Je kunt wel bij de belastingdienst aanvragen of je per jaar in plaats van per kwartaal aangifte mag doen, dat scheelt al een hoop
Handige tip uit een ander topic. Zijn "let op" over ieder jaar forfaitair moeten betrachten snap ik nog niet helemaal. Bedoelt hij elk jaar waarin je uitbreid, of elk jaar dat je panelen hebt? Ik verwacht het eerste.Gaitman schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:11:
Ik zit er over te denken om zonnepanelen erbij te gaan plaatsen? Maar moet ik de ontheffing bij de belastingdienst dan weer ongedaan laten maken? Verder als ik het ongedaan laat maken dan kan ik de komende jaren geen ontheffing aanvragen.
Heeft hier toevallig iemand ervaring mee?
Zubadan schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 20:05:
Als je een ontheffing hebt voor het doen van aangiften omzetbelasting, maar de Btw terug wil vragen voor een uitbreiding, moet dit formeel door het Btw-nummer te laten heropenen, en dan een nieuwe aangifte te doen.
Maar het kan ook makkelijker: ik heb al 2 keer Btw teruggekregen op een uitbreiding door gewoon een brief te schrijven aan het lokale belastingkantoor. Let er wel op dat je ieder jaar het forfait moet betalen. Zie hieronder mijn brief:
Belastingdienst kantoor ...
Postbus ...
Postcode, Adres
Betreft: Aanschaf nieuwe zonnepanelen
Geachte heer, mevrouw,
Op ... heeft u mij (btw-nummer ...) een brief gestuurd met kenmerk ... waarin u schrijft dat u besloten heeft om mij met ingang van ... geen aangiften omzetbelasting meer uit te reiken.
Ik heb nieuwe zonnepanelen aangeschaft waarvan ik de omzetbelasting graag wil terugvragen. De aanschafkosten hiervan bedroegen € ... (inclusief omzetbelasting). De omzetbelasting betreft een bedrag van € ...
Tezamen met de eerder aangeschafte zonnepanelen bestaat mijn installatie nu uit ... zonnepanelen maal ... Wp = ... Wp. Voor zover ik begrijp is hierover een forfaitair bedrag aan omzetbelasting verschuldigd van € ...
Gelet op het voorgaande verzoek ik u om mij een teruggaaf omzetbelasting te verlenen van € ... - € ... (forfait) = € ... Mijn rekeningnummer is ...
Mocht u vragen hebben dan kunt u mij bereiken op telefoonnummer ...
Met vriendelijke groet,
[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 15-02-2017 22:01 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ik heb de belastingdienst een brief geschreven met dat ik voornemens was om de betaalde btw van mijn uitbreidingskosten te willen vorderen. Hierbij heb ik het btw aangifte formulier ingevuld en verstuurd.Gaitman schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 16:11:
Ik zit er over te denken om zonnepanelen erbij te gaan plaatsen? Maar moet ik de ontheffing bij de belastingdienst dan weer ongedaan laten maken? Verder als ik het ongedaan laat maken dan kan ik de komende jaren geen ontheffing aanvragen.
Heeft hier toevallig iemand ervaring mee?
Werd keurig opgelost én ik bleef gebruik maken van de KOR.
Was heel simpel en snel geregeld met een brief.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Nee. Dat is nu juist de kleine ondernemers regeling. Als je minder dan 1300(ofzo) btw moet afdragen, dan mag je die houden. Meevaller.ArwinV schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:57:
Je schrijft dat hij dan voor het jaar waarin hij btw aftrekt 80 euro btw forfait moet betalen, hoeft dat over die andere jaren dan niet?
In mijn beleving zou het er dan op neer komen dat hij elk jaar dat hij aangifte moet doen sowieso dat forfait moet betalen...
Maar je kunt niet EN die verschuldigde btw over je inkomsten houden, EN ook nog eens gemaakte btw kosten voor je nieuwe panelen aftrekken. Als je de kosten wilt aftrekken dan moet je de verdiende btw (die 80 euro) daarmee verrekenen.
Incorrect. De ontheffing vraag je aan om geen aangifte te hoeven doen. De forfaitaire btw mag je sowieso houden voor elk jaar dat je alleen inkomsten hebt. Wanneer je ook investeert DAN moet je verrekenen.habbekrats schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 18:45:
In principe wel, echter tegelijk met de aanvraag vraag je een vrijstelling/ontheffing.
Onderstaand staat wat je moet (laten) doen
https://www.zonnepanelen.net/btw-zonnepanelen-stappen/
Wat crazyharrie zegt is helemaal mooi inderdaad. Eenmalig aangeven wat de situatie is zonder meteen weer altijd aangifte te moeten doen. Dat lijkt me een soort coulance van de Belastingdienst maar uiteindelijk zijn die best redelijk hoor. Het is hen ook duidelijk dat het enkel moeite scheelt - geen geld want dat hoefde je toch al niet te betalen zoals ik al uitlegde.
Voor alle duidelijkheid : de KOR is NIET hetzelfde als geen aangifte hoeven doen. De KOR houdt in dat je dat stukje btw niet hoeft af te dragen. Aangifte doen of niet is niet een gevolg van KOR gebruiken. (Hoewel natuurlijk als je de KOR niet gebruikt je meestal dus meer omzet hebt en dan moet je dus sowieso aangifte doen).
[ Voor 44% gewijzigd door mddd op 15-02-2017 22:25 ]
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Leuk speelgoed:
https://www.facebook.com/.../videos/1872401539707717/
http://www.solar-systemen.nl/smartflower
https://www.facebook.com/.../videos/1872401539707717/
http://www.solar-systemen.nl/smartflower
[ Voor 21% gewijzigd door Noord27 op 15-02-2017 23:50 ]
Ja, een leuke gadget. Door zijn enorme prijs is de terugverdientijd wel heel lang. Bij ons in de buurt is 2 jaar terug ook eentje geplaatst, maar die staat vaker stil dan dat ie de zon volgt. Ook al heel vaak busjes met technici bij gezien, maar ze krijgen m niet goed lijkt het wel.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
vraagje, wat is aan te raden kwa afstand tussen de panelen en de dakgoot?
Dit om te voorkomen dat bij harde regenval het water over de goot gaat?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Alleen het water wat op de onderste panelen valt zal van die panelen aflopen. Van de panelen erboven gaat gewoon er onderdoor.Speedfightserv schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:50:
vraagje, wat is aan te raden kwa afstand tussen de panelen en de dakgoot?
Ik heb het wel eens bekeken (ik zat ook dicht bij de dakgoot) maar zelfs bij zeer harde regen valt het water nog bijna verticaal naar beneden. Zolang het paneel maar boven de pannen blijft lijkt het me geen probleem.
Allen met zware wind kan het wat verwaaien maar dat doet het water van de pannen ook al.
Water van panelen op zuid hebben bij de overheersende wind alleen maar voordeel, het water wordt dan naar de dakgoot toe geblazen....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
verschil is heel simpel.mddd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 14:18:
[...]
Ik snap ook niet zo goed wat je bedoelt.
Ja, het document is overduidelijk vanuit de producenten gedacht en legt vooral geen enkele onzekerheid bij hen neer. Dat is duidelijk. Maar uiteindelijk komt het volgens mij op hetzelfde neer als wat jij zegt.
Wat bedoel je met de kolenfooi die bij hen wel en bij jouw voorstel niet zou bestaan? Zowel bij hen als bij jou krijg je toch gewoon marktwaarde (zeg maar 5 cent) verhoogd met een bepaald bedrag.
Voor zover ik het zie is de discussie enkel over hoe de hoogte van dat bedrag wordt vastgesteld. Ik vind het ook wat vreemd dat dit puur gestuurd zou moeten worden op de rekenkundige gemiddelde terugverdientijd. maar goed als je dat even naast je neerlegt, uiteindelijk maakt dat netto niet uit.
Kun je (bijvoorbeeld met een rekenvoorbeeldje) aangeven waar het verschil in zit?
hun voorstel:
je krijgt korting op de energie belasting, maar om korting te krijgen moet je wel gelijk aantal kWh gebruiken.
(ze borduren door op salderen met kolenfooi)
mijn voorstel:
je krijgt het geld gewoon uitbetaald of je het nu gebruikt of niet.
simpel weg een fit zoals in Duitsland. (met een klein verschil dat we achter de meter mogen aansluiten, niet apart gemeterd)
(salderen weg en kolenfooi weg)
buiten dat dit gewoon veel simpeler te verrekenen en uitleggen is krijg je ook nog:
over productie door b.v. boeren schuren zijn in eens goed mogelijk.
de boer(of hobby boer) is volgens mij de beste PV bezitter, veel zaken van PV lijken erg veel op wat een boer al normaal doet en voor hun een leuke kleine extra inkomsten.
maar ook scholen, en andere grote gebouw bezitters kunnen gewoon ongeacht hun gebruik iets bij verdienen.
of te wel, PV kan dan als commerciëlen activiteit gedaan worden, niet het amateuristische wat we nu eigenlijk doen.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 16-02-2017 09:18 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het grote probleem van saldering en teruglevering en tarieven zit voor mij in hoe de heffing van energiebelasting is vormgegeven.
De huidige ingewikkelde vorm (nl heffen per kWh maar daarna een vaste korting op die heffing, maar je krijgt die heffing ook betaald als je niks gebruikt) naar gewoon een heffing per kWh boven een bepaald (saldo?) gebruik is makkelijker en overzichtelijker.
Uitgangspunten zijn volgens mij:
- Zo veel mogelijk 'groene' energie / eigen opwek
- Extra heffing bij particuliere 'groot' verbruikers
Mijn voorstel zou zijn:
Je koopt stroom tegen een bepaalde prijs namelijk: prijsleverancier + BTW
Teruglevering gaat tegen dezelfde prijs: prijsleverancier + BTW
Neem je per saldo af van het net en dat saldo is groter dan een X-aantal kWh (stel 2500kWh) dan krijg je een extra heffing per kWh over dat extra gedeelte.
Lever je per saldo terug aan het net dan krijg je voor die extra geleverde kWh een nader te bepalen factor van de gemiddelde marktprijs over het voorgaand jaar + BTW. (bijvoorbeeld factor wordt 0,75)
Hierdoor zal gemiddeld genomen voor de meeste mensen gestreefd worden naar een opwek rond het totale eigen jaargebruik.
Heb je geen discussie over slimme meters en/of ferraris meter nodig, de mensen met 'teveel' gebruik betalen een heffing en krijgen een prikkel om minder te gebruiken danwel panelen op het dak te leggen. De mensen die 'teveel' willen opwekken krijgen een kleinere prikkel om 'teveel' op te wekken, maar krijgen per saldo nog wel wat geld voor het overschot. Factuur van de energieleverancier wordt ook makkelijker nl:
- Geleverd door energiemaatschappij 5000 kWh
- Teruggeleverd 2000 kWh
- Saldo te betalen 3000 kWh a prijs X + BTW
- Energiebelasting (3000 -/- 2500) * Y
Totaal te betalen xxxxx
Factuur voor iemand die per saldo terug levert:
- Geleverd door energiemaatschappij 2000 kWh
- Teruggeleverd 3000 kWh
- Saldo te ontvangen 1000 kWh a marktprijs* 75% * X + BTW
- Energiebelasting 0
Nadeel t.o.v. de huidige regeling voor degenen die nu 'nul' op de meter hebben is dat ze de energiebelasting niet meer uitbetaald krijgen.
Ik heb geen oordeel over wat 'teveel' is, dat is iets wat de politiek (=de maatschappi
) mag besluiten.
De huidige ingewikkelde vorm (nl heffen per kWh maar daarna een vaste korting op die heffing, maar je krijgt die heffing ook betaald als je niks gebruikt) naar gewoon een heffing per kWh boven een bepaald (saldo?) gebruik is makkelijker en overzichtelijker.
Uitgangspunten zijn volgens mij:
- Zo veel mogelijk 'groene' energie / eigen opwek
- Extra heffing bij particuliere 'groot' verbruikers
Mijn voorstel zou zijn:
Je koopt stroom tegen een bepaalde prijs namelijk: prijsleverancier + BTW
Teruglevering gaat tegen dezelfde prijs: prijsleverancier + BTW
Neem je per saldo af van het net en dat saldo is groter dan een X-aantal kWh (stel 2500kWh) dan krijg je een extra heffing per kWh over dat extra gedeelte.
Lever je per saldo terug aan het net dan krijg je voor die extra geleverde kWh een nader te bepalen factor van de gemiddelde marktprijs over het voorgaand jaar + BTW. (bijvoorbeeld factor wordt 0,75)
Hierdoor zal gemiddeld genomen voor de meeste mensen gestreefd worden naar een opwek rond het totale eigen jaargebruik.
Heb je geen discussie over slimme meters en/of ferraris meter nodig, de mensen met 'teveel' gebruik betalen een heffing en krijgen een prikkel om minder te gebruiken danwel panelen op het dak te leggen. De mensen die 'teveel' willen opwekken krijgen een kleinere prikkel om 'teveel' op te wekken, maar krijgen per saldo nog wel wat geld voor het overschot. Factuur van de energieleverancier wordt ook makkelijker nl:
- Geleverd door energiemaatschappij 5000 kWh
- Teruggeleverd 2000 kWh
- Saldo te betalen 3000 kWh a prijs X + BTW
- Energiebelasting (3000 -/- 2500) * Y
Totaal te betalen xxxxx
Factuur voor iemand die per saldo terug levert:
- Geleverd door energiemaatschappij 2000 kWh
- Teruggeleverd 3000 kWh
- Saldo te ontvangen 1000 kWh a marktprijs* 75% * X + BTW
- Energiebelasting 0
Nadeel t.o.v. de huidige regeling voor degenen die nu 'nul' op de meter hebben is dat ze de energiebelasting niet meer uitbetaald krijgen.
Ik heb geen oordeel over wat 'teveel' is, dat is iets wat de politiek (=de maatschappi
Ik ben gisteren even begonnen met het maken met een legplan. Het valt me tegen hoe weinig panelen ik kwijt kan op mijn dak. Ik had mijn oog laten vallen op een set met 18 panelen, maar die gaan niet passen. Ik kan nu 13 panelen kwijt:
Het rechter deel is gescheiden van het hoofd dak met een opstand van 40cm. De rondjes zijn afvoer/cv/beluchting etc.
Ik ga nu op zoek naar een set met 13 panelen. Mogelijk met 2 trackers zodat ik nog een paneel op het rechterdak bij plaats (samen met de achterste panelen van linkerdak)
Of heeft er iemand een ander idee waardoor ik meer panelen/Wp kwijt kan?

