Veroordeel niet, verwonder u slechts
Das onzin want een aps is maar 200 euro ongeveer. Als voordeel heb je dat die altijd uit te breiden zijnErnemmer schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:06:
[...]
Dat had inderdaad ook een optie kunnen zijn als die niet 180 euro duurder was dan 1 van mijn opties.
1 PVoutput . Dongen NB
B is prima als die niet tript.reneeke1970 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:28:
[...]
Ik heb aparte automaat erbij maar wel b inderdaad. Maar of dat goed of slecht is??????
Welke aardlekschakelaar had je? En wat staat er op die 300mA die je nu hebt?
Dat er 40 A doorheen kan verder niks, merk elmark , aardlekschakelaar heeft geen karakteristiek, alleen de automaat.S0epkip schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:39:
[...]
B is prima als die niet tript.
B is langzamer dan A, en C is nog trager voor motoren, maar dat kunnen anderen beter uitleggen dan ik
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou er gewoon zo eentje bestellen:S0epkip schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:39:
[...]
B is prima als die niet tript.
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html
= aardlekschakelaar en zekering in 1. Ook wel genaamd "aardlekautomaat"
100 mA, dan zit je wat veiliger dan een 300 mA.
Tenzij je merk gebonden bent/wilt zijn.
Bij de ene buren zit een ABB 16A B 300 mA aardlekautomaat (Hosola bright 2500 MTL)
Bij de andere buren zit alleen een zekeringautomaat B16 (Hosola bright 3680 MTL
Lol, daar wordt je ook niet wijzer van dus ;-)
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-11-2016 18:06 ]
Daarom ben jij geen fan van hosola,je zit in de sandwich hahaAUijtdehaag schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 18:05:
[...]
Ik zou er gewoon zo eentje bestellen:
Bij de ene buren zit een ABB 16A B 300 mA aardlekautomaat (Hosola bright 2500 MTL)
1 PVoutput . Dongen NB
Die spreekt me inderdaad wel aan, alleen zijn ze allemaal aardlek type A (en dus niet B welke meer soorten lekstroom detecteert).AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 18:05:
[...]
Merkgebonden... ben ik niet maar wil wel graag een Eaton alamat
Inderdaad 2 keer 200 is 400 euro en de Soladin 600 is te krijgen vanaf 250 euro.reneeke1970 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:31:
[...]
Das onzin want een aps is maar 200 euro ongeveer. Als voordeel heb je dat die altijd uit te breiden zijn
Het verschil is maar 150 euro.
Ik heb er maar 1 nodig, was mij niet helemaal duidelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 15-11-2016 19:02 ]
Type B werkt ook met gelijkstroom (ff gegoogled)S0epkip schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 18:48:
[...]
Die spreekt me inderdaad wel aan, alleen zijn ze allemaal aardlek type A (en dus niet B welke meer soorten lekstroom detecteert).
Merkgebonden... ben ik niet maar wil wel graag een Eaton alamat
Als er gelijkstroom uit je omvormer komt, is er iets goed mis...
Neem gewoon A. Het ding moet gewoon zo weinig mogelijk aanspreken en hangt in 99,9% van de huizen. (ik voel weer een zware discussie aankomen ivm mijn opmerkingen
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-11-2016 19:12 ]
Ben een voorstander van een zo goedkoop mogelijk zonnepaneelinstallatie, maar wel goed genoeg.reneeke1970 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 18:34:
[...]
Daarom ben jij geen fan van hosola,je zit in de sandwich haha
Dus als Hosola werkt is het prima, maar ben zelf meer fan van SMA (en dan 2e hands, want dat is goedkoop en goed genoeg)
Waarom:
1. Over 10 jaar is de boel toch hopeloos verouderd tegenover de nieuwe technieken en wil je wat nieuws.
Waarom zou je dan nu een te dure installatie nemen, die een paar kWh meer uitpoept?
2. Salderen houd een keer op. (en je houd wat centen over voor de aankomende batterijopslag)
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-11-2016 19:30 . Reden: discussie? ;-) ]
Uiteraard maar 1 nodig. De APS 500 kun je eigenlijk zien als 2 omvormers in 1 behuizing. (2 MPPT's die elk ongeveer max 260W leveren)Ernemmer schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 19:00:
[...]
Inderdaad 2 keer 200 is 400 euro en de Soladin 600 is te krijgen vanaf 250 euro.
Het verschil is maar 150 euro.
Ik heb er maar 1 nodig, was mij niet helemaal duidelijk.
Wel belangrijk dat er 2 panelen parallel op 1 MPPT worden aangesloten en niet in serie. Dat kan met MC4 verdeelstekkers bijvoorbeeld.
APS omvormer maakt geen geluid zoals die Soladins berucht om zijn, 10 jaar fabrieksgarantie, galvanische scheiding en heel veilig. Er zit zelfs een controle ledje op om te zien of werkt of niet.
Parallel aansluiting heeft ook wat voordelen dan alle 4 in serie bij schaduw bijvoorbeeld.
www.sunsolar.nl
Ik zie nu al dat bijvoorbeeld bij Omnik, als er garantie is op de eerste srie dat klanten direct de nieuwe serie als vervanger krijgen. Ze gaan je over 9 jaar echt geen apparaat uit de oudheid geven, dat wordt gewoon een nieuwe van de dan gangbare modellen.AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 19:23:
[...]
1. Over 10 jaar is de boel toch hopeloos verouderd tegenover de nieuwe technieken en wil je wat nieuws.
Zeer binnenkort leverbaar, de Solar Edge HD wave, liefst 99 % rendement.AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 19:23:
[...]
