Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.077 views

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
reneeke1970 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:59:
[...]

Een sf is ook niet zomaar uit met beetje schaduw. Ik heb hier string van acht, en ik schat, lastig want schaduw loopt schuin, dat als er van de 8 nog 2 in schaduw liggen, de string gewoon werkt. En dan bedoel ik harde schaduw van dakkapel, boom laat altijd wat door
Dat is waar. Bedankt voor het meedenken!
AUijtdehaag schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:13:
Er "mogen" maar 4 strings op 1 mppt... Dus je moet het verdelen over 2 string.
Anders moet je gebruik maken van diode(boxen)
Hier geen ervaring mee...

Maar je dak is 6 panelen breed.
Dus op Noord-west, hang je ze gewoon parallel aan je zuid oost.
Dus 8 strings van 6 totaal op 2x mppt (waar je er nu dus 5 van verbruikt)

En dat schaduwprobleem is dus (op het moment, met hoogte boom) kleiner dan het lijkt. (enkel onderste rij)
En in de maanden dat het toch allemaal behelpen is, heb je wat meer schaduw... So be it.
De boom is al aardig wat blad aan het verliezen nu?
Dat is wel handig om te onthouden. Max 4 strings per MPPT. Is het achteraf aanpassen van strings 'lastig'? Bijvoorbeeld dat ik er toch panelen bij ga leggen en geen strings van 6 wil maar van 7? Of moet dan alles opnieuw worden gelegd? Nee, nu komt hij zelfs iets boven de dakkapel uit, niet veel, maar wel iets. Ja de blaadjes vallen er langzaam af, dus dan komt er verwacht ik ook wel zon doorheen inderdaad. Denk dat ik er inderdaad niet zo moeilijk over moet gaan doen ;)

Zojuist trouwens tweede adviseur hier gehad. Hebben veel met SMA gedaan maar doen nu voornamelijk werk met het merk Fronius, SolarEdge had hij ook maar vond hij qua extra's in combinatie met SF panelen niet leveren.

Het merk Fronius heb ik wel van gehoord en ook al een PVOutput bekeken met data hierover en SolarFrontier panelen (http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50249&sid=45723). Het zou dan volgens de adviseur een Fronius Symo 7.0-3-M worden. 7000W met als piek 14000W. Is dat niet een beetje veel?

Heb de specificaties even bekeken en ziet er op zich niet slecht uit, maar hoe zijn de ervaringen ermee? Zijn er ook mensen hier met Fronius en Domoticz? Heb al even gegoogled maar kan er niet zo veel over vinden, vind het wel leuk om straks alles mooi te kunnen uitlezen namelijk! Bij de SMA weet ik zeker dat het zou kunnen.

Verder gaf de adviseur aan dat SMA in een soort van uitstel van betaling zit (het schijnt volgens hem niet zo goed te gaan met SMA)? Iemand die hier meer over weet toevallig? O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 24-10-2016 16:20 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:44

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Zanzibar-1337 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:19:
[...]

Verder gaf de adviseur aan dat SMA in een soort van uitstel van betaling zit (het schijnt volgens hem niet zo goed te gaan met SMA)? Iemand die hier meer over weet toevallig? O-)
Naar aanleiding hiervan ging ik even naar de site van SMA:
http://www.sma-benelux.co...ieuws/news/news/2296.html
'SMA SOLAR TECHNOLOGY boekt omzet- en winstgroei in eerste helft 2016

lijkt me sterk dus..
En hoe stil is de fronius, heb je dat ook gevraagd?
Fronius heeft een push service naar pvoutput.
Van pvoutput kan je weer naar domoticz. Maar dan misschien geen stringspanningen te zien. (mezelf niet in verdiept)
Met SBFspot en SMA zie je ze wel op pvoutput. (extended data)

[ Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2016 16:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Zanzibar-1337
prein2 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:24:
[...]

Naar aanleiding hiervan ging ik even naar de site van SMA:
http://www.sma-benelux.co...ieuws/news/news/2296.html
'SMA SOLAR TECHNOLOGY boekt omzet- en winstgroei in eerste helft 2016

lijkt me sterk dus..
Vond het zelf ook al een 'vaag' verhaal. Lopen ze qua ontwikkeling verder achter of gaan ze redelijk met de markt mee bij SMA?
AUijtdehaag schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:25:
En hoe stil is de fronius, heb je dat ook gevraagd?
Fronius heeft een push service naar pvoutput.
Van pvoutput kan je weer naar domoticz. Maar dan misschien geen stringspanningen te zien. (mezelf niet in verdiept)
Met SBFspot en SMA zie je ze wel op pvoutput. (extended data)
Nee, niet gevraagd, ook niet aan gedacht eigenlijk.. Ben nu dit forum aan het doorspitten op verhalen van mensen en zie inderdaad een aantal keer het geluidsniveau voorbijkomen van de Fronius.
Wel handig dat er een push service in zit. Ahja, ik ga eventjes verder lezen en verdiepen. Ik word steeds wijzer!

Inmiddels alles in dit topic gelezen met de term Fronius en hoor twee mensen 'klagen' over het geluidsniveau van de Fronius, dat is dan vooral wanneer hij energie opwekt. Maar wat voor een soort geluid het echt is kom ik niet echt achter.. Heb via Youtube niets qua filmvoorbeeldjes kunnen vinden helaas. Heb wel via PVOutput iemand gevonden die een Fronius heeft hangen icm. SF panelen, die heb ik (na een zoektocht via Google) maar even een bericht gestuurd met de vraag of hij ervaring wil delen met mij. Ben benieuwd of ik reactie krijg! :D

[ Voor 20% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 24-10-2016 17:05 ]

Zanzibar-1337 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 16:31:
Heb wel via PVOutput iemand gevonden die een Fronius heeft hangen icm. SF panelen, die heb ik (na een zoektocht via Google) maar even een bericht gestuurd met de vraag of hij ervaring wil delen met mij. Ben benieuwd of ik reactie krijg! :D
Als je alvast een pvoutput accountje aanmaakt, kan je ook vragen stellen via pvoutput door een message te sturen naar iemand met een fronius. ;)
Maar er lezen vast wel meer mensen mee hier...

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:15:
[...]

Als je alvast een pvoutput accountje aanmaakt, kan je ook vragen stellen via pvoutput door een message te sturen naar iemand met een fronius. ;)
Maar er lezen vast wel meer mensen mee hier...
Heb al een account, maar nog niet gevonden waar ik berichten kan sturen, waar kan dat dan precies?

Tik in het compare tekstvakje: fronius inverter en je krijgt een hele waslijst met installaties.
Dan klik je op zijn systeem (en nog eens, want het is een compare) en onderin vind je "message" tussen "map" en "bookmark"

Maar misschien zie je dat niet omdat je nog geen 1 output hebt.
Die kan je aanmaken met "add output"

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2016 17:30 ]

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:36
Speedy-Andre schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:56:
[...]

Dat hangt toch mede van de panelen af?
Overigens sluit je een SE set met optimizers in serie aan met een minimum van 8 panelen.
Ik kan er 10 kwijt en wil wel eens een referentie op pvoutput zien van de niet-optimale werking :P
Bekijk even de eerste paar berichtjes van deze zoekactie in dit topic:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5

• Zanzibar-1337
AUijtdehaag schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:27:
Tik in het compare tekstvakje: fronius inverter en je krijgt een hele waslijst met installaties.
Dan klik je op zijn systeem en onderin vind je "message" tussen "map" en "bookmark"

Maar misschien zie je dat niet omdat je nog geen 1 output hebt.
Die kan je aanmaken met "add output"
Ah! Gevonden, heb erover heen gekeken, had een grote knop of iets dergelijks verwacht met 'send a message' of iets dergelijks! Heb bericht via PVOutput gestuurd. Nu zie ik wel bij de account settings dat je het aan moet zetten om berichten te ontvangen in je e-mail, dus hopelijk staat dat aan bij degene :)

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:52
reneeke1970 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:18:
[...]

Als er wet komt van verplichting bijft ie vast gratis. Als je er om vraagt kost ie 60 euro. In de brief geven ze toch optie tot gewone meter? Spreken niet over later betalen
De brief heeft het inderdaad niet over kosten wanneer je de meter nu weigert. Wel staat in de bijgesloten folder dat je huidige draaischijfmeter niet is gemaakt voor teruglevering dus de teruglevering niet goed wordt gemeten. Met de nieuwe meter bent u zeker van correcte registratie.......
Enige voordeel wat ik zie is dat ik wat meer mogelijkheden heb met een slimme meter tot data verzameling i.c.m. mijn homewizard maar of dit opweegt tegen de nadelen......

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerrythafast schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:30:

Bekijk even de eerste paar berichtjes van deze zoekactie in dit topic:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5
Ik haalde een keer 7,64kWh/kWp met mijn Diehl die maar 92% rendement heeft en ik zit niet aan de kust >:)
Dat is bijna 18kWh met 575Wp minder dan jij maar ik zit wel strak op zuid :P
Nu heb ik in de winter veel schaduw die regelmatig op maar 1 paneel valt.
2e 'probleem' is dat ik wil uitbreiden, ik dacht 2 vliegen in 1 klap te slaan met SE en JA Solar.
Ik ga eens op zoek naar een systeem met SE3000 op zuid dat het beter doet dan 7kWh/kWp :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Jerrythafast
chippie777 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:45:
[...]

