Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 107 Laatste
Acties:
  • 561.074 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:56
backupdevice schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:23:
Probleem daarmee is dat bijv de Enexis bij problemen geen partij meer is bij problemen met je leverancier aangezien er dus nu is aangeboden de meter om te ruilen voor een nieuwe slimme / domme meter.
Kan je verklappen uit ervaring dat ze dat toch niet zijn, energie leveranciers zijn eigen baas geworden over de standen

1 PVoutput . Dongen NB

• fhblammers
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:58
Beste allemaal,

De aannemer start waarschijnlijk volgende week met het bouwen van onze nieuwe woning. deze wordt voorzien van een lucht-water warmtepomp en we willen direct met de bouw ook pv meenemen. De installateur van de aannemer kwam met het volgende advies:

22x Ulica Solar UL-275M-60 op een SMA SB5000TL-21.
12 panelen komen op west op een schuin dak te liggen en 10 op zuid.

Dit alles voor een prijs van €10200, waar mijn mond best van open viel. tevens vraag ik me af of deze configuratie wel helemaal lekker matcht, is de omvormer niet wat te ondergedimensioneerd?

Van een installateur uit de buurt kreeg ik de volgende offerte's:
22x Bisol zwart mono 280Wp op 22x Enphase M250 +Envoy gateway voor € 9300 incl installatie.
22x Bisol zwart mono 280Wp op Kostal Pico 7.0 3 fase voor € 8350 incl installatie.
22x Bisol zwart mono 280Wp op Solaredge SE7K + optimizers voor € 9300 incl installatie.

Mijn gevoel zegt de laatste optie, maar eerlijk gezegd weet ik het even niet meer. Hopelijk kunnen jullie mij weer op de juiste weg helpen.
Alvast heel hartelijk dank!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Vraagje :
Ik ben bezig Oost/West schansen aan het plaatsen. De eene helft is makkelijk aan te sluiten, omdat je onder de schans kunt. Als je daarna de andere (west bijvoorbeeld) helft wilt monteren kun je nauwelijks er onder komen. De snoeren onder het paneel hebben nauwelijks lengte over om ze in landscape op elkaar aan te sluiten.

Aansluit tips?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/28krhj5.jpg

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

...

[ Voor 99% gewijzigd door Proton_ op 21-10-2016 21:53 . Reden: Is nu een eigen topic :) ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• fhblammers
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:58
Proton_ schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:39:
[...]

Tip: begin een eigen topic en link die hier (topicwarning?). Je loopt het risico hier ondergesneeuwd te worden.

[...]

Door de verschillende richtingen zou je met een 5 kW omvormer weg kunnen komen.
Heb je 3x25A of 1x40A?

[...]

De Piko niet doen. Je hebt 2 richtingen dus 2 strings. De kortste string krijgt 10 panelen, ~290 V, veel minder dan de minimale 400V.
Een andere omvormer kan dit prima (SMA, Fronius, Omnik...)
Dank voor de tip, nieuwe topic is geopend.
PV op nieuwbouw woning

De aansluiting in de woning betreft een 3x25A.

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:17:
Vraagje :
Ik ben bezig Oost/West schansen aan het plaatsen. De eene helft is makkelijk aan te sluiten, omdat je onder de schans kunt. Als je daarna de andere (west bijvoorbeeld) helft wilt monteren kun je nauwelijks er onder komen. De snoeren onder het paneel hebben nauwelijks lengte over om ze in landscape op elkaar aan te sluiten.

Aansluit tips?

[afbeelding]
Heb hier ook zon merk met te korte kabels. Ook daarom is sf zo fijn.
Maar de oplossing is eerst aansluiten en dan neer leggen. Worden twee string neem ik aan? Anders kruislings aan sluiten, komt ook begin en eind bij elkaar uit

1 PVoutput . Dongen NB

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:59:
[...]

Heb hier ook zon merk met te korte kabels. Ook daarom is sf zo fijn.
Maar de oplossing is eerst aansluiten en dan neer leggen. Worden twee string neem ik aan? Anders kruislings aan sluiten, komt ook begin en eind bij elkaar uit
2 strings idd.
12stuks oost, 12 stuks west. En ja, de kabels net te kort.

Maar je kunt niet eens 1 paneel optillen ^$&%^#%#% om het aan te sluiten. Moet echt _strak_ tegen elkaar aan liggen.
Volgende serie panelen voor thuis moet maar SF worden idd :+

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:23
Verlengkabeltjes maken. Dat is niet zo moeilijk toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

No Hands schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:23:
Verlengkabeltjes maken. Dat is niet zo moeilijk toch?
12 extra verlengkabeltjes, zijn 12stukjes snoer, 24extra mc4 stekkers. Ook 24x extra contactpunten en storingsmogelijkheden. Liever niet.

Bedacht net dat ik ze maar over elkaar heen moet schuiven (links/rechts), dan aansluiten. Daarna uit elkaar schuiven en plaatsen. Betere opties?

Hoe zorgt men dat de connectoren de grond niet raken? Met Tyraps aan het paneel vast maken?

• reneeke1970
Atomic2005 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:29:
[...]

12 extra verlengkabeltjes, zijn 12stukjes snoer, 24extra mc4 stekkers. Ook 24x extra contactpunten en storingsmogelijkheden. Liever niet.

Bedacht net dat ik ze maar over elkaar heen moet schuiven (links/rechts), dan aansluiten. Daarna uit elkaar schuiven en plaatsen. Betere opties?

Hoe zorgt men dat de connectoren de grond niet raken? Met Tyraps aan het paneel vast maken?
Jou kabels zijn zo kort dat ze grond niet raken haha.
Ik heb inderdaad ook twee panelen met de koppen bij elkaar gelegd en de derde een verleng kabel van twee meter.
Nooit geen jspv meer voor mij

1 PVoutput . Dongen NB

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:43:
[...]

Jou kabels zijn zo kort dat ze grond niet raken haha.
Ik heb inderdaad ook twee panelen met de koppen bij elkaar gelegd en de derde een verleng kabel van twee meter.
Nooit geen jspv meer voor mij
Ohja! dat kan ook, 2 met de koppen tegen elkaar idd. Wat een gedoe allemaal >:)

Ik val in herhaling : Volgende ronde worden SFjes. 8)7 Eerst deze maar es op het dak van de zaak parkeren..

• Soribaj
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-10 13:09
Een woning heeft een schuin dak. De voorkant zit op het zuiden en de achterkant op het noorden. Is er dan een goede reden om de zonnepanelen op het noorden te plaatsen ipv het zuiden? Het kan allebei. Er is gewoon ruimte voor.

Het gaat hier om een nieuwbouwproject en de huizen moeten nog gebouwd worden. Ik zal de aanemer dezelfde vraag stellen maar wil graag wat kennis inwinnen hier...misschien is het wel een hele domme vraag.

Google levert geen voordelen op zover..

[ Voor 5% gewijzigd door Soribaj op 21-10-2016 22:53 . Reden: typos ]

• reneeke1970
Jabiros schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:52:
Een woning heeft een schuin dak. De voorkant zit op het zuiden en de achterkant op het noorden. Is er dan een goede reden om de zonnepanelen op het noorden te plaatsen ipv het zuiden? Het kan allebei. Er is gewoon ruimte voor.

Het gaat hier om een nieuwbouwproject en de huizen moeten nog gebouwd worden. Ik zal de aanemer dezelfde vraag stellen maar wil graag wat kennis inwinnen hier...misschien is het wel een hele domme vraag.

Google levert geen voordelen op zover..
Ipv zou beetje dom zijn maar erbij kan makkelijk als je het geld er voor over hebt. Rendement op noord is maar zestig procent ongeveer. Maar het kost je geen omvormer capaciteit dus scheelt in kosten, voordeel komt vooral met bewolkt weer want dan maakt richting en helling niet uit

1 PVoutput . Dongen NB

• Soribaj
reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:00:
[...]

Ipv zou beetje dom zijn maar erbij kan makkelijk als je het geld er voor over hebt. Rendement op noord is maar zestig procent ongeveer. Maar het kost je geen omvormer capaciteit dus scheelt in kosten, voordeel komt vooral met bewolkt weer want dan maakt richting en helling niet uit
Dankje voor je snelle reactie. Het kan dus zijn dat ze de panelen op het noorden willen zetten omdat ze dan een goedkopere/kleinere omvormer nodig hebben? En dus kosten besparen?

Mij werd verteld dat de panelen geplaatst zijn omdat de woning moet voldoen aan "EPC 0.4".
Ik heb het ook noord en zuid. Bevalt prima. Noord geeft me net dat extra beetje opbrengst voor de l/w WP
Zie mijn signature.
Noord (SF) doet bij mij 55-60% aan kWh dan dat er ligt aan Wp, op 35 graden hellingshoek. Inderdaad met bewolkt weer, doen ze het stukken beter als met volledig onbewolkt weer. Mooie wisselwerking.

De kosten van een "iets" grotere omvormer dan enkel op zuid is ook nog wel te overzien.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2016 23:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Soribaj
Hier wordt bewust gekozen voor noord (voor alle woningen in dit project) als ik de tekeningen mag geloven.

Begrijp ik goed dat je meer opbrengst hebt bij bewolkt weer als je panelen op het noorden zitten? Of zou je op het zuiden even veel ophalen.

Sorry, ik ben een totale n00b op het gebied van pv. Maar wel dolenthousiast om het te begrijpen en te leren.
Zuid doet 100% en Noord 55-60% op jaarbasis.
Enkel noord lijkt me niet zo slim, maar is leuk voor "erbij"

Komen er op zuid geen panelen dan?
En welke hellingshoek van het dak?

