Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.103 views

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:01
izdp schreef op woensdag 21 december 2016 @ 12:45:
Nou met dit huiswerk ga ik opnieuw aan de slag!

Reuze bedankt!

Edit:

Alleen deze vraag ik me af of dat waar is: wat reneeke 1970 schrijft op mijn denkfout qua A:

Dat denk ik want snap er geen hout van, één string geeft de stroom van wat het paneel max kan geven. Dat zal nooit niet meer dan 8 zijn. En dat kan iedere omvormer per tracker (mpp) aan

Het paneel wat ik zou willen leggen geeft een isc van 9A en een imp van 8,6A of bedoel je die waarde niet
Dan is je max A dus 9.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
Nightcrawler28 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 12:51:
Even een vraag, ik heb al een mooie 1650Wp installatie liggen maar nu wil ik het zelf uitbreiden met een nog wat kleinere installatie op het zuid-westen. daarvoor heb ik 2e hands wat paneeltjes gekregen, en moet ik nu nog wel een omvormer kopen.

Kan ik onderdelen, zoals alleen een omvormer ook bij de belastingdienst de BTW terug vragen? en het is mijn 2e installatie op dit adres.

Het enige wat ik kan vinden is dat je de BTW terug kan vragen van een installatie mits je een factuur hebt op naam.
Ja dat kan, alleen als je al vrijstelling hebt gekregen na het terugvragen van je vorige BTW en nu weer BTW wil terugvragen dan moet je 5 jaar BTW aangifte blijven doen ieder kwartaal. Ze zijn bezig om dat anders in te richten heb ik begrepen maar dat is denk ik nog niet rond.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:27

Reuze bedankt!

Edit:

Alleen deze vraag ik me af of dat waar is: wat reneeke 1970 schrijft op mijn denkfout qua A:

Dat denk ik want snap er geen hout van, één string geeft de stroom van wat het paneel max kan geven. Dat zal nooit niet meer dan 8 zijn. En dat kan iedere omvormer per tracker (mpp) aan

Het paneel wat ik zou willen leggen geeft een isc van 9A en een imp van 8,6A of bedoel je die waarde niet
Precies, dat is de maximale stroom die een string dan kan geven, twee string parallel en je krijgt het dubbele, en dan word het kritisch....

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53

Reuze bedankt!

Edit:

cool, stapje verder gaan we dan. ;)

ik wil even overstappen naar een andere omvormer, omdat AEG eigenlijk niet erg netjes is met zijn specificaties en dan legt het zo slecht uit.

we nemen een abb/power-one en dan de PVI 3.0.
(ik pak deze omdat ik die zelf heb en zo dus ook veel kan uitleggen.)
specs:
http://new.abb.com/power-...ase/pvi-3-0kw-3-6kw-4-2kw

ik zelf heb 3 stringen op dak liggen.
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost
en 10x300Wp(45 graden) op west.
de 190Wp panelen die hebben Vmp van 36,6V een Imp van 5.33 A en een Isc van 5,69A.

die 190Wp's hangen per 7 in een string en ik heb 2 stringen aan 1 mpp.
dus ik heb: 7x36,6Vmp en 2x5,33A Imp 2x5,69A Isc.
komt neer op 256.2Vmp en 10.66 Imp en 11.38 Isc.

de power-one 3.0 kan maar 10A per mpp verwerken.
dus van de 10.66Imp gooi ik 0,66Imp weg helaas.
maar de power-one heeft ook een "Maximum input short circuit current for each MPPT" van 12,5A
en daar behoor je de Isc onder te houden en dat lukt met 11.38Isc ;) .

werkelijkheid is gelukkig net iets anders, als je goed leest zie je dat 1 string van 7x190Wp op 15 graden staat op het platte dak, en de andere op 45 graden op het schuine dak.
die kleine afwijking in richting die de panelen dan opkijken is eigenlijk goed genoeg om de Imp net onder de 10A te houden. ;)
hier een grafiekje van een mooie dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
helaas zie je geen aparte lijn van de 2 stringen op oost, omvormer kan ik alleen maar loggen per mpp.

(hoe hard die grens van "Maximum input short circuit current for each MPPT" is weet ik eigenlijk ook niet.
ik heb met mijn LG panelen wel geprobeerd om die in 2 strings aan de omvormer te hangen.
dan heb je een Isc van meer als 17A, er ging niks kapot, maar een dagje testen zegt eigenlijk niks. ;)
de "Absolute maximum DC input voltage" is wel knijter hard.
zodra de Voc (niet de Vmpp) over de 600V komt, dan start de omvormer gewoon weg niet.
en hou er rekening mee dat de Voc (en Vmpp) beïnvloed worden door de temperatuur van de cellen. ;) )

ik heb mijn oude power-one 3.0 nu wel vervangen voor een 3.6.
ik had er 5,66kWp aan hangen en dat is wel wat vaak aftoppen.
ik denk dat ik er wel een 300kWh door verloren heb. (lol, is stiekem erg weinig he. ;) ik haalde nog steeds een 3600+kWh binnen.)
maar goed ik denk dat ik mijn 2x7x190Wp's wel een keer ga vervangen voor 2x7x245Wp. >:)
(volgend jaar zijn mijn 190Wp's al weer terug verdiend.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:00
Migjes,

Ik kan je verhaal uitstekend volgen en zie nu ook waar ik mee moet rekenen en welke termen ik moet vertalen. Want pfff zowel bij omvormers als panelen worden voor de grootheden verschillende termen en afkortingen gebruikt.
Ik rekende met Voc en ja met temp.correctie en dat is dus alleen voor het opstarten en daarna gaat de mppt aan het werk en dan reken je dus met Vmpp.

Huiswerk gemaakt en makkelijk begonnen: mijn huidige setjes van ieder 12 x 235wp = 2820wp op ieder een eigen omvormer van eenzelfde type als de aeg pv2800. Dak op ZO 140 graden en 15 graden hellingshoek zonder enige schaduw en vrije horizon.

Max input dc power: 3180W
Max input dc current: 13A
Mpp V-range: 150-450
Nominal Vdc: 400
Mppt: 1

Dan de panelen:

Tolerantie 0/+3
Maximum Power Voltage Vdc vertaal ik in Vmpp = 30,29V x 12 = 363,48V
Maximum Power Current Adc vertaal ik in Imp = 7.792A x 363,48V = 2832W
Open Circuit Voltage Vdc vertaal ik in Voc = 36,72V x 12 = 440,64V
Temp.coeff Vdc = Voc -0,35% x 35 graad = 12,25% x 440,64V +440,64V = 494V
Temp.coeff Adc = Imp -0,48% x 35 graad = 16,8% x 2823W +2823W = 3297W

Als ik het goed heb gedaan dan past het perfect.
Winter en piek komt toch niet voor en alleen in hoogzomer heb ik de omvormer wel (kortstondig) boven de 3200W gezien en dat gaf geen enkel probleem.
Nu moet ik eerst irl echt aan het werk voor ik aan het nieuwe ga rekenen.

Nog wel een vraag over je 2 strings met verschillende hellingshoeken op 1 tracker.
Niet voor mijn dak, maar nu wil ik alles begrijpen.
Als het kon -los van min/max van allerlei- zou het dan beter zijn iedere string op een eigen tracker of lost die ene tracker dat net zo goed op?

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ga binnenkorty een huis laten bouwen en twijfel een beetje over het aantal panelen dat ik ga nemen. Ik heb oosten een dak dat ik niet zie, hier wil ik 20m2 panelen op doen. Maar volgens mij levert dat zo'n 1600kw, iets dat nog geen 50% van de energiebehoefte afdekt volgens mij.

Nu twijfel ik erover om ook aan de andere kant van het dak panelen te doen, die komen dan op het westen. Volgens mij geven ze dan dezelfde opbrengst. Hiermee zou ik dan over een jaar gezien uitkomen qua opbrengst/verbruik.

Wat is wijsheid, is het echt zo belangrijk om je verbruik af te dekken? En hoe zit het met salderen, als dat niet meer kan, dan is het wellicht helemaal niet nodig om zoveel op te wekken....

Met gestrekt been.

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Als je toch gaat laten bouwen, kun je dan niet je dak draaien naar het zuiden? Ik heb vandaag mijn huissleutels in ontvangst mogen nemen. Huis staat volledig op het zuiden en ligt vol met panelen. In totaal voor 6810 wp aan vermogen. Ben heel benieuwd wat mij dat gaat besparen per jaar. Op basis van berekening zou ik bijna 1000 euro moeten besparen op mijn energielasten t.o.v. van mijn vorige huis.

Signature van nature

• izdp
Huiswerk deel 2:

12 // 6 panelen
Vmmp: 12 x 30,9V = 371V // 185V
Imp: 8,58A x 370,8V = 3181W // 1590W
Voc: 38,3V x 12 = 460V // 230V
Temp.coeff. Voc = -0,33% x 35 graad = 11,55 % x 459,6V + 459,6V = 513V // 256V
Temp.coeff. Imp = -0,43% x 35 graad = 15,05 % x 3181,46W + 3181,46W = 3660W // 1830W
Isc: 9A

Als correct gedaan dan zijn dit de gegevens voor een omvormer.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

artbij schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:41:
Ga binnenkorty een huis laten bouwen en twijfel een beetje over het aantal panelen dat ik ga nemen. Ik heb oosten een dak dat ik niet zie, hier wil ik 20m2 panelen op doen. Maar volgens mij levert dat zo'n 1600kw, iets dat nog geen 50% van de energiebehoefte afdekt volgens mij.

Nu twijfel ik erover om ook aan de andere kant van het dak panelen te doen, die komen dan op het westen. Volgens mij geven ze dan dezelfde opbrengst. Hiermee zou ik dan over een jaar gezien uitkomen qua opbrengst/verbruik.

Wat is wijsheid, is het echt zo belangrijk om je verbruik af te dekken? En hoe zit het met salderen, als dat niet meer kan, dan is het wellicht helemaal niet nodig om zoveel op te wekken....
het is een beetje afhankelijk natuurlijk wel paneel je pakt, en hoe vol je je dak echt kunt leggen.
Op 20 m2 zou in principe 3850 Wp kunnen leggen als je een paneel pakt met en hoge Wp/m2 (LG neon 310 Wp bijvoorbeeld, en het kan nog gekker).
Maar zelf zou ik altijd kiezen voor een O-W oplossing, al is t maar dat je dan de opbrengst meer over de dag verspreid en minder last hebt van eventuele verminderde salderingsregeling.
Ook kun je bij O-W met een kleinere omvormer af.

Een Zuid dak zou ik alleen willen als het een "zaagtandje" zou zijn (dus alle pannen op zuid). Zelf heb ik een zuid dak, en daar was ik 10 jaar gelden heel blij mee, maar vandaag de dag had ik liever O-W gehad, met een niet te steil dak.

Dek lekker je hele verbruik af, en ga overal stroom voor gebruiken, voor inductie koken, verwarmen, warm water etc. d.m.v. een warmtepomp, E-auto E-scooter etc. dan komt t heus wel op, en zijn je maandlasten laag.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• No Hands
Andre1973 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 00:36:
[...]

Maar zelf zou ik altijd kiezen voor een O-W oplossing, al is t maar dat je dan de opbrengst meer over de dag verspreid en minder last hebt van eventuele verminderde salderingsregeling.
Dit lees ik vaker maar snap ik niet, als je de hele dag op je werk bent dan maakt het toch niet uit wanneer je stroom opgewekt wordt, je gebruikt het toch niet direct.
Nu kun je slimme apparaten kopen, die aangaan als er stroomoverschot is van je PV, of die nou allemaal tussen 12 en 3 aanstaan of dat er om 11 uur 1 begint en dan om 12 uur er wat bijkomt en om 3 uur je boiler nog eens opwarmt.
Het enige wat naar mijn idee helpt als je de eventuele wijziging in een salderingsregeling wil opvangen is een combinatie van PV met een accu en directe verbruikers.

