Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.084 views

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

de 12 SF met 9 x optimizer (deels met 1 deels met 2 panelen per optimizer gezien de schaduwen) liggen op het dak. Moest ook nog een stoflat verplaatsen, omdat het hele dak vol is gelegd en ik die laatste haak per rail daar persé wilde hebben.
De SE 2200 H is een stuk kleiner dan de "oude" 1 fase omvormers, wat erg fijn is omdat ie nu waarschijnlijk goed past op de plek waar voorheen de 2 Soaldins hingen. Dat aansluiten komt waarschijnlijk van de week gezien er andere zaken voorrang hebben nu. Voor Wifi moet er nog steeds een module bij worden gekocht, dat viel me eerlijk gezegd iets tegen, dus die gaat op een repeater, hebben we bij de schuur ook goede wifi straks.
De ophang beugeltjes zijn wel erg simpel geworden nu, het zijn 2 losse beugels, één grote beugel had ik makkelijker gevonden. Ook kan je dan even wat makkelijker slechte plekken in de muur (voegen etc) ontwijken wat boren betreft. Lijkt me niet dat dat beetje staal de kosten zijn. Wel kan je dei beugels verplaatsen naar het midden waardoor je 'm makkelijker an een paal kunt hangen schijnbaar.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Nu nog even hulp vragen aan Jerrythafast, om hem uit te lezen en naar pvoutput te krijgen.
Ik ben wel benieuwd naar de prestaties.
Of is de daksituatie van de panelen niet zo gunstig?
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:34
Zou wel tof zijn als je de SE2200H ook met solaredge-logger kunt monitoren, ik verwacht wel dat het communicatieprotocol van dat apparaat hetzelfde is als z'n voorganger :Y In plaats van een SolarEdge WiFi-module zou je een RPi3 kunnen nemen. Met een korte UTP-kabel aan de omvormer hangen en de daarin ingebouwde WiFi gebruiken om hem aan de rest van je netwerk te hangen. A la sectie 4.2 ;)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:02
Logging van normale SE is hetzelfde als de SE HD. Communicatiebord is ook met dezelfde aansluitingen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48
Mijn dhz projectje plaatsen van 18x SF170 ligt weer stil. Gisteren zou ik de laatste 18 dakbeugels voor de landscape opstelling plaatsen, kom ik er op het dak achter dat 8 van de verstelbare dakhaken te groot zijn. Nu dus weer wachten voor ik weer verder kan.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 11:53

Corn

Raar jongetje

Candymirror schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:06:
Mijn dhz projectje plaatsen van 18x SF170 ligt weer stil. Gisteren zou ik de laatste 18 dakbeugels voor de landscape opstelling plaatsen, kom ik er op het dak achter dat 8 van de verstelbare dakhaken te groot zijn. Nu dus weer wachten voor ik weer verder kan.
Weet niet hoe het daar is, maar ik zou vandaag sowieso niet het dak op zijn gegaan ;)

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48
Daar heb je gelijk in, maar had het gisteren graag af gemaakt. Nou duurt het nog weer langer eer de panelen naar boven kunnen.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:24

StarWing

Huh ?!?

Ik zie dat er een firmware update is voor mijn SMA SB2000HF inverter, is het nuttig van deze te installeren ? Deze staat nog op de originele firmware. Zijn er mensen die dit al gedaan hebben, hetzij via de SD card of via Sunny Explorer ?

Page intentionally left blank.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 10:54
Niks van de daken afgewaaid mensen? Ben nu stiekem blij dat ze er bij mij nog niet op liggen :)

PVO

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

S0epkip schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:44:
Niks van de daken afgewaaid mensen? Ben nu stiekem blij dat ze er bij mij nog niet op liggen :)
Dan zal je echt met bij elkaar geknepen billen zitten als t echt gaat waaien...... :+

Heb hier nog geen meldingen gekregen dat er panelen zijn afgewaaid.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
Ligt hier tot iets over de helft van de nok, het ligt er allemaal nog op. Denk dat het allemaal nog wel mee valt, ze liggen volgens mij best strak, maar ja, een flinke wind heeft veel kracht...

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:42

thido

Tilburg

StarWing schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:00:
Ik zie dat er een firmware update is voor mijn SMA SB2000HF inverter, is het nuttig van deze te installeren ? Deze staat nog op de originele firmware. Zijn er mensen die dit al gedaan hebben, hetzij via de SD card of via Sunny Explorer ?
Hangt natuurlijk af van welke versie je er nu op hebt staan. Normaal gezien is updaten weinig zinvol tenzij je of een hele oude hebt, of een variant vanuit het buitenland. Met de nieuwste firmware heb je de goede landinstellingen voor NL meteen erop (zonder zelf verder parameters aan te hoeven passen). Updaten zelf is erg eenvoudig, zowel via sunnydesign als met eennsd kaartje (firmware bestand aanwijzen de rest gaat automatisch).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Goede ballastering is het halve werk:

https://solarmagazine.nl/...-van-het-dak-blaast-video

Verwijderd

heftig ook gewoon als 1 geheel van het dak af

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
net geteld,
nog 7 panelen op het 1,3m x 6m platte dakje. ;)
(gewoon niet piepen en genoeg ballast leggen dan komt het wel goed. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Alleen t dak kraakte nogal lekker, maar dat zal wel komen omdat de woning nog nieuw is en de knieschotten e.d. nog moeten zetten.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-11 18:34
PFffftt zo het was maar goed dat dit op een zondag gebeurde. Je moet er toch niet aan denken dat zoiets op een werkdag gebeurd. Risico voor bezoekers en werkpersoneel.
Als dit op je terecht komt overleef je het niet 8)7

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:24

StarWing

Huh ?!?

thido schreef op zondag 20 november 2016 @ 18:33:
[...]