Ben een voorstander van een zo goedkoop mogelijk zonnepaneelinstallatie, maar wel goed genoeg.
Dus als Hosola werkt is het prima, maar ben zelf meer fan van SMA (en dan 2e hands, want dat is goedkoop en goed genoeg)
Waarom:
Waarom zou je dan nu een te dure installatie nemen, die een paar kWh meer uitpoept?
2. Salderen houd een keer op. (en je houd wat centen over voor de aankomende batterijopslag)
Als ik de specs doorlees zie ik 380 V nominaal DC spanning, de mijne is nog 350 V DC.
Veel minder componenten en ook veel lichter, de nieuwe generatie.
Bij een goede maat komt hij binnenkort in werking, ben benieuwd.
http://www.solaredge.com/...nverter-datasheet-nld.pdf
Brochure
https://estg-zonnepanelen..._product_omschrijving.pdf
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
In dat geval gaat die van mij over 9 jaar kapot...No Hands schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 19:55:
[...]
Ik zie nu al dat bijvoorbeeld bij Omnik, als er garantie is op de eerste srie dat klanten direct de nieuwe serie als vervanger krijgen. Ze gaan je over 9 jaar echt geen apparaat uit de oudheid geven, dat wordt gewoon een nieuwe van de dan gangbare modellen.
SMA repareert gewoon de defecte omvormer...
Of je krijgt een gelijke (zelfde model) als refurbished.
Kan me dus niet voorstellen dat indien je een TL20 defect hebt, dat je dan de TL21 als vervanger krijgt binnen de garantie.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
E hier koop je hem voor zo'n 185 euro: http://shop.winkelman-zon...tems-micro-omvormers.htmlErnemmer schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:06:
[...]
Dat had inderdaad ook een optie kunnen zijn als die niet 180 euro duurder was dan 1 van mijn opties.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik dacht dat ik er 2 nodig had, waardoor ik dus een stuk duurder zou uitkomen.TFHfony schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:59:
[...]
E hier koop je hem voor zo'n 185 euro: http://shop.winkelman-zon...tems-micro-omvormers.html
Ik pas die post nog even aan.
Vreemd... Dit staat los van Wunderground lijkt me.Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:58:
[...]
Volgens mij is het allemaal goed nu. Heb de omvormer temperatuur op V5 staan. Zie alleen dat de temperatuur van Wunderground continu blijft doorgaan waardoor je zo'n leeg gedeelte krijgt.. Is daar nog iets voor in te stellen?
Het lijkt of je systeem continu data uploadt, ook als je inverter al uit is. Als je de manual volgt, zou dat niet moeten gebeuren. Heb je iets aangepast daaraan?
Ik ben zelf in het trotse bezit van een 1620WP installatie (6x270wp Suntech panelen) en een Omnik 1.5K-t2 omvormer. De installatie werkt reeds een goede 1,5 jaar prima. zeker nadat er een boom is gekapt door de gemeente die veel schaduwval weg haalde.
Helaas voor ons is er nog 1 boom die wat voor wat schuw zorgt in de herfst/winter maanden en late middagen. deze boom staat namelijk zuid-west op de panelen. Als ik goed oplet zie ik dat 2 van de 6 panelen de opbrengst drukken (1 mpp string met 6 panelen).
Nu zou ik zonder de hele omvormer te willen vervangen er eigenlijk 1 of 2 optimisers in willen plaatsen.
Vraag: kan dat maar zo? ik zie dat bijv de Hosola P350 of Solaredge P350i daar voor gebruikt kunnen worden. Is dat volgens jullie ook zo? dus kan ik die zonder nadelige gevolgen gewoon aan 1 van de panelen hangen en de rest niet voorzien van een optimiser? Of zie ik nu iets over het hoofd?
pvoutput data
eigen webpagina met artikel over mijn installatie (sorry instabiele server nu i.v.m. getweak aan servertje)
Voor zover ik weet heb ik alle stappen gevolgd en ben ik daar niet van afgeweken. De pi upload van 5 tot 23 uur met de cronjob. Geen idee wat er mis is dan...Joepla schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:11:
[...]
Vreemd... Dit staat los van Wunderground lijkt me.
Het lijkt of je systeem continu data uploadt, ook als je inverter al uit is. Als je de manual volgt, zou dat niet moeten gebeuren. Heb je iets aangepast daaraan?
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Zijn al verkrijgbaar, de kleintjes dan, 2200 tot 3680 WGasschuif schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:37:
[...]
Zeer binnenkort leverbaar, de Solar Edge HD wave, liefst 99 % rendement.
Als ik de specs doorlees zie ik 380 V nominaal DC spanning, de mijne is nog 350 V DC.
Veel minder componenten en ook veel lichter, de nieuwe generatie.
Bij een goede maat komt hij binnenkort in werking, ben benieuwd.![]()
http://www.solaredge.com/...nverter-datasheet-nld.pdf
Brochure
https://estg-zonnepanelen..._product_omschrijving.pdf
Die gaan op mijn schuurdak de 2x 615WP met soladin 600 vervangen. Een set van 615 met Soaldin 600 is al verhuisd aar het dak van het huis.
Morgen die andere set er nog even af, en dan die 12 er op!
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Als ze bij Tweakers HQ hiermee opschieten zie ik graag een review verschijnenAndre1973 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:13:
Ik krijg morgen een SE 2200 HD. Samen met 12 SF170's en 9x P405. Met een beetje mazzel liggen die er morgen avond op.
