Vraag

• fhblammers
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20
Beste allemaal,

De aannemer start waarschijnlijk volgende week met het bouwen van onze nieuwe woning. deze wordt voorzien van een lucht-water warmtepomp en we willen direct met de bouw ook pv meenemen. De installateur van de aannemer kwam met het volgende advies:

22x Ulica Solar UL-275M-60 op een SMA SB5000TL-21.
12 panelen komen op west op een schuin dak te liggen en 10 op zuid.

Dit alles voor een prijs van €10200, waar mijn mond best van open viel. tevens vraag ik me af of deze configuratie wel helemaal lekker matcht, is de omvormer niet wat te ondergedimensioneerd?

Van een installateur uit de buurt kreeg ik de volgende offerte's:
22x Bisol zwart mono 280Wp op 22x Enphase M250 +Envoy gateway voor € 9300 incl installatie.
22x Bisol zwart mono 280Wp op Kostal Pico 7.0 3 fase voor € 8350 incl installatie.
22x Bisol zwart mono 280Wp op Solaredge SE7K + optimizers voor € 9300 incl installatie.

Mijn gevoel zegt de laatste optie, maar eerlijk gezegd weet ik het even niet meer. Woning wordt overigens voorzien van 3x25A aansluiting. Hopelijk kunnen jullie mij weer op de juiste weg helpen.
Alvast heel hartelijk dank!

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[b]
22x Ulica Solar UL-275M-60 op een SMA SB5000TL-21.
12 panelen komen op west op een schuin dak te liggen en 10 op zuid.

Dit alles voor een prijs van €10200, waar mijn mond best van open viel. tevens vraag ik me af of deze configuratie wel helemaal lekker matcht, is de omvormer niet wat te ondergedimensioneerd?
Door de verschillende richtingen zou je met een 5 kW omvormer weg kunnen komen.
Van een installateur uit de buurt kreeg ik de volgende offerte's:
22x Bisol zwart mono 280Wp op 22x Enphase M250 +Envoy gateway voor € 9300 incl installatie.
22x Bisol zwart mono 280Wp op Kostal Pico 7.0 3 fase voor € 8350 incl installatie.
22x Bisol zwart mono 280Wp op Solaredge SE7K + optimizers voor € 9300 incl installatie.
De Piko niet doen. Je hebt 2 richtingen dus 2 strings. De kortste string krijgt 10 panelen, ~290 V, veel minder dan de minimale 400V.
Een andere omvormer kan dit prima (SMA, Fronius, Omnik...)

Een 7K omvormer is niet nodig (maar kan wel). 5 of 6 kW is goed. Dan kom je al snel bij een driefasen variant.
Micro omvormers of optimizers zijn fijn voor de installateur, hij kan er weinig aan fout doen met dimensioneren en je hebt leuke logging per paneel.
Nadeel is dat je bij problemen het dak op moet (ook leuk voor de installateur ;)).
Elektronica die het jarenlang in weer en wind uithoudt ken ik niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoon 50 Vmpp panelen (ipv de standaard 30-31 Vmpp) op een 3-fase 2xmppt - omvormer.
Dan kom je wel aan de juiste spanning met een string van 10 en een string van 12 op 2x mppt ingang

Voorbeeldje:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-198-euro-sunsolar/
(let op maat: 1580 x 1060)

Of werken met SF-170S ...
Ik lees niks over schaduw?
En hellingshoek?
En wat zijn de maten?

ik vind de genoemde prijzen nogal aan de ruime kant.
Kun je ze niet naderhand laten plaatsen?

Ik zal maar niet vragen naar de prijs van de l/w warmtepomp. :'(
Zelf importeren uit spanje... of Frankrijk :P

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2016 23:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Waarom optimizers? Is er uberhaupt schaduw? Ik heb 5220wp in een nieuwbouwwoning en geen schaduw.

Vind het allemaal wel aan de prijs. Ik heb rond de €3800 betaald bij elkaar opgeteld (wel zelf geïnstalleerd) en heb Duitse panelen, 2500w + 2000w + 500w inverter (verschillende daken). Totaal 25 panelen, 11 stuks van 250wp en 14 van 175 (een paar ervan zijn 180 of185).

Beetje shoppen brengt je een heel eind op weg!

• fhblammers
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20
@Proton_;
Heeft die 7k ook het probleem dat hij pas later opstart door een hogere drempelspanning of maakt dat niets uit? Heb jij toevallig ervaringen met de Omnik 3 fase? ik denk als ik alles op een rijtje zet toch naar een SMA neig. een argument van de installateur uit de buurt om het net te doen was dat deze maar 5 jaar garantie heeft t.o.v. concurrenten. ben benieuwd of men hier op het forum daar in mee gaat.

@AUijtdehaag;
Er is inderdaad geen schaduw, had ik even moeten vermelden. maten heb ik niet exact, breedte wel echter de hoogtematen niet. ik zal proberen de schets die ik heb gekregen nog te linken hier. Het vermogen van de SF's is lager per paneel, maar ik zag dat ze gevoeliger zijn. hoe zit dat met opbrengsten t.o.v. kristallijne panelen? esthetisch zijn ze in elk geval wel mooier..