Hangt natuurlijk af van welke versie je er nu op hebt staan. Normaal gezien is updaten weinig zinvol tenzij je of een hele oude hebt, of een variant vanuit het buitenland. Met de nieuwste firmware heb je de goede landinstellingen voor NL meteen erop (zonder zelf verder parameters aan te hoeven passen). Updaten zelf is erg eenvoudig, zowel via sunnydesign als met eennsd kaartje (firmware bestand aanwijzen de rest gaat automatisch).
^^ thx

Page intentionally left blank.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-11 19:23

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:38:
Ik heb voor de rioolontluchting zo eentje erop zitten.
Zit gewoon binnen, nog nooit iets geroken... En het riool stinkt behoorlijk, dus doet zijn werk goed. ;)
Dat is een BEluchter, of in loodgietersjargon: een snuifklepje. Werkt alleen om onderdruk te compenseren. En da's maar goed ook, anders had je me toch een putlucht in huis :)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hier liggen mijn oost/west panelen op de zaak ook nog prima. Die waarvan gezegt werd dat er te weinig ballast op lag.
Ga binnenkort wel wat bijleggen, maar alles bleef rustig liggen, ondanks het straffe windje..

En mn 20x SF165S zijn binnen gekomen van PV-outlet. Heel netjes verpakt. _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Atomic2005 op 22-11-2016 13:55 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• migjes
Atomic2005 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:51:
Hier liggen mijn oost/west panelen op de zaak ook nog prima. Die waarvan gezegt werd dat er te weinig ballast op lag.
Ga binnenkort wel wat bijleggen, maar alles bleef rustig liggen, ondanks het straffe windje..

En mn 20x SF165S zijn binnen gekomen van PV-outlet. Heel netjes verpakt. _/-\o_
weet je wat het is: 1x er af waaien en bij iemand in zijn nek te regt komen is zo een slechte reclame voor de zaak. >:)
of te wel daar zakt de broek van af. >:)

onder het motto beter wat extra als een foutje dan maar. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

migjes schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 14:10:
[...]

weet je wat het is: 1x er af waaien en bij iemand in zijn nek te regt komen is zo een slechte reclame voor de zaak. >:)
of te wel daar zakt de broek van af. >:)

onder het motto beter wat extra als een foutje dan maar. ;)
Haha. Ja daarom ga ik ook ballast bij leggen. Ik hou niet zo van negatieve reclame :+

• mrmrmr
  • Niet online
Hier nog een filmpje van het resultaat op de grond:
YouTube: Vlezenbeek - 120 zonnepanelen vliegen van dak

Ik vermoed dat bij veel stormincidenten niet de hoeveelheid ballast faalt, maar de onderbouw+bevestiging van panelen. Dat kun je zien op foto's die genomen zijn na diverse incidenten. Daar zie je verwrongen/kapotte bevestigingen terwijl de ballast grotendeels nog ligt waar het lag.

In dit geval zie je panelen nog bevestigd op steunen door de lucht vliegen. Misschien liggen de rails nog op het dak? Weet iemand welk merk/type constructie dit is?

Zelf let ik op het volgende bij platte daken:
  • lange rails, minstens zo lang als drie rijen panelen
  • ballast mag niet kunnen verschuiven (niet los leggen)
  • stevige bevestiging van staanders aan rails
  • stevige bevestiging van panelen aan staanders.
Lange rails (6m en langer) kun je alleen met een vrachtwagen vervoeren en waarschijnlijk daarom worden ze niet vaak toegepast. Daisy chaining is zwakker.

• S0epkip
Ik twijfel of ik zou moeten wachten op de SE HD wave, de SE2200HD is nu beperkt leverbaar maar lang niet iedereen offreert de HD wave.

Is oversizen van een SE omvormer trouwens nog 'erg' e.g. SE3000HD op een 2500wp systeem?

PVO

S0epkip schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:34:
Ik twijfel of ik zou moeten wachten op de SE HD wave, de SE2200HD is nu beperkt leverbaar maar lang niet iedereen offreert de HD wave.

Is oversizen van een SE omvormer trouwens nog 'erg' e.g. SE3000HD op een 2500wp systeem?
De winter duurt nog 2 maanden op zijn minst...take it easy...
Misschien handiger om in een nieuw kwartaal de BTW terug te vragen? (geen idee, kom nog uit de subsidietijd)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2016 21:39 ]

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:38:
[...]

De winter duurt nog 2 maanden op zijn minst...take it easy...
Misschien handiger om in een nieuw kwartaal de BTW terug te vragen? (geen idee, kom nog uit de subsidietijd)
Voor wat betreft de BTW terugvraag is het handiger dat dit jaar nog te realiseren.
Dan kun je de terugvraag indienen in kwartaal 4 van dit jaar.
Betekent dat je geen NUL aangiftes hoeft te doen (EN NIET KUNT VERGETEN) voor kwartaal 2-3 en 4 voor jaar 2017.
Aangezien de ontheffing op 1 januari ingaat.
Maar is maar een papieren tijger. Alleen niet vergeten die NUL aangiftes... 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Jerrythafast
Wij hebben in het 1e kwartaal van 2016 gelegd en kregen voor het 2e kwartaal al ontheffing _/-\o_

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-11 18:23

Sinds twee en een half jaar heb ik 10x260Wp (=2600Wp) op zuid-zuid-oost, 45° helling, met OP300 optimizers aan een SE3000 hangen. Tot nu toe niet ontevreden. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

In de zeer nabije toekomst komt er op de dakkapel op noord-noord-west nog wel de nodige Wp-jes bij. Vermoedelijk SF170's :) . vandaar de SE3000...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Iemand ervaring met (alu) frames in de kleur zwart?
Wil eigenlijk voor de mooie zwarte SF panelen ook een zwart frame.

Kan ze zelf gaan spuiten/verven. of...?
Tips?

• Andre1973

Andre1973

Ik heb vandaag de 2200 HD opgehangen (druk en slecht weer), instellen was even anders als de "oude" SE, maar ook goed te doen. Moet m nog aan de monitoring hangen, maar vandaag wel al even lekker gedraaid.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Atomic2005 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:46:
Iemand ervaring met (alu) frames in de kleur zwart?
Wil eigenlijk voor de mooie zwarte SF panelen ook een zwart frame.

