Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.077 views

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:17
ApC_IcE schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:02:
[...]

Als je solar frontier wilt en een partij doet moeilijk hierover moet je een ander kiezen(voorbeeld)
Dat ben ik niet met je eens, ik krijg zat mensen in de winkel die denken dat ze iets 'moeten' en als je ze dan vraagt waarom ze dat denken te moeten of willen dan hebben ze iets op internet gelezen wat totaal niet op hun situatie van toepassing is. Als verkoper kun je iemand daar best op wijzen en ze een goed alternatief bieden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• dead prez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-02-2022
Na lang meelezen is het nu tijd om zelf tot aanschaf over te gaan. Ik had alleen nog een vraag aan jullie over de omvormer.

Het volgende wil ik bestellen:
20 stuk JA Solar JAM6K-60-285-PR-BK 285wp
1 stuk Omnik 5.0K-3P-TL2 3 fase

Ik twijfel of de omvormer wel voldoende is. De zonnepanelen zijn 20*285 Wp is 5700 Wp en de omvormer kan max 5150 W aan.

Het gaat om een dak in Limburg zie Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/iy3702.png met een Z-W orientatie, geen schaduw, 2 rijen van 10 zonnepanelen in portrait opstelling. Het is niet de bedoeling om later te upgraden aangezien ons hele verbruik hiermee gedekt wordt.

Denken jullie dat de omvormer voldoende is, of kan ik beter voor een Omnik 5.0K-3P-TL2 3 fase met 6150 W gaan?

• No Hands
Prima omvormer, 2 strings erop en lekker draaien.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:54

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

No Hands schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 20:26:
[...]

Dat ben ik niet met je eens, ik krijg zat mensen in de winkel die denken dat ze iets 'moeten' en als je ze dan vraagt waarom ze dat denken te moeten of willen dan hebben ze iets op internet gelezen wat totaal niet op hun situatie van toepassing is. Als verkoper kun je iemand daar best op wijzen en ze een goed alternatief bieden.
Ik heb het er niet over in die situaties dat SF geen goede keuze zou zijn. (Bijv een bepaalde maat dak en bepaalde wens)
Natuurlijk mag je een alternatief bieden.
Wat ik heel vaak hoor is dat dat bedrijf geen SF goedkoop in kan kopen en dan dus maar SF de grond in boort. Dat is dan weer de andere kant.

• dead prez
  • Laatst online: 27-02-2022
No Hands schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 21:30:
Prima omvormer, 2 strings erop en lekker draaien.
Maar de verwachting is dus dat de panelen nooit genoeg opbrengen om aan de max van de omvormer te komen?
dead prez schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 01:02:
[...]

Maar de verwachting is dus dat de panelen nooit genoeg opbrengen om aan de max van de omvormer te komen?
5700 Wp "monopanelen" op een 5000 watt omvormer zal best wel "eens" een keer aftoppen op de koudere dagen met veel zon. Ook heb je dagen, met veel wolken en zon, dat je kortstondige pieken gaat zien.
Ik zeg speciaal monopanelen, want met SF, dunne film panelen ga je wel flink meer "pieken" op de beste dagen.

Anton Boonstra heeft aftoppen eens een keer bekeken wat hiervan het effect is op jaarbasis.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Dit valt dus (heel) erg mee.

Zeker op een ZW opstelling. Het hoogtepunt van de dag, ligt toch meer wat later. Daarmee bedoel ik dat je panelen (en omgevingstemperatuur) al enigszins wat warmer zijn, dan op ZO opstelling.
Je zal dus maar weinig dagen zien, dat je gaat aftoppen. (piekdagen uitgezonderd, maar die pieken zijn van korte duur)

Nu ben ik iemand, die daar ook niet tegen kan, een rechte lijn zien, wanneer je een super dag hebt... ;)
Als de meerprijs meevalt, zou ik "persoonlijk" voor een 6000 watt omvormer gaan.

Het wordt een ander verhaal als je in Belgie woont, waar je een Omvormer taks moet betalen.
Dan heb je liever een kleinere omvormer.

Conclusie:
1. Het "aftoppen" valt mee op jaarbasis.
2. Je moet er tegen kunnen... ;)

Maar wel een andere kant tekening:

Als ik JAM6K-60-285-PR-BK bekijk, heb je maar 31,7 Vmpp.
Dit betekent 10x 31,7 Vmpp = 317 Vmpp.
De Omnik 3-fase wil 640 Vmpp hebben, voor de beste efficiëntie:
http://nl.omnik-solar.com...ol-5k-3P_6k_8k_9k_10K-TL2

Dit betekent alle 20 panelen in 1 string.
Helaas is de mppt ingang beperkt tot 3000 Watt, dus dat kan niet en moet je naar 2 stringen...

Dus dan is de keuze,
of een omvormer die niet beperkt is in vermogen op de mppt ingangen (SMA), zodat alle jasolar panelen in 1 string kunnen, op 1 mppt ingang.
(De 2e mppt ingang kan je dan eventueel nog gebruiken voor uitbreiding op ZO)
Of een ander paneel met een omnik, met 50 Vmpp, om zo een hogere efficiëntie te halen van de omvormer.
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-198-euro-sunsolar/
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-330wp-.html
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html

Soms kunnen mppt ingangen aan elkaar gelust worden, zodat je 20 ja-solar panelen over beide ingangen in 1 string hebt staan.
Ik kan dat zo snel niet vinden bij de omnik. (misschien iemand anders?)
In dat geval is er geen probleem en kom je wel aan het juiste voltage op de omnik en wordt het totale vermogen alsnog verdeeld over beide ingangen.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2016 01:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Op het moment dat ik dit schrijf is de livestream van Tesla/SolarCity net afgelopen. Musk presenteerde de PowerWall 2.0 met dubbele capaciteit. Hij wil dat electrische auto's, PowerWall en het electriciteitsnetwerk gaan samenwerken. Dat moet omdat het gebruik van electriciteit met factor 3 gaat toenemen door de vervanging van fossiele brandstoffen.

Hij liet ook diverse soorten dakpannen zien die esthetisch goed zijn, ze lijken op normale dakpannen. Met bepaalde productietechnieken zijn sommige typen pannen zoals "French Slate" (Frans leisteen) individueel anders zodat de uitstraling dicht bij het veelkleurige origineel blijft. Of het ook in Europa verkocht gaat worden is me nog niet duidelijk. Tesla ziet twee soorten markten: dakvervanging en zonnepanelen. Nieuwe zonnepanelen werden niet aangekondigd. Tesla heeft wel een deal met Panasonic om panelen met hoge efficientie te maken. Ik ben benieuwd of die competitief geprijsd zullen worden. De prijzen van efficiente panelen zijn momenteel nogal hoog.

Presentatie: https://www.youtube.com/watch?v=4sfwDyiPTdU

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 29-10-2016 13:33 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:45
No Hands schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 20:26:
[...]

Bij mij was het andersom, ik had "normale" panelen in gedachten van 1 x 1,6 meter ongeveer. Waf = zwart.
Een van de bedrijven die ik offerte gevraagd had kwam met de SF panelen aan met 1 x 1,27 meter, zwart.
Van SF kon ik meer panelen leggen op mijn dak. SF hebben dan wel minder Wp echter brengen ze bij minder zon vaak meer op dan andere panelen. Nu hoef ik in de zomer ook eigenlijk geen super opbrengsten ik heb liever een leuke gemiddelde opbrengst over het hele jaar. helemaal als salderen nog eens gaat verdwijnen.

Ik hoop met mijn SF 3,4kW systeem net de 1200 kWh/Wp jaar productie te halen.Ikzit nu op 3.872MWh en hoop dus nog 130 kWh binnen te harken tot 20 november.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

mrmrmr schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 03:11:

Hij liet ook diverse soorten dakpannen zien die esthetisch goed zijn, ze lijken op normale dakpannen. Met bepaalde productietechnieken zijn sommige typen pannen zoals "French Slate" (Frans leisteen) individueel anders zodat de uitstraling dicht bij het veelkleurige origineel blijft. Of het ook in Europa verkocht gaat worden is me nog niet duidelijk. Tesla ziet twee soorten markten: dakvervanging en zonnepanelen. Nieuwe zonnepanelen werden niet aangekondigd. Tesla heeft wel een deal met Panasonic om panelen met hoge efficientie te maken. Ik ben benieuwd of die competitief geprijsd zullen worden. De prijzen van efficiente panelen is momenteel nogal hoog.
Ik ben erg benieuwd hoe deze "dakpannen" met schaduw omgaan. Is één pan één cel?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:03

backupdevice

No Risk , Full Push

Gisteren zijn de panelen bij ons geplaatst. Meteen 1 KWh opgewekt Yeah.

Vraagje. Vanmorgen zag ik dat de Goodwe omvormer helemaal offline was terwijl gisteren avond hij nog gewoon te zien was op website. Klopt dat wel? Schakelt hij zichzelf uit naar x uur om als hij weer invoer krijgt op te starten?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:56
backupdevice schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 08:50:
Gisteren zijn de panelen bij ons geplaatst. Meteen 1 KWh opgewekt Yeah.

Vraagje. Vanmorgen zag ik dat de Goodwe omvormer helemaal offline was terwijl gisteren avond hij nog gewoon te zien was op website. Klopt dat wel? Schakelt hij zichzelf uit naar x uur om als hij weer invoer krijgt op te starten?
Zodra er voldoende licht is word hij wakker gemaakt door de panelen , even geduld kan nog half uurtje duren.....

1 PVoutput . Dongen NB

• backupdevice
  • Registratie: November 2000

backupdevice

No Risk , Full Push

Ok dus hij gaat dus helemaal uit, meld zich af en als er genoeg licht is komt hij weer op?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:28
timovd schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 08:15:
[...]

Ik ben erg benieuwd hoe deze "dakpannen" met schaduw omgaan. Is één pan één cel?
En daarmee ook hoe ze de bedrading en omvormer techniek hebben gekozen.

Ik las ook ergens dat de cellen verwarmd konden worden om evt sneeuw van het dak te smelten zodat ze weer energie konden opwekken. Ik vraag mij ook af hoe de energiebalans van zo'n aktie uitpakt.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Ik ben eigenlijk het meest benieuwd naar die Powerwall 2. Voor €7100 inclusief installatie heb je een 14,4kWh batterij hangen in huis. En er zit standaard een omvormer in.

Vanaf maart 2017 leverbaar

• No Hands
dead prez schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 01:02:
[...]

Zoals meneeruitdenhaag al zegt zal het heel sporadisch aftoppen, als je naar een 6K gaat wordt alles inene 3 fase, heb je dat in je meterkast? bekabeling is duurder etc. en komt je stringindeling niet lekker uit dus ik zou in deze op een 5k blijven.

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:40
reneeke1970 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:18:
[...]

