www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Toen ik klant werd kon ik kiezen laag tarief voor een jaar of het hoge voor variabel per maand, op hun eigen site, Dus heeft niks met verdienen en investeren te maken. Ik betaal het hoge tarief maar verbruik geen stroom, zullen ze aan mij falliet gaan haha.TFHfony schreef op donderdag 15 december 2016 @ 15:31:
[...]
De vraag had helemaal geen betrekking op het terugleveren of niet. Maar puur over het tariefsverschil van wanneer je aanvraagt via hun eigen site of via gaslicht.com.
Hierbij de vraag en het antwoord:
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Niet echt duidelijk aangegeven wat de grens van je dak is. Je rode lijnen lopen dwars over je dakpannen.GoEV6 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:50:
[...]
Hierbij een foto van mijn dak en een mogelijke opstelling.
De breedte van 2 dakpannen is 50 cm en de hoogte van 2 is 78cm. Dus het dak is 5 meter breed en 7 meter hoog.
Verplaatsen van het dakraam of schoorsteen is geen optie.
Verbruik op jaarbasis is ongeveer 2500 kWh. Ik wil rond de 3000 Euro investeren inclusief montage kosten en na verrekening btw.
Ik neem aan dat de "naad" op de muur de grens is.
Met jouw maten kom je onder je dakraam op 7 pannen x 78 /2 = 273.
Daar passen dus al 2 x SF in portrait onder. (1257 x 977)
Dus 2 rijen van 5 SF in portrait.
Met een beetje geluk valt je dakraam tussen de SF panelen. En kun je rechts van je dakraam ook SF kwijt.
Maar met zo een onduidelijke tekening, ga ik er geen tijd insteken, om uit te werken.
Gissen is missen en gokken is dokken.
En gebruik je nog gas? Dan heb je nog meer panelen nodig om dat weg te werken...
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-12-2016 16:22 ]
Een paar huizen verderop hebben ze ook 2 rijen van 5 SF op het dak dus in de breedte past het. Het dakraam is 94 x 140. Vanuit het dakraam gemeten heb ik iets meer dan 1 meter ruimte tot de buren (kant regenpijp) Heb volgens mij 16/17 SF's nodig om mijn verbruik goed te maken.AUijtdehaag schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:20:
[...]
Niet echt duidelijk aangegeven wat de grens van je dak is. Je rode lijnen lopen dwars over je dakpannen.
Ik neem aan dat de "naad" op de muur de grens is.
Met jouw maten kom je onder je dakraam op 7 pannen x 78 /2 = 273.
Daar passen dus al 2 x SF in portrait onder. (1257 x 977)
Dus 2 rijen van 5 SF in portrait.
Met een beetje geluk valt je dakraam tussen de SF panelen. En kun je rechts van je dakraam ook SF kwijt.
Maar met zo een onduidelijke tekening, ga ik er geen tijd insteken, om uit te werken.
Gissen is missen en gokken is dokken.
En gebruik je nog gas? Dan heb je nog meer panelen nodig om dat weg te werken...
Is het sommetje hiermee beter te maken?
Ja heb ook nog gas.
[ Voor 16% gewijzigd door GoEV6 op 15-12-2016 16:56 ]
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Je hebt nog gas????? Zou je dan niet wat extra panelen leggen, je weet zeker niet hoe duur het gas volgend jaar word?GoEV6 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:25:
[...]
Een paar huizen verderop hebben ze ook 2 rijen van 5 SF op het dak dus in de breedte past het. Het dakraam is 94 x 140. Vanuit het dakraam gemeten heb ik iets meer dan 1 meter ruimte tot de buren (kant regenpijp) Heb volgens mij 16/17 SF's nodig om mijn verbruik goed te maken.
Is het sommetje hiermee beter te maken?
Ja heb ook nog gas.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja beroerd inderdaad. Maar over een week gaan we weer de goede kant op, qua lichtMichielFRL schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:38:
De naam van dit topic kan wel aangepast worden naar "zonnepanelen wekken geen electriciteit op". Wat een slechte dagen deze week.
Heb dit jaar 400 kuub gas verbruikt. Denk niet dat de investering om het huis gasvrij te maken snel is terugverdiend.reneeke1970 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:35:
[...]
Je hebt nog gas????? Zou je dan niet wat extra panelen leggen, je weet zeker niet hoe duur het gas volgend jaar word?
Vertel eens hoe duur gaat dat gas worden dan ?reneeke1970 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:35:
[...]
Je hebt nog gas????? Zou je dan niet wat extra panelen leggen, je weet zeker niet hoe duur het gas volgend jaar word?
Beetje misleiding wat je hier zo stellig zegt, heb net gisteren de nieuwe tarieven in de excel verwerkt en daar is mijn gas ietsje Goedkoper geworden per m3 all-in.
En dat is geen aanbieding gas nee gewoon variabel tarief. 0.6193 per 1 juli jl. en 0.6142 per 1 jan. De stroom is weer ietsje goedkoper en nemen we alle kosten dan is per 1 januari 2017 mijn jaar rekening (150Kwh - 1175m3 geschat) 6.31 goedkoper geworden. (Maar dan reken je een jaar met 1 tarief)
Precies, voorstel is dit jaar wederom gas 5.5 cent te verhogen en stroom 2 naar benedenJerrythafast schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:32:
Hoe zit het met de energiebelasting voor 2017 eigenlijk? Is daar al wat over besloten? Vorig jaar ging die voor elektriciteit omlaag en voor gas omhoog.
1 PVoutput . Dongen NB
Hangt helemaal van je situatie af, misschien kun je door 1000 tot 2000 euro te investeren wel die 400 euro gas weg poetsen. En dan scheelt het enorm als je wat kWh over hebt. Later bijleggen kost je twee keer 800 montage kosten.....GoEV6 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 18:23:
[...]
Heb dit jaar 400 kuub gas verbruikt. Denk niet dat de investering om het huis gasvrij te maken snel is terugverdiend.
1 PVoutput . Dongen NB
Wat zit er voor omvormer bij? Die kan vast gegevens ophoesten zonder een abonnement.randomg schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:40:
M'n vader heeft zelf zonnepanelen van Solarcare en kan via abbonement inzicht krijgen in opgewekte energie. Zit je vast hierbij vast aan de leverancier of kan je dit ook zelf regelen (evt zonder abbokosten)? Zo ja, hoe? Kan dit icm een slimme thermostaat?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
nog geen echt antwoord gelezen van je.reneeke1970 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 20:44:
[...]
Precies, voorstel is dit jaar wederom gas 5.5 cent te verhogen en stroom 2 naar beneden
Hieronder mijn tarieven per 1 januari 2017
Uw tarievenoverzicht per 1 januari 2017
(excl. vermindering Energiebelasting en netbeheerkosten)
Variabele leveringskosten voor leveringsadres: xxxx
Elektriciteit Variabel Flexibele looptijd
Excl. overheidskosten1 (euro per kWh / m3) Enkeltarief 0,04900 Incl. overheidskosten1 (euro per kWh / m3) Enkeltarief 0,19090 (was 0.1930)
Gas Variabel Flexibele looptijd (regio 4)
Excl. overheidskosten1 (euro per kWh / m3) 0,23930 Incl. overheidskosten1 (euro per kWh / m3) 0,61424 (was 0.6193)
Overheidskosten1: Opslag Duurzame Energie, Energiebelasting en btw.