Kan ze zelf gaan spuiten/verven. of...?
Tips?
Bij allu moet je speciale grondverf gebruiken, komt ook in spuitbussen, heeft een soort bamboo kleur (die ik ken) gebruikten wij wel om rail uiteindes mee te spuiten. zonder schraap je het er zo vanaf.
http://www.stilleven.com/aluminium-en-zinkprimer-spuitbus/
Niet buiten doen als het koud is / op koud materiaal, rustig laagje voor laagje, vooral niet te veel spuiten in een keer. eerste keer moet niet dekken, dan even een paar minuten wachten en dan rustig nog een beetje.
voor zwart gebruiken wij satijn zwart, dat sluit het beste aan bij geanodiseerd alluminium. Daar hebben we in het begin ook wel eind en tussen klemmen mee gespoten, toen die er nog niet allemaal in het zwart waren.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 23-11-2016 10:36 ]

• migjes

take it eazy, winter opbrengst is toch niet interessant.
ik had gisteren nog een redelijk dagje en 3 kWh opgewekt, maar een goed zomer dag doet bij mij een 30kWh.
dus ik zou zeker geen haast hebben. ;)
(rond maart wil je het wel hebben liggen, dan begint het leuk te worden. )

een SE3000HD kan zonder problemen een 2100 tot 3900Wp aan.
(mits andere grenzen wel worden voldaan.)
maar ik vind solaredge wel wat duur,
(omvormer is al pittig aan de prijs en dan ook nog een optimizer per paneel)
besteed dat geld gewoon aan duurdere panelen en je hebt het ineens niet meer nodig. ;)

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Aegle schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:36:
[...]

Sinds twee en een half jaar heb ik 10x260Wp (=2600Wp) op zuid-zuid-oost, 45° helling, met OP300 optimizers aan een SE3000 hangen. Tot nu toe niet ontevreden. Maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

In de zeer nabije toekomst komt er op de dakkapel op noord-noord-west nog wel de nodige Wp-jes bij. Vermoedelijk SF170's :) . vandaar de SE3000...
Dat gaat waarschijnlijk niet lukken, bij SF moet je de P40X serie gebruiken, deze kunnen niet in dezelfde string worden toegepast met andere niet P40X optimizers vanwege de andere uitgangsspanning van de optizimers.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-11 23:39
Zeg experts,

Welke aanbieder kan een aspirant zonnepanelen koper een gunstige prijs afgeven? En eentje die niet na 3 jaar op houd te bestaan..

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:29
Noord27 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:09:
Zeg experts,

Welke aanbieder kan een aspirant zonnepanelen koper een gunstige prijs afgeven? En eentje die niet na 3 jaar op houd te bestaan..
Elke aanbieder! Niemand verwacht binnen 3 jaar te moeten stoppen en iedereen biedt de meest gunstige prijs (vindt hij/zij).
Of bedoel je met meest gunstige prijs, gewoon de laagste prijs (zonder garantie of wat dan ook)? (meestal zijn dat degene die na X jaar niet meer bestaan...)

Vraag bij meerdere partijen offertes, NADAT je jezelf hebt ingelezen en hier vragen hebt gesteld wat wellicht het beste is ovoor jouw situatie. Dan haal je heel snel de "dozenschuivers" (=standaardpakket) er uit. Die zijn heel goed als deze standaard voor jou voldoet, anders neem je degene die jou het beste adviseert en eerlijk is (dat haal je er dan uit als je je hebt voor bereid)

[ Voor 26% gewijzigd door BB-One op 23-11-2016 11:15 . Reden: Toevoeging inzake voorbereiden ]

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Andre1973 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 01:11:
[...]

Bij allu moet je speciale grondverf gebruiken, komt ook in spuitbussen, heeft een soort bamboo kleur (die ik ken) gebruikten wij wel om rail uiteindes mee te spuiten. zonder schraap je het er zo vanaf.
http://www.stilleven.com/aluminium-en-zinkprimer-spuitbus/
Niet buiten doen als het koud is / op koud materiaal, rustig laagje voor laagje, vooral niet te veel spuiten in een keer. eerste keer moet niet dekken, dan even een paar minuten wachten en dan rustig nog een beetje.
voor zwart gebruiken wij satijn zwart, dat sluit het beste aan bij geanodiseerd alluminium. Daar hebben we in het begin ook wel eind en tussen klemmen mee gespoten, toen die er nog niet allemaal in het zwart waren.
Aha. Dat word nog klusje. Want ik wilde eigenlijk zo'n hele aluschans dan in het zwart hebben. Niet buiten? hmm woonkamer met een spuitbus lijkt me ook niet ideaal anders.. O-)

• No Hands

Waarom wil je ineens per se een HD Wave? Wat is er mis met de 'oude' SE omvormers?

• S0epkip
No Hands schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:17:
[...]

Waarom wil je ineens per se een HD Wave? Wat is er mis met de 'oude' SE omvormers?
Kleiner en efficiënter spreekt me aan, bovendien verwacht ik iets minder 'rimpelspanning' als ik de HD wave marketing mag geloven.

Verder lijkt het me fijn om nu alvast de nieuwe generatie te hebben hangen, niet dat er iets mis zou zijn met de 'oude' SE omvormers. Maar daarom post ik ook hier: misschien kunnen jullie me een reality check geven ;)

Conclusie: met name 'hebbuh' gevoel. (Voor weinig meerprijs.)

PVO

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-11 23:21
Noord27 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:09:
Zeg experts,

welke regio?

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-11 15:38

• Andre1973

Andre1973

S0epkip schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:20:
[...]

Kleiner en efficiënter spreekt me aan, bovendien verwacht ik iets minder 'rimpelspanning' als ik de HD wave marketing mag geloven.

Verder lijkt het me fijn om nu alvast de nieuwe generatie te hebben hangen, niet dat er iets mis zou zijn met de 'oude' SE omvormers. Maar daarom post ik ook hier: misschien kunnen jullie me een reality check geven ;)

Conclusie: met name 'hebbuh' gevoel. (Voor weinig meerprijs.)
Voor mij sprak de betere hogere efficiëntie erg aan, na jaren soladin 600's te hebben gehad op de schuur, ik sla vaak 1 of 2 stappen over in evolutie. (draai ook nog deels op XP SP2, met autocad LT 97, en WP8, misschien zijn dat wel 3 stappen :-) ).