Als er wet komt van verplichting bijft ie vast gratis. Als je er om vraagt kost ie 60 euro. In de brief geven ze toch optie tot gewone meter? Spreken niet over later betalen
Voor zo ver ik heb begrepen blijft de salderingsregeling voorlopig van toepassing tot en met (?) 2020 dus dat is nog 4 jaar. Wel of geen slimme meter maakt hiervoor niet uit. Mijn netbeheerder rekent 72,50 voor de installatie van een slimmemeter wanneer je dit eerder wilt of wanneer je hem nu weigert en later wel wil hebben.
Wat er na 2020 gebeurt is nog niet bekend maar wanneer ik dan nog een ouderwetse draaischijfmeter heb blijf ik salderen. Als salderen dan niet meer is toegestaan zal de slimme meter wel verplicht worden neem ik aan.
Ik heb hier en daar wat gelezen en de algemene mening is toch om je oude draaischijfmeter te behouden. Ga hem maar weigeren of zijn er hier tweakers die een goede reden kunnen aangeven om hem toch nu te laten installeren?

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:17
wij hebben hem wél laten installeren. Tot 2020 maakt het geen bal uit, terugsalderen blijft ook met een slimme meter gewoon werken. Voordeel is dat je uitstekend uit kunt lezen via de P1 poort wat je gebruik is. Na 2020 zal iedereen langzaamaan toch wel naar een slimme meter moeten, dat je er een krijgt is een feit. Tegen die tijd heb ik er al 4 jaar plezier van gehad via geeky grafiekjes :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bockelaar schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 10:56:
Tegen die tijd heb ik er al 4 jaar plezier van gehad via geeky grafiekjes :)
Voor geeky grafiekjes heb je geen slimme meter nodig. Die P1-poort geeft - als ik het goed begrepen heb - slechts 1 keer per 10 seconde een meting? Daar heeft een tweaker toch niet genoeg aan? ;)

Ik heb een analoge draaischijfmeter met achter de hoofdschakelaar een eigen kwh-meter en die lees ik 1 keer per seconde uit. Geeft nog veel sexier grafiekjes en je kunt live meekijken wat er gebeurt als je de stofzuiger/magnetron/gloeilamp aan/uitzet. :9~ :)

• The_Engineer
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09 15:43
timovd schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 08:15:
[...]

Dit was ook mijn eerste gedacht bij het lezen van het artikel en het zien van de aankondiging op youtube (hier wordt een huis getoond met schaduw op het dak).

Een bypass-diode per pan lijkt me ook niet echt kosteneffectief. Verder heb ik al wat rondgekeken hoe huidige fabrikanten dit oplossen, maar voorlopig nog niet direct iets gevonden.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
In het bericht van Electrek.co (die ik volg vanwege EV's) kun je plaatjes zien van de dakpannen.

In de presentatievideo wordt getoond hoe je de cellen kunt zien zitten. Zo te zien is het 1 cel per dakpan. Nog een voorbeeld.

Edit:
Ik heb een tabel met aanbieders van geintegreerde zonnecellen toegevoegd (BIPV: building integrated PV): dakpannen, in het dak liggende panelen en een compleet dak bestaande uit panelen.

[ Voor 17% gewijzigd door mrmrmr op 05-11-2016 13:26 ]

• The_Engineer
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17-09 15:43
mrmrmr schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:51:
In het bericht van Electrek.co (die ik volg vanwege EV's) kun je plaatjes zien van de dakpannen.

In de presentatievideo wordt getoond hoe je de cellen kunt zien zitten. Zo te zien is het 1 cel per dakpan. Nog een voorbeeld.
In de link lees ik dat ze een efficiëntie claimen van 98% ten opzichte van een normaal zonnepaneel. Nu ben ik benieuwd als dit geldt onder elke hoek. Als ze via die filter maken dat je de cellen niet ziet zitten onder scherpe hoeken zou ik denken dat bv in de winter, als de zon laag zit, er minder licht op de cellen valt en je hierdoor een lagere opbrengst hebt (tenzij ik hierbij iets over het hoofd zie).

Wel vind ik goed dat ze de omvormer geïntegreerd hebben met hun powerwall. Hierdoor heb je minder verlies dan als je eerst naar 230 Vac moet om dan terug te gaan naar DC.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 01:11:
[...]

Dit betekent alle 20 panelen in 1 string.
Helaas is de mppt ingang beperkt tot 3000 Watt, dus dat kan niet en moet je naar 2 stringen...

Dus dan is de keuze,
of een omvormer die niet beperkt is in vermogen op de mppt ingangen (SMA), zodat alle jasolar panelen in 1 string kunnen, op 1 mppt ingang.
(De 2e mppt ingang kan je dan eventueel nog gebruiken voor uitbreiding op ZO)
Of een ander paneel met een omnik, met 50 Vmpp, om zo een hogere efficiëntie te halen van de omvormer.
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-198-euro-sunsolar/
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-330wp-.html
http://shop.winkelman-zon...85%20SJ40%20%20285Wp.html

Soms kunnen mppt ingangen aan elkaar gelust worden, zodat je 20 ja-solar panelen over beide ingangen in 1 string hebt staan.
Ik kan dat zo snel niet vinden bij de omnik. (misschien iemand anders?)
In dat geval is er geen probleem en kom je wel aan het juiste voltage op de omnik en wordt het totale vermogen alsnog verdeeld over beide ingangen.
Op mijn Omnik 3k TL2 (met 2 mppt; 2kw per mppt) zijn de JA-Solar panelen met een Y-adapter op beide DC-ingangen aangesloten. Dit werkt prima, het vermogen wordt keurig verdeeld.

Voorbeeld:
pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ date; python LiveStats.py
Mon Aug 24 12:12:31 CEST 2015
connecting to 192.168.178.22 port 8899
ID: NLBN.......
E Today: 2.28 Total: 327.9
H Total: 0 Temp: 33.5
PV1 V: 271.6 I: 5.8
PV2 V: 271.6 I: 6.0
PV3 V: 0.0 I: 0.0
L1 P: 2891 V: 232.0 I: 11.0 F: 49.97
L2 P: 0 V: 0.0 I: 0.0 F: 0.0
L3 P: 0 V: 0.0 I: 0.0 F: 0.0

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even een vraagje aan de kenners hier, ik heb een aantal offertes opgevraagd en iedereen heeft duidelijk andere ideeën over hoeveel er op mijn dak past. In verband met de buren wil ik niet gaan voor een schans en enkele rijen plaatsen.

Nu is een van de plannen het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/yyydt.jpg

De rijen liggen dan slechts 50 cm van elkaar af. Als ik even zit te rekenen kom ik op de volgende opstelling in dat geval (waarbij de zwarte lijnen de panelen aangeven):

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/r6y5n7.jpg

Nu is er een hele periode in het jaar dat de zon zelfs op het hoogste punt niet op 26 graden staat en er dus een aantal maanden altijd de tweede (of derde rij) met schaduw zitten. Klopt dit of maak ik nu een denkfout? Heeft dit veel gevolgen voor de opbrengst?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

leejoow schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 09:57:
Even een vraagje aan de kenners hier, ik heb een aantal offertes opgevraagd en iedereen heeft duidelijk andere ideeën over hoeveel er op mijn dak past. In verband met de buren wil ik niet gaan voor een schans en enkele rijen plaatsen.

[afbeelding]

De rijen liggen dan slechts 50 cm van elkaar af. Als ik even zit te rekenen kom ik op de volgende opstelling in dat geval (waarbij de zwarte lijnen de panelen aangeven):

[afbeelding]

Nu is er een hele periode in het jaar dat de zon zelfs op het hoogste punt niet op 26 graden staat en er dus een aantal maanden altijd de tweede (of derde rij) met schaduw zitten. Klopt dit of maak ik nu een denkfout? Heeft dit veel gevolgen voor de opbrengst?
Als er voor een deel schaduw ligt op de panelen die in landscape liggen dan zullen de bypass diodes in werking gaan en dan zal bij kristallijn 1/3 of 2/3 van het paneel afschakelen, met een lagere spanning als gevolg, als deze spanning dan onder de werkspanning komt van de omvormer, dan zal deze geheel afschakelen.
Mocht je deze opstelling zo maken, probeer met de mpp spanning boven de 1,5 x de minimale spanning te blijven.

Normaal hou je bij zuid opstelling een factor 3 aan wat betreft het hoogte verschil in panelen, t.o.v. de rij afstand.

Eerlijk gezegd zou ik een O-W opstelling maken onder 13 graden, dan heb je geen schaduw problemen van paneel tot paneel, en haal je waarschijnlijk op minder oppervalk dezelfde opbrengst (80% van max 30 graden op zuid zonder shaduw) als met deze opstelling, met bijkomende voordelen dat de opstelling lager is (buren) er minder ballast op hoeft per paneel (rug), en plek blijft voor uitbreiding (kan ook het PV virus zich nog wat uitleven) en ook nog met een omvormer af kan die minder vermogen hoeft te hebben (goed voor de portemonnee). Daarnaast is de opbrengst meer verspreid over de dag, waardoor afschaffing van saldering je minder treft als dat mocht gaan gebeuren.

Wij plaatsen zelden meer alleen zuid opstellingen op een plat dak. Soms wel in combinatie met O-W, maar is dan vaak maar een klein deel van het PV vermogen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 30-10-2016 10:40 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

[afbeelding]

[afbeelding]

Als ik voor de maat, (nu je) 5 panelen breed aanhoud (8400) en een diepte van het dak 4800.
Dan kom je op oost/west uit op 3x 8 x 275 Wp (ecsolar 275 WP,1580 x 1060, sun solar) = 6600 Wp
12 panelen in een string x 48,5 Vmpp = 582 Vmpp. 2 strings, 1 op oost en 1 op west.
SMA STP 6000 TL-20 3-fase (MP), ideale spanning van 580 Vmpp
6600 Wp x 0,85 = 5610 kWh
Dat doet meer dan 17x 300 Wp op zuid. En je hebt spreiding en geen SE nodig. (en zelfs nog dakvlak over)
Ik zou zeggen, reken het verschil in euro's eens uit... LG en SE op zuid VS Ecsolar en SMA op oost/west
En dan de prijs in euro/kWh

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Op het moment zijn wij nog heel erg aan het kijken wat we sowieso kwijt kunnen op het dak. We wonen er nog niet, dus kan de schaduwen ook nog niet helemaal goed inschatten. Daarnaast hebben wij een uitdaging met de dakconstructie: we moeten proberen onder de 80kg/m2 te blijven. Wat je aangeeft dat minder balast nodig bij O-W opstelling is dan natuurlijk wel weer erg fijn. Minder piekvermogen zal ook een aantal zaken aanzienlijk eenvoudiger maken qua elektra waarschijnlijk ivm bekabeling die al aanwezig is en ik wil gebruiken.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat heeft gevolgen voor de opbrengst, maar dan wel zeer weinig.

