Dat is waar. Bedankt voor het meedenken!reneeke1970 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:59:
[...]
Een sf is ook niet zomaar uit met beetje schaduw. Ik heb hier string van acht, en ik schat, lastig want schaduw loopt schuin, dat als er van de 8 nog 2 in schaduw liggen, de string gewoon werkt. En dan bedoel ik harde schaduw van dakkapel, boom laat altijd wat door
Dat is wel handig om te onthouden. Max 4 strings per MPPT. Is het achteraf aanpassen van strings 'lastig'? Bijvoorbeeld dat ik er toch panelen bij ga leggen en geen strings van 6 wil maar van 7? Of moet dan alles opnieuw worden gelegd? Nee, nu komt hij zelfs iets boven de dakkapel uit, niet veel, maar wel iets. Ja de blaadjes vallen er langzaam af, dus dan komt er verwacht ik ook wel zon doorheen inderdaad. Denk dat ik er inderdaad niet zo moeilijk over moet gaan doenAUijtdehaag schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:13:
Er "mogen" maar 4 strings op 1 mppt... Dus je moet het verdelen over 2 string.
Anders moet je gebruik maken van diode(boxen)
Hier geen ervaring mee...
Maar je dak is 6 panelen breed.
Dus op Noord-west, hang je ze gewoon parallel aan je zuid oost.
Dus 8 strings van 6 totaal op 2x mppt (waar je er nu dus 5 van verbruikt)
En dat schaduwprobleem is dus (op het moment, met hoogte boom) kleiner dan het lijkt. (enkel onderste rij)
En in de maanden dat het toch allemaal behelpen is, heb je wat meer schaduw... So be it.
De boom is al aardig wat blad aan het verliezen nu?
Zojuist trouwens tweede adviseur hier gehad. Hebben veel met SMA gedaan maar doen nu voornamelijk werk met het merk Fronius, SolarEdge had hij ook maar vond hij qua extra's in combinatie met SF panelen niet leveren.
Het merk Fronius heb ik wel van gehoord en ook al een PVOutput bekeken met data hierover en SolarFrontier panelen (http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50249&sid=45723). Het zou dan volgens de adviseur een Fronius Symo 7.0-3-M worden. 7000W met als piek 14000W. Is dat niet een beetje veel?
Heb de specificaties even bekeken en ziet er op zich niet slecht uit, maar hoe zijn de ervaringen ermee? Zijn er ook mensen hier met Fronius en Domoticz? Heb al even gegoogled maar kan er niet zo veel over vinden, vind het wel leuk om straks alles mooi te kunnen uitlezen namelijk! Bij de SMA weet ik zeker dat het zou kunnen.
Verder gaf de adviseur aan dat SMA in een soort van uitstel van betaling zit (het schijnt volgens hem niet zo goed te gaan met SMA)? Iemand die hier meer over weet toevallig?
[ Voor 10% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 24-10-2016 16:20 ]
5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5