Ik heb nu een heel aantal offertes, ik zal de offerte check later nog even in een apart topic doen, maar het grootste verschil zijn de omvormers (JA vs Canadian Solar dat geloof ik allemaal wel). Ik heb nu aanbiedingen met:
Ginlong Solis 3K - 2G (3000 watt, 2MPPT)
Goodwe 3000-NS (3000 watt, 1 MPPT)
Goodwe 3000D-NS (3000 watt, 2 MPPT)
Growatt 3000 MTL (3000 watt, 2MPPT)
Allen in combinatie met 10xJA/Canadian Solar 290-300Wp (mono, niet all black).
Alle aanbieders met SolarEdge maar even buiten beschouwing want wij op dit moment geen schaduw, enige reden om 2MPPT te overwegen is om eventueel de invloed van een eventuele toekomstige dakkapel van de buren te beperken (dat zal echter minimaal zijn en voorlopig niet aan de orde).
Is er nou praktisch veel verschil tussen de Solis, Goodwe en Growatt? Ik begreep van een aantal aanbieders dat de Solis ongeveer 200-250 euro goedkoper is en nu ben ik geen omvormer expert maar tegenwoordig kun je voor 250 euro een complete laptop/smartphone/tablet/PlayStation 4 bouwen, marketen en servicen en wat zou je daar voor in een "simpele" omvormer kunnen toevoegen voor 250 euro extra?
Ginlong Solis 3K - 2G (3000 watt, 2MPPT)
Goodwe 3000-NS (3000 watt, 1 MPPT)
Goodwe 3000D-NS (3000 watt, 2 MPPT)
Growatt 3000 MTL (3000 watt, 2MPPT)
Allen in combinatie met 10xJA/Canadian Solar 290-300Wp (mono, niet all black).
Alle aanbieders met SolarEdge maar even buiten beschouwing want wij op dit moment geen schaduw, enige reden om 2MPPT te overwegen is om eventueel de invloed van een eventuele toekomstige dakkapel van de buren te beperken (dat zal echter minimaal zijn en voorlopig niet aan de orde).
Is er nou praktisch veel verschil tussen de Solis, Goodwe en Growatt? Ik begreep van een aantal aanbieders dat de Solis ongeveer 200-250 euro goedkoper is en nu ben ik geen omvormer expert maar tegenwoordig kun je voor 250 euro een complete laptop/smartphone/tablet/PlayStation 4 bouwen, marketen en servicen en wat zou je daar voor in een "simpele" omvormer kunnen toevoegen voor 250 euro extra?
[ Voor 3% gewijzigd door Rctworld op 20-02-2017 16:02 ]