Je kunt natuurlijk ook onderhandelen en zeggen dat je graag de losse onderdelen wilt, maar dan wel voor de prijs van de geïntegreerdeLaro schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:14:
Excuses voor de herhaling; ik zit met een doorslaggevend vraagje.
Ik moet enkel nog kiezen tussen JA 285Wp panelen met een losse optimizer, of met een geïntegreerde optimizer. 1 aanbieder kiest bewust losse delen, omdat hij de optimizer niet in een hete omgeving wil plaatsen. De optimizer is overigens geschikt voor temperaturen tot 85 graden.
Het systeem met 12 panelen is 350 euro goedkoper als ik voor de geintegreerde optimizers ga.
Het argument temperatuur-electronica klinkt aannemelijk, maar 350 euro verschil is ook niet niks.
Graag jullie mening.
Mijn eerste panelen 2001 waren met een losse omvormer achterop. Die kon ik tenminste nog vervangen. Het is niet de vraag of electronica kapot gaat, maar wanneer. Optimizer los is dus beter. Geen electronica op het dak is nog beter. Ik zie mezelf nog staan op 9 meter hoogte een paneel in mijn armen, alleen maar omdat zo'n <}^{*^#}*]^{}#*^ stukje electronica kapot was.
Dat is de reden dat mijn optimizers op de één na onderste rail zijn gemonteerd (ik heb twee rijen van 5 panelen in portrait). Ik had ze in eerste instantie al aan het frame van de panelen gemonteerd. Maar op advies van André, die me geholpen heeft bij het plaatsen van de panelen, heb ik ze weer gedemonteerd en aan de rail bevestigd. Een goede keuze!
Mócht er nu een optimizer instorten, dan hoef ik "alleen" maar het desbetreffende paneel van de onderste rij los te nemen om bij de twee optimizers van beide rijen te kunnen. Ik zal morgen wel een foto plaatsen. Dat zegt meer dan bovenstaande tekst denk ik...
.
EDIT: foto toegevoegd... Zegt meer dan 1000 woorden...
:
Mócht er nu een optimizer instorten, dan hoef ik "alleen" maar het desbetreffende paneel van de onderste rij los te nemen om bij de twee optimizers van beide rijen te kunnen. Ik zal morgen wel een foto plaatsen. Dat zegt meer dan bovenstaande tekst denk ik...
EDIT: foto toegevoegd... Zegt meer dan 1000 woorden...
[ Voor 10% gewijzigd door Aegle op 09-11-2016 20:00 ]
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Ik vind dit een hele goede gedachten gang. Je gaat door allerlei extra apparaten alleen je kans op storingen maar vergroten. Ben zelf ook in eerste instantie begonnen al lang geleden met Shell RSM 95 zonnepanelen met OK4E omvormers. Daar heb ik best veel van geleerd.frk123 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:51:
Mijn eerste panelen 2001 waren met een losse omvormer achterop. Die kon ik tenminste nog vervangen. Het is niet de vraag of electronica kapot gaat, maar wanneer. Optimizer los is dus beter. Geen electronica op het dak is nog beter. Ik zie mezelf nog staan op 9 meter hoogte een paneel in mijn armen, alleen maar omdat zo'n <}^{*^#}*]^{}#*^ stukje electronica kapot was.
Nu ben ik sinds 5,5 jaar in het bezit van 18 suntech 195Wp panelen op een SMA 3300 TL HC omvormer als ik me niet vergis. Nog nooit geen storingen gehad tot nu toe. Dat kon ik van die OK4E omvormertjes niet zeggen
Wat ik wel opvallend vind is soms de discussie over de terug verdientijd. Reken die van mijn set maar eens uit. Heb tot vandaag precies 25000 Kwh opgewekt.
Bij O-W wil je juist voor de hoogst mogelijke opbrengst een zo klein mogelijke hoek. kijk maar eens naar een instralingsdiagram. En voor het schoonspoelen / voorkomen van stuk vriezen, houd je dan 13 graden aan, of ergens in die buurt.Atomic2005 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:18:
Prijs is SF is ook hard gedaald hoor. Voor 82,50ex btw heb je al een SF165.
En kleiner paneel voor oost/west heeft wel zin in mijn ogen. Dan kun je bij een gelijkblijvende hoogte van de schans een grotere hoek creëren.
http://www.allesoverzonnepanelen.nl/voorwaarden/dakhelling/
@ TS: Weet niet of ie er al staat, maar die mag ook wel in de startpost.
[ Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 09-11-2016 00:12 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Zelf heb ik geen ervaring met geïntegreerde optimizers maar ik heb van andere installateurs gehoord dat ze sneller stuk gaan door gebrek aan koeling en de installateur moet het dan weer oplossen/vervangen. (meestal een hoop werk/tijd wat alleen maar geld kost)Laro schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:14:
Excuses voor de herhaling; ik zit met een doorslaggevend vraagje.
Ik moet enkel nog kiezen tussen JA 285Wp panelen met een losse optimizer, of met een geïntegreerde optimizer. 1 aanbieder kiest bewust losse delen, omdat hij de optimizer niet in een hete omgeving wil plaatsen. De optimizer is overigens geschikt voor temperaturen tot 85 graden.
Het systeem met 12 panelen is 350 euro goedkoper als ik voor de geintegreerde optimizers ga.
Het argument temperatuur-electronica klinkt aannemelijk, maar 350 euro verschil is ook niet niks.
Graag jullie mening.
Sommige installateurs zijn daarom gestopt met aanbieden van geïntegreerde optimizers.
www.sunsolar.nl
Is dat specifiek voor schuine daken?
Met een plat dak heb je vaak vrije ruimte onder de panelen, al blijven ze wel dicht op de hittebron zitten..
Met een plat dak heb je vaak vrije ruimte onder de panelen, al blijven ze wel dicht op de hittebron zitten..
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Op deze site staat een filmpje waarop het wisselen tussen geintegreerde optimizers en normale setup vrij eenvoudig gaat.
LINK
Het lijkt erop of het deksel niet dicht tegen het paneel aan zit, wat er wel gunstig uit ziet.
Hoewel ik niet super sceptisch ben, heb ik ook niet zo'n zin om een proefkonijn te zijn.
De installatie doe ik zelf, en dus moet je bij garantie het defecte component ook zelf demonteren. Een losse optimizer is inderdaad makkelijker vervangen.
Wel vervelend dat het prijsverschil toch best groot is.
LINK
Het lijkt erop of het deksel niet dicht tegen het paneel aan zit, wat er wel gunstig uit ziet.
Hoewel ik niet super sceptisch ben, heb ik ook niet zo'n zin om een proefkonijn te zijn.
De installatie doe ik zelf, en dus moet je bij garantie het defecte component ook zelf demonteren. Een losse optimizer is inderdaad makkelijker vervangen.
Wel vervelend dat het prijsverschil toch best groot is.
Dat kan ik me goed voorstellen. Die SE optimizers worden sowieso toch al aardig warm? Tigo werkt ook veel met geïntegreerde optimizers, maar daar heb ik echt nog 0 problemen mee gehad en er ruim 300 van geplaatst. Echter verkies ik zelf toch losse optimizers van Tigo, omdat het qua werkvoorbereiding gewoon veel makkelijker is.SolarKing schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:34:
[...]
Zelf heb ik geen ervaring met geïntegreerde optimizers maar ik heb van andere installateurs gehoord dat ze sneller stuk gaan door gebrek aan koeling en de installateur moet het dan weer oplossen/vervangen. (meestal een hoop werk/tijd wat alleen maar geld kost)
Sommige installateurs zijn daarom gestopt met aanbieden van geïntegreerde optimizers.
Normaliter moet je elke optimizer scannen en via een portal aan een paneel koppelen. Dat is nogal onhandig als je op een dak staat. Nu hebben we wel zo'n scanner met geheugen, maar ook dat is foutgevoelig. Met losse optimizers kan ik met een bakkie koffie rustig de installatie al intekenen en de optimizers nummeren op volgorde.
