Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 107 Laatste
Acties:
  • 560.379 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23
Ik heb nu een heel aantal offertes, ik zal de offerte check later nog even in een apart topic doen, maar het grootste verschil zijn de omvormers (JA vs Canadian Solar dat geloof ik allemaal wel). Ik heb nu aanbiedingen met:
Ginlong Solis 3K - 2G (3000 watt, 2MPPT)
Goodwe 3000-NS (3000 watt, 1 MPPT)
Goodwe 3000D-NS (3000 watt, 2 MPPT)
Growatt 3000 MTL (3000 watt, 2MPPT)
Allen in combinatie met 10xJA/Canadian Solar 290-300Wp (mono, niet all black).

Alle aanbieders met SolarEdge maar even buiten beschouwing want wij op dit moment geen schaduw, enige reden om 2MPPT te overwegen is om eventueel de invloed van een eventuele toekomstige dakkapel van de buren te beperken (dat zal echter minimaal zijn en voorlopig niet aan de orde).

Is er nou praktisch veel verschil tussen de Solis, Goodwe en Growatt? Ik begreep van een aantal aanbieders dat de Solis ongeveer 200-250 euro goedkoper is en nu ben ik geen omvormer expert maar tegenwoordig kun je voor 250 euro een complete laptop/smartphone/tablet/PlayStation 4 bouwen, marketen en servicen en wat zou je daar voor in een "simpele" omvormer kunnen toevoegen voor 250 euro extra? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rctworld op 20-02-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
mfmonkey schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:56:
[...]

ik ga het gewoon voorleggen aan de leverancier. mocht het niet zo zijn dan sturen ze maar een vervanger.
Antwoord
Als de goodwe omvormer 2 mppt trackers heeft dient u deze te gebruiken, Dit kan niet aangepast worden in de omvormer, U kan het beste kijken naar een omvormer met 1 string aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

mfmonkey schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:18:
[...]

Antwoord
Als de goodwe omvormer 2 mppt trackers heeft dient u deze te gebruiken, Dit kan niet aangepast worden in de omvormer, U kan het beste kijken naar een omvormer met 1 string aansluiting.
Of een omvormer die gewoon per mpp de max van de omvormer kan hebben...
Zoals Auitdehaag al zei...
Dan kun je in de toekomst nog uitbreiden op de 2e tracker...
Want dat gaat toch gebeuren.... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulv1973 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:22:
[...]

Of een omvormer die gewoon per mpp de max van de omvormer kan hebben...
Zoals Auitdehaag al zei...
Dan kun je in de toekomst nog uitbreiden op de 2e tracker...
Want dat gaat toch gebeuren.... O-)
Ter aanvulling:
..... vroeg of laat.

(hier was het binnen 1 jaar. ;) )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

AUijtdehaag schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:23:
[...]

Ter aanvulling:
..... vroeg of laat.

(hier was het binnen 1 jaar. ;) )
hier ruim binnen maanden... :P

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
nee, dit dak ligt op het huis van mijn ouders en die krijg ik niet aan het verstand dat het totaal niet erg is om meer op te wekken dan er verbruikt word. dus dat gaat niet gebeuren. mijn eigen huis zie ik met de tijd wel volledig gevuld worden, dat wel ja.

de SMA 3600 is inderdaad een goede optie omdat die het gewoon goed kan draaien, ook al bekeken via de design tool.
Max. DC-vermogen 3,88 kW 3,90 kWp ---
Min. DC-spanning 100 V 359 V ---
Typische PV-spanning 389 V ---
Max. DC-spanning (omvormer) 600 V 573 V ---
Max. DC-stroom (A/B) 15/15 A 9,4 A ---
Max. kortsluitstroom (omvormer) (A/B 20/20 A 10,0 A ---

maar het liefst geef ik niet 400 euro meer uit voor een omvormer als het even kan.
een zwaardere omvormer kan ook niet, de groepenkast beperkt daar weer in (16A)
oftewel, erg lastig.
als het niet anders is koop ik met liefde de SMA hoor maar ik neem eerst even de tijd om de opties te bekijken.

wel jammer van het bedrijf dat ze dat dan voorstellen, lijkt me dat 13 panelen op 2 mppts niet zo lekker kan werken als 13 op 1 mppt.

op zich durf ik het nog wel aan met een 4KW omvormer maar dan moet die wel in tandem/bridge kunnen waarbij 2 mppts gecombineerd worden, kan omnik dat bijvoorbeeld?

[ Voor 6% gewijzigd door mfmonkey op 20-02-2017 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
mfmonkey schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:05:
nee, dit dak ligt op het huis van mijn ouders en die krijg ik niet aan het verstand dat het totaal niet erg is om meer op te wekken dan er verbruikt word. dus dat gaat niet gebeuren. mijn eigen huis zie ik met de tijd wel volledig gevuld worden, dat wel ja.

de SMA 3600 is inderdaad een goede optie omdat die het gewoon goed kan draaien, ook al bekeken via de design tool.
Max. DC-vermogen 3,88 kW 3,90 kWp ---
Min. DC-spanning 100 V 359 V ---
Typische PV-spanning 389 V ---
Max. DC-spanning (omvormer) 600 V 573 V ---
Max. DC-stroom (A/B) 15/15 A 9,4 A ---
Max. kortsluitstroom (omvormer) (A/B 20/20 A 10,0 A ---

maar het liefst geef ik niet 400 euro meer uit voor een omvormer als het even kan.
een zwaardere omvormer kan ook niet, de groepenkast beperkt daar weer in (16A)
oftewel, erg lastig.
als het niet anders is koop ik met liefde de SMA hoor maar ik neem eerst even de tijd om de opties te bekijken.

wel jammer van het bedrijf dat ze dat dan voorstellen, lijkt me dat 13 panelen op 2 mppts niet zo lekker kan werken als 13 op 1 mppt.

op zich durf ik het nog wel aan met een 4KW omvormer maar dan moet die wel in tandem/bridge kunnen waarbij 2 mppts gecombineerd worden, kan omnik dat bijvoorbeeld?
Als je niet te duur wilt, op MP http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer , max 1 jaar oud, 10 jaar garantie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mfmonkey
Hij zegt vanwel
drielp in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Maar omnik heeft weer ventilatorgeluid?

Een steca 3600 is ook wel erg geschikt voor 13 panelen (a 32 Vmpp?)
En een hoog rendement, en stil. en 1 Mppt
(maar ook weer wat duurder dan een chinees)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2017 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
2e hands krijg ik ze echt niet aan helaas. al geprobeerd dankzij de tip hier.

steca had ik eerder al naar gevraagd en toen uitgesloten vanwege het benodigde voltage, minimaal 350.
tenminste, de 3600 waar het bij mij om zou gaan dan. de lichtere kan wel vanaf 125 aan maar zit weer op max 3KW, zonde om daar 3900Wp op aan te sluiten.
wel vind ik het rendement erg interessant

maar de startspanning...

en nu ik er naar kijk, een 4KW omvormer, zou die de zekering eruit doen klappen? dan is het geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
mfmonkey schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:05:
Als de laatst gesuggereerde saldering regels wordne ingevoerd wil je toch zoveel mogelijk direct zelf verbruiken.
Dat lukt het simpelst als je flink meer als je verbruik opwekt. ( overdag wassen/drogen, vriezer enz)
Voor de rest krijg je dan nog een redelijk bedrag.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mfmonkey schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:34:
2e hands krijg ik ze echt niet aan helaas. al geprobeerd dankzij de tip hier.

steca had ik eerder al naar gevraagd en toen uitgesloten vanwege het benodigde voltage, minimaal 350.
tenminste, de 3600 waar het bij mij om zou gaan dan. de lichtere kan wel vanaf 125 aan maar zit weer op max 3KW, zonde om daar 3900Wp op aan te sluiten.
wel vind ik het rendement erg interessant

maar de startspanning...

en nu ik er naar kijk, een 4KW omvormer, zou die de zekering eruit doen klappen? dan is het geen optie
Hebben we het nog over de jasolar 13x 32 Vmpp panelen?
Dat is volgens mijn calculator toch 416 Vmpp. Ruim boven de 350 Vmpp. Starten doet tie wel hoor!
98,2% rendement.
Daar kan geen chinees of sma of SE tegenop.

Al zijn er wat dagen dat je met 3900 Wp lichtelijk wat zal aftoppen. Maar is niet veel verlies op jaarbasis.
http://pvoutput.org/aggre...sp?id=39522&sid=36100&t=m
Er zijn wat logging dagen tussenuit gevallen vanwege brak internet verbinding, maar 1100 kWh/kWp is goed mogelijk. (zelf gecontroleerd op de finder meters in de meterkast - dit dak heeft perfecte ligging, pal op zuid en 33a35 graden helling)

Zelfs ik moet af en toe (altijd dus) lijdzaam toekijken... Ligt 1 km van elkaar vandaan. Maarja, ik heb noord er ook bij. (en das nie goe voor de efficiëntie van het geheel)
http://pvoutput.org/compa...?sid=36100&sid1=17556&t=m

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Vandaag ontving ik de fotos van de zonnepanelen die op mn dak zijn geplaatst. Ik was verrast.
De twijfels groeien of de installateur het goed heeft gedaan. Heb project huis met epc 0.0.

Mijn grote vraag is of dit een goede setup is. of dat ik zo veel vermogen ga verliezen.
Afbeeldingslocatie: https://www.kinderbedsets.nl/wp-content/uploads/2017/02/20170220_140026_resized.jpg

foto is genomen van achteren naar voren.
rechtsachter komt de zon op, linksvoor gaat de zon onder.
platdak 5.10 bij 11mtr
Het dak met de dakpannen is van de buren.

https://www.google.nl/maps/@52.3635052,6.6530989,19z/data=!3m1!1e3 voorkant huis aan de straat tegen over 2e boom van onder.

[ Voor 2% gewijzigd door widodepido op 20-02-2017 19:52 . Reden: verduidelijking dat schuindak niet tot de installatie hoort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@widodepido
Niks mis mee, zou ik zeggen.
Mooi het dak vol. (behalve het schuindak, daar zie ik nog lege pannen) oh van de buren.
Alles op een Solaredge? Dan kan je het per paneel bekijken eventueel.