Dit komt wel aardig overeen met de jaaropbrengst:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2016 23:28 ]

• reneeke1970
Zal wel enkel om epc gaan, dan mogen ze nog wel op zijn kop liggen, werking is niet belangrijk

1 PVoutput . Dongen NB

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Ik zit nog even te stoeien met een afdakje voor mij L/W WP. In eerste instant gaat het om 1 paneel welke op een Steca 500 moet. Snap/lees ik het goed dat de Vmpp van een paneel altijd boven de 45V moet zitten anders gaat ie niet eens aan? Hoe dichter de Vmpp van een paneel bij de "MPP rated" zit hoe efficiënter hij gaat draaien? Maar kijk je dan naar de STC of naar de NOCT waarden?

De Steca 500:
Minimum voltage for rated output: 45V
MPP rated output: 106-170V
Max input current: 5A

Optie 1: Solar Frontier 170Wp
Voc=112V
Isc= 2,2A
Vmpp= 87,5V
Lmpp= 1,95A
1257 mm hoog
977mm breed

Optie 2: Stion STO-155A
Voc=82V
Isc= 2,75A
Vmpp= 63,4V
Lmpp= 2,45A
1656 mm hoog
656 mm breed

Optie 2 komt qua maatvoering wat beter uit omdat die in landscape oriëntatie minder ver van de muur af komt. Scheelt een 30cm met de SF. Alleen gaat het nog enigzins werken?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Soribaj
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:26:
Zuid doet 100% en Noord 55-60% op jaarbasis.
Enkel noord lijkt me niet zo slim, maar is leuk voor "erbij"

Komen er op zuid geen panelen dan?
En welke hellingshoek van het dak?

Dit komt wel aardig overeen met de jaaropbrengst:

[afbeelding]
Op noord komt niks idd. Er komen 3 panelen op noord te zitten and thats it. Er zijn nog geen details bekend. Dus ik weet niet wat voor soort panelen en omvormer het gaan worden.

Hellingshoek heb ik geen idee. Ik zal straks even kijken op de tekeningen. Ik laat het je weten.

Maar zoals hierboven werd gezegd waarschinlijk wordt het geplaats voor de epc en niet zozeer in het volle voordeel van de bewoner.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19

backupdevice

No Risk , Full Push

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:53:
[...]

Kan je verklappen uit ervaring dat ze dat toch niet zijn, energie leveranciers zijn eigen baas geworden over de standen
Dat hoef je niet te verklappen. Punt is dat zij wel je de gelegenheid hebben gegeven om de meter te vervangen en jouw energie maatschappij heeft je meteen schaakmat staan.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Jabiros schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:39:
[...]

Op noord komt niks idd. Er komen 3 panelen op noord te zitten and thats it. Er zijn nog geen details bekend. Dus ik weet niet wat voor soort panelen en omvormer het gaan worden.

Hellingshoek heb ik geen idee. Ik zal straks even kijken op de tekeningen. Ik laat het je weten.

Maar zoals hierboven werd gezegd waarschinlijk wordt het geplaats voor de epc en niet zozeer in het volle voordeel van de bewoner.
Daar heb je dus erg weinig aan.
Ik zou even kijken wat er voor pijpjes en obstakels, dakramen op het zuiddak komt. (liever helemaal niks)
En dan volgooien met een goede installatie waar je wel wat aan hebt.
Zorg er alvast voor dat er loze leidingen naar zolder komen vanuit de meterkast.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Appie Heijn schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:04:
Ik zit nog even te stoeien met een afdakje voor mij L/W WP. In eerste instant gaat het om 1 paneel welke op een Steca 500 moet. Snap/lees ik het goed dat de Vmpp van een paneel altijd boven de 45V moet zitten anders gaat ie niet eens aan? Hoe dichter de Vmpp van een paneel bij de "MPP rated" zit hoe efficiënter hij gaat draaien? Maar kijk je dan naar de STC of naar de NOCT waarden?
NOCT geeft realistischer waarden.
De Steca 500:
106V*5A*95% rendement is 500W.
Met 45V gaat-ie nooit de rated output halen.
Dat is inderdaad de opstartspanning (de MPPT doet het dan wel).
Kan allebei, maar een Steca300 is een betere match.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 22:28

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik ben op zoek naar een overzicht van de diverse maten/afmetingen zonnepanelen die verkrijgbaar zijn. Een tijd terug was er iemand die een Excel aan het opstellen was om de prijs van de verschillende types te vertellen, inclusief installatiekosten, dus rekening houdend dat bijv. SF panelen kleiner zijn. Hij had al een hele stevige lijst. Ik kan deze post echter niet terugvinden. Iemand anders wel?
Ik heb trouwens in dit topic gezocht op maten, afmetingen en nog wat termen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Appie Heijn
Proton_ schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:59:
[...]

NOCT geeft realistischer waarden.

[...]

106V*5A*95% rendement is 500W.
Met 45V gaat-ie nooit de rated output halen.
Dat is inderdaad de opstartspanning (de MPPT doet het dan wel).

[...]

Kan allebei, maar een Steca300 is een betere match.
Ok maar volgens mij rekenen we hier toch meestal met STC ?

Steca 300 idd beter, alleen die ben ik nog niet tegengekomen op marktplaats of ebay.
Een 500 ben ik wel geschikt aangekomen..

Lastig hoor, liefst wil ik CIS/CIGS panelen alleen kom echt lastig uit.
2x SF landscape kan perfect, maar die moeten parallel op de Steca volgens mij anders wordt het voltage te hoog, in serie is voltage verre van optimaal.

2x Stion STO-155 in serie zou qua voltage prima zijn. 164Voc echter die komt met 2x1656mm+een beetje) ruim boven de 3200mm uit wat ik aan breedte heb. Qua diepte zijn deze perfect. Muur tot voorkant L/W WP is 50cm, een 10-15cm oversteek is precies wat ik zoek.

Nog maar even verder zoeken, aanbod van CIS/CIGS is helaas maar beperkt.

• reneeke1970
Appie Heijn schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 14:21:
[...]

Ok maar volgens mij rekenen we hier toch meestal met STC ?

Steca 300 idd beter, alleen die ben ik nog niet tegengekomen op marktplaats of ebay.
Een 500 ben ik wel geschikt aangekomen..

Lastig hoor, liefst wil ik CIS/CIGS panelen alleen kom echt lastig uit.
2x SF landscape kan perfect, maar die moeten parallel op de Steca volgens mij anders wordt het voltage te hoog, in serie is voltage verre van optimaal.

2x Stion STO-155 in serie zou qua voltage prima zijn. 164Voc echter die komt met 2x1656mm+een beetje) ruim boven de 3200mm uit wat ik aan breedte heb. Qua diepte zijn deze perfect. Muur tot voorkant L/W WP is 50cm, een 10-15cm oversteek is precies wat ik zoek.

Nog maar even verder zoeken, aanbod van CIS/CIGS is helaas maar beperkt.
Volgens mij moet jd toch twee in serie zetten....
Staan tsmc te koop op mp,weet niet of die maat wat voor je is?

1 PVoutput . Dongen NB

• Soribaj
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:58:
[...]

Daar heb je dus erg weinig aan.
Ik zou even kijken wat er voor pijpjes en obstakels, dakramen op het zuiddak komt. (liever helemaal niks)
En dan volgooien met een goede installatie waar je wel wat aan hebt.
Zorg er alvast voor dat er loze leidingen naar zolder komen vanuit de meterkast.
Ik heb nog even goed gekeken. Op het dak aan het zuiden komt een klein pijpje (waarschijnlijk voor de cv ketel) maar die zit helemaal aan de zijkant. In de weg staat die dus helemaal niet. Ik heb wat afmetingen.

Het dak is precies 4 meter hoog. En vanaf het midden naar het noorden van het dak zit ik dan op 4,3 meter. Vanaf het midden naar het zuiden krijg je 5,7 meter.

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:07:
[...]

Leuke paneeltjes die tsmc. Helaas ook weer hoger dan 1650mm.

Jabiros schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 16:16:
[...]

Ik heb nog even goed gekeken. Op het dak aan het zuiden komt een klein pijpje (waarschijnlijk voor de cv ketel) maar die zit helemaal aan de zijkant. In de weg staat die dus helemaal niet. Ik heb wat afmetingen.

Het dak is precies 4 meter hoog. En vanaf het midden naar het noorden van het dak zit ik dan op 4,3 meter. Vanaf het midden naar het zuiden krijg je 5,7 meter.
Ik heb het 3x gelezen, maar nog snap ik het niet helemaal 8)
Je zuid dak is dus, 4 mtr hoog en (4,3 + 5,7) = 10 mtr breed?
Kun je een tekeningetje uploaden met https://www.mupload.nl/ ?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-10-2016 19:38 ]

• TD-er
  • Laatst online: 20:16
He, die STION STO-155 panelen zijn eigenlijk precies wat ik nog zocht voor de NW-kant van mijn afdakje.
Met 165x65, mooi egaal zwart en dunne film, is dat eigenlijk precies wat er nog ontbreekt aan mijn ongebruikte 2e input van de omvormer :)
Zou dan op 5 stuks uitkomen, dus een spanning van zo'n 300+ V op 1 string.

Tenminste, ze werken toch wel op een SMA-SB3600TL-21?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Appie Heijn
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:07:
[...]

2x SF170 is toch niet mogelijk in serie ivm te hoge voltages bij lage temperaturen. 230V is max aan DC kant van de Steca 500. Of heb ik het nou verkeerd? Je pakt voor de max toch Voc? Welke bij lagere temperaturen nog hoger kan worden dan de opgave in de datasheet. 112V x 2 = 224 wat heel dicht tegen de 230V aan zit.

