Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.080 views

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:14

aip

Jerrythafast schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:34:
[...]

Je begrijpt de werking van SolarEdge niet goed. SolarEdge optimizers werken alleen met een SolarEdge omvormer. Een Hosola omvormer gaat geen stroom uit panelen met SE optimizers kunnen krijgen.

Als je optimizers wilt combineren met een niet-SolarEdge omvormer moet je kijken naar optimizers van de merken Tigo en Hosola. Ik weet niet of die optimizers ook bestaan als in het paneel geïntegreerde variant.

[...]

Inderdaad, dat zou juist gunstig zijn om die EV's mee op te laden. Misschien dat bits WP's bedoelde in plaats van WKK's :?
Dank. Ik had al zo'n vermoeden maar kreeg er mijn vingers niet achter.

Dat worden dus 4 paneeltjes op twee keer een APS. Dan maar geen wifi monitoring maar een keer per week de meter aflezen.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:36
aip schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:41:
[...]

Dat worden dus 4 paneeltjes op twee keer een APS. Dan maar geen wifi monitoring maar een keer per week de meter aflezen.
4 paneeltjes in een SE systeem zou ook niet zijn gelukt omdat SE er minimaal 8 wil hebben (of 6 Solar Frontier). Voor APS heb je wel zo'n monitoring unit die je erbij kunt bestellen toch :?

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:23
[...]

Je begrijpt de werking van SolarEdge niet goed. SolarEdge optimizers werken alleen met een SolarEdge omvormer. Een Hosola omvormer gaat geen stroom uit panelen met SE optimizers kunnen krijgen.

Als je optimizers wilt combineren met een niet-SolarEdge omvormer moet je kijken naar optimizers van de merken Tigo en Hosola. Ik weet niet of die optimizers ook bestaan als in het paneel geïntegreerde variant.

[...]

Inderdaad, dat zou juist gunstig zijn om die EV's mee op te laden. Misschien dat bits WP's bedoelde in plaats van WKK's :?
Solaredge heeft ook een type optimizers die werkt met niet solaredge omvormers. Dat is de p350i optimizer!

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:36
Wimlem schreef op donderdag 03 november 2016 @ 22:26:
[...]

Solaredge heeft ook een type optimizers die werkt met niet solaredge omvormers. Dat is de p350i optimizer!
Klopt, maar die zijn niet in panelen geïntegreerd...

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:56
aip schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:41:
[...]

Aps heeft losse unit voor loggen maar kost tegen 300.
Neem een losse kWh meter met een youless en je bent klaar, is iets goedkoper, zeker van mp

1 PVoutput . Dongen NB

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 14:13
reneeke1970 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 22:50:
[...]

Aps heeft losse unit voor loggen maar kost tegen 300.
Neem een losse kWh meter met een youless en je bent klaar, is iets goedkoper, zeker van mp
Youless + Wifi = € 100
Als je handig bent en een beetje eigen tijd en energie erin wilt stoppen:
Arduino + Wifi + code = € 15
of nog leuker: ESP8266 + code = € 5.
Alleen kan je volgens mij met eigen code niet naar energiemanageronline, ik kan zelf wel naar bijv pvoutput, thingspeak, sparkfun en mindergas loggen.
Met een eigen gebouwd spulletje neem je voor een paar €€ meer meteen zaken mee zoals je slimmemeter, warmtepomp, RF (KaKu) schakelaars, centrale afzuiging TFT touch displaytje, enzovoorts. ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-11 12:40
Ik zit te denken aan 15 Solar Frontier panelen op mijn dak wat op het oosten licht. Nu zit ik te denken, is het slim om een omvormer te hebben met een zo laag mogelijk opstart spanning? Ik zie dat Goodwe GW 2500-NS een opstartspanning heeft van 80V, en bijvoorbeeld de Omnik 2.5S-TL2 heeft een opstartspanning van 150V. Ga ik dit merken in de opbrengst?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 10:26
Niet echt denk ik. Je zou strings moeten maken van 5 stuks, dus beter zorgen dat de omvormer die hoge spanning aan kan.
Of als je strings van drie maakt dan zou die lagere spanning wel kunnen helpen, maar je zit niet echt in het optimale werkgebied (rendement) van een TL omvormer dan geloof ik.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• reneeke1970
sjimmie schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 09:30:
[...]

Youless + Wifi = € 100
Als je handig bent en een beetje eigen tijd en energie erin wilt stoppen:
Arduino + Wifi + code = € 15
of nog leuker: ESP8266 + code = € 5.
Alleen kan je volgens mij met eigen code niet naar energiemanageronline, ik kan zelf wel naar bijv pvoutput, thingspeak, sparkfun en mindergas loggen.
Met een eigen gebouwd spulletje neem je voor een paar €€ meer meteen zaken mee zoals je slimmemeter, warmtepomp, RF (KaKu) schakelaars, centrale afzuiging TFT touch displaytje, enzovoorts. ;)
Mijn twee youles waren maar 45 euro dus ach....
En ik kan nergens fatsoenlijke uitleg vinden van die arduino dingen dus laat maar

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
JTibben schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 09:56:
Ik zit te denken aan 15 Solar Frontier panelen op mijn dak wat op het oosten licht. Nu zit ik te denken, is het slim om een omvormer te hebben met een zo laag mogelijk opstart spanning? Ik zie dat Goodwe GW 2500-NS een opstartspanning heeft van 80V, en bijvoorbeeld de Omnik 2.5S-TL2 heeft een opstartspanning van 150V. Ga ik dit merken in de opbrengst?
Opstart spanning is eigenlijk zinloos om naar te kijken. Maximale voc spanning wel, als je echt drie keer vijf panelen wilt kom je aan 5×112=560 volt, de omnik is tot 600 geloof ik maar de goodwe slechts 550 dacht ik, dus dat is punt van aandacht. Kun je niet naar 4×4=16 want dat werkt eigenlijk op de meeste omvormers wel goed?

1 PVoutput . Dongen NB

• JTibben
reneeke1970 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:40:
[...]

Opstart spanning is eigenlijk zinloos om naar te kijken. Maximale voc spanning wel, als je echt drie keer vijf panelen wilt kom je aan 5×112=560 volt, de omnik is tot 600 geloof ik maar de goodwe slechts 550 dacht ik, dus dat is punt van aandacht. Kun je niet naar 4×4=16 want dat werkt eigenlijk op de meeste omvormers wel goed?
Het betreft een dak van ongeveer 5,40 meter breed en 5 meter schuin omhoog. Hmm misschien dat 4 x 4 in landscape past. Dan zou ik 4 strings van 4 moeten hebben?

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 14:13
reneeke1970 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:32:
[...]

Mijn twee youles waren maar 45 euro dus ach....
En ik kan nergens fatsoenlijke uitleg vinden van die arduino dingen dus laat maar
Mijn tip was ook niet voor degene die het al heeft.
Het was dus als aanvulling op wat jij zei, niet om jou te laten overstappen naar iets anders dan wat je al hebt. ;)
Ik heb eea namelijk wel gewoon werkend, dus het is wel mogelijk... (en ik werk nog niet zo langs met arduino enzo) Het heeft alleen een veel hoger hobby-gehalte.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• reneeke1970
JTibben schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:47:
[...]

Het betreft een dak van ongeveer 5,40 meter breed en 5 meter schuin omhoog. Hmm misschien dat 4 x 4 in landscape past. Dan zou ik 4 strings van 4 moeten hebben?
Passen nog wel twintig op, maar inderdaad vier string van vier panelen, twee string per mpp dan is het mooi verdeeld

1 PVoutput . Dongen NB

• JTibben
reneeke1970 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:10:
[...]

Passen nog wel twintig op, maar inderdaad vier string van vier panelen, twee string per mpp dan is het mooi verdeeld
Haha, dat had ik mij net ook berekend. Maar ik meen een keer ergens gelezen te hebben dat de panelen niet tot aan de rand gemonteerd mogen worden. Klopt dit, of kan ik tot bovenaan in de nok, en onderaan tot aan de dakgoot?

• bits
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-12-2023

Inderdaad, ik zat te typen terwijl ik mijn koffie naar binnen aan het gieten was. Had misschien moeten wachten tot de caffeïne was ingewerkt ;)

• reneeke1970
JTibben schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:19:
[...]

