Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.090 views

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:52
Het verhaal dat je over aarding leest is dat het kan zijn dat er spanning op de geleidende delen kan komen te staan in het geval van bliksem, lekstroom of statische electriciteit. Als je het dak op zou gaan en je krijgt een klap van die spanning, dan kan dat gevaarlijk zijn. De panelen zelf zijn voorzien van aardingsgaatjes. Bliksem houd ik liever ook buiten de deur. Het schijnt in de nieuwe NEN1010 vereist te zijn als je een transformatorloze omvormer gebruikt.

In mijn geval heb ik bovendien het "probleem" dat ik met een systeem van K2 werk, en dat de beschikbare klemmetjes niet of lastig verkrijgbaar zijn. Ik kan zelf wel wat RVS klemmetjes maken, maar handig is het allemaal niet.

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:40:
Ik heb beide.
SF op noord doet nu niet veel hoor. (35 graden helling)
http://pvoutput.org/aggre...sp?id=17683&sid=15478&t=m
(Klik op blokje show extended data)
Vooral niet met volledig onbewolkt weer. Vanaf maart tot september komt daar weer wat fatsoenlijks uit.
Dus ik begrijp je redenering niet.
Mijn idee (ik kan er natuurlijk volledig naast zitten) is dat SF relatief veel opbrengen bij schaduw, ze worden geregeld aangeraden ipv SolarEdge of micro-omvormers. Bij volle zon zijn SF panelen volgens mij iets minder efficiënt dan mono panelen. In zijn algemeenheid halen SF panelen een hoge opbrengst. Ik heb dus het idee dat ze relatief goed renderen op plekken met minder zon.

Vervolgens vroeg ik me af, of ze dan ook relatief veel opbrengen als je ze op Noord neerlegt. In de winter is er weinig licht, misschien maakt het dan wel niet zo veel uit of de panelen Noord of Zuid liggen, zo dacht ik.

Ik zal het uitsplitsen:

1. Hoe verhouden de verschillende oriëntaties (Noord, Zuid) zich tot elkaar in de wintermaanden, qua rendement?
2. Welk type panelen is het meest geschikt voor een Noord-ligging, hoe verhouden SF panelen zich tot "conventionele" panelen? 3. Welk type panelen levert het meest op in de wintermaanden?
4. Welk type panelen levert het op in de winter op Noord?

Als ik jouw (in dit verband informatieve) data bekijk, lijkt het alsof je SF op Noord relatief veel harder inkakken in de winter dan je mono´s op Zuid. Dan zou dat een gevalletje helaas pindakaas zijn...

De reden dat ik me dit afvraag, is dat ik nog een heel aardig dakoppervlak op Noord heb, en als SF panelen het specifiek in de wintermaanden nog redelijk zouden doen op Noord, zou dat een mooie optie zijn.

Hope;ijk ben ik zo duidelijker. Ik vrees dat er alsnog weinig klopt van mijn redenerinkje, maar ach, that is how we learn :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2016 13:34 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:54
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:25:
[...]

Mijn idee (ik kan er natuurlijk volledig naast zitten) is dat SF relatief veel opbrengen bij schaduw, ze worden geregeld aangeraden ipv SolarEdge of micro-omvormers. Bij volle zon zijn SF panelen volgens mij iets minder efficiënt dan mono panelen. In zijn algemeenheid halen SF panelen een hoge opbrengst. Ik heb dus het idee dat ze relatief goed renderen op plekken met minder zon.

Vervolgens vroeg ik me af, of ze dan ook relatief veel opbrengen als je ze op Noord neerlegt. In de winter is er weinig licht, misschien maakt het dan wel niet zo veel uit of de panelen Noord of Zuid liggen, zo dacht ik.

Ik zal het uitsplitsen:

1. Hoe verhouden de verschillende oriëntaties (Noord, Zuid) zich tot elkaar in de wintermaanden, qua rendement?
2. Welk type panelen is het meest geschikt voor een Noord-ligging, hoe verhouden SF panelen zich tot "conventionele" panelen? 3. Welk type panelen levert het meest op in de wintermaanden?
4. Welk type panelen levert het op in de winter op Noord?

Als ik jouw (in dit verband informatieve) data bekijk, lijkt het alsof je SF op Noord relatief veel harder inkakken in de winter dan je mono´s op Zuid. Dan zou dat een gevalletje helaas pindakaas zijn...

De reden dat ik me dit afvraag, is dat ik nog een heel aardig dakoppervlak op Noord heb, en als SF panelen het specifiek in de wintermaanden nog redelijk zouden doen op Noord, zou dat een mooie optie zijn.

Hope;ijk ben ik zo duidelijker. Ik vrees dat er alsnog weinig klopt van mijn redenerinkje, maar ach, that is how we learn :)
Jij stelt vragen die niemand hard kan maken met cijfers, is echt lokatie afhankelijk. Ik heb graag sf ,makkelijk met afmeting, snel hoge spanning, zeer goed met felle zon, ongevoelig voor schaduw en niet zo gevoelig door schuine invalshoek. Één van deze redenen kan er voor zorgen dat ze op noord goed werken.
Maar zeker niet omdat ze in donkere omstandigheden goed functioneren, mijn ouderwetse blauwe poly doen het met bewolkt weer in verhouding beter dan sf.
Ik heb beide onder ongeveer zelfde hoek en richting liggen. Jij wil noord en zuid vergelijken wat met deze lage zon, en dus heel groot hoek verschil niet te vergelijken is.
In mijn visie dan toch....... Ben ook maar amateur

1 PVoutput . Dongen NB

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-11 22:30
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:11:
[...]

En vraag niet aan ons wat past, neem een rolmaat van tien meter en ga het dak op.
Dan heeft de legger straks geen verrassing dat het niet past of jij baalt niet dat met een beetje nauwkeurig meten er niet een paneeltjes meer op had gepast!
Nou, ik ben aan het meten geslagen...
Hoogte van het dak is 496cm, de breedte vanaf de erfgrens tot aan de dakrand 615cm... Volgens mij heb ik dan een probleem met 18 panelen van 165cm bij 99,2cm... De hoogte is exclusief de nokvorst, overigens.

Ik weet ook niet hoeveel montageruimte Clickfit nog extra inneemt?

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
stamppot schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:17:
OK, dus de reden is inderdaad meer om zelf de logging in de hand te kunnen hebben. Ik heb zelf een domoticz systeempje draaien wat nu verder opgetuigd gaat worden. Daarin wil ik dit ook meenemen. P1 monitoring komt er komende week bij in. Ik ga de toevoeging van digitale S0 meters eens even overwegen...
Als je ipv een S0-meter een modbus/RS485 neemt, dan heb je nog veel meer informatie die je kunt loggen (en waarschijnlijk in Domoticz kunt tonen, heb ik geen ervaring mee). Denk dan bijv. aan AC-spanning (die op sommige plekken in het land met veel zonnepanelen bij zonnig weer zo hoog wordt dat je omvormer ermee stopt). Dat lukt niet met een P1 of S0-monitoring.

Zie ook dit draadje: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1489893, daar zijn deze meters 1 of 2 maanden geleden ook besproken.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
stamppot schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:25:
[...]
Ik weet ook niet hoeveel montageruimte Clickfit nog extra inneemt?
clickfit schuindak met stangen horizontaal:
0,8cm tussen de panelen.
en op de uit einden heb je wat meer nodig, maar een 5cm is dan wel lekker.
(meestal pak je standaard lengte stangen, en dan heb je ongeveer 6-7cm, maar hier is wel iets van af te zagen en is afhankelijk van de precieze maat van de panelen en of je dak iets per ongeluk toch een beetje bol/hol staat.
en daar kom je pas achter als je bezig bent. ;) )
verticaal kun je dan de panelen vrijwel tegen elkaar aanschuiven. (maar er blijft wel een kleine tussen ruimte, verwaarloosbaar.)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 30-11-2016 14:42 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• stamppot
migjes schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:32:
[...]

clickfit schuindak met stangen horizontaal:
0,8cm tussen de panelen.
en op de uit einden heb je wat meer nodig, maar een 5cm is dan wel lekker.
(meestal pak je standaard lengte stangen, en dan heb je ongeveer 6-7cm, maar hier is wel iets van af te zagen en is afhankelijk van de precieze maat van de panelen en of je dak iets per ongeluk toch een beetje bol/hol staat.
en daar kom je pas achter als je bezig bent. ;) )
verticaal kun je dan de panelen vrijwel tegen elkaar aanschuiven. (maar er blijft wel een kleine tussen ruimte, verwaarloosbaar.)
OK, maar hoeveel moeten de panelen uit de rand blijven? I.vm. windbelasting? Want met die tussenruimte kom ik op bijna 6 meter voor de breedte, wat dus net zou passen. Maar voor de lengte weet ik het dus niet. Volgens mijn berekening kom ik uit op 496cm ex nokvorst en de panelen zouden op 3x 165 = 495 uitkomen....