(toch 1 kleine opmerking... ik had de panelen die net voor het schuindak zitten, wat schuiner (meer rechtop gezet)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2017 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
AUijtdehaag schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:54:
@widodepido
Niks mis mee, zou ik zeggen.
Mooi het dak vol. (behalve het schuindak, daar zie ik nog lege pannen) oh van de buren.
Alles op een Solaredge? Dan kan je het per paneel bekijken eventueel.
Een SMA omvormer. Als ik goed geinformeerd ben, En dit zouden canadiansolarpanelen moeten zijn.
ok cool dank je voor de tip

[ Voor 3% gewijzigd door widodepido op 20-02-2017 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

widodepido schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:49:
Vandaag ontving ik de fotos van de zonnepanelen die op mn dak zijn geplaatst. Ik was verrast.
De twijfels groeien of de installateur het goed heeft gedaan. Heb project huis met epc 0.0.

Mijn grote vraag is of dit een goede setup is. of dat ik zo veel vermogen ga verliezen.
[afbeelding]

foto is genomen van achteren naar voren.
rechtsachter komt de zon op, linksvoor gaat de zon onder.
platdak 5.10 bij 11mtr
Het dak met de dakpannen is van de buren.
huis aan de straat tegen over 2e boom van onder.
ben ik erg benieuwd hoe die de string heeft gemaakt met die 8 O en 8 W en 5 Z.
Die O en W zullen wel parallel staan, maar die andere (ik denk dat t er 5 zijn) dan? (t weinig spanning op de string)
sowieso niet heel fraai Fusion op n dak met zo'n rand.
Had ie beter voor van der valk kunnen kiezen, dan staat alles 16 cm hoger.
scheelt best wat schaduw.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 20-02-2017 20:06 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
8 + 8 paralel op 1 mppt denk ik ook
en dan 5 op de andere mppt ingang.

(wel wat lage spanningen als dat 32 Vmpp panelen zijn, vooral die 5 stuks. Hoop dat dat geen problemen geeft)

Koop er een raspberry pi bij en zet SBFspot erop.
Dan zie je de mppt ingangen afzonderlijk op PVoutput.
https://sbfspot.codeplex.com/documentation

Edit: Ah Andre was me voor. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2017 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
Andre1973 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:04:
[...]

ben ik erg benieuwd hoe die de string heeft gemaakt met die 8 O en 8 W en 5 Z.
Die O en W zullen wel parallel staan, maar die andere (ik denk dat t er 5 zijn) dan? (t weinig spanning op de string)
sowieso niet heel fraai Fusion op n dak met zo'n rand.
Had ie beter voor van der valk kunnen kiezen, dan staat alles 16 cm hoger.
scheelt best wat schaduw.
Schaduw op? vanuit het westen via de dakrand?
ik zal de string navragen. heb geen idee. kreeg niet zoveel info.
fusion is de stellage neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

widodepido schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:09:
[...]

Schaduw op? vanuit het westen via de dakrand?
ik zal de string navragen. heb geen idee. kreeg niet zoveel info.
fusion is de stellage neem ik aan
klopt schaduw van de rand bij laag staande zon,
en Flatfix Fusion van Esdec is het gebruikte montage systeem, en van der valk (solar, niet die eettenten) had het kunnen zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
AUijtdehaag schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:40:
[...]

Hebben we het nog over de jasolar 13x 32 Vmpp panelen?
Dat is volgens mijn calculator toch 416 Vmpp. Ruim boven de 350 Vmpp. Starten doet tie wel hoor!
98,2% rendement.
Daar kan geen chinees of sma of SE tegenop.

Al zijn er wat dagen dat je met 3900 Wp lichtelijk wat zal aftoppen. Maar is niet veel verlies op jaarbasis.
http://pvoutput.org/aggre...sp?id=39522&sid=36100&t=m
Er zijn wat logging dagen tussenuit gevallen vanwege brak internet verbinding, maar 1100 kWh/kWp is goed mogelijk. (zelf gecontroleerd op de finder meters in de meterkast - dit dak heeft perfecte ligging, pal op zuid en 33a35 graden helling)

Zelfs ik moet af en toe (altijd dus) lijdzaam toekijken... Ligt 1 km van elkaar vandaan. Maarja, ik heb noord er ook bij. (en das nie goe voor de efficiëntie van het geheel)
http://pvoutput.org/compa...?sid=36100&sid1=17556&t=m
JA

solar :+

ik heb een mail gestuurd met de vraag of hij steca leveren kan, ik hoop dat ik niet stijl achter over sla van het prijsje waar hij mee komt. want dan word het toch echt een SMA.

aftoppen is niet erg en zal inderdaad niet veel gebeuren. door het kleine overschot aan vermogen hoop ik dat dit gecompenseerd word door de opbrengst als de instraling iets minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mfmonkey
Steca zal een paar honderd goedkoper zijn dan SMA.
Qua rendement beter en als je toch niet uit gaat breiden, wellicht een betere keus.
Logging via steca is de 1e 3jaar gratis, daarna moet er betaald worden (geloof ik)
Maar logging kan ook via het PHP script van Anton Boonstra, of vanuit de meterkast met een kWh meter.

Jammer dat je niet in duitsland shopt.
http://www.photovoltaik4a...3/stecagrid-3600-coolcept

Ik ben ook wel benieuwd naar de nieuwe SMA's en gebruikerervaringen.
http://www.photovoltaik4a...a-sunny-boy-sb-3.6-1av-40
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
het loggen zal alleen eerst interessant zijn, daarna zal het zijn glans een beetje verliezen denk ik. ik vind het zelf reuze interessant maar dat kan voor mijn ouders niet mee wegen in de beslissing voor een type omvormer.
1198 euro steca of 920 steca
hier is hij echter 1012 terwijl in deze zelfde winkel de SMA boven de 1600 euro komt

ik vind het prijsverschil tussen verschillende webwinkels echt schokkend :o
hier kost de zelfde SMA namelijk maar 1027 euro

het enige wat ik kan bedenken is dat een leverancier 1 merk kiest en daar een goede deal voor regelt en dus concurrerend is. de andere merken wil hij ook aanbieden maar daar wil hij geen moeite voor doen, alleen om geen nee te hoeven verkopen. maar zelfs dan nog het verschil van meer dan 600 euro 8)7

iemand een goede webwinkel waar steca verkocht word een een standaard 250 Wp paneel niet al 210 eypo kost?
overigens, als het geen steca word dan word het als het aan mij ligt de nieuwe serie SMA. ik kan maar weinig aanbieders vinden die de panelen voor de prijs kunnen leveren die ik nu op offerte heb (JA 300Wp voor 205 euro)

[ Voor 7% gewijzigd door mfmonkey op 20-02-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Beste mede Tweakers,

Ook ik ben gegrepen door het zonne-virus.
Nu de prijzen laag liggen en er nog een paar jaar kan worden gesaldeerd heb ik besloten om ook zonnepanelen te nemen.
Ons jaarverbruik ligt rond de 5000kWh.
Wij willen hiervan ongeveer 3500kWh terugleveren.
Ons dak ligt precies op het zuid-oosten, met een hoek van ongeveer 50 graden.
Schaduw vormt vrijwel geen probleem.
Verder is de eis dat de zonnepanelen zwart zijn.

Ik heb inmiddels 3 van de 4 offertes ontvangen er daaruit blijven er 2 aanbieders over:

aanbieder 1 :
13x Trina Solar 275Wp all black TSM-DD05A.05 (II)
Zeversolar Zeverlution 3000s

5000 incl. BTW

aanbieder 2:

14x Canadian Solar 270Wp black CS6K-270M
14x Solar Edge P300 optimizer.
Solar Edge SE3000 HD wave.

5400 incl. BTW
Een kanttekening bij de prijs is dat er bij aanbieder 2 zelf een voedingskabel voor de omvormer mag worden getrokken en de BTW mag zelf worden teruggevraagd, dit scheelt 300 euro.
Deze aanbieder legt eigenlijk alleen maar panelen en omvormer in combinatie met optimizers.
Op zich zou dat op een schaduwvrij dak niet nodig hoeven zijn.
Wat is jullie kijk hier op?

Ik overweeg echter zelf ook nog de complete installatie te gaan leggen, waar moet ik dan op rekenen qua prijs?

Alvast bedankt.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor het plaatsen vragen ze veelal 800-1000 euro

Hier meer Wp en 1000 euro goedkoper bij zelfmontage.
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/

Maar waarom maar 3500 kWh opwekken bij een verbruik van 5000 kWh?
Dak al vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:05
Beste mensen, graag een adviesje.

Ik kan in een compleet systeem met montage kiezen voor JA Solar 295 wp percium met zwart frame of voor CSUN 300 full black.

Het is mij bekend dat de eerste een lichtkleurige backsheet heeft en de tweede een zwarte. De prijs is voor beide hetzelfde. Omdat de JA Solar een percium paneel is, voorspelt de leverancier een gelijke opbrengst van beide panelen. Daarbij zou de JA Solar beter presteren bij minder licht en bij fel zonlicht minder warm worden dan de full black.

Toch twijfel ik welke ik moet nemen, omdat ik diep in mijn hart de full black mooier vind. Maar ja, als die JA Solar technisch gezien beter is en overall gezien beter presteert? Ze zijn ook niet lelijk, dus het is geen absolute no-go....

Wie wil er wat over zeggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
AUijtdehaag schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:59:
Voor het plaatsen vragen ze veelal 800-1000 euro

Hier meer Wp en 1000 euro goedkoper bij zelfmontage.
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/

Maar waarom maar 3500 kWh opwekken bij een verbruik van 5000 kWh?
Dak al vol?
Er staat nog een knutselproject gepland :P
Op het dak van het tuinhuisje kan ik hopelijk nog zo'n 500Wp kwijt.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
weasel schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:53:
Beste mede Tweakers,

Ook ik ben gegrepen door het zonne-virus.
Nu de prijzen laag liggen en er nog een paar jaar kan worden gesaldeerd heb ik besloten om ook zonnepanelen te nemen.
Ons jaarverbruik ligt rond de 5000kWh.
Wij willen hiervan ongeveer 3500kWh terugleveren.
Ons dak ligt precies op het zuid-oosten, met een hoek van ongeveer 50 graden.

Ik heb inmiddels 3 van de 4 offertes ontvangen er daaruit blijven er 2 aanbieders over:

aanbieder 1 :
13x Trina Solar 275Wp all black TSM-DD05A.05 (II)
Zeversolar Zeverlution 3000s

5000 incl. BTW

aanbieder 2:

14x Canadian Solar 270Wp black CS6K-270M
14x Solar Edge P300 optimizer.
Solar Edge SE3000 HD wave.