Die gaan op mijn schuurdak de 2x 615WP met soladin 600 vervangen. Een set van 615 met Soaldin 600 is al verhuisd aar het dak van het huis.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Was vandaag meer dan bedekt....Andre1973 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:37:
Tja, als het weer de rest van de week net zo is als dat het vandaag was...Stond vandaag een systeem aan in werking te zetten (27*SF170 met SE4000 3fase, met 14 * P405) en daar kwam rond 12:00 wel 11 W uit... en soms ging ie ook gewoon uit... En net gisteren een verhaal verteld dat ze het zo goed doen bij bedekt weer.
Ronduit K** weer. Zeker als je op het dak zit!! (Niet doen met dit weer...)
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Er zijn aardlek schakelaars en aardlek automaten.
Op beide staan 2 waardes, maar de betekenis is anders.
De aardlek Automaat (ALA) schakelt zowel af bij een verschil fout (30/100/300mA) als bij een te hoge stroom door de leiding (16A).
De aardlek schakelaar (ALS) schakeld alleen af bij een verschil fout (30/100/300mA) en de andere waarde is de waarde die hij maximaal mag doorlaten, en bij welke hij ook nog zijn werk kan doen. Hier achter plaats je dan één tot maximaal vier eindgroepen. Een eindgroep waarop een goed voor algemeen gebruik bereikbare wandcontact doos zit of verlichting, mag alleen maar worden aangesloten op een ALS van maximaal 30 mA. (de WCD in de keuken achter de afwasmachine etc. dus niet, die waar een omvormer aan hangt op de zolder dus wel).
Het verschil is soms lastig te zien, maar staat er 40A op, dan is het meestal een ALS, en staat er B16 op dan is het een ALA. vooral de karakteristiek verraad het. Er zijn er ook nog veel (ALS) van 25A.
Heb je een nieuwe en ben je niet zeker, er staat vaak een type nummer op, even googelen en je vind het vast.
Dan die A en B type: A (ezels bruggetje AC) geeft alleen beveiliging tegen sinusvormige fouten en Type B ook tegen fouten met en gelijkstroom component. Die type B ALS zijn zo prijzig dat ik ze nog nergens gezien heb. Ben al blij als de hele installatie voorzien is van de juiste type A.
[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 16-11-2016 00:14 ]
vrijdag railsen geplaatst voor 27 stuks + DC bekabeling met optimizers, gisteren 27 * sf 170 geplaatst, en vandaag nog wat binnen werk gedaan in de ochtend. thermobroek aan, thermoshirt aan, trui aan en gaan! maar is voor mij dan ook het 7e winter seizoen met PV. Met uitzicht op 2 weken kerst vakantie en 3 weken naar de zon in feb-maart. Maar toegegeven, ik heb ook liever 15 graden met een zonnetje.paulv1973 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:41:
[...]
Was vandaag meer dan bedekt....
Ronduit K** weer. Zeker als je op het dak zit!! (Niet doen met dit weer...)
[ Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 15-11-2016 23:10 ]
Als je Omnik TL kapot is krijg je bijna altijd direct een TL2 als vervanger.paulv1973 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:52:
[...]
In dat geval gaat die van mij over 9 jaar kapot...
SMA repareert gewoon de defecte omvormer...
Of je krijgt een gelijke (zelfde model) als refurbished.
Kan me dus niet voorstellen dat indien je een TL20 defect hebt, dat je dan de TL21 als vervanger krijgt binnen de garantie.
Hoe ze dat bij sam doen weet ik niet, als je omvormer twee weken weg is voor een reparatie lijkt me dat ook onhandig.
Ik zou de inverter- en buitentemperatuur even omwisselen in de database, denk dat PVoutput anders omgaat met het 1e en 5e scherm qua parameters (zolang je in het laatste scherm data blijft toevoegen, zoals Wunderground doet, blijft hij dat opslaan en weergeven vermoed ik).Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:35:
[...]
Voor zover ik weet heb ik alle stappen gevolgd en ben ik daar niet van afgeweken. De pi upload van 5 tot 23 uur met de cronjob. Geen idee wat er mis is dan...
1e scherm is dan T buiten, laatste scherm is T inverter.
De TL1 versie van Omnik is dan ook een regelrechte ramp...No Hands schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 23:18:
[...]
Als je Omnik TL kapot is krijg je bijna altijd direct een TL2 als vervanger.
Hoe ze dat bij sam doen weet ik niet, als je omvormer twee weken weg is voor een reparatie lijkt me dat ook onhandig.
Op een nat dak kruip ik niet op...Andre1973 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:53:
[...]
vrijdag railsen geplaatst voor 27 stuks + DC bekabeling met optimizers, gisteren 27 * sf 170 geplaatst, en vandaag nog wat binnen werk gedaan in de ochtend. thermobroek aan, thermoshirt aan, trui aan en gaan! maar is voor mij dan ook het 7e winter seizoen met PV. Met uitzicht op 2 weken kerst vakantie en 3 weken naar de zon in feb-maart. Maar toegegeven, ik heb ook liever 15 graden met een zonnetje.
Kans op glijpartijtjes is me net wat te groot.
Dn maar eerst alle binnenwerk klaarmaken en wachten op droog weer.
Koude maakt niets uit. Maar het moet wel droog zijn.

De bomen op zuid/oost staan er mooi op met de schaduw waar ik hem niet wil hebben
Nu ik de Aps omvormers ken ga ik denken aan een uitbreiding met enkele panelen ipv alle huidige panelen vervangen voor grotere (600Wp meer).
Zoals ze nu liggen kan ik eigenlijk alleen iets er tussen leggen als ik ze naar noord richt.
Draai ik alles naar Z/W dan passen rijen van 4 net (7,2m ruimte van goot tot goot).
De huidige ligging geeft vrij veel onderlinge schaduw door de korte afstand tussen de rijen.
Het is de vraag of ik met een Z/W ligging niet meer of andere schaduw problemen krijg.