[ Voor 6% gewijzigd door stamppot op 30-11-2016 14:55 ]

• migjes
stamppot schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:48:
[...]
OK, maar hoeveel moeten de panelen uit de rand blijven? I.vm. windbelasting? Want met die tussenruimte kom ik op bijna 6 meter voor de breedte, wat dus net past. Maar voor de lengte weet ik het dus niet.
links-rechts.
heb je buren hun dak er zitten is het 0 cm.
(dan kun je tot 50% van de tussen muur gaan.)
geen buren hun dak.
dan moet je even gaan opletten, en het is niet de windbelasting die het echte probleem geeft.
maar wel wind fluiten, want ook vrij hinderlijk kan zijn.
grof word gezegd blijf 1 dakpan van de rand, maar dat is wel heel grof gezegd, minder kan ook wel.

jij hebt het over 615cm.
paneel 992mm X 6 + 8mm X 4 + 50mm X 2 = 6084mm
(klinkt krapjes maar lukt wel, de panelen wil je graag een afstandje van de dakrand hebben, maar die eindklem mag een stukje verder naar de rand toe gaan dus 50mm mag je aftrekken. ;) )
stamppot schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:48:
[...]
OK, maar hoeveel moeten de panelen uit de rand blijven? I.vm. windbelasting? Want met die tussenruimte kom ik op bijna 6 meter voor de breedte, wat dus net zou passen. Maar voor de lengte weet ik het dus niet. Volgens mijn berekening kom ik uit op 496cm ex nokvorst en de panelen zouden op 3x 165 = 495 uitkomen....
oke je doet een edit, dus dat doe ik ook. ;)
oei die hoogte, mmm lastig.
weet je al voor welke panelen je wil gaan (zijn cm te winnen in verschillende types.) ?

edit:
oke ik heb nu je foto terug gevonden van je dak op het forum.
ziet er lastig uit, en ik durf het ook niet zomaar te zeggen of dat lukt of niet.
mmmmm

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 30-11-2016 15:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:52:
[...]

Jij stelt vragen die niemand hard kan maken met cijfers, is echt lokatie afhankelijk. Ik heb graag sf ,makkelijk met afmeting, snel hoge spanning, zeer goed met felle zon, ongevoelig voor schaduw en niet zo gevoelig door schuine invalshoek. Één van deze redenen kan er voor zorgen dat ze op noord goed werken.
Maar zeker niet omdat ze in donkere omstandigheden goed functioneren, mijn ouderwetse blauwe poly doen het met bewolkt weer in verhouding beter dan sf.
Ik heb beide onder ongeveer zelfde hoek en richting liggen. Jij wil noord en zuid vergelijken wat met deze lage zon, en dus heel groot hoek verschil niet te vergelijken is.
In mijn visie dan toch....... Ben ook maar amateur
Ik las dit op zonnefabriek.nl:
"Winterse dagen kunnen ook nadelig zijn voor de opbrengst. Omdat de zon nog laag aan de hemel staat, werpen objecten (schoorsteentjes, ontluchtingspijpen, dakkapellen) relatief lange schaduwen. Die kunnen 's ochtends en 's avonds op de panelen vallen."

En dit op installatieprofs.nl:
"De nieuwste generatie dunne film CIGS panelen zijn sinds kort financieel interessant voor particulieren en bieden grote rendementsvoordelen. Ze benutten een breder lichtspectrum, zodat ze ook met een oost- of westoriëntatie en een kleine hellingshoek goed presteren. Bovendien kunnen ze ook meer zonne-energie benutten bij diffuus licht, bijvoorbeeld tijdens bewolkte dagen. "

Op Olino.org:
"De CIGS-panelen benutten een breder lichtspectrum, waardoor ze beter geschikt zijn voor een oost-west-oriëntatie en ook bij een kleine hellingshoek op platte daken. Hierdoor wekken ze tot wel 15% meer stroom op bij oost-west-oriëntatie en tot wel 6% meer stroom bij zuid-oriëntatie ten opzichte van kristallijne panelen. Daarnaast presteren CIGS-panelen beter onder omstandigheden met diffuus licht, zoals tijdens bewolking en tijdens de schemerperioden. Deze omstandigheden komen in Nederland in 60% van de tijd voor. Door deze eigenschap wordt er 10 tot 15% meer stroom opgewekt dan kristallijne panelen tijdens perioden met diffuus licht."

Op Twentezon.nl:
"Solar Frontier zet in op POWER en combineert de nieuwste technieken met de hoogste technische normen en dit levert een heel interessant zonnepaneel op, waarbij een zeer hoge module efficiëntie van 12,6% wordt geclaimd bij zwakke lichtcondities."

Dus CIS-panelen (zoals SF) en CIGS-panelen, zouden in theorie superieur moeten zijn onder condities met weinig licht. Dan is het teleurstellend als je blauwe poly's beter functioneren bij bewolkt weer. Maar ja, dat zijn wel echte gegevens, bovenstaande kan reclamepraat bevatten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2016 15:11 ]

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:05:
[...]
Dus CIS-panelen (zoals SF) en CIGS-panelen, zouden in theorie superieur moeten zijn onder condities met weinig licht. Dan is het teleurstellend als je blauwe poly's beter functioneren bij bewolkt weer. Maar ja, dat zijn wel echte gegevens, bovenstaande kan reclamepraat bevatten.
het is geen reclame praat, maar mensen hebben wel moeite het juist te vertellen of het juist te lezen.

dunne film maakt niet speciaal van meer spectrum van het licht gebruik (marginaal op zijn best).
maar wel van een ander gedeelte, dat een stuk makkelijker door de wolken heen komt. ;)
dus met bewolkt weer doen ze het beter. (maar poly doet dat ook trouwens.)

maar wil je op noord leggen, prijs is dan wel een groot punt.
helaas doet noord ongeveer maar 50% van de opbrengst die je op zuid zou hebben dus ik zou het nooit met te dure panelen doen.
en ja poly is goedkoper als SF en bied zelfs nog meer Wp/m2 wat natuurlijk ook een punt is.
ook heb je minder bevestiging materiaal nodig. een volledige set voor een 265Wp vs een volledige set per 170Wp, tikt stiekem wel aan.

maar uit eindelijk wil je op noord leggen, het klinkt wel leuk dat SF of poly meer oplevert op noord, maar het is allemaal zo marginaal en het blijft noord dus een lage opbrengst.
ik zou er geen bal van aantrekken en gewoon vol leggen met wat je ook wil. ;)

• stamppot
migjes schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:59:
oke je doet een edit, dus dat doe ik ook. ;)
oei die hoogte, mmm lastig.
weet je al voor welke panelen je wil gaan (zijn cm te winnen in verschillende types.) ?

edit:
oke ik heb nu je foto terug gevonden van je dak op het forum.
ziet er lastig uit, en ik durf het ook niet zomaar te zeggen of dat lukt of niet.
mmmmm
Het gaat om Trina Smart panelen, type 265 All black, met Tigo optimizers

• migjes
stamppot schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:28:
[...]

Het gaat om Trina Smart panelen, type 265 All black, met Tigo optimizers
het meeste van trina is dacht ik wel 165cm (maar denken is de moeder van de fouten. ;) ).
en het komt wel erg krapjes uit met het dak, dat ik het niet durf te vertellen.
de breedte lukt het wel.
maar die hoogte, ik durf het niet te vertellen.
foto is iets te wazig om te zien of er nog iets te smokkelen is. :?

maar als ik het goed had wou jij ze toch laten leggen?
en dan is het een kwestie van hoe goed is de installateur. ;)
(die ziet de situatie ter plekken en weet dus meer als wij op het forum.)

• stamppot
migjes schreef op woensdag 30 november 2016 @ 15:37:
[...]

het meeste van trina is dacht ik wel 165cm (maar denken is de moeder van de fouten. ;) ).
en het komt wel erg krapjes uit met het dak, dat ik het niet durf te vertellen.
de breedte lukt het wel.
maar die hoogte, ik durf het niet te vertellen.
foto is iets te wazig om te zien of er nog iets te smokkelen is. :?

maar als ik het goed had wou jij ze toch laten leggen?
en dan is het een kwestie van hoe goed is de installateur. ;)
(die ziet de situatie ter plekken en weet dus meer als wij op het forum.)
Dat klopt. Ik wil hem nog een keer langs laten lopen, dan mag hij zeggen of hij denkt dat hem dit gaat lukken. Wil het niet ongezien aangaan, want anders zit ik met 3 panelen te weinig.. De installateur komt morgen langs. Hij heeft ook al zijn twijfels.
@stamppot:
Ik heb op mijn beide dakhelften ook maar 495 hoogte. Gemeten tot de nokpan.
Op zuid ligt mono 1650 x 3 hoog (4950), op noord ligt SF 1257 x 4 hoog (5028).
Klik op mijn foto's in mijn signature.
Als je nog meer foto's wil, stuur even een PM.

Het past allebei. Maar je zal halverwege de nokpan uitkomen. Ook geen probleem.
Ik kan op 1 foto, ook niet zien of het kan bij jou.

SF is in de breedte maar 977, wellicht een voordeel in de breedte tov mono.
Ik zou er gewoon 24 leggen. (en ook je noorddak volgooien)
Qua breedte incl rail kom je uit op 6 mtr. past precies, en je dak is perfect gevuld.

