Klopt, het valt mee. Alleen op dagen te zien als de zon elke keer tussen de wolken door komt en de panelen relatief koud zijn. Met volle zon dagen kan ik de extra twee panelen er goed bij gebruiken. Omdat ik nog geen voorjaar data heb kan ik dan wel iets meer afvlakking gaan zien.
http://pvoutput.org/intra...683&sid=17556&dt=20160605mfmonkey schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:29:
[...]
Ik vind het afvlakken nog wel mee vallen eigenlijk, de 2e afbeelding is gewoon helemaal rond.
30 graden buiten, op 5-6-2016
Ik zou er ook gewoon 2 bijleggen op dezelfde omvormer.
Heb je meer profijt van op de mindere dagen.
En aftoppen moet je tegen kunnen, maar overall meer opbrengst.
Een andere omvormer kan altijd nog. (als de huidige in rook opgaat
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2017 17:56 ]
Of een andere omvormer mogelijk is is nog maar de vraag. Wat voor aansluiting komt de meterkast in?
3x 4 mm2 trek je er ook zo doorheen hoor. Er zit hier 25A zekeringautomaat op een 35A hoofdzekering.mfmonkey schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:57:
Of een andere omvormer mogelijk is is nog maar de vraag. Wat voor aansluiting komt de meterkast in?
Geloof niet dat ik de enige ben in Nederland...
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2017 18:00 ]
Ik bedoel uit de grond. Ik heb niet gelezen wat zijn hoofdaansluiting is. Indien 25a dan zit je met 3680 aan de max
Ik zou kijken of je niet toch je budget nog wat kunt oprekken (met wat hulp van ouders / vrienden misschien?), en het hele dak meteen vol leggen.marcdeparc schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:48:
Graag zou ik advies willen krijgen voor het kiezen van een omvormer.
Dit jaar wordt onze nieuwbouwwoning gebouwd en om de EPC te halen hebben we 1820 Wp aan zonnepanelen nodig op de dakzijde met 55 graden hellingshoek en pal op het zuiden. Er zal geen schaduw op het dak vallen door gebrek aan bomen, dakkapellen, schoorstenen, naastgelegen woningen, etc.
De installateur stelt de volgende installatie voor:Zelf twijfel ik een beetje over de kwaliteit van de omvormer en of deze omvormer de beste keuze is voor dit aantal zonnepanelen. Zou een SMA Sunny Boy 1.5 een betere keuze zijn? Of misschien een andere omvormer?
- 7x Canadian Solar CS6K 270 Wp Black
- Omniksol 2k TL2 Wifi
Het plan is om in de toekomst het aantal zonnepanelen uit te breiden. Op het moment is daar geen ruimte meer voor in het budget. Is het verstandig om daar nu al wel rekening mee te houden wat betreft omvormer? Bijvoorbeeld eentje waarop meerdere strings kunnen worden aangesloten? Of is het handiger om te zijner tijd een extra omvormer aan te schaffen?
Bedankt alvast!
Het komt vaker voor dat na verloop van tijd niet meer dezelfde panelen (dikte / looks / merk) meer beschikbaar zijn. Daar kunnen hier meerdere over meepraten.
Veder kost het veel minder om in 1 keer de boel vol te leggen dan een 2e keer uit te bereiden.
Maar wil je toch bij die 7 blijven dan zeker SMA verkiezen boven een Omnik.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik ook....AUijtdehaag schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:02:
Er komt weer een selectiviteits discussie nu.
(ik duik weg)
Zonnepanelen systeem afzekeren met 25A op een 25A hoofdzekering is geen probleem...
(nu gauw de pc uitzetten)
Enne... Gauw die 2 panelen erbij leggen...
Kan makkelijk. Aftopping is inderdaad niet leuk voor de ogen.
Verder valt het wel mee...
Zoals Reneeke zegt... Zoveel goede mooi dagen heb je niet in Nederland.
Of je panelen worden te warm, of de instraling is niet goed genoeg, of het is gewoon baggerweer...
Oftewel. Benut die ruimte (dak en omvormer) en geniet van de extra opbrengst. Grotere omvormer kan altijd nog,
[ Voor 40% gewijzigd door paulv1973 op 22-02-2017 18:28 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Op die dag had ik lekker veel meer.AUijtdehaag schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:54:
[...]
http://pvoutput.org/intra...683&sid=17556&dt=20160605
30 graden buiten, op 5-6-2016![]()
knip, me eens

http://pvoutput.org/compa...56&sid1=20319&dt=20160605
Ja weet wel, je noord panelen zitten er ook bij in verwekt.

Gelukkig heb ik in de winter meer opbrengstPClop schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 18:46:
[...]
Op die dag had ik lekker veel meer.![]()
http://pvoutput.org/compa...56&sid1=20319&dt=20160605
Ja weet wel, je noord panelen zitten er ook bij in verwekt.
http://pvoutput.org/compa...&sid=17556&sid1=20319&t=m
Voer voor warmtepomp
(ja weet het, 15 graden platdak)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-02-2017 19:02 ]
Iemand hier ervaring met Solaredge en dan wel het verschil tussen de SE5000 en de se5k
Ik heb recent een huis gekocht met genoeg plat dak voor 18 panelen. (300wp ps )
JA Solar JAM6K-60-300-PR-B Percium met p300 optimizers
nu komen er 16 panelen op het zuiden onder een hoek van 20c
2 panelen op het westen. ook onder een hoek van 20c
Nu heb ik de ervaring bij mijn ouders dat het set daar normaal vrij vaak in het onderste belastings grens van de omvormer ligt ( se7k ) 21x solarworld 285wp pal op zuid met 15c hoek
ik zat eerst te denken aan de HD 3680. echter dan word er wel redelijk wat af getopt. maar mogelijk wel wat winst op de minder zonnige dagen?
is de se5000 dan een beter keuze? de string spanning voor de 1 fase omvormer is 350V dc dacht ik ?
dan zou elke optimizer van 30 volt naar +- 19,5volt moet converteren
in theorie max 27A uitgang.
echter op warme dagen zal er ook een AC draaien dus voor een 3x 25a hoofdzekering lijkt me het geen probleem ( hoofdautomaten C25 )
se5k heeft 750vdc = 41vdc per optimizer.
nu weet ik niet wat efficiënter is?
Ik zou zeggen de se5000 maar heeft iemand hier een andere technische visie op ?
Nu heb ik de ervaring bij mijn ouders dat het set daar normaal vrij vaak in het onderste belastings grens van de omvormer ligt ( se7k ) 21x solarworld 285wp pal op zuid met 15c hoek
ik zat eerst te denken aan de HD 3680. echter dan word er wel redelijk wat af getopt. maar mogelijk wel wat winst op de minder zonnige dagen?
is de se5000 dan een beter keuze? de string spanning voor de 1 fase omvormer is 350V dc dacht ik ?
in theorie max 27A uitgang.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Als er een 3 fase aanwezig is zou ik dat opteren bij een 5kw installatie en meer...Wodan89 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:32:
Iemand hier ervaring met Solaredge en dan wel het verschil tussen de SE5000 en de se5k
in theorie max 27A uitgang.echter op warme dagen zal er ook een AC draaien dus voor een 3x 25a hoofdzekering lijkt me het geen probleem ( hoofdautomaten C25 )
Efficiency is mieren*****....
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Dank voor de link :-). En om het voor dit topic dan interessant te maken: omvormer wordt vervangen door een SolarEdge HD Wave 3680, onze zonnepanelen set van nu 3510 WP op west, wordt uitgebreid met 10 BenQ Sunforte panelen van 330 WP op Oost, en dat wordt volgens de installateur en SolarEdge samen teveel voor de bestaande SE3000 omvormer. Ik verwacht/hoop dat we met deze nieuwe omvormer geen aftopping gaan zien in het voorjaar, maar wel veel in zijn optimale werkingsgebied zitten. Nieuwe panelen worden volgende week geplaatst, als er interesse zal ik dan een foto plaatsen.MdO82 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:16:
Voor een geïnteresseerde:
[A] SolarEdge SE3000 omvormer
Zal niet meevallen om zo'n 2de hands SolarEdge omvormer van bijna 5 jaar oud voor die prijs nog verkocht te krijgen, zeker niet nu die veel leukere HD wave omvormers uit zijn. Blijft je installateur de garantie en monitoring van deze omvormer geven voor de nieuwe eigenaar? SolarEdge blijkt steeds moeilijker te doen om garantie/service rechtstreeks aan de eindklant te geven maar sturen klanten door om op zoek te gaan naar een gecertificeerde Solaredge installateur. De reden is dat ze geen tijd meer hebben voor eindklanten.
www.sunsolar.nl
Het is een vraagprijs ;-), een goed bod wordt zeker overwogen. Wel vervelend dat SolarEgde steeds moeilijker doet voor eindklanten, daar moeten ook zij het uiteindelijk toch van hebben.