Haha, dat had ik mij net ook berekend. Maar ik meen een keer ergens gelezen te hebben dat de panelen niet tot aan de rand gemonteerd mogen worden. Klopt dit, of kan ik tot bovenaan in de nok, en onderaan tot aan de dakgoot?
Ja dat mag, in theorie niet te kort op de nok, kan gaan fluiten, maar schuimrubber lost dat op natuurlijk. En je hebt kans dat je bovenste pan gemetseld zit in nok pan, dan krijg je die dus niet los en kom je pan lager uit helaas

1 PVoutput . Dongen NB

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Ik zie zoveel leuke berichten en lees ook in het productie topic mee. Ik ben me aan het oriénteren voor mijn ouders. Zij hebben een verbruik van 4500kwh per jaar, plat dak en niks op het dak of omringends voor wat betreft schaduw. ideaal dus toch? Wat ik echter nergens kan vinden is wat nou een ideale set is voor welke omstandigheid. Ik snap dat dit per situatie verschilt maar ik heb geen eens een idee welke panelen/merk ze moeten kopen. Wie kan hier of anders in PB adviseren?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@NeHoX

4500 kWh voor 2 volwassenen is bovengemiddeld veel. Heeft het huis iets bijzonders zoals een electrische boiler? Zoniet, dan zou je eerst eens kunnen nagaan wat er te besparen valt (oude vriezer, etc.) met een energiemeter. Daarna inschatten of er in de nabije toekomst elektrisch wordt gereden en of gas wordt uitgefaseerd. Daar heb je weer meer capaciteit voor nodig.

Wat zijn de exacte afmetingen van het platte dak? Dat is bepalend voor wat er op kan.
JTibben schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:19:
[...]

Ik heb "officieel" maar 4 mtr 95
Zijn ook aangepaste dakhaken/bevestigingen.
De rails rusten zo goed als op de dakpannen ipv hoger. Maakt voor noord weinig uit hier...
Klik hieronder op Wp-n

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2016 18:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Nog even een vraagje voor de ervaren mensen met drie fasen omvormers: hoe wordt de energie over de drie fases verdeeld? Krijgt elke fase continu een derde van de opgewekte stroom (ongeacht het verbruik in huis) of veranderd deze verdeling als er op een bepaalde fase meer gepakt wordt op een bepaald moment?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

mrmrmr schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:31:
@NeHoX

4500 kWh voor 2 volwassenen is bovengemiddeld veel. Heeft het huis iets bijzonders zoals een electrische boiler? Zoniet, dan zou je eerst eens kunnen nagaan wat er te besparen valt (oude vriezer, etc.) met een energiemeter. Daarna inschatten of er in de nabije toekomst elektrisch wordt gereden en of gas wordt uitgefaseerd. Daar heb je weer meer capaciteit voor nodig.

Wat zijn de exacte afmetingen van het platte dak? Dat is bepalend voor wat er op kan.
M'n ouders leven gewoon erg onzuinig met een puberende dochter van 16. 4500kwh klopt echt.

Het huis is een L vorm van 80m2. Lange zijde is volgens mij 6x12m. Geen elektrische auto. En willen niet besparen want dan leveren ze teveel comfort in. Geloof me die discussie heb ik al eens gevoerd.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• reneeke1970
NeHoX schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:19:
[...]

M'n ouders leven gewoon erg onzuinig met een puberende dochter van 16. 4500kwh klopt echt.

Het huis is een L vorm van 80m2. Lange zijde is volgens mij 6x12m. Geen elektrische auto. En willen niet besparen want dan leveren ze teveel comfort in. Geloof me die discussie heb ik al eens gevoerd.
Ik heb 6×10......jij kunt er natte vinger werk 42 kwijt. Mooi voor 2×21 op een drie fase omvormer.
Alles oost west zetten. Zal eerder de vraag worden hoeveel wil je investeren en wil je makkelijk 8000 kWh per jaar opwekken???

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:25:
[...]

Ik heb 6×10......jij kunt er natte vinger werk 42 kwijt. Mooi voor 2×21 op een drie fase omvormer.
Alles oost west zetten. Zal eerder de vraag worden hoeveel wil je investeren en wil je makkelijk 8000 kWh per jaar opwekken???
En daardoor nog meer comfort en nog meer op vakantie kunnen?
:)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:25

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie dat de Aps micro inverters in mijn situatie misschien een goed alternatief zijn voor SE met optimizers.
In aanschaf duurder dan een SE3000, maar de optimizers (in de panelen) vervallen dan.
Dan kom ik op 10x €225 voor JA Solar 295wp en €1090 voor 5 dual optimizers zonder monitoring.
Met monitoring + €265, maar min of meer met dezelfde beperkingen als het SE portal.
Ik vind de 95,5% rendement niet top, weegt dat op tegen de betere werking met schaduw :S

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:32:
Ik zie dat de Aps micro inverters in mijn situatie misschien een goed alternatief zijn voor SE met optimizers.
In aanschaf duurder dan een SE3000, maar de optimizers (in de panelen) vervallen dan.
Dan kom ik op 10x €225 voor JA Solar 295wp en €1090 voor 5 dual optimizers zonder monitoring.
Met monitoring + €265, maar min of meer met dezelfde beperkingen als het SE portal.
Ik vind de 95,5% rendement niet top, weegt dat op tegen de betere werking met schaduw :S
Ik denk van wel want theorie is niet altijd praktijk als je naar rendement kijkt.
Een positief punt is dat ze bv tussen 20 en 100 procent belasting hun maximale rendement halen. Doet geen één omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:23

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

leejoow schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 18:57:
Nog even een vraagje voor de ervaren mensen met drie fasen omvormers: hoe wordt de energie over de drie fases verdeeld? Krijgt elke fase continu een derde van de opgewekte stroom (ongeacht het verbruik in huis) of veranderd deze verdeling als er op een bepaalde fase meer gepakt wordt op een bepaald moment?
Normaal gesproken wordt het vermogen/de stroom gelijk verdeeld over de fasen. Je inverter kan ook niet weten welke fase het meest belast wordt, dus zo'n systeem is het in ieder geval niet.

Ik heb ooit eens begrepen dat sommige omvormers bij starten (of op momenten met zeer weinig vermogen) aan 1 fase leveren, totdat er meer vermogen beschikbaar is. Ik heb dat nooit zelf gezien.

Vanwaar je vraag eigenlijk? Zijn er problemen met het net in je huis?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:58:
[...]
Ik denk van wel want theorie is niet altijd praktijk als je naar rendement kijkt.
Een positief punt is dat ze bv tussen 20 en 100 procent belasting hun maximale rendement halen. Doet geen één omvormer
Mwah, een praktijk voorbeeld met een matige omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nl8RRFSPWJkpFYfFugMxkGSz/medium.jpg

Ik mag hopen dat alle panelen een positieve afwijking van 5% hebben om dat te compenseren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XA9FKdgwPjmkbDxE6zBf7UeK/medium.jpg

Als ik deze neem dan zou ik gelijk kunnen scoren in de zomer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

reneeke1970 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:40:
[...]

Je open klem spanning kan makkelijk oplopen naar 110% van de openklem spanning op de sticker.
5x SF170 is dus 5x112x1,1=616 VDC.
Ga daar vanuit, ook 112% is al gezien hier in NL (1000+ op 8 SF170). en een omvormer is rook op zien gaan is geen aanrader.
Die elco's roken heel flink!

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Joepla schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:10:
[...]

Vanwaar je vraag eigenlijk? Zijn er problemen met het net in je huis?
Ik heb dadelijk een massagebad in de thuis staan dat per jaar ca 2000 kW pakt (en is aangesloten op 1 fase). Een behoorlijk groot deel van ons verbruik. Het zou zonde zijn als ik op twee fases stroom het net in stuur en op de derde fase ondertussen moet afnemen. Zeker met het idee dat ze aan de saldering gaan morrelen en ik liever niet over drie jaar tot de ontdekking kom dat ik toch beter in mijn geval een 1 fase omvormer had kunnen pakken.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:11

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Andre1973 schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:25:
[...]

Je open klem spanning kan makkelijk oplopen naar 110% van de openklem spanning op de sticker.
5x SF170 is dus 5x112x1,1=616 VDC. Ga daar vanuit, ook 112% is al gezien hier in NL (1000+ op 8 SF170). en een omvormer is rook op zien gaan is geen aanrader.
Dit kan ik bevestigen - ik heb ook 4x5 SF170 panelen op het dak liggen en had in het begin een Sofar Solar (vrij standaard omvormer die tot 600VDC gaat) die dit niet trok. Vooral in de winter pieken tot tegen de 600VDC aan terwijl de MPPT tracker maar tot 580V kon regelen, dus gaf de omvormer een error (totdat open klem spanning weer onder de 550V lag). Soms meerdere malen op een dag, met name in de ochtend (koud) of als de zon loodrecht op de panelen stond (hoogste instraling)

Na vervanging met een Steca omvormer nooit meer problemen gehad (deze gaat volgens mij tot 750VDC).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 10:54
Is er hier ervaring met een pv-onderverdeler op een wasmachine-groep?

