Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jogai
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:20
nero355 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Hoe serieus moet je die eerste blog nemen als die dit schrijft :

[...]

:? :')

Verder lijken ze beiden een beetje elkaar na te praten dus het zou zomaar door dezelfde persoon geschreven kunnen zijn, hoewel de tweede link tenminste foutloos is geschreven... :+

Maar goed...

Ik ben dan ook van mening dat als je Arch wilt draaien dat je dan ook echt gewoon Arch moet draaien en niet met allerlei alternatieve oplossingen moet aankomen! :P
Ben het niet eens dat t een hot mess is, maar dat maakt de rest van de argumenten niet minder valide. Je ziet dezelfde argumenten van mensen die arch wel een goede basis vinden.

Full time freelance sinds 2020! Link me =====> www.linkedin.com/in/wdingemanse

• Jogai
Ziet er slick uit! En interessante DE samenstellingen om eens te proberen.

• Koepert
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 22:15
Miki schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:39:
Arco Linux is ook nog een leuke afgeleide van Arch waarbij de nadruk zeer sterk op het leren zit. Zie: https://www.arcolinux.info/#

Verder zul je je er gewoon in moeten storten het liefst op systeem wat je overhebt zodat je niet de druk hebt om snel je systeem op orde te hebben omdat je wilt gamen of erop moet werken en al Google-end en prutsend je kennis kunt verrijken.
Zowel Arco als Endeavour zijn ook goede opties, gevoelsmatig is de userbase (en daarmee supportmogelijkheden/vindbaarheid oplossingen) bij Garuda nog wat beperkter, dat kan ik mis hebben. Die laatste heb ik de minste ervaring mee.

Wat ik echter vooral bedoelde was dat een 'simplified arch' (dus waar het installeren voor je gedaan is via installer en er een omgeving voor je ingericht is, met keuzemogelijkheden afhankelijk van de versie) een goed alternatief kan zijn voor een debian-derivaat als je op zoek bent naar brede software-mogelijkheden (AUR bijvoorbeeld). Daarbij heb ik persoonlijk de meeste ervaring met Manjaro. Die keuzes van Manjaro neem ik met n korreletje zout, het aanbieden van die tweede Office variant was ook n heel ding. Je kunt t ook NIET selecteren. Maar goed, heel eerlijk is het wel een reden geweest om naar Arch te gaan. Volledig vrijheid in software keuzes. Installeren is vrij goed te doen. Ervoor mn dotfiles naar een gitlab gepusht, incl een packagelist, dus k was zo weer up. Enige was dat ik van manjaro (Met i3) naar Qtile / Awesome ben gegaan op Arch, dus toch veel herinstalleren. maar dat was eigen keuze. Ik stond klaar om naar i3 op arch te gaan.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20-04 10:33

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Borromini schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:37:
[...]

Ik denk dat @Hero of Time vooral aan het jennen was :).
Nee, ik zat niet te jennen. Ik was serieus. Mijn persoonlijke voorkeur is Debian, maar dat betekent niet direct dat Ubuntu, Mint, Pop! OS, of Devuan, of Knoppix, of welke van de tig andere Debian afgeleide distro's slecht zijn.

Er is een reden waarom er zoveel verschillende distro's zijn. Elk hebben hun eigen visie en waarom zou je telkens opnieuw het wiel moeten uitvinden als je een bestaande goed vind en alleen het bovenstel anders wilt hebben?

In het geval van Arch, waarom zou je moeten gaan kloten met Arch direct en de volledig handmatige installer doorlopen, als er anderen zijn die het je een stuk gemakkelijker hebben gemaakt? Manjaro, Endeavor, whatever er nog meer bestaat, ze zijn niet direct per definitie fout omdat ze toevallig iets anders willen dan wat Arch je oplegt.

Wie gaat roepen "the Arch way or the highway" snapt absoluut niet waar Linux zelf voor staat. Ik kan erg boos worden op zulke mensen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Arch is het nieuwe Gentoo. Mensen denken dat ze de top bereikt hebben als ze het draaiend krijgen. Die cult-mentaliteit merk je nog bij veel Arch-gebruikers - duikt hier ook regelmatig op :+.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• tAnk
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:00
Borromini schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:44:
Arch is het nieuwe Gentoo. Mensen denken dat ze de top bereikt hebben als ze het draaiend krijgen. Die cult-mentaliteit merk je nog bij veel Arch-gebruikers - duikt hier ook regelmatig op :+.
De installatie van Arch is eigenlijk heel eenvoudig. Het is een kwestie van de wiki volgen en je bent er. Maar dat er een cult ontstaat, dat herken ik wel. Vooral door de diehards op Reddit.

Last.fm op Tweakers!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19:45
Wil je een echte uitdaging probeer dan eens Linux from Scratch: http://linuxfromscratch.org/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:36

Daantje20

Je moet leven om te leren.

tAnk schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:00:
[...]

De installatie van Arch is eigenlijk heel eenvoudig. Het is een kwestie van de wiki volgen en je bent er. Maar dat er een cult ontstaat, dat herken ik wel. Vooral door de diehards op Reddit.
Dat klopt, de basis installatie is goed te doen.
Maar voor je een gui naar keuze (ongeacht of het een WM of DE is) beetje opgetuigd hebt ben je wel even wat langer bezig. En door onzinnige defaults is het naar mijn idee echt voor ervaren gebruikers. Mensen die ergens een git repo hebben met een set dotfiles die ze klaar hebben liggen voor het geval dat.

Maar dat is mijn ervaring, daarom is bijvoorbeeld EndeavourOS een prima oplossing, meeste werk is gedaan en je kan daarna naar hartelust aanpassen.

Mobiel: Samsung S10e zwart Laptop: Starlabs Labtop MK IV

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Hoe serieus moet je die eerste blog nemen als die dit schrijft :

[...]

:? :')

Verder lijken ze beiden een beetje elkaar na te praten dus het zou zomaar door dezelfde persoon geschreven kunnen zijn, hoewel de tweede link tenminste foutloos is geschreven... :+

Maar goed...

Ik ben dan ook van mening dat als je Arch wilt draaien dat je dan ook echt gewoon Arch moet draaien en niet met allerlei alternatieve oplossingen moet aankomen! :P
+1. Het lijkt inderdaad bijna als geschreven door dezelfde persoon. Iemand met haast een persoonlijke wrok tegen het Manjaro team. Ik denk eerder aan jaloezie, Manjaro is populair en dan krijg je dit soort van praktijken.

Arch werkt prima, Manjaro werkt voor mij een stuk beter. Direct compleet en zeer stabiel. Met Arch toch te vaak onverwachte dingen meegemaakt op momenten dat het niet uitkomt. Probeer ze alle twee, er is geen foute keuze. 8)

Hier een prima vergelijking met alle overeenkomsten en verschillen:
https://itsfoss.com/manjaro-vs-arch-linux/

[Voor 9% gewijzigd door Corrigan op 21-03-2021 22:49]

• RazorMaron
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 22:11
Hallooo, ik heb een PowerBook G4 waar ik weer leven in wil blazen. Na een beetje zoeken begreep ik dat het een vrijwel kansloze laptop is om er nu nog je dagelijkse bezigheden op te doen. Ivm dat Leopard gewoon geen native ondersteuning heeft van de essentiële sites zoals YouTube.

Nu wil ik in de toekomst een hele modificatie maken. Maar voor nu wil ik hem gewoon gebruiken zoals die is. Ik ga hem nog upgraden met een SSD en 2GB RAM(meer kan niet).

Ik vroeg me alleen wel af welke OS ik ervoor moet gebruiken.

Ik neem aan dat er geen mods zijn waardoor ik Mountain Lion/Mavericks erop kan krijgen?

Net zoals dat ik waarschijnlijk Windows 7 uit m’n hoofd moet zetten?

Denk dat het tijd is om dan te kijken naar Linux, een OS waar ik meerdere keren over heb gehoord, maar zelf nooit heb gebruikt. Ik word dan ook een beetje overvallen met hoeveel verschillende versies er zijn.

Ik las iets over MintPPC, Ubuntu 16, Debian Sid, Void-PPC en Fienix. Het zouden Linux versies zijn voor krachtige PPC machines. Doet mijn PowerBook G4 zijn naam eer aan?

Ik zou er gewoon mijn standaard dagelijkse dingen in willen doen:

- Whatsapp Web
- Facebook (Messenger)
- YouTube, heel veel YouTube
- Tweakers.net
- Optioneel: Wat video editing in 1080p, al acht ik die kans heeeeel klein. Als het niet aan mijn software ligt, zal de hardware wel de bottleneck zijn.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

@RazorMaron, Apple is al heel wat jaartjes afgestapt van de PowerPC architectuur naar x86-64 en heeft sindskort ook die gedag gezegd ten faveure van de ARM architectuur. Gezien de leeftijd en verlaten status van de processoren, moet je niets gaan verwachten hiervan. Nieuwere MacOS versies gaat überhaupt niet werken, want die zijn alleen voor de huidige architecturen. Windows was toen ook al kansloos. Linux kan, maar het is echt verre van een power systeem. Het is sowieso maar de vraag of het de huidige youtube video's zonder problemen kan afspelen. Wellicht als je de resolutie laag houd, maar ik betwijfel of je dat wilt. Je kan beter €300-€500 uitgeven voor een nieuwe laptop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jogai
Corrigan schreef op zondag 21 maart 2021 @ 22:41:
[...]

