De kabel heb je het over deze neem ik aan: https://www.zonnemarkt.nl...kkers/ymvk-kabel-5-aderig en + internet bedoel je gewoon utp? De omvormer en warmtepomp zitten in een andere ruimte dan m'n netwerkinstallatie (internet).
Hangt een beetje van je dak af, als je makkelijk vanaf dat platte deel naar het schuine kan komen, en je tech, ruimte waar de omvormer komt onder het schuine ligt, dan zou ik de kabel die kant op laten lopen, anders kan je een kleine plakplaat laten inplakken.
Er zij er ook die eigenlijk voor en schotel antenne zijn, dat zijn niet zulke joekels. ander zit je snel aan een 60 mm doorvoer vast.
Wij plaatsen als er een stukje muur tussen zit vaak gewoon een 3/4 grijze pijp met een bocht aan het einde richting het dak tegen die muur, en gaan zo van schuin naar plat.
De kabels die dan op het platte dak komen kan je dan opvangen met een goot voor buiten, of een grijze pijp op een grijze beugel op een steen met een plugje en RVS schroef. (lekker beneden voorbereiden)
Dan ligt t mooi uit het water, en blijft t op zijn plek.
[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 02-01-2017 20:24 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Goedenavond,
Ik zit te twijvelen over zonnepanelen ik heb ong €10.000 te besteden, nu kan ik dit bedrag aflossen op mijn hypotheek (2,39%) of voor dit bedrag zonnepanelen op het dak leggen. Mijn tuin is gericht op het oosten maar kan ze eventueel ook op de garage leggen en dan volledig op het zuiden richten.
Wat zou voor mij maandelijks het meeste besparen aflossen op de hypotheek of panelen er op leggen?
Ik zit te twijvelen over zonnepanelen ik heb ong €10.000 te besteden, nu kan ik dit bedrag aflossen op mijn hypotheek (2,39%) of voor dit bedrag zonnepanelen op het dak leggen. Mijn tuin is gericht op het oosten maar kan ze eventueel ook op de garage leggen en dan volledig op het zuiden richten.
Wat zou voor mij maandelijks het meeste besparen aflossen op de hypotheek of panelen er op leggen?
Ik kan je er geen tips over geven, maar zou je aan kunnen geven hoe groot het oppervlak is waar je kan leggen ?alexswart schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:28:
Goedenavond,
Hoe groot is je dak en hoe groot je garage.
Weet qua kosten niet wat het voordeligste is maar je kan ook alles vol leggen
2250 WP Zuid PVoutput
Als je daar 10+ jaar wil blijven wonen, dan panelen. En gewoon knappe spullen kopen, dan heb je daar jaren plezier van, en weinig gezeur en komt groeit die 10k zo weer aan met de maandelijkse besparing. Zowel op O als op Z is prima.alexswart schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:28:
Goedenavond,
Plaats niet meer dan je gebruikt, zelfs nog 10% minder, meestal word je veel bewuster van je gebruik nu het "je eigen stroom" is.
Denk ook goed na over eventuele toekomstige veranderingen, meer / minder personen in huis, extra E-gebruikers, en of je nog wat zaken wil veranderen, zodat je zelf in de energie voorziening kan gaan bijdragen (inductie i.p.v. gas)
Op je garage plaatsen is als dat plat dak is, kan dat ook op O-W (voordelen zijn hier al vaak uitgelegd), en dat is ook goed zelf te doen of met een beetje hulp (bijna alle manuals van de montage materialen staan online). scheelt ook snel wat poen.
Misschien een idee...alexswart schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:28:
Goedenavond,
Groene lening???!!
Los die 10K af en neem een groene lening voor je zonnepanelen.
Ik dacht dat daar de rente minder was dan 2.39%
Zo heb je 10K lening voor minder dan je huidige 2.39%
Schiet me er niet op af... Was maar een hersenspinsel zonder precieze getallen
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Maar je hebt toch helemaal geen 10K nodig? Wil je echt zo veel panelen plaatsen? De offertes die ik op het moment hebt zijn rond 5K (na aftrek BTW) voor 13 of 14 270Wp panelen, waar ik ongeveer m'n verbruik mee op zou moeten kunnen wekken (vooruit, een paar procent minder).
Ik vind het idee van een lening voor zonnepanelen ook wel een goede. Even op een rijtje zetten wat je zou uitgeven aan panelen en wat de terugverdientijd ongeveer is, en dan ook even uitrekenen wat je maandelijkse aflossing nog is als je het allemaal aflost, en dan daarop gebaseerd een keuze maken.
Ik vind het idee van een lening voor zonnepanelen ook wel een goede. Even op een rijtje zetten wat je zou uitgeven aan panelen en wat de terugverdientijd ongeveer is, en dan ook even uitrekenen wat je maandelijkse aflossing nog is als je het allemaal aflost, en dan daarop gebaseerd een keuze maken.
Saved by the buoyancy of citrus
1,6% en komt ook in aanmerking voor HRA.paulv1973 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:31:
[...]
Misschien een idee...
Groene lening???!!
Los die 10K af en neem een groene lening voor je zonnepanelen.
Ik dacht dat daar de rente minder was dan 2.39%
Zo heb je 10K lening voor minder dan je huidige 2.39%
Schiet me er niet op af... Was maar een hersenspinsel zonder precieze getallen
Memento mori
Scheelt toch mooi 0,8%.
Hoef je maar weinig voor te doen...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
ben ik benieuwd waar je die vind
https://www.svn.nl/rentetarieven#duurzaamheidsleningwetsteyn schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:10:
[...]
ben ik benieuwd waar je die vindwant ik zie nergens 1,6% minimaal 2,2%
Memento mori
Zojuist geplaatst: de top 250 van 2016 van leden van het Tweakers team op PVOutput.
Als ik naar alle leden kijk die elke maand productie hebben gehad, dan tel ik 547 systemen met een gemiddelde productie van 920,1 kWh/kWp. Best netjes! Zelf sta ik op een 73e plaats met 1052 kWh/kWp
Als ik naar alle leden kijk die elke maand productie hebben gehad, dan tel ik 547 systemen met een gemiddelde productie van 920,1 kWh/kWp. Best netjes! Zelf sta ik op een 73e plaats met 1052 kWh/kWp
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Cool gaan we eens kijken of we het PV plan nieuw leven in kunnen blazen
Technisch probleem met een installatie met 250Wp poly panelen en een SMA omvormer:
Error 1/3/2017 8:59:43 AM STP 25000TL-30 928 Insulation resistance
Error 1/3/2017 8:59:43 AM STP 25000TL-30 928 Insulation failure
Bijna iedere dag start hij hierdoor later op.
Waar zou ik dat kunnen vinden ?
Kan ik dat op een of andere manier meten of uitlezen?
Het zijn 120 panelen ..... dus niet ff snel doormeten.....
Alvast bedankt !
Alvast bedankt !
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
MC4 connector die niet helemaal volledig erin is gedrukt? Kun je niet zien uit welke input/MPP deze melding komt?WoudseHoeve schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:46:
Technisch probleem met een installatie met 250Wp poly panelen en een SMA omvormer:
Alvast bedankt !
Je kunt ook per string doormeten, om te zien waar de fout zit: YouTube: Tech Tip: Troubleshooting for Earth Fault or Event 35 (Insulation Re...
[ Voor 18% gewijzigd door antonboonstra op 03-01-2017 16:16 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
We hebben nu ruim een half jaar een PV installatie liggen en waar vooraf voor gewaarschuwd is, wordt nu werkelijkheid: ik wil meer!
Er ligt een string van 20 panelen (260wp) op oost en een string van 20 panelen op west, voor het grootste gedeelte van het jaar schaduwvrij. Deze strings hangen beide op een eigen tracker van een Omnik 8KTL2. Uitbreiden zou vrij eenvoudig zijn met per dakvlak exact dezelfde schaduwvrije string van 20 panelen, maar helaas. Op Oost is ruimte voor 3 rijen van 7 panelen (21 panelen passen nog in 1 string). Op West is nog ruimte voor 3 rijen van 10 panelen en 1 rijen van 6 panelen. Beide kanten krijgen gedurende het hele jaar wat meer last van schaduwval dan de bestaande strings. Daarnaast zijn de SolarField panelen nog maar erg lastig te krijgen.