De Steca 500:

Voc=112V
Isc= 2,2A
Vmpp= 87,5V
Lmpp= 1,95A
1257 mm hoog
977mm breed

Voc=82V
Isc= 2,75A
Vmpp= 63,4V
Lmpp= 2,45A
1656 mm hoog
656 mm breed

Optie 3: TSMC TS-145C2
Voc= 85,2V
Isc= 2,66A
Vmpp= 60,4V
Lmpp= 2,4A
1656 mm hoog
656 mm breed

Net nog even nagerekend 335cm is echt de max, anders ga ik over de schutting, dan is de NAF wat laag, WAF is voor de SF het laagst omdat ze vrij diep zijn in landscape tegen de muur. Blijven optie 2 en 3 over.
155 euro voor 2 panelen wie doet je wat... met de TSMC.

2x de Stion of 2x de TSMC dan zit je toch perfect in de MPP van de Steca 500 of snap ik het nog steeds niet.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens mij moet dat inderdaad allemaal kunnen :)
SF parallel, Stion/TSMC in serie.
In de datasheet staat niets over aarding dus een TL omvormer zoals de Steca moet kunnen.

• TD-er
  • Laatst online: 20:16
Die TSMC's staan ook zeer scherp geprijsd op Marktplaats, al weet ik niet wat ik ervan moet denken wanneer een aanbieder pas 4 dagen actief is op MP :?
Bijna zo scherp dat ik serieus de afweging zou kunnen maken om morgen in de auto te stappen ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

TD-er schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:41:
Die TSMC's staan ook zeer scherp geprijsd op Marktplaats, al weet ik niet wat ik ervan moet denken wanneer een aanbieder pas 4 dagen actief is op MP :?
Bijna zo scherp dat ik serieus de afweging zou kunnen maken om morgen in de auto te stappen ;)
Multimeter maar meenemen dan :+

• Proton_

Proton_

Team Welles

TSMC; zo worden ze niet meer gemaakt :)

• Appie Heijn
TD-er schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:41:
Idd scherp, maar ook een Soladin 600 voor €185 euro dat is ook scherp naar mijn weten
Proton_ schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:38:
Volgens mij moet dat inderdaad allemaal kunnen :)
SF parallel, Stion/TSMC in serie.
In de datasheet staat niets over aarding dus een TL omvormer zoals de Steca moet kunnen.
Thanks,
Maar waar kijk je nou naar?
  • Een omvormer heeft een minimum (aan) en een maximum voltage (erover heen = dood?)
  • Waar in de datasheets van de panelen kijk je dan naar?
  • Voc voor het bepalen van maximum voltage In serie geschakeld vermenigvuldig je Voc per paneel x aantal panelen, met iets van een 10% marge voor lager temperaturen?
  • Vmpp(NOCT) voor het bepalen of je binnen de mpp range van de omvormer kan geraken voor een efficiënt omvormproces? Panelen in serie vermenigvuldigen, panelen parallel niet?
PS de SF 170Wp komen asap op het platte dak op de 2e MPP van mijn SMA 3600 :)

[ Voor 23% gewijzigd door Appie Heijn op 22-10-2016 20:50 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Appie Heijn schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 20:49:
[...]
Maar waar kijk je nou naar?
• Een omvormer heeft een minimum (aan) en een maximum voltage (erover heen = dood?)
Echt zwart-wit is dat niet, maar eroverheen = undefined (oa de isolatie is hierop berekend) :)
• Waar in de datasheets van de panelen kijk je dan naar?
• Voc voor het bepalen van maximum voltage In serie geschakeld vermenigvuldig je Voc per paneel x aantal panelen, met iets van een 10% marge voor lager temperaturen?
Een paneel heeft een temperatuurcoëfficient voor Voc, die staat op de datasheet. Voor een SF paneels dat -0.3%/°C.
STC is gegeven bij 25 °C. Voor Nederland wordt een aanname gedaan dat op een heldere voorjaarsochtend we niet onder de -10 uitkomen, 35 graden onder STC dus.
Met een Voc van 112V@STC is dat 10.5% hoger bij -10: 124V worst case.
Een silicium paneel zit vaak rond de -0.4% en heeft dus meer marge nodig.
• Vmpp(NOCT) voor het bepalen of je binnen de mpp range van de omvormer kan geraken voor een efficiënt omvormproces? Panelen in serie vermenigvuldigen, panelen parallel niet?
STC ziet een paneel maar een paar uur per jaar (helder en koud: 1000 watt/m², 25 graden celtemperatuur), NOCT (nominal operating condition temperature: 800 watt/m² bij ~ 45 graden) ziet hij veel vaker. Dat zijn dus nuttiger getallen om mee te optimaliseren :)

• Soribaj
AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 19:37:
[...]

Ik heb het 3x gelezen, maar nog snap ik het niet helemaal 8)
Je zuid dak is dus, 4 mtr hoog en (4,3 + 5,7) = 10 mtr breed?
Kun je een tekeningetje uploaden met https://www.mupload.nl/ ?
https://www.mupload.nl/img/rfgxyznmoo8pc.png

Ik hoop dat dit duidelijker is.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
Was: (april 2010)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GxSTiQzN7uUrMeBgwmtPXybc/medium.jpg

Wordt: (oktober 2016)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7PH79ImT3uiHCPU4nDIofZi7/medium.jpg

Al voor de aanschaf van de warmtepomp was ik helemaal klaar met de zonneboiler. Lekkages en een matige performance. Met de huidige PV prijzen in combinatie met een warmtepomp is een zonneboiler helemaal niet meer interessant. In de loop van dit jaar heb ik 8 PV panelen van Gasschuif overgenomen, identiek aan de panelen die al op mijn dak liggen.
Vorige week de zonnecollectoren verwijderd en afgelopen weekend de extra PV panelen geplaatst. De extra PV panelen hebben een puur cosmetisch doel.. de extra energie heb ik (nog) niet nodig :)
Al met al ziet het er zo toch een stuk strakker uit :)

Ik heb nu nog plaats voor 4 panelen, mocht Gasschuif (of iemand anders) nog 4 mono kristallijne PV panelen van 35mm dik en 1m58 bij 80,8cm over hebben, dan houd ik me aanbevolen 8)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• reneeke1970
mightym schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:36:
Was: (april 2010)
[afbeelding]

Wordt: (oktober 2016)
[afbeelding]

Al voor de aanschaf van de warmtepomp was ik helemaal klaar met de zonneboiler. Lekkages en een matige performance. Met de huidige PV prijzen in combinatie met een warmtepomp is een zonneboiler helemaal niet meer interessant. In de loop van dit jaar heb ik 8 PV panelen van Gasschuif overgenomen, identiek aan de panelen die al op mijn dak liggen.
Vorige week de zonnecollectoren verwijderd en afgelopen weekend de extra PV panelen geplaatst. De extra PV panelen hebben een puur cosmetisch doel.. de extra energie heb ik (nog) niet nodig :)

Ik heb nu nog plaats voor 4 panelen, mocht Gasschuif (of iemand anders) nog 4 mono kristallijne PV panelen van 35mm dik en 1m58 bij 80,8cm over hebben, dan houd ik me aanbevolen 8)
Jij bent goed bezig. Hier is de boiler voorbereid op zonneboiler panelen maar mijn rekenmachine komt er zelfs met tweedehands prijzen ook niet uit......
Mooi dakje zo :Y

1 PVoutput . Dongen NB

mightym schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 09:36:

Ziet er goed uit...
Op wat voor omvormer zit al dat moois?
En welke energieleverancier ontvanger heb je?
Hier heb je er alvast eentje.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2016 10:44 ]

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 17:54
Ik heb gisteren de Westkant gelegd bij het huis van een vriend. Oost vorige week zondag al gedaan inclusief omvormer en webconnect. Installatie is nu klaar en vandaag is een mooie dag om te draaien. Oost-West 2x10 panelen 250WP mono totaal 5000Wp op een SMA SB3600TL-21.

Nu staat op deze SB3600TL-21 de Optitrac Global Peak standaard aan. Er is eigenlijk nauwelijks sprake van schaduw. Is het dan niet beter deze uit te zetten, en hoe doe ik dit?

Import van EVs

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-11 07:36
Heb hier nog enkele restanten van panelen welke ik zou willen aansluiten.
Maar met de netvergoeding hier in belgie wil ik natuurlijk zo een laag mogelijke omvormer

ik dacht aan een se 2200
16x160w poly op zuid (met 8 p350 optimizers?
8x 185w op oost (met 4 p350 optimizers)
3x 185w op west (met 2 p350 optimizers
3x 250w poly op west (3 p350 optimizers)
1x 200w poly op west (1 p350 optimers)

de optimizers heb ik nog van een vorig projectje,
zou dit lukken?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Luiaard schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:43:
Ik heb gisteren de Westkant gelegd bij het huis van een vriend. Oost vorige week zondag al gedaan inclusief omvormer en webconnect. Installatie is nu klaar en vandaag is een mooie dag om te draaien. Oost-West 2x10 panelen 250WP mono totaal 5000Wp op een SMA SB3600TL-21.

Nu staat op deze SB3600TL-21 de Optitrac Global Peak standaard aan. Er is eigenlijk nauwelijks sprake van schaduw. Is het dan niet beter deze uit te zetten, en hoe doe ik dit?
https://www.mupload.nl/img/gpk6ai0aabggo.jpg
Met Sunny Explorer inloggen als installateur en WW: 1111

En natuurlijk een Pi3 er aan hangen om naar pvoutput te gaan.
https://drive.google.com/...IMVdlXzA/view?usp=sharing
Dan kan je oost en west apart zien, via extended data.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2016 11:02 ]

• Luiaard
AUijtdehaag schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:00:
[...]

https://www.mupload.nl/img/gpk6ai0aabggo.jpg
Met Sunny Explorer inloggen als installateur en WW: 1111

En natuurlijk een Pi3 er aan hangen om naar pvoutput te gaan.
https://drive.google.com/...IMVdlXzA/view?usp=sharing
Dan kan je oost en west apart zien, via extended data.
Bedankt! Op PC Sunny Explorer installeren en lokaal uitzetten. Zet ik het zo even op mijn laptop, want ter plaatse draaien ze met Apple.