5400 incl. BTW
Een kanttekening bij de prijs is dat er bij aanbieder 2 zelf een voedingskabel voor de omvormer mag worden getrokken en de BTW mag zelf worden teruggevraagd, dit scheelt 300 euro.
Deze aanbieder legt eigenlijk alleen maar panelen en omvormer in combinatie met optimizers.
Op zich zou dat op een schaduwvrij dak niet nodig hoeven zijn.
Wat is jullie kijk hier op?

Ik overweeg echter zelf ook nog de complete installatie te gaan leggen, waar moet ik dan op rekenen qua prijs?

Alvast bedankt.
een hoop aanbieders komen met solar edge waar dat niet nodig is.
zo ook bij ons, totaal geen schaduw op een nagenoeg perfect zuid gelegen dak en toch solar edge.
probeer eens wat samen te stellen in een willekeurige webshop. installateurs kun je lokaal wel vinden als je de juiste mensen kent.

zelf de voedingskabel MAG!! leggen?
ik neem toch aan dat jij bepaald waar je ze voor inhuurt, niet het bedrijf zelf?
als je bij machte bent om dat deel van de installatie zelf te doen moet je dat zeker niet weggeven aan een ander, zonde van het geld.

voor installatiekosten, kijk hier eens of jouw situatie er ongeveer bij staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
weasel schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:53:

Even voor mijn juiste beeldvorming, maar heb je helemaal geen schaduw of iets van schaduw van de pijpjes ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:39
helaas een kink in de kabel in mijn panelenproject. Zou volgende week 20x sf gelegd krijgen, kreeg vanavond telefoontje van de installateur dat hij niets meer bij de leverancier kon krijgen behalve nog 160wp panelen.

zit nu dus in dubio, kan anders kiezen uit Phono Solar of Astroenergy panelen, beide allblacks. Over beiden vrijwel niets hier op tweakers te vinden. heb geen last van schaduw verder, sf had met name mijn voorkeur vanwege de 'looks'. Iemand bekend met de andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24

franssie

Save the albatross

Sjors81 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:18:
<>Iemand bekend met de andere opties?
even afkoelen en het offerte en nadenk-proces opnieuw beginnen (edit andere installateur dus). Niet nu iets kiezen omdat je leverancier minder voorraad heeft dan gebruiktezonnepanelen.com ;)

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 20-02-2017 22:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
franssie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:21:
[...]

even afkoelen en het offerte en nadenk-proces opnieuw beginnen (edit andere installateur dus). Niet nu iets kiezen omdat je leverancier minder voorraad heeft dan gebruiktezonnepanelen.com ;)
nee andere installateur wordt het niet, wel vertrouwen in dit bedrijf. uiteraard is dit niet goed te praten maar goed overal worden fouten gemaakt. prijstechnisch was en is hij gewoon heel aantrekkelijk. overigens was hij tot veel bereid, de genoemde panelen levert hij standaard. als ik iets anders wou, zou hij gaan kijken of dit te regelen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:22

Gaitman

The Real One

Ik zit er aan te denken om zelf zonnepanelen op het dak van mijn tuinschuur (bij) te plaatsen. Ik wil graag minimaal 1200 kWh extra (bovenop de +/- 3700 kWh die ik al op het dak van mijn huis heb laten leggen).

Dus ik zit aan 6 panelen (kan er maximaal 9 kwijt, dus nog 3 voor toekomstige uitbreiding) op oost-west opstelling van 255 Wp te denken (totaal 1530 Wp). Volgens mijn moet dit voldoende zijn om de 1200 kWh in het jaar te halen in oost-west opstelling, toch?

En welke omvormer raden jullie me hier voor aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Sjors81 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:38:
[...]

nee andere installateur wordt het niet, wel vertrouwen in dit bedrijf. uiteraard is dit niet goed te praten maar goed overal worden fouten gemaakt. prijstechnisch was en is hij gewoon heel aantrekkelijk. overigens was hij tot veel bereid, de genoemde panelen levert hij standaard. als ik iets anders wou, zou hij gaan kijken of dit te regelen was.
Ik heb hier nog wel een flinke voorraad Solar Frontier 170Wp panelen staan. ;)
Je koopt toch iets voor vele jaren plezier.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
SolarKing schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 02:50:
[...]

Ik heb hier nog wel een flinke voorraad Solar Frontier 170Wp panelen staan. ;)
Je koopt toch iets voor vele jaren plezier.
kun jij mij een sma5000 + 20sf incl. montage aanbieden voor 3650 excl. btw? stuur mij dan ff een DM :-)

overigens vraag ik mij nu wel af of het zinvol is om SF-panelen te leggen aangezien ik later nog wel wil uitbreiden. Mijn dak is namelijk nog lang niet vol en 2 verschillende panelen heeft ook niet mijn voorkeur

[ Voor 23% gewijzigd door Sjors81 op 21-02-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

Cyphax

Moderator LNX
Ik zit alvast een beetje na te denken over de aankomende installatie hier... maar wat ik me nu even afvraag is het volgende. De boel moet op plat dak worden geïnstalleerd, daar ligt bitumen op met daarop weer kiezels. Moet dat er allemaal af, of alleen op hoeken van de stellage straks, waar de boel op staat?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:04
Cyphax schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:47:
Ik zit alvast een beetje na te denken over de aankomende installatie hier... maar wat ik me nu even afvraag is het volgende. De boel moet op plat dak worden geïnstalleerd, daar ligt bitumen op met daarop weer kiezels. Moet dat er allemaal af, of alleen op hoeken van de stellage straks, waar de boel op staat?
Alleen op de hoeken van bevestiging, pas wel op dat grind niet in je bitumen is gezakt want je sloopt je dak

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sjors81 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:39:
[...]

kun jij mij een sma5000 + 20sf incl. montage aanbieden voor 3650 excl. btw? stuur mij dan ff een DM :-)

overigens vraag ik mij nu wel af of het zinvol is om SF-panelen te leggen aangezien ik later nog wel wil uitbreiden. Mijn dak is namelijk nog lang niet vol en 2 verschillende panelen heeft ook niet mijn voorkeur
Zo iemand zou ik ook wel willen hebben haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

Cyphax

Moderator LNX
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:06:
[...]

Alleen op de hoeken van bevestiging, pas wel op dat grind niet in je bitumen is gezakt want je sloopt je dak
Ik zal het nog eens nakijken, maar het bitumen ziet er onder de stenen geloof ik goed uit. Thanks! :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:09:
[...]

Zo iemand zou ik ook wel willen hebben haha
Je kunt een eind komen maar met een nieuwe SMA voor de gangbare inkoopprijs en installatie zoals het hoort wordt de marge wel erg klein en de schoorsteen moet ook roken warmtepomp moet ook snorren. :P

Dat blijft toch altijd een issue in deze branche, iedereen wil topspul voor kleine prijsjes maar ergens moet er toch gesneden worden. Tweedehands en/of import omvormers, goedkoopst beschikbare montagemateriaal, dunne bekabeling etc. Hoeft niks mis mee te zijn maar het blijft geinig dat de prijs voor iets wat zo lang moet liggen zo belangrijk is. :)
Heeft de branche ook grotendeels aan zichzelf te danken overigens maar het is ook wel geinig dat je dat effect zelfs hier op tweakers terugziet, neem bijv. die fusion opstelling die gisteren langskwam en zo zijn er wel meer dingen dat je denkt... Beetje jammer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Ik heb er al eerder over bericht, nu een met als bron de NOS

Quote: De Europese Commissie wil in anderhalf jaar tijd de importheffingen op Chinese zonnepanelen afbouwen.

http://nos.nl/artikel/215...chinese-zonnepanelen.html

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:30:
[...]

Je kunt een eind komen maar met een nieuwe SMA voor de gangbare inkoopprijs en installatie zoals het hoort wordt de marge wel erg klein en de schoorsteen moet ook roken warmtepomp moet ook snorren. :P

Dat blijft toch altijd een issue in deze branche, iedereen wil topspul voor kleine prijsjes maar ergens moet er toch gesneden worden. Tweedehands en/of import omvormers, goedkoopst beschikbare montagemateriaal, dunne bekabeling etc. Hoeft niks mis mee te zijn maar het blijft geinig dat de prijs voor iets wat zo lang moet liggen zo belangrijk is. :)
Heeft de branche ook grotendeels aan zichzelf te danken overigens maar het is ook wel geinig dat je dat effect zelfs hier op tweakers terugziet, neem bijv. die fusion opstelling die gisteren langskwam en zo zijn er wel meer dingen dat je denkt... Beetje jammer. ;)
een consument is tegenwoordig veel kritischer en daarnaast is de markt als gevolg van internet veel transparanter geworden. De meeste mensen zijn inderdaad op zoek naar de meeste 'bang for the bucks', ik zelf ook. Dit wil niet per def zeggen dat het voor mij doorslaggevend was, hecht ook veel waarde aan een betrouwbare installateur enz. Voor anderen is prijs wel leidend, niet iedereen heeft hetzelfde te besteden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:05
Mag ik mijn topic een schopje geven?

Ik kan in een compleet systeem met montage kiezen voor JA Solar 295 wp percium met zwart frame of voor CSUN 300 full black.

Het is mij bekend dat de eerste een lichtkleurige backsheet heeft en de tweede een zwarte. De prijs is voor beide hetzelfde. Omdat de JA Solar een percium paneel is, voorspelt de leverancier een gelijke opbrengst van beide panelen. Daarbij zou de JA Solar beter presteren bij minder licht en bij fel zonlicht minder warm worden dan de full black.