En ik had geen meerprijs, maar ik zit dan ook wel dicht bij het vuur. Daarnaast scheelde het een verbouwing van de E - opstelling in de schuur..

• Andre1973

Andre1973

Atomic2005 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 11:14:
[...]

Aha. Dat word nog klusje. Want ik wilde eigenlijk zo'n hele aluschans dan in het zwart hebben. Niet buiten? hmm woonkamer met een spuitbus lijkt me ook niet ideaal anders.. O-)
Is zeker niet goed voor de WAF met een spuitbus in de kamer. ;)

I.i.g. niet als het buiten koud / nat is. dan droogt het niet erg mooi op. ergens in een loods / garage box? Eerlijk gezegd zou ik alleen de zichtbare delen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 23-11-2016 12:08 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:21
Hier ook een update (lang geleden).

Gisteren ALV gehad van de VVE. Voorstel tot zonnepanelen is goedgekeurd!

Wij gaan op ons dak plaatsen:

100 x REC 260Wp panelen
1 x SMA STP 20.000 omvormer
Avasco SolarTop (dicht) voor de bevestiging
6mm kabel

Erg goede prijs voor kunnen krijgen! Alleen de contracten moeten nog getekend worden nu!

https://wren.co/join/Devian

• S0epkip
Devian schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:11:

100 x REC 260Wp panelen
6mm kabel

Erg goede prijs voor kunnen krijgen! Alleen de contracten moeten nog getekend worden nu!
Leuk! Is het niet beter om twee iets kleinere omvormers neer te zetten (2x50%)? Dan ben je tenminste niet 100% kwijt als er iets uitvalt...

PVO

• Noord27
Regio Tilburg. Midden (Noord) Brabant.

• Andre1973

Andre1973

Devian schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:11:

100 x REC 260Wp panelen
6mm kabel

O-W neem ik aan? Lijkt erg op wat soalr NRG levert.
http://sunstruction.nl/plat-dak-systemen/

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-11 23:21
Noord27 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:40:
[...]

ok dat is niet echt bij ons in de buurt (Friesland) anders had ik wel een goed adres voor je.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Noord27 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:40:
[...]

Leuk, daar kom ik vandaan al zit ik nu alweer bijna 3 jaar in Oss met mijn bedrijf.
Al sinds 2008 actief in zonnepanelen in Tilburg en ben van plan dat nog vele jaren te blijven doen.
Mijn Amerikaanse Evergreen panelen uit 2008 en mijn Chinese Kingsuns uit 2009 doen het nog prima. (mijn oude Delta omvormer uit 2008 doet het ook nog steeds. Trafo omvormer vanwege negatieve aarding Evergreen)

www.sunsolar.nl

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
Ik wil niet direct negatief klinken, maar de laatste jaren zie ik meer van dit soort berichten langskomen. We zullen het zien in 2018.....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Noord27
SolarKing schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:51:
[...]

Leuk, daar kom ik vandaan al zit ik nu alweer bijna 3 jaar in Oss met mijn bedrijf.
Al sinds 2008 actief in zonnepanelen in Tilburg en ben van plan dat nog vele jaren te blijven doen.
Mijn Amerikaanse Evergreen panelen uit 2008 en mijn Chinese Kingsuns uit 2009 doen het nog prima. (mijn oude Delta omvormer uit 2008 doet het ook nog steeds. Trafo omvormer vanwege negatieve aarding Evergreen)
Je hebt bericht via de site. (Vos)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-11 22:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Technisch kan het allemaal, en in het artikel ontbreken slechts alle belangrijke parameters als cycle efficiency, volumetric efficiency en laadvermogen (aangenomen dat de 1 kW slaat op het ontlaadvermogen) :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 14:13
Ik overwoog om mijn 2 extra (tweedehandse) paneeltjes met kant-en-klare schansjes op het schuurdak te zetten. Die schansjes blijken erg moeilijk betaalbaar/tweedehands te vinden.

Ik heb er nu eentje van ongeveer 134x74cm maar mijn panelen zijn ongeveer 160x80. Dat verschil dacht ik nog met balkjes op te gaan lossen, maar dan nog heb ik 2 panelen en een 2e schansje vinden valt weer tegen... Miskoopje dus.

Het wordt toch makkelijker om puur 2 schansjes van balken te maken.

Heeft iemand interesse in die ene schans, bijvoorbeeld in ruil voor geïmpregneerde balkjes?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-11 16:20
Ik heb net een pallet in ontvangst mogen nemen met mijn systeem:
- 12x JA-solar met geïntegreerde optimizer
- SE3000 omvormer
Plus natuurlijk de rest.

Nu zit er bij het systeem een TP-link powerline adapter om de omvormer uit te lezen.
Ondanks dat er nadrukkelijk op deze verpakking staat dat het stroomverbruik zeer laag is vergelijking met andere powerline adapters, blijf ik toch huiverig voor deze dingen; het ziet er niet uit, sluipverbruik, storingsgevoelig.

Is het aan te bevelen om te vragen of ik de powerline set kan omruilen tegen een wifi kit voor de omvormer? Of kan ik beter gaan voor meerwerk en een UTP kabel trekken? (er moet toch nog een groep naartoe). Kitje adapters staat voor €49,- op de bon en een wifi kit moet rond de € 60 kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Laro op 23-11-2016 16:11 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Laro schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:07:
Ik heb net een pallet in ontvangst mogen nemen met mijn systeem:
- 12x JA-solar met geïntegreerde optimizer
- SE3000 omvormer
Plus natuurlijk de rest.

Nu zit er bij het systeem een TP-link powerline adapter om de omvormer uit te lezen.
Ondanks dat er nadrukkelijk op deze verpakking staat dat het stroomverbruik zeer laag is vergelijking met andere powerline adapters, blijf ik toch huiverig voor deze dingen; het ziet er niet uit, sluipverbruik, storingsgevoelig.

