izdp schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:28:
Nog wel een vraag over je 2 strings met verschillende hellingshoeken op 1 tracker.
Niet voor mijn dak, maar nu wil ik alles begrijpen.
Als het kon -los van min/max van allerlei- zou het dan beter zijn iedere string op een eigen tracker of lost die ene tracker dat net zo goed op?
het maakt niet zo heel veel uit, of je dat op 1 of 2 mpp's doet.
als je het op 1 mpp doet, moeten de bijde strings wel de zelfde Vmpp leveren.
(of simpel gezegd, beide strings graag de zelfde cellen en aantal cellen.)
er is met 1 mpp wel een klein nadeeltje, de cellen worden natuurlijk net iets anders warm door de verschillende richtingen, maar denk dan niet in %ten maar in promille aan verlies.
of te wel, alles levert meer op als dakpannen, lol.
eigenlijk is het zo: zodra je een beetje licht hebt op de panelen, dan leveren ze hun Vmpp.
de hoeveelheid licht en hoe rechter op het paneel bepaalt de Ampp.
dus een string die erg schuin word beschenen geeft de zelfde Vmpp, alleen minder Ampp als een paneel wat haaks word beschenen.
(voordat iemand hier over piept, ja ik weet het dit is de simpele uitleg.)
ik heb zelf wel nog iets meer problemen met mijn 2 parallel stringen.
ik had 25X van die panelen, en heb eerst alle goede panelen er tussen uit gezocht. (die hangen nu op een ander dak)
de slechte panelen heb ik gehouden, maar die hadden allemaal een probleempje waar door de Vmpp wat lager was.
in theorie behoor ik 260Vmpp te hebben, maar de door slechte panelen haal ik maar 210Vmpp.
het was flink puzzelen voor dat ik panelen had die ik mooi kan verdelen over de 2x parallel stringen.
izdp schreef op donderdag 22 december 2016 @ 00:18:
Huiswerk deel 2:
12 // 6 panelen
Vmmp: 12 x 30,9V = 371V // 185V
Imp: 8,58A x 370,8V = 3181W // 1590W
Voc: 38,3V x 12 = 460V // 230V
Temp.coeff. Voc = -0,33% x 35 graad = 11,55 % x 459,6V + 459,6V = 513V // 256V
Temp.coeff. Imp = -0,43% x 35 graad = 15,05 % x 3181,46W + 3181,46W = 3660W // 1830W
Isc: 9A
Als correct gedaan dan zijn dit de gegevens voor een omvormer.
ik bereken zelf meestal niet tot de -10, maar neem altijd wel een gezonde marge.
(mijn mening is gewoon dat een omvormer niet moet uitvallen ook niet in de winter.)
dus dit ziet er goed uit.
nu zie je dat de 12X string netjes 350Vmpp gaat halen. (dichtbij genoeg)
een gewone 1 fase TL omvormer, heeft zijn optimum rond de 350V liggen.
waarom is eigenlijk erg simpel, in de omvormer zelf word na de mpp er een 350Vdc van gemaakt en die word omgezet naar 230Vac, en met minder te converteren is de efficiëntie hoger van de omvormer.
de 6x string haalt het bij lange na niet, dus daar word meer geconverteerd en zal het rendement een1-2% lager liggen.
het is daarom dat we vaak aanraden om eens te kijken of je geen 5" cellen paneel in plaats van een 6" cellen paneel kunt gebruiken.
voorbeelden:
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-330wp-.html
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-195-euro-sunsolar/
etc... etc...
maar als dat niet kan, dan kan dat niet, alles is beter als dakpannen.

ocaj schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:07:
[...]
Klopt, ik heb hier 4050 Wp op 19,5 m2 liggen
Als je beperkte plek hebt, dan zoek je dus een paneel met een hoge efficiëntie, oftewel Wp/m2.
Heb je plek zat, dan maak je wellicht een andere afweging.
ach ik heb plek zat met mijn oost-west (2x een dak is veel plek, zeker met nog een stuk plat dak op oost er bij ook.)
maar dan nog, lage Wp/m2 pfff, liever niet.
vergoedingen zijn hoog zat op het moment om gewoon lekkere panelen te kopen.
het op maken van de kWh's is een stuk makkelijker als het opwekken.
de warmte pomp slobbert mijn voorraadje er zo door heen, lol.
(dit gaat komend jaar weer een hele leuke elektra en gas rekening worden.

)
en daarbij, andre1970 legt voor de zelfde prijs een 330Wp op dak als hij een 250Wp neerhangt.
(dat kost hem precies even veel tijd.
en uurloon tik hard aan als je laat leggen.)
ook bevestiging materiaal houd voor de zelfde kosten een 250 of 330Wp vast.
dus in totaal prijs €/Wp valt het meestal erg mee in extra kosten.
alleen de totaal prijs van de set is dan wel even schrikken, want je hebt dan wel in eens veel Wp dus ook veel €/Wp.
maar goed de kosten gaan voor de baten.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)