Hier onder zie je de percentages per maand voor mijn plat dak opstelling onder een hoek
van 15°, jij krijgt dan een opstelling met een hoek van 13,5° als ik het goed heb berekent.
Uit die tabel haal je dan dat je opbrengst over de 4 maanden dat je niet boven die 26°
zonnehoek uitkomt, dat maar een verlies op levert van een gedeelte van die ~ 10% van je jaar
opbrengst, maar dat dat al wel 1/3 van het jaar uitmaakt.

Dus waar jij je zorgen over maakt, speelt maar over 1/3 van het jaar waar in die opbrengst
die je max kunt halen maar ongeveer 10% is van de totale opbrengst, en de overblijvende 8 maanden
dus vrij ( als het weer mee zit, en de omliggende gebouwen niet te veel roet in het eten gooien )
hebt om de resterende 90% aan je op te leveren.

Kortom, het loopt wel los. ;)

Afbeeldingslocatie: https://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot625.jpg

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:48
Iemand een idee waarom er een verschil zit tussen de dagopbrengst die ik op de SolarEdge portal zie en de dagopbrengst volgens PVOutput? Het verschil varieert per dag tussen de 1% en 16% waarbij de opbrengst in de SolarEdge portal hoger is. Verder lijkt het erop dat de afwijking het grootst is als de dagopbrengst laag is. Vraag me nu af welke data correct is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m5bxoDECT36iUjs7QnPTH7xW/full.png

[ Voor 9% gewijzigd door Niek_ op 30-10-2016 11:50 ]

Niek_ schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:49:
Iemand een idee waarom er een verschil zit tussen de dagopbrengst die ik op de SolarEdge portal zie en de dagopbrengst volgens PVOutput? Het verschil varieert per dag tussen de 1% en 16% waarbij de opbrengst in de SolarEdge portal hoger is. Verder lijkt het erop dat de afwijking het grootst is als de dagopbrengst laag is. Vraag me nu af welke data correct is.
[afbeelding]
Jerrythafast in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic" :?

• Niek_
  • Laatst online: 18:48
Zo dan, die had ik even gemist. Dat zou inderdaad het verschil verklaren. Die donatie aan PVOutput ga ik dus ook niet meer verlengen, SE Portal geeft mij genoeg info. Dank voor de tip.
Niek_ schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:18:
[...]

Zo dan, die had ik even gemist. Dat zou inderdaad het verschil verklaren. Die donatie aan PVOutput ga ik dus ook niet meer verlengen, SE Portal geeft mij genoeg info. Dank voor de tip.
Zolang die portal het doet...

Het kan ook anders:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

Ach, pvoutput ligt er ook "weleens" uit.

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:36
PClop schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:19:
[...]

Dat heeft gevolgen voor de opbrengst, maar dan wel zeer weinig.

Hier onder zie je de percentages per maand voor mijn plat dak opstelling onder een hoek
van 15°, jij krijgt dan een opstelling met een hoek van 13,5° als ik het goed heb berekent.
Uit die tabel haal je dan dat je opbrengst over de 4 maanden dat je niet boven die 26°
zonnehoek uitkomt, dat maar een verlies op levert van een gedeelte van die ~ 10% van je jaar
opbrengst, maar dat dat al wel 1/3 van het jaar uitmaakt.

Dus waar jij je zorgen over maakt, speelt maar over 1/3 van het jaar waar in die opbrengst
die je max kunt halen maar ongeveer 10% is van de totale opbrengst, en de overblijvende 8 maanden
dus vrij ( als het weer mee zit, en de omliggende gebouwen niet te veel roet in het eten gooien )
hebt om de resterende 90% aan je op te leveren.

Kortom, het loopt wel los. ;)

[afbeelding]
Hé, bestaat hier een rekentool voor? Heb je een linkje?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:50:
[...]

Hé, bestaat hier een rekentool voor? Heb je een linkje?
Ja zeker, geen idee welk tooltje je specifiek bedoeld ( de percentages vult solarlog® automatisch voor mij in )
Voor die anderen vind ik bij m,n zuiderburen altijd ALLES. ;)

de links;
http://www.eclecticsite.be/sitemap.htm
http://www.eclecticsite.be/topZon.htm
http://www.eclecticsite.be/zonP/zon_schaduw2.htm
http://www.eclecticsite.be/zonP/zonSchaduw.htm
enz, enz, enz

Met dank aan Guy Tombeur die dit alles bij houd. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door PClop op 30-10-2016 18:55 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
Vroeg wakker en weer eens wat uitgetekend om meer inzicht te krijgen.
Buren zitten op 6.5 meter met driehoek vormige gevel richting ons toekomstige dak (er staat nog niets dus kijken kan ik niet)

Als ik de zonne hoek in gedachten neem:
hoogte van de zon

En dan de puntgevel met de verschillende zonne hoeken/standen op mijn dak projecteer zie ik het volgende:

15 graden:
15 graden zonhoek

20 graden:
20 graden zonhoek

40 graden:
40 graden

50 graden:
50 graden zoenhoek

Uitleg bij de plaatjes.
Zwarte driehoek is de schaduw dak buren op mijn dak (rode lijn) om 15:00
De Oranje driehoek is de schaduw om 16:00
De blauwe driehoek is de schaduw om 14:00

Dus de schaduw beweegt zicht van rechts naar links als ze zon achter/boven buurhuis langs raait.

De groene vlakken zijn SF-170 panelen qua maat (ongeveer)

Bij de 15 graden tekening zie je een puntje van de driehoek op bovendste rij panelen.
Dan zie je op de middelste en onderste rij panelen steeds meer afgedekt worden.

Deze 15 graden zou ongeveer de laagste zonnehoek zijn op 21 december volgens de bovenste afbeelding.

Als je de 40 graden afbeelding bekijkt is dat voor half maart tot half september.
Hier heb ik dan alleen schaduw op de onderste panelen.

Deze schaduw werking is dus alleen tussen zeg maar maximaal 13:30 en 16:30 en vermoedlijk iets korter.

Als ik zit zo zie lijkt me dt bovenste rijd panelen niet echt veel last van schaduw gaat krijgen.
De middelste baan zou grofweg geschat tussen Oktober en Februari last van schaduw hebben
De onderste baan zou alllen tussen April en Augustus geen last van scahduw hebben.

Als ik naar aantal zonneruren gemiddeld kijk zie ik dat het ook een soort bult grafiek is met de bult tussen maart/april en september

Kan iemand mij vertellen of zo'n middelste en onderste rij nog zinvol is om te plaatsen ? (als in hoe veel van de opbrengst zit er nog in de maanden tussen Oktober en maart)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• elcastel
  • Laatst online: 26-10 11:45
Vandaag wordt hier mijn set geïnstalleerd. 2400Wp met optimizers.

Kun je nou via de zonmodule op energiemanageronline automatisch loggen of moet je dat alsnog handmatig doen ? Ik kan het sowieso volgen via de Solaredge site geloof ik, maar gebruik al jaren energiemanageronline voor mijn slimme meter.

• reneeke1970
jacovn schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:17:
Vroeg wakker en weer eens wat uitgetekend om meer inzicht te krijgen.
Buren zitten op 6.5 meter met driehoek vormige gevel richting ons toekomstige dak (er staat nog niets dus kijken kan ik niet)

Als ik de zonne hoek in gedachten neem:
[afbeelding]

En dan de puntevel met de verschillende hoeken op mijn dak projecteer zie ik het volgende:

15 graden:
[afbeelding]

20 graden:
[afbeelding]

40 graden:
[afbeelding]

50 graden:
[afbeelding]

Uitleg bij de plaatjes.
Zwarte driehoek is de schaduw dak buren op mijn dak (rode lijn) om 15:00
De Oranje driehoek is de schaduw om 16:00
De blauwe driehoek is de schaduw om 14:00

Dus de schaduw beweegt zicht van rechts naar links als ze zon achter/boven buurhuis langs raait.

De groene vlakken zijn SF-170 panelen qua maat (ongeveer)

Bij de 15 graden tekening zie je een puntje van de driehoek op bovendste rij panelen.
Dan zie je op de middelste en onderste rij panelen steeds meer afgedekt worden.

Deze 15 graden zou ongeveer de laagste zonnehoek zijn op 21 december volgens de bovenste afbeelding.

Als je de 40 graden afbeelding bekijkt is dat voor half maart tot half september.
Hier heb ik dan alleen schaduw op de onderste panelen.

Deze schaduw werking is dus alleen tussen zeg maar maximaal 13:30 en 16:30 en vermoedlijk iets korter.

Als ik zit zo zie lijkt me dt bovenste rijd panelen niet echt veel last van schaduw gaat krijgen.
De middelste baan zou grofweg geschat tussen Oktober en Februari last van schaduw hebben
De onderste baan zou alllen tussen April en Augustus geen last van scahduw hebben.

Als ik naar aantal zonneruren gemiddeld kijk zie ik dat het ook een soort bult grafiek is met de bult tussen maart/april en september

Kan iemand mij vertellen of zo'n middelste en onderste rij nog zinvol is om te plaatsen ? (als in hoe veel van de opbrengst zit er nog in de maanden tussen Oktober en maart)
Ik heb het hele jaar door uren per dag wel ergens schaduw, kost misschien tien procent op jaar basis, dus die paar uur van jou in winter maanden stelt niks voor, zeker niet met sf

1 PVoutput . Dongen NB

elcastel schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:41:

Kun je nou via de zonmodule op energiemanageronline automatisch loggen of moet je dat alsnog handmatig doen ? Ik kan het sowieso volgen via de Solaredge site geloof ik, maar gebruik al jaren energiemanageronline voor mijn slimme meter.
Proficiat...
Sommigen hier gebruiken gewoon PVOutput...
Advanced SE logging:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05

Ik log via een kWh tussenmeter, met daarop een youless, rechtstreeks in energiemanageronline mijn zonnepanelen, je kunt bij youless vragen voor de EMO-firmware. Deze werkt perfect.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-11 14:13
MadDog11 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:59:
[...]

Ik log via een kWh tussenmeter, met daarop een youless, rechtstreeks in energiemanageronline mijn zonnepanelen, je kunt bij youless vragen voor de EMO-firmware. Deze werkt perfect.
Ik vrees wel erg offtopic, maar weet iemand of het ook mogelijk is om zelf geautomatiseerd gegevens naar energiemanageronline te sturen? (dus niet door een youless of slimme meter)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00

Meer iets voor dit topic:

Datalogging: PV systemen

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-11 07:25
Ik kom niet meer op de Omnik portal?

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 20:23
Hkuit schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 22:08:
wat zijn goede redenen om toch voor SF te gaan, er vanuit gaande dat ik de schaduw door de groeiende boom voor m'n huis in toom kan houden?
De kogel is door de kerk, de opdracht is uit en volgende week vrijdag worden hier 27 Solar Frontier panelen op het dak gelegd, gekoppeld aan een Growatt omvormer.
SF omdat ik ze mooi vind, omdat er vaak positief over geschreven wordt hier en elders en omdat ik die schaduw toch niet kan uitsluiten hier.