+1. Het lijkt inderdaad bijna als geschreven door dezelfde persoon. Iemand met haast een persoonlijke wrok tegen het Manjaro team. Ik denk eerder aan jaloezie, Manjaro is populair en dan krijg je dit soort van praktijken.
Zoals ik al zei, je ziet dezelfe argumenten vaker van verschillende bronnen. Misschien zijn mijn voorbeelden net ongelukkig gekozen, maar de github pagina linkt wel netjes naar de bronnen. Om het dan af te schrijven als persoonlijke wrok is niet fair.

Maar idd een foute keuze is er niet, maar slecht geinformeerde keuzes wel. Aangezien ik vaak genoeg manjaro heb getipt wilde ik dit wel even naar voren brengen omdat ik dus nu niet meer achter dat advies kan staan.

• RazorMaron
Hero of Time schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:55:
@RazorMaron, Apple is al heel wat jaartjes afgestapt van de PowerPC architectuur naar x86-64 en heeft sindskort ook die gedag gezegd ten faveure van de ARM architectuur. Gezien de leeftijd en verlaten status van de processoren, moet je niets gaan verwachten hiervan. Nieuwere MacOS versies gaat überhaupt niet werken, want die zijn alleen voor de huidige architecturen. Windows was toen ook al kansloos. Linux kan, maar het is echt verre van een power systeem. Het is sowieso maar de vraag of het de huidige youtube video's zonder problemen kan afspelen. Wellicht als je de resolutie laag houd, maar ik betwijfel of je dat wilt. Je kan beter €300-€500 uitgeven voor een nieuwe laptop.
Ik ben daar van op de hoogte haha. Ik heb en typ nu zelf op een M1 MBP 13' met 16GB RAM.

Het is ook meer als hobby. Ik wil hem gewoon graag af en toe gebruiken. Ik heb hem vanuit de vuilnis gevist en werkend gekregen. Alleen nu dus een nieuwe OS. Met een power systeem bedoel ik dan ook gewoon een power systeem voor zijn tijd en of die MintPPC, Ubuntu 16, Debian Sid, Void-PPC of Fienix moeiteloos kan runnen. En zo ja, welke raden jullie dan aan?

Ik wil over ongeveer een jaartje kijken of ik hem flink kan modificeren, zodat ik dan de behuizing gebruik, met moderne hardware. Een flinke klus, maar dat zien we dan wel weer.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Jogai schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:21:
[...]

Zoals ik al zei, je ziet dezelfe argumenten vaker van verschillende bronnen. Misschien zijn mijn voorbeelden net ongelukkig gekozen, maar de github pagina linkt wel netjes naar de bronnen. Om het dan af te schrijven als persoonlijke wrok is niet fair.

Maar idd een foute keuze is er niet, maar slecht geinformeerde keuzes wel. Aangezien ik vaak genoeg manjaro heb getipt wilde ik dit wel even naar voren brengen omdat ik dus nu niet meer achter dat advies kan staan.
Als je die Github leest dan gaat het over oud nieuws. SSL issues van 3 of 4 jaar geleden en geklaag over updates. Dat is tegenwoordig goed verbeterd. Security updates krijgen voorrang en zijn beter te volgen. Zoals hier: https://lists.manjaro.org/mailman/listinfo/manjaro-security

Arch raad ook aan om niet zomaar te updaten en altijd een paar dagen af te wachten en de fora te volgen om een system break te voorkomen. Manjaro doet dat voor een groot deel voor jou.

Dit zijn distro's gebouwd voor en door de community met vrijwilligers. Dat iemand hier een aparte Github voor aanmaakt om zo te lopen klagen lijkt daarom op persoonlijke wrok naar het team. Het is geen positieve feedback, meehelpen had ook gekund door deze developer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

RazorMaron schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Ik ben daar van op de hoogte haha. Ik heb en typ nu zelf op een M1 MBP 13' met 16GB RAM.

Het is ook meer als hobby. Ik wil hem gewoon graag af en toe gebruiken. Ik heb hem vanuit de vuilnis gevist en werkend gekregen. Alleen nu dus een nieuwe OS. Met een power systeem bedoel ik dan ook gewoon een power systeem voor zijn tijd en of die MintPPC, Ubuntu 16, Debian Sid, Void-PPC of Fienix moeiteloos kan runnen. En zo ja, welke raden jullie dan aan?

Ik wil over ongeveer een jaartje kijken of ik hem flink kan modificeren, zodat ik dan de behuizing gebruik, met moderne hardware. Een flinke klus, maar dat zien we dan wel weer.
Ubuntu 16.04 is binnenkort EOL, dus dat bied geen toekomst. MintPPC zal wel op Ubuntu 16.04 zijn gebaseerd, dus die valt ook af. Ik ben niet bekend met Void en Fienix, dus kan daar niets over zeggen. Van Debian Sid weet ik alleen dat ze veel architecturen doen, maar in hoeverre dit mee loopt met de standaard x86 versies, durf ik niet te zeggen. Hiervoor kan je op packages.debian.org voor terecht.

Hoe leuk de hardware ook kan zijn, ik had 'm bij het vuilnis laten liggen. Een Raspberry Pi is sneller en bied daarom meer mogelijkheden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jogai
Corrigan schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:22:
[...]

Als je die Github leest dan gaat het over oud nieuws. SSL issues van 3 of 4 jaar geleden en geklaag over updates. Dat is tegenwoordig goed verbeterd. Security updates krijgen voorrang en zijn beter te volgen. Zoals hier: https://lists.manjaro.org/mailman/listinfo/manjaro-security

Arch raad ook aan om niet zomaar te updaten en altijd een paar dagen af te wachten en de fora te volgen om een system break te voorkomen. Manjaro doet dat voor een groot deel voor jou.

Dit zijn distro's gebouwd voor en door de community met vrijwilligers. Dat iemand hier een aparte Github voor aanmaakt om zo te lopen klagen lijkt daarom op persoonlijke wrok naar het team. Het is geen positieve feedback, meehelpen had ook gekund door deze developer.
Kan wel oud nieuws zijn, keer op keer laat het management zien dat ze onhandige keuzes maken, soms qua security zoals dat voorbeeld, soms op managementnivo: https://www.reddit.com/r/..._manjaro_community_funds/
Beslissingen neem ik overigens altijd op gebaseerd op data uit het verleden... ;)

Ik weet overigens dat er veel distro's door communities van vrijwilligers in elkaar worden gezet. Daarom juist vind ik hun gedrag wel een factor in de keuze voor een distro.

Wat betreft "een aparte Github voor aanmaakt". Wat is daar mis mee? Is een laagdrempelige manier, en misschien heeft die persoon geen blog of sociale media. Op de forums van manjaro wordt dit niet altijd gewaardeerd, zie de reacties van de reddit link hierboven, en hoe ze met de data omgaan geeft nu ook niet direct vertrouwen: https://linuxreviews.org/...heir_Support_Forum_Images

En het argument "meehelpen had ook gekund" is iets te makkelijk in de context van een distro. Daar zie je toch vaak dat bestaande team leden de wijzigingen doorvoeren, plus je moet sowieso de kennis en kunde hebben... Wat betreft ssl helemaal lastig, je kan niet even een pull request inschieten om het cert te fixen.

Dus persoonlijke wrok of niet, ik zie genoeg valide argumenten om het niet meer actief aan te raden zeker omdat er genoeg andere opties zijn zoals hier al genoemd (Endeavour OS, Arco, Garuda).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychicist
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 12-04 17:16
RazorMaron schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:03:
[...]

Met een power systeem bedoel ik dan ook gewoon een power systeem voor zijn tijd en of die MintPPC, Ubuntu 16, Debian Sid, Void-PPC of Fienix moeiteloos kan runnen. En zo ja, welke raden jullie dan aan?
Afhankelijk van de precieze hardware zou ik dan eerder FreeBSD of OpenBSD aanraden, omdat die zulke hardware nog wel redelijk goed ondersteunen. Zelf heb ik OpenBSD draaien op mijn Powermac G4, omdat dat het enige besturingssysteem is dat daar nog goed op lijkt te werken.

• RazorMaron
psychicist schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 04:04:
[...]

Afhankelijk van de precieze hardware zou ik dan eerder FreeBSD of OpenBSD aanraden, omdat die zulke hardware nog wel redelijk goed ondersteunen. Zelf heb ik OpenBSD draaien op mijn Powermac G4, omdat dat het enige besturingssysteem is dat daar nog goed op lijkt te werken.
Kan jij dan nog gewoon prima YouTube openen of heb je daar ook een work-around voor nodig?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20:46
Ik gebruik al jaren OpenBSD als desktop OS en loop nog maar zelden tegen websites aan die niet lekker werken. YouTube werkt in ieder geval prima.
Vroeger met Flash was dat wel anders, maar dat is gelukkig verleden tijd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• psychicist
RazorMaron schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 06:48:
[...]

Kan jij dan nog gewoon prima YouTube openen of heb je daar ook een work-around voor nodig?
Als je een van de snellere modellen hebt, dan moet dat nog wel lukken, mits je oudere codecs gebruikt. Die van mij draait slechts op 400 MHz en daar doe ik dat niet echt meer op. Bovendien lijkt de voeding stuk te zijn gegaan, dus ik kan het voorlopig ook niet proberen.

Ik heb er naast de Ati Rage Pro 128 MB AGP-kaart ook een GeForce 6200 512 MB PCI-kaart in zitten om met dit soort zaken te experimenteren. Het door YouTube steeds meer gebruikte AV1 zal moeilijker af te spelen zijn, omdat dat efficiënte software en/of hardware vereist.