Ik ga nu op zoek naar een set met 13 panelen. Mogelijk met 2 trackers zodat ik nog een paneel op het rechterdak bij plaats (samen met de achterste panelen van linkerdak)
ik snap je verhaal, allen de werkelijkheid is nu wel heel ver weg van wat je schrijft.BB-One schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:56:
Het grote probleem van saldering en teruglevering en tarieven zit voor mij in hoe de heffing van energiebelasting is vormgegeven.
zie eerst:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
wij particulieren gebruiken over het algemeen niet meer als 10.000kWh per jaar.
en betalen daar dus € 0,1013 ex BTW aan belasting over.
of te wel de hoofd prijs.
gebruik je meer als 10.000kWh betaal je daar over maar een € 0,04901 belasting ex BTW.
ben je een echt grote slurper dan betaal je zelfs maar € 0,00053 belasting (ook ex BTW maar dat doet nu niet veel meer.

door dit hele verhaal is jouw voorstel gewoon weg niet te betalen.
jij levert in het blok tot 10.000kWh met veel belasting, maar de grote slurper betaalt er geen bal voor, dus dan heeft zelfs de regering er geen geld voor.
hoe je het ook draait of keert, iemand moet de rekening wel betalen helaas.
als je het goed leest, dan zie je ook dat er een belasting is voor kolen.
alleen is er dan ook nog dit verhaal:
https://www.belastingdien...elling_van_kolenbelasting
tja, dat maakt met kolen wel heel erg goedkoop stroom maken, dit verlaagt de werkelijke prijs van de kWh zonder belasting met gemak een 1-2ct.
op die manier kun je dus nooit concurreren met kolenstroom.
(we subsidiëren maar noemen het niet subsidiëren kolen stroom dus meer als wint of pv

in dit soort maffe werelden die we gecreeert hebben worden we dus nooit maar dan ook echt nooit een keer groener. (ik geloof dat we de 20% nooit gaan halen)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
13 panelen op een TL omvormer met 1 mpp geeft je een perfecte Vmpp en een hoge opbrengst.CodeIT schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:05:
Ik ben gisteren even begonnen met het maken met een legplan. Het valt me tegen hoe weinig panelen ik kwijt kan op mijn dak. Ik had mijn oog laten vallen op een set met 18 panelen, maar die gaan niet passen. Ik kan nu 13 panelen kwijt:[afbeelding]Het rechter deel is gescheiden van het hoofd dak met een opstand van 40cm. De rondjes zijn afvoer/cv/beluchting etc.
(met 2 mpp's heb je minder panelen per mpp en dat kost je al snel een 2% rendement.)
desnoods scoor je 300 of 320Wp panelen, en als je dan genoeg hebt moet je er voor gaan.
andere optie voor als je meer wil.
leg de panelen oost-west.
je kunt nu de panelen tegen elkaar leggen en dus bijna 2x meer Wp op je dak leggen.
per paneel levert dat wel maar een +/- 80% op in plaats van 100%
dus een duurdere optie, maar wel meer kWh opbrengst per jaar.
dus die kun je nog eens proberen in te tekenen.
(gebruik voor oost-west goedkope poly panelen van +/-270Wp.
en de omvormer kan nu ook iets minder krachting zijn als aantal Wp.
dit maakt oost west niet al te gek veel duurder)
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 16-02-2017 10:30 ]
Je kan er wel meer kwijt, maar dan moet je een soort schans maken waarbij de panelen niet in elkaars schaduw staan, of in een veel lagere hoek zetten. Al zou je plat leggen, dan nog brengen 18 panelen meer op dan 13.CodeIT schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:05:
Ik ben gisteren even begonnen met het maken met een legplan. Het valt me tegen hoe weinig panelen ik kwijt kan op mijn dak. Ik had mijn oog laten vallen op een set met 18 panelen, maar die gaan niet passen. Ik kan nu 13 panelen kwijt:[afbeelding]Het rechter deel is gescheiden van het hoofd dak met een opstand van 40cm. De rondjes zijn afvoer/cv/beluchting etc.
Op mijn schuur heb ik ook een schans gemaakt, die bijna plat ligt. Mede doordat het huis op zuid in de namiddag in de weg zit, is een bijna platte schans voor mij beter dan minder panelen op een ideale hoek, want dan zou ik ze bijna op het huis moeten richten, terwijl ze plat de ochtendzon nog meepakken.
[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 16-02-2017 10:37 ]
Bedankt voor je antwoord. Ik zal nog eens een tekening maken met oost/west en er een prijsbereking op los laten.migjes schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:27:
[...]
13 panelen op een TL omvormer met 1 mpp geeft je een perfecte Vmpp en een hoge opbrengst.
(met 2 mpp's heb je minder panelen per mpp en dat kost je al snel een 2% rendement.)
desnoods scoor je 300 of 320Wp panelen, en als je dan genoeg hebt moet je er voor gaan.
andere optie voor als je meer wil.
leg de panelen oost-west.
je kunt nu de panelen tegen elkaar leggen en dus bijna 2x meer Wp op je dak leggen.
per paneel levert dat wel maar een +/- 80% op in plaats van 100%
dus een duurdere optie, maar wel meer kWh opbrengst per jaar.
dus die kun je nog eens proberen in te tekenen.
(gebruik voor oost-west goedkope poly panelen van +/-270Wp.
en de omvormer kan nu ook iets minder krachting zijn als aantal Wp.
dit maakt oost west niet al te gek veel duurder)
Ik zit een beetje te zoeken naar betaalbare 3600W omvormer, met 1 tracker. De meeste goedkopere hebben er altijd 2). Of is bij 13*270Wp een 3000W omvormer ook al afdoende?
Heb je de schans zelf gefabriceerd met alu hoekprofielen? Vind het op zich een aardig idee. Ik ben namelijk voor die 18 (twee jaar oude) 250Wp panelen ongeveer evenveel kwijt als 13 nieuwe 270Wp's.Fairy schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:36:
[...]
Je kan er wel meer kwijt, maar dan moet je een soort schans maken waarbij de panelen niet in elkaars schaduw staan, of in een veel lagere hoek zetten. Al zou je plat leggen, dan nog brengen 18 panelen meer op dan 13.
Op mijn schuur heb ik ook een schans gemaakt, die bijna plat ligt. Mede doordat het huis op zuid in de namiddag in de weg zit, is een bijna platte schans voor mij beter dan minder panelen op een ideale hoek, want dan zou ik ze bijna op het huis moeten richten, terwijl ze plat de ochtendzon nog meepakken.
probeer oost-west al is het maar voor de lol.CodeIT schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:52:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Ik zal nog eens een tekening maken met oost/west en er een prijsbereking op los laten.
Ik zit een beetje te zoeken naar betaalbare 3600W omvormer, met 1 tracker. De meeste goedkopere hebben er altijd 2). Of is bij 13*270Wp een 3000W omvormer ook al afdoende?
[...]
Heb je de schans zelf gefabriceerd met alu hoekprofielen? Vind het op zich een aardig idee. Ik ben namelijk voor die 18 (twee jaar oude) 250Wp panelen ongeveer evenveel kwijt als 13 nieuwe 270Wp's.
de schans van fairy is ook leuk, hou alle optie open zeg ik altijd.
13x270Wp, dat gaat al erg leuk op een 3000W omvormer, maar er zijn voor die prijs ook omvormers te krijgen van 3300W en dat is iets leuker zonder extra kosten.
(meeste omvormers met 2 mpp's kunnen de 2 mpp's ook samen koppelen tot 1 grote mpp b.v. (mpp in tandum mode))
(maar probeer de andere opties eerst zou ik zeggen.
meer inzicht is betere beslissing.)
edit:
oeps, schrijf ik per ongeluk faily in plaats van fairy.
mea culpa.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 16-02-2017 11:02 ]
Verwijderd
Zoals fairy ook ongeveer voorstelt. Linkerdak vervang je de losse schansen met de 6 panelen links bovenin door 2 maal een quattro schans en eenmaal een triple voor de twee aan de rechterkant, kun je er al 3 meer kwijt. Vervang de 2 losse schansen op het rechterdak door een enkele quattro en je kunt de gewenste 18 panelen totaal kwijt. Met een beetje puzzelen en wat handige zelfbouw tussen de schansen in zou je er wellicht zelfs nog 2 meer kwijt kunnen maar dat zou ik even moeten doorrekenen, 40cm dakrand is best hoog tussen de daken in. Zit er ook niveauverschil tussen de dakvlakken?CodeIT schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:05:
Voordeel van 1 grote constructie is verhoudingsgewijs de mindere totale hoeveelheid ballast, nadeel is dat je (vaak) niet op 15 graden maar op 10 graden moet plaatsen om niet te hoog uit te komen. Ook zal een grotere constructie wat meer wind vangen (maar ook veel beter de krachten verdelen) maar ook daar zijn prima oplossingen voor. Imho vind ik losse rijen schansen altijd een beetje zonde vanwege de tussenruimte maar die mening verkondig ik al best vaak, ik ben absoluut fan van grotere schansen om dakruimte zo efficiënt mogelijk te benutten en het ziet er (wederom imho) vaak ook mooier uit.
Wat ik alleen nog mis is de oriëntatie of ik lees niet goed (of alles).
En de hoogte van het dak ivm de windberekening, ik kan er niet zomaar vanuit gaan dat het maar 1 verdieping hoog is.
even een voorbeeld:
de ABB/Power ONE PVI-3.0-OUTD-S
zie specs:
http://www.zonnepanelenvolendam.nl/powerone-assortiment.html
heeft 2x mpp van 2000W per stuk.
door een dipswitch en wat bekabeling te veranderen heb je maar 1 mpp van max W omvormer.
ook doet deze omvormer niet stoppen bij 3000W maar gaat gewoon door tot de 3330W(getest bij mij.).
(waar de 3.6 stopt, nog geen idee, dat weet ik pas de komende lente als de panelen weer op vol vermogen gaan. 4000W
pas op met prijzen, voor 110€ ex BTW heb je al een 270Wp paneel, gewoon nieuw.CodeIT schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:52:
Heb je de schans zelf gefabriceerd met alu hoekprofielen? Vind het op zich een aardig idee. Ik ben namelijk voor die 18 (twee jaar oude) 250Wp panelen ongeveer evenveel kwijt als 13 nieuwe 270Wp's.
[ Voor 36% gewijzigd door migjes op 16-02-2017 11:19 ]
Ik heb in principe een platdakset zelf tot een schans gemaakt, maar in mijn geval kan dat probleemloos omdat mijn schuur iets van 2.5m hoog is en qua wind zit ik vrij gunstig tussen 2 rijen woningen in.CodeIT schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:52:
[...]
Zoals ik het gedaan heb moet je het absoluut niet doen op een dak van 4+ meter hoog met vrije wind van alle kanten.
Ik heb de aluminium frames op tegels gemonteerd en per rij een tegel erbij, zodat je een gelijkmatige schans krijgt. Hierop liggen de panelen die met midden- en eindklemmen op de aluminium profielen zijn bevestigd.
Indien je een hoger dak hebt, zul je meer ballast nodig hebben dan ik er onder heb liggen en liefst ook vaste montage op het dak. Bij mij is dat niet mogelijk omdat ik een EPDM dak heb en een houten schuur, dus qua gewicht wil ik het niet overdrijven.
Nogmaals, zorg dat het spul goed vast zit. anders krijg je dit:

In het ernstigste geval krijgt iemand zo'n plaat op de kop en ben je of dodelijk, of levenslang gehandicapt en ben jij aansprakelijk.
Ik ben overigens ook erg benieuwd bij de eerstvolgende echte storm in Nederland hoeveel van die setjes van huizen en schuren afwaaien, want volgens mij ligt er in NL veel spul op daken wat amper vastzit.