De Sunny Portal voldoet voor deze mensen. Ik zou alleen nog wel willen dat ik beide strings apart kon zien.

Import van EVs

Luiaard schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:05:
[...]

Bedankt! Op PC Sunny Explorer installeren en lokaal uitzetten. Zet ik het zo even op mijn laptop, want ter plaatse draaien ze met Apple.

De Sunny Portal voldoet voor deze mensen. Ik zou alleen nog wel willen dat ik beide strings apart kon zien.
Dan heb je dus een Pi nodig >:)
Klik op blokje "show extended data"
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478
Edit: niet te zien, misschien, als je geen pvoutput account hebt.
Dan maar zo..

Mpp1 en Mpp2 is wel uit te lezen met sunnyexplorer maar wordt niet apart gelogd naar Sunnyportal.

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2016 11:15 ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

reneeke1970 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:30:
[...]

Jij bent goed bezig. Hier is de boiler voorbereid op zonneboiler panelen maar mijn rekenmachine komt er zelfs met tweedehands prijzen ook niet uit......
Mooi dakje zo :Y
Mijn instellng is ook: Pas als je hoofdzekering gevaar loopt er uit te gaan op mooie PV dagen en je hebt nog vrij dak en ruimte in huis over (voor 1000+ liter warm water) dan pas gaan denken over een boiler, maar dan kan je altijd ook nog over dimensioneren op je omvormer.

Met een boiler moet je eigenlijk ook overal waar warm water gebruikt word, warm water gaan invoeren, zoals hotfill apparaten.

Zelf ben ik nu nog aan het overwegen om vanaf mijn warmtepomp boiler een warm water door te trekken naar de (vaat)wasmachine. Zijn nu nog gewone machines, maar misschien tzt toch overgaan op hotfill.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Luiaard
Andre1973 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:27:
[...]
Zelf ben ik nu nog aan het overwegen om vanaf mijn warmtepomp boiler een warm water door te trekken naar de (vaat)wasmachine. Zijn nu nog gewone machines, maar misschien tzt toch overgaan op hotfill.
Wasmachine kun je met een voorschakelapparaat regelen zoals de http://www.ms1002plus.de, een vaatwasser is vaak al rechtstreeks geschikt voor hotfill.

Import van EVs

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:09
Hallo,

Onlangs ben ik verhuist en het nieuwe huis heeft een mooi stuk dak (Z-ZO) waarop panelen geplaatst kunnen worden.Op mn oude huis heb ik 4 jaar geleden ook een set panelen (EC Solar + SMA omvormer) laten plaatsen, hier altijd veel profijt van gehad en geen problemen.

Voor het nieuwe huis heb ik bij een aantal aanbieders een offerte opgevraagd om het beschikbare dak zo optimaal vol te leggen tegen een niet al te hoge prijs.

Nu is de afgelopen 5 jaar de wereld van panelen en met name omvormers erg veranderd, en zijn er tegenwoordig een groot aantal goedkopere omvormers op de markt. Daarover heb ik een vraag.

In 2 van de 4 offertes komt men met een Hosola omvormer naar voren. Als ik dit hele topic doorlees en zoek op Hosola krijg ik vooralsnog geen goede indruk van dat merk. Maar wellicht dat ik het verkeerd zie:
- Hoe zit het met de garantie (10 jaar) en afwikkeling van eventueel problemen, ik lees her en der dat men niet bereikbaar is (al gaat dit dan over optimizers) voor garantie gerelateerde zaken.
- Hosola kan niet erg goed overweg met schaduw? Nu is dat niet echt een probleem daar ik weinig schaduw heb anders dan de schaduw van de draaiing vd zon gedurende de dag.
- Kan de Hosola loggen naar PVoutput, daar deze wifi aan boord heeft of moet ik daarvoor nog iets extra's aanschaffen/installeren?
- Maakt de Hosola lawaai (active koeling) of is deze net zoals SMA helemaal stil (op opstarten s'morgens na) ?

Nog even een paar andere vragen:
is de prijs voor het leggen van 15 EC solar 210Wp mono panelen + Hosola Bright 3000MTL (2 MPPT) incl materiaal voor 4330,- (1,38 p/Wp) een gangbare prijs?
(betreft schuin (30-35gr) pannendak, 260x480 (9 stuk EC solar) en 250x360 (6 stuks) strak daaronder)
De 2e MPPT is voor toekomstige uitbreiding dakkapel 400x300, nu nog niet in scope.

Is de meerprijs (ruim 400,-) voor SMA omvormer met optitrac schaduwmanagement voor bovenstaand systeem lonend kijkende naar de schaduwval welke ik eind van de dag heb?
Via de SunCalc.net site begint de schaduw om 16:30-17:00, de 6 laatste panelen zullen om 17:30-18:00 in de schaduw komen te liggen, in de zomer schuiven deze tijden op maar het blijft ongeveer 60-90min.

Komt bovenstaande systeem-setup in de buurt van de juiste opstart waarden voor de Hosola, en kan dat type Hosola goed overweg met eventuele pieken, of is het wellicht verstandiger om een zwaardere omvormer te nemen? http://www.hosola.com/2015/brightseries_0401/27.html#div02
Dit wellicht doordat de panelen ECS-210D72 een positievere vermogen van +3% kunnen hebben dan 210Wp ?
Of kan de huidige Hosola 3000 dat opvangen (max 3200 DC input power, maar voor hoelang?)

Mn voorgaande systeem 2925Wp had een over gedimensioneerde SMA 3600TL erop zitten, dus nooit last van aftoppen etc. wat wellicht overkill was, maar die converter toen erg goedkoop weten aan te schaffen.

Is het wellicht verstandig een apart topic te openen met bovenstaande vragen?

Mijn PVOutput

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
AUijtdehaag schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 10:33:
[...]

Ziet er goed uit...
Op wat voor omvormer zit al dat moois?
En welke energieleverancier ontvanger heb je?
Hier heb je er alvast eentje.
Jammer genoeg maar 1 paneel :)
Ik heb hier een sunnyboy 2100 en 9 steca's voor de panelen op het huis.
Voor de panelen op de schuur nog een Delta solivia 2.5

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• reneeke1970
Andre1973 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:27:
[...]

Mijn instellng is ook: Pas als je hoofdzekering gevaar loopt er uit te gaan op mooie PV dagen en je hebt nog vrij dak en ruimte in huis over (voor 1000+ liter warm water) dan pas gaan denken over een boiler, maar dan kan je altijd ook nog over dimensioneren op je omvormer.

Met een boiler moet je eigenlijk ook overal waar warm water gebruikt word, warm water gaan invoeren, zoals hotfill apparaten.

Goeie instelling haha.
Ik heb hier vanwege het linkerhand probleem van vrouwen alle wasbakken en wasmachine en vaatwasser op aparte leiding zitten met meng ventiel tot 35 graden. Alleen douche gaat apart en warmer.
60 graden nodig voor sopje is domme gedachte want niemand steekt zijn hand in zestig graden.

1 PVoutput . Dongen NB

Chris12 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:24:
Hallo,

Onlangs ben ik verhuist en het nieuwe huis heeft een mooi stuk dak (Z-ZO) waarop panelen geplaatst kunnen worden.Op mn oude huis heb ik 4 jaar geleden ook een set panelen (EC Solar + SMA omvormer) laten plaatsen, hier altijd veel profijt van gehad en geen problemen.

Voor het nieuwe huis heb ik bij een aantal aanbieders een offerte opgevraagd om het beschikbare dak zo optimaal vol te leggen tegen een niet al te hoge prijs.

Nu is de afgelopen 5 jaar de wereld van panelen en met name omvormers erg veranderd, en zijn er tegenwoordig een groot aantal goedkopere omvormers op de markt. Daarover heb ik een vraag.

In 2 van de 4 offertes komt men met een Hosola omvormer naar voren. Als ik dit hele topic doorlees en zoek op Hosola krijg ik vooralsnog geen goede indruk van dat merk. Maar wellicht dat ik het verkeerd zie:
- Hoe zit het met de garantie (10 jaar) en afwikkeling van eventueel problemen, ik lees her en der dat men niet bereikbaar is (al gaat dit dan over optimizers) voor garantie gerelateerde zaken.
- Hosola kan niet erg goed overweg met schaduw? Nu is dat niet echt een probleem daar ik weinig schaduw heb anders dan de schaduw van de draaiing vd zon gedurende de dag.
- Kan de Hosola loggen naar PVoutput, daar deze wifi aan boord heeft of moet ik daarvoor nog iets extra's aanschaffen/installeren?
- Maakt de Hosola lawaai (active koeling) of is deze net zoals SMA helemaal stil (op opstarten s'morgens na) ?

is de prijs voor het leggen van 15 EC solar 210Wp mono panelen + Hosola Bright 3000MTL (2 MPPT) incl materiaal voor 4330,- (1,38 p/Wp) een gangbare prijs?
(betreft schuin (30-35gr) pannendak, 260x480 (9 stuk EC solar) en 250x360 (6 stuks) strak daaronder)
De 2e MPPT is voor toekomstige uitbreiding dakkapel 400x300, nu nog niet in scope.

Is de meerprijs (ruim 400,-) voor SMA omvormer met optitrac schaduwmanagement voor bovenstaand systeem lonend kijkende naar de schaduwval welke ik eind van de dag heb?
Via de SunCalc.net site begint de schaduw om 16:30-17:00, de 6 laatste panelen zullen om 17:30-18:00 in de schaduw komen te liggen, in de zomer schuiven deze tijden op maar het blijft ongeveer 60-90min.

Komt bovenstaande systeem-setup in de buurt van de juiste opstart waarden voor de Hosola, en kan dat type Hosola goed overweg met eventuele pieken, of is het wellicht verstandiger om een zwaardere omvormer te nemen? http://www.hosola.com/2015/brightseries_0401/27.html#div02
Dit wellicht doordat de panelen ECS-210D72 een positievere vermogen van +3% kunnen hebben dan 210Wp ?
Of kan de huidige Hosola 3000 dat opvangen (max 3200 DC input power, maar voor hoelang?)

Mn voorgaande systeem 2925Wp had een over gedimensioneerde SMA 3600TL erop zitten, dus nooit last van aftoppen etc. wat wellicht overkill was, maar die converter toen erg goedkoop weten aan te schaffen.

- Ik denk dat je geluk moet hebben met de hosola. Mijn beide buren draaien al 2,5 jaar probleemloos
Hoe moeilijk de garantie verloopt weet ik dus niet. (paulV1973 kom er maar in)

- Hosola kan uitgelezen worden met een script van Mattie (toevallig dezelfde panelen)
https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=45806&sid=41772

- 9 + 6 stuk 210Wp, dan zitten je beide mpp's al vol op de hosola. Dus uitbreiding platdak?
15 is ook niet deelbaar door 2, anders zou je 2x string op 1 mppt kunnen zetten. MAAR de hosola is beperkt in vermogen van de MPPT ingang. Daar heeft een SMA geen last van. (kijkeens op MP)
Edit: uitbreiding kan dus alleen maar op mppt2 nog eens 6 stuks 210 wp parallel te zetten aan de bestaande 6 stuks (andere hellingshoek, dus kan niet in serie) Maar dan wel een hosola nemen die toereikend is aan het aantal watt op die ingang. Of gewoon een sma... :P

- Hosola is passief gekoeld dus stil.

- Hosola kan niet goed met schaduw overweg. Ik zie dat in de logging van de buren, wanneer de zon geblokkeerd wordt door de dakkapel. Gelukkig hebben ze 2 strings, dus 1 string heeft daar last van.

Prijs lijkt me ok. (=sun-solar ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2016 14:31 ]

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Eind vorig jaar zijn hier wel meer forumleden(met zonnepanelen) via Energiecollectief van de Consumentenbond overgestat naar Van de Bron. Van ochtend kreeg ik een aanbod van Van de Bron (uitsluitend voor de groep via de consumentenbond) met onderstaande tekst. (Wat doen jullie ? , is dit een aantrekkelijk aanbod?): :?

Profiteer nu van de lagere tarieven én 50% korting

We hebben nog meer goed nieuws. De tarieven zijn nu namelijk bijzonder laag. Daarom willen we je nogmaals de kans geven je contract vervroegd te verlengen, zodat je nu alvast de lagere tarieven voor het komende jaar vastlegt. Bovendien geeft Vandebron jou als deelnemer aan de Consumentenbondveiling een jaar lang een exclusieve korting van 50% per maand op je vaste leveringskosten. Een korting die niet voor nieuwe klanten beschikbaar is.

Verleng nu je contract met 50% korting

Wacht dus niet langer en verleng je contract om gebruik te maken van deze speciale aanbieding met 50% korting op je vaste leveringskosten.
Let op: deze aanbieding is geldig tot en met 29-10-2016.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:52:
[...]

- Ik denk dat je geluk moet hebben met de hosola. Mijn beide buren draaien al 2,5 jaar probleemloos

- Hosola kan uitgelezen worden met een script van Mattie (toevallig dezelfde panelen)

- 9 + 6 stuk 210Wp, dan zitten je beide mpp's al vol op de hosola. Dus uitbreiding platdak?
15 is ook niet deelbaar door 2, anders zou je 2x string op 1 mppt kunnen zetten. MAAR de hosola is beperkt in vermogen van de MPPT ingang. Daar heeft een SMA geen last van. (kijkeens op MP)
Edit: uitbreiding kan dus alleen maar op mppt2 nog eens 6 stuks 210 wp parallel te zetten aan de bestaande 6 stuks (andere hellingshoek, dus kan niet in serie) Maar dan wel een hosola nemen die toereikend is aan het aantal watt op die ingang. Of gewoon een sma... :P

- Hosola kan niet goed met schaduw overweg. Ik zie dat in de logging van de buren, wanneer de zon geblokkeerd wordt door de dakkapel. Gelukkig hebben ze 2 strings, dus 1 string heeft daar last van.

:X
Kom er maar in?
Nee.... Mag niet klagen over de garantie van Hosola Nederland.
Duurde even maar uiteindelijk gewoon een nieuwe omvormer gekregen.

Alleen de verkopende partij van deze Hosola's (MDZ |:( ) heeft het mes diep in het varken laten steken.
uiteindelijk heb ik de garantie zelf rechtstreeks met Hosola kunnen regelen _/-\o_

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Cass schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 14:01:
Eind vorig jaar zijn hier wel meer forumleden(met zonnepanelen) via Energiecollectief van de Consumentenbond overgestat naar Van de Bron. Van ochtend kreeg ik een aanbod van Van de Bron (uitsluitend voor de groep via de consumentenbond) met onderstaande tekst. (Wat doen jullie ? , is dit een aantrekkelijk aanbod?): :?

Profiteer nu van de lagere tarieven én 50% korting

We hebben nog meer goed nieuws. De tarieven zijn nu namelijk bijzonder laag. Daarom willen we je nogmaals de kans geven je contract vervroegd te verlengen, zodat je nu alvast de lagere tarieven voor het komende jaar vastlegt. Bovendien geeft Vandebron jou als deelnemer aan de Consumentenbondveiling een jaar lang een exclusieve korting van 50% per maand op je vaste leveringskosten. Een korting die niet voor nieuwe klanten beschikbaar is.

Verleng nu je contract met 50% korting

Wacht dus niet langer en verleng je contract om gebruik te maken van deze speciale aanbieding met 50% korting op je vaste leveringskosten.
Let op: deze aanbieding is geldig tot en met 29-10-2016.
Zelf ben ik ook via deze actie overgestapt, maar heb deze mail (nog) niet gekregen.
Ziet er op zich niet slecht uit, maar je mist wel een eventuele welkomstbonus die je normaal bij een overstap krijgt. Afhankelijk van je gebruik, kan dat veel schelen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Chris12

10 jaar garantie op een omvormer is lang. De apparaten gaan ongeveer zo lang mee (10-15 jaar), en veel van die apparaten komen met veel kortere garantie.

Wat betreft de prijs van panelen: er zijn veel restpartijen op de markt met minder dan 250Wp vermogen, dat kan wat schelen in aanschafprijs, maar de vraag is eerst wat voor doel je wilt bereiken. Wil je het dak optimaal benutten of heb je nog andere stukken dak over voor latere uitbreiding? Ik zeg het regelmatig: ga er maar vanuit dat je electriciteitsverbruik omhoog zal gaan in de toekomst wegens de overgang op electrische auto's en overgang van gas naar electriciteit. Opslag van energie heeft ook een bepaalde overhead.

• reneeke1970
TFHfony schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 14:49:
[...]

Zelf ben ik ook via deze actie overgestapt, maar heb deze mail (nog) niet gekregen.
Ziet er op zich niet slecht uit, maar je mist wel een eventuele welkomstbonus die je normaal bij een overstap krijgt. Afhankelijk van je gebruik, kan dat veel schelen.
Van de bron doet niet aan bonussen, ik nog niet gezien tenminste, en de 50 procent korting krijg je altijd via zonnecollectief toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 15:22:
[...]

Van de bron doet niet aan bonussen, ik nog niet gezien tenminste, en de 50 procent korting krijg je altijd via zonnecollectief toch?
Ik kreeg 50 euro korting (zou 150 geweest zijn als ik voor 3 jaar was gegaan). De bedragen waren het dubbelen geweest als je ook gas af nam.
Maar, het gaat er in dit geval ook om dat als hij bij VandeBron blijft, dus geen welkomstpremie van een andere leverancier krijgt als hij over zou stappen. Dat moet hij in zijn overweging mee nemen.
Vaak zijn de tarieven, zeker voor ons zonnepaneel eigenaren, niet zo boeien. Juist de welkomstpremies maken het overstappen interessant.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-11 16:26
Hallo,

EC-Solar panelen (ik heb 18x 210wP = 3780wP) en de Hosola 3680 bevallen mij prima!
Zoals reeds vermeld:

Ik heb trouwens geen last van schaduw dus daar kan ik je niet over adviseren!

Trouwens nog een week of 3 en dan liggen mijn paneeltjes er een jaar op! FEEST!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tjonge, ik zit nu toch wel te twijfelen of ik alles vervang voor JA Solar 295Wp met SE optimers O+
Ik zie een set van 10 penelen met SE3000 voor €3795!
Die set kan nog goedkoper als ik geen bevestigingsmateriaal en kabels neem omdat ik die al heb.
Dan nog btw terugvragen en de oude set weg doen.
Alleen zal er niet veel vraag zijn naar een oude Diehl met 10x 235Wp zonder iets erbij.

De schaduw problemen kan ik zo opvangen en ik ga er 600Wp op vooruit :*)
Als ik hiermee boven de 1000kWh/kWp uit kan komen dan dek ik mijn verbruik.
De logging is nog wel een probleem met SE, daar lees ik weinig goeds over maar ik heb al een eigen meter.

De laatste ervaring met mijn huidige leverancier en de systeem garantie bij uitval heeft me aan het denken gezet, ze laten je zomaar een week zonder zitten als de omvormer er mee kapt :/
Door mijn eigen actie stond ik maar 2 dagen stil en niet langer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:46
Een tijd geleden had ik een site waar je precies op kon 'berekenen' hoeveel je toekomstige zonnepanelen zullen opleveren.
Aan de hand van je locatie, ligging, etc .
Het lijkt er op alsof er via google minder is te vinden om je verwachte opbrengst te berekenen.
Wat zijn de laatste 'vuistregels' voor opbrengst? 1Wp=1Kwh per jaar?
Dus 3000Wp op het zuiden levert 3000Kwh op. Beetje te gunstig natuurlijk :p .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-11 14:41
Speedy-Andre schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:23:
Tjonge, ik zit nu toch wel te twijfelen of ik alles vervang voor JA Solar 295Wp met SE optimers O+
Die set kan nog goedkoper als ik geen bevestigingsmateriaal en kabels neem omdat ik die al heb.
Dat klinkt als een goede 'Diehl' :+
Dan kun je meteen je montagesysteem omhoog/omlaag schuifbaar maken.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Skipper-93 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:49:
[...]

Dat klinkt als een goede 'Diehl' :+
Dan kun je meteen je montagesysteem omhoog/omlaag schuifbaar maken.
Dat laatste heb ik nog wel wat bedenkingen bij, met name de windbelasting is een aandachtspunt.
Als ik mijn idee met draadeinden zou uitvoeren dan plaats ik de ballast hoger en kan er wind onder komen.
De boel naar zuid/west draaien met de huidige setup zorgt voor meer onderlinge schaduw, maar met SE zou dat veel minder verlies geven :)
Die steen op de pijp moet ook nog anders, maar goed dat hoort hier niet thuis :P
De schaduw wordt steeds langer en dan doet het huidige systeem bijna niets meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EvddnfURSZOnuVdozdkGhU0f/medium.jpg

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Chris12
AUijtdehaag schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 13:52:
[...]

Dank voor de uitgebreide toelichting en onderbouwing, inderdaad sun-solar offerte die hier als voorbeeld diende :-)

Heeft een 'zwaardere' Hosola ook het probleem dat beide MPPT strings al vol zitten met 15 panelen? (welke parameter uit de datasheet geeft dit aan zodat ik dit zelf kan uitzoeken voortaan?)
Het nog voor de toekomst beschikbare dakdeel kan ik dan wellicht beter met een aparte omvormer aansluiten. Echter dan moet ik ook weer een aparte groep daarvoor hebben, of kan ik die op de groep erbij zetten van het andere zonnepaneel systeem (met de 15 panelen) ?

Als ik een SMA (3000TL) zou nemen ipv de Hosola, heb ik dan ook het probleem dat ik beide strings moet gebruiken voor de 15 panelen? Zo niet is de keuze voor SMA met het ook op de toekomst dat ik dan de 2e MPPT kan inzetten voor het andere dakdeel, te rechtvaardigen. Een losse omvormer zal immers ook niet gratis zijn.

Is het schaduw management systeem ook van toepassing op bewolkt weer? Ik las dat de Hosola het erg goed deed bij bewolkt weer, maar weet niet tov welke andere omvormer dat dan was, en of dat kwam door de paneel-setup daarbij etc.
En zal het schaduw management ook helpen dat 9 panelen eerder in de schaduw vallen dan de overige 6 stuks? Of zit er een max aan de hoeveelheid schaduw dat het optitrac aan kan?

Script ziet er goed uit (met SMA deed ik dat via RPi + bluethooth, maar dit werkte bij mij nog al eens niet :-( ). Dat script kan dat ook draaien op bv. een Synology NAS, of ben ik weer gebonden aan bv een RPi ?
mrmrmr schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 15:21:
@Chris12

10 jaar garantie op een omvormer is lang. De apparaten gaan ongeveer zo lang mee (10-15 jaar), en veel van die apparaten komen met veel kortere garantie.

Wat betreft de prijs van panelen: er zijn veel restpartijen op de markt met minder dan 250Wp vermogen, dat kan wat schelen in aanschafprijs, maar de vraag is eerst wat voor doel je wilt bereiken. Wil je het dak optimaal benutten of heb je nog andere stukken dak over voor latere uitbreiding? Ik zeg het regelmatig: ga er maar vanuit dat je electriciteitsverbruik omhoog zal gaan in de toekomst wegens de overgang op electrische auto's en overgang van gas naar electriciteit. Opslag van energie heeft ook een bepaalde overhead.
Doel was dat zo optimaal vol te leggen tegen een zo gunstig mogelijke prijs, met het in oog houden van toekomstige uitbreiding mogelijkheid. Nu zitten daar tussen die 3 dingen uiteraard nog een paar spanningsvelden, maar ik zoek de gulden middenweg!
paulv1973 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 14:38:
[...]

:X
Kom er maar in?
Nee.... Mag niet klagen over de garantie van Hosola Nederland.
Duurde even maar uiteindelijk gewoon een nieuwe omvormer gekregen.

Alleen de verkopende partij van deze Hosola's (MDZ |:( ) heeft het mes diep in het varken laten steken.
uiteindelijk heb ik de garantie zelf rechtstreeks met Hosola kunnen regelen _/-\o_
Ook duidelijk geval van dat de leverancier wel of niet zn verantwoordelijkheid neemt en kent. Ik ken echter niet het verhaal verder. Maar garantie zou altijd met de leverancier opgelost moeten worden lijkt mij, ipv met de fabrikant rechtstreeks.

Mijn PVOutput

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:14:
[...]

Dat laatste heb ik nog wel wat bedenkingen bij, met name de windbelasting is een aandachtspunt.
Als ik mijn idee met draadeinden zou uitvoeren dan plaats ik de ballast hoger en kan er wind onder komen.
De boel naar zuid/west draaien met de huidige setup zorgt voor meer onderlinge schaduw, maar met SE zou dat veel minder verlies geven :)
Die steen op de pijp moet ook nog anders, maar goed dat hoort hier niet thuis :P
De schaduw wordt steeds langer en dan doet het huidige systeem bijna niets meer.

[afbeelding]
Die moet je gewoon houden, alles draaien naar oost west kan die nieuwe set er gewoon bij, eventueel met extra optimiser bij je nieuwe se voegen maar hoeft natuurlijk niet

1 PVoutput . Dongen NB

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

De SMA kun je per tracker belasten tot aan zijn maximale vermogen, (En meer)
Op een 3000TL21 kun je maximaal 18 60cells panelen aansluiten. Dan zit je tegen zijn max Voc aan van 750Volt.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Chris12
paulv1973 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:54:
De SMA kun je per tracker belasten tot aan zijn maximale vermogen, (En meer)
Op een 3000TL21 kun je maximaal 18 60cells panelen aansluiten. Dan zit je tegen zijn max Voc aan van 750Volt.
Ok die 210Wp EC-solar panelen hebben 72 cellen, 15x 72 is toevallig hetzelfde als 18x60... dus die 15 zouden op 1 MPPT kunnen aangesloten worden.

Mijn PVOutput

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Chris12 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:00:
[...]

Ok die 210Wp EC-solar panelen hebben 72 cellen, 15x 72 is toevallig hetzelfde als 18x60... dus die 15 zouden op 1 MPPT kunnen aangesloten worden.
Nou Dan... :Y *O*

Hallo,

Je vind de max watt in "Max. DC Power for each MPPT [W]""
http://www.hosola.com/2015/brightseries_0401/27.html#div02

Dus zou je 9 ECsolar op mptt1 doen en 2x 6 op mppt 2, dan zit met 12x 210 Wp aan de 2520 Wp, dus een hosola bright 4200 MTL

Maar plaats eens een plaatje met afmetingen van het dak.
Dan kunnen we misschien wat anders verzinnen.
Soms (weet ik niet zeker) kunnen ze ook gecombineerd worden met de ECsolar 275 WP (1580 x 1060)

Uiteraard kan 15x ook op 1 SMA. Maar 15x 38,6 Vmpp = 579 Vmpp en dat is teveel voor de SMA.
En 15 is niet deelbaar door 2, dus je zal altijd 2 (niet gelijke) strings moeten maken.

De vergelijking met bewolkt weer was met mattie's hosola en Jerrythafast Solar edge.
Ging dus niet specifiek over de panelen maar over de omvormers.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:04:
[...]

Dus zou je 9 ECsolar op mptt1 doen en 2x 6 op mppt 2, dan zit met 12x 210 Wp aan de 2520 Wp, dus een hosola bright 4200 MTL

Soms (weet ik niet zeker) kunnen ze ook gecombineerd worden met de ECsolar 275 WP (1580 x 1060)

Uiteraard kan 15x ook op 1 SMA. Maar 15x 38,6 Vmpp = 579 Vmpp en dat is teveel voor de SMA.
En 15 is niet deelbaar door 2, dus je zal altijd 2 strings moeten maken.

De vergelijking met bewolkt weer was met mattie's hosola en Jerrythafast Solar edge.
Waarom is 579Vmpp teveel voor de SMA??

Vmpp van de enkelfase sma gaat maar tot 500 V
link

Op een 3-fase zou het perfect zijn...
Weet iemand er nog een te liggen? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2016 18:09 ]

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:52
reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:09:
[...]

Ja dan krijg je een conventionele digitale die ze niet uit kunnen lezen ,lang uitstellen kun je toch niet......
Dat begrijp ik. Stel ik weiger de nieuwe slimme meter, t.z.t zal die er toch moeten komen moet ik dan wel betalen voor die nieuwe meter? Nu is het gratis. Wat is wijsheid?

• Chris12
AUijtdehaag schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:04:
[...]

En 15 is niet deelbaar door 2, dus je zal altijd 2 strings moeten maken.

Ok, wederom bedankt voor de snelle replies!

Dakdeel:
Er is 1 deel van 260x240 (gele vlak), welke aansluit op een deel van 240x500 (oranje vlak) (meetlat is niet langer dan 500, maar er is meer dan 500cm ruimte). Wellicht dat het exact te bepalen is dmv tellen vh aantal pannen? De precieze breedte van het hele huis is 490cm.
Schoorsteen pijp gaat weg en wordt vervangen door dakpan-model (plat)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/qrzxnt.jpg

Mijn PVOutput

• reneeke1970
chippie777 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:10:
[...]

Dat begrijp ik. Stel ik weiger de nieuwe slimme meter, t.z.t zal die er toch moeten komen moet ik dan wel betalen voor die nieuwe meter? Nu is het gratis. Wat is wijsheid?
Als er wet komt van verplichting bijft ie vast gratis. Als je er om vraagt kost ie 60 euro. In de brief geven ze toch optie tot gewone meter? Spreken niet over later betalen

1 PVoutput . Dongen NB

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:08:
Vmpp van de enkelfase sma gaat maar tot 500 V
link

Op een 3-fase zou het perfect zijn...
Weet iemand er nog een te liggen? ;)
Dat klopt dan idd.
Maar kan me niet voorstellen dat je indien je eroverheen gaat. op dit dak, dat dat een probleem gaat geven.
Heb zelf 15x235 (60 cells) aangesloten op een 4000TL21.
Die 15 kan ik splitsen in 1x10 en 1x5.
Ik zie geen verschil in beide configuraties qua opbrengst...

Chris12 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:16:
[...]

Ok, wederom bedankt voor de snelle replies!

Dakdeel:
Er is 1 deel van 260x240 (gele vlak), welke aansluit op een deel van 240x500 (oranje vlak) (meetlat is niet langer dan 500, maar er is meer dan 500cm ruimte). Wellicht dat het exact te bepalen is dmv tellen vh aantal pannen? De precieze breedte van het hele huis is 490cm.
Schoorsteen pijp gaat weg en wordt vervangen door dakpan-model (plat)

[afbeelding]
Dat zijn andere maten? dan:
anyway op 400 x 300 passen er toch ook 6?
Dus voor nu:
9x 210 Wp (1890 Wp op mppt 1)
6x 210 Wp (1260 Wp op Mppt 2)

en naderhand 6x 210 Wp (1260 Wp op Mppt 2 parallel aan de bestaande 6)
Totaal: 4410 Wp.

Sma 4000 Tl-21 / 5000 TL-21 of Hosola bright 4200 MTL

Snelle berekening....
Ga eens pannen tellen en kom met een nieuw juist tekeningetje... >:)
(misschien past dan SF ook wel...)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2016 18:38 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:29:
[...]

[...]

Dus voor nu:

Snelle berekening....
Pssssst...
Heb nog een Hosola Bright 5000 liggen :X

paulv1973 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:40:
[...]

Pssssst...
EN ecsolar 210 Wp? :+

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Nee. Ken niet toveren... o<:)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

reneeke1970 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 17:50:
[...]

Die moet je gewoon houden, alles draaien naar oost west kan die nieuwe set er gewoon bij, eventueel met extra optimiser bij je nieuwe se voegen maar hoeft natuurlijk niet
Daar zit wat in, er komt wel een meerprijs voor plat dak bij en ik heb extra ballast nodig.
De nieuwe set zou dan op Z/W kunnen komen zodat ik daar het meeste uit haal.
Laat ik de opstelling zoals hij nu is, dan kan ik maar 6 panelen extra kwijt.
De SE heeft een minimum van 8 panelen per string en ik denk maar 1 mpp ...

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:36
Speedy-Andre schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:23:
Dan nog btw terugvragen en de oude set weg doen.
Alleen zal er niet veel vraag zijn naar een oude Diehl met 10x 235Wp zonder iets erbij.

De schaduw problemen kan ik zo opvangen en ik ga er 600Wp op vooruit :*)
Als ik hiermee boven de 1000kWh/kWp uit kan komen dan dek ik mijn verbruik.
De logging is nog wel een probleem met SE, daar lees ik weinig goeds over maar ik heb al een eigen meter.

De laatste ervaring met mijn huidige leverancier en de systeem garantie bij uitval heeft me aan het denken gezet, ze laten je zomaar een week zonder zitten als de omvormer er mee kapt :/
Door mijn eigen actie stond ik maar 2 dagen stil en niet langer.
Dat klinkt als een fantastisch goede deal! SolarEdge logging is niet zozeer een probleem, maar je moet er wel even voor gaan zitten als je het zelf wilt doen:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zag voorheen dat er een aparte gateway nodig was om de optimisers te monitoren.
Is dat nu niet (meer) nodig met een SE3000 en de optimisers van de JA solar?

• Chris12
AUijtdehaag schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:29:
[...]

[...]

Dus voor nu:

Snelle berekening....
Inderdaad maat is wat anders, ik heb de totale lengte van het lange stuk (nog) niet kunnen meten.
Breedte maat is hetzelfde, had beter 240x260 kunnen opschrijven :-)
2x 240 = 480, dan 5 cm speling aan elke kant huis, of die 10cm zou precies voldoende moeten zijn voor 2x3 portrait onder de 3x3 landscape.

Op de 400x300 passen er ook 6, daar het eigenlijk iets breder is (450cm, binnenzijde dakkapel gemeten), wellicht zelfs 8 stuks 2x2 landscape in 2 rijen als dat kan qua hoek en bevestiging.

Maar ik zal vd week eens de pannen tellen/opmeten, (nu te donker)... al is de dakkapel lastig op op te komen.

Mijn PVOutput

• Jerrythafast
Speedy-Andre schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 19:08:
Ik zag voorheen dat er een aparte gateway nodig was om de optimisers te monitoren.
Is dat nu niet (meer) nodig met een SE3000 en de optimisers van de JA solar?
Nee hoor, met de JAM6(R)(BK)(SE) die hier liggen in ieder geval niet. Enige situatie (die ik kan bedenken) waarin je een speciale gateway van SolarEdge nodig hebt is als je wel hun optimizers maar niet hun omvormer gebruikt.

• reneeke1970
paulv1973 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:40:
[...]

Pssssst...
Ja die kapotte van mdz zeker haha

1 PVoutput . Dongen NB

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

reneeke1970 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 19:35:
[...]

Ja die kapotte van mdz zeker haha
Ja die ook...
Die werkt nog met 1 tracker.... (1 defect)

Verder heb ik wel mooi ook een nieuwe van Hosola als garantie toegestuurd gekregen.
Heb ik alleen nog geen bestemming voor....

• reneeke1970
paulv1973 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 19:37:
[...]

Ja die ook...
Die werkt nog met 1 tracker.... (1 defect)

Verder heb ik wel mooi ook een nieuwe van Hosola als garantie toegestuurd gekregen.
Heb ik alleen nog geen bestemming voor....
Bewaren als reserve je weet maar nooit.
Of voor 300 verkopen 8)

1 PVoutput . Dongen NB

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-11 14:41
Speedy-Andre schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:50:
[...]

Daar zit wat in, er komt wel een meerprijs voor plat dak bij en ik heb extra ballast nodig.
De nieuwe set zou dan op Z/W kunnen komen zodat ik daar het meeste uit haal.
Laat ik de opstelling zoals hij nu is, dan kan ik maar 6 panelen extra kwijt.
De SE heeft een minimum van 8 panelen per string en ik denk maar 1 mpp ...
Een tweedehands omvormer die wel een MPP-scan functie heeft is ook nog een optie. De schaduw gaat er wel zo overheen dat de bypass-diodes in kunnen grijpen. Maar dat gaat niet opeens je verbruik dekken ben ik bang :)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Skipper-93 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 21:13:
[...]

Een tweedehands omvormer die wel een MPP-scan functie heeft is ook nog een optie. De schaduw gaat er wel zo overheen dat de bypass-diodes in kunnen grijpen. Maar dat gaat niet opeens je verbruik dekken ben ik bang :)
Mijn panelen hebben elk 6 diodes en je ziet dat dit aardig werkt bij onderlinge schaduw.
Echter een boom die een haakse schaduw op 1 paneel werpt verknalt heel de string ;w
De mpp doet nog wel wat, maar je ziet aan de string spanning dat 1 paneel niet mee doet (30V hoger).
Als de andere 9 panelen wel zon hebben baal ik er flink van dat er maar 200W uit komt |:(
Hoe ik alles ook schuif en draai op het dak, dit probleem los ik er niet mee op.
Een systeem met optimizers is de beste oplossing en ik wil toch uitbreiden omdat ik nu met airco's stook.

• Luiaard
Even het resultaat van mijn arbeid de afgelopen weekenden laten zien (huis van vriend van mij):
20x Antares 250-M6 premium full black mono, 10 Oost en 10 West op een SMA SB3600TL-21

Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/42enxtku5/West.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s12.postimg.org/bwf9j7sn1/Oost.jpg

En het resultaat van vandaag, 10,92kWh

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/46xzs8fe7/screenshot_38.png

versus mijn 18 panelen 4500W op Zuid 25 graden helling:
Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/bp8esr8xb/screenshot_39.png

[ Voor 16% gewijzigd door Luiaard op 23-10-2016 21:42 ]

Import van EVs

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-11 18:23
Jerrythafast schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:53:
[...]

Dat klinkt als een fantastisch goede deal! SolarEdge logging is niet zozeer een probleem, maar je moet er wel even voor gaan zitten als je het zelf wilt doen:
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren
Valt wel mee hoor :) . Zelfs mij is het gelukt. Alleen de data in gelikte gauges en grafieken weergeven is nog wel een dingetje... 8) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Jerrythafast
Aegle schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 22:44:
[...]