.Jarod schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:14:
Het is een vraagprijs ;-), een goed bod wordt zeker overwogen. Wel vervelend dat SolarEgde steeds moeilijker doet voor eindklanten, daar moeten ook zij het uiteindelijk toch van hebben.
Je zou hem kunnen gebruiken als reserve omvormer of gewoon eerst in bedrijf laten en zien wat de nieuwe doet met enkel de uitbreiding erop.
Sterker nog, slechte service zal een merk uiteindelijk opbrekenJarod schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:14:
https://gathering.tweaker...message/50313815#50313815CodeIT schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:11:
Als er bij een omvormer staat dat de max DC voltage 600V is, is het dan een probleem om 18 panelen met een openklem spanning van 38.05V aan te sluiten (op 2 trackers, O/W)? Totaal kan dan 684.9V worden namelijk.
Iemand al een idee wat er met zonnekompasshop is gebeurd? Ik wilde daar de O/W montage bestellen, of heeft iemand anders een goed alternatief?
als je toch perse met SE wil werken. (niet mijn voorkeur, vind het wat te duur.)Wodan89 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:32:
in theorie max 27A uitgang.echter op warme dagen zal er ook een AC draaien dus voor een 3x 25a hoofdzekering lijkt me het geen probleem ( hoofdautomaten C25 )
dan kun je de panelen alle kanten op zetten die je wil, elk paneel heeft toch zijn eigen mpp.
paneel naar oost paneel naar west:

dat behaalt allebei hun top, maar wel op een ander moment.
kun je dit ook nog combineren met steilere panelen naar zuid en platter naar oos-west.
dan doet steiler het beter in de lente en herfst, de plattere beter in de zomer.
doe je het echt handig, dan kun je 6000Wp met gemak op een 3000W omvormer hangen.
en hoef je niet al te moeilijk te doen met een 5kw omvormer, de HD 3680 kan het dan al zeker af.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zou ze er graag bijleggen, zie dat ik me heb vergist in de spanning DC input. Hosola heeft een max van 550V, met 2 extra panelen kom ik op totaal van 576V, dat word wat veel. Heb wel het idee dat werkelijke V iets afwijkt dan op papier en dat de 18 panelen rond de 550V zullen zitten, kan hier nog eens naar kijken. Krijg ik straks toch me smokesolaAUijtdehaag schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:54:
[...]
Ik zou er ook gewoon 2 bijleggen op dezelfde omvormer.
Heb je meer profijt van op de mindere dagen.
En aftoppen moet je tegen kunnen, maar overall meer opbrengst.
Een andere omvormer kan altijd nog. (als de huidige in rook opgaat, grapje
)
Het aanpassen van de omvormer vind ik wat veel gedoe voor twee panelen. Kan het erbij dan is het leuk anders tzt een extra set op de schuur. Ook Z alleen iets meer hinder van begroeing rondom, passen ook een 12 panelen per kant en heb nog twee 'schone' fases vrij
Maar dat zijn prijzen voor inkoop door installateurs lijkt me, als particulier wordt dat lastig.reneeke1970 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:13:
[...]
Bij pvoutlet,moet je wel account maken voor prijzen. Was hier laatst iemand die ze daar gekocht had.
een hosola heeft een max op de mpp van ongeveer 550V. jep.Carpjes schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:26:
[...]
Zou ze er graag bijleggen, zie dat ik me heb vergist in de spanning DC input. Hosola heeft een max van 550V, met 2 extra panelen kom ik op totaal van 576V, dat word wat veel. Heb wel het idee dat werkelijke V iets afwijkt dan op papier en dat de 18 panelen rond de 550V zullen zitten, kan hier nog eens naar kijken. Krijg ik straks toch me smokesola
Het aanpassen van de omvormer vind ik wat veel gedoe voor twee panelen. Kan het erbij dan is het leuk anders tzt een extra set op de schuur. Ook Z alleen iets meer hinder van begroeing rondom, passen ook een 12 panelen per kant en heb nog twee 'schone' fases vrij
maar als ik me niet vergis heb je 2 mpp's? (Hosola 3680)
dus kun je grofweg max 2x12x320Wp= 7680Wp (panelen met 6" cellen 60 cellen. +/- 32Vmpp) er aan hangen.
en dan heb je nog steeds geen smokesola
ik zie geen problemen om die 2 panelen er nog bij te hangen?
(ik zelf heb afgelopen zomer op een 3kW omvormer 5,66kWp gehad.
af topping is niet tof op mooie dagen, maar betere opbrengst op slechte dagen is dat weer wel.)
edit:
de Vmpp behoord niet af te wijken van wat er op papier staat, anders is er iets fout?
(jouw begrip van de Vmpp kan wel afwijken waardoor je de cjfers niet goed begrijpt.)
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 23-02-2017 14:19 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Je kunt je huidige spanning toch uitlezen?Carpjes schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:26:
[...]
Zou ze er graag bijleggen, zie dat ik me heb vergist in de spanning DC input. Hosola heeft een max van 550V, met 2 extra panelen kom ik op totaal van 576V, dat word wat veel. Heb wel het idee dat werkelijke V iets afwijkt dan op papier en dat de 18 panelen rond de 550V zullen zitten, kan hier nog eens naar kijken. Krijg ik straks toch me smokesola
Je had het toch over van 9 naar 11 panelen gaan of ben ik nou abuis?
1 PVoutput . Dongen NB
Niet 9 panelen maar 9 maandenCarpjes schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:09:
Wij hebben nu 9 maanden 16x270wp mono op het dak liggen (Hanover Solar) op een Hosola 3680 omvormer, alles op Zuid / 30gr geen schaduw.
Nu passen er nog twee modules op het dak, en ik denk eraan om ze erbij te leggen. We dekken dan iets beter ons eigen verbruik. Zou dit goed gaan zonder veel af te toppen? (lokatie Veluwe, huidige max 4040W maar mis voorjaar data)
Ik sla mezelf op mijn hoofd.....
Ach 2×9 parallel is toch ook mooi
[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 23-02-2017 12:21 ]
1 PVoutput . Dongen NB
ach Carpjes verteld het wel erg lastig, dus puzelen wat hij bedoeld.reneeke1970 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:20:
[...]
Ik sla mezelf op mijn hoofd.....
Ach 2×9 parallel is toch ook mooi
maar een hosola 3850, dat is waarschijnlijk geen smart maar een bright, dus 2x een mpp.
(ik betwijfel of een hosola smart wel 2x dat soort panelen parallel aan kan.
helaas mis ik wel wat gegevens van de omvormer daar voor ?
normaal heb je dan de kortsluit A nodig van de mpp. )
SolarEdge geeft goede service aan installateurs en wordt veel verkocht. Ze besteden veel geld aan promotie van hun merk op beurzen en aan groothandels/installateurs. Sommige installateurs doen daarom alleen nog maar SolarEdge.mfmonkey schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:11:
[...]
Sterker nog, slechte service zal een merk uiteindelijk opbreken
www.sunsolar.nl
Zelfs mij als nog niet klant/ niet installateur gaven ze snel antwoord op configuratie vragen.SolarKing schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 14:20:
[...]
SolarEdge geeft goede service aan installateurs en wordt veel verkocht. Ze besteden veel geld aan promotie van hun merk op beurzen en aan groothandels/installateurs. Sommige installateurs doen daarom alleen nog maar SolarEdge.
Ik heb inmiddels een berg 2dehands optimizers (meeste nieuw) liggen en de 2dehands omvormer SE7k is onderweg
Gezien hun antwoord heb ik afgezien van een tweedehands SE12k, leek leuk voor uitbreidingen later maar was te groot voor de 1ste fase. (< 50% van 12kW)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Gaat om een hosola bright 3680 MLT, nu 2x 8 panelen en wil naar 2x 9 panelen.migjes schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:46:
[...]
ach Carpjes verteld het wel erg lastig, dus puzelen wat hij bedoeld.
maar een hosola 3850, dat is waarschijnlijk geen smart maar een bright, dus 2x een mpp.![]()
(ik betwijfel of een hosola smart wel 2x dat soort panelen parallel aan kan.![]()
helaas mis ik wel wat gegevens van de omvormer daar voor ?
normaal heb je dan de kortsluit A nodig van de mpp. )
Panelen 270W
Vmpp 32V
Impp 8,43A
Voc 38,6V
Isc 9,07A
Nu zag ik dat de Vmax van de omvormer 550V is, daar hij redelijk aan zijn max komt begon ik te twijfelen of de spanning over de limit gaat met 18 panelen.
Deze Vmax is dus per ingang?