Leuk zo'n grote kaasschaaf, maar als de wind er onder slaat zijn de krachten enorm, maar dan ook echt enorm, want het open oppervlak aan de achterkant is zeer groot. Bij bovenstaande schans had dit ook absoluut dicht moeten zijn en was het (mits voldoende ballast er onder) niet gebeurd, maar zo te zien dat er geen ballast onder, of zat deze niet permanent vastgemonteerd. Sterker nog, de middelste dragers lijken er alleen als steun te zitten, die zitten niet eens aan het onderliggende frame vast. Een recept voor disaster op zo'n dak met vrije wind van alle kanten.
Bijna alle stormschades aan zonnepanelen zijn platdakinstallaties.....
[ Voor 29% gewijzigd door Fairy op 16-02-2017 11:52 ]
Ik zal deze optie ook even intekenen. Ik zag al wel dat de constructie hier wel een stuk duurder van word, maar een goede om mee te nemen in de vergelijking.Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:05:
[...]
Zoals fairy ook ongeveer voorstelt. Linkerdak vervang je de losse schansen met de 6 panelen links bovenin door 2 maal een quattro schans en eenmaal een triple voor de twee aan de rechterkant, kun je er al 3 meer kwijt. Vervang de 2 losse schansen op het rechterdak door een enkele quattro en je kunt de gewenste 18 panelen totaal kwijt. Met een beetje puzzelen en wat handige zelfbouw tussen de schansen in zou je er wellicht zelfs nog 2 meer kwijt kunnen maar dat zou ik even moeten doorrekenen, 40cm dakrand is best hoog tussen de daken in. Zit er ook niveauverschil tussen de dakvlakken?
Er zit ongeveer 20 cm niveau verschil tussen rechter en linkerdak.
Zelf een platdakconstructie opbouwen zie ik, mede door de foto's hieronderVoordeel van 1 grote constructie is verhoudingsgewijs de mindere totale hoeveelheid ballast, nadeel is dat je (vaak) niet op 15 graden maar op 10 graden moet plaatsen om niet te hoog uit te komen. Ook zal een grotere constructie wat meer wind vangen (maar ook veel beter de krachten verdelen) maar ook daar zijn prima oplossingen voor. Imho vind ik losse rijen schansen altijd een beetje zonde vanwege de tussenruimte maar die mening verkondig ik al best vaak, ik ben absoluut fan van grotere schansen om dakruimte zo efficiënt mogelijk te benutten en het ziet er (wederom imho) vaak ook mooier uit.
Oriëntatie had ik niet gemeld. Zoals in met schets zijn de panelen naar het zuiden gericht. De hoogte van het dak is ongeveer 5 meter (boven op de tweede verdieping). De wind heeft aardig vrij spel, de huizen van de buren zijn allemaal even hoog en hebben ook een plat dak.Wat ik alleen nog mis is de oriëntatie of ik lees niet goed (of alles).![]()
En de hoogte van het dak ivm de windberekening, ik kan er niet zomaar vanuit gaan dat het maar 1 verdieping hoog is.
Bedankt voor de waarschuwing. Moet er niet aan denken.
[ Voor 3% gewijzigd door CodeIT op 16-02-2017 11:47 ]
Tijdens het browsen van dit topic kom je bijna dagelijks hetzelfde zinnetje tegen: "PV is een virus". Dit heb ik nu zelf ook ondervonden... Als je eenmaal met PV begint is het inderdaad moeilijk om te stoppen.
Vorige maand heb ik de de standaard 2x250wp panelen van m'n nieuwbouwwoning van het dak gesloopt en op de uitbouw gezet. Gezellig naast de buitenunit van de warmtepomp
. Deze zitten in een frame gemaakt van alu hoekprofiel vast aan de wand en uitbouw.

Nadat het dak vrij was kon deze natuurlijk gelijk gevuld worden met wat betere panelen. Het zijn uiteindelijk 12 Trina Solar 295 WP panelen geworden.

En toen bleef het kriebelen... Dus maar een beetje gaan pielen met wat alu profiel om een schans te maken. Bovenop de alu profielen zijn clickfit profielen geplaatst om 2x5 Trina Solar 295 WP panelen vast te zetten.
Deze schans heeft in totaal 12 poten waarvan er 4 met 12 cm RVS schroeven in het betonnen dak van mn schuurtje vastzitten. De overige 8 poten zitten met dezelfde schroeven vast aan balken van 5x10cm onder het dak van m'n veranda. Zie pic hieronder.

Zou dat voldoende zijn? Of moet ik nog horizontale profielen op de poten maken en extra ballast plaatsen? Ik krijg er zelf iig absoluut geen beweging in...
Vorige maand heb ik de de standaard 2x250wp panelen van m'n nieuwbouwwoning van het dak gesloopt en op de uitbouw gezet. Gezellig naast de buitenunit van de warmtepomp

Nadat het dak vrij was kon deze natuurlijk gelijk gevuld worden met wat betere panelen. Het zijn uiteindelijk 12 Trina Solar 295 WP panelen geworden.

En toen bleef het kriebelen... Dus maar een beetje gaan pielen met wat alu profiel om een schans te maken. Bovenop de alu profielen zijn clickfit profielen geplaatst om 2x5 Trina Solar 295 WP panelen vast te zetten.
Deze schans heeft in totaal 12 poten waarvan er 4 met 12 cm RVS schroeven in het betonnen dak van mn schuurtje vastzitten. De overige 8 poten zitten met dezelfde schroeven vast aan balken van 5x10cm onder het dak van m'n veranda. Zie pic hieronder.

Zou dat voldoende zijn? Of moet ik nog horizontale profielen op de poten maken en extra ballast plaatsen? Ik krijg er zelf iig absoluut geen beweging in...
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Ziet er netjes uit, maar wel een windvanger, die krachten zijn enorm en bij een echter storm kunnen ze flinke krachten uitoefenen. Indien mogelijk zou je bij de achterste dragers een scherm kunnen maken zodat de wind na de eerste rij panelen gebroken word... Je hebt nu namelijk een perfecte 'vlieger'.sMoKeFiSh schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:40:
Het dak is zo te zien een houten constructie los van de schuur. Die zit ook niet aan de grond genageld neem ik aan...
[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 16-02-2017 11:51 ]
Wat voor tekenprogramma gebruik je? Zijn er handige programmas die ook de schaduwen berekenen en tekenen (min max over het jaar)?CodeIT schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:36:
Ik zal deze optie ook even intekenen.
Sketchup. Uitstekend gratis tekenprogramma. Kan je het schaduwverloop van de hele dag zien.Dooxed schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:49:
[...]
Wat voor tekenprogramma gebruik je? Zijn er handige programmas die ook de schaduwen berekenen en tekenen (min max over het jaar)?
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
Ik gebruik sketchup voor het tekenen. Ik doe hier nog niets met schaduw mee. Er zijn online tools waarmee je meer (schaduw) berekeningen kan doen. Zoals Sunny Desigm Web: http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/HomeDooxed schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:49:
[...]
Wat voor tekenprogramma gebruik je? Zijn er handige programmas die ook de schaduwen berekenen en tekenen (min max over het jaar)?
Heeft er iemand ervaring met het vastzetten van profielen op een plat EPDM dak? Denk aan een houtdraadbout erdoor en tussen profiel en dakbedekking een carrosserie ring en geheel in shell tixophalte.
Het houten dak zit met een constructie van 15x15 palen met rvs draadeinden aan de betonnen schuur vast. En natuurlijk ook nog met de 5x 15x15 palen in de grond vast (betonpoeren zitten in een gat van 50 breed x 100 diep vol met beton gestort.Fairy schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:48:
[...]
Ziet er netjes uit, maar wel een windvanger, die krachten zijn enorm en bij een echter storm kunnen ze flinke krachten uitoefenen. Indien mogelijk zou je bij de achterste dragers een scherm kunnen maken zodat de wind na de eerste rij panelen gebroken word... Je hebt nu namelijk een perfecte 'vlieger'.
Het dak is zo te zien een houten constructie los van de schuur. Die zit ook niet aan de grond genageld neem ik aan...
Ik kan de zijkanten eventueel wel dichtmaken met dakbeschot ofzo. Ziet het er ook nog leuker uit.
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Ik heb zelf ballast gebruikt en restmateriaal EPDM om het dak te beschermen. Geen vaste montage. Vast monteren in EPDM geeft grotere kans op lekkage, maar het kan wel met de juiste middelen. Zelf heb ik mijn EPDM van Houthandel van Gelder in Wezep, die hebben daar wel verstand van, maar ik weet niet waar je woontMeTooPV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:53:
Heeft er iemand ervaring met het vastzetten van profielen op een plat EPDM dak? Denk aan een houtdraadbout erdoor en tussen profiel en dakbedekking een carrosserie ring en geheel in shell tixophalte.
Dat is dus de discussie wat is "veel" of "te veel" aan stroomverbruik, ik heb hier wel een mening over, maar die doet niet terzakemigjes schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:20:
[...]
ik snap je verhaal, allen de werkelijkheid is nu wel heel ver weg van wat je schrijft.![]()
zie eerst:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
wij particulieren gebruiken over het algemeen niet meer als 10.000kWh per jaar.
en betalen daar dus € 0,1013 ex BTW aan belasting over.
of te wel de hoofd prijs.
gebruik je meer als 10.000kWh betaal je daar over maar een € 0,04901 belasting ex BTW.
ben je een echt grote slurper dan betaal je zelfs maar € 0,00053 belasting (ook ex BTW maar dat doet nu niet veel meer.)

De hele discussie salderen of niet salderen komt voor de particulier voort uit de vraag: "mag ik op mijn opgewekte energie ook de energieheffing verrekenen?"
Op het moment dat de particulieren massaal over gaan op zonnepanelen verandert die markt. Op het moment dat het zonnetje schijnt moet de energieleverancier de stroom afnemen tegen hun eigen verkoopprijs, wie zullen dat op hun beurt moeten afnemen? Dat zijn de grootverbruikers, die doen dat tegen de marktprijs op dat moment (die is laag), dus de energieleveranciers zullen ofwel hun verlies moeten nemen op dat moment of zorgen dat de grootverbruikers een hogere prijs gaan betalen.
De andere optie zou voor hun namelijk zijn om een hogere standaardprijs aan de particulier te gaan vragen (iemand moet het namelijk gaan betalen). De leverancier die dat doet raakt de klanten die per saldo stroom afnemen kwijt, want te duur. Degene die nul op de meter hebben, zal het niet veel uitmaken (want nul=nul) degene die meer terugleveren dan per saldo afnemen wrijven zich in hun handen, want extra opbrengst.
In een (ideale?) wereld houdt de energieleverancier die een hogere prijs vraagt aan de particulier alleen maar de "overproducerende" particulier over en kan die overproductie niet kwijt tegen normale prijzen aan de grootverbruikers.
En dat is/was niet het doel van de energiebelasting. Dat het wel zo is geworden is mijns inziens een heel ander verhaal. (Men kan namelijk ook de bedrijven (die meer dan 10.000 kWh gebruiken) een subsidie verstrekken, maar dat is niet gebeurd omdat het dan 'verboden staatssteun' zou zijn)door dit hele verhaal is jouw voorstel gewoon weg niet te betalen.
jij levert in het blok tot 10.000kWh met veel belasting, maar de grote slurper betaalt er geen bal voor, dus dan heeft zelfs de regering er geen geld voor.
hoe je het ook draait of keert, iemand moet de rekening wel betalen helaas.
Ook dit valt voor mij ook in een andere categorie. Als je als overheid een milieudoelstelling hebt zul je de kolenstroom moeten belasten/beperken. Oftewel dan zul je een heffing op kolen moeten invoeren, en dat op het niveau van de producent en die belast het heus wel door aan de gebruiker....als je het goed leest, dan zie je ook dat er een belasting is voor kolen.![]()
alleen is er dan ook nog dit verhaal:
https://www.belastingdien...elling_van_kolenbelasting
tja, dat maakt met kolen wel heel erg goedkoop stroom maken, dit verlaagt de werkelijke prijs van de kWh zonder belasting met gemak een 1-2ct.
op die manier kun je dus nooit concurreren met kolenstroom.
(we subsidiëren maar noemen het niet subsidiëren kolen stroom dus meer als wint of pv)
in dit soort maffe werelden die we gecreeert hebben worden we dus nooit maar dan ook echt nooit een keer groener. (ik geloof dat we de 20% nooit gaan halen)
Ik realiseer mij ook dat een dergelijke discussie meerdere kanten heeft en ook een paar fundamentele uitgangspunten moeten aanpassen, Want de vraag of je als land dan nog wel een energiecentrale kan/wil hebben is natuurlijk dan ook een kwestie.
Ik heb mijn panelen vastgezet op een schuin EPDM dak (volgens warm-dak-principe). Daarvoor heb ik stokschoeven van click-fit gebruikt. Daar zaten een soort grote carosserieringen bij met diameter een cm of 7 denk ik zo. Daar is inderdaad tixophalte ondergegaan.MeTooPV schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:53:
Heeft er iemand ervaring met het vastzetten van profielen op een plat EPDM dak? Denk aan een houtdraadbout erdoor en tussen profiel en dakbedekking een carrosserie ring en geheel in shell tixophalte
Maar op een plat dak zou ik zoals hierboven ook gesuggereerd werd voor een ballast-opzet kiezen. Dat brengt geen schade toe aan je dakbedekking waardoor je flexiler blijft. Die RVS stokschroeven zijn ook nog eens behoorlijk aan de prijs (euro of 6 per stuk inclusief de ring).
Regeren is vooruitschuiven
Sinds deze week heb ik ook een SV installatie. En ik ben nog niet zo into alle apps en (monitoring) mogelijkheden.
Ik gebruik sunny portal van SMA (heb een sunny boy 2.5) maar de app is een verschrikking (als hij het doet) is er een alternatieve app die de sma gegevens kan uitlezen?
*natuurlijk kan ik ipv de app gewoon naar de website gaan, maar een app is vaak meer gericht op een telefoon met een scherm van 5" ipv monitor van 24"
Ik gebruik sunny portal van SMA (heb een sunny boy 2.5) maar de app is een verschrikking (als hij het doet) is er een alternatieve app die de sma gegevens kan uitlezen?
*natuurlijk kan ik ipv de app gewoon naar de website gaan, maar een app is vaak meer gericht op een telefoon met een scherm van 5" ipv monitor van 24"
www.casarodriguillo.com
ik ben me nog altijd een beetje aan het orrienteren en kijk ook in dld, ik ken daar enkel de site photovoltaik4all. ik hoor wel eens dat het in dld goedkoper is maar als ik naar panelen kijk vind ik het redelijk duur.
als voorbeeld een trina 275Wp. in dld 237 euro, nld 174 euro.
BENQ lijkt wel weer goedkoper. ook LG is niet zo'n groot verschil.
is het dan juist om te zeggen dat de lichtere panelen beter uit nederland komen en de zware jongens uit duitsland?
als voorbeeld een trina 275Wp. in dld 237 euro, nld 174 euro.
BENQ lijkt wel weer goedkoper. ook LG is niet zo'n groot verschil.
is het dan juist om te zeggen dat de lichtere panelen beter uit nederland komen en de zware jongens uit duitsland?
Onder stokschroeven een epdm ring, extra moer en weer waterdicht. Heel simpel, goedkoop, en je zet het spul goed vast.
Vol op de wind zou ik een net gebruiken zoals die in de ligboxenstallen gebruikt worden.
Dat voorkomt dat wind erin kan vallen, want die krachten zijn enorm.
Vol op de wind zou ik een net gebruiken zoals die in de ligboxenstallen gebruikt worden.
Dat voorkomt dat wind erin kan vallen, want die krachten zijn enorm.
Je kan sbfspot op een raspberry pi installeren en naar pvoutput.orgPinin schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:38:
Sinds deze week heb ik ook een SV installatie. En ik ben nog niet zo into alle apps en (monitoring) mogelijkheden.
Je kunt ook onderstaand even bestuderen, dat staat bij mij al een jaar of 6 als een rots zo stevigsMoKeFiSh schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:40:
Tijdens het browsen van dit topic kom je bijna dagelijks hetzelfde zinnetje tegen: "PV is een virus". Dit heb ik nu zelf ook ondervonden... Als je eenmaal met PV begint is het inderdaad moeilijk om te stoppen.
Vorige maand heb ik de de standaard 2x250wp panelen van m'n nieuwbouwwoning van het dak gesloopt en op de uitbouw gezet. Gezellig naast de buitenunit van de warmtepomp. Deze zitten in een frame gemaakt van alu hoekprofiel vast aan de wand en uitbouw.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
er is nog nooit een storm van wk 10 of 11 over heen gegaan, wel van wk 9
Knip
[ Voor 15% gewijzigd door PClop op 21-02-2017 17:57 ]
mag dat zo dichtbij de rand staan?
ik dacht dat je altijd afstand rand=hoogte installatie aan moest houden
Netjes gedaan zeg! Ik heb nog zat profiel liggen, dus zal wel wat horizontale "bakken" maken waar ik tegels in kan leggen en daarna de achterkant/zijkanten dichtmaken.PClop schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:56:
[...]
Je kunt ook onderstaand even bestuderen, dat staat bij mij al een jaar of 6 als een rots zo stevig
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
wil je vergunnings-vrij plaatsen, dan ja. hoogte installatie = afstand rand.mfmonkey schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:58:
met vergunning mag je zelfs over de rand gaan, tot zover je de vergunning kunt krijgen.
(of zoals PCIop doet burgerlijk ongehoorzaam zijn, proberen en als niemand klaagt hoef je niks te veranderen.)
hmmm, als dat de enige manier is dan hou ik het bij de website.AUijtdehaag schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:41:
[...]
Je kan sbfspot op een raspberry pi installeren en naar pvoutput.org
www.casarodriguillo.com
Ja, is goed gekeurd door de gemeente, in die pdf van de overheid staat het niet goed aangeduid.mfmonkey schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:58:
PV*SOL® premium is een handig 3D programma om schaduw en verdere kabel verliezen te berekenen.CodeIT schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:52:
[...]
Ik gebruik sketchup voor het tekenen. Ik doe hier nog niets met schaduw mee. Er zijn online tools waarmee je meer (schaduw) berekeningen kan doen. Zoals Sunny Desigm Web: http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
gratis 31 dagen trail maar

12 X 285W JA-solar op Solar-edge 3000HD ZW
[quote]migjes schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:03:
[...]
Knip
[...]
Knip
[ Voor 75% gewijzigd door PClop op 21-02-2017 18:00 ]
ok, cool!
dus je hebt nu de meest verweerde en lelijke golfplaten daar neer gehangen?
Nee hoor, het was ook maar een test ( 1 jaar volgehouden, daar na moesten ze weg )mfmonkey schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:33:
ok, cool!
Ze waren wel gemonteerd als zijnde vaste zonwering, je weet wel uitsparing X % van de hoogte van de ramen
maar helaas, de heren ambtenaren zagen enkel dat het zonnepanelen waren.... en da mog nie.
En klopt wel wat je beweerd, als het lelijke golfplaten waren geweest hadden ze gemogen.

Maar m,n beide zonneschansen op het dak stonden geheel volgens de regels, was wel weer aardig.
Mja, ik snap op zich wel dat er wat paal en perk gesteld wordt aan dat soort constructies aan de voorgevel. Zonnepanelen zijn nou niet de mooiste elementen. Dat golfplaatjes ook lelijk zijn is misschien wel waar, maar daar heeft de eigenaar niet het belang dat ze hem van stroom voorzien.
Panelen zijn daarbij behoorlijk spiegelende oppervlaktes. Ik ken de situatie bij jou in de straat niet. Maar zoals ze bijvoorbeeld op de schuur liggen bij sMoKeFiSh, daar zou ik als bewoner van die rij huizen aan de achterkant niet blij van worden. Het is heel netjes aangelegd, maar het blijft een groot glanzend oppervlak waar je op uitkijkt vanuit de bovenverdieping. Eigenlijk vind ik dat er bijzonder veel (lelijks) wel is toegestaan m.b.t. zonnepanelen.
Panelen zijn daarbij behoorlijk spiegelende oppervlaktes. Ik ken de situatie bij jou in de straat niet. Maar zoals ze bijvoorbeeld op de schuur liggen bij sMoKeFiSh, daar zou ik als bewoner van die rij huizen aan de achterkant niet blij van worden. Het is heel netjes aangelegd, maar het blijft een groot glanzend oppervlak waar je op uitkijkt vanuit de bovenverdieping. Eigenlijk vind ik dat er bijzonder veel (lelijks) wel is toegestaan m.b.t. zonnepanelen.
Deurtje erin en je hebt je eigen mancavePClop schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:56:
[...]
Je kunt ook onderstaand even bestuderen, dat staat bij mij al een jaar of 6 als een rots zo stevig
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
Maar dat is toch gek eigenlijk?T-MOB schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:32:
Dat golfplaatjes ook lelijk zijn is misschien wel waar, maar daar heeft de eigenaar niet het belang dat ze hem van stroom voorzien.

Ik weet niet of het typisch Nederlands te noemen is maar het verbaast me nog steeds.PClop schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:44:
maar helaas, de heren ambtenaren zagen enkel dat het zonnepanelen waren.... en da mog nie.
De meest wanstaltige dingen mogen maar zodra er iemand ergens schijnbaar voordeel van dreigt te genieten gaan we elkaar stevig dwarsliggen onder de noemer dat het niet in het straatbeeld oid past.

Of we gaan mierenneuken op de (vierkante) millimeter met bouw of andere voorschriften onder de arm.

Dit vind ik dan weer verschrikkelijk...
inclusief de 'vrolijke' vlinders...

