Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.094 views

• Gilotto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 08:59

Gilotto

Paint Skillz

Hkuit schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:23:
[...]

Een vraag;
Ik wil tzt ook een elektrische auto, maar als de zon schijnt dan is die auto meestal niet thuis. Hoe zie jij dat? Met salderen is dat leuk, want 't je hebt een hoog verbruik (' s avonds) maar als de saldering wordt afgeschaft dan krijg je weinig voor wat je overdag produceert en betaal je veel voor wat je ''s avonds verbruikt.
Ik denk dat we dan allemaal lokale energieopslag mogen gaan aanschaffen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Ze willen ook gas gaan afschaffen en toch worden er nog dagelijks cv ketels en gasfornuizen verkocht. Waarom toch die onnodige paniek over salderen? Als ze het al afschaffen komt daar ook wel een oplossing voor. Gewoon zonnepanelen op je dak, in 2020 heb je de helft al terugverdient als je niet te lang meer blijft treuzelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-11 22:30
migjes schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:45:
[...]

geen probleem mee dat je er voor leent, maar let wel op. ;)
erg afhankelijk hoe het precies gaat lopen, dus ik kan je allen maar dit voorbeeld geven.
ik heb deze zomer er een 2000Wp bij gelegd, en ik reken in maart af.
door dat ik pas in de zomer heb bij gelegd hebben de panelen maar een 1000kWh gedaan. (half jaar opbrengst)
dus in maart krijg ik maar de helft van de opbrengst en een jaar later pas de volle opbrengst.
je lening begint van af dag 1 al te tellen, de opbrengst pas na een jaar of soms nog erger pas na 1 1/2 jaar.
dat stukje moet je wel even opvangen. ;)

(of heel strak je voorschotten laten aanpassen, maar dat durft niet iedereen. ;) )
Nee, klopt. Bij mij zou de set in februari gelegd gaan worden. Dus in principe mis ik niet heel veel opbrengst. Maar de voorschotten aanpassen doen we ook wel :)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
stamppot schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:47:
[...]

Nee, klopt. Bij mij zou de set in februari gelegd gaan worden. Dus in principe mis ik niet heel veel opbrengst. Maar de voorschotten aanpassen doen we ook wel :)
En? Worden het de trina panelen of mogelijk toch sf ? Of iets anders....

1 PVoutput . Dongen NB

Hkuit schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:23:
[...]

Een vraag;
Ik wil tzt ook een elektrische auto, maar als de zon schijnt dan is die auto meestal niet thuis. Hoe zie jij dat? Met salderen is dat leuk, want 't je hebt een hoog verbruik (' s avonds) maar als de saldering wordt afgeschaft dan krijg je weinig voor wat je overdag produceert en betaal je veel voor wat je ''s avonds verbruikt.
In de zomer kan je tot 21.30 laden met panelen op noord. >:)

@Migjes.
Proficiat! ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• stamppot
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:03:
[...]

En? Worden het de trina panelen of mogelijk toch sf ? Of iets anders....
De Trina's gaan toch passen. Laseropnemer gaf uitsluitsel. Maar ik ga de omvormer nog wel een tandje hoger laten zetten. Idd voor die 25 euro wil ik ook niet moeilijk doen. Alleen zijn we nu nog een ander spoor aan het bekijken, namelijk helemaal gasloos gaan en ook een vloerverwarming aanleggen. Dus ik heb weer het nodige rekenwerk voor de boeg.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

stamppot schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:49:
[...]

De Trina's gaan toch passen. Laseropnemer gaf uitsluitsel. Maar ik ga de omvormer nog wel een tandje hoger laten zetten. Idd voor die 25 euro wil ik ook niet moeilijk doen. Alleen zijn we nu nog een ander spoor aan het bekijken, namelijk helemaal gasloos gaan en ook een vloerverwarming aanleggen. Dus ik heb weer het nodige rekenwerk voor de boeg.
ter info
pv-outlet heeft Trina's

De 265Wp poly Trina's voor 128euro ex
De mono 275 voor 153,12 ex
De 290mono black voor 164,77 ex
De tigo265 voor 166,95 ex

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• reneeke1970
stamppot schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:49:
[...]

Nou harstikke mooi, fijn dat er eens mede tigo gebruiker is.
Als je aan de wp wilt, en niet zelf kunt installeren, dan zou ik maar beginnen met daar prijzen te vragen, misschien schrik je wel zo hard dat je gelijk klaar bent haha

1 PVoutput . Dongen NB

• stamppot
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:44:
[...]

Nou harstikke mooi, fijn dat er eens mede tigo gebruiker is.
Als je aan de wp wilt, en niet zelf kunt installeren, dan zou ik maar beginnen met daar prijzen te vragen, misschien schrik je wel zo hard dat je gelijk klaar bent haha
Schrik niet zo hard meer... Lurk ook al een tijdje in het WP draadje. Maar hier kijk ik naar een Techneco Loria. Maar dan zou ik ook nog kunnen kijken naar een separaat buffervat (ipv de Duo).

Ik moet eerst eens gaan rekenen wat het me oplevert als ik mijn verbruik van 1900m3 gas kwijt ben.

• reneeke1970
stamppot schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 16:50:
[...]

Schrik niet zo hard meer... Lurk ook al een tijdje in het WP draadje. Maar hier kijk ik naar een Techneco Loria. Maar dan zou ik ook nog kunnen kijken naar een separaat buffervat (ipv de Duo).

Ik moet eerst eens gaan rekenen wat het me oplevert als ik mijn verbruik van 1900m3 gas kwijt ben.
1900!!!!! Nou dat levert veel op, volgend is advies weer 5 cent eb erbij.....
Maar die stroom ga jij niet opwekken hoor, ga je 4000 kWh extra kosten.
Maar dit hoort in ander topic thuis....

1 PVoutput . Dongen NB

• stamppot
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 17:04:
[...]

1900!!!!! Nou dat levert veel op, volgend is advies weer 5 cent eb erbij.....
Maar die stroom ga jij niet opwekken hoor, ga je 4000 kWh extra kosten.
Maar dit hoort in ander topic thuis....
Nee, dat weet ik. Dat moet ook allemaal mee in de berekeningen. Deze variant zet al mijn berekeningen voor haalbaarheid weer op de kop. Als in: moet nog hele andere factoren mee gaan rekenen.

Verwijderd

Hkuit schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:22:
[...]

kun je me op weg helpen;
weet je ergens een heldere uitleg?

Mijn enige ervaring met Arduino was vorig jaar de Conrad Arduino Advent Calendar Internet of things:
https://www.conrad.nl/nl/...alender-2015-1365865.html

Best leuk, maar om te zeggen dat ik het nu snap...
Wat Hagenees zegt. :P Als je hulp nodig hebt geef maar een gil maar het is niet meer dan de sketch aanpassen aan je eigen parameters (of wensen als je wil) Arduino inpompen en dat is het. Meter plaatsen is ook het werk niet. :)
MieJuul schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:07:
[...]

Pv-Cycle is een organisatie die afgedankte en/of defecte panelen recyclen.
Weet niet of ze ook inzamelpunten in het land hebben.
Dat staat ook leuk op de sticker achterop de panelen maar dus geen idee hoe en waar. Ga morgen wel even langs de stort hier om het te vragen. ;)

• reneeke1970
Sloop het frame eraf, krijg je paar euro voor bij ijzer boer en de glasplaat stamp je in elkaar en bij grof vuil.
Maar er zijn ook bedrijven die kapotte opkopen voor 15 euro, maar natuurlijk niet voor eentje....

1 PVoutput . Dongen NB

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-11 21:59
migjes schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:45:
[...]

liever vergeten, niet dat ik het erg vind dat je er voor leent.
maar mensen krijgen soms € tekens in de ogen als ze er mee bezig zijn.
en dan zijn ze soms wel voer voor de cowboy installateur.
Volgens mij heeft dat laatste er niet zoveel mee te maken, want dat ben je net zo goed zonder duurzaamheidslening. Deze is niet via de installateur aan te vragen, maar via de gemeente.

Verder, groot of kleine lening, in mijn geval (en bijna alle anderen) kan ik beter het geld in mijn hypotheek stoppen en bruto rente van 3,14% aflossen en ruilen voor een duurzaamheidslening van 1,6%. Ik begrijp dat jij een lagere hypotheek rente hebt dan 1,6%, dus dan moet je er zeker niet aan beginnen!

Memento mori

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

reneeke1970 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:17:
Sloop het frame eraf, krijg je paar euro voor bij ijzer boer en de glasplaat stamp je in elkaar en bij grof vuil.
Maar er zijn ook bedrijven die kapotte opkopen voor 15 euro, maar natuurlijk niet voor eentje....
Die lijst levert nog geen 5 euro op, en het is een hele klus die eraf te krijgen (is hier ook geprobeerd).
Gewoon inleveren bij een inzamelpunt, die zorgt wel dat t bij PV-cycle terecht komt, die komen allen voor volle pallets en dat kost dan E200,00.
Die 3 die ik inleverde kostte mij E15,00 maar dat is daar ook het minimum bedrag.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Vandaag maar eens een mailtje de deur uit gedaan om eens te kijken om 2 of 4 extra panelen te gaan leggen op het dak van de begane grond. Wellicht een leuk karweitje voor de kerst :)
Waarschijnlijk:
2 of 4 x Canadian Solar CS6K-295MS Percium 295Wp
1 of 2 x YC-500i
1 of 2 x Flatfix eco 1000 1004082- set voor 2 modules
En gelijk gevraagd wat ik nog aan aanvullende zaken nodig ga hebben. Heb 230Vac beschikbaar in de tuin, dus vanaf (de laatste) YC500 zal er een kabel richting een junction box moeten waar ook de 230Vac van de tuinaansluiting in uitkomt. En waarschijnlijk een cap op het andere uiteinde....
We zullen zien. Na het aansluiten de YC-500i('s) toevoegen aan de ECU die er al hangt en gaan :) :)

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Budget Energie heeft de veiling gewonnen (1 jaar vast) van het Energiecollectief van de consumentenbond.
Overweeg om nu over te stappen van Van de Bron naar Budget Energie. Zijn er inzake de zonnepanelen nog overwegingen om dat niet te doen? Houd na salderen geen stroom over.
https://www.consumentenbo...?actioncode=EC_site_thema

• reneeke1970
Cass schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 20:52:
Budget Energie heeft de veiling gewonnen (1 jaar vast) van het Energiecollectief van de consumentenbond.
Overweeg om nu over te stappen van Van de Bron naar Budget Energie. Zijn er inzake de zonnepanelen nog overwegingen om dat niet te doen? Houd na salderen geen stroom over.
https://www.consumentenbo...?actioncode=EC_site_thema
Bij eigen huis hadden ze ook gewonnen, maar gaslicht.com bood mij toch nog een goedkopere

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 21:24:
[...]