• reneeke1970
No Hands schreef op donderdag 22 december 2016 @ 07:37:
[...]

Dit lees ik vaker maar snap ik niet, als je de hele dag op je werk bent dan maakt het toch niet uit wanneer je stroom opgewekt wordt, je gebruikt het toch niet direct.
Nu kun je slimme apparaten kopen, die aangaan als er stroomoverschot is van je PV, of die nou allemaal tussen 12 en 3 aanstaan of dat er om 11 uur 1 begint en dan om 12 uur er wat bijkomt en om 3 uur je boiler nog eens opwarmt.
Het enige wat naar mijn idee helpt als je de eventuele wijziging in een salderingsregeling wil opvangen is een combinatie van PV met een accu en directe verbruikers.
Kwestie van meer dak oppervlak dus meer opbrengst met een naar verhouding kleine omvormer.
En inderdaad meer eigen stroom opmaken, vooral de eerste en laatste zonnestralen doen dan meer als wanneer je op zuid zit.

1 PVoutput . Dongen NB

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Andre1973 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 00:36:

Op 20 m2 zou in principe 3850 Wp kunnen leggen als je een paneel pakt met en hoge Wp/m2 (LG neon 310 Wp bijvoorbeeld, en het kan nog gekker).
Klopt, ik heb hier 4050 Wp op 19,5 m2 liggen :)
Als je beperkte plek hebt, dan zoek je dus een paneel met een hoge efficiëntie, oftewel Wp/m2.
Heb je plek zat, dan maak je wellicht een andere afweging.

• migjes
izdp schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:28:
Nog wel een vraag over je 2 strings met verschillende hellingshoeken op 1 tracker.
Niet voor mijn dak, maar nu wil ik alles begrijpen.
Als het kon -los van min/max van allerlei- zou het dan beter zijn iedere string op een eigen tracker of lost die ene tracker dat net zo goed op?
het maakt niet zo heel veel uit, of je dat op 1 of 2 mpp's doet.
als je het op 1 mpp doet, moeten de bijde strings wel de zelfde Vmpp leveren.
(of simpel gezegd, beide strings graag de zelfde cellen en aantal cellen.)
er is met 1 mpp wel een klein nadeeltje, de cellen worden natuurlijk net iets anders warm door de verschillende richtingen, maar denk dan niet in %ten maar in promille aan verlies. ;)
of te wel, alles levert meer op als dakpannen, lol.

eigenlijk is het zo: zodra je een beetje licht hebt op de panelen, dan leveren ze hun Vmpp.
de hoeveelheid licht en hoe rechter op het paneel bepaalt de Ampp.
dus een string die erg schuin word beschenen geeft de zelfde Vmpp, alleen minder Ampp als een paneel wat haaks word beschenen.
(voordat iemand hier over piept, ja ik weet het dit is de simpele uitleg.)

ik heb zelf wel nog iets meer problemen met mijn 2 parallel stringen.
ik had 25X van die panelen, en heb eerst alle goede panelen er tussen uit gezocht. (die hangen nu op een ander dak)
de slechte panelen heb ik gehouden, maar die hadden allemaal een probleempje waar door de Vmpp wat lager was.
in theorie behoor ik 260Vmpp te hebben, maar de door slechte panelen haal ik maar 210Vmpp.
het was flink puzzelen voor dat ik panelen had die ik mooi kan verdelen over de 2x parallel stringen.
izdp schreef op donderdag 22 december 2016 @ 00:18:
Huiswerk deel 2:

12 // 6 panelen
Vmmp: 12 x 30,9V = 371V // 185V
Imp: 8,58A x 370,8V = 3181W // 1590W
Voc: 38,3V x 12 = 460V // 230V
Temp.coeff. Voc = -0,33% x 35 graad = 11,55 % x 459,6V + 459,6V = 513V // 256V
Temp.coeff. Imp = -0,43% x 35 graad = 15,05 % x 3181,46W + 3181,46W = 3660W // 1830W
Isc: 9A

Als correct gedaan dan zijn dit de gegevens voor een omvormer.
ik bereken zelf meestal niet tot de -10, maar neem altijd wel een gezonde marge.
(mijn mening is gewoon dat een omvormer niet moet uitvallen ook niet in de winter.)
dus dit ziet er goed uit.

nu zie je dat de 12X string netjes 350Vmpp gaat halen. (dichtbij genoeg)
een gewone 1 fase TL omvormer, heeft zijn optimum rond de 350V liggen.
waarom is eigenlijk erg simpel, in de omvormer zelf word na de mpp er een 350Vdc van gemaakt en die word omgezet naar 230Vac, en met minder te converteren is de efficiëntie hoger van de omvormer.
de 6x string haalt het bij lange na niet, dus daar word meer geconverteerd en zal het rendement een1-2% lager liggen.
het is daarom dat we vaak aanraden om eens te kijken of je geen 5" cellen paneel in plaats van een 6" cellen paneel kunt gebruiken.
voorbeelden:
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-330wp-.html
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-195-euro-sunsolar/
etc... etc...
maar als dat niet kan, dan kan dat niet, alles is beter als dakpannen. >:)
ocaj schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:07:
[...]
Klopt, ik heb hier 4050 Wp op 19,5 m2 liggen :)
Als je beperkte plek hebt, dan zoek je dus een paneel met een hoge efficiëntie, oftewel Wp/m2.
Heb je plek zat, dan maak je wellicht een andere afweging.
ach ik heb plek zat met mijn oost-west (2x een dak is veel plek, zeker met nog een stuk plat dak op oost er bij ook.)
maar dan nog, lage Wp/m2 pfff, liever niet.
vergoedingen zijn hoog zat op het moment om gewoon lekkere panelen te kopen.
het op maken van de kWh's is een stuk makkelijker als het opwekken.
de warmte pomp slobbert mijn voorraadje er zo door heen, lol.
(dit gaat komend jaar weer een hele leuke elektra en gas rekening worden. >:) )

en daarbij, andre1970 legt voor de zelfde prijs een 330Wp op dak als hij een 250Wp neerhangt.
(dat kost hem precies even veel tijd. ;)
en uurloon tik hard aan als je laat leggen.)
ook bevestiging materiaal houd voor de zelfde kosten een 250 of 330Wp vast.
dus in totaal prijs €/Wp valt het meestal erg mee in extra kosten.
alleen de totaal prijs van de set is dan wel even schrikken, want je hebt dan wel in eens veel Wp dus ook veel €/Wp.
maar goed de kosten gaan voor de baten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13
No Hands schreef op donderdag 22 december 2016 @ 07:37:
[...]
Meer dak oppervlak.
Bij oost-west 200% dak oppervlak tov zuid only (100%).
Opwek mogelijk 80% tov zuid (per paneel), dus totaal 160% meer tov zuid.
Omvormer slechts 120% of 140% tov zuid, dus per kWh is de omvormer goedkoper.

Dus een dak dat 90 graden gedraaid is tov een zuid dak kan je een stuk meer opwekken voor je warmte pomp. ( die je mooi de WW buffer kan laten opstoken als de zon schijnt) Een dikke CV of WW buffer achter je warmtepomp is als een accu voor de zonnestroom, maar een stuk goedkoper, zeker als je die met een zonneboiler combineert.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• No Hands
Daar ging het niet om, het ging om optimaal gebruik maken van de salderingsregeling, niet om meer oppervlak op het dak of een goedkopere omvormer.

• migjes
No Hands schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:07:
Daar ging het niet om, het ging om optimaal gebruik maken van de salderingsregeling, niet om meer oppervlak op het dak of een goedkopere omvormer.
bijna, "er staat niet optimaal gebruik maken van", maar "meer gebruik maken van eigen stroom als"
klein detail groot verschil. ;)

en ja met oost-west heb je lagere uren en minder hoge pieken.
ook gaat een groot deel van je gebruik juist naar sluipverbruik, zeker niet naar piek gebruik. ;)
dus die vang je lekkerder af met oost-west.
ook de flinke hoeveelheid Wp die je dan aan een omvormer kunt hangen help.
zelfs nu met de bewolking heb ik momenten waar bij de feraris meter stil staat, ondanks dat de warmtepomp lekker staat te snorren. >:)

(verder wil ik de voordeeltjes niet te groot maken, het is eigenlijk maar marginaal. ;) )

• No Hands
migjes schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:15:
[...]

bijna, "er staat niet optimaal gebruik maken van", maar "meer gebruik maken van eigen stroom als"
klein detail groot verschil. ;)

en ja met oost-west heb je lagere uren en minder hoge pieken.
ook gaat een groot deel van je gebruik juist naar sluipverbruik, zeker niet naar piek gebruik. ;)
dus die vang je lekkerder af met oost-west.
ook de flinke hoeveelheid Wp die je dan aan een omvormer kunt hangen help.
zelfs nu met de bewolking heb ik momenten waar bij de feraris meter stil staat, ondanks dat de warmtepomp lekker staat te snorren. >:)

(verder wil ik de voordeeltjes niet te groot maken, het is eigenlijk maar marginaal. ;) )
er stond: 'Maar zelf zou ik altijd kiezen voor een O-W oplossing, al is t maar dat je dan de opbrengst meer over de dag verspreid en minder last hebt van eventuele verminderde salderingsregeling.'

Dus ik ben het nog steeds niet eens met de uitspraak maar ik wacht het einde van de salderingsregel wel af.

• reneeke1970
No Hands schreef op donderdag 22 december 2016 @ 17:02:
[...]

er stond: 'Maar zelf zou ik altijd kiezen voor een O-W oplossing, al is t maar dat je dan de opbrengst meer over de dag verspreid en minder last hebt van eventuele verminderde salderingsregeling.'

Dus ik ben het nog steeds niet eens met de uitspraak maar ik wacht het einde van de salderingsregel wel af.
Jij stelde het anders, je zei dat je niet snapt dat iemand kiest voor oost west.
Nu hebben drie mensen het uitgelegd maar je bent het er blijkbaar niet mee eens. Hoe zie jij het dan?

1 PVoutput . Dongen NB

• izdp
Dank je wel migjes.

Ik ben al blij dat ik nu in ieder geval met de juiste gegevens kan werken en mijn afwegingen kan maken.
Mijn gebruik is allang afgedekt, maar nu is het doel om het gas eruit te krijgen en dat is nog heel veel kuubjes.
Dus vergasser en afweging collector versus pv voor een plat dak is ook nog een hele puzzel.

• No Hands
reneeke1970 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 17:11:
[...]

Jij stelde het anders, je zei dat je niet snapt dat iemand kiest voor oost west.
Nu hebben drie mensen het uitgelegd maar je bent het er blijkbaar niet mee eens. Hoe zie jij het dan?
haha, nee ik doelde op dat stukje van die salderingsregels. Dat mensen bewust oost-west kiezen zodat ze minder last hebben van de verminderde salderingsregel. Nu snap ik al die antwoorden die ik nergens op vond slaan ineens :)

• reneeke1970
izdp schreef op donderdag 22 december 2016 @ 17:57:
Dank je wel migjes.