Tegen die tijd kom ik uiteraard met mooie foto's!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:20
Snarfie31 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 17:25:
Ik kom niet meer op de Omnik portal?
Wat voor melding krijg je ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Snarfie31
MdO82 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 17:56:
[...]

Wat voor melding krijg je ?
Iets van password niet goed maar het demo account waar je geem passw voor nodig hebt werkt ook niet.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Snarfie31
Ik zie het al meerdere problemem met omnik portal op andere forum

Verwijderd

kon gister en kan nu gewoon op de omnik portal komen
als goede vergelijker check ik altijd even solarman
mijn omnik side :
http://www.omnikportal.co...TerminalMain.aspx?pid=860

als mijn omnikportal niet werkt check ik deze
http://www.solarmanpv.com....aspx?pid=860&come=Public

doet omnik het niet maar solarman wel dan is er een probleempje bij omnik
doet solarman het ook niet dan is er iets met de interface.

in principe is de "engine" om te loggen van solarman afkomstig en word de data slechts doorgegeven aan omnik.

zo ook voor goodwe, sinlong , tranergy en nog wat van dat soort merken.

het voordeel is dat je bijv een goodwe en en omnik beide in 1 portal kan laten loggen _/-\o_

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-11 07:12
Vraagje. Ik heb nu 3 dagen geen internet vanwege een schuifpui die geplaatst wordt (modem stond naast het te zagen gat).

Heeft een Solaredge omvormer een buffer om data op te slaan, of ben ik die dagen gewoon kwijt?

Verwijderd

denk dat je deze logging kwijt ben.volgens mij slaat tie dit niet op.

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:54

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 09:09:
Helaas,

Solar edge slaat dit volgens mij een paar weken zelfs op.
Opslaan doet ie 100% alleen hoelang precies weet ik niet.
Bij mij was het met 2 weken geen internet en het duurde een paar uur en alle oude data stond er opeens op.

Heb je de wifi module erin?
Anders kan je over een week je telefoon als hotspot even gebruiken en die een half uurtje verbonden laten.

Gevonden:
SolarEdge inverter is capable of storing data for a period of time that is relative to the number of PowerBoxes used in the layout (per inverter). Estimation to the maximum retention time can be carried out as follows:
Number of Days Stored ≈ 700/Number of modules per inverter
Here are a few examples:
If storage space is used up and connection to the monitoring server was not yet made, the inverter will either cease storing data (inverter CPU version 1.xxx) or overwrite out of date data in favor of recent one (inverter CPU version 2.xxx).
Data not transmitted yet is stored locally and can be viewed with SolarEdge configuration tool by connecting a computer to the inverter. This action does not change or stop data storage.
Number of PowerBoxes
Approximate Retention time
12 modules = 2 months
24 modules = 1 month
50 modules = 2 weeks

Ik neem aan dat ze optimizers bedoelen.

Bron:

http://www.solaredge.com/...ring_and_sending_data.pdf

[ Voor 87% gewijzigd door ApC_IcE op 02-11-2016 09:20 ]

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 09:09:
Neehoor. SolarEdge slaat wel op tot max 2 maanden. (afhankelijk van hoeveelheid optimizers)
Ik maak vaak mee dat klanten op vakantie gaan en hun router uitzetten. Na terugkomst van vakantie weer verbinding gemaakt en alle gegevens komen weer terug.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

kijk aan dat scheelt dan weer

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 13:41
PVers, help me even... ik ben bezig met een globale oriëntatie op zonnepanelen voor mijn woning. Heb een berekening gemaakt, welke een tvt van ruim 11 jaar oplevert. Dit lijkt me erg lang, dus wellicht zit er ergens een foutje..

Huidig jaarverbruik: 2693kWh @ € 365,24.

Ik ga er vanuit dat 1 Wattpiek (wp) een opbrengst heeft van circa 0,85 kWh per jaar. Daarmee kom ik uit op een opwekcapaciteit van 3168Wp.

Met bijvoorbeeld deze set (link) kom ik uit op € 4290 voor 3500Wp.

€ 4290 / € 365 = 11,75 jaar.

Sla ik compleet de plank mis, of is dit een juiste berekening?

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:16
Ice T schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:54:
PVers, help me even... ik ben bezig met een globale oriëntatie op zonnepanelen voor mijn woning. Heb een berekening gemaakt, welke een tvt van ruim 11 jaar oplevert. Dit lijkt me erg lang, dus wellicht zit er ergens een foutje..

Ik ga er vanuit dat 1 Wattpiek (wp) een opbrengst heeft van circa 0,85 kWh per jaar. Daarmee kom ik uit op een opwekcapaciteit van 3168Wp.

Je rekent met een kWh prijs van € 0,13, klopt dat wel? Wellicht energiebelasting vergeten en de BTW?
(BTW van de aanschaf kun je terugvragen, dus kosten zijn 4290/1.21 = 3.545.
kwH prijs zal ergens rond de € 0,19 zijn? Dus dan is de TVT 3.545 /(2693*0.19) = 6,9 jaar.

Daarnaast heb je ook nog opbrengst van de extra opgewekte kWh.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kan de BTW terug krijgen, dus jouw setje kost je dan geen 4290,- maar 3550 euro. En dan is het nog 9.7 jaar. Blijkbaar is het een duur setje :) Of je hebt goedkope stroom.

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 02-11-2016 14:06 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

je hebt het gedeeltelijk goed
de set kost 4290 inc btw ex montage

de btw krijg je terug via de belasting ( zie btw teruggaaf zonnepanelen hiervoor )

dat sccheelt al zon 900 euro die heb je binnen 3 maanden al op je rekening namelijk

je stroomvebruik is 583 euro per jaar geen 360

dan word het 3389/583 is 5,8 jaar

correctie had rekenfoutje gemaakt mbt opbrengst keer kwh prijs

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2016 14:13 . Reden: correctie had rekenfoutje gemaakt mbt opbrengst keer kwh prijs ]

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:53

Corn

Raar jongetje

...

€ 4290 voor 3500Wp.

Je rekent niet mee dat je gaat terugleveren aan het net, waarmee je terugverdientijd nog wat verkort. Daar krijg je niet zoveel voor terug als dat je per kWh zou moeten betalen.

kWh/Wp is nogal afhankelijk van de panelen en van orientatie van je dak, zou je even moeten checken. Baseline mag je volgens mij 1kWh/jaar per Wp nemen.

• Andre1973

Andre1973

Het punt is dat je niet zomaar het bedrag dat je nu betaald voor de elektriciteit om kan zetten naar kWh.
Dat is omdat de factuur wat complex is.

Je betaald per kwh ongeveer E0,10 voor productie
dan betaal je ongeveerr E0,09 energie belasting.
over het geheel betaal je 21% btw.
dan betaal je per kwh ongever E0,005 voor transport
en ongeveer E 200,00 voor en jaar lang het hebben van een kleine aansluiting
(veel zaken zijn afhankelijk van de aanbieder maar ook van de woonplaats)
dat is het eenvoudige deel.
Per huishoudelijke aansluiting krijg je een soort subsidie (iedereen moet een basis hoeveelheid elektra kunnen gebruiken zonder belasting)
dus krijg je een bedrag retour (ongeveer E350,00)dat gelijk staan aan:
vast recht voor een kleine aansluiting (1x35 / 3x 25A) en de energie belasting over de eerste 1500 kWh.

Nu komt t leukste die krijg je retour zolang je een aansluiting hebt. En als je nul gebruikt, dan krijg je nog ongeveer E150,- retour.

reken voor het gemak met E0,19 voor elke kWh die je zelf opwekt en zelf gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 02-11-2016 14:44 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Verwijderd

Ik wil mijn case wel even toelichten. Vorig jaar ergens in mei panelen gekregen. Tevens gelijk een slimme meter.
Verbruik op de meter is 2308 kWh
Teruglevering op de meter is 3498 kWh
Opwekking op de omvormer is 4480 kWh
Ik heb dus werkelijk verbruikt 3290 kWh in die periode (gebruik op meter + verschil tussen opwekking en teruglevering), ik heb teruggeleverd 3498 kWh.
Dat zou kosten zonder PV 3290 * € 0,18416 = €605,89
Met PV kost dat -1190 * €0,05554 = -€ 66,09

Dus ik heb aan stroomkosten 671,98 bespaard in 17,5 maand , dat is 38,40 per maand. Dat over een investering van 4000 = 104 maanden terugverdientijd. Dat zal met afnemende rendementen iets van 9 a 10 jaar zijn dus.

Als je dan ook nog eens besluit om het overschot aan energie gunstiger te besteden (dus minder gas gebruiken of terugleveren tegen een beter tarief) gaat het sneller.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2016 07:55 . Reden: verduidelijken ]

• reneeke1970

Als ik afrond heb je verbruik van 2700.
Dit kun je salderen tegen 17 cent?
2700×0.17=460 euro
Als je 3200 opwekt lever je 500 terug tegen ten hoogste 0.11×500=55 euro.
Totaal levert je set dan 460+55=515 euro op

1 PVoutput . Dongen NB

• Laro
Beste allemaal,

Nadat ik uren aan leesplezier heb doorgenomen hier op het forum denk ik dat ik met een gerust hart mijn situatie aan jullie voor kan leggen.

Wij hebben een 2-onder-1-kap woning uit 1999. De voorgevel staat op 7 graden west van zuid. Dit dakdeel is echter vanaf de bouw al voorzien van een kleine dakkapel, en bovendien wil vriendinlief de voorkant liever niet inrichten met panelen. Gelukkig hebben we aan de westkant (7 graden zuid van west dus) een nog groter dakvlak ter beschikking, waar alleen een dakraam in is opgenomen.

Wij willen graag zwarte zonnepanelen, en hebben hiervoor ook al enkele offertes opgevraagd.
Ik heb het dak nauwkeurig opgemeten, en hier op basis van normale panelen een lay-out van gemaakt waarin je 12 panelen op een nette manier kunt plaatsen onder 36 graden helling.

Wij verbruiken nu met z'n 2'en 950m^3 gas en 2600kWh aan energie (laag+hoog). 12 panelen á plusminus 280 watt leveren bij elkaar waarschijnlijk op het westelijke vlak ongeveer 2900kWh op.

In de toekomst komen er waarschijnlijk wel koters, maar met nog wat bezuinigingen hoop ik niet boven de 3000kWh uit te komen.

Ik wil het geheel zelf installeren. Op een meter of 20 van het dak staan aan de voorkant bomen die ongeveer zo hoog zijn als het huis. Aan de zijkant staan op 30 meter bomen die nog een stukje hoger zijn. De zon zakt hier in de avond achter weg.

Bij ons eerste bezoek aan een leverancier werd verteld dat we beter voor SolarEdge kunnen gaan, omdat je dan een hoger rendement hebt en je panelen individueel kunt monitoren.

Echter, de prijzen zijn ook een stukje hoger dan we aanvankelijk hadden bedacht.

