Beste allemaal,
Nadat ik uren aan leesplezier heb doorgenomen hier op het forum denk ik dat ik met een gerust hart mijn situatie aan jullie voor kan leggen.
Wij hebben een 2-onder-1-kap woning uit 1999. De voorgevel staat op 7 graden west van zuid. Dit dakdeel is echter vanaf de bouw al voorzien van een kleine dakkapel, en bovendien wil vriendinlief de voorkant liever niet inrichten met panelen. Gelukkig hebben we aan de westkant (7 graden zuid van west dus) een nog groter dakvlak ter beschikking, waar alleen een dakraam in is opgenomen.
Wij willen graag zwarte zonnepanelen, en hebben hiervoor ook al enkele offertes opgevraagd.
Ik heb het dak nauwkeurig opgemeten, en hier op basis van normale panelen een lay-out van gemaakt waarin je 12 panelen op een nette manier kunt plaatsen onder 36 graden helling.
Wij verbruiken nu met z'n 2'en 950m^3 gas en 2600kWh aan energie (laag+hoog). 12 panelen á plusminus 280 watt leveren bij elkaar waarschijnlijk op het westelijke vlak ongeveer 2900kWh op.
In de toekomst komen er waarschijnlijk wel koters, maar met nog wat bezuinigingen hoop ik niet boven de 3000kWh uit te komen.
Ik wil het geheel zelf installeren. Op een meter of 20 van het dak staan aan de voorkant bomen die ongeveer zo hoog zijn als het huis. Aan de zijkant staan op 30 meter bomen die nog een stukje hoger zijn. De zon zakt hier in de avond achter weg.
Bij ons eerste bezoek aan een leverancier werd verteld dat we beter voor SolarEdge kunnen gaan, omdat je dan een hoger rendement hebt en je panelen individueel kunt monitoren.
Echter, de prijzen zijn ook een stukje hoger dan we aanvankelijk hadden bedacht.
Hieronder een uitsnede van google earth. De linkerkant van het linker blok is van ons.
En een legplan in autocad:
Verder heb ik naast het huis nog een bijkeuken/garage met plat dak. Gezien de schaduwval denk ik dat zonnepanelen hier niet zinvol genoeg zijn. Toch vind ik het een mooi ruim dakvlak waar ik de panelen wel op 0-2 graden neer kan leggen, en hier bijvoorbeeld nog 12 SF170 panelen neer kan leggen. De stippellijn is de overhangende dakgoot. Het binnenste vierkant is bruikbaar ivm een verhoogde rand van 13cm. Indien nodig zou ik de volledige grootte kunnen gebruiken, maar dat vraagt misschien wat meer kunst en vliegwerk
Hier nog een foto van de voorkant van het huis. Excuses voor de slechte kwaliteit, maar als ik terug kom uit mijn werk heb ik nog een klein vleugje daglicht over.
We hebben de volgende offertes van aanbieders uit de buurt (NH)
12x NSP290Wp Zwart, 12x optimizer, 1x SE3000, inclusief overige delen voor € 4917,- inclusief BTW
12x Aventia 290Wp Zwart, 12x optmizer, 1x SE3000, inclusief overige delen voor € 4622,- inclusief BTW
12x JA-solar 285Wp Zwart, 12x optmizer, 1x SE3000, inclusief overige delen voor € 4661,- inclusief BTW
Idem maar dan voor € 4862,-
12x LG Neon 2 300Wp Zwart, 12 optmizer, 1x SE3500, inclusief overige delen voor € 5759,- inclusief BTW
Ik zou van jullie graag willen weten of SE in dit geval nu echt zoveel toegevoegde waarde heeft, of dat dit nu juist het systeem zo duur maakt.
Ook hoor ik graag jullie mening of het zin heeft om het kleinere dak te voorzien van zonnepanelen.
Als jullie nog goede suggesties hebben voor andere panelen, samenstellingen of producten voor deze "case", dan hoor ik die natuurlijk graag.
Bij voorbaat dank,
Laro