De brief heeft het inderdaad niet over kosten wanneer je de meter nu weigert. Wel staat in de bijgesloten folder dat je huidige draaischijfmeter niet is gemaakt voor teruglevering dus de teruglevering niet goed wordt gemeten. Met de nieuwe meter bent u zeker van correcte registratie.......
Enige voordeel wat ik zie is dat ik wat meer mogelijkheden heb met een slimme meter tot data verzameling i.c.m. mijn homewizard maar of dit opweegt tegen de nadelen......
Tja, er is een theoretische mogelijkheid dat je draaischijf 'stroever' draait de andere kant op omdat niemand ooit bedacht had dat hij ooit die kant op zou gaan draaien. Het is dus best mogelijk dat er een paar procent verschil in zit (maar dat kan dus ook in jouw voordeel zijn, het is simpelweg niet bekend). Los daarvan kunnen sommige ferrarismeters überhaupt niet terugdraaien, meestal staat er dan wel een speciale markering op. Mensen die net zonnepanelen laten plaatsen kunnen op hun eerste zonnige dag dus het beste even goed kijken of de tellerstand omlaag gaat na verloop van tijd.

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:09
AUijtdehaag schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:29:
[...]

Dat zijn andere maten? dan:

[...]

anyway op 400 x 300 passen er toch ook 6?
Dus voor nu:
9x 210 Wp (1890 Wp op mppt 1)
6x 210 Wp (1260 Wp op Mppt 2)

en naderhand 6x 210 Wp (1260 Wp op Mppt 2 parallel aan de bestaande 6)
Totaal: 4410 Wp.

Sma 4000 Tl-21 / 5000 TL-21 of Hosola bright 4200 MTL

Snelle berekening....
Ga eens pannen tellen en kom met een nieuw juist tekeningetje... >:)
(misschien past dan SF ook wel...)
Ik heb vandaag getracht het beschikbare dak oppervlakte precies op/uit te meten en de pannen te tellen.
Dit heb ik in de tekening hieronder gezet.

Dakdeel 1 is gemeten vanaf de muur tm de laatste pan, echter zit er vanaf de muur tot de eerste pan eerst een afwatering/dichtings stuk lood.
Dus ik denk dat de effectief te gebruiken ruimte 260 diep is, zodat het lood vrij ligt en er een klein stukje van de buitenste pan overblijft (niet dat de panelen tot aan de goot rijken).

De breedte van Dakdeel 2 is precies 245, mocht het nu zo uitkomen dat er bv 2cm over de rand heen komt is dat niet erg.

In de tekening staat ook een Dakdeel 3, dit is een klein stukje tussen het dak en de carport in, welke een andere hoek (kleiner dan 30gr) heeft.
Hier in principe geen panelen op, maar het kan wellicht handig zijn om in gedachten te houden, mocht het iets uitsteken beneden in.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/anec6p.jpg

Mijn PVOutput

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 17:54
Chris12 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 18:09:
[...]

Ik heb vandaag getracht het beschikbare dak oppervlakte precies op/uit te meten en de pannen te tellen.

Dakdeel 1 is gemeten vanaf de muur tm de laatste pan, echter zit er vanaf de muur tot de eerste pan eerst een afwatering/dichtings stuk lood.
Dus ik denk dat de effectief te gebruiken ruimte 260 diep is, zodat het lood vrij ligt en er een klein stukje van de buitenste pan overblijft (niet dat de panelen tot aan de goot rijken).

De breedte van Dakdeel 2 is precies 245, mocht het nu zo uitkomen dat er bv 2cm over de rand heen komt is dat niet erg.

In de tekening staat ook een Dakdeel 3, dit is een klein stukje tussen het dak en de carport in, welke een andere hoek (kleiner dan 30gr) heeft.
Hier in principe geen panelen op, maar het kan wellicht handig zijn om in gedachten te houden, mocht het iets uitsteken beneden in.

[afbeelding]
Nu moet je in je tekenprogramma op dezelfde schaal de panelen tekenen, standaard panelen 1,65x0,99m of voor de SF andere maten. Voor standaard panelen is het zo te zient zowel op portret als landschapsstand lastig om een mooie vulling van het oppervlak te krijgen.

Import van EVs

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

De 210Wp EC Solar panelen met maten 1580 x 808mm lijken nog steeds het beste te passen, alleen nu 18 stuks.

[ Voor 10% gewijzigd door SolarKing op 24-10-2016 19:05 ]

www.sunsolar.nl

Chris12 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 18:09:
[...]

[afbeelding]
ECsolar 210 Wp lijkt me ook de beste optie:
Er passen 3 rijen van 3 op dakvlak 1 + 2 in landscape
Daaronder op dakvlak 2 passen er 3 rijen van 3 in portrait

De breedte van 3x 80,8 is 242,4 + 2x 0,8 + 2 x 2,5 = 249 incl rail (je hebt maar 245, maar gaf aan misschien geen probleem)

2x 9 panelen = 3780 Wp op een Hosola 3680 (Mattie112 ;) )

Bij mogelijke uitbreiding neem je een SMA SB xxxx TL-21
2x 9 op mppt 1
? x ? op mppt 2

Ander optie zou zijn (als de breedte van 245 een probleem is) de Panasonic hit 245 / 1580 x 798
http://shop.winkelman-zon...-N245%20SJ25%20245Wp.html
De stringspanning wordt dan 9x 44,3 = 398 Vmpp en 2142 euro incl btw duurder. :+

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2016 19:27 ]

Zanzibar-1337 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:31:
[...]

Ah! Gevonden, heb erover heen gekeken, had een grote knop of iets dergelijks verwacht met 'send a message' of iets dergelijks! Heb bericht via PVOutput gestuurd. Nu zie ik wel bij de account settings dat je het aan moet zetten om berichten te ontvangen in je e-mail, dus hopelijk staat dat aan bij degene :)
Hoeveel berichtjes heb je verstuurd?
Hier doet tie het niet meer :'( :+

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:46

thido

Tilburg

Vandaag even lekker knutselen :-)
Van BBQ afdakje naar een nieuw leven als afdakje boven de achterdeur.
(EC solar 300Wp met Involar MAC 250)

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_6829.JPG

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_6831.JPG

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_6833.JPG

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/IMG_6836.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door thido op 24-10-2016 19:30 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

What's next?
Schutting behang? :P

[ Voor 200% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2016 19:33 ]

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:46

thido

Tilburg

Jij hebt voorkennis ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 15:05

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Lees hieronder :)

[ Voor 92% gewijzigd door Rempage0611 op 24-10-2016 21:49 ]

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 15:05

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Klein vraagje hier: Ik heb mijn SF panelen nu aangesloten en nu dus 1 string van 11x315WP EC Solar panelen op MPPT1 van mijn SB 5000TL-21 en 3 strings van 4 SF170 panelen op MPPT 2.

Wat me nu opviel in de manual was dat je maximaal 2 strings mag aansluiten op 1 MPPT. Is dit omdat er maar 2 aansluitingen per MPPT aan de SMA zitten of mag het echt niet? Op dit moment zitten de 3 strings op een 3-weg stekker en dan op 1 aansluiting van MPPT2. Is dat de correcte manier of kan ik beter 2 strings op de 1e aansluiting van MPPT2 zetten en de andere string op de 2e aansluiting van MPPT2?

Bedankt :).
Je hebt twee aansluitingen per mppt ingang. (dat is wat ze bedoelen denk ik)
Hier zitten er ook 3 strings van 5 SF op 1 mppt aansluiting. op de andere aansluiting (zelfde mppt) zit niks
No problemo. ;)

Vergeet je, je pvoutput niet te wijzigen naar 5505 Wp? >:)
Met een Pi (3) en SBFspot kan je de stringspanningen en vermogens apart registreren op een 2e Pvoutput systeem via extended data (mits er webconnect in zit, of anders via bluetooth)

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2016 22:34 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ah, Pvoutput deed het weer even :)
Ik heb een SE2200 set gevonden die het leuk doet en aardig op mijn huidige setje lijkt qua vermogen en hoek.
Dat geeft me weer hoop dat je ondanks de mogelijk mindere prestaties bij bewolkt weer toch goed kan scoren.
In 2015 zat hij boven de 1000kWh/kWp en dit jaar redt ie het misschien net :)
Hij komt best vaak boven de 7kWh/kWp uit, daar had ik meer jaren voor nodig :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rempage0611 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:49:
Klein vraagje hier: Ik heb mijn SF panelen nu aangesloten en nu dus 1 string van 11x315WP EC Solar panelen op MPPT1 van mijn SB 5000TL-21 en 3 strings van 4 SF170 panelen op MPPT 2.

Wat me nu opviel in de manual was dat je maximaal 2 strings mag aansluiten op 1 MPPT. Is dit omdat er maar 2 aansluitingen per MPPT aan de SMA zitten of mag het echt niet? Op dit moment zitten de 3 strings op een 3-weg stekker en dan op 1 aansluiting van MPPT2. Is dat de correcte manier of kan ik beter 2 strings op de 1e aansluiting van MPPT2 zetten en de andere string op de 2e aansluiting van MPPT2?

Bedankt :).
Waarschijnljjk heeft ie 2 paar stekkers per MPP tracker, waar je vooral op moet letten per MPP tracker is de maximale stroom en spanning per tracker. Ook bij afwijkende temperaturen (spanning van de panelen +10%)
Dan kan je op het dak reeds de boel parallel zetten. Je kan ze ook per string naar binnen brengen, en daar parallel zetten, is er dan wat aan de hand dan is het makkelijker uitzoeken, wel ff de kabels merken wie waar vandaan komen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Zanzibar-1337
Denk dat mijn berichtje is verloren gegaan in alle berichten, zijn er mensen die ervaring hebben met de fronius symo 7.0-3-m of een ander type in dezelfde serie? En dan vooral qua geluidsproductie en mogelijkheden tot aankoppelen op domoticz?

• basvkesteren
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-11 20:43
Hoi,

Enige tijd terug hier om beginners-advies gevraagd over een klein stukje dak waar ik zonnepanelen op wil leggen.

Inmiddels een en ander uitgepuzzeld. Ik heb m'n zinnen gezet op de Panasonic HIT-325 panelen, wat duurder maar wel efficiënter, met het idee om toch maximale opbrengst uit het kleine dak-oppervlak te kunnen halen. Er is een nog iets efficiënter type, de HIT-330, maar die 5 Watt extra vond ik dan wat prijzig worden.