Hieronder een uitsnede van google earth. De linkerkant van het linker blok is van ons.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/nboxs4.png

En een legplan in autocad:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/209o8eu.png

Verder heb ik naast het huis nog een bijkeuken/garage met plat dak. Gezien de schaduwval denk ik dat zonnepanelen hier niet zinvol genoeg zijn. Toch vind ik het een mooi ruim dakvlak waar ik de panelen wel op 0-2 graden neer kan leggen, en hier bijvoorbeeld nog 12 SF170 panelen neer kan leggen. De stippellijn is de overhangende dakgoot. Het binnenste vierkant is bruikbaar ivm een verhoogde rand van 13cm. Indien nodig zou ik de volledige grootte kunnen gebruiken, maar dat vraagt misschien wat meer kunst en vliegwerk

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/33a52rc.png

Hier nog een foto van de voorkant van het huis. Excuses voor de slechte kwaliteit, maar als ik terug kom uit mijn werk heb ik nog een klein vleugje daglicht over.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2qlsuo6.jpg

We hebben de volgende offertes van aanbieders uit de buurt (NH)
12x NSP290Wp Zwart, 12x optimizer, 1x SE3000, inclusief overige delen voor € 4917,- inclusief BTW
12x Aventia 290Wp Zwart, 12x optmizer, 1x SE3000, inclusief overige delen voor € 4622,- inclusief BTW
12x JA-solar 285Wp Zwart, 12x optmizer, 1x SE3000, inclusief overige delen voor € 4661,- inclusief BTW
Idem maar dan voor € 4862,-
12x LG Neon 2 300Wp Zwart, 12 optmizer, 1x SE3500, inclusief overige delen voor € 5759,- inclusief BTW

Ik zou van jullie graag willen weten of SE in dit geval nu echt zoveel toegevoegde waarde heeft, of dat dit nu juist het systeem zo duur maakt.
Ook hoor ik graag jullie mening of het zin heeft om het kleinere dak te voorzien van zonnepanelen.

Als jullie nog goede suggesties hebben voor andere panelen, samenstellingen of producten voor deze "case", dan hoor ik die natuurlijk graag.

Bij voorbaat dank,

Laro

• No Hands
redelijk scherpe prijzen, ik denk dat SE hier niet zoveel extra toevoegt. die bomen staan hartstikke ver weg en als er al een puntje schaduw afkomt is de zon al zo in kracht afgezakt dat dat ook niet uitmaakt.

Dat platte dak kun je doen, panelen op het westen richten dan, maar daar zul je wel een stuk minder opbrengst hebben door het huis zelf.

• Jerrythafast
Laro schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:07:
Beste allemaal,

Nadat ik uren aan leesplezier heb doorgenomen hier op het forum denk ik dat ik met een gerust hart mijn situatie aan jullie voor kan leggen.

Wij hebben een 2-onder-1-kap woning uit 1999. De voorgevel staat op 7 graden west van zuid. Dit dakdeel is echter vanaf de bouw al voorzien van een kleine dakkapel, en bovendien wil vriendinlief de voorkant liever niet inrichten met panelen. Gelukkig hebben we aan de westkant (7 graden zuid van west dus) een nog groter dakvlak ter beschikking, waar alleen een dakraam in is opgenomen.

Wij willen graag zwarte zonnepanelen, en hebben hiervoor ook al enkele offertes opgevraagd.
Ik heb het dak nauwkeurig opgemeten, en hier op basis van normale panelen een lay-out van gemaakt waarin je 12 panelen op een nette manier kunt plaatsen onder 36 graden helling.

Wij verbruiken nu met z'n 2'en 950m^3 gas en 2600kWh aan energie (laag+hoog). 12 panelen á plusminus 280 watt leveren bij elkaar waarschijnlijk op het westelijke vlak ongeveer 2900kWh op.

In de toekomst komen er waarschijnlijk wel koters, maar met nog wat bezuinigingen hoop ik niet boven de 3000kWh uit te komen.

Ik wil het geheel zelf installeren. Op een meter of 20 van het dak staan aan de voorkant bomen die ongeveer zo hoog zijn als het huis. Aan de zijkant staan op 30 meter bomen die nog een stukje hoger zijn. De zon zakt hier in de avond achter weg.

Bij ons eerste bezoek aan een leverancier werd verteld dat we beter voor SolarEdge kunnen gaan, omdat je dan een hoger rendement hebt en je panelen individueel kunt monitoren.

Echter, de prijzen zijn ook een stukje hoger dan we aanvankelijk hadden bedacht.

Hieronder een uitsnede van google earth. De linkerkant van het linker blok is van ons.
[afbeelding]

En een legplan in autocad:
[afbeelding]

Verder heb ik naast het huis nog een bijkeuken/garage met plat dak. Gezien de schaduwval denk ik dat zonnepanelen hier niet zinvol genoeg zijn. Toch vind ik het een mooi ruim dakvlak waar ik de panelen wel op 0-2 graden neer kan leggen, en hier bijvoorbeeld nog 12 SF170 panelen neer kan leggen. De stippellijn is de overhangende dakgoot. Het binnenste vierkant is bruikbaar ivm een verhoogde rand van 13cm. Indien nodig zou ik de volledige grootte kunnen gebruiken, maar dat vraagt misschien wat meer kunst en vliegwerk

[afbeelding]

Hier nog een foto van de voorkant van het huis. Excuses voor de slechte kwaliteit, maar als ik terug kom uit mijn werk heb ik nog een klein vleugje daglicht over.
[afbeelding]

We hebben de volgende offertes van aanbieders uit de buurt (NH)
12x NSP290Wp Zwart, 12x optimizer, 1x SE3000, inclusief overige delen voor € 4917,- inclusief BTW
12x Aventia 290Wp Zwart, 12x optmizer, 1x SE3000, inclusief overige delen voor € 4622,- inclusief BTW
12x JA-solar 285Wp Zwart, 12x optmizer, 1x SE3000, inclusief overige delen voor € 4661,- inclusief BTW
Idem maar dan voor € 4862,-
12x LG Neon 2 300Wp Zwart, 12 optmizer, 1x SE3500, inclusief overige delen voor € 5759,- inclusief BTW

Ik zou van jullie graag willen weten of SE in dit geval nu echt zoveel toegevoegde waarde heeft, of dat dit nu juist het systeem zo duur maakt.
Ook hoor ik graag jullie mening of het zin heeft om het kleinere dak te voorzien van zonnepanelen.

Als jullie nog goede suggesties hebben voor andere panelen, samenstellingen of producten voor deze "case", dan hoor ik die natuurlijk graag.

Bij voorbaat dank,

Laro
Of SE zin heeft of niet hangt heel erg af van hoeveel schaduw er op je panelen valt en hoe die is verdeeld. SE komt het best tot zijn recht als je vaak schaduw hebt die maar enkele panelen tegelijk raakt.

Zelf heb ik vorig jaar op een zonnige dag (31 oktober 2015) regelmatig een foto gemaakt van het dak. Afgelopen maandag (precies 1 jaar na de foto's dus) verschenen deze grafieken op mijn monitoring pagina, waar je ziet dat de opbrengst toch behoorlijk omlaag duikelt omdat veel panelen tegelijk in de schaduw komen te liggen. Een week eerder kwam de schaduw nog niet over alle panelen en was mooi te zien dat SE daar de schade enorm beperkt hield. Als je nou gedurende de zomermaanden schaduw hebt zoals op mijn foto's maar dan meer dan 1 uur per dag en niet alle panelen tegelijk, dan heeft SE zeker zin.

Eventueel zou je ook wat foto's hier kunnen plaatsen zodat we het wat beter kunnen beoordelen. Een maand ofzo geleden kwam er zelfs een hele timelapse video van een dag voorbij, da's ook gewoon leuk om te doen _/-\o_

• Laro
Als het in het weekend nog een beetje redelijk weer wordt zal ik kijken of ik een timelapse kan maken!
Ik heb nog ergens een Maginon wildcamera van de Aldi die dat kan geloof ik, en anders een paar keer de timers zetten. Met dit grauwe weer is er sowieso amper relevante schaduw.

In de maanden met de hoogste productie zakt de avondzon het laatste uurtje achter de bomen voordat hij achter de horizon verdwijnt, maar dan is de productie niet zo hoog. De bomen voor aan de weg zorgen niet echt voor schaduw; hooguit in deze tijd van het jaar de ochtendzon als de zon een wat lagere baan heeft. Ik heb geen last van pijpjes, dakkappellen, schoorstenen of zendmasten. Het mooie aan SE is wel de monitoring per paneel, en een beetje geeky ben ik wel, dus het is wel leuk om je systeem op die manier te kunnen monitoren. De meerprijs is zo'n 700 euro, toch een 15% van het systeem.

Bovendien heb ik nog een vraag over de montagerails. Een van de aanbieders gaf aan dat je de rails bij mijn landschape orientatie beter verticaal kunt plaatsen, omdat dan de ondersteuning van de panelen gelijkmatiger is dan als je hem enkel op de korte kanten vastpakt. Dit klonk wel logisch, maar een andere leverancier gaf weer aan dat dit niks uitmaakt. Wat is jullie mening hierover?

De SF panelen die ik eventueel op het platte dak kan leggen zou ik dan onder 0-2 graden leggen; een orientatie op het westen zou betekenen dat ze eignelijk recht naar de bomen "kijken", en je kunt misschien geen twee rijeen kwijt.

Bedankt voor zover.

• No Hands
Laro schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:32:
Als het in het weekend nog een beetje redelijk weer wordt zal ik kijken of ik een timelapse kan maken!
Ik heb nog ergens een Maginon wildcamera van de Aldi die dat kan geloof ik, en anders een paar keer de timers zetten. Met dit grauwe weer is er sowieso amper relevante schaduw.

In de maanden met de hoogste productie zakt de avondzon het laatste uurtje achter de bomen voordat hij achter de horizon verdwijnt, maar dan is de productie niet zo hoog. De bomen voor aan de weg zorgen niet echt voor schaduw; hooguit in deze tijd van het jaar de ochtendzon als de zon een wat lagere baan heeft. Ik heb geen last van pijpjes, dakkappellen, schoorstenen of zendmasten. Het mooie aan SE is wel de monitoring per paneel, en een beetje geeky ben ik wel, dus het is wel leuk om je systeem op die manier te kunnen monitoren. De meerprijs is zo'n 700 euro, toch een 15% van het systeem.

Bovendien heb ik nog een vraag over de montagerails. Een van de aanbieders gaf aan dat je de rails bij mijn landschape orientatie beter verticaal kunt plaatsen, omdat dan de ondersteuning van de panelen gelijkmatiger is dan als je hem enkel op de korte kanten vastpakt. Dit klonk wel logisch, maar een andere leverancier gaf weer aan dat dit niks uitmaakt. Wat is jullie mening hierover?

De SF panelen die ik eventueel op het platte dak kan leggen zou ik dan onder 0-2 graden leggen; een orientatie op het westen zou betekenen dat ze eignelijk recht naar de bomen "kijken", en je kunt misschien geen twee rijeen kwijt.