Valt wel mee hoor :) . Zelfs mij is het gelukt. Alleen de data in gelikte gauges en grafieken weergeven is nog wel een dingetje... 8) .
99% van mijn monitoring pagina draait client-side, dus dat is allemaal copypastebaar :9 Het enige wat je mist is het PHP-scriptje dat de SQL queries uitvoert om de data op die pagina te krijgen. >:)

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
Zojuist een adviseur hier gehad voor mijn dak. 30 panelen SF is geen probleem. Maar de omvormer is nog een puntje.. Althans, volgens de adviseur. Ik had een SMA 7000 TL20 in mijn hoofd. Maar er werd aangegeven dat ik dan problemen zou kunnen krijgen met schaduw. Stel dat ik 2 x 8 en 2 x 7 aansluit op de SMA en op één van de panelen in een string schaduw valt, klopt het dan dat de hele string weg valt? Hij adviseerde namelijk SolarEdge omdat dan de panelen per twee gekoppeld zijn aan elkaar. Mocht er dan één inde schaduw zitten ben je niet gelijk 7 panelen kwijt in de string. Verder dacht ik dat SF panelen hier juist geen last van hebben omdat ze geen seriële loop hebben maar juist een parallelle opbouw...

Ik heb hem uiteindelijk gevraagd om voor beide een offerte uit te brengen, zodat ik het nog eens rustig kan uitzoeken, maar hoe zit het nu eigenlijk precies? Heb het al eens gevraagd en toen vond ik het vrij duidelijk, echter twijfel ik nu. Heb trouwens voor de offerte een SE7K aangevraagd en een SMA 7000TL-20.

Hoe zit het verder met de opstart spanning van de SMA 7000TL-20? Wanneer de onderste string in de schaduw ligt en de rest van het dak in de zon, kan het dan zijn dat de omvormer niet opstart omdat de totaal spanning te laag is? Zoiets zei de adviseur namelijk.... Leek mij onwaarschijnlijk, maar... Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 24-10-2016 13:32 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Proton_

Proton_

Team Welles

Zanzibar-1337 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:55:
Stel dat ik 2 x 8 en 2 x 7 aansluit op de SMA en op één van de panelen in een string schaduw valt, klopt het dan dat de hele string weg valt?

Hoe zit het verder met de opstart spanning van de SMA 7000TL-20? Wanneer de onderste string in de schaduw ligt en de rest van het dak in de zon, kan het dan zijn dat de omvormer niet opstart omdat de totaal spanning te laag is?
Het ligt wat subtieler dan de adviseur vertelt.
De strings die je parallel zet beïnvloeden elkaar niet qua stroom, dus schaduw op één paneel beperkt die string van 8, maar niet de andere string van 8 die parallel staat.

De 2 ingangen (MPPTs) zijn volledig onafhankelijk, dus als de ene MPPT om wat voor reden dan ook niet genoeg vermogen heeft, doet de andere gewoon zijn eigen ding.

Opstartspanning wordt bepaald door Voc en wordt niet sterk beïnvloed door instraling of schaduw.
Overigens zou ik ze 6x5 of 5x6 aansluiten.

Lol, was ook net een heel verhaal aan het typen.
Maar eens met hierboven (en 5 stringen van 6 kan ook. Nog minder last van schaduw)

Hoe groot is het probleem van de schaduw?
Je filmpje is van deze maand? Dus in de zomermaanden heb je er minder/geen last van?

Uiteraard zal 1 string het minder doen, met de boomschaduw als die optreedt.
Ik kan maar 1 conclusie trekken: zet de extra kosten van al die optimizers op, tegen het verlies van schaduw van die ene string (als die optreedt) als je geen SE zou hebben.

En er is hier meerdere malen verteld dat SE niet optimaal werkt in lage licht condities tov een stringomvormer.
Ook iets om rekening mee te houden, vind ik.

Sommige hebben zelfs 1 optimizer per SF paneel zitten, uit angst voor beschadiging optimizer met schaduw.
Het is niet mijn bedoeling SE af te kraken, maar in mijn opinie moet je er goed over nadenken alvorens een beslissing te nemen.
Sterkte ;)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2016 14:23 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik krijg net antwoord op mijn vraag over de JA solar set met 10x 295Wp en SE3000, €3465 zonder kabels e.d.
Het zijn de Percium panelen met optimizer erin.
Stel dat ik de huidige panelen op noord plaats, dan wordt het een beetje krap met de huidige 2-3-3-2 frames.
Als ik ze in 3 rijen leg (4-3-3) dan past het wellicht met een dak breedte van 6,5m.
Een kwart slag gedraaid heb ik 7,2m.
De leverancier denkt dat de 235Wp panelen op een eigen string kunnen met een grotere omvormer.
Eigenlijk hoeft dat niet omdat ik dan een overschot verwacht van max 1500kWh.
En als je zegt groen bezig te zijn, dan is meer verbruiken om op 0 uit te komen een beetje fout :+

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-11 09:42
Proton_ schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:00:
[...]

Het ligt wat subtieler dan de adviseur vertelt.
De strings die je parallel zet beïnvloeden elkaar niet qua stroom, dus schaduw op één paneel beperkt die string van 8, maar niet de andere string van 8 die parallel staat.

De 2 ingangen (MPPTs) zijn volledig onafhankelijk, dus als de ene MPPT om wat voor reden dan ook niet genoeg vermogen heeft, doet de andere gewoon zijn eigen ding.

Opstartspanning wordt bepaald door Voc en wordt niet sterk beïnvloed door instraling of schaduw.
Overigens zou ik ze 6x5 of 5x6 aansluiten.
Dus qua verhaal klopt het 'aardig'. Wanneer één panneel van de string niets opbrengt is de gehele string niets waard. Wanneer ik het inderdaad in een 5x6 strings zou aansluiten heb ik natuurlijk maar minder problemen met het uitvallen van strings. Heb ik ook maar één MPPT nodig en kan ik die andere eventueel houden voor het noord-west gedeelte van het dak. Slim!
AUijtdehaag schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:05:
Lol, was ook net een heel verhaal aan het typen.
Maar eens met hierboven (en 5 stringen van 6 kan ook. Nog minder last van schaduw)

Hoe groot is het probleem van de schaduw?
Je filmpje is van deze maand? Dus in de zomermaanden heb je er minder/geen last van?

Uiteraard zal 1 string het minder doen, met de boomschaduw als die optreedt.
Ik kan maar 1 conclusie trekken: zet de extra kosten van al die optimizers op, tegen het verlies van schaduw van die ene string (als die optreedt) als je geen SE zou hebben.

En er is hier meerdere malen verteld dat SE niet optimaal werkt in lage licht condities tov een stringomvormer.
Het filmpje is inderdaad van afgelopen maand. In de zomermaanden is alleen het onderste randje volgens mij bedekt met schaduw, een stuk minder dan nu in ieder geval.

Ik ga de offertes even afwachten en zet dan de 'extra' kosten voor de SE even af tegen de SMA. Ben benieuwd hoeveel extra het is.
Dat SE minder optimaal werkt bij lage licht condities is voor mij nieuw (misschien al wel eens gelezen maar niet onthouden vrees ik). Goed punt om te rekening mee te houden. Bedankt! Straks komt er nog een adviseur, ben benieuwd wat we hier gaan horen. Ben weer iets meer voorbereid!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:05:

Dat hangt toch mede van de panelen af?
Overigens sluit je een SE set met optimizers in serie aan met een minimum van 8 panelen.
Ik kan er 10 kwijt en wil wel eens een referentie op pvoutput zien van de niet-optimale werking :P

• reneeke1970
Zanzibar-1337 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:32:
[...]

Dus qua verhaal klopt het 'aardig'. Wanneer één panneel van de string niets opbrengt is de gehele string niets waard. Wanneer ik het inderdaad in een 5x6 strings zou aansluiten heb ik natuurlijk maar minder problemen met het uitvallen van strings. Heb ik ook maar één MPPT nodig en kan ik die andere eventueel houden voor het noord-west gedeelte van het dak. Slim!

[...]

Het filmpje is inderdaad van afgelopen maand. In de zomermaanden is alleen het onderste randje volgens mij bedekt met schaduw, een stuk minder dan nu in ieder geval.

Ik ga de offertes even afwachten en zet dan de 'extra' kosten voor de SE even af tegen de SMA. Ben benieuwd hoeveel extra het is.
Dat SE minder optimaal werkt bij lage licht condities is voor mij nieuw (misschien al wel eens gelezen maar niet onthouden vrees ik). Goed punt om te rekening mee te houden. Bedankt! Straks komt er nog een adviseur, ben benieuwd wat we hier gaan horen. Ben weer iets meer voorbereid!
Een sf is ook niet zomaar uit met beetje schaduw. Ik heb hier string van acht, en ik schat, lastig want schaduw loopt schuin, dat als er van de 8 nog 2 in schaduw liggen, de string gewoon werkt. En dan bedoel ik harde schaduw van dakkapel, boom laat altijd wat door

1 PVoutput . Dongen NB

Zanzibar-1337 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 14:32:
[...]

Wanneer ik het inderdaad in een 5x6 strings zou aansluiten heb ik natuurlijk maar minder problemen met het uitvallen van strings. Heb ik ook maar één MPPT nodig en kan ik die andere eventueel houden voor het noord-west gedeelte van het dak. Slim!
Er "mogen" maar 4 strings op 1 mppt... Dus je moet het verdelen over 2 mppt ingangen
Anders moet je gebruik maken van diode(boxen)
Hier geen ervaring mee...

Maar je dak is 6 panelen breed.
Dus op Noord-west, hang je ze gewoon parallel aan je zuid oost.
Dus 8 strings van 6 totaal op 2x mppt (waar je er nu dus 5 van verbruikt)

En dat schaduwprobleem is dus (op het moment, met hoogte boom) kleiner dan het lijkt. (enkel onderste rij)
En in de maanden dat het toch allemaal behelpen is, heb je wat meer schaduw... So be it.
De boom is al aardig wat blad aan het verliezen nu?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2016 16:17 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??