Bij eigen huis hadden ze ook gewonnen, maar gaslicht.com bood mij toch nog een goedkopere
Maar gaslicht.com gebruikt dan ook niet de tarieven welke je via de collectieve inkoop krijgt, maar de "standaard" tarieven van budgetenergie. Met dezelfde gegevens:

Budget energie via gaslicht.com: 623,05 euro
Budget energie via consumentenbond: 576,17 euro

Greenchoice was overigens de goedkoopste voor mij via gaslicht.com: 608,08 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door TFHfony op 02-12-2016 21:35 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• reneeke1970
TFHfony schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 21:34:
[...]

Maar gaslicht.com gebruikt dan ook niet de tarieven welke je via de collectieve inkoop krijgt, maar de "standaard" tarieven van budgetenergie. Met dezelfde gegevens:

Greenchoice was overigens de goedkoopste voor mij via gaslicht.com: 608,08 euro.
Ja het is voor iedere persoonlijke situatie weer anders. En ik bedoel niet alleen goedkoper op gaslicht ,gaslicht was goedkoper dan eigen huis met zijn collectief, maar dat is bij mij al jaren, heb één keertje overstap gedaan met eigen huis maar alle andere jaren bood gas licht een goedkoper alternatief, momenteel essent, goedkoper tarief, lagere vaste lasten en hogere welkomst bonus

1 PVoutput . Dongen NB

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 20:23
Wat Hagenees zegt. :P Als je hulp nodig hebt geef maar een gil maar het is niet meer dan de sketch aanpassen aan je eigen parameters (of wensen als je wil) Arduino inpompen en dat is het. Meter plaatsen is ook het werk niet
Bedankt, dat geeft me weer wat moed! Ik ga het proberen en trek hier aan de bel als ik er niet uit kom.

• Hkuit
adjego schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:32:

Misschien tegen die tijd een thuisaccu, maar dat zien we dan wel weer. Zolang salderen er nog is, is dat het meest gunstige want dan dient het net eigenlijk als een grote accu, waar je wat instopt en weer wat uithaalt.
Ik had al bedacht; misschien komt er tzt een tweaker met een thuis-accu, gemaakt van afgeschreven Prius-accu's (of Ampera-accu's of wat dan ook). Uit auto's van de sloop of zo. Meen me te herinneren dat de importeur van Toyota ook al zoiets had gezegd: breng de oude accu's maar hierheen, dan gebruiken wij ze voor stationaire opslag.

• jacovn
  • Laatst online: 20:16
Hkuit schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 00:13:
[...]

Ik had al bedacht; misschien komt er tzt een tweaker met een thuis-accu, gemaakt van afgeschreven Prius-accu's (of Ampera-accu's of wat dan ook). Uit auto's van de sloop of zo. Meen me te herinneren dat de importeur van Toyota ook al zoiets had gezegd: breng de oude accu's maar hierheen, dan gebruiken wij ze voor stationaire opslag.
Ergens op youtube is een video van een 18550 zelfbouwer die langs gaat bij een kennis die bedrijfsmatig accubanken maakt/verkoopt met oude auto accu's.
Er staat wel tesla op, maar volgens mij was het dat niet..

YouTube: DIY TESLA Powerwall - my WALL vs ELON'S WALL

Als algemene vraag: zou je zo een accu bank wel binnen in huis moeten willen hebben ?
Of zou je het maar beter buiten doen, en wat afschermen tegen de elementen ?
Als dat zo is kan ik nadenken over een plaats en er een loze buis naar toe trekken (een wat dikkere)

[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 03-12-2016 07:06 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:39
jacovn schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 06:47:
[...]

Ergens op youtube is een video van een 18550 zelfbouwer die langs gaat bij een kennis die bedrijfsmatig accubanken maakt/verkoopt met oude auto accu's.

Als algemene vraag: zou je zo een accu bank wel binnen in huis moeten willen hebben ?
Als dat zo is kan ik nadenken over een plaats en er een loze buis naar toe trekken (een wat dikkere)
Als je het buiten plaatst met een leuk beschermhuisje eromheen heeft het ook weer een dak waar je PV op kunt leggen >:) Net zoals het houthok van Gasschuif :9

• jacovn
Jerrythafast schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:51:
[...]

Als je het buiten plaatst met een leuk beschermhuisje eromheen heeft het ook weer een dak waar je PV op kunt leggen >:) Net zoals het houthok van Gasschuif :9
goed idee, maar ik heb op noord oost een strook waar ik weining mee van plan ben, en daar komen de vuilnisbakken en ook dit soort dingen kunnen daar eventueel. Geen zon genoeg voor pv panelen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:33
Afgelopen voorjaar was ik op zoek naar een aantal extra zonnepanelen om mijn dak een cosmetische upgrade te geven en heb ik via dit topic een aantal monokristallijne zonnepanelen 'op de kop getikt' met de afmetingen 1508x808x35mm.(Gasschuif bedankt!) Om het laatste stukje dak nog te bedekken zoek ik nog 4 van dit soort panelen. Mocht er nog iemand in de zuidelijke helft van het land iets in die richting in de aanbieding hebben dan houd ik mij aanbevolen!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 09:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Jerrythafast schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 09:51:
[...]

Het paneel (310 Wp) aan het muurtje heeft een nieuw plekje gevonden aan de dijk... :)
Kijkt nu op c.a. 30 gr. naar ZW, met erachter een Enecys 360. Op jaarbasis draait het nu een stuk beter.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R0YVUzll.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 03-12-2016 11:56 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Bob-B190 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:39:
[...]

Volgens mij heeft dat laatste er niet zoveel mee te maken, want dat ben je net zo goed zonder duurzaamheidslening. Deze is niet via de installateur aan te vragen, maar via de gemeente.
het gaat er niet om war je het kunt aanvragen, maar dat je het kunt aan vragen.
mensen voelen zich daar door rijk, en gaan zich rijk rekenen.
ze krijgen € tekens in hun ogen en vergeten de werkelijkheid.
een mooi recept voor een nieuwe krediet crisis.
Verder, groot of kleine lening, in mijn geval (en bijna alle anderen) kan ik beter het geld in mijn hypotheek stoppen en bruto rente van 3,14% aflossen en ruilen voor een duurzaamheidslening van 1,6%. Ik begrijp dat jij een lagere hypotheek rente hebt dan 1,6%, dus dan moet je er zeker niet aan beginnen!
lol ik betaal gelukkig nog een 5,4% rente. >:)
dat zul je wel niet snappen, maar ik heb nog een ouderwetse spaar hypotheek, en bij kopen van het huis heb ik meteen 10k€ in die spaarpot gezet.
en heel die spaarpot levert mij ook 5,4% rente op. (krijg ik niet uitbetaald maar gaat weer de spaarpot in)
nadat ik de hypotheek rente heb terug gehad van de belastingdienst blijft er maar een bedrag over van 100€ (in % geen idee maar iets minder als 0,5%)
enige nadeel is dat ik wel elke maand dat voor moet schieten en dat ik ook nog 100€ verplicht in de spaarpot moet duwen.

dit alles heb ik gewoon voor elkaar gekregen zonder te lenen of moeilijk te doen.
en als ik het goed kijk kost de pv me ongeveer 1500€ per jaar. (omdat ik steeds een stukje uitbreid) maar dat is goed te doen als ik me daar 1000€ per mee bespaar. (ik gok even grof wel dat ik nu op een 9k€ aan pv zit, en nu bezig met een +/-4k€ voor een warmte pomp)
maar in mijn hypotheek duw ik wel 5000€ of meer per jaar (meer als 120k€ in geduwd).

of te wel PV is zo goedkoop, als je daarvoor moet lenen dan heb je andere problemen en die moet je eerst oplossen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jacovn
Wij zorgen met de overwaarde van ons huis ervoor dat we op 85% lening komen. Dan houden we nog iets over voor de keuken, vloer, gordijnen, lampen en wat niet meer. Samen met stuk spaargeld moet dat lukken.

PV kan ik straks ook via duurzaamheidslening doen. Dat ga ik denk ik doen en hou die 8000-9000€ maar liever op de spaar tekening voor onvoorziene zaken.

Je mag dat flexibel aflossen, en dat moet ik dan maar binnen de terug verdientijd doen. (Mag je iets van 10 jaar over doen) Dat komt nu het beste uit.

Verwijderd

Woon in een huisje van de woningbouw en die staat het zelf (laten) plaatsen van panelen niet toe.
Uiteindelijk zullen ze zelf met een optie aan komen zetten waarbij ze de jaarlijkse huurverhogingen geheid ook op die panelen zullen toepassen.

Maar de situatie, ik kan panelen plaatsen in mijn postcoderoos bij een familielid, het zou zelfs niet onmogelijk zijn een garage te kopen of te huren in mijn postcode(roos) om daar de installatie te plaatsen.
Het zijn echter niet genoeg panelen om daar een coöperatie of VVE voor op te richten, althans niet een die dan in aanmerking zou komen voor saldering.
Wat mij betreft ronduit belachelijk maar omdat het met name om belastingheffing gaat moet de belastingdienst hier wel mee akkoord gaan en op basis van de postcoderegeling is dat niet op een betaalbare manier te realiseren.

Iemand hier die eerder met dit toch wel specifieke probleem te maken heeft gehad?
Goed advies is welkom!

En dan nog iets anders over een bewering uit de openingstopic:

Er mag niet meer dan 2000W ingevoed worden op een groep die ook wordt belast door afnemers (verbruikende apparaten). Wil je meer invoeden dan moet er een aparte groep aangelegd worden.