Indeling waar ik nu aan denk is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f3LGWuQBF1nzcPgvf9lQHciv/medium.jpg

Misschien passen er drie panelen rechtop op het schuine stukje dak, ik weet de locatie van de pijpjes niet exact, dan moet ik een keer het dak op om te meten. Ik vraag me ook af of dat handig is met de schaduw van de panelen op het platte stuk, ik kan ze nu zo leggen dat ze daar wat bovenuit steken, zegmaar.

Dan de inverter, na een hoop lees- en puzzel-werk heb ik een aantal opties gevonden:
-de Coolcept Stecagrid 2000. De 1500 moet ook kunnen begrijp ik, maar dan gaat het plan van het mogelijk 6e paneel sowieso niet door.
-de SunnyBoy-1.5 (6e paneel past hier niet op, maar de -2.5 is meteen echt een zwik duurder)
-de SolarEdge SE2200

De stecagrid spreekt mij wel aan, hoge efficiëntie, qua garantie goed geregeld. Ik vraag me wel af of optimizers in mijn situatie verstandig zijn, dan zou ik voor de solaredge moeten gaan. Zodra de zon boven de omliggende bebouwing uit is is er in principe weinig schaduw, enigste wat ik denk ik wel ga krijgen is dat de achterste rij panelen langer zon hebben dan de voorste, maar dat is alleen aan begin en einde dag. De twee rijtjes op aparte MPP ingangen aansluiten is dan een oplossing, begrijp ik, maar voor een klein systeem zoals ik hier bedenk bestaat dat kennelijk niet, alle inverters hebben één ingang.

Qua montage dacht ik aan zoiets, en voor het schuine dak aan de landscape variant. Een schans voor het platte dak zet ik dan zelf wel in elkaar van wat tuinhout oid.

Concrete vragen:
-Zie ik dingen over het hoofd, gaat dit werken?
-Hoe zit ik met schaduw van voorste op achterste rij panelen, iemand daar ervaring mee?
-Hebben optimizers hier zin?

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En 4x EC Solar 330 ?
Die zijn : Afmetingen 1956mm x 992mm
Die 4 kun je kwijt op 4,20x2,30m platdak

http://www.sun-solar.nl/i...tw-4bb-nieuw-op-voorraad/

Dan ben je sowieso al 150euro per paneel goedkoper uit.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-11 23:00
In het voorjaar heb ik een dakkapel (4x1.75m) laten plaatsen en de zolder verbouwd.
Volgend project: zonnepanelen aangezien ons dak vol op het zuiden staat.

Ik moet de exacte maten nog opmeten maar kom ongeveer hierop terecht
Bovenkant dakkapel: 5.20m breed en 2.56m lang. (2x 5 in portrait)
Onderkant dakkapel: 5.20M breed en 1.30m lang (1x 5 in portrait)
Hebben ook nog een kleine uitbouw maar die is ongeveer 4.30m breed en 2.0m lang, hier zie ik niet echt opties voor vanwege de maten.
Het idee is om dit vol te leggen met 15x SF170-s icm Omnik 2.5K-TL2S omvormer.

Volgens mij moet dit echt net net passen, zie ik wat over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/10p3nub.jpg
SmoothTweaker schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:04:
In het voorjaar heb ik een dakkapel (4x1.75m) laten plaatsen en de zolder verbouwd.
Volgend project: zonnepanelen aangezien ons dak vol op het zuiden staat.

Ik moet de exacte maten nog opmeten maar kom ongeveer hierop terecht
Bovenkant dakkapel: 5.20m breed en 2.56m lang. (2x 5 in portrait)
Onderkant dakkapel: 5.20M breed en 1.30m lang (1x 5 in portrait)
Hebben ook nog een kleine uitbouw maar die is ongeveer 4.30m breed en 2.0m lang, hier zie ik niet echt opties voor vanwege de maten.
Het idee is om dit vol te leggen met 15x SF170-s icm Omnik 2.5K-TL2S omvormer.

[afbeelding]
Ik had de dakkapel op het noorden gezet, dan had je meer panelen kunnen plaatsen... ;)

2550 Wp SF zou ik op een 3000 watt omvormer zetten. Die willen wel eens pieken.

Op de dakkapel kunnen er ook nog 4. (ligt eraan hoe stevig hij is)
En de uitbouw ook 4.
Maar dan zou ik minimaal een SMA SB 3600 TL-21 aanschaffen.
(3 string van 5 op mppt1 en 2 string van 4 op mppt 2)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2016 16:24 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
basvkesteren schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:49:
Hoi,

Enige tijd terug hier om beginners-advies gevraagd over een klein stukje dak waar ik zonnepanelen op wil leggen.

Inmiddels een en ander uitgepuzzeld. Ik heb m'n zinnen gezet op de Panasonic HIT-325 panelen, wat duurder maar wel efficiënter, met het idee om toch maximale opbrengst uit het kleine dak-oppervlak te kunnen halen. Er is een nog iets efficiënter type, de HIT-330, maar die 5 Watt extra vond ik dan wat prijzig worden.
...

Ik vraag me wel af of optimizers in mijn situatie verstandig zijn, dan zou ik voor de solaredge moeten gaan. Zodra de zon boven de omliggende bebouwing uit is is er in principe weinig schaduw, enigste wat ik denk ik wel ga krijgen is dat de achterste rij panelen langer zon hebben dan de voorste, maar dat is alleen aan begin en einde dag. De twee rijtjes op aparte MPP ingangen aansluiten is dan een oplossing, begrijp ik, maar voor een klein systeem zoals ik hier bedenk bestaat dat kennelijk niet, alle inverters hebben één ingang.
Solaredge gaat niet werken met 5 panelen. Zelfs met de P404 optimizers die speciaal voor "korte strings" zijn heb je er minimaal 6 nodig (en zelfs dat minimum is - afhankelijk van de situatie - soms wat te krap. Hoe meer optimizers je hebt, hoe meer "regelruimte" het systeem heeft om te optimaliseren, dus liefst iets meer dan het minimum als je grote verschillen hebt in oriëntatie of schaduw).

• SmoothTweaker
  • Laatst online: 11-11 23:00
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:49:
[...]

Ik had de dakkapel op het noorden gezet, dan had je meer panelen kunnen plaatsen... ;)

2550 Wp SF zou ik op een 3000 watt omvormer zetten. Die willen wel eens pieken.

Op de dakkapel kunnen er ook nog 4. (ligt eraan hoe stevig hij is)
Maar dan zou ik minimaal een SMA SB 3600 TL-21 aanschaffen.
(3 string van 5 op mppt1 en 1 string van 4 op mppt 2)

Dan kun je ook nog 1 string van 5 op noord leggen (en eventueel 3 stringen van 4 erbij)
Helaas was het niet toegestaan deze op het noorden te plaatsen vanwege het aanzicht van de wijk.
Dakkapel leek mijzelf geen optie aangezien we naast een weiland wonen, het kan nogal stormen daar :/

De noordkant is helemaal geen slecht idee maar dat wil vrouwlief niet :(
Had in dit topic al gezien dat deze toch nog 60% kunnen opleveren.

Denk dat ik eerst 15 stuks op zuid ga passen en anders kan er altijd nog een omvormer bij >:)
SmoothTweaker schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:23:
[...]

Helaas was het niet toegestaan deze op het noorden te plaatsen vanwege het aanzicht van de wijk.
Dakkapel leek mijzelf geen optie aangezien we naast een weiland wonen, het kan nogal stormen daar :/

De noordkant is helemaal geen slecht idee maar dat wil vrouwlief niet :(
Had in dit topic al gezien dat deze toch nog 60% kunnen opleveren.

Denk dat ik eerst 15 stuks op zuid ga passen en anders kan er altijd nog een omvormer bij >:)
Heb mijn bericht wat aangepast. Ik las de optie uitbouw te laat...
Ik zou meteen een "juiste" omvormer nemen.
De uitbreiding kan ook later.
Dekt 2550 Wp (geschat: 1,2x = 3060 kWh) je verbruik?

• Andre1973

Andre1973

SmoothTweaker schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:04:

[afbeelding]
Je zou een schans van van der valk (double) kunnen proberen te plaatsen op de uitbouw en dan met 2 rijen van 3 landscape. Deze dan op een aparte tracker / omvormer plaatsen. Of 4 portrait en deze dan op een soladin 600 zetten, kan zo in een WCD,
http://www.valksolarsyste...valkdouble-triple-quattro

Voordeel bij van der valk is dat ze op blokken staan van 15 cm hoog daardoor kun je de ballast wat naar binnen plaatsen en daarmee heb je minder last van de randen van het dak.

[ Voor 17% gewijzigd door Andre1973 op 25-10-2016 17:15 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
basvkesteren schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 12:49:
Hoi,

Indeling waar ik nu aan denk is:
[afbeelding]

Misschien passen er drie panelen rechtop op het schuine stukje dak, ik weet de locatie van de pijpjes niet exact, dan moet ik een keer het dak op om te meten. Ik vraag me ook af of dat handig is met de schaduw van de panelen op het platte stuk, ik kan ze nu zo leggen dat ze daar wat bovenuit steken, zegmaar.

