Bob-B190 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:34:
[...]
Vergeet de, als je geluk hebt, de gemeentelijke duurzaamheidslening niet met 1,6% dat ook nog eens rente aftrekbaar is voor de belasting. Betaal je netto nog geen 1%. Je betaalt aan aflossing minder dan je bespaard.
liever vergeten, niet dat ik het erg vind dat je er voor leent.
maar mensen krijgen soms € tekens in de ogen als ze er mee bezig zijn.
en dan zijn ze soms wel voer voor de cowboy installateur.
zodra iemand voor een klein PV setje een lening nodig heeft.
(laten we wel wezen, zo duur is het nu ook weer niet)
dan heeft hij eigenlijk al een probleem met zijn financiële huishouden.
let op, PV lost dat probleem niet op.
en zodra iemand wel de lening kan dragen, dan heeft hij hem eigenlijk niet nodig.
Noord27 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:41:
Als je meer terug levert als dat je af neemt krijg je daar een vergoeding voor toch? Dat verschilt per energie leverancier? Wij hebben nu GreenChoice.
Het zou zonde zijn om nu niet meteen het hele dak vol te leggen met het oog schuin gericht op een eventuele warmtepomp in de toekomst en lagere installatie kosten per paneel.
je kunt nog best een leuke kolefooi krijgen voor alles wat je teveel produceert.
het is geen 2012 meer, maar vandaag de dag kun je met kolen fooi het ook terug verdienen binnen 10 jaar.
salderen is daar niet voor nodig.
(let wel op, de leveranciers die extra veel betalen voor je overschot, hebben vaak een hoog vast recht, dus een gedeelte betaal je dus wel zelf.)
wat je ook zult merken is dat hoe groter je de set aanlegt de goedkoper het word in €/Wp.
maar de totaal prijs word ook flink hoger.
maar houw je voeten op de grond, en je hooft uit de wolken
(echt niemand vind hier wolken leuk.

)
geen probleem mee dat je er voor leent, maar let wel op.
erg afhankelijk hoe het precies gaat lopen, dus ik kan je allen maar dit voorbeeld geven.
ik heb deze zomer er een 2000Wp bij gelegd, en ik reken in maart af.
door dat ik pas in de zomer heb bij gelegd hebben de panelen maar een 1000kWh gedaan. (half jaar opbrengst)
dus in maart krijg ik maar de helft van de opbrengst en een jaar later pas de volle opbrengst.
je lening begint van af dag 1 al te tellen, de opbrengst pas na een jaar of soms nog erger pas na 1 1/2 jaar.
dat stukje moet je wel even opvangen.
(of heel strak je voorschotten laten aanpassen, maar dat durft niet iedereen.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)