Wat je de komende jaren zal zien is dat men de post "heffingskorting" zal laten zakken om te laten verdwijnen, per 1 juli 2014 is deze ook al minder geworden. Hiermee kom je namelijk ook beter tegemoet aan de salderingsregeling om deze te laten bestaan, het is dan voor iedereen gelijk zonnepanelen of niet. Maar dat is slechts mijn bescheiden gedachte.
Belasting op gas is enkel om de verkoop van warmtepompen te stimuleren, echter zijn deze gewoon op het moment zeker 40% te duur. Kijk maar eens met een nuchtere blik wat een buitenunit kost, voor airco of warmtepomp gelijk en kijken we dan naar de binnenunit is de airco goedkoop en de warmte wisselaar w/w ineens heel erg duur voor een koper blokje als je dan naar de totale set prijs kijkt. De elektronica is niet zoveel anders in het productie proces. Waar komen dan die honderden euro's verschil vandaan.
Verwijderd
en gezien de steeds betere panelen word het ook meer rendabel
Gisteren wel 0Wh opgewektMichielFRL schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:38:
De naam van dit topic kan wel aangepast worden naar "zonnepanelen wekken geen electriciteit op". Wat een slechte dagen deze week.
Memento mori
Goede isolatie lijkt een eerste punt om op te besparen.Pakhaas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:28:
Wij hebben best wel een overschot met zonnepanelen (3700kwh opwek en nu 2200kwh verbruik ongeveer). Daar komt nog een droger bij en bij gezinsuitbreiding gaat de vrouw ipv 5 dagen, 3 dagen werken en zal het stroomverbruik ook omhoog gaan. Toch wil ik eens kijken naar de mogelijkheid om het gasverbruik te verlagen. Wij hebben gewone radiatoren. Die warmtepompen van tegenwoordig, zijn die wat geschikt voor gewone radiatoren? Onze woning is volgens mij niet super geïsoleerd, want nachts koelt het in de woonkamer gewoon af naar 16 graden.
Zeker als je spouwmuren nog niet zijn geisoleerd of als je nog enkel glas in verwarmde ruimtes gebruikt
Spouwmuur is al gedaan, vloer en dak doen we binnenkort. Overal is al dubbelglasTWyk schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:14:
[...]
Goede isolatie lijkt een eerste punt om op te besparen.
Zeker als je spouwmuren nog niet zijn geisoleerd of als je nog enkel glas in verwarmde ruimtes gebruikt
[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 16-12-2016 10:22 ]
Sommige mensen vinden een huis wat niet vacuüm trekt bij in ademen al slecht geïsoleerd.........Pakhaas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 10:22:
[...]
Spouwmuur is al gedaan, vloer en dak doen we binnenkort. Overal is al dubbelglas
Ik heb dezelfde situatie als jij schat ik en gaat prima met wp op 35/40 graden, mijn gas verbruik maal 2.35 is momenteel mijn stroom verbruik van de wp, dus je zult wel wat panelen bij moeten leggen
1 PVoutput . Dongen NB
Ja wij hebben op de uitbouw nog ruimte voor een lading panelen op zuid. Je zegt wp op 35/40 graden. Als ik de aanvoertemp van de CV verlaag naar 65 graden ofzo krijgen de radiatoren het nu niet warm...of is dat bij een wp anders?reneeke1970 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:03:
[...]
Sommige mensen vinden een huis wat niet vacuüm trekt bij in ademen al slecht geïsoleerd.........
Ik heb dezelfde situatie als jij schat ik en gaat prima met wp op 35/40 graden, mijn gas verbruik maal 2.35 is momenteel mijn stroom verbruik van de wp, dus je zult wel wat panelen bij moeten leggen
Verwijderd
hallo het is december dan weet je dat toch of moeten we in juni/juli de naam aanpassen naar pv doet overdreven veel opwek hihihi je kan natuurlijk ook in australie gaan worden gegarandeerd dat je dan in december veel opwek hebMichielFRL schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:38:
ik haal met mijn 6300wp set in december amper 60kwh maar goed op het gehele jaar doe ik 5000 kwh ermee dus ben niet ontevreden.
We moeten eigenlijk in een ander forum zijn..... Een wp krijgt het ook niet warm zoals jij het bekijkt, wp huizen duurt drie dagen om drie graden kamer temperatuur te verhogen, de truc is warm houden, hooguit 1 graad nacht verlaging aan houden. Heeft wel als voordeel dat het zeer comfort verhogend is. Zet je CV maar op veertig graden en laat maar draaien, als hij niet warm krijgt heb je probleem......Pakhaas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:04:
[...]
Ja wij hebben op de uitbouw nog ruimte voor een lading panelen op zuid. Je zegt wp op 35/40 graden. Als ik de aanvoertemp van de CV verlaag naar 65 graden ofzo krijgen de radiatoren het nu niet warm...of is dat bij een wp anders?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb ook gekeken naar een l/w warmte pomp. Gewone radiatoren en een convector put.Pakhaas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:28:
Wij hebben best wel een overschot met zonnepanelen (3700kwh opwek en nu 2200kwh verbruik ongeveer). Daar komt nog een droger bij en bij gezinsuitbreiding gaat de vrouw ipv 5 dagen, 3 dagen werken en zal het stroomverbruik ook omhoog gaan. Toch wil ik eens kijken naar de mogelijkheid om het gasverbruik te verlagen. Wij hebben gewone radiatoren. Die warmtepompen van tegenwoordig, zijn die wat geschikt voor gewone radiatoren? Onze woning is volgens mij niet super geïsoleerd, want nachts koelt het in de woonkamer gewoon af naar 16 graden.
Alle bedrijven die ik om informatie heb verzocht geven aan dat het niet rendabel is een l/w warmtepomp te installeren. Daarom hangt er nu een l/l warmtepomp :-)
Kleine toevoeging: een l/w is wel rendabel bij LTV verwarming (lage temperatuur verwarming) zoals vloerverwarming.
[ Voor 6% gewijzigd door thido op 16-12-2016 12:44 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
De omvormer is een Aurora Uno Power One. De gegevens kun je ook op de omvormer zien alleen zou ik dit graag via app of pc lezen. Nu weet ik dat hij via enelogic.com gratis 'beperkt' in kan zien wat er opgewekt is. Vraag mij af of dat de enige keuze is.. Een buurman zei dat het via Eneco zelf kan, dat heb ik zelf nog niet kunnen vinden.No Hands schreef op donderdag 15 december 2016 @ 22:15:
[...]
Wat zit er voor omvormer bij? Die kan vast gegevens ophoesten zonder een abonnement.
Een eenvoudig alternatief is nog om in de woonkamer waar je thermostaat zit een elektrische kacheltje te nemen die je in de winter op een timer opstart 's morgens kort voordat je CV aanslaat. Je verwarming kan met een wat lagere ketel temperatuur je huis vast wel warm houden overdag maar zal het meeste moeite hebben met de grote verwarmings stap in de ochtend en dan kan een elektrisch kacheltje dat verschil wel maken en dat kan makkelijk uit je overschot aan PV stroom.Pakhaas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:04:
[...]