Verwijderd
voor iemand hier die optimizers heeft geplaatst , is dit nu rendabel geweest of leuk dat je wat extra kwh opwekt maar eigenlijk niet rendabel in de praktijk tov bijv nog 1 of 2 paneeltjes extra plaatsen
Ik snap je houding. Echter gaat het hier niet op.frk123 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 21:51:
hier is de geintegreerde optimizer uit te schakelen met een hardware matige schakelaar achterop. Dan kan er gewoon een optimizer of micro omvormer achter en zou het paneel zelfs in serie weer kunnen omdat het dan gewoon weer een paneel is.
Ik begrijp dat iedereen wat wilt roepen maar check eerst even of je verhaal wel klopt.
Ik zou allebei een goede keuze vinden.
Voordeel geintegreerd:
Minder stekkerverbindingen
Nogsteeds 25 jaar garantie op de optimizer.
Gaat deze stuk krijg je vervanging en schakelen ze de interne uit. Paneel eigen garantie.
Goedkoper.
Nadeel:
Temperatuur(letop dit kan ik nergens terug vinden dus dit lijkt een verkooptruc)
Kan iemand me een link geven dat geintegreerde optimizers meer last hebben van temperatuur?
Een losse optimizer zit namelijk even dicht op het paneel?
Volgens mij ligt die onhandigheid puur aan jezelf.DjVe schreef op woensdag 09 november 2016 @ 08:52:
[...]
Dat kan ik me goed voorstellen. Die SE optimizers worden sowieso toch al aardig warm? Tigo werkt ook veel met geïntegreerde optimizers, maar daar heb ik echt nog 0 problemen mee gehad en er ruim 300 van geplaatst. Echter verkies ik zelf toch losse optimizers van Tigo, omdat het qua werkvoorbereiding gewoon veel makkelijker is.
Normaliter moet je elke optimizer scannen en via een portal aan een paneel koppelen. Dat is nogal onhandig als je op een dak staat. Nu hebben we wel zo'n scanner met geheugen, maar ook dat is foutgevoelig. Met losse optimizers kan ik met een bakkie koffie rustig de installatie al intekenen en de optimizers nummeren op volgorde.
As je de qr codes op een plattegrondje plakt, op een a4 dus en dan heb je een mooi plattegrond.
Kan jij bevestigen dat se optimizers meer problemen hebben of worden ze gewoon meer gebruikt dan tigo?
Ik vind "makkelijker" geen argument in deze om we of niet se te gebruiken imho.
Se heeft zich bewezen goed te zijn en met 25 jaar product garantie vind ik dat helemaal top.
Wat doet tigo met garantie?
Ja ik ben ietwat pro se
Dit is natuurlijk een non-argument. 25 Jaar garantie geven bewijst nog niets qua kwaliteit.ApC_IcE schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:53:
[...]
Se heeft zich bewezen goed te zijn en met 25 jaar product garantie vind ik dat helemaal top.
Begrijp met niet verkeerd: Ik heb ook 20 jaar garantie op mijn APS-en, maar ik beoordeel de waarde daar wel van na die 20 jaar.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Helaas is je bewering niet waar indien er sprake is van een woning met schuld (Hypotheek bijvoorbeeld) waarbij een hogere rente gevraagd wordt dan de 1,6% van de duurzaamheidslening. Als je bijvoorbeeld 10K hebt liggen kan je natuurlijk kiezen voor geen lening. Slimmer is om de 10K in je hypotheek af te lossen en wel een duurzaamheidslening te nemen. Je ruilt dan eigenlijk een stuk hypotheek om voor een lening met in veel gevallen lagere maandlasten. Dit zie je dus elke maand terug. De totale schuld neemt niet toe, maar kost je minder per maand én je hebt zonnepanelen die ook nog iets zouden moeten opleverenJerrythafast schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 10:27:
[...]
[afbeelding]
Bij een lening hoort wel een disclaimer![]()
Als je het gelijk kunt opbrengen is dat altijd voordeliger. En als je het niet gelijk kunt opbrengen is een duurzaamheidslening een mooie optie, maar houd wel je financiële buffers in de gaten. Realiseer je dat het jaren duurt voor je je investering hebt terugverdiend.
Goed laten voorlichten door een financieel adviseur is natuurlijk nooit verkeerd en uit de ervaring verdienen die twee uur investering zichzelf in no-time terug.
Memento mori
Hmm goede tip.. Alleen woon ik in en armlastige gemeente (Almere) en zoeken naar een duurzaamheidslening levert maar een ding op:Bob-B190 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:59:
[...]
Helaas is je bewering niet waar indien er sprake is van een woning met schuld (Hypotheek bijvoorbeeld) waarbij een hogere rente gevraagd wordt dan de 1,6% van de duurzaamheidslening. Als je bijvoorbeeld 10K hebt liggen kan je natuurlijk kiezen voor geen lening. Slimmer is om de 10K in je hypotheek af te lossen en wel een duurzaamheidslening te nemen. Je ruilt dan eigenlijk een stuk hypotheek om voor een lening met in veel gevallen lagere maandlasten. Dit zie je dus elke maand terug. De totale schuld neemt niet toe, maar kost je minder per maand én je hebt zonnepanelen die ook nog iets zouden moeten opleveren. Verder is het zo dat de lening van 1,6% lager is dan de besparing per maand op je energielasten. Er is dus geen terugverdientijd, want je houdt op dit verschil vanaf maand 1 over ((rente+aflossing)-energiebesparing).
http://www.themanieuws.nl/app/publication/IALM161/3493
Deze linkt naar:
http://almeregeeftenergie.almere.nl/
Helaas weinig te vinden of het aan te vragen is en per wanneer:
Het college van B en W heeft in november ingestemd met een nieuw voorstel voor de uitwerking van het Energiefonds Almere. Dit voorstel is tot stand gekomen naar aanleiding van een initiatiefvoorstel van de VVD en D66. Het voorstel wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.
Duurzaamheidslening
De duurzaamheidslening is bedoeld voor Almeerse bewoners. In totaal is er 3 miljoen euro beschikbaar voor de duurzaamheidsleningen. De leningen hebben een vaste lage rente (ongeveer 1,6%) en een looptijd van 10 tot 15 jaar. Met de duurzaamheidslening kunnen woningeigenaren en huurders van bestaande woningen en particulier opdrachtgevers van nieuwbouwwoningen, onder voorwaarden, tussen de €2.500 en € 25.000 lenen om specifieke energie-verbetermaatregelen te realiseren.
[ Voor 24% gewijzigd door jacovn op 09-11-2016 11:23 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Probeer jij maar eens met deze temperaturen maar eens zo'n barcode op een vel papier te plakken. Een scanner is dan een uitkomst, maar als je daar een foutje mee maakt, kan je naderhand weer het dak op. Vandaar: losse optimizers werken fijner. Ik kan het éénvoudig houden voor de jongens op het dak en de kans op fouten is zo nihil. Qua werking heb ik inderdaad nog geen enkele defecte Tigo optimizer gehad (wel een defecte MMU door blikseminslag). Qua gebruikersgemak is SE echt wel handiger. Dat achteraf moeten invoeren van de serienummers, de trage discovery en bediening van de MMU/CloudConnect en het matige bereik van de antennes (gateway) op het dak is gewoon onhandig.ApC_IcE schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:53:
[...]
Volgens mij ligt die onhandigheid puur aan jezelf.
As je de qr codes op een plattegrondje plakt, op een a4 dus en dan heb je een mooi plattegrond.
Kan jij bevestigen dat se optimizers meer problemen hebben of worden ze gewoon meer gebruikt dan tigo?
Ik vind "makkelijker" geen argument in deze om we of niet se te gebruiken imho.
Ja ik ben ietwat pro se
Toch werken wij bewust met Tigo, omdat je alle merken omvormers kan gebruiken en dus niet gebonden bent aan één fabrikant. Lange garanties zeggen niets zonder harde cijfers. 25 jaar is leuk, maar SE bestaat 7/8 jaar? Je hoort (ook hier) toch regelmatig dat SE optimizers defect raken, dus zo duurzaam lijkt het niet opgezet. Tigo geeft gewoon 10 jaar garantie. Meer dan zat.
