Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.090 views

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:22:
[...]

SF doet +/- 5 tot 10% meer kWh opwekken per Wp dan mono.

Je moet ook kijken naar stringspanningen om een goed rendement te halen van de omvormer.
Met 10x SF heb je twee paralelle stringen van 5 panelen in serie.
bijvoorbeeld 5x 87 V = 435 Vmpp
of bijvoorbeeld 4x 87 V = 348 Vmpp

Een enkelfase stringomvormer wil graag 350 Vmpp voor de beste efficiëntie.
5 panelen SF, is vaak wat hoog voor een chinese omvormer. Op een SMA xxxx TL-21 geen probleem.

Dus je moet de paneelspanningen optellen, voor de beste efficiente van een stringomvormer.

Nu heb je weinig schaduw, enkel eind van de dag van de schoorsteen.
Met monopanelen zal je dan ietsjes inzakken in opbrengst. Niet heel erg, want de dag is al voorbij.
Met SF heb je daar praktisch geen last van, en ook heb je 2 stringen van 5.

Kun je op zuid 2x 5 kwijt, maar bijvoorbeeld op noord 2x 4, dan heb je 2x mppt ingangen nodig.
Omdat de stringspanningen niet gelijk zijn, mag je die niet combineren op 1 ingang.

De keuze voor de omvormer, mits je SF aanhoud, is dus afhankelijk van wat je op noord gaat leggen.
3x 5 panelen SF zuid en noord, mag bijvoorbeeld ook op een stecagrid 3000. Omdat alle stringspanningen van de 3 parallele strings gelijk zijn. En die omvormer heeft maar 1 mppt.

Ik heb 14 mono op zuid, en 3x 5 SF op noord op een SMA 5000 TL-21 op 2x mppt.

Het 1e plaatje heb je 7 standaard panelen staan (volgens mij?, of bedoel je EC solar 275 Wp?)
7x 31 V = 217 Vmpp, is vaak te weinig. (standaard paneel)
7x 48 V = 336 Vmpp, is prima (ECsolar 275 Wp, 1580 x 1060)

2e plaatje = 9x 38,6 Vmpp = 347 Vmpp, dat zou kunnen..

3e plaatje heb ik uitgelegd.

4e plaatje is 6x 37,5 V = 225 Vmpp, ook vrij weinig.
(ecsolar 330 Wp?)

Er is 1 uitzondering qua omvormer die met 200 Vmpp om kan gaan en dat is Solis Mini
http://www.ginlong.com/en/PV_Inverters/Solis_mini_2000.html
Andere omvormers zullen ook wel starten met 200 Vmpp, maar een (zeer) matige efficiëntie.
Ik heb op een SMA SB4000TL21 op de eerste mpp 10 panelen aangesloten en op de 2e mpp 5 panelen aangesloten Standaard 60 celles panelen.
Ik kan niet het verschil in efficiency herkennen tussen de 10 en de 5 panelen.
Dus naar mijn mening... 5 of 6 standaard 60cells panelen op een SBXXXXTL21... Geen probleem
Tuurlijk wil je er het liefst 11 of 12... Maar JOH... Soms is het gewoon niet anders. 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
paulv1973 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:13:
[...]

Ik heb op een SMA SB4000TL21 op de eerste mpp 10 panelen aangesloten en op de 2e mpp 5 panelen aangesloten Standaard 60 celles panelen.
Ik kan niet het verschil in efficiency herkennen tussen de 10 en de 5 panelen.
Dus naar mijn mening... 5 of 6 standaard 60cells panelen op een SBXXXXTL21... Geen probleem
Tuurlijk wil je er het liefst 11 of 12... Maar JOH... Soms is het gewoon niet anders. 8)7
dat kun jij ook niet zien. ;)
maar probeer het maar eens met 5 panelen per mpp (en dan op alle mpp's 5 panelen) dan zie je het wel.
je efficiëntie zakt gewoon een 1,5%.
of je dat een ramp vind is een andere zaak. (het valt wel mee over het algemeen alles is beter als dakpannen >:) .)

maar er komen ook nog andere zaken bij kijken.
leuk dat sma optitrack heeft, maar schaduw blijft diodes inschakelen.
dus de Vmpp zakt dan ook iets, en zelfs optitrack heeft een fatsoenlijke Vmpp nodig anders werkt dat ook niet.

(ik ben nu over van 2 mpp met 10x35Vmpp=350Vmpp, naar 1x 10x32Vmpp=320Vmpp en 1x 2x7x35Vmpp =245Vmpp.
en ik zie een ruime verlaging van de efficiëntie, van een 1%.
helaas zijn mij 35Vmpp panelen niet goed, waar door ik maar 205Vmpp haal. (ik heb alle slechte panelen expres nog op mijn dak liggen.)
maar gelukkig heb ik een power-one en die kunnen veel lager als een sma gaan, dus het valt allemaal wel mee. >:) )

en wat is er mis mee om juist voor en efficiënte setup te gaan :? , gewoon omdat het kan, niet omdat het moet. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Elsandre schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:08:
Daarvoor zou ik de precieze maten moeten nemen (de rode vlakken zijn nu schattingen).
Op het oog liggen de zonnepanelen bij de buren bij mij binnen de marges maar dat weet ik niet zeker.
Gewoon pannen meten en tellen. Volgens mij passen standaard panelen in portret prima in 5 bij 2 en misschien zelfs 3 maar het plaatje is te klein om iets over het dakraam te kunnen zeggen. Met 280Wp panelen kom je dan op 1960/2240Wp. Dat is voor een dergelijk dak denk ik best netjes en haalbaar. Je tetristekeningen vind ik persoonlijk niet zo mooi, op een tekening valt het nog mee maar stel je voor dat het ook daadwerkelijk zo op je dak ligt... Misschien is landscape ook mogelijk in 3/3/2 maar dat dakraam zit je echt danig in de weg en bij de tweede rij panelen wordt het erg oppassen met het daklood rondom die pijp(jes).

Heb je niet heel toevallig een schuur achterin van 4 bij 2.20 breed? Zomaar een gokje. :)

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Ik vind het Tertis gehalte nogal meevallen, en er is nog een dikke kans dat dit niet zichtbaar is vanaf de weg. Ik zou nog wel even met een kleiner paneel gaan stoeien in de tekening (SF 170 van 977 x1257) wie weet kom je tot een betere vulling van het vlak. heb afgelopen april ook zo'n dakkie gedaan zonder dakraam dan wel, en verbazingwekkend hoeveel daar op ging.

[ Voor 53% gewijzigd door Andre1973 op 25-11-2016 14:42 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:31:
[...]

Gewoon pannen meten en tellen. Volgens mij passen standaard panelen in portret prima in 5 bij 2 en misschien zelfs 3 maar het plaatje is te klein om iets over het dakraam te kunnen zeggen. Met 280Wp panelen kom je dan op 1960/2240Wp. Dat is voor een dergelijk dak denk ik best netjes en haalbaar. Je tetristekeningen vind ik persoonlijk niet zo mooi, op een tekening valt het nog mee maar stel je voor dat het ook daadwerkelijk zo op je dak ligt... Misschien is landscape ook mogelijk in 3/3/2 maar dat dakraam zit je echt danig in de weg en bij de tweede rij panelen wordt het erg oppassen met het daklood rondom die pijp(jes).

Heb je niet heel toevallig een schuur achterin van 4 bij 2.20 breed? Zomaar een gokje. :)
ik weet al iets meer info. ;)
(er is meer mogelijk als de tekening doet vermoeden.)

er is een goede kans dat het gewoon 2x5x rond de 300Wp gaat worden.
omvormer 2x mpp om later nog iets van SF op noord bij te plaatsten of zo.
zodat de 4000kWh gehaald gaan worden. ;)

maar er word nog een beetje geschoven op de cmtjes en zo.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:39:
[...]

dat kun jij ook niet zien. ;)
maar probeer het maar eens met 5 panelen per mpp (en dan op alle mpp's 5 panelen) dan zie je het wel.
je efficiëntie zakt gewoon een 1,5%.
of je dat een ramp vind is een andere zaak. (het valt wel mee over het algemeen alles is beter als dakpannen >:) .)

maar er komen ook nog andere zaken bij kijken.
leuk dat sma optitrack heeft, maar schaduw blijft diodes inschakelen.
dus de Vmpp zakt dan ook iets, en zelfs optitrack heeft een fatsoenlijke Vmpp nodig anders werkt dat ook niet.

(ik ben nu over van 2 mpp met 10x35Vmpp=350Vmpp, naar 1x 10x32Vmpp=320Vmpp en 1x 2x7x35Vmpp =245Vmpp.
en ik zie een ruime verlaging van de efficiëntie, van een 1%.
helaas zijn mij 35Vmpp panelen niet goed, waar door ik maar 205Vmpp haal. (ik heb alle slechte panelen expres nog op mijn dak liggen.)
maar gelukkig heb ik een power-one en die kunnen veel lager als een sma gaan, dus het valt allemaal wel mee. >:) )

en wat is er mis mee om juist voor en efficiënte setup te gaan :? , gewoon omdat het kan, niet omdat het moet. >:)
Gewoon omdat het kan...
Helemaal gelijk.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 08:19
migjes schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:55:
[...]

ik weet al iets meer info. ;)
(er is meer mogelijk als de tekening doet vermoeden.)

er is een goede kans dat het gewoon 2x5x rond de 300Wp gaat worden.
omvormer 2x mpp om later nog iets van SF op noord bij te plaatsten of zo.
zodat de 4000kWh gehaald gaan worden. ;)

maar er word nog een beetje geschoven op de cmtjes en zo.
Ik heb precieze metingen gedaan van ons dak, de dakpannen zijn 22x32 cm.
Hieronder mijn theoretische opstelling zonder objecten te verplaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fqxIC03.png

[ Voor 9% gewijzigd door Elsandre op 25-11-2016 17:30 ]

Elsandre schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:27:
[...]

[afbeelding]
Ziet er prima uit, maar ik raad je toch aan een rolmaat van 5 m te gebruiken want je zult de eerste niet zijn.......

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

[afbeelding]
Nu, dan dus, 10x http://shop.winkelman-zon...-295ms-percium-295wp.html
op 1x http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer
Of elke andere omvormer met 2 of 3x mppt voor een nette prijs

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

reneeke1970 schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:18:
[...]

Ziet er prima uit, maar ik raad je toch aan een rolmaat van 5 m te gebruiken want je zult de eerste niet zijn.......
Als zowel de linker buren als de 2 huizen rechter buren 5 panelen naast elkaar passen zou het vreemd zijn als het hier niet zou passen. Ik had al zo'n vermoeden dat de maten niet klopten.
De 2 huizen rechter buren heeft hetzelfde patroon alleen 1 paneel meer. 2 rijen van 5 portrait + 1 landscape.
Ik vind dat zwarte er wel mooier uitzien.