Dan de inverter, na een hoop lees- en puzzel-werk heb ik een aantal opties gevonden:
-de Coolcept Stecagrid 2000. De 1500 moet ook kunnen begrijp ik, maar dan gaat het plan van het mogelijk 6e paneel sowieso niet door.
-de SunnyBoy-1.5 (6e paneel past hier niet op, maar de -2.5 is meteen echt een zwik duurder)
-de SolarEdge SE2200

De stecagrid spreekt mij wel aan, hoge efficiëntie, qua garantie goed geregeld. Ik vraag me wel af of optimizers in mijn situatie verstandig zijn, dan zou ik voor de solaredge moeten gaan. Zodra de zon boven de omliggende bebouwing uit is is er in principe weinig schaduw, enigste wat ik denk ik wel ga krijgen is dat de achterste rij panelen langer zon hebben dan de voorste, maar dat is alleen aan begin en einde dag. De twee rijtjes op aparte MPP ingangen aansluiten is dan een oplossing, begrijp ik, maar voor een klein systeem zoals ik hier bedenk bestaat dat kennelijk niet, alle inverters hebben één ingang.

Qua montage dacht ik aan zoiets, en voor het schuine dak aan de landscape variant. Een schans voor het platte dak zet ik dan zelf wel in elkaar van wat tuinhout oid.

Concrete vragen:
-Zie ik dingen over het hoofd, gaat dit werken?
-Hoe zit ik met schaduw van voorste op achterste rij panelen, iemand daar ervaring mee?
-Hebben optimizers hier zin?
Heb je het al door gerekent met de kleinere maat 245Wp van het zelfde merk ?
Volgens mij kom je dan op 9x = 2200Wp, en daar zijn veel meer geschikte omvormers voor te vinden, ook SE
;)

• basvkesteren
Atomic2005 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:24:
En 4x EC Solar 330 ?
Die zijn : Afmetingen 1956mm x 992mm
Die 4 kun je kwijt op 4,20x2,30m platdak

http://www.sun-solar.nl/i...tw-4bb-nieuw-op-voorraad/

Dan ben je sowieso al 150euro per paneel goedkoper uit.
Wat 'n joekels :> Wel een stuk lagere opbrengst, denk dat 't m daarom niet wordt..
ocaj schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:16:
[...]
Solaredge gaat niet werken met 5 panelen. Zelfs met de P404 optimizers die speciaal voor "korte strings" zijn heb je er minimaal 6 nodig (en zelfs dat minimum is - afhankelijk van de situatie - soms wat te krap. Hoe meer optimizers je hebt, hoe meer "regelruimte" het systeem heeft om te optimaliseren, dus liefst iets meer dan het minimum als je grote verschillen hebt in oriëntatie of schaduw).
Die snap ik nog niet helemaal, wil je dat uitleggen? Zoals ik solaredge begrijp; optimizer (in feite een DC/DC converter) per paneel; uitgaande van de P404, die kan van 12.5 tot 80V input een 85V output maken, de inverter verwacht een 350V input, 350/5 = 70V.
Al zie ik nu dat de 85V output 'maximum output voltage' wordt genoemd, wat de nominal is kan ik nog niet terugvinden. Is dat mijn denkfout?
PClop schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:11:
[...]
Heb je het al door gerekent met de kleinere maat 245Wp van het zelfde merk ?
Volgens mij kom je dan op 9x = 2200Wp, en daar zijn veel meer geschikte omvormers voor te vinden, ook SE
;)
Ai, wat slecht.. Helemaal gemist dat ze ook een kleiner maatje hebben. Ga ik zeker nog naar kijken!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

SE omvormers werken met minimaal 8 panelen/optimizers volgens de handleiding.
De optimizers zelf zijn er apart voor panelen met 60, 72 of meer cellen (vanwege de spanning).
Met name als je schaduw hebt kan dit een voordeel zijn, ik kijk er zelf ook naar (ivm uitbreiding).

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:51:
Denk dat mijn berichtje is verloren gegaan in alle berichten, zijn er mensen die ervaring hebben met de fronius symo 7.0-3-m of een ander type in dezelfde serie? En dan vooral qua geluidsproductie en mogelijkheden tot aankoppelen op domoticz?
Familie heeft de Symo 4.5 hangen, maar in een schuur waar geluid geen issue is en domotica is daar niet aan de orde :)
Daar heb je niet veel aan dus.
basvkesteren schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:49:
[...]
Die snap ik nog niet helemaal, wil je dat uitleggen? Zoals ik solaredge begrijp; optimizer (in feite een DC/DC converter) per paneel; uitgaande van de P404, die kan van 12.5 tot 80V input een 85V output maken, de inverter verwacht een 350V input, 350/5 = 70V.
Al zie ik nu dat de 85V output 'maximum output voltage' wordt genoemd, wat de nominal is kan ik nog niet terugvinden. Is dat mijn denkfout?
Het gaat om de 'regelruimte', zoals ocaj zegt.
Door de KCL levert elke optimizer exact dezelfde stroom, alleen de spanning zal verschillen.
Stel, je hebt 5 panelen van 255 W waarvan 4 100% leveren en ééntje levert maar 10%.
Dan leveren er dus in het optimale geval vier 3A@85V en eentje 3A@8.5V, voor een totaal van 348.5 V. Da's niet genoeg.
Hoe meer panelen, hoe meer ruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 25-10-2016 19:47 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ocaj
  • Niet online
basvkesteren schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:49:
De datasheet van Solaredge zegt simpelweg dat het minimum aantal optimizers per string 6 (P404/P405) of 8 (overige optimizers) is. Minder dan 6 lijkt dus niet door Solaredge ondersteund te worden. Zie: http://www.solaredge.com/...timizer-datasheet-nld.pdf

Je redenering is overigens prima: 5 x P404 zou de string in principe gewoon op 350 V moeten kunnen krijgen, mits er niet af en toe 3 in de zon en 2 in de schaduw liggen.

Ik had eerst 8 x P500 op een SE2200 in Oost-West-opstelling op 40-45 graden. Aangezien de P500 maar tot 60V ging had je dan in de ochtend en de middag niet genoeg (4 * 60 = 240, dus 4 * 27 voor de andere kant). De schaduw-panelen konden niet genoeg energie leveren om 27 Volt te vullen, waardoor ze de stroomsterkte laaghielden en daarmee konden de panelen in de zon hun energie niet kwijt. Omdat er in die opstelling een groot deel van de dag maar 4 direct in de zon liggen is in zo'n geval 8 optimizers te weinig (behalve die paar uur dat de zon op beide kanten schijnt)).

(Mocht het niet duidelijk zijn wil ik wel wat grafiekjes voor je zoeken, laat maar weten)

Inmiddels zijn de P500's voor P404 omgewisseld en nu werkt het bij mij overigens prima.

• Zanzibar-1337
Proton_ schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:43:
[...]

Familie heeft de Symo 4.5 hangen, maar in een schuur waar geluid geen issue is en domotica is daar niet aan de orde :)
Daar heb je niet veel aan dus.
Toch bedankt! Heb vandaag even een aantal mensen benaderd met een symo of die handelen in de symo en heb de keuze gemaakt om het niet te doen. Ik ga voor de SMA 7000tl20, 100% zeker nu. Nu zie ik jou zeggen dat ze de omvormer in de schuur hebben hangen en toen bedacht ik me dat het hier ook wel mogelijk zou kunnen zijn. Zijn er nog speciale voorwaarden aan dat de omvormer in de schuur hangt ipv op de zolder? De omvormers kunnen tegen een beetje slecht weer zag ik al. Is het aan te raden?

• basvkesteren
Ack, duidelijk verhaal. Leuk om dit zo uit te puzzelen 8) Niet gezien dat het aantal optimizers in de handleiding staat, had me geheel op de specificaties (tabelletjes) gefocust.

Wat ik nog een beetje mis is dus het gevoel voor hoeveel regelruimte er nodig is; hoeveel fluctueert de output van een paneel. Maar da's natuurlijk sterk afhankelijk van de situatie....

Ik ga eens kijken hoe ik met die kleinere panasonic-panelen uitkom, dan wordt solaredge misschien wel toepasbaar hier.

• Jerrythafast
Speedy-Andre schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 23:03:
Ah, Pvoutput deed het weer even :)
Ik heb een SE2200 set gevonden die het leuk doet en aardig op mijn huidige setje lijkt qua vermogen en hoek.
Dat geeft me weer hoop dat je ondanks de mogelijk mindere prestaties bij bewolkt weer toch goed kan scoren.
In 2015 zat hij boven de 1000kWh/kWp en dit jaar redt ie het misschien net :)
Hij komt best vaak boven de 7kWh/kWp uit, daar had ik meer jaren voor nodig :P
Op de jaarproductie is het verlies bij bewolkt weer natuurlijk niet zo groot. En 7 Wh/Wp haal je natuurlijk alleen als er geen bewolking is. Dus waar zit je nou eigenlijk naar te kijken? :9 Als je de mindere opbrengst bij bewolkt weer wilt zien moet je een paar bewolkte dagen aanklikken en vergelijken met een vergelijkbaar systeem in de buurt dat een normale stringomvormer heeft.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:55:
[...]
Nu zie ik jou zeggen dat ze de omvormer in de schuur hebben hangen en toen bedacht ik me dat het hier ook wel mogelijk zou kunnen zijn. Zijn er nog speciale voorwaarden aan dat de omvormer in de schuur hangt ipv op de zolder? De omvormers kunnen tegen een beetje slecht weer zag ik al. Is het aan te raden?
In de schuur zijn de eisen voor kabels wegwerken wellicht lager :)
Ook is een dakdoorvoer makkelijker.
Verder kunnen de grotere omvormers allemaal buiten hangen, dus een onverwarmde schuur moet geen probleem zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
basvkesteren schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:57:
Ack, duidelijk verhaal. Leuk om dit zo uit te puzzelen 8) Niet gezien dat het aantal optimizers in de handleiding staat, had me geheel op de specificaties (tabelletjes) gefocust.

Wat ik nog een beetje mis is dus het gevoel voor hoeveel regelruimte er nodig is; hoeveel fluctueert de output van een paneel. Maar da's natuurlijk sterk afhankelijk van de situatie....