Ik kan de 20 panelen van West verplaatsen naar Oost. Zodat ik daar 2 strings van 20 panelen heb (rijen van 10 + 10 en 7 + 7 + 6), parallel. De panelen die schaduw vangen kan ik voorzien van een TIGO optimizer.
Op West kan ik dan hetzelfde doen, met nieuwe panelen (max 56). Daar kan ik voor drie strings gaan (19 + 19 + 18) of voor twee strings (25+25, of 20+20 ivm max voltage), parallel geschakeld. De panelen met schaduw ook hier voorzien van een TIGO optimizer.
Dat is echter wel een berg werk, ik weet niet of ik daar op zit te wachten. Wat is het alternatief? Als ik alle panelen voorzie van optimizers, kan ik dan zowel op oost als op west een extra string van nieuwe panelen parallel aan de bestaande string toevoegen zonder dat dat problemen oplevert? Scheelt me een hoop gesjouw om alle panelen van west naar oost verplaatsen.
Huidige panelen: SolarField - SF260 Poly Black
Omvormer: Omnik 8kTL2
Er ligt een string van 20 panelen (260wp) op oost en een string van 20 panelen op west, voor het grootste gedeelte van het jaar schaduwvrij. Deze strings hangen beide op een eigen tracker van een Omnik 8KTL2. Uitbreiden zou vrij eenvoudig zijn met per dakvlak exact dezelfde schaduwvrije string van 20 panelen, maar helaas. Op Oost is ruimte voor 3 rijen van 7 panelen (21 panelen passen nog in 1 string). Op West is nog ruimte voor 3 rijen van 10 panelen en 1 rijen van 6 panelen. Beide kanten krijgen gedurende het hele jaar wat meer last van schaduwval dan de bestaande strings. Daarnaast zijn de SolarField panelen nog maar erg lastig te krijgen.
Ik kan de 20 panelen van West verplaatsen naar Oost. Zodat ik daar 2 strings van 20 panelen heb (rijen van 10 + 10 en 7 + 7 + 6), parallel. De panelen die schaduw vangen kan ik voorzien van een TIGO optimizer.
Op West kan ik dan hetzelfde doen, met nieuwe panelen (max 56). Daar kan ik voor drie strings gaan (19 + 19 + 18) of voor twee strings (25+25, of 20+20 ivm max voltage), parallel geschakeld. De panelen met schaduw ook hier voorzien van een TIGO optimizer.
Dat is echter wel een berg werk, ik weet niet of ik daar op zit te wachten. Wat is het alternatief? Als ik alle panelen voorzie van optimizers, kan ik dan zowel op oost als op west een extra string van nieuwe panelen parallel aan de bestaande string toevoegen zonder dat dat problemen oplevert? Scheelt me een hoop gesjouw om alle panelen van west naar oost verplaatsen.
Huidige panelen: SolarField - SF260 Poly Black
Omvormer: Omnik 8kTL2
Groetjes
De huidige oost en west string parallel aansluiten op dezelfde MPP ingang. Die wordt dan wel begrensd op maximaal 5000W, maar ik denk dat de piekverliezen meevallen, omdat oost en west niet gelijktijdig pieken.Nhz schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:17:
We hebben nu ruim een half jaar een PV installatie liggen en waar vooraf voor gewaarschuwd is, wordt nu werkelijkheid: ik wil meer!
Daarmee heb je een volledige MPP vrij om een willekeurig ander paneel toe te passen.
Anders is de goedkoopste/makkelijkste optie om gewoon een extra omvormer te plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 03-01-2017 16:32 ]
Dat gaat toch niet? Dan zijn de panelen die niet aan de zonkant liggen toch de bottelnek voor die MPP?antonboonstra schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:28:
[...]
De huidige oost en west string parallel aansluiten op dezelfde MPP ingang. Die wordt dan wel begrensd op maximaal 5000W, maar ik denk dat de piekverliezen meevallen, omdat oost en west niet gelijktijdig pieken.
Daarmee heb je een volledige MPP vrij om een willekeurig ander paneel toe te passen.
Anders is de goedkoopste optie om gewoon een extra omvormer te plaatsen.
Extra omvormer plaatsen is een optie, maar dat vind ik dan weer zonde van mijn (op de groei gekochte) omvormer. Dan geef ik liever wat meer geld uit aan optimizers, dan heb ik ook nog per-paneel-monitoring.
[ Voor 14% gewijzigd door Nhz op 03-01-2017 16:33 ]
Groetjes
De zoninstraling bepaald vooral de stroom, niet de spanning. De spanning is dus (ongeveer) gelijk, dus kunnen de strings parallel. De stromen zijn verschillend, maar worden door de parallel schakeling dus bij elkaar opgeteld.Nhz schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:32:
[...]
Dat gaat toch niet? Dan zijn de panelen die niet aan de zonkant liggen toch de bottelnek voor die MPP?
Oost en west op 1 MPP is door Fronius onderzoek naar gedaan, met als resultaat weinig verliezen: PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Ik kan dit onderzoek beamen, ditzelfde heb ik circa een jaar lang gebruikt voordat de string ongelijk werden. Mijn beste dagopbrengst ooit staat in deze configuratie genoteerd op 2 juni 2013.antonboonstra schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:34:
[...]
De zoninstraling bepaald vooral de stroom, niet de spanning. De spanning is dus (ongeveer) gelijk, dus kunnen de strings parallel. De stromen zijn verschillend, maar worden door de parallel schakeling dus bij elkaar opgeteld.
Oost en west op 1 MPP is door Fronius onderzoek naar gedaan, met als resultaat weinig verliezen: PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Oke...dat 'voelt' gek.antonboonstra schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:34:
[...]
De zoninstraling bepaald vooral de stroom, niet de spanning. De spanning is dus (ongeveer) gelijk, dus kunnen de strings parallel. De stromen zijn verschillend, maar worden door de parallel schakeling dus bij elkaar opgeteld.
Groetjes
toch werkt het.
ik draai met 2x7x190Wp op oost met verschillende hoeken.
( 7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) )
hier de grafiek:

helaas kan ik geen aparte logging doen van de parallel stringen.
maar is duidelijk genoeg dat oost er geen problemen mee heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-01-2017 17:05 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Eerst in de ochtend de strings een voor een aansluiten, om te testen welke string het probleem geeft.WoudseHoeve schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 14:46:
Alvast bedankt !
Dan de omvormer open maken (kijk uit voor prik!) en het DC voltage meten van de + van de string naar de aarde draad van de omvormer. Daarna meet je van de - pool naar dezelfde aarde draad.
Zo krijg je twee voltages. Aan de hand daarvan kun je berekenen in welk paneel het moet zitten.
Vorig jaar had ik hetzelfde probleem. Toen kreeg ik tussen de - en de aardedraad ongeveer 300+ Volt en tussen de + en de aarde 1 Volt. Toen bekeek ik buiten de eerste MC4 connector en warempel die lag in natte bladeren en was nat van binnen
En het verschil in temperatuur dan als de ene al vol in de zon ligt en de ander niet?antonboonstra schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:34:
[...]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Omvormer openmaken en garantie weg?Skipper-93 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:15:
[...]
Eerst in de ochtend de strings een voor een aansluiten, om te testen welke string het probleem geeft.
Dan de omvormer open maken (kijk uit voor prik!) en het DC voltage meten van de + van de string naar de aarde draad van de omvormer. Daarna meet je van de - pool naar dezelfde aarde draad.
Zo krijg je twee voltages. Aan de hand daarvan kun je berekenen in welk paneel het moet zitten.
Vorig jaar had ik hetzelfde probleem. Toen kreeg ik tussen de - en de aardedraad ongeveer 300+ Volt en tussen de + en de aarde 1 Volt. Toen bekeek ik buiten de eerste MC4 connector en warempel die lag in natte bladeren en was nat van binnen
Daar moet ik je gelijk in geven. Maar blijkbaar komt het niet op paar volt. Ik heb drie string parallel en geen probleem. Maar toen ik ze scheidde op verschillende mpp zag ik toch tot 40 volt verschil op 700 voltNo Hands schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:42:
[...]
En het verschil in temperatuur dan als de ene al vol in de zon ligt en de ander niet?
