Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.094 views

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

mddd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:16:
[...]

Ik ben daar inderdaad wel nieuwsgierig naar en heb er (niet super diepgaand) naar gekeken. Mijn conclusie was wat ik eerder schreef: op den duur (stijgende gasprijs, dalende elektriciteitsprijs, eventueel tijdens verbouwing o.i.d.) een goede optie. Maar volgens mij nog niet bij een bestaande "doorsnee nieuwbouwwoning" situatie.

Ik hoor het graag als ik het verkeerd heb.. maar een ketel met een afschrijving van <100 euro en stookkosten van 400 euro komt op 500 euro per jaar voor verwarming. Als je dat via WP gaat doen dan moet je flinke investering doen in WP systeem en je vervangt gas door stroom. Dus je moet OF in PV investeren OF je betaalt voor de stroom natuurlijk.

Ik heb de startpost natuurlijk gelezen maar niet het complete WP forum doorgelezen. Heb jij weet van een post waarin deze naast elkaar worden gezet qua investering en stroom/gas verbruik?
Wij hebben afgelopen najaar onze HR ketel die netjes op 53 graden draaide (dan is het pas een HR ketel, alles erboven is een hoop gas weggooien, maar dat is een andere verhaal) de deur uit gedaan.

Nu hangt er een warmtepomp, en de gaskraan is dicht. Bijkomend voordeel is dat de pijp van het dak af kon, en daar paste dan weer een setje panelen bij, die van de schuur af konden. (we zaten voor de komst van de warmtepomp op NUL voor elektriciteit (2545 Wp PV en 650 m3 gas)).
Die hebben plaats gemaakt voor 12 x SF170 met solar edge er onder, gezien de grillige schaduwen op diverse tijden.

Nu zijn alle plekken met redelijke zon en voldoende WAF vol.
Niet omdat t moet, maar omdat t kan.
De ene besteed zijn geld aan een enorme data bundel, of de nieuwste telefoon, de ander aan wat anders.

Mijn ketel was 15 jaar oud, en daarna zou ik naast mij service abonnement gaan betalen voor onderdelen.
Naast het gas dat ik moest afrekenen betaalde ik dus ook vast recht voor gas, en het service abonnement.
Ik kijk ook wat verder dan de directe kosten.
Het grootste deel van je geld bij gas betaal gaat naar belastingen. (53%)
Om dat geld te verdienen moet je ook weer belasting betalen, en om dat geld te verdienen moet je ook weer kosten maken.

In 2005 kochten wij onze eerste zonnepanelen omdat we pas eind 2004 een huis kochten.
De tijd van de setjes van 3 panelen (totaal 495 Wp) met een Soladin 600.
Daar waren er toen 10 voor de hele gemeente (13.000 inw.) met subsidie beschikbaar.
We zijn nu 11 jaar verder, en nu hebben we een warmtepomp met subsidie, hopelijk zijn warmte pompen over 11 jaar net zo gemeen goed en een rendabele investering als zonnepanelen nu zijn.

Als ik kijk naar wat ik in 2005 netto betaalde voor mijn panelen, dan is dat wel even schrikken.
Dan had ik beter kunnen wachten. En misschien is dat nu met de warmtepomp weer zo.
Dan haal ik maar de kooltjes uit het vuur, ik schijn redelijk vuurvaste handen te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 08-12-2016 00:05 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

stamppot schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:01:
Wat ik ook in het document las was dat ze door willen met het verschuiven van de energiebelasting van elektra naar gas. En dat de ODE een steeds grotere component van de energierekening gaat worden. In het tabelletje van 20 euro in 2015 naar 135 in 2020.
is reeds aan de gang:
https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

het is een soort push pull werking om de gaskraan dicht te krijgen.
Aan de ene kant duwen met hogere accijns (dat is het toch gewoon) op gas en aan de andere kant subsidie voor warmtepompen.

[ Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 08-12-2016 00:00 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-11 22:30
Andre1973 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:58:
[...]

is reeds aan de gang:
https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

het is een soort push pull werking om de gaskraan dicht te krijgen.
Aan de ene kant duwen met hogere accijns (dat is het toch gewoon) op gas en aan de andere kant subsidie voor warmtepompen.
Ja, weet ik. Maar wat ik nog niet had gezien was hoever die ODE heffing nog door gaat stijgen de komende jaren. Dat was ff iets meer dan ik dacht.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
stamppot schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:28:
[...]

Ja, weet ik. Maar wat ik nog niet had gezien was hoever die ODE heffing nog door gaat stijgen de komende jaren. Dat was ff iets meer dan ik dacht.
de bedoeling van de ODE was om een stuk van de SDE te betalen zodat er meer groene projecten zouden ontstaan.

de ODE is nu 0,68 ct.
de bedoeling was om de ODE langzaam te laten stijgen (vanwege steeds duurdere en meerdere SDE projecten) naar een 2ct in 2020. (er waren vroeger tabellen voor die het wat preciezer vertelde, kan ze niet meer vinden zo snel.)
de bedoeling is om dat geld allemaal via de SDE weer uit te geven.

letop, de ODE is wel voor de BTW, die komt daar nog een keer boven op.
alleen nu begint de tijd de regeling in te halen, en het vraag stuk: "ODE, wat moeten we daar mee." mag wel gesteld gaan worden.
steeds meer projecten zijn goedkoper geworden en kunnen eigenlijk hun eigen broek ophouden.
en sommige potjes worden wel heel erg (mis/ge*)bruikt.
dat je soms wel eens afvraagt waarom word daar geld in gestopt. :?
(met het gros van de projecten ben ik overigens wel erg blij mee. ik zie het zelf helemaal niet zo negatief.)
uiteindelijk heeft de SDE weer veel moeite om het weer uit te geven, door moeilijke regelgeving blijven de projecten aardig achter en weten we niet of de ODE wel gaat stijgen/dalen*.

maar laten we wel wezen, de ODE met 0,68ct op een kWh rekening van 3500kWh is maar 23,80€.
het is natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat. (maar met ongeveer 10m huishoudens zijn het wel vele druppels.)

*) door strepen naar eigen inzicht, lol

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-11 22:30
migjes schreef op donderdag 8 december 2016 @ 10:21:
[...]

de bedoeling van de ODE was om een stuk van de SDE te betalen zodat er meer groene projecten zouden ontstaan.

de ODE is nu 0,68 ct.
de bedoeling was om de ODE langzaam te laten stijgen (vanwege steeds duurdere en meerdere SDE projecten) naar een 2ct in 2020. (er waren vroeger tabellen voor die het wat preciezer vertelde, kan ze niet meer vinden zo snel.)
de bedoeling is om dat geld allemaal via de SDE weer uit te geven.

letop, de ODE is wel voor de BTW, die komt daar nog een keer boven op.
alleen nu begint de tijd de regeling in te halen, en het vraag stuk: "ODE, wat moeten we daar mee." mag wel gesteld gaan worden.
steeds meer projecten zijn goedkoper geworden en kunnen eigenlijk hun eigen broek ophouden.
en sommige potjes worden wel heel erg (mis/ge*)bruikt.
dat je soms wel eens afvraagt waarom word daar geld in gestopt. :?
(met het gros van de projecten ben ik overigens wel erg blij mee. ik zie het zelf helemaal niet zo negatief.)
uiteindelijk heeft de SDE weer veel moeite om het weer uit te geven, door moeilijke regelgeving blijven de projecten aardig achter en weten we niet of de ODE wel gaat stijgen/dalen*.

maar laten we wel wezen, de ODE met 0,68ct op een kWh rekening van 3500kWh is maar 23,80€.
het is natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat. (maar met ongeveer 10m huishoudens zijn het wel vele druppels.)

*) door strepen naar eigen inzicht, lol
2ct + btw in 2020 op een kWh prijs van 18ct is wel 13%. Bij een dalende energiebelasting wordt dat aandeel ook groter.

Het is 1/3 van de kale kWh prijs.

• migjes
stamppot schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:08:
[...]

2ct + btw in 2020 op een kWh prijs van 18ct is wel 13%. Bij een dalende energiebelasting wordt dat aandeel ook groter.