Ik heb ook een Powermac G5 2 x 2.3 GHz met PCI-E sloten die met iets van 90% processor gebruik YouTube video's kan afspelen, maar daar geldt eigenlijk hetzelfde voor de efficiëntie van de hardware en de software. Op een Powerbook G4 valt helaas vrijwel niets uit te breiden qua hardware.

Ik zou zeggen om het gewoon te proberen en als je dan tegen problemen aanloopt om het hier te melden. Ik ben aanwezig in de Talos community voor nieuwere workstations gebaseerd op POWER9 en wellicht kunnen daar verscheidene problemen opgelost worden, maar dat kost natuurlijk enige tijd en moeite.

• RazorMaron
psychicist schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:03:
[...]

Ik zou zeggen om het gewoon te proberen en als je dan tegen problemen aanloopt om het hier te melden. Ik ben aanwezig in de Talos community voor nieuwere workstations gebaseerd op POWER9 en wellicht kunnen daar verscheidene problemen opgelost worden, maar dat kost natuurlijk enige tijd en moeite.
Top dankje, ik zal er ergens volgende week denk ik mee aan de slag gaan. Als ik ergens tegenaan loop zie je het wel verschijnen. d:)b

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-04 16:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

RazorMaron schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:25:
Hallooo, ik heb een PowerBook G4 waar ik weer leven in wil blazen.

Ik vroeg me alleen wel af welke OS ik ervoor moet gebruiken.
Het eerste waar ik aan dacht is dit :
psychicist schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 04:04:
110% mee eens! d:)b

FreeBSD is een prachtig OS om mee te beginnen dankzij de Handbook : https://docs.freebsd.org/en/books/handbook/ :Y)

Het enige andere OS dat ik ken dat net zo goed is gedocumenteerd is Arch Linux en hun Wiki :)
RazorMaron schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 06:48:
psychicist schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:03:
Ik heb er naast de Ati Rage Pro 128 MB AGP-kaart ook een GeForce 6200 512 MB PCI-kaart in zitten om met dit soort zaken te experimenteren. Het door YouTube steeds meer gebruikte AV1 zal moeilijker af te spelen zijn, omdat dat efficiënte software en/of hardware vereist.

Ik heb ook een Powermac G5 2 x 2.3 GHz met PCI-E sloten die met iets van 90% processor gebruik YouTube video's kan afspelen, maar daar geldt eigenlijk hetzelfde voor de efficiëntie van de hardware en de software. Op een Powerbook G4 valt helaas vrijwel niets uit te breiden qua hardware.
Er zijn add-ons voor Firefox die het een en ander kunnen doen met YouTube door bepaalde codecs te forceren, zodat oudere hardware daar makkelijker mee kan omgaan! :*)

Nou zal dat weinig doen i.c.m. een ATi Rage Pro :P maar een Geforce 6200 chipje kan daarmee nog net H.264 decoderen als het goed is : Wikipedia: Nvidia PureVideo
Ik weet effe niet meer welke chip je daarvoor precies moest hebben dus YMMV en zo ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

nero355 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:11:
Nou zal dat weinig doen i.c.m. een ATi Rage Pro :P maar een Geforce 6200 chipje kan daarmee nog net H.264 decoderen als het goed is : Wikipedia: Nvidia PureVideo
Ik weet effe niet meer welke chip je daarvoor precies moest hebben dus YMMV en zo ;)
Ik heb een 7800 GTX gehad en had daar onder Linux bar weinig H.264 decoding mee via vdpau. Dus een 6200 gaat dat ook niet doen. Volgens de Arch wiki moet je minimaal een Geforce 8 series hebben of nieuwer. Een GPU die volgens Wikipedia in 2006 uit kwam.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Jogai schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:42:
[...]

Kan wel oud nieuws zijn, keer op keer laat het management zien dat ze onhandige keuzes maken, soms qua security zoals dat voorbeeld, soms op managementnivo: https://www.reddit.com/r/..._manjaro_community_funds/
Beslissingen neem ik overigens altijd op gebaseerd op data uit het verleden... ;)

Ik weet overigens dat er veel distro's door communities van vrijwilligers in elkaar worden gezet. Daarom juist vind ik hun gedrag wel een factor in de keuze voor een distro.

Wat betreft "een aparte Github voor aanmaakt". Wat is daar mis mee? Is een laagdrempelige manier, en misschien heeft die persoon geen blog of sociale media. Op de forums van manjaro wordt dit niet altijd gewaardeerd, zie de reacties van de reddit link hierboven, en hoe ze met de data omgaan geeft nu ook niet direct vertrouwen: https://linuxreviews.org/...heir_Support_Forum_Images

...
Daarin verschillen wij dan van mening. Belangrijker is voor mij hoe een distro omgaat met input en zich blijft verbeteren dan alleen maar achteruit kijken naar iets van lang geleden. Toen Arch ooit overschakelde naar ondertekende pakketten werkte opeens bijna niets meer. Dat maakt Arch voor nu ook niet een slechte distro.

Ik raad iedereen altijd aan om minimaal eens Manjaro, Mint of Pop!OS te proberen. Wat vaak blijvertjes zijn.
Niet zonder reden zijn dat ook meest populaire distro's van dit moment op distrowatch.com. Deze zijn compleet, enorm gebruiksvriendelijk en hebben een goede community voor support.

Gebruik nu zelf langere tijd Manjaro en dat werkt tot nu toe uitstekend.

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:19:
Ik heb een 7800 GTX gehad en had daar onder Linux bar weinig H.264 decoding mee via vdpau. Dus een 6200 gaat dat ook niet doen. Volgens de Arch wiki moet je minimaal een Geforce 8 series hebben of nieuwer. Een GPU die volgens Wikipedia in 2006 uit kwam.
Hmm... dat is wel een goeie...

Ik ging nog steeds uit van een Windows OS :X Oopsie... O-) :$

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Jogai
Corrigan schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:57:
[...]

Daarin verschillen wij dan van mening. Belangrijker is voor mij hoe een distro omgaat met input en zich blijft verbeteren dan alleen maar achteruit kijken naar iets van lang geleden. Toen Arch ooit overschakelde naar ondertekende pakketten werkte opeens bijna niets meer. Dat maakt Arch voor nu ook niet een slechte distro.

Ik raad iedereen altijd aan om minimaal eens Manjaro, Mint of Pop!OS te proberen. Wat vaak blijvertjes zijn.
Niet zonder reden zijn dat ook meest populaire distro's van dit moment op distrowatch.com. Deze zijn compleet, enorm gebruiksvriendelijk en hebben een goede community voor support.

Gebruik nu zelf langere tijd Manjaro en dat werkt tot nu toe uitstekend.

[Afbeelding]
Zonder verschil van mening geen forum discussie he ;)

Deze keer heb ik juist wat issues aangedragen die niet zo lang geleden speelden. Wat betreft je argument dat arch ook wel eens breekt; je voorbeeld is er juist een van een keuze die veiligheid moet bevorderen. Dan is in elk geval de intentie beter. En alles breekt wel eens een keer. En wat ze met de input doen vind ik ook zeker belangrijk, vandaar de link naar de reddit commentaren.

En ja, wat stats betreft weten we allemaal wat het betekent:
https://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=linux

Natuurlijk werkt het nu goed, ik heb het in het verleden daarom ook aangeraden, maar begin het vertrouwen erin te verliezen. En de keuze is er, genoeg manjaro gebruikers (en vrijwilligers zelfs!) die overgestapt zijn naar EndeavorOS/Garuda.

Om even positief af te sluiten. Heb EndeavourOS op mijn home 'server' (oude laptop) gezet en dat ging erg makkelijk. Wilde toch meer container based gaan werken, dus zat minder vast aan een typische server keuze zoals debian. Hele duidelijke installer die je genoeg vrijheid geeft om, in dit geval, helemaal geen DE te installeren. En glances kwam mee, wat erg makkelijk is als je in je terminal zit te werken en je wil even snel zien wat er speelt op je machine.

• Koepert
Jogai schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:58:
[...]

Zonder verschil van mening geen forum discussie he ;)

Deze keer heb ik juist wat issues aangedragen die niet zo lang geleden speelden. Wat betreft je argument dat arch ook wel eens breekt; je voorbeeld is er juist een van een keuze die veiligheid moet bevorderen. Dan is in elk geval de intentie beter. En alles breekt wel eens een keer. En wat ze met de input doen vind ik ook zeker belangrijk, vandaar de link naar de reddit commentaren.

En ja, wat stats betreft weten we allemaal wat het betekent:
https://store.steampowered.com/hwsurvey?platform=linux
[Afbeelding]

Natuurlijk werkt het nu goed, ik heb het in het verleden daarom ook aangeraden, maar begin het vertrouwen erin te verliezen. En de keuze is er, genoeg manjaro gebruikers (en vrijwilligers zelfs!) die overgestapt zijn naar EndeavorOS/Garuda.

Om even positief af te sluiten. Heb EndeavourOS op mijn home 'server' (oude laptop) gezet en dat ging erg makkelijk. Wilde toch meer container based gaan werken, dus zat minder vast aan een typische server keuze zoals debian. Hele duidelijke installer die je genoeg vrijheid geeft om, in dit geval, helemaal geen DE te installeren. En glances kwam mee, wat erg makkelijk is als je in je terminal zit te werken en je wil even snel zien wat er speelt op je machine.
Heb me even ingelezen, denk dat momenteel de Endeavour/Arco support momenteel ook wel erg on par is. Dat maakt idd dat die + Garuda allen ook goeie alternatieven zijn voor een Arch met zijwieltjes.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Modbreak:En nu is het klaar met de discussie over Arch en derivaten en welke fouten ze bevatten, al dan niet op managementniveau. Geen enkele distro is foutloos. Het oeverloos herhalen van dezelfde punten schiet niemand wat mee op.