Is het aan te bevelen om te vragen of ik de powerline set kan omruilen tegen een wifi kit voor de omvormer? Of kan ik beter gaan voor meerwerk en een UTP kabel trekken? (er moet toch nog een groep naartoe). Kitje adapters staat voor €49,- op de bon en een wifi kit moet rond de € 60 kosten.
Powerline zie ik echt als laatste uitweg inderdaad. Ze lusten best nog wat stroom en dat 2x. Ook moet je rond de omvormer een groep hebben die je kunt gebruiken, want hij mag niet op de levergroep.

Wifi is een goed alternatief en UTP is het beste maar niet altijd haalbaar.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hoe zijn zijn qua kosten t.o.v. WestlandSolar/Tonca? Want kan bij solarNRG geen prijs vinden.

Tonca zit rond de 30euro per paneel, inc btw.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Jerrythafast schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 22:21:
Wij hebben in het 1e kwartaal van 2016 gelegd en kregen voor het 2e kwartaal al ontheffing _/-\o_
Is de eerste wat ik hoor..
Normaal loopt een BTW jaar van 1 januari tot/met 31 december...

Weet je het zeker??
Niet dat je zometeen een naheffing en boete op de mat hebt liggen... :X

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Noord27
Wie heeft er ervaring met Hosola omvormers?

O-)
Mijn beide buren...
en mattie112 ;)
En SolarKing ook wel denk ik... :P
En paulV1973 icm metdezon :X

[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-11-2016 20:43 ]

• Noord27
Oh, beetje 'middle of the road' materiaal dus.

;)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
Noord27 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:35:

O-)
Ik....

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
drielp schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:03:
[...]

Ik wil niet direct negatief klinken, maar de laatste jaren zie ik meer van dit soort berichten langskomen. We zullen het zien in 2018.....
Wel mooi als het komt in 2018

3 € cent voor 1 kilowatuur opslag staat in dat bericht. Dan is de bestaande accu opslag ineens veels te duur.
Zou wel mooi zijn en de enrgie opslag revolutie kunnen zijn.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-11 22:10

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Noord27 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 20:35:

O-)
Maar heb je er ook een vraag over?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Noord27
TFHfony schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:31:
[...]

Maar heb je er ook een vraag over?
Of het betrouwbaar en degelijk materiaal is. ;)

Maar gezien dat er velen bekend mee zijn is die vraag al eigenlijk beantwoord.

• Jerrythafast
paulv1973 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 18:51:
[...]

Weet je het zeker??
Afbeeldingslocatie: http://jerweb.nl/zooi/pvdak/installatie-fotos/btw-terug.png
Is sindsdien nooit een nieuwe aangifte meer gekomen :)

• drielp
  • Laatst online: 14-10 09:07
jacovn schreef op woensdag 23 november 2016 @ 21:31:
[...]

Wel mooi als het komt in 2018

3 € cent voor 1 kilowatuur opslag staat in dat bericht. Dan is de bestaande accu opslag ineens veels te duur.
Zou wel mooi zijn en de enrgie opslag revolutie kunnen zijn.
Laten we het hopen, maar ik ben wat minder positief. Ik heb de laatste jaren al meer van deze berichten langs zien komen.

2015: nieuws: Onderzoekers maken redox-flow-accu ideaal voor grootschalige energie-...

2011: http://www.visionair.nl/i...doorbraak-flow-batteries/

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben nog steeds aan het kijken hoe ik de boel op mijn dak kan optimaliseren cq uitbreiden.
Nu zie ik daar een schans en die wordt niet eens zo hoog bij 15 graden tenzij ik het fout heb :z
Als ik een hoek van 15 graden teken met benen van 1m, dan wordt de hoogte 30cm.
Leg ik hem op Z/W (220 graden schat ik) dan kan ik 3x3 landscape kwijt bij 90cm hoogte.
Met een 7m breed dak zal hij net te zien zijn vanaf de straat of de tuin (1m over aan de randen).
4 breed zie je nog beter, maar dan kan ik al 12 panelen kwijt.
Jammer van een schans is dat ik alles moet afbreken indien er onderhoud aan het dak nodig is,
dit verwacht ik binnen 2 jaar.
Mijn huidige flatfix rijtes van 2 en 3 panelen zijn nog redelijk te verplaatsen (als de buurman instemt).
Lastig daar mee is de onderlinge schaduw, voordelig de hoek van bijna 25 graden.
De trigger is de prijs, als dit rond €25 per paneel zou zijn dan overweeg ik de flatfix te vervangen.
O/W geeft hetzelfde probleem, een groter oppervlak aan een stuk dat een keer even weg moet :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Noord27
220 graden??

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-11 18:27
[...]

Weet je het zeker??
Hier ook precies hetzelfde. Wel via de leverancier gefixed. Die werken gewoon met ordinaire excel bestanden die ze naar de belastingdienst sturen.
Ik heb schriftelijk laten bevestigen dat zij een eventuele boete voor hun rekening nemen. We zullen het zien dus.

Verwijderd

Ik heb schriftelijk laten bevestigen dat zij een eventuele boete voor hun rekening nemen. We zullen het zien dus.
daar heb je niet veel aan, stel je krijgt die boeten dan moet jij deze betalen het is immers jou aangifte
en probeer deze dan maar te verhalen op je leverancier

ps hoort eigenlijk in andere topic dus, dus daar maar even verder discusieren ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2016 07:51 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hmm, de tuin kant staat op Z/O dus dan zou het 140 graden zijn.
Speedy-André was duidelijk aan het eind van z'n latijn om 0u :+

Op Z/O staan helaas gemeente bomen en daar heb ik ruim 6 maanden schaduw van.
Dat weerhoudt me ook van een O/W opstelling omdat die zo lang uit balans is.
Een schans op Z/W is ook niet alles, ik ga eens opmeten hoe dicht hij de straatkant nadert als hij richting zuid wordt gedraaid.
Ik ben de onderlinge schaduw kwijt met een schans en met Aps micro's komt er tenminste nog iets uit als de schaduw ongelijk verdeeld is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• No Hands
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 november 2016 @ 00:07:
[...]

Jammer van een schans is dat ik alles moet afbreken indien er onderhoud aan het dak nodig is,
dit verwacht ik binnen 2 jaar.
Dan zou ik dat nu eerst doen kunnen die schansen daarna mooi 20 jaar blijven staan.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

No Hands schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:27:
[...]