[ Voor 21% gewijzigd door SolarKing op 26-11-2016 00:27 ]

www.sunsolar.nl

Verwijderd

[...]

Ik wil absoluut niet als zeikerd overkomen maar als je zometeen gaat klooien op je dak is het rottigste wat je kan meemaken dat dingen of niet gaan passen of, nog erger, dat je lekkage veroorzaakt op afdichtingen bij het plaatsen omdat je tot het maximum gaat. Reken even voor het gemak met 13 pannen ipv 14, die laatste bovenaan telt niet mee. Dan gaat die ene landscape niet passen (ik vind het ook echt verschrikkelijk... Tetris is echt niet mijn ding en je zit met montage en extra materiaal daarvoor :P )
Waarschijnlijk eindig je met jouw opstelling te hoog tegen de nok of je eindigt te laag bij de dakrand/goot, geen probleem tot het een keer goed hard regent. :+
In portret gaat de rest denk ik wel passen maar meten is weten, pak er idd ook even een ladder en rolmaat bij om jezelf te controleren. Geklooi op een (schuin) dak met spul wat net niet past is echt ontzettend vervelend en ongemakkelijk...
9 is ook een prima aantal en hoewel je het niet bevestigt gok ik ook dat er nog een schuurtje is waar je nog 4x 300Wp in 2x1m formaat kwijt kan. Die zijn redelijk goedkoop (als tweedehands) te scoren. Zelf heb ik 7 keer 280Wp in een belachelijk lage hoek op een schuur maar pak er ondanks een beetje schaduw en regelmatige vuilaanslag op de panelen toch nog ruim 1400kWh uit 1960Wp mee op jaarbasis.

Dan nog iets anders... Tot mijn grote verdriet zijn er 2 Qcells panelen gesneuveld van de 6 tijdens mijn laatste vakantie. Geen idee of het door weersomstandigheden komt of menselijk toedoen maar stuk zijn ze. 25 en 11V open klem terwijl dit tussen de 65~70V moet zijn. Hoe en waar kan ik deze (midden Nederland) afvoeren? Andere vraag is nog hoe kan ik deze claimen bij mijn verzekering? Eerste keer dat ik hiermee te maken krijg. Glas, boedel, iets anders? Panelen lagen niet op een dak maar 'los' als testopstelling in de tuin.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
PClop schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 18:28:
[...]

op 1x http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer
Of elke andere omvormer met 2 of 3x mppt voor een nette prijs
Is die AEG een goede omzetter ?
Voor die prijs met 3 maal mpp en 4600 watt (1 fase ?)
Lijkt wel een hoge spanning >600 v dc in te moeten voor goed rendement.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 08:19
Hmm, mijn rechterbuurman heeft dezelfde layout als ik.
Het probleem is dat wij 1 meter minder dak hebben omdat ons dak als een jing/jang in elkaar valt met de buren, waardoor hun badkamer boven onze grond ligt en dus het stuk dak van hen is.

Het enige wat we kunnen doen wat een beetje rendabel is, is dezelfde opstelling doen als hem.
Hij heeft 9 panelen van 100*165, waarmee ik 2655 WP op mijn zuidkant zou kunnen leggen.
De tetris opstelling boeit mij in principe niks.
Gisteren heb ik wat informatie gekregen en dit is zijn opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O54OWXC.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HmjREZn.png

Als ik zo 1 op 1 de linker buurman meet, dan passen er wel 2x5 tussen mij en het pijpje van de buren.
Maar dan moet ik wel mijn eigen pijpje verplaatsen naar boven.

[ Voor 28% gewijzigd door Elsandre op 26-11-2016 11:35 ]

• PClop
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 10:57:
[...]

Is die AEG een goede omzetter ?
Voor die prijs met 3 maal mpp en 4600 watt (1 fase ?)
Lijkt wel een hoge spanning >600 v dc in te moeten voor goed rendement.
Het is een idd wat oudere 1 fase omvormer die nog steeds door enkele gerenommeerde
PV zaken wordt geleverd waaronder Twentezon http://www.twentezon.nl/solarsets/
En het is waar, des te hoger de spanning, des te hoger het rendement, maar vind maar
een andere omvormer die 75% van z,n top vermogen ook op 1 tracker kan leveren ( 3800W )
ja, een sma kan dat ook, maar zoek maar ééntje van 5kW voor die prijs met 3 x mppt ;)
Hij wordt nog gebruikt omdat hij zo "rekbaar" is, dat ding levert vermogen bij een DC spanning
van 125V tot 700V.
Maar als je voor het hoogste rendement wilt gaan, moet je even verder zoeken.
( ja, ik heb hem zelf ook hier in gebruik )

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:31
Afgelopen week zijn de mannen van SunSolar langs geweest en hebben naar volle tevredenheid het zonnepaneel systeem op mijn dak gelegd.

Na enkele weken/maanden terug hier op het forum uitvoerig te zijn ingelicht, offertes te hebben aangevraagd/vergeleken bij diverse aanbieders en vervolgens hierover weer advies gevraagd op het forum, is het precies het systeem geworden zoals ik wilde:

18 x EC Solar 210Wp full black + Hosola bright 3680MTL omvormer.

Het beschikbare dak ligt precies en superstrak vol!
Een mooier reclame/visite kaartje is er denk ik niet :-)

Hieronder de voor en na foto's (ik heb eerst ook nog de dakpannen eronder vervangen).

Iemand vroeg hier nog wat over de Ubbink verholen rioolontspanningspan, deze ligt op het dak (meest rechter rij, 9e pan) en zorgt voor luchtafvoer vh toilet.
Bijna niet te zien, maar een prima oplossing om ongewenste pijpjes weg te werken.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/v82140.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/jhts3k.jpg

Nu mezelf maar eens gaan verdiepen hoe dit systeem naar PVoutput te kunnen laten loggen.

Mijn PVOutput

• jacovn
PClop schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 11:49:
[...]

Het is een idd wat oudere 1 fase omvormer die nog steeds door enkele gerenommeerde
PV zaken wordt geleverd waaronder Twentezon http://www.twentezon.nl/solarsets/
En het is waar, des te hoger de spanning, des te hoger het rendement, maar vind maar
een andere omvormer die 75% van z,n top vermogen ook op 1 tracker kan leveren ( 3800W )
ja, een sma kan dat ook, maar zoek maar ééntje van 5kW voor die prijs met 3 x mppt ;)
Hij wordt nog gebruikt omdat hij zo "rekbaar" is, dat ding levert vermogen bij een DC spanning
van 125V tot 700V.
Maar als je voor het hoogste rendement wilt gaan, moet je even verder zoeken.
( ja, ik heb hem zelf ook hier in gebruik )
Thx voor de info.

Bij mij worden het allemaal SF170 panelen denk ik.
Beetje uitgezocht hoe het kan op dit forum, en extra info van Auitdehaag.

21 x sf170 op plat dak oost/west (3x paralel string van 7 panelen in line) 3.5 kwp. 7x87 = 609 volt
21 x sf170 op schuin dak zuid/west (3 x paralel string van 7 panelen in line) 3.5 kwp 7x87=609 volt
10 x sf170 op schuin dak zuid/oost (2x paralel string van 5 panelen) 1.7 kwp 5x87 =435 volt.

1 omzetter is wellicht niet te doen, en de laatste 10 panelen doe ik wellicht niet direct..

Zou simpelweg 2x sf powerset 3.6 kunnen nemen en dan een andere die goed is met 5 panelen in serie.
Alleen is dat dan 3 x een 1 fase omzetter.

Andere optie is een powerset 7.1-3p dan zijn het 42 panelen op 1 omzetter. Scheelt maar 70€

Bij sf kosten de omzetters rond de 1000€ (steca in sf jasje)

Met die 500€ AEG omzetter kan ik er ook wel de 21 als 3x7 aansluiten. Desnoods op elke mpp 1 maal 7 in serie. Wellicht voor oost/west opstelling goed.

Voor schuin dak waar ik dan wel schaduw werking heb kan ik min of meer een rij op een mpp zetten ( kan niet helemaal omdat het (8, 7, 6 in rijen boven elkaar worden)

Zou 500€ goedkoper zijn dan een sf omzetter. Maar eens over nadenken..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

jacovn schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:58:
[...]

Thx voor de info.

21 x sf170 op plat dak oost/west (3x paralel string van 7 panelen in line) 3.5 kwp. 7x87 = 609 volt
21 x sf170 op schuin dak zuid/west (3 x paralel string van 7 panelen in line) 3.5 kwp 7x87=609 volt
10 x sf170 op schuin dak zuid/oost (2x paralel string van 5 panelen) 1.7 kwp 5x87 =435 volt.

1 omzetter is wellicht niet te doen, en de laatste 10 panelen doe ik wellicht niet direct..

Zou simpelweg 2x sf powerset 3.6 kunnen nemen en dan een andere die goed is met 5 panelen in serie.

Andere optie is een powerset 7.1-3p dan zijn het 42 panelen op 1 omzetter. Scheelt maar 70€

Met die 500€ AEG omzetter kan ik er ook wel de 21 als 3x7 aansluiten. Desnoods op elke mpp 1 maal 7 in serie. Wellicht voor oost/west opstelling goed.

Voor schuin dak waar ik dan wel schaduw werking heb kan ik min of meer een rij op een mpp zetten ( kan niet helemaal omdat het (8, 7, 6 in rijen boven elkaar worden)

Hoef je niet over te denken, 7×122 volt voc =850 volt en dat is wat veel voor aeg

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:02:
[...]

Hoef je niet over te denken, 7×122 volt voc =850 volt en dat is wat veel voor aeg
Hmm ik las in de post van AUijtdehaag 87 volt..

Uit de paneel PDF:

Electrical Performance at Standard Test Conditions (STC)*1
SF170-S
Nominal Power Pmax 170 W
Power tolerance +5 W / 0 W
Open circuit voltage Voc 112.0 V
Short circuit current Isc 2.20 A
Voltage at nominal power Vmpp 87.5 V
Current at nominal power Impp 1.95 A

Electrical Performance at Nominal Operating Cell Temperature (NOCT) Conditions*2
SF170-S
Nominal Power Pmax 126 W
Open circuit voltage Voc 102 V
Short circuit current Isc 1.76 A
Voltage at nominal power Vmpp 82.1 V
Current at nominal power Impp 1.55 A

Maar ik ben niet gehinderd door deze kennins , dus neem het maar aan dat dit hem niet wordt dan..