Voor zover ik weet is dat maar 500W.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:33:
Woon in een huisje van de woningbouw en die staat het zelf (laten) plaatsen van panelen niet toe.
Uiteindelijk zullen ze zelf met een optie aan komen zetten waarbij ze de jaarlijkse huurverhogingen geheid ook op die panelen zullen toepassen.
Ik vraag me af of een woningbouwvereniging het zelf laten plaatsen van panelen mag weigeren als ze het zelf ook doen? Als je bij verhuizen alles terug brengt in de oude situatie zou het geen probleem moeten zijn.
Het is wel zo als de woningbouwvereniging beslist om het dak te vernieuwen zul je wel de panelen er weer tijdelijk af moeten halen.

www.sunsolar.nl

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

Even snel doorgerekend, hoop dat ik niets mis:

Op het schaduwloze dak van een niet nader te noemen school zijn door een grote installateur onbekende 796x 270Wp panelen geplaatst. Deze zijn aangesloten op 6x Huawei SUN2000-23KTL's. Hoofdzekering is 3x 160A.

Huawei korte specs:
MPPT: 480 - 800v
MPPTNom: 620v
DCmax: 1000v
DC Input: 23.6kW

Ik zou 't zelf 22s5p aansluiten, resulterende in een DC oversize van zo'n 126%, met 110 panelen per inverter. Vmpp iets van 700 volt, Vmax op 900 oid. Hoe de installateur dat met gemiddeld 130 panelen doet (ongelijke inverters) is me een raadsel.

Als ik het doorreken kom ik op:

Panelen: 796x 270wP = 215 kWp
Inverters DC: 6x 23.6 = 141.6 kW
3x160x230 = 110.4 kW AC max.

Inverter oversize: 152%
Hoofdzekering oversize: 195%.

Hoofdzekering oversize houdt geen rekening met verbruik binnen de school, maar er is geen airconditioning, en tijdens de schoolvakanties staat er veel uit... Wel hebben ze op basis van de hoofdzekering de inverters begrensd.

Zo op het eerste gezicht lijkt dit alles me een slecht idee, en gaat dit zichzelf nooit meer terugverdienen. Zijn er mensen die hier een ander oordeel over hebben?

• Jerrythafast
In het algemeen gesproken: omvormer onderdimensioneren en zelfs begrenzen is niet zoveel mis mee, je knipt alleen de topjes van de pieken af. Het grootste gedeelte van de tijd produceren de panelen toch minder dan de helft van hun STC vermogen.

Moge duidelijk zijn dat in de door jou geschetste situatie STC vermogen bij lange na niet gehaald gaat worden, maar daar staat wel tegenover dat het geheel een veel groter gedeelte van de tijd wél dichter bij de capaciteit van de hoofdzekering staat te leveren. Het is dus zeker niet zo dat ze met 110,4 kWp aan panelen evenveel zouden produceren als met de 215 kWp die ze nu hebben.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik vraag me af of de zonnepanelen oost-west zijn opgesteld of alles op zuid?
Hoe zijn de omvormers begrenst? Er zijn namelijk ook mogelijkheden waarbij de teruggeleverde stroom door de hoofdzekeringen gemeten wordt en na gelang het verbruik op dat moment de begrenzing wordt aangepast. Dus bij veel verbruik geen begrenzing en bij laag verbruik hoge begrenzing. (wordt bij boeren nogal eens toegepast met hoog eigen verbruik)

www.sunsolar.nl

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

SolarKing schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 15:08:
Ik vraag me af of de zonnepanelen oost-west zijn opgesteld of alles op zuid?
Hoe zijn de omvormers begrenst? Er zijn namelijk ook mogelijkheden waarbij de teruggeleverde stroom door de hoofdzekeringen gemeten wordt en na gelang het verbruik op dat moment de begrenzing wordt aangepast. Dus bij veel verbruik geen begrenzing en bij laag verbruik hoge begrenzing. (wordt bij boeren nogal eens toegepast met hoog eigen verbruik)
Current transformer bij de hoofdzekering, dus inderdaad het scenario wat jij beschrijft. Hoog eigen gebruik is er eigenlijk niet...

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter

En dan nog iets anders over een bewering uit de openingstopic:

Er mag niet meer dan 2000W ingevoed worden op een groep die ook wordt belast door afnemers (verbruikende apparaten). Wil je meer invoeden dan moet er een aparte groep aangelegd worden.

Voor zover ik weet is dat maar 500W.
Per Per 2015-2 is er een update aangaande dit punt van NEN-1010 beschikbaar:

link

Kort gezegd komt het er op neer dat er 9,44 A ingevoed mag worden op een gecombineerde eindgroep.
Dit volgens de tabel in de bijlage onder kolom 11. Note: De omvormer mag niet via een WCD aangesloten worden. Dit moet via een vaste verbinding,eventueel met een werkschakelaar ertussen.
Op een afzonderlijke eindgroep is een WCD wel toegestaan.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• pimpel3
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-10-2024
AUijtdehaag schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:15:
[...]

Als je alvast een pvoutput accountje aanmaakt, kan je ook vragen stellen via pvoutput door een message te sturen naar iemand met een fronius. ;)
Maar er lezen vast wel meer mensen mee hier...
Ja, lezen wel, maar soms wat laat. Wat het geluid van de Fronius betreft: Ik heb een Fronius Primo 4.6-1 met 30 SF170 panelen (14 oost, 16 west). De omvormer hangt boven het trapgat op zolder, dakraam op west, niet echt koel, ook niet erg warm. De 1e keer dat het geluid me opviel was in mei, bij hoge productie, ca 25 celcius bij de omvormer, de buitenkant van de omvormer 40 gr (Flir one IR camera), volgens info meetwaarden in de Fronius (meen ik me nog te herinneren) ca 55 gr celcius. De ventilator maakte overdag zoveel lawaai dat het 2 verdiepingen lager ook goed te horen was. Geluidsniveau volgens app op mijn gsm ca 50 dB (dichtbij). Heb je nachtdienst of studerende kinderen... dan is het bijzonder storend. Je kan de ventilator testen, dan lager geluidsniveau. Bij mijn buren ongeveer gelijke opstelling, maar iets meer ventilatie bij de omvormer, daar minder lawaai. Ik heb mijn installateur wel gevraagd of er een stillere ventilator mogelijk is of dat er iets aan de instellingen te wijzigen is. Nog geen oplossing voor gekregen, het heeft niet echt hun interesse geloof ik. Klein verschil met mijn buren, bij de meetwaarden staat bij ons 54,12k en bij de buren %.

Bij deze het advies Fronius omvormers met actieve koeling niet in de woning te plaatsen (afgesloten zolder is prima) Wanneer iemand dit herkent en een oplossing voor heeft, ik hoor het graag. Ik denk zelf aan een ventilator met betere lagers en een instelling dat de ventilator minder koelt.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

pimpel3 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 16:58:
[...]

Ja, lezen wel, maar soms wat laat. Wat het geluid van de Fronius betreft: Ik heb een Fronius Primo 4.6-1 met 30 SF170 panelen (14 oost, 16 west). De omvormer hangt boven het trapgat op zolder, dakraam op west, niet echt koel, ook niet erg warm. De 1e keer dat het geluid me opviel was in mei, bij hoge productie, ca 25 celcius bij de omvormer, de buitenkant van de omvormer 40 gr (Flir one IR camera), volgens info meetwaarden in de Fronius (meen ik me nog te herinneren) ca 55 gr celcius. De ventilator maakte overdag zoveel lawaai dat het 2 verdiepingen lager ook goed te horen was. Geluidsniveau volgens app op mijn gsm ca 50 dB (dichtbij). Heb je nachtdienst of studerende kinderen... dan is het bijzonder storend. Je kan de ventilator testen, dan lager geluidsniveau. Bij mijn buren ongeveer gelijke opstelling, maar iets meer ventilatie bij de omvormer, daar minder lawaai. Ik heb mijn installateur wel gevraagd of er een stillere ventilator mogelijk is of dat er iets aan de instellingen te wijzigen is. Nog geen oplossing voor gekregen, het heeft niet echt hun interesse geloof ik. Klein verschil met mijn buren, bij de meetwaarden staat bij ons 54,12k en bij de buren %.

Bij deze het advies Fronius omvormers met actieve koeling niet in de woning te plaatsen (afgesloten zolder is prima) Wanneer iemand dit herkent en een oplossing voor heeft, ik hoor het graag. Ik denk zelf aan een ventilator met betere lagers en een instelling dat de ventilator minder koelt.
Er zijn ook 3-fase omvormers die geen ventilator hebben zoals GoodWe, Delta of ABB.
Ook SolarEdge heeft tegenwoordig 3-fase omvormers zonder ventilator verkrijgbaar die speciaal voor binnenshuis bedoeld zijn. Zij hebben in verleden ook veel klachten gekregen over luidruchtige ventilatoren die elke ochtend aangingen als test.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

....

Iemand hier die eerder met dit toch wel specifieke probleem te maken heeft gehad?
Goed advies is welkom!
Ja hoi, hier dus. Lees maar een aantal posts terug. In eerste instantie kreeg ik ook een NEE! maar ze kunnen het niet verbieden. Iets met 'nagelvast' en nog wat ander geneuzel. Het is toch gek dat je wel een naambordje aan je gevel mag schroeven maar een demontabele systeem niet op je dak mag leggen? ;)
Oftewel b#lsh#t, het mag gewoon maar je maakt er geen vrienden mee. ;)

Ik heb het in eerste instantie ook netjes gevraagd en kreeg ook een l#lverhaal over dat ze zelf misschien panelen gaan aanbieden e.d. Dat is nu ruim 2 jaar geleden en nog geen paneel in zicht... Laat staan een voorstel of uberhaubt een plan of timeline. Moeilijk, moeilijk, moeilijk is het enige dat ik te horen krijg dus we gaan het gewoon fijn zelf doen. Mochten ze ooit eens een besluit nemen gaan ze toch in zee met een grote partij die voor teveel geld oudere panelen met dito omvormers probeert te slijten en alles via contracters laat lopen, kun je beter zelf je dak opkruipen en er wat knap spul neerleggen wat je volledig zelf in beheer hebt of als je het niet zelf wil doen de lijntjes kort houden en hier iemand benaderen of een andere partij naar eigen keuze. De grote jongens leggen doorgaans zelf geen panelen en iedereen moet er iets aan verdienen. ;)

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:20:
[...]