Maar goed, leef en laat leven denk ik dan?
Tja wat is lelijk, het wordt nog veel lelijker als we straks met zen allen meters onder water verdwijnen. Dat dat is nl de zeespiegel stijging als de zuidpool smelt, dat is landijs .... drijft dus niet in zee.T-MOB schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:32:
Mja, ik snap op zich wel dat er wat paal en perk gesteld wordt aan dat soort constructies aan de voorgevel. Zonnepanelen zijn nou niet de mooiste elementen. Dat golfplaatjes ook lelijk zijn is misschien wel waar, maar daar heeft de eigenaar niet het belang dat ze hem van stroom voorzien.
Je kan niet alles hebben.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Hele tijd terug wel eens iets gezien op tv, ook met zonnepanelen meen ik, waarbij deze zo geplaatst waren (per toeval) dat ze als een soort vergrootglas bij iemand de kamer in schenen voor een deel van de dag. Tja hoe ga je dat aanpakken als die buurman 40 meter verderop woont.T-MOB schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:32:
Gelukkig veroorzaak ik geen klachten. Heb een rijtjeswoning (nieuwbouw) met flink wat panelen erop, erachter en ertussen en binnenkort komt er nog een restantje van 880wp bij op de noordkant (ja op noord, heb ze toch liggen
[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 16-02-2017 20:41 ]
De keuze is toch niet of/of. Je kunt prima zonnepalen plaatsen op plekken uit het zicht, en als het in het zicht is op een manier die past bij het gebouw waar ze aanhangen. Op de foto's van PClop zie ik bijvoorbeeld honderden vierkante meters dakoppervlak waar panelen kunnen liggen om het klimaat te sparen zonder dat iemand ze hoeft te zien. Laat staan dat iemand daar last krijgt van reflecties.WoudseHoeve schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:26:
[...]
Tja wat is lelijk, het wordt nog veel lelijker als we straks met zen allen meters onder water verdwijnen. Dat dat is nl de zeespiegel stijging als de zuidpool smelt, dat is landijs .... drijft dus niet in zee.
Je kan niet alles hebben.
Niet iedereen heeft de beschikking over een dak uit het zicht en zal deze toch op het huis moeten plaatsen. Of je het nu mooi vind of niet.T-MOB schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:04:
[...]
De keuze is toch niet of/of. Je kunt prima zonnepalen plaatsen op plekken uit het zicht, en als het in het zicht is op een manier die past bij het gebouw waar ze aanhangen. Op de foto's van PClop zie ik bijvoorbeeld honderden vierkante meters dakoppervlak waar panelen kunnen liggen om het klimaat te sparen zonder dat iemand ze hoeft te zien. Laat staan dat iemand daar last krijgt van reflecties.
Noord. Omdat het kan.Fairy schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:39:
[...]
Hele tijd terug wel eens iets gezien op tv, ook met zonnepanelen meen ik, waarbij deze zo geplaatst waren (per toeval) dat ze als een soort vergrootglas bij iemand de kamer in schenen voor een deel van de dag. Tja hoe ga je dat aanpakken als die buurman 40 meter verderop woont.
Gelukkig veroorzaak ik geen klachten. Heb een rijtjeswoning (nieuwbouw) met flink wat panelen erop, erachter en ertussen en binnenkort komt er nog een restantje van 880wp bij op de noordkant (ja op noord, heb ze toch liggen) dus zit helemaal ongepakt in de solar
Mijn panelen en voordeur liggen op noord. En toch komen die verkopers van energiecontracten regelmatig aan de deur. Nu hoef ik alleen nog maar naar boven te wijzen, want zien doen ze het nog steeds niet.
Er bestaat ook nog een Felix solar app (maar werkt op bluetooth geloof ik)Pinin schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:08:
[...]
hmmm, als dat de enige manier is dan hou ik het bij de website.
Pi, SBFspot, Domoticz, Youless met kWh meter voor verbruik en je kan hele leuke dingen doen met (onder andere) je logging.
Zonwering omlaag bij veel opbrengst van de panelen. Koelkast uit als je veel opbrengst hebt (mocht je dat willen
Ik stuur op basis van de SMA omvormer temperatuur een extern koelfannetje aan, via een zwave tussenstekker.
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2017 21:59 ]
Ik lees dat nergens. Er wordt voorgesteld een feed in tarief vast te stellen van inkoopprijs marktprijs + opslag. Dus ok, het is geen VAST feed in tarief maar wel een universeel tarief.migjes schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:09:
hun voorstel:
je krijgt korting op de energie belasting, maar om korting te krijgen moet je wel gelijk aantal kWh gebruiken.
(ze borduren door op salderen met kolenfooi)
Er staat nergens dat het bedrag gecapped wordt aan de hand van je eigen verbruik. Ik lees ergens "premie of verrekend met energiebelasting" maar dat zegt niks. Op dit moment wordt je energiebelasting ook al verrekend met de vrije voet en kun je dus negatief uitkomen. Als de terugleverpremie daar ook nog eens mee wordt verrekend wordt je belasting dus gewoon nog meer negatief.
Ze hadden er voor de duidelijkheid beter een voorbeeld bij kunnen zetten met netto teruglevering.
In ons stelsel denk ik niet dat het reëel is dat je geld krijgt of je het nu gebruikt of niet. Als je produceert en meteen zelf gebruikt, is er geen manier om dat correct te meten. Iemand die niks produceert, is vanuit het netwerk gezien gelijk als iemand die produceert en het zelf gebruikt. Is ook niet raar vind ik, "feed in tarief" zegt het al; je krijgt het voor wat je teruglevert niet voor wat je produceert.mijn voorstel:
je krijgt het geld gewoon uitbetaald of je het nu gebruikt of niet.
simpel weg een fit zoals in Duitsland. (met een klein verschil dat we achter de meter mogen aansluiten, niet apart gemeterd)
(salderen weg en kolenfooi weg)
[ Voor 12% gewijzigd door mddd op 17-02-2017 09:53 ]
Ligt het aan mij of functioneert de 'layout' functie in de Solaredge Android app momenteel niet?
Zou iemand met Android (het liefst 7.1.1) dit kunnen testen?
De overview functie in de app functioneert prima alleen de layout tab blijft eindeloos 'loading'.
De overview functie in de app functioneert prima alleen de layout tab blijft eindeloos 'loading'.
Ik heb de installateurs beoordeeld op (in deze volgorde):Rctworld schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:32:
Inmiddels met vele partijen in gesprek voor offertes en qua oplossing redelijk eensgezind behalve een paar die met SolarEdge getrouwd zijn. Allemaal 8 tot 10 panelen in een soortgelijke portrait opstelling van 2 rijen van 4 of 5 op een string omvormer. Je zou dus zeggen dat het redelijk makkelijk te vergelijken moet zijn.
Nu valt mij alleen op dat van praktisch alle partijen maar bar weinig te vinden is op internet. Natuurlijk hebben ze allemaal hun eigen review pagina alleen dat is een beetje "wij van wc eend". Ik geloof ook niet dat het allemaal prutsers zijn maar een eigen review pagina daar kan tot op zekere hoogte censuur op toegepast worden of iemand een "bonus" krijgen voor een positieve review. Ik ben toch wel heel erg benieuwd welke partijen jullie zaken mee gedaan hebben, met name als het gaat om het laten leggen van panelen (doorleveren van panelen zal de kunst niet zijn). In dit topic zie ik een aantal namen voorbij komen voor offertes en wat mindere ervaringen met plaatsen maar ik ben juist op zoek naar mensen die wel gewoon tevreden zijn en een bepaalde partij van harte aan kunnen bevelen
Wie hebben jullie het laten leggen?
- Installateur(!) en geen verkoper, ik wil graag met degene die het dak op gaat praten.
- Lokaal (of beter gezegd in de buurt)
- Verstand van zaken (makkelijkste is om jezelf een beetje in te lezen en dan iets vragen/voorstellen wat niet kan/slim is en dan hun reactie daarop)
- Creatief met opstellingen/mogelijkheden zonder dat het een tetris opstelling wordt. Voor mij bijvoorbeeld op een plat dak, moest in principe een gat in het dak geboord worden (met risico van lekkage etc), een van de partijen kwam met een oplossing waardoor er een klein gaatje in de zijkant van de garage geboord werd, scoor je bij mij punten...
- Persoonlijk keuzeitem: geen gezeur over terugverdientijd. (tenminste iedere installateur begint daarover, maar als iemand niets meer te vertellen heeft over de zonnepanelen als je zegt dat de tvt je niet in die mate interesseert, komt op mij over als een verkoper van zonnepanelen. en geen installateur.
- Verwachte service (vandaar ook voorkeur voor een lokale ondernemer)
- Uiteindelijke prijs.
En gek genoeg doet hij het bij mij over mobiele data wel maar over Wi-Fi niet!Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:49:
Heb ik ook met 3G/4G, thuis met WiFi geen problemen
Maar na wat meer gek testen krijg ik het via Wi-Fi ook aan de praat.
Als ik zodra de app start (terwijl het dashboard laadt) naar de layout tab ga laadt deze wel over Wi-Fi.
Dit werkt ook als ik een pulldown doe op het dashboard om te verversen en terwijl deze ververst naar de layout tab ga begint deze ineens ook gelijk te laden.
Goed, het is een workaround die werkt.
Heel vreemd.
Was op iOs ook, daar is inmiddels een update voor geweest.Frag1le schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:32:
Ligt het aan mij of functioneert de 'layout' functie in de Solaredge Android app momenteel niet?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
De workaround voor Wi-Fi krijg ik inmiddels al niet meer aan de praat. Via mobiel internet lijkt het nog wel af en toe te werken.No Hands schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:33:
[...]
Was op iOs ook, daar is inmiddels een update voor geweest.
Vervolgens kwam ik er achter dat de mobiele website eigenlijk ook prima functioneert. En dat de app waarschijnlijk niets meer is dan een schil voor de mobiele site.
Hi,
Ik maak mijn overtollige energie op d.m.v. een elektrische kacheltje.
Wat is nu beter voor de jaarnota i.v.m. energiebelasting? Nog 50Kwh over te laten van de teveel opgewekte zon energie of bijv. 50 KWh extra af te nemen van de energie leverancier.
Wat is nu beter voor de jaarnota i.v.m. energiebelasting? Nog 50Kwh over te laten van de teveel opgewekte zon energie of bijv. 50 KWh extra af te nemen van de energie leverancier.
beste is om niet te veel naar die kleinigheidjes te kijken, een 50kWh is niks.PSP123 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:40:
Hi,
heb je een feraris meter dan kun je het beste liegen en een stand doorgeven van 1kWh hoger als vorige afrekening, heb je een beetje extra buffer voor volgend jaar.
(hier voorkom je een foute rekening mee, en zien de leveranciers ook liever, scheelt hun administratieve romslomp. een stand van 0kWh hoger doorgeven kan soms ook fout gaan. en 50kWh is maar marge werk.
op het moment is dat in 2,1 dag op, in mijn huis met de warmtepomp er bij.
slimme/digitale apart tellende meter, kun je kiezen of je het uitlaat betalen of gewoon zelf gebruikt.
verder is het jouw energie, dus je mag zelf bepalen wat je er mee doet.
je mag er gerust een 50/8=6,25m3 gas mee besparen, of het voor +/- het zelfde bedrag verkopen.
het zal niet veel doen op je rekening.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 18-02-2017 10:58 ]
Verwijderd
Mijn jaarnota liet een verbruik van 73 kWh zien omdat ik net wat te veel kacheltje heb gebruikt. Mijn overcapaciteit heb ik ook ingezet door elektrisch bij te verwarmen wat een besparing heeft opgeleverd voor het gasverbruik. Ik betaal opslag duurzame energie, belasting over dat verbruik en krijg een 377 euro terug over die posten. Het scenario waarop je netto teruglevert is volgens mij niet heel anders maar wel afhankelijk van de vergoeding die je krijgt over de teruglevering. Bij mij is dat niet interessant om te doen, ik krijg maar een kleine vergoeding voor teruglevering wat niet in de buurt komt van wat ik betaal. Dus 0 is in mijn geval het beste.PSP123 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:40:
Hi,
Ik heb afgelopen jaar 1111 kWh overschot terug gekregen via vandebron zonnecollectief en de ferrarismeter. Dit jaar wordt dat 2000 kWh. Iets met virus.
Dus ik zie geen probleem om een overschot te hebben. (liegen is ook fraude)
(ja, heb me redelijk staande gehouden om de ferraris te mogen behouden)
Dus ik zie geen probleem om een overschot te hebben. (liegen is ook fraude)
(ja, heb me redelijk staande gehouden om de ferraris te mogen behouden)
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2017 11:56 ]
Ik heb helaas een slimme meter, anders zou ik inderdaad kiezen voor het automatisch salderen d.m.v. de ferrais meter.
Het ging mij meer om de energiebelasting, ik heb stukken gelezen dat je juist negatief moeten blijven staan voor een meevaller in de energiebelasting. En andere stukken zeggen weer, zorg ervoor indien mogelijk dat je positief uitkomt.
Vandaar mijn vraag, wat nu wijsheid is. Maar ik begrijp uit de reactie van @Verwijderd dat het wat betreft belastingen niet veel uitmaakt.
@migjesIn eerste instantie ging het om 1400Kwh, wat niet verbruikt werd momenteel is daar 500Kwh van over.
Teruglever vergoeding is 0,08 euro en gasprijs is 0,63 euro. Dus dit ontloopt elkaar nauwelijks, kijkende naar het aantal Kwh's die je moet verbruiken om het zelfde effect van 1m3 gas te realiseren.
In 2017 wordt alleen de zonneboiler niet meer gesubsidieerd toch? Minimaal twee energie bezuinigende maatregelen dienen getroffen te worden?
Het ging mij meer om de energiebelasting, ik heb stukken gelezen dat je juist negatief moeten blijven staan voor een meevaller in de energiebelasting. En andere stukken zeggen weer, zorg ervoor indien mogelijk dat je positief uitkomt.
Vandaar mijn vraag, wat nu wijsheid is. Maar ik begrijp uit de reactie van @Verwijderd dat het wat betreft belastingen niet veel uitmaakt.
@migjesIn eerste instantie ging het om 1400Kwh, wat niet verbruikt werd momenteel is daar 500Kwh van over.
Teruglever vergoeding is 0,08 euro en gasprijs is 0,63 euro. Dus dit ontloopt elkaar nauwelijks, kijkende naar het aantal Kwh's die je moet verbruiken om het zelfde effect van 1m3 gas te realiseren.
In 2017 wordt alleen de zonneboiler niet meer gesubsidieerd toch? Minimaal twee energie bezuinigende maatregelen dienen getroffen te worden?
Verwijderd
Ik zag op de nota van Greenchoice (teruggeleverd) en bij van de Bron (klein beetje gebruikt) dus geen noemenswaardige verschillen in de belastingafrekening.
met een slimme meter maakt het niet veel uit, dan gaat de berekening eigenlijk gewoon goed.PSP123 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:19:
Ik heb helaas een slimme meter, anders zou ik inderdaad kiezen voor het automatisch salderen d.m.v. de ferrais meter.
met een feraris meter kun je soms vreemd staan te kijken als je in de -50kWh uit komt.
dan willen ze(het computer systeem) wel eens denken dat je klokje rond bent geweest, dit is zo opgelost met een belletje en even uitleggen, maar dan moeten ze de rekening handmatig maken, en dus extra romslomp.
(dit scheelt wel per leverancier of het goed of fout gaat. sommige gaat dat beter als anderen.
en de belasting op de rekening gaat overal het zelfde.
belasting regels zijn voor iedere leverancier gelijk, daar mogen ze niks anders mee doen.
(behalve als je in totaal van de rekening minder word als 0€, dan willen ze het wel eens zijn dat ze de BTW vergeten van de heffings-korting, maar ook die zie je steeds minder gebeuren.
dit komt doordat ze vaak de heffings-korting zonder BTW van de rekening af trekken, als je dan onder de 0€ uit komt doet niet iedere BTW berekening de BTW ook negatief.
maar je merkt, prijzen maken niet veel uit, beter is het om een warmtepomp te gebruiken, dan is het +/- 50/2-3= 25-13m3 gas.
(zelf even uit rekenen voor het totaal wat je echt over hebt, geen idee hoeveel je al hebt gestopt in de elektra kachel? of gewoon weer een stuk in de + komen met de elektra rekening en geen gas gebruiken, dat is ook leuk.
maar zo i zo, het is jouw energie, en als je dat leuk vind en af fakkelt met een elektra kachel dan is dat jouw ding. no prob.
de 2 maatregelen?
dat klinkt als een lokale subsidie, dus die moet je zelf opzoeken.
maar landelijk heb je nog:
http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/zonneboilers
(of een warmtepomp, maar dat is persoonlijke keuze en de mogelijkheden die je hebt.)
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 18-02-2017 12:49 ]
Zonneboiler subsidie is juist verhoogd dit jaar.PSP123 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:19:
Als je maar 8 cent voor je stroom krijgt kun je beter overstappen, greenchoise 13 cent en powerpeers zelfs 15 maar dan is slimme meter verplicht
1 PVoutput . Dongen NB
Het is wel ongeveer te berekenen wanneer een terugleververgoeding zinvol is of dat het beter is om elektrisch bij te stoken..Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:10:
[...]
Mijn jaarnota liet een verbruik van 73 kWh zien omdat ik net wat te veel kacheltje heb gebruikt. Mijn overcapaciteit heb ik ook ingezet door elektrisch bij te verwarmen wat een besparing heeft opgeleverd voor het gasverbruik. Ik betaal opslag duurzame energie, belasting over dat verbruik en krijg een 377 euro terug over die posten. Het scenario waarop je netto teruglevert is volgens mij niet heel anders maar wel afhankelijk van de vergoeding die je krijgt over de teruglevering. Bij mij is dat niet interessant om te doen, ik krijg maar een kleine vergoeding voor teruglevering wat niet in de buurt komt van wat ik betaal. Dus 0 is in mijn geval het beste.
1 m3 gas heeft een energiewaarde van 9,8 KWh.
Dus als vuistregel kun je stellen dat als je teruglevertarief minder dan 1/10 van je gasprijs is dan is het zinvol om je overschot op te stoken. Nu dus bij een teruglevertarief onder de 6 cent.
Daarboven kan het afhankelijk van je situatie ook nog zinvol zijn om te stoken omdat je iets gerichter kunt verwarmen met een elektrische kachel.
Maar als je 10 cent of meer krijgt lijkt het vrijwel altijd zinvol om te kiezen voor het teruglevertarief en gewoon te blijven verwarmen met alleen je gasketel..
[ Voor 9% gewijzigd door TWyk op 18-02-2017 13:36 ]
Ik heb de afgelopen dagen mijn verschillende scenario's doorgerekend met PV*SOL (superprogramma).
De scenario's waren:
- 13 x JA Solar 270Wp op een Hosola 3680 met zuidopstelling
- 18 x Suntech 250Wp (2 jaar oud) op een Hosola 3680 met oost/west opstelling
De oplossing met een schans is al afgevallen door de prijs van de constructie van rond de 1100 euro. Zelf een constructie maken ga ik me niet aan wagen.
13 x JA Solar gaan volgens de simulatie 3141kW opwekken. Totale kosten van systeem inclusief constructie, kabels, aanpassing meterkast etc: 2807.44 (ex BTW)
18 x Suntech gaan volgens de simulatie 3736 kW opwekken. Totale kosten van dat systeem inclusief constructie, kabels, aanpassing meterkast etc: 3081.82 ex BTW
Als ik de kosten per kW dan bereken komt de oost/west opstelling hier het best uit met 0,82/kW tov 0,89/kW.
Een nadeel van een oost/west opstelling is dat deze maar net past. Ik kan niet echt door de rijen heen lopen. Een voordeel is dat ik later het rechterdak nog kan gebruiken voor uitbreiding.
De scenario's waren:
De oplossing met een schans is al afgevallen door de prijs van de constructie van rond de 1100 euro. Zelf een constructie maken ga ik me niet aan wagen.
13 x JA Solar gaan volgens de simulatie 3141kW opwekken. Totale kosten van systeem inclusief constructie, kabels, aanpassing meterkast etc: 2807.44 (ex BTW)
18 x Suntech gaan volgens de simulatie 3736 kW opwekken. Totale kosten van dat systeem inclusief constructie, kabels, aanpassing meterkast etc: 3081.82 ex BTW
Als ik de kosten per kW dan bereken komt de oost/west opstelling hier het best uit met 0,82/kW tov 0,89/kW.
Een nadeel van een oost/west opstelling is dat deze maar net past. Ik kan niet echt door de rijen heen lopen. Een voordeel is dat ik later het rechterdak nog kan gebruiken voor uitbreiding.

