Na tijden van meelezen in het PV topic en aangezien het voorjaar er al hard aan komt wil ik nu ook graag serieus bezig met het zoeken van de juiste configuratie voor mijn dak. Graag zou ik hier wat meningen over verzamelen om een wat beter beeld te krijgen.
1* 35 amp hoofdzekering in huis aanwezig
Dak:

Schuur:

Aanzicht huis / plat dak:

Schaduw om 10 voor 3 vanmiddag:

Afmetingen plat dak:
703 cm diep
383 cm breed (tot aan de dakgoot)
Afmetingen schuurtje: +/- 30 graden helling
440 cm breed
220 cm hoog
Ideeën die al door mijn hoofd spelen:
- Noord / Zuid op het plat dak en eventueel schuurtje met SF panelen. Hier zouden er dan zo' n 24 panelen moeten passen?
- Gewoon een zuid opstelling met ec-solar of Panasonic problemen(Alleen beetje duur)
Hier zouden dan zo'n 8 panelen moeten passen
Geen idee of een combi tussen grote WP panelen op zuid en SF op noord nog wat zou kunnen zijn?
Oost/West is geen optie aangezien het huis voor het plat dak staat
De terug verdien tijd wil het liefst zo kort mogelijk houden natuurlijk. Wil meteen zoveel mogelijk leggen indien dit de terugverdientijd niet te veel sloopt. Verbruik zit rond de 2000 / 2500 KWH.
Qua schaduw heeft het schuurtje er nauwelijks last van op het dak zal later in de middag de zon verdwijnen vermoed een uur of 3 dat de schaduw begint in de zomer zal het nog wat meer in de gaten gaan houden.
Wat zijn jullie ideeën over geschikte opstellingen?
1* 35 amp hoofdzekering in huis aanwezig
Dak:

Schuur:

Aanzicht huis / plat dak:

Schaduw om 10 voor 3 vanmiddag:

Afmetingen plat dak:
703 cm diep
383 cm breed (tot aan de dakgoot)
Afmetingen schuurtje: +/- 30 graden helling
440 cm breed
220 cm hoog
Ideeën die al door mijn hoofd spelen:
- Noord / Zuid op het plat dak en eventueel schuurtje met SF panelen. Hier zouden er dan zo' n 24 panelen moeten passen?
- Gewoon een zuid opstelling met ec-solar of Panasonic problemen(Alleen beetje duur)
Hier zouden dan zo'n 8 panelen moeten passen
Geen idee of een combi tussen grote WP panelen op zuid en SF op noord nog wat zou kunnen zijn?
Oost/West is geen optie aangezien het huis voor het plat dak staat
De terug verdien tijd wil het liefst zo kort mogelijk houden natuurlijk. Wil meteen zoveel mogelijk leggen indien dit de terugverdientijd niet te veel sloopt. Verbruik zit rond de 2000 / 2500 KWH.
Qua schaduw heeft het schuurtje er nauwelijks last van op het dak zal later in de middag de zon verdwijnen vermoed een uur of 3 dat de schaduw begint in de zomer zal het nog wat meer in de gaten gaan houden.
Wat zijn jullie ideeën over geschikte opstellingen?