Toch twijfel ik welke ik moet nemen, omdat ik diep in mijn hart de full black mooier vind. Maar ja, als die JA Solar technisch gezien beter is en overall gezien beter presteert? Ze zijn ook niet lelijk, dus het is geen absolute no-go....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
rowicom schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:07:
Beste mensen, graag een adviesje.

helaas er zijn nog niet veel gegevens van die 2 panelen.
importeur heeft ze nog niet lang genoeg, en wil je ze testen moet je ze eigenlijk een vol jaar op dak hebben liggen.
tot nu toe ziet het er naar uit dat de JAsolar het zeker lekker gaat doen, maar dat verwacht ik eigenlijk ook van de csun. ;)

verder leuk hoor dat percium verhaal. (kijk ook eens naar de LG neox 320Wp panelen, die voert dat nog verder door.)
maar eigenlijk is het erg simpel, je maakt de busbars en fingers (de zilveren lijntjes op de cellen) dunner, maar maakt er wel meer van. op dat moment is minder cel bedekt( +/- 1 tot 2%) met die dingen en daar door heeft de cel iets meer effectiever oppervlak en meer Wp per paneel.

verder is er zo weinig verschil tussen die 2, dat ik je alleen maar succes wens met je keuze. ;)
(maar doe ons een plezier, laat weten wat je kiest, en na een jaar vertellen wat het opgebracht heeft.
ik verwacht geen schokkende gegevens, maar bewijs mijn fout en ik ben blij. d:)b )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Er zal weinig verschil zijn. Als het uiterlijk van de een je blijer maakt, neem die dan gewoon :)

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjors81 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:53:
[...]

een consument is tegenwoordig veel kritischer en daarnaast is de markt als gevolg van internet veel transparanter geworden. De meeste mensen zijn inderdaad op zoek naar de meeste 'bang for the bucks', ik zelf ook. Dit wil niet per def zeggen dat het voor mij doorslaggevend was, hecht ook veel waarde aan een betrouwbare installateur enz. Voor anderen is prijs wel leidend, niet iedereen heeft hetzelfde te besteden natuurlijk.
Ik bedoelde het in het algemeen vandaar ook de opmerking over het montagemateriaal. ;)
Het is gewoon lastig iets goeds cq best passend te leveren onder de enorme prijsdruk en ja dat hebben installateurs/leveranciers grotendeels aan zichzelf te danken. Sturen op prijs en bijv. de invloed van collectieve inkoop hebben een kritische consument opgeleverd die imho niet past bij een product als dit. Het levert de leverende partij weinig marge op en de ontvangende partij vaak teleurstellingen.

Voor jouw persoonlijke situatie zou ik vasthouden aan je oorspronkelijke plan, daarover heb ik je ook een DM gestuurd. Wil je SF laat je dan niet iets anders aansmeren, het is niet dat het simpelweg om een ander type en/of merk gaat maar om een compleet ander soort paneel, techniek en daarmee samenhangende opbrengst (in specifieke situaties). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Sjors81 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:53:
[...]

het gevaar is een beetje.
(ik maak het een beetje extreem, heeft niks met de werkelijkheid te maken.
nog met specifieke technieken. ;) )

mensen kijken naar een paneel, en zien dat b.v. 200Wp paneel 100€ kost.
en een 300Wp een 200€.
dan is toch een 300Wp paneel goedkoper.

nog dat ze vaak mee nemen dat een bevestiging set, voor de zelfde prijs een 200Wp of een 300Wp vast houd.

een installateur (we gaan niet allemaal zelf het dak op.) legt voor de zelfde prijs een 200Wp of een 300Wp op dak. (het kost hem net zoveel tijd, en uurloon gaat het hardst op de rekening.)

neem je dat soort gegevens mee, dan zie je dat het verschil tussen panelen in €/Wp vaak een stuk kleiner is als op het eerste gezicht lijkt.
zeker als je dan ook nog weet dat 1Wp ongeveer 1kWh per jaar oplevert.
en die +/-18ct waard is.
en dan maakt het eigenlijk bijna niet uit dat je set b.v. 100ct/Wp heeft gekost of 109ct/Wp.
dan is het verschil maar een half jaar TVT, maar al die tijd heb je wel 100% meer lol, want je denkt een flink groter gedeelte van je gebruik.

ook niet vergeten dat veel mensen na hun eerste PV setje vaak door het virus gegrepen worden.
binnen 2 maanden willen ze dan ook nog het schuurtje vol leggen, tvt maakt ze dan in eens niet meer uit.
wel jammer dat er dan op het grote dak al panelen liggen die eigenlijk te goedkoop zijn gekozen. ;)

(verder zegt ldhollander geen domme dingen. ;) )

edit:
eigenlijk kun je het beste kijken naar:"hoeveel geld ben ik kwijt als ik 10 jaar de elektra rekening betaal."
(pasop, vergeet de heffings-korting niet mee te rekenen, die blijf je krijgen.)
voor minder geld kun je een goede PV set op dak laten leggen, no prob.
zelfs met beste en goed "top of the bill" spul.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 21-02-2017 11:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:56:
[...]

Ik bedoelde het in het algemeen vandaar ook de opmerking over het montagemateriaal. ;)
Het is gewoon lastig iets goeds cq best passend te leveren onder de enorme prijsdruk en ja dat hebben installateurs/leveranciers grotendeels aan zichzelf te danken. Sturen op prijs en bijv. de invloed van collectieve inkoop hebben een kritische consument opgeleverd die imho niet past bij een product als dit. Het levert de leverende partij weinig marge op en de ontvangende partij vaak teleurstellingen.

Voor jouw persoonlijke situatie zou ik vasthouden aan je oorspronkelijke plan, daarover heb ik je ook een DM gestuurd. Wil je SF laat je dan niet iets anders aansmeren, het is niet dat het simpelweg om een ander type en/of merk gaat maar om een compleet ander soort paneel, techniek en daarmee samenhangende opbrengst (in specifieke situaties). :)
dank voor je reactie. heb je de dm wel naar mij toegestuurd? heb niets ontvangen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
migjes schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:59:
[...]

het gevaar is een beetje.
(ik maak het een beetje extreem, heeft niks met de werkelijkheid te maken.
nog met specifieke technieken. ;) )

mensen kijken naar een paneel, en zien dat b.v. 200Wp paneel 100€ kost.
en een 300Wp een 200€.
dan is toch een 300Wp paneel goedkoper.

nog dat ze vaak mee nemen dat een bevestiging set, voor de zelfde prijs een 200Wp of een 300Wp vast houd.

een installateur (we gaan niet allemaal zelf het dak op.) legt voor de zelfde prijs een 200Wp of een 300Wp op dak. (het kost hem net zoveel tijd, en uurloon gaat het hardst op de rekening.)

neem je dat soort gegevens mee, dan zie je dat het verschil tussen panelen in €/Wp vaak een stuk kleiner is als op het eerste gezicht lijkt.
zeker als je dan ook nog weet dat 1Wp ongeveer 1kWh per jaar oplevert.
en die +/-18ct waard is.
en dan maakt het eigenlijk bijna niet uit dat je set b.v. 100ct/Wp heeft gekost of 109ct/Wp.
dan is het verschil maar een half jaar TVT, maar al die tijd heb je wel 100% meer lol, want je denkt een flink groter gedeelte van je gebruik.

ook niet vergeten dat veel mensen na hun eerste PV setje vaak door het virus gegrepen worden.
binnen 2 maanden willen ze dan ook nog het schuurtje vol leggen, tvt maakt ze dan in eens niet meer uit.
wel jammer dat er dan op het grote dak al panelen liggen die eigenlijk te goedkoop zijn gekozen. ;)

edit:
eigenlijk kun je het beste kijken naar:"hoeveel geld ben ik kwijt als ik 10 jaar de elektra rekening betaal."
(pasop, vergeet de heffings-korting niet mee te rekenen, die blijf je krijgen.)
voor minder geld kun je een goede PV set op dak laten leggen, no prob.
zelfs met beste en goed "top of the bill" spul.
Zelfs los van montage, omvormer en installatie kan het als snel uit uitgaande van 25 jaar levensduur van de panelen. Het tvt punt mag dan verder in de toekomst liggen bij een duurder paneel per wp, het uiteindelijke totaal voordeel kan alsnog groter zijn (zowel absoluut als relatief).

Uiteraard is speelt verder in de toekomst de regelgeving etc. een grotere rol dus is een snelle tvt niet geheel onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Zimonia2 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:32:
[...]

Zelfs los van montage, omvormer en installatie kan het als snel uit uitgaande van 25 jaar levensduur van de panelen. Het tvt punt mag dan verder in de toekomst liggen bij een duurder paneel per wp, het uiteindelijke totaal voordeel kan alsnog groter zijn (zowel absoluut als relatief).

Uiteraard is speelt verder in de toekomst de regelgeving etc. een grotere rol dus is een snelle tvt niet geheel onwenselijk.
ook nog bedenken dat je nu je elektra rekening wil dekken.
straks wil je ook nog een warmtepomp en je huis met elektra verwarmen, stuk leuker als gas.
misschien een leuke elektrische auto, en je hebt flink meer Wp nodig om dat op te wekken.
(des noods een quooker als dat je ding is.)
op maken is heel wat simpeler als opwekken. ;)

maar ja, regelgeving dat is altijd al een moeilijke geweest.
niet denken dat het 10 jaar geleden anders was, hoor.
salderen is nu al zo vaak gedreigd dat het op de schop gaat, met vele veranderingen in de loop van de tijd.
(ben er zelf dubbel in, met de huidige prijzen hoop ik op het af schaffen van salderen.
maar dan wel een leuke regeling er voor in de plaats zodat er meer technisch mogelijk is voor over productie.
een FIT(fixt input tarief) van tussen kolenfooi en volle prijs zou het mooiste zijn. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
Uit mijn ene meterkast, 3 x 25, loopt er een 4-aderige kabel, onbereikbaar weg, om uit te komen in een schakeldoos vlakbij de andere meterkast
Op die kabel waren in het verleden heel wat krachtstroomapparaten aangesloten.
Alle aftakkingen en gebruikers zijn verwijderd.
De andere meterkast zelfde verhaal, echter met voor mij normale 5-aderige kabels.
Nu heb ik op die 4-aderige kabel 2 omvormers aangesloten 2x + en 2x -
De aardedraden ( of heet die massadraad? ) heb ik in de 2e meterkast aangesloten.
Kan ik nu op dezelfde wijze een 3-fase omvormer aansluiten of zelfs drie 1-fase omvormers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Cyphax schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:16:
[...]

