Meer, Wi rekent 60 euro verzendkosten, Wa 24,95 ( va 2 panelen gratis )jacovn schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:56:
[...]
Panasonic hit panelen van 325 wel 18€ goedkoper (344 tegen 362)
[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 12-02-2017 09:55 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Meer, Wi rekent 60 euro verzendkosten, Wa 24,95 ( va 2 panelen gratis )jacovn schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:56:
[...]
Panasonic hit panelen van 325 wel 18€ goedkoper (344 tegen 362)
[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 12-02-2017 09:55 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Interessant! Paar vraagjes om het wat beter te kunnen duiden.Aziona schreef op zondag 12 februari 2017 @ 10:52:
Ter informatie:Opbrengst Solaredge systeem sinds 1 mei 2015 met 12 x 275wp EC Solar en 15 x 270wp Yingli Panda.
[afbeelding]
T.a.v. optimizers: dat klopt. Omvormer is een SE5K aangezien ik maar een enkelfase 40A aansluiting heb. Ik heb maar een klein beetje last van schaduw bij enkele panelen op het garagedak i.v.m. een boom bij de buren. Het is mij niet helemaal duideljk of de panelen op het oosten last hebben van het huis van de buren (beide vrijstaand). Ik heb niet de indruk dat de optimizers op oost/west worden afgetopt. Tegen die tijd staat de zon niet hoog genoeg. De omvormer wordt alleen in de zomer even afgetopt boven de 5.3KW maar dat mag geen naam hebben.Jerrythafast schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:10:
[...]
Ik neem aan dat optimizers 1 t/m 6 P500 zijn en de andere P300?
Is je omvormer een SE7K of SE8K?
Optimizers 1 t/m 6 hebben dus 2 panelen per stuk, gaan die niet aftoppen in de zomer?
Is er nog sprake van schaduw?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Oei, wel iets meer vermogen dan "officieel toegestaan" op de SE5000 al zal dat vast geen problemen opleveren. Hele mooie set!Aziona schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:17:
[...]
T.a.v. optimizers: dat klopt. Omvormer is een SE5K aangezien ik maar een enkelfase 40A aansluiting heb. Ik heb maar een klein beetje last van schaduw bij enkele panelen op het garagedak i.v.m. een boom bij de buren. Het is mij niet helemaal duideljk of de panelen op het oosten last hebben van het huis van de buren (beide vrijstaand). Ik heb niet de indruk dat de optimizers op oost/west worden afgetopt. Tegen die tijd staat de zon niet hoog genoeg. De omvormer wordt alleen in de zomer even afgetopt boven de 5.3KW maar dat mag geen naam hebben.
Wellicht dat er alternatieven waren maar ik had geen zin om de meterkast te laten ombouwen. Ik heb alles zelf gedaan dus de kosten waren relatief laag. Ik heb uitgerekend dat ik bij 30MW het er weer uit heb. Ik verwacht dat dit voor 2020 gaat gebeuren. Eind van de maand krijg ik een modbus kwh meter op iedere groep, eens kijken of ik dat aan de praat krijg.
Hier staan ergens foto's.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Goed om te horen dat het met 15 panelen gewoon werkt! Ik ga er vanuit dat jouw stringspanning ook wel boven de 500Vmpp uit komt in bepaalde periodes van het jaar. Merk je daar überhaupt iets van? Zoals bijvoorbeeld het frequente aan/uit gedrag zoals hiervoor beschreven? Of vanuit logging wellicht?paulv1973 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:32:
[...]
Hier 15x235wp in 1 string op een SMA4000TL21.
Werkt prima.
Ik kan die string ook onderverdelen in 1x10 en 1x5...
Dat op 2 mpps werkt ook prima.
Keuze genoeg dus...
Tot op heden geen spanningen van boven de 500volt gezien.GrootB86 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 19:38:
[...]
Goed om te horen dat het met 15 panelen gewoon werkt! Ik ga er vanuit dat jouw stringspanning ook wel boven de 500Vmpp uit komt in bepaalde periodes van het jaar. Merk je daar überhaupt iets van? Zoals bijvoorbeeld het frequente aan/uit gedrag zoals hiervoor beschreven? Of vanuit logging wellicht?
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Import van EVs
SBFspot op een raspberry pi installeren. Die upload dan de stringspanningen en vermogens apart naar extended data in pvoutput (moet je donateur voor zijn, kost 11 AUD = ong 7 euro per jaar)Luiaard schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:49:
Tijdje geleden heb ik een O-W neergelegd 2x2500Wp mono, ca. 40 graden hellingshoek. Ik schatte de verwachte opbrengst op 80% van een Zuid installatie, maar dat haalt deze nog niet. Nu hebben we eigenlijk alleen nog maar de prutmaanden gehad, dus dat is lastig te zien, maar tot nu ben ik er toch niet enorm van onder de indruk. Ik kijk regelmatig op sunnyportal.
Ik zal binnenkort nog eens langsgaan, deze set is van een vriend van mij. Wat kan ik nu doen om wat meer data te verkrijgen? Hangt op een SMA SB3600TL-21.
Liefst zou ik de strings apart zien/loggen om te zien wat ze doen. Ook wil ik de Optitrac uit doen, omdat er geen sprake is van schaduw. Het was mij echter niet gelukt de vorige keer om dit lokaal in het netwerk voor elkaar te krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2017 21:54 ]
79% zou idd haalbaar moeten zijn.Luiaard schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:49:
Tijdje geleden heb ik een O-W neergelegd 2x2500Wp mono, ca. 40 graden hellingshoek. Ik schatte de verwachte opbrengst op 80% van een Zuid installatie, maar dat haalt deze nog niet. Nu hebben we eigenlijk alleen nog maar de prutmaanden gehad, dus dat is lastig te zien, maar tot nu ben ik er toch niet enorm van onder de indruk. Ik kijk regelmatig op sunnyportal.
Ik zal binnenkort nog eens langsgaan, deze set is van een vriend van mij. Wat kan ik nu doen om wat meer data te verkrijgen? Hangt op een SMA SB3600TL-21.