Het is 1/3 van de kale kWh prijs.
jep, en dat geld wat binnen komt word dan gebruikt om windmolens/WKK's/zon etc etc.. te subsidiëren
http://www.rvo.nl/subsidi...IXNivSt5NACFdUaGwodO-8Lrg

dat subsidiëren moet wel, want anders kunnen die zaken nooit concurreren met de kolen centrales.
want kolen centrales krijgen stiekem ook erg veel hulp, zie:
http://www.belastingdiens...elling_van_kolenbelasting
er is dus een vrijstelling van belasting als de kolen worden gebruikt voor elektra opwekking.
waardoor de kale kWh prijs weer erg laag word.

en zo word er veel heen en weer geschoven tot je er misselijk van word.

laatste plannen zijn dus om salderen af te schaffen(in 2020 ergens met een overgangs-regeling of zo iets.), kolen centrales nog meer te gaan helpen(subsidiëren) om "semi" groene dingen bij te gaan laten stoken zo dat die groene stroom kunnen maken.
als we nu een klein beetje minder hulp aan kolen centrales gaan geven, dan kunnen we heel salderen gewoon bekostigen.
maar ik ben bang dat dat beleid iets te liberaal is voor de VVD.
want dit zou macht geven aan de burger om zijn eigen zaakjes te kunnen regelen. >:)

edit:
hier vind je de belasting voor 1000kilo kolen.
http://www.belastingdiens...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
maar die geld dus niet als je er elektra van maakt. :?

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 08-12-2016 12:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11 13:56
Zijn er ook mensen die hier combi/hybride panelen gebruiken? Ik ben al enige tijd aan het onderzoeken wat nu de meeste besparing op zou leveren.

Combipanelen presteren wel wat minder op beide vlakken. Het beste zou zijn om beide panelen onafhankelijk van elkaar te hebben. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel informatie over te vinden.. Heeft iemand ervaring met hybride panelen of heeft zowel een zonneboiler en zonnepanelen op het dak liggen?

Onlangs een nieuwbouwwoning gekocht met dak op het zuiden. Geen last van schaduw oid. Ben van plan om het hele dak vol te gooien met panelen (even afhankelijk van de kosten).

Ik krijg 4k euro aan subsidie welke ik mag besteden aan zonneboiler/panelen. Dus dat is mooi meegenomen :)

• Andre1973

Andre1973

biggydeen2 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:27:
Zijn er ook mensen die hier combi/hybride panelen gebruiken? Ik ben al enige tijd aan het onderzoeken wat nu de meeste besparing op zou leveren.

Combipanelen presteren wel wat minder op beide vlakken. Het beste zou zijn om beide panelen onafhankelijk van elkaar te hebben. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Er is zoveel informatie over te vinden.. Heeft iemand ervaring met hybride panelen of heeft zowel een zonneboiler en zonnepanelen op het dak liggen?

Onlangs een nieuwbouwwoning gekocht met dak op het zuiden. Geen last van schaduw oid. Ben van plan om het hele dak vol te gooien met panelen (even afhankelijk van de kosten).

Ik krijg 4k euro aan subsidie welke ik mag besteden aan zonneboiler/panelen. Dus dat is mooi meegenomen :)
Use all energy
Maakt panelen die water verwarmen voor achter een gewoon zonnepaneel.
Deze worden er achter geklemd, en daarbij blijft de garantie van het originele PV paneel behouden.
volgens mij hebben ze nu 2 maten, voor n"oud" paneel met 5" cellen en een voor een met 60 6" cellen (1 x 1,65 ongeveer). (geen relatie & geen ervaring mee)

Veel andere PVT panelen (zo heet dat in vak jargon) gaven in het verleden storing.

http://www.triplesolar.eu/
heeft PVT panelen in een, deze dienen geloof ik ook meteen als dakbedekking, maar heb ik geen ervaring mee.

De meeste PVT panelen koelen het paneel terug tot max. 40 graden, daarmee haal je extra rendement uit je PV kant en kan je ook makkelijk een warmte pomp voeden. (vandaar dat tripol geloof ik, Elektriciteit, warmwater en warmtepomp oplossing in een)

• migjes
biggydeen2 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:27:

lees, ter aan vulling van andre.

je hebt ook nog dit soort collectors:
http://www.hrsolar.nl/zon...6-m2-pv-formaat-collector
lekker de maat van een gemiddeld pv paneel dus leuke combi's te verzinnen.
maar stiekem zitten er wel meer kosten aan, maar dat komt omdat de look's ook wat willen en dat is altijd iets duurder (voor vele te duur.).

persoonlijk zou ik iets van PVT niet doen, het is te duur, te lastig, en nooit het rendabelste.
het zijn mooie woorden, maar praktijk is weerbarstig, helaas.
(een hele goede door zetter krijgt het wel voor elkaar, maar heeft een aardige portomone nodig.
of een zelf bouwende hobbyist die het wel lukt. maar heb vele zien proberen hier maar niemand zien slagen. :-( )

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
The_Engineer schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 15:58:
[...]
Wel vind ik goed dat ze de omvormer geïntegreerd hebben met hun powerwall. Hierdoor heb je minder verlies dan als je eerst naar 230 Vac moet om dan terug te gaan naar DC.
Ik heb hierover contact opgenomen met Tesla en zij geven aan dat de levering van de nieuwe Powerwall februari 2017 van start gaat. De ingebouwde omvormer is echter voor de batterij, niet voor het PV systeem.

Je kunt volgens Tesla echter de gelijkstroom uit je PV systeem direct aansluiten op de batterij, zodat je geen conversie verliezen hebt. Dit zou echter meer kosten dan een systeem waarin het twee maal wordt omgevormd, en het zou een gemiddeld verlies hebben van 3%. Aan jou dus de keuze of je dit wilt.

Als je hem direct zou aansluiten op de batterij scheelt dat bij een nieuw PV systeem echter weer de kosten van een omvormer (rond de €1000,-). Ze konden nog niet aangeven wat het prijsverschil is tussen direct aansluiten en omvormen. Nog even afwachten dus..

• Andre1973

Andre1973

SMA heeft een omvormer met een ernaast gebouwde accu ( zit er aan vast geklikt) deze is al leverbaar. hierbij kun je zelf gaan instellen hoeveel ie moet gaan leveren aan het huis en wanneer.

[ Voor 30% gewijzigd door Andre1973 op 08-12-2016 16:04 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Daan87423 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:21:
[...]
de gelijkstroom uit je PV systeem direct aansluiten op de batterij, zodat je geen conversie verliezen hebt. Dit zou echter meer kosten dan een systeem waarin het twee maal wordt omgevormd[...]
DC/DC omzetting is inderdaad iets makkelijker dan DC/AC omzetten, maar niet heel veel.
Conversie tussen de MPPT spanning (=variabel) en accuspanning (=variabel) blijft nodig, met bijbehorende verliezen :)
Direct aansluiten is een recept voor interessante natuurkunde-experimenten (lees: exploderend lithium).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
WIlde deze graag even met jullie delen:

Holy Solar

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:40
Haha, tja zo kan het ook, persoonlijk zie ik liever een vol dak maar hé met een beperkt budget maak je er toch iets moois van :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:39
Kunnen ze de resterende gaten mooi vullen met mono's :Y

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jerrythafast schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:48:
Kunnen ze de resterende gaten mooi vullen met mono's :Y
Inderdaad, zal een mooi effect geven :)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-11 14:43

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Dat is toevallig.

Kwam vanmiddag dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bsemwsa.jpg

• Jerrythafast
De hamvraag is nu natuurlijk... Wat is ZEK?

Google brengt mij hier, maar dat beantwoordt de vraag niet...

EDIT: Nog iets verder gegoogled... het is Zaanse Energie Koöperatie. Opvallend genoeg is er ook een foto van die installatie zonder ZEK.

[ Voor 110% gewijzigd door Jerrythafast op 08-12-2016 23:08 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 09:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Laatst reed ik hier langs...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mBxEEdLl.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Gasschuif op 08-12-2016 23:36 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Jerrythafast schreef op donderdag 8 december 2016 @ 23:01:
De hamvraag is nu natuurlijk... Wat is ZEK?

Google brengt mij hier, maar dat beantwoordt de vraag niet...

EDIT: Nog iets verder gegoogled... het is Zaanse Energie Koöperatie. Opvallend genoeg is er ook een foto van die installatie zonder ZEK.
Het was bij Wormer
Ze hebben poly panelen tussen de monos om dit zichtbaar te maken.

Reclame maken ok maar ik vind een vol mono dak toch echt mooier

[ Voor 5% gewijzigd door ApC_IcE op 09-12-2016 07:42 ]

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-11 22:25
Eind november had ik een jaar de zonnepanelen. Ik heb ergens tussen de 500-600 overgehouden. Omdat ik dit nu opmaak met een warmtepomp airco heb ik nooit aangegeven dat ik stroom ging terugleveren (ik was toen al klant bij Energiedirect).

Nu ben ik overgestapt en maakte ze de eindrekening in orde. Daar zag ik tot mijn schrik dat ik 2057kWh verbruikt zou hebben. Mijn zonnepanelen hebben een kleine 3300kWh opgewekt en mijn verbruikt was zo'n 2600kWh. Ik moest 246 euro bijbetalen....
Dit klopte dus niet en ben ik gaan bellen, omdat ED al aangaf dat hun geschatte verbruik niet klopte met wat ik heb verbruikt had ik als reden bij het doorgeven van de meterstanden aangegeven dat ik zonnepanelen had.
Ik noteer elke maand de stand van mijn ferrarismeter.