Ik ga eens kijken hoe ik met die kleinere panasonic-panelen uitkom, dan wordt solaredge misschien wel toepasbaar hier.
De kleinste heeft wel een hoog rendement.. :) Heb er hier 16 liggen op P350 optimizers Twee strings van 10, er zit ook nog wat ander spul in de string. Hangt aan een SE 4000. Ben er heel blij mee.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZVFJBaN.png

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 25-10-2016 21:57 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerrythafast schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:20:
[...]

Op de jaarproductie is het verlies bij bewolkt weer natuurlijk niet zo groot. En 7 Wh/Wp haal je natuurlijk alleen als er geen bewolking is. Dus waar zit je nou eigenlijk naar te kijken? :9 Als je de mindere opbrengst bij bewolkt weer wilt zien moet je een paar bewolkte dagen aanklikken en vergelijken met een vergelijkbaar systeem in de buurt dat een normale stringomvormer heeft.
Ik wilde weten of een systeem met SE omvormer hetzelfde of beter kan presteren, ja dus.
Echter heb ik wel wat bedenkingen bij het optimizer concept, als meerdere panelen schaduw hebben dan zijn er minder optimizers beschikbaar om de string op 350V te houden.
Ik heb nu 10 panelen en als er 5 schaduw hebben dan moeten 5 optimizers de spanning opkrikken.
Ze kunnen 60V leveren, dus dan heb je 300V van 5 optimizers en hopelijk nog 50V van de 5 met schaduw.
De stroom zakt natuurlijk in naar de helft zodat je in principe bijna het volle vermogen van 5 panelen hebt.

Mijn huidige omvormer stort geheel in als er 1 paneel volledige schaduw heeft.
Met bewolking blijft de spanning redelijk overeind, maar neemt de stroom sterk af.
De optimizers zullen dan denk ik wat meer verlies geven als zonder die dingen.
Maar goed, mijn schaduw probleem speelt 6 maanden lang dus dan zou ik er toch op vooruit moeten gaan.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:34
Vandaag hangt mijn PV-set er precies 1 jaar.
15x 270 Wp in richting OZO, 15 graden helling en 's middags wat schaduw van een boom (die er sinds 2 weken niet meer staat, dus volgend jaar nog meer opbrengst :) )

Voorspelling was ongeveer 3304 kWh en de teller in de omvormer staat nu op 3.309,01 kWh.
Schatting is dus akelig precies, ondanks de slechte zomer.
De teller in de meterkast geeft ongeveer 40 kWh minder aan, wat redelijk te verklaren is door de 30m 4mm^2 kabel tussen omvormer en meterkast.

* TD-er is happy :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ocaj
  • Niet online
ocaj schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:05:

(Mocht het niet duidelijk zijn wil ik wel wat grafiekjes voor je zoeken, laat maar weten)
Omdat een plaatje meer zegt dan woorden, heb ik inmiddels wat plaatjes gemaakt van redelijk onbewolkte dagen ter illustratie dat optimizers geen tovermiddel zijn die elke schaduw-situatie oplossen, maar dat je nog steeds moet nadenken.

Op 19-7 met 8 x P500:
Productie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.schoonen.info/SE2200_2016-07-19_small.png

Output-spanning per optimizer:
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.schoonen.info/V_DC_Out_19-07-2016_small.png

Op 23-8 met 8 x P404:
Productie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.schoonen.info/SE2200_2016-08-23_small.png

Output-spanning per optimizer:
Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.schoonen.info/V_DC_Out_23-08-2016_small.png

Zoals je ziet zaten met de P500's de helft van de optimizers vrijwel de hele dag tegen hun max aan en daardoor produceerde het systeem niet. Met de P404's geen probleem.

(Op 23-8 heb ik rond 16:00 een schoorsteen-schaduw over paneel O-1, je ziet dat nauwelijks terug in de dagproductie, maar je ziet wel goed dat de optimizer iets minder meedoet dan de rest)

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat voor panelen zijn dit?

• Andre1973

Andre1973

wat SE doet is de spanning per optimizer verdelen naar het opgewekte vermogen per optimizer.
Wekt een optimizer 1/10 deel van het totale vermogen op dan zal die voor 1/10 deel van de spanning van de string gaan zorgen.
wekt de buuroptimizer 1/5 deel van het vermogen op dan gaat deze voor 1/5 deel van de string spanning zorgen etc. Het kan niet anders, er is maar 1 stroomsterkte in de kringen geen andere grootheden om het vermogen te vormen.
De gehele spanning word steeds naar 350 (1f) / 750 (3f) toe gebracht. hierdoor komt de stringspanning op een niveau dat de hoofdkast er het makkelijks AC van kan maken.

Bij 6 optimizers (p405) waarvan er 1 is overleden wil het nog wel eens gebeuren dat de boel toch door blijft draaien hebben we gemerkt.
Belangrijk is dat er bij opstart er het minimale aantal optimizers van dat type voor die kast enige productie leveren. Houd daar rekening mee met bijvoorbeeld een O-W opstelling.

• ocaj
  • Niet online
Sunpower X21-335.

Optimizers waren op die dagen boven de 50 graden. Panelen zijn dan nog een stuk warmer (maar daar heb ik geen metingen van).
En ze liggen op Oost-West dan heb je midden op de dag schuine instraling, maar ja, mijn dak een kwart slag draaien was ook weer zo ingrijpend ...

Vermogen per paneel blijft dan hangen op 250-275 Watt.

[ Voor 50% gewijzigd door ocaj op 25-10-2016 23:08 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik kijk naar een set van 10x JA Solar met embedded optimizers, die lijken veel op de P300.
Andre1973 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:59:
wat SE doet is de spanning per optimizer verdelen naar het opgewekte vermogen per optimizer.
Wekt een optimizer 1/10 deel van het totale vermogen op dan zal die voor 1/10 deel van de spanning van de string gaan zorgen.
wekt de buuroptimizer 1/5 deel van het vermogen op dan gaat deze voor 1/5 deel van de string spanning zorgen etc. Het kan niet anders, er is maar 1 stroomsterkte in de kringen geen andere grootheden om het vermogen te vormen.
De gehele spanning word steeds naar 350 (1f) / 750 (3f) toe gebracht. hierdoor komt de stringspanning op een niveau dat de hoofdkast er het makkelijks AC van kan maken.

Bij 6 optimizers (p405) waarvan er 1 is overleden wil het nog wel eens gebeuren dat de boel toch door blijft draaien hebben we gemerkt.
Belangrijk is dat er bij opstart er het minimale aantal optimizers van dat type voor die kast enige productie leveren. Houd daar rekening mee met bijvoorbeeld een O-W opstelling.
Wat gebeurt er als 7 van de 10 (295Wp) panelen schaduw hebben, dan redt hij de 350V toch niet?
Een normale string omvormer perst er dan nog iets uit.
Ik vraag dit omdat ik in de winter schaduw van bomen heb die haaks op de panelen komt.
Ook pijpjes kunnen een slagschaduw geven die in januari erg lang is.

• Andre1973

Andre1973

Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:08:
Ik kijk naar een set van 10x JA Solar met embedded optimizers, die lijken veel op de P300.

[...]

Wat gebeurt er als 7 van de 10 (295Wp) panelen schaduw hebben, dan redt hij de 350V toch niet?
Ik vraag dit omdat ik in de winter schaduw van bomen heb die haaks op de panelen komt.
Zelfs met die 7 gaat ie gewoon produceren volgens mij, en die 3 anderen zullen gerust nog iets aan vermogen leveren. 7 is het minimale aantal bij 1 fase volgens mij. (en 6 bij P405).
Ik heb er ff een link bij gezocht van SE zelf , die leggen t met n plaatje uit.

http://www.solaredge.com/..._fixed_string_voltage.pdf

een van de voordelen is dat de string spanning gelijk blijft en de stroom afneemt, en de verliezen in de kabels zijn P= I2R

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 25-10-2016 23:32 ]

• ocaj
  • Niet online
Andre1973 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:59:

Ik heb die 350V vaker gezien, maar mijn systeem zit daar bijna altijd onder. Dat was me al eerder opgevallen, maar ik snap het nu eindelijk:
Solaredge wil geen 350V hebben, maar 1,5 x de AC-spanning.
Als je gedurende de dag een grafiek maakt van V_DC / V_AC, dan is dat een nagenoeg horizontale lijn en zit die verhouding de hele dag strak tussen de 1,505 en 1,525, ongeacht de schommelingen aan de AC-kant. Blijkbaar is dat de meest efficiënte verhouding voor de omvormer, want hij stuurt er echt heel strak op.

Aangezien de AC bij mij meestal tussen de 220-230 schommelt met af en toe even een uitstapje richting 235 zit mijn string-spanning dus ook meestal lager dan 350. De stringspanning van 350 heb je bij een AC-spanning van 233V.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn Diehl heeft een harde grens bij 2100W AC, met 2350Wp erop met 0-5% tolerantie topt hij best vaak af.
De SE3000 doet gerust 10% extra als hij niet te warm wordt en ook JA Solar heeft 0-5% extra.
Met 2950Wp zou ik dan maximaal 3097,5Wp kunnen hebben en daar doet de SE3000 dan nog wat mee.
De 235Wp panelen op noord erbij leggen met optimizers gaat wel wat kosten denk ik, €100 per paneel voor een optimizer en een frame en ik wek dan meer op dan het verbruik... :/

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:56
Heeft er al eens iemand getest met twee panelen parallel bv oost west te zetten op een se optimiser?
Besparing in kosten en altijd voldoende spanning aanvoer.

Zelfde verhaal geld voor bv een aps micro omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

[...]