1 PVoutput . Dongen NB
Bij sommige wel, bij andere weer niet, soms moet (en kun je) een omvormer openen om het netwerk
of RS 485 aan te kunnen sluiten en of zelfs zekeringen te vervangen en de bedrading van de panelen
en de netspanning op een klemmen strook aan moeten sluiten ( maar komt idd steeds minder voor )
Op 40 volt verschil vind de omvormer toch nooit een knap mppt punt?reneeke1970 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:53:
[...]
Daar moet ik je gelijk in geven. Maar blijkbaar komt het niet op paar volt. Ik heb drie string parallel en geen probleem. Maar toen ik ze scheidde op verschillende mpp zag ik toch tot 40 volt verschil op 700 volt
Zou je denken, maar ik kan het ook niet aantonen. Weet alleen dat de sf,want daar gaat het om, in verhouding toch beter doet dan de poly.No Hands schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:18:
[...]
Op 40 volt verschil vind de omvormer toch nooit een knap mppt punt?
Dus ondanks drie string parallel merk ik geen nadeel
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Door de sperdiodes kan de spanning en stroom niet teruglopen dus dat maakt weinig uit. De aangeboden spanning zal het gemiddelde zijn van de twee/drie en de stroom een optelsom. Buiten temperatuur zijn panelen nooit exact gelijk en gaat een MPP ook nog een beetje duwen en trekken om eea in het ideale gebied te krijgen voor de efficiëntie.reneeke1970 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:53:
[...]
Daar moet ik je gelijk in geven. Maar blijkbaar komt het niet op paar volt. Ik heb drie string parallel en geen probleem. Maar toen ik ze scheidde op verschillende mpp zag ik toch tot 40 volt verschil op 700 volt
Hoewel de theorie wellicht wat ongemakkelijk 'voelt' werkt het in de praktijk prima. Of het in bovenstaand verhaal een goed idee is ligt aan de opbrengst per string nu en wat je gaat aftoppen daarop. Het mooist blijft natuurlijk een enkele string per MPP maar dat is een kosten/baten plaatje wat ieder voor zich moet bepalen.
Dat is dan wel weer logisch, sf is een stuk ongevoeliger voor dat temp. verschil.reneeke1970 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:32:
[...]
Zou je denken, maar ik kan het ook niet aantonen. Weet alleen dat de sf,want daar gaat het om, in verhouding toch beter doet dan de poly.
Ik begrijp het ( filmpje gekeken) ik weet nu ook wat het probleem is, ik ga ze door meten.antonboonstra schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:12:
[...]
MC4 connector die niet helemaal volledig erin is gedrukt? Kun je niet zien uit welke input/MPP deze melding komt?
Je kunt ook per string doormeten, om te zien waar de fout zit: YouTube: Tech Tip: Troubleshooting for Earth Fault or Event 35 (Insulation Re...
Het is consistent iedere morgen weer, alleen niet altijd erg genoeg voor een fout.
Bedankt ( skipper ook )
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Is daar een speciaal teruglever contract? Ik dacht dat salderen tot 3x 80A wettelijk geregeld was?Corn schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:57:
Even snel doorgerekend, hoop dat ik niets mis:
Op het schaduwloze dak van een niet nader te noemen school zijn door een grote installateur onbekende 796x 270Wp panelen geplaatst. Deze zijn aangesloten op 6x Huawei SUN2000-23KTL's. Hoofdzekering is 3x 160A.
[...]
Zo op het eerste gezicht lijkt dit alles me een slecht idee, en gaat dit zichzelf nooit meer terugverdienen. Zijn er mensen die hier een ander oordeel over hebben?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Tot 3x80, kleinverbruik mag je salderen idd. Veel scholen nemen hun stroom af bij een bedrijf dat stroom inkoopt voor scholen, die hebben ook afspraken over terugleveren in hun contract staan.
leuk dat SF ongevoeliger is voor een temp verschil, maar met die hoge V tikt de ongevoeligheid wel 2x zo hard er in.No Hands schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 20:26:
[...]
Dat is dan wel weer logisch, sf is een stuk ongevoeliger voor dat temp. verschil.
die 40V klinkt veel, maar moet wel verdeeld worden over het aantal panelen wat serieel staat.
(ook Voc of Vmpp maakt aardig uit, met Voc lijkt het verschil vaak groter als met Vmpp
en dan kun je in de IV curve het verschil opzoeken.
even aangeven hoeveel panelen er serieel zijn.reneeke1970 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:32:
[...]
Zou je denken, maar ik kan het ook niet aantonen. Weet alleen dat de sf,want daar gaat het om, in verhouding toch beter doet dan de poly.
of je Voc of Vmpp meet.
en als het kan even de IV curve op zoeken van SF.
dan kun je het in theorie uitrekenen. (maar het valt waarschijnlijk allemaal binnen de marge die panelen zoizo hebben.
edit:
zoals ldhollander ook zegt.
zodra ik last krijg van de schaduw van de cv pijp, dan begint de mpp het lastig te krijgen.
alleen de opbrengst op dat moment is zo laag dat doet niks op mijn jaar opbrengst.
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 04-01-2017 10:49 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik blijf het toch een rotverhaal vinden. Verschillende dakhoeken, andere soorten panelen, er mag geen schaduw zijn, twee kleine omvormers duurder dan 1 grote ben ik het ook niet mee eens, test van 3 maanden, dat zal dan wel hoogzomer zijn, wat doet het buiten de zomer?antonboonstra schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:34:
[...]
hier het Vmpp verschil met 3x190Wp op oost en west op een zonnige dag (ik kon het vroeger goed meten en is een extreme oost-west met 2x45 graden dak hoek.No Hands schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:03:
[...]
Ik blijf het toch een rotverhaal vinden. Verschillende dakhoeken, andere soorten panelen, er mag geen schaduw zijn, twee kleine omvormers duurder dan 1 grote ben ik het ook niet mee eens, test van 3 maanden, dat zal dan wel hoogzomer zijn, wat doet het buiten de zomer?

dan de curve van de panelen er bij pakken:

oke op het belangrijkste moment rond 14:00 worden beide panelen beschenen en is de temp gelijk.
dus niks verlies daar.
rond 11:00 is er het grootste verschil (west is dan nog net in de schaduw, en oost vangt al lekker een tijdje zon.)
12V verschil, verdelen op 3 panelen is 4V per paneel.
maar dit is hoger en lager.
kijk in dan in de curve bij 34V en 38V in plaats van 36V, dan heb ik iets verlies, maar ik zie al niet meer hoeveel.
edit:
perongeluk al op versturen gedrukt, even gedult AUB.
[ Voor 30% gewijzigd door migjes op 04-01-2017 13:35 ]
Verwijderd
As we speak worden de nieuwe panelen op het dak gemaakt 
Omnik datalogger, Omnik Portal en PV Output staan al in de startblokken haha.
Omnik datalogger, Omnik Portal en PV Output staan al in de startblokken haha.
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2017 13:13 ]
Waait het bij jullie dan niet enorm hard zoals hier? Zo kun je niet met een paneel het dak op.
Verwijderd
Neuh, af en toe wat druppels regen.No Hands schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:25:
Waait het bij jullie dan niet enorm hard zoals hier? Zo kun je niet met een paneel het dak op.
Het waait in ieder geval niet hard genoeg om ze van het dak te houden blijkbaar
De omvormer werkt al
http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=49646
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2017 14:13 ]
Onze panelen liggen er sinds gisteren op. 8 stuks, in totaal 2,12 kWp geplaatst op het zuidoosten. De opbrengst met dit weer (af en toe bewolkt en wat regen) is tot nu toe 1,6 kWh.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden met goed weer in het voorjaar.
Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...
tussen de 10,5 en de 13kWh top is wel te doen in het voorjaar.CSB schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 14:16:
Onze panelen liggen er sinds gisteren op. 8 stuks, in totaal 2,12 kWp geplaatst op het zuidoosten. De opbrengst met dit weer (af en toe bewolkt en wat regen) is tot nu toe 1,6 kWh.
(maar je kunt een dag hebben met stralen weer en later op de dag een licht bewolking.
de panelen pakken later op de dag geen zon meer doordat het iets oostig is, maar met bewolking heb je diffuse licht en maakt dat niet veel uit welke kant ze liggen en klim je misschien nog net iets hoger.
dus onthoud schatten is schatten, laat de werkelijkheid het maar bepalen.
edit:
en ja, zonder foto's is het niet gebeurd.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 04-01-2017 14:32 ]
Verwijderd
En we draaien 
Jammer dat er geen zon is en dus maar 80w, maar het is 80w meer dan de afgelopen 20 dagen en dat doet mij erg goed!