Ik zal het nog eens nakijken, maar het bitumen ziet er onder de stenen geloof ik goed uit. Thanks! :)
Vergeet dan ook niet om een pad van dakterrastegels aan te legen van en naar de zonnepanelen
geheid dat je vaker je dak opgaat dan normaal, en dan is lopen op het grind niet het beste voor
je dakbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:59:
Verder? >:)

Wat betreft montage heb je gelijk maar ook daar zit verschil in, niet het meest spannende om naar te kijken maar een 10~20% verschil in opbrengst bijv. door het toepassen van een puur zuid tov een O/W opstelling heb je er dus ook na 5~10 jaar uit minus natuurlijk de meerprijs. (die vaak best meevalt)

Dat is even puur prijstechnisch gezien, de lol die je noemt is vele malen groter dan een mindere aanschafprijs goed kan maken. 1kW/Wp is veel leuker om te zien dan 0,8kW/Wp buiten het feit dat je op die manier
absoluut gezien gewoon meer opbrengst per m2 hebt, ook al zegt dat (verstandige) stemmetje als je aan het cijferneuken op papier bent dat die optie te duur is. Hou me ten goede, ik hou enorm van (door)rekenen maar soms moet je je verstand even aan de kant zetten en gewoon gaan voor het beste wat nu verkrijgbaar is en nog enigszins budgettair verantwoord is.

Stom voorbeeld, ik heb een aantal jaar terug 7x280Wp poly portret op 5 graden neergelegd (weliswaar voor een hele goede prijs) op mijn schuur en een zelfgemaakte overkapping. Mocht ik het nu moeten doen zou ik het iets grondiger aanpakken en 8x300Wp in 2x2 landscape op 10 graden doen. Heb ik spijt? Absoluut niet maar nu ligt het al en toch denk ik zo heel af toe: had ik maar... ;)
Moet ik er wel bij zeggen dat die optie me in totaal een derde van de toenmalige aanschafprijs meer had gekost.
Sjors81 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:23:

dank voor je reactie. heb je de dm wel naar mij toegestuurd? heb niets ontvangen namelijk.
Heb je er nog eentje gestuurd, mocht je die ook niet ontvangen hebben stuur mij er dan even eentje. Gaat om SF panelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
165wp in de aanbieding?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
rowicom schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:01:

Ik zou zeggen: Volg je hart !

Als je ergens nog 10-20 jaar tegenaan zit te kijken, dan moet het gewoon goed voelen.

(Zelf houd ik ook van zwart, niet van bushbars en heb ik niet genoeg dak om zinvol met SF bezig te zijn, dus ik heb lekker Sunpower X21-335-Black op mijn dak liggen. Niet goedkoop, maar nog elke keer dat ik de straat inkom rijden denk ik "dat ziet er strak uit" en dat is (mij) ook wat waard... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
Alleen houd er rekening mee: hoe vaak kijk je naar je eigen dak :)

Maar inderdaad, pak iets waar je je goed bij voelt, die paar % maakt nou ook weer niet zoveel uit.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mattie112 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 16:47:
Alleen houd er rekening mee: hoe vaak kijk je naar je eigen dak :)

Maar inderdaad, pak iets waar je je goed bij voelt, die paar % maakt nou ook weer niet zoveel uit.
Volgens mij kijk jij stiekum toch wel vaak naar je dak...
(en ik ook trouwens :> )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaitman schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:47:
Ik zit er aan te denken om zelf zonnepanelen op het dak van mijn tuinschuur (bij) te plaatsen. Ik wil graag minimaal 1200 kWh extra (bovenop de +/- 3700 kWh die ik al op het dak van mijn huis heb laten leggen).

Dus ik zit aan 6 panelen (kan er maximaal 9 kwijt, dus nog 3 voor toekomstige uitbreiding) op oost-west opstelling van 255 Wp te denken (totaal 1530 Wp). Volgens mijn moet dit voldoende zijn om de 1200 kWh in het jaar te halen in oost-west opstelling, toch?

En welke omvormer raden jullie me hier voor aan?
3 op oost en 3 op west?
(9 snap ik dan niet, 4,5 op oost en 4,5 op west? Kan toch niet zonder ze door te zagen?)

Schaduw? Afmetingen dak?

Welke omvormer heb je nu je 15 panelen (3825 Wp) aan hangen?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-02-2017 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:43

thido

Tilburg

AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 16:53:
[...]

Zelfs ik heb naar jouw dak staan kijken :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 18:23:
[...]

Zelfs ik heb naar jouw dak staan kijken :-)
Volgens mij sneeuwde het en was het donker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
mfmonkey schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:11:
[...]

een hoop aanbieders komen met solar edge waar dat niet nodig is.
zo ook bij ons, totaal geen schaduw op een nagenoeg perfect zuid gelegen dak en toch solar edge.
probeer eens wat samen te stellen in een willekeurige webshop. installateurs kun je lokaal wel vinden als je de juiste mensen kent.

zelf de voedingskabel MAG!! leggen?
ik neem toch aan dat jij bepaald waar je ze voor inhuurt, niet het bedrijf zelf?
als je bij machte bent om dat deel van de installatie zelf te doen moet je dat zeker niet weggeven aan een ander, zonde van het geld.

voor installatiekosten, kijk hier eens of jouw situatie er ongeveer bij staat
Bij deze aanbieder mocht ik natuurlijk zelf de kabel leggen, dat bracht echter geen lagere prijs met zich mee.
Het voordeel van optimizers is wel dat je monitoring per paneel hebt, en mocht er later een paneel defect raken dan is deze wel gemakkelijk te vinden en te vervangen.
Mocht ik het toch zelf gaan leggen dan houd ik dit zeker in mijn achterhoofd.

Ik hoor verder verschillende verhalen over aardlekschakelaars voor omvormers.
Ik weet van meerdere installateurs dat deze geen aardlekschakelaar plaatsen voor een PV-installatie.
Immers de omvormer heeft meestal zelf isolatiebewaking aan boord en een omvormer is een vast aangesloten apparaat.
Toch hoor ik ook veel verhalen dat een aardlekschakelaar juist wel verplicht is.
Ik heb hier de NEN van 2015 erbij gepakt, hier kan ik niet in terugvinden dat een aardlekschakelaar verplicht is (zolang deze isolatiebewaking heeft uiteraard).
Hoe zit het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 17:08:
[...]

3 op oost en 3 op west?
(9 snap ik dan niet, 4,5 op oost en 4,5 op west? Kan toch niet zonder ze door te zagen?)

Schaduw? Afmetingen dak?

Welke omvormer heb je nu je 15 panelen (3825 Wp) aan hangen?
Afmetingen dak zijn 3,10 (op het ZZO dus niet helemaal op het zuiden) bij 5,5 meter. Bij 9 panelen zouden er dan 6 op het 'oosten' komen en 3 op het 'westen'.

Schaduw is er overdag alleen een aantal uur in de winterperiode van het huis.

Aan mijn huidige zonnepanelen hangt een Solaredge SE3500

[ Voor 6% gewijzigd door Gaitman op 21-02-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
weasel schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:30:
[...]

Bij deze aanbieder mocht ik natuurlijk zelf de kabel leggen, dat bracht echter geen lagere prijs met zich mee.
Het voordeel van optimizers is wel dat je monitoring per paneel hebt, en mocht er later een paneel defect raken dan is deze wel gemakkelijk te vinden en te vervangen.
Mocht ik het toch zelf gaan leggen dan houd ik dit zeker in mijn achterhoofd.

Ik hoor verder verschillende verhalen over aardlekschakelaars voor omvormers.
Ik weet van meerdere installateurs dat deze geen aardlekschakelaar plaatsen voor een PV-installatie.
Immers de omvormer heeft meestal zelf isolatiebewaking aan boord en een omvormer is een vast aangesloten apparaat.
Toch hoor ik ook veel verhalen dat een aardlekschakelaar juist wel verplicht is.
Ik heb hier de NEN van 2015 erbij gepakt, hier kan ik niet in terugvinden dat een aardlekschakelaar verplicht is (zolang deze isolatiebewaking heeft uiteraard).
Hoe zit het?
Kwestie van logisch nadenken, ik heb aan beide kanten van de kabel (omvormer en meterkast) een beveiliging zitten. Als snachts de omvormer uit is en jij boort of steekt door de kabel, wie beveiligd jou dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
Nog eens zitten nadenken maar een apart offerte topic is waarschijnlijk wat too much. Bijna alle leveranciers komen met een soortgelijke oplossing terug met soortgelijke prijs (diegene die getrouwd zijn met SolarEdge daargelaten). Ruwweg 10x295-300 Wp panelen van JA Solar, Canadian Solar en LG. Eerste twee in de prijsrange van 3100-3600 euro ex btw geplaatst en wel, de LG's zitten rond de 3600-3900 euro.

Ons dak ligt op 105 graden OZO met hellingshoek van 40 graden. Het vlak is ongeveer 6x6 meter groot met twee dakramen en verder zonder enige schaduwbron in de buurt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fGwvKrWjdtv3oqg5ww6tkm1K/thumb.png
Met 10x 295-300 Wp panelen dekken wij ons volledige verbruik meer dan af en hebben wij al ~500 kWh over productie. De panelen worden in alle plannen in 2 rijtjes van 5 zo ver mogelijk naar de rechterzijde van het dak geplaatst (de bovenzijde van het plaatje), dit omdat de buren aan de linkerzijde (onderzijde van het plaatje) mogelijk ooit een dakkapel willen plaatsen en wij daar zo ver mogelijk bij uit de buurt willen blijven. Naar schatting blijven wij daar in deze opzet met alle panelen minimaal 1,5 meter bij vandaan. De rechterzijde hebben wij geen buren daar wij het hoekhuis hebben.

Het grootste verschil tussen de aanbieders is de omvormer: Ginlong, Goodwe en Growatt en 1 vs 2 MPPT. Dat laatste spreekt mij in verband met een eventuele dakkapel van de buren wel aan zodat elk risico geminimaliseerd wordt.

Mijn vragen op dit punt:
1. Ginlong, Goodwe, Growatt, wat is jullie advies of is het verwaarloosbaar?
2. 2 MPPT, gaat het nut hebben in deze (toekomstige) situatie? Zo ja, is het dan handiger de twee strings te verdelen in 5 panelen onder en 5 panelen boven de dakramen of is het dan juist handiger om de 5 panelen die het dichtst bij de eventuele dakkapel liggen en de 5 overige panelen in een aparte string te zetten.
3. Prijs, marktconform?

Wij zijn ook doodgegooid met Sunpower/Solarwatt maar van het prijsverschil koop ik liever over 15 jaar nieuwe panelen die dan weer de beste prijs-kwaliteit opleveren voor een eventueel volgend huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:11:
[...]