Liefst zou ik de strings apart zien/loggen om te zien wat ze doen. Ook wil ik de Optitrac uit doen, omdat er geen sprake is van schaduw. Het was mij echter niet gelukt de vorige keer om dit lokaal in het netwerk voor elkaar te krijgen.
Ik denk ook dat het met de 40 graden wel ophoud met 70 procent. Verhoudingsgewijs scheelt winter en zomer wel enorm dus even geduldLuiaard schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:49:
1 PVoutput . Dongen NB
Import van EVs
Niks mis mee zou ik zeggenLuiaard schreef op zondag 12 februari 2017 @ 22:08:
Bedankt, ga ik toch eens naar zo'n rpi kijken, al is het maar tijdelijk.
Even voor het idee opbrengsten 2016 november 107,23kWh december 64,33kWh
2017 januari 99,33kWh februari t/m vandaag 30,04kWh
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-02-2017 22:24 ]
Hmm, ik kan hier vanuit een oost systeem (19 x SF170 op een SMA 3000) monitoren, met iets schaduw van ver weg staande bomen, dus typisch met lage zon wat schaduw, maar daarbij zie ik bij meerdere jaren de opbrengst juist in de winter lager..(foutje) zijn dan gemiddeld en in de zomer hoger dan gemiddeld verwacht bij alle 3 de jaren.Luiaard schreef op zondag 12 februari 2017 @ 22:08:
Bedankt, ga ik toch eens naar zo'n rpi kijken, al is het maar tijdelijk.
Even voor het idee opbrengsten 2016 november 107,23kWh december 64,33kWh
2017 januari 99,33kWh februari t/m vandaag 30,04kWh
[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 12-02-2017 22:34 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Import van EVs
Modbus gaat op een fase, niet op een groep.Aziona schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:17:
Eind van de maand krijg ik een modbus kwh meter op iedere groep, eens kijken of ik dat aan de praat krijg.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
No Hands schreef op maandag 13 februari 2017 @ 07:25:
[...]
Modbus gaat op een fase, niet op een groep.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ging er vanuit dat hij de SE modbus bedoelde, die is toch alleen voor fases.
[ Voor 13% gewijzigd door No Hands op 13-02-2017 10:02 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
ik zou zelf geen 275Wp panelen meer pakken, als ik kijk naar de €/Wp dan zijn de 295-300Wp's het goedkoopst. (bereken ook dat een bevestiging net zo duur een 275Wp als een 300Wp vast houd.GrootB86 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:08:
[...]
Ik zou zeggen 18 op oost (dus 2 strings van 9) en 16 op west (2 strings van 8 ). Dat is qua stringverdeling wellicht dan nog een mooie optie. Wel jammer dat de opbrengst dan relatief achter blijft tov 1,6x1m panelen: 7.140Wp versus 7.700Wp bij bijvoorbeeld 28 Trina 275Wp panelen. Overigens zijn zwarte panelen wel een vereiste, dus dat beperkt de keuze soms nog iets meer. Daarnaast gaat het mij er eigenlijk om dat het dak zo vol mogelijk komt tegen lage kosten per Wp (inclusief installatie).
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-02-2017 10:19 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
welke import heffingGasschuif schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:26:
Nieuws omtrent de import heffing.
Quote:
Frans Timmermans, vice-voorzitter van de Europese Commissie, meldt dat de Europese Commissie voornemens is de importheffingen op Chinese zonnepanelen niet met 24 maar met 18 maanden te verlengen.
http://groenecourant.nl/h...5496-3a9af5ff8a-125718017
[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 13-02-2017 11:03 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Saved by the buoyancy of citrus
zou je zeggen, maar waarom zou de importeur de panelen veel goedkoper verkopen als andere panelen die wel de heffing hebben?Cyphax schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:09:
Zou dus geen verschil moeten maken in de prijs? Dat de chinese panelen veel goedkoper worden, omdat ze dat al ontweken?
Mijn bestelling is geplaatst: op 9 maart komen ze het systeem leggen! Ik kijk er naar uit
Klinkt verleidelijk om een stuk dak van je buren te vragen, maar ik zou dat toch niet doen. Hoe zit je met aansprakelijkheid/lekkages, wat als je buur - of de volgende bewoner - zijn dak weer zelf wil gebruiken, etc.Cyphax schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:28:
Ja het is natuurlijk veel mooier als je een paar honderd panelen mag leggen, maar toch; er komen er toch maar 11 bij, ben de enige dan in de wijk hier. Helaas! Best een hoop potentieel; ben geneigd de buren te vragen of ik hun dak niet ook mag gebruiken. Maar de buren zijn wat ouder (60+) en die mensen hebben vaak het idee dat ze niet zoveel baat hebben bij iets dat na 7 jaar zichzelf zou hebben terugverdiend. Mijn ouders hebben ook een beetje die instelling. Toch is dat jammer.
Import van EVs
ach ik snap mensen wel dat ze er niet aan beginnen.Cyphax schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:28:
Ja het is natuurlijk veel mooier als je een paar honderd panelen mag leggen, maar toch; er komen er toch maar 11 bij, ben de enige dan in de wijk hier. Helaas! Best een hoop potentieel; ben geneigd de buren te vragen of ik hun dak niet ook mag gebruiken. Maar de buren zijn wat ouder (60+) en die mensen hebben vaak het idee dat ze niet zoveel baat hebben bij iets dat na 7 jaar zichzelf zou hebben terugverdiend. Mijn ouders hebben ook een beetje die instelling. Toch is dat jammer.