Bedankt voor zover.
er zijn merken die idd altijd op de korte kant geraild moeten worden. orientatie op het westen is idd naar de bomen kijken, dat zorgt er wel voor dat als ze in de zon staan ze dat ook echt allemaal staan en niet eerst 1 in de zon en dan de volgende erbij en dan weer twee wat zou gebeuren als je ze op het zuiden zet.

• reneeke1970
Laro schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:32:

Bedankt voor zover.
Ik heb hier ook aantal sf liggen op laag bouw en dus meerdere uren schaduw per dag, zelfs in zomer. Opbrengst schat ik is 70 procent. Vergeet je dakkapel niet, kunnen er vast ook vier op. Ik heb ze onder vijf graden liggen en zelfs met hele schuine zon in straling geven ze toch hoge pieken, sf is daar veel minder gevoelig voor

1 PVoutput . Dongen NB

• Nosmo.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:45
Dankjewel, goede tip!

Ze doen onderhoud aan de omnik portal, duurt tot 8/11 volgens de website.

Unobtanium 3D Printer Buildlog

Verwijderd

heb van dat onderhoud nog niet veel gemerkt buiten af en toe een kleine mismatch in de logging die dan 10min later weer gecorrigeerd is

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
Akkoord gegeven op de offerte en volgende week vrijdag wordt het als goed is allemaal op het dak gelegd! Ben erg benieuwd !

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:14
Zanzibar-1337 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:18:
Akkoord gegeven op de offerte en volgende week vrijdag wordt het als goed is allemaal op het dak gelegd! Ben erg benieuwd !
ahhh weer een verslaafde erbij ... :)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Verwijderd

ik zet 5 kwh in op de 1e uitbreiding binnen 12maanden :P

• Atomic2005
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb gister mijn dak op de zaak afgemaakt. Alle panelen liggen op aluminium oost/west met ballast.
Alles bijna klaar.

Alleen 2 x MC4connectors krijg ik net niet tot de "klik" in elkaar. Hebben de mede-Tweakers tips?
Dat rubberen (?) ringetjes blijft net buiten de female aansluting zitten.

Heb al zo hard mogelijk geduwd, meerder keren in en uit gehaald, maar net die laatste 2 of 3mm lukt niet.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• bits
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-12-2023
Ik lees in het topic dat het niet helemaal duidelijk is waarom PV-panelen moeten worden aangemeld. Ik werk bij een energiebedrijf en kan hier wel iets over vertellen. Waar ik in het vervolg zeg laagspanningsnet bedoel ik het 230V-net waar huishoudens op zijn aangesloten. Het trafohuisje zorgt ervoor dat middenspanning (10kV) wordt omgezet in laagspanning. Ik heb zelf niets te maken met het elektriciteitsnetwerk dus je moet zelf maar weten of je iets met de informatie doet ;)

Om te beginnen hebben netbeheerders geen flauw idee wat er in hun laagspanningsnet gebeurt. Dit heeft meerdere oorzaken:
- De netten zijn vaak best oud en goedkope metering technologie was vroeger nog niet voorhanden (netten worden afgeschreven in 50 jaar)
- Het aanleggen van netten wordt veel uitbesteedt aan gecontracteerde aannemers in het kader van kostenbesparingen waardoor de kwaliteit ook nog wil variëren.
- Verbruik was altijd redelijk goed voorspelbaar waardoor overbelasting niet echt een rol speelde.
Overigens zijn er tegenwoordig wel initiatieven om de netten te gaan monitoren, zoals DALI van Enexis. Hier kunnen enkele slimme technieken aan toegevoegd worden en voila, je hebt een smart grid.

Hoe merk je dit? Als bij jou in de straat de stroom uitvalt moet je nog steeds het storingsnummer bellen, anders weet niemand dat er iets aan de hand is. De netbeheerder kijkt naar waar het probleem zich voordoet (bellen mensen uit 1 straat, uit de hele wijk of uit de hele stad?) en kan op basis daarvan inschatten waar het probleem mogelijk zal zitten. Netten zijn immers top-down aangelegd en richting de afnemers vertakt het zich steeds verder. Het komt weleens voor dat ze de storing niet goed kunnen vinden omdat hij op meerdere plekken kan zitten, dan rijdt de storingsmonteur steeds naar andere trafohuisjes tot hij bij de goeie is.

Zonnepanelen kunnen voor een netbeheerder best wel voor netproblemen zorgen, zoals mensen uit Groningen zullen beamen. Dit leidt tot een paradox: ze hebben geen idee wat er in het net gebeurd maar moeten wel voorkomen dat netproblemen ontstaan. De simpele en goedkope oplossing is dan mensen te vragen te melden dat zij zonnepanelen plaatsen want dan kunnen ze inschatten waar problemen zich voor kunnen doen, meters plaatsen en vervolgens bepalen of het net versterkt moet worden.

Door te melden voorkom je dus eigenlijk dat bij jou in de straat het licht uit gaat. Je kan ervoor kiezen om het niet te doen en dan zal het niet veel uitmaken maar net zoals met Tweede Kamer verkiezingen en teamsporten geldt: als teveel mensen niet doen wat gevraagd wordt gebeuren er dingen die je niet leuk gaat vinden.

Volgens mij zou melden geen invloed moeten hebben op je tariefstructuur (= je factuur) maar hier weet ik te weinig vanaf om het zeker te weten.

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
bits schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:56:
Ik lees in het topic dat het niet helemaal duidelijk is waarom PV-panelen moeten worden aangemeld. Ik werk bij een energiebedrijf en kan hier wel iets over vertellen.
...
Op dit moment heb ik maar drie panelen en deze zijn aangemeld. Als ik later een uitbreiding ga doen moet deze dan ook aangemeld worden zodat de netbeheerder een idee heeft wat er aan stroom geleverd kan worden, of hoeven ze alleen maar te weten hoeveel aansluitingen in de straat of wijk ook terugleveren aan het net en is de verwachtte opbrengst niet relevant?

• bits
tsjoender schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:02:
[...]

Op dit moment heb ik maar drie panelen en deze zijn aangemeld. Als ik later een uitbreiding ga doen moet deze dan ook aangemeld worden zodat de netbeheerder een idee heeft wat er aan stroom geleverd kan worden, of hoeven ze alleen maar te weten hoeveel aansluitingen in de straat of wijk ook terugleveren aan het net en is de verwachtte opbrengst niet relevant?
Goeie vraag. Hier weet ik niet exact wat de netbeheerder vraagt (heb zelf een appartementje en geen PV) maar het lijkt me dat ze ook de uitbreiding zouden willen weten. Hoe meer panelen hoe groter het risico.

• No Hands

Zonnepanelen kunnen voor een netbeheerder best wel voor netproblemen zorgen, zoals mensen uit Groningen zullen beamen. Dit leidt tot een paradox: ze hebben geen idee wat er in het net gebeurd maar moeten wel voorkomen dat netproblemen ontstaan.
Betalen wij niet voor netbeheer en moet dus de netbeheerder zorgen dat zijn net in orde is? Als iedereen in de straat een 3x25A aansluiting heeft dan moeten ze voorbereid zijn op dat ze dat allemaal gaan afnemen. Dus als we dat allemaal terugleveren moet dat net het ook verwerken. Terugleveren is meestal minder dan afnemen dus zou het net toch altijd afdoende moeten zijn?

• bits
No Hands schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:18:
[...]

Betalen wij niet voor netbeheer en moet dus de netbeheerder zorgen dat zijn net in orde is? Als iedereen in de straat een 3x25A aansluiting heeft dan moeten ze voorbereid zijn op dat ze dat allemaal gaan afnemen. Dus als we dat allemaal terugleveren moet dat net het ook verwerken. Terugleveren is meestal minder dan afnemen dus zou het net toch altijd afdoende moeten zijn?
Dat zou je zeggen maar in de praktijk werkt het iets anders om kosten te besparen. Let erop dat:
- 3x25A (17 kW) is een behoorlijk vermogen om van het net af te trekken. Met wasmachine, droger, stofzuiger en strijkijzer tegelijk aan zit je misschien op 5 kW, maar het zou natuurlijk kunnen gebeuren dat je echt een keer 17 kW gebruikt. Maar niet meer dan 17 kW want dan knallen je stoppen.
- Je deelt de kabel in je straat met de andere mensen. De kans dat jij 17 kW verbruikt is al heel klein, laat staan dat iedereen tegelijkertijd 17 kW per persoon gebruikt. Het alternatief is wel alles extra dik uit te leggen maar dan moeten we met z'n allen ook meer gaan betalen. Ergens is ooit de keuze gemaakt om flinke kosten te besparen en dat minieme risico op de koop toe te nemen.

Net zoals met je internetverbinding wordt de kabel in je straat daarom ondergedimensioneerd. Met hoeveel precies weet ik niet, maar ik meen dat het bij kabelinternet een factor 10 was. Wel weet ik dat het voorkomt dat het geschatte maximum verbruik met 2 wordt vermenigvuldigd en daar wordt alles op uitgelegd.

Terugleveren op een zonnige dag kan echter best wel uit de klauwen lopen: als die 100 mensen in de straat ineens wel allemaal 3 kW per huishouden gaan invoeden terwijl niemand thuis is kan het voorkomen dat dit meer is dan waar het net op was uitgelegd.

Het grootste probleem zit hem echter in de spanningsproblemen: elke omvormer verhoogt de spanning iets om de stroom het net op te kunnen duwen. De laatsten in de rij hebben dan een te hoge spanning waardoor de omvormer zichzelf uitschakelt om te voorkomen dat de spanning verder wordt verhoogd.

Misschien nog leuk om te vermelden: zonnepanelen, WKK's warmtepomp en elektrische auto's worden gezien als een grote uitdaging voor netbeheerders. Zonnepanelen wekken op als er niemand thuis is terwijl als iedereen om 6u thuis komt op die koude winterdag en zijn elektrische auto inplugt en WKK warmtepomp aanzet wordt er juist ineens een flink verbruik getrokken. Dit komt nu al voor in de rijkere buurten van Nederland. De vraag die nu speelt is: willen we overal ons net verzwaren en de kosten gewoon in rekening brengen, of gaan we efficiënter gebruik maken van ons net en gebruikers belonen voor het verschuiven van hun piekvraag? Inzicht hebben in waar de problemen zich voordoen geeft de netbeheerder alvast meer tijd om aan een oplossing te werken.

[ Voor 14% gewijzigd door bits op 04-11-2016 11:26 ]

• Laro
Er was recent een item bij ik meen eenvandaag, waarin mensen uit Drenthe lieten zien dat ze bij piekbelasting in het net gewoon tijdelijk niet terug kunnen leveren. De energie werd dus gewoon vernietigd. Die mensen moesten op eigen kosten eventueel de kabel laten vervangen; onbetaalbaar dus. De netbeheerder was in ieder geval niet bereid om hier een oplossing voor te maken.
DIt zou in steeds meer (afgelegen) gebieden komen waar de mensen zijn aangesloten op een te dunne kabel.