Ik vind dat lange garanties pas echt een verkoopargument mag zijn als je ook kan laten zien dat je product niet tot nauwelijks kapot gaat. Neem bijvoorbeeld Enphase. Die hebben over de afgelopen 10 jaar meer dan een miljoen omvormers geplaatst met een uitvalpercentage van nog geen 1%. Daar vind ik 20 jaar garantie echt een verkoopargument.
Waar kopen jullie je tigo materiaal want ik vind maar bar weinig online verkoop adressen?DjVe schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:00:
[...]
Probeer jij maar eens met deze temperaturen maar eens zo'n barcode op een vel papier te plakken. Een scanner is dan een uitkomst, maar als je daar een foutje mee maakt, kan je naderhand weer het dak op. Vandaar: losse optimizers werken fijner. Ik kan het éénvoudig houden voor de jongens op het dak en de kans op fouten is zo nihil. Qua werking heb ik inderdaad nog geen enkele defecte Tigo optimizer gehad (wel een defecte MMU door blikseminslag). Qua gebruikersgemak is SE echt wel handiger. Dat achteraf moeten invoeren van de serienummers, de trage discovery en bediening van de MMU/CloudConnect en het matige bereik van de antennes (gateway) op het dak is gewoon onhandig.
Toch werken wij bewust met Tigo, omdat je alle merken omvormers kan gebruiken en dus niet gebonden bent aan één fabrikant. Lange garanties zeggen niets zonder harde cijfers. 25 jaar is leuk, maar SE bestaat 7/8 jaar? Je hoort (ook hier) toch regelmatig dat SE optimizers defect raken, dus zo duurzaam lijkt het niet opgezet. Tigo geeft gewoon 10 jaar garantie. Meer dan zat.
Ik vind dat lange garanties pas echt een verkoopargument mag zijn als je ook kan laten zien dat je product niet tot nauwelijks kapot gaat. Neem bijvoorbeeld Enphase. Die hebben over de afgelopen 10 jaar meer dan een miljoen omvormers geplaatst met een uitvalpercentage van nog geen 1%. Daar vind ik 20 jaar garantie echt een verkoopargument.
1 PVoutput . Dongen NB
In omgeving Nijmegen zijn verschillende groothandels die dit leveren hoor
Alles op een rijtje (budget, wensen, tvt, toekomst etc.) te hebben gezet hebben we gekozen voor alleen PV.SeeS schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:47:
[...]
(excuses voor offtopic maar dit wil ik even kwijt)
Eerlijk gezegd heb je mij toch getriggerd me je warmtepomp opmerking. Op dit moment is ons gasverbruik ongeveer 1060 m3. Echter hebben wij op de 1ste en 2de verdieping geen verwarming. We hebben afgelopen winter gemerkt dat dit toch net even te koud is voor de kinderen. De bedoeling is dan ook dat we het daar ook aangenamer willen maken.
Ik ga mijn plan / budget herzien en zal mij ongetwijfeld in een ander topic (ook) melden.
edit: in de zin van wat zijn nog meer mogelijkheden en uiteraard kijk ik ook naar TVT van de PV en pomp).
23 SF 170 (3910 Wp) icm SMA 3600 TL (geen verschil in prijs met de 3000 TL) wat ons verbruik zal dekken.
Ai, dat is niet zulk best nieuws in het AD. Onze eurocommissaris Frans Timmermans wil een verbod op zonnepanelen. De PvdA is dus ook niet zo'n erg goede partij vwb de verduurzaming van de maatschappij.

Dat wordt hamsteren, gelukkig heb ik er nog een paar in de kelder staan.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Stroom vretende zonnepanelen, al jaren een bron van ergernisdrielp schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:40:
Ai, dat is niet zulk best nieuws in het AD. Onze eurocommissaris Frans Timmermans wil een verbod op zonnepanelen. De PvdA is dus ook niet zo'n erg goede partij vwb de verduurzaming van de maatschappij.
[afbeelding]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Niet alleen in het AD, ook de TPO heeft het over zonnepanelen: http://politiek.tpo.nl/20...an-onzuinige-waterkokers/thido schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:50:
[...]
Stroom vretende zonnepanelen, al jaren een bron van ergernis
(het zou toch sterk zijn dat dit een typfout is
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dus wel. Veel media doet gewoon copy/paste met de berichten van het ANP (en andere persagentschappen). En dan krijg je dus dit soort idiote verschijnselen.drielp schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:54:
[...]
(het zou toch sterk zijn dat dit een typfout is. Copy/paste in berichtgeving, daar heb ik geen beeld bij).
[ Voor 4% gewijzigd door TFHfony op 09-11-2016 12:57 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Zonnebanken?Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:58:
zonnepanelen ==> autocorrect ehhh geen optie wat het dan moet zijn
Wel treurig dat dit klakkeloos wordt gepubliceerd
[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-11-2016 13:04 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Wat is er zo onzuinig aan een waterkoker?
Welke andere conventionele middelen zijn zuiniger om water te koken?
Of gaat het hier enkel over een aantal slecht uitgevoerde designs/modellen?
Juist... Goede vraag... Maar ook weer zo'n issue met de media.Slonzo schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:30:
Ze gaan alle genoemde zaken ook niet verbieden, maar er komen wel eisen aan efficiency. That's it. Maar dat maakt geen interessante krantenkop ;-)
Lang leve de Nederlandse media...
Inderdaad...een waterkoker zal een efficiëntie hebben van zo'n 97% ofzo? Wil je dat ding nog gaan isoleren om die laatste % eruit te persenSlonzo schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:30:
een voorbeeld:Slonzo schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:30:
vraag je eerst af wat is een waterkoker.
daar onder valt ook de koffie zetter zoals dit model:
https://www.bol.com/nl/p/...pparaat/1004004006938955/
lekker goedkoop, maar o zo slecht voor het verbruik.
een glazen pot isoleert vrijwel 0,0 dus lekker veel gebruik door het warm houd plaatje.
daar is makkelijk een 80% energie besparing te realiseren.
voor de gewone man bespaart dit eigenlijk erg weinig, maar als je een paar miljard van die apparaten in Europa hebt dan gaat het wel hard aan tikken.
edit:
is eigenlijk het zelfde als wat Europa doet met stofzuigers.
dat was ook al zo een geniale zet, die alleen erg slecht werd begrepen door de gewone man.
maar goed zelfs techneuten hier snappen het vaak niet, gezien de berichten er over.
[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 09-11-2016 13:50 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In dit artikel hebben ze het inderdaad over zonnebanken. 
http://www.ad.nl/economie...30-euro-schelen~a52cea01/
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Hmm... Het lijkt me dat dit nogal specifiek naar dé waterkoker gericht is. Maar ik kan verkeerd zijnmigjes schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:45:
een voorbeeld:
vraag je eerst af wat is een waterkoker.![]()
daar onder valt ook de koffie zetter zoals dit model:
edit:
is eigenlijk het zelfde als wat Europa doet met stofzuigers.
Het stofzuigervoorbeeld schoot me inderdaad ook al te binnen, maar dat was een iets duidelijker verhaal.
TFHfony schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:31:
Ze gaan alle genoemde zaken ook niet verbieden, maar er komen wel eisen aan efficiency. That's it.
Ah, dat is al een heel ander verhaal... Al vraag ik me ook weer af waar die 330 euri in godsnaam vandaan komt; wie kookt thuis in godsnaam water (of zonnebankt) voor ~1500 à ~2000kWh?adjego schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:54:
In dit artikel hebben ze het inderdaad over zonnebanken.
[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 09-11-2016 14:05 ]
in een berichtgeving waarbij het verschil tussen zonnebanken en zonnepanelen al niet duidelijk zijn.Slonzo schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:04:
[...]