Na telefonisch overleg hebben ze alles opnieuw bekeken en hebben ze nu netjes via mail aangegeven dat ik mijn teruggeleverde stroom uitgekeerd krijg. Ik was juist van mening dat als je het niet aangeeft en je installatie via energieleveren.nl niet is aangemeld bij de netbeheerder dat je het niet terugkrijgt.

Toch wel netjes van Energiedirect.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt een Ferraris. Dan is er maar één meterstand die voor de afrekening gebruikt kan worden, dus ze hadden geen keus :)
Het lompe is juist dat ze hun geschatte stand gebruikten in plaats van de door jou doorgegeven feitelijke stand.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Binnetie
  • Laatst online: 12-11 22:25
Maar dan zien ze toch in hun systeem dat ik niet ben aangemeld als 'terugleveraar' en daarom het overschot niet uitkeren? Tenminste dat lees je ook op de website:
Voorwaarden teruglevering bij energiedirect.nl

Voor het terugleveren van stroom aan energiedirect.nl, gelden onderstaande voorwaarden:

Je staat bij de netbeheerder geregistreerd als een klant die mag terugleveren.
Je levert energie terug aan het stroomnet.
Je neemt stroom af van energiedirect.nl.
Je hebt een geschikte stroommeter.
Je hebt een kleinverbruiksaansluiting (waarde: maximaal 3 x 80 A).
Mijn netbeheerder wil dan direct de meter vervangen enzo. Ik heb overigens een ferraris met 2 telstanden.

Verwijderd

Fairy schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:54:
[...]

Inderdaad, zal een mooi effect geven :)
Referentie van Bisol solar, dit is de Johannes de Doper kerk in Hoofddorp:

Afbeeldingslocatie: http://www.bisol.com/modules/mod_btslideshow/images/356/slideshow/hoofddorp-church.jpg

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Offtpic,

? Met je nieuwe vliegauto, betaald van je energie overschot. :P

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/xT0BKsxBTHGI6snIJy/giphy-downsized-large.gif

Bron; http://www.businessinside...f-creating-a-flying-car-1

[ Voor 25% gewijzigd door PClop op 09-12-2016 11:58 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-11 12:59

Pathogen

Shoop Da Whoop

Als je een Ferraris hebt met piek en daltarief, hoe werkt dat dan met terugleveren?

Bijvoorbeeld: aan het begin van het jaar start de meter op 5000 piek, 5000 dal
Door mijn awesome PV installatie wek ik in een jaar tijdens piekuren 3000kWh op.
Ik verbruik 2000 piek en 1000 dal, dus aan het eind van het jaar kom ik op meterstanden van 4000 piek 6000 dal.

Wordt dit dan 1 op 1 tegen elkaar weggestreept en betaal ik €0 (aan kWh dan, vastrecht niet meegerekend), betaal ik voor mijn dalverbruik en wordt het piekoverschot van 1000kWh gesaldeerd, of gebeurt er nog iets anders?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Pathogen schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:30:
Als je een Ferraris hebt met piek en daltarief, hoe werkt dat dan met terugleveren?

Door mijn awesome PV installatie wek ik in een jaar tijdens piekuren 3000kWh op.
Ik verbruik 2000 piek en 1000 dal, dus aan het eind van het jaar kom ik op meterstanden van 4000 piek 6000 dal.

Wordt dit dan 1 op 1 tegen elkaar weggestreept en betaal ik €0 (aan kWh dan, vastrecht niet meegerekend), betaal ik voor mijn dalverbruik en wordt het piekoverschot van 1000kWh gesaldeerd, of gebeurt er nog iets anders?
Volgens mij worden de piektarieven met elkaar vereffend en de daltarieven ook.

Als je in de daltarieven veel verbruikt maar weinig opwekt, kan dit ongunstig uitvallen.

Correct me if I'm wrong maar zo zat het volgens mij. Gemiddeld gezien is het verschil normaliter klein.

Zelf heb ik bewust een enkel tarief genomen om het simpel te houden en hoef ik ook niet op afwijkende tijden te wassen. Eigenlijk is het ook achterhaald, want overdag schijnt de zon, dus dan is wassen voor mij in principe het meest gunstig.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 09-12-2016 11:48 ]

• Jerrythafast

Dit verschilt per energiebedrijf. Wij zitten bijvoorbeeld bij Vandebron. Zij rekenen in deze situatie voor zonnepanelenbezitters als volgt:
1. Je krijgt 1000x het kale piek leveringstarief + BTW uitgekeerd
2. Je betaalt 1000x het kale dal leveringstarief + BTW
3. Je betaalt geen ODE of energiebelasting, want het netto saldo is 0

Onder de streep krijg je voor je kWh'tjes dus het verschil tussen het piek tarief en het dal tarief terug :)

Sommige andere energiebedrijven zijn ook zo gaan rekenen, maar velen doen het ook op de makkelijke manier: het saldo is 0, dus je betaalt niks en je krijgt niks. Dat zou dan een heel klein beetje in jouw nadeel zijn.

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:43
Tweakers,

Ik heb enkele weken geleden mijn SE-set binnengekregen, en heb het zelf geinstalleerd.
Ten tijde van levering ontving ik van Solar Edge een mail dat mijn leverancier een monitoring account had aangemaakt, en dat ik die nu moet bevestigen.

Nu ik er wat meer over lees, valt me op dat de installateur (die bij mij dus niets geinstalleerd heeft), altijd kan zien hoe mijn systeem functioneert, en dat hij zelfs een "birds-eye" view krijgt over al zijn systemen.

Hierover ben ik allerminst te spreken; ik bestel gewoon spullen, plaats het zelf, en ik zit er totaal niet op te wachten dat iemand die alleen de spullen aan mij verkocht heeft real-time informatie kan zien over mijn systeem. Dat de fabrikant informatie verzamelt over de prestaties van de techniek is nog tot daar aan toe.

Als ik een LG televisie koop bij de Mediamarkt, wil ik ook niet dat Mediamarkt ziet wat mijn kijkgedrag is.
Als ik een auto koop bij een normale garage wil ik ook niet dat zij kunnen zien wat mijn rijgedrag is.

Ik heb mijn account dus nog niet geactiveerd, omdat ik dit pertinent niet wil.
Wellicht sla ik door, en ben ik erg naïef, maar ik vind dit erg opmerkelijk.

Hebben jullie hier ervaring mee?

• Jerrythafast
Laro schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:16:
Tweakers,

Ik heb enkele weken geleden mijn SE-set binnengekregen, en heb het zelf geinstalleerd.
Ten tijde van levering ontving ik van Solar Edge een mail dat mijn leverancier een monitoring account had aangemaakt, en dat ik die nu moet bevestigen.

Nu ik er wat meer over lees, valt me op dat de installateur (die bij mij dus niets geinstalleerd heeft), altijd kan zien hoe mijn systeem functioneert, en dat hij zelfs een "birds-eye" view krijgt over al zijn systemen.

Hierover ben ik allerminst te spreken; ik bestel gewoon spullen, plaats het zelf, en ik zit er totaal niet op te wachten dat iemand die alleen de spullen aan mij verkocht heeft real-time informatie kan zien over mijn systeem. Dat de fabrikant informatie verzamelt over de prestaties van de techniek is nog tot daar aan toe.

Als ik een LG televisie koop bij de Mediamarkt, wil ik ook niet dat Mediamarkt ziet wat mijn kijkgedrag is.
Als ik een auto koop bij een normale garage wil ik ook niet dat zij kunnen zien wat mijn rijgedrag is.

Dit is inderdaad de gebruikelijke gang van zaken bij SolarEdge. Bij zelf geïnstalleerde systemen slaat dit inderdaad nergens op. In het verleden hebben anderen in dit topic met een vergelijkbare situatie al eens bij SolarEdge support aan de bel getrokken dat ze graag zelf hun account willen kunnen beheren. Volgens mij zet SolarEdge support de installatie dan over op een nieuw installateursaccount waar alleen jijzelf bij kan.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Tweakers,

Hij kan niets van je "gedrag" zien, wat bij je andere voorbeelden wel het geval is. Hij kan 2 dingen er uit afleiden:

1 Functioneert alles goed
2 Hoe het weer geweest is bij je in de buurt.

#1 lijkt mij handig... Jij als tweaker zal het zelf ook wel in de gaten houden, maar veel mensen kijken niet naar dit soort zaken na plaatsing.
#2 kan hij ook nakijken op de site van het KNMI

Je privacy wordt dus niet echt aangetast, dus ja... Je slaat in mijn ogen (nogal) een beetje door.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Ik ben van plan om 15 Canadian 295M met Solar Edge P300 optimizers te laten plaatsen op mijn dak. Dit zal dan maximaal 4,425Wp opwekken. Diverse offertes komen met een SE-4000 omvormer.