Op z'n minst van de pijpen op Z/W die halverwege het dak staan
Een voordeel is misschien dat de schaduw van de bomen niet meer haaks op de panelen staat ...
Overigens wil ik dan 2 omvormers op de huidige speciale 16A groep aansluiten.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Er zijn volgens mij wel Tweakers die eenzelfde soort probleem hebben opgelost met bijvoorbeeld Tigo optimizers. Die kan je aan (een deel van) je panelen hangen. Als je ze aan al je panelen koppelt kan je volgens mij zelfs strings maken die uit diverse soorten panelen bestaan en op verschillende hellingshoeken en windrichtingen liggen.Nightcrawler28 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:32:
Ha, even een vraagje,
Ik ben zelf in het trotse bezit van een 1620WP installatie (6x270wp Suntech panelen) en een Omnik 1.5K-t2 omvormer. De installatie werkt reeds een goede 1,5 jaar prima. zeker nadat er een boom is gekapt door de gemeente die veel schaduwval weg haalde.
Helaas voor ons is er nog 1 boom die wat voor wat schuw zorgt in de herfst/winter maanden en late middagen. deze boom staat namelijk zuid-west op de panelen. Als ik goed oplet zie ik dat 2 van de 6 panelen de opbrengst drukken (1 mpp string met 6 panelen).
Nu zou ik zonder de hele omvormer te willen vervangen er eigenlijk 1 of 2 optimisers in willen plaatsen.
Vraag: kan dat maar zo? ik zie dat bijv de Hosola P350 of Solaredge P350i daar voor gebruikt kunnen worden. Is dat volgens jullie ook zo? dus kan ik die zonder nadelige gevolgen gewoon aan 1 van de panelen hangen en de rest niet voorzien van een optimiser? Of zie ik nu iets over het hoofd?
pvoutput data
eigen webpagina met artikel over mijn installatie (sorry instabiele server nu i.v.m. getweak aan servertje)
Groetjes
Die ALAtjes gebruiken wij ook. Prima kwaliteit en niet te duur.AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 18:05:
[...]
Dat zou heel fijn zijnNo Hands schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:30:
[...]
Ik praat na wat de NEN1010 cursusman mij vertelde over de nieuwe NEN die begin 2017 in zou gaan, ik kan morgen wel even kijken of ik het in het cursusmateriaal kan terugvinden.
Kan ik daarop eenvoudige 30x30 betontegels leggen om vervolgens daarop 2 panelen met verzwaarde schansjes neerzetten? Ik wil het heel low-budget doen want het zijn maar 2 oude tweedehands panelen.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Verwijderd
twijfel je toch nog doe dan gewoon van die rubbertegeltjes eronder kosten 10 euro bij de bouwmarkt even op maat knippen en klaar
Nadeel daarvan is dat die schuur in deze tijd van het jaar in de schaduw ligt.
Ik zit te denken aan een 10 graden oost-west opstelling zodat ik de meeste panelen kwijt kan en ook indirect meer energie opwek met poly zonnepanelen.
Nu had ik op internet dit overzichtje gevonden van percentages per maand.
Klopt dit een beetje, of zal ik veel meer dan 10% minder opbrengst hebben door de schaduw in de 4 wintermaanden.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 16-11-2016 12:31 ]
Verwijderd
hier ook een oostwest opstelling op 11gr
systeem is 4320WP en wij hebben in de winterperiode last van een flat 40m verder op
dit pv systeem werkt zo'n 3000 kwh per jaar op. rendemnet dus 70%
ja dit is idd wat lager dan de gemiddeld 85 a 90% in nederland
maar als het voor jou bijv voldoende is om je gebruik op te wekken dan is 70% ook rendabel
http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=860
kijk even bij jaar 2013 ( toen was het nog alleen de 4320 wp set namelijk
Als ik in jouw gegevens kijk in november, staan jouw zonnepanelen dan in de schaduw?
Verwijderd
kanje de maten van je dak even geven
ik heb er zelf nog 240wp panelen opliggen, tegenwoordig is 290wp gangbaar dus dat scheelt positief weer
Het dak is 240 breed en mijn stuk van de garage is ongeveer de achterste 5m.Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:42:
november begint tie in de schaduw te komen idd.
kanje de maten van je dak even geven
ik heb er zelf nog 240wp panelen opliggen, tegenwoordig is 290wp gangbaar dus dat scheelt positief weer
De foto is gemaakt vanuit het zuiden, het dak staat loodrecht noord-zuid.

Hoe verder ik naar het huis toe ga met panelen hoe minder zon ze gaan vangen.
Misschien moet ik iets met optimizers gaan doen?
Verwijderd
3 panelen achter elkaar 3 panelen onder elkaar hoek van 45gr
dat red je namelijk wel op een liggende zijde van 2,40
dan heb je 9 van 290WP met een opbrengst van ongeveer 2200 kwh per jaar in dat geval
Ik heb ook betontegels op het dakleer gelegd, wel met een onder de tegel gelijmde pur/laagje. Hiervoor is materiaal voor onder laminaatvloeren heel geschikt, 2 of 3 mm dik.sjimmie schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:43:
Onze schuur heeft een betonnen dak met daarop een laag bitumen. Er ligt geen grint ofzo op.
Kan ik daarop eenvoudige 30x30 betontegels leggen om vervolgens daarop 2 panelen met verzwaarde schansjes neerzetten? Ik wil het heel low-budget doen want het zijn maar 2 oude tweedehands panelen.
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Heb je ook minder problemen met schaduw.
https://www.mupload.nl/img/fcrsbdikwbuc8.jpg
Kun je geen houten prieeltje maken tegen de tuin aan, met panelen erop?
