Wij hebben afgelopen najaar onze HR ketel die netjes op 53 graden draaide (dan is het pas een HR ketel, alles erboven is een hoop gas weggooien, maar dat is een andere verhaal) de deur uit gedaan.mddd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:16:
[...]
Ik ben daar inderdaad wel nieuwsgierig naar en heb er (niet super diepgaand) naar gekeken. Mijn conclusie was wat ik eerder schreef: op den duur (stijgende gasprijs, dalende elektriciteitsprijs, eventueel tijdens verbouwing o.i.d.) een goede optie. Maar volgens mij nog niet bij een bestaande "doorsnee nieuwbouwwoning" situatie.
Ik hoor het graag als ik het verkeerd heb.. maar een ketel met een afschrijving van <100 euro en stookkosten van 400 euro komt op 500 euro per jaar voor verwarming. Als je dat via WP gaat doen dan moet je flinke investering doen in WP systeem en je vervangt gas door stroom. Dus je moet OF in PV investeren OF je betaalt voor de stroom natuurlijk.
Ik heb de startpost natuurlijk gelezen maar niet het complete WP forum doorgelezen. Heb jij weet van een post waarin deze naast elkaar worden gezet qua investering en stroom/gas verbruik?
Nu hangt er een warmtepomp, en de gaskraan is dicht. Bijkomend voordeel is dat de pijp van het dak af kon, en daar paste dan weer een setje panelen bij, die van de schuur af konden. (we zaten voor de komst van de warmtepomp op NUL voor elektriciteit (2545 Wp PV en 650 m3 gas)).
Die hebben plaats gemaakt voor 12 x SF170 met solar edge er onder, gezien de grillige schaduwen op diverse tijden.
Nu zijn alle plekken met redelijke zon en voldoende WAF vol.
Niet omdat t moet, maar omdat t kan.
De ene besteed zijn geld aan een enorme data bundel, of de nieuwste telefoon, de ander aan wat anders.
Mijn ketel was 15 jaar oud, en daarna zou ik naast mij service abonnement gaan betalen voor onderdelen.
Naast het gas dat ik moest afrekenen betaalde ik dus ook vast recht voor gas, en het service abonnement.
Ik kijk ook wat verder dan de directe kosten.
Het grootste deel van je geld bij gas betaal gaat naar belastingen. (53%)
Om dat geld te verdienen moet je ook weer belasting betalen, en om dat geld te verdienen moet je ook weer kosten maken.
In 2005 kochten wij onze eerste zonnepanelen omdat we pas eind 2004 een huis kochten.
De tijd van de setjes van 3 panelen (totaal 495 Wp) met een Soladin 600.
Daar waren er toen 10 voor de hele gemeente (13.000 inw.) met subsidie beschikbaar.
We zijn nu 11 jaar verder, en nu hebben we een warmtepomp met subsidie, hopelijk zijn warmte pompen over 11 jaar net zo gemeen goed en een rendabele investering als zonnepanelen nu zijn.
Als ik kijk naar wat ik in 2005 netto betaalde voor mijn panelen, dan is dat wel even schrikken.
Dan had ik beter kunnen wachten. En misschien is dat nu met de warmtepomp weer zo.
Dan haal ik maar de kooltjes uit het vuur, ik schijn redelijk vuurvaste handen te hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Andre1973 op 08-12-2016 00:05 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!