Ja hoi, hier dus. Lees maar een aantal posts terug. In eerste instantie kreeg ik ook een NEE! maar ze kunnen het niet verbieden. Iets met 'nagelvast' en nog wat ander geneuzel. Het is toch gek dat je wel een naambordje aan je gevel mag schroeven maar een demontabele systeem niet op je dak mag leggen? ;)
Het probleem is als je het door de woningbouwvereniging laat verzorgen ze tevens een hogere huur gaan vragen die ook elk jaar weer verhoogd mag worden. (terwijl prijs elektra niet stijgt) Beter om zelf te plaatsen en hun aanbod te weigeren, ben je uiteindelijk goedkoper uit.

Zaken als rolluiken, luifels, buitenlampen enz. mag je ook aan de woning hangen dus ik neem aan dat zonnepanelen ook moet kunnen. Ik vraag me af of een woningbouwvereniging hier welleens een rechtzaak over gevoerd heeft om zonnepanelen van een huurder van het dak te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door SolarKing op 03-12-2016 19:51 ]

www.sunsolar.nl

• Hkuit
jacovn schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 06:47:
[...]

Ik moest even denken na het lezen van dat getal, maar je bedoelt 18650 cellen. Die kun je ook kopen voor bepaalde zaklampen en die hangen ook onder de Tesla S, maar dan een heleboel :)
Mooi project in die video, al zijn de kosten wel aanzienlijk. Langzaamaan zal er ook op dat gebied steeds meer bedacht worden.
Dat over die Prius accu's meende ik wel serieus trouwens, het moet toch mogelijk zijn om iets nuttigs te doen met de accu's uit een gecrashte Prius?

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
SolarKing schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:34:
[...]

Het probleem is als je het door de woningbouwvereniging laat verzorgen ze tevens een hogere huur gaan vragen die ook elk jaar weer verhoogd mag worden. (terwijl prijs elektra niet stijgt) Beter om zelf te plaatsen en hun aanbod te weigeren, ben je uiteindelijk goedkoper uit.

Zaken als rolluiken, luifels, buitenlampen enz. mag je ook aan de woning hangen dus ik neem aan dat zonnepanelen ook moet kunnen. Ik vraag me af of een woningbouwvereniging hier welleens een rechtzaak over gevoerd heeft om zonnepanelen van een huurder van het dak te krijgen.
Hier met een VVE hetzelfde verhaal, deze staan niet toe om zonnepanelen te plaatsen.
Tijdens een voorstel om het collectief te doen werd het afgedaan als te duur en onrendabel :?
En zelf plaatsen mag niet omdat de panelen het dak zouden beschadigen!?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
TFHfony schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 21:34:
[...]

Net nog wel even wat recensies opgezocht van Budget Energie. Daar zijn nogal wat klachten over (en dat is een redelijke understatement). Ik denk dat ik dan voor die 2,50 p/m verschil toch ga kiezen voor Greenchoice.

Wat wel maf blijft: Via een overstapservice betaal ik ongeveer 608 euro p/j voor mijn stroomverbruik en als ik het rechtstreeks afsluit bij Greenchoice rond de 740 eur0. De kWh tarieven zijn FLINK hoger als je rechtstreeks afsluit. En dan te denken dat ze ook nog een fee aan dat soort bedrijven betalen.

Verwijderd

HereIsTom schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:25:
[...]

Hier met een VVE hetzelfde verhaal, deze staan niet toe om zonnepanelen te plaatsen.
Tijdens een voorstel om het collectief te doen werd het afgedaan als te duur en onrendabel :?
En zelf plaatsen mag niet omdat de panelen het dak zouden beschadigen!?
Hoe het zit met een VVE heb ik (nog) geen idee van maar voor een WBV is er niet zoveel toe te staan of niet. Als je het vraagt krijg je doorgaans een nee, stel je gewoon dat je het gaat doen dan kunnen ze 'eisen' gaan stellen maar het niet verbieden. Tenzij je in een beschermd stadsgezicht of gezamenlijk complex woont oid is het gewoon mogelijk, nogmaals, je maakt er misschien geen vrienden mee maar als je het wil kan het gewoon.

Belangrijk om op te letten: (en vul maar aan waar nodig :) )
- Als ZAV is er weinig op tegen, wel valt onderhoud, verzekering e.d. in dat geval onder je eigen verantwoordelijkheid.
- Wat te doen wanneer je de woning verlaat, overnemen door WBV, volgende bewoner, oorspronkelijke situatie herstellen etc. Stel hiervoor (indien nodig) een (apart) contract op.
- Bevestig de panelen niet nagelvast (Clickfit oid will do) zodat deze geen onlosmakelijk onderdeel van de woning worden. (dat is het puntje wat ze aanhalen over schade aan het dak en beïnvloed mogelijk ook het energielabel)
- Zorg dat je afspraken/uitspraken op 'papier' hebt, email is natuurlijk ook afdoende.

Er zijn wat voorbeeldcontracten online te vinden die je kunt voorleggen aan je WBV. Zij hoeven hiermee niet akkoord te gaan, wat je doet en hoe je dat regelt is aan jou en de WBV. Het is een 'recht' van de huurder om panelen te mogen plaatsen maar het is geen 'plicht' van de verhuurder om maar zomaar alles toe te staan. Ergens in het midden kun je elkaar vast wel vinden.

Mocht je meer specifieke (persoonlijke) info willen gooi maar een pm'tje deze kant op, algemene info en vragen kunnen natuurlijk gewoon in het topic. :)
Ik heb ook geen jurisprudentie kunnen vinden over het gedwongen verwijderen van panelen maar mocht deze er wel zijn dan zou dat een enorm nuttige toevoeging over dit onderwerp zijn. ;)

Wellicht ten overvloede, WBV's en VVE's staan doorgaans niet vooraan met nieuwe ontwikkelingen en met regelgeving lopen ze vaak ook zomaar 30 jaar achter. In de meeste gevallen is dat geen onwil maar inherent aan de juridische entiteit en gebrek aan kennis van zaken. Vergeet niet... Een WBV is geen bedrijf en is daar dus ook niet mee te vergelijken! Een VVE is eenzelfde soort rechtsvorm maar... Waar bij een WBV sprake is van huurders en verhuurdersbelangen ligt dit bij een VVE iets anders. Er is naast persoonlijk eigendom en dus belang ook sprake van gemeenschappelijke voorzieningen in bezit van het collectief. Mocht het om een gemengd complex gaan met zowel huurders als kopers kun je helemaal je lol op. :+

• migjes

ldhollander schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:37:

[...]
Mocht je meer specifieke (persoonlijke) info willen gooi maar een pm'tje deze kant op, algemene info en vragen kunnen natuurlijk gewoon in het topic. :)
Ik heb ook geen jurisprudentie kunnen vinden over het gedwongen verwijderen van panelen maar mocht deze er wel zijn dan zou dat een enorm nuttige toevoeging over dit onderwerp zijn. ;)
gewoon even posten, ik heb ook 2 setjes (niet te groot) bij een WBV hangen.
gewoon "illegaal" opgehangen, (illegaal is niet het goede woord, maar het komt er op neer dat je het ophangt met eigen verantwoordelijkheid. dus bij vertrek uit de woning kan het zijn dat je de zaak van het dak moet halen.)
bij 1 WBV heb ik zelfs de toestemming dat ze de PV set over nemen als de bewoner verhuist.
de andere kregen we een dreigbrief dat het niet mocht, maar die negeren we en nooit meer iets van gehoord.
(de wijkbeheerder vond dat die brief moest maar zij ook dat hij niet verdere stappen gaat ondernemen.
het is ook een behoorlijke eikel, onder het motto niet alle eikels hangen aan de boom. >:) )

een VVE, pfff nee daar begin ik ook niet aan, dat is wel een zo moeilijke organisatie vorm, als je dat hebt kun je beter maar verhuizen, lol. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:20:
[...]

Ik heb het in eerste instantie ook netjes gevraagd en kreeg ook een l#lverhaal over dat ze zelf misschien panelen gaan aanbieden e.d. Dat is nu ruim 2 jaar geleden en nog geen paneel in zicht... Laat staan een voorstel of uberhaubt een plan of timeline. Moeilijk, moeilijk, moeilijk is het enige dat ik te horen krijg dus we gaan het gewoon fijn zelf doen. Mochten ze ooit eens een besluit nemen gaan ze toch in zee met een grote partij die voor teveel geld oudere panelen met dito omvormers probeert te slijten en alles via contracters laat lopen, kun je beter zelf je dak opkruipen en er wat knap spul neerleggen wat je volledig zelf in beheer hebt of als je het niet zelf wil doen de lijntjes kort houden en hier iemand benaderen of een andere partij naar eigen keuze. De grote jongens leggen doorgaans zelf geen panelen en iedereen moet er iets aan verdienen. ;)
De woning bouw wil meestal de zonnepanelen gebruiken om op kosten van de bewoner de woning te kunnen renoveren.
Bij renovatie met de woning aan nieuwe hogere eisen gaan voldoen wat betreft energie zuinigheid.
Dat kan door isolatie, of slimmere ventilatie of ..... besparen dus.
Maar dat kan ook door opwek. Ze laten PV panelen plaatsen door de goedkoopste partij die zich daar vaak in verslikt (prijs maken op een zo goed als lege, leegstaande woning) en dan dat mag gaan verzorgen in prop volle woningen met onwillige (die kwaad zijn op de woningbouworganisatie om meerdere redenen) bewoners ( zelf zo'n project met 100+ woningen voor een voormalig werkgever gedraaid in 2010).
De huur gaat omhoog, vanwege de opwek, dus de bewoners betalen de panelen en na een paar jaar gaat de woningbouw daaraan verdienen.
Niet zo heel raar dus.