Ziet er perfect uit, beetje naar rand smokkelen, schoen heeft aan tien cm genoeg. Of uit elkaar trekken in lengte. En als je het profiel goed ondersteunt durf ik daar op te staan hoor, doe ik ook.CodeIT schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:50:
Ik heb de afgelopen dagen mijn verschillende scenario's doorgerekend met PV*SOL (superprogramma).
De scenario's waren:
[afbeelding]
Ik denk overigens dat een 3000 ook voldoende is voor je, alleen niet met uitbreiding erbij
1 PVoutput . Dongen NB
Interessant, maar ik zou toch liever +/- 200-400 euro? meer uitgeven voor een 5400 Wp systeem ipv 4500 Wp systeem.CodeIT schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:50:
De scenario's waren:
[afbeelding]
18 van deze http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html
en 18 van deze https://www.warmteservice...onokristallijn/p/07158440
Edit:
Deze passen volgens mij ook.
http://www.sun-solar.nl/i...tw-4bb-nieuw-op-voorraad/
5940 Wp. En heb je met 37,5 Vmpp een beter rendement (9x 37,5=337 Vmpp)
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-02-2017 14:38 ]
kan geen gaten schieten in je berekening, die is netjes.CodeIT schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:50:
De scenario's waren:
[afbeelding]
(ik verwacht zeker voor de zuid set wel een iets hogere opbrengst, maar marginaal.
de oost-west komt aardig in de richting, maar is erg hoek afhankelijk.)
maar ben het ook eens met AUijtdehaag, pak de 300-295Wp en zet die 13X zuid of 18x oost-west.
kan ook zonder veel problemen op de gekozen hosola. (voor oost-west zou ik met die 2x9x300Wp panelen wel een andere omvormer kiezen, de hosola heeft een beperking per mpp en voor een beetje geld heb je dat niet, niet belangrijk maar goed om te weten. )
veel extra geld kost dat niet, maar opbrengst schiet wel omhoog.
de oost-west geeft je wat weinig ruimte, maar dat is niet erg.
zolang je er maar eens in de x jaar er even met een steel met spons langs kan komt het wel goed.
(je hoeft echt niet vaak te poetsen, maar na lange tijd kunnen er wat zandkorrels bij vrij plat liggende panelen in de randen gaan zitten, en na echt lange tijd geeft dat een beetje mos, wat je natuurlijk niet wil.
maar zie dat niet als een probleem.
Het meest opvallende aan deze regeling vind ik dat het systeem opeens 20% goedkoper is in de "nieuwe situatie" t.o.v. de "oude situatie". Op die manier kan ik ook met een veel lagere vergoeding toch een korte terugverdientijd claimenWoudseHoeve schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:40:
Voorstel NVDE voor saldering 2.0
Niks over btw, transport verliezen, SDE, veel plichten geen (duidelijke) rechten.
http://www.nvde.nl/wp-con...rstel-salderen-201702.pdf