Ik ben al blij dat ik nu in ieder geval met de juiste gegevens kan werken en mijn afwegingen kan maken.
Mijn gebruik is allang afgedekt, maar nu is het doel om het gas eruit te krijgen en dat is nog heel veel kuubjes.
Dus vergasser en afweging collector versus pv voor een plat dak is ook nog een hele puzzel.
Als je met collector een zonneboiler bedoelt moet je daar in mijn ogen nooit voor kiezen, de waarde van pv is veel hoger omdat die kW in een wp kunnen.
Tenzij...... Volgend jaar gaat subsidie daarvoor omhoog dus als hij nou heel goedkoop is......
Maar dan moet het er wel eentje zijn met extra spiraal zodat je er ook een wp op kunt zetten. Dan is het mogelijk de moeite waard omdat je bij een wp toch een boiler danwel buffer nodig hebt. Zo spaar je daar de kosten voor uit.

1 PVoutput . Dongen NB

• izdp
Nee ik bedoel de collector, want een zonneboiler, 500 liter 2 ww/spiralen en 1,5 kw verwarmingselement, ligt hier al jaren te versloffen. Net zoals veel te veel leidingen hiervoor en een buffertank van 1000 ltr met 2 spiralen.
De discussie ken ik hier versus pv. Maar sowieso is een wp niet echt een optie want geen ltv en niet te bereiken. Vandaar die houtvergasser want hout genoeg en bespaart een sportschool ;-)
En zeker zal de subsidie de allesbepalende factor zijn en zeker heeft pv mijn voorkeur door het geweldige gemak maar wel erg politiek prijsgestuurd.
We hebben nu 3 jaar uitstel gekregen -in principe!- maar alles na 2023 is zeker boterzacht.
Genoeg andere landen waar de mensen van een kouwe kermis zijn thuis gekomen.
Vandaar, buiten mijn riante daksituatie, dat ik stuur op een snelle 'winst' en niet hoef te gaan voor maximale opbrengst. Eigenlijk hetzelfde rekensommetje wat nu die zonneparken flikken en daarvoor onze kostbare ruimte inpikken.
Natuurlijk totaal anders voor iedereen die zijn eigen gebruik probeert af te dekken.

Maar genoeg hierover, want dit past niet echt in dit draadje.
Ook jij en anderen bedankt voor alle bijdragen.
Ik zal hier nog wel laten weten wat het gaat worden.

• WoudseHoeve
izdp schreef op donderdag 22 december 2016 @ 19:16:
Vandaar, buiten mijn riante daksituatie, dat ik stuur op een snelle 'winst' en niet hoef te gaan voor maximale opbrengst. Eigenlijk hetzelfde rekensommetje wat nu die zonneparken flikken en daarvoor onze kostbare ruimte inpikken.
"Zonneparken flikken" en "kostbare ruimte" ? die begrijp ik niet.
Als een boer geen eens 1500 euro per hectare kan verdienen, kan ik me goed voorstellen dat hij snel ingaat op een voorstel om 4k+ per jaar per hectare te verdienen met een zonnepark op zijn land, hoeft hij niks voor te doen!

Zit zelf te kijken voor een 1 hectare zonneveld project van 4000 panelen bij mijn dochter op het land, maar de omgevingsvergunning aanvraag van 2.1% over een 800k+ investering is niet mals. Die moet je eerst hebben voordat je SDE+ kan aanvragen....... hoog risico dus.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:47:
[...]

"Zonneparken flikken" en "kostbare ruimte" ? die begrijp ik niet.
Als een boer geen eens 1500 euro per hectare kan verdienen, kan ik me goed voorstellen dat hij snel ingaat op een voorstel om 4k+ per jaar per hectare te verdienen met een zonnepark op zijn land, hoeft hij niks voor te doen!

Zit zelf te kijken voor een 1 hectare zonneveld project van 4000 panelen bij mijn dochter op het land, maar de omgevingsvergunning aanvraag van 2.1% over een 800k+ investering is niet mals. Die moet je eerst hebben voordat je SDE+ kan aanvragen....... hoog risico dus.
En is het ook niet zo dat je niet zomaar een zonnepark op landbouwgrond mag bouwen? Bestemmingsplan enzo.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Weet iemand ook waar ik een goede, niet te dure opbrengstmeter kan krijgen?
Heb namelijk een stopcontact set STECAGRID 300 en zou willen zien wat die opbrengt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• WoudseHoeve
Roobje schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:03:
[...]
En is het ook niet zo dat je niet zomaar een zonnepark op landbouwgrond mag bouwen? Bestemmingsplan enzo.
Dat is natuurlijk zo, aan de andere kant, puur theoretisch gezien, wat doen zonnepanelen anders als een landbouw gewas ? Zonlicht oogsten, de een in biomassa de ander direct in energie.
Daarnaast kunnen de schaapjes gewoon op het land blijven.

• izdp
Woudsehoeve,

ik kan goed rekenen en weet dat er bv in de randstad geen boer economisch gezien goed bezig is financieel gezien. Tenminste niet met eigen grond.
Miljoenen waard en kijk dan eens naar hun inkomen. Zonder liefde voor het vak zou er hier dan geen boer meer zijn. Velen hebben ook verkocht en rentenieren er lekker van, waarbij hun kinderen ook flink profiteren. Zonen, dochters van net 30 en gewone banen zie je hier huizen kopen van 8 ton.

Nu weet ik niet wat nu de grondprijzen doen, maar het was opgelopen tot ong 80k per bunder en alle grote daken zijn hier nog maagdelijk. Dan gaat het er bij mij niet in dat een bestemmingsplan wordt gewijzigd en het groen van gras en de ruimte verdwijnt voor zoiets spuuglelijks als zonnepanelen op het land.

De boeren die het beste af zijn, zijn die een molentje op hun land hebben weten te krijgen. tonnen per molentje!

• WoudseHoeve
izdp schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:43:
Woudsehoeve,
ik kan goed rekenen en weet dat er bv in de randstad geen boer economisch gezien goed bezig is financieel gezien. Tenminste niet met eigen grond.
Miljoenen waard en kijk dan eens naar hun inkomen. Zonder liefde voor het vak zou er hier dan geen boer meer zijn.
Rentabiliteit van een boeren bedrijf is 70% of lager.
Velen hebben ook verkocht en rentenieren er lekker van, waarbij hun kinderen ook flink profiteren. Zonen, dochters van net 30 en gewone banen zie je hier huizen kopen van 8 ton.
Dan moet je net op een leuk plekkie zitten (en niet genaaid worden door een gemeente met een WVG) In de Haarlemmer meer ken ik verschillende voorbeelden, waar het goed ging en waar het fout ging.
Maar die huizen va 8 ton kunnen ook ergens anders vandaan komen, vergisje niet. Lastig om te oordelen als je de achtergrond niet kent.
Nu weet ik niet wat nu de grondprijzen doen, maar het was opgelopen tot ong 80k per bunder
Rond de randstaad heb je het over 50k+, in de flevo polder 110k+ per hectare.
en alle grote daken zijn hier nog maagdelijk.
Die maagdelijke daken valt erg mee, bij mijn dochter in de buurt zijn dat er weinig.
Dan gaat het er bij mij niet in dat een bestemmingsplan wordt gewijzigd en het groen van gras en de ruimte verdwijnt voor zoiets spuuglelijks als zonnepanelen op het land.
Het gras verdwijnt niet, hangen alleen paneeltjes boven. Lelijk? Als we dat niet doen staat er straks 60m Water boven, ook niet fraai......
De boeren die het beste af zijn, zijn die een molentje op hun land hebben weten te krijgen. tonnen per molentje!
Nou dat is weer zo'n typisch fabeltje, tonnen per molentje, het land wordt van die boeren gehuurd, de opbrengst valt erg tegen voor zo'n monster naast je huis. Mijn dochter vangt ongeveer 10k per jaar, langs de A4/A44 betalen ze er 40k per jaar voor.
Er zijn niet veel boeren die hem zelf neer hebben kunnen zetten, en dan nog verdient de bank er het meest aan.....

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57
Vandaag advies gevraagd en gekregen voor de plaatsing van een PV systeem. Ik heb voor een deel een plat dak gericht o het zuiden. Dacht zelf met 6 panelen op zuid in portrait te kunnen, maar helaas past dat niet. Voorstel is om nu landscape te gaan met een NZ opstelling om zo maximaal het dakvlak te benutten en wel 6 panelen te plaatsen. Is dit gebruikelijk? Leveren de panelen op N niet veel te weinig op op deze wijze of valt dat mee als de hellingshoek maar niet te hoog is?

Nog even doorgezocht: er zijn ook dubbele platte dak montage systemen: 2x landscape boven elkaar. Dan kan ik wel 2x zuid georienteerd boven elkaar doen, of heb ik hier weer extra vergunningen voor nodig?

[ Voor 17% gewijzigd door latka op 23-12-2016 16:17 . Reden: Aanvulling na eigen onderzoek.. ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:53

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb vandaag twee partijen over de vloer gehad om een offerte aan te vragen. De eerste kwam uit op 2 offertes, één waarbij ik een stuk minder zou opwekken dan ik verbruik met 11 panelen, en één waarbij ik enkele honderden (zeg 400) KWh's zou opwekken dan ik nu verbruik met 15 panelen. Heeft 'ie keurig met de laptop virtueel panelen op de luchtfoto's geplaatst, uitleg hoe het allemaal werkt en wat ze ervoor vragen. So far so good.
De tweede was een heel ander type, veel meer met een eigen mening. Hij raad bijvoorbeeld sterk af om meer op te wekken dan je verbruikt omdat je toch niet hetzelfde terugkrijgt dan je ervoor zou betalen. Aan de ene kant waar, aan de andere kant; so what? Het enige nadeel is toch eigenlijk dat je een hoger bedrag investeert? Ik ben daar nog niet helemaal zeker van, of ik dat wel of niet moet willen. Het is een beetje kiezen tussen wel of geen stroomrekening aan het eind van het jaar, maar ik weet niet of ik dit wel helemaal goed zie zo.

Saved by the buoyancy of citrus

Cyphax schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:58:
Ik heb vandaag twee partijen over de vloer gehad om een offerte aan te vragen. De eerste kwam uit op 2 offertes, één waarbij ik een stuk minder zou opwekken dan ik verbruik met 11 panelen, en één waarbij ik enkele honderden (zeg 400) KWh's zou opwekken dan ik nu verbruik met 15 panelen. Heeft 'ie keurig met de laptop virtueel panelen op de luchtfoto's geplaatst, uitleg hoe het allemaal werkt en wat ze ervoor vragen. So far so good.
De tweede was een heel ander type, veel meer met een eigen mening. Hij raad bijvoorbeeld sterk af om meer op te wekken dan je verbruikt omdat je toch niet hetzelfde terugkrijgt dan je ervoor zou betalen. Aan de ene kant waar, aan de andere kant; so what? Het enige nadeel is toch eigenlijk dat je een hoger bedrag investeert? Ik ben daar nog niet helemaal zeker van, of ik dat wel of niet moet willen. Het is een beetje kiezen tussen wel of geen stroomrekening aan het eind van het jaar, maar ik weet niet of ik dit wel helemaal goed zie zo.
Ik heb hier zuid en noord dak van het huis helemaal volgegooid.
Inmiddels gasloos, inductie, quooker, elektrisch douchen en l/w warmtepomp en nog ruim 2000 kWh per jaar nog over.
Het ligt aan je plannen voor de toekomst...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:03:
[...]