Kwestie van logisch nadenken, ik heb aan beide kanten van de kabel (omvormer en meterkast) een beveiliging zitten. Als snachts de omvormer uit is en jij boort of steekt door de kabel, wie beveiligd jou dan?
Niet de aardlekschakelaar.
Mocht je er überhaupt een aardlekschakelaar voor zetten dan moet deze sowieso 100mA of meer zijn, deze beveiligt niet tegen aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rctworld schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:16:
Nog eens zitten nadenken maar een apart offerte topic is waarschijnlijk wat too much. Bijna alle leveranciers komen met een soortgelijke oplossing terug met soortgelijke prijs (diegene die getrouwd zijn met SolarEdge daargelaten). Ruwweg 10x295-300 Wp panelen van JA Solar, Canadian Solar en LG. Eerste twee in de prijsrange van 3100-3600 euro ex btw geplaatst en wel, de LG's zitten rond de 3600-3900 euro.

Ons dak ligt op 105 graden ZZO met hellingshoek van 40 graden. Het vlak is ongeveer 6x6 meter groot met twee dakramen en verder zonder enige schaduwbron in de buurt:
[afbeelding]
Met 10x 295-300 Wp panelen dekken wij ons volledige verbruik meer dan af en hebben wij al ~500 kWh over productie. De panelen worden in alle plannen in 2 rijtjes van 5 zo ver mogelijk naar de rechterzijde van het dak geplaatst (de bovenzijde van het plaatje), dit omdat de buren aan de linkerzijde (onderzijde van het plaatje) mogelijk ooit een dakkapel willen plaatsen en wij daar zo ver mogelijk bij uit de buurt willen blijven. Naar schatting blijven wij daar in deze opzet met alle panelen minimaal 1,5 meter bij vandaan. De rechterzijde hebben wij geen buren daar wij het hoekhuis hebben.

Het grootste verschil tussen de aanbieders is de omvormer: Ginlong, Goodwe en Growatt en 1 vs 2 MPPT. Dat laatste spreekt mij in verband met een eventuele dakkapel van de buren wel aan zodat elk risico geminimaliseerd wordt.

Mijn vragen op dit punt:
2. 2 MPPT, gaat het nut hebben in deze (toekomstige) situatie? Zo ja, is het dan handiger de twee strings te verdelen in 5 panelen onder en 5 panelen boven de dakramen of is het dan juist handiger om de 5 panelen die het dichtst bij de eventuele dakkapel liggen en de 5 overige panelen in een aparte string te zetten.
3. Prijs, marktconform?

Wij zijn ook doodgegooid met Sunpower/Solarwatt maar van het prijsverschil koop ik liever over 15 jaar nieuwe panelen die dan weer de beste prijs-kwaliteit opleveren voor een eventueel volgend huis.
Eerst even de dak richting, is deze 105 gr OOZO of bedoel je 150 gr OZZO, en als je
een bijna oost dak hebt, is er dan ook nog een west dak waar je panelen op kunt leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
PClop schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 23:15:
[...]

Eerst even de dak richting, is deze 105 gr OOZO of bedoel je 150 gr OZZO, en als je
een bijna oost dak hebt, is er dan ook nog een west dak waar je panelen op kunt leggen ?
Correctie. Het betreft inderdaad 105 graden OZO.

West dak zou in theorie kunnen. Is exact een soortgelijk dakvlak maar dan staat er op circa 1,5 meter van de top en buren een schoorsteen van +-50cm waardoor het niet zo lekker uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rctworld schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:16:

Ons dak ligt op 105 graden OZO met hellingshoek van 40 graden. Het vlak is ongeveer 6x6 meter groot met twee dakramen en verder zonder enige schaduwbron in de buurt:
[afbeelding]

Mijn vragen op dit punt:
3. Prijs, marktconform?

Ik vind het geen mooie situatie zo.
- assymetrisch op je dak.
- te weinig spanning voor 2x mppt met maar 2x 5 panelen. Tenzij je naar andere panelen grijpt met een hoger Vmpp, ECsolar 275 Wp of Panasonic hit met 5 panelen in een string.
- Plaats je het in 1 string, zoals je voorstelde, zal je altijd schaduw moeten verwerken, dus een chinees is niet zo geschikt.

Ik zou er gewoon 16x SF-170S wegleggen in landscape, dan haal je ook makkelijk die opbrengst.
2x 2x 4 panelen, 4 strings van 4 panelen in landscape dus.

- Geen (veel minder) last van een dakkapel vanwege 4 parallele strings en uitstekende schaduwverwerking op paneelnivo
- De juiste Vmpp voor de omvormer, 350 Vmpp
- En op de andere kant kan je gewoon lekker verder uitbreiden ook met SF. (maar dat zou ik direkt doen, ivm de verkrijgbaarheid) Laat ze salderen maar afschaffen, je hebt de hele dag opbrengst. ;)
- Kan op elke willekeurige stringomvormer, met 2x mppt (omdat je meer dan 4 strings gaat krijgen)
- Je hoeft niet te kijken naar schaduwmanagement, dus een goedkope chinese omvormer. Moet je wel kijken naar het maximale vermogen wat een mppt ingang kan doen. Dus goed verdelen van de strings. Welke richting van het dak maakt niet zo veel uit. Als alle 4 de panelen in een string maar dezelfde kant op kijken.

(en over 15 jaar ligt hier ook wat anders ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2017 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaitman schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:32:
[...]

Afmetingen dak zijn 3,10 (op het ZZO dus niet helemaal op het zuiden) bij 5,5 meter. Bij 9 panelen zouden er dan 6 op het 'oosten' komen en 3 op het 'westen'.

Schaduw is er overdag alleen een aantal uur in de winterperiode van het huis.

Aan mijn huidige zonnepanelen hangt een Solaredge SE3500
6 "standaard" panelen is een lage spanning en 3 panelen al helemaal, voor een nieuwe "stringomvormer"
Je zou er voor kunnen kiezen een grotere SE te nemen. Maar dan zit je "weer" met hoge kosten om je verslaving te onderdrukken.

Ik zou kijken naar SF-170 S. (ja ik weet het, weer die SF adviezen)
Is veel makkelijker om aan de juiste spanning te komen.
Er passen in 5,5 x 3,1 mtr, 12 panelen van 1257x977
Dan deel je die op in stringen van 3 panelen of van 4 panelen.
En de andere kant ook dezelfde hoeveelheid panelen in een string. (mogen minder strings zijn, maakt niet uit, past allemaal parallel op elkaar)
Chinese omvormer (met 2x mppt, max 4 strings per mppt, zie post hierboven ook) erop en draaien met die handel.

(edit: en je schuurtje wordt er mooier van... AUijtdehaag in "Aankoop advies zonnepanelen")

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2017 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

AUijtdehaag schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 06:25:
[...]

6 "standaard" panelen is een lage spanning en 3 panelen al helemaal, voor een nieuwe "stringomvormer"
Je zou er voor kunnen kiezen een grotere SE te nemen. Maar dan zit je "weer" met hoge kosten om je verslaving te onderdrukken.

Ik zou kijken naar SF-170 S. (ja ik weet het, weer die SF adviezen)
Is veel makkelijker om aan de juiste spanning te komen.
Er passen in 5,5 x 3,1 mtr, 12 panelen van 1257x977
Dan deel je die op in stringen van 3 panelen of van 4 panelen.
En de andere kant ook dezelfde hoeveelheid panelen in een string. (mogen minder strings zijn, maakt niet uit, past allemaal parallel op elkaar)
Chinese omvormer (met 2x mppt, max 4 strings per mppt, zie post hierboven ook) erop en draaien met die handel.

(edit: en je schuurtje wordt er mooier van... AUijtdehaag in "Aankoop advies zonnepanelen")
Sorry, vergeten te zeggen het gaat om een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaitman schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:14:
[...]

Sorry, vergeten te zeggen het gaat om een plat dak.
Dan verandert er niet zoveel.
Maak even een tekeningetje.
12 of 10 stuks, afhankelijk hoe je ze plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:02

CodeIT

Code IT

Als er bij een omvormer staat dat de max DC voltage 600V is, is het dan een probleem om 18 panelen met een openklem spanning van 38.05V aan te sluiten (op 2 trackers, O/W)? Totaal kan dan 684.9V worden namelijk.
Iemand al een idee wat er met zonnekompasshop is gebeurd? Ik wilde daar de O/W montage bestellen, of heeft iemand anders een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Vorige zomer heb ik zonnepanelen geplaatst die mijn volledige electrische verbruik dekken. Nu ben ik echter bezig met een LW warmtepomp en zal mijn verbruik vermoedelijk ongeveer verdubbelen. Ik wil graag mijn PV uitbreiden en vind het jammer dat ik niet vorig jaar meteen een grotere omvormer heb gekocht. Nu vraag ik me af of ik met mijn huidige omvormer kan handhaven, ondanks een verdubbeling van het aantal panel doordat ik naar een OW-ligging toe zal gaan.
- De nok van mijn huis wijst in ZZW-richting, ongeveer 10 graden naast pal zuid. Dakhelling ongeveer 50% en wisselend schaduw van bomen en schoorsteen.
- Ik heb nu op de Oostkant 10 panelen JA Solar Mono Black Smart module met SolarEdge optimizer (270wp)
- SolarEdge inverter SE2200. De SE2200 is volgens specificaties geschikt voor systeemvermogen van 2.000 - 2.750 Wp.

Als ik nu mijn opbrengst-plaatjes bekijk dan gaat die op max iets over de 2 kW heen. Echter op het moment dat de zon beide kanten van het dak maximaal beschijnt, ongeveer 14:10 uur komt het opbrengst niet hoger dan zo'n 1,1 kW. Dat betekent, denk ik dat ik op West best nog eens 10 vergelijkbare panelen kan leggen en op dezelfde inverter aansluiten. Of zie ik iets over het hoofd?

Die 14:10 baseer ik op internet waar ik vind dat in Utrecht de zon om 13:40 pal zuid staat. Dat zal in Arnhem dan ook wel ongeveer zo zijn, plus nog 10 graden, dan staat de zon toch ongeveer om 14:10 parallel met m'n nok?

wat denken jullie?
beste groet, blauwemac

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:43
weasel schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 22:19:
[...]