Toch bedankt! Heb vandaag even een aantal mensen benaderd met een symo of die handelen in de symo en heb de keuze gemaakt om het niet te doen. Ik ga voor de SMA 7000tl20, 100% zeker nu. Nu zie ik jou zeggen dat ze de omvormer in de schuur hebben hangen en toen bedacht ik me dat het hier ook wel mogelijk zou kunnen zijn. Zijn er nog speciale voorwaarden aan dat de omvormer in de schuur hangt ipv op de zolder? De omvormers kunnen tegen een beetje slecht weer zag ik al. Is het aan te raden?
Is het voor geen idee om 2x een 3600 of zoiets te nemen??
Dan heb je nl 4 mpp trackers en aansluitmogelijkheden...
Is maar een idee om misschien ook eens over na te denken... :)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

[...]

Heb hier ook de omvormer verhuist van zolder naar schuur. Zolder werd ook te klein, voor al dat duurzame gedoe. (wtw ventilatie unit, 450 ltr buffervat, etc)
Er lopen 4x 23 mtr - 6mm2 DC kabel van zolder(huis)dak naar schuur.
Volledig nieuwe voedingskabel getrokken 5x 4 mm2 van meterkast naar schuur. (ik gebruik nu maar 3 aders ivm 230 V) Maar wellicht handig voor later.

En nog genoeg ruimte in de schuur voor batterij opslag (in de toekomst)
Maar dat wordt zowiezo een ander systeem. Dus niet op de huidige omvormer, maar een aparte omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2016 11:52 ]

• Zanzibar-1337
Das inderdaad waar, in de schuur is er ruimte zat voor uitbreiding! Ik laat hem dan ook maar in de schuur plaatsen. 2 x omvormer... Hmm kan het natuurlijk eens overleggen, maar tis dan wel weer 'extra'.

Zojuist trouwens de eerste stap in de goede richting gezet!

Dakraam eruit
Afbeeldingslocatie: https://c6.staticflickr.com/6/5466/30577050245_d2f5a7f140_c.jpg

En zo zit ie dicht!
Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/6/5490/29943334503_edac9bb038_c.jpg

En aan de andere kant zit nu het dakraam!
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5497/30489329041_7338a9a078_c.jpg

• timovd
  • Laatst online: 21:17

timovd

Voorsprong door techniek

De échte dakdekker kan nu langskomen!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• loyske
  • Laatst online: 20:32
Van binnenuit dichtgemaakt?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dakkappel aan de andere kant gelegd?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Zanzibar-1337
Ja van binnenuit dicht gemaakt, isolatiemateriaal moet nu nog gebeuren maar dat gaat sowieso nog op de hele zolder gebeuren :*)

• loyske
  • Laatst online: 20:32
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:44:
[...]

Ja van binnenuit dicht gemaakt, isolatiemateriaal moet nu nog gebeuren maar dat gaat sowieso nog op de hele zolder gebeuren :*)
Makkelijk te doen? Want zit tegen een vergelijkbare klus aan te "hikken" en heb geen zin om dak op te gaan :X
Zanzibar-1337 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 14:44:
[...]
/offtopic
AUijtdehaag in "(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?"
:)

• Andre1973

Andre1973

loyske schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:05:
[...]

Makkelijk te doen? Want zit tegen een vergelijkbare klus aan te "hikken" en heb geen zin om dak op te gaan :X
Ik zou gaan terwijl t nog kan, nog even en je hoeft tot 1/2 maart het dak niet meer op, of klink ik nu als een ouder die zijn kind maant zijn kamer op te ruimen oid?

• Zanzibar-1337
Hehe had ik al een keertje bekeken! Komt 12 cm pir tegenaan, heb alleen niet zo'n mooie zaag als jou :-(

• Jerrythafast
Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:08:

[...]

De spanning moet 350 V blijven, dus die drie panelen die nog zon hebben doen alle drie 60 V en de overige 7 gaan rond de 25 V zitten. Stel nu dat die beschaduwde panelen nog maar 25 W per stuk kunnen leveren, dan daalt de stroom dus naar 1 A. De 3 panelen in de zon kunnen in die omstandigheden alsnog niet meer dan 60 W opleveren.
ocaj schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 23:38:
[...]

Ik heb die 350V vaker gezien, maar mijn systeem zit daar bijna altijd onder. Dat was me al eerder opgevallen, maar ik snap het nu eindelijk:
Solaredge wil geen 350V hebben, maar 1,5 x de AC-spanning.
Als je gedurende de dag een grafiek maakt van V_DC / V_AC, dan is dat een nagenoeg horizontale lijn en zit die verhouding de hele dag strak tussen de 1,505 en 1,525, ongeacht de schommelingen aan de AC-kant. Blijkbaar is dat de meest efficiënte verhouding voor de omvormer, want hij stuurt er echt heel strak op.

Aangezien de AC bij mij meestal tussen de 220-230 schommelt met af en toe even een uitstapje richting 235 zit mijn string-spanning dus ook meestal lager dan 350. De stringspanning van 350 heb je bij een AC-spanning van 233V.
Aha! Bij mij zit hij eigenlijk altijd boven de 350 V. Nu snap ik waarom! Scherp!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerrythafast schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:12:

De spanning moet 350 V blijven, dus die drie panelen die nog zon hebben doen alle drie 60 V en de overige 7 gaan rond de 25 V zitten. Stel nu dat die beschaduwde panelen nog maar 25 W per stuk kunnen leveren, dan daalt de stroom dus naar 1 A. De 3 panelen in de zon kunnen in die omstandigheden alsnog niet meer dan 60 W opleveren.

Aha! Bij mij zit hij eigenlijk altijd boven de 350 V. Nu snap ik waarom! Scherp!
Hij gaat dus niet helemaal uit, valt weer mee.
Mijn netspanning danst tussen 234 en 244V, vaak als gevolg van wel/niet opwekken.
Ik ben wel benieuwd wat je allemaal kan loggen, WSL geeft de netspanning weer met de Diehl ipv DC.

• Jerrythafast
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:39:
[...]

Hij gaat dus niet helemaal uit, valt weer mee.
Mijn netspanning danst tussen 234 en 244V, vaak als gevolg van wel/niet opwekken.
Ik ben wel benieuwd wat je allemaal kan loggen, WSL geeft de netspanning weer met de Diehl ipv DC.
Per optimizer: input en output spanning, input stroom, cumulatieve energie (reset bij ontwaken van de optimizer), temperatuur
Per omvormer: temperatuur, cumulatieve energie (sinds installatie in hele Wh, sinds het ontwaken van de omvormer in < 1 Wh precisie), energie in de laatste 5 minuten, DC spanning, AC spanning (x3 bij 3-fase omvormers), frequentie, AC vermogen (actief, reactief, schijnbaar), en nog een hele zwik andere dingen waarvan ik lang niet alles snap :9

Daarnaast zijn er ook nog dingen per string, maar ik weet nog niet precies hoe en wat want ik heb maar één string :9

[ Voor 6% gewijzigd door Jerrythafast op 26-10-2016 22:51 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oh kijk eens, er zit al iets in Domoticz _/-\o_

• Jerrythafast
Volgens mij nog steeds geen optimizer data toch? :z

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerrythafast schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:50:
[...]

Per optimizer: input en output spanning, input stroom, cumulatieve energie (reset bij ontwaken van de optimizer), temperatuur
Per omvormer: temperatuur, cumulatieve energie (sinds installatie in hele Wh, sinds het ontwaken van de omvormer in < 1 Wh precisie), energie in de laatste 5 minuten, DC spanning, AC spanning (x3 bij 3-fase omvormers), frequentie, AC vermogen (actief, reactief, schijnbaar), en nog een hele zwik andere dingen waarvan ik lang niet alles snap :9

Daarnaast zijn er ook nog dingen per string, maar ik weet nog niet precies hoe en wat want ik heb maar één string :9
Het is heel basic, maar wel mooi dat je het zo aan de gang hebt.
Da's nog wel een punt, er zit geloof ik voor een maand data in de omvormer en daarna overschrijft hij het.
Kan je de oudere data op het portal nog opzoeken en eventueel zelf loggen?

[edit]
Ik zie niets over foutmeldingen, bijvoorbeeld wanneer de omvormer meent te moeten stoppen :P
Mijn Diehl vertelt me dat wel, zo kan ik zien of er een aardingsfout was of een te grote lekstroom enz.
Als dat soort gegevens niet toegankelijk zijn dan vind ik een SE opeens een stuk minder leuk :/

[ Voor 67% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-10-2016 11:29 ]

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-11 23:12
Iemand weet waar voor goede prijs DC kabel te kopen is. In België moeilijk / niet te vinden :(

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Werkt google in Belgié niet? >:)
Shop
Geen idee of je per meter en met of zonder stekkers zoekt, alles kan bij deze shop.

• Zanzibar-1337
Kort vraagje, heb inmiddels 4 adviseurs gehad, zal binnenkort even apart topic openen wanneer offertes binnen zijn, maar in hoeverre is het aan te raden om in zee te gaan met een partij die 'keurmerken' heeft (lees: Zonnekeur, KvINL, SEI, etc). En heeft het nut om voor een partij te gaan die lid is van SGZE (het Stichting Garantiefonds Zonneenergie).

Verder heb ik nu een bedrijf gehad die montagemateriaal van Wurth/Solarstell levert (ipv de bekende clickfit). In hoeverre zit hier verschil in, het lijkt mij dat het allemaal goed is namelijk?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Galactic schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:35:
Iemand weet waar voor goede prijs DC kabel te kopen is. In België moeilijk / niet te vinden :(
Stuur even een DM met wat je nodig hebt....

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Andre1973

Andre1973

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:22:
Kort vraagje, heb inmiddels 4 adviseurs gehad, zal binnenkort even apart topic openen wanneer offertes binnen zijn, maar in hoeverre is het aan te raden om in zee te gaan met een partij die 'keurmerken' heeft (lees: Zonnekeur, KvINL, SEI, etc). En heeft het nut om voor een partij te gaan die lid is van SGZE (het Stichting Garantiefonds Zonneenergie).