• desalniettemin
Zoek het niet op aub.

[Voor 78% gewijzigd door Hero of Time op 24-03-2021 15:36]

• desalniettemin
Je hebt gelijk. Mijn excuus ;)

• Corrigan
  • Niet online
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic is nu nog wat groter geworden.
Nu met welk Linux OS op je smartphone. :)

De PinePhone smartphone is uit met Manjaro als standaard. Je kunt er ook een ander OS op zetten.
Erg interessant.

nieuws: Bètaversie van Linux-smartphone PinePhone vanaf nu te koop met Manjar...

• MiAnVaSa
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:45
Ik hoop dat dit doorbreekt , maar denk van niet.

En als het doorbreekt moeten het op ieder toestel mogelijk zijn om er gebruik ervan te maken.

Ben geen fan van Android hun systeem.
Apple is mijn ding niet.
Dus veel schiet er niet van over meer.

Dus concurrentie mag er wel eens zijn.

Ik ben nog steeds trotse gebruiker van Solus Linux. Heb al verschillende geprobeerd. Maar keer steeds terug naar Solus Linux.

Puur omwille gebruiksvriendelijk, rolling release en het is een Europees project.

• psychicist
nero355 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:11:

Het houdt inderdaad een keer op, vooral wanneer het gaat om systemen met slechts PCI(-X) sloten. Ik heb wel een PCI-Express GeForce GTX 950 geprobeerd in mijn Powermac G5, maar als ik die erbij plaats, dan werkt onder Debian ook de standaard GeForce 6600 niet meer.

Daarom zit ik voor die machine ook te denken aan FreeBSD 13.0 na een eerdere minder geslaagde poging in 2018. Ik heb contact met de ontwikkelaars voor POWER, dus ik kan eventuele problemen altijd met ze bespreken. Verder is er ook een nieuwe 64-bit port van OpenBSD, maar die werkt alleen op nieuwe POWER9 systemen en ook niet in QEMU.

• dutchnltweaker
  • Laatst online: 23:50
Ik zelf gebruik naast windows 10 pop os, werkt lekker en vond het persoonlijk wat overzichtelijker om ermee te beginnen dan Manjaro terwijl daar in principe niks mis mee is. In eerste instantie had ik mijn pijlen op Ubuntu staan, maar daarmee had ik constant problemen met mijn nvidia drivers. In pop os en andere distro's 0,0 problemen.

De de omgevingen die ik zelf prefereer zijn Gnome en KDE.

Ik draai pop os naast windows 10, meer om heel het privacy gedoe. Maar merk toch helaas dat ik voor school continue terugval op windows. Wat voor tips kunnen jullie mij geven? windows 10 bijvoorbeeld in een virtualbox in pop os draaien of?

• Koepert
dutchnltweaker schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:05:
Ik zelf gebruik naast windows 10 pop os, werkt lekker en vond het persoonlijk wat overzichtelijker om ermee te beginnen dan Manjaro terwijl daar in principe niks mis mee is. In eerste instantie had ik mijn pijlen op Ubuntu staan, maar daarmee had ik constant problemen met mijn nvidia drivers. In pop os en andere distro's 0,0 problemen.

Ik draai pop os naast windows 10, meer om heel het privacy gedoe. Maar merk toch helaas dat ik voor school continue terugval op windows. Wat voor tips kunnen jullie mij geven? windows 10 bijvoorbeeld in een virtualbox in pop os draaien of?
Ligt er denk ik ook heel erg aan waarom je voor school terugvalt op W10. Vanwege software? Zo ja, welke dan en waarom val je er op terug?

Ik zou eigenlijk ook nog ns een W10 VM aan moeten trappen..maar ja.. iets met licentie en geen tijd gemaakt om dat helemaal uit te zoeken.

• desalniettemin
dutchnltweaker schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:05:

Gebruik je Pop as is of met dash to panel extension? Je kunt Windows 10 in een VM draaien als je liever Pop gebruikt. Ik zou zeggen probeer het eens uit ;)

• dutchnltweaker
Koepert schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:33:
[...]

Ligt er denk ik ook heel erg aan waarom je voor school terugvalt op W10. Vanwege software? Zo ja, welke dan en waarom val je er op terug?

Ik zou eigenlijk ook nog ns een W10 VM aan moeten trappen..maar ja.. iets met licentie en geen tijd gemaakt om dat helemaal uit te zoeken.
MS Excel (die ik wel moet gebruiken), ms word, MS navision, ms acces en voor de rest ms teams maar die heb je ook op Pop os als beta.
Voor gaming blijf ik voor nu wel windows gebruiken.

• Koepert
dutchnltweaker schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:54:
[...]

MS Excel (die ik wel moet gebruiken), ms word, MS navision en voor de rest ms teams maar die heb je ook op Pop os als beta.
Voor gaming blijf ik voor nu wel windows gebruiken.
Mja.. Web-apps zijn een semi-vervanging en met LibreOffice (en andere varianten) kun je ook redelijk veel van MS overnemen, maar afhankelijk van hoe specifiek je gebruikte functies zijn, ga je wel tegen zaken aanlopen.

Zag gisteren trouwens dat de nieuwe versie van LibreOffice (fresh) zelfs de optie biedt om het 'lint' van Office na te bootsen..

• dutchnltweaker
desalniettemin schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:40:
[...]

Gebruik je Pop as is of met dash to panel extension? Je kunt Windows 10 in een VM draaien als je liever Pop gebruikt. Ik zou zeggen probeer het eens uit ;)
Met dash to panel, vind ik persoonlijker mooier ogen. Klopt natuurlijk alleen vraag ik me of alles wel soepel blijft werken zoals teams in windows 10 vm (videocodecs etc etc).

• dutchnltweaker
Koepert schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:56:
[...]

Mja.. Web-apps zijn een semi-vervanging en met LibreOffice (en andere varianten) kun je ook redelijk veel van MS overnemen, maar afhankelijk van hoe specifiek je gebruikte functies zijn, ga je wel tegen zaken aanlopen.

Zag gisteren trouwens dat de nieuwe versie van LibreOffice (fresh) zelfs de optie biedt om het 'lint' van Office na te bootsen..
Ms acces, Ms navision zijn geen web apps van dus valt al af.
Voor de rest vind ik web apps persoonlijk niet erg prettig, vaak genoeg problemen met format issues als je weer gewoon word of excel gebruikt. Ook hebben web apps niet altijd de volledige functies van hun standalone versies. Libre een paar keer geprobeerd in het verleden, maar ook daar had ik format issues als iemand anders het bestand in ms word of excel opende. Als dit niet meer is wil ik het best weer een kans geven.

[Voor 3% gewijzigd door dutchnltweaker op 25-03-2021 15:06]

• Koepert
dutchnltweaker schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:03:
[...]

Ms acces, Ms navision zijn geen web apps van dus valt al af.
Voor de rest vind ik web apps persoonlijk niet erg prettig, vaak genoeg problemen met format issues als je weer gewoon word of excel gebruikt. Ook hebben web apps niet altijd de volledige functies van hun standalone versies. Libre een paar keer geprobeerd in het verleden, maar ook daar had ik format issues als iemand anders het bestand in ms word of excel opende. Als dit niet meer is wil ik het best weer een kans geven.
Ik deel je mening overigens omtrent webapps hoor :) Maar afhankelijk van je doel kan het voldoen.

Ik zou Libreoffice nog n kans geven, maar moet zeggen dat ik zelf prive alleen maar Libre gebruik en op t werk alleen MS, dus kan de compatibiliteit niet helemaal bevestigen, weet alleen dat ik alles van LO in MS format opsla en daar nog geen problemen mee heb ondervonden.

• Biggg
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:20
Koepert schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:09:
[...]

Ik deel je mening overigens omtrent webapps hoor :) Maar afhankelijk van je doel kan het voldoen.

Ik zou Libreoffice nog n kans geven, maar moet zeggen dat ik zelf prive alleen maar Libre gebruik en op t werk alleen MS, dus kan de compatibiliteit niet helemaal bevestigen, weet alleen dat ik alles van LO in MS format opsla en daar nog geen problemen mee heb ondervonden.
offtopic:
En een betere wereld begint bij jezelf. Probeer je omgeving om te krijgen om Open Document Format te gebruiken, ongeacht of je nou wel of niet Libre office gebruikt. MS office ondersteunt dat in principe ook, dus waarom zouden met z'n allen op het Microsoft "open" format blijven zitten? Open standaarden *O*

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Biggg schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:24:
[...]

offtopic:
En een betere wereld begint bij jezelf. Probeer je omgeving om te krijgen om Open Document Format te gebruiken, ongeacht of je nou wel of niet Libre office gebruikt. MS office ondersteunt dat in principe ook, dus waarom zouden met z'n allen op het Microsoft "open" format blijven zitten? Open standaarden *O*
Klinkt leuk, maar MS doet nogal moeilijk met de OpenDocument formaten. Op m'n werk draai ik ook Linux en logischerwijs dus LO. Ben met een documentje bezig, heel simpel, gewoon titel en kopteksten. En 1 afbeelding. Sla het op in .odt, open het in MS Word 2016, die klaagt direct dat het document fouten bevat en of het deze mag herstellen. Doe ik dat, want anders opent 'ie niets, staat de afbeelding op de eerste pagina ipv 2e.