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ziet er netjes uit!
Maar waarom eerst de dakpannen vervangen als er toch panelen overheen komen te liggen en de pannen niet meer zichtbaar zijn :?

Voor loggen zou je een DIN-rail kWh-meter tussen de groep van de panelen kunnen zetten. Daar vervolgens een YouLess op met PVoutput-firmware. Volgens mij heb je dan een combi die stabiel draait. Een Raspberry Pi is toch al wat kwetsbaarder door de SD-kaart die corrupt kan raken etc.

• PClop
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:58:
[...]

Thx voor de info.

Hoe wil jij die oost west op je plat dak dan aan leggen met 21 panelen op 1 mppt
op 1 mppt kun je dat wel doen, maar dan moeten er op beide kanten even veel
panelen liggen, dus het totaal aantal moet deelbaar zijn door 2 :?
Kun je niets met string lengtes van 6 panelen? dan kom je namelijk wel
in het optimale spannings bereik van die omvormer. ( 600V / 670V )

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/AEG%20PV%204600.jpg

En die 10 extra panelen die je wilt zijn idd vet over de top voor die AEG
En die 3800W op één mppt kun je natuurlijk niet op alle 3 mppt tegelijk
opwekken, de max totaal is 5100W :P
jacovn schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 14:13:
[...]

Hmm ik las in de post van AUijtdehaag 87 volt..

Uit de paneel PDF:

Electrical Performance at Standard Test Conditions (STC)*1
SF170-S
Nominal Power Pmax 170 W
Power tolerance +5 W / 0 W
Open circuit voltage Voc 112.0 V
Short circuit current Isc 2.20 A
Voltage at nominal power Vmpp 87.5 V
Current at nominal power Impp 1.95 A

Electrical Performance at Nominal Operating Cell Temperature (NOCT) Conditions*2
SF170-S
Nominal Power Pmax 126 W
Open circuit voltage Voc 102 V
Short circuit current Isc 1.76 A
Voltage at nominal power Vmpp 82.1 V
Current at nominal power Impp 1.55 A

Maar ik ben niet gehinderd door deze kennins , dus neem het maar aan dat dit hem niet wordt dan..
Oh sorry, dacht dat de 170 versie 122 volt was, maar oke 112×7=784. En dat is nog te veel, dat is zodra de omvormer gaat starten, de voc is de onbelaste spanning.
Zodra omvormer tot leven komt zakt het per paneel naar 87 volt maal 7 is 609 en dat is wel goed. Maar helaas de voc is erg hoog van sf dus moet je terug naar 5 panelen, zes is te kritisch want bij -10 buiten word voc nog hoger (veilgheid is +10 procent )

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 15:45:
[...]

Oh sorry, dacht dat de 170 versie 122 volt was, maar oke 112×7=784. En dat is nog te veel, dat is zodra de omvormer gaat starten, de voc is de onbelaste spanning.
Zodra omvormer tot leven komt zakt het per paneel naar 87 volt maal 7 is 609 en dat is wel goed. Maar helaas de voc is erg hoog van sf dus moet je terug naar 5 panelen, zes is te kritisch want bij -10 buiten word voc nog hoger (veilgheid is +10 procent )
6stuks zou kunnen, bij mij schakelt de 4600 aeg pas uit bij 780V ( gemeten / getest alhier )

• jacovn
PClop schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 15:16:
[...]

Hoe wil jij die oost west op je plat dak dan aan leggen met 21 panelen op 1 mppt
op 1 mppt kun je dat wel doen, maar dan moeten er op beide kanten even veel
panelen liggen, dus het totaal aantal moet deelbaar zijn door 2 :?
Kun je niets met string lengtes van 6 panelen? dan kom je namelijk wel
in het optimale spannings bereik van die omvormer. ( 600V / 670V )

[afbeelding]

En die 10 extra panelen die je wilt zijn idd vet over de top voor die AEG
En die 3800W op één mppt kun je natuurlijk niet op alle 3 mppt tegelijk
opwekken, de max totaal is 5100W :P
Rode circel is waar dakluik en ontluchtings pijpjes komen. (3 panelen minder van 24 die passen)
Die oost/west opstelling wordt dan zoiets:
oost west gedraaid

Dat is wel gedraaid, maar met 10 graden maakt wellicht de ligging minder uit.

Anders kan het ook zo:
tope panels gedraaid

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 26-11-2016 16:30 ]

jacovn schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 16:22:
[...]

Rode circel is waar dakluik en ontluchtings pijpjes komen. (3 panelen minder van 24 die passen)
Die oost/west opstelling wordt dan zoiets:
[afbeelding]

Dat is wel gedraaid, maar met 10 graden maakt wellicht de ligging minder uit.

Anders kan het ook zo:
[afbeelding]
Meest praktische is bovenste plaatje maar dan oost west draaien zoals onderste plaatje. Voor de opbrengst is onderste plaatje beter want west doet meer dan oost. Maar dan ongelijke verdeling op omvormer en laatste rij kijk je tegen achterkant aan en schept bak met wind

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 17:30:
[...]

Meest praktische is bovenste plaatje maar dan oost west draaien zoals onderste plaatje. Voor de opbrengst is onderste plaatje beter want west doet meer dan oost. Maar dan ongelijke verdeling op omvormer en laatste rij kijk je tegen achterkant aan en schept bak met wind
Ik denk dat je het zo bedoeld:
optie 3

Inderdaad, dat oogt het mooist en heeft minste ballast nodig, eventueel als montage materiaal kleine schans met twee achter elkaar, of die lange beton voeten waar twee boven elkaar liggen, en die zet je dan twee tegen elkaar met de hoge kant.
Of wat ik zou doen van geïmpregneerd hout een dak profiel constructie maken, maar dat moet je ding zijn.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
Even een kort vraagje, ik zie bij mijn extended data soms het voltage van een MPPT tracker volledig inkakken, zie hieronder op de afbeelding wat ik bedoel. Hij herstelt zich daarna wel weer. Heeft te maken met schaduw op de panelen? Even uit mijn hoofd staat het schaduwmanagement van de SMA aan.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fhigrkze1grda.png

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• migjes
misschien een leuk alternatief?

http://www.solarstell.nl/dubbel-landscape-15

is nog nieuw en heb er ook nog niet mee gewerkt, maar is misschien wel erg leuk en een nette oplossing. :?
(heb ook nog geen prijzen gezien.)

• jacovn
reneeke1970 schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:13:
[...]

Inderdaad, dat oogt het mooist en heeft minste ballast nodig, eventueel als montage materiaal kleine schans met twee achter elkaar, of die lange beton voeten waar twee boven elkaar liggen, en die zet je dan twee tegen elkaar met de hoge kant.
Of wat ik zou doen van geïmpregneerd hout een dak profiel constructie maken, maar dat moet je ding zijn.....
Deze die AUijtdehaag gepost had: http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html zijn wel betaalbaar met 24,20 per paneel (15 graden hoek)
.
580 Euro voor 24 stuks.

Flatfix fusion: http://www.jenm-zonnepane...usion-sets-oost-west.html lijkt zelfs nog goedkoper voor 3 rijen van 4 panelen (466,61) - in zwart 576 euro..(vrees dat er daar nog dingen bij moeten) en is 13 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 27-11-2016 13:18 ]

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 15:16:
[...]

Ziet er netjes uit!
Maar waarom eerst de dakpannen vervangen als er toch panelen overheen komen te liggen en de pannen niet meer zichtbaar zijn :?

Voor loggen zou je een DIN-rail kWh-meter tussen de groep van de panelen kunnen zetten. Daar vervolgens een YouLess op met PVoutput-firmware. Volgens mij heb je dan een combi die stabiel draait. Een Raspberry Pi is toch al wat kwetsbaarder door de SD-kaart die corrupt kan raken etc.
Dakpannen waren zo broos, dat wanneer je erop staat dat ze breken (40-45jaar oude beton sneldek pannen).

Ik heb in de meterkast een digitale kWh meter erin laten zetten.

Mijn PVOutput

Zanzibar-1337 schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:17:
Even een kort vraagje, ik zie bij mijn extended data soms het voltage van een MPPT tracker volledig inkakken, zie hieronder op de afbeelding wat ik bedoel. Hij herstelt zich daarna wel weer. Heeft te maken met schaduw op de panelen? Even uit mijn hoofd staat het schaduwmanagement van de SMA aan.

[afbeelding]
Ja, dat heeft daar mee te maken. Maar heeft eigenlijk weinig nut met parallele strings SF.
Zet het eens een dagje uit, en kijk of het morgen nog is. (hopelijk een zonnige dag)
Maar kwaad kan het niet hoor, dat die aanstaat. Dat het een paar procent meer opleverd dat die uitstaat, geloof ik niet zo in. (hier juist minder opbrengst als die uit staat, maar dat zijn monopanelen met schaduw, dus kan ik optitrac niet missen)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2016 14:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-11 18:34

[afbeelding]
Welke omvormer heb je? en hoeveel Wp heb je er per string aangesloten?

• Zanzibar-1337
zonnefreak schreef op zondag 27 november 2016 @ 14:34:
[...]

Welke omvormer heb je? en hoeveel Wp heb je er per string aangesloten?
SMA 7000tl20, tracker 1 3x6 panelen (3060w), tracker 2 is 2x6 panelen (2040w), 1020w per string

[ Voor 3% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 27-11-2016 15:24 ]

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-11 18:34
Zanzibar-1337 schreef op zondag 27 november 2016 @ 15:23:
[...]

SMA 7000tl20, tracker 1 3x6 panelen (3060w), tracker 2 is 2x6 panelen (2040w), 1020w per string
Als ik ook naar je grafiek kijk dan zie je ook dat tracker 2 (2040W) dan ongeveer 500Watt oplevert. Hier is dus duidelijk schaduw aanwezig. Hier heb je dus ongeveer 25% van het haalbare vermogen.

Bij tracker 1 (3060W) levert het ongeveer 1500Watt af. Hier heb je dus ongeveer 50% van het haalbare vermogen.

Als je de lijnen van je vermogen volgt in de tijd dan zie je dat deze geen van 2 een moment in elkaar stort ondanks de lage spanning. Waarschijnlijk niets aan de hand dus. :)

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op zondag 27 november 2016 @ 14:18:
[...]

Ja, dat heeft daar mee te maken. Maar heeft eigenlijk weinig nut met parallele strings SF.
Zet het eens een dagje uit, en kijk of het morgen nog is. (hopelijk een zonnige dag)
Maar kwaad kan het niet hoor, dat die aanstaat. Dat het een paar procent meer opleverd dat die uitstaat, geloof ik niet zo in. (hier juist minder opbrengst als die uit staat, maar dat zijn monopanelen met schaduw, dus kan ik optitrac niet missen)
Heb het nu even uitgeschakeld, morgen maar eens kijken wat het doet :)

• jacovn
Kun jij kort aangeven hoe je panelen liggen en wat de schaduw is ?