Jammer dat er geen zon is en dus maar 80w, maar het is 80w meer dan de afgelopen 20 dagen en dat doet mij erg goed!
Je eerste 0.05 Kwh heb je al weer binnen, op naar de 5 MwhVerwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:22:
En we draaien
Wat doet iedereen met zijn kwh overschot zoal? (voor de mensen die overschot hebben dan
)
Heb zelf 500-600kwh over per jaar en zoek er graag een betere bestemming voor dan de 35-42euro die het oplevert
Heb zelf 500-600kwh over per jaar en zoek er graag een betere bestemming voor dan de 35-42euro die het oplevert
Welkom! En niet teveel naar je portal kijken heVerwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:22:
En we draaien
Minister Kamp zou je een batterij aansmeren.TerrorSource schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:28:
Wat doet iedereen met zijn kwh overschot zoal? (voor de mensen die overschot hebben dan)
[ Voor 38% gewijzigd door backupdevice op 04-01-2017 17:31 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
In de herfst zet ik een elektrische kachel in de woonkamer. Dat scheelt gas (weliswaar met COP 1) en zo kom ik aan het eind van het jaar ongeveer op 0 uitTerrorSource schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:28:
Wat doet iedereen met zijn kwh overschot zoal? (voor de mensen die overschot hebben dan)
O ja, ik heb nog een 'slimme' ferrarismeter, dus ik krijg onder 0 niets uitbetaald...
[ Voor 8% gewijzigd door Klaver 4 op 04-01-2017 17:46 . Reden: toevoeging meter ]
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Verwijderd
En zo is het maar net!PClop schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:03:
[...]
Je eerste 0.05 Kwh heb je al weer binnen, op naar de 5 Mwh
Hopelijk heb ik zelf langer plezier van deze set
Afgelopen jaar 1111 kWh overschot.TerrorSource schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:28:
Netjes uitbetaald door vandebron zonnecollectief met "slimme" ferrarismeter.
Dit jaar verwacht ik 2000 kWh overschot (paar paneeltjes erbij gelegd nog, om de verslaving te voeden)
(ik heb er wel voor moeten vechten met de netbeheerder om hem te behouden ivm certiq
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2017 18:47 ]
2000kwh x 0.07c = 140euro toch?AUijtdehaag schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:43:
[...]
Afgelopen jaar 1111 kWh overschot.
Netjes uitbetaald door vandebron zonnecollectief met "slimme" ferrarismeter.
Dit jaar verwacht ik 2000 kWh overschot (paar paneeltjes erbij gelegd nog, om de verslaving te voeden)
(ik heb er wel voor moeten vechten met de netbeheerder om hem te behouden ivm certiq)
Dat zijn echt niet de bedragen waarvoor ik nog een paar panelen zou neerleggen. Is er niet iets anders wat geld op kan leveren? Zat meer aan bitcoin achtige dingen te denken
Zonnecollectief vandebron levert wel wat meer op dan 0.07ct.TerrorSource schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:10:
[...]
2000kwh x 0.07c = 140euro toch?
Dat zijn echt niet de bedragen waarvoor ik nog een paar panelen zou neerleggen. Is er niet iets anders wat geld op kan leveren? Zat meer aan bitcoin achtige dingen te denken
Maar je kunt natuurlijk aan een wamtepomp gaan denken om je overschot nuttig in te stoppen.Scheelt gas of Gj.
En nog beter bezig voor het milieu.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Is je gasverbruik al 0 m3 dan?TerrorSource schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:10:
[...]
2000kwh x 0.07c = 140euro toch?
Hier wel hoor.
En vdb geeft 10,5 ct
Vorig jaar 1111 kWh terug geleverd
120 euro betaald en 448 terug gekregen. Reken het nog eens na.
200 m3 per jaar is toch bijna 0AUijtdehaag schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:34:
[...]
Is je gasverbruik al 0 m3 dan?
Hier wel hoor.
En vdb geeft 10,5 ct
Vorig jaar 1111 kWh terug geleverd
120 euro betaald en 448 terug gekregen. Reken het nog eens na.
Verwijderd
Dat doe ik meerdere keren per dag hoorbackupdevice schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:28:
[...]
Welkom! En niet teveel naar je portal kijken he
Ben niet nieuw
Wat zal de keus zijn all-elec of bitcoinAUijtdehaag schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:43:
[...]
Nope. Je betaald nog vastrecht.
Dus dat zijn hele dure m3 gas.
(Geen discussie nodig over verplicht overstappen met bonussen...)
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Onder de 0 krijg je gewoon een redelijke vergoeding voor je teveel geproduceerde kWh. Ook al gedacht aan een e-boiler om je overschot op te maken?Klaver 4 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:34:
[...]
In de herfst zet ik een elektrische kachel in de woonkamer. Dat scheelt gas (weliswaar met COP 1) en zo kom ik aan het eind van het jaar ongeveer op 0 uit
O ja, ik heb nog een 'slimme' ferrarismeter, dus ik krijg onder 0 niets uitbetaald...
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
We gebruiken gas voor:AUijtdehaag schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 22:43:
[...]
Nope. Je betaald nog vastrecht.
Dus dat zijn hele dure m3 gas.
(Geen discussie nodig over verplicht overstappen met bonussen...)
- koken
- CV-ketel (douchen en warm water wasbak badkamer)
We hebben al 2 boilers voor keuken en bij-keuken, daar is het warme water ook afgedopt.
We kunnen wel naar inductie koken toe alleen heb ik dan nog steeds gas nodig voor CV-ketel voor warm water in de badkamer en daar komen we volgens mij niet zo 1.2.3 vanaf...
Verwijderd
Niet te moeilijk denken, voor sww in de badkamer kun je een electrische boiler plaatsen. Doorstroomverwarmer kan ook of beiden. (in dat laatste geval kun je eventueel ook een kleine(re) hotfill gebruiken)TerrorSource schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 08:33:
We kunnen wel naar inductie koken toe alleen heb ik dan nog steeds gas nodig voor CV-ketel voor warm water in de badkamer en daar komen we volgens mij niet zo 1.2.3 vanaf...
Het is maar net wat je tapbehoefte is, wat je zelf wil en welke mogelijkheden (aansluitingen/ruimte/budget) je tot je beschikking hebt.
Mocht je wat verder willen gaan dan kun je ook een l/w warmtepomp inzetten voor het (voor)verwarmen van sww. Gewoon creatief denken en nog wat panelen bijleggen om eea af te dekken. Aangezien je geen gas gebruikt voor verwarming maar alleen voor wat lullig warm water is het zonde om die aansluiting in stand te houden.
Edit: ik ben zelf overgegaan van koken op gas naar inductie en ik zou niet meer terug willen. Scheelt je een berg schoonmaken (gewoon doekje eroverheen en harde resten met een glaskrabber) en het is een stuk veiliger. Echte nadelen heb ik dan ook nog niet ondervonden anders dan gebrek aan een wokbrander maar daar is prima mee te leven.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2017 09:52 ]
Heb hier een inductie kookplaat met vijf kookgedeeltes. Middelste is hele grote voor een wok en wanneer ik die op vol vermogen zet kan ik erg goed wokken, het kan zeker wel met inductie! Ben zelf hier nu het gas verbruik ook omlaag aan het brengen, heb nog een lange weg te gaan, van 2000m3 in 2015 al naar 1600m3 in 2016 gegaan. Aankomend jaar hopelijk naar de 1200m3. In stapjes omlaag, kan nu in ieder geval elektrisch stoken om het overschot weg te werken en gas te besparen!Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 09:29:
[...]
Niet te moeilijk denken, voor sww in de badkamer kun je een electrische boiler plaatsen. Doorstroomverwarmer kan ook of beiden. (in dat laatste geval kun je eventueel ook een kleine(re) hotfill gebruiken)
Het is maar net wat je tapbehoefte is, wat je zelf wil en welke mogelijkheden (aansluitingen/ruimte/budget) je tot je beschikking hebt.