Ook bij pakhaas paste het met 495 hoogte.
Pakhaas in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Zonder dat de panelen over de dakgoot heen steken. (ook belangrijk)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2016 16:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
stamppot schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:01:
[...]

Dat klopt. Ik wil hem nog een keer langs laten lopen, dan mag hij zeggen of hij denkt dat hem dit gaat lukken. Wil het niet ongezien aangaan, want anders zit ik met 3 panelen te weinig.. De installateur komt morgen langs. Hij heeft ook al zijn twijfels.
ik denk wel dat het lukt, maar helaas kan ik geen zekerheid geven.
iemand die ter plekke is kan meer zien als wij uit jouw woorden kunnen halen.

(ik zou trouwens niet voor tigo gaan.
gewoon een omvormer met 2x mpp.
voor de bovenste panelen en de onderste die de meeste schaduw koppen (die er trouwens amper is).
stuk goedkoper en vrijwel net zo effectief. ;) )

• stamppot
migjes schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:21:
[...]

ik denk wel dat het lukt, maar helaas kan ik geen zekerheid geven.
iemand die ter plekke is kan meer zien als wij uit jouw woorden kunnen halen.

(ik zou trouwens niet voor tigo gaan.
gewoon een omvormer met 2x mpp.
voor de bovenste panelen en de onderste die de meeste schaduw koppen (die er trouwens amper is).
stuk goedkoper en vrijwel net zo effectief. ;) )
De Tigo's zitten in het paneel. Dus dan zouden er andere panelen op moeten. Wat natuurlijk zou moeten kunnen. We gaan het eens overleggen morgen. Dan komt er ook een fatsoenlijk meetlint mee als het goed is... :)

• stamppot
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:06:
@stamppot:
Ik heb op mijn beide dakhelften ook maar 495 hoogte. Gemeten tot de nokpan.
Op zuid ligt mono 1650 x 3 hoog (4950), op noord ligt SF 1257 x 4 hoog (5028).
Klik op mijn foto's in mijn signature.
Als je nog meer foto's wil, stuur even een PM.

Het past allebei. Maar je zal halverwege de nokpan uitkomen. Ook geen probleem.
Ik kan op 1 foto, ook niet zien of het kan bij jou.

SF is in de breedte maar 977, wellicht een voordeel in de breedte tov mono.
Ik zou er gewoon 24 leggen. (en ook je noorddak volgooien)
Qua breedte incl rail kom je uit op 6 mtr. past precies, en je dak is perfect gevuld.

Dat zijn bemoedigende berichten... :) Maar op jouw dak lijk je met 495 ruimte over te hebben... Of ligt dat aan de hoek van de foto?
De foto op zuid is:
links ECsolar 275 wp 1580x1060
midden (ik) senersun 245 1650 x 992
rechts ECsolar 275 wp 1580x 1060

Dus midden komt hoger uit.
Maar leg gewoon SF, geen schaduwproblemen en je kan je noorddak er ook mee volgooien en qua breedte kom je beter uit.
24 panelen is een powerset. 3-fase of 1-fase, net wat je wilt.
(maar ik blijf het niet zeggen ;-) )

Wil je absoluut safe zitten, kies je gewoon:
21x ECsolar 210 wp, 1580 x 808.
Maar helaas ongelijke strings van 10 en 11, dus 2x mppt en geen mogelijkheid tot uitbreiding noorddak met SF op dezelfde omvormer.

Maak je er 3x 7 van kom je uit op 7x 38,5 = 269 V. Is ook een beetje laag. Maar het kan. Dan heb je wel mppt 2 ingang vrij voor SF op noord.
SMA SB xxxx TL-21 van markplaats ;)
Maar optitrac werkt weer niet zo goed met parallele strings ten opzichte van 1 enkele string, dus de voorkeur (zou ik doen) is een SF set.
4410 wp ECsolar 210 Wp of 4080 Wp SF. Sf gaat het winnen met 10% meer opbrengst dan mono per wp
En geen lelijke pannen meer te zien. Met strings van 6x SF kan je altijd nog zo overstappen van enkelfase naar een willekeurige 3-fase omvormer en op noord ook verder uitbreiden. Of je doet het meteen goed.

Nou migjes... kom maar op met de panasonics hit 245 €€€ >:)

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2016 17:16 ]

• reneeke1970
Haha zo met zijn tweetjes zijn jullie best goed team.....

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Alfons, waarom zouden er niet tien en elf parallel bij kunnen op noord?
Hoeft niet perse sf te zijn toch. Het past in ieder geval wel lekkerder op zijn dak, maar ik denk dat ecsolar beetje moeilijk te verkrijgen is.

[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 30-11-2016 17:43 ]

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 17:34:
Alfons, waarom zouden er niet tien en elf parallel bij kunnen op noord?
Hoeft niet perse sf te zijn toch. Het past in ieder geval wel lekkerder op zijn dak, maar ik denk dat ecsolar beetje moeilijk te verkrijgen is.
Met oog op 3 fase in de toekomst. (auto laden, alles elektrisch)
Stringen van 6x SF is toch veel mooier ;) Meteen (bijna) de juiste Vmpp spanning voor een 3-fase omvormer.
Met mono blijf je min of meer tobben met schaduw.

Maar ik weet niet hoe zijn noord eruit ziet. Misschien staat er wel een dakkapel op... Of een dikke boom ervoor.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2016 18:28 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:24:
[...]

Met oog op 3 fase in de toekomst. (auto laden, alles elektrisch)
Stringen van 6x SF is toch veel mooier ;) Meteen (bijna) de juiste Vmpp spanning voor een 3-fase omvormer.
Met mono blijf je min of meer tobben met schaduw.

Maar ik weet niet hoe zijn noord eruit ziet. Misschien staat er wel een dakkapel op... Of een dikke boom ervoor.
Ja sf is veel flexibeler, altijd passend te maken voor iedere omvormer. En als inderdaad maar 400wp scheelt dan maakt sf dat verschil wel goed.
Maar goed misschien heeft hij wel een rede waarom hij trina smart wilde?

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:43:
[...]

Ja sf is veel flexibeler, altijd passend te maken voor iedere omvormer. En als inderdaad maar 400wp scheelt dan maakt sf dat verschil wel goed.
Maar goed misschien heeft hij wel een rede waarom hij trina smart wilde?
Inderdaad 6x 4p (1 fase) of 4x 6p (1 en 3 fase) kan allebei.

Volgens mij heeft die installateur een eigen mening/willetje/product wat die graag aanprijst...
Morgen horen we het... :>

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2016 18:54 ]

• stamppot
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:45:
[...]

Volgens mij heeft de installateur een eigen mening/willetje/produkt...
Morgen horen we het... :>
:-) Dit komt deels uit de koker van de installateur, true. Maar maximaal PV was mijn input. Als ik de SF set deels op noord zet, dan haal ik uit dat deel toch maar 50% oid? Noord is niet helemaal vrij, daar ligt een dakraam en een aantal pijpjes. Dat wordt puzzelen in dat geval. In het beste geval kom ik dan op 16x SF aan de voorzijde en de rest aan de achterkant. Uitgaande van 50% rendementsverlies op noord blijft dan een Wp over van 3600. Met 10% SF rendementswinst uitkomen op 3800 Wp.
Hmmm....
Ik volg je niet meer...
Je dak aan de voorzijde was toch 495 x 615?
Dat is 4 panelen x 6 panelen van 170 Wp. 1257x977

Op noord inderdaad een 55 a 60% "jaar" opbrengst in kWh wat je weglegt in Wp (bij 35 graden helling)

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2016 19:20 ]

• reneeke1970
Hij kwam met die trina tot 4700wp,dat haalt sf niet in......
Dus alleen als je noord mee wilt nemen word het echt interessant.

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:24:
Als het past, anders wordt het 3975 Wp trina ;)

• stamppot
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:08:
Ik volg je niet meer...
Je dak aan de voorzijde was toch 495 x 615?
Dat is 4 panelen x 6 panelen van 170 Wp. 1257x977

Op noord inderdaad een 55 a 60% "jaar" opbrengst in kWh wat je weglegt in Wp (bij 35 graden helling)

[afbeelding]
Als ik de maten van SF erbij pak, dan kom ik op 1257mm x 977 mm. Dat past zowel portrait als landscape net zo goed niet op mijn dak? Dus ik dacht dat je dat verdeelde over beide daken. Vandaar mijn redenatie.

(leuk man, al die edits terwijl je replied... :-) )

[ Voor 4% gewijzigd door stamppot op 30-11-2016 19:34 ]

• stamppot
reneeke1970 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:24:
Of de trinas aan de voorzijde, een andere omvormer met een tweede MPPT en dan SF aan de achterzijde... Hmmm... :)

Vrees dat dat financieel niet uit kan. De handel gaat in een EnergieBespaarLening, vandaar mijn push op maximaal PV. Dat maakt de business case rond voor mij, icm een warmtepomp.
stamppot schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:33:
[...]

Als ik de maten van SF erbij pak, dan kom ik op 1257mm x 977 mm. Dat past zowel portrait als landscape net zo goed niet op mijn dak?
1257 x 4 hoog = 5028 (halverwege nokpan)
977 x 6 = 5862 (past op een 6 mtr rail)

24x SF past dan toch gewoon?

Ben benieuwd of 18x trinas ook passen (in de breedte).

• stamppot
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 november 2016 @ 19:46:
[...]

1257 x 4 hoog = 5028 (halverwege nokpan)
977 x 6 = 5862 (past op een 6 mtr rail)

24x SF past dan toch gewoon?

Ben benieuwd of 18x trinas ook passen (in de breedte).
Tja, volgens de spec zouden die 992mm breed zijn. Dus met de door jullie aangegeven montagebreedte van ClickFit (8mm) zou dat ook passen. En dan blijf je een halve pan van de zijkant van het dak...

Argh... Wat een gedoe... :-)

Maar als ik je goed volg dan zou ik voor de SF met 4 strings van 6 gaan werken? Welke omvormer zou daar dan bij moeten? 1 Met 4 MPPT dus?
stamppot schreef op woensdag 30 november 2016 @ 20:12:
[...]

Tja, volgens de spec zouden die 992mm breed zijn. Dus met de door jullie aangegeven montagebreedte van ClickFit (8mm) zou dat ook passen. En dan blijf je een halve pan van de zijkant van het dak...

Argh... Wat een gedoe... :-)

Maar als ik je goed volg dan zou ik voor de SF met 4 strings van 6 gaan werken? Welke omvormer zou daar dan bij moeten? 1 Met 4 MPPT dus?
4 string van 6, dan kom je op een stecagrid uit (dus een powerset enkelfase of een 3-fase)
4 strings van 6 is ook een prima spanning voor een 3-fase omvormer.

4 strings van 6 kan niet op een gewone enkelfase omvormer.
6 strings van 4 weer wel. (op 2x mppt, dat kan dus op alle omvormers, ook de goedkope chinese, hosola, omnik, growatt)

Je mag de strings parallel schakelen. Tot meestal 4 strings per mppt ingang.

Geen gedoe joh. Lekker puzzelen. ;)
Neem gewoon wat past. (en ook binnen je budget)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2016 20:49 ]

• stamppot
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 november 2016 @ 16:06:
Hmmmm... Dat ziet eruit als heel bekende pannen??? Ik moet me wel link vergissen of dit zijn dezelfde die er bij mij ook op liggen.

@pakhaas: enig idee hoe oud jouw pannendak is?

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
Bij mij past het ook met 495 :) ligt tot halverwege de nok. En heb exact dezelfde pannen, 35 jaar oud!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

stamppot schreef op woensdag 30 november 2016 @ 21:05:
[...]

Hmmmm... Dat ziet eruit als heel bekende pannen??? Ik moet me wel link vergissen of dit zijn dezelfde die er bij mij ook op liggen.

@pakhaas: enig idee hoe oud jouw pannendak is?
Half nederland ligt vol met die dingen, ik schat dat ze sinds de jaren 70 veel gebruikt zijn, zeker op de huurwoningen.

Let op, de breedte van de pannen ligt vrijwel vast,(30 cm per pan, 1 pan is 2 ribbels), maar de hoogte waarin ze gelegd zijn kan behoorlijk verschillen tussen de 32 en de 37 cm is mijn ervaring, ze hebben namelijk niet een rand bovenop waar de pan die erop ligt in moet vallen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• stamppot
Andre1973 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 00:27:
[...]

Half nederland ligt vol met die dingen, ik schat dat ze sinds de jaren 70 veel gebruikt zijn, zeker op de huurwoningen.

Let op, de breedte van de pannen ligt vrijwel vast,(30 cm per pan, 1 pan is 2 ribbels), maar de hoogte waarin ze gelegd zijn kan behoorlijk verschillen tussen de 32 en de 37 cm is mijn ervaring, ze hebben namelijk niet een rand bovenop waar de pan die erop ligt in moet vallen.
Nee, dat weet ik. Daarom heb ik die hoogte ook gemeten bij een pan. Was bij mij 31 cm. Ik heb geen lang genoeg meetlint om het zelf op te meten. Daar mag de installateur even naar gaan kijken vandaag.

• reneeke1970
stamppot schreef op donderdag 1 december 2016 @ 07:42:
[...]

Nee, dat weet ik. Daarom heb ik die hoogte ook gemeten bij een pan. Was bij mij 31 cm. Ik heb geen lang genoeg meetlint om het zelf op te meten. Daar mag de installateur even naar gaan kijken vandaag.
Wat is eigenlijk je richtlijn wat je graag op wilt wekken op jaar basis?
Heeft die man al prijs genoemd van die trina want die zijn best beetje schaars?

1 PVoutput . Dongen NB

• stamppot
reneeke1970 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 08:40:
[...]

Wat is eigenlijk je richtlijn wat je graag op wilt wekken op jaar basis?
Heeft die man al prijs genoemd van die trina want die zijn best beetje schaars?
Mijn huidige jaarverbruik zit rond de 3800kWh.
De prijs die ik heb voor de Trina's is 3229 ex btw.Het is de variant met ingebouwde Tigo optimizer.

• reneeke1970
stamppot schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:40:
[...]

Mijn huidige jaarverbruik zit rond de 3800kWh.
De prijs die ik heb voor de Trina's is 3229 ex btw.Het is de variant met ingebouwde Tigo optimizer.
Voor 18 stuks??? Das 179 per stuk, da is nie veul........
Ja ik heb ook tigo ,ben bekend ermee.
Oh maar dat jaarverbruik haal je ruimschoots, noord erbij en wp is ook gedekt

1 PVoutput . Dongen NB

• stamppot
reneeke1970 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:51:
[...]

Voor 18 stuks??? Das 179 per stuk, da is nie veul........
Ja ik heb ook tigo ,ben bekend ermee.
Oh maar dat jaarverbruik haal je ruimschoots, noord erbij en wp is ook gedekt
Nee, dat vond ik ook niet. Overigens heb ik ook nog via Qurrent een 4-tal winddelen, dus van deze 3800kWh gaat nog eens 1000kWh af. En in de hele aansluiting wordt de bestaande oude centrale afzuiging ook vervangen door een DC exemplaar. Dus de WP zou ook gedekt moeten zijn.

Maar Tigo is wel fijn? Zie het hier niet zo vaak voorbij komen, meestal gaat het om SolarEdge. Dan vraag ik me altijd af waarom TiGo minder populair is...

[ Voor 11% gewijzigd door stamppot op 01-12-2016 10:31 ]

• reneeke1970
stamppot schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:30:
[...]

Nee, dat vond ik ook niet. Overigens heb ik ook nog via Qurrent een 4-tal winddelen, dus van deze 3800kWh gaat nog eens 1000kWh af. En in de hele aansluiting wordt de bestaande oude centrale afzuiging ook vervangen door een DC exemplaar. Dus de WP zou ook gedekt moeten zijn.

Maar Tigo is wel fijn? Zie het hier niet zo vaak voorbij komen, meestal gaat het om SolarEdge. Dan vraag ik me altijd af waarom TiGo minder populair is...
Die wind delen moet je in de plomp gooien, naast die van mij.
Eerst salderen, dan de opwek,en dan komt wind deel erbij tegen drie cent.... Want je hebt overschot. Andersom doen ze niet want dan ga jij extra terug leveren tegen tien cent......

Tigo tja.....onbekend maakt onbemind.
Beetje omslachtig monteren, bij jou dus niet, en lastig te verkrijgen in de handel, maar bij jou blijkbaar ook niet.
Het werkt prima, perfect voor schaduw, loggen kan per paneel maar dan komt er 240 euro bij.
En het werkt op goedkoopste omvormers, slimme software in dure omvormer is overbodig, sterker nog die kunnen niks meer want tigo bepaalt......
Ben wel benieuwd welke optimiser jij er op krijgt, met de nieuwste één string van 18, en met de oudere modellen word 2×9 panelen denk ik, heeft wel voordeel dat er negen op noord parallel bij kunnen

1 PVoutput . Dongen NB

• stamppot
reneeke1970 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:59:
[...]

Die wind delen moet je in de plomp gooien, naast die van mij.
Eerst salderen, dan de opwek,en dan komt wind deel erbij tegen drie cent.... Want je hebt overschot. Andersom doen ze niet want dan ga jij extra terug leveren tegen tien cent......
Hmmm. Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Maar Ik heb ze ook maar gekregen. Heb er 1 zelf aangeschaft. Is voornamelijk om een eventueel tekort af te dichten.
Tigo tja.....onbekend maakt onbemind.
Beetje omslachtig monteren, bij jou dus niet, en lastig te verkrijgen in de handel, maar bij jou blijkbaar ook niet.
Het werkt prima, perfect voor schaduw, loggen kan per paneel maar dan komt er 240 euro bij.
En het werkt op goedkoopste omvormers, slimme software in dure omvormer is overbodig, sterker nog die kunnen niks meer want tigo bepaalt......
Ben wel benieuwd welke optimiser jij er op krijgt, met de nieuwste één string van 18, en met de oudere modellen word 2×9 panelen denk ik, heeft wel voordeel dat er negen op noord parallel bij kunnen
Logging krijg ik erbij, de MMU gateway bedoel je toch?