Ik zit ook te kijken naar een welicht beetje vergelijkbaar systeem qua opzet en krijg op een dakvlak ook redelijke schaduw.

jacovn schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:00:
[...]

Kun jij kort aangeven hoe je panelen liggen en wat de schaduw is ?

Ik zit ook te kijken naar een welicht beetje vergelijkbaar systeem qua opzet en krijg op een dakvlak ook redelijke schaduw.
Daar krijg jij niet veel last van met sf parallel.
En anders moet je mono panelen nemen met optimiser. Dat heb ik hier met een opstelling zoals jij hem getekend hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
reneeke1970 schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:45:
[...]

Daar krijg jij niet veel last van met sf parallel.
En anders moet je mono panelen nemen met optimiser. Dat heb ik hier met een opstelling zoals jij hem getekend hebt.
Mijn plat dak heeft geen schaduw, dus daar zou het type paneel niet zo uitmaken.
Ik moet wachten op de preciese maat die het dak krijgt, en dan kan ik kijken welke panelen passen in Oost/West opsteling. de SF170 zijn het kleinst en daar lijk ik op 4 x 8 meter dit aantal op kwijt te kunnen.
Ga ik naar een meer standaard maat kan ik er minder kwijt simpelweg.

Echter mijn schuin dak heeft afhankelijk van jaargetijde dikke schaduw.

Heb ik hier ooit gepoogd uit te leggen: jacovn in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Stukje eruit:

En dan de puntgevel (van het huis van mijn buren) met de verschillende zonne hoeken/standen op mijn dak projecteer zie ik het volgende:

15 graden: (21 december laagste punt)
15 graden zonhoek

20 graden: (eind oktober - eind februari)
20 graden zonhoek

40 graden: (half maart - half september)
40 graden

50 graden: (zomer)
50 graden zoenhoek

Uitleg bij de plaatjes.
Zwarte driehoek is de schaduw dak buren op mijn dak (rode lijn) om 15:00
De Oranje driehoek is de schaduw om 16:00 14:00
De blauwe driehoek is de schaduw om 14:00 16:00

Dus die schaduw schuift van achtern naar voren over het dak in 2 a 2.5 uur ongeveer (geschat).
Die dak kant heeft zon tussen 11:00 en 19:00 dus zeg maar 30% van de tijd schaduw (in worst case helft van de panelen).

Verder is dit dak wellicht 320-330 cm lang/hoog (60 graden dak)
Wil ik er 3 lagen landscape boven elkaar leggen kan wel elk paneel (lijken bijna allemaal 99/100 cm te zijn)
Echter hoeveel ik er naast elkaar kwijt kan en de symetrie telt ook mee.

Vanwege de dikke schaduw werking was ik maar van Solar Frontier uitgegaan.

[ Voor 20% gewijzigd door jacovn op 28-11-2016 09:37 ]

jacovn schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:53:
[...]

Mijn plat dak heeft geen schaduw, dus daar zou het type paneel niet zo uitmaken.
Ik moet wachten op de preciese maat die het dak krijgt, en dan kan ik kijken welke panelen passen in Oost/West opsteling. de SF170 zijn het kleinst en daar lijk ik op 4 x 8 meter dit aantal op kwijt te kunnen.
Ga ik naar een meer standaard maat kan ik er minder kwijt simpelweg.

Echter mijn schuin dak heeft afhankelijk van jaargetijde dikke schaduw.

Heb ik hier ooit gepoogd uit te leggen: jacovn in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Stukje eruit:

En dan de puntgevel (van het huis van mijn buren) met de verschillende zonne hoeken/standen op mijn dak projecteer zie ik het volgende:

15 graden: (21 december laagste punt)
[afbeelding]

20 graden: (eind oktober - eind februari)
[afbeelding]

40 graden: (half maart - half september)
[afbeelding]

50 graden: (zomer)
[afbeelding]

Uitleg bij de plaatjes.
Zwarte driehoek is de schaduw dak buren op mijn dak (rode lijn) om 15:00
De Oranje driehoek is de schaduw om 16:00
De blauwe driehoek is de schaduw om 14:00

Dus die schaduw schuift van achtern naar voren over het dak in 2 a 2.5 uur ongeveer (geschat).
Die dak kant heeft zon tussen 11:00 en 19:00 dus zeg maar 30% van de tijd schaduw (in worst case helft van de panelen).

Verder is dit dak wellicht 320-330 cm lang/hoog (60 graden dak)
Wil ik er 3 lagen landscape boven elkaar leggen kan wel elk paneel (lijken bijna allemaal 99/100 cm te zijn)
Echter hoeveel ik er naast elkaar kwijt kan en de symetrie telt ook mee.

Vanwege de dikke schaduw werking was ik maar van Solar Frontier uitgegaan.
Oh ja dat was jij met dat nieuwbouw huis...
Ik zou inderdaad sf nemen met kleine string van 3 voor minste verlies.
Maar wil je echt maximale opbrengst moet je eens met tfhfony kletsen, die heeft alles met micro omvormer de aps500 en dat werkt toch wel perfect, iets duurder maar echt per paneel een omvormer dat is toch wel maximale opbrengst.....

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
reneeke1970 schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:27:
[...]

Oh ja dat was jij met dat nieuwbouw huis...
Ik zou inderdaad sf nemen met kleine string van 3 voor minste verlies.
Maar wil je echt maximale opbrengst moet je eens met tfhfony kletsen, die heeft alles met micro omvormer de aps500 en dat werkt toch wel perfect, iets duurder maar echt per paneel een omvormer dat is toch wel maximale opbrengst.....
Die zullen niet werken met Solar Frontier vanwege de spanning.
Verder is het 100 euro per paneel ongeveer, maar geen normale omzetter nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 28-11-2016 09:53 ]

jacovn schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:52:
[...]

Die zullen niet werken met Solar Frontier vanwege de spanning.
Verder is het 100 euro per paneel ongeveer, maar geen normale omzetter nodig.
Nee niet op sf,maar voor max opbrengst heeft een mono per vierkante meter ook meer opbrengst. Dus dan moet je naar 290 watt panelen gaan zoeken, een percium voor 200 euro zoiets.....

Maar misschien wil jij je plat dak en schuim dak wel combineren op één omvormer?

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 28-11-2016 10:40 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
reneeke1970 schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:01:
[...]
Maar misschien wil jij je plat dak en schuim dak wel combineren op één omvormer?
ik denk dat hij eerst het dak wil laten bouwen. :+

migjes schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:53:
[...]

Dat weten we, hij kijkt goed vooruit en slaat info op voordat die panelen boeren met hun gladde praatjes over de vloer gaan komen.......

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
migjes schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:53:
[...]

Ja en daar hoeft natuurlijk niet per see een SF op. Op schuin dak wel voor de kleur en de schaduw werking.

migjes had me een bericht gestuurd dat ik maar eens naar Panasonic HIT 285 moet gaan kijken.
Daar kan ik er 20 van kwijt maar dat worden er dan 18 vanwege luik en pijpjes.

• migjes
jacovn schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:41:
[...]

Ja en daar hoeft natuurlijk niet per see een SF op. Op schuin dak wel voor de kleur en de schaduw werking.

migjes had me een bericht gestuurd dat ik maar eens naar Panasonic HIT 285 moet gaan kijken.
is een optie, maar ook gezegd dat er meerdere maten waren als nodig was.

mijn uiteindelijk, het moet allemaal gebouwd gaan worden, en mijn ervaring is dat tekeningen leuk zijn.
maar de praktijk soms heel anders.
ik heb mee gemaakt dat funderings-balken per ongeluk een meter naast de geplande plaats zijn beland.
of dat funderingen per ongeluk een 20cm korter werden gestort.
uit eindelijk kunnen dat soort kleine foutjes alle plannen in het water gooien.
dus leuk om iets te plannen, maar straks de zaak moeten aanpassen is geen vreemd gebeuren in de bouw. ;)

edit:
het word pas echt anders zodra je de panelen niet op dak legt maar in dak.
dan moeten zaken precies worden uitgezocht voor de bouw.

en ook voor het design ga je dan heel andere dingen doen.
zo heb je ook glas-glas panelen, die je ook in kunt zetten als ramen of voor schaduw. b.v.
voorbeeldje:
http://zonneveranda.nl/
http://www.bisol.com/nl/p...-zonnepanelen/lumina.html
(ik had dit soort systemen ook nog met een dunne film variant, dan heb je een egale glas plaat in plaats van blokjes, maar wel een trafo omvormer nodig.)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 28-11-2016 12:26 ]

jacovn schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:41:
[...]

Zijn zeker mooie kleine paneeltjes, leveren twee keer zoveel op maar kosten helaas ook bijna drie keer zoveel.
Zomaar gekke gedachte maar als je nog aan het bouwen bent kun je dat plat dakje geen punt dakje van laten maken onder 15 graden?
Scheelt ook weer onderhoud in loop der jaren....

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
reneeke1970 schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:44:
[...]
Zijn zeker mooie kleine paneeltjes, leveren twee keer zoveel op maar kosten helaas ook bijna drie keer zoveel.
niet teveel over drijven. ;)
SF = 0,5455€/Wp ex BTW.
panasonic = 0,8693€/Wp ex BTW.
( poly = 0,40 - 0,45€/Wp ex BTW
mono = 0,49 - 0,60€/Wp ex BTW
maar erg wat je wil, veel verschil in te vinden.)

en dan nog dat de kosten voor het laten leggen net zo duur is.
of een installateur nu een 295Wp paneel in zijn handen heeft of een 170Wp paneel, dat maakt niet uit.
en of een plat dak rekje nu 170Wp moet vast houden of een 295Wp paneel maakt ook niet uit.
dus totaal prijs per Wp valt best mee. ;)

het is wel dat je dan wel snel veel Wp hebt en dat tikt wel aan natuurlijk, maar ook de opbrengst gaat flink omhoog. >:)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 28-11-2016 12:58 ]

migjes schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:54:
[...]

niet teveel over drijven. ;)
SF = 0,5455€/Wp ex BTW.
panasonic = 0,8693€/Wp ex BTW.
( poly = 0,40 - 0,45€/Wp ex BTW
mono = 0,49 - 0,60€/Wp ex BTW
maar erg wat je wil, veel verschil in te vinden.)

en dan nog dat de kosten voor het laten leggen net zo duur is.
of een installateur nu een 295Wp paneel in zijn handen heeft of een 170Wp paneel, dat maakt niet uit.
en of een plat dak rekje nu 170Wp moet vast houden of een 295Wp paneel maakt ook niet uit.
dus totaal prijs per Wp valt best mee. ;)

het is wel dat je dan wel snel veel Wp hebt en dat tikt wel aan natuurlijk, maar ook de opbrengst gaat flink omhoog. >:)
Ik overdrijf niet, twee keer zoveel vermogen tegen drie keer de prijs maakt factor anderhalf per wp ,jij maakt hem zelfs nog duurder haha. Maakt verders niet uit.
Maar je hebt gelijk dat je zeker een grote klapper maakt met die panelen. Misschien is opbrengst van plat dak dan wel genoeg en hoeft dat schuine dak niet eens benut te worden, echt mooi word het nooit op zon punt dak vind ik.
Maar dat moet jaco zelf maar bekokstoven......