Dan zijn onze buren toch heel anders! (70+). Onze buurman was ongeveer de eerste die panelen op z'n dak had liggen en hij heeft er met de 4K van de NAM nog een paar panelen en een zonneboiler bij laten leggenCyphax schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:28:
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Is er een verwachting aangaande die saldering? Het zal wel afhangen van het volgende kabinet, maar dat moet nog gevormd worden. Op wie moeten we stemmen en op wie vooral niet?migjes schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:45:
[...]
ach ik snap mensen wel dat ze er niet aan beginnen.
voor de meeste tweakers die een computer kunnen bedienen is het ook geen probleem om te snappen hoe het werkt met hun energie rekening, en hoe ze de zaak in de gaten moeten houden of het allemaal wel werkt.
ook het risico schatten hoe en wat er met het salderen gebeurd heeft 99% wel door hier.
Prik je de panelen dan telkens om of heb je daar een andere constructie voor bedacht ?migjes schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:45:
[...]
ach ik snap mensen wel dat ze er niet aan beginnen.
voor de meeste tweakers die een computer kunnen bedienen is het ook geen probleem om te snappen hoe het werkt met hun energie rekening, en hoe ze de zaak in de gaten moeten houden of het allemaal wel werkt.
ook het risico schatten hoe en wat er met het salderen gebeurd heeft 99% wel door hier.
maar voor de gewone jan met de pet, is de hele energie rekening abracadabra en vaak ook niet de duurste post in het huis houden.
(de leuke heffings-korting voor PV bezitters op de elektra rekening b.v.
die je terug krijgt inc BTW.![]()
niet verzonnen voor PV bezitters, maar wel een leuk effect.)
tja, ik heb nog een paar oude panelen liggen, en die hangen op het dak van de buren. (zonde om niet te gebruiken.)
in de zomer hangt het via een steca500 op hun meter en in de winter heb ik iets extra nodig en hangt hij op mijn meter.
maar goed mijn buren huren van de woningbouw vereniging, dus veranderd er daar iets, dan ben ik wel verantwoordelijk.
ik heb het er zo af gehaald, geen probleem, ook reken ik geen cent aan de buren voor de opbrengst of betaal ik voor de lokatie. een goede buur is beter als een verre vriend.
2250 WP Zuid PVoutput
stem advies vragen aan migjes is het domste wat je kunt doen, lol.Cyphax schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:30:
[...]
Is er een verwachting aangaande die saldering? Het zal wel afhangen van het volgende kabinet, maar dat moet nog gevormd worden. Op wie moeten we stemmen en op wie vooral niet?
steca500, dat is er 1 met maar 500W uitput en stop je in een stopcontact zonder speciale groep,MdO82 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:48:
[...]
Prik je de panelen dan telkens om of heb je daar een andere constructie voor bedacht ?
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-02-2017 14:12 ]
Hmm, zitten dit soort vragen ook in de stemwijzer?migjes schreef op maandag 13 februari 2017 @ 13:58:
[...]
stem advies vragen aan migjes is het domste wat je kunt doen, lol.
(ik probeer echt onpartijdig te zijn, maar zo is het echt vrijwel onmogenlijk dit te doen.)
<leuk stemadvies van migjes>
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik krijg 13ct bij Greenchoice na salderen.CodeIT schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:18:
Ik ga waarschijnlijk een set tweedehands panelen kopen (2 jaar oud) met een nieuwe omvormer (4500Wp). Hier heb ik nog wat vragen over.
Als ik dat bij een bedrijf koop welke mij een factuur geeft met BTW, kan ik dan de BTW ook terugvragen?
Ik verbruik nu zelf rond de 3500kW per jaar, die ~1000 kW die extra ga opwekken, krijg ik daar ongeveer 8 cent per kW voor, of zijn er nog energieleveranciers die meer geven?
Ik ga vanavond even het dak op (plat dak op de gehele woning) om te kijken waar de schoorstenen etc zitten om een goed legplan te maken. Ik ga het zelf aansluiten. Mogelijk laat ik het plaatsen van een nieuwe groep, afgezekerd op 25A, uitvoeren door een elektricien. Weet iemand wat dit ongeveer kost? (alleen plaatsen nieuwe zekering en aansluiten van de YMvK-mb (4mm2) kabel die ik zelf leg).
Waarschijnlijk heb ik binnenkort nog veel meer vragen, maar ik het hou het nu even bij dit
Bedankt voor je input. Qua panelen: de (fors) hoger dan 275Wp full black panelen leken mij juist relatief duur, ook al kost de bevestiging en montage hetzelfde, maar dat zal ik nog eens bekijken. Denk je aan een specifiek paneel?migjes schreef op maandag 13 februari 2017 @ 10:06:
[...]
ik zou zelf geen 275Wp panelen meer pakken, als ik kijk naar de €/Wp dan zijn de 295-300Wp's het goedkoopst. (bereken ook dat een bevestiging net zo duur een 275Wp als een 300Wp vast houd.)
wil je dat op een sma5000 hebben, dan kun je het best 13x300Wp oost en west doen.
gelijke oost-west maakt het allemaal een stuk simpeler.
en 13X32Vmpp=416Vmpp.
de sma heeft een optimum van 350Vmpp, de 416Vmpp is dan wel als de panelen relatief koud zijn.
als het echt warm is(de zon schijnt in de zomer) dan is de Vmpp toch lager en zit je best oke en die momenten tellen het hards met oost-west. (of te wel meer optimaler kan het niet met een sma5000)
(desnoods hang je 2 panelen aan een micro omvormer, om zo toch 15 stuks te hebben.
dan wel de gene die het meeste schaduw pakken natuurlijk.)
de aeg van PCIop is ook zeer oke (zeker als prijs een punt is.), maar kijk ook eens naar fronius.
b.v.: https://www.fronius.com/c...ENG_HTML.htm#.WKF24vLdFaQ
die hebben omvormers die meer in het bereik zitten van jouw planning om er 15 op 1 kant te doen.
Geen 3fasen aanwezig?GrootB86 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:58:
[...]
Bedankt voor je input. Qua panelen: de (fors) hoger dan 275Wp full black panelen leken mij juist relatief duur, ook al kost de bevestiging en montage hetzelfde, maar dat zal ik nog eens bekijken. Denk je aan een specifiek paneel?