Mocht je wat verder willen gaan dan kun je ook een l/w warmtepomp inzetten voor het (voor)verwarmen van sww. Gewoon creatief denken en nog wat panelen bijleggen om eea af te dekken. Aangezien je geen gas gebruikt voor verwarming maar alleen voor wat lullig warm water is het zonde om die aansluiting in stand te houden.
Edit: ik ben zelf overgegaan van koken op gas naar inductie en ik zou niet meer terug willen. Scheelt je een berg schoonmaken (gewoon doekje eroverheen en harde resten met een glaskrabber) en het is een stuk veiliger. Echte nadelen heb ik dan ook nog niet ondervonden anders dan gebrek aan een wokbrander maar daar is prima mee te leven.
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Meeste winst haal je uit het vervangen van je verwarmingsbron (CV), douchen en koken kost je maar 10% van je gasverbruik. Dus ik zou volop inzetten op die 90% die je nu uitgeeft aan het verwarmen van je huis.Zanzibar-1337 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:11:
[...]
Heb hier een inductie kookplaat met vijf kookgedeeltes. Middelste is hele grote voor een wok en wanneer ik die op vol vermogen zet kan ik erg goed wokken, het kan zeker wel met inductie! Ben zelf hier nu het gas verbruik ook omlaag aan het brengen, heb nog een lange weg te gaan, van 2000m3 in 2015 al naar 1600m3 in 2016 gegaan. Aankomend jaar hopelijk naar de 1200m3. In stapjes omlaag, kan nu in ieder geval elektrisch stoken om het overschot weg te werken en gas te besparen!
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal
Dat geld niet voor iedereen, want ik verbruik 700m3 blijk voor mezelf en met een LW pomp duurt het een tijd voor ik het eruit heb en bij "koude temp" zou ik geen verwarming hebben wat de installateur mij vertelde, maakt het voor mij niet interessant.--Erik-- schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:34:
[...]
Meeste winst haal je uit het vervangen van je verwarmingsbron (CV), douchen en koken kost je maar 10% van je gasverbruik. Dus ik zou volop inzetten op die 90% die je nu uitgeeft aan het verwarmen van je huis.
Ik investeer liever in 12 zonnepanelen op mijn dak dan dat ik een LW pomp neem.
Alleen zit ik met een vervelende afmeting van 3,75m breed en 4,5m hoog, volgens mij kan ik hier maar 9 panelen neer leggen zonder dat mijn buurman er last van heeft.
Zou ik dan beter voor 290w panelen kunnen gaan of 270w is voldoende?
*off-topic--Erik-- schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:34:
[...]
Meeste winst haal je uit het vervangen van je verwarmingsbron (CV), douchen en koken kost je maar 10% van je gasverbruik. Dus ik zou volop inzetten op die 90% die je nu uitgeeft aan het verwarmen van je huis.
Klopt, we hebben toen we het huis kochten gelijk een nieuwe keuken geplaatst met inductie, vind het erg fijn koken! Ook sinds deze maand een grohe red duo aangesloten, scheelt ook al weer een beetje. Heb helaas geen vloerverwarming in huis en geen ltv, dus naar een lucht water warmtepomp overstappen is geen optie vrees ik. Een lucht water warmtepomp met hogere temperaturen is niet echt betaalbaar vind ik. Zit zelf naar een lucht lucht warmtepomp te kijken voor dit jaar. De kamers boven dan met elektrische kachels verwarmen. Dit jaar staat echter ook vloerisolatie (doe ik zelf) en spouwmuur isolatie op het programma, oja mijn tuin is ook een zandbak en moet ook nog gebeuren dit jaar... Dus moet even kijken of het financieel allemaal past. Panelen liggen in ieder geval al!
moea, de installateur is vaak meer interesseert in zijn verdiensten als in jouw maandelijkse kosten.wetsteyn schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:43:
[...]
Dat geld niet voor iedereen, want ik verbruik 700m3 blijk voor mezelf en met een LW pomp duurt het een tijd voor ik het eruit heb en bij "koude temp" zou ik geen verwarming hebben wat de installateur mij vertelde, maakt het voor mij niet interessant.
als het moet kan het erg goedkoop met een lucht/lucht(in de volksmond een airco die kan verwarmen) voor een 500-600€.
ik zelf heb een ecolution opgehangen kosten was ook maar een 2000€ (subsidie van 1000€).
doet geen 100% van mijn huis verwarmen maar wel een lekker gedeelte.
(eigenlijk heb ik hem voor de luxe, niet voor het terug verdienen.
het is gewoon erg prettig om elke dag beneden te komen en de vloer is al warm.
hij draait op het moment gewoon 24x7.
dus ook jij hebt vast een leuke mogelijkheid om iets leuks te doen.
op ieder huisje past wel een warmtepompje.
ik zou voor minstens de 295Wp gaan.Ik investeer liever in 12 zonnepanelen op mijn dak dan dat ik een LW pomp neem.
Alleen zit ik met een vervelende afmeting van 3,75m breed en 4,5m hoog, volgens mij kan ik hier maar 9 panelen neer leggen zonder dat mijn buurman er last van heeft.
Zou ik dan beter voor 290w panelen kunnen gaan of 270w is voldoende?
die zijn nog goedkoper als de 270Wp's
(veel mensen rekenen erg fout.
je moet eigenlijk kijken naar €/Wp en daar op ook rekenen dat een bevestiging klem voor het zelfde geld een 270Wp of een 295Wp vast houd.
je kunt ook nog kijken of de bizondere maten panelen mischien beter passen?
b.v: http://natec.nl/producten/panasonic-hit-295/
(deze panelen kun je in 1 string mixen met met de andere maten van het zelfde merk.
of http://natec.nl/producten/solar-frontier-170/
etc... etc....
(ik kan helaas niet zoveel met alleen de gegevens 3,75m breed en 4,5m hoog.
foto en meer uitleg en je krijgt vast hier een beter plan voor je.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 05-01-2017 11:21 ]
Dat begrijp ik, maar ik zou hem dan willen als vervanger voor mijn huidige CV is nu 6 jaar oud.migjes schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:09:
[...]
moea, de installateur is vaak meer interesseert in zijn verdiensten als in jouw maandelijkse kosten.![]()
als het moet kan het erg goedkoop met een lucht/lucht(in de volksmond een airco die kan verwarmen) voor een 500-600€.
ik zelf heb een ecolution opgehangen kosten was ook maar een 2000€ (subsidie van 1000€).
doet geen 100% van mijn huis verwarmen maar wel een lekker gedeelte.
(eigenlijk heb ik hem voor de luxe, niet voor het terug verdienen.
het is gewoon erg prettig om elke dag beneden te komen en de vloer is al warm.
hij draait op het moment gewoon 24x7.)
dus ook jij hebt vast een leuke mogelijkheid om iets leuks te doen.
op ieder huisje past wel een warmtepompje.
Thanks voor de tips, hieronder de foto van de situatie.=[...]
(ik kan helaas niet zoveel met alleen de gegevens 3,75m breed en 4,5m hoog.
foto en meer uitleg en je krijgt vast hier een beter plan voor je.)
http://imgur.com/a/RAOW4
Tuin ligt vol op het zuiden, s'ochtends heb ik beetje last van de lompe dakkapel ding wat ze hebben gemaakt.
offertes die ik heb gehad zijn gevarireerd van 9 tot 12 panelen, maar ik kom op 3,5 meter uit en zij op 4 meter breed dus raar verschil
Idee is om full electric te gaan en ter zijnde tijd de voorkant ook vol te leggen
Heb al panalen op mijn garage liggen, maar die doen momenteel niks doordat de zon niet hoog genoeg komt:
http://imgur.com/tMGFEB4
foto van de voorkant:
http://imgur.com/a/KH3zt
*offtopicZanzibar-1337 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:53:
[...]
*off-topic
Klopt, we hebben toen we het huis kochten gelijk een nieuwe keuken geplaatst met inductie, vind het erg fijn koken! Ook sinds deze maand een grohe red duo aangesloten, scheelt ook al weer een beetje. Heb helaas geen vloerverwarming in huis en geen ltv, dus naar een lucht water warmtepomp overstappen is geen optie vrees ik. Een lucht water warmtepomp met hogere temperaturen is niet echt betaalbaar vind ik. Zit zelf naar een lucht lucht warmtepomp te kijken voor dit jaar. De kamers boven dan met elektrische kachels verwarmen. Dit jaar staat echter ook vloerisolatie (doe ik zelf) en spouwmuur isolatie op het programma, oja mijn tuin is ook een zandbak en moet ook nog gebeuren dit jaar... Dus moet even kijken of het financieel allemaal past. Panelen liggen in ieder geval al!