Heb hier ook 2×9 panelen op een 3000 hosola gehad en de beperking van 2000 watt per mpp word niet gehaald mits panelen niet steiler dan 15 graden gaan.migjes schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:51:
[...]
kan geen gaten schieten in je berekening, die is netjes.![]()
(ik verwacht zeker voor de zuid set wel een iets hogere opbrengst, maar marginaal.
de oost-west komt aardig in de richting, maar is erg hoek afhankelijk.)
maar ben het ook eens met AUijtdehaag, pak de 300-295Wp en zet die 13X zuid of 18x oost-west.
kan ook zonder veel problemen op de gekozen hosola. (voor oost-west zou ik wel een andere omvormer kiezen, de hosola heeft een beperking per mpp en voor een beetje geld heb je dat niet, niet belangrijk maar goed om te weten. )
veel extra geld kost dat niet, maar opbrengst schiet wel omhoog.![]()
de oost-west geeft je wat weinig ruimte, maar dat is niet erg.
zolang je er maar eens in de x jaar er even met een steel met spons langs kan komt het wel goed.
(je hoeft echt niet vaak te poetsen, maar na lange tijd kunnen er wat zandkorrels bij vrij plat liggende panelen in de randen gaan zitten, en na echt lange tijd geeft dat een beetje mos, wat je natuurlijk niet wil.
maar zie dat niet als een probleem.)
Hij sprak over 13 nieuwe of 18 gebruikte panelen. Dus 18 nieuwe zit niet in budget denk
1 PVoutput . Dongen NB
zo voor jouw aangepast, misschien snap je het zo beter.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:52:
[...]
Heb hier ook 2×9 panelen op een 3000 hosola gehad en de beperking van 2000 watt per mpp word niet gehaald mits panelen niet steiler dan 15 graden gaan.
(je haalt trouwens slechte waardes, ik haal met mijn 45 graden hoek oost of west gewoon STC waardes
niet heel vaak, maar halen doe ik het zeker en dat zou voor 15 graden niet moeten uitmaken.)
ik denk niet over ander mans budget, zonder daar iets van te wetenHij sprak over 13 nieuwe of 18 gebruikte panelen. Dus 18 nieuwe zit niet in budget denk
maar ik zeg niet voor niets 13x zuid of 18x oost-west, waar zuid natuurlijk de goedkoopste oplossing is.
dan maken de 300Wp's het niet veel duurder en kan hij zelf wel beslissen of hij dat in zijn budget heeft of niet.
[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 18-02-2017 16:06 ]
Mijn zijgevel panelen geven hogere pieken dan de dak panelen op 15 graden. Dus jou panelen zullen dat vast halen met 45 graden. Maar 2700 wp op oost zie ik geen constant vermogen van boven de 2200 watt geven. Pieken vangt de hosola veel hoger op dan wat de specificaties zeggen, de A gaat ook 2 hoger.
En anders moet hij met oog op uitbreiding gewoon voor 75 euro extra de 5000 nemen, die kan 2800 per mpp geloof ik.
Prima ding, je moet hem eens keertje testen voor de gein........
En anders moet hij met oog op uitbreiding gewoon voor 75 euro extra de 5000 nemen, die kan 2800 per mpp geloof ik.
Prima ding, je moet hem eens keertje testen voor de gein........
1 PVoutput . Dongen NB
Dank voor de tip, ik heb de panelen aangeschaft samen met de aankoop van mijn nieuwbouw woning. Had zelf niet gedacht zo weinig energie te gebruiken, met deze reden was de teruglever vergoeding voor mij niet het belangrijkste een jaartje terug.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:16:
[...]
Zonneboiler subsidie is juist verhoogd dit jaar.
Als je maar 8 cent voor je stroom krijgt kun je beter overstappen, greenchoise 13 cent en powerpeers zelfs 15 maar dan is slimme meter verplicht
Kortom zat een half jaar terug met een hoog overschot en met een elektra kachel dit grotendeels opgemaakt.
Helder, dank voor de uitleg.migjes schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:46:
[...]
met een slimme meter maakt het niet veel uit, dan gaat de berekening eigenlijk gewoon goed.![]()
met een feraris meter kun je soms vreemd staan te kijken als je in de -50kWh uit komt.
dan willen ze(het computer systeem) wel eens denken dat je klokje rond bent geweest, dit is zo opgelost met een belletje en even uitleggen, maar dan moeten ze de rekening handmatig maken, en dus extra romslomp.
(dit scheelt wel per leverancier of het goed of fout gaat. sommige gaat dat beter als anderen.)
en de belasting op de rekening gaat overal het zelfde.
belasting regels zijn voor iedere leverancier gelijk, daar mogen ze niks anders mee doen.
(behalve als je in totaal van de rekening minder word als 0€, dan willen ze het wel eens zijn dat ze de BTW vergeten van de heffings-korting, maar ook die zie je steeds minder gebeuren.
dit komt doordat ze vaak de heffings-korting zonder BTW van de rekening af trekken, als je dan onder de 0€ uit komt doet niet iedere BTW berekening de BTW ook negatief.)
maar je merkt, prijzen maken niet veel uit, beter is het om een warmtepomp te gebruiken, dan is het +/- 50/2-3= 25-13m3 gas.
(zelf even uit rekenen voor het totaal wat je echt over hebt, geen idee hoeveel je al hebt gestopt in de elektra kachel? of gewoon weer een stuk in de + komen met de elektra rekening en geen gas gebruiken, dat is ook leuk.)
maar zo i zo, het is jouw energie, en als je dat leuk vind en af fakkelt met een elektra kachel dan is dat jouw ding. no prob.![]()
de 2 maatregelen?
dat klinkt als een lokale subsidie, dus die moet je zelf opzoeken.
maar landelijk heb je nog:
http://www.rvo.nl/subsidi...ke-apparaten/zonneboilers
(of een warmtepomp, maar dat is persoonlijke keuze en de mogelijkheden die je hebt.)
Heb inmiddels weer een buffer opgebouwd voor eventueel een zonneboiler systeem na aankoop van nieuwbouw woning.
Dus ik ga mij er zeker in verdiepen.
Ik kan de Suntech panelen voor 125 incl BTW, tov de 200 incl BTW voor de JA Solar Mono's, kopen. Ipv 200-400 meer word het dan 1300 meer. Ook heb ik dan een fors overschot. Een warmptepomp is hier nog niet heel zinvol. We verbruiken ong. 450m3 gas per jaar door gebruik van de houtkachel (gratis hout).AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:26:
[...]
Interessant, maar ik zou toch liever +/- 200-400 euro? meer uitgeven voor een 5400 Wp systeem ipv 4500 Wp systeem.
18 van deze http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html
en 18 van deze https://www.warmteservice...onokristallijn/p/07158440
Edit:
Deze passen volgens mij ook.
http://www.sun-solar.nl/i...tw-4bb-nieuw-op-voorraad/
5940 Wp. En heb je met 37,5 Vmpp een beter rendement (9x 37,5=337 Vmpp)
Ik kan 13x 300Wp nog wel berekenen. Wellicht ook interessant.migjes schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:51:
[...]
kan ook zonder veel problemen op de gekozen hosola. (voor oost-west zou ik met die 2x9x300Wp panelen wel een andere omvormer kiezen, de hosola heeft een beperking per mpp en voor een beetje geld heb je dat niet, niet belangrijk maar goed om te weten. )
veel extra geld kost dat niet, maar opbrengst schiet wel omhoog.
Net berekend met PV*Sol. Totale opwek: 3559kW. Totale kosten (ex BTW): 3367, prijs per kW: 0,94.
Top. Samen met het antwoord van @reneeke1970 stelt me dat gerust.de oost-west geeft je wat weinig ruimte, maar dat is niet erg.
maar zie dat niet als een probleem.)
PV*Sol gaf me hier een waarschuwing over, maar het maakt qua totale opwek nagenoeg niets uit met een andere omvormer.reneeke1970 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:52:
[...]
Heb hier ook 2×9 panelen op een 3000 hosola gehad en de beperking van 2000 watt per mpp word niet gehaald mits panelen niet steiler dan 15 graden gaan.
Hij sprak over 13 nieuwe of 18 gebruikte panelen. Dus 18 nieuwe zit niet in budget denk
Je hebt gelijk qua budget. Ook hoef ik niet perse een 'groot' overschot te hebben. Ik mik zo rond de 3000 euro ex BTW totaal voor een zo hoog mogelijke opwek.
* bezig met eigen topic aan te maken* zo vaak die rode balk gelezen
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1756665