Nu kwam ik echter de Solar Edge 3680 HD wave tegen met een efficiëntie waar ik van ga kwijlen. Als ik uit ga van een maximale piek van 0.85*4,425 kom ik uit op 3760Wp. Nog steeds iets meer dan de 3680W.

Wat denken jullie? Gaan voor de nieuwe HD wave of de SE-4000?

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13

Ten eerste wek je ook in de dal perioden op, iig 2/7 deel van je opwek + nog wat feestdagen.

Ik zit bij VanDeBron ( voorheen GC maar deed hetzelfde) en heb een ferraris meter oOo
Ze salderen financieel.
1) Uitrekenen hoeveel je piek betaald/ terug krijgt
2) Uitrekenen hoeveel je dal betaald/ terug krijgt
Verschil betaal je (negatief saldo, je bent netto nog verbruiker)
Als je saldo positief (netto opwekker) wordt zal je waarschijnlijk (afhankelijk van verbruik/opwek) alleen het kale dal tarief + btw terug krijgen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Jerrythafast
WoudseHoeve schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:16:
[...]

Ten eerste wek je ook in de dal perioden op, iig 2/7 deel van je opwek + nog wat feestdagen.

Ik zit bij VanDeBron ( voorheen GC maar deed hetzelfde) en heb een ferraris meter oOo
Ze salderen financieel.
1) Uitrekenen hoeveel je piek betaald/ terug krijgt
2) Uitrekenen hoeveel je dal betaald/ terug krijgt
Verschil betaal je (negatief saldo, je bent netto nog verbruiker)
Als je saldo positief (netto opwekker) wordt zal je waarschijnlijk (afhankelijk van verbruik/opwek) alleen het kale dal tarief + btw terug krijgen.
Bij een positief saldo verschilt het ook weer enorm per aanbieder. Ik denk dat de meeste inmiddels in de afgelopen maanden wel wakker zijn geworden en een teruglevertarief in hun tarievenoverzicht hebben gezet nu PV zo'n vlucht genomen heeft. De ene aanbieder biedt rond de 10 cent, de andere houdt het bij het kale tarief (al dan niet met BTW) van rond de 4 a 5 cent per kWh.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Ja, dat vind ik ook vreemd. Anderen vinden dat geweldig, maar ik ga niet zo mee in de Internet-of-Things hype. Kwestie van persoonlijke mening: Een omvormer moet het gewoon 10-20 jaar doen en je maakt mij niet wijs dat Solaredge gegarandeerd de komende 10-20 jaar security updates naar je omvormers stuurt (ja, je kunt via die verbinding ook nieuwe firmware in je omvormer krijgen).

Daarnaast vond ik de solaredge portal nou ook weer niet zo'n grote wow-factor hebben dat ik nu het gevoel heb ik dat ik iets mis.

Daarom heb ik er ook bewust voor gekozen om mijn solaredge niet aan internet te koppelen.
Als je van een beetje tweaken houdt, dan kun je de logging ook prima zelf uitlezen met een raspberry pi of zo.
Ik log dus alles alleen in een lokale database en heb daar mijn eigen grafiekjes met statistieken op gemaakt.

(en ja, ik wil als ik niet thuis ben ook wel eens kijken hoe mijn systeem het doet, dus ik push ook nog wel wat data/grafiekjes naar een eigen publieke website).

Mocht je die kan op willen, dan heeft Jerrythafast dat keurig uitgelegd in een ander draadje.

• WoudseHoeve
Jerrythafast schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:22:
[...]
Bij een positief saldo verschilt het ook weer enorm per aanbieder. Ik denk dat de meeste inmiddels in de afgelopen maanden wel wakker zijn geworden en een teruglevertarief in hun tarievenoverzicht hebben gezet nu PV zo'n vlucht genomen heeft. De ene aanbieder biedt rond de 10 cent, de andere houdt het bij het kale tarief (al dan niet met BTW) van rond de 4 a 5 cent per kWh.
VanDeBron stelt : "Bij overproductie bedraagt de terugleververgoeding het bovenstaand tarief min de overheidsheffingen. " gecopieerd uit het tarieven overzicht van het zonnecollectief.
Als je dan ook nog in het zonnecollectief gaat dan krijg je altijd 0,08650 + btw terug ..... en een lagere abonnement prijs :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• ApC_IcE

ApC_IcE

Tweakers,

Of je nou wel of niet doorslaat laat ik in het midden.
Stuur een mail naar SolarEdge dat je alles in eigen beheer wilt doen.
Ben je van alles af.
Enige nadeel is dat diegene waar je het gekocht heeft niet als "service" met je mee kan kijken. Althans we met jouw account. Dus of dat zo belangrijk is.

Wat hierboven wordt beschreven met logging op eigen netwerk en niet via se is ook een mooi alternatief.

De mogelijkheden zijn er zat.
Solar edge ftw

Al had de leverancier het wel even mogen zeggen.
Al heeft hij wel de portal voor je ingesteld. Ook de layout toevallig? Dat lijkt me stug aangezien die niet weet welke optimizer waar zit.

Iets anders.
Hoe zit het met de garanties als je alles zelf gedaan hebt?
Moet een omvormer etc niet door een gekwalificeerd iemand gedaan worden?

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-11 07:22
Tweakers,

...
Als je het zelf installeert dan kan je beter jezelf aanmelden als installateur bij Solar Edge.
Dat is de normale gang van zaken. Ik heb het zelf ook zo gedaan. Er werden geen vragen gesteld.
Dan kan je ook makkelijk zelf alle instellingen aanpassen. Zoals bijvoorbeeld de API key.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-11 07:22

Ik heb geen Ferraris maar wil toch even melden hoe Greechoice saldeert bij terugleveren.
Alles is 11 cent. Lekker makkelijk. Er is geen onderscheid meer tussen hoog en laag.
Dat is natuurlijk alleen als je netto teruglevert.
Salderen

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Tweakers,

Bij alle DHZ sets en sets die wij die wij verkopen en installeren met SE doen wij hetzelfde. Je kunt dit zien als 'meekijken' en inbreuk op privacy maar de meeste mensen zien het als service, een stukje zekerheid en de mogelijkheid tot razendsnelle hulp als er iets is met je set. Wij krijgen als installateurs namelijk ook cursussen van SE om fouten te kunnen ontdekken, grafieken te kunnen uitlezen etc. Ons installersaccount met alle verkochte SE omvormers wordt dagelijks ingekeken, als er ergens een alert is zien wij dat direct en kunnen we de klant erop attenderen en indien gewenst voorzien van advies.
We gaan echt niet elke dag uitgebreid in alle accounts zitten kijken hoeveel atroom je aan het produceren bent, we hebben gelukkig wat anders te doen dan dat.

Wat hier al eerder aangegeven werd kun je SE vragen jou een eigen installers account te geven, dan kan er niemand met je 'meekijken' behalve SE zelf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 08:19
Kan iemand meekijken of dit wat is qua materialen?
Zover ik zie zit ik goed (exclusief MC4 connectoren/6mm2 kabel naar omvormer) voor de complete installatie.

De "Vaste Dakhaak Medium 40-50 mm" zijn in totaal 40 stuks (4 stuks per paneel)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g0VPDDG.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8HsBmha.png

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-11 08:48
Elsandre schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 21:08:
Zover ik zie zit ik goed (exclusief MC4 connectoren/6mm2 kabel naar omvormer) voor de complete installatie.

[afbeelding]
[afbeelding]
Als je googled op clickfit calculator password, kun je de gegevens zo invullen en rolt er een complete boodschappen lijst uit. Deze is wel afhankelijk van wat je opgeeft qua windbelasting

[ Voor 56% gewijzigd door Candymirror op 09-12-2016 21:52 ]

• Andre1973

Andre1973

Elsandre schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 21:08:

[afbeelding]
[afbeelding]
Er gaat i.i.g. iets mis met je aantal dakhaken.
er staat 30 bij Wp en bij aantal 1.
Verder is het aantal dakhaken afhankelijk van het windgebied, als je niet aan de kust zt zou dit best kunnen, maar hier aan de kust is 4 haken per panelen van 1,65 x 1 wat weinig (eerder 5 tot 5,5).

Weet je zeker dat er medium haken op moeten? de standaard haken (30-39) zijn de meest gebruikte. (o.a. sneldekkers) Anders even ruim van te voren bestelen en eentje passen, ze moeten er strak op gaan, eventueel een beetje geholpen met de hamer.

veder zou ik iets meer kleurkappen (totaal 30 ofzo) voor op de schroeven bestellen, laat je er eentje vallen dan is het net niet af, voor het geld hoef je dat niet te laten.