Ik heb hier zuid en noord dak van het huis helemaal volgegooid.
Gasloos en ruim 2000 kWh per jaar nog over.
Het ligt aan je plannen voor de toekomst...
Ik zou best wel gas willen wegdoen maar moet je niet vreselijk veel opwekken om electrisch te verwarmen?
Wat ik wel meeneem is dat ik electrisch kan gaan koken (kan nu natuurlijk ook al wel), en ik lease momenteel m'n voertuig en over iets minder dan 2 jaar moet ik die vervangen; als ik m'n zin zou krijgen, dan zou ik een electrische auto rijden en m'n verbruik zelf opwekken. Als ik iets meer opwek dan ik verbruik kan ik natuurlijk ook, het klinkt misschien stom, m'n verbruik verhogen. Ik heb m'n huidige server energiezuinig gebouwd, maar heel snel is 'ie dus niet; een snellere server zou best voordelen bieden maar ook meer verbruiken.

* Cyphax is dus een beetje in dubio :P

Met een l/w warmtepomp (die nu ook flink gesubsidieerd worden) maak je van 1 kWh elektrisch, 4 kWh warmte.
Dus dat is best goed te doen t.o.v gas. Moet wel zoveel mogelijk je huis geschikt zijn voor LTV.

We gaan toch richting gasloos in de toekomst, dan zou ik nu die kans aangrijpen om panelen te leggen. (en daar de BTW over terug te krijgen)
Uitbreiding kost vaak meer geld, dan meteen goed doen.

En over 2 jaar kan die e-auto misschien wel deels ingezet worden als batterij-opslag.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ja, maar ik heb dan weer geen oprit dus dan moet ik 'm wel mogen verbinden met m'n huis van de gemeente.
Toch zou het mooi zijn om zoveel mogelijk gasloos te worden. Ik kan zo gauw niet vinden hoe ik erachter kom of m'n huis geschikt is voor iets als LTV, ik weet daar verder niets van ook. :)

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:15

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Cyphax schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 16:58:
Als je Zuid Zuid wil doen, moet je ook ruimte tussen de 2 rijen vrij houden om te zorgen dat de voorste panelen geen schaduw werpen op de panelen er achter. Is daar wel ruimte voor?
Kan er eventueel niet een Oost West opstelling gedaan worden om de ruimte helemaal te benutten? Laat ook eens een 2e leverancier (en een 3e langskomen). Wellicht door een afwijkende maat panelen te gebruiken (Zoals Solar Frontier) heb je misschien wel veel meer mogelijkheden.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

@Cyphax
Daar kom je snel genoeg achter met een eigen nieuw topic.
Maak een opsomming van wat je nu hebt, en je stookregime, gasverbruik, isolatie en dergelijke.

En kijk alvast hier eens.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2

Maar de eerste stap is vaak, eerst zonnepanelen... ;)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2016 17:21 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
TFHfony schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:17:
[...]

Als je Zuid Zuid wil doen, moet je ook ruimte tussen de 2 rijen vrij houden om te zorgen dat de voorste panelen geen schaduw werpen op de panelen er achter. Is daar wel ruimte voor?
Kan er eventueel niet een Oost West opstelling gedaan worden om de ruimte helemaal te benutten? Laat ook eens een 2e leverancier (en een 3e langskomen). Wellicht door een afwijkende maat panelen te gebruiken (Zoals Solar Frontier) heb je misschien wel veel meer mogelijkheden.
Ik heb er vandaag 2 laten komen, er zijn nog twee anderen die ik in principe wil laten komen. Ben benieuwd wat voor advies die geven.

Het is bij mij een beetje lastig uit te leggen hoe de opstelling is, maar ik kan het wel laten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/udhgS3bF1B38qmzzx38woa1z/full.png
0 graden is noord. Alle panelen liggen op een plat dak. De enkele rij van 4 is boven de zolder, de twee rijen daarnaast liggen dan ook op een plat dak, maar dan een verdieping lager; de zolder heeft aan die kant geen schuin dak. Aan de andere kant wel maar daar liggen nu geen panelen in dit plaatje.
De 4 overige panelen liggen op de schuur.
Ze liggen zo wel mooi op het zuiden, enkel de grootste groep heeft wat schaduw van de hoge kant van het huis.

• reneeke1970
Cyphax schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:34:
[...]

Ik heb er vandaag 2 laten komen, er zijn nog twee anderen die ik in principe wil laten komen. Ben benieuwd wat voor advies die geven.

Het is bij mij een beetje lastig uit te leggen hoe de opstelling is, maar ik kan het wel laten zien:
[afbeelding]
0 graden is noord. Alle panelen liggen op een plat dak. De enkele rij van 4 is boven de zolder, de twee rijen daarnaast liggen dan ook op een plat dak, maar dan een verdieping lager; de zolder heeft aan die kant geen schuin dak. Aan de andere kant wel maar daar liggen nu geen panelen in dit plaatje.
De 4 overige panelen liggen op de schuur.
Ze liggen zo wel mooi op het zuiden, enkel de grootste groep heeft wat schaduw van de hoge kant van het huis.
Ik denk dat je naar oost west moet gaan kijken. Ben je daar mee bekend?
Ik schat dat je dak lengte 5 meter is, dat zijn mooi 4 solar frontier van 1.25 meter naast elkaar. Op die manier is je schaduw probleem ook aardig opgevangen.
Ben je al op dak geweest om te meten want dat is wel belangrijk?

1 PVoutput . Dongen NB

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-11 22:18
Zo vandaag is er iemand van solarbox over de vloer geweest om een kijkje te nemen met betrekking tot zonnepanelen,

Kwam al wat termen tegen in dit topic maar het duizelt nog wel even als ik hier zo kijk. Ons huis ligt op het zuit zuid oosten en er kunnen ongeveer 11 panelen op ons dak. Ik heb een slimme meter in huis en hij schat in dat de opbrengst tussen de 3000 a 3500 KW ligt per jaar...

Zwarte panelen brengen het meeste op, en als ik ga ga ik voor lange termijn garantie. Wat ik begreep is dat je in ieder geval tot 2023 kan salderen (dus verschil tussen terugname en aanlevering betaal je , je wordt zelf ondernemer dus je kan de btw terugvragen en je moest nog wel ergens belasting over betalen maar was niet zoveel ...

Ik heb een 35 stop in de kast zitten en de omvormer komt op zolder. Er moet nog wel een groep bij komen maar de kabel voor de omvormer kan waarschijnlijk via een luchtpijp naar de wc beneden en dan naar de groepen kast ernaast (moderne stoppen kast )

Ben niet zo technisch aangelegd maar zijn er nog tips of dingen waar ik op moet letten bij vergelijken qua prijs, soort omvormer of andere tips waarmee jullie me op weg kunnen helpen.

Ik zie door de panelen het bos niet meer , Alvast bedankt !

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:22:
[...]

Ik denk dat je naar oost west moet gaan kijken. Ben je daar mee bekend?
Ik schat dat je dak lengte 5 meter is, dat zijn mooi 4 solar frontier van 1.25 meter naast elkaar. Op die manier is je schaduw probleem ook aardig opgevangen.
Ben je al op dak geweest om te meten want dat is wel belangrijk?
Yes. Het is allemaal 5,4m breed. Het grootste oppervlak van het platte dak is dan 5,40m bij 3,75m. :)
Ik weet niet precies wat de dieptes zijn van het schuurdak en het bovenste platte deel, maar wel de breedtes. De schuur kan ik op zich makkelijk opmeten, het kleine platte dak is iets lastiger maar kan ook wel. Beide heren hebben vandaag verder niets opgemeten trouwens.

• reneeke1970
Gandalf68 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:24:
Zo vandaag is er iemand van solarbox over de vloer geweest om een kijkje te nemen met betrekking tot zonnepanelen,

Kwam al wat termen tegen in dit topic maar het duizelt nog wel even als ik hier zo kijk. Ons huis ligt op het zuit zuid oosten en er kunnen ongeveer 11 panelen op ons dak. Ik heb een slimme meter in huis en hij schat in dat de opbrengst tussen de 3000 a 3500 KW ligt per jaar...

Zwarte panelen brengen het meeste op, en als ik ga ga ik voor lange termijn garantie. Wat ik begreep is dat je in ieder geval tot 2023 kan salderen (dus verschil tussen terugname en aanlevering betaal je , je wordt zelf ondernemer dus je kan de btw terugvragen en je moest nog wel ergens belasting over betalen maar was niet zoveel ...

Ik heb een 35 stop in de kast zitten en de omvormer komt op zolder. Er moet nog wel een groep bij komen maar de kabel voor de omvormer kan waarschijnlijk via een luchtpijp naar de wc beneden en dan naar de groepen kast ernaast (moderne stoppen kast )

Ben niet zo technisch aangelegd maar zijn er nog tips of dingen waar ik op moet letten bij vergelijken qua prijs, soort omvormer of andere tips waarmee jullie me op weg kunnen helpen.

Ik zie door de panelen het bos niet meer , Alvast bedankt !
Je ziet het allemaal best goed, behalve dat zwarte panelen het meeste opleveren, dat hoeft niet zo te zijn.
Plaats een foto, meet het op 5 cm nauwkeurig op, geef eventuele schaduw aan, wat is je streven van opwek?
Wil je matig investeren of wil je de laatste kWh er uit persen tegen de hoofdprijs?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Cyphax schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:28:
[...]

Yes. Het is allemaal 5,4m breed. Het grootste oppervlak van het platte dak is dan 5,40m bij 3,75m. :)
Ik weet niet precies wat de dieptes zijn van het schuurdak en het bovenste platte deel, maar wel de breedtes. De schuur kan ik op zich makkelijk opmeten, het kleine platte dak is iets lastiger maar kan ook wel. Beide heren hebben vandaag verder niets opgemeten trouwens.
Dat grote dak kan bv drie rijen van 5 solar frontier, mooiste zou zijn dat het hoge deel dan 2.5 meter breed is voor twee rijen van 5 (paneel 1.25×98)
Je moet echt nauwkeurig gaan meten, kijken waar ontluchting staat bv, zijn kleine dingen die wel of niet roet in het eten gooien.

Wat hebben ze in die twee offerte tegen de schaduw gedaan, ik gok solaredge gebruiken?

1 PVoutput . Dongen NB

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-11 22:18
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:29:
[...]

Je ziet het allemaal best goed, behalve dat zwarte panelen het meeste opleveren, dat hoeft niet zo te zijn.
Plaats een foto, meet het op 5 cm nauwkeurig op, geef eventuele schaduw aan, wat is je streven van opwek?
Wil je matig investeren of wil je de laatste kWh er uit persen tegen de hoofdprijs?
ik krijg een offerte met 3 opties , x 2 een versie voor blauwe panelen, een versie voor zwarte panelen

En dan versie met goed, beter best. oftewel met panelen van 10 jaar garantie, panelen van bv 20 jaar etc..

HIj had het over panelen die een bepaalde test hadden doorstaan met glas er op , oa ter bescherming van de hagel (en daar kan ik me iets bij voorstellen sinds afgelopen jaar )

Ik wil wel op de langere termijn kijken (raak tegen de 50 aan ) dus wel veel er uit halen , zeg 3000 KW voor een huis uitgaande van de slechtste situatie , is dat tegenwoordig mogelijk met ong 10 panelen ?

En ik heb een slimme meter, hoe kan ik zien wat ik terug lever hij had het over 4 groepen op de slimme meter.

Het liefste ga ik dat bijhouden op de computer dmv grafieken per week maar dat zijn toekomst plannen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:36:
[...]