Ja wij hebben op de uitbouw nog ruimte voor een lading panelen op zuid. Je zegt wp op 35/40 graden. Als ik de aanvoertemp van de CV verlaag naar 65 graden ofzo krijgen de radiatoren het nu niet warm...of is dat bij een wp anders?
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:22:
Ik wil het dak van mijn woning vol gaan leggen met panelen. Helaas heb ik alleen plek aan de achterkant van de woning (oosten, geen schaduw) vanwege de dwarskap aan de voorkant. Aan de achterkant kan ik 13 'normale' panelen van 165x100 kwijt. Nu wil ik ook meteen m'n schuurtje vol gaan leggen. Deze staat ook met het dak op het oosten en ik kan daar 10 panelen op kwijt. Mij lijken de Trina Honey Plus TSM-290 wel wat, maar als het goedkoper kan met evenveel WP dan hoor ik het graag. Plaatsen doen we zelf.
Nu mijn vraag... Kan ik het hele zooitje op één 3-fasen omvormer aansluiten? Bijvoorbeeld een SolarEdge SE7k? Of is het handiger om voor 2 kleinere enkelfasige modellen te gaan? Het schuurtje staat wel zo'n 6 meter van de woning... De grootste verbruiker (warmtepomp) zit op 1 fase.
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
zoiets toch? http://new.abb.com/power-...s/vsn300-wifi-logger-cardrandomg schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:35:
[...]
De omvormer is een Aurora Uno Power One. De gegevens kun je ook op de omvormer zien alleen zou ik dit graag via app of pc lezen. Nu weet ik dat hij via enelogic.com gratis 'beperkt' in kan zien wat er opgewekt is. Vraag mij af of dat de enige keuze is.. Een buurman zei dat het via Eneco zelf kan, dat heb ik zelf nog niet kunnen vinden.
13 en 10 is 26 dus dat is genoeg voor een 3 afse omvormer, als jij de DC tussen huis en schuur netjes kunt wegwerken kan dat hoogstwaarschijnlijk op 1 omvormer ja.sMoKeFiSh schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:50:
Heeft iemand hier toevallig nog een antwoord op?
[...]
Twee klein kan ook maar dan moet je vanaf je woonhuis ak een vrije groep voor de ene omvormer en vanaf je schuurtje ook een vrije groep.
Als je mazzel hebt kun je met een pv verdeler je wasmachine boven en je schuurtje in de tuin afsplitsen.
Ah interessant, thanks. Hoe sluit je deze aan op de omvormer? Is het de bedoeling dat je deze naast het kastje hangt?
edit: zelf al gevonden, nogmaals dank
[ Voor 37% gewijzigd door randomg op 16-12-2016 14:24 ]
Echter van de 3 fases -3 x 25 A- heb ik er nog maar 2 beschikbaar.
Zijn er dan omvormers met 2 ac-uitgangen of kan je dat anders oplossen?
Theoretisch zouden tweefase omvormers kunnen bestaan (een éénfase omvormer op 400V) maar ik ken ze niet?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wanneer heb je schaduw? Nu, om 4 uur smiddags? Dat is niet zo belangrijk, zomerschaduw dat is wel belangrijk.izdp schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 15:26:
Nu wil ik wat uitbreiden op mijn dak, maar het ene stukje dak ligt wat lager en zal eerder wat in de schaduw liggen. Dus omvormer met 2 strings in totaal 5200 wp zijnde teveel voor 1 fase.
Echter van de 3 fases -3 x 25 A- heb ik er nog maar 2 beschikbaar.
Zijn er dan omvormers met 2 ac-uitgangen of kan je dat anders oplossen?
5200Wp kan prima op 1 fase, ligt eraan wat de aansluit/afzeker waarde van die omvormer is en of die 5200Wp pal zuid ligt of op het oosten.
Dat kwam prijstechnisch veel beter uit en het voordeel dat ik per set kon switchen naar de andere meterkast met risicospreiding.
Maar nu is dit voor 6 panelen een erg dure oplossing.
Dan blijft dat stukje dak maagdelijk.
No Hands: bij mijn weten kan 5200 wp echt niet op 25A hoofdzekering en afgezekerde fases van 16A en de schaduw is in de ochtend en in de middag.
Een te groot verschil met het wat hoger liggende dakgedeelte.
[ Voor 4% gewijzigd door izdp op 16-12-2016 17:47 ]
Een warmtepomp is altijd rendabel. Mogelijk wat radiatoren wijzigen voor een optimaal resultaat.thido schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:30:
[...]
Ik heb ook gekeken naar een l/w warmte pomp. Gewone radiatoren en een convector put.
Alle bedrijven die ik om informatie heb verzocht geven aan dat het niet rendabel is een l/w warmtepomp te installeren. Daarom hangt er nu een l/l warmtepomp :-)
Kleine toevoeging: een l/w is wel rendabel bij LTV verwarming (lage temperatuur verwarming) zoals vloerverwarming.
Gewoon anders denken, temperatuur constant houden.
Die gas ketel is over 15 jaar niet meer te koop. beter nu omschakelen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik moet er eigenlijk wel bij vermelden dat ik geen cv ketel heb maar stadsverwarming.WoudseHoeve schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 18:17:
[...]
Een warmtepomp is altijd rendabel. Mogelijk wat radiatoren wijzigen voor een optimaal resultaat.
Wellicht scheelt dat nog iets maar lijkt me van niet.
Als ze het allemaal afraden zal er wel een kern van waarheid in zitten toch? Ze hadden me er inmers ook gewoon 1 kunnen verkopen.
Om het on topic te houden: de opgewekte zonnestroom word nu verbruikt door de l/l warmtepomp :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Bedankt voor je advies, maar hier komt er echt geen elektrisch kacheltje in de woonkamer...ik woon namelijk ook nog met een vrouwTWyk schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:48:
[...]
Een eenvoudig alternatief is nog om in de woonkamer waar je thermostaat zit een elektrische kacheltje te nemen die je in de winter op een timer opstart 's morgens kort voordat je CV aanslaat. Je verwarming kan met een wat lagere ketel temperatuur je huis vast wel warm houden overdag maar zal het meeste moeite hebben met de grote verwarmings stap in de ochtend en dan kan een elektrisch kacheltje dat verschil wel maken en dat kan makkelijk uit je overschot aan PV stroom.
*was ik maar een vrijgezel. Dan kon ik lekker elektrische kacheltjes in de woonkamer zetten. De racefiets aan de muur en overal kabels en snoeren...
Kan je een samenvatting geven van wat je nu hebt liggen (met omvormer & fase)?izdp schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:45:
Proton: bij mijn ene meterkast heb ik dat al gedaan 3 x 1-fase.
5 kW is op drie fasen maar 8A, de omvormer onderdimensioneren tot 3,7 kW (=5A) is ook zinvol.
Overigens is een 1.5 kW omvormer al vanaf €450 te krijgen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een 3-fase omvormer kan natuurlijk ook maar dat kostenplaatje is nog onaantrekkelijker.
Eigenlijk gek dat er niet zo'n ding is met 2 ac uitgangen.
Helemaal mee eens.WoudseHoeve schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 18:17:
[...]
Een warmtepomp is altijd rendabel. Mogelijk wat radiatoren wijzigen voor een optimaal resultaat.
Kwestie van hier en daar een ander radiatortje.