Sla ik het document op als docx, dan is er niets aan de hand en ziet alles er precies hetzelfde uit. MS blijft gewoon MS en doet maar wat met open standaarden. Het heeft altijd al moeilijk gedaan met o.a. .odt documenten sinds er ondersteuning voor kwam in Office 2007 (of was het al in 2003?).

• desalniettemin
@dutchnltweaker: Weet ik niet. Ik gebruik helemaal geen Windows meer. Enige dat ik weet is dat er wel meer Linux gebruikers zijn die Windows in een VM hebben draaien. Zonder problemen. Maar of programma's zoals jij noemde ook probleemloos draaien, weet ik niet.

[Voor 17% gewijzigd door desalniettemin op 25-03-2021 17:27]

• psychicist
dutchnltweaker schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:54:
[...]

MS Excel (die ik wel moet gebruiken), ms word, MS navision, ms acces en voor de rest ms teams maar die heb je ook op Pop os als beta. Voor gaming blijf ik voor nu wel windows gebruiken.
Ik draaide tot vorig jaar net zoals jij nog Windows en in mijn geval Debian in dual boot op mijn laptop vanwege de garantie en een gebrek aan schijfruimte. Maar sinds ik een grotere SSD heb geplaatst, heb ik Windows alleen nog in een virtuele machine draaien via Virtualbox.

Als je via een instelling in het hoger onderwijs studeert, heb je wellicht via Surfspot recht op een Windows 10 Education licentie, die je dan mooi voor je virtuele machine kunt gebruiken.

Snapshots en gedeelde mappen op de host maken het gemakkelijk om al je software te draaien en je gegevens op de Linuxhost op te slaan. Dit scheelt mij veel tijd, want als ik iets verpest, kan ik het binnen enkele seconden terugzetten.

De fysieke Windowsinstallatie kun je dan gebruiken voor je privézaken zoals spellen en andere software die in een virtuele machine niet zo goed werken. Verder zou je voor proctoringsoftware voor examens en tentamens nog een aparte Windowsinstallatie achter de hand kunnen houden, omdat deze vrij gevoelig is voor geïnstalleerde software.

• Biggg
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:20
Hero of Time schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:25:
[...]

Klinkt leuk, maar MS doet nogal moeilijk met de OpenDocument formaten. Op m'n werk draai ik ook Linux en logischerwijs dus LO. Ben met een documentje bezig, heel simpel, gewoon titel en kopteksten. En 1 afbeelding. Sla het op in .odt, open het in MS Word 2016, die klaagt direct dat het document fouten bevat en of het deze mag herstellen. Doe ik dat, want anders opent 'ie niets, staat de afbeelding op de eerste pagina ipv 2e.

Sla ik het document op als docx, dan is er niets aan de hand en ziet alles er precies hetzelfde uit. MS blijft gewoon MS en doet maar wat met open standaarden. Het heeft altijd al moeilijk gedaan met o.a. .odt documenten sinds er ondersteuning voor kwam in Office 2007 (of was het al in 2003?).
offtopic:
Klopt, en wiens schuld is het dat een applicatie niet goed werkt met de OPEN standaard? Toch echt wel Microsoft zelf! Dit zijn gewoon bugs in de Microsoft software.

De oplossing? Microsoft belonen door hun eigen vendor locking formaat te gebruiken? Nee! Juist allemaal nog meer ODF gebruiken en vooral alle forums volspammen over de bugs in de Microsoft software!

Als niemand meer docx/pptx/xlsx gebruikt, wedden dat Microsoft de compatibiliteit binnen no-time op orde heeft. Ik zal ze niet beschuldigen dat ze het expres doen, maar dit is wel een bedrijf dat in het verleden ook anti-trust rechtzaken heeft verloren :X. Ze hebben de schijn iig tegen. Juist doordat Microsoft perse een tweede open standaard (mind you: dat is eigenlijk een paradox 8)7) moest introduceren naast de ODF zitten we nu nog steeds in dit gezeik. Dat deden ze alleen omdat ze anders bij aanbestedingen uitgesloten zouden worden. MS heeft geen enkel belang in een open standaard en compatibiliteit, zo hebben ze ook al de browser war verloren.

• nero355

nero355

Corrigan schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 22:30:
Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic is nu nog wat groter geworden.
Nu met welk Linux OS op je smartphone. :)

De PinePhone smartphone is uit met Manjaro als standaard. Je kunt er ook een ander OS op zetten.
Erg interessant.

nieuws: Bètaversie van Linux-smartphone PinePhone vanaf nu te koop met Manjar...
MiAnVaSa schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 10:45:
Ik hoop dat dit doorbreekt , maar denk van niet.

En als het doorbreekt moeten het op ieder toestel mogelijk zijn om er gebruik ervan te maken.

Ben geen fan van Android hun systeem.
Apple is mijn ding niet.
Dus veel schiet er niet van over meer.

Dus concurrentie mag er wel eens zijn.
Daar hebben we een aantal leuke topics voor :
- [PINE64 PinePhone] Ervaringen & Discussie
- [Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie
- Het mini Jolla Topic
- [Fairphone 3] Ervaringen & Discussie
De Fairphone is een beetje een stiefneefje in het lijstje, maar de organisatie erachter staat in principe ook open voor projecten zoals Ubuntu Touch die tegenwoordig door UBPorts wordt onderhouden! :)

Ik wil zelf nog een keer twee varianten proberen :

- KDE Plasma Mobile
Waarop ik die kan draaien als daily driver geen idee...
Heb wat voorbij zien komen over een optie om die op mijn BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Phone te draaien die ik onlangs in ere heb hersteld :*)

- Jolla Sailfish
Deze is makkelijk op een aantal Sony toestellen te draaien en de Gemini PDA modellen :)
Daarnaast zag ik bijvoorbeeld ook dat er support is voor heel veel oude toestellen waarvan de meest recente een Xiaomi 9T is en dus ook een beetje power heeft i.t.t. de rest!
Koepert schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:33:
Als in licentie die in een VM mag draaien of gewoon de licentie opzich :?

Over het eerste zou ik me niet al te druk maken en wat betreft het laatste kan je nog steeds oude Windows 7 en 8.x licenties gebruiken! ;)

• Koepert
nero355 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:07:

[...]

Als in licentie die in een VM mag draaien of gewoon de licentie opzich :?

Over het eerste zou ik me niet al te druk maken en wat betreft het laatste kan je nog steeds oude Windows 7 en 8.x licenties gebruiken! ;)
Puur licentie van de VM. Heb me daar nog nooit in verdiept wat daar ‘mag’ of waar je mee weg komt 😏

• dutchnltweaker
desalniettemin schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:26:
@dutchnltweaker: Weet ik niet. Ik gebruik helemaal geen Windows meer. Enige dat ik weet is dat er wel meer Linux gebruikers zijn die Windows in een VM hebben draaien. Zonder problemen. Maar of programma's zoals jij noemde ook probleemloos draaien, weet ik niet.
Welke VM programma is eigenlijk het beste te gebruiken onder een linux distro? Virtualbox had ik pre installed maar vind hem toch wel laggy in gebruik als ik er windows op wil draaien terwijl mijn pc specs zeker niet slecht zijn (1 jaar oude build).

Wat gespeeld met VMware player en die werkte een stuk beter, alleen via de store geen native ondersteuning.

• dutchnltweaker
psychicist schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:53:
[...]

Ik draaide tot vorig jaar net zoals jij nog Windows en in mijn geval Debian in dual boot op mijn laptop vanwege de garantie en een gebrek aan schijfruimte. Maar sinds ik een grotere SSD heb geplaatst, heb ik Windows alleen nog in een virtuele machine draaien via Virtualbox.

Als je via een instelling in het hoger onderwijs studeert, heb je wellicht via Surfspot recht op een Windows 10 Education licentie, die je dan mooi voor je virtuele machine kunt gebruiken.

Snapshots en gedeelde mappen op de host maken het gemakkelijk om al je software te draaien en je gegevens op de Linuxhost op te slaan. Dit scheelt mij veel tijd, want als ik iets verpest, kan ik het binnen enkele seconden terugzetten.

De fysieke Windowsinstallatie kun je dan gebruiken voor je privézaken zoals spellen en andere software die in een virtuele machine niet zo goed werken. Verder zou je voor proctoringsoftware voor examens en tentamens nog een aparte Windowsinstallatie achter de hand kunnen houden, omdat deze vrij gevoelig is voor geïnstalleerde software.
Jij hebt geen last van virtualbox die wat laggy is? ik merk dat bijvoorbeeld onder vmware windows draaien voelt alsof en bijna native is. Draai ik hem op virtualbox en installeer ik bijvoorbeeld nog de virtualbox videokaart drivers etc.. Dan wordt het helemaal een ramp.

• _Eend_
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:19

_Eend_

AMoLaD!

dutchnltweaker schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:21:
[...]

Welke VM programma is eigenlijk het beste te gebruiken onder een linux distro? Virtualbox had ik pre installed maar vind hem toch wel laggy in gebruik als ik er windows op wil draaien terwijl mijn pc specs zeker niet slecht zijn (1 jaar oude build).

Wat gespeeld met VMware player en die werkte een stuk beter, alleen via de store geen native ondersteuning.
https://virt-manager.org/ werkt beter in mijn ervaring dan virtualbox

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

@dutchnltweaker, ik gebruik VB nog steeds op m'n PC en ervaar geen lag oid. Wel wat grafische glitches hier en daar met 3D acceleratie.

