F-X schreef op zondag 06 november 2016 @ 22:29:
Dat klinkt wel goed.
Alle (technische) ingredienten zijn aanwezig om het zelf te doen.
Ook een extra automaat in de meterkast is geen probleem. Er is zelfs een extra leiding naar de meterkast beschikbaar, welke ik daar voor kan gebruiken.
Bekenden van ons hebben op een zelfde soort huis al panelen liggen, dus daar kan ik al veel 'afkijken' op het dak zelf.
Alleen hebben zij <vaag merk> chinese panelen met een goodwe omvormer.
Mijn gevoel neigt toch meer naar wat anders, maar daar ben ik nog niet over uit.
Zij hebben bv. de panelen 'gewoon' op het zuiden liggen. Ik wil nl. ook bekijken of een oost-west opstelling zin heeft, alhoewel ik niet verwacht dat dat zo veel extra oplevert.
Maar goed, dat zoek ik nog uit....
Bij degene die het zelf hebben gedaan, hebben die her en der de onderdelen (online bv.) besteld of gewoon bij een zonnepanelen leverancier?
ik heb her en der besteld.
(maar ben ook aan mijn zoveelste set/verbouwing bezig.)
vooral als je geen haast en genoeg tijd hebt, kun je aardige koopjes krijgen.
zoals een omvormer van 3kW met 2x mpp voor maar 400€.
nu heb ik die weer vervangen voor een 4kW omvormer, voor vrijwel noppes.
zuid is gewoon het beste, daar kan niks tegen op.
maar oost-west heeft ook zo zijn dingen.
zie een voorbeeld dag:

(oude set van 3,85kWp 1900Wp oost 45 graden, west 1950Wp 45 graden.)
nu weer verbouwd naar (dwarsdoorsnede van het huis):

dit was met 5,66kWp
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
maar wel op een hete na zomer dag, dus iets lagere W per mpp.
voordeel is dat de de omvormer meer verdeeld over de dag zijn W krijgt, dus kleinere(goedkopere) omvormer is mogelijk als het aantal Wp.
ander voordeel is als het bewolkt is dan maakt het niet veel meer uit welke kant de panelen op staan. (diffuse licht)
dus ook slechte dagen leveren nog best leuk op in kWh.
helaas in kWh/kWp ga je wel een stuk achteruit, in mijn geval een +/-25%, maar je kunt wel veel meer Wp leggen (ongeveer +/-50-100% meer).
oost-west leggen is gewoon iets duurder, maar meer kWh van het beperkte dakvlak dus je TVT gaat maar een klein beetje langer worden.
het zelfde trukje kun je ook doen door 2x zuid, maar dan b.v. 15 graden + 45 graden te doen.
dan heb je meer opbrengst in het voor en na seizoen met de 45 graden panelen.
en de 15 graden panelen doen het dan beter in de zomer.
veel leuke trucjes te verzinnen.
het spul is niet duur meer, dus experimenteer er op los.
(ik heb nu 5,66kWp maar zit er al aan te denken om daar 6,43kWp van te gaan maken.
eerst maar eens een stukje terug verdienen en sparen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)