Je kunt ook de huidig HT radiatoren vervangen voor LT radiatoren.
Ben je er ook...
Maar het gaat wel degelijk.
Je cv even op 40graden zetten is niet voldoende.
Je moet hem ook een aantal dagen de tijd geven om die temperatuur in je huis over te brengen en te houden.
Je cv moet dan ook 24/24 draaien. net zoals de L/w pomp
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Onze warmte pomp (9kW thermisch + 9kW elementen) brengt 's morgens de woning gewoon in 1 1/2 uur op een redelijke temperatuur. (bij een buiten temp van 8 tot 10 graden in 1 uur van 16 naar 19 gaden, bij -5 tot 0 graden 1,5 uur.
Wij hebben een all-electric oplossing (gaskraan dicht, ketel weg), hij gaat rond de 5 graden en lager deels met de compressor en deels met de elementen verwarmen ( 6 elementen, 3 x 1kW en 3x2 kW)
boven de 6 graden buiten ongeveer 3 kW E verbruik
Bij -4 graden buiten 9 kW E verbruik (3 voor de compressor en 6 voor de elementen).
We hebben zelf bijna alle radiatoren vervangen voor convectoren (bijna gratis van marktplaats).
Er hangt nog 1 grote radiator (type 21) die had net zoveel oppervlak als een flinke convector.
Boven in de slaap / werkkamers alles op thermostaat kranen, die gaan bij 18 graden dicht.
In de douche hangt er een flinke convector er bij naast de handdoeken radiator die nu alleen maar voor de handdoeken is, daarvan is de voetklep bijna dicht.
Na de ochtend opwarming gaan we over op hout in de houtkachel.
Let er bij de aanschaf van een L/W of L/L warmte pomp erg op dat de buiten unit niet teveel herrie maakt.
het aantal DB is niet het maximum, maar een lagere waarde, en dus soms niet erg geschikt voor in een woonwijk. Ook heeft de onze een nacht stilte programma, dus op temperatuur houden is niet mogelijk op de compressor.
Je zou misschien wel de radiatoren kunnen laten hangen, maar dan met DBE of speedcomfort het vermogen van je radiator kunnen opkrikken bij een lagere aanvoer temperatuur. Maar vervangen voor lage temperatuur "radiatoren" is natuurlijk beter, maar was hier wel een klusje.
Er zijn ook best aardige infrarood panelen die een betere WAF hebben dan een E-kacheltje.
Schijnt heel aangenaam te zijn in de badkamer.
Er is hier op tweakers ook en heel stuk over het opstoken van de overschotten van de PV. misschien daar op verder?
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 17-12-2016 00:48 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Grappig. Bij ons doet die situatie zich voor. Wij verbleven afgelopen zomer een half jaar in het buitenland en bij terugkomst hadden we een overschot van ruim 900 kWh wat voor eind december weggewerkt moest worden (hier hangt nog een ferrarismeter).Pakhaas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 20:31:
[...]
Bedankt voor je advies, maar hier komt er echt geen elektrisch kacheltje in de woonkamer...ik woon namelijk ook nog met een vrouw
*was ik maar een vrijgezel. Dan kon ik lekker elektrische kacheltjes in de woonkamer zetten. De racefiets aan de muur en overal kabels en snoeren...
De CV warmt 's ochtends de boel op maar tegelijkertijd start een elektrisch kacheltje. Overdag houdt dit kacheltje de woonkamer prima op temperatuur. Rond 18 uur gaat de elektrische kachel weer uit en neemt de CV het weer over zodat het in de rest van het huis (badkamer, slaapkamer) wat behaaglijker wordt.
En de WAF is uitstekend!
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Elektrische kacheltjes hoeven niet meteen groot en/of lelijk te zijn.Pakhaas schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 20:31:
[...]
Bedankt voor je advies, maar hier komt er echt geen elektrisch kacheltje in de woonkamer...ik woon namelijk ook nog met een vrouw
https://www.airsain.nl/Ke...JGRmcDu-tACFcW4Gwod5EoItQ (ik heb een roze variant)
Klein, compact en stijlvol zijn toch juist goede indicatoren voor de WAF van een product?Grolsch schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:29:
Hoef ik thuis ook niet mee aan te komen, slechte WAF factor
Gelukkig zijn smaken verschillend, maar dit komt er bij mij toch niet in hoor.TWyk schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 10:00:
[...]
Elektrische kacheltjes hoeven niet meteen groot en/of lelijk te zijn.
https://www.airsain.nl/Ke...JGRmcDu-tACFcW4Gwod5EoItQ (ik heb een roze variant)
Sprak net met iemand verderop in de buurt die ook een sloot zonnepanelen op zijn daken heeft,
Ik vroeg hem naar zijn aansluiting en krek eender als die van mij. 3 x 25A
Hij vertelde dat de installateur de vrije groepen had afgezekerd op 20A.
Kon makkelijk had die gezegd, want immers geen gebruikers op die groepen.
De selectiviteit was volgens hem zo ruim voldoende.
Zo draaide die al 2 jaar zonder enig probleem.
Dat klonk goed voor mijn situatie, maar is het wel goed?
Volgens de Nen-normen -wanneer komen die eindelijk eens openbaar?- vast niet.
Ik kan me herinneren dat in 2009 er een wijziging is geweest qua capaciteits-tarieven en dat toen veel installaties van 3 x 35 en 3 x 40 terug gezet zijn naar 3 x 25.
In die gevallen vormen de kabels in ieder geval geen probleem.
Ik ben heel benieuwd of dit kan, want natuurlijk wil ik geen risico lopen of dat een hoofdzekering eruit knalt.
En als je 3-fasen hebt, dan wil je toch eigenlijk ook een 3-fasen omvormer?
Dan heb je minder verliezen (interessant als afstand tot meterkast groot is) en je omvormer heeft het elektrisch makkelijker om de boel kwijt te kunnen op het net en je belast het netwerk in de wijk minder.
Maar goed, "een hele sloot panelen" zou bij 3-fasen natuurlijk ook tegen de 20A aan kunnen komen
Of 20A per groep zou mogen bij 25A hoofdaansluiting, durf ik niet te zeggen. Ik dacht dat het altijd 16A groepen => 25A hoofdaansluiting moest zijn.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dat kan prima, de buurman is het bewijs.izdp schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:11:
Voer voor de specialisten onder ons?
Sprak net met iemand verderop in de buurt die ook een sloot zonnepanelen op zijn daken heeft,
Ik vroeg hem naar zijn aansluiting en krek eender als die van mij. 3 x 25A
Hij vertelde dat de installateur de vrije groepen had afgezekerd op 20A.
Kon makkelijk had die gezegd, want immers geen gebruikers op die groepen.
De selectiviteit was volgens hem zo ruim voldoende.
Zo draaide die al 2 jaar zonder enig probleem.
Dat klonk goed voor mijn situatie, maar is het wel goed?
Volgens de Nen-normen -wanneer komen die eindelijk eens openbaar?- vast niet.
Ik kan me herinneren dat in 2009 er een wijziging is geweest qua capaciteits-tarieven en dat toen veel installaties van 3 x 35 en 3 x 40 terug gezet zijn naar 3 x 25.
In die gevallen vormen de kabels in ieder geval geen probleem.