Als omvormer wordt er een Diehl 4300TLD geleverd. Daar kan ik dan weer erg weinig over gewaar worden. Vind wel datasheets van zijn TL broer, maar daar zit geen Ethernet in. Terwijl ik volgens de datasheet die ik geleverd krijg zowel Ethernet als 30 jaar logging op het apparaat zou hebben.
Maar hij heeft volgens het datasheet wat ik wel heb maar 1 MPPT en 1 MC4 connector. Das dan 1 string van 18, als je het mij vraagt.
En dus geen ruimte voor een eventuele uitbouw op noord in de toekomst Daar wilde ik het ook nog even over hebben met de installateur

• reneeke1970
stamppot schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:58:
[...]

Hmmm. Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Maar Ik heb ze ook maar gekregen. Heb er 1 zelf aangeschaft. Is voornamelijk om een eventueel tekort af te dichten.

[...]

Logging krijg ik erbij, de MMU gateway bedoel je toch?

Als omvormer wordt er een Diehl 4300TLD geleverd. Daar kan ik dan weer erg weinig over gewaar worden. Vind wel datasheets van zijn TL broer, maar daar zit geen Ethernet in. Terwijl ik volgens de datasheet die ik geleverd krijg zowel Ethernet als 30 jaar logging op het apparaat zou hebben.
Maar hij heeft volgens het datasheet wat ik wel heb maar 1 MPPT en 1 MC4 connector. Das dan 1 string van 18, als je het mij vraagt.
En dus geen ruimte voor een eventuele uitbouw op noord in de toekomst Daar wilde ik het ook nog even over hebben met de installateur
Die omvormer is te licht voor je, maar één aansluiting maakt niet uit, komt met y stekkers parallel te staan. De omvormer hoeft niet te loggen, dat doet de mmu naar tigo toe op hun portal. Enige nadeel is dat je dan de dc kant ziet, en het gaat juist om wat er aan de ac kant van omvormer uit komt, omzetten kost paar procent verlies. Maar dat is met simpele kWh meter ook zo opgelost.
Ik denk dat je de goeie info over de omvormer hebt, de D staat voor outdoor versie, maar helemaal zeker weet ik dat niet.

1 PVoutput . Dongen NB

• stamppot
reneeke1970 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:15:
[...]

Die omvormer is te licht voor je, maar één aansluiting maakt niet uit, komt met y stekkers parallel te staan. De omvormer hoeft niet te loggen, dat doet de mmu naar tigo toe op hun portal. Enige nadeel is dat je dan de dc kant ziet, en het gaat juist om wat er aan de ac kant van omvormer uit komt, omzetten kost paar procent verlies. Maar dat is met simpele kWh meter ook zo opgelost.
Ik denk dat je de goeie info over de omvormer hebt, de D staat voor outdoor versie, maar helemaal zeker weet ik dat niet.
Dat het te licht zou zijn was al eerder voorbij gekomen. Maar 1 aansluiting is niet een probleem? Dan moet een eventuele noordzijde dus ook met panelen met Tigo's bestukt worden? Of dan toch liever een omvormer met een 2e MPPT? Extra kWh meter op de meterkast wordt zo al aangevraagd. En wil er ook 1 op de groep van de warmtepomp.

• reneeke1970
Heb hem even gezocht hij heeft wel internet. Maar...... Hij heeft een hoog voltage nodig, dat word een string van 18 panelen. Dus noord kan niet mee tenzij er daar ook 18 passen?
Parallel string moet altijd gelijkwaardig zijn. Ander probleem is dat model 4300 staat voor aanbevolen pv,de max wattage naar het net is 4100 watt.
Met 4700 wp panelen moet je dit nooit doen.
Snap wel dat hij hem graag gebruikt want kost maar 600 euro, is lekker goedkoop

Je moet naar een 5000 omvormer vragen met 1 mpp,als je er twee hebt krijg je weer beperking op max wattage per mpp.
En dan eentje in het normale spanning bereik van 200-550 volt zoiets.
Bv een hosola 5000 tl,dat is versie met één mpp dacht ik.
Maar dit is dus alleen als je noord mee neemt, anders kan die diehl wel mits maatje groter, minstens 4800 maar liever model 5300

[ Voor 29% gewijzigd door reneeke1970 op 01-12-2016 13:54 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:34

HeroS

SmartHome Nerd

India unveils the world's largest solar power plant

http://www.aljazeera.com/...lant-161129101022044.html

Nederland waar blijf je nou! Waarom gooien we niet alle daken van bedrijfspanden vol met zonnepanelen?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• reneeke1970
HeroS schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:53:

Nederland waar blijf je nou! Waarom gooien we niet alle daken van bedrijfspanden vol met zonnepanelen?
Omdat het niks opleverd, zit hier op mijn werk tegen daken te kijken waar er wel 1000 op passen, we gebruiken half miljoen kWh geloof ik, we hebben ons eigen trafo station.....

1 PVoutput . Dongen NB

• stamppot
reneeke1970 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:37:
Heb hem even gezocht hij heeft wel internet. Maar...... Hij heeft een hoog voltage nodig, dat word een string van 18 panelen. Dus noord kan niet mee tenzij er daar ook 18 passen?
Parallel string moet altijd gelijkwaardig zijn. Ander probleem is dat model 4300 staat voor aanbevolen pv,de max wattage naar het net is 4100 watt.
Met 4700 wp panelen moet je dit nooit doen.
Snap wel dat hij hem graag gebruikt want kost maar 600 euro, is lekker goedkoop

Je moet naar een 5000 omvormer vragen met 1 mpp,als je er twee hebt krijg je weer beperking op max wattage per mpp.
En dan eentje in het normale spanning bereik van 200-550 volt zoiets.
Bv een hosola 5000 tl,dat is versie met één mpp dacht ik.
Maar dit is dus alleen als je noord mee neemt, anders kan die diehl wel mits maatje groter
Waar vind jij die info wel? Niet op de site van Diehl zelf. Dat baart me ook enigszins zorgen: er is nergens op die site een sales pagina te vinden. Dus bij mij klinkt dat als einde solar avontuur van Diehl...

Ik zit nog te bedenken of ik dat meteen mee wil nemen,,, Lijkt me erg zonde als ik na 2-3 jaar (of eerder :-p) panelen bij wil leggen en dan meteen een andere omvormer kan aanschaffen. Ook al verkoop je die oude wel weer.

• reneeke1970
stamppot schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:57:
[...]

Waar vind jij die info wel? Niet op de site van Diehl zelf. Dat baart me ook enigszins zorgen: er is nergens op die site een sales pagina te vinden. Dus bij mij klinkt dat als einde solar avontuur van Diehl...

Ik zit nog te bedenken of ik dat meteen mee wil nemen,,, Lijkt me erg zonde als ik na 2-3 jaar (of eerder :-p) panelen bij wil leggen en dan meteen een andere omvormer kan aanschaffen. Ook al verkoop je die oude wel weer.
Op google diehl 4300tl intypen haha, op deze buitenlandse site kun je rechter kolom alle modellen kiezen
http://www.geothermia.hu/platinum-4800.htm

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
stamppot schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:33:
[...]

Dat het te licht zou zijn was al eerder voorbij gekomen. Maar 1 aansluiting is niet een probleem? Dan moet een eventuele noordzijde dus ook met panelen met Tigo's bestukt worden? Of dan toch liever een omvormer met een 2e MPPT? Extra kWh meter op de meterkast wordt zo al aangevraagd. En wil er ook 1 op de groep van de warmtepomp.
ik ben eens met reneeke, no prob.

een kleine aanpassing vind ik dat wel leuk om eens over na te denken.
stel je neemt een sma5000TL of Fronius Symo 5.0-3-M (veel meer verschillende merken die dit ook kunnen.)
die hebben 2 mpp's, dus kun je nu even op iedere mpp 9 panelen aansluiten.
straks, sluit je dan de 18 panelen in 2x9 op 1 mpp, en gebruik je de andere mpp voor noord.

als je zonder tigo werkt zou je zelfs een 6000W omvormer voor minder geld kunnen hebben.
of in plaats van matige 265Wp per paneel een 290Wp (of meer) kunnen nemen.
als dat allemaal gaat, kun je nu iets leuks doen en straks ook.
(er mag gerust veel meer Wp aan een omvormer hangen als hij W heeft.
zeker als je er noord bij wil doen.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 01-12-2016 14:04 ]

• reneeke1970
Die omvormers moet hij kiezen als hij geen tigo kiest, je gaat geen 600 extra betalen voor slimme omvormer om vervolgens die slimme software niet te gebruiken want dat neemt tigo over

Hier staan ook paar diehl
https://www.sunflower-sol...shop/omvormers/diehl-ako/

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
reneeke1970 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:10:
Die omvormers moet hij kiezen als hij geen tigo kiest, je gaat geen 600 extra betalen voor slimme omvormer om vervolgens die slimme software niet te gebruiken want dat neemt tigo over

Hier staan ook paar diehl
https://www.sunflower-sol...shop/omvormers/diehl-ako/
tigo is geen solaredge,
solaredge grijpt altijd in, er word altijd naar een standaart V geconverteerd.
in tegenstelling tot solaredge grijpt tigo pas in als er in te grijpen is. ;)
dus mpp's moeten gewoon hun werk doen.
zit best wel een groot verschil tussen die 2. ;)

• reneeke1970
migjes schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:13:
[...]

tigo is geen solaredge,
Helaas tigo werkt continu, impedantie is altijd aanwezig, en de mpp doet helemaal niks meer, die krijgt tigo niet van zijn plek af, tigo bepaalt spanning en bijbehorende stroom.
Als zich een hele slechte situatie voor doet komt spanning ook gerust onder mpp spanning van omvormer, zelfs onder afschakelspanning,maar met tien ampère blijft omvormer toch gewoon aan....