Op het eerste gezicht lijkt het duurder.... totdat je problemen met panelen krijgt.migjes schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:05:
[...]
als je toch perse met SE wil werken. (niet mijn voorkeur, vind het wat te duur.)
dan kun je de panelen alle kanten op zetten die je wil, elk paneel heeft toch zijn eigen mpp.
met de SE optimizers kan je al snel zien wat er mis is ...
Wel even goed registreren welke optimizer waar zit ......
Dit memorerend mbt tot de frustraties met het zoeken van (soms) een aardfout in 1 van de 120 panelen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
ja per ingang.Carpjes schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:16:
[...]
Gaat om een hosola bright 3680 MLT, nu 2x 8 panelen en wil naar 2x 9 panelen.
Panelen 270W
Vmpp 32V
Impp 8,43A
Voc 38,6V
Isc 9,07A
Nu zag ik dat de Vmax van de omvormer 550V is, daar hij redelijk aan zijn max komt begon ik te twijfelen of de spanning over de limit gaat met 18 panelen.
Wil je het goed doen heb je er 11 nodig per ingang, dan zit je aan de 350 Vmpp en het hoogste rendement.
Maar is een beetje veel Wp per ingang.
dat is wel een optie idd, ik heb alleen een hoekwoning met een losse garage waar ik 9 panelen zo pal op het zuiden kwijt kanmigjes schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:05:
[...]
als je toch perse met SE wil werken. (niet mijn voorkeur, vind het wat te duur.)
[afbeelding]
dat behaalt allebei hun top, maar wel op een ander moment.
kun je dit ook nog combineren met steilere panelen naar zuid en platter naar oos-west.
dan doet steiler het beter in de lente en herfst, de plattere beter in de zomer.
doe je het echt handig, dan kun je 6000Wp met gemak op een 3000W omvormer hangen.
en hoef je niet al te moeilijk te doen met een 5kw omvormer, de HD 3680 kan het dan al zeker af.
op het platte dak van de overkapping kan ik 6a7 panelen kwijt pal op het zuiden 2 panelen zouden op het westen komen
als ik een oost west orientatie kies op mijn platte dak. dan daalt toch de opbrengst per paneel ?
de hd 3680 powerwave heb ik idd even overwogen. echter deze lijkt me echt te klein voor 5400wp ?
zou het nog verschil maken om het platte dak wit te verven ? ( ivm de lagere temperatuur )
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Lekker windje hier. Bij mijn overbuurman zijn de boeiborden van de woning afgewaaid. Ik ben benieuwd of er hier en daar wat zonnepanelen door de lucht vliegen.
www.sunsolar.nl
Hier nog niet, wel stuk schutting
1 PVoutput . Dongen NB
Nee zou moeten kunnen. Volgens http://www.solaredge.com/...r_dc_oversizing_guide.pdf mag je de HD powerwave enkelfase tot 155% oversizen.Wodan89 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:58:
[...]
de hd 3680 powerwave heb ik idd even overwogen. echter deze lijkt me echt te klein voor 5400wp ?
Kan de drone nu niet de lucht in doen om te kijken of ze er nog liggen, want die waait wel wegSolarKing schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:48:
Lekker windje hier. Bij mijn overbuurman zijn de boeiborden van de woning afgewaaid. Ik ben benieuwd of er hier en daar wat zonnepanelen door de lucht vliegen.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Zag hier tegenover een windmolen stil gezet worden.
Half uurtje later draaide hij weer. Misschien een test, staat er nog niet zo lang.
Vind het zelf ook wel een beetje spannend, ze liggen hier immers ook nog maar een maand of 5 en heel vaak storm hebben we niet gehad.
Half uurtje later draaide hij weer. Misschien een test, staat er nog niet zo lang.
Vind het zelf ook wel een beetje spannend, ze liggen hier immers ook nog maar een maand of 5 en heel vaak storm hebben we niet gehad.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Al een paar keer over gehad, maar vandaag eindelijk besteld:
4 x Suntech Mono 290Wp Hypro
2 x YC500 micro inverters
En wat flatfix materiaal. Op 3 maart wordt de boel geleverd en moet ik zelf nog een lasdoosje, ballast en wat kabel regelen en dan kan ik mijn huidige set van 4560Wp uitbreiden met 1160Wp.
Mijn efficiency zal wel wat omlaag gaan, daar deze 4 panelen in de winter helemaal in de schaduw liggen, maar ja... Dat overleven we wel. Tijdens de zomer grotendeels volledig in de zon tot zo'n uur of vijf a zes, dan gaan er bomen tot in het eten gooien.
Nog wel even kijken wat ik met de BTW doe. Misschien deze keer gewoon op mijn vrouw haar naam regelen...
En wat flatfix materiaal. Op 3 maart wordt de boel geleverd en moet ik zelf nog een lasdoosje, ballast en wat kabel regelen en dan kan ik mijn huidige set van 4560Wp uitbreiden met 1160Wp.
Mijn efficiency zal wel wat omlaag gaan, daar deze 4 panelen in de winter helemaal in de schaduw liggen, maar ja... Dat overleven we wel. Tijdens de zomer grotendeels volledig in de zon tot zo'n uur of vijf a zes, dan gaan er bomen tot in het eten gooien.
Nog wel even kijken wat ik met de BTW doe. Misschien deze keer gewoon op mijn vrouw haar naam regelen...
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
GefeliciteerdTFHfony schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:28:
En yes! Misschien kom je dan weer op normale efficiencywaarden uit. Jouw huidige systeem presteert veel te goed, is alleen met veel geluk (wolkjes in Bavel enzo) te verslaan
BTW op naam van je vrouw regelen....TFHfony schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:28:
Dan moet wel ook je energiecontract op naam van je vrouw staan...
Anders.... NO NO...

Been there...
In Eindhoven kon je ze zien vliegen. Dit is een straat bij me vandaan.SolarKing schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:48:

Gevalletje te weinig ballast (of geen?).
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ai nasty! Gelukkig niemand gewond...
M'n schans heeft de test gelukkig prima doorstaan.
M'n schans heeft de test gelukkig prima doorstaan.
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
LOL.. Hmmm, niet eens over nagedacht. Nou ja.. Dan kijk ik wel hoe of wat. Anders vraag ik het gewoon niet terug ;-)paulv1973 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:37:
[...]
BTW op naam van je vrouw regelen....
Anders.... NO NO...![]()
Been there...
Verder wel grappig, want inderdaad: Het wordt hier vaak genoemd, het solar-virus. Maar het is echt waar. Niet gedacht dat ik op zo'n plek zelf nog panelen zou gaan wegleggen. En nog zelf ook ;-)
Da;s een zwaar gevalletje "oeps"... Dan mogen ze nog blij zijn dat ze niet op de auto's zijn beland. Die panelen zijn afgeschreven. Maar hebben ze niet geprobeerd de boel naar binnen te halen op een of andere manier? Al was dat misschien erg lastig met die storm (en het gewicht)3ssen schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 07:09:
[...]
In Eindhoven kon je ze zien vliegen. Dit is een straat bij me vandaan.
[afbeelding]
* TFHfony haalt maar wat extra stenen als ballast voor zijn nieuwe panelen, al komen ze op het dak van de begane grond...
[ Voor 57% gewijzigd door TFHfony op 24-02-2017 07:49 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Via google maps zie ik ook nog een rij van drie panelen op hetzelfde dak, dus vermoed te weinig ballast.hansvk schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 07:16:
Gevalletje te weinig ballast (of geen?).
Zijn er mensen die ervaring hebben met zonnepanelen van het met Solvis? Ik had een offerte voor Canadian Solar panelen (275 Wp), maar deze zijn pas over een paar weken leverbaar. De installateur kan wel panelen van het merk Solvis leveren, ook 275 Wp. Iemand daar ervaring mee?
Dit is trouwens de datasheet van de panelen
[ Voor 16% gewijzigd door urk_forever op 24-02-2017 08:38 ]
Hail to the king baby!
Verwijderd
ben zelf niet bekend met dit merk maar een 1e rond google leert me dat er bij verscillende tokos binnenkort leverbaar.
ipv direct leverbaar.
ik heb er een minder goed gevoel bij eerlijk gezegt
ipv direct leverbaar.
ik heb er een minder goed gevoel bij eerlijk gezegt
Als je ze zelf legt is het al snel rendabel, zelfs met 50% rendement. Fuck the schaduw. Saldeer of overschot?TFHfony schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:28:
1 PVoutput . Dongen NB
Salderen. Al ga ik nu wel een flink overschot op mijn dagtarief krijgen. Ik zat nu al op 200kWh piek en 4000kWh dal tarief oid...reneeke1970 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 09:01:
[...]
Als je ze zelf legt is het al snel rendabel, zelfs met 50% rendement. Fuck the schaduw. Saldeer of overschot?