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2016 13:05 ]

die 5m was iets overschat en de bruikbare breedte van het dak is 2,1m. Ik wil de panelen tussen de randen leggen.
Ook kwam net even de zon er door en heb ik een foto van de schaduw gemaakt.

En meteen 1 van de zijkant van de woning zodat het een beetje duidelijk wordt dat mijn huis in de weg staat

Boven de heg zie je net het randje van het dak van de schuur.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 16-11-2016 13:25 ]
http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=3
Mijn noordpanelen zien ook geen zon meer, toch doen ze het.
Edit: gewijzigde info. laat maar.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2016 13:26 ]
Ik zou er gewoon zes leggen met aps micro omvormer. Op bewolkte dagen doen de panelen tegen het huis echt wel mee. En mocht opbrengst tegen vallen behoud je wel goede markt waarde met die setjes dus schade blijft altijd beperkt, zeker als je nu gebruikte panelen aan schaft.Ernemmer schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:11:
Ik heb even vier panelen (1x1,6m) op het dak getekend waarvan ik denk dat die voldoende zon gaan vangen. Dichter naar het huis toe gaat niet veel meer opbrengen.
[afbeelding]
die 5m was iets overschat en de bruikbare breedte van het dak is 2,1m. Ik wil de panelen tussen de randen leggen.
Ook kwam net even de zon er door en heb ik een foto van de schaduw gemaakt.
[afbeelding]
En meteen 1 van de zijkant van de woning zodat het een beetje duidelijk wordt dat mijn huis in de weg staat
[afbeelding]
Boven de heg zie je net het randje van het dak van de schuur.
1 PVoutput . Dongen NB
Voor mijn oost/west schansen (bijna 11graden) op een hoog dak heb ik de volgende ballast gebruikt:
Buitenste schansen 2x 3stenen ( 1steen=5,5kg) Dus 16,5kg per kant.
Middelste schansen 2x 2stenen. Dus beide kanten 11kg.
Is dit (ruim) voldoende voor een hoog dak. Op een hoeklocatie, aan een plein.
De vuistregel bij oost/west is (begreep ik) : Ongeveer 10kg per 10graden per 1m2 zonnepaneel.
[ Voor 11% gewijzigd door Atomic2005 op 16-11-2016 16:01 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
En en en?Andre1973 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:13:
Ik krijg morgen een SE 2200 HD. Samen met 12 SF170's en 9x P405. Met een beetje mazzel liggen die er morgen avond op.
Ik denk dat ik een SE2200H wil, in plaats van een SE2200.
https://docs.google.com/s...StBcLTHU/edit?usp=sharing
Geen idee of het nog actueel is.
Ik heb hier geen gasaansluiting meer, door de zonnepanelen, dus betaal daar ook geen vastrecht meer voor.
De heffingskorting blijft gelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2016 18:18 ]
Dat is inderdaad je besparing zolang je binnen het salderen gebied blijft, terug leveren brengt minder op. Alle overige kortingen en vaste netwerk kosten veranderd niks aanbprak schreef op woensdag 16 november 2016 @ 18:05:
Vandaag iemand gesproken over zonnepanelen en wat het me jaarlijks zou besparen. Volgens hem kon ik niet het energietarief x oplevering zonnepanelen doen om te zien wat het mij bespaart. Volgens hem moest je ook nog heffingskortingen e.d. mee berekenen. Volgens mij blijft dit gewoon gelijk of je nu panelen hebt of niet en moet je gewoon je energietarief (incl alle belastingen dus de 0.19....ct) x oplevering zonnepanelen doen om te kijken wat je bespaart. klopt dit?
1 PVoutput . Dongen NB
Door een F*ck-up van iemand komt ie pas morgen, en kan ik m pas vrijdag plaatsen (morgen een andere klus) net als de optimizers, heerlijkS0epkip schreef op woensdag 16 november 2016 @ 17:16:
[...]
En en en?
Ik denk dat ik een SE2200H wil, in plaats van een SE2200.
Nu weer proberen Zen te worden.
Nu loop ik er echter tegenaan dat de gratis Steca logging via solarmonitoring.net vandaag beëindigd is. Mijn oude data is ook niet meer bereikbaar. Voor € 2 per maand (€ 48 voor 24 maanden) kan ik het abonnement verlengen. Ik schakel echter liever over naar PVOutput. Maar als ik de Steca logging niet verleng, dan ben ik volgens mij mijn oude data kwijt. Wat hebben anderen gedaan?
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Je data opslaan en handmatig invoeren in pvoutputZubadan schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:01:
Mijn eerste installatie, de Solar Frontier Powerset 5,1 (30 x SF-170S, 2 x StecaGrid 3000) is vandaag precies 2 jaar in gebruik. Gedurende deze 2 jaar heeft de Powerset 9.800 kWh opgewekt, dus gemiddeld 960 kWh/kWp. Gezien mijn woonplaats in Twente, de ZW-oriëntatie, en de schaduw van o.a. mijn schoorsteen (zie foto hieronder), volgens mij een redelijke opbrengst.
Nu loop ik er echter tegenaan dat de gratis Steca logging via solarmonitoring.net vandaag beëindigd is. Mijn oude data is ook niet meer bereikbaar. Voor € 2 per maand (€ 48 voor 24 maanden) kan ik het abonnement verlengen. Ik schakel echter liever over naar PVOutput. Maar als ik de Steca logging niet verleng, dan ben ik volgens mij mijn oude data kwijt. Wat hebben anderen gedaan?