Verder heb ik nu een bedrijf gehad die montagemateriaal van Wurth/Solarstell levert (ipv de bekende clickfit). In hoeverre zit hier verschil in, het lijkt mij dat het allemaal goed is namelijk?
Soalr stell werkt met bijna dezelfde haken als CF, alleen deze worden met n boutje vastgezet op de rail, en de standaard tussenklemmen (inklik) zijn wat breder (18 mm ongeveer) dan die van CF (7mm), er zijn ook smallere tussenklemmen van Solar stell, maar die zijn iets lastiger plaatsen (boutje moertje= ongeveer 8 mm)

Door dat bouten is het wat makkelijker te verwerken voor de particulier, en volgens mij is het wat voordeliger dan CF. Wij gebruiken het af en toe, op staal dakken en golfdaken.

Ik kan me voorstellen dat als ze daar dagelijks mee werken en dat ook op voorraad hebben dat ze dat aanbieden. Is ook beetje afhankelijk van de groothandel waar zij bestellen.

• Jerrythafast
Speedy-Andre schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 23:15:
[...]

Het is heel basic, maar wel mooi dat je het zo aan de gang hebt.
Da's nog wel een punt, er zit geloof ik voor een maand data in de omvormer en daarna overschrijft hij het.
Kan je de oudere data op het portal nog opzoeken en eventueel zelf loggen?

[edit]
Ik zie niets over foutmeldingen, bijvoorbeeld wanneer de omvormer meent te moeten stoppen :P
Mijn Diehl vertelt me dat wel, zo kan ik zien of er een aardingsfout was of een te grote lekstroom enz.
Als dat soort gegevens niet toegankelijk zijn dan vind ik een SE opeens een stuk minder leuk :/
Dit is slechts wat ik er tot nu toe uit rammel. Uiteraard sturen SE omvormers ook foutmeldingen uit, maar deze heb ik nog niet bestudeerd (mede omdat ze nog niet zijn voorgekomen). Op de SE portal heb je een mooie 'Alerts' tab hiervoor.

Wat betreft het terughalen van oude data: volgens mij kun je via de SolarEdge API eenvoudig een groot deel van de omvormer data tot het begin terughalen. Optimizer data is niet beschikbaar via de API, dus om daarvan oude data terug te halen ben je aangewezen op de Grafieken pagina in de SE portal. Je moet dan zorgen dat je de data die je wilt hebben in een grafiek weet te vatten en dan op de Export knop drukken. Helaas kun je niet alle data tegelijk plotten en is de temperatuur van de optimizers niet in de portal terug te vinden. Ook is de data die je via de API en de SE portal verkrijgt niet 'raw' maar veelal afgerond en verder geïnterpreteerd. Dus het kan wel, maar ik zie het zelf niet echt als een waardige back-up van mijn data.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 27-10-2016 22:09 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het lijkt me duidelijk dat ik een upgrade nooit terug ga verdienen, het is meer het idee van uitbreiden zonder extra panelen en hopelijk iets betere resultaten door de optimizers.
Met JA Solar verlies ik een stukje flexibilitieit die ik met Komaes wel heb, 3 diodes ipv 6 waardoor onderlinge schaduw iets minder goed wordt opgevangen.

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:26
Situatie:
- Vloerverwarming
- Huis goed geïsoleerd (door vorige eigenaar)
- HR CV ketel op begane grond
- Mechanische ventilatie, unit op 2de verdieping
- Houtkachel
- Geen verwarming op 1ste en 2de verdieping. Indien nodig maken we gebruik van een elek.kachel (Eurom RK2009N, 2000W) om de kou eruit te halen. Gebruik is minimaal.
- Koken op inductie

Verbruik:
Gas: 1069 m3
Elektriciteit: 3400 kWh

Dak 1: helling (ongeveer) 55 graden, uit m'n hoofd 30m3, Zuid-Oost, maar met Dakkapel
Dak 2: helling (ongeveer) 20-30 graden, uit m'n hoofd 22m3, Zuid-Oost . Vorige eigenaar had 17 panelen op dit dak liggen. Opbrengst wat hij zei als ik het goed herinner ongeveer 3200 kWh.

Voor beide geldt dat de panelen geen zon licht meer ontvangen zodra deze naar het westen gaat omdat het dak dan voor schaduw zorgt.

Vandaar ook hier de vraag, mocht dit in een ander topic horen hoor ik het graag. Aangezien ik het over het opwekken wil hebben denk ik in het juiste topic te zitten...
Plaatjes zeggen meer dan woorden, naast DAK 1 is het dak van de buren:

http://i65.tinypic.com/2ivjkg0.jpg
Zo, weer een paar maanden verder en eindelijk tijd gehad om actie te ondernemen. Plan is om dit jaar nog PV op m'n dak te hebben.
Onderstaand zijn van 3 aanbieders waar ik een prima gevoel bij heb, het gaat dus even om de specs en of ik wel optimizers wil. Daar ben ik nog niet over uit.
Verder is de richting oost en (zie quote) dan gaan de panelen op het dak liggen waar de eigenaar ze ook had, of een deel op de golfplaten. Later de dag komt de schaduw tevoorschijn van mijn 'hoofd'dak. Kom ik dan toch beter uit de SF170 panelen?

Prijs is van begin tot eind (panelen, omvormer, installatie). Garanties nagenoeg gelijk.

OptiePanelenOmvormer + evt. optim.Prijs Ex BTWVermogen | verw.opbrengstverwachte € / kWhPrijs per Wp
121 x SF170 SMA 3000SMA 3000€ 47113570 | 31251,50751,3196
2JA-Solar 295 Wp ZwartSMA Sunny Boy 3600 TL-21€ 59854425 | 33851,76811,3525
3275 Wp All Black (Trina of JA Solar)SolarEdge SE3000 + P300 (12)€ 45733300 | 27621,6557 1,3858
4275 Wp All Black (Trina of JA Solar)Zeverlution 3000S€ 39993300 | 27441,4574 1,2118
5Trina - SE Mono blackSE3000 + P300€ 46433300 | 28961,6032 1,4070
6Trina - SE Mono blackGrowatt 3600 MTL€ 39893300 | 27581,44631,2088

edit: als ik nu weer kijk naar de opbrengst van de SF panelen is dit meer, zodat ik weer minder voor energie hoef te betalen. En verder ben ik min of meer door dit topic voor SF gegaan vanwege betere schaduwopbrensten... :+

[ Voor 5% gewijzigd door SeeS op 28-10-2016 13:18 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Tip:
Zet de prijs per Wp er even bij, daar rekenen de meeste mensen hier mee. Niet prijs per verwachte kWh.
Dit is inclusief extra groep, alle bekabeling, leggen etc?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben benieuwd waar je 'goede gevoel' vandaan komt, ik dacht even dat de prijzen incl. btw waren :o

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Atomic2005 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:30:
Tip:
Zet de prijs per Wp er even bij, daar rekenen de meeste mensen hier mee. Niet prijs per verwachte kWh.
Dit is inclusief extra groep, alle bekabeling, leggen etc?
€/kWh/jaar is ook zeker interessant, maar de schattingen van offertes (nb: topicwarning?) zijn niet altijd waardevol :)
SeeS schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:05:
[...]
het gaat dus even om de specs en of ik wel optimizers wil. Daar ben ik nog niet over uit.
Verder is de richting oost en (zie quote) dan gaan de panelen op het dak liggen waar de eigenaar ze ook had, of een deel op de golfplaten. Later de dag komt de schaduw tevoorschijn van mijn 'hoofd'dak. Kom ik dan toch beter uit de SF170 panelen?

edit: als ik nu weer kijk naar de opbrengst van de SF panelen is dit meer, zodat ik weer minder voor energie hoef te betalen. En verder ben ik min of meer door dit topic voor SF gegaan vanwege betere schaduwopbrensten... :+
Dan ben je er toch uit? Je wil SF, en dan is SE zonde :) Dus doe die gewoon op een stringomvormer naar keuze.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Proton_ schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:05:
[...]

Dan ben je er toch uit? Je wil SF, en dan is SE zonde :) Dus doe die gewoon op een stringomvormer naar keuze.
Dan moet het wel op het dak passen,
SF betekent meer :
- ruimte nodig
- beugels
- kabels
en een hoge spanning waardoor meerdere strings (en trackers).

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Klopt, maar met de gegevens die we hebben kunnen we daar helemaal niets over zeggen...

• SeeS
Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:41:
Ik ben benieuwd waar je 'goede gevoel' vandaan komt, ik dacht even dat de prijzen incl. btw waren :o
Dat is een goede vraag. Ik ben door alle 3 prima benaderd en ze hebben de tijd genomen (tuurlijk ook m.b.v. een programma) om in mijn ogen duidelijke offertes voor te leggen. Daarnaast geen agressieve benadering of al diverse terugbel verzoeken ontvangen.

Verder is de prijs per Wp is toegevoegd.
Ik kan 21 panelen kwijt op de daken, alle richting oost. Ruimte is geen probleem.
Proton_ schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:14:
Klopt, maar met de gegevens die we hebben kunnen we daar helemaal niets over zeggen...
wat voor info heb je nog meer nodig?
DAK 1: 9.70 L x 2.60 B = 25 m2
DAK 2: 9.30 L x 2.30 B = 21 m2

De prijs is gebaseerd van panelen tot aan installatie. Alles dus. In m'n eerdere post staat in de quote nog meer gegevens, mocht je zaken missen.

[ Voor 45% gewijzigd door SeeS op 28-10-2016 13:31 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Formaat van het dak bijvoorbeeld? :)
SF heeft een heel andere maat.

• reneeke1970
SeeS schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:20:
[...]

Dat is een goede vraag. Ik ben door alle 3 prima benaderd en ze hebben de tijd genomen (tuurlijk ook m.b.v. een programma) om in mijn ogen duidelijke offertes voor te leggen. Daarnaast geen agressieve benadering of al diverse terugbel verzoeken ontvangen.