Het idee om 2 panelen op een micro omvormer te zetten had ik zelf nog niet aan gedacht. Op oost zijn het 3 rijen van 5 in portrait, dat zouden er eventueel dus 4 per rij kunnen worden als ik het alleen bij de SMA wil houden. Wel jammer van de nog lege dakruimte (voor het PV-virus als er eenmaal wat ligt). Op west zijn het 2 rijen van 5 en 1 van 3 (ivm cv-pijp). Op oost rijen van 4 en op west rijen van 5 is dan wellicht ook niet mooi/symmetrisch..
Met betrekking tot andere omvormers: ik verwacht met 7,7kWp op een 5kW omvormer al aftopping, ook al is het oost-west, laat staan op een van 4,6kW. Of is dat verschil te verwaarlozen? Anders zal ik echter richting 3-fasen moeten (en daarmee extra gemoeide kosten).
11ct toch??PeaceNlove schreef op maandag 13 februari 2017 @ 15:51:
[...]
Ik krijg 13ct bij Greenchoice na salderen.
Idd. Als het 13 zou zijn/of is.... is dat een mooi rendement.... in tegenstelling tot de rente op de bank. Dan zou ik zelfs overwegen om mijn feraris 1 fase op te geven voor 3 fase.... zodat ik meer kon terugleveren....
Hier is wel een aardig overzicht met de wijze waarop energieleveranciers salderen en tegen welk tarief:CodeIT schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:18:
Ik ga waarschijnlijk een set tweedehands panelen kopen (2 jaar oud) met een nieuwe omvormer (4500Wp). Hier heb ik nog wat vragen over.
Als ik dat bij een bedrijf koop welke mij een factuur geeft met BTW, kan ik dan de BTW ook terugvragen?
Ik verbruik nu zelf rond de 3500kW per jaar, die ~1000 kW die extra ga opwekken, krijg ik daar ongeveer 8 cent per kW voor, of zijn er nog energieleveranciers die meer geven?
Ik ga vanavond even het dak op (plat dak op de gehele woning) om te kijken waar de schoorstenen etc zitten om een goed legplan te maken. Ik ga het zelf aansluiten. Mogelijk laat ik het plaatsen van een nieuwe groep, afgezekerd op 25A, uitvoeren door een elektricien. Weet iemand wat dit ongeveer kost? (alleen plaatsen nieuwe zekering en aansluiten van de YMvK-mb (4mm2) kabel die ik zelf leg).
Waarschijnlijk heb ik binnenkort nog veel meer vragen, maar ik het hou het nu even bij dit
Is die prijs niet ex?Noord27 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:25:
Ik heb hier vorige week nog naar gekeken bij Greenchoice, waar we al zaten. Toen de knoop doorgehakt op PV te gaan nemen. Zag toch echt 11ct staan. Hoogste van alle aanbieders denk ik?
1 PVoutput . Dongen NB
je hebt het inderdaad verkeerd begrepen. ik probeer niet d.m.v. mijn eigen set aan te tonen dat deze goedkoper is dan de set van noord27. ik wil alleen maar zeggen dat noord27 een aantal voordelen heeft waardoor zijn prijs per WP lager uitvalt.migjes schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 16:32:
[...]
ik zie niet wat je bedoelt?
je vult een te zware omvormer met maar 3400Wp en dan kom je op 1,08€/Wp ex BTW.
en vergelijkt dat met een zelfde omvormer met 5500Wp die dus flink is gevuld?
vul hem net zo ver en je bent al aardig op de zelfde prijs.![]()
ook kies je SF, no prob geinig paneeltje die doen het wel aardig.
maar dat is niet meer goedkoop, snel 3ct/Wp duurder als mono.
maar de echte kosten zitten er in dat een bevestiging set een 300Wp net zo duur vast houd als een 170Wp.
en dat scheelt veel in je €/Wp.
(een 300Wp en een 170Wp SF zijn allebei 1 meter breed, dus precies even veel stangen en klemmen nodig voor zelfde aantal panelen.
maar 20X300Wp is een grotere verdeling van die kosten, dan 20x170Wp.)
Als dat zo is dan kan ik hem ook beïnvloeden om minder aan te wijzen cq negatief. Misschien maar eens testen hebben mijn zonnepanelen straks 400% opbrengstSRB12 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:38:
Nog een reden om voorlopig je meter niet te laten vervangen:
http://www.tubantia.nl/re...s-onbetrouwbaar-1.6902492
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
De aanschaf moet afgestemd zijn op je persoonlijke situatie. En die is overal verschillend. Dus staar je niet blind op de prijs/Wp. Het scheelt wel als je exact aan kan geven wat er mogelijk is bij je offerte. Met duidelijke foto's van je dak en ook precies aan geven waar de kabels zouden moeten komen, de omvormer zou moeten hangen, etc. Anders moet de installateur uit gaan van worst-case-scenario prijzen (wat ik volledig kan begrijpen).Sjors81 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:32:
[...]
je hebt het inderdaad verkeerd begrepen. ik probeer niet d.m.v. mijn eigen set aan te tonen dat deze goedkoper is dan de set van noord27. ik wil alleen maar zeggen dat noord27 een aantal voordelen heeft waardoor zijn prijs per WP lager uitvalt.
Verwijderd
Hoe wil je dat doen? Als ik het op deze goede morgen goed begrijp (of zelf invulhabbekrats schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:45:
[...]
Als dat zo is dan kan ik hem ook beïnvloeden om minder aan te wijzen cq negatief. Misschien maar eens testen hebben mijn zonnepanelen straks 400% opbrengst
bij "normale" panelen heb je de sweetspot rond de 295-300Wp zitten op het moment.GrootB86 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:58:
[...]