1 PVoutput . Dongen NB

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 18:29
Beste mede Tweakers,

Ik heb onlangs een PV systeem laten plaatsen bestaande uit 16 solar frontier 170-s panelen (2720wp). Deze zijn gekoppeld aan een Omniksol 3.0k-tl2.

De vraag die ik hier nu bij heb is het voltage wat de verschillende strings moeten leveren, want na installatie leverden beide strings bijna 400volt. Echter lees ik overal dat de SF panelen 90+ volt per stuk leveren en bij 8 in 1 string zal ik dus een veel hogere waarde verwachten dan de nu weergegeven 400 volt. Mogelijk zie ik iets over het hoofd?
Panelen liggen op 260graden ongeveer WZW

Daarnaast heb ik nog een vraag over het invullen van de BTW teruggave, want ik lees veel tegenstrijdige manieren van invullen.
Het betreft het volgende formulier van de belastingdienst: http://www.belastingdiens...en_in_het_handelsregister

Bij de volgende punten is de wijze van invullen mij niet geheel duidelijk:
Punt 7c: Dit zijn de kosten van de installatie maar hierbij wordt er gezegd bij de ene installatie inclusief BTW en de andere zegt Exclusief .Ook zegt de 1 vul hier een min bedrag in te waarde van de prijs van de installatie, omdat je verlies maakt door de aanschaf van het systeem.
Punt 7d: Hier wordt gevraagd naar extra inkomsten (geen loon of uitkeringen) hier heb ik 0,00 gevuld. Terwijl er ook sites zijn met instructies om hier je brutoloon in te vullen

Punt 8a: Hierbij dien je een schatting van je jaaromzet op te geven. Hier zie ik meerdere methodes. De 1 zegt vul hier het forfait (60€) in en de ander geeft een berekening waar ik uit kom op 286€
Punt 8b: Schatting van de kosten. Dit zijn de kosten van de installatie maar hierbij wordt er gezegd bij de ene installatie inclusief BTW en de andere zegt Exclusief.
Punt

Ik hoop dat jullie mij duidelijk kunnen verschaffen over het punt omtrent de voltage op de strings en helpen bij het beantwoorden van de openstaande vragen in de aangifte.

Voorbaat dank,

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:40
Chris12 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 12:35:
Afgelopen week zijn de mannen van SunSolar langs geweest en hebben naar volle tevredenheid het zonnepaneel systeem op mijn dak gelegd.

Na enkele weken/maanden terug hier op het forum uitvoerig te zijn ingelicht, offertes te hebben aangevraagd/vergeleken bij diverse aanbieders en vervolgens hierover weer advies gevraagd op het forum, is het precies het systeem geworden zoals ik wilde:

18 x EC Solar 210Wp full black + Hosola bright 3680MTL omvormer.

Het beschikbare dak ligt precies en superstrak vol!
Een mooier reclame/visite kaartje is er denk ik niet :-)

Hieronder de voor en na foto's (ik heb eerst ook nog de dakpannen eronder vervangen).

Iemand vroeg hier nog wat over de Ubbink verholen rioolontspanningspan, deze ligt op het dak (meest rechter rij, 9e pan) en zorgt voor luchtafvoer vh toilet.
Bijna niet te zien, maar een prima oplossing om ongewenste pijpjes weg te werken.

Voor:
[afbeelding]

Na:
[afbeelding]

Nu mezelf maar eens gaan verdiepen hoe dit systeem naar PVoutput te kunnen laten loggen.
Kijk dat ziet er goed uit! En zowaar: weer zon vandaag!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

thefox231 schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:14:
Beste mede Tweakers,

Ik heb onlangs een PV systeem laten plaatsen bestaande uit 16 solar frontier 170-s panelen (2720wp). Deze zijn gekoppeld aan een Omniksol 3.0k-tl2.

De vraag die ik hier nu bij heb is het voltage wat de verschillende strings moeten leveren, want na installatie leverden beide strings bijna 400volt. Echter lees ik overal dat de SF panelen 90+ volt per stuk leveren en bij 8 in 1 string zal ik dus een veel hogere waarde verwachten dan de nu weergegeven 400 volt. Mogelijk zie ik iets over het hoofd?
Panelen liggen op 260graden ongeveer WZW

Daarnaast heb ik nog een vraag over het invullen van de BTW teruggave, want ik lees veel tegenstrijdige manieren van invullen.
Het betreft het volgende formulier van de belastingdienst: http://www.belastingdiens...en_in_het_handelsregister

Bij de volgende punten is de wijze van invullen mij niet geheel duidelijk:
Punt 7c: Dit zijn de kosten van de installatie maar hierbij wordt er gezegd bij de ene installatie inclusief BTW en de andere zegt Exclusief .Ook zegt de 1 vul hier een min bedrag in te waarde van de prijs van de installatie, omdat je verlies maakt door de aanschaf van het systeem.
Punt 7d: Hier wordt gevraagd naar extra inkomsten (geen loon of uitkeringen) hier heb ik 0,00 gevuld. Terwijl er ook sites zijn met instructies om hier je brutoloon in te vullen

Punt 8a: Hierbij dien je een schatting van je jaaromzet op te geven. Hier zie ik meerdere methodes. De 1 zegt vul hier het forfait (60€) in en de ander geeft een berekening waar ik uit kom op 286€
Punt 8b: Schatting van de kosten. Dit zijn de kosten van de installatie maar hierbij wordt er gezegd bij de ene installatie inclusief BTW en de andere zegt Exclusief.
Punt

Ik hoop dat jullie mij duidelijk kunnen verschaffen over het punt omtrent de voltage op de strings en helpen bij het beantwoorden van de openstaande vragen in de aangifte.

Voorbaat dank,
Je panelen zijn niet aangesloten als 2×8 maar 4×4 dus die 400 volt klopt precies en hoort ook zo voor jou omvormer.
Voor de belasting moet je even google gebruiken, er zijn sites waar precies beschreven staat wat je moet invullen, geloof dat ik het van milieu centraal heb gehaald.....

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
reneeke1970 schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:03:
[...]

Ik overdrijf niet, twee keer zoveel vermogen tegen drie keer de prijs maakt factor anderhalf per wp ,jij maakt hem zelfs nog duurder haha. Maakt verders niet uit.
Maar je hebt gelijk dat je zeker een grote klapper maakt met die panelen. Misschien is opbrengst van plat dak dan wel genoeg en hoeft dat schuine dak niet eens benut te worden, echt mooi word het nooit op zon punt dak vind ik.
Maar dat moet jaco zelf maar bekokstoven......
Het is een plat dak op een huis boven de schuine daken.. Dus 9 meter hoog of zo. De schuine randen steken meest waarschijnlijk boven het platte dak uit (soort van borstwering maar een erg lage denk ik)

Nu hebben we 5400 KW per jaar en er komt een Warmtepomp bij die zal ook wel 2000 KW per jaar gebruiken. Als we niet Gas gaan gebruiken moet er ook nog een electrische naverwarmer bij..
We zullen wel wat gaan besparen met nieuwere appratuur en ik zal een energie meter aan het waterbed hangen :)

Duurder worden:
SF = 0,5455€/Wp ex BTW. => 170 x 0,5455 = 92,73 x 21 panelen = €1947.435
panasonic = 0,8693€/Wp ex BTW. => 295 x 0,8693 = 265 x 18 panelen = €5310
Alles Ex BTW inkoop prijzen :(

Verschil in opbrengst zal wel behoorlijk zijn met 3570 wp (SF) en 5310 wp (panasonic) en beter rendement voor die HIT panelen.

Alleen gaan ze mijn verbruik niet afdekken vrees ik.. Dus dan moet schuin dak er ook maar bij komen.

Daar kunnen ook 21 SF panelen op zoals ik het nu bekeken heb, dus dan kan ik ofwel 2 x 3570 (2x set SF) = 7140 wp of 5310 + 3570 (1 set panasonic en 1 set SF) = 8880 wp.

Alleen paneel kosten is het verschil dan wel behoorlijk: 3894 tegen 7257 (maar dan liggen ze op de grond zonder kabels.

Dan heb ik nog een voordak, maar dat komt moeilijker door de WAF commissie denk ik.
Daar kunnen 10 panelen op, maar met 1700 wp die extra panelen me leveren en de kosten (panelen 1150, installatie 600 ? schuine dak montage materiaal 500 ?, extra groep, extra omzetter => 3000 €)

Kan ik beter die kosten in de plat dak panelen steken, wel iets meer kosten ( €600) en beetje meer opbrengst (740wp) halen en de vrouw tevreden hebben denk ik.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48
thefox231 schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:14:
Nieuws: Zonnepanelen en de btw

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

jacovn schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:51:
[...]

Het is een plat dak op een huis boven de schuine daken.. Dus 9 meter hoog of zo. De schuine randen steken meest waarschijnlijk boven het platte dak uit (soort van borstwering maar een erg lage denk ik)

Nu hebben we 5400 KW per jaar en er komt een Warmtepomp bij die zal ook wel 2000 KW per jaar gebruiken. Als we niet Gas gaan gebruiken moet er ook nog een electrische naverwarmer bij..
We zullen wel wat gaan besparen met nieuwere appratuur en ik zal een energie meter aan het waterbed hangen :)

Duurder worden:
SF = 0,5455€/Wp ex BTW. => 170 x 0,5455 = 92,73 x 21 panelen = €1947.435
panasonic = 0,8693€/Wp ex BTW. => 295 x 0,8693 = 265 x 18 panelen = €5310
Alles Ex BTW inkoop prijzen :(

Verschil in opbrengst zal wel behoorlijk zijn met 3570 wp (SF) en 5310 wp (panasonic) en beter rendement voor die HIT panelen.

Alleen gaan ze mijn verbruik niet afdekken vrees ik.. Dus dan moet schuin dak er ook maar bij komen.