Niet de aardlekschakelaar.
Mocht je er überhaupt een aardlekschakelaar voor zetten dan moet deze sowieso 100mA of meer zijn, deze beveiligt niet tegen aanraken.
Mijn omvormer (Steca 3600) hangt al ruim 1 1/2 jaar achter een 30mA aardlekschakelaar samen met mijn vaatwasser en combioven. Nog nooit problemen mee gehad. Kwestie van proberen, mocht het niet werken kun je de 30mA nog altijd vervangen voor een exemplaar van 100mA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

CodeIT schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:11:
Als er bij een omvormer staat dat de max DC voltage 600V is, is het dan een probleem om 18 panelen met een openklem spanning van 38.05V aan te sluiten (op 2 trackers, O/W)? Totaal kan dan 684.9V worden namelijk.
Met 2 MPPTs komen er maar 9 panelen in serie en is de spanning dus de helft. Geen probleem :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdeparc
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 22:00
Graag zou ik advies willen krijgen voor het kiezen van een omvormer.

Dit jaar wordt onze nieuwbouwwoning gebouwd en om de EPC te halen hebben we 1820 Wp aan zonnepanelen nodig op de dakzijde met 55 graden hellingshoek en pal op het zuiden. Er zal geen schaduw op het dak vallen door gebrek aan bomen, dakkapellen, schoorstenen, naastgelegen woningen, etc.

De installateur stelt de volgende installatie voor:
  • 7x Canadian Solar CS6K 270 Wp Black
  • Omniksol 2k TL2 Wifi
Zelf twijfel ik een beetje over de kwaliteit van de omvormer en of deze omvormer de beste keuze is voor dit aantal zonnepanelen. Zou een SMA Sunny Boy 1.5 een betere keuze zijn? Of misschien een andere omvormer?

Het plan is om in de toekomst het aantal zonnepanelen uit te breiden. Op het moment is daar geen ruimte meer voor in het budget. Is het verstandig om daar nu al wel rekening mee te houden wat betreft omvormer? Bijvoorbeeld eentje waarop meerdere strings kunnen worden aangesloten? Of is het handiger om te zijner tijd een extra omvormer aan te schaffen?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:02

CodeIT

Code IT

Proton_ schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:38:
[...]

Met 2 MPPTs komen er maar 9 panelen in serie en is de spanning dus de helft. Geen probleem :)
Ik gokte er al op, maar fijn het bevestigd te zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Advies waar je niet op zit te wachten:
neem nu geen zonnepanelen en laat je aannemer de EPC halen zonder zonnepanelen. Dan moet ie beter isoleren. Tijdens de bouw is dat makkelijker dan achteraf en isolatie is het beste wat er is om je huis te verduurzamen. Ga dan even sparen en neem zodra je er woont direct de hoeveelheid zonnepanelen die je wilt.
marcdeparc schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:48:
Graag zou ik advies willen krijgen voor het kiezen van een omvormer.

Dit jaar wordt onze nieuwbouwwoning gebouwd en om de EPC te halen hebben we 1820 Wp aan zonnepanelen nodig op de dakzijde met 55 graden hellingshoek en pal op het zuiden. Er zal geen schaduw op het dak vallen door gebrek aan bomen, dakkapellen, schoorstenen, naastgelegen woningen, etc.

De installateur stelt de volgende installatie voor:
  • 7x Canadian Solar CS6K 270 Wp Black
  • Omniksol 2k TL2 Wifi
Zelf twijfel ik een beetje over de kwaliteit van de omvormer en of deze omvormer de beste keuze is voor dit aantal zonnepanelen. Zou een SMA Sunny Boy 1.5 een betere keuze zijn? Of misschien een andere omvormer?

Het plan is om in de toekomst het aantal zonnepanelen uit te breiden. Op het moment is daar geen ruimte meer voor in het budget. Is het verstandig om daar nu al wel rekening mee te houden wat betreft omvormer? Bijvoorbeeld eentje waarop meerdere strings kunnen worden aangesloten? Of is het handiger om te zijner tijd een extra omvormer aan te schaffen?

Bedankt alvast!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdeparc
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 22:00
prein2 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:00:
Advies waar je niet op zit te wachten:
neem nu geen zonnepanelen en laat je aannemer de EPC halen zonder zonnepanelen. Dan moet ie beter isoleren. Tijdens de bouw is dat makkelijker dan achteraf en isolatie is het beste wat er is om je huis te verduurzamen. Ga dan even sparen en neem zodra je er woont direct de hoeveelheid zonnepanelen die je wilt.

[...]
Bedankt voor je reactie. Daar heb ik inderdaad over nagedacht, maar het huis is al erg goed geïsoleerd. Het is volgens mij lastig om voor eenzelfde investeringsbedrag als 7 zonnepanelen + omvormer een EPC verlaging te krijgen met extra isolatie of triple glas.

Dit soort veranderingen zijn nu ook niet meer mogelijk omdat de vergunning al is verleend op basis van de aangeleverde EPG berekening met bijbehorende installaties (dus minimaal 1820Wp aan zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 05:55:
[...]

Ik vind het geen mooie situatie zo.
- assymetrisch op je dak.
- te weinig spanning voor 2x mppt met maar 2x 5 panelen. Tenzij je naar andere panelen grijpt met een hoger Vmpp, ECsolar 275 Wp of Panasonic hit met 5 panelen in een string.
- Plaats je het in 1 string, zoals je voorstelde, zal je altijd schaduw moeten verwerken, dus een chinees is niet zo geschikt.

Ik zou er gewoon 16x SF-170S wegleggen in landscape, dan haal je ook makkelijk die opbrengst.
2x 2x 4 panelen, 4 strings van 4 panelen in landscape dus.

- Geen (veel minder) last van een dakkapel vanwege 4 parallele strings en uitstekende schaduwverwerking op paneelnivo
- De juiste Vmpp voor de omvormer, 350 Vmpp
- En op de andere kant kan je gewoon lekker verder uitbreiden ook met SF. (maar dat zou ik direkt doen, ivm de verkrijgbaarheid) Laat ze salderen maar afschaffen, je hebt de hele dag opbrengst. ;)
- Kan op elke willekeurige stringomvormer, met 2x mppt (omdat je meer dan 4 strings gaat krijgen)
- Je hoeft niet te kijken naar schaduwmanagement, dus een goedkope chinese omvormer. Moet je wel kijken naar het maximale vermogen wat een mppt ingang kan doen. Dus goed verdelen van de strings. Welke richting van het dak maakt niet zo veel uit. Als alle 4 de panelen in een string maar dezelfde kant op kijken.

(en over 15 jaar ligt hier ook wat anders ;) )
Dank voor je input. Dat van de Vmpp is wel een behoorlijk ding, praktisch wordt het dus lastig de omvormer te starten (120V of 150V afhankelijk van de fabrikant) en als hij al start werkt hij niet zo efficiënt als ik het goed begrijp?

Ik krijg alleen van de leveranciers terug dat SF al niet tot nauwelijks meer te leveren is/dat de resterende panelen extra veel moeten kosten. Panasonic is (te) duur en EC Solar zie ik maar bij een beperkt aantal partijen terugkomen. Zijn er binnen de ranges van JA/Trina/Canadian Solar ook panelen met een werkelijk hogere Vmmp? Wat ik tot nu toe gezien heb is allemaal redelijk in de lijn 30-32V.

Of is 1 MPPT in dit geval zo slecht nog niet omdat de schaduw op dit moment 0 is en daarna de zon ook wel heel laag moet staan wil de dakkapel van de buren er echt invloed op hebben en dan is de opbrengst waarschijnlijk toch al verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rctworld schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:16:
[...]

Dank voor je input. Dat van de Vmpp is wel een behoorlijk ding, praktisch wordt het dus lastig de omvormer te starten (120V of 150V afhankelijk van de fabrikant) en als hij al start werkt hij niet zo efficiënt als ik het goed begrijp?

Ik krijg alleen van de leveranciers terug dat SF al niet tot nauwelijks meer te leveren is/dat de resterende panelen extra veel moeten kosten. Panasonic is (te) duur en EC Solar zie ik maar bij een beperkt aantal partijen terugkomen. Zijn er binnen de ranges van JA/Trina/Canadian Solar ook panelen met een werkelijk hogere Vmmp? Wat ik tot nu toe gezien heb is allemaal redelijk in de lijn 30-32V.

Of is 1 MPPT in dit geval zo slecht nog niet omdat de schaduw op dit moment 0 is en daarna de zon ook wel heel laag moet staan wil de dakkapel van de buren er echt invloed op hebben en dan is de opbrengst waarschijnlijk toch al verwaarloosbaar?
je kunt bij veel (de "fatsoenlijke") omvormers het rendement grafiekje vinden.
b.v. (deze is voor de meeste TL omvormers vrijwel het zelfde. ;) ):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dit grafiek je hoort bij een omvormer die al start bij 90V (en dat is dan Voc).
maar onder de 200Vmpp zou ik hem niet willen draaien.
(deze omvormer start dus met 4x300Wp panelen met 6" cellen, zoals de JA/Trina/Canadian ;)
maar rendement is dan meer richting de 90% als de 96% flink verlies dat wel.
dit zeker omdat op dat moment de 2de mpp wel 350Vmpp kreeg. ;) )

de Vmpp word ook nog eens beinvloed door de temperatuur van de cellen.
zo gaat een 35Vmpp paneel stiekem als hij heet is onder de 30Vmpp uit komen.
tja als het goed is liggen ze te bakken in de zon ;)
dus op te veel de onder grens zitten is niet verstandig.

als ik in de prijs lijsten kijk dan zie ik nog steeds dat sf leverbaar is.
zij het dat het dan 0,5455€/Wp ex BTW kost, en dat is wel wat duur tegenover b.v. mono van 0,47 tot 0,51€/Wp ex BTW, maar niet al te gek duur.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 22-02-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rctworld schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:16:
[...]

Sf moet makkelijk te krijgen zijn hoor.
En anders kun je nog overwegen om voor zes panelen micro omvormers te nemen. 3 keer een aps 500i en je bent voor 650 euro ongeveer klaar. Perfect schaduw beheer ook

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
migjes schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:27:
[...]

je kunt bij veel (de "fatsoenlijke") omvormers het rendement grafiekje vinden.
b.v. (deze is voor de meeste TL omvormers vrijwel het zelfde. ;) ):
[afbeelding]
dit grafiek je hoort bij een omvormer die al start bij 90V (en dat is dan Voc).
maar onder de 200Vmpp zou ik hem niet willen draaien.
(deze omvormer start dus met 4x300Wp panelen met 6" cellen, zoals de JA/Trina/Canadian ;)
maar rendement is dan meer richting de 90% als de 96% flink verlies dat wel.
dit zeker omdat op dat moment de 2de mpp wel 350Vmpp kreeg. ;) )

de Vmpp word ook nog eens beinvloed door de temperatuur van de cellen.
zo gaat een 35Vmpp paneel stiekem als hij heet is onder de 30Vmpp uit komen.
tja als het goed is liggen ze te bakken in de zon ;)
dus op te veel de onder grens zitten is niet verstandig.

als ik in de prijs lijsten kijk dan zie ik nog steeds dat sf leverbaar is.
zij het dat het dan 0,5455€/Wp ex BTW kost, en dat is wel wat duur tegenover b.v. mono van 0,47 tot 0,51€/Wp ex BTW, maar niet al te gek duur.
Ik kan wel sf vinden voor 48 cent maar geen mono. Waar vind jij die?