Er staan zelfs in handleiding paar omvormers waarvan slimme scan uitgezet moet worden, oa sma en powerone

[ Voor 20% gewijzigd door reneeke1970 op 01-12-2016 14:27 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 20:23
het heeft even geduurd maar ze liggen op het dak:
27 panelen Solar Frontier à 170Wp.

gp3 met panelen 2

gp3 met panelen 1

• reneeke1970
Hkuit schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:01:

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet mooi uit hoor? En de andere kant?

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:16:
[...]

Ik zou eerst deze kant nog wat voller leggen.... :+

(Maar heeft hij nu niet nodig waarschijnlijk)
Hkuit schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:01:

[afbeelding]

[afbeelding]
Netjes...
welke omvormer is het geworden?

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-12-2016 16:51 ]

• stamppot
Even een kleine update: het dak is nagemeten met de laser meter en alles pas! hebben zelfs nog 15 cm over. Yay! En de warmtepomp gaat nog een tandje hoger en dan komt gasloos in zicht.

De installateur gaat uit van 85% belasting, daarom komt hij volgens zijn zeggen uit op de 4300TL.

• Hkuit
reneeke1970 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:16:
[...]

haha,
ik had eigenlijk verwacht dat AUitdehaag daar als eerste mee zou komen...

Jullie zijn verslaafd!
Vroeger was je al een hele vent als je 8 panelen op je dak liet leggen, nu leg ik er 27(!) en is de reactie "waar is de rest"....!

Er ligt nu 4590Wp, eerst maar eens kijken wat dit opbrengt en wat ons totaalverbruik is; we wonen hier nu een half jaar en hebben een warmtepomp, dus het is lastig in te schatten.

• Hkuit
Netjes...
welke omvormer is het geworden?
De Growatt 4200MTL.
Ga die binnenkort aanmelden op het portal van Growatt.
Wil eigenlijk ook wel loggen naar PVOutput.org, maar zit een beetje tegen het gedoe met zo'n Raspberry Pi aan te hikken. Ik heb een instructie gevonden, maar echt simpel vind ik het niet...

• reneeke1970
Hkuit schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:24:
[...]

De Growatt 4200MTL.
Wil eigenlijk ook wel loggen naar PVOutput.org, maar zit een beetje tegen het gedoe met zo'n Raspberry Pi aan te hikken. Ik heb een instructie gevonden, maar echt simpel vind ik het niet...
Dat is nou weer jammer, dit gaat zomaar naar 5000 watt pieken.
Ben wel blij dat je de humor ziet van onze opmerkingen, moest ook extra snel zijn om Alfons eens voor te zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
stamppot schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:17:
Even een kleine update: het dak is nagemeten met de laser meter en alles pas! hebben zelfs nog 15 cm over. Yay! En de warmtepomp gaat nog een tandje hoger en dan komt gasloos in zicht.

De installateur gaat uit van 85% belasting, daarom komt hij volgens zijn zeggen uit op de 4300TL.
Wie betaalt bepaalt toch, zou er maar gewoon vanuit gaan dat die panelen soms wel 100 procent doen, 105 is heel normaal als nog beetje koud is, sf gaat wel tot 110/115 procent, vind ik persoonlijk erg dom om dan voor 75 euro verschil niet een grotere te nemen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

[...]

De Growatt 4200MTL.
Er zijn meedere Tweakers die het je zo uit kunnen leggen.
Ik heb AUijtdehaag gevraagd :+

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Atomic2005 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:15:
[...]

Er zijn meedere Tweakers die het je zo uit kunnen leggen.
Ik heb AUijtdehaag gevraagd :+
Hee, hou mij erbuiten.
Jij hebt een omnik. Das makkelijker. :+

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:45:
[...]

Hee, hou mij erbuiten.
Jij hebt een omnik. Das makkelijker. :+
Vertel..... Heb ik ook onder andere.

1 PVoutput . Dongen NB

https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter

Zet je poort anders ff open, doe ik het vanaf hier...

//zwaaroftopic

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-12-2016 19:02 ]

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:05:
[...]

Wie betaalt bepaalt toch, zou er maar gewoon vanuit gaan dat die panelen soms wel 100 procent doen, 105 is heel normaal als nog beetje koud is, sf gaat wel tot 110/115 procent, vind ik persoonlijk erg dom om dan voor 75 euro verschil niet een grotere te nemen.
Tja, hoeveel van die pieken moet je hebben om 75 euro terug te verdienen met de huidige stroomprijzen? Nu is 85% inderdaad wel erg krap. Ik ben zelf op 95% van het piekvermogen gaan zitten en ik denk niet dat ik veel mis op een jaar.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:01:
[...]

ik ben eens met reneeke, no prob.

een kleine aanpassing vind ik dat wel leuk om eens over na te denken.
stel je neemt een sma5000TL of Fronius Symo 5.0-3-M (veel meer verschillende merken die dit ook kunnen.)
die hebben 2 mpp's, dus kun je nu even op iedere mpp 9 panelen aansluiten.
straks, sluit je dan de 18 panelen in 2x9 op 1 mpp, en gebruik je de andere mpp voor noord.

als je zonder tigo werkt zou je zelfs een 6000W omvormer voor minder geld kunnen hebben.
of in plaats van matige 265Wp per paneel een 290Wp (of meer) kunnen nemen.
als dat allemaal gaat, kun je nu iets leuks doen en straks ook.
(er mag gerust veel meer Wp aan een omvormer hangen als hij W heeft.
zeker als je er noord bij wil doen.)
Die 18 passen gewoon in serie op 1 tracker van de SMA...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

reneeke1970 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:05:
[...]

Hoeveel kWh zou een 5 kW omvormer volgens jou extra opbrengen? Ik weet wel vrij zeker dat de €75 als extra paneel meer doet :)
Al weet ik niet waar-ie had moeten hangen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• reneeke1970
Proton_ schreef op donderdag 1 december 2016 @ 19:34:
[...]

Hoeveel kWh zou een 5 kW omvormer volgens jou extra opbrengen? Ik weet wel vrij zeker dat de €75 als extra paneel meer doet :)
Al weet ik niet waar-ie had moeten hangen...
Ik heb eigenlijk niet eens zin om dat te berekenen, haal het gewoon niet in mijn hoofd om 4700 wp en een beetje op een 4100 watt max omvormer te hangen,zulke waardes gebruik je oost west, ik hoop dat ie maar één keer nieuw koopt, iets met virus.....

Nog even gekeken, scheelt maar 25 euro, zelfs de 7300 is maar 50 duurder dan 4300 model

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 01-12-2016 20:54 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

[...]

De Growatt 4200MTL.
Ik zou die portal laten voor wat het is en een Arduino pakken met losse kWh meter. Erg moeilijk is het niet en als het eenmaal werkt heb je er echt geen omkijken meer naar. Kost je hooguit een uurtje werk echter moet de meter wel tussen groep en omvormer geplaatst worden. Dat kan voor sommigen net een brug te ver zijn. :)

Niemand overigens die weet waar ik naar toe kan met defecte panelen? :? Inmiddels heb ik een derde paneel defect. :( Mijn solartuintafel is door onbekende reden gesneuveld. :'(

Huidige verbruik (met vrouw en 3 kinderen itt alleenstaand vorig jaar) doet me een beetje aan het huilen maken overigens, van 4-11 tot vandaag: 235kWh in 27 dagen tegen 153kWh in dezelfde periode vorig jaar van 29 dagen. :/ Om over gasverbruik nog maar te zwijgen maar... Ik heb eindelijk na 1,5 jaar getouwtrek een soort van 'toestemming' van onze WBV om panelen op het hoofddak te mogen leggen. _/-\o_
Plannen liggen al 2 jaar klaar dus binnenkort maar eens afstoffen en wat pallets met spullen gaan bestellen. :+

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 december 2016 @ 19:01:
https://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter

Zet je poort anders ff open, doe ik het vanaf hier...

//zwaaroftopic
Staat open, weet niet of domo dinges er door past....

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

reneeke1970 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:51:
[...]
Nog even gekeken, scheelt maar 25 euro, zelfs de 7300 is maar 50 duurder dan 4300 model
Verdacht, ze zijn goedkoper dan de Chineesjes... alsof ze eruit gaan.
Voor die prijs is het inderdaad geen keuze meer :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 12:10
Zo vandaag was de eerste dag dat onze panelen live waren ! 14 panelen 275Wp op een solaredge 3fase systeem . Nu kan ik al mooi inloggen op de solaredgesite/app , en zie dat en hoeveel we opgewekt hebben .

Vind echter ook de mogelijkheid dat je direct via hun app/site kan zien wat je zelf gebruikt. En dat vind ik denk ik nog interessanter (off course .... :P )

Hieronder plaatje , waar je daadwerkelijk verbruik etc kan zien realtime

Afbeeldingslocatie: http://www.solarnrg.nl/downloads/product/2956/8d1c179d0d42bbb/image002.jpg

Nu ligt de sleuf waar de kabels en pijpen in liggen nog open , dus kan er makkelijk een extra kabel bij komen . Ik lees het e.e.a van solaredge met betrekking tot het loggen van de afnamen van de energie in huis mbv een modbus logger
http://www.solaredge.com/...s-wattnode-modbus-meter#/

Maar heb naast dit apparaatje en de drie fases die ik moet loggen (heb 3 fase 25 A thuis aansluiting) nog meer nodig ?

Lijkt mij een leuke aanvulling , maar als het de hele wereld moet kosten is ook weer zowat natuurlijk . Dus hoe aan te pakken ?

[ Voor 3% gewijzigd door Cybersijp op 01-12-2016 22:09 ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Andre1973

Andre1973

HeroS schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:53:

Omdat de meeste ondernemers geen 10+ jaar vooruit kijken, of ze denken dat ze tegen die tijd in een groter pand zitten of dat ze met pensioen zijn dan.
Misschien ook omdat bij hen het geld niet heel lang ergens in moet blijven zitten, maar keer op keer geld moet verdienen.

Ik heb t me ook afgevraagd.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:52:
[...]
Niemand overigens die weet waar ik naar toe kan met defecte panelen? :? Inmiddels heb ik een derde paneel defect. :( Mijn solartuintafel is door onbekende reden gesneuveld. :'(
s binnenkort maar eens afstoffen en wat pallets met spullen gaan bestellen. :+
Ik heb er een paar naar de lokale stort toe gebracht, uiteindelijk gaan ze dan als het goed is naar een speciale inzamelaar. Eerst even bellen of je ze mag komen brengen.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:13:
[...]

tigo is geen solaredge,
off topic,
migjes, van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag.

:)F

• jacovn
  • Laatst online: 20:16
Vraag over monitoring. Is het handig om een verbruiksmeter / meetpunt aan de binnenkomende kant van de installatie te hebben ? (Kun je wellicht de "slimme meter" monitoren)

En dan een meter tussen de panelen en de groepenkast waarop je de opbrengst kunt meten?

Is hier een basis "best practices" voor ? Kan het nu nog allemaal op een lijstje zetten voordat ik met de installateur om tafel moet.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• reneeke1970
jacovn schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 07:42:
Vraag over monitoring. Is het handig om een verbruiksmeter / meetpunt aan de binnenkomende kant van de installatie te hebben ? (Kun je wellicht de "slimme meter" monitoren)

En dan een meter tussen de panelen en de groepenkast waarop je de opbrengst kunt meten?

Is hier een basis "best practices" voor ? Kan het nu nog allemaal op een lijstje zetten voordat ik met de installateur om tafel moet.
Ja dat is handig, verschil tussen opwekken en teruglevering is hetgeen je zelf opmaakt

1 PVoutput . Dongen NB

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Cybersijp schreef op donderdag 1 december 2016 @ 22:08:
Zo vandaag was de eerste dag dat onze panelen live waren ! 14 panelen 275Wp op een solaredge 3fase systeem . Nu kan ik al mooi inloggen op de solaredgesite/app , en zie dat en hoeveel we opgewekt hebben .

Vind echter ook de mogelijkheid dat je direct via hun app/site kan zien wat je zelf gebruikt. En dat vind ik denk ik nog interessanter (off course .... :P )

Hieronder plaatje , waar je daadwerkelijk verbruik etc kan zien realtime

[afbeelding]

Nu ligt de sleuf waar de kabels en pijpen in liggen nog open , dus kan er makkelijk een extra kabel bij komen . Ik lees het e.e.a van solaredge met betrekking tot het loggen van de afnamen van de energie in huis mbv een modbus logger
http://www.solaredge.com/...s-wattnode-modbus-meter#/

Maar heb naast dit apparaatje en de drie fases die ik moet loggen (heb 3 fase 25 A thuis aansluiting) nog meer nodig ?

Lijkt mij een leuke aanvulling , maar als het de hele wereld moet kosten is ook weer zowat natuurlijk . Dus hoe aan te pakken ?
Ik heb dit ook in mijn SE omvormer. Je hebt de wattnode nodig, een UTP vanaf je meterkast naar de omvormer, 3 stroomklemmen en flink wat ruimte in je meterkast om het in weg te bouwen. Je omvormer moet ook software versie 3.1818 of hoger hebben.
Je bent met die wattnode gelijk ook voorbereid op de mogelijkheid tot het gebruik van StorEdge en een accu.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
Heb nou niet het idee dat hier de prijzen van PV ieder 1/2 jaar met 17% dalen.
https://www.greentechmedi...ar-PV-system-cost-in-2016

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Hkuit
[...]

Ik zou die portal laten voor wat het is en een Arduino pakken met losse kWh meter. Erg moeilijk is het niet en als het eenmaal werkt heb je er echt geen omkijken meer naar. Kost je hooguit een uurtje werk echter moet de meter wel tussen groep en omvormer geplaatst worden. Dat kan voor sommigen net een brug te ver zijn. :)
kun je me op weg helpen;
weet je ergens een heldere uitleg?

Mijn enige ervaring met Arduino was vorig jaar de Conrad Arduino Advent Calendar Internet of things:
https://www.conrad.nl/nl/...alender-2015-1365865.html

Best leuk, maar om te zeggen dat ik het nu snap...

• stamppot
Snarfie31 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:56:
Heb nou niet het idee dat hier de prijzen van PV ieder 1/2 jaar met 17% dalen.
https://www.greentechmedi...ar-PV-system-cost-in-2016
17% in de utility sector ja. Dus de grote stroomfabrieken. Voor residential hebben ze het over 8%. En dat zou wel kunnen kloppen. Tussen mijn offerte van een half jaar geleden en die van gisteren zit ook zo'n 8% (zelfde installateur, zelfde panelen).
Hkuit schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:22:
[...]

kun je me op weg helpen;
weet je ergens een heldere uitleg?

Mijn enige ervaring met Arduino was vorig jaar de Conrad Arduino Advent Calendar Internet of things:
https://www.conrad.nl/nl/...alender-2015-1365865.html

Best leuk, maar om te zeggen dat ik het nu snap...
https://solarmeter.codeplex.com/
Rare voltagewaardes....
http://pvoutput.org/intra...868&sid=40067&dt=20160528

Ik gebruik zelf 2 youlessen van marktplaats.
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10 18:13

MieJuul

3970Wp

[...]
Pv-Cycle is een organisatie die afgedankte en/of defecte panelen recyclen.
Weet niet of ze ook inzamelpunten in het land hebben.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
stamppot schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:47:
[...]

17% in de utility sector ja. Dus de grote stroomfabrieken. Voor residential hebben ze het over 8%. En dat zou wel kunnen kloppen. Tussen mijn offerte van een half jaar geleden en die van gisteren zit ook zo'n 8% (zelfde installateur, zelfde panelen).
Ja 8% lijkt er meer op als ik die prijzen van 2014 (toen schafte ik PV aan) door reken tot nu.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• PClop
  • Niet online
stamppot schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:47:
[...]

Ja, wrijf het er nog maar even in, ik begon hier in het voorjaar van 2010 met m,n eerste installatie
van 8 x 240Wp @ 3.50 euro p/wp aangesloten op een (toen) zeer gunstig geprijsde Fronius IG20
van 1585,- euro :X

Die 240 watters kosten toen maar ~500 euro p/st, bijna te geef......... want al v.a. 2007 was ik aan
het uitvissen of zonnepanelen haalbaar waren voor op mijn dak
Waarom te geef? nu, omdat ik op een of ander groen forum las dat als ze nu eens samen een
hele pallet 180Wp suntech panelen kochten, de stuks prijs maar 800 euro per paneel zou zijn
dat was dus in 2007 8)7
Dus ja, toen wist ik het zeker in 2010, toen kosten 240 watters nog maar 500 pleuro

Het kan verkeren, spijt? geenszins want de gehele installatie meet nu 27 paneelkes tegen
een 2 euro p/wp totaal door de vele lager geprijsde panelen die er later bij zijn geplaatst
voor allemaal rond de 1 euro of lager p/wp. ;)

• reneeke1970
Maar jij had wel subsidie bofkont.
Ik heb toen ook gekeken en verklaarde iedereen voor gek zulke dure dingen.
Toen ben ik in slaap gevallen en nu ik weer wakker ben moet ik inhaal slag doen ahum

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:03:
Toen ben ik in slaap gevallen en nu ik weer wakker ben moet ik inhaal slag doen ahum
subsidie was een schijntje, als je dat nu vergelijkt met het af kunnen trekken van de BTW (ex forfait bedrag). ;)
(hoewel er vroeger een paar vreemde gemeente subsidies zijn geweest, die echt van de pot gerukt waren.)

maar zoizo dit hele gebeuren zit vol met vreemde subsidies.
zo heet het wel salderen, maar dat zou je net zo goed subsidie kunnen noemen. ;)
(en dan heb je nog van die domme mensen die beweren dat PV beter is als wind.
omdat het minder subsidie krijgt, maar dan wel even vergeten dat het salderen eigenlijk ook subsidie is. >:) )

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 02-12-2016 12:22 ]

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-11 21:59
migjes schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:21:
[...]

subsidie was een schijntje, als je dat nu vergelijkt met het af kunnen trekken van de BTW (ex forfait bedrag). ;)
(hoewel er vroeger een paar vreemde gemeente subsidies zijn geweest, die echt van de pot gerukt waren.)

maar zoizo dit hele gebeuren zit vol met vreemde subsidies.
zo heet het wel salderen, maar dat zou je net zo goed subsidie kunnen noemen. ;)
(en dan heb je nog van die domme mensen die beweren dat PV beter is als wind.
omdat het minder subsidie krijgt, maar dan wel even vergeten dat het salderen eigenlijk ook subsidie is. >:) )
Vergeet de, als je geluk hebt, de gemeentelijke duurzaamheidslening niet met 1,6% dat ook nog eens rente aftrekbaar is voor de belasting. Betaal je netto nog geen 1%. Je betaalt aan aflossing minder dan je bespaard.

Memento mori

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
Als je meer terug levert als dat je af neemt krijg je daar een vergoeding voor toch? Dat verschilt per energie leverancier? Wij hebben nu GreenChoice.

Het zou zonde zijn om nu niet meteen het hele dak vol te leggen met het oog schuin gericht op een eventuele warmtepomp in de toekomst en lagere installatie kosten per paneel.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:02
Greenchoice geeft een vergoeding terug van 11 cent per kWh na salderen. Ik heb ook mijn dak gewoon volgelegd terwijl dat totaal niet in verhouding staat met mijn verbruik, maar aangezien ik in de toekomst elektrisch ga rijden heb ik daar wel voor gekozen.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 12:10
No Hands schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:01:
[...]

Ik heb dit ook in mijn SE omvormer. Je hebt de wattnode nodig, een UTP vanaf je meterkast naar de omvormer, 3 stroomklemmen en flink wat ruimte in je meterkast om het in weg te bouwen. Je omvormer moet ook software versie 3.1818 of hoger hebben.
Je bent met die wattnode gelijk ook voorbereid op de mogelijkheid tot het gebruik van StorEdge en een accu.
Dank voor je antwoord, ik heb nu al een kabel utp liggen van omvormer naar meterkast met aansluiting naar mijn accespoint zodat ik via de se portal kan kijken . Moet hier een tweede utp kabel bij ? De gleuf ligt nu nog open , dus kan deze er nu nog relatief makkelijk bij .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Cybersijp schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:00:
[...]

Dank voor je antwoord, ik heb nu al een kabel utp liggen van omvormer naar meterkast met aansluiting naar mijn accespoint zodat ik via de se portal kan kijken . Moet hier een tweede utp kabel bij ? De gleuf ligt nu nog open , dus kan deze er nu nog relatief makkelijk bij .
er moet een UTP kabel tussen wattnode en omvormer, dus ja dan :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• stamppot
Bob-B190 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:34:
[...]

Vergeet de, als je geluk hebt, de gemeentelijke duurzaamheidslening niet met 1,6% dat ook nog eens rente aftrekbaar is voor de belasting. Betaal je netto nog geen 1%. Je betaalt aan aflossing minder dan je bespaard.
Op die constructie gaan bij mij ook de panelen het dak op. Alleen moet ik het tegen 1.9% doen (energiebespaarlening Overijssel). Maar dat kan ook nog uit.

• migjes
Bob-B190 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:34:
[...]

liever vergeten, niet dat ik het erg vind dat je er voor leent.
maar mensen krijgen soms € tekens in de ogen als ze er mee bezig zijn.
en dan zijn ze soms wel voer voor de cowboy installateur.

zodra iemand voor een klein PV setje een lening nodig heeft.
(laten we wel wezen, zo duur is het nu ook weer niet)
dan heeft hij eigenlijk al een probleem met zijn financiële huishouden.
let op, PV lost dat probleem niet op.
en zodra iemand wel de lening kan dragen, dan heeft hij hem eigenlijk niet nodig.
Noord27 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:41:
Als je meer terug levert als dat je af neemt krijg je daar een vergoeding voor toch? Dat verschilt per energie leverancier? Wij hebben nu GreenChoice.

Het zou zonde zijn om nu niet meteen het hele dak vol te leggen met het oog schuin gericht op een eventuele warmtepomp in de toekomst en lagere installatie kosten per paneel.
je kunt nog best een leuke kolefooi krijgen voor alles wat je teveel produceert.
het is geen 2012 meer, maar vandaag de dag kun je met kolen fooi het ook terug verdienen binnen 10 jaar.
salderen is daar niet voor nodig.
(let wel op, de leveranciers die extra veel betalen voor je overschot, hebben vaak een hoog vast recht, dus een gedeelte betaal je dus wel zelf.)

wat je ook zult merken is dat hoe groter je de set aanlegt de goedkoper het word in €/Wp. ;)
maar de totaal prijs word ook flink hoger.

maar houw je voeten op de grond, en je hooft uit de wolken
(echt niemand vind hier wolken leuk. >:) )
stamppot schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:21:
[...]
Op die constructie gaan bij mij ook de panelen het dak op. Alleen moet ik het tegen 1.9% doen (energiebespaarlening Overijssel). Maar dat kan ook nog uit.
geen probleem mee dat je er voor leent, maar let wel op. ;)
erg afhankelijk hoe het precies gaat lopen, dus ik kan je allen maar dit voorbeeld geven.
ik heb deze zomer er een 2000Wp bij gelegd, en ik reken in maart af.
door dat ik pas in de zomer heb bij gelegd hebben de panelen maar een 1000kWh gedaan. (half jaar opbrengst)
dus in maart krijg ik maar de helft van de opbrengst en een jaar later pas de volle opbrengst.
je lening begint van af dag 1 al te tellen, de opbrengst pas na een jaar of soms nog erger pas na 1 1/2 jaar.
dat stukje moet je wel even opvangen. ;)

(of heel strak je voorschotten laten aanpassen, maar dat durft niet iedereen. ;) )

• PClop
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:03:
Snoepsidie? nee? hoe kun jij dat met die stelligheid beweren, ik heb het toen wel aangevraagd
maar de pot was toen al weer leeg. ( binnen 8 uurtjes of zo, zo ging dat toen )

• reneeke1970
PClop schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:03:
[...]

Snoepsidie? nee? hoe kun jij dat met die stelligheid beweren, ik heb het toen wel aangevraagd
maar de pot was toen al weer leeg. ( binnen 8 uurtjes of zo, zo ging dat toen )
Oh dat is wel jammer. Was ook stomme regeling, mijn collega legde één paneel meer dan noodzakelijk voor subsidie, kostte 2000en kreeg 1500 terug of zoiets.
Inmiddels heeft hij wel zelf al weer veel bij geplaatst. Die oude dingen van hem zijn al wel terug verdient....

1 PVoutput . Dongen NB

• Hkuit
adjego schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:45:
Greenchoice geeft een vergoeding terug van 11 cent per kWh na salderen. Ik heb ook mijn dak gewoon volgelegd terwijl dat totaal niet in verhouding staat met mijn verbruik, maar aangezien ik in de toekomst elektrisch ga rijden heb ik daar wel voor gekozen.
Een vraag;
Ik wil tzt ook een elektrische auto, maar als de zon schijnt dan is die auto meestal niet thuis. Hoe zie jij dat? Met salderen is dat leuk, want 't je hebt een hoog verbruik (' s avonds) maar als de saldering wordt afgeschaft dan krijg je weinig voor wat je overdag produceert en betaal je veel voor wat je ''s avonds verbruikt.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:02
Klopt, dat is inderdaad zo. Moet blijken wat er met het salderen gaat gebeuren. Volledig afschaffen geloof ik echt niet dat ze dat gaan doen, want dan gaat niemand meer over op zonnepanelen. Het zal er in ieder geval tot 2020 zijn, dus we hebben nog even.

Misschien tegen die tijd een thuisaccu, maar dat zien we dan wel weer. Zolang salderen er nog is, is dat het meest gunstige want dan dient het net eigenlijk als een grote accu, waar je wat instopt en weer wat uithaalt.

[ Voor 30% gewijzigd door adjego op 02-12-2016 14:34 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Pagina: 1 ... 55 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??