Hmm... Het lijkt me dat dit nogal specifiek naar dé waterkoker gericht is. Maar ik kan verkeerd zijn
Het stofzuigervoorbeeld schoot me inderdaad ook al te binnen, maar dat was een iets duidelijker verhaal.
Ah, dat is al een heel ander verhaal... Al vraag ik me ook weer af waar die 330 euri in godsnaam vandaan komt; wie kookt thuis in godsnaam water (of zonnebankt) voor ~1500 à ~2000kWh?
(veel copy/past, geen journalistiek, belachelijk voor woorden eigenlijk, word de massa echt zo stom in Europa.
kun je alles op van allerlei manieren uitleggen en is niks verkeerd
maar een 1500-2000kWh, mmm.
dat kan wel, soms zie je hier mensen die panelen aanleggen en dan pas eens goed gaan kijken wat er te bezuinigen is in het huishouden, en die hebben dan in eens een overschot van 1500-2000kWh.
dus zo heel vreemd hoeft dit niet te zijn, misschien een beetje overdreven, maar ja dat is ook politiek.
(ik merk het zelf eigenlijk nu langzaam ook, veel apparatuur heeft nu een sluipverbruik van minder als 1,5W.
en die is ook met de stofzuiger wet ingevoerd, dus werken doet het wel.
maar er is veel tijd nodig voor dat het echt grote effecten gaat hebben, mensen kunnen niet al hun apparatuur zo maar even vervangen.
maar vergis je niet Europa werkt niet met kleine cijfers, het gaat in Europa over de grote massa.
en die pakken ze zo wel goed aan.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hi zonnepaneelnerds, kunnen jullie hier even je mening achterlaten. Tnx
:
Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?
Heb je nog niet genoeg positieve reacties dan?Femme schreef op woensdag 09 november 2016 @ 14:36:
Hi zonnepaneelnerds, kunnen jullie hier even je mening achterlaten. Tnx:
Waterkokers aanpakken en de Quooker (die aan een behoorlijke opmars bezig is) lekker laten zoals hij is... Timmerfrans op zijn best
Nu begint het wel goed te lopenprein2 schreef op woensdag 09 november 2016 @ 15:31:
[...]
Heb je nog niet genoeg positieve reacties dan?
Van SE krijg je netjes 100 euro voor het vervangen van een defecte optimizer als installateur. Dat lijkt me een redelijke vergoeding en dus een slecht argument om iets niet meer te verkopen.SolarKing schreef op woensdag 09 november 2016 @ 00:34:
[...]
Zelf heb ik geen ervaring met geïntegreerde optimizers maar ik heb van andere installateurs gehoord dat ze sneller stuk gaan door gebrek aan koeling en de installateur moet het dan weer oplossen/vervangen. (meestal een hoop werk/tijd wat alleen maar geld kost)
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dit is een optie: http://www.omroepbrabant....ruim+twee+ton+binnen.aspx
DjVe schreef op woensdag 09 november 2016 @ 13:41:
[...]
Inderdaad...een waterkoker zal een efficiëntie hebben van zo'n 97% ofzo? Wil je dat ding nog gaan isoleren om die laatste % eruit te persen
12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW
Geef mij maar geen defecte optimizers dan die 100 euro vergoeding. Op een schuindak dekt dat natuurlijk totaal niet de kosten voor het erheen rijden, steiger opstellen, panelen losmaken/vervangen enz en weer terug naar huis. Daarnaast komt ook nog die administratierompslomp bij kijken om die vergoeding bij SolarEdge op te eisen. Daarnaast eisen ze ook nog dat je elke 2 jaar die installateurscertificaat haalt anders geen vergoeding voor vervanging dus komende 25 jaar moet ik elke 2 jaar op curses bij SolarEdge anders geen vergoeding. Een eindklant krijgt sowieso al helemaal geen vergoeding, ook niet als de installateur failliet is of geen thuis meer geeft of de klant zelf geïnstalleerd heeft.No Hands schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:42:
[...]
Van SE krijg je netjes 100 euro voor het vervangen van een defecte optimizer als installateur. Dat lijkt me een redelijke vergoeding en dus een slecht argument om iets niet meer te verkopen.
Ik blijf SolarEdge natuurlijk wel verkopen want het is een geweldige systeem bij wat grotere installaties met schaduw maar ik hou het zelf bij losse optimizers en niet geïntegreerde. Verder probeer ik ook de optimizers zo laag mogelijk te plaatsen om er makkelijker bij te kunnen bij uitval.
www.sunsolar.nl
De garantievoorwaarden van Solar Edge zegt het volgende:
This SolarEdge Technologies Ltd. Limited Warranty covers defects in workmanship and materials of the
below-listed products for the applicable warranty period set out below:
Power optimizers: 25 years commencing on the earlier of: (i) 4months from the date the power optimizers
are shipped from SolarEdge; and (ii) the installation of the power optimizers, provided, however, that for the
module embedded power optimizers (CSI and OPJ models), the Warranty Period shall not exceed the
maximum of (1) the module product warranty and (2) the module power warranty periods provided by the applicable module manufacturer.
JA solar geeft 10 jaar garantie op het product, en 25 jaar 90% vermogensgarantie.
Als ik de bovenstaande garantie van SE lees, dan is de garantie van de optimizer het hoogste aantal jaren van ofwel de productgarantie ofwel de vermogensgarantie. In dit geval is het feit dat de optimizer embedded is dus geen beperking van de garantie.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een installateur liever losse componenten installeert, zodat er in geval van garantie minder werk te verrichten valt. Ik ben particulier, en installeer zelf. Als ik aanspraak moet maken op de garantie dan vind ik het niet erg om nu 1 of 3 uur bezig te zijn om het product te demonteren.
Al met al ben ik er nog steeds niet over uit. Tigo verliest het voor mij een beetje, omdat de verkrijgbaarheid in webshops laag is.
This SolarEdge Technologies Ltd. Limited Warranty covers defects in workmanship and materials of the
below-listed products for the applicable warranty period set out below:
Power optimizers: 25 years commencing on the earlier of: (i) 4months from the date the power optimizers
are shipped from SolarEdge; and (ii) the installation of the power optimizers, provided, however, that for the
module embedded power optimizers (CSI and OPJ models), the Warranty Period shall not exceed the
maximum of (1) the module product warranty and (2) the module power warranty periods provided by the applicable module manufacturer.
JA solar geeft 10 jaar garantie op het product, en 25 jaar 90% vermogensgarantie.
Als ik de bovenstaande garantie van SE lees, dan is de garantie van de optimizer het hoogste aantal jaren van ofwel de productgarantie ofwel de vermogensgarantie. In dit geval is het feit dat de optimizer embedded is dus geen beperking van de garantie.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een installateur liever losse componenten installeert, zodat er in geval van garantie minder werk te verrichten valt. Ik ben particulier, en installeer zelf. Als ik aanspraak moet maken op de garantie dan vind ik het niet erg om nu 1 of 3 uur bezig te zijn om het product te demonteren.
Al met al ben ik er nog steeds niet over uit. Tigo verliest het voor mij een beetje, omdat de verkrijgbaarheid in webshops laag is.
Dit is voor jou een non argument. Ik vind dit wel belangrijk.TFHfony schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:58:
[...]
Dit is natuurlijk een non-argument. 25 Jaar garantie geven bewijst nog niets qua kwaliteit.
Begrijp met niet verkeerd: Ik heb ook 20 jaar garantie op mijn APS-en, maar ik beoordeel de waarde daar wel van na die 20 jaar.
Je hebt die APS misschien ook gekocht omdat ze 20 jaar geven. Of had je voor dezelfde prijs een minder bekend merk genomen met minder garantie? laten we zeggen 10 jaar?