Je moet echt nauwkeurig gaan meten, kijken waar ontluchting staat bv, zijn kleine dingen die wel of niet roet in het eten gooien.
De ontluchting, je bedoelt een pijpje bijvoorbeeld? Die is er inderdaad, dat is de reden dat die ene rij maar 3 panelen heeft ipv 4. :)
Wat hebben ze in die twee offerte tegen de schaduw gedaan, ik gok solaredge gebruiken?
Ja inderdaad. :)

• reneeke1970
Cyphax schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:46:
[...]

De ontluchting, je bedoelt een pijpje bijvoorbeeld? Die is er inderdaad, dat is de reden dat die ene rij maar 3 panelen heeft ipv 4. :)

[...]

Ja inderdaad. :)
Oh ja zie het pijpje al..... Dat word dus rij van 4, andere mogelijk weer 5. Word dus omvormer met 2 mpp vermoedelijk sma .
Doe maar eens goed meten en dan zitten hier wat handige mensen met paint die het netjes uitleggen.
Solaredge zou ik persoonlijk niet doen, het is zeer belangrijk dat er minstens 6 panelen zon zien, door jou hoogte verschil kan ik wel wat situatie verzinnen waarbij dit niet het geval is. Maar misschien zie ik dit wat negatief.....

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Gandalf68 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:45:
[...]

ik krijg een offerte met 3 opties , x 2 een versie voor blauwe panelen, een versie voor zwarte panelen

En dan versie met goed, beter best. oftewel met panelen van 10 jaar garantie, panelen van bv 20 jaar etc..

HIj had het over panelen die een bepaalde test hadden doorstaan met glas er op , oa ter bescherming van de hagel (en daar kan ik me iets bij voorstellen sinds afgelopen jaar )

Ik wil wel op de langere termijn kijken (raak tegen de 50 aan ) dus wel veel er uit halen , zeg 3000 KW voor een huis uitgaande van de slechtste situatie , is dat tegenwoordig mogelijk met ong 10 panelen ?

En ik heb een slimme meter, hoe kan ik zien wat ik terug lever hij had het over 4 groepen op de slimme meter.

Het liefste ga ik dat bijhouden op de computer dmv grafieken per week maar dat zijn toekomst plannen.
Wij praten eigenlijk niet in aantal panelen omdat ze verschillende maten hebben. Wp per vierkante meter is betere uitdrukking. Dus de maten van je dak zijn bepalend. Maar die 3000 kW is geen probleem, desnoods met panasonic hit panelen, drie keer zo duur maar wel twee keer zoveel opbrengst dan het gemiddelde paneel. Terug leveren zie je inderdaad op je slimme meter, alleen niet wat je in huis rechtstreeks van je panelen gebruikt..... Maar geen nood, de meeste omvormers loggen hun opbrengsten ergens op een portal zodat je het allemaal kunt volgen

1 PVoutput . Dongen NB

• izdp
WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:58:
[...]

Rentabiliteit van een boeren bedrijf is 70% of lager.

[...]

Dan moet je net op een leuk plekkie zitten (en niet genaaid worden door een gemeente met een WVG) In de Haarlemmer meer ken ik verschillende voorbeelden, waar het goed ging en waar het fout ging.
Maar die huizen va 8 ton kunnen ook ergens anders vandaan komen, vergisje niet. Lastig om te oordelen als je de achtergrond niet kent.

[...]

Rond de randstaad heb je het over 50k+, in de flevo polder 110k+ per hectare.

[...]

Die maagdelijke daken valt erg mee, bij mijn dochter in de buurt zijn dat er weinig.

[...]

Het gras verdwijnt niet, hangen alleen paneeltjes boven. Lelijk? Als we dat niet doen staat er straks 60m Water boven, ook niet fraai......

[...]

Nou dat is weer zo'n typisch fabeltje, tonnen per molentje, het land wordt van die boeren gehuurd, de opbrengst valt erg tegen voor zo'n monster naast je huis. Mijn dochter vangt ongeveer 10k per jaar, langs de A4/A44 betalen ze er 40k per jaar voor.
Er zijn niet veel boeren die hem zelf neer hebben kunnen zetten, en dan nog verdient de bank er het meest aan.....
Woudse:

Ik moest even opzoeken wat WVG was. Met WVG kan het lullig uitpakken als je ziet wat vervolgens de gemeente er soms mee uithaalt.
Maar 50k nu? Zover zal het in onze polder zeker niet zijn gedaald. Maar evenzogoed beetje boer heeft hier minstens 25 bunder, denk eerder door de vele samenvoegingen minstens 40, en 2 forse huizen.
Op 'ons' stukje buurt zaten 7 boeren en het zijn er nu nog 2.
Mijn overbuurman werkt dan met 3 a 4kk voor een belachelijk inkomen.
Natuurlijk kan ik niet in andermans boeken kijken, maar onze familie en hun families hebben al meer dan een eeuw contacten. Alles korter is nieuwkomer ;-)
En het is echt waar, hier op 6 km ken ik maar 1 dak met een paneel of 90 en dan wat woonhuizen.
Dus je praat al gauw over tienduizenden panelen die daarop zouden kunnen.
En dan is het hier maar om de zuivel.
Elders zijn die getallen nog veel groter. Laat staan bij 'gewone" bedrijven en kantoren.

Dat onder water staan begrijp ik niet. Hebben ze dan geen goede pompen?
Al zal ik de laatste zijn die zal ontkennen dat de waterschappen er alles aan doen om het land in het westen zoveel mogelijk te laten dalen. Ze blijven nog steeds doorgaan met waterpeilverlagingen.
Dodelijk voor de veenlagen. Gelukkig zit ik op de klei, maar ik moet door dijkverhogingen nu ook oppassen dat ik niet verzuip achter de dijken terwijl ik boven nap zit en alleen bij extremen van eens in de 50 jaar het peil 45 cm hoger mag staan dan normaal.
Maar die zonnepanelen veranderen daar niks aan. Of betrek je die in het grotere plaatje van het klimaat?
Dat vind ik dan kul. Eerst alle daken van alle bedrijven.

Dan het fabeltje. Is wel van wat jaren terug. Mijn buurman liet het me zien zwart op wit.
Vroeg naar mijn mening. Nou als ik er eentje mocht innen dan was het best voor mij.
Dat was gekheid, want ik kon zo opsommen waarom het hier geen enkele kans van slagen had voor de vergunningen. En zo bleek het ook te zijn toen hij ging informeren. Wel 3 redenen los van het publieke debat. Dus niks fabel!
Ik kan niet voor daar bij jullie spreken maar 10k lijkt op pure afzetterij, dat heet een fooi of het moet voor een heel klein molentje zijn. Die overigens net zo vervelend kunnen zijn.

Edit: ik merk dat dit eigenlijk wel een beetje veel erg off topic is. Beter voor de kroeg.

• reneeke1970
Het is hier toch rustig in de winter dus Klets gerust door, vind het toch wel interessant te horen hoe dat beetje werkt.

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:17:
@Cyphax
Daar kom je snel genoeg achter met een eigen nieuw topic.
Maak een opsomming van wat je nu hebt, en je stookregime, gasverbruik, isolatie en dergelijke.

En kijk alvast hier eens.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2

Maar de eerste stap is vaak, eerst zonnepanelen... ;)
Isoleren zou de eerste stap moeten zijn.

• reneeke1970
No Hands schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:38:
[...]

Isoleren zou de eerste stap moeten zijn.
Nee hoor, opwekken is veel gemakkelijker en goedkoper.

1 PVoutput . Dongen NB

Ik heb hier geïsoleerd nadat het dakraam eruit ging voor de zonnepanelen. Dus ook stap twee

• No Hands
Dus de hele trias energetica kan overboord? Als je isoleert verbruik je minder en hoeft je dus minder panelen, kleinere wp, etc.

Maar dat is natuurlijk geen zonnepanelen bevorderende praat 😅

Ik zeg niet dat isoleren overbodig is, maar hier was dat niet de eerste stap.
Handiger was om eerst het dak helemaal vol te plempen met panelen, en daarna de zolder af te werken met isolatie.
Als je een dakraam weghaalt en een nieuwe plaatst aan de andere kant en meteen uitrekent waar die moet komen ivm passend tussen de zonnepanelen en een co2 pijp verwijderd, dan zitten er gaten in je dak.
Dan is het handiger om pas daarna de zolder af te werken met isolatie ;)

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2016 08:43 ]

• reneeke1970
No Hands schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 08:26:
Dus de hele trias energetica kan overboord? Als je isoleert verbruik je minder en hoeft je dus minder panelen, kleinere wp, etc.

Maar dat is natuurlijk geen zonnepanelen bevorderende praat 😅
Nee hoor, die regel klopt wel, alleen in de praktijk is het voor mij de laatste stap als er geld over is.
1000 euro PV levert meer energie winst op dan dat 1000 euro isolatie aan energie bespaart.
Als ik voor 1000 euro op dak leg levert dat 1000 tot 2000 kWh op, dat is het halve energie verbruik om jaar lang je huis te verwarmen.
Voor 1000 isolatie levert een besparing van 10 tot 20 procent op van je huidige verbruik.
Theorie en praktijk is helaas niet hetzelfde.
Goed voorbeeld zijn de nieuwbouw huizen die de epc niet halen. In plaats van het huis duurder te bouwen met 5000 extra isolatie leggen ze wel vier lullige panelen op dak. Energie winst is groter en goedkoper dan de energie besparing.

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Isolatie of meer panelen ligt gewoon erg aan veel verschillende factoren waar geen 1 altijd beter is dan een andere.

Zoals een vrijstaand huis zul je meer moeten uitgeven aan isolatie omdat je geen buur/buren naast je hebt als isolatie/extra warmte maar daar komt natuurlijk bij dat bij een vrijstaand huis meestal minder schadow is dus zonepanelen kunnen wat meer opleveren.

Belangrijkste is gewoon een goede balans vinden maar wanneer je eenmaal isolatie hebt aangelegdt, kost het meer tijd en moeite om het later alsnog meer te isoleren dan later nog paar panelen erbij te plakken.

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-11 23:05
Meer mensen wie hier hun pv monitoren dmv solarcloud/zevercloud.

Die van mij kan al sinds de 20e niet meer connecten met de cloud.

Heb alles al geprobeerd met dat monitoringsapparaat (opnieuw opstarten resetten en dergelijke)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kasper schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:22:
Meer mensen wie hier hun pv monitoren dmv solarcloud/zevercloud.

Die van mij kan al sinds de 20e niet meer connecten met de cloud.

Heb alles al geprobeerd met dat monitoringsapparaat (opnieuw opstarten resetten en dergelijke)
Je bent niet de enige, http://www.websitenotworking.com/zevercloud.com

Heb je hier iets aan ; http://www.zevercloud.com/

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 24-12-2016 13:10 ]

• Kasper
Aah dank u, dat verklaart het hele verhaal.
Heb je hier iets aan ; http://www.zevercloud.com/
daar log ik normaal in om mijn pv te monitoren. Wanneer ik daar inlog, zie ik namelijk dat hij sinds de 20e al niet meer registreert.
Echter qua communicatie kan ik niets met dat bedrijf. Heb al vaker geprobeerd te contacteren voor andere zaken omtrent dit monitoringsapparaat. Maar geen enkele keer reactie.

• PClop
  • Niet online
Kasper schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 13:58:
[...]

Aah dank u, dat verklaart het hele verhaal.