Op werk heb ik qemu-kvm geïnstalleerd met virt-manager (wat trouwens ook met VirtualBox kan werken) en doet het ook prima. Let er wel op, als je bestanden een en weer wilt kunnen kopiëren of gebruiken, kan je dat met VB een stuk makkelijker dan met KVM dankzij Shared Folders.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychicist
dutchnltweaker schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Jij hebt geen last van virtualbox die wat laggy is? ik merk dat bijvoorbeeld onder vmware windows draaien voelt alsof en bijna native is. Draai ik hem op virtualbox en installeer ik bijvoorbeeld nog de virtualbox videokaart drivers etc.. Dan wordt het helemaal een ramp.
Ik gebruik sinds 2013 geen VMware Workstation meer, dus ik kan geen vergelijking maken tussen de prestaties van Windows 10 in deze virtualisatieprogramma's. Ik gebruik voor vrijwel alles tegenwoordig QEMU/KVM, maar kreeg Windows 10 hierin niet aan de praat.

Aan de virtuele Windows 10 in Virtualbox heb ik 4 cores en 12 GB toegekend en het draait inderdaad niet geweldig, maar goed genoeg om mijn zaken te kunnen doen. Daar vallen spellen niet onder, maar bijvoorbeeld wel Visual Studio en andere ontwikkeltools.

Verder denk ik dat je zwaardere software draait onder Windows 10, terwijl ik dat alleen gebruik voor hoofdnoodzakelijke programma's. In jouw geval zou ik dan ook eerder voor VMware Workstation kiezen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

psychicist schreef op zondag 28 maart 2021 @ 13:12:
Aan de virtuele Windows 10 in Virtualbox heb ik 4 cores en 12 GB toegekend en het draait inderdaad niet geweldig, maar goed genoeg om mijn zaken te kunnen doen.
Kan je hier iets van specificeren? Want mijn VM met W10 32 bit draait prima qua performance. Heeft 2 cores en 3 GB (want 32 bit). Had een beetje moeite om een 64 bit te installeren, maar die doet het op zich ook prima (niet veel in gezeten).

Geen idee welke hardware je zelf hebt, maar als je te weinig resources voor je host over laat, zal dat invloed hebben op de algehele performance. Uiteraard, sommige software draait gewoon ruk in een VM.

• nero355

nero355

Dit :
SPICE client viewer presents a full graphical console to the guest domain.
Is echt goud gewoon als je Proxmox gebruikt en met een VM wil verbinden waarin een GUI draait! _O_ d:)b

Ik verbind op die manier met een Kubuntu omgeving vanaf een Windows PC en alles maar dan ook ALLES draait alsof het zich gewoon op de PC afspeelt en niet de Proxmox Server die ernaast staat! :D
Zelfs i.c.m. mijn 3x 1920x1200 Extended Desktop setup! 8) HEERLIJK!!! :Y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

AMoLaD!

nero355 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:34:
[...]

Dit :

[...]

Is echt goud gewoon als je Proxmox gebruikt en met een VM wil verbinden waarin een GUI draait! _O_ d:)b

Ik verbind op die manier met een Kubuntu omgeving vanaf een Windows PC en alles maar dan ook ALLES draait alsof het zich gewoon op de PC afspeelt en niet de Proxmox Server die ernaast staat! :D
Zelfs i.c.m. mijn 3x 1920x1200 Extended Desktop setup! 8) HEERLIJK!!! :Y)
SPICE _/-\o_

Ik draai ook Proxmox op een HP Prodesk mini. Sinds ik dat ding heb, heb ik virt-manager op mijn laptop/desktop niet meer aangeraakt..

Volgende stap wordt een cluster van die dingen.. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychicist
Hero of Time schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:04:
[...]

Kan je hier iets van specificeren? Want mijn VM met W10 32 bit draait prima qua performance. Heeft 2 cores en 3 GB (want 32 bit). Had een beetje moeite om een 64 bit te installeren, maar die doet het op zich ook prima (niet veel in gezeten).

Geen idee welke hardware je zelf hebt, maar als je te weinig resources voor je host over laat, zal dat invloed hebben op de algehele performance. Uiteraard, sommige software draait gewoon ruk in een VM.
Het ligt er natuurlijk volledig aan wat je doet. Zoals ik al zei, heb ik Visual Studio en enkele andere programma's geïnstalleerd. Als je niet veel doet is een W10 32-bit waarschijnlijk ook prima, maar voor mij is Windows 10 eigenlijk alleen een ontwikkelomgeving. Ik heb een HP Zbook Studio G3 met 32 GB RAM en 1x 1 TB Samsung 981 en 1x 512 GB Intel 600p. De opslag ga ik in de toekomst waarschijnlijk weer upgraden naar 2x 2 TB SSD's.

Op deze laatste staat mijn virtuele machine, dus de prestaties zijn niet optimaal. Ook heb ik last van enkele artefacten, maar geen tijd en zin om uit te zoeken waar dat aan ligt. Het vreemdste vind ik dat de knop om af te sluiten bij mij niet goed reageert, dus doe ik meestal "shutdown /p" in een cmd-prompt. Ik weet niet of dit aan Virtualbox, de guest tools of aan Windows ligt, maar ook daar heb ik verder niet naar gekeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-04 09:01
Daantje20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:51:
Al een paar dagen aan het spelen met GhostBSD, dat gaat best goed tegenwoordig!
De AMD RX570 is goed ondersteund zelfs de Creative Geluidkaart die onder Linux dan wel/dan niet doet.

[Afbeelding]
Screenshot van de desktop met ncspot open.
Bedoel je de creative sound blaster z? Die werkt bij mij wel in Manjaro maar ik heb er ook al veel problemen mee gehad in het verleden, verschillende kernels moeten testen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

psychicist schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:29:
[...]

Het ligt er natuurlijk volledig aan wat je doet. Zoals ik al zei, heb ik Visual Studio en enkele andere programma's geïnstalleerd. Als je niet veel doet is een W10 32-bit waarschijnlijk ook prima, maar voor mij is Windows 10 eigenlijk alleen een ontwikkelomgeving. Ik heb een HP Zbook Studio G3 met 32 GB RAM en 1x 1 TB Samsung 981 en 1x 512 GB Intel 600p. De opslag ga ik in de toekomst waarschijnlijk weer upgraden naar 2x 2 TB SSD's.
Aardig die specificaties, maar je zegt niet welke processor erin zit. Want als je die overboekt, vraag je gewoon om slechte prestaties in een VM. Dan maakt het niet meer uit of je nou 16 GB of 4 TB aan geheugen hebt. ;) Ook je schijven maakt weinig uit, die SSD trekt het wel, ongeacht hoe oud die is.
Op deze laatste staat mijn virtuele machine, dus de prestaties zijn niet optimaal. Ook heb ik last van enkele artefacten, maar geen tijd en zin om uit te zoeken waar dat aan ligt. Het vreemdste vind ik dat de knop om af te sluiten bij mij niet goed reageert, dus doe ik meestal "shutdown /p" in een cmd-prompt. Ik weet niet of dit aan Virtualbox, de guest tools of aan Windows ligt, maar ook daar heb ik verder niet naar gekeken.
Geen last van. Maar rechtermuis op de knop doet het ook niet om op die manier af te sluiten? En anders het aloude, welbekende alt+f4 op het bureaublad.

Maar goed, we dwalen hiermee wat af, dit is niet WOS, als je een probleem hebt met Windows moet je niet hier zijn. :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

cy-gor25 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:31:
[...]

Bedoel je de creative sound blaster z? Die werkt bij mij wel in Manjaro maar ik heb er ook al veel problemen mee gehad in het verleden, verschillende kernels moeten testen.
Het ging om een Creative SoundBlaster Audigy FX, goedkoper model. Ondertussen een upgrade gedaan en gebruik nu een Asrock Deskmini X300.

• psychicist
Hero of Time schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:08:
[...]

Aardig die specificaties, maar je zegt niet welke processor erin zit. Want als je die overboekt, vraag je gewoon om slechte prestaties in een VM. Dan maakt het niet meer uit of je nou 16 GB of 4 TB aan geheugen hebt. ;) Ook je schijven maakt weinig uit, die SSD trekt het wel, ongeacht hoe oud die is.

[...]

Geen last van. Maar rechtermuis op de knop doet het ook niet om op die manier af te sluiten? En anders het aloude, welbekende alt+f4 op het bureaublad.

Maar goed, we dwalen hiermee wat af, dit is niet WOS, als je een probleem hebt met Windows moet je niet hier zijn. :P
Ik heb het toch nooit als een probleem gebracht? Windows interesseert me helemaal niet en gebruik ik zelden en daarom post ik alleen in dit gedeelte van het forum. Ik zou graag zien dat het gedeelte voor non-Windows besturingssystemen en -applicaties uitgebreid zou worden, omdat het softwaregedeelte nog steeds erg op Windows gericht is.

Zolang ik mijn dingen op een blauwe maandag kan doen, vind ik het wel best. De processor is een Core i7 6700 HQ. Ik was begonnen met 2 cores en 8 GB geheugen en zit nu op 4 cores en 12 GB, zo'n beetje het maximum dat ik kan toewijzen. Ik ga ervan uit dat het sneller aanvoelt draaiend van een snellere SSD, maar dat zou ook niet nodig hoeven te zijn.