Nogmaals ik begrijp dat iets lastiger is om te monteren. Ik heb het erover dat dat niet de oorzaak is om iets wel of niet te doen in dit geval. Of je nou een scanner gebruikt of niet dat maakt voor mij als klant toch helemaal niets uit? Ik wil voor mijn budget een goed systeem. Solar Edge voldoet daar aan. Ik hoef geen ander type optimizers aangezien voor mij het eindresultaat en de prijs bepalend zijn. Je geeft zelf al aan dat het gebruiksgemak hoger is bij SE. Dus keuze gemaakt.DjVe schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:00:
[...]
Probeer jij maar eens met deze temperaturen maar eens zo'n barcode op een vel papier te plakken. Een scanner is dan een uitkomst, maar als je daar een foutje mee maakt, kan je naderhand weer het dak op. Vandaar: losse optimizers werken fijner. Ik kan het éénvoudig houden voor de jongens op het dak en de kans op fouten is zo nihil. Qua werking heb ik inderdaad nog geen enkele defecte Tigo optimizer gehad (wel een defecte MMU door blikseminslag). Qua gebruikersgemak is SE echt wel handiger. Dat achteraf moeten invoeren van de serienummers, de trage discovery en bediening van de MMU/CloudConnect en het matige bereik van de antennes (gateway) op het dak is gewoon onhandig.
Neemt niet weg dat ik niet bekend ben met Tigo dus daar zal jij meer ervaring in hebben.
Ik ken heel veel mensen met PV systemen en alleen hier zie ik iets over Tigo.
Bij geen enkele leverancier die ik in Noord Holland heb gesproken werd het opgenoemd.
Wat is de verhouding? hoeveel projecten plaats je ongeveer met SE en hoeveel met Tigo?
Dan kunnen we de boel een beetje vergelijken. Of is de keuze bij jullie voor Tigo ivm de onhandigheden van SE voor jullie?
Welke merken omvormers werken samen met Tigo optimizers behalve Solar Edge?
De opmerking dat 25 jaar voor jou niet belangrijk is omdat ze maar 7/8 jaar bestaan?
Hoelang mag een bedrijf bestaan om dat wel te geven?
Tigo bestaat namelijk niet veel langer en de 10 jaar vind je dan prima.
Misschien ben ik te positief maar 25 jaar klinkt in ieder geval beter.
Ik begrijp dat je pro Tigo bent en ik pro SE dus ik hoop dat we niet botsen en elkaar respecteren hierin.
Enphase heeft een uitval percentage van 1%. Heb je daar een bron van? Ik kan dit namelijk niet vinden.
Ze hebben op hun eigen website 540.000 staan dus heb je ook een bron van die 1miljoen?
[ Voor 72% gewijzigd door ApC_IcE op 09-11-2016 20:56 ]
Ze zijn gekocht op basis van specs, niet op basis van garantietermijn. Met 10 jaar had ik ze ook gekocht.ApC_IcE schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:44:
[...]
Dit is voor jou een non argument. Ik vind dit wel belangrijk.
Je hebt die APS misschien ook gekocht omdat ze 20 jaar geven. Of had je voor dezelfde prijs een minder bekend merk genomen met minder garantie? laten we zeggen 10 jaar?
Tja, een garantietermijn van een veelvoud van de leeftijd van het bedrijf neem ik wel met een korreltje zout. Wij hebben begin van dit jaar ook niet gekozen voor de garantie-uitbreiding (van 10 naar 20 jaar of zoiets) van de SE omvormer. Als SE dan nog bestaat (wat ik eigenlijk wel verwacht, volgens mij is dat toch een behoorlijk goed lopend bedrijf) komt er wel een nieuwe omvormer met de dan gebruikelijke techniek.
De panelen en omvormers die je nu koopt zijn hopeloos achterhaald tegen de tijd dat de garantietermijn afloopt
De panelen en omvormers die je nu koopt zijn hopeloos achterhaald tegen de tijd dat de garantietermijn afloopt
SE komt nu al met hun nieuwste HD wave omvormers uit. Ik kijk er al naar uit om de eerste te installeren. (komt morgen binnnen) Ze zouden een stuk beter, makkelijker en lichter moeten zijn dan hun huidige omvormers. Ik ben benieuwd.Jerrythafast schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:50:
Tja, een garantietermijn van een veelvoud van de leeftijd van het bedrijf neem ik wel met een korreltje zout. Wij hebben begin van dit jaar ook niet gekozen voor de garantie-uitbreiding (van 10 naar 20 jaar of zoiets) van de SE omvormer. Als SE dan nog bestaat (wat ik eigenlijk wel verwacht, volgens mij is dat toch een behoorlijk goed lopend bedrijf) komt er wel een nieuwe omvormer met de dan gebruikelijke techniek.
www.sunsolar.nl
Goede keuze denk ik.Jerrythafast schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:50:
Over 12 jaar kijk ik wel wat de prijzen dan doen van de SE omvormer.
En daarbij: ik heb geen zin mijn omvormer na 14 jaar (voorbeeld) op te sturen naar een SE punt ergens.
Ze gaan lijkt me eerder stuk in de zomer (met belasting) en dan nog maar de vraag hoelang is ie weg, wat krijg ik er voor terug en hoelang gaat dat mee.
Zijn ze er eindelijk? Die dingen werden vorig jaar in de zomer aangekondigd of zo. Stiekum hoopte ik natuurlijk er al één te bemachtigen destijds maar iedereen offreerde nog gewoon de gebruikelijke exemplaren. Ik lees graag een reviewSolarKing schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:57:
[...]
SE komt nu al met hun nieuwste HD wave omvormers uit. Ik kijk er al naar uit om de eerste te installeren. (komt morgen binnnen) Ze zouden een stuk beter, makkelijker en lichter moeten zijn dan hun huidige omvormers. Ik ben benieuwd.
Ik heb de HD-wave 3000 besteld. Die zijn nu beperkt verkrijgbaar. Als ze echt zo top zijn als ze op de beurs beweren wil niemand die oude versie meer denk ik.Jerrythafast schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:03:
[...]
Zij ze er eindelijk? Die dingen werden vorig jaar in de zomer aangekondigd of zo. Stiekum hoopte ik natuurlijk er al één te bemachtigen destijds maar iedereen offreerde nog gewoon de gebruikelijke exemplaren. Ik lees graag een review
www.sunsolar.nl
Voorlopig is het idd de 3000w die verkijgbaar is, het 'oude' model zal wel langzaam uitlopen om plaats te maken voor de HDwaves.
Die HD modellen zijn inderdaad echt klein en licht. Erg knap gedaan
De SMA SB3000TLST-21 bij m'n zusje geeft aan dat de variator defect is. Leverancier bied een setje incl. tool aan voor €47,90 incl verzending. Betreft volgens hen de MSRW-TV9. Nu ligt het waarschijnlijk aan m'n Google-skills maar wilde even checken of de prijs reëel is maar kan het onderdeel niet vinden? Iemand meer informatie hierover?
Ook op Varistor gezocht, maar geen enkel resultaat met een webshop oid waar je de genoemde set kan bestellen, of zie jij deze wel?
Het is lastiger voor ons, niet voor de eindgebruiker. Wij kiezen echter bewust voor Tigo wegens de technische voordelen. Tigo/Se zijn ongeveer even duur en zijn qua resultaat nagenoeg hetzelfde.ApC_IcE schreef op woensdag 09 november 2016 @ 20:44:
Nogmaals ik begrijp dat iets lastiger is om te monteren. Ik heb het erover dat dat niet de oorzaak is om iets wel of niet te doen in dit geval. Of je nou een scanner gebruikt of niet dat maakt voor mij als klant toch helemaal niets uit? Ik wil voor mijn budget een goed systeem. Solar Edge voldoet daar aan. Ik hoef geen ander type optimizers aangezien voor mij het eindresultaat en de prijs bepalend zijn. Je geeft zelf al aan dat het gebruiksgemak hoger is bij SE. Dus keuze gemaakt.