Bedankt voor je input. Qua panelen: de (fors) hoger dan 275Wp full black panelen leken mij juist relatief duur, ook al kost de bevestiging en montage hetzelfde, maar dat zal ik nog eens bekijken. Denk je aan een specifiek paneel?
niks mis met een paar panelen in reserve te hebben op een micro omvormer, is maar een weg om ergens te komen.Het idee om 2 panelen op een micro omvormer te zetten had ik zelf nog niet aan gedacht. Op oost zijn het 3 rijen van 5 in portrait, dat zouden er eventueel dus 4 per rij kunnen worden als ik het alleen bij de SMA wil houden. Wel jammer van de nog lege dakruimte (voor het PV-virus als er eenmaal wat ligt). Op west zijn het 2 rijen van 5 en 1 van 3 (ivm cv-pijp). Op oost rijen van 4 en op west rijen van 5 is dan wellicht ook niet mooi/symmetrisch..
o je mag ook deze pakken.Met betrekking tot andere omvormers: ik verwacht met 7,7kWp op een 5kW omvormer al aftopping, ook al is het oost-west, laat staan op een van 4,6kW. Of is dat verschil te verwaarlozen? Anders zal ik echter richting 3-fasen moeten (en daarmee extra gemoeide kosten).
Het gaat niet over blindvermogen maar over de instraling door EMC, wat de TU in feite geconstateerd heeft is dat de sommige meters onvoldoende voorzien zijn EMC afscherming .Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:15:
[...]
Hoe wil je dat doen? Als ik het op deze goede morgen goed begrijp (of zelf invul) meten deze meters ook (deels) het blindvermogen ipv alleen het opgenomen vermogen. Meer 'verbruiken' dan daadwerkelijk het geval is kan dus maar andersom is dit absoluut niet mogelijk.
Verwijderd
Dan ben ik wel benieuwd naar het onderzoek, voor zover mijn kennis reikt beperkt EMC zich niet tot EMI/RFI alleen. Snel schakelende apparatuur zoals dimmers, led-lampen, schakelende voedingen e.d. zorgen ook voor EMC storing(en). Dat is ook het voorbeeld in het artikel. (alhoewel ik me dan afvraag wat de netbeheerder bedoelt met 'schakelbord met 50 lampen en grote dimmers') Wat is hierbij de definitie van een schakelbord? Wat voor soort lampen hebben we het over? Wat is groot als je spreekt over dimmers?habbekrats schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:09:
[...]
Het gaat niet over blindvermogen maar over de instraling door EMC, wat de TU in feite geconstateerd heeft is dat de sommige meters onvoldoende voorzien zijn EMC afscherming .
Als dit waar is kun je met een goede stoorzender je vebruik verhogen of juist onderdrukken. Kwestie van uitvinden voor welke emc storing de meter gevoelig is en wat de reactie van de meter daarop is.
Ik kan dat niet uit dit artikel halen. Het is sowieso wat populair geschreven, mag niet te moeilijk worden uiteraard, maar omdat er gesproken wordt over problemen bij bv. veel dimmers, lijkt het erop dat de meters moeite hebben met harmonische vervorming / power factor (PF). En die wordt vooral veroorzaakt door dimmers, LEDlampen en geschakelde voedingen. De spanning en stroom zijn niet meer sinusvormig, maar worden (sterk) vervormd. Vaak lijkt het niet eens meer op een sinus, zo kunnen er bv. meerdere nuldoorgangen kort na elkaar optreden.habbekrats schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:09:
[...]
Het gaat niet over blindvermogen maar over de instraling door EMC, wat de TU in feite geconstateerd heeft is dat de sommige meters onvoldoende voorzien zijn EMC afscherming .
[ Voor 5% gewijzigd door Joepla op 14-02-2017 12:02 ]
panelen is niks mis mee (een beetje het oude type, canadian levert tegenwoordig ook 295Wp b.v.)RMX schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:22:
Begin deze maand heb ik een post hier geplaatst over mijn nieuwbouw huis en de gekozen panelen. Enkele vroegen hier om meer info, en het is me na 2(!) weken eindelijk gelukt.
Ik heb dus een nieuwbouwhuis met 8 Canadian Solar CS6P-270M mono black panelen.
Als inverter zit er een Growatt 2000-S op.
Helaas geen mogelijkheid om hier panelen bij te leggen volgens de aannemer. (Evt 1, maarja).
Tuin ligt op zuid-westen.
Kan iemand hier iets over zeggen? Goede panelen? Moet ik een grotere inverter nemen? Of juist 1 extra (andere kant dak). Ik heb geen idee namelijk.
Wat is jullie advies?
jep, dan kun je goed denken.SRB12 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:43:
MPP work voltage range/ nominal voltage 70V-450V/250V. Volgens mij staat hier dat de omvormer het liefst 250V heeft. En met 8*28.5 zit je met 228V netjes.
Volgens deze link staan deze cijfers toch echt bij de 2000-s:migjes schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:56:
[...]
jep, dan kun je goed denken.
maar growatt is wel een beetje vreemd met het aangeven van de cijfers.
(lees, op verschillende plaatsen vertellen ze eigenlijk net iets anders.
zeer verwarrend, ik weet het. )
de Growatt 2000-S zegt namelijk 70V-450V/360V, dus gewoon zoals iedere TL omvormer een rond de 350V optimum.![]()
de cijfers die jij gebruikt zijn van de Growatt 1500-S die heeft 70V-450V/250V.
jep, dat bedoel ik.SRB12 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:01:
[...]
Volgens deze link staan deze cijfers toch echt bij de 2000-s:
https://www.zonnepanelen....rowatt-2000s-omvormer.pdf
even kijken, vrijwel aardig zuid (kleine afwijking, niet noemmens waardig).RMX schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:04:
Dank allen voor jullie reactie's.
Ik heb nog genoeg in te lezen want het zegt me nog vrij weinig.
Foto als bewijs:
[afbeelding]
(Rechtse kavel)
Iemand idee (schatting) hoeveel kWh dit ongeveer op jaarbasis moet opleveren?
Ik vind het idee van zo'n Tesla powerwall wel cool, alleen heb ik daar iets aan?
Vanaf wanneer is dat pas interessant?