Ik ben heel benieuwd of dit kan, want natuurlijk wil ik geen risico lopen of dat een hoofdzekering eruit knalt.
Of het dan ook weer mag is wat anders, maar het kan prima. Ik zie zat meterkasten waar dat zo zit.
Als je 3 fasen hebt en 6 panelen wil dan heb je geen 3 fase omvormer die dat lekker draait. Niks mis met een enkel fase omvormer in dat geval.TD-er schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:30:
De vrije groepen, als in voor de omvormer? Of voor de verbruikers?
En als je 3-fasen hebt, dan wil je toch eigenlijk ook een 3-fasen omvormer?
Dan heb je minder verliezen (interessant als afstand tot meterkast groot is) en je omvormer heeft het elektrisch makkelijker om de boel kwijt te kunnen op het net en je belast het netwerk in de wijk minder.
Maar goed, "een hele sloot panelen" zou bij 3-fasen natuurlijk ook tegen de 20A aan kunnen komen
Of 20A per groep zou mogen bij 25A hoofdaansluiting, durf ik niet te zeggen. Ik dacht dat het altijd 16A groepen => 25A hoofdaansluiting moest zijn.
Mee eens, dat 6 panelen wel wat krap is voor 3-fasenNo Hands schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 15:00:
[...]
Als je 3 fasen hebt en 6 panelen wil dan heb je geen 3 fase omvormer die dat lekker draait. Niks mis met een enkel fase omvormer in dat geval.
Maar ik dacht dat zijn vraag over de 20A zekeringen ging over degene die een sloot panelen had liggen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Als het om selectiviteit gaat mag 2x16A wel op een 25A hoofdzekering, maar met panelen gaat dat geheid fout als je dat maximaal vultizdp schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:11:
Maar ik ben erg benieuwd naar je installatie als 3x16A niet genoeg is (11 kW omvormer, 15 kWp panelen?)
Met een 1-fase omvormer met 2 strings zou er dan 4770 wp op 1 fase komen.
Normale spanning schommelt hier tussen de 234/237 Volt.
Met 20A zou het kunnen en heb ik nog 1 fase over.
Een 4.5 kW omvormer op 3fase is maar 6.5A, dat kan er op alle fasen er nog wel bij als je nu onder de 16A blijft. En die beginnen ook gewoon bij 150V, genoeg voor 6 panelen.
Overigens kan je met andere panelen (5" cellen of zelfs SF panelen) de spanning wat opkrikken.
Maar goed, 1 omvormer op 1 fase op 20A gaat ook prima werken. Lekker dikke kabels
Mis ik iets? Een omvormer is toch geen extra last voor je hoofdzekering? (behalve als het vermogen van de omvormer in de buurt van je hoofdzekering komt natuurlijk)Proton_ schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:33:
Je sluit zo wel op voorhand wat oplossingen uit
Een 4.5 kW omvormer op 3fase is maar 6.5A, dat kan er op alle fasen er nog wel bij als je nu onder de 16A blijft. [...]
Of doel je hierbij op de stromen die in de meterkast kunnen gaan lopen?
Volgens mij kun je en mag je gewoon 25A afzekeren bij een 1x25A of 3x25A hoofdzekering.TD-er schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 21:10:
[...]
Mis ik iets? Een omvormer is toch geen extra last voor je hoofdzekering? (behalve als het vermogen van de omvormer in de buurt van je hoofdzekering komt natuurlijk)
NEN1010 verhaal weet ik niet en ik voel de reacties al komen.
Wat ik wel weet is dat Enexis het mij ook zo telefonisch heeft verteld.
Heb er dus ook al meerdere zo aangesloten.....
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Je moet de groep 2. Stappen lager afzekeren dan de hoofdzekering. 25 A hoofdzekering betekent dan groepszekering van max 16 A.paulv1973 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 23:03:
[...]
Volgens mij kun je en mag je gewoon 25A afzekeren bij een 1x25A of 3x25A hoofdzekering.
Bij Enexis hebben ze dat vast niet zo verteld.
De 2 fasen die ik over heb -op de derde zit al een omvormer voor 2820 wp- zijn puur en alleen voor eventuele omvormers en zitten geen gebruikers op.
Als 20A kan dan neem ik een omvormer die geschikt is voor 2 strings: 1 string met 1590 wp en 1 string met 3180 wp. Dan zit ik toch echt aan de max van die 20A. Als die er eens een keer eruit knalt met uitzonderlijk weer is ook niet zo erg.
Proton; ik begrijp niet goed wat je zegt.
Bedoel je te zeggen dat die string van 1590 wp wat laag kan zijn t.o.v. die andere string voor een omvormer? En die ander string wat hoog? Voc is per paneel 38,2.
Eerlijk gezegd moet ik me nog verdiepen in dat soort omvormers.
Dat kan natuurlijk ook nog een struikelblok worden de minimale A en maximale A per string.
Dikke kabels? De vorige heb ik aangesloten met 6mm draad.
Dat moet toch meer dan voldoende zijn of ...?
We lollig om er weer mee bezig te zijn. Bijna 4 jaar geleden lukte het me voor 70 cent per wp ex btw, bezorgd en wel, en zijn nu al zgn terug verdiend. Nu is mijn streven om rond de 55 cent uit te komen.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik ze kan leggen op golfplaten en dus veel goedkoper uit ben met de profielen en bevestigingen. Ik gebruik dus niet het dure clickfit.
Mee eens, nagenoeg alle 5000w enkelfase omvormers worden zo aangesloten op 25a hoofdzekeringen. Die omvormers komen nooit aan die 25A en dan zit er altijd nog wel een verbruiker op die fase die er een beetje afsnoept. Als je fases gaat maken met alleen een omvormer erop dan heb je niet die verbruiker die er wat afhaalt. Dat selectiviteitsverhaal wordt nogal verschillend opgevat door veel mensen. Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat.paulv1973 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 23:03:
[...]
Volgens mij kun je en mag je gewoon 25A afzekeren bij een 1x25A of 3x25A hoofdzekering.
Het is ten eerste juist fijn wanneer je je eigen opbrengst meteen verbruikt ipv. dat het langs de meter moet. Nu schijnt het wel zo te zijn dat de omvormer alleen het netto-resultaat meet (zie: Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie? ), maar ik vraag me af of dat altijd zo zal zijn/blijven.
En juist bij de aanwezigheid van een 3-fasen aansluiting wil je volgens mij ook een voldoende grote string op een 3-fasen omvormer aansluiten.
Dat scheelt benodigde dikte van de kabels, verliezen en voor het grid is het ook prettiger dat de belasting per fase niet zo snel schommelt.
Nu is dat met een paar-1000 Watt nog geen issue, maar als een groot deel van de wijk PV heeft, kan dat wel gaan spelen.
Er is op een fase al een omvormer van onbekende grootte aangesloten (blijkt 2820 Wp). Daar kan je dus niet 5 kWp bijprikken, al die stromen lopen in dezelfde richting.TD-er schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 21:10:
[...]
Mis ik iets? Een omvormer is toch geen extra last voor je hoofdzekering? (behalve als het vermogen van de omvormer in de buurt van je hoofdzekering komt natuurlijk)
Maar op driefasen kan dat wel, dan heb je maar 1/3 van de stroom.