Laten we vooral niet afdwalen van het echte onderwerp waar dutchtweakernl het over heeft. Mijn relatief kleine problemen met Virtualbox en Windows 10 zijn daar ondergeschikt aan. Ik vermeld het alleen maar om mijn ervaringen te delen en omdat je ernaar vroeg.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

@psychicist, ik verwijt je ook niets, ik ben immers zelf mede-schuldig aan het ietwat afdwalen. ;) Zoals we allebei zeggen, performance in een VM is geheel afhankelijk van wat je er in doet. Een documentje maken is heel wat anders dan ontwikkelen in een IDE, al lijkt het hetzelfde omdat je tekst aan het typen bent.

• nero355

nero355

cy-gor25 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:31:
Bedoel je de creative sound blaster z?

Die werkt bij mij wel in Manjaro maar ik heb er ook al veel problemen mee gehad in het verleden, verschillende kernels moeten testen.
NOFI, maar op het moment dat je een Creative product koopt dan moet je gewoon al geestelijk voorbereid zijn op driver issues onder Windows en waarschijnlijk al helemaal onder een non-Windows OS ;)

Raar, maar waar... :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cy-gor25
nero355 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:23:
[...]

NOFI, maar op het moment dat je een Creative product koopt dan moet je gewoon al geestelijk voorbereid zijn op driver issues onder Windows en waarschijnlijk al helemaal onder een non-Windows OS ;)

Raar, maar waar... :/
True, destijds geruild voor een moederbord met wat issues. Dat creative uberhaupt nog bestaat is een half wonder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Tot de Live! 24-bit c/q Audigy 1 gaat het nog prima hoor met hun geluidskaarten. M'n eerste eigen computer waar ik Ubuntu op draaide werkte vlekkeloos met de Live! 24-bit op 't moederbord. Met Windows Vista was het een beetje problematisch, want de beta drivers werkte niet, die van XP wel. En dat werd niet beter eigenlijk, want 'legacy' kaart, dus Creative deed geen moeite meer. Moest je maar X-Fi kopen. Wat juist op Linux niet zo ideaal was.

Ik heb nog een paar andere geluidskaarten geprobeerd, voornamelijk met C-Media chips, maar die waren allemaal ruk onder Linux. De tweede DAC voor de surround speakers waren gewoon niet fatsoenlijk aan te sturen, volume bleef laag en was niet aan te passen. Na 3 kaarten opgegeven en maar genoegen genomen met de onboard Realtek chip. Dan maar iets dat niet de beste kwaliteit zou kunnen geven. :P

• cy-gor25
tAnk schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:24:
Om hier nog maar eens op terug te komen. Het is uiteindelijk een Dell Inspiron 5502 laptop geworden. Ik heb gekozen voor Pop!_OS naast Windows 10. Het werkt verrassend goed!

Het was wel even uitpluizen hoe ik Pop naast Windows kon installeren.

Al met al heb ik het als volgt gerealiseerd. Ik had bij de start bitlocker in Windows actief & secure boot en RAID geactiveerd in de BIOS.
  1. Schakel bitlocker uit en wacht totdat het decrypten is afgerond.
  2. Update BIOS.
  3. Boot in BIOS en schakel secure boot uit.
  4. Reboot.
  5. Voer cmd als administrator uit.
  6. Geef het volgende commando in: bcdedit /set {current} safeboot minimal
  7. Boot in BIOS en switch van RAID naar AHCI.
  8. Reboot en je bent nu in safe mode. Dit is nodig zodat Windows voortaan de AHCI driver gebruikt. Het is dus niet nodig Windows opnieuw te installeren.
  9. Voer cmd als administrator uit.
  10. Geef het volgende commando in: bcdedit /deletevalue {current} safeboot
  11. Reboot
  12. Shrink je hardeschijf in Windows met Disk Manager. Maak partities voor UEFI (1GB), swap (8GB) en /root (voldoende voor OS, apps, docs). Geef ze geen drive letter. Format ze niet.
  13. Boot in BIOS en selecteer Pop OS (externe HDD).
  14. Installeer Pop OS.
  15. Installeer rEFInd voor een boot menu.
Wellicht dat ik hier iemand mee kan helpen.
Zijn al die stappen nodig? In deze video gebruikt de host os probere en update hij grub (wat ik niet goed snap, pop os gebruikt systemed): YouTube: How to Dual Boot Pop!_OS 20.04 LTS and Windows 10

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

cy-gor25 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Zijn al die stappen nodig? In deze video gebruikt de host os probere en update hij grub (wat ik niet goed snap, pop os gebruikt systemed): YouTube: How to Dual Boot Pop!_OS 20.04 LTS and Windows 10
Grub geeft je wat meer flexibiliteit, het kan bijvoorbeeld ook een regel toevoegen om naar het UEFI/BIOS te gaan, iets wat tegenwoordig best lastig kan zijn om in te komen voordat de bootloader van het OS geladen wordt.

Kan ook zijn dat 'ie zich niet heeft verdiept in systemd-boot om zaken aan te passen en regels toe te voegen en hiervoor Grub gebruikt. Andere optie is dat Grub wel legacy boot zaken uit kan voeren, systemd-boot doet alleen maar UEFI.

• TwingyTwingy
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 18-04 22:35
Hallo,

Al enkele jaren heb ik hier een MSI Cubi staan (N3060/8GB RAM/MSATA SSD) staan. Onlangs heb ik een nieuwe HTPC gekocht en wil ik deze MSI Cubi gaan inzetten als NAS. Hiervoor koop ik 2 harde schijven, waarvan ik één via USB aansluit en één in de Cubi plaats. Bedoeling is dat de externe harde schijf als Backup voor de interne schijf dient.

Ik ben echter opzoek naar het beste te gebruiken OS voor mijn NAS'je. Ik heb zelf (afgezien van een 12 jaar oude laptop met Linux Mint) nog nooit iets anders dan Windows gehad. Opzich heb ik geen idee of het ook met Windows kan, maar misschien is een NAS-OS veel geschikter voor wat ik wil. Ik heb bijvoorbeeld FreeNAS gezien, maar geen idee of dat kan doen wat ik wil. Ik zie door de bomen het bos niet meer :)

Wat komt er zoal op te staan.
- De NAS wil ik inzetten voor het binnen laten komen (via FTP) van beveiligingscamera beelden (720P/30FPS). Ik zou het heel handig vinden als ik een taakje oid kan instellen dat bestanden in deze map na bijvoorbeeld 7 dagen automatisch weer worden verwijderd.
- Daarnaast ga ik de NAS gebruiken voor algemene opslag.
- Ik wil de interne harde schijf via de USB-hardeschijf backuppen zodat beide schijven altijd gelijk zijn elkaar. Mocht eentje kapot gaan.

Ik hoor graag wat jullie denken dat voor mij het handigst is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Een NAS is toch wel iets specifieker dan een willekeurig desktop OS/distro. Kijk even in Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 (probeer niet alle reacties in dat topic te lezen, het zijn er meer dan 22k), daar kan je denk ik wat tips vinden. Het subforum zelf bevat ook andere topics dat een aardige bron kan zijn om je op weg te helpen.

Als je wat gerichter dingen wilt bespreken voor opslag, hoe je dingen doet, e.d. kan je denk het beste een apart topic in Opslagtechniek maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 20-04 21:01
TwingyTwingy schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:46:
Ik hoor graag wat jullie denken dat voor mij het handigst is.
Waar ik het eerste aan denk is Ubuntu LTS, met een additioneel aantal schijven in een ZFS striped mirror en een cronjob of systemd job met een shellscript om je oude opnames op te ruimen. Maar je zou idd ook aan de slag kunnen gaan met freenas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Kaspers schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:23:
[...]

Waar ik het eerste aan denk is Ubuntu LTS, met een additioneel aantal schijven in een ZFS striped mirror en een cronjob of systemd job met een shellscript om je oude opnames op te ruimen. Maar je zou idd ook aan de slag kunnen gaan met freenas.
Als ik de afbeeldingen zo bekijk van de MSI Cubi, zie ik niet echt plaats voor meer dan 1 harde schijf in de behuizing. ZFS over USB wil je niet, dus, aardig idee, maar helaas voor de hardware in kwestie niet echt te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18-04 20:36
nero355 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:43:
[...]

Alles wat je noemt kan zelfs op een Intel NUC (i.c.m. 1x SSD en 1x HDD uiteraard) prima draaien dus wat is het probleem precies :?

[...]

SSD Cache heb je echt niet nodig, tenzij je flink aan de bak gaat met software die sync writes nodig heeft ;)

[...]

IMHO denk je te moeilijk en zit er gewoon ergens een bottleneck of fout in je huidige configuratie!

Een ZFS NAS of zoals eerder voorgesteld een setup i.c.m. Proxmox kan je zelfs prima i.c.m. een Atom CPU draaien ;)

[...]

Die twee kan je niet combineren, tenzij de NAS distro's in een VMware VM draaien met een HBA of AHCI Controller via Passthrough daaraan toegewezen ;)

Ik vind VMWare voor thuisgebruik echter een draak (en dan beledig ik nog de draken!) dus ik zou lekker Proxmox gebruiken!

[...]

RAIDZ2 is RAID6 en de Onboard Intel Controller op een moederbord doet inderdaad RAID5 maar dat is geen Hardware RAID helaas!
Dat noemen we Firmware RAID en is een soort verkapte Software RAID dus als ik heel eerlijk ben zou ik daar nooit gebruik van maken ;)

[...]

Zie eerdere reacties en commentaar...

[...]

Zou ik persoonlijk NOOIT als Server OS gebruiken, ondanks dat eene topic hier op GoT waarin iedereen ermee aan het prutsen is... :F

[...]

Beiden prima oplossingen :)

[...]