Maar gelukkig zijn ze daar nog niet allemaal achter, bij min zusje genoeg panelen geplaatst om onder nul te komen, daar had ze netjes toestemming voor gevraagd, snel kreeg ze een brief, dat dat mocht als ze ze maar weer demonteerde als dat nodig was voor onderhoud of bij vertrek.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik had zelf in 2009 panelen op een huurwoning van de buren geplaatst. Woningbouw vond het toen geen probleem mits ze gedemonteerd worden bij verhuizing of grote renovatie aan dak.
Zonnepanelen waren in die tijd nog zo duur dat geen enkele woningbouwvereniging eraan dacht om zonnepanelen op bestaande huurwoningen te gaan plaatsen.
Nu zien sommige woningbouwverenigingen zonnepanelen als verdienmodel en goedkope manier om op kosten van de huurder een woning naar de nieuwe hogere eisen te gaan voldoen en beginnen ze moeilijk te doen als de huurder zelf panelen wilt plaatsen.

www.sunsolar.nl

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:31

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zie er als particulier ook wel een verdienmodel in. Mijn dak ligt al vol (alleen Noord nog niet), maar in de buurt zie ik genoeg daken waar ik een mooie opstelling zou kunnen plaatsen. Pal Zuid, of Oost-West. Alleen hoe ga je meten en garanderen dat de winst naar jou gaat?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Verwijderd

migjes schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:55:
een VVE, pfff nee daar begin ik ook niet aan, dat is wel een zo moeilijke organisatie vorm, als je dat hebt kun je beter maar verhuizen, lol. >:)
Valt wel mee maar soms is het ego en de onwetendheid van sommige leden van dezelfde omvang.
Soms is het twistpunt het dak van een complex, degene die er recht onder woont is meestal van mening recht op die oppervlakte te hebben of iig gebruiksrecht daarop te kunnen uitoefenen en dat ligt meestal wat lastiger. Het kan ook zijn dat toegang alleen verschaft kan worden tot de beschikbare ruimte door dakruimte te betreden die niet behoort tot de desbetreffende woning. Of denk aan duplex woningen/appartementen waarbij 2/3 van het dakoppervlak recht boven woning A ligt en 1/3 boven woning B. A heeft dan bijv. woongedeelte boven en slaapkamer onder en B precies andersom, van wie is welk stuk dak dan en wat in geval van bijv. lekkage? ;)
Het kan ook nog zo simpel zijn dat het niet mag/mogelijk is een dakdoorvoer te realiseren en via de gevel uit den boze is. Of kabels alleen getrokken kunnen over een dakoppervlak welke niet tot de woning behoort. Of 1 van de buren die ze gewoon lelijk vindt en het niet wil hebben. :+

Ik heb wat dat betreft de meest gekke situaties en omstandigheden al voorbij zien komen. Bijna in alle gevallen kwamen we daar wel uit maar het kan een langdurig proces zijn... Zeker als iedereen (VVE incluis) er een plasje over moet/wil doen. :/
Dan heb je ook nog situaties waarin een van de buren 'ineens' besluit een op- of aanbouw te willen realiseren waardoor jouw installatie in de schaduw komt te liggen. Verzin het maar of het gebeurt, mensen (zonder hobbies, hond of beiden :P ) kunnen elkaar behoorlijk dwarszitten.

Toch zou ik iedereen willen aanraden de mogelijkheden iig te onderzoeken en bij geschiktheid van een dak dat traject in te slaan. Als het (na een moeilijke bevalling) eenmaal ligt heb je er alleen maar profijt van en geen haan meer die er naar kraait. Voor het plaatsen van een lullig schuttinkje oid gaan we ook best ver en dat levert niks op en gaat doorgaans minder lang mee. ;)

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-11 15:47
Verwijderd schreef op zondag 4 december 2016 @ 12:37:
[...]

Wellicht ten overvloede, WBV's en VVE's staan doorgaans niet vooraan met nieuwe ontwikkelingen en met regelgeving lopen ze vaak ook zomaar 30 jaar achter. In de meeste gevallen is dat geen onwil maar inherent aan de juridische entiteit en gebrek aan kennis van zaken. Vergeet niet... Een WBV is geen bedrijf en is daar dus ook niet mee te vergelijken! Een VVE is eenzelfde soort rechtsvorm maar... Waar bij een WBV sprake is van huurders en verhuurdersbelangen ligt dit bij een VVE iets anders. Er is naast persoonlijk eigendom en dus belang ook sprake van gemeenschappelijke voorzieningen in bezit van het collectief. Mocht het om een gemengd complex gaan met zowel huurders als kopers kun je helemaal je lol op. :+
Misschien gaat dit richting Offtopic
Hier wil ik toch wel wat kanttekeningen bij zetten...

Corporaties zijn sinds de jaren negentig op afstand gezet van de overheid. Ik ben het met je eens dat deze corporaties misschien niet per se 'vooraanstaan bij nieuwe ontwikkeligen', maar in dit geval is het meer dat ze niet warm lopen voor gebeun aan hun daken met potentieel grote gevolgen waarvan de schade waarschijnlijk niet te verhalen is. (En, ja, ik vind dat risico reeël en ik kan de corporaties volgen in hun ontmoedigingsbeleid).

Een VVE is echt niet hetzelfde als een woningcorporatie qua rechtsvorm. Bovendien vraag ik me af waarom je de rechtsvorm zo relevant lijk te vinden, maargoed.
Opnieuw, bij VVE's, het dak is zoals je al aanhaalt collectief bezit wat de VVE (misschien ten onrechte) wil beschermen. Als je een paar zuurpruimen/puristen/zeikerds/kiesmaarwat in je complex hebt wonen die actief deelnemen aan de VVE dan kun je inderdaad pech hebben... Ook als het een grote VVE is, bijvoorbeeld met externe bestuurders, geef ik je minder kans dan een klein clubje wat een pand met 12 appartementen beheerd.

Veel installateurs lijken zich niet te wagen aan huurwoningen, getuigege de vraag "bent u huiseigenaar?" als onderdeel van veel offerte-aanvragen.
Als puntje bij paaltje komt moet je gewoon je woningcorporatie/VVE zien te overtuigen, met argumenten en risico-afdekking. Of gewoon zelf een huis kopen dus. }:O

Succes!

PVO

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-11 12:13
timovd schreef op zondag 4 december 2016 @ 18:12:
Ik zie er als particulier ook wel een verdienmodel in. Mijn dak ligt al vol (alleen Noord nog niet), maar in de buurt zie ik genoeg daken waar ik een mooie opstelling zou kunnen plaatsen. Pal Zuid, of Oost-West. Alleen hoe ga je meten en garanderen dat de winst naar jou gaat?
Zie Zelfstroom.nl ...... :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve
migjes schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:14:
[...]

het gaat er niet om war je het kunt aanvragen, maar dat je het kunt aan vragen.
mensen voelen zich daar door rijk, en gaan zich rijk rekenen.
ze krijgen € tekens in hun ogen en vergeten de werkelijkheid.
een mooi recept voor een nieuwe krediet crisis.
Volgens mij is er in Nederland nooit een krediet crisis geweest, alleen wat problemen met Amerikaanse rommel hypotheken. Wij hadden alleen wat gevolg schade door inhalige bankiers.
Een duurzaamheid lening voor zonnepanelen zal dat zeker niets aan veranderen.

Mijn hypo is trouwens nog altijd 90% aflossings-vrij :) (ze verkopen het huis maar. En de kids mogen het zelf regelen, daar ga ik niet voor sparen.) Daardoor ben ik instaat alle energie maatregelen te nemen die ik wil. Verder spaar (beleg groen) ik gewoon zelf voor aflossing. Ik heb wel een hypo met uiteenlopende rentevaste perioden, 1, 10 en 20 jaar. Daarmee voorkom ik rente schokken. Alles wat ik in mijn hypotheek stop krijg ik er nooit meer uit.

Zie ik nu bij mijn schoonvader, wil leuke dingen gaan doen maar kan maar een beetje geld uit zijn hypotheek vrije appartement krijgen. De bank wil wel maar mag niet, door het lage inkomen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• No Hands
Ik heb zelf ook panelen op mijn huurhuis gehad na overleg met de woningbouw. Ik heb ze bij mijn verhuizing weer meegenomen.

Wij installeren steeds bedrijf al vaker op huurwoningen, vaak is het met wat overleg met de WBV geen enkel probleem. Het is maar net hoe je het verhaal naar ze brengt.
'vinden jullie het goed als ik zelf zonnepanelen ga plaatsen' of 'ik wil mijn huurwoning verduurzamen met zonnepanelen' zijn al twee verschillende manier om het te benaderen :)

• Pvieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-09-2024
Vraag over garantie van ABB/Power-One
Ik meen aanspraak te kunnen maken op garantie van ABB ivm een defecte omvormer.
Weet iemand wie er voor ABB in Nederland of Belgie als service partner optreedt. Ik heb mijn case via de RMA procedure van ABB gemeld, maar hoor al 6 weken niets van ze.

• migjes
WoudseHoeve schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:55:
[...]

Volgens mij is er in Nederland nooit een krediet crisis geweest, alleen wat problemen met Amerikaanse rommel hypotheken. Wij hadden alleen wat gevolg schade door inhalige bankiers.
Een duurzaamheid lening voor zonnepanelen zal dat zeker niets aan veranderen.

Mijn hypo is trouwens nog altijd 90% aflossings-vrij :) (ze verkopen het huis maar. En de kids mogen het zelf regelen, daar ga ik niet voor sparen.) Daardoor ben ik instaat alle energie maatregelen te nemen die ik wil. Verder spaar (beleg groen) ik gewoon zelf voor aflossing. Ik heb wel een hypo met uiteenlopende rentevaste perioden, 1, 10 en 20 jaar. Daarmee voorkom ik rente schokken. Alles wat ik in mijn hypotheek stop krijg ik er nooit meer uit.

Zie ik nu bij mijn schoonvader, wil leuke dingen gaan doen maar kan maar een beetje geld uit zijn hypotheek vrije appartement krijgen. De bank wil wel maar mag niet, door het lage inkomen.
zoals ik het zie voor je schoonvader, hij heeft dus relatief geen kosten aan woning (geen huur geen hypotheek) dus hij haalt elke maand er een flink bedrag uit. ;)
dus zo erg is dat nu ook weer niet. ;)

maar wat ik eigenlijk zeg: met paneel prijzen van 0,60€/Wp voor pittige jongens van 295Wp of 0,45€/Wp voor goedkope 265Wp poly's. (en ja dit zijn inc BTW prijzen.)
hoef je niet te lenen zo goedkoop als het is geworden, als je dat wel moet lenen heb je zoizo een gat in je hand of andere financiële problemen en PV lost dat niet op. ;)
(er zijn uitzonderingen, zoals jij, wil je zo iets groots gaan doen als bij jouw, kan het wel een lekkere ondersteuning zijn. ;) )

• WoudseHoeve
migjes schreef op maandag 5 december 2016 @ 11:12:
[...]
zoals ik het zie voor je schoonvader, hij heeft dus relatief geen kosten aan woning (geen huur geen hypotheek) dus hij haalt elke maand er een flink bedrag uit. ;)
dus zo erg is dat nu ook weer niet. ;)
Van je AOW een cruise maken kan je wel vergeten, ook zonder hypotheek (de rest blijft gemeente, VVE, waterschap enz). En op je 80ste nog flink sparen is ook niet echt logisch.
Ik kies er voor het zelf op de bank te hebben staan ( of crowd funding ... )

• reneeke1970
WoudseHoeve schreef op maandag 5 december 2016 @ 12:05:
[...]