En waarom een 5kW omvormer op 3kWp? komt het er 2x op te liggen O-W?

• No Hands
Clickfit haken om de 50/60cm is goed hoor. Wij hebben dat op de boulevard van egmond aan zee zitten en dat gaat nergens heen.

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Op dit moment 0W opbrenst, geen foutmelding vanuit de omvormer. communicatie met optimizers werkt nog. Raar :(

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Jerrythafast
Hier ook last van, hij is al 7x uitgegaan vandaag ;w Sommige optimizers zijn hier ook al een uur niet meer wakker.

[ Voor 37% gewijzigd door Jerrythafast op 10-12-2016 15:23 ]

Jerrythafast schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:22:
Hier ook last van, hij is al 7x uitgegaan vandaag ;w Sommige optimizers zijn hier ook al een uur niet meer wakker.
Vreemd.
Hier is de stringomvormer onafgebroken aan het produceren vanaf 9.15 deze ochtend.
Maar meer als 204 watt heb ik nog niet gezien. ;)

Eindstand: 0,388 kWh - 0,065 kWh/kWp :O

/edit: verkeerde topic zie ik nu.... :)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2016 15:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
No Hands schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 14:51:
Clickfit haken om de 50/60cm is goed hoor. Wij hebben dat op de boulevard van egmond aan zee zitten en dat gaat nergens heen.
Ik denk dat het niet de afstand is die bepalend is voor aantal haken.
De breedte van drie dakpannen bepaalt de hoeveelheid. En als daar toevallig geen haak kan zitten ga je terug naar de tweede pan, dus een paar extra bestellen is altijd safe

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973

Andre1973

Volgens mij bepaal je aan de hand van de CF calculator het aantal haken.
daarvoor voer je wat zaken in als de hoogte van de nok en goot, windgebied en hoe het zich verhoud tot de rest van de omgeving. Wij plaatsen hier (Noord holland, windgebied 1) meestal zo'n 4 haken per SF paneel (1x1,25 m) en 5 tot 5,5 per standaard (1x1,65m) paneel.

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 08:19
dank je wel voor de tip van het wachtwoord, misschien willen wij in de toekomst uitbreidden naar noord.
Daardoor de 2 Mppt en wat hogere max WAP.

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
Ik heb even een vraagje over mijn voorspellingen van mijn paneeltjes. Zonneplan heeft een indicatie gegeven wat het systeem ongeveer per maand gaat opbrengen. Daarnaast heb ik wat percentages gevonden en in een lijst gezet. Tot slot heb ik via een site de zogenaamde LOB gemiddelden en daadwerkelijk LOB cijfers tot nu toe.

Nu valt het me op dat er nogal wat verschil in de waardes zit. Heeft iemand een idee wat een beetje een betrouwbare verdeling is? In November en December is mn opbrengs in elk geval hoog maar dit is volgens mij bij de meesten dit jaar.. Raar is dan wel dat ik ook best veel boven het LOB gemiddelde zit van November 2016

zonneplan percentage LOB gemiddeld LOB gemeten Daadwerkelijk
126 135 107
172 225 166
340 318 314
453 540 433
462 585 492
453 585 484
450 585 480
416 495 449
347 450 333
258 315 238
136 135 107 127 154
109 90 67 0 72 (tot nu toe)

• Andre1973

Andre1973

@ krijnvanleeuwen Ik denk dat er iets meer uitleg moet bij die cijfertjes.
Maar wat ik zie in opbrengsten (kan 18 installaties met SE zien) dat de O-W installaties het niet heel best deden in december tot nu toe en de installatie op schuin dak veel beter, zit bijna een factor 32 tussen hier en daar.
Is niet zo raar natuurlijk met en lage zon, dus als jouw panelen een flinke hoek hebben t.o.v. de horizon, dan zal de opbrengst best wat beter zijn dan gemiddeld.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
krijnvanleeuwen schreef op zondag 11 december 2016 @ 21:46:
Nu valt het me op dat er nogal wat verschil in de waardes zit. Heeft iemand een idee wat een beetje een betrouwbare verdeling is?
Die LOB is een voorbeeldsysteem. Dat hoeft dus helemaal niet overeen te komen met jouw systeem. Bijvoorbeeld als jij een systeem hebt dat erg vlak ligt dan krijg je een andere verdeling dan een systeem dat op een schuin dak van 40 graden ligt.

Je kunt het beste een tool als PVGIS gebruiken, daar zo precies mogelijk de eigenschappen van je systeem inzetten en kijken wat er dan uitkomt (overigens is dat natuurlijk ook wat je leverancier doet- al doen zij er misschien een kleine 'voorzichtigheidsfactor' overheen want ze willen je natuurlijk niet teveel beloven en vervolgens blij maken met een dode mus.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• krijnvanleeuwen
Bedankt! PVGIS komt erg in de buurt van wat zonneplan heeft opgegeven... Daar maar mee werken in pvoutput

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11 17:45
Is er hier ervaring met het collectieve aanbod van Eigenhuis?

Ze hebben een collectief aanbod van SolarNRG. Voor bijvoorbeeld 10 keer Canadian Solar CS6K-270M met een Growatt omvormer is de totaal prijs inclusief installatie na belasting teruggave € 2.956. Lijkt mij een erg nette prijs of kan het nog voordeliger?
GoEV6 schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:14:
Is er hier ervaring met het collectieve aanbod van Eigenhuis?

Ze hebben een collectief aanbod van SolarNRG. Voor bijvoorbeeld 10 keer Canadian Solar CS6K-270M met een Growatt omvormer is de totaal prijs inclusief installatie na belasting teruggave € 2.956. Lijkt mij een erg nette prijs of kan het nog voordeliger?
Is een gewone prijs....
http://www.sun-solar.nl/i...steem-2700-euro-sunsolar/
2133 excl btw (dus na belasting teruggave)
Reken op een +/- 700 euro installatiekosten. 2833 euro all-in

Is maar een voorbeeld. Ligt je dak vol met maar 10 panelen?
Heb je schaduw? Afmetingen dak? Hellingshoek? Welke kant kijken ze op? Is er aan de andere kant ook plek?
Voordeliger kan het als je ze zelf op dak gooit.

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2016 19:27 ]

• GoEV6
AUijtdehaag schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:20:
[...]

Is een gewone prijs....
http://www.sun-solar.nl/i...steem-2700-euro-sunsolar/
2133 excl btw (dus na belasting teruggave)
Reken op een +/- 700 euro installatiekosten. 2833 euro all-in

Is maar een voorbeeld. Ligt je dak vol met maar 10 panelen?
Heb je schaduw? Afmetingen dak? Hellingshoek? Welke kant kijken ze op? Is er aan de andere kant ook plek?
Voordeliger kan het als je ze zelf op dak gooit.
Heb (zo goed als) geen schaduw. Ligging op zuid, hellingshoek van 40 graden. Meer dan 10 kan ik er niet kwijt door dakraam en schoorsteen.
GoEV6 schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:32:
[...]

Heb (zo goed als) geen schaduw. Ligging op zuid, hellingshoek van 40 graden. Meer dan 10 kan ik er niet kwijt door dakraam en schoorsteen.
En met een andere maat?
SF-170 S: 1257 x 977
ECsolar 210: 1580 x 808
ECsolar 275: 1580 x 1060
etc.

Je kan je dakpan(nen) opmeten en dakpannen tellen.
En dan een tekeningetje maken. Dan kunnen we verder puzzelen.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-12-2016 19:52 ]

• GoEV6
AUijtdehaag schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:35:
En met een andere maat?
etc.
Kan ook idd. Wordt dan wel ff puzzelen. Tips om op een makkelijke manier de ruimte op je dak te bepalen?
Ja pannen tellen.

Meet door je dakraam even de breedte van 2 a 3 pannen, en de hoogte van 2 pannen.
Van pan tot pan dus.

2 a 3 pannen, zodat je een gemiddelde hebt.

• GoEV6
Ik zal morgen een foto maken en wat opmeten en posten.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 10:26
Even de nieuwe installatie bij mijn ouders delen. Met enige trots, want ze zijn toch wel 'aangestoken' door mijn (in vergelijking) kleine 1,74kWp installatie.
(overigens is het ook voor 1/3de voor ons kantoor op de begane grond)

18x Trina Solar 275 (4950 Wp) op een SolarEdge 5K (3-fasen)

10 op oost-zuid-oost
8 op zuid-zuid-west (helaas konden het er niet geen 9 worden, de pijp stond precies op de naad)
De hoek is zo'n 28 graden geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/2016-12-13_PV_Amazone_IMG_2862.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/2016-12-13_PV_Amazone_IMG_2864.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door NovapaX op 13-12-2016 11:03 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• krijnvanleeuwen
Creatief opgelost zo

• PClop
  • Niet online
Nu ONO en WNW nog ?