Nee, ik bedoel dat een string van 6 prima kan op een 3fase omvormerizdp schreef op zondag 18 december 2016 @ 03:06:
Proton; ik begrijp niet goed wat je zegt.
Bedoel je te zeggen dat die string van 1590 wp wat laag kan zijn t.o.v. die andere string voor een omvormer? En die ander string wat hoog? Voc is per paneel 38,2.
En als je de 1% efficiencyverlies door de lage spanning vervelend vind, zou je daar wat aan kunnen doen (maar hoeft niet).
Zolang je niets parallel zet is de stroom van de panelen nooit een issue.Eerlijk gezegd moet ik me nog verdiepen in dat soort omvormers.
Dat kan natuurlijk ook nog een struikelblok worden de minimale A en maximale A per string.
Da's inderdaad meer dan voldoende voor 20A.Dikke kabels? De vorige heb ik aangesloten met 6mm draad.
Dat moet toch meer dan voldoende zijn of ...?
Als je voor bodemprijzen gaat zou ik Marktplaats in de gaten houden voor een 3fase 7 kW omvormer met 3 MPPTs.We lollig om er weer mee bezig te zijn. Bijna 4 jaar geleden lukte het me voor 70 cent per wp ex btw, bezorgd en wel, en zijn nu al zgn terug verdiend. Nu is mijn streven om rond de 55 cent uit te komen.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik ze kan leggen op golfplaten en dus veel goedkoper uit ben met de profielen en bevestigingen. Ik gebruik dus niet het dure clickfit.
het probleem kan zijn als je een 25A eindgroep op een 25A aansluiting zet is at bij een kortsluiting van de omvormer de hoofdzekering er uit kan klappen.
De krux zit m in de oplossing van het eruitklappen van die hoofdzekering, dat zou de netbeheerder moeten doen.
Maar ja dat kost geld. en tijd in het donker zitten. dus doen de meeste mensen dat maar zelf. (doosje 25 A zekeringen kan je bij elke d.h.z. zaak halen)
Selectiviteit word vooral een issue als regelmatig de hoofdzekering door gaat (voorbeeldje: grote werkplaats met werkplaats chef die druk achte zijn PC zit te stressen en elke keer als er iemand door zij "touwtje" slijpt gaat de hele boel op zwart , incl. de pc van die stresskip)
Dan komt er op een gegeven moment ergens een massief stukje koper in de installatie waar eigenlijk een zekering hoort te zitten. Ik heb ze zien zitten, onder de voeding met 10 mm2, boven afgaand 4 mm2, en gewoon over de zekering heen in zicht 4 stukjes massief 6 mm2. Het brand vanzelf vast op den duur.
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 18-12-2016 16:10 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Mensen met hoofdautomaten (ipv smeltzekeringen) hebben ook maar gedeeltelijke selectiviteit want bij een kortsluiting kan de stroom zo hoog zijn (vooral bij korte kabels) dat zowel tussen- als hoofdautomaat eruit kunnen gaan. Ze hebben namelijk beide dezelfde afschakeltijd.
De netbeheerder vindt het geen probleem mits niet meer dan 5000W op 1-fase wordt aangesloten bij 3-fase aansluitingen vanwege onbelans.
www.sunsolar.nl
snameroc
Oke, dus stel ik zet de ketel op 40graden en stel de temperatuur in op 20graden constant. Zou die dan meer/minder verbruiken dan wanneer ik hem nu enkel tussen 17u en 21u opstook naar 20 graden met een aanvoer temperatuur van 70 graden?paulv1973 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 23:45:
[...]
Helemaal mee eens.
Kwestie van hier en daar een ander radiatortje.
Je kunt ook de huidig HT radiatoren vervangen voor LT radiatoren.
Ben je er ook...
Maar het gaat wel degelijk.
Je cv even op 40graden zetten is niet voldoende.
Je moet hem ook een aantal dagen de tijd geven om die temperatuur in je huis over te brengen en te houden.
Je cv moet dan ook 24/24 draaien. net zoals de L/w pomp
Je moet niets, de NEN1010 geeft dit als aanbeveling voor selectiviteit.weidevogel schreef op zondag 18 december 2016 @ 00:29:
[...]
Je moet de groep 2. Stappen lager afzekeren dan de hoofdzekering. 25 A hoofdzekering betekent dan groepszekering van max 16 A.
Bij Enexis hebben ze dat vast niet zo verteld.
Dit onderwerp is al zo vaak besproken dat het een eigen topic verdiend onderhand.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Dat hangt van je type ketel af, https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229Pakhaas schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:45:
[...]
Oke, dus stel ik zet de ketel op 40graden en stel de temperatuur in op 20graden constant. Zou die dan meer/minder verbruiken dan wanneer ik hem nu enkel tussen 17u en 21u opstook naar 20 graden met een aanvoer temperatuur van 70 graden?
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Kwestie van dagelijks standen noteren en proberen. Maar kijk niet raar als het verbruik minder word.......Pakhaas schreef op zondag 18 december 2016 @ 20:45:
[...]
Oke, dus stel ik zet de ketel op 40graden en stel de temperatuur in op 20graden constant. Zou die dan meer/minder verbruiken dan wanneer ik hem nu enkel tussen 17u en 21u opstook naar 20 graden met een aanvoer temperatuur van 70 graden?
Ketel is niet zo effectief bij 70 graden.
Zet je sww ook maar eens op 45 voor de gein.....
1 PVoutput . Dongen NB
Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?
Als je het nog niet hebt gedaan, geef ze wat aanmoediging...
Dus qua omvormer wordt ik niet beperkt.
Alleen wel door mezelf, want met meer dan 1 string is het bij mij al snel een klok en klepelverhaal.
Proton; je zegt vast hele zinnige dingen, maar echt indalen doet het niet.
Die 1% efficiencyverlies interesseert me in ieder geval helemaal niets.
Destijds dacht ik dat het dak vrij matig was met 15 graden hellingshoek en van alles aan het verzinnen was om dat op te krikken. Totdat ik eens uitrekende wat het scheelde en ik was genezen.
Praktijk vertelt me dat ik met een Azimuth van 140 (of -40) op dat dak toch met 1 wp 1 kwh haal.
Voor een 3-fasen omvormer zou ik dan hebben:
String A: 2820 wp; Voc 440,64 ; temp. coeff. Voc -0,35; idem peak power -0,48
String B: 3180 wp: Voc 459,60 : temp. coeff. Voc -0,33; idem peak power -0,43
String C: 1590 wp: Voc 229,80 : temp. coeff. Voc -0,33; idem peak power -0,43
Voor 1 fase moet dan string B en C op 1 omvormer.
Uiteraard heb ik gekeken naar allerlei omvormers, maar telkens loop ik vast op een gegeven.
Dan weer de max A per mppt, dan weer de max dc power per mppt, dan weer de max Voc, dan weer .............
Alleen een voor mij totaal onbekend merk, de Sofar Solar 4600/5000 TLM, lijkt te voldoen.
Dat lijkt me dan weer vreemd en zal ik wel iets fout doen.
Ik las hier bv in de archieven een hele discussie over een AEG 4600 en die viel af voor mij en nu denk ik:
is dit wel zo?