[...]

daar log ik normaal in om mijn pv te monitoren. Wanneer ik daar inlog, zie ik namelijk dat hij sinds de 20e al niet meer registreert.
Echter qua communicatie kan ik niets met dat bedrijf. Heb al vaker geprobeerd te contacteren voor andere zaken omtrent dit monitoringsapparaat. Maar geen enkele keer reactie.
Ik lees trouwens net dat Zeversolar is overgenomen door SMA, voor garantie e.d. moet je dat
waarschijnlijk daar nu ook melden.
Maar ik heb geen idee of de monitoring ook nu via die site gaat voor jou omvormer.
https://www.sunnyportal.com/
of dit, https://www.zeversolar.co...sed-pv-system-monitoring/

http://www.gpceurope.com/...-met-zeversolar-omvormers

http://www.sma.de/en/news...ake-in-zeversolar-25.html

[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 24-12-2016 17:08 ]

• Kasper
PClop schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 16:54:
[...]

Ik lees trouwens net dat Zeversolar is overgenomen door SMA, voor garantie e.d. moet je dat
waarschijnlijk daar nu ook melden.
Maar ik heb geen idee of de monitoring ook nu via die site gaat voor jou omvormer.
https://www.sunnyportal.com/
of dit, https://www.zeversolar.co...sed-pv-system-monitoring/

http://www.gpceurope.com/...-met-zeversolar-omvormers

http://www.sma.de/en/news...ake-in-zeversolar-25.html
Ik ga er vanuit dat het loggen naar zevercloud blijft. Ook aangezien ze eind november inderdaad nog nieuwe app gelanceerd hebben.
Al is in de afgelopen 2 jaar al eerder de boel veranderd. Solarcloud naar Zevercloud. Beide android apps geven het zelfde nog weer, dat er sinds de 20e niet gelogt is naar de cloud.

In de interface van de residental pmu, welke de monitorende brug is van de inverter naar de cloud, kun je verder ook niets veranderen. Alleen maar verbiding maken met je wifi.
Op het schermpje van de pmu staat ook: disconnected zevercloud

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-10 21:24
Zomaar onder de kerstboom. Een Hosola 350 optimizer. Voor dat ene paneel dat s' ochtends door de dakapel van de buren in de schaduw ligt. Dit heeft niets meer met Global Warming te maken of met energie (geld) besparen, maar alles met een hobby. Ben benieuwd wat dit met de opbrengst van deze set gaat doen. Volgend jaar om deze tijd weet ik het.

• PClop
  • Niet online
frk123 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 23:27:
Zomaar onder de kerstboom. Een Hosola 350 optimizer. Voor dat ene paneel dat s' ochtends door de dakapel van de buren in de schaduw ligt. Dit heeft niets meer met Global Warming te maken of met energie (geld) besparen, maar alles met een hobby. Ben benieuwd wat dit met de opbrengst van deze set gaat doen. Volgend jaar om deze tijd weet ik het.
Mooi kerst kado, heb er hier 4 stuks op een moeilijk plekje, doen hun werk tadeloos ;)
Ik heb hier 2 schansen waar van een in deze tijd schaduw geeft op de achterliggende schans.
Hier onder een voorbeeld van gisteren met jawel smorgens zowaar een streepje zon gezien
dus slag schaduw, je ziet direct wat de hosola's doen, de panelen waar ze op zitten by-passen
en de rest van het vermogen blijft op peil, terwijl de voorste schans wel piekt qua vermogen
maar de andere niet instort.
En die hosola's zeuren ook niet om een EMU om te pairen oid, ze doen gewoon wat ze moeten doen.
_/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Hosola%20x4.jpg

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:14
Mijn kerstcadeau is ook binnen: 8 x sf 170, 1x hosola 1600 en het montagemateriaal. Nu nog even wachten op mooi weer en tijd om ze op het dak te plaatsen.
Samen met de 14 yingli 275 die ik anderhalf jaar geleden op mijn garage heb gelegd is dat voorlopig wel genoeg om mijn virus rustig te houden.

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
ArwinV schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:24:
Mijn kerstcadeau is ook binnen: 8 x sf 170, 1x hosola 1600 en het montagemateriaal. Nu nog even wachten op mooi weer en tijd om ze op het dak te plaatsen.
Samen met de 14 yingli 275 die ik anderhalf jaar geleden op mijn garage heb gelegd is dat voorlopig wel genoeg om mijn virus rustig te houden.
Het virus komt nooit tot rust, ook al zijn alle dakvlakken vol met PV. Het blijft zo nu en dan terugkomen, meestal in het vroege voorjaar.
Hier staat nog wat PV klaar in de kelder, met omvormer en montage materiaal om bij de eerste verschijnselen direct in te kunnen grijpen....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• frk123
Ik heb 4 Hosola optimizers in een andere string zitten. Ik ben dus ook bekend met het feit dat het gewoon werkt. Ben blij dat we weer naar de zomer toegaan. Van de week vrij. Als het weer wat beter is dan ga asap de optimzer plaatsen.

Net mijn energie rekening gekregen. Ik ben blij. Nooit gedacht dat ik blij kon worden van een rekening. Maar van deze wel... 39 euro per maand het afgelopen jaar, en met de aanpassingen van van de zomer en deze optimizer word het nog leuker. Jammer dat ik geen ruimte meer heb op mijn dak.

• Andre1973
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

frk123 schreef op zondag 25 december 2016 @ 20:39:
Ik heb 4 Hosola optimizers in een andere string zitten. Ik ben dus ook bekend met het feit dat het gewoon werkt. Ben blij dat we weer naar de zomer toegaan. Van de week vrij. Als het weer wat beter is dan ga asap de optimzer plaatsen.

Net mijn energie rekening gekregen. Ik ben blij. Nooit gedacht dat ik blij kon worden van een rekening. Maar van deze wel... 39 euro per maand het afgelopen jaar, en met de aanpassingen van van de zomer en deze optimizer word het nog leuker. Jammer dat ik geen ruimte meer heb op mijn dak.
Heb je wel eens de canopy gezien? kan je een afdakje mee bouwen en weer extra Wp kwijt. :*)
Is niet vergunnings vrij. dus ff uitkijken met heel erg in zicht plaatsen.

anapee

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• frk123
Mhhhhh ik heb ook te maken met de WAF. Ik zou wel willen, maar dan moet het wel bij ons huis passen. 2 panelen kan ik die manier wel kwijt, maar krijg dan ook te maken met mijn max aan Amps dat ik kan opwekken en onze huisaansluiting. Ik zal eens een berekening maken.

• frk123
PClop schreef op zondag 25 december 2016 @ 10:58:
[...]

Mooi kerst kado, heb er hier 4 stuks op een moeilijk plekje, doen hun werk tadeloos ;)
Ik heb hier 2 schansen waar van een in deze tijd schaduw geeft op de achterliggende schans.
Hier onder een voorbeeld van gisteren met jawel smorgens zowaar een streepje zon gezien
dus slag schaduw, je ziet direct wat de hosola's doen, de panelen waar ze op zitten by-passen
en de rest van het vermogen blijft op peil, terwijl de voorste schans wel piekt qua vermogen
maar de andere niet instort.
En die hosola's zeuren ook niet om een EMU om te pairen oid, ze doen gewoon wat ze moeten doen.
_/-\o_

[afbeelding]
Mooie grafieken, herken de spanningsaanpassingen van de Hosolas. Ik heb 6 panelen met 4 optimizers. 3 daarvan op ZO en 3 op NNO Het geheel blijft net boven de laagste mpp van de omnik1.0TL die het geheel aan de netspanning koppelt.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:51

databeestje

Von PrutsHausen

Hier is het kerstcadeau 10 meter Clickfit rail voor het schuine dak, helaas had de kerstman nog geen budget voor 3 panelen van 200Wp, daar moet ik nog maar naar op zoek. Ze zijn niet zo heel erg gangbaar meer geloof ik.

De meeste websites worden ze niet meer getoond.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:37:
Hier is het kerstcadeau 10 meter Clickfit rail voor het schuine dak, helaas had de kerstman nog geen budget voor 3 panelen van 200Wp, daar moet ik nog maar naar op zoek. Ze zijn niet zo heel erg gangbaar meer geloof ik.

De meeste websites worden ze niet meer getoond.
Op mp met die 200 Wp jes en alles vervangen voor 275Wp :) kan je best kwijt in je auto.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• frk123
Net gevonden 206 Wp voor 120 euro op.. gebrui....... nieuw... oeps is er maar eentje.. wel een leuke site

[ Voor 28% gewijzigd door frk123 op 25-12-2016 22:53 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hah, nee, er moeten er 3 bij om de string van 8 naar 11 te krijgen, het moeten dan vergelijkbare 72 cel panelen zijn. Ik had wel de 185Wp mono panelen gezien voor 99 p/s. Daar zou ik 2 panelen van de dakkapel mee kunnen vervangen, maar dat zijn er dan nog geen 3 :)

Overigens zijn de 2 panelen van dakkapel 2 stuks ZNShine, waarvan er al een boel stuk zijn gegaan, ook bij anderen. Hiervan had ik er zelf al 3 omgeruild bij MDZ onder garantie, voorlopig doen ze het nog, ze zijn wel van dezelfde batch.

Heh, ik kan iets van 1 meter 20 met de achterbank plat in de i-MiEV krijgen, gaat alleen de kofferklep niet meer dicht.

[ Voor 10% gewijzigd door databeestje op 25-12-2016 23:15 ]

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zondag 25 december 2016 @ 23:14:
Hah, nee, er moeten er 3 bij om de string van 8 naar 11 te krijgen, het moeten dan vergelijkbare 72 cel panelen zijn. Ik had wel de 185Wp mono panelen gezien voor 99 p/s. Daar zou ik 2 panelen van de dakkapel mee kunnen vervangen, maar dat zijn er dan nog geen 3 :)

Overigens zijn de 2 panelen van dakkapel 2 stuks ZNShine, waarvan er al een boel stuk zijn gegaan, ook bij anderen. Hiervan had ik er zelf al 3 omgeruild bij MDZ onder garantie, voorlopig doen ze het nog, ze zijn wel van dezelfde batch.

Heh, ik kan iets van 1 meter 20 met de achterbank plat in de i-MiEV krijgen, gaat alleen de kofferklep niet meer dicht.
Kuch

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mijn PVoutput.org is de weg kwijt, het is niet mogelijk om de data van vandaag te bekijken omdat "No live data recorded on 27/12/16. See Daily data for this system."
Wellicht een verkeerde tijdzone ergens op de PVO servers.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:08
Ik heb precies hetzelfde. bij mij is ie om 12:35 gestopt. Zie ook "het grote jou productie"-topic vandaag...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-11 22:26

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

databeestje schreef op maandag 26 december 2016 @ 20:22:
Mijn PVoutput.org is de weg kwijt, het is niet mogelijk om de data van vandaag te bekijken omdat "No live data recorded on 27/12/16. See Daily data for this system."
Wellicht een verkeerde tijdzone ergens op de PVO servers.
PVoutput is vandaag een aantal uur offline geweest, misschien is het daar misgegaan. Ik kijk nu geregeld omdat ik benieuwd ben of ik de 1 kWh/kWp ga halen dit jaar :P

Mijn RPI heeft een lokale database die gewoon gevuld wordt als PVoutput even niet werkt. Zodra het weer werkt wordt de hele boel alsnog geupload, maar dat zal mogelijk niet bij alle apparatuur zo werken denk ik, dan ga je data missen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:49

WhySoSerious

Be the change.

En PVOutput is weer bjigewerkt :)

Verwijderd

*snif*

Ik mis mijn paneeltjes :(

Paar weken terug verhuisd en de paneeltjes achter moeten laten. Wel hard kunnen lachen om de energierekening, 1 kW verbruikt (moest volgens het systeem, werd gecompenseerd met 1 euro) en dat is het. Paar tientjes overproductie die nog terugkomen. Al met al een prima rekening.