>:)

• NovapaX
Tja, gelukkig paste het eigenlijk nog vrij netjes.
(zelf het dak opgemeten en legplan gemaakt, zodat ze niet voor verrassingen kwamen te staan)

Alleen de schoorsteen had voor het mooie zo'n 20cm hoger op het dak moeten staan... maargoed.
Misschien ooit nog eens de west-noord-west kap vol leggen. Gewoon op die 5K omvormer erbij als dat past... moet ik nog eens uitzoeken.
Opbrengst is dan niet bijster hoog, zo'n 65% ofzo... maargoed.

Op de andere twee kappen kunnen in totaal nog 20 panelen bij op inderdaad.
Misschien als ik hier op kantoor nog een elektrische auto op ga laden.... maar vooralsnog is dit wel even prima.
(Dekt helaas nog lang niet het eigen verbruik met een Plug-in Hybride, vijver, aquarium en kantoor aan huis)

[ Voor 25% gewijzigd door NovapaX op 13-12-2016 12:38 ]

Sparql TV wiki

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

NovapaX schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 12:35:
Tja, gelukkig paste het eigenlijk nog vrij netjes.
(zelf het dak opgemeten en legplan gemaakt, zodat ze niet voor verrassingen kwamen te staan)

Alleen de schoorsteen had voor het mooie zo'n 20cm hoger op het dak moeten staan... maargoed.
Misschien ooit nog eens de west-noord-west kap vol leggen. Gewoon op die 5K omvormer erbij als dat past... moet ik nog eens uitzoeken.
Opbrengst is dan niet bijster hoog, zo'n 65% ofzo... maargoed.

Op de andere twee kappen kunnen in totaal nog 20 panelen bij op inderdaad.
Misschien als ik hier op kantoor nog een elektrische auto op ga laden.... maar vooralsnog is dit wel even prima.
(Dekt helaas nog lang niet het eigen verbruik met een Plug-in Hybride, vijver, aquarium en kantoor aan huis)
Voor je idee....

Ik heb bij een klant 27x 250Wp op een SE5K gehangen.
En dat allemaal op Zuid. Wel onder 2 verschillende dakhellingen.
Loopt als de brandweer...

Dus jij kan er nog wel wat bijleggen hoor.
Zeker als dit je huidige verbruik niet dekt, gewoon doen O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• NovapaX
Eerst de server maar eens vervangen. (Kost ook geld)
Die ouwe Mac Pro slurpt zo'n 190 watt continu. Dus zo'n 1650 kWh op jaarbasis. Alleen dat is al bijna 20% van het verbruik hier. Vervangen voor een mac mini (ofzo) scheelt zo'n 1500 kWh op jaarbasis.
Daar kan ik al bijna 10.000 km electrisch op rijden....

Sparql TV wiki

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-11 13:17
Ik wil het dak van mijn woning vol gaan leggen met panelen. Helaas heb ik alleen plek aan de achterkant van de woning (oosten, geen schaduw) vanwege de dwarskap aan de voorkant. Aan de achterkant kan ik 13 'normale' panelen van 165x100 kwijt. Nu wil ik ook meteen m'n schuurtje vol gaan leggen. Deze staat ook met het dak op het oosten en ik kan daar 10 panelen op kwijt. Mij lijken de Trina Honey Plus TSM-290 wel wat, maar als het goedkoper kan met evenveel WP dan hoor ik het graag ;). Plaatsen doen we zelf.

Nu mijn vraag... Kan ik het hele zooitje op één 3-fasen omvormer aansluiten? Bijvoorbeeld een SolarEdge SE7k? Of is het handiger om voor 2 kleinere enkelfasige modellen te gaan? Het schuurtje staat wel zo'n 6 meter van de woning... De grootste verbruiker (warmtepomp) zit op 1 fase.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
GoEV6 schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:54:
[...]

Kan ook idd. Wordt dan wel ff puzzelen. Tips om op een makkelijke manier de ruimte op je dak te bepalen?
Onderstaande panelen kun je ook in serie plaatsen, nog meer mogelijkheden.. :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:31

mb1

Goed nieuws volgens mij:

Bron Solar magazine

Motie aangenomen: regering gevraagd salderingsregeling te continueren of te verbeteren op basis van evaluatie
13-12-2016
De motie van Jan Vos (PvdA) en Liesbeth Van Tongeren (GroenLinks) om de salderingsregeling te continueren of te verbeteren -op basis van de evaluatie van de salderingsregeling die momenteel gaande is- is aangenomen.

De partijen die voor de motie stemden waren onder meer de VVD, D66, SP, SGP en de indieners PvdA en GroenLinks. Tot de tegenstemmers behoorden onder meer de PVV. De PVV omdat de partij pertinent tegen subsidies is voor welke energievorm dan ook. Uiteindelijk stemde een ruime meerderheid van de Tweede Kamer voor de gewijzigde motie. Hiermee wordt minister Kamp door de Tweede Kamer opgeroepen om de salderingsregeling in zijn huidige vorm te continueren of te verbeteren gedurende de periode van het Energieakkoord (red. noot: staatsrechtelijk gezien kan het kabinet een aangenomen motie naast zich neerleggen). Het Energieakkoord duurt zoals bekend tot en met het jaar 2023.

De motie werd afgelopen week door de twee Kamerleden ingediend tijdens het Algemeen Overleg Economische Zaken. Vos en Van Tongeren hebben de oorspronkelijk ingediende motie echter in de afgelopen dagen gewijzigd. De exacte tekst van de nu aangenomen motie luidt: ‘Overwegende dat steeds meer mensen zonnepanelen op hun huis willen, overwegende dat er nu heel veel onzekerheid bestaat rond de salderingsregeling van zon PV, verzoekt de Kamer de regering om de salderingsregeling voor zonne-energie te continueren of te verbeteren op basis van de evaluatie, en daarmee burgers, net zoals bedrijven, gedurende de periode van het Energieakkoord investeringszekerheid te bieden.’

Minister Kamp raadde afgelopen week de oorspronkelijke motie nog af (red. mogelijkerwijs is de motie vanwege dit verzoek van Kamp gewijzigd), omdat hij eerst de evaluatie van de salderingsregeling wil afwachten. Minister Kamp startte tegen de verwachting in afgelopen oktober deze evaluatie van de salderingsregeling. Hij is van plan de evaluatie dit jaar te voltooien en de minister stuurt het evaluatierapport nog voor het Kerstreces naar de Tweede Kamer. Afgelopen week werd overigens duidelijk dat de salderingsregeling de Nederlandse staat in 2015 slechts 77 miljoen euro kostte.

Eerder dit jaar riep Kamerlid Liesbeth van Tongeren minister Kamp op de salderingsregeling al dit jaar te evalueren. Dit verzoek van Van Tongeren dat aangevraagd werd via een motie, werd echter door de Tweede Kamer verworpen doordat onder meer de PvdA en de VVD tegenstemden.

Aanstaande vrijdag verschijnt in de december-editie van Solar Magazine een artikel over de grote verdeeldheid die er onder de politieke partijen heerst als het gaat om het behoud van de salderingsregeling.

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
Meer nieuws onderstaand

te continueren of te verbeteren op basis van de evaluatie is een ruim begrip natuurlijk in het politieke bedrijf, de tijd zal het leren.

http://www.polderpv.nl/ni...ergiemoties_incl_salderen

En in de kroeg natuurlijk
De Duurzame Kroeg Deel 3

[ Voor 26% gewijzigd door Gasschuif op 13-12-2016 23:05 ]

• PClop
  • Niet online
Zo ziet het grootste zonnepark van Nederland eruit, en je ziet het niet vaak, maar het is
een oost- west installatie geworden, waarom?, nu op de beelden is al de schaduw
van één windmolen te zien maar er staan er vele, precies aan de zuid kant, ware reuzen.

Afbeeldingslocatie: https://imgn.rgcdn.nl/7f5b9c9d722648f3b5012796d7dfea2f/opener/Foto-Collin-Nissink.jpg

bron ; http://www.rtvnoord.nl/ni...epark-van-Nederland-eruit + video

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
PClop schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:08:
het is een oost- west installatie geworden, waarom?
Ik neem aan omdat het belangrijker is om zoveel mogelijk de productie te spreiden over de dag dan op piekmomenten een hoogst mogelijke opwek te hebben. Er wordt al zoveel gesproken over netschommelingen door PV. beter om dat een beetje te spreiden waar mogelijk, toch?