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Heel kort gezegd, de efficiëntie onder slechtere omstandigheden is beter dan van kristallijne panelen. Dus wanneer je minder de volle zon hebt, wanneer je lichte schaduwwerking hebt, dan gaat de opbrengst van 'normale' panelen sneller omlaag en de opbrengst van SF panelen wat minder snel.bert pit schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:15:
Wat is het voordeel van dit paneel dan?
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
De kristallijn versie zullen bij bewolkt weer dus minder opwekken dan de SF panelen.
als ik een verkeerd beeld heb dan mag men mij corrigeren
2250 WP Zuid PVoutput
In de opwek curve (instaling vs vermogen) van de Kristallijne panelen zit een bocht bij een lagere intsralings waarden.
Voor een SF paneel is het een rechte lijn.
Het verschil tussen die rechte en gebogen lijn is de beter prestatie bij een lagere instraling.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
De AEG4600 en de Danfos 5400 hebben beide 3 mpp trackersizdp schreef op maandag 19 december 2016 @ 01:04:
Ok, dank jullie wel. Ik begrijp nu dat ik me geen zorgen hoef te maken over de afzekering.
Alleen wel door mezelf, want met meer dan 1 string is het bij mij al snel een klok en klepelverhaal.
Destijds dacht ik dat het dak vrij matig was met 15 graden hellingshoek en van alles aan het verzinnen was om dat op te krikken. Totdat ik eens uitrekende wat het scheelde en ik was genezen.
Praktijk vertelt me dat ik met een Azimuth van 140 (of -40) op dat dak toch met 1 wp 1 kwh haal.
Uiteraard heb ik gekeken naar allerlei omvormers, maar telkens loop ik vast op een gegeven.
Dan weer de max A per mppt, dan weer de max dc power per mppt, dan weer de max Voc, dan weer .............
Alleen een voor mij totaal onbekend merk, de Sofar Solar 4600/5000 TLM, lijkt te voldoen.
Ik las hier bv in de archieven een hele discussie over een AEG 4600 en die viel af voor mij en nu denk ik:
is dit wel zo?
Is dus wel interessant voor jou. PCplop heeft ze volgens mij beide...
Ik zie niet hoe je de 2e en 3e string (3180 en 1590 Wp op 1 tracker kunt koppelen... 3 parallele strings loop je idd tegen de max A aan van een tracker...
Andere optie is gewoon 2 omvormers. 1 voor A en B en een kleine voor C
SE7k, 11.5A per fase. Alles in 1 string. Klaarizdp schreef op maandag 19 december 2016 @ 01:04:
Ok, dank jullie wel. Ik begrijp nu dat ik me geen zorgen hoef te maken over de afzekering.
is dit wel zo?
Alleen ga je misschien over je 55ct p/Wp heen.
Ik denk dat het vooral is omdat het mooie egaal zwarte panelen zijn, met een redelijk goeie prijs per watt-peak, gemaakt in een strak gecontroleerde fabriek in Japan.bert pit schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:15:
Ik overweeg de plaatsing van een stuk of 12 panelen op mijn OZO liggend dak en lees hier enthousiaste verhalen over de Solar Frontier. Het paneel is wat kleiner dan bijvoorbeeld die van JA Solar en het opgewekte vermogen per m2 ook. Wat is het voordeel van dit paneel dan? Ik heb de openingspost gelezen en nog wat andere zaken echter ik ben een "absolute beginner" qua kennis van de systemen.
De kristallijne panelen hebben een hogere opbrengst per m2, en polykristallijne panelen van ja solar zullen ook goedkoper zijn per watt-peak (en in werkelijke opbrengst).
Mechwarrior Online: Flapdrol
of het nu 55 of 155 ct wordt; het is in beide gevallen onzinnig om extra geld en veel extra arbeid in nutteloosheid te steken.
paulv1973:
Nee, ik dacht aan 2 strings op 2 mppt.
De Danfoss 5400, waarvan ik de datasheet bekeek had een werkgebied vanaf 250v, is erg op het randje.
Daarnaast is die nauwelijks te vinden. Ik begreep dat die nou bij de SMA-groep zou behoren?
De AEG 4600 zal ik nog eens goed bekijken, want ik hikte tegen de max A aan per tracker, maar kan wel als ik die 3180 splits in 2 stringen.
Zal ook de case van PCplop opzoeken. Bedankt voor de tips.
Hoezo de max A per tracker een probleem? Maak jij niet ergens een denk fout?izdp schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 01:42:
No Hands;
of het nu 55 of 155 ct wordt; het is in beide gevallen onzinnig om extra geld en veel extra arbeid in nutteloosheid te steken.
paulv1973:
Nee, ik dacht aan 2 strings op 2 mppt.
De Danfoss 5400, waarvan ik de datasheet bekeek had een werkgebied vanaf 250v, is erg op het randje.
Daarnaast is die nauwelijks te vinden. Ik begreep dat die nou bij de SMA-groep zou behoren?
De AEG 4600 zal ik nog eens goed bekijken, want ik hikte tegen de max A aan per tracker, maar kan wel als ik die 3180 splits in 2 stringen.
Zal ook de case van PCplop opzoeken. Bedankt voor de tips.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Heb een aanbieding voor 12 AEG panelen inclusief een GoodWe omvormer voor een totaalprijs van € 4477 inclusief BTW. Dit is inclusief plaatsen, aansluiten en BTW teruggave geregeld.
Is dat een beetje een fatsoenlijke prijs? Ik heb september 2015 voor eenzelfde soort set (12x Denim panelen + Omnik omvormer) € 4700 betaald inclusief BTW en alles.
Ben wel erg tevreden over mijn leverancier, vorige keer en bij een maat van mij prima werk geleverd.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2016 15:18 ]
Dat prima werk is ook veel waard. Wellicht dat je het elders incl. alle diensten voor wat wisselgeld goedkoper kan krijgen, maar wil je het risico lopen?Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 15:17:
Door een verhuizing ben ik weer in de markt voor panelen. Een snelle check of ik een goede prijs krijg of even verder moet kijken.
Heb een aanbieding voor 12 AEG panelen inclusief een GoodWe omvormer voor een totaalprijs van € 4477 inclusief BTW. Dit is inclusief plaatsen, aansluiten en BTW teruggave geregeld.
Is dat een beetje een fatsoenlijke prijs? Ik heb september 2015 voor eenzelfde soort set (12x Denim panelen + Omnik omvormer) € 4700 betaald inclusief BTW en alles.
Ben wel erg tevreden over mijn leverancier, vorige keer en bij een maat van mij prima werk geleverd.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Verwijderd
Nee zeker niet. Maar als de rest van de markt 2800 euro vraagt inclusief BTW, dan hebben we het niet over wisselgeldTFHfony schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 16:08:
[...]
Dat prima werk is ook veel waard. Wellicht dat je het elders incl. alle diensten voor wat wisselgeld goedkoper kan krijgen, maar wil je het risico lopen?
Verwijderd
Sorry. 260 Wp panelen, dus totaal 3120 Wp.Jerrythafast schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 20:14:
Het enige wat ik nog even mis is het aantal Wp aan panelen en het vermogen van de omvormer.
En qua omvormer een GoodWe D-NS serie 2MPPT 1-fase 3kW.
Een identieke set had ik al liggen qua Wp en vermogen van de omvormer. Alleen andere merken.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2016 21:15 ]
Verwijderd
OK, dat is goed om te weten. Thanks.Jerrythafast schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:15:
Oké, dan zou het misschien iets goedkoper kunnen maar het laten plaatsen door een vertrouwde partij is ook wat waardGeen hele gekke prijs in ieder geval.