Maarrrrrrr, wel nieuwe panelen besteld! Komen volgende week woensdag al, dus er gloort hoop in het nieuwe jaar :P

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 22:39
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 08:38:
*snif*

Paar weken terug verhuisd en de paneeltjes achter moeten laten. Wel hard kunnen lachen om de energierekening, 1 kW verbruikt (moest volgens het systeem, werd gecompenseerd met 1 euro) en dat is het. Paar tientjes overproductie die nog terugkomen. Al met al een prima rekening.

Maarrrrrrr, wel nieuwe panelen besteld! Komen volgende week woensdag al, dus er gloort hoop in het nieuwe jaar :P
Leuk! Maak wel een mooie foto van je nieuwe systeem he O-) Anders mag je hier niet posten hoor :z

Bij welk energie-afrekenkantoor zat je? Ben wel benieuwd welke er nu nog steeds hun systemen niet aangepast hebben aan PV.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:06

thido

Tilburg

*snif*

Bekende situatie...
Duurde hier ook niet lang voordat het weer gegeld was :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Verwijderd

Jerrythafast schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:30:
[...]

Leuk! Maak wel een mooie foto van je nieuwe systeem he O-) Anders mag je hier niet posten hoor :z

Bij welk energie-afrekenkantoor zat je? Ben wel benieuwd welke er nu nog steeds hun systemen niet aangepast hebben aan PV.
EnergieDirect, enkeltarief.

Moet zeggen dat het meer dan goed geregeld was. Werd netjes gebeld met de melding dat de eindnota opgemaakt werd en dat daar 1 kW op zou staan ivm de administratieve afhandeling van onder andere de Energiebelasting. Deze werd direct gecompenseerd door hen voor het ruime bedrag van € 1. Wat ik erg netjes vond.

Nee, meer dan tevreden over ED. Zit er nu al 2 jaar dankzij een prima tussentijds aanbod en tot op heden wordt alles tot in de puntjes geregeld. Duidelijk en zonder fouten. En dat is absoluut een pluim waard.

Over andere aanbieders kan ik niet spreken, heb de panelen korter gehad dan mijn periode bij ED :)

thido schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:30:
[...]

Bekende situatie...
Duurde hier ook niet lang voordat het weer gegeld was :-)
Net als met tattoo's, het is verslavend :P (al heb ik met het eerste geen ervaring).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2016 10:10 ]

• Rol-Co

Rol-Co

*snif*

Als je ze zo kort had en gelijk met het huis verkocht hebt ben ik wel benieuwd of de nieuwe eigenaar ze overgenomen heeft of dat je ze er bij gegeven hebt?
Ik kan mij voorstellen dat een nieuwe eigenaar zegt "haal ze er maar af" maar dat wil je ook niet natuurlijk.

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:12:
[...]

Als je ze zo kort had en gelijk met het huis verkocht hebt ben ik wel benieuwd of de nieuwe eigenaar ze overgenomen heeft of dat je ze er bij gegeven hebt?
Ik kan mij voorstellen dat een nieuwe eigenaar zegt "haal ze er maar af" maar dat wil je ook niet natuurlijk.
Ik heb ze meeverkocht, of mee gegeven zoals je het wil noemen. Ik denk dat het ongeveer 1500-2000 euro opgeleverd heeft bij de verkoop, zonder de panelen had ik het huis namelijk voor 1500-2000 euro minder van de hand gedaan, al zijn dat geen harde getallen in verband met de stijgende huizenprijzen.

Als ik ze mee had willen nemen dan had ik serieuze kosten moeten maken. Zo moeten ze op een ander type dak geplaatst worden. Het oude dak liep tot de begane grond en was middels een keukentrapje bereikbaar, nu moeten ze op een hoog dak wat op de tweede etage zit.
Zelf eraf halen en terugplaatsen was geen optie. Dat kan ik fysiek niet en had ook een compleet nieuw onderbouw systeem moeten aanschaffen en zelf plaatsen.

Het laten verplaatsen, inclusief nieuwe onderbouw had tussen de 1500 en 1750 euro gekost (2 offertes voor gehad).

Nu heb ik voor 3200 euro een volledig nieuwe set die gelegd wordt. Inclusief nieuwere panelen (iets meer Wp zelfs) en een nieuwe omvormer.

Dus gerekend in het slechtste geval: 3200 nieuwe set - 1750 verplaatsingskosten = € 1450 investeren voor een volledig nieuwe set.

Dus al zou ik ze voor 0 hebben weggegeven, dan nog was de investering minimaal wat mij betreft.

Als ze niet mee waren verkocht, en de nieuwe eigenaar had ze niet gewild dan had ik zelf de set van het dak gehaald middels een ladder en paar zuignappen. Dat had wel even werk gekost, maar dat had mij wel gelukt. In dat geval had ik de set gewoon los verkocht, of bijvoorbeeld bij mijn schoonouders op een veel beter bereikbaar dak gelegd. Zoals gezegd, terug laten plaatsen had meer gekost dan een nieuwe set. Dus dat was sowieso geen optie geweest.
Ik denk dat ik ze op de tweedehands markt voor rond de 1500 had kunnen verkopen trouwens, inclusief alle materialen.

Al met al dus een situatie waar elke keuze zowat op dezelfde kosten neer kwam. Gekozen voor de simpelste met een nieuwe set ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2016 11:37 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:35:
[...]

Ik heb ze meeverkocht, of mee gegeven zoals je het wil noemen. Ik denk dat het ongeveer 1500-2000 euro opgeleverd heeft bij de verkoop, zonder de panelen had ik het huis namelijk voor 1500-2000 euro minder van de hand gedaan, al zijn dat geen harde getallen in verband met de stijgende huizenprijzen.

Als ik ze mee had willen nemen dan had ik serieuze kosten moeten maken. Zo moeten ze op een ander type dak geplaatst worden. Het oude dak liep tot de begane grond en was middels een keukentrapje bereikbaar, nu moeten ze op een hoog dak wat op de tweede etage zit.
Zelf eraf halen en terugplaatsen was geen optie. Dat kan ik fysiek niet en had ook een compleet nieuw onderbouw systeem moeten aanschaffen en zelf plaatsen.

Het laten verplaatsen, inclusief nieuwe onderbouw had tussen de 1500 en 1750 euro gekost (2 offertes voor gehad).

Nu heb ik voor 3200 euro een volledig nieuwe set die gelegd wordt. Inclusief nieuwere panelen (iets meer Wp zelfs) en een nieuwe omvormer.

Dus gerekend in het slechtste geval: 3200 nieuwe set - 1750 verplaatsingskosten = € 1450 investeren voor een volledig nieuwe set.

Dus al zou ik ze voor 0 hebben weggegeven, dan nog was de investering minimaal wat mij betreft.
Ja dat bedoel ik, altijd een moeilijk geval zo, als je makelaars wil geloven brengt je huis met panelen iets meer op maar dat zijn hooguit de waarde van de panelen gebruikt, niks meer voor je huis dus.

Wat komt er op je nieuwe huis?

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:39:
[...]

Ja dat bedoel ik, altijd een moeilijk geval zo, als je makelaars wil geloven brengt je huis met panelen iets meer op maar dat zijn hooguit de waarde van de panelen gebruikt, niks meer voor je huis dus.

Wat komt er op je nieuwe huis?
12x 270Wp Trini Solar panelen met een Omnik 3k omvormer.

Omvormer had ik hiervoor ook, was ik tevreden over. Panelen waren voorheen van Denim.

Gewoon een basisset dus, wat meer dan afdoende is om ons verbruik af te dekken :)

• Joepla

Joepla

Rol-Co schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 11:39:
[...]

Eigenlijk is dat wel vreemd... Als ik mijn huis verkoop, dan kan de nieuwe eigenaar de komende 20-30 jaar ieder jaar geld terug verwachten, wat betreft de elektriciteitsrekening, ipv ieder jaar Eur 1000 op te hoesten. Als de politiek een beetje blijft meewerken :/
Net als een modale auto kopen waarbij je gratis mag tanken voor 25000 km/jaar. Jaar in, jaar uit, dat is toch super aantrekkelijk? Waarom dan niet bij een huis?

• Rol-Co

Rol-Co

Joepla schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:10:
[...]

Eigenlijk is dat wel vreemd... Als ik mijn huis verkoop, dan kan de nieuwe eigenaar de komende 20-30 jaar ieder jaar geld terug verwachten, wat betreft de elektriciteitsrekening, ipv ieder jaar Eur 1000 op te hoesten. Als de politiek een beetje blijft meewerken :/
Net als een modale auto kopen waarbij je gratis mag tanken voor 25000 km/jaar. Jaar in, jaar uit, dat is toch super aantrekkelijk? Waarom dan niet bij een huis?
Onwetendheid ?
Mijn buren roepen na 4,5 jaar mijn voordelen bekijken/aanhoren nog steeds dat zonnepanelen niet renderen. :z
En stroom word steeds goedkoper volgens hun dus alleen maar slechter, en panelen zijn duur, en, en, en........
Nou prima, doen jullie maar veel verbruiken, dan kan ik mijn overproductie in de zomer dichtbij kwijt.

• Joepla

Joepla

Rol-Co schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:19:
[...]
Onwetendheid ?
Mijn buren roepen na 4,5 jaar mijn voordelen bekijken/aanhoren nog steeds dat zonnepanelen niet renderen. :z
Bekende verhalen inderdaad. Het lijkt ook wel te mooi om waar te zijn, als je er geen verstand van hebt... Dat, samen met de constante anti-duurzaamheidslobby ("windmolens draaien op subsidie, zonnepanelen wekken minder energie op dan nodig was om ze te produceren", etc.), maakt het voor sommigen misschien ook wel lastig om te accepteren.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 22:39
Mijn opa gelooft er ook niet in :Y) Is allemaal gelul en mooie praatjes, daar geloof je toch zelf niet in? Zonde van het geld...

• Rol-Co

Rol-Co

Jerrythafast schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:54:
Mijn opa gelooft er ook niet in :Y) Is allemaal gelul en mooie praatjes, daar geloof je toch zelf niet in? Zonde van het geld...
Mijn vader (81) vind het wel mooi en zou het zo doen als hij niet op deze leeftijd was.
Iets te vroeg geboren laten we dan maar zeggen

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:56:
[...]

Mijn vader (81) vind het wel mooi en zou het zo doen als hij niet op deze leeftijd was.
Iets te vroeg geboren laten we dan maar zeggen
Toch is dat jammer, heb ook klanten gehad die daar zo over dachten en dat is natuurlijk hun goed recht maar ook klanten die zeiden 'laat ik dan maar het goede voorbeeld geven op mijn oude dag'. Wetende dat ze het er financieel waarschijnlijk nooit uit zouden halen maar dat maakte sommigen niet zo gek veel uit, 'als ik niks doe verandert er ook niks en wellicht hebben mijn kinderen er nog wat aan als ik er niet meer ben.'

Ik snap heel goed dat mensen liever hun centen in een vakantie of wat willen steken net zoals sommigen het liever bijleggen op een auto, caravan of uitbouw oid maar vooral het argument 'ze leveren nooit de productiekosten op' gaat altijd wat scheef. Niemand staat stil bij de impact die het produceren van bijv. een benzineslurper heeft en die kost vanaf het moment dat je hem voor het eerst wegrijdt al geld. Panelen laten vanaf het moment van opleveren geld terugkomen, elke maand weer. Laten we eens gek doen en de impact van productie naar rato van 'waarde' gelijk stellen aan elkaar, dan is het toch eigenlijk geen keus meer? Daarnaast vermijd je ook nog eens de inkoop en de impact van aanboren/omhoog pompen en opwekken om eea draaiende te houden, om brandstof te winnen en klaar te maken voor gebruik is nog best een heel traject. Van winning, raffineren, opslag, transport tot het moment dat het je tank in rolt houdt meerdere bedrijfstakken 24/7/365 bezig.