Die l/w warmtepomp is een Fujitsu/General Waterstage en ik werd erg enthousiast van het totaalplaatje. neemt niet weg dat het waarschijnlijk veel goedkoper zou kunnen.

@Fairy;
Geen idee waarom met dit heeft geadviseerd, heeft in dit geval niets met schaduwvorming te maken. kent dit systeem nog andere voordelen naast logging per paneel? efficiency?

Daarnaast zat ik op internet eens te kijken bij een partij uit Hengelo, volgens mij is dit een grote en heeft heel andere prijzen. Gaat om Winkelman, zijn er ervaringen? wil ze wel graag laten plaatsen i.p.v. zelf plaatsen.

Alvast bedankt maar weer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zonder schaduw gaat een optimizer je geen extra opbrengst geven.

SF panelen zijn leuk als je genoeg ruimte hebt, maar de opbrengst per vierkante meter is lager. Wel is het zo dat ze beter diffuus licht pakken en daardoor per wattpiek wat beter presteren, maar bij gelijke oppervlakte kun je beter kristallijn nemen.

[ Voor 66% gewijzigd door Fairy op 22-10-2016 13:19 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

fhblammers schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 08:31:
@Proton_;
Heeft die 7k ook het probleem dat hij pas later opstart door een hogere drempelspanning of maakt dat niets uit?
Een minuutje later opstarten doet niets op de dagopbrengst, het is dan toch nog bijna donker :)
Heb jij toevallig ervaringen met de Omnik 3 fase? ik denk als ik alles op een rijtje zet toch naar een SMA neig. een argument van de installateur uit de buurt om het net te doen was dat deze maar 5 jaar garantie heeft t.o.v. concurrenten. ben benieuwd of men hier op het forum daar in mee gaat.
Geen ervaring met Omnik, wel met Fronius.
Garantie lijkt me altijd een gok. Als een omvormer de 2 jaar haalt, is de kans groot dat hij zijn tijd zal dienen.
@AUijtdehaag;
Er is inderdaad geen schaduw, had ik even moeten vermelden. maten heb ik niet exact, breedte wel echter de hoogtematen niet. ik zal proberen de schets die ik heb gekregen nog te linken hier. Het vermogen van de SF's is lager per paneel, maar ik zag dat ze gevoeliger zijn. hoe zit dat met opbrengsten t.o.v. kristallijne panelen? esthetisch zijn ze in elk geval wel mooier..
Per m² scoren ze iets lager, per € ongeveer gelijk.
Die l/w warmtepomp is een Fujitsu/General Waterstage en ik werd erg enthousiast van het totaalplaatje. neemt niet weg dat het waarschijnlijk veel goedkoper zou kunnen.

@Fairy;
Geen idee waarom met dit heeft geadviseerd, heeft in dit geval niets met schaduwvorming te maken. kent dit systeem nog andere voordelen naast logging per paneel?
efficiency?
In jouw geval niet echt :)
Als je veel hoekjes vult of verschillende panelen wil mixen of veel wisselende schaduw hebt is het een oplossing, maar dan is er (IMO) eerder al iets misgegaan.
Het fijne voor de installateur is dat hij minder hoeft na te denken of fout kan doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
SMA is een topmerk. Ik zou geen single phase model zoals de SB5000TL-21 kiezen met 6000Wp. In die zin is het aanbod van de aannemer niet zo geschikt. Een 3-fase systeem kan stabiel terugleveren en het neemt de grens van ongeveer 5kW weg. In Duitsland mag je zelfs niet meer dan 4.6kW terugleveren op 1 fase. Daarom zag je nog dat enkele jaren terug (en soms nu nog) SB5000TL-21 goedkoper worden aangeboden. Misschien denkt de leverancier niet na over wat ze doen en blijven ze hetzelfde model gebruiken ook al is het beter om een andere te kiezen.

Geen ervaring met Winkelman. Ze hebben topmerken en panelen met de hoogste efficientie. Dat zie je niet zo vaak bij een webshop die op prijs concurreert.

6000 Wp is best veel. Heb je een gezin van 4 personen (bijvoorbeeld met pubers?) of een zwembad en airco? Het verbruik in een klein huishouden 2-3 personen ligt zo rond 3 a 4 kWh. Dat is dan zonder zwembad en airco.

In de toekomst zul je binnenkort steeds meer grote stroomverbruikers zien, zoals BEV's (Battery Electric Vehicles) en vervanging van gas door stroom (lucht/water warmtepomp). Dus het raadzaam om de beschikbare dakruimte to efficient mogelijk te benutten. Als je dakruimte genoeg hebt zou ik plannen voor uiteindelijk 8-10 kWp en zonnecollectoren. Denk ook na over een technische ruimte in het huis. Het aantal systemen neemt steeds meer toe: pompen, boilers, verwarmingsbuizen, batterijen, luchtverversing, allerlei meters en computers. Denk ook aan eventueel geluidsoverlast.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-11 23:30
Even afgezien van de panelen, zo groot is het verschil toch niet? 900 euro. Dat ben je waarschijnlijk al kwijt als je nu vraagt om een extra groep naar de locatie van de omvormer aan te leggen. Het heeft wel een voordeel om alles bij de aannemer te houden.
Pagina: 1