Ik adviseer sowieso alleen een optimizer systeem als dit echt noodzakelijk is. Ik plaatst liever gewoon een traditioneel systeem, omdat dit ook voor de eindgebruiker veel beter behapbaar is op lange termijn (en het scheelt ook een zak geld). Minder kritische componenten = minder gezeik. Kleine schaduwplekjes los je ook prima op met CIS panelen of een omvormer met schaduwmanagement. Als we dan toch iets moeten doen met optimizers (denk 5 tot 10% van de plaatsingen), dan kies ik eigenlijk alleen maar voor Tigo. Soms Trina Smart panelen met interne optimizer (omdat je daar een mooie lock hebt op de Voc, waardoor je lekker lange strings kan maken), maar meestal gewoon losse optimizers met een willekeurig A-merk 265/290Wp paneel. SE laat ik vrijwel altijd links liggen, tenzij daar echt vraag naar is.Neemt niet weg dat ik niet bekend ben met Tigo dus daar zal jij meer ervaring in hebben.
Ik ken heel veel mensen met PV systemen en alleen hier zie ik iets over Tigo.
Bij geen enkele leverancier die ik in Noord Holland heb gesproken werd het opgenoemd.
Wat is de verhouding? hoeveel projecten plaats je ongeveer met SE en hoeveel met Tigo?
Dan kunnen we de boel een beetje vergelijken. Of is de keuze bij jullie voor Tigo ivm de onhandigheden van SE voor jullie?
Tigo optimizers werken niet op SE. SE werkt alleen op SE en Tigo werkt op alle normale sting omvormers (en je verliest geen garanties). Dat is nou juist het hele punt.Welke merken omvormers werken samen met Tigo optimizers behalve Solar Edge?
De opmerking dat 25 jaar voor jou niet belangrijk is omdat ze maar 7/8 jaar bestaan?
Hoelang mag een bedrijf bestaan om dat wel te geven?
Tigo bestaat namelijk niet veel langer en de 10 jaar vind je dan prima.
Misschien ben ik te positief maar 25 jaar klinkt in ieder geval beter.
Ik begrijp dat je pro Tigo bent en ik pro SE dus ik hoop dat we niet botsen en elkaar respecteren hierin.
Als je lange garanties geeft, dan moet je simpelweg kunnen verantwoorden dat je producten 25 jaar mee gaan. Als het product toch geregeld kapot gaat is die garantie in mijn ogen gewoon "marketing". Dat doet SE overigens niet alleen hoor. Veel (goedkopere) fabrikanten geven belachelijke "garanties" en zodra er claims komen dan wordt het weer een plofBV gevalletje. Nu wil ik niet zeggen dat SE zo werkt, maar samen met het feit dat een SE omvormer alleen vervangen kan worden voor een SE omvormer, is voor mij voldoende reden om dit niet aan te bieden aan mijn klanten. Daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn.
Op de website van Enphase staat dat ze al +/- 13 miljoen omvormers hebben verkocht in 540.000 installaties. Tijdens een training hadden ze het over een uitvalpercentage van minder dan 1% onder 1 miljoen Europese omvormers over de afgelopen 10 jaar . Elke defecte omvormer gaat naar een lab in Lyon en wordt daar helemaal uit elkaar gehaald en onderzocht. Net als bij SE geeft Enphase een vergoeding om defecte producten te vervangen.Enphase heeft een uitval percentage van 1%. Heb je daar een bron van? Ik kan dit namelijk niet vinden.
Ze hebben op hun eigen website 540.000 staan dus heb je ook een bron van die 1miljoen?
Ik probeerde ook eens te Googlen met 'SMA varistor' en voila, het gaat om een kit met 3 varistors in een houder en een tool om deze uit te wisselen.Niek_ schreef op donderdag 10 november 2016 @ 03:20:
De SMA SB3000TLST-21 bij m'n zusje geeft aan dat de variator defect is. Leverancier bied een setje incl. tool aan voor €47,90 incl verzending. Betreft volgens hen de MSRW-TV9. Nu ligt het waarschijnlijk aan m'n Google-skills maar wilde even checken of de prijs reëel is maar kan het onderdeel niet vinden? Iemand meer informatie hierover?
De losse onderdelen zullen goedkoper zijn, maar dit geheel incl. verzendkosten lijkt me redelijk.
Het is wel handig als iemand met een elektrische achtergrond het werk doet en zich zelf niet elektrocuteert
[dirty statistics]DjVe schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:06:
[...]
Op de website van Enphase staat dat ze al +/- 13 miljoen omvormers hebben verkocht in 540.000 installaties. Tijdens een training hadden ze het over een uitvalpercentage van minder dan 1% onder 1 miljoen Europese omvormers over de afgelopen 10 jaar .
13 miljoen/540 duizend = gem systeemgrootte van 24 omvormers.
uitval 0,5% => binnen 10 jaar heeft 1 op de 8 een probleempje gehad
[/dirty statistics]
Mooi
Ik heb eigenlijk geen idee van wat de uitval is bij andere systemen of componenten.
[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 10-11-2016 09:35 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bij SMA zelf kost het ook ongeveer 50 euro.Speedy-Andre schreef op donderdag 10 november 2016 @ 09:23:
[...]
Ik probeerde ook eens te Googlen met 'SMA varistor' en voila, het gaat om een kit met 3 varistors in een houder en een tool om deze uit te wisselen.
De losse onderdelen zullen goedkoper zijn, maar dit geheel incl. verzendkosten lijkt me redelijk.
Het is wel handig als iemand met een elektrische achtergrond het werk doet en zich zelf niet elektrocuteert
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik weet niet hoe oud de omvormer is maar controleer voor de zekerheid wel even de open klemspanning van de zonnepanelen installatie. Meestal gaan de varistoren namelijk niet zo maar defect.Niek_ schreef op donderdag 10 november 2016 @ 03:20:
Meestal is dit te wijten aan overspanning op de ingang van de omvormer.
Wel een teken dat hij zijn werk goed heeft gedaan en niet de condensator bank die meestal rechtstreeks aan de ingang zit heeft laten ontploffen.
Maar nogmaals wel even de open klemspanning nameten.
Jaren geleden waren er Philips omvormers van 300 en 500W, met een omwissel aktie.
Zie : http://www.zonnestroompro...lips_recall_inverters.pdf
Heeft iemand ervaring met zulke omvormers? Ik kwam er eentje op MP tegen en aan de hand van het serienummer lijkt dat zo'n specifiek geval. Maar deze werkt, nu 10 jaar later, wel gewoon.
Zie : http://www.zonnestroompro...lips_recall_inverters.pdf
Heeft iemand ervaring met zulke omvormers? Ik kwam er eentje op MP tegen en aan de hand van het serienummer lijkt dat zo'n specifiek geval. Maar deze werkt, nu 10 jaar later, wel gewoon.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Vandaag zijn de panelen geplaatst, fototje:

En ik ben vanaf nu ook te volgen op pvoutput
Mag alleen nog niet lid worden van het Tweakers team, moet eerst een paar dagen data verzamelen

Mag alleen nog niet lid worden van het Tweakers team, moet eerst een paar dagen data verzamelen
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5
Waarom heb je geen 5kW omvormer gekozen?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Om in de toekomst uitbreiding makkelijker te maken. Dat schuurtje dat je ziet, staat niet zo heel lang meer is de verwachting. Een nieuwe schuur met een schuin dak inclusief paneeltjes is dan een mooie oplossing. Nu kan ik trouwens ook nog piekjes meepakken die er mochten komen. Kan de andere kant van het dak trouwens ook volgooien!
Netjes! PVoutput gekoppeld met een RPI neem ik aan?Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:21:
Ja, gisteren de RPI geconfigureerd en hij upload netjes de data naar PVoutput, het is zonnig dus het werkt nu goed! Helaas staat de zon laag en hangt hij achter de bomen, ahja iedere watt is er één!Joepla schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:17:
[...]
Netjes! PVoutput gekoppeld met een RPI neem ik aan?
Je kan nog eens kijken of optitrac aan of optitrac uit, nog wat opleverd.Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:33:
[...]
Ja, gisteren de RPI geconfigureerd en hij upload netjes de data naar PVoutput, het is zonnig dus het werkt nu goed! Helaas staat de zon laag en hangt hij achter de bomen, ahja iedere watt is er één!