Ik laat binnenkort de groepenkast vervangen en vraag me af of het slim is om een andere aardlekautomaat dan B16 30mA te plaatsen? Gezien de dc-vervuiling die omvormers kunnen veroorzaken.

Ik ben van plan zo'n 6 panelen neer te gaan leggen, dus iets van 2000-2500wp. Ook dacht ik dat micro-omvormers zich nooit terug gaan verdienen (zuidkant zonder schaduw).

PVO

leejoow schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 07:56:
[...]

Ik heb dadelijk een massagebad in de thuis staan dat per jaar ca 2000 kWh pakt (en is aangesloten op 1 fase).
En in dat bad ga je enkel overdag liggen wanneer de zon schijnt?

Je kan dan beter batterijopslag nemen op die fase lijkt me.
https://www.sma.de/en/pro...sunny-boy-storage-25.html

Bizar trouwens, 1 apparaat die 80% doet van mijn jaarverbruik. Tenzij je zakelijk een sauna runt...

• reneeke1970
[BoSS] schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 08:09:
[...]

Dit kan ik bevestigen - ik heb ook 4x5 SF170 panelen op het dak liggen en had in het begin een Sofar Solar (vrij standaard omvormer die tot 600VDC gaat) die dit niet trok. Vooral in de winter pieken tot tegen de 600VDC aan terwijl de MPPT tracker maar tot 580V kon regelen, dus gaf de omvormer een error (totdat open klem spanning weer onder de 550V lag). Soms meerdere malen op een dag, met name in de ochtend (koud) of als de zon loodrecht op de panelen stond (hoogste instraling)

Na vervanging met een Steca omvormer nooit meer problemen gehad (deze gaat volgens mij tot 750VDC).
Had je geen ander technisch probleem?
Een omvormer die aan uit blijft gaan overdag is niet goed. 5 sf panelen die in bedrijf zijn komen nooit boven 500 uit, bestaat niet.
Voor het opstarten is het wel mogelijk maar dan nog heeft je omvormer trage start.
Zodra mijn sf licht gaan ruiken is omvormer al aan.
De acht panelen zijn nog nooit hoger dan 800 geweest bij de start, in bedrijf niet boven 725

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_

Proton_

Team Welles

De MPP scan of grid controle kan best een paar millliseconden Voc veroorzaken. Daar hoeft niets mis voor te zijn :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• reneeke1970
[...]

Ik heb dadelijk een massagebad in de thuis staan dat per jaar ca 2000 kW pakt (en is aangesloten op 1 fase). Een behoorlijk groot deel van ons verbruik. Het zou zonde zijn als ik op twee fases stroom het net in stuur en op de derde fase ondertussen moet afnemen. Zeker met het idee dat ze aan de saldering gaan morrelen en ik liever niet over drie jaar tot de ontdekking kom dat ik toch beter in mijn geval een 1 fase omvormer had kunnen pakken.
Hoeveel vermogen verbruikt ie in bedrijf?
Gewoon zorgen dat er altijd voldoende beschikbaar is op één fase haha
Maar je hebt een punt, in principe salderen de fase onderling in je meter, maar of dat blijft na afschaffen is de vraag want ze registreren per fase in slimme meter. Ik verdeel in ieder geval zoveel mogelijk over de drie fasen mijn verbruik.

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Ik heb dadelijk een massagebad in de thuis staan dat per jaar ca 2000 kW pakt (en is aangesloten op 1 fase).
Ik ben benieuwd hoe je aan dat getal komt. Een zwembadje met warmtepomp doet minder.
Voor de 1 of 3 fase discussie: waarschijnlijk maakt het voor de meter niet uit en gaat het om het totaal.
Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 10:02:
De MPP scan of grid controle kan best een paar millliseconden Voc veroorzaken. Daar hoeft niets mis voor te zijn :)
Of felle zonneschijn na een heftig buitje...................
Heb dat zelf al mee gemaakt, moest zo nodig even testen Of m,n AEG pv4600 ook alle panelen
in serie geschakeld ( verdeeld over 2 x mppt parallel ) aan kon, de AEG heeft een max input van
750V DC, en ik had 680V OC gemeten, dus moest kunnen dacht ik, en zowaar het werkte ( 1 dag getest )
de werk spanning lag mooi op minder dan 680V.... maar na het tweede regen buitje hielt de AEG
het voor gezien, 780V DC vond ti wel genoeg om af te schakelen om na dat de spanning weer was
gezakt ( na 10 minuten ) weer ( gelukkig ) op te starten als of er niets was gebeurd.

Daar na heb ik het spul maar weer om geprikt naar twee strings, zie plaatje. :F

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Overspanning%20alles%20parallel.jpg

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:11

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

reneeke1970 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:57:
[...]

Had je geen ander technisch probleem?
Een omvormer die aan uit blijft gaan overdag is niet goed. 5 sf panelen die in bedrijf zijn komen nooit boven 500 uit, bestaat niet.
Voor het opstarten is het wel mogelijk maar dan nog heeft je omvormer trage start.
Zodra mijn sf licht gaan ruiken is omvormer al aan.
De acht panelen zijn nog nooit hoger dan 800 geweest bij de start, in bedrijf niet boven 725
Ik was 1 ding vergeten te vermelden: overdag gebeurde het alleen met felle zon en een wolkje voor de zon. Als dat wolkje dan weer weg trok dan kon de MPP het voltage niet snel genoeg naar beneden regelen...storing tot gevolg.

Maar misschien had ik wel gewoon een slechte omvormer of een model met een trage MPP - na vervanging door de Steca (door de leverancier) in ieder geval nergens meer last van gehad _/-\o_

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Andre1973

Andre1973

Ook een spanning uitval die je omvormer raakt kan het gevolg hebben dat ie de volle openklem spanning te verwerken krijgt. daar kan je soms zelf helemaal niets aan doen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
AUijtdehaag schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:49:
[...]

En in dat bad ga je enkel overdag liggen wanneer de zon schijnt?

Je kan dan beter batterijopslag nemen op die fase lijkt me.
https://www.sma.de/en/pro...sunny-boy-storage-25.html

Bizar trouwens, 1 apparaat die 80% doet van mijn jaarverbruik. Tenzij je zakelijk een sauna runt...
Het maakt niet uit op welke fase je omvormer cq verbruiker, uit eindelijk wordt de som van im- en export op je teller geregeld.

PV- en batterijomvormers met 3 fase zijn altijd synchroon, als je omvormer 3 kW levert verdeeld over 3 fasen en 1 apparaat 3 kW op L2 verbruikt, dan zullen L1 en L3 elk 1 kW in het net stoppen en L2 2 kW uit het net halen. Je meter zegt dan 0 kW(h) maar je gebruikt het net wel.

Wil je dat niet, dan is een oplossing met een 3-fase PV-omvormer met een batterijsysteem met 3 batterijomvormers een oplossing, één per fase.

• S0epkip
S0epkip schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:19:

Ik laat binnenkort de groepenkast vervangen en vraag me af of het slim is om een andere aardlekautomaat dan B16 30mA te plaatsen? Gezien de dc-vervuiling die omvormers kunnen veroorzaken.

Ik ben van plan zo'n 6 panelen neer te gaan leggen, dus iets van 2000-2500wp. Ook dacht ik dat micro-omvormers zich nooit terug gaan verdienen (zuidkant zonder schaduw).
Niemand?

PVO

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• S0epkip
Ah eerder niet gevonden, bedankt. Waarschijnlijk dus de 30ma alamat vervangen voor 300ma bij het plaatsen van een pv-onderverdeler.

PVO

S0epkip schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:11:
[...]

Ah eerder niet gevonden, bedankt. Waarschijnlijk dus de 30ma alamat vervangen voor 300ma bij het plaatsen van een pv-onderverdeler.
Hier heb je er ook van 100 mA.
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html
Is net wat veiliger.

Roobje schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:10:
[...]

Het maakt niet uit op welke fase je omvormer cq verbruiker, uit eindelijk wordt de som van im- en export op je teller geregeld.
Tot er een nog "slimmere" meter op de markt komt met 12 telwerken. ;)

• reneeke1970
S0epkip schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:11:
[...]