De impact van bijv. een auto stopt niet op het moment dat hij in elkaar zit, eigenlijk begint het dan pas. Onderhoud en onderdelen, brandstoffen of energie die hem draaiende moet houden en aan het einde van zijn (economische) leven kost het nog eens een bak energie en moeite om eea weer te onttrekken en om te zetten in grondstoffen voor de volgende voor zover dat al mogelijk is en begint hetzelfde kringetje van immens verbruik van grondstoffen gewoon weer opnieuw. Panelen zijn lastig te recyclen maar na de productie is de impact dan ook gestopt, dat is het en dat is eigenlijk best goed te overzien.

Don't worry, ik heb ook gewoon een slurper voor de deur en een tweede in de schuur. Bovenstaande is maar een losstaande gedachte. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:36:
[...]

Toch is dat jammer, heb ook klanten gehad die daar zo over dachten en dat is natuurlijk hun goed recht maar ook klanten die zeiden 'laat ik dan maar het goede voorbeeld geven op mijn oude dag'. Wetende dat ze het er financieel waarschijnlijk nooit uit zouden halen maar dat maakte sommigen niet zo gek veel uit, 'als ik niks doe verandert er ook niks en wellicht hebben mijn kinderen er nog wat aan als ik er niet meer ben.'

Ik snap heel goed dat mensen liever hun centen in een vakantie of wat willen steken net zoals sommigen het liever bijleggen op een auto, caravan of uitbouw oid maar vooral het argument 'ze leveren nooit de productiekosten op' gaat altijd wat scheef. Niemand staat stil bij de impact die het produceren van bijv. een benzineslurper heeft en die kost vanaf het moment dat je hem voor het eerst wegrijdt al geld. Panelen laten vanaf het moment van opleveren geld terugkomen, elke maand weer. Laten we eens gek doen en de impact van productie naar rato van 'waarde' gelijk stellen aan elkaar, dan is het toch eigenlijk geen keus meer? Daarnaast vermijd je ook nog eens de inkoop en de impact van aanboren/omhoog pompen en opwekken om eea draaiende te houden, om brandstof te winnen en klaar te maken voor gebruik is nog best een heel traject. Van winning, raffineren, opslag, transport tot het moment dat het je tank in rolt houdt meerdere bedrijfstakken 24/7/365 bezig.

De impact van bijv. een auto stopt niet op het moment dat hij in elkaar zit, eigenlijk begint het dan pas. Onderhoud en onderdelen, brandstoffen of energie die hem draaiende moet houden en aan het einde van zijn (economische) leven kost het nog eens een bak energie en moeite om eea weer te onttrekken en om te zetten in grondstoffen voor de volgende voor zover dat al mogelijk is en begint hetzelfde kringetje van immens verbruik van grondstoffen gewoon weer opnieuw. Panelen zijn lastig te recyclen maar na de productie is de impact dan ook gestopt, dat is het en dat is eigenlijk best goed te overzien.

Don't worry, ik heb ook gewoon een slurper voor de deur en een tweede in de schuur. Bovenstaande is maar een losstaande gedachte. ;)
Eens
Maar ik denk dat het voor hem dan meer uit financieel oogpunt zou zijn dan vanuit millieu, een echte petrol head maar elektrisch vind hij wel steeds spannender.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Heb namelijk een stopcontact set STECAGRID 300 en zou willen zien wat die opbrengt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Verwijderd

HereIsTom schreef op woensdag 28 december 2016 @ 01:09:
Hornbach. Als ik me niet vergis is die een tientje en telt beide kanten op. (verbruik of opbrengst dus ook handig om apparaten te meten en goed genoeg voor basic toepassingen)

Ik zou er overigens nu niet zo naar omkijken, het is de maand met de laagste opbrengst van het hele jaar. :+

Verwijderd

Joepla schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:10:
[...]

De grote onwetendheid. En niet alleen qua techniek / opbrengst.
Je weet ook nooit wat er op het dak ligt, en je weet ook niet of dat de beloofde rendementen gaat halen. Voor hetzelfde geld stopt het boeltje na 3 maanden met werken. En dan kan je wel garantie hebben, maar garantie hebben en krijgen zijn 2 totaal verschillende zaken.

Ik zou er persoonlijk ook niet zo happig op zijn om een set over te nemen, ondanks dat ik wel het idee heb dat ik een beetje weet waar het over gaat. Ik zou er in ieder geval niet de hoofdprijs voor betalen, zeker niet als ze al op een huis liggen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik heb mijn huis ook gewoon inclusief panelen verkocht:
a. ik heb geen zin ze eraf te halen,
b. waardebepaling is heel lastig, ze worden minder waard als je ze eraf haalt, een werkende set is fijner.
c. je huis onderscheidt zich van de rest van de straat
d. je voorkomt gezeur als de opbrengst niet is wat de kopers verwachten
De kopers (onder voorbehoud) vonden het wel belangrijk dat mijn huis label B heeft (in een straat waar het eerstvolgende label D is), mijn huis gaat voor meer weg dan het grotere huis van de buurvrouw.
Het past in het totaalplaatje van een 'goed huis' en als hierdoor je huis een maand minder lang te koop staat hebben de panelen zich al terug verdiend, nog los van een moeilijk te kwantificeren meerwaarde.
Laadpaal vonden ze ook wel grappig, maar die gaat mee ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 28-12-2016 09:39 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:15:
[...]

Je weet ook nooit wat er op het dak ligt, en je weet ook niet of dat de beloofde rendementen gaat halen. Voor hetzelfde geld stopt het boeltje na 3 maanden met werken. En dan kan je wel garantie hebben, maar garantie hebben en krijgen zijn 2 totaal verschillende zaken.

Ik zou er persoonlijk ook niet zo happig op zijn om een set over te nemen, ondanks dat ik wel het idee heb dat ik een beetje weet waar het over gaat. Ik zou er in ieder geval niet de hoofdprijs voor betalen, zeker niet als ze al op een huis liggen.
En als de eigenaar nou laat zien hoe z'n opbrengsten zijn geweest de afgelopen tijd? Als je netjes kunt zien hoe zo'n set panelen hun werk doet, dan is dat toch een hele dikke plus? Zou ik denken tenminste. :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-11 12:59

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:15:
[...]

Daar kun je natuurlijk gewoon achter komen. Heb je aankoopbewijzen, dan heb je merk, type en leeftijd van de installatie al binnen. Opbrengst is met een beetje geluk gelogd, dan kun je daar ook naar vragen. Is allemaal een kwestie van onderzoek doen, net als andere onderdelen van een huis.

Overigens, garantie krijgen als tweede eigenaar is niet (veel) moeilijker dan als eerste eigenaar, als je het bonnetje maar hebt.

Verwijderd

Cyphax schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:39:
[...]

En als de eigenaar nou laat zien hoe z'n opbrengsten zijn geweest de afgelopen tijd? Als je netjes kunt zien hoe zo'n set panelen hun werk doet, dan is dat toch een hele dikke plus? Zou ik denken tenminste. :)
'In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst'.

Gek genoeg heeft er slechts 1 iemand bij ons naar geinformeerd, die waren met name enthousiast over het feit dat er panelen lagen. Maar ze hebben het huis niet gekocht. Het is verkocht aan mensen die totaal geen waarde hechten aan de panelen, ze vonden het 'wel leuk'.

Pathogen schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:40:
[...]

Daar kun je natuurlijk gewoon achter komen. Heb je aankoopbewijzen, dan heb je merk, type en leeftijd van de installatie al binnen. Opbrengst is met een beetje geluk gelogd, dan kun je daar ook naar vragen. Is allemaal een kwestie van onderzoek doen, net als andere onderdelen van een huis.

Overigens, garantie krijgen als tweede eigenaar is niet (veel) moeilijker dan als eerste eigenaar, als je het bonnetje maar hebt.
Hoeveel zonnepanelen bedrijven (zowel installateurs als producenten) zijn er de afgelopen jaren wel niet opgedoekt?. Dat zijn er velen.

Daarbij komt dat het een kennis gat is en mensen er gewoon niet in geïnteresseerd blijken te zijn. Zelf zou ik dat onderzoek nog wel doen en ook doen, maar als het je niet zoveel uitmaakt...

Ik had verwacht dat het een sterk punt bij de verkoop zou blijken te zijn, het bleek echt totaal irrelevant.
Helemaal mee eens dat dat bijzonder is overigens.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2016 09:56 ]

Verwijderd

Waarom is het zo gek dat panelen op een bestaande woning bij verkoop weinig tot geen meerwaarde hebben? Het is vooral een verkooppraatje van installateurs...

Kopers weten dondersgoed dat het alternatief, het eraf halen van panelen, echt niet iets is waar een verkopende partij op zit te wachten dus daar zit je al klem als verkoper. Daarnaast heb ik ook al meermalen meegemaakt dat mensen van koop of zelfs bezichtiging afzagen omdat men het niet mooi vond. (niet om te generaliseren maar dat was in alle gevallen de dame van het stel, mannen zijn vaak voor technische praatjes en specs nog wel te porren)

Voor veel mensen is het ook totaal niet relevant, energie en in mindere mate kosten daarvoor is wel het laatste waar ze over nadenken. Laat staan dat een knappe volledig dekkende installatie van fulltime werkende tweeverdieners totaal niet aansluit op de situatie voor bijv. een gezin met een fulltime thuiszittende moeder en een rits kleine kinderen. Zij zullen eerder geneigd zijn te kijken naar m2 en mogelijkheden om dat eventueel te vergroten. Die energierekening is toch al hoog dus of daar nou 0% of 40% van afgedekt wordt zal de meesten jeuken.

Helaas... Dat wel maar wel de realiteit. Standaard installaties zijn sowieso weinig relevant, misschien dat bijv. vernuftige indak constructies, (binnen)zwembaden verwarmt met zonnecollectoren etc. die vanaf (ver)bouw(ing) met name geïntegreerd zijn aangelegd nog wat doen met de verkoopprijs maar dan zit je al wel in een hele andere prijsklasse en dan nog is het maar de vraag wat je terugziet van je investering. In de meeste gevallen is het een leuk verkooppuntje maar wordt het net zo gemakkelijk opzij geschoven als het lege kopje koffie tijdens een gesprek.

Ik heb er zelf altijd bijgezegd dat het een verkoopargument kan zijn maar dat je het vooral als investering voor jezelf moet zien, niet direct als meerwaarde bij verkoop. Zelfs als je al van plan bent te verhuizen binnen X aantal jaar is het een goede investering vind ik zelf, het geeft je een onschatbaar inzicht in je verbruik en ook wat je kunt verwachten van de opbrengst, die kennis steek je mooi in je zak en neem je weer mee naar de volgende woning. Hoeveel mensen ik al niet heb gezien die gewoon een installatie neer (laten) plempen om er vervolgens achter te komen dat het niet aansluit bij hun verbruik, dat kun je dus bij je volgende woning beter doen of zelfs meenemen in je selectiecriteria, ligging, oriëntatie dak, mogelijkheden op daken van bijgebouwen etc. etc. ;)
Pagina: 1 ... 59 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??