Dan zou ik dat nu eerst doen kunnen die schansen daarna mooi 20 jaar blijven staan.
Daar is mijn toekomst nog niet duidelijk genoeg voor (dwz wel of geen goed inkomen op de langere termijn).
Panelen plaatsen levert direct voordeel op en je kan de btw aftrekken.
Dat dak zou subsidie kunnen opleveren als ik het (extra) laat isoleren.
Maar volgens mij moet je tegelijk nog iets aanpakken en dat trekt bruintje nu even niet :F

• No Hands
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:33:
[...]

Daar is mijn toekomst nog niet duidelijk genoeg voor (dwz wel of geen goed inkomen op de langere termijn).
Panelen plaatsen levert direct voordeel op en je kan de btw aftrekken.
Dat dak zou subsidie kunnen opleveren als ik het (extra) laat isoleren.
Maar volgens mij moet je tegelijk nog iets aanpakken en dat trekt bruintje nu even niet :F
Klein beetje vergezochte redenering maar ik snap je punt wel. Die subsidie dekt de kosten natuurlijk ook niet maar je zou wel gek zijn om een dak te vervangen en het niet te isoleren.
Dan nu panelen nemen en over 2 of 3 jaar lekker een weekend panelen heen en weer tillen :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat tillen moet toch wel gebeuren, want nu staan ze er ook al.
Een rij van 2 of 3 is nog handelbaar, een schans zet je niet even aan de kant :P
Lastig als je te veel factoren op hetzelfde moment hebt :)

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 16:26

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 november 2016 @ 09:54:
Dat tillen moet toch wel gebeuren, want nu staan ze er ook al.
Een rij van 2 of 3 is nog handelbaar, een schans zet je niet even aan de kant :P
Lastig als je te veel factoren op hetzelfde moment hebt :)
Kijk maar uit met dat grind op je dak, je trapt het zo kapot. Of dat van je buren als je daar alles naar toe draagt.......

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:02:
[...]

Kijk maar uit met dat grind op je dak, je trapt het zo kapot. Of dat van je buren als je daar alles naar toe draagt.......
Dit noem ik geen grind, de steentjes zijn een stuk groter.
Na 4 jaar tunen is er aardig wat (met beleid) geschoven daar boven, zonder beschadigingen :)

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:09:
[...]

Dit noem ik geen grind, de steentjes zijn een stuk groter.
Na 4 jaar tunen is er aardig wat (met beleid) geschoven daar boven, zonder beschadigingen :)
Zolang het los ligt geen probleem maar als het vast gaat plakken afblijven.....
Als jij onderhoud doet hele blok zeker?
En dan gelijk hele blok vol met panelen haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De boel wordt ook nog 'gesmeerd' door roet van de bussen :9
Het dak wordt samen met een andere buur gedaan en mogelijk nog een als hij genoeg heeft gespaard.
Als die laatste mee doet dan moet alles van het dak af :F
Ik denk dat ik het 1 etage lager op een dakstrook van 2m breed wel kwijt kan.

• No Hands
steiger naast het dak zetten zet je het daar even op.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Weet je het zeker??
Heb ik ook gehad, 2e kwartaal 2015 aangifte gedaan en ontheffing aangevraagd, ontheffing ging 3e kwartaal in, ze doen ook wel eens wat goed daar bij de belasting O-)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• reneeke1970
klump4u schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:27:
[...]

Heb ik ook gehad, 2e kwartaal 2015 aangifte gedaan en ontheffing aangevraagd, ontheffing ging 3e kwartaal in, ze doen ook wel eens wat goed daar bij de belasting O-)
Officieel volgens hun voorwaarden moet je eerst een jaar geen omzet hebben voordat je vrijstelling krijgt, kun je nagaan prutsers......

1 PVoutput . Dongen NB

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

reneeke1970 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 16:54:
[...]

Officieel volgens hun voorwaarden moet je eerst een jaar geen omzet hebben voordat je vrijstelling krijgt, kun je nagaan prutsers......
Het probleem is als het niet goed gaat kost het veel tijd en energie om het weer herstelt te krijgen.

www.sunsolar.nl

• Elsandre
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 08:19
Hoi mensen, ik zit mij te orienteren op zonnepanelen,
Mijn dak staat op het zuiden met ongeveer 35 graden helingshoek en er zitten geen bomen tussen de zon en het dak, daarom lijkt het perfect geschikt.
Zoals jullie zien hebben mijn buren ze ook al :)

Nu heb ik even een kleine 3d tekening gemaakt en vroeg mij af of dit een beetje juist is qua berekening en/of jullie nog advies hebben?

P.S. wij hebben een dakraam geplaatst zoals te zien op de birdview:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DoDQ1HU.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wZfbGFs.png

[ Voor 11% gewijzigd door Elsandre op 24-11-2016 20:44 ]

Elsandre schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:41:
Mijn dak staat op het zuiden met ongeveer 35 graden helingshoek en er zitten geen bomen tussen de zon en het dak, daarom lijkt het perfect geschikt.

Nu heb ik even een kleine 3d tekening gemaakt en vroeg mij af of dit een beetje juist is qua berekening en/of jullie nog advies hebben?

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zou voor 10x SF gaan, en kijken of je aan de andere kant (noord) er ook nog 1x5 of 2x 4 kwijt kan.
En dan een 2e hands SMA SBxxxx TL-21 opzoeken op markplaats met 2x mppt ingangen.
Met 2x 5 heb je een mooie stringspanning (en met 2x 4 ook) en geen last van schaduw (schoorsteen)

Een 2e optie is misschien Panasonic Hit-245Wp. Die zijn net een slagje smaller, scheelt bijna niks, dan ECsolar 210 Wp. Maar dure optie voor een paar kilowat(uur)tjes meer...Misschien passen er dan 10.

Maar leg gewoon noord ook vol met SF. Doet alsnog 55 - 60% op jaarbasis.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2016 21:17 ]

• Elsandre
AUijtdehaag schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:08:
[...]