Verder is de prijs per Wp is toegevoegd.
Ik kan 21 panelen kwijt op de daken, alle richting oost. Ruimte is geen probleem.

[...]

wat voor info heb je nog meer nodig?
DAK 1: 9.70 L x 2.60 B = 25 m2
DAK 2: 9.30 L x 2.30 B = 21 m2

De prijs is gebaseerd van panelen tot aan installatie. Alles dus. In m'n eerdere post staat in de quote nog meer gegevens, mocht je zaken missen.
Dak 1 past 18 sf
Dak 2 past 14 sf

Dak 1 word 3×6
Dak 2 word 2×6

30 totaal is 5100wp×0.9=4590kw per jaar

Maar op beide daken passen ook 9×330wp van ecsolar(2×1m),totaal 5940wp

Dus even opnieuw beginnen met je offertes.......

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 28-10-2016 13:43 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• SeeS
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:40:
[...]

Dak 1 past 18 sf
Dak 2 past 14 sf

Dak 1 word 3×6
Dak 2 word 2×6

30 totaal is 5100wp×0.9=4590kw per jaar

Maar op beide daken passen ook 9×330wp van ecsolar(2×1m),totaal 5940wp

Dus even opnieuw beginnen met je offertes.......
:o bedankt... maar zoveel heb ik niet nodig en zit aan een bepaald budget vast (en zo erg ben ik (nog) niet met het virus besmet ;) )

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:20
SeeS schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:09:
[...]

:o bedankt... maar zoveel heb ik niet nodig en zit aan een bepaald budget vast (en zo erg ben ik (nog) niet met het virus besmet ;) )
Nog niet :P

2250 WP Zuid PVoutput

• reneeke1970
SeeS schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:09:
[...]

Dat virus is er na twee maanden, en nu paar panelen extra kost niet veel meer, later is het weer 750 montage.....
Dan zou ik zeggen leg negen panelen op één dak met gelijk grote 5000 omvormer. Doe je in later stadium het tweede dak op de andere mpp aansluiten want word toch 2×9.
Een hosola of omnik 5000 is veel goedkoper dan bv een sma.
Heb je eigenlijk wel ergens schaduw van?

Ter aanvulling, omdat ik teveel stroom opwek,kan ik dat voor weinig geld in een warmtepomp stoppen die je nu voor weinig kunt kopen dankzij subsidie, en waarmee ik nu 500 euro bespaar Op gas rekening. Dus hoe dom ben je om niet het geld te benutten wat op je dak (kan) liggen. Zelfs geld lenen brengt geld op ahum ......

[ Voor 20% gewijzigd door reneeke1970 op 28-10-2016 14:49 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

reneeke1970 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:40:
[...]
Dus hoe dom ben je om niet het geld te benutten wat op je dak (kan) liggen.
Welk deel van 'budget' begreep je niet?
Geld lenen is nog altijd niet risicoloos (en panelen leggen ook niet trouwens).
Als het virus goed toeslaat ga je gewoon zelf het dak op om de hoekjes vol te leggen ;)

• reneeke1970
Proton_ schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:10:
[...]

Welk deel van 'budget' begreep je niet?
Geld lenen is nog altijd niet risicoloos (en panelen leggen ook niet trouwens).
Als het virus goed toeslaat ga je gewoon zelf het dak op om de hoekjes vol te leggen ;)
Ik begrijp zijn budget heel goed als ik 5985 ex in zijn offerte zie staan.....
Maar als je nou hoogtevrees hebt hoe moet het dan??

1 PVoutput . Dongen NB

• SeeS
reneeke1970 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:20:
[...]

Ik begrijp zijn budget heel goed als ik 5985 ex in zijn offerte zie staan.....
Maar als je nou hoogtevrees hebt hoe moet het dan??
(excuses voor offtopic maar dit wil ik even kwijt)

Eerlijk gezegd heb je mij toch getriggerd me je warmtepomp opmerking. Op dit moment is ons gasverbruik ongeveer 1060 m3. Echter hebben wij op de 1ste en 2de verdieping geen verwarming. We hebben afgelopen winter gemerkt dat dit toch net even te koud is voor de kinderen. De bedoeling is dan ook dat we het daar ook aangenamer willen maken.

Ik ga mijn plan / budget herzien en zal mij ongetwijfeld in een ander topic (ook) melden.

edit: in de zin van wat zijn nog meer mogelijkheden en uiteraard kijk ik ook naar TVT van de PV en pomp).

[ Voor 6% gewijzigd door SeeS op 28-10-2016 17:10 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

SeeS schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:47:
[...]

Eerlijk gezegd heb je mij toch getriggerd me je warmtepomp opmerking. Op dit moment is ons gasverbruik ongeveer 1060 m3. Echter hebben wij op de 1ste en 2de verdieping geen verwarming. We hebben afgelopen winter gemerkt dat dit toch net even te koud is voor de kinderen. De bedoeling is dan ook dat we het daar ook aangenamer willen maken.

Ik ga mijn plan / budget herzien en zal mij ongetwijfeld in een ander topic (ook) melden.
Hier gaat wat fout... :?

• reneeke1970
SeeS schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:47:
[...]

Kijk...... Goed bezig. En je offertes zijn sowiso aan hoge kant.
Boven gelijk jaga radiatoren hangen, perfect voor warmtepomp. Of vloerverwarming......
Succes

1 PVoutput . Dongen NB

• Andre1973

Andre1973

reneeke1970 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 16:02:
[...]

Kijk...... Goed bezig. En je offertes zijn sowiso aan hoge kant.
Boven gelijk jaga radiatoren hangen, perfect voor warmtepomp. Of vloerverwarming......
Succes
even een uitstapje:

Jaga convectoren dan! heb ik net ook het huis mee volgehangen na over te zijn gegaan op een warmte pomp, en het gas is nu verzegeld (niet afsluiten: dat kost E600,00 verzegelen is GRATISSS)
Die Jaga's zijn overigens spotgoedkoop op marktplaats. Voor minder dan E100,00 6 stuks gekocht uit nieuwbouw vandaan die over gingen op vloerverwarming. duurste was nog het koppelingen werk wat er bij hoort.
Warmte pomp was wel een redelijke investering,maar er is ook nog steeds subsidie, en schijnbaar gaat volgend jaar ook de pot weer aangevuld worden.

Ik ben ook hier getriggerd wat warmtepomp betreft!

terug naar PV.

Er liggen hier 6! setjes (6 x soladin 600), ook omdat het grootste deel subsidie setjes zijn uit een grijs verleden dat dat nog nodig was. opgebouwd in 10 jaar en 4 fases, en de 5e fase staat voor de deur (1230 Wp kristallijn van de schuur af, daarvan 615 Wp naar het huis en 2040 Wp SF met SE (veel grillige schaduwen) voor in de plaats), a.g.v. het toegenomen E verbruik, maar ook tegelijk het reduceren van het gas verbruik naar 0. In een vrijstaande woning uit 1906.

Bij mij is het virus dus ook flink toegeslagen, sterker nog, werk sinds 7 jaar in deze branche, t kan dus ook chronische vormen aannemen. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Andre1973 op 28-10-2016 18:33 ]

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Andre1973 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:55:
[...]

even een uitstapje:

Jaga convectoren dan! heb ik net ook het huis mee volgehangen na over te zijn gegaan op een warmte pomp, en het gas is nu verzegeld (niet afsluiten: dat kost E600,00 verzegelen is GRATISSS)
Die Jaga's zijn overigens spotgoedkoop op marktplaats. Voor minder dan E100,00 6 stuks gekocht uit nieuwbouw vandaan die over gingen op vloerverwarming. duurste was nog het koppelingen werk wat er bij hoort.
Warmte pomp was wel een redelijke investering,maar er is ook nog steeds subsidie, en schijnbaar gaat volgend jaar ook de pot weer aangevuld worden.

Ik ben ook hier getriggerd wat warmtepomp betreft!

terug naar PV.
De netbeheerder vertelde mij dat alleen bij gas afsluiten de vastrechtkosten vervallen en niet bij verzegelen.
Ik heb hem dus jaren geleden laten weghalen.

www.sunsolar.nl

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:54

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:22:

Tja over de keurmerken. Ze zijn er niet voor niets.
Sommigen kan je vraagtekens bij hebben.
Ik vind dan het sgze wel een goede. Als die partij omvalt heb je iig nog iets om op terug te vallen. Ik vind dat met dit soort uitgaven wel belangrijk. Tevens als je over 10 jaar garantie wilt claimen grote kans dat de kleinere partijen foetsie zijn. Las gister nog in de krant dat er mensen wel hadden aanbetaald en geen panelen. Weggeld. (Ankerzon) met ze mooie praatjes en crowdfunding.

Ik wil wel iemand op het dak die het een beetje snapt. Solar frontier neerleggen is wat anders dan poly of mono.
Kijk naar het aantal projecten van een bedrijf bijvoorbeeld. Of hoe groot ze zijn.
Ik zat toen te vergelijken en zag:
Partij 1 beweerde de grootste te zijn (10 reviews in 3 maanden)
Partij 2 beweerde niet anders en had 1200 reviews in 3 maanden.
Op een 'onafhankelijke' site.

Volg je gevoel. Als je solar frontier wilt en een partij doet moeilijk hierover moet je een ander kiezen(voorbeeld)

• Zanzibar-1337
Partij die nu de laagste prijs heeft bij de offertes legt alleen maar solar frontier panelen. Op Facebook staan veel projecten en op de website zelf ook. Echt reviews zijn er naar genoeg niet te vinden over het bedrijf, maar mijn gevoel was wel goed tijdens het gesprek. Hoe groot is de kans dat je problemen krijgt met je installatie?

Pagina: 1 ... 48 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??