Daar kunnen ook 21 SF panelen op zoals ik het nu bekeken heb, dus dan kan ik ofwel 2 x 3570 = 7140 wp of 5310 + 3570 = 8880 wp.

Alleen paneel kosten is het verschil dan wel behoorlijk: 3894 tegen 7257 (maar dan liggen ze op de grond zonder kabels.

Dan heb ik nog een voordak, maar dat komt moeilijker door de WAF commissie denk ik.
Daar kunnen 10 panelen op, maar met 1700 wp die extra panelen me leveren en de kosten (panelen 1150, installatie 600 ? schuine dak montage materiaal 500 ?, extra groep, extra omzetter => 3000 €)

Kan ik beter die kosten in de plat dak panelen steken, wel iets meer kosten en beetje meer opbrengst halen en de vrouw tevreden hebben denk ik.
Ik denk dat je de installatie kosten zelfs nog te laag inschat, heb aantal offertes gezien maar pf....
De hit panelen zijn er ook in 340 watt.
Zou zeker op je gemak eens kijken of je daar al niet aardig je eigen gebruik kunt dekken als je de vrouw zo blij kunt houden. Op die hoogte vang je veel licht dus kan best goed uitpakken
Inderdaad waterbed kost wat, laatst vertelde iemand dat hij daarvoor wp ging gebruiken, maar hoe hij dat wil doen.....

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
reneeke1970 schreef op maandag 28 november 2016 @ 14:29:
[...]

Ik denk dat je de installatie kosten zelfs nog te laag inschat, heb aantal offertes gezien maar pf....
De hit panelen zijn er ook in 340 watt.
Zou zeker op je gemak eens kijken of je daar al niet aardig je eigen gebruik kunt dekken als je de vrouw zo blij kunt houden. Op die hoogte vang je veel licht dus kan best goed uitpakken
Inderdaad waterbed kost wat, laatst vertelde iemand dat hij daarvoor wp ging gebruiken, maar hoe hij dat wil doen.....
Plat dak zou ik zelf wellicht nog wel kunnen doen. Ik kan ofwel 1 of 3 fase groep laten maken in meterkast en een pijp naar 2 hoog technische ruimte. Dakdoorvoer moet er komen voor onluchting riool en vuile lucht en dan kan daar ook wel een extra doorvoer voor VP bij met niet te veel moeite.

Het is meer het schuine dak waar ik issues mee heb.

Prijsindicaties hier:
https://www.zonnepanelen.net/prijs/
12 panelen op schuin dak: € 950 tot € 1.150 voor installatie excl. BTW

Dus 1000 Euro is het zo neem ik aan..

jacovn schreef op maandag 28 november 2016 @ 15:20:
[...]

Plat dak zou ik zelf wellicht nog wel kunnen doen. Ik kan ofwel 1 of 3 fase groep laten maken in meterkast en een pijp naar 2 hoog technische ruimte. Dakdoorvoer moet er komen voor onluchting riool en vuile lucht en dan kan daar ook wel een extra doorvoer voor VP bij met niet te veel moeite.

Het is meer het schuine dak waar ik issues mee heb.

Prijsindicaties hier:
https://www.zonnepanelen.net/prijs/
12 panelen op schuin dak: € 950 tot € 1.150 voor installatie excl. BTW

Dus 1000 Euro is het zo neem ik aan..
Precies, bijna per dak vlak kun je wel stellen, weet je hoe lang dat duurt om terug te verdienen.
Als je het toch zelf aan durft, waarom leg je niet plat dak vol en dan eerst jaartje aankijken wat je eigen gebruik gaat worden?

1 PVoutput . Dongen NB

Mattie112 schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:23:
[...]
Kijk dat ziet er goed uit! En zowaar: weer zon vandaag!
Bekende installatie?

Geef hem ff een kopie van je micro sdkaart van de Pi...(of iets in die trant)
Dan kan je samen vergelijken op pvoutput ;)

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:40
AUijtdehaag schreef op maandag 28 november 2016 @ 17:02:
[...]

Bekende installatie?

Geef hem ff een kopie van je micro sdkaart van de Pi...(of iets in die trant)
Dan kan je samen vergelijken op pvoutput ;)
Ja hij gaat al aan de slag met mijn scriptje :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 17:12
Zijn hier mensen die ervaring hebben met ABB Uno 3.0 omvormers? Heb een offerte gekregen voor 10 Canadian Power panelen met een zon omvormer, maar kan er niet echt veel over vinden. Iemand ervaring mee?

Hail to the king baby!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

urk_forever schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:48:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met ABB Uno 3.0 omvormers? Heb een offerte gekregen voor 10 Canadian Power panelen met een zon omvormer, maar kan er niet echt veel over vinden. Iemand ervaring mee?
ABB Uno heette eerst Power One Aurora voordat het door de ABB groep werd overgenomen.
Power One omvormers zijn onverwoestbare omvormers met een hoog rendement, mag aannemen dat ABB niets minder levert dan dat.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:43

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

urk_forever schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:48:
Canadian power of solar panelen?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Een klok of een klepel?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• mrmrmr
  • Niet online
crazyharrie schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:35:
ABB Uno heette eerst Power One Aurora voordat het door de ABB groep werd overgenomen.
Power One omvormers zijn onverwoestbare omvormers met een hoog rendement, mag aannemen dat ABB niets minder levert dan dat.
De fabrikant Power One is Italiaans. Ik heb een 4.2 versie die nu ruim 3 jaar draait. migjes heeft een 3.0. De omvormers zijn niet bijzonder zuinig, maar in mijn ervaring zijn er weinig problemen. Power One omvormers die ik destijds heb onderzocht ondersteunen een breed bereik van voltages waardoor hij past bij veel installaties. Dat is een belangrijk verschil met veel andere omvormers.

ABB is een goed meterkastspullen-merk. Ik verwacht ook geen afname van de kwaliteit sinds de overname.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

Off-topic: Italiaans en onverwoestbaar...

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

mrmrmr schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 08:53:

ABB is een goed meterkastspullen-merk. Ik verwacht ook geen afname van de kwaliteit sinds de overname.
Jammer genoeg is de kwaliteit en vooral de service wel flink afgenomen. Anderhalve jaar geleden een ABB 8K 3-fase omvormer opgehangen bleek meteen al stuk te zijn. Vanwege niet kunnen leveren lieten ze de klant 6 weken wachten op een nieuwe midden in de zomer en zonder vergoeding. Een jaar later omvormer weer stuk en weer vervangen. Bij ABB omvormers mag ik ze niet zelf vervangen maar gaat via installateurs van ABB zelf wat ook weer extra tijd kost. Nu had ik bij deze ABB omvormer ook een aparte monitoringskaart erbij geleverd (zit standaard niet in deze omvormers). Denk je van dat de installateurs die voor ABB werken die monitoring ook wel even instellen na vervanging, dus niet..was niet hun werkzaamheden. Ik moest dus zelf ook weer naar die klant toe om de monitoring in te stellen. Dit was de eerste maar ook de laatste keer dat ik een ABB omvormer bestel. Ik hoorde van andere installateurs ook dit soort verhalen.

www.sunsolar.nl

• mrmrmr
  • Niet online
Ik was niet onder de indruk van de support. De Power One Aurora Communicator client software bleek niet in staat de door mij aangeschafte PVI-AEC te vinden. Ik vroeg naar een nieuwe versie van de "Easy Monitor" monitoring software, maar dat levert geen duidelijk antwoord op. Wel een verwijzing naar online overzichten, wat niet mijn bedoeling was.

Mijn Power One Aurora Easy Monitor (beter bekend als PVI-AEC-BASIC) is een rail-mounted computer van Duitse makelij. Die slaat de opbrengstdata op en draait een eenvoudige web site met realtime (page refresh) info en een ftp server waardoor je bij historische data kunt. Je kunt dus de near realtime opbrengst wel bekijken in een browser, maar er zijn geen historische opbrengstgrafieken. Nu doe ik het zelf in Excel. Voordeel is dat ik de data precies kan gebruiken voor mijn eigen informatiebehoefte, bijvoorbeeld of de opbrengst gedurende de maand voldoet aan de PVGIS verwachting.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij kan WebSolarLog de Power One loggen incl. upload naar Pvoutput.
De software wordt niet meer onderhouden, dus het is 'as is'.
Voor zover ik weet gaat dit via een url die een server afvraagt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• mrmrmr
  • Niet online
Klopt, maar pvoutput is ook niet lokaal. Er zijn programmeurs die zelf iets gemaakt hebben voor de AEC.

Zo'n AEC kost nieuw omstreeks € 700, het is niet onredelijk daar iets meer voor te verwachten dan een simpele page refresh via de ingebouwde web server. Ik heb zelf 80 euro betaald via eBay.

• stamppot
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-11 22:30
OK, hier begint het ook eindelijk de goede kant op te gaan: we gaan voor maximale PV op het dak, icm een warmtepomp. Nog heel even de situatieschets: dak bijna pal op het zuiden, 35graden. Ik heb schaduw van een centrale afzuiging (wordt verlegd naar de zijkant), een boom voor mijn huis (al gekortwiekt) en (helaas een stuk minder prettig) een aantal hoge bomen tegenover mijn huis. Helaas is dat geen publiek groen, dus ik kan er niets aan doen...

Foto van het dak in kwestie

Zoals gezegd: we willen voor maximale PV gaan. Nu heb ik de volgende offerte als meest interessante voor mij liggen:
18 stuks Trina Smart 265 (TG) zonnepanelen met ingebouwde Tigo optimizers en een Diehl Platinum TLD4300 omvormer, samen 4770 Wp, verwacht 4400 opbrengst. De panelen worden gelegd (ik ben geen dakhaas).

Ik zit alleen met de maten. Op de bouwtekening van de woning staat een muurbreedte van 5,85. Nu steekt de dakrand nog over de muur heen, maar ik vraag me af of dat gaat passen? De panelen zouden 992mm breed zijn, maar ik weet niet wat er nog bij komt voor het ClickFit montage systeem. Ik heb helaas nog niet dakpannen kunnen tellen om de definitieve breedte te meten. Verticaal zou het allemaal wel moeten kunnen. Pannen tellen levert daar 5,50 aan lengte op.

Mijn vragen:
  • Is het uberhaupt een goede samenstelling?
  • Gaat het passen op ons dak? Ik wil voorkomen dat ik op het dakdeel van de buren kom
Ik hoor graag de tips/commentaar/etc

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-11 12:59

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben pannen aan het tellen om nog eens de maten van mijn dak na te gaan, maar als ik tel in de breedte 40(!) pannen op 5,80 meter. Heb ik dan een gekke afwijkende jaren '70 maat?