Niet vervangen, maar eentje bijplaatsen enkel voor pv

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:22:
[...]

En dan ook nog vanaf 2019 variabele dagprijzen volgens een verhaal in eigen huis blad

1 PVoutput . Dongen NB

• S0epkip
reneeke1970 schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:46:
[...]

Niet vervangen, maar eentje bijplaatsen enkel voor pv
Als ik fysiek een extra groep naar zolder kan krijgen wel, ja. Anders met PV-onderverdeler.

PVO

• Andre1973

Andre1973

S0epkip schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:19:

Dat hangt er vanaf hoe de PV verdeler er uit gaat zien. En hoe oud je huis is zoals je kan lezen in een eerdere post, je gaat beide nog doen begrijp ik.
Het is wel zo dat als je meer dan 30% van de installatie gaat vervangen, dat je dan verplicht bent om alles naar de huidige standaard te brengen, dus alles achter ALS. Is ook wel zo veilig.

De meeste nieuwe omvormers laten een 30 mA gewoon in zitten, vooral de oude (sma 1200 etc. met trafo) wilden die nogal een afschakelen, ook met onweer kan dat soms het geval zijn.

Het veiligst is een 16A/100 mA beneden in de MK en dan een 16/30mA in pv verdeler voor de wasmachine en dan een 16A/30mA voor de omvormer. dan is alles veilig ook als je door de leiding die naar boven toe loopt een keer de boor zet. en geen ongewenst afschakelen, waardoor eventueel sabotage in de hand gewerkt word/

Maar wel een dure oplossing. die 100mA zijn vrij duur omdat ze niet veel verkocht worden.

Je kunt ook kiezen om beneden een 16A/30 mA te plaatsen en boven 2x een automaat, nog steeds zit alles achter een ALA van 30, vanwege die wcd. Die verdeler zit er vooral om overstroom (te zware belasting) te voorkomen.
Enige waar je dan kans op hebt is ongewenst afschakelen (omvormer en wasmachine samen geven een aardlek fout, zowel witgoed als omvormers hebben daar een beetje last van) en je weet dan niet wie de boosdoener is, maar dat zal niet vaak voorkomen en dat is zo te traceren.
Mocht het wel te vaak voorkomen kan je de boel nog upgraden.

• S0epkip
Duidelijk verhaal, bedankt.

PVO

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:20
Ik heb nu een aantal offertes gekregen voor een PV-set. De goedkoopste zit aan de andere kant van het land, en is een paar honderd euro duurder. Is het gebruikelijk/mogelijk om af te dingen? Ik zou direct kiezen voor de aanbieder om de hoek als hij kan de prijs kan laten zakken tot de concurrent, maar als het een onbegonnen zaak is hoef ik dat niet te proberen. Het gaat om 7%, met de opmerking dat het bijna geheel in de panelen zit (€25,- per paneel duurder, 12x)

Bvd

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Laro schreef op zondag 06 november 2016 @ 16:32:
Ik heb nu een aantal offertes gekregen voor een PV-set. De goedkoopste zit aan de andere kant van het land, en is een paar honderd euro duurder. Is het gebruikelijk/mogelijk om af te dingen? Ik zou direct kiezen voor de aanbieder om de hoek als hij kan de prijs kan laten zakken tot de concurrent, maar als het een onbegonnen zaak is hoef ik dat niet te proberen. Het gaat om 7%, met de opmerking dat het bijna geheel in de panelen zit (€25,- per paneel duurder, 12x)

Bvd
Tuurlijk, als jij hem een mail stuurt of het voor x bedrag kan en dat hij dan een deal heeft hoor je het snel genoeg.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Andre1973

Andre1973

Laro schreef op zondag 06 november 2016 @ 16:32:

Bvd
Kan altijd, en heel recent ie de prijs van PV aardig gezakt, misschien rekende de en nog met oude prijzen.
reken wel alles mee, ook transport etc.
Ze zelf halen kan ook nog wel eens wat winst opleveren.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:17
AUijtdehaag schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:22:
[...]

Maar dan moet die ook weer in elk huishouden in NL hangen want er mag geen ongelijkheid zijn tussen ene en andere meter.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

Zijn er hier ook mensen die de installatie zelf gedaan hebben? Dus zelf inkopen en installeren.
Of loont dat niet?
Ik heb nl. zelf al wel rond gekeken voor 'zelfbouw', maar tot nu toe scheelde dat eigenlijk niks ten opzichte van menig offerte bedrag, welke hier wel genoemd worden.

Wat zijn de ervaringen/voordelen van het zelf doen?
Ik heb nl. een plat dak, dus qua huurmateriaal (bv. een steiger) ben ik weinig tot niks kwijt.

• Laro
In de offertes die ik heb liggen wordt het apart gespecificeerd. Al met al kost het voor mijn 12 panelen €1360 op een totaalbedrag van €5426 (ex btw prijzen). Dit omvat overigens ook een automaat in de meterkast, kabel trekken etc.
Ik denk dus dat je berekening niet klopt. Het loont zeker. In mijn geval gaat er zeker 2 jaar van de terugverdientijd af.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

F-X schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:45:
Zijn er hier ook mensen die de installatie zelf gedaan hebben? Dus zelf inkopen en installeren.
Of loont dat niet?
Ik heb nl. zelf al wel rond gekeken voor 'zelfbouw', maar tot nu toe scheelde dat eigenlijk niks ten opzichte van menig offerte bedrag, welke hier wel genoemd worden.

Ik heb nl. een plat dak, dus qua huurmateriaal (bv. een steiger) ben ik weinig tot niks kwijt.
Met een platdak zou ik het zeker doen. Met oost-west was het aansluiten van de bekabeling nog wel een beetje lastig bij mij omdat de kabels aan de panelen aan de korte kant waren. Maar zuidpanelen zou ik zelf doen zeker aanraden. Eventueel alleen de automaat in de meterkast laten doen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:34
reneeke1970 schreef op zondag 06 november 2016 @ 13:48:
[...]

En dan ook nog vanaf 2019 variabele dagprijzen volgens een verhaal in eigen huis blad
Zover was ik nog niet in het "eigen huis magazine", maar wat me opviel was dat ze wel heel erg eenzijdig positief zijn over die slimme meters.
En variabele dagprijzen.... dat maakt de rekening echt inzichtelijk en makkelijk controleerbaar. 8)7 |:(
Dat noopt echt tot besparen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• F-X

F-X

Dat klinkt wel goed.
Alle (technische) ingredienten zijn aanwezig om het zelf te doen.
Ook een extra automaat in de meterkast is geen probleem. Er is zelfs een extra leiding naar de meterkast beschikbaar, welke ik daar voor kan gebruiken.

Bekenden van ons hebben op een zelfde soort huis al panelen liggen, dus daar kan ik al veel 'afkijken' op het dak zelf.
Alleen hebben zij <vaag merk> chinese panelen met een goodwe omvormer.
Mijn gevoel neigt toch meer naar wat anders, maar daar ben ik nog niet over uit.
Zij hebben bv. de panelen 'gewoon' op het zuiden liggen. Ik wil nl. ook bekijken of een oost-west opstelling zin heeft, alhoewel ik niet verwacht dat dat zo veel extra oplevert.
Maar goed, dat zoek ik nog uit....

Bij degene die het zelf hebben gedaan, hebben die her en der de onderdelen (online bv.) besteld of gewoon bij een zonnepanelen leverancier?

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

F-X schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:29:
Dat klinkt wel goed.
Ook een extra automaat in de meterkast is geen probleem. Er is zelfs een extra leiding naar de meterkast beschikbaar, welke ik daar voor kan gebruiken.

Bekenden van ons hebben op een zelfde soort huis al panelen liggen, dus daar kan ik al veel 'afkijken' op het dak zelf.
Mijn gevoel neigt toch meer naar wat anders, maar daar ben ik nog niet over uit.
Zij hebben bv. de panelen 'gewoon' op het zuiden liggen. Ik wil nl. ook bekijken of een oost-west opstelling zin heeft, alhoewel ik niet verwacht dat dat zo veel extra oplevert.

Bij degene die het zelf hebben gedaan, hebben die her en der de onderdelen (online bv.) besteld of gewoon bij een zonnepanelen leverancier?
Schansen besteld (helemaal custom op maat) bij westlandsolar.
Panelen zijn tig goeie/betaalbare adressen voor. Sun-solar, gebruiktezonnepanelen.com , pvoutlet etc etc

• Laro
Van hetzelfde type zonnepaneel van het merk JA heb je ook een versie met geintegreerde optimizer.
Als je een systeem wil met JA panelen en SE, waarom zou een aanbieder in zijn offerte dan toch de losse componenten aanbieden? De totaalprijs is een stuk lager bij de geintegreerde versie.