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Die vuistregel ken ik niet (en je voldoet er ook niet aan). Het oogt mij als weinig ballast, zeker ook omdat de wind eronder kan komen. De panelen staan in de randzone van het dak, daar kan het nog vele meer spoken. Flatfix had dacht ik spreadsheets om de ballast te bereken.Atomic2005 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 15:21:
Vraagje over Ballast:
Voor mijn oost/west schansen (bijna 11graden) op een hoog dak heb ik de volgende ballast gebruikt:
Buitenste schansen 2x 3stenen ( 1steen=5,5kg) Dus 16,5kg per kant.
Middelste schansen 2x 2stenen. Dus beide kanten 11kg.
Is dit (ruim) voldoende voor een hoog dak. Op een hoeklocatie, aan een plein.
De vuistregel bij oost/west is (begreep ik) : Ongeveer 10kg per 10graden per 1m2 zonnepaneel.
[afbeelding]
De Steca rechtstreeks benaderen en de gegevens uit de interne logging handmatig copy-pasten in Pv-output en vervolgens vanaf dan automatisch daarheen loggen.Zubadan schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:01:
Mijn Steca3600 log ik via mijn NAS i.c.m. het script van Anton Boonstra. Dus mocht je een NAS hebben staan dan is logging naar PVOutput vrij eenvoudig op te zetten.Zubadan schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:01:
Mijn eerste installatie, de Solar Frontier Powerset 5,1 (30 x SF-170S, 2 x StecaGrid 3000) is vandaag precies 2 jaar in gebruik. Gedurende deze 2 jaar heeft de Powerset 9.800 kWh opgewekt, dus gemiddeld 960 kWh/kWp. Gezien mijn woonplaats in Twente, de ZW-oriëntatie, en de schaduw van o.a. mijn schoorsteen (zie foto hieronder), volgens mij een redelijke opbrengst.
[afbeelding]
Zie antonboonstra in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"
[ Voor 4% gewijzigd door RAFA op 17-11-2016 09:49 . Reden: Link toegevoegd. ]
Stel dat de vuistregel _wel_ klopt, waarom voldoe ik er dan volgens jou niet aan? Ik heb 1,7m2 paneel oppervlakkte per paneel x 3 stuks per schanskant. = 5,11m2 per kant.MeTooPV schreef op woensdag 16 november 2016 @ 23:12:
[...]
Die vuistregel ken ik niet (en je voldoet er ook niet aan). Het oogt mij als weinig ballast, zeker ook omdat de wind eronder kan komen. De panelen staan in de randzone van het dak, daar kan het nog vele meer spoken. Flatfix had dacht ik spreadsheets om de ballast te bereken.
Er liggen 10stenen vna 5,5 kg per kant.= 55kg per schans kant.
De vuistregel werd me door WestlandSolar (maker van de schansen) aangereikt. Waar ga ik met mijn rekensom de mist in?
[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 17-11-2016 11:43 ]
Je heffingskorting blijft altijd hetzelfde, of je nu 1 of 5000 kWh af neemt. Je vastrecht blijft ook gewoon hetzelfde. Naar mijn weten krijg je de heffingskorting om de vaste kosten van de aansluiting te dekken. Energie is een primaire levensbehoefte en moet voor iedereen bereikbaar blijven.bprak schreef op woensdag 16 november 2016 @ 18:05:
Vandaag iemand gesproken over zonnepanelen en wat het me jaarlijks zou besparen. Volgens hem kon ik niet het energietarief x oplevering zonnepanelen doen om te zien wat het mij bespaart. Volgens hem moest je ook nog heffingskortingen e.d. mee berekenen. Volgens mij blijft dit gewoon gelijk of je nu panelen hebt of niet en moet je gewoon je energietarief (incl alle belastingen dus de 0.19....ct) x oplevering zonnepanelen doen om te kijken wat je bespaart. klopt dit?
De besparing zit hem dus in de variabele kosten: kale kWh prijs + energiebelasting x BTW. 75% van de energiekosten gaat de staatskas in (en daar wordt dus deels die heffingskorting mee betaald).
Het lijkt erg dicht op de dakranden te zitten, waardoor de belasting van de wind een stuk hoger is als midden op het dak. Gezien de lage hellingshoek en je OW opstelling verwacht ik niet dat er iets gebeurd, maar ik zou toch informeren of ze windkappen kunnen leveren.Atomic2005 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:41:
[...]
Stel dat de vuistregel _wel_ klopt, waarom voldoe ik er dan volgens jou niet aan? Ik heb 1,7m2 paneel oppervlakkte per paneel x 3 stuks per schanskant. = 5,11m2 per kant.
Er liggen 10stenen vna 5,5 kg per kant.= 55kg per schans kant.
De vuistregel werd me door WestlandSolar (maker van de schansen) aangereikt. Waar ga ik met mijn rekensom de mist in?
Dan zou ik eerder extra ballast neerleggen. Windkappen zorgen er voor dat er minder circulatie onder de panelen is waardoor de panelen vooral in de zomer warmer worden en de opbrengst zal dalen.DjVe schreef op donderdag 17 november 2016 @ 11:59:
[...]
Het lijkt erg dicht op de dakranden te zitten, waardoor de belasting van de wind een stuk hoger is als midden op het dak. Gezien de lage hellingshoek en je OW opstelling verwacht ik niet dat er iets gebeurd, maar ik zou toch informeren of ze windkappen kunnen leveren.
Kan eventueel windkappen demontabel maken. Dat ik ze "hoogzomer" er af haal als het erg warm is.JTibben schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:04:
[...]
Dan zou ik eerder extra ballast neerleggen. Windkappen zorgen er voor dat er minder circulatie onder de panelen is waardoor de panelen vooral in de zomer warmer worden en de opbrengst zal dalen.