Krijg net ook nog een quote voor 12x Trina Honey 270 Wp poly panelen bij een voor mij onbekende aanbieder waarbij ik nog 100 euro extra korting kan krijgen door vooraf 80% aan te betalen:
Met Omnik 4kW € 3919
Met SMA 3kW € 4727
Met SolarEdge 3kW + 12x SolarEdge Optimizer € 4776
Maar ja, dat aanbetalen zint me niet....
Standaard zonnepanelen installatie vooruit betalen is nergens voor nodig.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Verwijderd
Nou...reneeke1970 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:38:
[...]
Hoezo de max A per tracker een probleem? Maak jij niet ergens een denk fout?
Ik ging er even vanuit dat er 3 strings parallel geschakeld werden op 1 tracker.
Met normale 60 cells panelen hebben we het dan toch over ongeveer 3x8A...
Een SMA (
Maar als het idd 2 strings worden, zou het zomaar moeten kunnen....
Ik snap alleen de stringverdeling en aansluiting per tracker niet helemaal.
Heb ook helaas even geen tijd om dat verhaaltje en de situatie terug te lezen.....
[ Voor 14% gewijzigd door paulv1973 op 20-12-2016 23:15 ]
Heb er 22 verwijderd die ik 2 jaar geleden gelegd heb.
Eigenaar heeft het huis verkocht ZONDER de panelen en wil deze nu op het nieuwe huis hebben...
Ach... Wie ben ik.
Was wel blij met de fotos die ik van de getrokken bekabeling gemaakt had...
Pff, zou zo maar kunnen gezien mijn "kennis"reneeke1970 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:38:
[...]
Hoezo de max A per tracker een probleem? Maak jij niet ergens een denk fout?
Bij een 1-fase omvormer denk ik dus aan 1 string per tracker. Op 1 tracker de string van 1590 wp en op de andere tracker een string van 3180 wp.
Met bv 12A lijkt me dat te krap, maar 15A per tracker zou ok moeten zijn. Alleen zeggen sommige omvormers met 2 x 15A dan max 3000w per tracker en ik huh? Dan kan het toch niet? Dat was oa bij een Omnik 5.0k-tl2.
Sunnyboy zou wel kunnen, maar dan kan ik inderdaad beter 2 omvormers kopen of de kleine groep niet leggen.
Die AEG 4600 dacht ik eerst ook van kan niet om die 8,5 A per tracker. Maar zou dus wel kunnen als ik van de string van 3180 er twee van maak. Immers 3 trackers heeft dat ding. Redelijk uniek en duidelijk 1 van de oudere garde. Op zich geeft dat niet, maar weinigen bieden die nog aan.
Ik mag eigenlijk hopen dat ik een enorme denkfout maak en dat er dus veel meer omvormers geschikt zouden zijn.
Edit: zit mijn denkfout soms bij de A aan dc-zijde?
Dat denk ik want snap er geen hout van, één string geeft de stroom van wat het paneel max kan geven. Dat zal nooit niet meer dan 8 zijn. En dat kan iedere omvormer per tracker (mpp) aanizdp schreef op woensdag 21 december 2016 @ 01:21:
[...]
Pff, zou zo maar kunnen gezien mijn "kennis"
Bij een 1-fase omvormer denk ik dus aan 1 string per tracker. Op 1 tracker de string van 1590 wp en op de andere tracker een string van 3180 wp.
Met bv 12A lijkt me dat te krap, maar 15A per tracker zou ok moeten zijn. Alleen zeggen sommige omvormers met 2 x 15A dan max 3000w per tracker en ik huh? Dan kan het toch niet? Dat was oa bij een Omnik 5.0k-tl2.
Sunnyboy zou wel kunnen, maar dan kan ik inderdaad beter 2 omvormers kopen of de kleine groep niet leggen.
Die AEG 4600 dacht ik eerst ook van kan niet om die 8,5 A per tracker. Maar zou dus wel kunnen als ik van de string van 3180 er twee van maak. Immers 3 trackers heeft dat ding. Redelijk uniek en duidelijk 1 van de oudere garde. Op zich geeft dat niet, maar weinigen bieden die nog aan.
Ik mag eigenlijk hopen dat ik een enorme denkfout maak en dat er dus veel meer omvormers geschikt zouden zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
je krijgt wel veel tips, maar niet de uitleg waarom, dus bij deze:izdp schreef op woensdag 21 december 2016 @ 01:21:
[...]
Pff, zou zo maar kunnen gezien mijn "kennis"
stel je neemt een string van 5x dit soort panelen op 1 mpp van de AEG 4600:
http://shop.winkelman-zon...ck-zwart-frame-320wp.html
dan heb je 5x33.6Vmpp = 168Vmpp (hier moet je eigenlijk nog de temperatuur op berekenen, maar die laat ik even weg)
de mpp zal gewoon stoppen bij 8,5A dus 168Vmpp X 8,5A = 1428W en dan stop die mpp.
dat is een beetje jammer van de 5x320Wp=1600Wp.
(een beetje aftopping is geen ramp, dus dit kan allemaal wel, zolang je dat van te voren maar weet dat het zo is.)
je kunt ook 5x dit soort panelen op 1 mpp hangen:
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325/
dan heb je 5x58,0Vmpp= 290Vmpp.
deze panelen leveren 5,7A dus 290Vmpp X 5,7A = 1653W.
nu heb je dus geen last van de max van de mpp zijn A.
(het zijn maar voorbeeldjes en ik heb wel extreme panelen gekozen voor het extra duidelijk maken.
geen idee wat je van plan bent, had ook niet zo een zin om alles terug te gaan lezen.
edit:
als je dan op pagina 38 kijkt van de handleiding van de AEG.
dan zie je een grafiekje die aan geeft wat het rendement van de omvormer is bij verschillende Vmpp's.
pas bij 670Vmpp geeft hij zijn top rendement, maar die is eigenlijk niet te bereiken zonder te veel Voc te hebben.
simpel gezegd, dit is een oudere omvormer die eigenlijk is geoptimaliseerd voor oudere type panelen.
sluit je heftige moderne panelen op dat ding aan, heb je een heel klein beetje verlies.
op zich zelf niet een heel groot probleem om dat te doen, eerder een persoonlijke keuze.
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 21-12-2016 11:38 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Reuze bedankt!
Edit:
Alleen deze vraag ik me af of dat waar is: wat reneeke 1970 schrijft op mijn denkfout qua A:
Dat denk ik want snap er geen hout van, één string geeft de stroom van wat het paneel max kan geven. Dat zal nooit niet meer dan 8 zijn. En dat kan iedere omvormer per tracker (mpp) aan
Het paneel wat ik zou willen leggen geeft een isc van 9A en een imp van 8,6A of bedoel je die waarde niet
[ Voor 75% gewijzigd door izdp op 21-12-2016 12:54 ]
Kan ik onderdelen, zoals alleen een omvormer ook bij de belastingdienst de BTW terug vragen? en het is mijn 2e installatie op dit adres.
Het enige wat ik kan vinden is dat je de BTW terug kan vragen van een installatie mits je een factuur hebt op naam.
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??