Ja oke, kwestie van juiste energie leverancier erbij zoeken. Je uitbreiding levert iig genoeg op. Alles wat ik zou leggen word extra overschot met slecht schaduw rendement, dus ik moet het wel heel goedkoop vindenTFHfony schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:03:
[...]
Salderen. Al ga ik nu wel een flink overschot op mijn dagtarief krijgen. Ik zat nu al op 200kWh piek en 4000kWh dal tarief oid...
1 PVoutput . Dongen NB
oke een bright, en die heeft 2x een mpp en voor iedere mpp is het dus een apparte string.Carpjes schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:16:
[...]
Gaat om een hosola bright 3680 MLT, nu 2x 8 panelen en wil naar 2x 9 panelen.
Panelen 270W
Vmpp 32V
Impp 8,43A
Voc 38,6V
Isc 9,07A
zoals AUijtdehaag ook al zegt.
de Vmax is 550V per mpp.
in de ochtend checkt de omvormer of die onder de 550V is, maar dat testen is dan wel met de Voc.
dus 12x 38,6V = 463.2Voc.
is die Voc oke, dan start de omvormer op.
en dan heb je de Vmpp 12X32Vmpp=384Vmpp
maar helaas dat is nog niet alles, de gegevens die je nu geeft zijn van de STC van de panelen.
die is bij 25 graden omgevings-temperatuur, met 1000W/m2 zon en een licht windje over de panelen.
zijn de cellen kouder dan stijgt de Voc/Vmpp, zijn ze warmer dan daalt de Voc/Vmpp.
dus tja in de winter zijn de cellen soms wel goed bevroren, en dan moet je eigenlijk nog uitrekenen of de Voc dan wel onder de 550V blijft.
(ik heb even geen zin om de hele berekening neer te schrijven, maar weet zoizo al uit het hoofd dat deze panelen met 12x per mpp kunnen.
na dat de omvormer gestart is, dan heb je geen Voc meer maar Vmpp.
8x32Vmpp=256Vmpp.
maar ook de Vmpp is onderhevig aan de temperatuur van de cellen.
liggen ze goed heet te bakken in de zon, dan kan de temperatuur oplopen naar 90 graden.
dit soort panelen zakken dan naar +/-28Vmpp.
en als ze echt koud zijn dan kun je goed een 35Vmpp hebben.
dus 8x28Vmpp=224V
en 8x35Vmpp=280V
tussen die waarde zou je dus moeten aflezen op de omvormer.
(het is niet speciaal warm buiten, dus op dit moment zou je een +/-260V moeten zien.
maar als het zonnetje een tijdje op de panelen schijnt warmen ze snel op en zakt de Vmpp.
en ach laten we meteen een stapje verder gaan.
we pakken de grafiek er bij:

(dit is niet de hosola, maar dit is voor die omvormer vrijwel het zelfde.)
je hebt nu 8x32Vmpp=256V, die vind je op de horizontale lijn.
dan zie je dat je 55% vermogen nodig hebt om 96,4% rendement te hebben.
met 9x32Vmpp=288V, dan zie je dat je met 40% vermogen al 96,4% hebt.
(optimum van de omvormer zit rond de 350vmpp.
daar heb je dus 12 panelen voor nodig. 12x32Vmpp=384V.
maar de meeste tijd die telt dan liggen de panelen te bakken in de zon, en dan is de Vmpp iets lager, rond de 350Vmpp.
maar hellaas 12x die panelen per mpp, dat is natuurlijk meer Wp als die omvormer aan kan.
dat is geen probleem, de mpp zet de panelen iets uit het lood, en daar door levert de omvormer niet meer als zijn specificaties. maar aftoppen is niet altijd even leuk, denk aan je bloeddruk, lol. (zoals prothon ook zegt.)
hoop dat het een beetje duidelijk is voor je.
anders gewoon vragen.
probeer iets leuks te verzinnen.Wodan89 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:58:
[...]
dat is wel een optie idd, ik heb alleen een hoekwoning met een losse garage waar ik 9 panelen zo pal op het zuiden kwijt kan
op het platte dak van de overkapping kan ik 6a7 panelen kwijt pal op het zuiden 2 panelen zouden op het westen komen.
als ik een oost west orientatie kies op mijn platte dak. dan daalt toch de opbrengst per paneel ?
zou het nog verschil maken om het platte dak wit te verven ? ( ivm de lagere temperatuur )
(creatief zijn is niet alleen leuk, maar ook nog effectief.)
het hoeft niet oost-west te zijn, maar iets richting zuid-west of zuid-oost is ook goed.
de eerste 25 graden die je afwijkt van zuid doet vrijwel niks minder opleveren.
meer graden afwijken levert een klein verlies. (maar vol oost-west dan zit je tussen de 70-80% ten opzichte van zuid.)
het liefst op het hoge dak de panelen steiler zetten. (het hoge dak in verband met een grotere kans op schaduw als je wil op wekken in de lente/herfst.)
en het lagere dak een stuk platter voor de zomer.
het wit verven van het dak, tja in principe zal het vast helpen, maar hoeveel?
geen idee, en uiteindelijk liggen de cellen wel in de zon te bakken en dan maakt het wit niet echt veel uit.
(als je dat wil doen geen probleem, maar of het significant helpt zeer betwijfelbaar.
danm dat virus, begin toch niet aan die panelen.TFHfony schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 07:43:
[...]
LOL.. Hmmm, niet eens over nagedacht. Nou ja.. Dan kijk ik wel hoe of wat. Anders vraag ik het gewoon niet terug ;-)
Verder wel grappig, want inderdaad: Het wordt hier vaak genoemd, het solar-virus. Maar het is echt waar. Niet gedacht dat ik op zo'n plek zelf nog panelen zou gaan wegleggen. En nog zelf ook ;-)
je bent nu redeloos verloren.
(denk ook eens aan je ouders of andere familie, hebben die al panelen op hun dak.
misschien kun je daar je verslaving wel op bot vieren.
Ga je die microconverters gewoon met een stekker in een stopcontact steken?TFHfony schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:28:
Soort van... Het wordt een vaste verbinding naar een punt waar buiten een WDC zit. Deze gaat er af, IP67 lasdoosje er op en daar in de verbinding maken.Het is hier max 1100W wat er op komt te staan en volgens de huidige regelgeving mag je tot 2000W invoeren op een bestaande groep. Daar blijf ik ruim onder.TWyk schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 11:34:
[...]
Ga je die microconverters gewoon met een stekker in een stopcontact steken?
Om een idee te geven, dit is het dak waar ik het op ga leggen:TFHfony schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:28:
Mijn efficiency zal wel wat omlaag gaan, daar deze 4 panelen in de winter helemaal in de schaduw liggen, maar ja... Dat overleven we wel. Tijdens de zomer grotendeels volledig in de zon tot zo'n uur of vijf a zes, dan gaan er bomen tot in het eten gooien....

Helaas is slechts de helft van mij. De helft die het hele jaar in de zon ligt is van de buren ;-) De bomen links van het dak gaan in de zomer wel wat roet in het eten gooien. Links is west, rechts is oost.
Bij LG leggen ze de lat dit jaar weer een stukje hoger.
Dit jaar komen ze met de Neon-R
Een back-contact module (techniek vergelijkbaar met SunPower) met een opbrengst van 350/355Wp per paneel.
De 360Wp versie is al aangekondigd maar nog niet leverbaar.
Een back-contact module (techniek vergelijkbaar met SunPower) met een opbrengst van 350/355Wp per paneel.
Ook in het "standaard" 1m x 1,6m formaat?Carbon schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:25:
Bij LG leggen ze de lat dit jaar weer een stukje hoger.
Wel een wat afwijkend formaat: 1700 x 1016 x 40 mm i.p.v. 1640 x 1000 x 40 (LG Neon2)TFHfony schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 17:47:
[...]
Ook in het "standaard" 1m x 1,6m formaat?
Meer info: LG350/360Q1C
Ik heb het aanbod van een slimme meter geweigerd (ik heb nu een 2 tellermeter, maar een 1 teller contract)
Mijn panelen leveren zo' n 2250Kwh en mijn verbruik is ong. 3000Kwh.
Wellicht ga ik over 1 'a 2 jaar mijn huis verkopen.
Wat is wijsheid, het gemak van een slimme meter of de good old meter houden?
www.casarodriguillo.com
Zo te zien, in PVoutput is er in Groningen al iemand die zulke panelen heeft, en leveren ze ook stroom voor en na zonsondergang, maanlicht panelenCarbon schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 18:02:
[...]
Wel een wat afwijkend formaat: 1700 x 1016 x 40 mm i.p.v. 1640 x 1000 x 40 (LG Neon2)
Meer info: LG350/360Q1C
Ja en met een efficiency van 6.131kWh/kWp zit het ook wel snor, zeker voor de maand februari.
Hoop dat hij/zij het binnen kort aanpast anders wipt Anton hem er wel uit na een tijdje.