Ruimte op het frame voor meer ballast is er niet eens. Of ik moet er losse alu platen op monteren waar ballast op kan komen te liggen.
Ik weet niet hoe jou frame er uit ziet maar ik heb er de kleine trottoir band onder liggen van 18 kg. Die zijn meter langAtomic2005 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:24:
[...]
Kan eventueel windkappen demontabel maken. Dat ik ze "hoogzomer" er af haal als het erg warm is.
Ruimte op het frame voor meer ballast is er niet eens. Of ik moet er losse alu platen op monteren waar ballast op kan komen te liggen.
1 PVoutput . Dongen NB
Van de omvormer zie ik een mpp spanning van 45-100V, helaas kan ik van mijn paneeltjes niet de spanning vinden (solarmodul SM 150).
Even meten met multimeter!sjimmie schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:49:
Ik sloot net even tijdelijk mijn philips/steca 300W omvormer aan en het viel me op dat die met 1 paneel van 150W helemaal nieteens start. Met 2 panelen wel. Dat is jammer want ik kan er voorlopig maar 1 tijdelijk plaatsen,
Van de omvormer zie ik een mpp spanning van 45-100V, helaas kan ik van mijn paneeltjes niet de spanning vinden (solarmodul SM 150).
Maar komt vast niet boven 45 inderdaad
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad zie ik dat dan als enige mogelijkheid (of gewoon geloven dat het zo is).reneeke1970 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 14:02:
[...]
Even meten met multimeter!
Maar komt vast niet boven 45 inderdaad
Het was maar even om te testen, weer meten en testen ga ik pas doen als het weer lichter en droog is!
http://de.enfsolar.com/pv...eet/Polycrystalline/21489sjimmie schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:49:
Ik sloot net even tijdelijk mijn philips/steca 300W omvormer aan en het viel me op dat die met 1 paneel van 150W helemaal nieteens start. Met 2 panelen wel. Dat is jammer want ik kan er voorlopig maar 1 tijdelijk plaatsen,
https://www.google.nl/sea...larmodul+SM+150+datasheet
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Tja, totaal niet in die omgeving (Noordwijk, Zuid-Holland) maar mocht je niks vinden dan geef je maar een gil.Candymirror schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:33:
Ik heb afgelopen vrijdag mijn dhz SF powerset 3.1 binnen gekregen en ben direct begonnen met het plaatsen v/d dakhaken en railsen. Ik heb nog niet alle dakhaken en beugels erop zitten maar ik wou nu de solar kabel nageleverd is deze ook alvast klaar maken. Misschien een brutale vraag hier in het forum, maar is er iemand in de omgeving Roden (driehoek Groningen, Assen, Drachten) die een MC4 Krimptang voor mij te leen/huur heeft? Graag een PM'tje.
Op MP voor 19 euro heb je een krimptang. Heb net 1 besteld..Mattie112 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:37:
[...]
Tja, totaal niet in die omgeving (Noordwijk, Zuid-Holland) maar mocht je niks vinden dan geef je maar een gil.
Edit : Quote nu eigenlijk de verkeerde persoon
[ Voor 8% gewijzigd door Atomic2005 op 17-11-2016 15:55 ]
Zo ver was ik ook wel gekomen, gegoogled op wat er op de stickers staat. Alleen vreemd dat de panelen andere afmetingen lijken te hebben dan daar worden vermeld, alsof het toch andere zijn. Hoe dan ook gewoon jammer dat ik het niet alvast met 1 paneeltje werkend krijg.
Woon in Groningen en heb een tang te leen. het klinkt suf, maar ik weet niet hoe ik een PM moet sturen.Candymirror schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:33:
Ik heb afgelopen vrijdag mijn dhz SF powerset 3.1 binnen gekregen en ben direct begonnen met het plaatsen v/d dakhaken en railsen. Ik heb nog niet alle dakhaken en beugels erop zitten maar ik wou nu de solar kabel nageleverd is deze ook alvast klaar maken. Misschien een brutale vraag hier in het forum, maar is er iemand in de omgeving Roden (driehoek Groningen, Assen, Drachten) die een MC4 Krimptang voor mij te leen/huur heeft? Graag een PM'tje.
edit: gevonden en dm gestuurd
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Allicht deze dan? http://de.enfsolar.com/pv...eet/Monocrystalline/21475sjimmie schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:06:
[...]
Zo ver was ik ook wel gekomen, gegoogled op wat er op de stickers staat. Alleen vreemd dat de panelen andere afmetingen lijken te hebben dan daar worden vermeld, alsof het toch andere zijn. Hoe dan ook gewoon jammer dat ik het niet alvast met 1 paneeltje werkend krijg.
Staan er verder geen letters meer achter het typenummer?
Zo:Bamboe48 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:17:
[...]
Woon in Groningen en heb een tang te leen. het klinkt suf, maar ik weet niet hoe ik een PM moet sturen.
edit: gevonden en dm gestuurd
https://gathering.tweaker...send_privatemessage/97805
(op de naam klikken en dan staat daar de optie stuur bericht
Nog eens goed gekeken, er staat precies "SM 150 SOLARMODUL".Mattie112 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:32:
[...]
Allicht deze dan? http://de.enfsolar.com/pv...eet/Monocrystalline/21475
Staan er verder geen letters meer achter het typenummer?
Maar daaronder staan de specs en daarbij dus een Vmpp van 34,9V en Voc van 43.0V
Dus 1 paneel is te weinig om aan de minimale 45V van de omvormer te voldoen.