• Andre1973

Andre1973

Of loont dat niet?

Ik heb het zelf gedaan, Tja, zul je denken, het is ook jouw werk..
Maar mijn eerste panelen liggen er langer dan ik in dit vak zit.
Platdak is echt niet moeilijk (je hebt lekker je handen vrij, kan overal wat neer leggen), ga een beetje rondsnuffelen op internet, daar vind je handleidingen voor het plaatsen, die zijn zo gemaakt net alsof je een Ikea kast in elkaar gaat zetten.
Ook voor ons zijn er telkens nieuwe systemen op de markt die we de eerste keer gewoon met een boekje in de hand in elkaar bouwen.

Clickfit voor schuin pannen dak kan ik niet aanbevelen voor de betere doe-het-zelver, dat klikken is wel een kunstje. net als ik hebben veel jongens die ik het heb geleerd de eerste keer aardig staan vloeken (ook omdat is kleine haken kreeg terwijl ik eigenlijk grote nodig had gehad, wist niet dat dat bestond)

Mocht je willen kijken wat je kan besparen kijk dan eens hier, de prijs die ik reken wijkt dar meestal niet ver vanaf.
https://www.bespaarbazaar.nl/installatie-c-330.html

Er zijn wat aanbieders met hele goedkope merken panelen, waar een hele korte kabel aan zit. maar bij de meeste panelen gaat t wel goed.

O-W geeft ongeveer 150% meer opbrengst er m2 dak t.o.v Zuid, je kan 2x een paneel neerleggen waar je 1 paneel op 30 graden zou neerleggen, met dan netjes de 3x hoogte verschil tussen de rijen aanhouden.

Elk O of W paneel op 12-13 graden geeft ongeveer 80% van de opbrengst van een zuid op 30 graden.
maar je moet toch nog een centimeter op 20 er tussen houden om te kunnen monteren etc.

voordeel is minder ballast en kleinere omvormer en de opbrengst meer verspreid over de dag.

[ Voor 16% gewijzigd door Andre1973 op 07-11-2016 00:06 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03
Komen zulke ploegen netjes met een steiger die ze opbouwen ?

Het lijkt op eerst gezicht duur, maar zelf op een ladder staan bij een schuin dak wat op 6 meter hoog begint is ook niet echt een optie voor mij.

Ik krijg/plan een plat dak, op 2 hoog met oost/west er boven op. Als ik nu nog panelen op schuin dak wil hebben, kan er dan het beste een dakdoorvoer in laten zetten bij de bouw, of kan de kabel van het platte dak erboven over de rand heen naar beneden ? (Lijkt me niet zo mooi, en hij ligt dan in de zon)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Verwijderd

bedoel je een uitbouw? in dat geval gewoon een ventilatie doorvoer in het dak maken waar dan de kabels door komen

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:29
Hier rekenden ze ongeveer 1100 ex btw voor installatie in een relatief simpele situatie (gelijkvloerse woning, plat dak, doorvoer naar meterkast was al aanwezig)

Voor 17 panelen, flatfix fusion, meterkast + 20A automaat

Eigenlijk bizar veel geld voor een klusje wat 2 man in minder dan een dag doet

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:57:
bedoel je een uitbouw? in dat geval gewoon een ventilatie doorvoer in het dak maken waar dan de kabels door komen
Nee BG en 1e verdieping rechte muur, dan dak onder 60 graden met in midden huis plat dak als zolder van 2e verdieping.

Dakdoorvoer bij de bouw lijkt me verstandig (lagere kosten wellicht, of beter garantie op lekken, geen kleurverschil etc.) Die zou dan in plat dak kunnen, maar ook in de dat 60 graden dak waar dan ook nog panelen op kunnen. Alleen weet ik van te voren niet echt waar die het beste kan zitten, maar wellicht een zo plat mogelijk doorvoer die onder de panelen kan liggen ? (als in een pan met een doorvoer erin)

Wellicht zo'n soort pan: http://www.ubbink.nl/Prod...len,-sneldek-0130005.aspx

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• migjes
  • Laatst online: 09-11 22:53
F-X schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:29:
Dat klinkt wel goed.

ik heb her en der besteld.
(maar ben ook aan mijn zoveelste set/verbouwing bezig.)
vooral als je geen haast en genoeg tijd hebt, kun je aardige koopjes krijgen.
zoals een omvormer van 3kW met 2x mpp voor maar 400€.
nu heb ik die weer vervangen voor een 4kW omvormer, voor vrijwel noppes.

zuid is gewoon het beste, daar kan niks tegen op.
maar oost-west heeft ook zo zijn dingen.
zie een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
(oude set van 3,85kWp 1900Wp oost 45 graden, west 1950Wp 45 graden.)

nu weer verbouwd naar (dwarsdoorsnede van het huis):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/dwardoor.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dit was met 5,66kWp
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
maar wel op een hete na zomer dag, dus iets lagere W per mpp.
voordeel is dat de de omvormer meer verdeeld over de dag zijn W krijgt, dus kleinere(goedkopere) omvormer is mogelijk als het aantal Wp.
ander voordeel is als het bewolkt is dan maakt het niet veel meer uit welke kant de panelen op staan. (diffuse licht)
dus ook slechte dagen leveren nog best leuk op in kWh.
helaas in kWh/kWp ga je wel een stuk achteruit, in mijn geval een +/-25%, maar je kunt wel veel meer Wp leggen (ongeveer +/-50-100% meer).

oost-west leggen is gewoon iets duurder, maar meer kWh van het beperkte dakvlak dus je TVT gaat maar een klein beetje langer worden.
het zelfde trukje kun je ook doen door 2x zuid, maar dan b.v. 15 graden + 45 graden te doen.
dan heb je meer opbrengst in het voor en na seizoen met de 45 graden panelen.
en de 15 graden panelen doen het dan beter in de zomer.
veel leuke trucjes te verzinnen. ;)
het spul is niet duur meer, dus experimenteer er op los.

(ik heb nu 5,66kWp maar zit er al aan te denken om daar 6,43kWp van te gaan maken.
eerst maar eens een stukje terug verdienen en sparen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 16:48
Of loont dat niet?

Ik ben een beetje laat met deze reactie, maar wellicht heb je er nog wat aan. In eerste instantie wilde ik zonnecellen kopen op ebay en dan zelf panelen maken. Na enig onderzoek ( begin 2015) bleek dit toch geen haalbare kaart, want via dit forum en het duitse PhotoVoltaik-forum kwam ik terecht op de site van SecondSol. Hier worden tweedehands en restpartijen zonnepanelen verkocht. Ik heb hier ondertussen 3 pallets a 30 stuks zonnepanelen gekocht van het fabrikaat Auria, dunne film panelen met een laag rendement maar wel supergoedkoop, ca 30 Euro per stuk.. Hiiervan liggen er dertig vrijwel vlak op het platte dak van mijn woonhuis. Ik heb hiervoor zelf een constructie verzonnen en gemaakt. Hetzelfde voor een overkapping van mijn tuinhuis met 36 panelen. Per dak heb ik ca 2000 Euro uitgegeven aan de materialen, ook de omvormers via SecondSol en Marktplaats gekocht voor weinig geld.
Wel heb ik er veel tijd ingestoken, maar dat heb genoeg, een paar jaar geleden ben ik met pensioen gegaan.
Ook de meterkast heb ik zelf verbouwd, na een offerte van 800 Euro heb ik de onderdelen voor 7 tientjes opgesnord en heb de meterkast in een weekend dat mijn vrouw een uitje had, omgebouwd. Daarbij een 5-aderige grondkabel met 6mm2 over ca 25 meter naar het tuinhuis gelegd.
De panelen brengen nu bijna 5000 Kwh per jaar op, de tvt is ca 4,5 jaren.
Achteraf gezien kan ik me wel vinden in de zienswijze van Migjes.
Ik wilde voor een dubbeltje op de eerste rang en heb nu wel een beetje spijt dat ik niet panelen heb gekocht met een veel hoger rendement. Dan had ik weliswaar met hogere investeringen, veel meer vermogen op de beschikbare ruimte kunnen installeren. Maar ja, dat komt over een paar jaar als de investering is terugverdiend misschien wel aan de beurt.
Succes met je plannen.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