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• No Hands
NovapaX schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:55:
Even de nieuwe installatie bij mijn ouders delen. Met enige trots, want ze zijn toch wel 'aangestoken' door mijn (in vergelijking) kleine 1,74kWp installatie.
(overigens is het ook voor 1/3de voor ons kantoor op de begane grond)

18x Trina Solar 275 (4950 Wp) op een SolarEdge 5K (3-fasen)

10 op oost-zuid-oost
8 op zuid-zuid-west (helaas konden het er niet geen 9 worden, de pijp stond precies op de naad)
De hoek is zo'n 28 graden geloof ik.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik wil niet stoken in een goed huwelijk maar als dat echt zo is aangesloten zal die set nooit maximaal draaien, dat had beter op een enkelfase SE5000 aangesloten kunnen worden met 2 losse strings, nu zit alles in 1 string en hebben beide dak kanten een yieldfactor.

• NovapaX
Kun je dat uitleggen? En kun je daarbij ook aangeven over welke orde grootte verliezen je dan praat?

Er zit hier een 3x25A aansluiting. Er is natuurlijk geen installateur die daarop een 25A groep zet, waar ze 'officieel' al geen 20A groep zouden zetten. En al helemaal niet voor een 5000W omvormer die volgens de datasheet 27A kan doen. (die kun je wel limiteren eventueel natuurlijk)

Sparql TV wiki

• NovapaX
PClop schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 23:08:
Zo ziet het grootste zonnepark van Nederland eruit, en je ziet het niet vaak, maar het is
een oost- west installatie geworden, waarom?, nu op de beelden is al de schaduw
van één windmolen te zien maar er staan er vele, precies aan de zuid kant, ware reuzen.

[afbeelding]

bron ; http://www.rtvnoord.nl/ni...epark-van-Nederland-eruit + video
Dat kan meerdere redenen hebben, of juist de combinatie daarvan:
- Een oost-west installatie kan per m² gebruikte grondoppervlak nou eenmaal meer opwekken omdat je meer panelen kwijt kunt. (grofweg: dubbel zoveel panelen die elk 75-80% van een zuid-paneel op 25gr doen...)
- spreiding van de levering, waardoor meer stroom buiten de piek (weinig geld voor de geleverde energie) geleverd kan worden
- minder zware constructies en fundering vanwege lagere windbelasting.
- Op zuid staan die windmolens, dus wat meer uit oost en west halen
- een apparaat wat de dingen zou kunnen reinigen kan zo autonoom een heel veld bestrijken (als hij die meter kan overbruggen.

wees maar gerust dat ze daar wel even aan gerekend hebben ;)
Die 30mlj euro aan zonnestroominstallatie is echt geen impulsaankoop geweest :+

Dat die windmolens er überhaupt voorstaan is natuurlijk niet zo handig, maar soms heb je het nou eenmaal niet voor het kiezen, ook niet als je heel veel geld te besteden hebt. (of kies je gewoon toch voor de minder optimale locatie vanwege de veel optimalere prijs....)

[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 14-12-2016 11:31 ]

Sparql TV wiki

• runner83
  • Laatst online: 12-11 11:02
Beste Tweakers,

Sinds kort een nieuw huis gekocht met 18 x zonnepanelen en de volgende omvormer Mastervolt ES3.6TL.

Daarbij begon mijn zoektocht naar de mogelijkheid om de Mastervolt ES3.6TL via een webinterface te benanderen, via google gevonden dat dit mogelijk zou moeten zijn voor de dit model maar als ik rondom de omvormer kijk zie ik nergens een connector zitten.

Daarnaast heeft hier iemand ervaring met dit type omvormer? en is er een mogelijkheid om te achterhalen hoeveel ik totaal zou moeten kunnen opwekken uit deze 18 panelen?

• nooberke
  • Laatst online: 22:04
runner83 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:44:
Beste Tweakers,

Sinds kort een nieuw huis gekocht met 18 x zonnepanelen en de volgende omvormer Mastervolt ES3.6TL.

Daarbij begon mijn zoektocht naar de mogelijkheid om de Mastervolt ES3.6TL via een webinterface te benanderen, via google gevonden dat dit mogelijk zou moeten zijn voor de dit model maar als ik rondom de omvormer kijk zie ik nergens een connector zitten.

Daarnaast heeft hier iemand ervaring met dit type omvormer? en is er een mogelijkheid om te achterhalen hoeveel ik totaal zou moeten kunnen opwekken uit deze 18 panelen?
Pagina 45:
http://www.solarpack.nl/d..._mastervolt_ES_series.pdf

Lijkt alsof je een module moet los draaien om bij de UTP aansluiting te komen

Weet je wat voor panelen er exact op het dak liggen? En wat de hellingsgraad en oriëntatie van het dak is?

De mooiste manier om de opbrengst te berekenen is te kijken wat er tot nu toe opgewekt is en hoe lang het systeem al draait.

• WoudseHoeve
Beste Tweakers,

Stappen 5 6 en 7 van de pdf blz 45. Hij zit achter een waterdichte kabel doorvoer.
Wel de goede ( links boven) nemen ...

• PClop
  • Niet online
mddd schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:27:
[...]

Ik neem aan omdat het belangrijker is om zoveel mogelijk de productie te spreiden over de dag dan op piekmomenten een hoogst mogelijke opwek te hebben. Er wordt al zoveel gesproken over netschommelingen door PV. beter om dat een beetje te spreiden waar mogelijk, toch?
Dan maken we er gewoon en en van toch, ik ben er al langs geweest, op zuid staat een waar
oerwoud aan windmolens, en ja, jou stelling gaat ook op. ;)

• runner83
nooberke schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:54:
[...]

Pagina 45:
http://www.solarpack.nl/d..._mastervolt_ES_series.pdf

Lijkt alsof je een module moet los draaien om bij de UTP aansluiting te komen

Weet je wat voor panelen er exact op het dak liggen? En wat de hellingsgraad en oriëntatie van het dak is?

De mooiste manier om de opbrengst te berekenen is te kijken wat er tot nu toe opgewekt is en hoe lang het systeem al draait.
Wat voor panelen er exact liggen durf ik niet te zeggen maar het lijkt op mono. Hellingsgraad heb ik ook geen informatie over nog niet op het dak geweest, panelen liggen wel richting het zuiden.

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

NovapaX schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:16:
Kun je dat uitleggen? En kun je daarbij ook aangeven over welke orde grootte verliezen je dan praat?

Er zit hier een 3x25A aansluiting. Er is natuurlijk geen installateur die daarop een 25A groep zet, waar ze 'officieel' al geen 20A groep zouden zetten. En al helemaal niet voor een 5000W omvormer die volgens de datasheet 27A kan doen. (die kun je wel limiteren eventueel natuurlijk)
Gewoon even in SolarEdge design invullen en kijken wat yieldfactor is. Ik heb vermoeden dat die best groot is aangezien 3-fase SolarEdge minimaal 16 optimizers nodig hebben met de P300.
Als er dan maar 8 panelen in de zon liggen kan het verlies groot zijn. Micro omvormers zoals APS YC500 waren dan beter geweest of 1-fase SolarEdge toepassen.
Het verlies kan misschien nog wat beperkt zijn als er P404 optimizers zijn toegepast omdat die een hogere uitgangsspanning kunnen leveren dan de P300

www.sunsolar.nl

• NovapaX
Dan denk ik dat het nog wel mee zal vallen. De dakvlakken zijn niet echt van elkaar af gericht. Eigenlijk allebei nog wel redelijk naar het zuiden, met een niet al te grote hellingshoek.

Ik zal het zo eens invullen.

Volgens mij is wel de P300 geplaatst.

En anders leggen we er van de zomer gewoon nog 10 op het west-dak. :+

[ Voor 12% gewijzigd door NovapaX op 14-12-2016 13:49 ]

Sparql TV wiki

• No Hands
NovapaX schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:16:

Toen ik je post zag twijfelde ik of dat wel goed ging dus ik heb het net ingevuld op de SE site designer en afhankelijk van hoe steil dat dak is levert dat tussen de 85 en 95% yield op.

• NovapaX
Ik heb het ook net ingevuld en kom op yield factoren voor beide dakvlakken van 97% en 94% (bij 25 graden)
95% komt aardig in de buurt dan denk ik.

Lijkt me voorlopig prima hoor. Kan er altijd nog 10 op het WNW dak hengelen. Wel qua totaal vermogen wat overgedimensioneerd, maar dat zal zo'n vaart niet lopen met die oriëntaties.

Sparql TV wiki

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

NovapaX schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:48:
Dan denk ik dat het nog wel mee zal vallen. De dakvlakken zijn niet echt van elkaar af gericht. Eigenlijk allebei nog wel redelijk naar het zuiden, met een niet al te grote hellingshoek.

10 erbij leggen zal niet gaan zonder een grotere omvormer te nemen aangezien SolarEdge garantie vervalt als er meer wordt aangesloten dan Designprogramma als max toelaat.