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1756665
[ Voor 128% gewijzigd door elzes op 19-02-2017 17:37 ]
Als jij die panelen toch zo goedkoop hebt zou ik voor de gein toch eens berekenen wat overschot tegen 13 cent oplevert. Ook moet je bedenken dat als ooit salderen weg valt je met over produktie toch makkelijker je eigen stroom op kunt maken op bewolkte dagen.CodeIT schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:04:
[...]
Ik kan de Suntech panelen voor 125 incl BTW, tov de 200 incl BTW voor de JA Solar Mono's, kopen. Ipv 200-400 meer word het dan 1300 meer. Ook heb ik dan een fors overschot. Een warmptepomp is hier nog niet heel zinvol. We verbruiken ong. 450m3 gas per jaar door gebruik van de houtkachel (gratis hout).
[...]
Ik kan 13x 300Wp nog wel berekenen. Wellicht ook interessant.
Net berekend met PV*Sol. Totale opwek: 3559kW. Totale kosten (ex BTW): 3367, prijs per kW: 0,94.
[...]
Top. Samen met het antwoord van @reneeke1970 stelt me dat gerust.
[...]
PV*Sol gaf me hier een waarschuwing over, maar het maakt qua totale opwek nagenoeg niets uit met een andere omvormer.
Je hebt gelijk qua budget. Ook hoef ik niet perse een 'groot' overschot te hebben. Ik mik zo rond de 3000 euro ex BTW totaal voor een zo hoog mogelijke opwek.
En daarbij je bent in één keer klaar bij de belastingdienst
1 PVoutput . Dongen NB
Veel verschillende daken met aardig schaduw. Ik zeg meten wat je aan sf kwijt. Aan de hand van wat het beste uitkomt je omvormer erbij kiezen.elzes schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:25:
Na tijden van meelezen en aangezien het voorjaar er al hard aan komt wil ik nu ook graag serieus bezig met het zoeken van de juiste configuratie voor mijn dak. Graag zou ik hier wat meningen over verzamelen om een wat beter beeld te krijgen.
1* 35 amp hoofdzekering in huis aanwezig
Dak:
[afbeelding]
Schuur:
[afbeelding]
Aanzicht huis / plat dak:
[afbeelding]
Schaduw om 10 voor 3 vanmiddag:
[afbeelding]
Afmetingen plat dak:
703 cm diep
383 cm breed (tot aan de dakgoot)
Afmetingen schuurtje: +/- 30 graden helling
440 cm breed
220 cm hoog
Ideeën die al door mijn hoofd spelen:
- Noord / Zuid op het plat dak en eventueel schuurtje met SF panelen. Hier zouden er dan zo' n 24 panelen moeten passen?
- Gewoon een zuid opstelling met ec-solar of Panasonic problemen(Alleen beetje duur)
Hier zouden dan zo'n 8 panelen moeten passen
Geen idee of een combi tussen grote WP panelen op zuid en SF op noord nog wat zou kunnen zijn?
Oost/West is geen optie aangezien het huis voor het plat dak staat
De terug verdien tijd wil het liefst zo kort mogelijk houden natuurlijk. Wil meteen zoveel mogelijk leggen indien dit de terugverdientijd niet te veel sloopt. Verbruik zit rond de 2000 / 2500 KWH.
Wat zijn jullie ideeën over geschikte opstellingen?
Dat is afhankelijk of je veel string van 3-4-5 kunt maken. Of een combi met meerdere mpp natuurlijk.
Ik denk dat je dan safe zit en altijd goede opbrengst hebt door alle verschillende richtingen (en verschillende helling hoeken )parallel te zetten
1 PVoutput . Dongen NB
Bericht verhuist naar
elzes in "Aankoop advies zonnepanelen"
elzes in "Aankoop advies zonnepanelen"
[ Voor 88% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2017 17:50 ]
als alles goed gaat krijgen we ergens in maart 13 zonnepanelen van 300Wp op het dak te liggen. als omvormer komt er een Goodwe 3600 binnen te hangen. de installatie gaan we zelf doen maar dit word voor ons de eerste keer. dus over de installatie van de set heb ik nog wat vraagtekens.
de max watt per mppt is 2kw, klopt dit?
na wat ik hier allemaal gelezen heb is dit redelijk normaal dus ik ga er even vanuit.
ik moet me nog inlezen over het hoe dit aan te sluiten en in te regelen. als ik het goed heb is het mogelijk om van 2 mppt's 1 te maken om zo het max vermogen van de omvormer op 1 string te kunnen bereiken.
maar de echte vraag, hoe moet het aangesloten worden binnenhuis, de AC kant. ik lees verschillende dingen, wel of geen aardlek in de meterkast, gewone installatie draad of dikker spul... iemand hier die er iets zinnigs over te zeggen heeft?
de losse groep komt er zowieso, gewoon een standaard B automaat is voldoende?
na wat ik hier allemaal gelezen heb is dit redelijk normaal dus ik ga er even vanuit.
ik moet me nog inlezen over het hoe dit aan te sluiten en in te regelen. als ik het goed heb is het mogelijk om van 2 mppt's 1 te maken om zo het max vermogen van de omvormer op 1 string te kunnen bereiken.
maar de echte vraag, hoe moet het aangesloten worden binnenhuis, de AC kant. ik lees verschillende dingen, wel of geen aardlek in de meterkast, gewone installatie draad of dikker spul... iemand hier die er iets zinnigs over te zeggen heeft?
Gewoon net als een normale groep: via een aardlek, dan een eigen automaat die passend is voor het vermogen (16A) en dan met 2.5mm2 draad naar boven. Eventueel in de meterkast een meter ertussen als je dat leuk vindt.mfmonkey schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:00:
Ik zou gaan voor een losse aardlek voor de zonnepanelen. Als de zonnepanelen de aardlek laten omslaan, dan heeft dat geen invloed op de rest van je groepen. Andersom geld natuurlijk hetzelfde. Als de aardlek omslaat door een van andere groepen, blijven je panelen gewoon leveren.mfmonkey schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:00:
als alles goed gaat krijgen we ergens in maart 13 zonnepanelen van 300Wp op het dak te liggen. als omvormer komt er een Goodwe 3600 binnen te hangen. de installatie gaan we zelf doen maar dit word voor ons de eerste keer. dus over de installatie van de set heb ik nog wat vraagtekens.
Je hebt ook een aardlek + installatieautomaat in 1, een aardlekautomaat.
[ Voor 49% gewijzigd door CodeIT op 20-02-2017 10:13 . Reden: Verkeerde quote ]
Ik heb twee dakdelen waar ik eventueel panelen op zou kunnen plaatsen:
1) Schuin dak op zuid-west, maar met twee dakramen. Meer dan 4 panelen kan ik hier niet kwijt.
2) Plat dak op zuid-west 3,7 bij 4,7 meter; te klein om twee rijen schuin te leggen, maar genoeg ruimte voor 8 panelen plat. Dan slaap ik ook goed zonder dat ik het idee heb dat ze eraf waaien bij een flinke storm...
Ik heb een voorkeur voor de optie met alleen 8 panelen op plat dak. Maar, helaas hebben de buren aan de zuid-oost kant geen plat dak, maar een punt van ongeveer een meter hoog. Vooral in de ochtend en bij laagstaande zon heb ik daar last van.
Maar hoeveel last ga ik daarvan hebben? Is daar iets over te zeggen, kan ik dat uitrekenen?
1) Schuin dak op zuid-west, maar met twee dakramen. Meer dan 4 panelen kan ik hier niet kwijt.
2) Plat dak op zuid-west 3,7 bij 4,7 meter; te klein om twee rijen schuin te leggen, maar genoeg ruimte voor 8 panelen plat. Dan slaap ik ook goed zonder dat ik het idee heb dat ze eraf waaien bij een flinke storm...
Ik heb een voorkeur voor de optie met alleen 8 panelen op plat dak. Maar, helaas hebben de buren aan de zuid-oost kant geen plat dak, maar een punt van ongeveer een meter hoog. Vooral in de ochtend en bij laagstaande zon heb ik daar last van.
Maar hoeveel last ga ik daarvan hebben? Is daar iets over te zeggen, kan ik dat uitrekenen?
1x6 en 1x7 is geen toffe aansluiting, geeft erg weinig Vmpp voor de mpp.mfmonkey schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:00:
dus mpp's in tandum aangesloten is beter.
(geen idee of een goodwe dat goed doet of kan.)
gewoon op de een als(30mA) in huis aansluiten. (als er ruimte voor is, max 4x16A per ALS).maar de echte vraag, hoe moet het aangesloten worden binnenhuis, de AC kant. ik lees verschillende dingen, wel of geen aardlek in de meterkast, gewone installatie draad of dikker spul... iemand hier die er iets zinnigs over te zeggen heeft?
gewoon 2,5mm gebruiken, geen probleem.
gaat het niet goed, dan kun je altijd nog verder kijken, maar hier mee heb je al meer als +95% kans dat het lukt.
(b.v. een oude als kan soms niet overweg met de iets hoekerige sinus van een omvormer en gaat dan steeds over, die vervangen voor een nieuwe lost het wel weer op.)
(bij mij ging de 2,5mm er wel aan, maar dat komt door een slechte bocht die ik in de draad had voor de kWh meter, dus je zit wel aardig aan de grens en hele kleine foutjes kunnen dus problemen geven.
besteed dus genoeg aandacht aan hoe de draad vast zit, netjes werken is een goede tip.
op zich is het ook geen probleem om 4mm te gebruiken, maar die moet met VD draad wel in een 19mm buis
of een dikkere YMVK achtige kabel, dat kan ook wel eens handig zijn.)
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 20-02-2017 11:02 ]
hmm, kan leuk zijn inderdaad.mddd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:06:
[...]
Gewoon net als een normale groep: via een aardlek, dan een eigen automaat die passend is voor het vermogen (16A) en dan met 2.5mm2 draad naar boven. Eventueel in de meterkast een meter ertussen als je dat leuk vindt.
losse aardlek it is. een 2 in een is leuk inderdaad maar er is ruimte beschikbaar en bovendien, de automaatjes liggen al in de schuur (eigen bedrijf) dus daar geen kosten aan gelukkigCodeIT schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:13:
[...]
Ik zou gaan voor een losse aardlek voor de zonnepanelen. Als de zonnepanelen de aardlek laten omslaan, dan heeft dat geen invloed op de rest van je groepen. Andersom geld natuurlijk hetzelfde. Als de aardlek omslaat door een van andere groepen, blijven je panelen gewoon leveren.
daar probeer ik nu ook achter te komen maar ik kan er nog maar weinig over vinden. ik was inderdaad niet van plan om het op 2 strings te doen.migjes schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:48:
1x6 en 1x7 is geen toffe aansluiting, geeft erg weinig Vmpp voor de mpp.
dus mpp's in tandum aangesloten is beter.
(geen idee of een goodwe dat goed doet of kan.)
de bestaande aardlek is vol dus er word sowieso een aparte voor gemonteerd.gewoon op de een als(30mA) in huis aansluiten. (als er ruimte voor is, max 4x16A per ALS).
gewoon 2,5mm gebruiken, geen probleem.
gaat het niet goed, dan kun je altijd nog verder kijken, maar hier mee heb je al meer als +95% kans dat het lukt.![]()
(b.v. een oude als kan soms niet overweg met de iets hoekerige sinus van een omvormer en gaat dan steeds over, die vervangen voor een nieuwe lost het wel weer op.)
(bij mij ging de 2,5mm er wel aan, maar dat komt door een slechte bocht die ik in de draad had voor de kWh meter, dus je zit wel aardig aan de grens en hele kleine foutjes kunnen dus problemen geven.
besteed dus genoeg aandacht aan hoe de draad vast zit, netjes werken is een goede tip.
op zich is het ook geen probleem om 4mm te gebruiken, maar die moet met VD draad wel in een 19mm buis![]()
of een dikkere YMVK achtige kabel, dat kan ook wel eens handig zijn.)
dan gaan we dus mooi 2.5 gebruiken, ook dat hebben we zo op voorraad namelijk. en met de montage zullen we extra goed opletten en secuur werken.
thanks all!
geen idee waarom je deze wil gebruiken:mfmonkey schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:33:
[...]
daar probeer ik nu ook achter te komen maar ik kan er nog maar weinig over vinden. ik was inderdaad niet van plan om het op 2 strings te doen.
http://www.goodwe.com.cn/...edinverterseries/421.html
(er staat "can parallel" bij, dus dat geeft hoop, maar niks terug te vinden in de toch wel erg beknopte handleidig, lol)
er is ook deze:
http://www.goodwe.com.cn/...series/423.html#technical
die heeft maar 1 mpp.
je zou ook nog kunnen kijken naar een alamat (als + 16A groep in 1x.).de bestaande aardlek is vol dus er word sowieso een aparte voor gemonteerd.
dan gaan we dus mooi 2.5 gebruiken, ook dat hebben we zo op voorraad namelijk. en met de montage zullen we extra goed opletten en secuur werken.
thanks all!
ik ga het gewoon voorleggen aan de leverancier. mocht het niet zo zijn dan sturen ze maar een vervanger.migjes schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:50:
[...]
geen idee waarom je deze wil gebruiken:
http://www.goodwe.com.cn/...edinverterseries/421.html
(er staat "can parallel" bij, dus dat geeft hoop, maar niks terug te vinden in de toch wel erg beknopte handleidig, lol)
er is ook deze:
http://www.goodwe.com.cn/...series/423.html#technical
die heeft maar 1 mpp.
[...]
je zou ook nog kunnen kijken naar een alamat (als + 16A groep in 1x.).
als + groep is inderdaad mooi en compact maar we hebben al een als en een 16A automaat liggen hiervoor. dus investeren hierin is een beetje zonde.
ik krijg de links niet geopend maar had zelf ook al een handleiding bekeken, helaas niets gevonden.
een gewone als is soms duurder als een alamat, dus de 16A niet gebruiken kan goedkoeper zijn.mfmonkey schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:56:
[...]
ik ga het gewoon voorleggen aan de leverancier. mocht het niet zo zijn dan sturen ze maar een vervanger.
als + groep is inderdaad mooi en compact maar we hebben al een als en een 16A automaat liggen hiervoor. dus investeren hierin is een beetje zonde.
ik krijg de links niet geopend maar had zelf ook al een handleiding bekeken, helaas niets gevonden.
ook minder ruimte nodig, dus met een beetje mazzel geen extra kast nodig?
Ik las ergens dat een oost-west opstelling 5 tot 7 procent minder opwekt dan volledig op het zuiden. Klopt dat met de ervaringen die sommige hebben?
[ Voor 85% gewijzigd door Gaitman op 20-02-2017 22:49 ]
Voordat ik de offerte accepteer, kan er misschien iemand nog wat nuttigs melden over het volgende:
11x EC-Solar 330WP op zuidwest bij 39 graden(http://www.sun-solar.nl/i...tw-4bb-nieuw-op-voorraad/)
1x Hosola Plus350 Optimizer (ivm rookgasafvoer van de buren http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-voor-e55-incl-btw/)
1x Hosola bright 3680MTL (http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/)
De panelen komen in 2 strings, daar de omvormer twee trackers heeft. Vmpp per paneel is 37.5V, openklem 46.4V. Dus voor 1 string kom ik dan uit op 187.5 Vmpp en voor de andere op 225 Vmpp.
Het mppt bereik is van 150-500V dus dat past, Vmin/Vmax 100-550, dus dat moet ook kunnen, maar is dit wel efficient? Of is er een betere passende omvormer beschikbaar?
De 11 panelen is wat ik maximaal kwijt kan op het zuidwest dak.
11x EC-Solar 330WP op zuidwest bij 39 graden(http://www.sun-solar.nl/i...tw-4bb-nieuw-op-voorraad/)
1x Hosola Plus350 Optimizer (ivm rookgasafvoer van de buren http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-voor-e55-incl-btw/)
1x Hosola bright 3680MTL (http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/)
De panelen komen in 2 strings, daar de omvormer twee trackers heeft. Vmpp per paneel is 37.5V, openklem 46.4V. Dus voor 1 string kom ik dan uit op 187.5 Vmpp en voor de andere op 225 Vmpp.
Het mppt bereik is van 150-500V dus dat past, Vmin/Vmax 100-550, dus dat moet ook kunnen, maar is dit wel efficient? Of is er een betere passende omvormer beschikbaar?
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
wat we op dit moment in de schuur hebben liggen:migjes schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:10:
[...]
een gewone als is soms duurder als een alamat, dus de 16A niet gebruiken kan goedkoeper zijn.
ook minder ruimte nodig, dus met een beetje mazzel geen extra kast nodig?
16A automaat
aardlek schakelaar
50+ meter van elke kleur installatiedraad.
wanneer we voor een ander soort als zouden kiezen moeten we die kopen, onze huidige plannen zijn dus "gratis" al aanwezig.
ook is er ruimte in de kast, er passen zo nog ongeveer 3 groepen bij
Mijn keuze zou het ook niet zijn om ze op te delen in 2 strings.BertusB404 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:56:
Voordat ik de offerte accepteer, kan er misschien iemand nog wat nuttigs melden over het volgende:
Mijn neefje heeft er 12x ecsolar 315 wp (dezelfde panelen maar toen maar 315 Wp) op een Steca 3600. Dat gaat als een speer. Vaak in de top 15 van tweakers pvoutput team. (ter aanvulling: omvormer ook door sun-solar geleverd)
Ik zou, persoonlijk, kijken naar een 2e hands sma van markplaats en mppt 2 daarvan gebruiken voor uitbreiding (noord bijvoorbeeld)
Maar goed, ik ben niet jij.
Misschien dat hij via pvmode de twee mpp kan koppelen en anders om een tl versie vragen ipv mtl, die heeft 1 mpp , of heeft hij die niet liggen?BertusB404 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:56:
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn beide GoodWe omvormers hebben ook elk een eigen aardlek. 1 aardlekautomaat met 1 groep en 1 aardlekautomaat met 4 groepen.CodeIT schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:13:
[...]
Ik zou gaan voor een losse aardlek voor de zonnepanelen. Als de zonnepanelen de aardlek laten omslaan, dan heeft dat geen invloed op de rest van je groepen. Andersom geld natuurlijk hetzelfde. Als de aardlek omslaat door een van andere groepen, blijven je panelen gewoon leveren.
Signature van nature
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??