• migjes
Bamboe48 schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:31:
[...]
Achteraf gezien kan ik me wel vinden in de zienswijze van Migjes.
Ik wilde voor een dubbeltje op de eerste rang en heb nu wel een beetje spijt dat ik niet panelen heb gekocht met een veel hoger rendement. Dan had ik weliswaar met hogere investeringen, veel meer vermogen op de beschikbare ruimte kunnen installeren. Maar ja, dat komt over een paar jaar als de investering is terugverdiend misschien wel aan de beurt.
Succes met je plannen.
dank je.

maar uiteindelijk ook weer niet te overdreven doen er over.
als ik het goed heb, dan hoef je niet eens meer een zomer te wachten voordat de helft terugverdiend is(woon of tuin huis).
en joepie dan kun je gaan 1 van de 2 gaan vervangen. *O*
vast wel een tweaker te vinden die wel zin heeft in die oude paneeltjes voor een prikkie.
(nog altijd leuk spul om lekker kolenfooi mee te scheppen als je de ruimte hebt.)

desnoods scoor je straks een 6kWp en hang je die op je Delta Solivia 3.3 TR .
flink onder gedimensioneerd, maar dat is ook leuk, zelfs bij bewolkt weer een leuke opbrengst hebben heeft ook zijn charme. >:)

dus ga maar vast plannen en rond zoeken zodat je aan de slag kunt als het weer weer beter word. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:28
Hallo,

Ik heb een SMA Sunny Boy en gisteren moest ik het modem even resetten. Sindsdien communiceert mijn omvormer niet meer met Sunny Portal. Ik ben al met bluetooth verbonden met de omvormer en heb Sunny Explorer opgestart. Maar bij instellingen kan ik nergens het ip aders etc aanpassen. De 'bewerken' toets is er niet.

Wat moet ik doen?

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:19

thido

Tilburg

Pakhaas schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:25:
Hallo,

Ik heb een SMA Sunny Boy en gisteren moest ik het modem even resetten. Sindsdien communiceert mijn omvormer niet meer met Sunny Portal. Ik ben al met bluetooth verbonden met de omvormer en heb Sunny Explorer opgestart. Maar bij instellingen kan ik nergens het ip aders etc aanpassen. De 'bewerken' toets is er niet.

Wat moet ik doen?
Is de "bewerken toets" er ook niet wanneer je als installateur inlogt?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Andre1973 schreef op zondag 06 november 2016 @ 23:57:
[...]

O-W geeft ongeveer 150% meer opbrengst er m2 dak t.o.v Zuid, je kan 2x een paneel neerleggen waar je 1 paneel op 30 graden zou neerleggen, met dan netjes de 3x hoogte verschil tussen de rijen aanhouden.

Elk O of W paneel op 12-13 graden geeft ongeveer 80% van de opbrengst van een zuid op 30 graden.
maar je moet toch nog een centimeter op 20 er tussen houden om te kunnen monteren etc.

voordeel is minder ballast en kleinere omvormer en de opbrengst meer verspreid over de dag.
Gaat dat met 1 mpp wel god als je ze niet exact op O/W kwijt kan?
Mijn Diehl kan op papier max 2625Wp aan dus nog maar 275Wp extra.
De mpp regelt tot 480V en ik zie nu al bij schaduw 370V.
Met O/W kan ik wellicht 2x 235Wp toevoegen als ik 4 rijen van 3 leg.
De hoek van 25 graden is waarschijnlijk niet gunstig en ik zou de steunen moeten aanpassen omdat ik nu 2x3 en 2x2 heb liggen.
Dit zou een elcheapo uitbreiding kunnen zijn, of ik ga toch naar 10x 295Wp op zuid met Aps micro's.
De onderlinge afstand met alles op zuid is nu een probleem, 90cm is te weinig :/

• Pakhaas
thido schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:42:
[...]

Is de "bewerken toets" er ook niet wanneer je als installateur inlogt?
Het is al opgelost, Ik ben goed geholpen door Uijtenhaag!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Pakhaas schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:27:
[...]

Pakhaas schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:25:
Hallo,

Wat moet ik doen?
Volgens mij horen deze 2 bij elkaar :+

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:19

thido

Tilburg

Pakhaas schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:27:
[...]

En? wat was de oplossing?
Je maakt ons allen nieuwsgierig ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Pakhaas
thido schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:38:
[...]

En? wat was de oplossing?
Je maakt ons allen nieuwsgierig ;-)
Ik moest zondag het modem resetten en daarna heb ik niet meer omgekeken naar mijn omvormer. Vandaag op mijn werk zag ik dat hij sinds gisteren (moment van reset modem) de communicatie eruit lag. Vandaag thuis van alles geprobeerd, maar het ip adres etc stond allemaal nog goed. Omvormer gaf SMA COM A NC aan. Dus er was iets met de verbinding tussen de omvormer en modem.

Toen heb ik op advies van Uijtenhaag de ethernetkabel in een andere poort gestoken en daarna deed hij het weer...heel vreemd dat die andere poort opeens een error geeft..maar goed, ik ben weer geholpen.

Hopelijk worden de 2 logdagen nog bijgewerkt in SunnyPortal, maar ik vrees het ergste.

• Pakhaas
Pakhaas schreef op maandag 07 november 2016 @ 18:58:
[...]

Ik moest zondag het modem resetten en daarna heb ik niet meer omgekeken naar mijn omvormer. Vandaag op mijn werk zag ik dat hij sinds gisteren (moment van reset modem) de communicatie eruit lag. Vandaag thuis van alles geprobeerd, maar het ip adres etc stond allemaal nog goed. Omvormer gaf SMA COM A NC aan. Dus er was iets met de verbinding tussen de omvormer en modem.

Toen heb ik op advies van Uijtenhaag de ethernetkabel in een andere poort gestoken en daarna deed hij het weer...heel vreemd dat die andere poort opeens een error geeft..maar goed, ik ben weer geholpen.

Hopelijk worden de 2 logdagen nog bijgewerkt in SunnyPortal, maar ik vrees het ergste.
Sunny Portal heeft inmiddels alles bijgewerkt vanaf het moment dat de connectie problemen begonnen. Positief verrast door sma!

• F-X

F-X

Bedankt voor de reacties!
Mijn dak ligt zuid-zuid-oost, er van uit gaande dat de panelen evenredig aan de randen van het dak liggen.
Ik heb ook geen obstakels, qua schaduw.

Aangezien O-W opstelling wel aantrekkelijk is, was mijn aanname dat in die situatie de panelen meestal wat kleiner zullen/moeten zijn, dan wanneer je een zuid opstelling hanteert.
Een kleiner paneel is bv. een SF, waar veel GoT-ers hier positief over zijn. Maar dat zijn ze ook vanwege het feit dat deze goed presteren wanneer je wel 'last' hebt van obstakels ivm schaduw. Of is dat alleen een 'extra feature'?

Ik moet eerst maar eens mijn dak opmeten om te kijken wat ik aan totale panelen-oppervlak kwijt kan.

• basvkesteren
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 20:43
Vervolg op mijn eerste vragen hier;

Afgelopen zaterdag ladder geleend en het dak eens echt opgegaan. Ziet er van bovenaf beter uit dan ik me had voorgesteld!

Dak nog eens nauwkeurig opgemeten, vooral plaats van pijpjes wist ik niet zeker (stond niet op tekening), en even onder de pannen gegluurd hoe dat zit. Meteen ook dakdoorvoer voor de DC-kabel gemaakt (doorpakken nu! :P )

Mijn huidige plan is 8 stuks Panasonic HIT-245, allen in landscape, vier op het schuine dak, vier op een schans op het platte stuk. Qua inverter denk ik toch aan de SolarEdge SE2200, met P350 inverters. Dit omdat het er qua techniek mooier uitziet (info per paneel, geen spanning op DC-kabels als 230 wegvalt), en het beter met schaduw omgaat. Ik heb zaterdag een cameratje op het dak achtergelaten en de zondag in stopmotion opgenomen. Was natuurlijk waardeloos weer, maar ik zie nog redelijk wat 'vlak' schaduw (hoe noem je dat? stukjes schaduw..). Er staan wat hogere gebouwen (molen, kerktoren) verderop, paar huizen in de buurt zijn ook hoger, ik denk dat dat toch nog wat schaduw oplevert als de zon niet echt hoog staat, zoals nu.

Maargoed, ik zie het wel zitten. Niet bepaald een goedkoop systeem zo denk ik, maar doet wel alles wat ik had gehoopt, als ik de solaredge-planner mag geloven zit dit qua opbrengst zelfs iets boven mijn huidige verbruik.