Verwijderd

heb het laatst ook al eens beschreven
stroom gaat de weg van de minste weerstand
dus als ik met mijn pv set bijvoorbeeld 3000 watt het net op loop te duwen en mijn buren die op dezelfde fase zijn aangesloten hebben toevallig net de vaatwasser aan dan loopt de stroom als volgt

van ons huis via de meter naar buiten
dan stroomt deze naar het huis van de buren en gaat daar door de meter naar binnen. en zo richting de vebruiker oftewel vaatwasser

de rest van het net word daardoor juist minder belast

wat je nu bijvoorbeeld gaat zien is dat er een hele nieuwbouwstraat met pv word aangelegt en dan gaat de hele straat spontaan voedend optreden en gaat het wel door de trafo heen.
dan moet je idd richting smartgrids gaan om dat op te vangen

• Andre1973

Andre1973

Wij hebben recent een systeem geplaatst met een accu erin, en ook een smartmeter in huis, daarbij is het de bedoeling dat de omvormer de accu gaat volladen als er netto word terug geleverd, en dat zou dan ook weer moeten worden bepaald aan de hand van de ligging van het systeem (O Z W) en de weersvoorspelling wanneer er hoeveel word retour geleverd en wanneer er hoeveel in de accu gaat.
Dit is al in opkomst dus om het net zo min mogelijk te belasten. Dit systeem kunnen we ook monitoren en aanpassen naar wens, net als een thermostaat voor de CV.
Dit is ook gedaan met het oog op het mogelijk versoberen van de salderingsregeling, om er nu al ervaring mee op te doen.
Een aanpassing on de mk is veel sneller en goedkoper uit te voeren dan de straat open breken.

Er zijn in Duitsland al centrale accu's in wijken waarin "oude" E-auto accu's worden geplaatst om ook juist dit te kunnen doen.
Voorspellen wanneer er veel gebruik / opwek zal gaan zijn en daarvoor capaciteit hebben zodat er dan geen piek op het net hoeft te staan. O.a. de accu's van de Ampera zullen na 4 jaar op de weg daarvoor worden ingezet. dan is het aantal kWh per kg wat gedaald, maar nog prima voor stationair gebruik.

Ook is het de bedoeling dat er steeds meer apparaten een internet aansluiting krijgen en dan op basis van dezelfde gegevens op een bepaald moment aan gaan en gaan gebruiken. Je zet smorgens de (af)wasmachine aan en stelt dat ie bijvoorbeeld om 17:00 klaar moet zijn, en hij gaat dan zelf ergens starten.

Dat zelfde kan ook al met warmte pompen en moderne vriesinstallaties (temperatuur verlagen / verhogen als het aanbod groot is)

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 03-11-2016 12:59 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Atomic2005 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 10:41:
Heb al zo hard mogelijk geduwd, meerder keren in en uit gehaald, maar net die laatste 2 of 3mm lukt niet.
Die moeten toch echt wel dicht klikken, anders is het niet waterdicht. Nog harder duwen dus :) Of misschien is er een special tang?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Andre1973

Andre1973

Ik heb gister mijn dak op de zaak afgemaakt. Alle panelen liggen op aluminium oost/west met ballast.
Alles bijna klaar.

Alleen 2 x MC4connectors krijg ik net niet tot de "klik" in elkaar. Hebben de mede-Tweakers tips?

Soms zit het pennetje er scheef in, het kan ook zijn dat je de kabel te lang hebt aangestript van de + stekker, dan raakt het metalen mannetje de soepele kern, en het kan ook nog zijn dat je het verkeerde metalen deel in het verkeerde plastic deel hebt gestopt.
Het metalen mannetje moet in het plastic vrouwtje worden geklikt en andersom. Zijn ze van hetzelfde merk? verschillende merken willen wel eens niet heel lekker in elkaar klikken en is soms erg veel kracht voor nodig. Vooral Amphenol is daar berucht om.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:14
Alles bijna klaar.

teflon spray (beetje) alleen de rubber ringetjes insmeren!

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Atomic2005
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Andre1973 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:14:
[...]

Soms zit het pennetje er scheef in, het kan ook zijn dat je de kabel te lang hebt aangestript van de + stekker, dan raakt het metalen mannetje de soepele kern, en het kan ook nog zijn dat je het verkeerde metalen deel in het verkeerde plastic deel hebt gestopt.
Het metalen mannetje moet in het plastic vrouwtje worden geklikt en andersom. Zijn ze van hetzelfde merk? verschillende merken willen wel eens niet heel lekker in elkaar klikken en is soms erg veel kracht voor nodig. Vooral Amphenol is daar berucht om.
Is gelukt, Beetje harder duwen >:) Hij had er een dag half/half in gezeten, en had nu iets meer kracht over op een nieuwe klusdag. Ik had de kabels niet zelf gemaakt. Eén kant was van STsolar paneel, en andere kant was van een verlengkabel van de leverancier.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:23

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Volgens mij zou melden geen invloed moeten hebben op je tariefstructuur (= je factuur) maar hier weet ik te weinig vanaf om het zeker te weten.
Goed verhaal. Inderdaad heeft het geen invloed op je factuur, hoewel het moeilijkheden schijnt te voorkomen als je een negatieve meterstand opgeeft.

Moet zeggen dat ik nooit meer verzoeken heb gehad om de meter te mogen wisselen, sinds ik me aangemeld heb...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
bits schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:37:
[...]

Dat zou je zeggen maar in de praktijk werkt het iets anders om kosten te besparen. Let erop dat:
- 3x25A (17 kW) is een behoorlijk vermogen om van het net af te trekken. Met wasmachine, droger, stofzuiger en strijkijzer tegelijk aan zit je misschien op 5 kW, maar het zou natuurlijk kunnen gebeuren dat je echt een keer 17 kW gebruikt. Maar niet meer dan 17 kW want dan knallen je stoppen.
- Je deelt de kabel in je straat met de andere mensen. De kans dat jij 17 kW verbruikt is al heel klein, laat staan dat iedereen tegelijkertijd 17 kW per persoon gebruikt. Het alternatief is wel alles extra dik uit te leggen maar dan moeten we met z'n allen ook meer gaan betalen. Ergens is ooit de keuze gemaakt om flinke kosten te besparen en dat minieme risico op de koop toe te nemen.

Net zoals met je internetverbinding wordt de kabel in je straat daarom ondergedimensioneerd. Met hoeveel precies weet ik niet, maar ik meen dat het bij kabelinternet een factor 10 was. Wel weet ik dat het voorkomt dat het geschatte maximum verbruik met 2 wordt vermenigvuldigd en daar wordt alles op uitgelegd.
Dat is natuurlijk wel wat naief met in het achterhoofd dat er transistie gaande is/komt, waarbij gas er uit gaat. Ik mag dus van de netbeheerder verwachten dat ze nu al plannen maken om dat te gaan opvangen, want het gas is eindig. Zeker als je de berichten van Kamp ziet dat er in 2029 nog maar 15% van nu aan gas gewonnen gaat worden.

En dat 5kW veel is, ben ik niet met je eens. Ik verbruik regelmatig meer, zowel voor inductie koken als warmwater. Dus ik gok dat de uitdagingen straks meer aan de capaciteit zijde komen te liggen, dan aan de pv zijde.

En daar betalen we nu al met zijn allen voor, dus ik verwacht dat de netbeheerder meters maakt en niet zijn investeringen uitstelt om alles zo goedkoop mogelijk te doen

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:14

aip

Heeft iemand al ervaring met de JA Solar Percium panelen met geintegreerde Solaredge?

Ik twijfel voor een (platte, 10 graden gok ik) oost-west opstellen op mijn schuurtje en afdak tussen:

4x een JA Solar Percium 295 W ( https://zaanzon.nl/shop/l...-solar-zonnepaneel-295wp/ ) op een Hosala Smart 100TL Wifi omvormer ( https://zaanzon.nl/shop/o...-1000tl-10-jaar-garantie/ ).

Of twee setjes van twee reguliere panelen op een APS micro omvormer (bijvoorbeeld https://zaanzon.nl/shop/c...micro-omvormer-2-x-260wp/ ). Gelet op de beschaduwing (er staat een boom op zuid voor de schuur) leek mij de eerste optie de beste match. Of bereik ik door de APS micro omvormers die per paneel werken hetzelfde?

[ Voor 7% gewijzigd door aip op 03-11-2016 14:53 . Reden: linkje toegevoegd ]

• Andre1973

Andre1973

Joepla schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:45:
[...]

Goed verhaal. Inderdaad heeft het geen invloed op je factuur, hoewel het moeilijkheden schijnt te voorkomen als je een negatieve meterstand opgeeft.

Moet zeggen dat ik nooit meer verzoeken heb gehad om de meter te mogen wisselen, sinds ik me aangemeld heb...
Het voorkomt dat je meldingen krijgt met onverwacht lage stand, bij het opgeven van de meterstand, en het zorgt ervoor dat je makkelijker je maand bedrag omlaag kan krijgen, ze geven liever het te veel terug dan dat ze bij jou achter je geld aan moeten zitten

• Joepla

Joepla

jerh schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:47:
[...]
En dat 5kW veel is, ben ik niet met je eens. Ik verbruik regelmatig meer, zowel voor inductie koken als warmwater. Dus ik gok dat de uitdagingen straks meer aan de capaciteit zijde komen te liggen, dan aan de pv zijde.
Zelf zit ik met enige regelmaat boven het max. vermogen van mijn aansluiting. Combinatie van keukenapparatuur, boilertje, wasmachine en droger en we zijn er.
Gelukkig zijn er weinig zekeringen trager dan de hoofdzekering...

Het gaat hier om de zgn. gelijktijdigheidsfactor. Als iedereen in NL op ongeveer hetzelfde moment de WC doortrekt, komen de putdeksels omhoog, om maar eens een aansprekend voorbeeld te gebruiken.
Is dat te voorkomen? Ja, maar tegen hele hoge kosten. De kans dat dit gebeurt is erg klein, dus men neemt het (extreem kleine) risico.

Zo werkt het ook met de telefoon (op 1 januari 00:10 uur krijg je meestal lastig verbinding via je mobieltje) en zo werkt het ook met het elektriciteitsnet.
De kans dat iedereen tegelijkertijd max. vermogen uit zijn aansluiting trekt is erg klein. Moeten we dan 10x dikkere kabels + trafo's, etc. aanleggen? Dan wordt je kWh (of vastrecht) prijs toch echt een stukje hoger.

Met de komst van bv. grootschalig elektrisch rijden ga je inderdaad problemen krijgen, als er niets gebeurt. Een groot deel van de auto's zullen rijden tussen 16:00 en 18:00 en je kunt er vanuit gaan dat iedereen de stekker inplugt zodra men thuis.
Maar met de nieuwe bijtellingtarieven wordt er overigens zeer binnenkort praktisch geen elektrische auto meer verkocht, tenzij je het gewoon leuk vindt of niet kan rekenen. Dit is voorlopig dus geen probleem, tenzij de aanschaf opeens heel veel voordeliger wordt...