(heb het huis van één van de buren gepakt, waar ik het makkelijkst kon tellen)
https://goo.gl/maps/s1hToyJXnbN2

Edit: ahhh het zijn vast pannen met twee golfjes erin... Dan is het ineens heel standaard op 6 meter.

[ Voor 15% gewijzigd door Pathogen op 29-11-2016 12:02 ]

stamppot schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:21:
OK, hier begint het ook eindelijk de goede kant op te gaan: we gaan voor maximale PV op het dak, icm een warmtepomp. Nog heel even de situatieschets: dak bijna pal op het zuiden, 35graden. Ik heb schaduw van een centrale afzuiging (wordt verlegd naar de zijkant), een boom voor mijn huis (al gekortwiekt) en (helaas een stuk minder prettig) een aantal hoge bomen tegenover mijn huis. Helaas is dat geen publiek groen, dus ik kan er niets aan doen...

Foto van het dak in kwestie

Zoals gezegd: we willen voor maximale PV gaan. Nu heb ik de volgende offerte als meest interessante voor mij liggen:
18 stuks Trina Smart 265 (TG) zonnepanelen met ingebouwde Tigo optimizers en een Diehl Platinum TLD4300 omvormer, samen 4770 Wp, verwacht 4400 opbrengst. De panelen worden gelegd (ik ben geen dakhaas).

Ik zit alleen met de maten. Op de bouwtekening van de woning staat een muurbreedte van 5,85. Nu steekt de dakrand nog over de muur heen, maar ik vraag me af of dat gaat passen? De panelen zouden 992mm breed zijn, maar ik weet niet wat er nog bij komt voor het ClickFit montage systeem. Ik heb helaas nog niet dakpannen kunnen tellen om de definitieve breedte te meten. Verticaal zou het allemaal wel moeten kunnen. Pannen tellen levert daar 5,50 aan lengte op.

Mijn vragen:
  • Is het uberhaupt een goede samenstelling?
  • Gaat het passen op ons dak? Ik wil voorkomen dat ik op het dakdeel van de buren kom
Ik hoor graag de tips/commentaar/etc
Op zon ideaal gelegen dak zou ik toch niet gaan onder dimensioneren,ik man een 5000 omvormer.
En vraag niet aan ons wat past, neem een rolmaat van tien meter en ga het dak op.
Dan heeft de legger straks geen verrassing dat het niet past of jij baalt niet dat met een beetje nauwkeurig meten er niet een paneeltjes meer op had gepast!

Ps je opbrengst zit een veiligheids marge in om gezeur te voorkomen, 500 meer is niet echt vreemd.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

stamppot schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 11:21:

Grappige omvormer, het lijkt erop dat deze éénfase omvormer op 3 fasen aangesloten kan worden om automatisch in te voeden op de fase met de laagste spanning.
Met dit vermogen niet overbodig, ik zou een echte driefase omvormer overwegen.
Maar meer vermogen hoeft niet.
Ik zit alleen met de maten.
Meten is weten. Daar is geen alternatief voor :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Of een 4.1 powerset met een 3 fase omvormer.
http://www.pv-outlet.com/...et-fase-4080wp-p-365.html
24 panelen, past op 6 mtr breed en 5100 hoog
4080 Wp * 10* = 4500 kWh per jaar (bij weinig/geen schaduw)

"Misschien" wel goedkoper dan al die optimizers.

Edit: bij 1-fase neem je de powerset 4.1 enkelfase
http://www.pv-outlet.com/...owerset-4080wp-p-358.html

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2016 12:22 ]

• stamppot
Proton_ schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:15:
[...]

Grappige omvormer, het lijkt erop dat deze éénfase omvormer op 3 fasen aangesloten kan worden om automatisch in te voeden op de fase met de laagste spanning.
Met dit vermogen niet overbodig, ik zou een echte driefase omvormer overwegen.
Maar meer vermogen hoeft niet.

[...]

Meten is weten. Daar is geen alternatief voor :)
Jajaja... ;-) Morgen thuiswerkdag, ik zal eens met mijn 5 meter meetlint op het platte dakje ervoor gaan staan.

Over je opmerking hierboven: ik heb nu een enkelfasige aansluiting (ik weet niet hoeveel ampere, kan het heel slecht zien op de stop). Nu zullen we volgend jaar ook overstappen naar inductie-koken. Nu vroeg ik me ook al af of ik daar nu niet op moet voorbereiden? Er komt ook een warmte-pomp bij op. Moet ik dan niet om gaan zien naar een 3-fasen aansluiting? En wat gaat me dat kosten? Ik heb geen idee namelijk...

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:52
Ik heb zondag wat dakhaken geplaatst. De pannen liggen hierdoor niet helemaal netjes meer op elkaar, en pietje precies als ik ben wil ik dus de pan iets aanpassen. Nu hebben ze het vaak over "slijpen of vijlen". Iedereen lijkt te slijpen, terwijl voor het slijpen de pan eruit moet, je een verlengsnoer op het dak moet hebben, je slijptol etc. Heeft iemand ervaring met vijlen? Dit klinkt makkelijker, omdat je de pan alleen maar een beetje op hoeft te tillen. Gebruik je een gritvijl, een rasp, of gewone metaalvijl?
Inductie kookplaten zijn er ook in 7,2 kW uitvoering (2x 230 V/16A)
En warmtepomp heb je ook in 3-fase of 1-fase.
Dus niet heel noodzakelijk. Doe het hier ook allemaal op 1-fase
Maar 3-fase kan je wel beter verspreiden.
Voor je het weet heb je een doorstroomverwarmer voor je tapwater en een hellmann buffervat met hygienespiraal. Dan is 3-fase wel noodzakelijk voor de doorstroomverwarmer.

Als je veel meer verbruik hebt, gooi dan de andere kant ook vol met SF en ga voor een 3-fase SMA STP xxxx TL-20 (marktplaats)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2016 12:40 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

stamppot schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:23:
[...]
Over je opmerking hierboven: ik heb nu een enkelfasige aansluiting (ik weet niet hoeveel ampere, kan het heel slecht zien op de stop). Nu zullen we volgend jaar ook overstappen naar inductie-koken. Nu vroeg ik me ook al af of ik daar nu niet op moet voorbereiden? Er komt ook een warmte-pomp bij op. Moet ik dan niet om gaan zien naar een 3-fasen aansluiting? En wat gaat me dat kosten? Ik heb geen idee namelijk...
Het kán allemaal op 1fase.
Bij mij (Stedin) was de omschakeling van 1x40A naar 3x25A (wegens elektrische auto) voor €180 geregeld, maar dan moet je groepenkast geschikt zijn. Daar kan dus nog zo'n zelfde bedrag bij voor de elektricien :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• stamppot
Proton_ schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:27:
[...]

Het kán allemaal op 1fase.
Bij mij (Stedin) was de omschakeling van 1x40A naar 3x25A (wegens elektrische auto) voor €180 geregeld, maar dan moet je groepenkast geschikt zijn. Daar kan dus nog zo'n zelfde bedrag bij voor de elektricien :)
Ik heb hier al bar weinig groepen... Had er 4. Heb er nu een aparte groep voor de oven bijgelegd door een loze pijp. Dat zullen er voor de warmtepomp en de PV installatie iig nog twee extra moeten worden.
Wat bedoel je met een geschikte groepenkast?

• Proton_

Proton_

Team Welles

De eis van Stedin was een 4-polige hoofdschakelaar.
Bij mij waren er al 3 losse secties waar de automaten op zaten, allemaal verbonden met dezelfde fase, dus die kon ik zelf wel verdelen over de 3 nieuwe fasen :)

Kosten voor mij waren dus €180 voor Stedin en €20 voor een nieuwe hoofdschakelaar.
Als je nu maar 5 groepen hebt zal je wel een nieuwe groepenkast willen. Die kan je online samenstellen en bestellen (als je je daar fijn bij voelt).

PV + warmtepomp + laadpaal + koken(x2) + droger + keuken (waterkoker!) + badkamer (föhn!) + begane grond + verdieping + buiten wil je eigenlijk op een aparte groep.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
doe dan niet de hele begane en de hele verdieping op 1 groep, als er dan wat uitvalt heb je NIKS meer. Beter je huis in links en rechts verdelen dan, of boven en beneden 2 groepen. Heb je altijd nog ergens licht/werkend stopcontact in de buurt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Proton_

Proton_

Team Welles

Eens, al is dat in retrofit vaak lastiger door de centraaldozen per kamer die doorgelust zijn.
Hoe dan ook is een nieuwe groepenkast voor stamppot een goed idee, en dan kan je best een driefase groepenkast op één fase aansluiten. (of meteen de ombouw naar krachtstroom doen :) )

• stamppot
Proton_ schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:52:
Eens, al is dat in retrofit vaak lastiger door de centraaldozen per kamer die doorgelust zijn.
Hoe dan ook is een nieuwe groepenkast voor stamppot een goed idee, en dan kan je best een driefase groepenkast op één fase aansluiten. (of meteen de ombouw naar krachtstroom doen :) )
Het is nu al raar aangesloten, met de WCD's boven aangesloten op de groepen beneden. Maar dat nog even veranderen wordt lastig. Ben niet vies van een draadje trekken, maar dit aanpassen gaat mij ook net even te ver. Vond het aansluiten van de extra groep (de automaat was al geplaatst door een electricien) al een overwinning op mezelf. :)

Edit: Ah, das handig: via https://aansluiting.enexis.nl kan ik al zien dat ik een 35A aansluiting heb. Dan is een 3-fase aansluiting niet noodzakelijk, lijkt me?

[ Voor 10% gewijzigd door stamppot op 29-11-2016 13:27 ]

Verwijderd

kan je dan neit beter gezien je plannen een nieuwe groepenkast laten aanleggen.

overigens voor de warmtepomp kan het wel nodig zijn dat je 3fasen nodig heb , wel belangrijk om dat even te checken vooraf

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 17:12
ApC_IcE schreef op maandag 28 november 2016 @ 23:22:
[...]

Canadian power of solar panelen?
Canadian Solar CS6P-275 Mono All Black panelen.

Hail to the king baby!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-11 21:59
urk_forever schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:24:
[...]

Canadian Solar CS6P-275 Mono All Black panelen.
Deze komen er nu bij mij ook op (zien er prima uit), 20 stuks, samen met een SE5000 omvormer. Door de ligging wordt verwacht dat de 5500Wp jaarlijks zo'n 5280kWh opleveren. Ik laat me verrassen. Donderdag moet het klaar zijn.