O, nog iemand ervaring met van der valk montage? Dit systeem:

http://shop.winkelman-zon...lver-klemmen.html?subid=0

Is voor twee panelen in landscape, boven elkaar, met verticale rails. Dan heb ik toch 2 paneelklemmen en 4 eindklemmen nodig, of snap ik het dan nog niet? Staat in die link namelijk andersom. Anders morgen maar eens informeren bij Winkelman...

• Andre1973

Andre1973

jacovn schreef op maandag 07 november 2016 @ 07:54:
Komen zulke ploegen netjes met een steiger die ze opbouwen ?

Het lijkt op eerst gezicht duur, maar zelf op een ladder staan bij een schuin dak wat op 6 meter hoog begint is ook niet echt een optie voor mij.

Ik krijg/plan een plat dak, op 2 hoog met oost/west er boven op. Als ik nu nog panelen op schuin dak wil hebben, kan er dan het beste een dakdoorvoer in laten zetten bij de bouw, of kan de kabel van het platte dak erboven over de rand heen naar beneden ? (Lijkt me niet zo mooi, en hij ligt dan in de zon)
Ik weet niet hoe zij werken, maar ik plaats meestal bij schuin dak gewoon een steiger (ik heb er zelf 2, ligt standaard op een aanhanger). Vind ik erg prettig werken, kan je prettig je spullen kwijt en even normaal plat staan.
Zo'n allu rolsteiger staat zo als je dat wat vaker doet, en die tijd verdien je wel terug, en je hebt minder brakke benen na een dag.
Soms als ik boven een dakkapel werk dan is dat wat lastig omdat dakkapellen meestal naar binnen vallen. en geeft t dakkapel diezelfde ruimte.
Er zijn ook jongens die veel met RSS valbeveiliging werken, dat staat sneller, maar geeft niet dat extra stuk ruimte.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
basvkesteren schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:25:
Vervolg op mijn eerste vragen hier;

Afgelopen zaterdag ladder geleend en het dak eens echt opgegaan. Ziet er van bovenaf beter uit dan ik me had voorgesteld!

Dak nog eens nauwkeurig opgemeten, vooral plaats van pijpjes wist ik niet zeker (stond niet op tekening), en even onder de pannen gegluurd hoe dat zit. Meteen ook dakdoorvoer voor de DC-kabel gemaakt (doorpakken nu! :P )

Mijn huidige plan is 8 stuks Panasonic HIT-245, allen in landscape, vier op het schuine dak, vier op een schans op het platte stuk. Qua inverter denk ik toch aan de SolarEdge SE2200, met P350 inverters. Dit omdat het er qua techniek mooier uitziet (info per paneel, geen spanning op DC-kabels als 230 wegvalt), en het beter met schaduw omgaat. Ik heb zaterdag een cameratje op het dak achtergelaten en de zondag in stopmotion opgenomen. Was natuurlijk waardeloos weer, maar ik zie nog redelijk wat 'vlak' schaduw (hoe noem je dat? stukjes schaduw..). Er staan wat hogere gebouwen (molen, kerktoren) verderop, paar huizen in de buurt zijn ook hoger, ik denk dat dat toch nog wat schaduw oplevert als de zon niet echt hoog staat, zoals nu.

Maargoed, ik zie het wel zitten. Niet bepaald een goedkoop systeem zo denk ik, maar doet wel alles wat ik had gehoopt, als ik de solaredge-planner mag geloven zit dit qua opbrengst zelfs iets boven mijn huidige verbruik.

O, nog iemand ervaring met van der valk montage? Dit systeem:

http://shop.winkelman-zon...lver-klemmen.html?subid=0

Is voor twee panelen in landscape, boven elkaar, met verticale rails. Dan heb ik toch 2 paneelklemmen en 4 eindklemmen nodig, of snap ik het dan nog niet? Staat in die link namelijk andersom. Anders morgen maar eens informeren bij Winkelman...
Heb je hier al na gekeken https://zaanzon.nl/produc...nnepanelen/zonneschansen/ geheel compleet, niet echt goedkoop, maar ik maak m,n eigen schansen dan ook geheel zelf ;)
Als je wel voor zaanzon kiest, geef even die afwijkende paneel maat door aan hun, geld ook voor als je het valk systeem kiest.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

PClop schreef op maandag 07 november 2016 @ 23:40:
[...]

Heb je hier al na gekeken https://zaanzon.nl/produc...nnepanelen/zonneschansen/ geheel compleet, niet echt goedkoop, maar ik maak m,n eigen schansen dan ook geheel zelf ;)
Als je wel voor zaanzon kiest, geef even die afwijkende paneel maat door aan hun, geld ook voor als je het valk systeem kiest.
Bij Westland Solar was ik voor oost/west schansen volgens mij 720euro inc btw kwijt voor 24panelen. Zegmaar 30euro per paneel inc btw dus. Kun je het custom laten maken. Zelf hoogte en paneelmaat etc aangeven, alles kan. Geleverd inclusief alle klemmen en schroeven.

• migjes
F-X schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:43:
Bedankt voor de reacties!
Mijn dak ligt zuid-zuid-oost, er van uit gaande dat de panelen evenredig aan de randen van het dak liggen.
Ik heb ook geen obstakels, qua schaduw.

Aangezien O-W opstelling wel aantrekkelijk is, was mijn aanname dat in die situatie de panelen meestal wat kleiner zullen/moeten zijn, dan wanneer je een zuid opstelling hanteert.
Een kleiner paneel is bv. een SF, waar veel GoT-ers hier positief over zijn. Maar dat zijn ze ook vanwege het feit dat deze goed presteren wanneer je wel 'last' hebt van obstakels ivm schaduw. Of is dat alleen een 'extra feature'?

Ik moet eerst maar eens mijn dak opmeten om te kijken wat ik aan totale panelen-oppervlak kwijt kan.
je hebt geen kleinere panelen nodig voor oost-west.
maar je hebt een Vmpp nodig voor de 2x mpp.
op een standaard tl omvormer van 1 fase is dat rond de 350V.

met standaard 60x6" cellen paneel (tussen de 250Wp - 315Wp) wil je dan 12X per mpp aansluiten.
met standaard 72x5" cellen paneel (tussen de 250Wp - 335Wp) wil je dan 8x per mpp.
met dunne film zoals SF (tussen de 140Wp - 170Wp) wil je dan 4x per mpp. (meer panelen doe je dan parallel)
al deze optie geven ongeveer 350Vmpp.
maar dat heeft dus niks met de grote te maken nog het aantal Wp nog de prijs. ;)

SF is mooi spul en doet het goed.
alleen als je oost-west wil gaan werken om zo meer Wp op dak te hebben, dan is het wel een beetje zonde om die hoeveelheid die je dan meer kunt leggen te vervangen voor SF.
SF heeft helaas wel er weinig Wp per m2, en daar gaat het oost-west voordeeltje wel weer weg.
(en in prijs worden ze hard ingehaald op het moment door anderen.)
wat het beste past is eigenlijk belangrijkere bepaling als de keuze voor SF. ;)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Prijs is SF is ook hard gedaald hoor. Voor 82,50ex btw heb je al een SF165.

En kleiner paneel voor oost/west heeft wel zin in mijn ogen. Dan kun je bij een gelijkblijvende hoogte van de schans een grotere hoek creëren.

• migjes
Atomic2005 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:18:
Prijs is SF is ook hard gedaald hoor. Voor 82,50ex btw heb je al een SF165.

En kleiner paneel voor oost/west heeft wel zin in mijn ogen. Dan kun je bij een gelijkblijvende hoogte van de schans een grotere hoek creëren.
jep maar vandaag de dag heb je ook 265Wp voor 105€ ex BTW.
0,50€ per Wp voor SF en een 0,40€ per Wp voor poly.
(ze moeten wel zakken in prijs, anders vliegt de concurrentie ze voor bij.)

de hoogte van de schans zijn nu bij beide panelen precies het zelfde.
paneel maat is dan 1 meter, dus dat maakt voor de hoek niet uit. ;)

edit:
het belangrijkste punt blijft wat past het beste. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 08-11-2016 11:53 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zit steeds te kijken naar JA Solar Percium 295Wp, maar er is ook een Canadian Solar Percium 295Wp die een stuk minder kost (€224 vs €199).
De spec sheets zijn nagenoeg gelijk dus ik zou bijna zeggen geef €250 minder uit voor het zelfde :>
Dat maakt een setje met Aps micro's weer aantrekkelijker.