Als het kristallijn is is het ongeveer 0,5 V per cel MPP en 0,6 V per cel Open klem. dan zit je er niet ver naast.sjimmie schreef op donderdag 17 november 2016 @ 13:49:
Heb nog oost/west garagedak over
En waar heb je ze nu goedkoop gevonden?Atomic2005 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:11:
20x SF165S onderweg![]()
Heb nog oost/west garagedak over
1 PVoutput . Dongen NB
pv-outlet 80euro ex per stukreneeke1970 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:19:
[...]
En waar heb je ze nu goedkoop gevonden?
Zo das flink verschil met de 170 versie
1 PVoutput . Dongen NB
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Ik weet het, maar vind het toch zonde om zo'n ding te kopen voor het aanknijpen van 6 steckertjes.Atomic2005 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 15:42:
[...]
Op MP voor 19 euro heb je een krimptang. Heb net 1 besteld..
Bedankt ik heb hem ontvangen, je hebt een berichtje terug.Bamboe48 schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:17:
Woon in Groningen en heb een tang te leen. het klinkt suf, maar ik weet niet hoe ik een PM moet sturen.
Wacht maar tot het PV-virus echt toeslaat, dan ga je de tang vaker gebruikenCandymirror schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:34:
[...]
Ik weet het, maar vind het toch zonde om zo'n ding te kopen voor het aanknijpen van 6 steckertjes.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
http://www.ubbink.nl/Prod...Rioolontspanningspan.aspx
http://www.groene-energie...atiekit-xl-antraciet.html
De aannemer van mijn reeds opgeleverde nieuwbouwwoningen geeft aan dat er 2 problemen zijn met deze oplossing:
- De originele pijp heeft een bepaalde luchtdoorgang, de weerstand die een ventilatie pan heeft is groter. Dit komt de werking van de installatie niet ten goede.
- Tevens zijn dit twee pijpen die vochtige lucht afgeven. Het vocht komt dan onder de zonnepanelen.
2. Whahaha pas op straks worden de zonnepanelen nat
Wij passen die platte pannen ook wel toe, en het staat er ook gewoon bij dat ze daarvoor zijn.Stfnlln schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:18:
Hebben jullie ervaring met het vervangen van de MV+rioolontspanning pijpjes voor ontluchtingspannen, zoals:
De aannemer van mijn reeds opgeleverde nieuwbouwwoningen geeft aan dat er 2 problemen zijn met deze oplossing:Ik zou zeggen dat de panelen buiten wel tegen vocht moeten kunnen... Maar wat is jullie ervaring op beide punten?
- De originele pijp heeft een bepaalde luchtdoorgang, de weerstand die een ventilatie pan heeft is groter. Dit komt de werking van de installatie niet ten goede.
- Tevens zijn dit twee pijpen die vochtige lucht afgeven. Het vocht komt dan onder de zonnepanelen.
Het enige wat ze doen is een beetje lucht naar het riool laten gaan op het moment dat er een grote boodschap afdaalt, en anders de sifons worden leeg getrokken. Ik zie vaak genoeg dat ze daar een 60 oid mm pijpje voor gebruiken. Ook komen deze pijpjes nog wel eens gelijk onder de pannen uit zonder enige speciale pan erop. ( je ruikt zo wat het is). daarbij zie je wel vaak dat dar het hout wat minder is geworden. Bij sneldekkers word er nog wel eens een pijpje met een neusje (ventilatie pan) toegepast, maar die zijn daar eigenlijk niet helemaal geschikt voor. En er zijn ook sifons voor de wastafel etc. met een ontluchting er in, die zou je eventueel ook nog kunnen plaatsen i.p.v. of erbij mocht je twijfelen.
De ontspannings leiding van de riolering geeft maar heel weinig vochtige lucht, en de MV afvoer haast nog minder,Stfnlln schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:18:
Hebben jullie ervaring met het vervangen van de MV+rioolontspanning pijpjes voor ontluchtingspannen, zoals:
De aannemer van mijn reeds opgeleverde nieuwbouwwoningen geeft aan dat er 2 problemen zijn met deze oplossing:Ik zou zeggen dat de panelen buiten wel tegen vocht moeten kunnen... Maar wat is jullie ervaring op beide punten?
Gewoon doen, deze zijn er voor gemaakt.
Enige waar je op moet letten is dat de buis aansluiting max 125mm is, en de buis van de MV nog wel eens groter is, maar dat is op te lossen met een verloop.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Het is inderdaad om vacuum te voorkomen, waardoor er sifonnen (sifons?Andre1973 schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:07:
[...]
Het enige wat ze doen is een beetje lucht naar het riool laten gaan op het moment dat er een grote boodschap afdaalt, en anders de sifons worden leeg getrokken.
Ik heb zelf mijn complete bedrading (4x 6 mm2 PV, 3x coax, 1x 230V en CAT5) door deze pijp (80 mm dacht ik) gelegd, geen enkel probleem met be-/ontluchting.
Maar das een BEluchter, geen ONTluchter. Zijn qua naam toch verschillende dingen. Als het werkt dan werkt het.AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 16:38:
Ik heb voor de rioolontluchting zo eentje erop zitten.
Zit gewoon binnen, nog nooit iets geroken... En het riool stinkt behoorlijk, dus doet zijn werk goed.
Omvormer is SMA sunny boy 1.5
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Een beluchter voorkomt onderdruk, laat lucht toetreden, een ontluchter laat lucht ontsnappen bij overdruk.No Hands schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 17:07:
[...]
Maar das een BEluchter, geen ONTluchter. Zijn qua naam toch verschillende dingen. Als het werkt dan werkt het.
Zoals al door Joepla is genoemd is een beluchter nodig om vacuüm te voorkomen.
Maar we gaan langzaam OT.
[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 19-11-2016 00:06 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dit topic is gesloten.
![]()
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??