Ik heb gekozen om de oude te laten hangen. Er gaat niets boven automatisch salderen, mits de meter ook het terugleveren goed kan verwerken.....Pinin schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 19:08:
Ik heb het aanbod van een slimme meter geweigerd (ik heb nu een 2 tellermeter, maar een 1 teller contract)
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dat hoor ik vaker maar ik heb geen kopie van een jaarafrekening naar de belastingdienst hoeven sturen oid. Dus wie controleert dat?paulv1973 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:37:
[...]
BTW op naam van je vrouw regelen....
Anders.... NO NO...![]()
Been there...
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Prima merk, heb er veel van verkocht, nooit problemen mee.urk_forever schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 08:22:
Zijn er mensen die ervaring hebben met zonnepanelen van het met Solvis? Ik had een offerte voor Canadian Solar panelen (275 Wp), maar deze zijn pas over een paar weken leverbaar. De installateur kan wel panelen van het merk Solvis leveren, ook 275 Wp. Iemand daar ervaring mee?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Geloof me maar... ZE weten het...No Hands schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 07:36:
[...]
Dat hoor ik vaker maar ik heb geen kopie van een jaarafrekening naar de belastingdienst hoeven sturen oid. Dus wie controleert dat?
Ik heb met ze gebeld daarover. Had het nl ook op die manier gedaan...
Helaas pindakaas was het antwoordt...
wat bedoel je met goed kan verwerken? hij draait terug en de meter is zo'n 13 jaar oud.drielp schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 01:19:
[...]
Ik heb gekozen om de oude te laten hangen. Er gaat niets boven automatisch salderen, mits de meter ook het terugleveren goed kan verwerken.....
www.casarodriguillo.com
Dat dusPinin schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 08:50:
[...]
wat bedoel je met goed kan verwerken? hij draait terug en de meter is zo'n 13 jaar oud.
ok, dan blijft hij lekker zittenJerrythafast schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 09:41:
[...]
Dat dusJe hebt ook meters van die leeftijd die niet terugdraaien. Als na een zonnige dag de tellerstand is afgenomen weet je dat het goed is.
www.casarodriguillo.com
Het heeft even geduurd, maar nu liggen de panelen op het dak. 12x AAE-P60 270 4BB op een Growatt 3000MTL, en 3 losse AAE panelen met elk een eigen Power-One/ABB Aurora Micro-0.25 ivm schaduw.
14 van de 15 panelen werken vlekkeloos, maar 1 paneel (op micro-omvormer) wil het niet doen.
Ik heb het paneel doorgemeten, en dat lijkt goed te zijn (36,8v en 1,85A, tegenover en werkend paneel wat 36,9v en 1,79A aangeeft). Als ik een werkend paneel op dezelfde omvormer aansluit, werkt het ook gewoon.
Het niet werkende paneel op een andere omvormer werkt niet. Wat kan ik nog meer testen? Wat kan het zijn? Misschien een stekker die niet goed contact maakt met de omvormer?
14 van de 15 panelen werken vlekkeloos, maar 1 paneel (op micro-omvormer) wil het niet doen.
Ik heb het paneel doorgemeten, en dat lijkt goed te zijn (36,8v en 1,85A, tegenover en werkend paneel wat 36,9v en 1,79A aangeeft). Als ik een werkend paneel op dezelfde omvormer aansluit, werkt het ook gewoon.
Het niet werkende paneel op een andere omvormer werkt niet. Wat kan ik nog meer testen? Wat kan het zijn? Misschien een stekker die niet goed contact maakt met de omvormer?
Een hééél kleine kans is dat de plus en min stekkers op de paneel aansluitingen af fabriekLA-384 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 10:41:
Het heeft even geduurd, maar nu liggen de panelen op het dak. 12x AAE-P60 270 4BB op een Growatt 3000MTL, en 3 losse AAE panelen met elk een eigen Power-One/ABB Aurora Micro-0.25 ivm schaduw.
verwisseld zijn....... bijna niet te geloven, maar mogelijk, dus meet bij die twee panelen
de polariteit, of dat gelijk is, anders idd er even nieuwe stekkers op zetten.... maar nee,
je hebt natuurlijk garantie op die dingen, dus enkel gaan meten en overleggen met
de leverancier wat te doen.
Misschien ondergesneeuwd, misschien onduidelijk, misschien ......?
Ik wil dit heel graag weten, zodat ik verder kan met kiezen hoe en welke uitbreiding mogelijk of onmogelijk is.
Dus herhaal ik mijn vraag:
Uit mijn ene meterkast, 3 x 25, loopt er een 4-aderige kabel, onbereikbaar weg, om uit te komen in een schakeldoos vlakbij de andere meterkast
Op die kabel waren in het verleden heel wat krachtstroomapparaten aangesloten.
Alle aftakkingen en gebruikers zijn verwijderd.
De andere meterkast zelfde verhaal, echter met voor mij normale 5-aderige kabels.
Nu heb ik op die 4-aderige kabel 2 omvormers aangesloten 2x + en 2x -
De aardedraden ( of heet die massadraad? ) heb ik in de 2e meterkast aangesloten.
Kan ik nu op dezelfde wijze een 3-fase omvormer aansluiten of zelfs drie 1-fase omvormers?
Ik wil dit heel graag weten, zodat ik verder kan met kiezen hoe en welke uitbreiding mogelijk of onmogelijk is.
Uit mijn ene meterkast, 3 x 25, loopt er een 4-aderige kabel, onbereikbaar weg, om uit te komen in een schakeldoos vlakbij de andere meterkast
De andere meterkast zelfde verhaal, echter met voor mij normale 5-aderige kabels.
De aardedraden ( of heet die massadraad? ) heb ik in de 2e meterkast aangesloten.
Kan ik nu op dezelfde wijze een 3-fase omvormer aansluiten of zelfs drie 1-fase omvormers?
Potverdorie, dat is het!PClop schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:25:
[...]
Een hééél kleine kans is dat de plus en min stekkers op de paneel aansluitingen af fabriek
verwisseld zijn....... bijna niet te geloven, maar mogelijk, dus meet bij die twee panelen
de polariteit, of dat gelijk is, anders idd er even nieuwe stekkers op zetten.... maar nee,
je hebt natuurlijk garantie op die dingen, dus enkel gaan meten en overleggen met
de leverancier wat te doen.
We hebben alles zelf gedaan, de kabel van het paneel is met een verlengkabel verlengt naar binnen, daar hangt de omvormer. Als het echt een kwestie is van stekkertje wisselen, kan dat natuurlijk ook aan de verlengkabel (lijkt mij). Scheelt weer gedoe met de leverancier/garantie.
Bedankt!
Of iets een nul of aardlekschakelaar is kun je aan de kleur zien.izdp schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:43:
L1 bruin
L2 zwart
L3 grijs
Min blauw
Aarde groen geel
De 4 aderige kabel zal gok ik 3 fases en een nul zijn, aarde is ook anders te regelen, de eerste en tweede meterkast zullen beide een eigen aarding hebben waardoor aarding meterkast 2 niet via meterkast 1 loopt.
Maar je hebt nu van de 4 aderige kabel 2 draden als plus en 2 draden als min in gebruik?
Ik zou deze vraag stellen aan een echte elektricien, die kan ook de kabels goed doormeten. Krijgt de tweede meterkast de voeding van de 4 aderige kabel?izdp schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:43:
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
mfmonkey: ja 2 x + en 2 x - voor 2 1-fase omvormers en de aardedraad in de tweede meterkast aangesloten
Ik zou dus bv wel willen gaan naar 3x + en 1x -, door deze 2x - in de verbindingsdoos te koppelen naar 1x -
Maar bega ik dan een doodzonde?
Drielp: nee tweede meterkast is een 'echte' zelfstandige meterkast. Kabels zijn ok en ik weet hoe ze zijn aangesloten. Allemaal ooit gedaan door echte elektriciens.
Ik zou dus bv wel willen gaan naar 3x + en 1x -, door deze 2x - in de verbindingsdoos te koppelen naar 1x -
Drielp: nee tweede meterkast is een 'echte' zelfstandige meterkast. Kabels zijn ok en ik weet hoe ze zijn aangesloten. Allemaal ooit gedaan door echte elektriciens.
Aha, een verlengkabel, ja dat wil nog wel eens verkeerd gaan, zorg altijd dat je één kabel per keerLA-384 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:51:
[...]
Potverdorie, dat is het!
We hebben alles zelf gedaan, de kabel van het paneel is met een verlengkabel verlengt naar binnen, daar hangt de omvormer. Als het echt een kwestie is van stekkertje wisselen, kan dat natuurlijk ook aan de verlengkabel (lijkt mij). Scheelt weer gedoe met de leverancier/garantie.
Bedankt!
afwerkt, en je zeker weet dat er dan twee verschillende stekkers ( 1 + en 1 -) aan één verleng kabel
gemonteerd zitten.
Zoals jij het wilt heb ik het hier ook.izdp schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 12:10:
mfmonkey: ja 2 x + en 2 x - voor 2 1-fase omvormers en de aardedraad in de tweede meterkast aangesloten
Kabel moet wel dik genoeg zijn natuurlijk en in mijn geval heb ik de stalen mantel als aarde gebruikt. Kabel zelf is 4×6mm2
3 zwarte fase draden met nummers op gedrukt en één blauwe nul draad
1 PVoutput . Dongen NB
Aha, dus ik zou dan 3X 1-fase omvormers zo aan kunnen sluiten? Kabel zal geen 6 mm2 zijn en daarom liever daar de omvormers die het minste produceren.
Mede omdat ik de bewuste kabel niet kan volgen en niet weet of er verbindingsdozen zijn gebruikt.
Er is weliswaar in het verleden veel 3-fase afgenomen, maar ik blijf graag aan de zekere kant.
Voor de andere kast zou ik dan max kunnen gaan met een 3-fase omvormer.
Mede omdat ik de bewuste kabel niet kan volgen en niet weet of er verbindingsdozen zijn gebruikt.
Er is weliswaar in het verleden veel 3-fase afgenomen, maar ik blijf graag aan de zekere kant.
Voor de andere kast zou ik dan max kunnen gaan met een 3-fase omvormer.
Ik heb ooit een aantal weken als electricien gewerkt in een erg warm land.
Daar sloten we prefab ruimtes aan met 5 ader kabels. Een rij kreeg een eigen 5 ader kabel vanaf het aggregaat. In een rij stonden 6 prefabs.
Fab 1 en 4 zaten op L1
Fab 2 en 5 zaten op L2
Fab 3 en 6 zaten op L3
Allen deelden ze dus de nul en aarde vanaf de stroombron.
Dus 3 omvormers met elk een eigen fase is geen probleem.
Waarom je alle 4 kabels kunt gebruiken en dus 1 fase als nul weet ik niet, ik was namelijk eigenlijk daarheen als loodgieter.
De aarding via een andere kast, dat betekend dat de panelen blijven werken als er lekstroom is, de aardlek van de andere kast vlieft er immers uit.
Daar sloten we prefab ruimtes aan met 5 ader kabels. Een rij kreeg een eigen 5 ader kabel vanaf het aggregaat. In een rij stonden 6 prefabs.
Fab 1 en 4 zaten op L1
Fab 2 en 5 zaten op L2
Fab 3 en 6 zaten op L3
Allen deelden ze dus de nul en aarde vanaf de stroombron.
Dus 3 omvormers met elk een eigen fase is geen probleem.
Waarom je alle 4 kabels kunt gebruiken en dus 1 fase als nul weet ik niet, ik was namelijk eigenlijk daarheen als loodgieter.
De aarding via een andere kast, dat betekend dat de panelen blijven werken als er lekstroom is, de aardlek van de andere kast vlieft er immers uit.
[ Voor 12% gewijzigd door mfmonkey op 25-02-2017 18:27 ]
Misschien ook even in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 navragen? Er zitten daar een aantal elektriciens die precies weten hoe de stromen gaan lopen en waar je op moet letten in dit soort 'afwijkende' situaties. In dat topic kom je zo te weten of het veilig en verantwoord is en waarom wel/niet
In huisinstallaties praat je niet over min (blauw) maar over nul.mfmonkey schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:54:
[...]
Of iets een nul of aardlekschakelaar is kun je aan de kleur zien.
L1 bruin
L2 zwart
L3 grijs
Min blauw
Aarde groen geel
De 4 aderige kabel zal gok ik 3 fases en een nul zijn, aarde is ook anders te regelen, de eerste en tweede meterkast zullen beide een eigen aarding hebben waardoor aarding meterkast 2 niet via meterkast 1 loopt.
Maar je hebt nu van de 4 aderige kabel 2 draden als plus en 2 draden als min in gebruik?
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Hier kun je als je dit zo wilt laten niet een goed antwoord op geven.izdp schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 11:43:
Een aarde hoort bij een kabel / buis met draden en die mag je in dit geval niet zomaar ergens vandaan vissen.
Een EIS is dat een E installatie o.a. overzichtelijk moet zijn.
Als de andere mk waar alleen de aarde vandaan komt op een of andere manier geüpdatet word en waarbij de boel word gesaneerd dan kan het zijn dat dat niet duidelijk / overzichtelijk is met als gevolg dat de aarde niet meer is aangesloten uiteindelijk. (de douche prikt!?..etc.)
Volgens de NEN1010 mag het dus niet.
Het enige advies mag dus zijn: nieuwe kabel trekken, met 3 fase (3x P 1xN 1xPE) deze op een 3 fase (aardlek)automaat, deze dan weer onder verdelen. Dat het natuurlijk op een andere manieer ook werkt is wat anders. (heb in China gemerkt dan een rol blank ijzerdraad ook prima kan doorgaan als verlengsnoer

@mfmonkey Dat aansluiten op die manier gebeurt in NL ook zo met huizen op 1 fase (nummer1 zit op 1,nummer 3 zit op 2 en nummer 5 zit op 3 etc.) omdat de spanning van de fasen onderling 120 graden t.o.v. elkaar verschoven zijn gaat dat goed ook met die nul.
Als de aardlek gewoon op zijn plek zit en daar de fasen en de nul door heen lopen gaat die ALS eruit bij een lek, de ALS meet tenslotte een verschil tussen de heengaande en retour komende stroom, en daarop schakelt ie af, waar die verloren stroom heen gaat daar let ie gelukkig niet op
@reneeke1970
Mocht er een metalen afscherming om de kabel heen zitten, dan is dat als het goed is een combi van een stalen mantel, en een Litze, dat is een "zilverkleurige" streng koper draden, met een totaal diameter net zo groot als de draden in de kabel.
Deze litze is bedoelt als aarde draad. Door deze als aarde te gebruiken is het de bedoeling dat als iemand met een schep oid door de kabel gaat eerst de stalen mantel raakt (en blijft raken), die over de hele lengte tegen die litze aan ligt, en dan pas de stroom geleidende draden. Met als gevolg dat er een aardlek ontstaat en de ALS afschakelt. dan wel een hoge stroom gaat lopen die de zekering door laat smelten.
Die Litze leg je normaal met aansluiten even opzij, dan die stalen haren afknippen, dan litze met geel groen tape omwikkelen en de rest van de stalen haren ook (of daar de mantel weer overheen laten terug vallen) dat scheelt weer pleisters, en met een passend adereindhulsje aansluiten in de MK etc.
[ Voor 31% gewijzigd door Andre1973 op 25-02-2017 21:27 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Je advies Andre begrijp ik uiteraard. 5-aderige kabel heb ik zat, alleen het aanleggen is een enorm probleem. Anders had ik niet eens gevraagd en al lang gedaan.
De kasten zijn zo oud dat ik geen ALS heb en nog van die mooie smeltzekeringen heb en verder niets.
De aarde vis ik niet op maar laat die achter in de andere meterkast. Omdat de kabel dan rechtstreeks naar een vrije groep in de eerste meterkast loopt, zie ik onderweg geen gevaar. Immers onbereikbaar.
Updaten zal niet meer gebeuren en ik laat niemand ook maar iets met die kasten doen. Het zit nu tenminste netjes, op jammer genoeg die ene kabel na. Overzichtelijk is het wel. Dat heb ik 4 jaar geleden allemaal ontwart.
Dank voor alle info allen. Nu kan ik tenminste gaan puzzelen over de uitbreiding van de PV , waar, hoeveel en omvormers en dan afwegen hoe definitief te doen met de meterkasten.
De kasten zijn zo oud dat ik geen ALS heb en nog van die mooie smeltzekeringen heb en verder niets.
De aarde vis ik niet op maar laat die achter in de andere meterkast. Omdat de kabel dan rechtstreeks naar een vrije groep in de eerste meterkast loopt, zie ik onderweg geen gevaar. Immers onbereikbaar.
Updaten zal niet meer gebeuren en ik laat niemand ook maar iets met die kasten doen. Het zit nu tenminste netjes, op jammer genoeg die ene kabel na. Overzichtelijk is het wel. Dat heb ik 4 jaar geleden allemaal ontwart.
Dank voor alle info allen. Nu kan ik tenminste gaan puzzelen over de uitbreiding van de PV , waar, hoeveel en omvormers en dan afwegen hoe definitief te doen met de meterkasten.
Gezien de ouderdom van je installatie adviseer ik je om een installatuer eens te laten kijken en advies te geven. En je aardpen eens te laten meten aangezien je ook geen aardleks hebt.izdp schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:35:
Je advies Andre begrijp ik uiteraard. 5-aderige kabel heb ik zat, alleen het aanleggen is een enorm probleem. Anders had ik niet eens gevraagd en al lang gedaan.
Gezien de PV installaties zou ik toch echt een nieuwe verdeler plaatsen met aardleks.
In mijn ouderlijk huis waren in het achterhuis een onderverdeler met 3Fase+Pe. Hierop kon je uitsluitend 3 fase werktuigen zonder nul op aansluiten.
Zoals jij het nu aangesloten hebt lenen van een ader van een andere kabel als aarde werkt het natuurlijk wel echter net als Andre1973 al opmerkte niet overzichtelijk,en niet toegestaan. Het is voor jou duidelijk, echter als jij er plotseling niet meer bent kan een volgende monteur tot verkeerde gevaarlijke conclusies komen,
Probeer een lokale kleine installateur te vinden en geef aan wat je zelf kan en wil doen, de meeste grote hebben hier nogal een hekel aan.
Wat je zelf kun doen is duidelijk op papier zetten hoe alles vanaf je binnenkomende voeding zit. Ik neem niet aaan dat je een mega bedrijfspand hebt. Ik ben in het verleden wel eens een dag of 2 bezig geweest op een elektra installtie weer volledig op papier te krijgen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Zowieso is een kabelplan/stroomplan uittekenen geen slecht idee. Dan kun je perfect zien, als je er oog voor hebt, waar het echt fout zit
Habbekrats,
zoals al aangegeven heb ik het juist ontwart 4 jaar geleden bij de aanleg van de PV. Meterkasten en ruimten zijn nu strikt gescheiden voor gebruikers en voeding.
De aarde van de omvormers heb ik aangesloten op de tweede meterkast en de min en plus draden in de eerste meterkast.
Ik heb geen reden meer om aan de aarde te twijfelen. Niet meer omdat een installateur daar wel een loopje mee had genomen incluis de meest merkwaardige doorverbindingen.
Kon ik geen wijs uit worden en heb toen alles opnieuw aangesloten en sindsdien geen smeltzekering meer verbruikt wat voorheen nogal eens gebeurde.
De aardingspen is aangesloten en is via een buis in het beton gegoten.
Nieuwbouwplan tzt is zeker mede een reden dat ik bestaand vervangen achterwege heb gelaten.
Maar dank je voor je zorgen, want voor elektra heb ik diep respect.
Laatste keer dat ik 'eraan hing' was in de nieuwbouw. Voor de verlichting van een slaapkamerplafond had men verschillende kabels gebruikt. Na het uitschakelen netjes meten en ja stroom eraf. Na lampje 1 monteerde ik lampje 2 en niet netjes meten en wham. Weer een lesje geleerd en je vraagt je dan toch af wie zo'n installatieplan verzint.
zoals al aangegeven heb ik het juist ontwart 4 jaar geleden bij de aanleg van de PV. Meterkasten en ruimten zijn nu strikt gescheiden voor gebruikers en voeding.
De aarde van de omvormers heb ik aangesloten op de tweede meterkast en de min en plus draden in de eerste meterkast.
Ik heb geen reden meer om aan de aarde te twijfelen. Niet meer omdat een installateur daar wel een loopje mee had genomen incluis de meest merkwaardige doorverbindingen.
Kon ik geen wijs uit worden en heb toen alles opnieuw aangesloten en sindsdien geen smeltzekering meer verbruikt wat voorheen nogal eens gebeurde.
De aardingspen is aangesloten en is via een buis in het beton gegoten.
Nieuwbouwplan tzt is zeker mede een reden dat ik bestaand vervangen achterwege heb gelaten.
Maar dank je voor je zorgen, want voor elektra heb ik diep respect.
Laatste keer dat ik 'eraan hing' was in de nieuwbouw. Voor de verlichting van een slaapkamerplafond had men verschillende kabels gebruikt. Na het uitschakelen netjes meten en ja stroom eraf. Na lampje 1 monteerde ik lampje 2 en niet netjes meten en wham. Weer een lesje geleerd en je vraagt je dan toch af wie zo'n installatieplan verzint.
Beste tweakers,
Ik ben bezig met een planning voor het leggen van een eindje ymvk kabel voor een omvomer.
De omvormer wordt waarschijnlijk een SE3000H of SE3500H.
Nu heb ik ongeveer 32,5 meter kabel nodig (ik koop voor de zekerheid 10meter extra).
Als ik dit met 2,5mm2 zou leggen kom ik ongeveer op een spanningsval van 3,2 procent uit (bij 16a en 7,4 Ohm/km).
Wat is wijsheid, 2,5mm2 leggen of toch 4mm2 voor de zekerheid.
De spanning hier op een willekeurige wandcontactdoos is ongeveer 240Volt.
Ik ben bezig met een planning voor het leggen van een eindje ymvk kabel voor een omvomer.
Nu heb ik ongeveer 32,5 meter kabel nodig (ik koop voor de zekerheid 10meter extra).
Als ik dit met 2,5mm2 zou leggen kom ik ongeveer op een spanningsval van 3,2 procent uit (bij 16a en 7,4 Ohm/km).
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Toch besloten om de omvormer achter zijn eigen 300mA alamat te hangen.RAFA schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:37:
[...]
Mijn omvormer (Steca 3600) hangt al ruim 1 1/2 jaar achter een 30mA aardlekschakelaar samen met mijn vaatwasser en combioven. Nog nooit problemen mee gehad. Kwestie van proberen, mocht het niet werken kun je de 30mA nog altijd vervangen voor een exemplaar van 100mA.
Kost een paar centen maar dan is de kabel toch beschermd.
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Als je het nog moetkopen neem gewoon 3x4 , kosten zijn iets meer maar heeft voordelenweasel schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:35:
Beste tweakers,
- 1 x keer leggen ( pv virus)
- misschien tik je minder snel de max spanning bij toplevering aan
-je bespaart (levert wat meer terug) door minder spanningsverlies
100 mA is wat veiliger.weasel schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:40:
[...]
Toch besloten om de omvormer achter zijn eigen 300mA alamat te hangen.
Kost een paar centen maar dan is de kabel toch beschermd.
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html
Recent zijn er wijzigingen in de NEN 1010 opgetreden betreffende het aansluiten van opwek eenheden
zoals een PV set.
Zie pagina 58 o.a.
https://www.ei-woerden.nl...0_2015_met_C1_2016_V8.pdf
Zie ook NEN1010-2015 incl correctieblad 2016 actief per 1-1-2017:
https://www.nen.nl/NEN-Sh...racht-bij-Bouwbesluit.htm
En de bron https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-bij-NEN-10102015.htm
Deze info komt van tweeker DJSmiley, naar aanleiding van een post van mij in een ander draadje onderstaand
MdO82 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Als e.e.a. (voor mij) precies duidelijk is zal ik de openingspost aanpassen hieromtrent.
Edit:
Kort gezegd komt het er op neer dat PV installaties op aparte eind groepen moeten worden aangesloten.
Waarschijnlijk ook installaties met beperkt vermogen. Of er nog oude NEN toepassingen (maximaal 2,25 A= c.a. 500 W) mogen bestaan weet ik nog niet (maar ik denk het wel). Een meterkast waar terugleverende apparatuur op zit moet voorzien zijn een sticker.

Zie ook
https://www.werkenmetnen1...-systemen/sec_6/sec_6.2.1
AC-zijde:
Onderhoud aan een PV-omvormer zal in de praktijk altijd van elektrotechnische aard zijn. Het systeem moet daarvoor volledig spanningsvrij worden gemaakt, zowel op de fasen als op de nul. Het is dus noodzakelijk een scheider te plaatsen. Dit kan het beveiligingstoestel tegen overstroom in de verdeelinrichting zijn. Hierbij moet erop worden gelet dat dit beveiligingstoestel ook echt scheidingseigenschappen heeft. Het wordt aanbevolen een lastscheider te plaatsen naast de omvormer, wanneer de omvormer op hoogte, op een zolder of op grote afstand van de verdeelinrichting is geplaatst.
DC-zijde:
NEN 1010 vereist in alle gevallen een DC-lastscheider, maar stelt geen eisen aan de plaats waar de DC-lastscheider wordt geplaatst. Deze kan dus geïntegreerd zijn in de omvormer, of buiten de omvormer zijn geplaatst.
Een lastscheider moet per definitie in staat zijn de nominale stroom in het desbetreffende circuit veilig te onderbreken. De norm voor een lastscheider (NEN-EN-IEC 60947-3 voor industriële toepassingen en NEN-EN-IEC 60669-2-4 voor huishoudelijk en soortgelijk gebruik) schrijft voor dat er sprake moet zijn van een mechanische scheiding. Een elektronische (last)scheider of schakelaar in de omvormer voldoet dus niet als lastscheider aan DC-zijde.
Wanneer de DC-lastscheider in de omvormer is geïntegreerd zal dit meestal tot gevolg hebben dat de aanwezige DC-connectoren op de bekabeling komend van de panelen niet spanningsloos zijn bij het losnemen. Er wordt aanbevolen om een externe DC-lastscheider te plaatsen om zo de DC-connectoren spanningsloos te kunnen aansluiten en los nemen.
zoals een PV set.
Zie pagina 58 o.a.
Deze info komt van tweeker DJSmiley, naar aanleiding van een post van mij in een ander draadje onderstaand
Als e.e.a. (voor mij) precies duidelijk is zal ik de openingspost aanpassen hieromtrent.
Edit:
Kort gezegd komt het er op neer dat PV installaties op aparte eind groepen moeten worden aangesloten.
Waarschijnlijk ook installaties met beperkt vermogen. Of er nog oude NEN toepassingen (maximaal 2,25 A= c.a. 500 W) mogen bestaan weet ik nog niet (maar ik denk het wel). Een meterkast waar terugleverende apparatuur op zit moet voorzien zijn een sticker.

Zie ook
AC-zijde:
Onderhoud aan een PV-omvormer zal in de praktijk altijd van elektrotechnische aard zijn. Het systeem moet daarvoor volledig spanningsvrij worden gemaakt, zowel op de fasen als op de nul. Het is dus noodzakelijk een scheider te plaatsen. Dit kan het beveiligingstoestel tegen overstroom in de verdeelinrichting zijn. Hierbij moet erop worden gelet dat dit beveiligingstoestel ook echt scheidingseigenschappen heeft. Het wordt aanbevolen een lastscheider te plaatsen naast de omvormer, wanneer de omvormer op hoogte, op een zolder of op grote afstand van de verdeelinrichting is geplaatst.
DC-zijde:
NEN 1010 vereist in alle gevallen een DC-lastscheider, maar stelt geen eisen aan de plaats waar de DC-lastscheider wordt geplaatst. Deze kan dus geïntegreerd zijn in de omvormer, of buiten de omvormer zijn geplaatst.
Een lastscheider moet per definitie in staat zijn de nominale stroom in het desbetreffende circuit veilig te onderbreken. De norm voor een lastscheider (NEN-EN-IEC 60947-3 voor industriële toepassingen en NEN-EN-IEC 60669-2-4 voor huishoudelijk en soortgelijk gebruik) schrijft voor dat er sprake moet zijn van een mechanische scheiding. Een elektronische (last)scheider of schakelaar in de omvormer voldoet dus niet als lastscheider aan DC-zijde.
Wanneer de DC-lastscheider in de omvormer is geïntegreerd zal dit meestal tot gevolg hebben dat de aanwezige DC-connectoren op de bekabeling komend van de panelen niet spanningsloos zijn bij het losnemen. Er wordt aanbevolen om een externe DC-lastscheider te plaatsen om zo de DC-connectoren spanningsloos te kunnen aansluiten en los nemen.
[ Voor 62% gewijzigd door Gasschuif op 26-02-2017 22:40 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Let op deze norm geldt voor compleet nieuwe installaties of grootschalige renovatie. Heb je dus een bestaande installatie dan blijft de nen1010 welke bij aanleg / bouwaanvraag actief was met een minimum nen1010 1962. Waarbij de vraag al is og een installatienorm van 1962 de huidige techniek en gebruik van een installatie nog juist is.Gasschuif schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:29:
Recent zijn er wijzigingen in de NEN 1010 opgetreden betreffende het aansluiten van opwek eenheden
zoals een PV set.
Zie pagina 58 o.a.
Het document van meneer schneider die graag automaten verkoopt heeft denk een stukje weggelaten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| De bepaling uit rubriek 712, waarin staat hoe een pv-omvormer op de installatie moet worden aangesloten, verhuisde naar rubriek 551. Bepaling 551.7.2 van deze rubriek geeft aan dat een pv-omvormer die wordt gebruikt als een aanvullende voedingsbron parallel aan het openbare verdeelnet, in principe op een aparte eindgroep moet worden aangesloten. Nieuw is dat ook aansluiting op een gecombineerde (bestaande) eindgroep is toegestaan. In dit geval moet aan verschillende voorwaarden worden voldaan. Omdat ook door de pv-omvormer stroom aan de installatie wordt geleverd, moet altijd worden gecontroleerd of de rails en componenten in de groepenkast geschikt zijn voor de netstroom plus de omvormerstroom. |
Als laatse opmerking, installatieland wordt een beetje nen1010 moe. De nen1010 is een norm geen wet. De overheid vewijst er (slim) naar als een manier aan om aan de wet te voldoen.
en over die sticker is natuurlijk een lachertje, wie gaat alle huizen bij langs ? En in een eigen woning heeft een installateur niets te zeggen, de installatie is geheel ter verantwoording van de eigenaar.
[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 26-02-2017 20:25 ]
Als ik zie, 240V, neem dan gewoon 2x6mm² kas ( 130euro bij 45m ) of 3x6mm² ymvk ( 80 euro a 45m )weasel schreef op zondag 26 februari 2017 @ 15:35:
Beste tweakers,
zijn dat nou de kosten?
Ik heb hier een nette spanning zonder invoeden van ≤ 230v, met invoeden ( 5kW installatie )
met een 3x6mm² over een lengte van 5a6m, zit ik zo op bijna 235v.

Doe je zelf een lol en pak gewoon die 6mm²
Misschien een domme vraag, maar wat gebeurt er als je je hier niet aan houdt? Geldt dit voor bouwtekeningen ivm vergunningen of ook voor iemand die op eigen houtje panelen heeft gelegd? Ik heb net panelen op m'n dak en 3 daarvan (810wp) zitten middels een microomvormer op een gedeelde groep met andere verbruikers (Max 400 watt).Gasschuif schreef op zondag 26 februari 2017 @ 18:29:
zoals een PV set.
Zie pagina 58 o.a.
Edit:
[afbeelding]
Zie ook
Nee de peildatum is afgifte bouwvergunning, dus een bestaande installatie hoeft alleen in bepaaldegevallen aan nieuwe voorschriften te voldoen. Het mag natuurlijk wel als je het veiliger vind.LA-384 schreef op zondag 26 februari 2017 @ 20:30:
[...]
Misschien een domme vraag, maar wat gebeurt er als je je hier niet aan houdt? Geldt dit voor bouwtekeningen ivm vergunningen of ook voor iemand die op eigen houtje panelen heeft gelegd? Ik heb net panelen op m'n dak en 3 daarvan (810wp) zitten middels een microomvormer op een gedeelde groep met andere verbruikers (Max 400 watt).
Hoe zou een verzekeraar er over denken?
Ik bedoel, het is lekker makkelijk om te wijzen naar een of andere NEN om zo niet uit te hoeven keren.
Zal vast wel wettelijk vastgelegd zijn?
Ik bedoel, het is lekker makkelijk om te wijzen naar een of andere NEN om zo niet uit te hoeven keren.
Zal vast wel wettelijk vastgelegd zijn?
Verwijderd
dit is altijd lastig te bepalen als je bijv een stuk aanbouwt met 1 of 2 aparte groepen dan gelden de regels vanaf het jaar dat de aanbouw geplaatst isde peildatum is afgifte bouwvergunning, dus een bestaande installatie hoeft alleen in bepaaldegevallen aan nieuwe voorschriften te voldoen.
daarom hebben we gezond verstand, pas nieuwtoe als het zin heeft en niet tot enorme kosten leid wat het doel niet heiligd. Een nieuwe norm houd niet in dat de oude onveilig is en afgebroken moet worden. Een nieuwe gaat in het algemeen over het voldoen aan huidige eisen veiligheid en gebruik. Al heb ik soms het idee dat er nog teveel schakelaar verkopers ed in de commissie zitten.Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:21:
[...]
dit is altijd lastig te bepalen als je bijv een stuk aanbouwt met 1 of 2 aparte groepen dan gelden de regels vanaf het jaar dat de aanbouw geplaatst is
Een beetje off topic, maar stel ik leg mijn installatie aan volgens Duitse, Belgische of Franse norm aan, heb ik dan een onveilige installatie ? Het mag niet in NL, wat onzin is in de EU maar gevaarlijk is het echt niet, anders als bv via de Guatemala norm YouTube: Instalemos una ducha eléctrica de juffrouw doet het even voor.
Beste Tweakers,
Ik heb een dak van 6 meter breed. Ik wil mits het kan daar 6 panelen opleggen van 992MM.
Welk systeem zal ik daarvoor gebruiken. zal dat lukken met clickfit?
Ik heb een dak van 6 meter breed. Ik wil mits het kan daar 6 panelen opleggen van 992MM.
Welk systeem zal ik daarvoor gebruiken. zal dat lukken met clickfit?
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Dit topic is gesloten.
Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??