Het is trouwens een veelgemaakte fout bij SolarEdge designs dat de yieldfactor vergeten wordt of niet aan klanten wordt verteld. Alleen micro omvormers werken volledig onafhankelijk van elkaar, optimizers maar gedeeltelijk.

www.sunsolar.nl

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Beste Tweakers,

Kap rechts onder de omvormer verwijderen door de 4 schroefjes eruit te draaien. Daarna kan je aan een hendeltje trekken en komen de data-aansluitingen naar beneden. Even goed kijken welke de LAN is en kabel erin steken (andere kant in je laptop). Vervolgens de aansluitingen weer omhoog duwen. Vervolgens de eerste en vierde knop op je omvormer ingedrukt houden tot je in het speciale menu komt. Bij IP settings krijg je nu je IP te zien (zal wel een 169.x.x.x adres zijn, maar dat boeit niet). Vervolgens in de browser naar dat adres surfen en je zit in je omvormer. Inloggen om settings te veranderen kan ook door als wachtwoord het SN van je omvormer te gebruiken. Daarna kan je ook de IP settings instellen en schaduwmanagement aan zetten.

De monitoring is overigens heel beperkt. Wil je meer zien, dan raad ik aan een logger via de RS485 poort (geloof ik) aan te sluiten.

Succes ;)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

NovapaX schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:48:

Waarom niet de SE4600 geplaatst? Stuk voordeliger en die kan je met een B20A automaat prima selectief aansluiten op een C25A hoofdzekering.

• NovapaX
Dat moet je aan de installateur vragen ;-)
Ik heb me er express niet te veel mee bemoeid. Het draait vooralsnog prima, die paar procentjes zullen het probleem niet zijn.
Ik hou het wel in de gaten of er nog rariteiten zijn deze zomer. Maar ik ben allang blij dat ze erop liggen. Hopen dat we de buren/buurt op een idee brengen.

Sparql TV wiki

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

NovapaX schreef op woensdag 14 december 2016 @ 23:24:
Dat moet je aan de installateur vragen ;-)
Ik heb me er express niet te veel mee bemoeid. Het draait vooralsnog prima, die paar procentjes zullen het probleem niet zijn.
Een tweaker die zich er niet mee bemoeit. :o

Mocht er eventueel schaduw in het spel zijn dan zal het effect erger worden. Yieldfactor gaat uit van schaduwvrij.

[ Voor 15% gewijzigd door SolarKing op 14-12-2016 23:30 ]

www.sunsolar.nl

• runner83
Dat wordt dus van het weekend even een kabeltje naar de zolder trekken en monteren :)
Zal daarnaast ook proberen of ik even het dak op kan om de hoek van de panelen te bepalen.

Verwijderd

je kan een app op je telefoon installeren en dan via je camera de hoek bepalen dan hoef je niet het dak op

• GoEV6
AUijtdehaag schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:35:
[...]

En met een andere maat?
etc.

Je kan je dakpan(nen) opmeten en dakpannen tellen.
En dan een tekeningetje maken. Dan kunnen we verder puzzelen.
Hierbij een foto van mijn dak en een mogelijke opstelling.
De breedte van 2 dakpannen is 50 cm en de hoogte van 2 is 78cm. Dus het dak is 5 meter breed en 7 meter hoog.

Verplaatsen van het dakraam of schoorsteen is geen optie.

Verbruik op jaarbasis is ongeveer 2500 kWh. Ik wil rond de 3000 Euro investeren inclusief montage kosten en na verrekening btw.

[ Voor 4% gewijzigd door GoEV6 op 15-12-2016 13:14 ]

• WoudseHoeve
GoEV6 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:50:

Verplaatsen van het dakraam of schoorsteen is geen optie.
Schoorsteen is lastig maar dakraam kan makkelijk weg. Moet naar de andere kant :)
Kost anders erg veel geld ( misgelopen inkomsten van de zonnepanelen die niet passen.)
Het dakraam gaat waarschijnlijk korter mee als je panelen !

[ Voor 8% gewijzigd door WoudseHoeve op 15-12-2016 11:29 . Reden: dakraam levensduur ]

• randomg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-11 23:53
M'n vader heeft zelf zonnepanelen van Solarcare en kan via abbonement inzicht krijgen in opgewekte energie. Zit je vast hierbij vast aan de leverancier of kan je dit ook zelf regelen (evt zonder abbokosten)? Zo ja, hoe? Kan dit icm een slimme thermostaat?

• Cyphax
  • Laatst online: 21:20

Cyphax

Moderator LNX
TFHfony schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:35:
[...]

Wat wel maf blijft: Via een overstapservice betaal ik ongeveer 608 euro p/j voor mijn stroomverbruik en als ik het rechtstreeks afsluit bij Greenchoice rond de 740 eur0. De kWh tarieven zijn FLINK hoger als je rechtstreeks afsluit. En dan te denken dat ze ook nog een fee aan dat soort bedrijven betalen.
Ik ben hier net naar aan het kijken, als ik een vergelijking start op Gaslicht.com, dan is het electar-tarief dat ik bij Greenchoice zie 16,61ct voor "Stroom en Gas Groenmix Vast". Maar op hun site is het tarief 18,85ct en zie ik dat ook niet terugkomen. Maar het actietarief op gaslicht.com lijkt tijdelijk; na verlopen van die termijn wordt het tarief variabel. Niet het meest duidelijk.
Er komt nog iets bij, namelijk dat ik zonnepanelen wil, en dat zou ik zelfs via GC kunnen laten gaan. Ik vraag me af of dat een goed idee is. Het klinkt iig wel goed. Maar of dat gaat met behoud van m'n huidige draaimeter vraag ik me af. En of het heel veel uitmaakt welke panelen en omvormers je installeert.
* Cyphax heeft nog een hoop uit te zoeken :P

Saved by the buoyancy of citrus

• GoEV6
WoudseHoeve schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:28:
[...]

Schoorsteen is lastig maar dakraam kan makkelijk weg. Moet naar de andere kant :)
Kost anders erg veel geld ( misgelopen inkomsten van de zonnepanelen die niet passen.)
Het dakraam gaat waarschijnlijk korter mee als je panelen !
Tja ik heb daar een kamer voor was en logeren, een dakraam is dan wel zo praktisch. Daarnaast is het niet mijn bedoeling om het dak helemaal vol te leggen omdat ik dan boven budget kom en veel meer opwek dan ik verbruik. Salderen is dan wel voor 7 jaar veilig gesteld maar voor daarna is het maar afwachten.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Cyphax schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:56:
[...]

Ik ben hier net naar aan het kijken, als ik een vergelijking start op Gaslicht.com, dan is het electar-tarief dat ik bij Greenchoice zie 16,61ct voor "Stroom en Gas Groenmix Vast". Maar op hun site is het tarief 18,85ct en zie ik dat ook niet terugkomen. Maar het actietarief op gaslicht.com lijkt tijdelijk; na verlopen van die termijn wordt het tarief variabel. Niet het meest duidelijk.
Er komt nog iets bij, namelijk dat ik zonnepanelen wil, en dat zou ik zelfs via GC kunnen laten gaan. Ik vraag me af of dat een goed idee is. Het klinkt iig wel goed. Maar of dat gaat met behoud van m'n huidige draaimeter vraag ik me af. En of het heel veel uitmaakt welke panelen en omvormers je installeert.
* Cyphax heeft nog een hoop uit te zoeken :P
Ik heb deze vraag ook nog aan Greenchoice zelf voorgelegd en het klopt. Aan de tarieven op gaslicht.com verdienen ze niets. Ze doen alleen mee omdat ze hopen dat klanten na hun jaarcontract blijven en de normale tarieven gaan betalen.
Deze hogere tarieven hebben ze nodig om te blijven financieren in groene energie en dat gaat dus niet lukken met de gaslicht.com tarieven.
Maargoed... Ik stap dus vrolijk over naar Greenchoice om een jaar later weer van provider te switchen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-11 12:59

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mja, ik blijf gewoon bij GC uit idealistisch oogpunt. Sinds mijn overstap zijn er wel meer puur groene aanbieders bijgekomen, maar ik beloon zo af en toe graag een bedrijf dat het gewoon goed doet.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
TFHfony schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:36:
[...]

Ik heb deze vraag ook nog aan Greenchoice zelf voorgelegd en het klopt. Aan de tarieven op gaslicht.com verdienen ze niets. Ze doen alleen mee omdat ze hopen dat klanten na hun jaarcontract blijven en de normale tarieven gaan betalen.
Deze hogere tarieven hebben ze nodig om te blijven financieren in groene energie en dat gaat dus niet lukken met de gaslicht.com tarieven.
Maargoed... Ik stap dus vrolijk over naar Greenchoice om een jaar later weer van provider te switchen.
Beetje onzin natuurlijk, want ze hebben heel graag aansluitingen die terug leveren, dan kunnen ze een kWh wel een euro maken, dat levert niks op voor ze

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 57 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??