Maar dan moet je twee identieke zonnige dagen hebben.
Ik verwacht geen verschil, vanwege de parallele strings van SF.
Ik heb hier last van de waterdamp die uit die schoorstenen komt, waar men gas verbrand.
Heb je de buren nog niet kunnen overtuigen een warmtepomp te nemen?AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:42:
[...]
Je kan nog eens kijken of optitrac aan of optitrac uit, nog wat opleverd.
Ik heb hier last van de waterdamp die uit die schoorstenen komt, waar men gas verbrand.
Zou het kunnen proberen, misschien in het voorjaar wanneer er zonnige dagen zijn en het weer een beetje hetzelfde is. Het is trouwens aangesloten in 5x6 strings. De schaduw staat nu op de onderste panelen. Is het max vermogen in watt wat ik nu zou kunnen verwachten 5000watt ? Of hoe moet ik dat precies zien?AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:42:
[...]
Je kan nog eens kijken of optitrac aan of optitrac uit, nog wat opleverd.
De ene buur, komt stroom tekort, vanwege een e-golf en een "i don't care" mentaliteit.Jerrythafast schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:47:
[...]
Heb je de buren nog niet kunnen overtuigen een warmtepomp te nemen?Jouw beide buren hebben immers hun daken ook mooi gevuld met PV...
De andere buur heeft maar net genoeg PV (vanwege dakkapel) om het jaarverbruik net te halen.
En mijn "verbouwing" schrikt ze ook af denk ik.
Dat ga je nu bij lange niet halen...Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:48:
[...]
Zou het kunnen proberen, misschien in het voorjaar wanneer er zonnige dagen zijn en het weer een beetje hetzelfde is. Het is trouwens aangesloten in 5x6 strings. De schaduw staat nu op de onderste panelen. Is het max vermogen in watt wat ik nu zou kunnen verwachten 5000watt ? Of hoe moet ik dat precies zien?
Zon is te zwak.
Kijk in april maar weer.
Daar was ik al bang voorAUijtdehaag schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:51:
[...]
Dat ga je nu bij lange niet halen...
Zon is te zwak.
Kijk in april maar weer.
Maandtargets kun je berekenen met PVGIS:Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:54:
[...]
Daar was ik al bang voorStaat trouwens alles goed ingesteld bij mij in PVOutput? Heb laatst bij iemand gezien dat hij / zij maandtargets had ingesteld, maar kan dat niet zo vinden, zou ook niet weten hoe ik dat moet berekenen trouwens..
Iemand tips?
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Even dak opzoeken en je hoeken en systeemgrootte invullen (let op: zuid is 0 graden). Je kunt trouwens de estimated system losses, die standaard op 14% staan, gerust naar 7% ofzo zetten.
In de output tabel kijken in de kolom 'Em' (energie per maand).
Op PVOutput ga je bovenaan naar Your Outputs, dan onder de grafiek naar MORE, Edit Estimates.
Nee joh maart......AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:51:
[...]
Dat ga je nu bij lange niet halen...
Zon is te zwak.
Kijk in april maar weer.
Alfons had jij die vier panelen op dakkapel liggen met beton voet of was dat iemand anders?
1 PVoutput . Dongen NB
Die landscape panelen rechts zijn eigenlijk niet volgens de handleiding van SF gemonteerd. De montagerailzen hadden vertikaal moeten zijn en aan de lange zijde van paneel bevestigen.Zanzibar-1337 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 19:21:
Vandaag zijn de panelen geplaatst, fototje:
[afbeelding]
www.sunsolar.nl
Dat was bij de buren inderdaad. Leverancier hierboven.reneeke1970 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:04:
[...]
Nee joh maart......
Alfons had jij die vier panelen op dakkapel liggen met beton voet of was dat iemand anders?
https://www.mupload.nl/img/9snk8atycn4y5.jpg
https://www.mupload.nl/img/wdo4p1osshjrk.jpg
Aha, kan het kwaad? Zitten volgens mij wel goed vast op het dak.SolarKing schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:16:
[...]
Die landscape panelen rechts zijn eigenlijk niet volgens de handleiding van SF gemonteerd. De montagerailzen hadden vertikaal moeten zijn en aan de lange zijde van paneel bevestigen.
Of het kwaad kan weet ik niet maar tegenwoordig zit er een handleiding op de pallet verpakking van SF en daar staat duidelijk in dat het niet mag met tekeningen erbij waarbij een rood kruis door deze manier van bevestigen staat dus als het niet nodig is zoals in dit geval dan waarom toch doen?Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:28:
[...]
Aha, kan het kwaad? Zitten volgens mij wel goed vast op het dak.
www.sunsolar.nl
En zo is dat.Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:33:
[...]
Ja, gisteren de RPI geconfigureerd en hij upload netjes de data naar PVoutput, het is zonnig dus het werkt nu goed! Helaas staat de zon laag en hangt hij achter de bomen, ahja iedere watt is er één!
Als je dit nog even doet, zie je ook je DC parameters van de afzonderlijke velden.
Dank je, moest even het voorbeeld hebben om te laten zienAUijtdehaag schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:19:
[...]
Dat was bij de buren inderdaad. Leverancier hierboven.![]()
https://www.mupload.nl/img/9snk8atycn4y5.jpg
https://www.mupload.nl/img/wdo4p1osshjrk.jpg
1 PVoutput . Dongen NB
Ook maar niet meer verkopen op beton voet twee boven elkaar in landscape dan?????SolarKing schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:36:
[...]
Of het kwaad kan weet ik niet maar tegenwoordig zit er een handleiding op de pallet verpakking van SF en daar staat duidelijk in dat het niet mag met tekeningen erbij waarbij een rood kruis door deze manier van bevestigen staat dus als het niet nodig is zoals in dit geval dan waarom toch doen?
Regels regels pf
1 PVoutput . Dongen NB
Klonk ik onvriendelijk dan? Sorry....AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:13:
Ik pak de popcorn er weer even bij....
Bijna kerst jongens(en meisjes), laten we lief zijn voor elkaar.
(Heel erg OT, ik weet het)
Wil alleen zeggen dat regels gemaakt zijn om te negeren.....
Popcorn pas vanavond bij kaarslicht hoor.....
1 PVoutput . Dongen NB
Gelukt! DankjewelJerrythafast schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:59:
[...]
Maandtargets kun je berekenen met PVGIS:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Even dak opzoeken en je hoeken en systeemgrootte invullen (let op: zuid is 0 graden). Je kunt trouwens de estimated system losses, die standaard op 14% staan, gerust naar 7% ofzo zetten.
In de output tabel kijken in de kolom 'Em' (energie per maand).
Op PVOutput ga je bovenaan naar Your Outputs, dan onder de grafiek naar MORE, Edit Estimates.
Ik heb het gedaan, kreeg alleen een melding: Error: no such table: main.vwDayDataJoepla schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:50:
[...]
En zo is dat.
Als je dit nog even doet, zie je ook je DC parameters van de afzonderlijke velden.
Weet nu niet of het goed is gegaan, even kijken wat ie doet.
Je zit in de verkeerde directory, je moet in smadata zijn, even uit m'n hoofd. Met deze foutmelding werkt het niet.Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:20:
Ik heb het gedaan, kreeg alleen een melding: Error: no such table: main.vwDayData
Weet nu niet of het goed is gegaan, even kijken wat ie doet.
Die keuze geef ik aan de klant. Ze kunnen ook kiezen voor single portrait op een platdak zoals ik het meestal installeer.reneeke1970 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:09:
[...]
Ook maar niet meer verkopen op beton voet twee boven elkaar in landscape dan?????
Regels regels pf
In dit geval was het niet nodig en had de installateur gewoon volgens de regels kunnen doen. Jammer dat sommige eroverheen vallen als je iets aangeeft.
www.sunsolar.nl
Adviezen, tips en richtlijnen van de echte professionals uit de praktijk horen de meeste mensen hier graag langskomen. Dus ga daar vooral mee door.SolarKing schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:02:
[...]