• migjes
Speedy-Andre schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 12:02:
Ik zit steeds te kijken naar JA Solar Percium 295Wp, maar er is ook een Canadian Solar Percium 295Wp die een stuk minder kost (€224 vs €199).
De spec sheets zijn nagenoeg gelijk dus ik zou bijna zeggen geef €250 minder uit voor het zelfde :>
Dat maakt een setje met Aps micro's weer aantrekkelijker.
ik denk niet dat het heel veel uit maakt of je JA of canadian gebruikt. ;)
(ik denk dat het misschien nog een voorraad probleempje is, misschien is over een paar maanden de prijs het zelfde. :? )

maar bij canadian kan ik de percium niet vinden?
wel de Mono-PERC maar dat zijn geen percium cellen?
niet dat het zo veel uit maakt, maar waar haal je de gegevens vandaan?

edit:
ik zie nu wel een website waar ze een foutje maken in de benaming van de panelen.
dat is dus de mono-PERC niet percium. ;)
verschil tussen de panelen is dus het aantal busbars ;)
(in opbrengst maakt het waarschijnlijk niet uit.)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 08-11-2016 13:05 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom zouden ze PERC heten, als het iets anders is :?

http://www.jasolar.com/up...(L)%2060%20275-295-PR.pdf

http://www.canadiansolar....Power-CS6K-MS-v5.52en.pdf

Leg maar eens naast elkaar, ze presteren bijna tot achter de komma gelijk en ook de maten zijn eender.
Helaas wel allebei met 3 diodes terwijl ik er nu 6 heb (wat helpt bij onderlinge schaduw).

• migjes
Speedy-Andre schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:05:
Waarom zouden ze PERC heten, als het iets anders is :?

http://www.jasolar.com/up...(L)%2060%20275-295-PR.pdf

http://www.canadiansolar....Power-CS6K-MS-v5.52en.pdf

Leg maar eens naast elkaar, ze presteren bijna tot achter de komma gelijk en ook de maten zijn eender.
Helaas wel allebei met 3 diodes terwijl ik er nu 6 heb (wat helpt bij onderlinge schaduw).
verschil tussen die 2.
de 1 heeft percium cellen en de andere mono-PERC cellen, niet heel veel verschil.
maat tel eens het aantal busbars, daar zit het verschil tussen de cellen. ;)
(maar verder is het verschil tussen de 2 systemen zo klein dat je ze zelfs kunt mixen in 1 string .
geen probleem ;) )

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-11 14:41
Speedy-Andre schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:05:
De panelen die je nu hebt hebben toch drie bushbars? Dan heb je dus in feite 3x2 diodes. Steeds twee parallel. Dat lijkt mij hetzelfde te werken als 3.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er staat niets over in de sheet, maar het lijkt er wel op als je het paneel bekijkt ...

• migjes
Skipper-93 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:14:
[...]

De panelen die je nu hebt hebben toch drie bushbars? Dan heb je dus in feite 3x2 diodes. Steeds twee parallel. Dat lijkt mij hetzelfde te werken als 3.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:25:
Er staat niets over in de sheet, maar het lijkt er wel op als je het paneel bekijkt ...
busbars hebben niks met diodes te maken. :?
diodes verdelen de cellen in groepjes van 20 cellen met 3 diodes.
of in groepjes van 10 cellen met 6 diodes.
verder zitten de cellen gewoon serieel en hoeveel busbars die dan hebben doet er niet toe. ;)
(ook kun je 3 en 6 diodes panelen gewoon mixen in 1 string. geen probleem.)

check de nieuwe LG neonX met hun cello techniek die hebben 12 busbars met 3 diodes.
http://shop.winkelman-zon...ck-zwart-frame-320wp.html

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-11-2016 13:39 ]

• Skipper-93
migjes schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:37:
[...]

[...]

busbars hebben niks met diodes te maken. :?
diodes verdelen de cellen in groepjes van 20 cellen met 3 diodes.
of in groepjes van 10 cellen met 6 diodes.
verder zitten de cellen gewoon serieel en hoeveel busbars die dan hebben doet er niet toe. ;)
(ook kun je 3 en 6 diodes panelen gewoon mixen in 1 string. geen probleem.)

check de nieuwe LG neonX met hun cello techniek die hebben 12 busbars met 3 diodes.
http://shop.winkelman-zon...ck-zwart-frame-320wp.html
Klopt, maar een paneel met drie bushbars en zes diodes kan niet 1/6 deel uitschakelen. Dan mag je dus concluderen dat er steeds twee diodes parallel staan.

• migjes
Skipper-93 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:45:
[...]

Klopt, maar een paneel met drie bushbars en zes diodes kan niet 1/6 deel uitschakelen. Dan mag je dus concluderen dat er steeds twee diodes parallel staan.
probleem is dat ik de panelen met 6 diodes wel in mijn handen heb gehad, maar nog nooit heb mogen openen. ;)
(dan zijn ze nieuw, en moeten ze het dak op.)

dus ik moet het doen met info van 3de en daar kunnen fouten in zitten.
maar ik begreep dat de diodes in een 6 diode paneel om de 10 cellen zitten, dus 1/6 deel uit schakelen is dan mogelijk. :?
maar misschien heb je meer of betere info?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

60 (6 x10) Zonnecellen in serie, vierkant 156 x 156mm

6 By-pass diodes geïntegreerd in de IP65 aansluitdoos

Dit staat in de sheet, als er genoeg bedrading is zou je het in de junctionbox als 6 rijen kunnen doen.
Ik zou er een open moeten maken om het zeker te weten, maar nu even niet :P

• Laro
Excuses voor de herhaling; ik zit met een doorslaggevend vraagje.
Ik moet enkel nog kiezen tussen JA 285Wp panelen met een losse optimizer, of met een geïntegreerde optimizer. 1 aanbieder kiest bewust losse delen, omdat hij de optimizer niet in een hete omgeving wil plaatsen. De optimizer is overigens geschikt voor temperaturen tot 85 graden.

Het systeem met 12 panelen is 350 euro goedkoper als ik voor de geintegreerde optimizers ga.

Het argument temperatuur-electronica klinkt aannemelijk, maar 350 euro verschil is ook niet niks.

Graag jullie mening.

• Skipper-93
migjes schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:52:
[...]

probleem is dat ik de panelen met 6 diodes wel in mijn handen heb gehad, maar nog nooit heb mogen openen. ;)
(dan zijn ze nieuw, en moeten ze het dak op.)

dus ik moet het doen met info van 3de en daar kunnen fouten in zitten.
maar ik begreep dat de diodes in een 6 diode paneel om de 10 cellen zitten, dus 1/6 deel uit schakelen is dan mogelijk. :?
maar misschien heb je meer of betere info?
Ik zit inderdaad fout. Mooi dat ik nu ook weer wat geleerd heb ;)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Laro schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:14:
Excuses voor de herhaling; ik zit met een doorslaggevend vraagje.
Ik moet enkel nog kiezen tussen JA 285Wp panelen met een losse optimizer, of met een geïntegreerde optimizer. 1 aanbieder kiest bewust losse delen, omdat hij de optimizer niet in een hete omgeving wil plaatsen. De optimizer is overigens geschikt voor temperaturen tot 85 graden.

Het systeem met 12 panelen is 350 euro goedkoper als ik voor de geintegreerde optimizers ga.

Het argument temperatuur-electronica klinkt aannemelijk, maar 350 euro verschil is ook niet niks.

Graag jullie mening.
Met een ingebouwde optimzer zit je aan een merk omvormer vast, je weet niet of ze de hele levensduur van de panelen zullen bestaan.
De Tigo doet z'n werk ook zonder controller, bij SE is dat niet het geval.
Ik heb daar ook naar zitten kijken en met losse optimizers kan je de panelen tenminste vervangen voor elk type dat je wil :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:17
Speedy-Andre schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:57:
[...]

Met een ingebouwde optimzer zit je aan een merk omvormer vast, je weet niet of ze de hele levensduur van de panelen zullen bestaan.
De Tigo doet z'n werk ook zonder controller, bij SE is dat niet het geval.
Ik heb daar ook naar zitten kijken en met losse optimizers kan je de panelen tenminste vervangen voor elk type dat je wil :)
Als je een defect paneel of optimizer zou hebben kun je ook elk willekeurig paneel ertussen zetten met een losse optimizer.
Sommige aanbieders kiezen bewest voor losse delen omdat zowel SE als bv JAsolar heel wazig zijn geweest over de garantievoorwaarden als 1 van de twee defect zou zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 ... 50 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??