Heb je je al verdiept in een duurzaamheidslening?
Ik zit/zat in dezelfde situatie als jij. Veel verbouwingen aan het huis waardoor het spaargeld er snel doorheen ging. Geld voor zonnepanelen en isolatie van de zolder was er ff niet, maar ik wilde niet wachten dus de duurzaamheidslening afgesloten. Voordeel van de lening is dat je de werkzaamheden ook zelf mag doen en niet verplicht een bedrijf de werkzaamheden moet laten uitvoeren.
Je mag overigens ook versneld aflossen zonder boete. Is in ieder geval wel mijn plan, wat ik bespaar aan energiekosten aflossen op de lening (dus een lager totaal aan rentebedrag).
En ik begreep dat de 1,6% rente bruto is en je dit ook nog in je belastingaangifte kunt meenemen waardoor je netto minder rente betaald.
*ontopic
Zo heb ik sinds 2 dagen mijn 3420WP zonnepanelen draaien, zelf gelegd (met wat hulp
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal
een niet heel oude cv dus, tja dat heb ik ook.wetsteyn schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:36:
[...]
Dat begrijp ik, maar ik zou hem dan willen als vervanger voor mijn huidige CV is nu 6 jaar oud.
wat je wil weten:
1m3 gas = 9,2kWh.
maar een cv ketel heeft stiekem best veel verlies, dus je kunt 1m3 gas wel zien als 8kWh.
700m3 * 8 = 5600kWh om alles te kunnen verwarmen met elektra kachels en boilers.
(dat is stiekem best veel he.
met een warmte pomp is het beter, dan heb je nog je cop.
(ik maak het me zelf even simpel, en zeg cop van 3 als voorbeeld)
5600/3= 1850kWh en dat is wel te doen omdat op te wekken.
je huis heeft een bouw stijl net zo als die van mij.
dus je isolatie is vast niet helemaal top.
ik heb zelf rond getijgerd door de kruip ruimte en mijn vloer isolatie van 5cm eps naar 15 cm eps gemaakt.
kosten was kleiner als 400€ en ook dit geeft mij extra luxe. (de vloerverwarming word nu een stuk sneller warm.)
ik raad zoizo aan dat je moet isoleren, isoleren en voor de duidelijkheid isoleren.
warmte die je niet verliest hoef je ook niet op te wekken.
kun je ook nog de maten die je hebt gemeten intekenen.Thanks voor de tips, hieronder de foto van de situatie.=
http://imgur.com/a/RAOW4
Tuin ligt vol op het zuiden, s'ochtends heb ik beetje last van de lompe dakkapel ding wat ze hebben gemaakt.
offertes die ik heb gehad zijn gevarireerd van 9 tot 12 panelen, maar ik kom op 3,5 meter uit en zij op 4 meter breed dus raar verschil.
Idee is om full electric te gaan en ter zijnde tijd de voorkant ook vol te leggen.
Heb al panalen op mijn garage liggen, maar die doen momenteel niks doordat de zon niet hoog genoeg komt:
http://imgur.com/tMGFEB4
foto van de voorkant:
http://imgur.com/a/KH3zt
(en dan het liefst zonder ergens maar een marge aan te houden, die rekenen wij dan wel uit.
bedenk ook dat je de panelen tot op de helft van de tussen muur mag leggen.
hoort dat dakkapel nu bij jouw of niet?
(zo ja, hoe groot is dat?)
Volgens mij betaalt Greenchoice onder 0 niet uit als je een ferrarismeter hebt.drielp schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:26:
[...]
Onder de 0 krijg je gewoon een redelijke vergoeding voor je teveel geproduceerde kWh. Ook al gedacht aan een e-boiler om je overschot op te maken?
Wij gebruiken weinig warm water (2 personen) en bovendien zou een e-boiler ook met COP 1 verwarmen.
Een warmtepomp zou meer zoden aan de dijk zetten ware het niet dat we geen vvw hebben en we nu (moeten) verwarmen op een temperatuur van 60 graden. (huis uit 1890, steens muren, wel enigszins geïsoleerd met voorzetwanden en een paar cm glaswol; wel overal HR++ glas rondom).
Vorig jaar 1100 m3 gas gebruikt.
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
greenchoice is net zo als alle anderen verplicht jouw uit te betalen, ongeacht de meter.Klaver 4 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:57:
[...]
Volgens mij betaalt Greenchoice onder 0 niet uit als je een ferrarismeter hebt.
Wij gebruiken weinig warm water (2 personen) en bovendien zou een e-boiler ook met COP 1 verwarmen.
Een warmtepomp zou meer zoden aan de dijk zetten ware het niet dat we geen vvw hebben en we nu (moeten) verwarmen op een temperatuur van 60 graden. (huis uit 1890, steens muren, wel enigszins geïsoleerd met voorzetwanden en een paar cm glaswol; wel overal HR++ glas rondom).
alleen de standaard regels voor meer opwekken als je gebruikt zijn niet zo heel erg tof.
(minimaal 70% van de kale elektra prijs, maar wel inc BTW.
helaas geen belasting die je dan terug krijgt, en helaas ongeveer 66% van de elektra prijs is belasting.
gelukkig doen de meeste meer uit betalen als de minimum regels een 100% van de kale elektra prijs inc BTW is gelukkig normaal. bij de meeste kom je dan op rond 7-8ct per kWh uit.)
Dat ziet er goed uit, hopelijk levert het veel kWh op!--Erik-- schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:48:
[...]
*offtopic
Heb je je al verdiept in een duurzaamheidslening?
Ik zit/zat in dezelfde situatie als jij. Veel verbouwingen aan het huis waardoor het spaargeld er snel doorheen ging. Geld voor zonnepanelen en isolatie van de zolder was er ff niet, maar ik wilde niet wachten dus de duurzaamheidslening afgesloten. Voordeel van de lening is dat je de werkzaamheden ook zelf mag doen en niet verplicht een bedrijf de werkzaamheden moet laten uitvoeren.
Je mag overigens ook versneld aflossen zonder boete. Is in ieder geval wel mijn plan, wat ik bespaar aan energiekosten aflossen op de lening (dus een lager totaal aan rentebedrag).
En ik begreep dat de 1,6% rente bruto is en je dit ook nog in je belastingaangifte kunt meenemen waardoor je netto minder rente betaald.
*ontopic
Zo heb ik sinds 2 dagen mijn 3420WP zonnepanelen draaien, zelf gelegd (met wat hulp).
[afbeelding]
*off-topic
Ja van gehoord, wie weet of het een optie is, moet in de toekomst sowieso iets van een lening afsluiten voor de schuur, die is aan vervanging toe (staat al 35 jaar en is van hout). Met een beetje geluk zijn de eerder genoemde plannen allemaal te betalen, weet niet hoe spouwmuur isolatie gaat uitpakken, netzoals de tuin kan vrij aan de prijs worden, maar misschien valt het ook wel mee. We zullen het gaan zien! Toch bedankt voor de tip!
Vandaag kregen we bericht over het type en de hoeveelheid zonnepanelen die we krijgen in onze nieuwbouwwoning, alsmede de meerprijs per paneel voor uitbreiding. Nu heb ik hier al redelijk wat informatie opgesoupeerd, waardoor ik denk dat ik waarschijnlijk het beste achteraf zelf een compleet nieuwe installatie laat installeren, maar ik zou graag horen wat anderen van onderstaande optie vinden :
Standaard 4 zonnepanelen type JA Solar percium 285Wp. Omvormer is dan de Omnik 1000 (bij 3 of minder krijg je de Omnik 1k Mini, bij meer zonnepanelen de Omnik 2000)
Dit is dan bij de koopsom inbegrepen. Ik mag als optie maximaal 6 extra panelen aanschaffen, voor EUR 460,- per stuk inclusief BTW en alles geïnstalleerd (en dan dus een andere omvormer).
Dat zou dan 2760 Euro meerprijs zijn.
Als ik zelf een pakket van 10 zonnepanelen van 290 WP laat doen, ben ik volgens mij inclusief installatie zo'n 3000 euro kwijt als ik dit draadje lees, toch? Dan zou met verkoop van het standaard systeem het iets goedkoper plus meer opbrengst zijn. Daarnaast denk ik dat er meer dan 10 panelen passen, dak is circa 6 bij 9.5 meter, wel een groendak, dus helemaal volstoppen gaat niet.
Of is de standaard set best wel een goede prijs?Wat zouden jullie doen? NB ik moet sowieso eerst de standaard set afnemen, ivm die domme epc regels. Daarnaast is het dak is niet bereikbaar zonder hoogwerker.
Standaard 4 zonnepanelen type JA Solar percium 285Wp. Omvormer is dan de Omnik 1000 (bij 3 of minder krijg je de Omnik 1k Mini, bij meer zonnepanelen de Omnik 2000)
Dit is dan bij de koopsom inbegrepen. Ik mag als optie maximaal 6 extra panelen aanschaffen, voor EUR 460,- per stuk inclusief BTW en alles geïnstalleerd (en dan dus een andere omvormer).
Dat zou dan 2760 Euro meerprijs zijn.
Als ik zelf een pakket van 10 zonnepanelen van 290 WP laat doen, ben ik volgens mij inclusief installatie zo'n 3000 euro kwijt als ik dit draadje lees, toch? Dan zou met verkoop van het standaard systeem het iets goedkoper plus meer opbrengst zijn. Daarnaast denk ik dat er meer dan 10 panelen passen, dak is circa 6 bij 9.5 meter, wel een groendak, dus helemaal volstoppen gaat niet.
Of is de standaard set best wel een goede prijs?Wat zouden jullie doen? NB ik moet sowieso eerst de standaard set afnemen, ivm die domme epc regels. Daarnaast is het dak is niet bereikbaar zonder hoogwerker.
Ik zou de uitbreiding kopen. Dan zit je zonder hassle met de verkoop van je oude panelen, wordt het er op gelegd voor je en het is misschien 500 euro duurder.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat lijkt me meer een prijs zonder installatie.jurjen_g schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:33:
Als ik zelf een pakket van 10 zonnepanelen van 290 WP laat doen, ben ik volgens mij inclusief installatie zo'n 3000 euro kwijt als ik dit draadje lees, toch?
Ik denk dat je voor een complete set van 2900 Wp inclusief installatie eerder aan 4200-4500 euro moet denken.
Wel kan je daarvan mogelijk zo'n 700 euro BTW terugvragen.
Ik weet niet of het mogelijk is om BTW terug te vragen van je verplicht af te nemen basisset en/of een aanvullend meerprijspakket zonnepanelen.
Zou wel vragen om aparte facturering als dat mogelijk is.
[ Voor 17% gewijzigd door TWyk op 05-01-2017 15:15 ]
OK, had blijkbaar inderdaad naar de doe het zelf prijzen gekeken. In dat geval is de meerprijs niet schrikbarend duur idd. Wat ook nog kan is eerst nix extra's leggen en pas over een paar jaar bijleggen als de prijs per wp misschien wel drastisch lager is geworden (minder leggen is natuurlijk vloeken in de kerk, sorry 😎). Ik laat het nog even bezinken.
En moet voor de EPC geen indak-systeem worden gebruikt? Zo iets had ik ergens gehoord/begrepen.
Offerte van 1 maand oud:TWyk schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:12:
[...]
Dat lijkt me meer een prijs zonder installatie.
Ik denk dat je voor een complete set van 2900 Wp inclusief installatie eerder aan 4200-4500 euro moet denken.
Wel kan je daarvan mogelijk zo'n 700 euro BTW terugvragen.
Ik weet niet of het mogelijk is om BTW terug te vragen van je verplicht af te nemen basisset en/of een aanvullend meerprijspakket zonnepanelen.
Zou wel vragen om aparte facturering als dat mogelijk is.
3100Wp incl installatie incl BTW: net geen 4000 euro.
Na teruggave BTW zit je dan op 1 WP is net iets meer als 1 €.
Dus ik denk dat je als richtlijn uit kan gaan van iets meer als 1€/Wp excl BTW.
Verwijderd
Kosten van een hoogwerker gaan niet zakken hoor?jurjen_g schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:21:
OK, had blijkbaar inderdaad naar de doe het zelf prijzen gekeken. In dat geval is de meerprijs niet schrikbarend duur idd. Wat ook nog kan is eerst nix extra's leggen en pas over een paar jaar bijleggen als de prijs per wp misschien wel drastisch lager is geworden (minder leggen is natuurlijk vloeken in de kerk, sorry 😎). Ik laat het nog even bezinken.
Overigens, ik kan en wil niet in je portemonnee kijken maar als je een nieuwe woning hebt gekocht, wat doet dan die nog geen 3K op het geheel?
Met 2900Wp kun je een eind toe en waar hebben we het over? Een investering bruto van 0,5~1,5% op de waarde van je woning? Wellicht kun je zelfs de btw nog terugvorderen of er zelfs een groene/duurzaamheidslening op afsluiten.
De prijs per Wp is jaren lang fors gedaald maar inmiddels redelijk stabiel. Wachten op een lagere Wp prijs is eigenlijk niet zo zinvol meer.jurjen_g schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:21:
Wat vooral van belang is zijn de volgende overwegingen:
* Heb je het geld beschikbaar. Een PV installatie is een prima investering maar vooral natuurlijk als je het geld niet voor iets anders nodig hebt. En als je net verhuisd naar een nieuwe woning kun je met je geld ook veel andere keuzes maken.
* Blijf je nog geruime tijd wonen op je huidige adres. Een moeilijk voorspelbare grootheid omdat je persoonlijke omstandigheden kunnen veranderen. Maar als je nu al verwacht minder dan 10 jaar ergens te wonen dan is de investering misschien niet zo zinvol dan als je verwacht ergens lang te wonen.
* Heb je de stroom nodig. Het beste rendement voor een PV installatie is nu gerelateerd aan het salderen. De optimale grootte van en PV installatie is op dit moment qua opbrengst daarom vaak gelijk aan je (verwachte) verbruik.
Om het geld gaat het niet, maar eigenlijk wilde ik liever nog meer dan 10 panelen. Dat zou dan de enige overweging zijn om eerst niets te doen ( dus 4 panelen), en "later" een nieuwe investering in een groter systeem. 6 panelen leggen voor 3000 is uit mijn hoofd circa 10 jaar tvt, dus ik ga niet en nu 6 extra, en binnen 6 jaar toch wel uitbreiden, althans dat lijkt me dan qua investeren niet zinvol.
Wel merk ik uit de reacties dat zelf achteraf doen dus zeer waarschijnlijk wel duidelijk duurder zal zijn, dat helpt me voor een goede beslissing, bedankt.
Wel merk ik uit de reacties dat zelf achteraf doen dus zeer waarschijnlijk wel duidelijk duurder zal zijn, dat helpt me voor een goede beslissing, bedankt.
Verwijderd
Hoogwerker huren kost je minimaal €250 per dag, tel dat er eens bij op als je je tvt gaat uitrekenen?jurjen_g schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 15:48:
Om het geld gaat het niet, maar eigenlijk wilde ik liever nog meer dan 10 panelen. Dat zou dan de enige overweging zijn om eerst niets te doen ( dus 4 panelen), en "later" een nieuwe investering in een groter systeem. 6 panelen leggen voor 3000 is uit mijn hoofd circa 10 jaar tvt, dus ik ga niet en nu 6 extra, en binnen 6 jaar toch wel uitbreiden, althans dat lijkt me dan qua investeren niet zinvol.
Buiten duurder heb ik al best vaak gezien dat hetzelfde paneel niet meer (zo makkelijk) te krijgen is. Of het is een stuk duurder dan wat dan gangbaar is (vergeet niet dat al die panelenboeren merk X groot inkopen en dat kan zomaar merk Y zijn een half jaar later).
Ik wil je alleen een desillusie besparen, even 'bijleggen' klinkt zo simpel maar het is helaas geen lego. Als je nu de kans hebt en de centen is het een no brainer. Kijk ook nog even naar de partij die het gaat leggen en hoe garantie geregeld is. Bij nieuwbouw (ook al is ook dat geen garantie
Ons huis (vrijstaand, Bj 1906, wel met spouwmuur) was voorzien van gewone radiatoren, die heb ik zelf vervangen voor convectoren (paar dagen klussen, convectoren van marktplaats en Uponor buis van de warmte service), en nu stoken wij 100% op een LW warmtepomp, geen gas meer in huis.Zanzibar-1337 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:53:
[...]