Van je AOW een cruise maken kan je wel vergeten, ook zonder hypotheek (de rest blijft gemeente, VVE, waterschap enz). En op je 80ste nog flink sparen is ook niet echt logisch.
Ik kies er voor het zelf op de bank te hebben staan ( of crowd funding ... )
Gelijk heb je, kun je tenminste altijd aan je geld. Met zo groot mogelijke schuld de kist in gaan, heb je er tenminste plezier van gehad. Enige is dat je moet zorgen dat je goeie overlijdens verzekering hebt voor je partner, lullig voor jou maar het snelste zorgeloos geld verdienen voor je partner.
Dat die financiële adviseurs dat niet snappen...... Oh dan verdienen ze zelf niks meer natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

• HereIsTom
S0epkip schreef op maandag 5 december 2016 @ 08:30:
[...]

Misschien gaat dit richting Offtopic
Hier wil ik toch wel wat kanttekeningen bij zetten...

Corporaties zijn sinds de jaren negentig op afstand gezet van de overheid. Ik ben het met je eens dat deze corporaties misschien niet per se 'vooraanstaan bij nieuwe ontwikkeligen', maar in dit geval is het meer dat ze niet warm lopen voor gebeun aan hun daken met potentieel grote gevolgen waarvan de schade waarschijnlijk niet te verhalen is. (En, ja, ik vind dat risico reeël en ik kan de corporaties volgen in hun ontmoedigingsbeleid).

Een VVE is echt niet hetzelfde als een woningcorporatie qua rechtsvorm. Bovendien vraag ik me af waarom je de rechtsvorm zo relevant lijk te vinden, maargoed.
Opnieuw, bij VVE's, het dak is zoals je al aanhaalt collectief bezit wat de VVE (misschien ten onrechte) wil beschermen. Als je een paar zuurpruimen/puristen/zeikerds/kiesmaarwat in je complex hebt wonen die actief deelnemen aan de VVE dan kun je inderdaad pech hebben... Ook als het een grote VVE is, bijvoorbeeld met externe bestuurders, geef ik je minder kans dan een klein clubje wat een pand met 12 appartementen beheerd.

Veel installateurs lijken zich niet te wagen aan huurwoningen, getuigege de vraag "bent u huiseigenaar?" als onderdeel van veel offerte-aanvragen.
Als puntje bij paaltje komt moet je gewoon je woningcorporatie/VVE zien te overtuigen, met argumenten en risico-afdekking. Of gewoon zelf een huis kopen dus. }:O

Succes!
Bedankt heren! Het is een VVE met 20 appartementen/eigenaren.
Het probleem is de VVE beheerder, die maakt ze wijs dat het slecht voor het dak is, alleen al als je erop gaat lopen. Ik snap die logica niet aangezien het een betondak is, zelf zit ik er rechtonder en zou dan ook de eerste zijn die er last van zou kunnen krijgen.
Maar goed de leden geloven de beheerder en ik moet verder maar niet zeuren.
Ben al lang blij dat het me is gelukt om de verlichting op orde te krijgen, die ging pas aan als het pikdonker was omdat het anders teveel ging kosten. Nu zijn er bewegingsmelders en kan ik weer zien waar ik loop ook bij donker weer.
Maar goed vervelend is het wel als je allemaal van die neeknikkers hebt en dan ook nog met de verkeerde argumenten, is veel te duur en levert weinig op! :(

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• reneeke1970
HereIsTom schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:39:
[...]

Het probleem is de VVE beheerder, die maakt ze wijs dat het slecht voor het dak is, alleen al als je erop gaat lopen. Ik snap die logica niet aangezien het een betondak is, zelf zit ik er rechtonder en zou dan ook de eerste zijn die er last van zou kunnen krijgen.
Ben al lang blij dat het me is gelukt om de verlichting op orde te krijgen, die ging pas aan als het pikdonker was omdat het anders teveel ging kosten. Nu zijn er bewegingsmelders en kan ik weer zien waar ik loop ook bij donker weer.
Maar goed vervelend is het wel als je allemaal van die neeknikkers hebt en dan ook nog met de verkeerde argumenten, is veel te duur en levert weinig op! :(
Je moet toch ieder jaar een nieuwe beheerder stemmen??

1 PVoutput . Dongen NB

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-11 15:47
Probeer referenties te vinden van vergelijkbare daken mét panelen?
Of een installateur met alle keurmerken en garantiefondsen een mooie offerte met terugverdientijd laten maken?

PVO

• Geronimoos
  • Laatst online: 20:35
Voor mijn platdak op de schuur was hier al het één en ander besproken, zie vorige posts beginnend bij deze

Inmiddels weer wat verder kunnen denken omdat zowel de ongelijke strings van een OWOWO ( / \ / \ / ) opstelling als de lagere totaal Wp van een SolarFontier setup mij nog niet heel lekker zat... 8)7

Als alternatief voor de 10x ECSolar in / \ / \ / opstelling (5x 2 panelen OW) heb ik gekeken naar de ECSolar 210Wp panelen met een afmeting van 1580x808. Hiervan passen er wel 6 rijen van 2 panelen, totaal dus 6x 210Wp = 2520Wp. Met als voordeel dat dit in landscape een heel laag profiel heeft op 15graden.

Opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/ai9779v59/Capture.jpg

Gegevens:
2x strings van 6 panelen 210Wp, Oost West 15gr, 2520Wp
Vmpp 232v per string (72 cells panelen ~38,6V)
Voc max 295V per string
stroom per string 5.5A

Dit lijken mij allemaal acceptabele waarden om een omvormer bij te zoeken, nu heb ik volgens mij twee opties: beide strings parallel op een ~2000-2200watt omvormer óf elke string op een eigen mppt op bv een Hosola Bright.

- Wat is het verschil in opbrengst/efficiency tussen 1xmppt en 2xmppt? (prijsverschil van de omvorming is ca 150euro)
- In het geval van een 2x mppt Hosola Bright, is het dan verstandig om de 2000 of de 2500 te nemen met dit systeem? Een beetje onder dimensioneren kan geen kwaad, maar prijsverschil is er nauwelijk tussen de twee...

Inclusief de BTW kom ik op een systeemprijs van 1,07eur/Wp, lijkt mij acceptabel.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Geronimoos schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:57:

Als alternatief voor de 10x ECSolar in / \ / \ / opstelling (5x 2 panelen OW) heb ik gekeken naar de ECSolar 210Wp panelen met een afmeting van 1580x808. Hiervan passen er wel 6 rijen van 2 panelen, totaal dus 6x 210Wp = 2520Wp. Met als voordeel dat dit in landscape een heel laag profiel heeft op 15graden.

Opstelling:
[afbeelding]

Gegevens:
2x strings van 6 panelen 210Wp, Oost West 15gr, 2520Wp
Vmpp 232v per string (72 cells panelen ~38,6V)
Voc max 295V per string
stroom per string 5.5A

Dit lijken mij allemaal acceptabele waarden om een omvormer bij te zoeken, nu heb ik volgens mij twee opties: beide strings parallel op een ~2000-2200watt omvormer óf elke string op een eigen mppt op bv een Hosola Bright.

- Wat is het verschil in opbrengst/efficiency tussen 1xmppt en 2xmppt? (prijsverschil van de omvorming is ca 150euro)
- In het geval van een 2x mppt Hosola Bright, is het dan verstandig om de 2000 of de 2500 te nemen met dit systeem? Een beetje onder dimensioneren kan geen kwaad, maar prijsverschil is er nauwelijk tussen de twee...
Ik zou gewoon de Hosola bright 2500MTL nemen. Kwa prijs bijna gelijk met de 2000 maar je neemt de hoge piekjes ook mooi mee.
De dual MPPT zal een iets hogere opbrengst geven. Verder hebben de brights een bredere MPPT range, al vanaf 120V.

www.sunsolar.nl

• WoudseHoeve
HereIsTom schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:39:
[...]
Een goede vriend van mij is gewoon zelf in het bestuur van de VVE gaan zitten. Dan pas heb je invloed.
Vervolgens heeft hij het zonnepaneel in orde gemaakt, met ruimte voor iedereen die wil.

• mrmrmr
  • Niet online
Is dit niet gewoon de zoveelste offerteschuiver/verzamelaar?

• WoudseHoeve
mrmrmr schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:44:
[...]
Is dit niet gewoon de zoveelste offerteschuiver/verzamelaar?
Volgens mij verhuren ze zonnepanelen, grote en kleine projecten. (ook verkoop van systemen)
Om vervolgens 10 jaar het "onderhoud" te doen.
Daarna mag je ze voor 50 euro per paneel kopen.
Wel een grote speler, als je huur systemen plaatst let je meer op de kwaliteit, ze moeten het zelf fixen.

Disclosure: ik ben een heel kleine aandeelhouder in het kader van duurzaam beleggen

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-11 14:48
4 zonnepanelen x 285 WP = 1300 x 0,90 Kwh/Wp = ± 1026 Kwh / per jaar = € 2830,-

Vanavond dit topic maar is door lezen. De aannemer stuurde een nogal dure offerte dus ga nu kijken hoe we dit collectief met de buurt aan kunnen pakken. Na een snel rondje Googlen kan het veel goedkoper. We hebben allemaal een plat groot dak (5x10) dus er is veel mogelijk. Energie zit rond de 3500 kWH dus dat is te over zien. Verder is er geen gas in de wijk dus het kan een aardige groene woning worden zo.

Verwijderd

kijk eens naar je oppervlakte en dan eenn schans
dan kom je een heel eind om volledig vebruik op te wekken

• Wackmack
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:31:
kijk eens naar je oppervlakte en dan eenn schans
dan kom je een heel eind om volledig vebruik op te wekken
Het platte dak is 5mx10m dus ruimte genoeg.

Verwijderd

zeker als je zelf een tikje handig ben dat scheelt weer montage kosten voor de aanleg
je kan daar zeker 30 panelen kwijt

• Wackmack
Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:34:
zeker als je zelf een tikje handig ben dat scheelt weer montage kosten voor de aanleg
je kan daar zeker 30 panelen kwijt
Waarom zou je dat willen? Met 15 panelen kan je mijn jaarverbruik al op wekken, dat is toch het doel. Verder praat je dan over een investering van €5000,- wat nog goed betaalbaar is. Terug verdien tijd van ruim 6 jaar vind ik ook netjes.

• HereIsTom
reneeke1970 schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:31:
[...]

Je moet toch ieder jaar een nieuwe beheerder stemmen??
Ieder jaar? Hier hebben ze vlak voor ik er kwam wonen een nieuwe beheerder gekozen en een nieuw bestuur.
S0epkip schreef op maandag 5 december 2016 @ 21:54:
Probeer referenties te vinden van vergelijkbare daken mét panelen?
Of een installateur met alle keurmerken en garantiefondsen een mooie offerte met terugverdientijd laten maken?
Heb ik gedaan, maar een nipte meerderheid stemde het weg omdat de beheerder het alsnog geen goed plan vond.
WoudseHoeve schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:15:
[...]

Een goede vriend van mij is gewoon zelf in het bestuur van de VVE gaan zitten. Dan pas heb je invloed.
Vervolgens heeft hij het zonnepaneel in orde gemaakt, met ruimte voor iedereen die wil.
Bestuur zit net een jaar en dan moet er dus eerst iemand opstappen.

• mrmrmr
  • Niet online
Wackmack schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:45:
Waarom zou je dat willen? Met 15 panelen kan je mijn jaarverbruik al op wekken, dat is toch het doel.
Bijvoorbeeld ter vervanging van verwarming en koken op gas (warmtepomp) en voor het opladen van elektrische auto's. Over een paar jaar verschijnen betaalbare electrische auto's met een goed bereik (>50 kWh batterijen). Energieopslag wordt ook belangrijker. Ik zou zoveel als mogelijk rekening houden met uitbreiding.

• Wackmack
mrmrmr schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:10:
[...]

Bijvoorbeeld ter vervanging van verwarming en koken op gas (warmtepomp) en voor het opladen van elektrische auto's. Over een paar jaar verschijnen betaalbare electrische auto's met een goed bereik (>50 kWh batterijen). Energieopslag wordt ook belangrijker. Ik zou zoveel als mogelijk rekening houden met uitbreiding.
Goed punt en dankzij de BTW regeling wordt het nog goedkoper, https://www.milieucentraa...-zonnepanelen-terugvragen

• No Hands
mrmrmr schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:10:
[...]

Als er straks verschillende tarieven komen heb je geen panelen meer nodig, je accu volduwen op het lage tarief en weer leegverbruiken als het hoge tarief aan is.

• reneeke1970
Wackmack schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:21:
[...]

Goed punt en dankzij de BTW regeling wordt het nog goedkoper, https://www.milieucentraa...-zonnepanelen-terugvragen
Ja dat weten wij al lang hoor.
Ik zie panelen als investering, belegging, spaar rekening, geef het maar een naam.
Zelfs met over productie levert het geld op, in verhouding misschien minder maar vooruit. Dus gewoon vol dat dak en harken maar....
Of deed ik het nou voor milieu......

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Hmm, moet je bij een oost-west opstelling als deze...

Afbeeldingslocatie: https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/wp-content/uploads/2013/04/FlatFix_Fusion_Oost-West.jpg

...nog rekening houden met de afstand tot de dakrand? Je zou zeggen dat de wind er nauwelijks vat op kan krijgen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:12:

[afbeelding]

...nog rekening houden met de afstand tot de dakrand? Je zou zeggen dat de wind er nauwelijks vat op kan krijgen.
Ja. Met de tool op de website kan je berekenen hoeveel afstand je moet nemen.

• Jerrythafast
Denk vooral ook aan dat opstaande randje. Bij laagstaande zon liggen anders je panelen in de schaduw :9

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:12:

[afbeelding]

Altijd, al heeft Fusion er heel weinig last van, wij zijn een jaar of 2 geleden op het laatst moment (week voor aanvang werkzaamheden) overgestapt van van der valk naar fusion, vanwege de kortere afstand tot aan de rand bij een hoog pand.

• WoudseHoeve
No Hands schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:46:
[...]
Als er straks verschillende tarieven komen heb je geen panelen meer nodig, je accu volduwen op het lage tarief en weer leegverbruiken als het hoge tarief aan is.
Beetje rare opmerking, wie verbruikt, de ruimte, de financiële middelen en ook nog wat sociaal gevoel heeft legt het dak vol met panelen. Gewoon van die zwarte, is mooier ook, helemaal strak vol.

• No Hands
WoudseHoeve schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:40:
[...]

Beetje rare opmerking, wie verbruikt, de ruimte, de financiële middelen en ook nog wat sociaal gevoel heeft legt het dak vol met panelen. Gewoon van die zwarte, is mooier ook, helemaal strak vol.
Wat is er raar aan? Als iedereen zijn dak vol panelen heeft liggen dan is er om 1 uur smiddags zoveel stroom beschikbaar dat we dan waarschijnlijk hele lage tarieven krijgen. Dan kun je toch met een ander zijn zonnestroom jouw eigen accu laden voor weinig? Kost weinig ruimte, een accu is waarschijnlijk net zo duur als een set panelen, het overschot aan zonnestroom wordt goed gebruikt en je ziet er niks van buitenshuis.

Verwijderd

je hoeft er geen 30 panelen weg te leggen maar het is wel prettig dat de mogelijkheid er is
kijkende naar de toekomst idd

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:21

backupdevice

No Risk , Full Push

No Hands schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:01:
[...]

Wat is er raar aan? Als iedereen zijn dak vol panelen heeft liggen dan is er om 1 uur smiddags zoveel stroom beschikbaar dat we dan waarschijnlijk hele lage tarieven krijgen. Dan kun je toch met een ander zijn zonnestroom jouw eigen accu laden voor weinig? Kost weinig ruimte, een accu is waarschijnlijk net zo duur als een set panelen, het overschot aan zonnestroom wordt goed gebruikt en je ziet er niks van buitenshuis.
Zie jij met de huidige berichten mensen nog hun daken vol leggen met panelen? Ik niet want het wordt totaal niet gestimuleerd natuurlijk.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• migjes
backupdevice schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:57:
[...]

Zie jij met de huidige berichten mensen nog hun daken vol leggen met panelen? Ik niet want het wordt totaal niet gestimuleerd natuurlijk.
best vreemd eigenlijk.

maar ik ben bang dat veel mensen het nog niet door hebben hoe goedkoop het aan het worden is.
prijzen van 0,40€/Wp per paneel is al mogelijk met laag vermogen poly panelen(rond de 265Wp).
maar een beetje flink vermogen mono paneel gaat al naar de 0,50€/Wp (rond de 295Wp).
(alles ex BTW en ex ex ex, puur kale paneel prijs.)
met dat soort prijzen hebben hobbyisten echt geen stimulering meer nodig, maar kunnen gewoon met kolen fooi het TVTen, no prob.

wil je hobbyen en heb je een grote schuur over, geen probleem, salderen hoeft niet meer. >:)
(het laten aanleggen geeft een flinke variabele wat het lastig maakt om te berekenen, daar is salderen nog wel lekker voor maar ook daar word het steeds minder nodig.)

• Gasschuif

Gasschuif

Topicstarter
[...]

Nou... Mensen bij mij in de buurt denken daar heel anders over, snel vol dat dak met hoogrendement panelen. :9

Maar, een verschil met jou wellicht, die kijken naar de toekomst, geen gas meer, elektrisch rijden, een WP voor verwarming, en de CV eruit. Met de huidige paneel prijzen is het heel aantrekkelijk.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Vers van de pers, de energieagenda is vandaag door minister Kamp gepubliceerd:
https://www.tweedekamer.n...2016Z23255&did=2016D47582

Met daarin o.a. (ik heb het document alleen heel snel gescand, staat vast nog veel meer in):
Om een eind te maken aan de groeiende investeringsonzekerheid met betrekking tot
zonnepanelen wordt de evaluatie van de salderingsregeling benut om een passende
stimulering voor lokale energieproductie uit te werken. Aanpassingen in de salderingsregeling
gaan sowieso gepaard met een overgangsregeling om investeringszekerheid te
borgen. Parallel hieraan wordt in 2017 ook de regeling verlaagd tarief energiebelasting
– gericht op energiecoöperaties – geëvalueerd en waar nodig verbeterd om aan de
beoogde bewustwording en ontwikkeling op lokaal niveau bij te dragen.

Lokale hernieuwbare energieproductie blijft gestimuleerd worden. De uitkomsten
van de evaluatie van de salderingsregeling kan in 2017 de basis zijn voor
besluitvorming over de vormgeving van het stimuleringsbeleid voor lokale
energie.

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-11 21:59
Mooi dat een overgangsregeling bevestigd wordt. Hopelijk lang genoeg om geen afbraak te doen aan de tvt.

Memento mori

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Ziet er goed uit inderdaad!

I stand corrected :)

• WoudseHoeve
No Hands schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:01:
[...]
Als het alleen om geld gaat heb je mogelijk gelijk. Dat gezegd hebbende is het, voordat we een situatie komen dat er zoveel zonnestroom is dat de tarieven omlaag gaan, we dik jouw TVT voorbij zijn !

Als je geen dak mogelijkheden hebt of geld daarvoor dan is het anders. Maar als je geld hebt voor accu's dan vast ook wel voor panelen.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Wat ik niet snap is wat ze precies willen aanpassen aan salderen? 1 op 1 wegstrepen?

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
backupdevice schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:28:
Wat ik niet snap is wat ze precies willen aanpassen aan salderen? 1 op 1 wegstrepen?
Stel dat je op dit moment 18 cent betaalt voor je stroom. En het teruglevertarief is 11 cent.
Op dit moment mag je eerst AL je opgewekte stroom aftrekken van je ingekochte. Dus AL je productie levert 18 cent op. Pas als je je volledige eigen gebruik hebt gecompenseerd, beginnen ze je terug te betalen tegen 11 cent.

De situatie waar we wel naartoe zullen gaan, is dat elke kWh die je huis in gaat, 18 cent kost en elke kWh die je huis uit gaat, 11 cent oplevert. Stel dat je de helft van je opgewekte stroom direct overdag zelf gebruikt. Dan gaat de andere helft dus je huis uit. Dat betekent dat een geproduceerde kWh niet meer 18 cent oplevert maar meer iets van 14,5 cent.

Aanvulling: en op de langere termijn kan het zo worden dat het exacte tarief voor in- en verkoop zelfs per uur verandert maar het zal nog wel even duren voor dat op de consumentenmarkt gebeurt.

Zodra dat gebeurt wordt het dus zaak je eigen opwek zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Door verbruikers aan te zetten wanneer je produceert, of door het op te slaan (Tesla powerwall ofzo) voor later eigen gebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door mddd op 07-12-2016 13:41 ]

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Dus als je panelen hebt liggen die eigen gebruik + 0 opleveren ga je dus na 2020 weer betalen voor stroom. Heb je panelen die eigen gebruik + 600kWh ( of zo iets ) opleveren dan blijf je op 0 uitkomen.

Dus vandaar dat het beter is om heel je dak vol te leggen.

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-11 08:48
Sinds afgelopen zondag eindelijk het zelf plaatsen van een Solar-Frontier PowerSet 3.1 afgerond.
Het ligt allemaal iets dichter op de dakrand dan ik gewild had maar kon de verticale rails niet dichter bij het dakraam kwijt en dus uiteindelijk het paneel daar direct naast ook niet.

voor:
18x SF170-s PowerSet 3.1

na:
powerset3.1
poweerset3.1-2

Maandag 5 december was het prachtig helder weer, maar vond de Pmax naar mijn gevoel wat achter blijven met een piek van 1571 Watt, dat ik begon te twijfelen of ik alle strings wel volledig had aangesloten. Een kort vergelijk op PV-output leerde mij dat hij het met 6,5kWh helemaal niet zo gek heeft gedaan op Zuid-oost

[ Voor 18% gewijzigd door Candymirror op 07-12-2016 14:03 . Reden: moet natuurlijk wel de juiste foto toevoegen ]

• stamppot
Wat ik ook in het document las was dat ze door willen met het verschuiven van de energiebelasting van elektra naar gas. En dat de ODE een steeds grotere component van de energierekening gaat worden. In het tabelletje van 20 euro in 2015 naar 135 in 2020.

• mddd
  • Niet online
backupdevice schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:52:
Dus vandaar dat het beter is om heel je dak vol te leggen.
Er is een verschil tussen '2 panelen extra leggen' of 'heel je dak vol leggen'.

Meer is natuurlijk altijd beter - meer groene stroom is goed. En je rekening negatief houden is leuk. Maar panelen zijn ook niet gratis. Als je structureel meer produceert dan je gebruikt, dan levert elke kWh je sowieso het minst op. Dus vanuit een puur financieel perspectief is het niet per se nuttig om zoveel mogelijk te leggen.

Op den duur zullen de meeste huishoudens van gas afstappen en dat op zijn minst deels door elektriciteit gaan vervangen dus in de toekomst gaat de behoefte omhoog en dan is het dus inderdaad nuttig om meer te hebben liggen. Aan de andere kant, als je in je huidige woning blijft wonen en je hebt een moderne CV installatie dan gaat die switch echt nog niet snel gebeuren. Om dáár nu op vooruit te lopen kan, als je dat leuk vindt, maar is financieel denk ik nog niet nodig. Stel dat je over 10 jaar over zou stappen naar elektrisch verwarmen dan kun je op dat moment altijd panelen kopen en die zullen dan veel goedkoper zijn dan nu.

Ik denk dus: als je ongeveer je eigen verbruik produceert, en in de toekomst je verbruik kunt concentreren op de momenten van productie, dan ben je optimaal bezig.

• reneeke1970
mddd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:04:
[...]

Er is een verschil tussen '2 panelen extra leggen' of 'heel je dak vol leggen'.

Meer is natuurlijk altijd beter - meer groene stroom is goed. En je rekening negatief houden is leuk. Maar panelen zijn ook niet gratis. Als je structureel meer produceert dan je gebruikt, dan levert elke kWh je sowieso het minst op. Dus vanuit een puur financieel perspectief is het niet per se nuttig om zoveel mogelijk te leggen.

Op den duur zullen de meeste huishoudens van gas afstappen en dat op zijn minst deels door elektriciteit gaan vervangen dus in de toekomst gaat de behoefte omhoog en dan is het dus inderdaad nuttig om meer te hebben liggen. Aan de andere kant, als je in je huidige woning blijft wonen en je hebt een moderne CV installatie dan gaat die switch echt nog niet snel gebeuren. Om dáár nu op vooruit te lopen kan, als je dat leuk vindt, maar is financieel denk ik nog niet nodig. Stel dat je over 10 jaar over zou stappen naar elektrisch verwarmen dan kun je op dat moment altijd panelen kopen en die zullen dan veel goedkoper zijn dan nu.

Ik denk dus: als je ongeveer je eigen verbruik produceert, en in de toekomst je verbruik kunt concentreren op de momenten van productie, dan ben je optimaal bezig.
Moderne CV........
Switch niet snel........
Geloof dat jij toch echt ff wakker moet worden, ga even op warmtepomp forum kijken.....

1 PVoutput . Dongen NB

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-11 09:06

RUFFNECK

Poentje

Ik lees af en toe over de prijzen van 0,60/wp for 295wp panelen. Enkele voorbeelden hiervan (merk/model, of shop, als dat mag). Ik ben me al aan het orienteren en op basis van eigen informatie en dit forum ben ik zeer geinteresseerd in Panasonic of LG panelen, maar deze zitten natuurlijk nog wat aan de prijs.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Candymirror schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:59:
Sinds afgelopen zondag eindelijk het zelf plaatsen van een Solar-Frontier PowerSet 3.1 afgerond.
Het ligt allemaal iets dichter op de dakrand dan ik gewild had maar kon de verticale rails niet dichter bij het dakraam kwijt en dus uiteindelijk het paneel daar direct naast ook niet.
Goed bezig!
Maandag 5 december was het prachtig helder weer, maar vond de Pmax naar mijn gevoel wat achter blijven met een piek van 1571 Watt, dat ik begon te twijfelen of ik alle strings wel volledig had aangesloten. Een kort vergelijk op PV-output leerde mij dat hij het met 6,5kWh helemaal niet zo gek heeft gedaan op Zuid-oost
Vergeet niet dat we over 2 weken al de kortste dag hebben.
Het hoogste punt van de zon op 5 december is net zo hoog als om 7 uur 's ochtends op de langste dag.
Dus de ideale 5 december is alsof je op 21 juni alle uren mist van 07:00 tot 18:00 :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mddd
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:14:
Moderne CV........
Switch niet snel........
Geloof dat jij toch echt ff wakker moet worden, ga even op warmtepomp forum kijken.....
Ik ben daar inderdaad wel nieuwsgierig naar en heb er (niet super diepgaand) naar gekeken. Mijn conclusie was wat ik eerder schreef: op den duur (stijgende gasprijs, dalende elektriciteitsprijs, eventueel tijdens verbouwing o.i.d.) een goede optie. Maar volgens mij nog niet bij een bestaande "doorsnee nieuwbouwwoning" situatie.

Ik hoor het graag als ik het verkeerd heb.. maar een ketel met een afschrijving van <100 euro en stookkosten van 400 euro komt op 500 euro per jaar voor verwarming. Als je dat via WP gaat doen dan moet je flinke investering doen in WP systeem en je vervangt gas door stroom. Dus je moet OF in PV investeren OF je betaalt voor de stroom natuurlijk.

Ik heb de startpost natuurlijk gelezen maar niet het complete WP forum doorgelezen. Heb jij weet van een post waarin deze naast elkaar worden gezet qua investering en stroom/gas verbruik?

• reneeke1970
mddd schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:16:
[...]

Ik ben daar inderdaad wel nieuwsgierig naar en heb er (niet super diepgaand) naar gekeken. Mijn conclusie was wat ik eerder schreef: op den duur (stijgende gasprijs, dalende elektriciteitsprijs, eventueel tijdens verbouwing o.i.d.) een goede optie. Maar volgens mij nog niet bij een bestaande "doorsnee nieuwbouwwoning" situatie.

Ik hoor het graag als ik het verkeerd heb.. maar een ketel met een afschrijving van <100 euro en stookkosten van 400 euro komt op 500 euro per jaar voor verwarming. Als je dat via WP gaat doen dan moet je flinke investering doen in WP systeem en je vervangt gas door stroom. Dus je moet OF in PV investeren OF je betaalt voor de stroom natuurlijk.

Ik heb de startpost natuurlijk gelezen maar niet het complete WP forum doorgelezen. Heb jij weet van een post waarin deze naast elkaar worden gezet qua investering en stroom/gas verbruik?
Nee dat moet je zelf bij elkaar verzamelen helaas.
Het is heel simpel, als elektrische verwarming goedkoper is dan gas gaat ook bij mijn 1.5 jaar oude CV de stekker er uit. Baal alleen dat subsidie er niet eerder was, had 1500 voor CV uitgespaard. Eerst verdiende ik 1460 met pv,800 voor saldeer en 660 verkoop overschot. Deel van overschot in wp met boiler gestoken wat 440 besparing aan gas opleverd. Totaal nu dus 2000 per jaar winst. Moraal is, jij legt tien panelen omdat dat je verbruik dekt. Jij verdient in zes jaar terug omdat je 500 per jaar bespaart. Ik investeer 3/4 keer zoveel als jij maar verdien de komende jaren wel 2000 terug ieder jaar. En bij mij is net als bij jou tvt zes jaar. Hele leuke aanvulling pensioen. En dat is alleen te realiseren door met alle mogelijke middelen je gehele dak te benutten.
Ene situatie iets meer dan andere maar het levert altijd geld op.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 56 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??