#leekalert
Ik denk wel dat het de gegevens zijn die jij geeft, want als ik via growatt.com kijk, kom ik uiteindelijk uit op deze site:migjes schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:14:
[...]
jep, dat bedoel ik.
kijk je in deze pdf:
www.solarnrg.nl/downloads...500s-2000s-3000s-wifi.pdf
dan staat er ineens iets anders, lol.
(verwarrend is het wel. ik ben bang voor een te over ijverige marketing afdeling.)
(intern maken TL omvormers tussen de mpp en de DC/AC converter er 350Vdc van.
bij sommige omvormers zoals ik heb kun je die zelfs uitlezen in de logging.
de DC/AC converter heeft die stabiele Vdc nodig om er AC van te maken.
en hoe minder je converteert met de mpp de efficiënter hij is.)
Oisterwijk, Noord Brabant om precies te zijn.migjes schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:14:
[...]
even kijken, vrijwel aardig zuid (kleine afwijking, niet noemmens waardig).
pittige dakhoek, dus een klein verliesje.
wel lekker een mooi vrij zicht op de hemmel, dus een plusje.
(lokatie in het land onbekend, kust stroken doen meer als dieper het land in.)
Netjes!dan kom ik ongeveer op een 2001kWh per jaar uit.
maar gokjes zijn gevaarlijk, als ik er 10% naast zit(+ en -) sta ik er niet vreemd van te kijken.![]()
(ik kan beter zeggen 2000+)
Uiteraard. Die sets zijn veel te duur, maar vind het idee wel cool. Ik heb ook geen idee hoeveel er gesaldeerd zal worden.tesla powerwall kost ongeveer 2x zo veel als deze panelen, leer eerst maar eens hoe dit werkt voor je verder kijkt.
Daar heb ik zeker interesse in! Heb nu een slimme meter + Plugwise. Dus zou in zekere zin het stroomverbruik en meter in de gaten kunnen houden.al gedacht aan logging van je set?
(dat helpt je goede beslissingen te nemen in de toekomst.
kennis is macht zeg maar.)
Passen toch wel twee panelen bij of niet?RMX schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:04:
Dank allen voor jullie reactie's.
Ik heb nog genoeg in te lezen want het zegt me nog vrij weinig.
Foto als bewijs:
[afbeelding]
(Rechtse kavel)
Iemand idee (schatting) hoeveel kWh dit ongeveer op jaarbasis moet opleveren?
Ik vind het idee van zo'n Tesla powerwall wel cool, alleen heb ik daar iets aan?
Vanaf wanneer is dat pas interessant?
#leekalert
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt, maar dan moet er meteen nieuwe inverter komen voor 2 panelen.reneeke1970 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:37:
[...]
Passen toch wel twee panelen bij of niet?
Staat gelijk wat mooier ook
vlak om de hoek dus, tilburg hier.RMX schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:20:
[...]
Oisterwijk, Noord Brabant om precies te zijn.
[...]
Netjes!
[...]
Uiteraard. Die sets zijn veel te duur, maar vind het idee wel cool. Ik heb ook geen idee hoeveel er gesaldeerd zal worden.
[...]
Daar heb ik zeker interesse in! Heb nu een slimme meter + Plugwise. Dus zou in zekere zin het stroomverbruik en meter in de gaten kunnen houden.
Maar hoe log ik zoiets? Welk apparaat adviseer je?
Nice! Thanks.migjes schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:58:
[...]
vlak om de hoek dus, tilburg hier.
je weet dat als b.v. de ijskast aan staat en 500W gebruikt
en je omvormer levert toevallig 500W.
dat de slimme meter op dat moment aan geeft 0W gebruik/levering.![]()
(je saldeert voor de meter, dus eerst gaat de stoom naar het huis en niet langs de meter.
meeste mensen gebruiken ongeveer 20% van hun jaar opbrengst direct zelf de rest word gesaldeerd.
salderen = verlaat je huis en mag je later gratis terug "kopen".)
het is niet het punt of ik het goed of fout heb.SRB12 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:19:
[...]
Ik denk wel dat het de gegevens zijn die jij geeft, want als ik via growatt.com kijk, kom ik uiteindelijk uit op deze site:
http://ginverter.com/html...40717113401465761101.html
ik zelf hou niet van wifi, niet stabiel genoeg en altijd maar weer tobben als het niet werkt.RMX schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:01:
[...]
Nice! Thanks.
Ik zie dat er voor de Growatt een WiFi module bestaat incl app's.
Wat kan het leven soms handig zijn he!
Ben zeer benieuwd!
Als de totale spanning van de tien panelen niet te hoog is voor omvormer zou ik het doen. Je zult een enkele keer afstoppen maar dat maak je weer goed met een beter resultaat op de slechtere dagen. Hoger voltage geeft ook ietsje meer rendement omvormer.RMX schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 13:42:
[...]
Klopt, maar dan moet er meteen nieuwe inverter komen voor 2 panelen.
Dan zou ik nog liever aan de andere kant van het huis 8 nieuwe panelen leggen.
Lijkt mij ook handiger, aangezien anders het frame aangepast moet worden wat er onder zit, en dat voor 2 panelen.
Of ik denk hier verkeerd over?
1 PVoutput . Dongen NB
18 in serie gaat het zeker goed. midden in de MMP spanning en ruim onder de max spanning.CodeIT schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:51:
Ter info: Ik heb vandaag contact gehad met de belastingdienst over het terugvragen van de BTW over tweedehands zonnepanelen. Zolang er op de factuur BTW vermeld staat mag je de BTW terugvragen.