Ik zou voor 10x SF gaan, en kijken of je aan de andere kant (noord) er ook nog 1x5 of 2x 4 kwijt kan.
En dan een 2e hands SMA SBxxxx TL-21 opzoeken op markplaats met 2x mppt ingangen.
Met 2x 5 heb je een mooie stringspanning (en met 2x 4 ook) en geen last van schaduw (schoorsteen)
Waarom zijn de SF 100x126 beter dan de andere? Het zou gemiddeld wel de minste WP opbrengen? Voor de rest snap ik niet wat mppt of 2x4/5 is ect.
Elsandre schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:17:
[...]
Waarom zijn de SF 100x126 beter dan de andere? Het zou gemiddeld wel de minste WP opbrengen? Voor de rest snap ik niet wat mppt of 2x4/5 is ect.
SF doet +/- 5 tot 10% meer kWh opwekken per Wp dan mono.

Je moet ook kijken naar stringspanningen om een goed rendement te halen van de omvormer.
Met 10x SF heb je twee paralelle stringen van 5 panelen in serie.
bijvoorbeeld 5x 87 V = 435 Vmpp
of bijvoorbeeld 4x 87 V = 348 Vmpp

Een enkelfase stringomvormer wil graag 350 Vmpp voor de beste efficiëntie.
5 panelen SF, is vaak wat hoog voor een chinese omvormer. Op een SMA xxxx TL-21 geen probleem.

Dus je moet de paneelspanningen optellen, voor de beste efficiente van een stringomvormer.

Nu heb je weinig schaduw, enkel eind van de dag van de schoorsteen.
Met monopanelen zal je dan ietsjes inzakken in opbrengst. Niet heel erg, want de dag is al voorbij.
Met SF heb je daar praktisch geen last van, en ook heb je 2 stringen van 5.

Kun je op zuid 2x 5 kwijt, maar bijvoorbeeld op noord 2x 4, dan heb je 2x mppt ingangen nodig.
Omdat de stringspanningen niet gelijk zijn, mag je die niet combineren op 1 ingang.

De keuze voor de omvormer, mits je SF aanhoud, is dus afhankelijk van wat je op noord gaat leggen.
3x 5 panelen SF zuid en noord, mag bijvoorbeeld ook op een stecagrid 3000. Omdat alle stringspanningen van de 3 parallele strings gelijk zijn. En die omvormer heeft maar 1 mppt.

Ik heb 14 mono op zuid, en 3x 5 SF op noord op een SMA 5000 TL-21 op 2x mppt.

Het 1e plaatje heb je 7 standaard panelen staan (volgens mij?, of bedoel je EC solar 275 Wp?)
7x 31 V = 217 Vmpp, is vaak te weinig. (standaard paneel)
7x 48 V = 336 Vmpp, is prima (ECsolar 275 Wp, 1580 x 1060)

2e plaatje = 9x 38,6 Vmpp = 347 Vmpp, dat zou kunnen..

3e plaatje heb ik uitgelegd.

4e plaatje is 6x 37,5 V = 225 Vmpp, ook vrij weinig.
(ecsolar 330 Wp?)

Er is 1 uitzondering qua omvormer die met 200 Vmpp om kan gaan en dat is Solis Mini
http://www.ginlong.com/en/PV_Inverters/Solis_mini_2000.html
Andere omvormers zullen ook wel starten met 200 Vmpp, maar een (zeer) matige efficiëntie.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2016 21:50 ]

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Elsandre schreef op donderdag 24 november 2016 @ 20:41:

[afbeelding]
[afbeelding]
Die rechtse tekening staat 6 x 300Wp maar die panelen zijn gewoon in 330Wp te krijgen zoals onze 330Wp EC Solar full black. Dan wordt het 1980Wp.
Ik zou zelf voor 1 rij van 4 portrait kiezen en daarboven 1 rij van 2 panelen in landscape.
(ook de andere mono panelen opties zijn in hogere Wp te krijgen, alleen de SF is nog steeds 170Wp gebleven)

Ik zie bij de buren allemaal 5 panelen portrait naast elkaar liggen, waarom zou dat op dit dak niet passen?

[ Voor 10% gewijzigd door SolarKing op 24-11-2016 21:58 ]

www.sunsolar.nl

SolarKing schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:54:
[...]

Die rechtse tekening staat 6 x 300Wp maar die panelen zijn gewoon in 330Wp te krijgen zoals onze 330Wp EC Solar full black. Dan wordt het 1980Wp.
Ik zou zelf voor 1 rij van 4 portrait kiezen en daarboven 1 rij van 2 panelen in landscape.
Welke omvormer adviseer je dan met 225 Vmpp?
En hoe gaat die om met schaduw van de pijpjes?

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

AUijtdehaag schreef op donderdag 24 november 2016 @ 21:56:
[...]

Welke omvormer adviseer je dan met 225 Vmpp?
En hoe gaat die om met schaduw van de pijpjes?
Er is weinig schaduw. Alleen die lange pijp van de buren maar die staat redelijk ver weg bij de 4 panelen portrait opstelling. Boven tussen ventilatie pijp en stenen schoorsteen komt niks te liggen.
Misschien kan de ventilatiepijp wel vervangen worden voor een lage model maar ik zie niet nodig omdat er nog een dakraampje naast zit.

[ Voor 5% gewijzigd door SolarKing op 24-11-2016 22:04 ]

www.sunsolar.nl

Ik zou er 330 euro op toe leggen en zuid en noord vol leggen.
Dat dekt veel beter zijn jaar verbruik denk ik. (maar laten we reacties afwachten)

ECsolar 330 Wp: 6x 255 = 1530 euro = 1980 Wp (kWh)
SF 170-S: 15x 124 = 1860 euro = 1700 Wp + (55%van850) 470 = 2170 Wp * 10% = 2387 Wp (kWh)

(uiteraard een duurdere installatie, meer materiaal nodig, maar wel meer opbrengst)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2016 22:06 ]

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

AUijtdehaag schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:04:
Ik zou er 330 euro op toe leggen en zuid en noord vol leggen.
Dat dekt veel beter zijn jaar verbruik denk ik. (maar laten we reacties afwachten)

ECsolar 330 Wp: 6x 255 = 1530 euro = 1980 Wp (kWh)
SF 170-S: 15x 124 = 1860 euro = 1700 Wp + (55%van850) 470 = 2170 Wp * 10% = 2387 Wp (kWh)

(uiteraard een duurdere installatie, meer materiaal nodig, maar wel meer opbrengst)
Ik denk dat het prijsverschil best wel groot is als je alles laat plaatsen. 6 panelen op 1 zijde of 15 panelen verdeeld over 2 zijden brengt flink wat meer installatiekosten met zich mee.
De meeste klanten die ik ken met zonnepanelen ook op de noordzijde plaatsen die vaak zelf.

www.sunsolar.nl

SolarKing schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:12:
[...]