• NovapaX
  • Laatst online: 10:26
Huh, hoe kom je er bij dat er geen elektrische auto meer verkocht wordt? Die zijn straks als enige 4% en de rest zit op 17% of hoger....
Dus als je kan rekenen koop je juist wel een EV.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Joepla

Joepla

NovapaX schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:43:
Huh, hoe kom je er bij dat er geen elektrische auto meer verkocht wordt? Die zijn straks als enige 4% en de rest zit op 17% of hoger....
Dus als je kan rekenen koop je juist wel een EV.
De volledig elektrische auto bedoel je? Hoeveel rijden er daarvan rond denk je? 98% is hybride/plugin.

Die laatste categorie is volledig oninteressant vanaf 1 januari. Enig idee waarom er zo fanatiek mee geadverteerd wordt nu?

• reneeke1970
aip schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:52:
Heeft iemand al ervaring met de JA Solar Percium panelen met geintegreerde Solaredge?

Ik twijfel voor een (platte, 10 graden gok ik) oost-west opstellen op mijn schuurtje en afdak tussen:

4x een JA Solar Percium 295 W ( https://zaanzon.nl/shop/l...-solar-zonnepaneel-295wp/ ) op een Hosala Smart 100TL Wifi omvormer ( https://zaanzon.nl/shop/o...-1000tl-10-jaar-garantie/ ).

Of twee setjes van twee reguliere panelen op een APS micro omvormer (bijvoorbeeld https://zaanzon.nl/shop/c...micro-omvormer-2-x-260wp/ ). Gelet op de beschaduwing (er staat een boom op zuid voor de schuur) leek mij de eerste optie de beste match. Of bereik ik door de APS micro omvormers die per paneel werken hetzelfde?
Aps is perfect met schaduw (ieder paneel afzonderlijk ), de hosola juist niet. Heb toevallig net een week ook vier panelen met aps en tot nu toe werken ze in verhouding verdomd goed tov mijn string systeem (+8 procent )

1 PVoutput . Dongen NB

• NovapaX
  • Laatst online: 10:26
Ja, het idee is natuurlijk dat men volledig elektrisch gaat rijden wat voor 80% (gokje) van de lease-rijders prima mogelijk is.

http://www.rvo.nl/onderwe...n/stand-van-zaken/cijfers
Het is dus eerder 14% EV / 86% plug-in op dit moment.

Volledig elektrisch zullen er nu zo'n 12.000 zijn. Maar dat zou nog wel eens heel hard kunnen gaan stijgen. (zeker met de 40kWh+ modellen die nu geïntroduceerd worden, dat is ruim 200km bereik in alle omstandigheden, ook op de snelweg) Je bent wat mij betreft een dief van je eigen portemonnee als je nu nog een (plug-in)hybride of brandstofauto least.

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 03-11-2016 15:54 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Sjuppie
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-08 14:20
NovapaX schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:52:
Ja, het idee is natuurlijk dat men volledig elektrisch gaat rijden wat voor 80% (gokje) van de lease-rijders prima mogelijk is.

http://www.rvo.nl/onderwe...n/stand-van-zaken/cijfers
Het is dus eerder 14% EV / 86% plug-in op dit moment.

Volledig elektrisch zullen er nu zo'n 12.000 zijn. Maar dat zou nog wel eens heel hard kunnen gaan stijgen. (zeker met de 40kWh+ modellen die nu geïntroduceerd worden, dat is ruim 200km bereik in alle omstandigheden, ook op de snelweg) Je bent wat mij betreft een dief van je eigen portemonnee als je nu nog een (plug-in)hybride of brandstofauto least.
Sorry, maar ook de 40kWh modellen zijn nog niet de beste aanschaf en je bent nog steeds een dief van je portemonnee (tenzij je hem niet zelf hoeft te kopen en het een auto van de zaak is)... aangezien het nu net aan het ontwikkelen is koop je of de Tesla P85+ of je wacht gewoon nog even en koopt voorlopig gewoon een zuinige brandstofauto.

4240 Wp ZZW PVOutput Sjuppie

• Joepla

Joepla

NovapaX schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:52:
Je bent wat mij betreft een dief van je eigen portemonnee als je nu nog een (plug-in)hybride of brandstofauto least.
De cijfers en de ervaring op de weg zeggen iets anders. Daarbij komen de beperkingen van elektrisch rijden: beperkte range( ik weet het: vaak onterechte angst), maar ook bv. geen trekhaak mogelijk, probleem met plaatsen thuisladers, etc.

Je ziet het ook aan de prognoses. PHEV's zijn vanaf 1 jan. gewoon klaar in NL, qua verkoop dan.
En wat mij betreft is dat prima. Het merendeel laadt maar zeer beperkt op. Gevolg: een benzine-auto die lege accu's rondrijdt bij 1:10 (als je niet te gek doet). Dit heeft niets met millieu te maken.

Ik zou graag een Tesla willen, maar mijn baas heeft me een budget opgelegd. Ik kan daar best een leuke kar voor rijden, maar bij lange na geen Tesla ;)

Tenzij het over auto's met zonnepanelen gaat hoort het hier niet thuis. ;)

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:16
Joepla schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:23:
[...]

Met de komst van bv. grootschalig elektrisch rijden ga je inderdaad problemen krijgen, als er niets gebeurt. Een groot deel van de auto's zullen rijden tussen 16:00 en 18:00 en je kunt er vanuit gaan dat iedereen de stekker inplugt zodra men thuis.
Want? Ik rij elektrisch (Renault Zoe) en ik plug nu niet eens elke dag mijn stekker erin (ik rij ruim 17.000 km/jaar). Laat staan dat dat gebeurd als je een 40kWh accu hebt, dan is bij mijn normale gebruik 1x per werkweek voldoende, en dan in het weekend een keertje extra.
Maar met de nieuwe bijtellingtarieven wordt er overigens zeer binnenkort praktisch geen elektrische auto meer verkocht, tenzij je het gewoon leuk vindt of niet kan rekenen.
Je hebt het over hybride auto's? Zelfs dan denk ik dat het nog wel meevalt, de 'zakelijke' markt zal wellicht wegvallen, maar ik denk (gebaseerd op dezelfde onderbuik als waar jij waarschijnlijk het tegenovergestelde beweerd ;) ), dat de particulier meer een plug in zal aanschaffen.
Dit is voorlopig dus geen probleem, tenzij de aanschaf opeens heel veel voordeliger wordt...
Ik schat zo in dat de BEV's vanaf midden/eind 2017 een groot deel van de (zakelijke) autoverkopen zal uitmaken...

Maar deze discussie voortzetten op de daarvoor bestemde plek? --> Elektrische auto's - Deel 2

• Jerrythafast
Interessant om eens te horen waar netbeheerders dit vermoedelijk voor gebruiken. Ik kan me goed vinden in het verhaal, als een hele straat op een zonnige dag 3 kW per huishouden staat in te voeden gaat er toch wat meer stroom lopen dan de bedoeling was toen het net werd uitgevonden. Als je de enige energieleverancier in de straat bent is het dus nog wel een beetje onzinnig om je aan te melden, want dat gaat geen groot effect opleveren.

1 (licht offtopic) puntje wat ik nog wilde aanstippen:
Net zoals met je internetverbinding wordt de kabel in je straat daarom ondergedimensioneerd. Met hoeveel precies weet ik niet, maar ik meen dat het bij kabelinternet een factor 10 was.
Was het maar zo'n feest... Ziggo heeft momenteel 800 Mbit/s downstream capaciteit per segment. Die capaciteit wordt gedeeld met ongeveer 500 modems. Als we voor het gemak even aannemen dat iedereen Connect Start heeft met 40 Mbit/s zit je dus al op een overboeking van 25x. Zie ook [EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 03-11-2016 19:10 ]

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:14

aip

reneeke1970 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:52:
[...]

Aps is perfect met schaduw (ieder paneel afzonderlijk ), de hosola juist niet. Heb toevallig net een week ook vier panelen met aps en tot nu toe werken ze in verhouding verdomd goed tov mijn string systeem (+8 procent )
De Hosala zelf is natuurlijk gewoon een string omvormer, maar de geintegreerde solaredge in de panelen zouden daar dacht ik moeten helpen en hetzelfde bereiken als de losse omvorming per paneel van de APS? Of begrijp ik de werking van solaredge niet goed?

Voordeel van de Hosala boven de APS vind ik namelijk wel de wifi monitoring. Die heeft de APS niet, toch?

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
bits schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:37:
[...]

Heel verhaal *knip*

Misschien nog leuk om te vermelden: zonnepanelen, WKK's en elektrische auto's worden gezien als een grote uitdaging voor netbeheerders. Zonnepanelen wekken op als er niemand thuis is terwijl als iedereen om 6u thuis komt op die koude winterdag en zijn elektrische auto inplugt en WKK aanzet wordt er juist ineens een flink verbruik getrokken. Dit komt nu al voor in de rijkere buurten van Nederland. De vraag die nu speelt is: willen we overal ons net verzwaren en de kosten gewoon in rekening brengen, of gaan we efficiënter gebruik maken van ons net en gebruikers belonen voor het verschuiven van hun piekvraag? Inzicht hebben in waar de problemen zich voordoen geeft de netbeheerder alvast meer tijd om aan een oplossing te werken.
Als je met WKK warmte kracht koppeling bedoelt klop bovenstaande niet, dat zijn E opwekkers. ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Jerrythafast
aip schreef op donderdag 03 november 2016 @ 19:41:
[...]

De Hosala zelf is natuurlijk gewoon een string omvormer, maar de geintegreerde solaredge in de panelen zouden daar dacht ik moeten helpen en hetzelfde bereiken als de losse omvorming per paneel van de APS? Of begrijp ik de werking van solaredge niet goed?

Voordeel van de Hosala boven de APS vind ik namelijk wel de wifi monitoring. Die heeft de APS niet, toch?
Je begrijpt de werking van SolarEdge niet goed. SolarEdge optimizers werken alleen met een SolarEdge omvormer. Een Hosola omvormer gaat geen stroom uit panelen met SE optimizers kunnen krijgen.

Als je optimizers wilt combineren met een niet-SolarEdge omvormer moet je kijken naar optimizers van de merken Tigo en Hosola. Ik weet niet of die optimizers ook bestaan als in het paneel geïntegreerde variant.
Gasschuif schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:00:
[...]

Als je met WKK warmte kracht koppeling bedoelt klop bovenstaande niet, dat zijn E opwekkers. ;)
Inderdaad, dat zou juist gunstig zijn om die EV's mee op te laden. Misschien dat bits WP's bedoelde in plaats van WKK's :?

[ Voor 16% gewijzigd door Jerrythafast op 03-11-2016 20:36 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??