Hallo,
Onlangs ben ik verhuist en het nieuwe huis heeft een mooi stuk dak (Z-ZO) waarop panelen geplaatst kunnen worden.Op mn oude huis heb ik 4 jaar geleden ook een set panelen (EC Solar + SMA omvormer) laten plaatsen, hier altijd veel profijt van gehad en geen problemen.
Voor het nieuwe huis heb ik bij een aantal aanbieders een offerte opgevraagd om het beschikbare dak zo optimaal vol te leggen tegen een niet al te hoge prijs.
Nu is de afgelopen 5 jaar de wereld van panelen en met name omvormers erg veranderd, en zijn er tegenwoordig een groot aantal goedkopere omvormers op de markt. Daarover heb ik een vraag.
In 2 van de 4 offertes komt men met een Hosola omvormer naar voren. Als ik dit hele topic doorlees en zoek op Hosola krijg ik vooralsnog geen goede indruk van dat merk. Maar wellicht dat ik het verkeerd zie:
- Hoe zit het met de garantie (10 jaar) en afwikkeling van eventueel problemen, ik lees her en der dat men niet bereikbaar is (al gaat dit dan over optimizers) voor garantie gerelateerde zaken.
- Hosola kan niet erg goed overweg met schaduw? Nu is dat niet echt een probleem daar ik weinig schaduw heb anders dan de schaduw van de draaiing vd zon gedurende de dag.
- Kan de Hosola loggen naar PVoutput, daar deze wifi aan boord heeft of moet ik daarvoor nog iets extra's aanschaffen/installeren?
- Maakt de Hosola lawaai (active koeling) of is deze net zoals SMA helemaal stil (op opstarten s'morgens na) ?
Nog even een paar andere vragen:
is de prijs voor het leggen van 15 EC solar 210Wp mono panelen + Hosola Bright 3000MTL (2 MPPT) incl materiaal voor 4330,- (1,38 p/Wp) een gangbare prijs?
(betreft schuin (30-35gr) pannendak, 260x480 (9 stuk EC solar) en 250x360 (6 stuks) strak daaronder)
De 2e MPPT is voor toekomstige uitbreiding dakkapel 400x300, nu nog niet in scope.
Is de meerprijs (ruim 400,-) voor SMA omvormer met optitrac schaduwmanagement voor bovenstaand systeem lonend kijkende naar de schaduwval welke ik eind van de dag heb?
Via de SunCalc.net site begint de schaduw om 16:30-17:00, de 6 laatste panelen zullen om 17:30-18:00 in de schaduw komen te liggen, in de zomer schuiven deze tijden op maar het blijft ongeveer 60-90min.
Komt bovenstaande systeem-setup in de buurt van de juiste opstart waarden voor de Hosola, en kan dat type Hosola goed overweg met eventuele pieken, of is het wellicht verstandiger om een zwaardere omvormer te nemen?
http://www.hosola.com/2015/brightseries_0401/27.html#div02
Dit wellicht doordat de panelen ECS-210D72 een positievere vermogen van +3% kunnen hebben dan 210Wp ?
Of kan de huidige Hosola 3000 dat opvangen (max 3200 DC input power, maar voor hoelang?)
Mn voorgaande systeem 2925Wp had een over gedimensioneerde SMA 3600TL erop zitten, dus nooit last van aftoppen etc. wat wellicht overkill was, maar die converter toen erg goedkoop weten aan te schaffen.
Is het wellicht verstandig een apart topic te openen met bovenstaande vragen?