Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzes
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-09 21:34
Na tijden van meelezen in het PV topic en aangezien het voorjaar er al hard aan komt wil ik nu ook graag serieus bezig met het zoeken van de juiste configuratie voor mijn dak. Graag zou ik hier wat meningen over verzamelen om een wat beter beeld te krijgen.

1* 35 amp hoofdzekering in huis aanwezig

Dak:
Dak

Schuur:
Schuurtje

Aanzicht huis / plat dak:
huis

Schaduw om 10 voor 3 vanmiddag:
schaduw

Afmetingen plat dak:
703 cm diep
383 cm breed (tot aan de dakgoot)

Afmetingen schuurtje: +/- 30 graden helling
440 cm breed
220 cm hoog

Ideeën die al door mijn hoofd spelen:
- Noord / Zuid op het plat dak en eventueel schuurtje met SF panelen. Hier zouden er dan zo' n 24 panelen moeten passen?
- Gewoon een zuid opstelling met ec-solar of Panasonic problemen(Alleen beetje duur)
Hier zouden dan zo'n 8 panelen moeten passen

Geen idee of een combi tussen grote WP panelen op zuid en SF op noord nog wat zou kunnen zijn?

Oost/West is geen optie aangezien het huis voor het plat dak staat

De terug verdien tijd wil het liefst zo kort mogelijk houden natuurlijk. Wil meteen zoveel mogelijk leggen indien dit de terugverdientijd niet te veel sloopt. Verbruik zit rond de 2000 / 2500 KWH.

Qua schaduw heeft het schuurtje er nauwelijks last van op het dak zal later in de middag de zon verdwijnen vermoed een uur of 3 dat de schaduw begint in de zomer zal het nog wat meer in de gaten gaan houden.

Wat zijn jullie ideeën over geschikte opstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@elzes
Op je platdak passen 7x 3 panelen SF. (misschien komt 6x 3 beter uit, voor het aanzicht van de buren)
Voor montage is dit mischien iets?
http://www.zonnekompassho...platdak-montage-grid.html

Op je schuurtje zou je kunnen overwegen zoiets te maken:
T-MOB in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
T-MOB in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Aan beide zijden. (hier ligt ook SF op noord op 33 graden)

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-02-2017 18:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Ik hoop niet dat we zonnekompas kunnen afschrijven, zou zonde zijn,
Aangaande dit bericht op z,n website.

Webshop closed.
We sincerely apologize for the inconvenience.

The shop www.zonnekompasshop.nl has been closed.

Please try again in a few days.
If this is your domain please contact us.

Sorry , offtopic :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzes
PClop schreef op maandag 20 februari 2017 @ 00:26:
Ik hoop niet dat we zonnekompas kunnen afschrijven, zou zonde zijn,
Aangaande dit bericht op z,n website.

Webshop closed.
We sincerely apologize for the inconvenience.

The shop www.zonnekompasshop.nl has been closed.

Please try again in a few days.
If this is your domain please contact us.

Sorry , offtopic :X
Zat er net te kijken inderdaad @Neanderthaler71 wat mis met de site?

Dat werkt dus niet...

[ Voor 8% gewijzigd door elzes op 20-02-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Heb Neanderthaler71 even gevraagd wat er mis was met de shop. Zijn antwoord:

Het actueel houden van de shop kost me meer tijd dan ik op dit moment heb en niemand zit te wachten op incomplete of verouderde gegevens, daarom gaat deze voorlopig even op zwart. De belangrijkste prijsinfo zal verhuizen naar de hoofdwebsite zodra ik daar aan toe kom. De meeste tweakers weten me wel te vinden of weten wie me allemaal weten te vinden..

Tot zover zijn antwoord daarop.

Zonnekompas is springlevend en timmert vrolijk verder aan een groener Nederland, wees niet bang.

@ elzes, allicht Benq sunforte in landschap op je schuur? zit geloof ik de beste prijs/wp verhouding voor 320+ panelen als ik het wel heb.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzes
Na een lange stilstand maar in gedachte ging ik door heb ik toch een ander idee heb het gevoel dat bovenstaande allemaal wat complex wordt.

Zou 8 x EC Solar Mono 330Wp op het platte dak en 9 x EC Solar Mono 330Wp op het schuurtje wat zijn?

Dan op een omvormer met 2 mppt's

Ga ik nu eens uitzoeken of ik mijn schuurdak zomaar kan en mag vergroten of een vergunning moet hebben.

Ben niet zo bang voor schaduw als ik het allemaal zo bekijk het is misschien om half 3 / 3 uur afgelopen met de zon maar daar zitten heel wat uurtjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Zou 8 x EC Solar Mono 330Wp op het platte dak en 9 x EC Solar Mono 330Wp op het schuurtje wat zijn? Dan op een omvormer met 2 mppt's
Nee, je moet niet op je schuurtje panelen voor zowel noord als zuid op 1 string toepassen.

Ik zou eerder kiezen voor 9 standaard panelen (275-300 W) op je dak in 3 zuidgerichte schansjes.
Dat is voldoende om je totale verbruik te salderen en is daarom financieel een goede optie.
Eventueel kun je aanvullend nog kiezen voor 4 stuks 50 volts panelen op de zuidkant van je schuurtje (of 6 SF in landscape).
De vrij schuine noordkant van je schuurtje zou ik zeker niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elzes
TWyk schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:43:
[...]

Nee, je moet niet op je schuurtje panelen voor zowel noord als zuid op 1 string toepassen.

Ik zou eerder kiezen voor 9 standaard panelen (275-300 W) op je dak in 3 zuidgerichte schansjes.
Dat is voldoende om je totale verbruik te salderen en is daarom financieel een goede optie.
Eventueel kun je aanvullend nog kiezen voor 4 stuks 50 volts panelen op de zuidkant van je schuurtje (of 6 SF in landscape).
De vrij schuine noordkant van je schuurtje zou ik zeker niet gebruiken.
Het is ook de bedoeling om ze alle 9 op zuid te plaatsen volgens mij hoeft het dak daar niet veeel groter voor te worden. Maar ga inderdaad ver over mijn verbruik dus misschien een beetje overdreven. Kun je al besmet raken van alleen maar lezen :o ?

Wat bedoel je precies met 3 schanjes? Kan 2 panelen naast elkaar kwijt dus 4 * 2 panelen op "schansen" lijkt me dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Kan 2 panelen naast elkaar kwijt dus 4 * 2 panelen op "schansen" lijkt me dan?
Op 3,83 meter breedte kun je 3 panelen kwijt in portait
Pagina: 1