De panelen die ik kan kopen zijn 2 jaar oude Suntech's STP250-20/Wd (datasheet). Hiervan komen er dan 18 op een een MasterVolt SunMaster ES 4.6TL (datasheet). Is dit een goede combinatie? Moet ik nog ergens op letten?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
steca als merk is niet fout.mfmonkey schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:58:
ik had een keuze gemaakt voor een leverancier en de daarbij behorende merken maar in het mailverkeer gaat het niet lekker waardoor ik weer aan het zoeken ben. nu kwam ik toch weer op Steca. dat leek mij in het begin een erg goed merk, ook vanwege de hoge efficiency.
wat vind men hier van de Steca PV omvormers?
dan, hier staat
"Systeem-monitoring met Weblog standaard (1e 2 jaar gratis, daarna voor 100,- euro verlenging voor 5 jr)"
is dit bij andere merken ook zo of is deze service, doordat het betaald is, gewoon weg veel beter en/of uitgebreider dan de standaard logging opties van andere merken?
het zal gaan om een omvormer van 3 of 3.6 KW, afhankelijk van welke panelen er komen. die zullen tussen de 275 en 295 WP worden als ik naar prijzen kijk. we proberen namelijk een zo goedkoop mogelijk systeem neer te leggen. goedkoop per WP zonder dat het een slechtere kwaliteit word. de omvormeris darbij denk ik een uitzondering, daar is kwaliteit voorop. en aangezien de Steca ongeveer 800 euro lijkt te kosten is dat niet zo heel veel meer dan de omvormers uit china
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Het kan mij echt niet schelen of ik bij de fabrikant moet betalen of niet, ik wil gewoon de logging zelf uit de omvormer halen...WoudseHoeve schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:14:
Bij de veel omvormer fabrikanten is de logging gratis (SMA, KOSTAL, omnik, FRONIUS )
Er is ruimte voor 13 wat dus betekend dat steca voor dit dak geen goede omvormer is als ik het goed begrijp. Dank!migjes schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:06:
[...]
steca als merk is niet fout.
alleen sommige steca modellen zijn erg gaaf, andere zijn een beetje gewoontjes/normaaltjes/niks speciaals.
de gave modellen, die hebben geen booster, of te wel die kunnen de Vmpp niet verhogen!
die modellen hebben dus ten alle tijden +350Vmpp nodig (+marge voor warme cellen of schaduw.).
(verhogen van de Vmpp gaat met minder rendement als het verlagen. en geeft dus een hoger rendement omvormer als je dat niet kan.)
dus leg je genoeg panelen (+ 14x van het type die je nu kiest) dan zijn het leuke omvormers.
logging heb je in kleuren en geuren.mfmonkey schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:13:
Dat het gratis is bij andere merken is duidelijk. Is er echter een verschil tussen steca en anderen waardoor het niet erg is dat je voor de steca weblog moet betalen?
[...]
Er is ruimte voor 13 wat dus betekend dat steca voor dit dak geen goede omvormer is als ik het goed begrijp. Dank!
Ik zou een Youless kopen met een kWh metertje.RMX schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 14:01:
[...]
Nice! Thanks.
Ik zie dat er voor de Growatt een WiFi module bestaat incl app's.
Wat kan het leven soms handig zijn he!
Ben zeer benieuwd!
[ Voor 11% gewijzigd door GadgetFrank op 15-02-2017 13:01 ]
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
pffff, ik lees te vaak dat dit simpel is dat ik er simpel van word.WoudseHoeve schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:40:
Voorstel NVDE voor saldering 2.0
Niks over btw, transport verliezen, SDE, veel plichten geen (duidelijke) rechten.
http://www.nvde.nl/wp-con...rstel-salderen-201702.pdf
uhhh wat jij voorstelt staat in het verhaal. Alleen die 50% wordt gestuurd op TVT van 5 tot 7 jaar. voor 7 jaar vast vanaf start productie installatie.migjes schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:22:
[...]
pffff, ik lees te vaak dat dit simpel is dat ik er simpel van word.
echt dit is veel te ingewikkeld en veel te beperkend en lastig uit te leggen.
ze moeten gewoon niet moeilijk doen en mijn voorstel pakken:
stel een fit in van 50% belasting (+ODE en inc BTW.) + kale stroom prijs. *
kunnen we gewoon achter de meter blijven aansluiten. (dus geen dubbele meter nodig, wel een digitale/slimme meter)
stroom die je zelf gebruikt is dan 100% van het bedrag, wil je zelf meer zelf gebruiken neem dan een accu.
stroom die je huis verlaat, krijg je gewoon het bedrag(inc BTW) voor wat je betaalt, op dit moment is dat 5ct ex BTW.
en dan komt daar 50% van de belasting nog boven op, en krijg je +/-12ct per kWh er voor.
maar dan ook niet moeilijk doen over iemand die 10.000kWh produceert en maar 5.000kWh nodig heeft.
Nederland moet wel groen gaan worden, dus die mensen hebben we hard nodig. (weg met kolenfooi. gvd.)
met 12ct per kWh kunnen we hier goed een tvt maken, en geen last meer van die domme kolenfooi.
kunnen we eindelijk het zaakje professioneel maken, in plaats van dit amateuristische gerommel in de marge.
hehe, hier heb ik geen 7 kantjes gerommel text voor nodig, pfff is het nu zo moeilijk.
in die hele zelfde shit kunnen we meteen windmolens mee nemen.
(dit geheel is ruimschoots te betalen voor de staat door de vrijstelling van kolenbelasting voor elektra productie af te schaffen. maken ze nog winst ook.)
*) het getal van 50% is een voorbeeld, mag ook 30 of 70% zijn.
maar de ODE moet wel naar de PV bezitter, laten we daar duidelijk over zijn!
[ Voor 9% gewijzigd door Rctworld op 15-02-2017 13:34 ]
Zoals ik het lees is het niet 7 jaar vast, maar wordt 7 jaar vooruit bepaald wat elk jaar de premie gaat zijn.WoudseHoeve schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:25:
[...]
uhhh wat jij voorstelt staat in het verhaal. Alleen die 50% wordt gestuurd op TVT van 5 tot 7 jaar. voor 7 jaar vast vanaf start productie installatie.
En daar staat wat juridisch gel*l omheen
in mijn voorstel staat een heel groot verschil.WoudseHoeve schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:25:
[...]
uhhh wat jij voorstelt staat in het verhaal. Alleen die 50% wordt gestuurd op TVT van 5 tot 7 jaar. voor 7 jaar vast vanaf start productie installatie.