*off-topic
Deze warmtepomp heeft ook 6 elementen ingebouwd (3x1kW en 3x2kW) en daarmee kan ie bijstoken als het buiten te koud is of er een hoge / snelle warmte vraag is (bijvoorbeeld extra warm water om extra mensen te laten douchen).
S'morgens warmt ie eerst de boiler op, daarna het huis totaal laten we m daar 2 uur over doen, daarna gaan we over op de houtkachel.
[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 05-01-2017 17:05 ]
Waar is de warmwater leiding afgedopt?TerrorSource schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 08:33:
[...]
We gebruiken gas voor:
- koken
- CV-ketel (douchen en warm water wasbak badkamer)
We hebben al 2 boilers voor keuken en bij-keuken, daar is het warme water ook afgedopt.
Toch hopelijk dicht bij de warm water leiding waar nog wel doorstroming in zit, anders krijg
je een probleem met je water kwaliteit, het water in die loze leiding kan dan "dood" water worden
en je hele drinkwater systeem om zeep helpen.
Zoals Migjes al melde, iedere energie leverancier betaalt wat voor je overschot, Essent doet 8 ct teruggeven.Klaver 4 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:57:
[...]
Volgens mij betaalt Greenchoice onder 0 niet uit als je een ferrarismeter hebt.
Onze e-boiler heeft een COP > 1, de afvoer bevat een DWTW en dat is goed merkbaar in het verbruik. We verbruiken gemiddeld 3,9 kWh per dag voor al ons warme water, en dat is energetisch flink beter dan gas. Voorheen tussen de 250 -300 m3 gas per jaar, nu 1430 kWh. Om dit af te dekken wat PV (2000 Wp) bijgelegd.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
Zeik, mijn meter registreert geen teruglevering. Ondanks dat diverse handleidingen zeggen van wel 
Heb een Iskra ME161-D1A51-V12G12-K0. Afspraak gemaakt voor vervanging, ben je op 26 januari aan de beurt.... Lekker snel
Heb een Iskra ME161-D1A51-V12G12-K0. Afspraak gemaakt voor vervanging, ben je op 26 januari aan de beurt.... Lekker snel
Als ik met Google zoek, krijg ik eigelijk maar 1 handleiding (Enexis) welke aangeeft dat hij het eventueel kan (Dus optie) en verder eigenlijk alleen maar handleidingen en verhalen over het feit dat hij het niet (goed) kan.Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:23:
Zeik, mijn meter registreert geen teruglevering. Ondanks dat diverse handleidingen zeggen van wel
Maar toen je je systeem hebt aangemeld op zelfenergieproduceren.nl zouden ze je dat toch mede gedeeld moeten hebben, of dacht er je slim aan te doen om het niet te melden?
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Verwijderd
Aangezien het systeem gisteren om 15:55 in productie is gegaan heb ik niet voor vandaag een mail ontvangen van de netbeheerder. Dat heeft niks met 'slim zijn' te maken. Dat heeft te maken met dat het systeem een dag hangt.TFHfony schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:54:
[...]
Maar toen je je systeem hebt aangemeld op zelfenergieproduceren.nl zouden ze je dat toch mede gedeeld moeten hebben, of dacht er je slim aan te doen om het niet te melden?
En ik had vooraf de meter al opgezocht, en diverse handleidingen gevonden waarin stond dat het standaard zou moeten werken.
Overigens is het http://www.energieleveren.nl/ om op aan te melden.
En er zijn meerdere handleidingen beschikbaar, bijvoorbeeld:
https://www.zelfenergiepr.../04/ISKRA-ME161-NIEUW.pdf (welke vermeld dat het standaard ingebouwd zit)
https://www.liander.nl/si...sselstroommeter-ME161.pdf (welke vermeld dat hij geschikt is voor zonnepanelen, maar ook weer niet)
Morgen maar eens bellen met Stedin, kijken of ik iets voor elkaar kan krijgen.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2017 20:21 ]
Mijn opmerking met "slim zijn" heeft te maken met het feit dat hier nogal eens wordt aangeraden om je set niet aan te melden. Overigens kan je je set ook al van te voren aanmelden.Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:16:
[...]
Aangezien het systeem gisteren om 15:55 in productie is gegaan heb ik niet voor vandaag een mail ontvangen van de netbeheerder. Dat heeft niks met 'slim zijn' te maken. Dat heeft te maken met dat het systeem een dag hangt.
En ik had vooraf de meter al opgezocht, en diverse handleidingen gevonden waarin stond dat het standaard zou moeten werken.
Overigens is het http://www.energieleveren.nl/ om op aan te melden.
En er zijn meerdere handleidingen beschikbaar, bijvoorbeeld:
https://www.zelfenergiepr.../04/ISKRA-ME161-NIEUW.pdf (welke vermeld dat het standaard ingebouwd zit)
https://www.liander.nl/si...sselstroommeter-ME161.pdf (welke vermeld dat hij geschikt is voor zonnepanelen, maar ook weer niet)
Morgen maar eens bellen met Stedin, kijken of ik iets voor elkaar kan krijgen.
Je hebt op zich in zoverre geluk dat momenteel de opbrengst niet op zijn hoogst is en je dus een (aardig) deel zelf al gebruikt en niet gratis weggeeft ;-)
Die van zelfenergieproduceren.nl was overigens de enige die ik tegenkwam waarbij je het idee nog zou kunnen hebben, al hebben ze het daar over "eventueel". Bij die van Lainder staat er al specifiek in dat hij niet geschikt is voor retourlevering.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Verwijderd
Had ook graag eerder gemeld, maar was op een dwaalspoor gebracht door 1 van die handleidingen.TFHfony schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:31:
[...]
Mijn opmerking met "slim zijn" heeft te maken met het feit dat hier nogal eens wordt aangeraden om je set niet aan te melden. Overigens kan je je set ook al van te voren aanmelden.
Je hebt op zich in zoverre geluk dat momenteel de opbrengst niet op zijn hoogst is en je dus een (aardig) deel zelf al gebruikt en niet gratis weggeeft ;-)
Die van zelfenergieproduceren.nl was overigens de enige die ik tegenkwam waarbij je het idee nog zou kunnen hebben, al hebben ze het daar over "eventueel". Bij die van Lainder staat er al specifiek in dat hij niet geschikt is voor retourlevering.
Maar vind het gewoon absurd dat je 21 dagen moet wachten, voor het vervangen van een metertje.
Duurde 7 weken bij mij in 2014Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:49:
[...]
Had ook graag eerder gemeld, maar was op een dwaalspoor gebracht door 1 van die handleidingen.
Maar vind het gewoon absurd dat je 21 dagen moet wachten, voor het vervangen van een metertje.
Ik ga een vraag stellen, waarvan ik weet er is software voor maar ik kan niet niet vinden.
Situatie, dak op west/zuiden (60gr vanaf zuid) Lastig dak oppervlak(dakkapel, schuine hoeken) waar ik ca 13 SF-170 panelen kwijt kan.
Nu wil ik ook graag wat op de oostzijde kwijt. Adviseur kon niet echt aangeven waar het omslag punt ligt en ging het na vragen. Ik begreep dat hier software voor is.
Wanneer kan het uit om aan de noord/oostzijde ook nog wat neer te leggen.
Ik heb ongeveer 3300Kwh nodig(ca 20 panelen)
Situatie, dak op west/zuiden (60gr vanaf zuid) Lastig dak oppervlak(dakkapel, schuine hoeken) waar ik ca 13 SF-170 panelen kwijt kan.
Nu wil ik ook graag wat op de oostzijde kwijt. Adviseur kon niet echt aangeven waar het omslag punt ligt en ging het na vragen. Ik begreep dat hier software voor is.
Wanneer kan het uit om aan de noord/oostzijde ook nog wat neer te leggen.
Ik heb ongeveer 3300Kwh nodig(ca 20 panelen)
Verwijderd
Ik denk dat ik ze morgen even bel om te zeggen dat ineens het display ermee opgehouden is, misschien wel door de teruglevering.
En dat het mij niet uitmaakt, maar dat misschien iets sneller vervangen handig is.
Als de monteur komt, dan werkt het display net wel weer
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??