Die keuze geef ik aan de klant. Ze kunnen ook kiezen voor single portrait op een platdak zoals ik het meestal installeer.
In dit geval was het niet nodig en had de installateur gewoon volgens de regels kunnen doen. Jammer dat sommige eroverheen vallen als je iets aangeeft.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Yes dat was het! Morgen even kijken of het goed is verwerkt!Joepla schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:50:
[...]
Je zit in de verkeerde directory, je moet in smadata zijn, even uit m'n hoofd. Met deze foutmelding werkt het niet.
Als je verder geen foutmelding had, kan het eigenlijk niet missen...
Helaas zit het jaargetijde en het weer niet mee, dus even wachten voordat we wat zien verschijnen
Overigens heb ik in de post waarnaar ik eerder verwees, de invertertemperatuur eruit geknutseld. Je kunt dan de omgevingstemperatuur laten weergeven mbv Wunderground weerstations. Op de Help van PVoutput kun je vinden hoe je dat moet instellen.
Als je liever toch je (interne) SMA temp. wilt zien, laat me maar weten. Dan zoek ik even uit hoe je die weer terug kunt krijgen.
Helaas zit het jaargetijde en het weer niet mee, dus even wachten voordat we wat zien verschijnen
Overigens heb ik in de post waarnaar ik eerder verwees, de invertertemperatuur eruit geknutseld. Je kunt dan de omgevingstemperatuur laten weergeven mbv Wunderground weerstations. Op de Help van PVoutput kun je vinden hoe je dat moet instellen.
Als je liever toch je (interne) SMA temp. wilt zien, laat me maar weten. Dan zoek ik even uit hoe je die weer terug kunt krijgen.
Volgens de NUON factuur heeft mijn moeder 4 van deze panelen op het dak liggen.
http://www.isep-engineeri...5%20-%20125%20-%20135.pdf
Nu wil in de 4 inverters (2 kapot) vervangen voor door 1 inverter.
Ik zit te denken aan een
Steca 500 of een Soladin 600.
Qua spanning en WP kunnen deze volgens mij allebei maar welke is nu de beste keuze.
Ik zit te denken aan een
Qua spanning en WP kunnen deze volgens mij allebei maar welke is nu de beste keuze.
[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 15-11-2016 13:15 ]
Een APS YC500i micro omvormer is ook nog een optie met alle 4 panelen parallel aangesloten. (2 parallel per tracker) De spanning is een beetje laag maar zou nog net moeten kunnen.Ernemmer schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:12:
Volgens de NUON factuur heeft mijn moeder 4 van deze panelen op het dak liggen.
Ik zit te denken aan een
De Soladin 600 en Steca 500 gaan er langzamerhand uit en worden ook niet meer geproduceerd zover ik weet.
www.sunsolar.nl
Klopt, volgens de nieuwe NEN1010 mogen die niet meer aangesloten worden en zullen dus langzaam van de markt verdwijnen.
Is er dan weer een wijziging geweest? Eind 2015 is besloten dat tot 2,25A nog op stekker mag en tot 9A op een vaste aansluiting op een bestaande groep.No Hands schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:30:
Klopt, volgens de nieuwe NEN1010 mogen die niet meer aangesloten worden en zullen dus langzaam van de markt verdwijnen.
Ik heb nu een B16/30mA alamat zitten (type A).Andre1973 schreef op zondag 06 november 2016 @ 14:29:
[...]
De meeste nieuwe omvormers laten een 30 mA gewoon in zitten, vooral de oude (sma 1200 etc. met trafo) wilden die nogal een afschakelen, ook met onweer kan dat soms het geval zijn.
Het veiligst is een 16A/100 mA beneden in de MK en dan een 16/30mA in pv verdeler voor de wasmachine en dan een 16A/30mA voor de omvormer. dan is alles veilig ook als je door de leiding die naar boven toe loopt een keer de boor zet. en geen ongewenst afschakelen, waardoor eventueel sabotage in de hand gewerkt word/
Maar wel een dure oplossing. die 100mA zijn vrij duur omdat ze niet veel verkocht worden.
Je kunt ook kiezen om beneden een 16A/30 mA te plaatsen en boven 2x een automaat, nog steeds zit alles achter een ALA van 30, vanwege die wcd. Die verdeler zit er vooral om overstroom (te zware belasting) te voorkomen.
Enige waar je dan kans op hebt is ongewenst afschakelen (omvormer en wasmachine samen geven een aardlek fout, zowel witgoed als omvormers hebben daar een beetje last van) en je weet dan niet wie de boosdoener is, maar dat zal niet vaak voorkomen en dat is zo te traceren.
Mocht het wel te vaak voorkomen kan je de boel nog upgraden.
Volgens de manual van een beoogde inverter (Hosola 3000) zou residual current protection niet required zijn (want ingebouwd) en als ik het toch toepas moet het type B zijn. Dat vind ik een raar verhaal.
Bovendien beweert de manual dat de minimal breaker size 25A is, terwijl:This product can cause a dc current in the external protective earthing conductor.
Where a residual current-operated protective (RCD) or monitoring (RCM) device is
used for protection in a case of direct or indirect contact, only an RCD or RCM of Type
B is allowed on the supply side of this product
Volgens mij ben ik dan met mijn B16 wel veilig.7. The AC output inrush current is 20A with duration time 2us.
8. The maximum output fault current of AC output is below 15mA RMS.
Volgens mij is het allemaal goed nu. Heb de omvormer temperatuur op V5 staan. Zie alleen dat de temperatuur van Wunderground continu blijft doorgaan waardoor je zo'n leeg gedeelte krijgt.. Is daar nog iets voor in te stellen?Joepla schreef op zondag 13 november 2016 @ 00:46:
Als je verder geen foutmelding had, kan het eigenlijk niet missen...
Helaas zit het jaargetijde en het weer niet mee, dus even wachten voordat we wat zien verschijnen![]()
De hosola zelf is inderdaad beveiligd, maar de kabel er naartoe niet, daarom zou ik hem plaatsen. De hosola liet hem bij mij gelijk springen, startte niet eens op, ik heb een 300 ma geplaatstS0epkip schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 16:39:
[...]
Ik heb nu een B16/30mA alamat zitten (type A).
Volgens de manual van een beoogde inverter (Hosola 3000) zou residual current protection niet required zijn (want ingebouwd) en als ik het toch toepas moet het type B zijn. Dat vind ik een raar verhaal.
[...]
Bovendien beweert de manual dat de minimal breaker size 25A is, terwijl:
[...]
Volgens mij ben ik dan met mijn B16 wel veilig.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat had inderdaad ook een optie kunnen zijn als die niet 180 euro duurder was dan 1 van mijn opties.SolarKing schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:21:
[...]
Een APS YC500i micro omvormer is ook nog een optie met alle 4 panelen parallel aangesloten. (2 parallel per tracker) De spanning is een beetje laag maar zou nog net moeten kunnen.
De Soladin 600 en Steca 500 gaan er langzamerhand uit en worden ook niet meer geproduceerd zover ik weet.
Ik heb er uiteindelijk maar 1 nodig en die is ook nog goedkoper, mijn fout.
[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 15-11-2016 21:02 ]
Oef, ok.reneeke1970 schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:03:
[...]
De hosola zelf is inderdaad beveiligd, maar de kabel er naartoe niet, daarom zou ik hem plaatsen. De hosola liet hem bij mij gelijk springen, startte niet eens op, ik heb een 300 ma geplaatst
Type A of Type B aardlek-karakteristiek?
En dan een B16 afschakel-karakteristiek?
Ik heb aparte automaat erbij maar wel b inderdaad. Maar of dat goed of slecht is??????S0epkip schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:22:
[...]
Oef, ok.
Type A of Type B aardlek-karakteristiek?
En dan een B16 afschakel-karakteristiek?
1 PVoutput . Dongen NB
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??