Edit, bedankt voor de lijst, tof adresje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
reneeke1970 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:05:
[...]

Ik kan wel sf vinden voor 48 cent maar geen mono. Waar vind jij die?
Dus: SF 170 a 48cent/wp --> dus voor 81,60 ex btw / 99 incl btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Rctworld
Het gaat niet er alleen om dat sf voordelen heeft.
Zoals ik zie heb je een halve dag opbrengst als je op 1 helft panelen legt.
Niet gunstig als salderen verdwijnt.
Met monopanelen moet je iets aan schaduw management gaan doen als er een dakkapel komt.
Dus duurder omvormer of een andere oplossing.

Neem maar van mij aan dat er op de andere kant ook panelen gaan komen als het virus je te pakken krijgt.
Dus waarom niet meteen sf op een goedkope chinees.

Ik produceer bijna 2x mijn jaarverbruik.
Zo heb ik als salderen verdwijnt een groot voordeel in het voor en najaar en direkt verbruik.
Geld krijg je toch wel voor je overschot.

@SolarKing heeft nog een container vol sf panelen naar het schijnt ;-)
(Sun-solar punt nl)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2017 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zimonia2 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:14:
[...]

Dus: SF 170 a 48cent/wp --> dus voor 81,60 ex btw / 99 incl btw?
Nee de 165wp die niemand meer wil voor 80 ex

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Zou ze haast wel willen kopen voor het voordak omdat ze zo mooi zwart zijn zelfs zonder dat ik een huis ervoor heb. Waar zijn ze voor 80 ex te koop ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
AUijtdehaag schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:37:
Ik ben ook wel benieuwd naar de nieuwe SMA's en gebruikerervaringen.
1 van de leveranciers waar ik contact mee heb gehad hoopt deze vanaf week 12 in voorraad te hebben. je zult dus nog even moeten wachten. of iemand moet al iets uit het buitenland kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:01:
Zou ze haast wel willen kopen voor het voordak omdat ze zo mooi zwart zijn zelfs zonder dat ik een huis ervoor heb. Waar zijn ze voor 80 ex te koop ?
Bij pvoutlet,moet je wel account maken voor prijzen. Was hier laatst iemand die ze daar gekocht had.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpjes
  • Laatst online: 13-09 12:37
Wij hebben nu 9 maanden 16x270wp mono op het dak liggen (Hanover Solar) op een Hosola 3680 omvormer, alles op Zuid / 30gr geen schaduw.
Nu passen er nog twee modules op het dak, en ik denk eraan om ze erbij te leggen. We dekken dan iets beter ons eigen verbruik. Zou dit goed gaan zonder veel af te toppen? (lokatie Veluwe, huidige max 4040W maar mis voorjaar data)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Carpjes schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:09:
Wij hebben nu 9 maanden 16x270wp mono op het dak liggen (Hanover Solar) op een Hosola 3680 omvormer, alles op Zuid / 30gr geen schaduw.
Nu passen er nog twee modules op het dak, en ik denk eraan om ze erbij te leggen. We dekken dan iets beter ons eigen verbruik. Zou dit goed gaan zonder veel af te toppen? (lokatie Veluwe, huidige max 4040W maar mis voorjaar data)
Afstoppen zul je zeker want dat doe je nu al, maar zo vaak zijn het geen stralende dagen. Weet niet of je panelen 30 volt zijn?
Met 11 ga je dan naar 330 en dat is wel beter voor je omvormer. Even op omvormer kijken, als hij nu 270/280 volt is dan is geen probleem

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
je hebt nu 4320 Wp op je dak liggen met een 3.6kW omvormer.
en dan wil je nu naar 4860 Wp?
voor wat ik zo snel vind is de 3680 gemaakt voor max 4000 Wp waar jij al ruim boven zit.

heb je data van je huidige setup beschikbaar? waar ik nieuwsgierig naar ben is of je nu al afvlakt of dat hij op magische wijze toch de max nog niet haalt.

ik zou zeggen dat een mooi zuid dak en 30 graden hellend setje bijna de max kan opleveren.
rekening houdend met de eficiency van de omvormer levert deze de max output bij een input van ongeveer 3800 watt. dus zelfs als je panelen maar 88% van het beloofde leveren komt er nog 3680 watt uit je omvormer het net in. met 2 extra panelen mag de set zelfs 78% leveren om toch nog de max te halen. hoe vaak zal het voorkomen dat hij maar 78% haalt?

qua voltage zou het wel kunnen lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:11
AUijtdehaag schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 16:53:
[...]

Ja, klopt :p Zeker na een storm. Alleen met de sneeuwbui van 2 weken terug niet gekeken, was toen een weekendje weg en pas toen ik op de fiets naar werk ging (en witte panelen zag) dacht ik "oh crap daar had ik even wat sneeuwballen tegenaan moeten gooien".

Maargoed, persoonlijk heb ik geen voorkeur voor blauw/zwart, heb ze nu wel zwart maarja hangt ook een beetje van je dak af. Als je zwarte pannen hebt zal ik daar geen blauwe panelen op leggen.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpjes
mfmonkey schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:01:
je hebt nu 4320 Wp op je dak liggen met een 3.6kW omvormer.
en dan wil je nu naar 4860 Wp?
voor wat ik zo snel vind is de 3680 gemaakt voor max 4000 Wp waar jij al ruim boven zit.

heb je data van je huidige setup beschikbaar?
Bedankt de reactie en die van Reneeke!
Bijgaand twee plaatjes, het lijkt idd al op aftoppen. Dit had ik eigenlijk niet verwacht, de vlakke stukjes (aftoppen) zijn schaars en altijd erg kort qua tijd. Ik ging er van uit dat het door de 5min logging komt maar zie nu in dat het aftoppen moet zijn. Op zonnige dagen altijd een mooie parabool, logisch door de hoge temp.

Extra panelen bijleggen is misschien toch niet zo'n goed idee met deze set, even het voorjaar aankijken wat er dan gebeurd qua piek.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4igqlyo0r3o3m.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xg5nkjr4cvnfa.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Carpjes schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:19:
[...]
Extra panelen bijleggen is misschien toch niet zo'n goed idee met deze set, even het voorjaar aankijken wat er dan gebeurd qua piek.
Met twee panelen kom je op een dimensionering van omvormer/panelen van 75%.
Zie de TS en deze post voor het verwachte opbrengstverlies met veel panelen op een kleine omvormer.
Hint: je komt niets tekort:).
De omvormer kan er ook prima tegen (mits je binnen de spanningsgrenzen blijft, dat heb ik niet voor je nagekeken. Is het een MTL?).

Aftopping heeft meer invloed op jouw bloeddruk dan op de jaaropbrengst.
Een grotere omvormer (en nieuwe kabels trekken, 20A zekering etc) is het zeker niet waard.
Hooguit kan je voor twee panelen op een APS500 in het stopcontact gaan (maar dan heb je alsnog onderdimensionering ;))

[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 22-02-2017 16:44 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpjes
De spanning gaat wel goed, zit nu rond de 250V per ingang.
Heb pas 1x de 4000W overschrijding gezien met een zeer smalle piek, de wat langere vlakke stukken zoals in de afbeelding (vorig post) zijn allemaal rond de 3700W. Als de omvormer 4K kan zijn de 3.7K afvlakking toch niet door de omvormer maar puur Wmax van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carpjes schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:49:
Heb pas 1x de 4000W overschrijding gezien met een zeer smalle piek, de wat langere vlakke stukken zoals in de afbeelding (vorig post) zijn allemaal rond de 3700W. Als de omvormer 4K kan zijn de 3.7K afvlakking toch niet door de omvormer maar puur Wmax van de panelen?
Je wilt nu 2 panelen bij leggen... Heb ik ook gedaan op zuid.
Jaar naderhand 15x SF op noord.
Ik zit aan mijn 3e SMA op 3 jaar tijd. (viruswarning ;) )
Nu houd het op, want ik heb geen plek meer (gelukkig)
Enige optie is verhuizen naar een huis met groter dak.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Carpjes schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:49:
Juist wel. De omvormer heeft een vermogen van 3680W. Je kunt incidenteel een iets hogere piek zien, doordat hij misschien heel kort hoger toestaat, of doordat de meting/logging een afwijking vertoont. Maar structureel ga je dus niet hoger dan die ~3700W komen. Panelen zelf geven geen afvlakking.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het kan ook (is omvormerspecifiek) dat hij niet begrensd is op uitgangsvermogen maar op uitgangsstroom.
Dan is het afhankelijk van de netspanning die de omvormer ziet of hij 220V*16A = 3520W of 250V * 16A= 4000W durft terug te leveren. Beide vallen binnen de marges die de netbeheerder gesteld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Carpjes schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:19:
[...]

Bedankt de reactie en die van Reneeke!
Bijgaand twee plaatjes, het lijkt idd al op aftoppen. Dit had ik eigenlijk niet verwacht, de vlakke stukjes (aftoppen) zijn schaars en altijd erg kort qua tijd. Ik ging er van uit dat het door de 5min logging komt maar zie nu in dat het aftoppen moet zijn. Op zonnige dagen altijd een mooie parabool, logisch door de hoge temp.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik vind het afvlakken nog wel mee vallen eigenlijk, de 2e afbeelding is gewoon helemaal rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:55:
[...]

Je wilt nu 2 panelen bij leggen... Heb ik ook gedaan op zuid.
Jaar naderhand 15x SF op noord.
Ik zit aan mijn 3e SMA op 3 jaar tijd. (viruswarning ;) )
Nu houd het op, want ik heb geen plek meer (gelukkig)
Enige optie is verhuizen naar een huis met groter dak.
Dat wordt je volgende uitdaging :+

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1 ... 74 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??