Memento mori

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Speedy-Andre schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:49:
Volgens mij kan WebSolarLog de Power One loggen incl. upload naar Pvoutput.
De software wordt niet meer onderhouden, dus het is 'as is'.
Voor zover ik weet gaat dit via een url die een server afvraagt.
123solar wordt wel nog steeds actief ondersteund, en is ook een optie icm een raspberry.
Ik lees mijn 3 power one inverters al jaren uit op deze manier, en upload naar pcoutput.

Nog nooit een dag data gemist...

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:32
Is het handig om nu nog zonnepanelen te plaatsen, of is het beter te wachten tot ergens in februari? Aangezien de komende 2 maanden niet bepaald uitblinken in rendement?

Ik heb namelijk (eindelijk) het benodigde geld gereed voor mijn ~51 SF panelen. (discussie van omstreeks mei). Ik zal deze week een apart topic er over openen t.b.v. de offertes

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

51x SF levert toch minimaal 200kWh op in december, dus hoe eerder ze liggen, hoe beter. Zou ik zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 29-11-2016 22:59 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
PolderPloer! schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 22:52:
Is het handig om nu nog zonnepanelen te plaatsen, of is het beter te wachten tot ergens in februari? Aangezien de komende 2 maanden niet bepaald uitblinken in rendement?

Ik heb namelijk (eindelijk) het benodigde geld gereed voor mijn ~51 SF panelen. (discussie van omstreeks mei). Ik zal deze week een apart topic er over openen t.b.v. de offertes
Ik zit eigenlijk in hetzelfde schuitje. De laatste maanden zijn de prijzen nog aardig gezakt. Lijkt alsof het aanbod de vraag overstijgt.

Andere kant van het verhaal is dat het een langdurige investering is.

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-11 21:59
PolderPloer! schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 22:52:

Op de bank krijg je nog geen half procent rente, dus de vraag is of dat meer is dan de opbrengst van het aantal kWh wat de komende twee maanden opgewekt gaat worden.

Memento mori

Verwijderd

Ik lees dat SF pal op het Noorden nog ca. 55-60% opleveren (dus 500-600 kWh per 1000 Wp).

Ik ben benieuwd naar het verschil in de winter, tussen SF op Noord en gewone panelen (of voor mijn part SF) op Zuid. Ik zou zeggen dat het voordeel van een Zuid-ligging dan veel kleiner is. SF op Noord zou misschien wel meer opleveren per kWp dan gewone panelen op Zuid. Iemand die daar meer van weet?

Als het salderen wordt afgebouwd, zijn SF op Noord misschien alsnog een heel aardig idee omdat ze in de winter relatief veel opleveren, de opbrengst is dus veel constanter over het jaar. En als je gaat werken met warmtepompen e.d. om je huis te verwarmen, zijn die kWh'tjes in de koude periode zeer welkom.
Ik heb beide.
SF op noord doet nu niet veel hoor. (35 graden helling)
http://pvoutput.org/aggre...sp?id=17683&sid=15478&t=m
(Klik op blokje show extended data)
Vooral niet met volledig onbewolkt weer. Vanaf maart tot september komt daar weer wat fatsoenlijks uit.
Dus ik begrijp je redenering niet.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-11-2016 09:43 ]

• stamppot
Nog een andere vraag die hier bij me opkomt. Ik lees op het forum dat mensen ook een DIN kWh meter in de meterkast opnemen. Als je Inverter + je panelen op afstand uitleesbaar zijn, is er dan nog een reden om ook zo'n kWh meter op te nemen?

Verwijderd

dit word soms gedaan om te zien wat er daadwerkelijk word teruggeleverd
van je omvormer tot meterkast levert wat kabelverlies op.

• ocaj
  • Niet online
Mijn reden voor DIN-kwh-meters was enerzijds omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van een externe partij: Panelen gaan minstens 10-20 jaar mee en zowel het internet als de leveranciers zijn in die tijd behoorlijk aan verandering onderhevig.
Door zelf te monitoren/loggen ben je zelfstandig.

Daarnaast heb ik zowel een kwh-meter op de hoofdschakelaar als op de productiegroep(en). Hierdoor kan ik ook mijn eigen verbruik in detail loggen. Dat helpt bij het inzicht om duurzaam met energie om te gaan.
(ik heb dan ook kwh-meters die digitaal uit te lezen zijn)

Om zonder kwh-meters je daadwerkelijke verbruik te weten heb je zowel de gegevens van je omvormer als van je (al of niet slimme) meter nodig.

Met losse din-kwh-meters kun je je logging zo mooi maken als je zelf wil (denk aan dashboard met live-grafieken van je productie en verbruik), zonder dat je vast zit aan beperkingen van andere apparatuur (P1-poort van de slimme meter geeft geen live-data, maar slechts 1 keer per 10 seconde; En omvormers bieden soms maar 1 keer in de 5 minuten een waarde)

• stamppot
ocaj schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:10:
Mijn reden voor DIN-kwh-meters was enerzijds omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van een externe partij: Panelen gaan minstens 10-20 jaar mee en zowel het internet als de leveranciers zijn in die tijd behoorlijk aan verandering onderhevig.
Door zelf te monitoren/loggen ben je zelfstandig.
OK, dus de reden is inderdaad meer om zelf de logging in de hand te kunnen hebben. Ik heb zelf een domoticz systeempje draaien wat nu verder opgetuigd gaat worden. Daarin wil ik dit ook meenemen. P1 monitoring komt er komende week bij in. Ik ga de toevoeging van digitale S0 meters eens even overwegen...

• stamppot
Ik heb nog even online gezocht naar meer informatie over de mij geoffreerde Diehl inverter, maar ik vind er maar bar weinig over terug? En het typenummer wat me is geoffreerd kan ik al helemaal niets over terug vinden... Wel over de 4300 TL, maar niet over de 4300TLD. :-?

• Laro
  • Laatst online: 13:52
Mijn laatste obstakel voordat ik precies weet wat ik ga doen wil ik graag nog voorleggen.
Ik zie door de vele berichten over aarding van de panelen door de bomen het bos niet meer.
Het schijnt dat het verplicht is geworden indien een transformatorloze omvormer wordt gebruikt. Ik plaats een SE3000HD, zonder trafo.

De leverancier heeft een meter of 10 4sqmm vertinde koperdraad bijgeleverd ten behoeve van de aarding van het systeem. Navraag leert dat hij dit gewoon om de montagerails heen wikkelt en dan doorlust naar de volgende. Dit klinkt niet heel betrouwbaar, zeker niet op de lange termijn, dus nu kijk ik zelf naar betere methoden. Zo zou je de bestaande 4,2mm aardingsgaatjes in de panelen (JAsolar met geintegreerde SE) kunnen gebruiken om een flexibel geel/groene draad met een ringkabelschoentje op vast te poppen. Op die massieve draad kun je eigenlijk alleen kroonsteen-achtige verbindingen maken (zoals te vinden in de badkamer), kabelschoentjes kunnen niet. Eigenlijk is dat massieve spul gewoon ruk t.o.v. soepel maar daar zullen ze wel hun argumenten voor hebben.

Mijn vragen:
- Aarden jullie de zonnepanelen bewust wel of bewust niet?
- Aarden jullie elk paneel apart aan de montagerail?
- Verbinden jullie de aardedraad van het paneel gewoon op de aardrail in de meterkast?

Het kost natuurlijk behoorlijk wat extra werk, maar de reden dat ik het zelf doe is omdat ik denk dat ik het netter doe dan een installateur, zeker niet sneller.

Bvd,

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 november 2016 @ 09:04:
Ik lees dat SF pal op het Noorden nog ca. 55-60% opleveren (dus 500-600 kWh per 1000 Wp).

Ik ben benieuwd naar het verschil in de winter, tussen SF op Noord en gewone panelen (of voor mijn part SF) op Zuid. Ik zou zeggen dat het voordeel van een Zuid-ligging dan veel kleiner is. SF op Noord zou misschien wel meer opleveren per kWp dan gewone panelen op Zuid. Iemand die daar meer van weet?

Als het salderen wordt afgebouwd, zijn SF op Noord misschien alsnog een heel aardig idee omdat ze in de winter relatief veel opleveren, de opbrengst is dus veel constanter over het jaar. En als je gaat werken met warmtepompen e.d. om je huis te verwarmen, zijn die kWh'tjes in de koude periode zeer welkom.
Ik haal met mijn mono setje ( 750Wp ) ook bijna 600 kWh/kWp ( hoek 20° )
http://pvoutput.org/aggre...9&sid=32478&v=0&est=0&t=y op noord.
Laro schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:35:
Mijn laatste obstakel voordat ik precies weet wat ik ga doen wil ik graag nog voorleggen.
Ik zie door de vele berichten over aarding van de panelen door de bomen het bos niet meer.
Het schijnt dat het verplicht is geworden indien een transformatorloze omvormer wordt gebruikt. Ik plaats een SE3000HD, zonder trafo.

De leverancier heeft een meter of 10 4sqmm vertinde koperdraad bijgeleverd ten behoeve van de aarding van het systeem. Navraag leert dat hij dit gewoon om de montagerails heen wikkelt en dan doorlust naar de volgende. Dit klinkt niet heel betrouwbaar, zeker niet op de lange termijn, dus nu kijk ik zelf naar betere methoden. Zo zou je de bestaande 4,2mm aardingsgaatjes in de panelen (JAsolar met geintegreerde SE) kunnen gebruiken om een flexibel geel/groene draad met een ringkabelschoentje op vast te poppen. Op die massieve draad kun je eigenlijk alleen kroonsteen-achtige verbindingen maken (zoals te vinden in de badkamer), kabelschoentjes kunnen niet. Eigenlijk is dat massieve spul gewoon ruk t.o.v. soepel maar daar zullen ze wel hun argumenten voor hebben.

Mijn vragen:
- Aarden jullie de zonnepanelen bewust wel of bewust niet?
- Aarden jullie elk paneel apart aan de montagerail?
- Verbinden jullie de aardedraad van het paneel gewoon op de aardrail in de meterkast?

Het kost natuurlijk behoorlijk wat extra werk, maar de reden dat ik het zelf doe is omdat ik denk dat ik het netter doe dan een installateur, zeker niet sneller.

Bvd,
Er zijn speciale klemmen voor aan het paneel waar die draad aan komt, die zullen ze ook vast wel gebruiken. Alleen om rails heen draaien hoef je zeker niet te accepteren, je betaalt er tenslotte voor.
Ik zelf aard niks, heb liever dat bliksem op dak blijft en daar flink de panelen sloopt voor verzekering dan dat ik hem via draadje naar binnen haal. Geloof dat het ook meer lek spanning beveiliging is voor se.
Echt bliksem afleiden doe je via dikke koperen leiding buiten huis om de grond in toch??

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 54 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??