Ik denk dat het prijsverschil best wel groot is als je alles laat plaatsen. 6 panelen op 1 zijde of 15 panelen verdeeld over 2 zijden brengt flink wat meer installatiekosten met zich mee.
De meeste klanten die ik ken met zonnepanelen ook op de noordzijde plaatsen die vaak zelf.
Ik klim zo over de nok inderdaad. :)

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:13:
[...]

Ik klim zo over de nok inderdaad. :)
Moet je toch om de val beveiliging vast te maken......

1 PVoutput . Dongen NB

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-11 16:20
Op internet lees je hier en daar dat het vermijden van inductielussen bij het bekabelen van de zonnepanelen bijzonder belangrijk is, maar hier op het forum zie ik er echter weinig over terug. Houden jullie daar in de regel wel of geen rekening mee?
Het is lastiger bekabelen, en ook heb je daarmee meteen veel meters extra kabel nodig.
Bij mijn "piramidevorm" is het nog wel even puzzelen.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/209o8eu.png

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:30

DjVe

Hatsaflats!

reneeke1970 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 22:28:
[...]

Moet je toch om de val beveiliging vast te maken......
Valbeveiliging is alleen toegestaan als permanente valbeveiliging niet toegepast kan worden. MAW je moet gewoon een steiger gebruiken.
Laro schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:00:
Op internet lees je hier en daar dat het vermijden van inductielussen bij het bekabelen van de zonnepanelen bijzonder belangrijk is, maar hier op het forum zie ik er echter weinig over terug. Houden jullie daar in de regel wel of geen rekening mee?
Het is lastiger bekabelen, en ook heb je daarmee meteen veel meters extra kabel nodig.
[afbeelding]
Je moet er wel rekening mee houden, maar laten we heel eerlijk zijn: als het gaat onweren, zal je omvormer de panelen ook niet echt meer kunnen belasten (te donker).

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Laro schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 08:00:
[afbeelding]
Valt mee met die lussen, en het kan vast nog beter als wat ik net even heb gekrabbeld hier onder. ;)

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/legplan.jpg

• Elsandre
Bedankt voor de reacties, wij zijn op een L/L warmtepomp overgestapt voor verwarming dus voor zonnepanelen geldt; hoe meer, hoe beter.
Wij verwachtten rond de 4000 kWh te verbruiken dit jaar

Alleen zit ik met een budget van -/+ € 2500,- (waarbij ik zelf zou kunnen installeren)
Zover ik zie zou de 15x SF 170 + markplaats omvormer binnen dat budget kunnen vallen.

Misschien zou de 2x5 EC Solar Mono 210Wp ook kunnen passen.
Daarvoor zou ik de precieze maten moeten nemen (de rode vlakken zijn nu schattingen).
Op het oog liggen de zonnepanelen bij de buren bij mij binnen de marges maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 25% gewijzigd door Elsandre op 25-11-2016 09:27 ]

• migjes
Elsandre schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:08:
Bedankt voor de reacties, wij zijn op een L/L warmtepomp overgestapt voor verwarming dus voor zonnepanelen geldt; hoe meer, hoe beter.
Wij verwachtten rond de 4000 kWh te verbruiken dit jaar

Alleen zit ik met een budget van -/+ € 2500,- (waarbij ik zelf zou kunnen installeren)
Zover ik zie zou de 15x SF 170 + markplaats omvormer binnen dat budget kunnen vallen.

Misschien zou de 2x5 EC Solar Mono 210Wp ook kunnen passen.
Daarvoor zou ik de precieze maten moeten nemen (de rode vlakken zijn nu schattingen).
Op het oog liggen de zonnepanelen bij de buren bij mij binnen de marges maar dat weet ik niet zeker.
het word wat krapjes binnen het budget, maar check wel even deze panelen:
http://shop.winkelman-zon...nic-hit-zonnepanelen.html
(kijk niet naar prijzen op deze site, dat kan wel wat goedkoper. ;) )

het leuke van deze panelen is dat je ze kunt combineren.
zo kun je een 245Wp model samen met een 325Wp in 1 string hangen.
dus hele leuke vulling van het dak voor elkaar te krijgen. ;)

ander leuk voordeeltje van deze panelen is dat ze heel veel Wp per m2 geven.
maar ook dat het eigenlijk mono(EC solar) is met een laagje dunne film(SF) er op.
dus je hebt het voordeeltje van beide werelden.

(als je goed zoekt en juist inkoopt dat lukt panasonic wel voor een 2600-2800€ ex BTW met 10X245Wp.
maar krapjes is het budget wel.
deze zijn bijna de zelfde maat als de SF panelen.
http://natec.nl/producten/panasonic-hit-295/
dan red je het niet met je budget, maar als je er 13/14 van op kunt hangen dan heb je wel je 4000kWh per jaar, en dan is het wel aantrekkelijk om het budget wat op te rekken. ;)
maar reken eerst even uit welke panelen het beste uitkomen op je dak.)

edit:
als ik wat preciezer reken.
scoor een hosola bright zoals deze B.V:
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/
(of ander merk met 2x een mpp.)
en hang een aantal Panasonic panelen op je zuid dak op 1 mpp.
is je beste dak dus daar goede panelen op hangen met veel Wp.
dat lukt wel binnen het budget. ;)

de andere mpp kun je dan later nog vullen met goedkope panelen zoals SF panelen op noord.
(het is maar 35 graden dus dat lukt wel, maar gebruik daar geen dure panelen voor, blijft wel noord.)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 25-11-2016 09:59 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??