En daar staat wat juridisch gel*l omheen
Verwijderd
Is het niet handiger dat stukje te automatiseren en de vrijkomende capaciteit beter in te zetten?migjes schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:49:
[...]
logging heb je in kleuren en geuren.
ik zelf log de omvormer niet, dat doe ik met een kWh meter in de meter kast.
per dag komt daar een stand uit en die wordt geheel geautomatiseerd in een spreatsheet gezet *.
*) geheel geautomatiseerd betekend: ik heb de vrouw uit gelegd hoe ze het moet af lezen en zij vult de standen in.
voordeel hier van is dat zij het project ook erg leuk vind, en elke keer zeurt om meer Wp.
geeft een zeer goede WAF.
Ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt.migjes schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:50:
[...]
in mijn voorstel staat een heel groot verschil.
ik schaf meteen kolenfooi af, hun draaien om die hete aardappel heen en verkappen salderen gewoon.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Zeg ik .....
[ Voor 76% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2017 15:42 . Reden: In dit geval is het wat overbodig om een hele quote mee te nemen. Pro-tip: je kunt ook mensen taggen met @username ]
Je zult dan in elk geval voor 1 jaar je forfaitaire btw bedrag moeten betalen. Want voor het jaar dat je wilt terugvragen moet je over je opbrengst dan ook btw afdragen.Gaitman schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:11:
Ik zit er over te denken om zonnepanelen erbij te gaan plaatsen?
U zegt de ontheffing schriftelijk op. In dat geval kunt u pas na 5 jaar een nieuwe ontheffing aanvragen.
[ Voor 17% gewijzigd door mddd op 15-02-2017 16:26 ]
Ik heb nu 15 panelen liggen met 3825 Wp. En ik wil er waarschijnlijk 4 tot 6 bijplaatsen op het schuurtje. Maar ik heb dan waarschijnlijk ook een extra omvormer nodig. Dit omdat mijn hoofdzekering 25A is en de eindzekering 16A (16x230= maximaal 3620W)mddd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:23:
[...]
Hoeveel heb je nu ongeveer liggen en hoeveel wil je bijplaatsen? Als het relatief weinig is ten opzichte van wat je nu hebt, kun je misschien beter de btw voor eigen rekening nemen.
Aha. Voor enkel de panelen zou je kunnen denken ik laat het erbij. In het jaar dat je btw aftrekt moet je immers ook 80 euro btw forfait betalen. Dus stel dat je voor 1000 euro panelen koopt dan mag je 170 euro terugvragen, maar je moet 80 betalen. Dus dan win je 90 euro in ruil voor 5 jaar administratiewerkGaitman schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:52:
Ik heb nu 15 panelen liggen met 3825 Wp. En ik wil er waarschijnlijk 4 tot 6 bijplaatsen op het schuurtje. Maar ik heb dan waarschijnlijk ook een extra omvormer nodig. Dit omdat mijn hoofdzekering 25A is en de eindzekering 16A (16x230= maximaal 3620W)
T blijft niet te geloven..WoudseHoeve schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:40:
Voorstel NVDE voor saldering 2.0
Niks over btw, transport verliezen, SDE, veel plichten geen (duidelijke) rechten.
http://www.nvde.nl/wp-con...rstel-salderen-201702.pdf
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Je schrijft dat hij dan voor het jaar waarin hij btw aftrekt 80 euro btw forfait moet betalen, hoeft dat over die andere jaren dan niet?mddd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:59:
[...]
Aha. Voor enkel de panelen zou je kunnen denken ik laat het erbij. In het jaar dat je btw aftrekt moet je immers ook 80 euro btw forfait betalen. Dus stel dat je voor 1000 euro panelen koopt dan mag je 170 euro terugvragen, maar je moet 80 betalen. Dus dan win je 90 euro in ruil voor 5 jaar administratiewerk
Met een omvormer erbij is het net weer anders natuurlijk, wellicht is je btw voordeel dan toch de moeite van de administratie waard. Hangt allemaal natuurlijk erg af van hoeveel gedoe je btw-indienen vindt (valt wel mee vind ik zelf).
Als je daarvoor kiest, je kunt in elk geval aanvragen om jaarlijks aangifte te doen, niet per kwartaal. Dat scheelt al.
De transport verliezen worden door de netbeheerder betaald, die kopen extra kwh's in om de verliezen te compenseren. Deze kosten worden in de net tarieven via een in de wet vast gelegde formule berekend zie :Andre1973 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:23:
[...]
T blijft net te geloven..
T leeuwendel van alle opgewekte zonne energie word direct bij de buren opgebruik.
Daarvoor hoeft de energie leverancier heel weinig te doen, heeft geen verliezen van transport en transformeren. laat m daarvoor een accu in een wijk plaatsen waar nodig. maar dat zal zelden noodzakelijk zijn. en eventueel wat extra per aansluiting voor rekenen.
In principe wel, echter tegelijk met de aanvraag vraag je een vrijstelling/ontheffing.ArwinV schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:57:
[...]
Je schrijft dat hij dan voor het jaar waarin hij btw aftrekt 80 euro btw forfait moet betalen, hoeft dat over die andere jaren dan niet?
In mijn beleving zou het er dan op neer komen dat hij elk jaar dat hij aangifte moet doen sowieso dat forfait moet betalen...
Volgens https://www.belastingdien.../ontheffing_zelf_opzeggen inderdaad 5 jaar wachten.ArwinV schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 20:40:
Ja, dat begrijp ik. Maar het gaat er nu om dat hij de eerder verleende ontheffing weer ongedaan moet laten maken en daarna moet je volgens mij vijf jaar wachten voordat je weer ontheffing kan krijgen. Als je die vijf jaren dan het forfait moet blijven betalen ben je dus minstens vierhonderd euro verder (en omdat het een uitbreiding betreft zal het forfait voor de overige jaren waarschijnlijk ook nog wel hoger worden).
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq