iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dus fijns als je ze laat liggen, maar ook best als je ze meeneemt.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Maar met een hypotheek van 0.6 rente ga ik in geen honderd jaar verhuizen haha
1 PVoutput . Dongen NB
Wel over 10 jaar wanneer je rentevaste periode voorbij is. Of met 0.6 waarschijnlijk na 5 jaar al. Maar dit is wel erg offtopicreneeke1970 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 12:41:
Gelukkig heb ik geen installateur nodig, heb lokatie gekozen waar ik ze zelf kan leggen en dus ook weer verwijderen al kost dat twee dagen. Ze kunnen ze voor markt waarde krijgen en anders gaan ze gewoon mee naar nieuwe huis waar sowiso veel ruimte moet zijn voor panelen anders ga ik er niet eens wonen!!!
Maar met een hypotheek van 0.6 rente ga ik in geen honderd jaar verhuizen haha
Bovenaanzicht;
Uitlijning is nog om te huilen, daar moet ik nog eens wat aan doen... Maar het werkt
Inverter hangt binnen, hier nog in opbouw:
Op een aparte groep, werkschakelaar ernaast.
Blij mee, en de opbrengst kan alleen maar beter worden nu (een en al mist hier). Nu nog wat in de (eigen) monitoring gaan verdiepen.
Het verdient niet de schoonheidsprijs maar kosten efficient is het volgens mij zeker.
Gefeliciteerd met het virus en welkom bij de club haha
Zijn K2 speedrails. Die zijn eigenlijk voor montage direct op een golfplaat-dak bedoeld, maar je kunt ze dus ook prima op een zelf geknutseld schansje monteren, wat ik hier heb gedaan.ApC_IcE schreef op woensdag 28 december 2016 @ 17:20:
Lijkt het nou zo dat de panelen op rails zitten op het platte gedeelte? Wel gelet op de hoeveelheid verzwaring? Ivm wind enzo ?
Onder elk paneel ligt een 60x40 tegel, al denk ik erover om er nog wel wat 30x30 tegels bij te leggen (meer dan één 60x40 tegel past niet)
Maar de natuur is mild en vaak gaat het goed.
Heb zojuist het volgende erbij besteld: 6 x SF170-S, 4 x Trina Honey 275W, en 2 x APS YC500I micro omvormers. In plaats van de 6 SF170-S panelen op het platte dak komen er nu 12 SF170-S panelen oost - west te liggen op Flatfix Fusion. Op het platte dak op de voorzijde komen de 4 Trina Honey panelen te liggen op de oude bevestigingsmaterialen. Besteld bij Winkelman Zonnepanelen
Straks dus 10,79 kWp. Foto's van de uitbreiding volgen binnenkort.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Gefeliciteerd! Ik heb een linkje voor je: [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitorenbasvkesteren schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:14:
Na hier een aantal keer om advies te hebben gevraagd, is het misschien ook wel zo leuk om het resultaat te laten zien![]()
Bovenaanzicht;
[afbeelding]
Uitlijning is nog om te huilen, daar moet ik nog eens wat aan doen... Maar het werktPanelen op schansjes liggen op het zuiden gericht, de rest dus op het westen.
Inverter hangt binnen, hier nog in opbouw:
[afbeelding].
Op een aparte groep, werkschakelaar ernaast.
Blij mee, en de opbrengst kan alleen maar beter worden nu (een en al mist hier). Nu nog wat in de (eigen) monitoring gaan verdiepen.
Gezien! Ga ik zeker mee prutsen binnenkort.Jerrythafast schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:38:
[...]
Gefeliciteerd! Ik heb een linkje voor je: [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren
Met andere woorden nu 3.000 wp en dan later bijvoorbeeld 8.000 wp. Vraag is of het mogelijk is een omvormen op 3 fase te vinden voor een vermogen van 3.000 wp? Bij SMA lijken ze te beginnen op 5.000 wp of zie ik iets over het hoofd?
Of nu eerst een 1-fase omvormer aanschaffen, en bij de uitbreiding 2 1-fase omvormers erbij. Ik heb ook 3 1-fase omvormers.Galactic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 07:24:
Ik kom er niet uit. Wij hebben thuis zelf 3-fase aansluiting van 3x400V en 20A. Nu wilde ik een installatie zelf plaatsen van rond de 2.500 tot 3.000 wattpiek (ong 2.500 kW effectief nodig per jaar). Nu verwacht ik wel dat de elektrische wagen er zal komen in de toekomst. Daarom verwacht ik binnen een jaar of 7a10 de installatie uit te breiden naar 10.000 tot 11.000 wattpiek. Dakruimte is geen probleem (plat dak 110 m²).
Met andere woorden nu 3.000 wp en dan later bijvoorbeeld 8.000 wp. Vraag is of het mogelijk is een omvormen op 3 fase te vinden voor een vermogen van 3.000 wp? Bij SMA lijken ze te beginnen op 5.000 wp of zie ik iets over het hoofd?
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Gewoon op 1 fase aansluitenGalactic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 07:46:
Ik ben me nog maar net aan het orienteren. Was er niet van op de hoogte dat een 1-fase omvormer mogelijk is op een 3-fase net, hoe doe je dat dan? Inderdaad schat ik dat er in de toekomst nog 2 omvormers bij komen. Maar kan nog een aantal jaren duren, en is niet zeker (moest de elektrische wagen niet doorbreken).
En nog steeds een co2 pijp...Zubadan schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:16:
@ Iedereen: PV is erg besmettelijkNu 51 x SF170-S, 8,67 kWp. Zie foto.
Heb zojuist het volgende erbij besteld: 6 x SF170-S, 4 x Trina Honey 275W, en 2 x APS YC500I micro omvormers. In plaats van de 6 SF170-S panelen op het platte dak komen er nu 12 SF170-S panelen oost - west te liggen op Flatfix Fusion. Op het platte dak op de voorzijde komen de 4 Trina Honey panelen te liggen op de oude bevestigingsmaterialen. Besteld bij Winkelman Zonnepanelen![]()
Straks dus 10,79 kWp. Foto's van de uitbreiding volgen binnenkort.
[afbeelding]
Zonde van de niet benutte ruimte..
Op de meter staat echter: 10(30) A. Betekent dit dat deze meter maximaal met 30 A belast mag worden? Straks met 10,79 kWp zal de meter in het voorjaar langdurig met ruim meer dan 40 A belast worden (wel netjes verdeeld over de 3 fasen). Kan dat problemen geven? Met 187,5 r / kWh zal de meter dan ongeveer iedere 2 seconden een rondje maken.
Dat is dus per fase hé, dus 30 A continu en 90 A piekZubadan schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:39:
Even een vraag. Ik heb een (inmiddels afgekeurde) Landys & Gyr ferrarismeter, type MLdf6 434T uit 1989, waar ik uiteraard heel blij mee ben.
Op de meter staat echter: 10(30) A. Betekent dit dat deze meter maximaal met 30 A belast mag worden? Straks met 10,79 kWp zal de meter in het voorjaar langdurig met ruim meer dan 40 A belast worden (wel netjes verdeeld over de 3 fasen). Kan dat problemen geven? Met 187,5 r / kWh zal de meter dan ongeveer iedere 2 seconden een rondje maken.
Kostal pico 4.2 , kleiner heb ik ook niet gevonden tot nu toeGalactic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 07:24:
Ik kom er niet uit. Wij hebben thuis zelf 3-fase aansluiting van 3x400V en 20A. Nu wilde ik een installatie zelf plaatsen van rond de 2.500 tot 3.000 wattpiek (ong 2.500 kW effectief nodig per jaar). Nu verwacht ik wel dat de elektrische wagen er zal komen in de toekomst. Daarom verwacht ik binnen een jaar of 7a10 de installatie uit te breiden naar 10.000 tot 11.000 wattpiek. Dakruimte is geen probleem (plat dak 110 m²).
1 PVoutput . Dongen NB
Thnx. Dat lijkt mij bij nader inzien ook logisch. Het zou raar zijn als de meter minder belast mag worden dan de huisaansluiting (75 A).MadDog11 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:26:
[...]
Dat is dus per fase hé, dus 30 A continu en 90 A piek
Steca heeft heeft de StecaGrid 3203, een 3,2 kW 3-fase omvormerGalactic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 07:24:
Je kan rustig 3000 Wp hangen aan een SMA STP 8000 TL-20.Galactic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 07:24:
Zou niet weten waarom niet? Als je DC spanningen maar kloppen voor het rendement.
Binnenkort plaats ik 5100 Wp SF op een SMA STP 7000 TL-20, met oog op 2040 WP SF uitbreiding op plat dak.
Als de verslaving is ingetreden, ligt het toch binnen een jaar vol. En hoef je geen nieuwe omvormer meer aan te schaffen.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2016 11:02 ]
In België betaal je belasting over het vermogen van je omvormer. Het is dus niet aangewezen.AUijtdehaag schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:59:
[...]
Je kan rustig 3000 Wp hangen aan een SMA STP 8000 TL-20.
Zou niet weten waarom niet? Als je DC spanningen maar kloppen voor het rendement.
Binnenkort plaats ik 5100 Wp SF op een SMA STP 7000 TL-20, met oog op 2040 WP SF uitbreiding op plat dak.
Als de verslaving is ingetreden, ligt het toch binnen een jaar vol. En hoef je geen nieuwe omvormer meer aan te schaffen.
Ik leg specifiek dat vermogen omdat we dat nodig hebben, meer leggen is verloren geld.
De anderen bedankt voor de tips i.v.m. omvormer.
[ Voor 3% gewijzigd door Galactic op 29-12-2016 11:05 ]
Excuses, ik wist niet dat het over Belgie ging.Galactic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:05:
[...]
In België betaal je belasting over het vermogen van je omvormer. Het is dus niet aangewezen.
Ik leg specifiek dat vermogen omdat we dat nodig hebben, meer leggen is verloren geld.
Dan inderdaad een kleine omvormer, met oost/west/zuid/noord panelen.
oost/west/zuid is langere tijd lager vermogen, maar meer verspreid over de dag. Dus kleinere omvormer benodigd.
Dus die laatste lijkt me in Belgie dus beter aan de orde en handiger
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2016 11:22 ]
Ik denk overigens niet in terugverdientijd maar in rendement op het geïnvesteerde bedrag
Ik heb 2 setjes op het dak liggen, de ene sinds maart 2013 (2450Wp) de ander sinds maart 2015 (1620Wp), deze laatste ligt niet helemaal optimaal (15 graden op plat dak)
Rendement set 1:
| 2013 | 11,88% |
| 2014 | 13,84% |
| 2015 | 14,15% |
| 2016 | 12,87% |
Rendement set 2
| 2015 | 9,39% |
| 2016 | 8,81% |
Kom hier maar eens aan met een spaarrekening
Reden waarom het rendement in 2016 lager is dan de jaren daarvoor ligt niet aan de hoeveelheid opgewekte kWh, maar aan de lagere elektriciteitsprijs.
Je rekent in 'rendement' maar voor het gemak reken je het origineel geïnvesteerde bedrag maar even niet mee?BB-One schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:47:
Voor degene die twijfelen of zonnepanelen hun geld waard zijn... Zojuist maar de jaarstanden etc bijgewerkt.
Ik denk overigens niet in terugverdientijd maar in rendement op het geïnvesteerde bedrag![]()
Ik heb 2 setjes op het dak liggen, de ene sinds maart 2013 (2450Wp) de ander sinds maart 2015 (1620Wp), deze laatste ligt niet helemaal optimaal (15 graden op plat dak)
Rendement set 1:
2013 11,88% 2014 13,84% 2015 14,15% 2016 12,87%
Rendement set 2
2015 9,39% 2016 8,81%
Kom hier maar eens aan met een spaarrekening![]()
Reden waarom het rendement in 2016 lager is dan de jaren daarvoor ligt niet aan de hoeveelheid opgewekte kWh, maar aan de lagere elektriciteitsprijs.
Dat is wel heel creatief rendement berekenen
Hoe bedoel je?EddoH schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:09:
[...]
Je rekent in 'rendement' maar voor het gemak reken je het origineel geïnvesteerde bedrag maar even niet mee?![]()
Dat is wel heel creatief rendement berekenen
Ik reken de opbrengst (=opgewekte kWh * prijs) gedeeld door het geïnvesteerde bedrag
Dus daar is niets creatiefs aan bij mijn weten. Want het rendement op een spaarrekening is ook:
rente gedeeld door bedrag op spaarrekening
Het punt is, als je met jouw manier op 100% uitkomt, heb je in werkelijkheid nog maar 0% rendement gemaakt. Je hebt dan immers net zoveel als waar je mee begon. Je hebt het terugverdiend maar dan zit je op de nullijn. Pas daarna ga je werkelijk verdienen.BB-One schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:16:
Hoe bedoel je?
Ik reken de opbrengst (=opgewekte kWh * prijs) gedeeld door het geïnvesteerde bedrag
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Maar je hebt het originele bedrag niet meer beschikbaar. De definitie van rendement:BB-One schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:16:
[...]
Hoe bedoel je?
Dus daar is niets creatiefs aan bij mijn weten. Want het rendement op een spaarrekening is ook:
rente gedeeld door bedrag op spaarrekening
"Rendement is de opbrengst of winst van een door iemand gedane investering. Wanneer er rendement is behaald is de opbrengst of winst groter dan de gemaakte kosten"
Je opbrengst is niet groter dan de kosten? Je zult eerst je investering terug moeten verdienen voordat er sprake kan zijn van 'rendement'.
[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 29-12-2016 12:22 ]
Kleine correctie dan op mijn post (voor degene die niet kunnen lezen dat ik niet kijk naar terugverdientijd):EddoH schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:21:
[...]
Maar je hebt het originele bedrag niet meer beschikbaar. De definitie van rendement:
"Rendement is de opbrengst of winst van een door iemand gedane investering. Wanneer er rendement is behaald is de opbrengst of winst groter dan de gemaakte kosten"
Je opbrengst is niet groter dan de kosten? Je zult eerst je investering terug moeten verdienen voordat er sprake kan zijn van 'rendement'.
Lees voor rendement --> opbrengst
Iedereen nu klaar?
Af en toe word ik wel een beetje moe van de mierenneukerij hier, wellicht is mijn verwachtingspatroon totaal verkeerd en denk ik dat iedereen een dergelijke post snapt danwel begrijpt wat ik bedoel. Gelukkig had ik nog niet KwH of nog erger wP, neergezet, want dan waren de rapen helemaal gaar geweest....
Laat ze maar kletsen hoor, dat gezeur over investeren, je hoort ze ook niet zeggen dat je de dagwaarde dan ook mee moet nemen, en misschien is die wel gelijk aan de investering als je alles gebruikt hebt gekocht.......BB-One schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:34:
[...]
Kleine correctie dan op mijn post (voor degene die niet kunnen lezen dat ik niet kijk naar terugverdientijd):
Iedereen nu klaar?
Af en toe word ik wel een beetje moe van de mierenneukerij hier, wellicht is mijn verwachtingspatroon totaal verkeerd en denk ik dat iedereen een dergelijke post snapt danwel begrijpt wat ik bedoel. Gelukkig had ik nog niet KwH of nog erger wP, neergezet, want dan waren de rapen helemaal gaar geweest....
1 PVoutput . Dongen NB
90 op zuid oke, tenzij je sf neemt, dan zou ik 110 doen.Galactic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:27:
Als ik het goed begrijp (met mijn beperkte kennis momenteel) heeft een omvormer voor een zuidopstelling ong. 90% nodig van het Wp van je panelen, en voor een oost-westopstelling 80%. De extra paneelkost lijkt dan niet op te wegen tegen de lagere vergoeding die moet worden betaald.
Uit ervaring kan ik zeggen dat oost west niet boven 70 uitkomt, dus voor België zou ik toch goed rekenen.
200 per jaar teveel betalen verdien je met stroom niet snel terug.
Ps als je zoveel ruimte hebt de goedkoopste panelen nemen maar dan paar extra. Ik lig oost west en zou in theorie met een 7kw omvormer 11000 kWh per jaar kunnen maken
[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 29-12-2016 12:46 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Dus als mn geld eerst op een spaarrekening stond en daar 0,001% rente stond te trekken en nu in de vorm van zonnepanelen 11% staat op te leveren, maak ik blijkbaar verlies?EddoH schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:21:
[...]
Maar je hebt het originele bedrag niet meer beschikbaar. De definitie van rendement:
Rare manier van rekenen heb jij
We ( in elk geval ikBB-One schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:34:
Kleine correctie dan op mijn post (voor degene die niet kunnen lezen dat ik niet kijk naar terugverdientijd):
Iedereen nu klaar?
Het enige is, als je percentages uitrekent en daarbij zegt 'kom daar met een spaarrekening maar eens om' dan geef je aan dat je de percentages daarmee vergelijkt.. en dan is een accurate vergelijking natuurlijk extra mooi.
Voorbeeld, mijn panelen leveren ongeveer 500 euro per jaar op, de investering was 4000 euro. Dus 12.5% verdien ik terug per jaar. Of als ik over 15 jaar kijk, is dat vergelijkbaar met 5.2% op een spaarrekening want. Nog altijd helemaal niet verkeerd toch.
Nou ja, stel dat je 4000 euro hebt geïnvesteerd en je hebt na een jaar 500 terugverdiend. Dan heb je nog geen winst. Toch?Raymond schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:55:
Dus als mn geld eerst op een spaarrekening stond en daar 0,001% rente stond te trekken en nu in de vorm van zonnepanelen 11% staat op te leveren, maak ik blijkbaar verlies?
[ Voor 18% gewijzigd door mddd op 29-12-2016 13:10 ]
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Vind je het wel goed als ipv spaarrekening, "deposito die 20 jaar vast staat" wordt gebruikt?mddd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:04:
[...]
We ( in elk geval ik) bedoelen het niet niet onaardig hoor. Het is absoluut leuk om te zien dat je panelen hun werk doen en geld opleveren. En hoeveel het nu precies ook is, het is absoluut de moeite waard.
Het enige is, als je percentages uitrekent en daarbij zegt 'kom daar met een spaarrekening maar eens om' dan geef je aan dat je de percentages daarmee vergelijkt.. en dan is een accurate vergelijking natuurlijk extra mooi.
Voorbeeld, mijn panelen leveren ongeveer 500 euro per jaar op, de investering was 4000 euro. Dus 12.5% verdien ik terug per jaar. Of als ik over 15 jaar kijk, is dat vergelijkbaar met 5.2% op een spaarrekening want. Nog altijd helemaal niet verkeerd toch.
[...]
Nou ja, stel dat je 4000 euro hebt geïnvesteerd en je hebt na een jaar 500 terugverdiend. Dan heb je nog geen winst. Toch?
Memento mori
Ja, want als jouw panelen morgen van het dak af waaien of zo iets dergelijks. Dan heb jij je investering nog niets terug verdient en dus heb je verlies.Raymond schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:55:
[...]
Dus als mn geld eerst op een spaarrekening stond en daar 0,001% rente stond te trekken en nu in de vorm van zonnepanelen 11% staat op te leveren, maak ik blijkbaar verlies?
Uh. Tenzij jij je zonnepanelen morgen weer terug kan vormen in geld wel jaRaymond schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:55:
[...]
....dan heb je het geld dat dat op de deposito staat toch nog steeds? Je investering in zonnepanelen is 'weg'(niet helemaal, er zijn zonnepanelen voor terug, maar die worden steeds minder waard).Bob-B190 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:17:
[...]
Vind je het wel goed als ipv spaarrekening, "deposito die 20 jaar vast staat" wordt gebruikt?
Jongens, zo raar of moeilijk denk ik toch niet?
Maargoed, muggenziften
[ Voor 25% gewijzigd door EddoH op 29-12-2016 13:29 ]
Je kunt het wel vergelijken met een spaarrekening waar je een hoger percentage rente op krijgt, maar die voor n jaar vaststaat (of je moet een boete betalen om ervan op te nemen).EddoH schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:27:
[...]
Uh. Tenzij jij je zonnepanelen morgen weer terug kan vormen in geld wel ja
Jongens, zo raar of moeilijk denk ik toch niet?Je geeft een sloot geld uit, en je krijgt het in beetjes weer terug, dat is toch niet te vergelijken met een spaarrekening?
Saved by the buoyancy of citrus
Je investeert en voor je berekening neem je dan;
afschrijvingskosten
onderhoudskosten
kosten financiering
uitvoeringskosten
overheadkosten
restwaarde
Nog wat vergeten?
Dan rolt daar een kostprijs uit en dat mag je dan vergelijken met wat je kwijt zou zijn met inkoop en voor overschot met verkoop.
En ja, die inkoop en verkoop zijn en blijven variabelen.
Een accurate vergelijking met een spaarrekening zou dan in ieder geval bevatten:mddd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 13:04:
[...]
We ( in elk geval ik) bedoelen het niet niet onaardig hoor. Het is absoluut leuk om te zien dat je panelen hun werk doen en geld opleveren. En hoeveel het nu precies ook is, het is absoluut de moeite waard.
Spaargeld levert een negatief rendement op, in mijn geval, namelijk 0,5% rente minus 1,2% vermogensrendementsheffing, dus per saldo 0,7% in de min. Daarnaast nog eventueel inflatie meenemen en de kans meenemen dat je je spaargeld niet meer terugziet (banken gaan ook failliet!). En dat moet je dan vergelijken met de investering in de panelen minus de werkelijke afschrijving en de opbrengst aan kWh gedurende de termijn en rekening houdend met de verminderde slijtage van mijn dakpannen die onder de panelen zitten, plus dat de installateur blij was met mijn opdracht en daardoor weer een opdracht aan mij gaf, zodat ik aan kon tonen dat ik goed werk lever, zodat hij mij ook weer aanbeval bij een collega/vriend. Details waar (in ieder geval) ik niet op zit te wachten.
Kortom mijn excuses dat ik de opbrengst (!) van mijn panelen durfde te vergelijken met de opbrengst (!) van een spaarrekening.
[quote]
Fronius (Symo) heeft ze ook va 3 kW voor 3 fase.Galactic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 07:24:
je voert wat oneigenlijke argumenten aan die zeker niet generaal gelden.
De VRH wordt gewijzigd dus 1,2% is achterhaald. Daarnaast heb je een vrijstelling van 25k per fiscale partner en een groene vrijstelling waar je gebruik van kunt maken van ruim 53k per fiscale partner.
Banken die failliet gaan?
100k is gegarandeerd per bank, dus spreiden als je daarboven komt. Zijn er niet genoeg banken voor je kapitaal dan heb ik medelijden.
De inflatie is macro gezien nauwelijks tot niet aanwezig. Men wacht/stimuleert de inflatie ivm het rentepeil en groei.
Ik zou zeggen keep it simple en vergelijk niet met zulke grootheden.
Helaas (of gelukkig?) heb ik er wel mee te maken... En over 2 dagen bedraagt de VRH nog steeds (afgerond) 0,9%izdp schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:59:
BB-One,
je voert wat oneigenlijke argumenten aan die zeker niet generaal gelden.
De VRH wordt gewijzigd dus 1,2% is achterhaald.
Ja, maar dat verandert dus niets aan dat er dus wel sprake is van VRH van 1,2% als je boven die vrijstelling uitkomt.Daarnaast heb je een vrijstelling van 25k per fiscale partner en een groene vrijstelling waar je gebruik van kunt maken van ruim 53k per fiscale partner.
'We' hebben het net gered in 2008 e.v. Het depositiegarantie stelsel is niets waard als het echt fout gaat...ongeveer 1% van 'ons' spaargeld is feitelijk gedekt door het depositogarantiestelsel.Banken die failliet gaan?
100k is gegarandeerd per bank, dus spreiden als je daarboven komt. Zijn er niet genoeg banken voor je kapitaal dan heb ik medelijden.
Maar wel aanwezig, in 2016 was deze 0,25%, maakt de opbrengst van een spaarrekening: 0,5 -/- 1,2 -/- 0,25 = - 0.95% (negatief!) en m.i.v. 2017 komt de berekening uit op -0.65% (nog steeds negatief)De inflatie is macro gezien nauwelijks tot niet aanwezig. Men wacht/stimuleert de inflatie ivm het rentepeil en groei.
En dat laatste deed ik dus, maar werd terugverwezen dat ik 'het' niet goed deed, want het was een te simpele voorstelling van zaken en als iemand een ander corrigeert dat hij/zij het te simpel voorstelt dan moet je de correctie ook zo goed mogelijk doen.Ik zou zeggen keep it simple en vergelijk niet met zulke grootheden.
Maarre back on topic. Het zonnetje schijnt hier nu lekker. al ruim 5,5 kWh binnengeharkt vandaag.
Qua omvormer had ik nog een Steca 500 liggen. Niet echt passend bij deze panelen, maar het werkt prima. Zodra de stroom >5A wordt, verschuift de Steca netjes het MPP punt. De spanning is ook wat laag, maar als een Steca zelfs werkt met 2 panelen, dan moet 3 panelen geen probleem zijn.

Inmiddels al heel wat stappen gemaakt qua duurzaamheid:
- In februari 2009 mijn ketel vervangen door een HR ketel
- In april 2010 mijn afzuigventilator vervangen door een zuinige DC fan
- In mei 2010 drie zonnepanelen van 185Wp gekocht
- In mei 2011 mijn server vervangen voor een exemplaar die 15W verbruikt
- Een maand later drie panelen van 190Wp toegevoegd
- In januari 2013 uitbreiding met 4 panelen van 240Wp op noord
- Vanwege stroomoverschot een elektraboiler voor in de keuken gekocht
- November 2014 een nieuwe koelkast A++
- April 2015 al mijn zonnepanelen vervangen door een 2650Wp installatie
- Juni 2015 een Daikin L/L warmtepomp gekocht om de 1000 kWh overschot te gebruiken om de gasrekening te verlagen
- April 2016 een Zero SR elektrische motor omdat ik nog steeds wat overschot heb (en natuurlijk omdat het gewoon leuk is
).
- December 2016 dus een PV uitbreiding van drie stuks 250Wp Sunrise op een Steca 500 die ik nog had liggen
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
Een Profile PCF600:HereIsTom schreef op woensdag 28 december 2016 @ 11:57:
[...]
Dankje! Is dat een eigen merk opbrengstmeter?
Nee weet dat de opbrengst nu laag is, maar toch wel leuk om te weten welk deel ik zelf precies opwek.

Is niet zo best in het meten van lage vermogens <5W maar die zijn toch al niet zo boeiend. Testje met een gloeilamp en een kleine verbruiker gaf een meer dan redelijke nauwkeurigheid. ~0,5W.
nop. even duidelijk maken dat Wp en W(omvormer) totaal niks te maken hebben met elkaar.Galactic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:27:
Als ik het goed begrijp (met mijn beperkte kennis momenteel) heeft een omvormer voor een zuidopstelling ong. 90% nodig van het Wp van je panelen, en voor een oost-westopstelling 80%. De extra paneelkost lijkt dan niet op te wegen tegen de lagere vergoeding die moet worden betaald.
stel een omvormer zoals (random) = http://shop.winkelman-zon...2%20inclusief%20wifi.html
(dan praten we te minste over de zelfde omvormer.)
die heeft een optimum waar mee het beste rendement haalt van rond de 350Vmpp.
om dat te halen kun je 12X dit paneel http://shop.winkelman-zon...0wp--polykristallijn.html
of dit paneel http://shop.winkelman-zon...ck-zwart-frame-320wp.html
dan heb je 12X32Vmpp = 384Vmpp (iets hoger als de 350V zitten is tof, als het echt warm is zakt de Vmpp en die momenten tellen dubbel)
maar dan heb je wel 12x270-320Wp= 3240-3840Wp er aan hangen.
meer panelen als 12X op zo een omvormer word lastig. (mischien kan het net, mischien niet)
de max DC is 590V maar dat is dan wel de Voc en niet de Vmmp.
(in de ochtend checkt de omvormer of de Voc niet te hoog is en als dat is gaat hij niet aan.
in de zomer gebeurd dit minder snel, maar als de panelen kouder zijn dan is de Voc hoger.)
nu heeft deze omvormer 2x een mpp, dus kun je hem vol hangen met 2x12x320Wp
(let op, er is nog een grens, en dat is de max van de mpp zelf, bij deze omvormer is dat 2100W.
hellaas zal de omvormer nooit meer als +/-3000W op het net zetten, maar elke Wp meer op de omvormer geeft meer kWh per jaar, het loopt alleen niet meer lineair mee het aantal Wp om hoog.
(omdat het niet altijd zonnig is in nederland, hellaas, en meer Wp doet dan wel meer opleveren bij bewolkt weer.)
dit noemen we onderdimensioneren en we zijn daar hier geen fan van, maar het kan wel degelijk.
zo heb ik deze zomer met een vergelijkbare omvormer gedraaid en daar 5660Wp (oost-west) aan gehangen.
verlies wat ik schat was +/- 200kWh.
nu wel een nieuwe omvormer, die 200kWh maakt de prijs niet goed, maar ik ben toch verslaaft en wil straks toch meer Wp.
(de 4000W omvormer die ik nu heb is waarschijnlijk goed voor 6400Wp in de oost-west situatie die ik heb.
mijn omvormer doet 3000W per mpp, maar oost is speciaal, zie onder schrift
dus met je dak kun je gerust eens beginnen met een omvormer die +/-16A doet.(niks selectiviteit te maken, maar installatie gemak. en de meeste hebben dan 2x een mpp)
dan hang je er nu even 12X???Wp aan, later er nog een 12X bij leggen en nog later hang je op de andere fase nog een omvormer er bij.
of te wel gewoon lol hebben met het spul.(kost allemaal toch geen drol, zijn af en toe wel piepers hier over hun TVT.
maar ik vind het zeker ook niet onverstandig, om gewoon even lekker uit te pakken en het dak goed vol te leggen, zelfs met de lage bedragen die je krijgt als je te veel kWh hebt zijn nog niet eens zo heel fout.
zeker niet als je ze straks wil gaan gebruiken voor auto rijden of een warmtepomp, lekker spek koper worden.
lol, om dit te voor komen reken ik zelf liever in: (totaal aanschaf prijs)/(opgewekte kWh) = prijs die ik betaal aan kWh.BB-One schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:34:
[...]
Iedereen nu klaar?
zit nu ergens rond de 0,50€/kWh.
dat klinkt hoog maar heb de set flink groter gemaakt deze zomer.
winst gaan maken moet ik niet gaan doen met mijn panelen, dan maar weer investeren.
ik zou niet meer weten waar ik mijn geld zou moeten laten. (flikker op lolboek die het wil hebben.
zelfs de hypotheek begint aan zijn einde te komen wat ik daar nog op kan aflossen.
zolang geld niet rolt, levert het gewoon weg niks op, dus sparen is niets voor mij.
zo links en rechts heb ik nu 12kWp op verschillende daken liggen.
bij familie en kennissen die betrouwbaar zijn, en hoeven maar te betalen tot het is terug verdiend.
niet omdat het moet, maar omdat het kan.
leuk om oud spul nog een 2de kansje te geven, ben bang dat ik heel snel weer onder de 0,25€/kWh ga komen en dus weer iets nieuws moet gaan verzinnen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zeker niet verkeerd, maar ......
Toch wil ik nog wel een financiële opmerking maken.
Al je geld in je huis stoppen door extra aflossingen kan link zijn.
Velen zonder spaargeld zijn al van een kouwe kermis thuisgekomen.
Je huis fungeert maar al te vaak niet als buffer voor de korte termijn en zelfs niet op lange termijn.
Voorbeelden te over en complete drama's.
Dus ik pleit toch voor een een spaargeldbuffer.
Verwijderd
Ik begrijp dat je moe kan worden van dat mierenneukerij, helaas moeten dit soort correctie's toegepast worden. waarom zou je zeggen. nou simpel. iets genuanceerd zeggen en het juiste beestje bij zijn juiste naam te benoemen schijnt zelfs voor mij vrij lastig te zijn. een woord omdraaien in een verhaal kan catastrofale gevolgen hebben. bijv. dat mensen dezelfde taal gaan kopiëren niks mis mee maar als het totaal iets anders is, dan is dat absoluut niet wat je wil. Je kan het beter anders noemen dan rendement of opbrengst als je niet weet wat de exacte betekenis is van het woord. noem het gewoon besparing ga niet over % praten als je niet weet hoe rendement en opbrengst in elkaar steekt. zeg gewoon xxx euro mogen besparen jaar 20XX. veel duidelijker overzichtelijker en in simpele Jip en Janneke taal te lezen. Dan houden wij het leesbaar en begrijpbaar voor mensen met weinig interesse en/of een beperkt denkvermogen.BB-One schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:34:
[...]
Iedereen nu klaar?
Verwijderd
ga je een Tesla powerwall kopen?, je krijgt nu 450 euro per jaar extra terug de komende vijf jaar.antonboonstra schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:40:
Aangezien mijn elektra verbruik over de afgelopen 365 dagen toch weer iets hoger lag dan mijn opbrengst, heeft het PV virus weer toegeslagen. Vandaag 3 stuks 250Wp panelen toegevoegd die ik voor een zacht prijsje kon kopen. Ze hebben nog net wat winterzon mee kunnen pakken![]()
Qua omvormer had ik nog een Steca 500 liggen. Niet echt passend bij deze panelen, maar het werkt prima. Zodra de stroom >5A wordt, verschuift de Steca netjes het MPP punt. De spanning is ook wat laag, maar als een Steca zelfs werkt met 2 panelen, dan moet 3 panelen geen probleem zijn.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Inmiddels al heel wat stappen gemaakt qua duurzaamheid:
- In februari 2009 mijn ketel vervangen door een HR ketel
- In april 2010 mijn afzuigventilator vervangen door een zuinige DC fan
- In mei 2010 drie zonnepanelen van 185Wp gekocht
- In mei 2011 mijn server vervangen voor een exemplaar die 15W verbruikt
- Een maand later drie panelen van 190Wp toegevoegd
- In januari 2013 uitbreiding met 4 panelen van 240Wp op noord
- Vanwege stroomoverschot een elektraboiler voor in de keuken gekocht
- November 2014 een nieuwe koelkast A++
- April 2015 al mijn zonnepanelen vervangen door een 2650Wp installatie
- Juni 2015 een Daikin L/L warmtepomp gekocht om de 1000 kWh overschot te gebruiken om de gasrekening te verlagen
- April 2016 een Zero SR elektrische motor omdat ik nog steeds wat overschot heb (en natuurlijk omdat het gewoon leuk is
).
- December 2016 dus een PV uitbreiding van drie stuks 250Wp Sunrise op een Steca 500 die ik nog had liggen
ik heb een vergelijkbare situatie. Ook plat dak in België. Vraag me af of die 100 euro per kW (omvormer vermogen) per jaar nu inderdaad de keuze voor de orientatie zou veranderen.Galactic schreef op donderdag 29 december 2016 @ 11:09:
Ik moet de berekening nog maken, plat dak dus keuze zat, maar denk dat zuid opstelling toch het beste blijft. (De te betalen prijs is ong 100 euro per jaar per 1 kW omvormervermogen).
In elk geval zijn de economische rendementen veel lager en tvt serieus langer door dat prosumententarief...
https://www.test-aankoop....n-en-financieel-rendement
[ Voor 20% gewijzigd door Harrie op 29-12-2016 21:31 ]
1. DC schakelaar onderop de omvormer op OFF
2. AC verbinding verbreken (werkschakelaar/automaat/groep uitzetten)
3. Paar minuutjes wachten
4. AC verbinding weer tot stand brengen
5. DC schakelaar weer op ON
Heb ik ook enkele keren moeten doen met de SE3000 hier omdat het display ermee ophield (hier kwam er alleen helemaal niks meer op te staan). Uiteindelijk is het display (en de rest van de communicatieplaat, waar die aan vast zit) van de omvormer hier vervangen omdat het probleem steeds terugkwam.
[ Voor 28% gewijzigd door Jerrythafast op 29-12-2016 22:32 ]
Gaan die optimizers P405 wel vaker naar de eeuwige solarfields?
SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375
Ja, helaas staan die P405's daar berucht om. Wij hebben er ook al een hele zooi vervangen, hebben er dan ook 1000den in het veld uit staan. Maar procentueel zijn het idd uitschieters t.o.v de andere optimizers.ElMacaroni schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 00:18:
Ik doe niks. Gevalletje garantie. Hij lijkt verder wel te werken, muv die ene optimizer met 2 panelen.
Gaan die optimizers P405 wel vaker naar de eeuwige solarfields?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
denk dat iedereen hier dat een verstamdige keuze vindt. PV komt pas daarna en daar moet je aan toe zijn.deadmeatsubs schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 00:32:
<>. Ik hou het bij isolatie en een pelletkachel.
Sowieso altijd eerst isolatie.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
1 op de 1000 of significant meer?Andre1973 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 01:38:
[...]
Ja, helaas staan die P405's daar berucht om. Wij hebben er ook al een hele zooi vervangen, hebben er dan ook 1000den in het veld uit staan. Maar procentueel zijn het idd uitschieters t.o.v de andere optimizers.
Bummer... maar er zit 25 jaar garantie op. Betere alternatieven?
Kom kom, niet zo somber. Een tvt van < 4 jaar is goed mogelijk. Koop tweedehands zonnepanelen en omvormer. Leg het zelf of laat het doen door vrienden voor een paar kratten bier.deadmeatsubs schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 00:32:
Zoals het hoort op tweakers gaat de hele discusssie de techniek in. Allemaal leuk en duurzaam natuurlijk. Energetische duurzaamheid staat vast: de energiekosten om de panelen te maken etc. zijn snel weer terugverdiend. Iedereen die anders beweert is een klimaatontkenner. Financieel is het een ander verhaal. In 2020 wordt de terugleververgoeding (inkoopprijs = terugleverprijs) tegen het licht gehouden. De salderingsregeling is dus zeer onzeker. Dit betekent dat de terugverdientijd van 8-10 jaar halverwege gereset wordt van 19 ct per kWh gaat naar 5 cent per kWh ofzo. PV wordt zo wel erg idealistisch. De grijze broeders van essent / rwe lggen het hier kort uit: https://www.essent.nl/con...geling-zonnepanelen.html# Dat was de bom onder mijn plannen om te investeren in PV. Daar gaat je vergelijking met 1,2% rente. Ik hou het bij isolatie en een pelletkachel.
Mijn laatste setje van 2000 Wp kostte 75 ct/Wp, en dat is inclusief omvormer, kabels en montage materiaal. Een tvt van 3 jaar en 9 maanden. En dat was allemaal nieuw spul.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Waarom zou het terug gaan naar 5 cent?deadmeatsubs schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 00:32:
Zoals het hoort op tweakers gaat de hele discusssie de techniek in. Allemaal leuk en duurzaam natuurlijk. Energetische duurzaamheid staat vast: de energiekosten om de panelen te maken etc. zijn snel weer terugverdiend. Iedereen die anders beweert is een klimaatontkenner. Financieel is het een ander verhaal. In 2020 wordt de terugleververgoeding (inkoopprijs = terugleverprijs) tegen het licht gehouden. De salderingsregeling is dus zeer onzeker. Dit betekent dat de terugverdientijd van 8-10 jaar halverwege gereset wordt van 19 ct per kWh gaat naar 5 cent per kWh ofzo. PV wordt zo wel erg idealistisch. De grijze broeders van essent / rwe lggen het hier kort uit: https://www.essent.nl/con...geling-zonnepanelen.html# Dat was de bom onder mijn plannen om te investeren in PV. Daar gaat je vergelijking met 1,2% rente. Ik hou het bij isolatie en een pelletkachel.
Ze betalen nu toch ook graag 11 na het salderen?
En ook daar verdien je het makkelijk mee terug binnen tien jaar.
Nog steeds korter tvt dan isolatie
1 PVoutput . Dongen NB
Het bedrag van 5 cent is losjes gebaseerd op de productiekosten van een kWh. Dit is ongeveer het bedrag wat een grootverbruikende industriele afnemer betaalt. Als je je energierekening napluist kun je zien wat er allemaal aan kosten en belastingen bovenopkomt voordat dit je meterkast thuis binnenkomt.
[ Voor 26% gewijzigd door deadmeatsubs op 30-12-2016 08:44 ]
Jij ergert je niet aan ons duurzame energie beleid, jij ergert je aan het feit dat ze een mogelijk financieel voordeel voor jou weg halen. En dat is voor jou reden er niet aan te beginnen.deadmeatsubs schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 08:35:
Ik ben niet somber over de technologie, maar erger me wel aan ons duurzame energiebeleid. PV begint vaste voet aan de grond te krijgen. Belangrijk voor de energiehuishouding? Niet heel erg, maar alle beetjes helpen en wel belangrijk voor de bewustwording van mensen. Vervolgens veranderen we de regeltjes waardoor de financiele vreugde verdwijnt. We zouden voorloper moeten zijn op duurzame energiegebied, maar hobbelen achteraan.
Het bedrag van 5 cent is losjes gebaseerd op de productiekosten van een kWh. Dit is ongeveer het bedrag wat een grootverbruikende industriele afnemer betaalt. Als je je energierekening napluist kun je zien wat er allemaal aan kosten en belastingen bovenopkomt voordat dit je meterkast thuis binnenkomt.
Duurzaamheid is imho dan toch iets anders.
Geen aanval op jou persoonlijk hoor, als ik het financiële voordeel er niet van had gehad was ik er ook niet aan begonnen ;-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Probleem is dat energie en duurzaamheid best abstract is en er veel window dressing wordt gedaan. Er zijn tankstations met zonnepanelen
[ Voor 37% gewijzigd door deadmeatsubs op 30-12-2016 09:30 ]
[ Voor 56% gewijzigd door Jerrythafast op 30-12-2016 09:50 ]
Goeie aanvulling, de motie is idd deze maand aangenomen: https://www.eigenhuis.nl/...deringsregeling-tot-2023'. Het is de vraag of hij wordt uitgevoerd. Dit is de huidige stavaza: http://www.hollandsolar.nl/zonne-energie-p40-salderen.htmlJerrythafast schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 09:49:
Was er niet laatst een motie geaccepteerd teneinde het salderen te verlengen tot 2023? Tegen die tijd moet je het echt wel helemaal terugverdiend kunnen hebben. En dan nog is het onzeker wat er daarna gaat gebeuren. Het staat niet vast dat je dan opeens weer aan alle kanten op kosten gejaagd wordt.
Mijn punt: reken je niet rijk. PV op je huis is een duurzame hobby. Je moet het leuk vinden en misschien hou je er na 7-8 jaar er nog een beetje geld aan over ook.
Niet zo negatief. Die Essent link geeft voor het eerst aan dat het misschien wel tot 2024 gaat duren. Dat was eerst niet te lezen hoor.deadmeatsubs schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:16:
[...]
Goeie aanvulling, de motie is idd deze maand aangenomen: https://www.eigenhuis.nl/...deringsregeling-tot-2023'. Het is de vraag of hij wordt uitgevoerd. Dit is de huidige stavaza: http://www.hollandsolar.nl/zonne-energie-p40-salderen.html
Mijn punt: reken je niet rijk. PV op je huis is een duurzame hobby. Je moet het leuk vinden en misschien hou je er na 7-8 jaar er nog een beetje geld aan over ook.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
tja, niemand kan in de toekomst kijken zonder een kristallen bol, maar heel erg negatief hoeft het allemaal niet te zijn.deadmeatsubs schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:16:
[...]
Goeie aanvulling, de motie is idd deze maand aangenomen: https://www.eigenhuis.nl/...deringsregeling-tot-2023'. Het is de vraag of hij wordt uitgevoerd. Dit is de huidige stavaza: http://www.hollandsolar.nl/zonne-energie-p40-salderen.html
je rekent nu wel met 5ct/kWh, maar als particulier heb je ook nog de BTW die je mag houden.
en dan gaat het al naar de 6ct/kWh.
ook komt er steeds meer de mogelijkheid om je GvO te verkopen, die leveren nu een 5€ op per 1000kWh die je huis heeft verlaten. (nu is een GvO 5€ waard, de bedoeling is om daar straks een +/-15€ van te gaan maken, maar ook hier kristalen bol ik heb hem niet.)
dat maakt de prijs weer een 0,5ct/kWh hoger (ex BTW) en dat maakt het al 6.7ct/kWh.
vergeet niet dat de ijskast en andere kleine dingen in huis ook aan staan als het systeem oplevert.
veel mensen hier met een slimme meter die zien nu al dat een 20% van de eigen opwek gewoon zelf word gebruikt en niet word gesaldeerd, dus voor 20% kun je nog steeds de volle bak rekenen.
(de 20% is wel erg afhankelijk van het huishouden, dus kan per huis verschillen.)
dit trekt het bedrag al op naar een gemiddelde van 0,08ct/kWh
een relatief kleine accu, kan dit aantal flink verhogen, met een dag gebruik van 10kWh per dag, kun je al snel af met een 7kWh accu en verhoog je het zelf gebruik al snel boven de 50%.
het gemiddelde bedrag komt dan rond de 12ct/kWh. (oke dit kan hoger of lager uitvallen, te veel variabelen)
daar tegen over staan de dalende PV prijzen, een 0,50€/Wp (ex BTW) heb je vandaag de dag al een heel vette 295Wp mono paneel voor. (goedkoper als een SF paneel zelfs, ook als je de 10% extra opbrengst er bij rekent
dus setjes leggen van minder als 0,75€/Wp is goed te doen voor de zelf bouwer met vet nieuw spul. (kan nog veel lager)
en met 0,08ct/kWh is dat ook binnen 10 jaar terug verdient.
maar je zelf rijk rekenen is het domste wat je kunt doen.
laten we wel wezen, een 1000€ besparen (voor de groot gebruikende tweaker) is wel een beetje de +/- max.
daar kun je per jaar niet rijk van worden, maar bekostigt de hobby (die normaal alleen maar geld kosten) wel lekker.
wil je rijk worden kun je beter uranium naar Iran smokkelen, levert veel meer op.
dus wat wat houd je tegen om eens leuk te gaan hobbyen, nu heb je nog een aantal jaar met de regeling van salderen en dan heb je al veel terug verdiend, tegen die tijd zien we wel verder.
(niet denken dat dit nieuw is in PV land, dit is altijd al zo geweest, echt niet de eerste keer dat salderen weer eens aan een zijde draadje hangt
iedereen moet een financiële buffer hebben.izdp schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:33:
Eigenlijk zeg je migjes dat je ipv van sparen her en der investeert.
Zeker niet verkeerd, maar ......
Toch wil ik nog wel een financiële opmerking maken.
Al je geld in je huis stoppen door extra aflossingen kan link zijn.
Velen zonder spaargeld zijn al van een kouwe kermis thuisgekomen.
Je huis fungeert maar al te vaak niet als buffer voor de korte termijn en zelfs niet op lange termijn.
Voorbeelden te over en complete drama's.
Dus ik pleit toch voor een een spaargeldbuffer.
(grof weg een 1k€ per persoon in het huishouden, en dan er nog een bedrag bij tellen als je een huis, auto, PVset etc etc hebt.)
gewoon om kleine klapjes zoals een kapotte wasmachine/omvormer etc etc te kunnen opvangen.
zie nibud voor betere cijfers.
maar als je weet dat je de buffer snel zal aangevuld kunnen krijgen, dan is het ook geen probleem om af en toe die buffer even te gebruiken om een leuk PV set op dak te leggen.
of een warmte pomp aan te schaffen.
een leuke isolatie in je muur te laten spuiten, etc etc etc...
daar is die buffer ook voor.
allemaal zeer verstandige maat regelen, die op termijn het allemaal een stuk prettiger maakt voor je toekomst.
kosten gaan gewoon voor de baten.
(en ja al deze maatregelen, het duurt helaas een jaar voordat je ze echt merkt in je energie rekening.
maar wat in het vat zit verzuurd niet.
ik mag dan wel niet veel sparen, maar ik leen ook niet.
(hoe laag de rente ook, het blijft geld kosten dat ik liever zelf houd.
zelfs de hypotheek rent aftrek is niet meer interessant vandaag de dag voor mij.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In 2024 is er een redelijke kans dat iedereen die nu een automatisch salderende ferraris meter heeft een slimme meter in huis heeft.
In 7 jaar worden hele serie meters afgekeurd en vervangen door nieuwe, in 2020 lijkt mij dat redelijk krap om nog zoveel meters te vervangen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Een slimme meter is niet nodig voor afschaffing van de saldeerregeling, wel een meter met een teruglevertelwerk.habbekrats schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 16:59:
Salderen kun je pas afschaffen als iedereen een slimme meter in huis heeft, anders zou je een flinke rechtsongelijkheid en financieel nadeel hebben met een slimme meter. Een tijd geleden was er ook als eens een advocaat die deze opmerking maakte.
In 2024 is er een redelijke kans dat iedereen die nu een automatisch salderende ferraris meter heeft een slimme meter in huis heeft.
In 7 jaar worden hele serie meters afgekeurd en vervangen door nieuwe, in 2020 lijkt mij dat redelijk krap om nog zoveel meters te vervangen.
Aantal 12
AEG monokristallijn 295Wp zonnepanelen *
- omvormer(s) GoodWe 3000-NS
Totaal vermogen 3540 Wp
€ 3.195,91
Onderbouwsysteem (12 jaar garantie) € 572,89
Montage van het systeem € 676,68
Aansluiting omvormer tot en met de meterkast €
97,50
Totaal offerteprijs excl. BTW
€ 4.492,98
BTW 21% € 943,53
Totaal offerteprijs incl. BTW
€ 5.436,51
Totale investering na BTW teruggave
€ 4.572,5
Standaard marktprijs?
Reeds boven de 5%...ElMacaroni schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 02:16:
[...]
1 op de 1000 of significant meer?
Bummer... maar er zit 25 jaar garantie op. Betere alternatieven?
Maar ze geven nog steeds nieuwe uit, en ze onderzoeken het probleem serieus.
5%Andre1973 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:14:
[...]
Reeds boven de 5%...
Maar ze geven nog steeds nieuwe uit, en ze onderzoeken het probleem serieus.
Maar de monterende partij mag elke keer het dak op...
Kun je die zo wisselen of moet dat ding ook weer aangemeld/gepaired worden op de SE2200?
Vermoed van wel.
Verwijderd
desalnietemin de dagen worden al weer langer. de oliebollen liggen gereed.
voor iedereen alvast een gezond en zeer zonnig 2017 toegewenst
Hier dit jaar voor het eerst... morgen maar even het dak op om te inspecteren en misschien even de telescooparm erover.AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:16:
Hopelijk valt het dit jaar weer mee, met de neergekomen pijlen.
Foto
Fijne jaarwisseling allemaal.
Zijn de panelen een beetje bestand tegen die pijlen?AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:16:
Hopelijk valt het dit jaar weer mee, met de neergekomen pijlen.
Foto
Fijne jaarwisseling allemaal.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:30:
[...]
Zolang ze geen boomstammen de lucht inschieten, ja.
En een vuurpijl niet heel toevallig onder de panelen de bedrading door smeltAUijtdehaag schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:30:
[...]
Zolang ze geen boomstammen de lucht inschieten, ja.
Dan moeten ze het haast van onder je huis gaan afschieten? Hoeveel pech kan je dan hebben?Leudal schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 17:38:
[...]
En een vuurpijl niet heel toevallig onder de panelen de bedrading door smelt
Ik ben benieuwd hoe het gaat met het vuurwerk. Verwacht aan de achterkant van mijn huis weinig tot geen vuurwerk, aan de voorkant heb ik geen paneeltjes liggen. Zal morgen eens kijken!
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Dankje daar gaan we in het nieuwe jaar eens naar kijken.Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2016 @ 18:01:
[...]
Een Profile PCF600:
[afbeelding]
Is niet zo best in het meten van lage vermogens <5W maar die zijn toch al niet zo boeiend. Testje met een gloeilamp en een kleine verbruiker gaf een meer dan redelijke nauwkeurigheid. ~0,5W.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Eerst de schade laten zitten, laten vergoeden, daarna proberen met een poetsmiddel (koper / auto poets middel) de vlek te reduceren is waar ik over gelezen heb.
Ga je poetsen, dan eerst met water etc goed schoonmaken, goed drogen, dan de rest goed afplakken met schilders tape, dan pas gaan poetsen, het poets middel haalt namelijk ook de buitenste coating eraf, die er voor zorgt dat het glas zo min mogelijk zon weerkaatst.
Verwijderd

De vlekken die AUijtdehaag laat zien zijn afkomstig van klei waarmee vuurwerk afgedicht wordt, die veeg je er doorgaans zo af maar een goede regenbui werkt ook prima. Mocht dat niet geval zijn dan heb je serieus een probleem, glas is een inert materiaal dat niet of nauwelijks reageert op andere (bijtende) stoffen.
Dat is ook de reden dat ik niet zo geloof in allerhande coatings.
met een regen buitje.
Maar goed, alle drie panelen zijn door mijn verzekeraar vergoed, de brandende
kruit vuurbollen waren toch in het glas gebrand, geen probleem voor de verzekering.
Heb vanmorgen eerst weer de panelen schoon gemaakt........ veel rommel
maar geen schade dit jaar.
Foto's van 01-01-2014,
Nadat de panelen schoon waren gemaakt met de waterborstel.

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 01-01-2017 14:04 ]
Dat kan zeker verschillenmigjes schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:33:
vergeet niet dat de ijskast en andere kleine dingen in huis ook aan staan als het systeem oplevert.
veel mensen hier met een slimme meter die zien nu al dat een 20% van de eigen opwek gewoon zelf word gebruikt en niet word gesaldeerd, dus voor 20% kun je nog steeds de volle bak rekenen.
(de 20% is wel erg afhankelijk van het huishouden, dus kan per huis verschillen.)
Sinds de installatie van een multisplit L/L warmtepomp is het eigen verbruik van de opgewekte zonnestroom al fors gestegen.
In de herfst/winter/voorjaar verwarmen en hoog zomers eventueel koelen van de woning.
Verbruik peper dure stadsverwarming alleen nog voor warm tapwater.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Wel even schoongemaakt en dat had wel nut, er kwam redelijk vies zwart water af. Ik zag bij de buurvrouw wel rode troep op de panelen liggen.
Verwijderd
Als iemand wat vuurwerk doneert wil ik best eea testen, heb hier nog wat defecte panelen staan. Kruit(slijm) is overigens ook prima te verwijderen met petroleum, dat wordt in de schietsport ook gebruikt. Het is wel zaak om het redelijk snel te doen.PClop schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:55:
Dat wat ik had op mijn panelen ( 01-01-2014 ) spoelde er toch niet echt meer af
met een regen buitje.![]()
Maar goed, alle drie panelen zijn door mijn verzekeraar vergoed, de brandende
kruit vuurbollen waren toch in het glas gebrand, geen probleem voor de verzekering.
Heb vanmorgen eerst weer de panelen schoon gemaakt........ veel rommel
maar geen schade dit jaar.
Foto's van 01-01-2014,
Nadat de panelen schoon waren gemaakt met de waterborstel.
Verwijderd
Maar waarmee moet/kan ik nu al rekening houden met betrekking tot laten aanleggen van leidingen etc, dat kan ik allemaal nu nog laten meenemen namelijk, zodat ik goed voorbereid ben?
Waarom niet meteen een indak systeem. Scheelt werk en dakpannen. Zal zeker bij nieuwbouw niet veel duurder moeten zijn, zeker omdat je maar één keer aan het dak werkt.RUFFNECK schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:20:
Ik heb dit topic al een tijdje gevolgd, omdat binnenkort de bouw van onze nieuwe woning start (zelfbouw kavel). Vorige week het besluit genomen om de zonnepanelen rustig na de oplevering te gaan uitzoeken/doen etc.
Maar waarmee moet/kan ik nu al rekening houden met betrekking tot laten aanleggen van leidingen etc, dat kan ik allemaal nu nog laten meenemen namelijk, zodat ik goed voorbereid ben?
Ik moet eerlijk toegeven, ik heb daar niet echt heel veel naar gekeken, in het begin wel vooral toen Tesla pas in het nieuws kwam met hun product, maar ik kreeg nog steeds de indruk dat dat stukken duurder zou zijn (ook bij nieuwbouw).Roobje schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:25:
[...]
Waarom niet meteen een indak systeem. Scheelt werk en dakpannen. Zal zeker bij nieuwbouw niet veel duurder moeten zijn, zeker omdat je maar één keer aan het dak werkt.
Ik zal kijken of ik wat meer ervaringsverhalen kan vinden...
Dat systeem van tesla is nog anders, is nog maar de vraag of dat naar Nederland komt. En wanneer, voor welke prijs. Ik bedoel meer iets van het systeem van GSE integration of iets dergelijks.RUFFNECK schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:38:
[...]
Ik moet eerlijk toegeven, ik heb daar niet echt heel veel naar gekeken, in het begin wel vooral toen Tesla pas in het nieuws kwam met hun product, maar ik kreeg nog steeds de indruk dat dat stukken duurder zou zijn (ook bij nieuwbouw).
Ik zal kijken of ik wat meer ervaringsverhalen kan vinden...
Ja klopt, snap ik, het triggerde mij alleen toen pas dat dit soort systemen er waren (dakpannen met geintegreerde zonnecellen). Maar ja, niet verder in verdiept, behalve ooit van zepbv even bekeken online.Roobje schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:46:
[...]
Dat systeem van tesla is nog anders, is nog maar de vraag of dat naar Nederland komt. En wanneer, voor welke prijs. Ik bedoel meer iets van het systeem van GSE integration of iets dergelijks.
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??