Dat was gewoon een domme fout/bug die je gerust kan negeren naar mijn mening en staat ergens in het ZFS of DIY NAS Topic uitgelegd ;)

[...]

Schijnt wel een fijne omgeving te zijn voor Docker toestanden, vanwege de WebGUI die erin zit begreep ik in het Raspberry Pi Topic :)

[...]

Gewoon lekker allemaal helemaal vergeten! ;)

[...]

Het hele OpenZFS wat meer op Linux is gericht dan FreeBSD schijnt de nieuwe standaard te worden voor ZFS gebruik dus ik zou dat wel aandurven! d:)b

[...]

Klinkt als een brakke DNS of slechte webserver setup :)

[...]

Gewoon alles op basis van Proxmox doen en je komt er wel! d:)b
Afgelopen januari heb ik jullie advies opgevolgd en een Proxmox server geïnstalleerd. Wat een goede keuze was dat. Werkt uitstekend! Ik heb nu 3 vm's en 7 containers draaien. Vlekkeloos.

Dus... Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken!

Het enige wat ik nog mis in de Proxmox GUI is:
1. Het doorlinken van usb of shared folders van LXC containers moet via de command line in de config file.
2. een laagdrempelige manier om hardwaresensors af te lezen (vooral temps hdds en cpu).

Maar ondanks deze punten, fijne OS.

• nero355

nero355

ZatarraNL schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:26:
Afgelopen januari heb ik jullie advies opgevolgd en een Proxmox server geïnstalleerd. Wat een goede keuze was dat. Werkt uitstekend! Ik heb nu 3 vm's en 7 containers draaien. Vlekkeloos.

Dus... Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken!
LEKKER!!! *O* d:)b
Het enige wat ik nog mis in de Proxmox GUI is:
1. Het doorlinken van usb of shared folders van LXC containers moet via de command line in de config file.
Dat vind ik juist zo mooi : Heel veel controle over alles zonder door allerlei rare "hoops" te moeten springen! :Y)
2. een laagdrempelige manier om hardwaresensors af te lezen (vooral temps hdds en cpu).
De enige manier die ik ken is dit : https://ostechnix.com/view-cpu-temperature-linux/

En volgens mij bestaan er hier en daar ook nog wat WebGUI pakketten die alles mooi in een overzichtje kunnen gieten :)
Maar ondanks deze punten, fijne OS.
:Y

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

AMoLaD!

ZatarraNL schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:26:
[...]

[...]
Daar was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, in ieder geval HDD temps. CPU temperaturen kun je uitlezen met lm_sensors, zoals je in het linkje van @nero355 kunt lezen. Voor HDD's heb je hddtemp. Die kende ik zelf ook nog niet, dus daar moet ik nog even mee gaan klooien :)

Als je er iets moois van wil maken kun je dat doen met een webgui als netdata

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18-04 20:36
_Eend_ schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:59:
[...]

Daar was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, in ieder geval HDD temps. CPU temperaturen kun je uitlezen met lm_sensors, zoals je in het linkje van @nero355 kunt lezen. Voor HDD's heb je hddtemp. Die kende ik zelf ook nog niet, dus daar moet ik nog even mee gaan klooien :)

Als je er iets moois van wil maken kun je dat doen met een webgui als netdata
De hdd temps zijn sowieso af te lezen bij de smart-waarden in de Proxmox gui. Check de waarden bij disks. Hier staan de actuele, minimale en maximale hdd temps.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• cy-gor25
Gisteren nog een keer PopOS geïnstalleerd op een oude dell e5440 laptop met ssd. Draait als een trein, Ik moest wel broadcom drivers installeren en rEfind installeren maar daarna ging het goed.

Naast Manjaro toch wel mijn favoriet. Zorin nog eens geprobeerd, maar dat is wel heel erg minimalstisch. MX linux ziet er niet echt mooi uit, wel precies een zwitsers zakmes,zoveel opties.

• OneMoreThing
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:11
Wat zijn jullie ervaringen met EndeavourOS? Ik hoor hier de laatste tijd veel positieve geluiden over. Het is een Arch based distro maar dan wat minimaler dan Manjaro. Ik gebruik momenteel Fedora 33 maar vind het niet handig dat je voor bijna elke OS update moet herstarten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Persoonlijk denk ik dat EndeavourOS een heel goede Arch-afgeleide is. Minimale toevoegingen, wel heel wat zaken die je zelf nog moet doen en een focus op de terminal, je zal daar wel in moeten willen verdiepen. Gui tools zijn er weinig of ze moeten in de DE verwerkt zitten.

• MiAnVaSa
OneMoreThing schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:15:
Wat zijn jullie ervaringen met EndeavourOS? Ik hoor hier de laatste tijd veel positieve geluiden over. Het is een Arch based distro maar dan wat minimaler dan Manjaro. Ik gebruik momenteel Fedora 33 maar vind het niet handig dat je voor bijna elke OS update moet herstarten.
Als je een rolling distro wenst en out of the box werkt , zou ik anders Solus aanraden.

• Koepert
MiAnVaSa schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:48:
[...]

Als je een rolling distro wenst en out of the box werkt , zou ik anders Solus aanraden.
Vooropgesteld dat ik Solus een top-distro vind, zou ik dit niet zomaar doen. De beschikbare (curated) software is niet enorm, wat ik iig al snel een beperking vond. Wellicht is dat snel anders aan t worden (mijn ervaring is al wat langer geleden) maar Solus is dan nog iets te niche.. TENZIJ je niet al te veeleisend qua software bent, dan kan het zijn dat de beschikbare software voldoet.

• tAnk
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:00
OneMoreThing schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:15:
Ook bij rolling distro's krijg je vaak het verzoek om te herstarten om updates te activeren.

Last.fm op Tweakers!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

@OneMoreThing, houd er ook rekening mee dat het vaak een advies is dat wordt gegeven. Wat voor updates krijg je zoal om uit te voeren dat 't een herstart vraagt? Kernel updates en dbus vragen eigenlijk altijd wel om een herstart omdat die niet (makkelijk) tijdens runtime te vernieuwen zijn. Andere zaken kunnen ook opgelost worden door opnieuw in te loggen, maar met de opstartsnelheden van tegenwoordig is een reboot net zo makkelijk en weet je zeker dat er geen oudere versie van een daemon of library actief is.

Overstappen op iets als Endeavor, wat ook met regelmaat updates krijgt, zal iig geen verandering geven of je wel of niet moet herstarten. Je zal hooguit het advies niet zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OneMoreThing
@Hero of Time
Ik snap dat een reboot noodzakelijk is indien het kernel updates zijn. Dat is ook geen probleem.

Het is denk ik meer hoe ik het ervaar. Fedora voert updates in een offline modus van het systeem uit. Het systeem reboot dus naar een speciale modus, installeert de updates en reboot weer naar de desktop. Da's best een gedoe om bijvoorbeeld de laatste versie van Firefox geinstalleerd te krijgen.

Dat heb ik bij Manjaro en Ubuntu nooit zo gezien.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: februari 2010
@OneMoreThing Die reboot is een GNOME software dingetje. Zekere voor het onzekere: er zal maar eens een update tussen zitten die een reboot vereist ;)

Oplossing: start een terminalvenster en typ:
code:
1
sudo dnf upgrade

Op basis van de output kun je wel zien of een reboot aan te raden is (o.a. bij kernel updates). Echter, voor een Firefox update hoeft er geen reboot plaats te vinden.

Mijn platencollectie

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

OneMoreThing schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:49:
@Hero of Time
Ik snap dat een reboot noodzakelijk is indien het kernel updates zijn. Dat is ook geen probleem.

Het is denk ik meer hoe ik het ervaar. Fedora voert updates in een offline modus van het systeem uit. Het systeem reboot dus naar een speciale modus, installeert de updates en reboot weer naar de desktop. Da's best een gedoe om bijvoorbeeld de laatste versie van Firefox geinstalleerd te krijgen.

Dat heb ik bij Manjaro en Ubuntu nooit zo gezien.
Ik bij Debian ook nooit. En als het is wat @pporrio zegt, zal ik het ook nooit meemaken, want ik gebruik nu nog Xfce thuis en op kantoor ben ik KDE gaan gebruiken (ga ik waarschijnlijk thuis ook gebruiken in de toekomst).

Ik heb lang geleden Fedora gedraaid, ten tijde van versie 20, en had die offline modus alleen voor versie upgrades om van 19 naar 20 en later naar 21 te gaan. Het zal waarschijnlijk ook een Fedora dingetje zijn, als het niet puur uit Gnome vandaan komt.

• OneMoreThing
Dat zal inderdaad wel een Fedora i.c.m. Gnome dingetje zijn. Ik heb vorig jaar een tijdje Ubuntu met Gnome gebruikt en die had dat gedrag niet. Misschien KDE nog maar eens een kans geven. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pporrio
Ik heb inderdaad ook het idee dat het de Fedora implementatie is van GNOME software center. Ik kan me niet herinneren dat bijvoorbeeld Pop!_OS het ook zo heeft geïmplementeerd.

Ik update zelf altijd via de terminal of het nu Debian, Arch of Fedora is.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

back to the future

OneMoreThing schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:42:
Misschien KDE nog maar eens een kans geven. :)
d:)b
In een HEEL ver verleden had ik SUSe draaien dat destijds KDE als default WM. Maar wat was KDE destijds een resource hog.... looks perfect, maar sluggish like hell...
Tot een paar jaar terug na verschillende distro's gehopt te hebben (voornamelijk Ubuntu/Mint) via mijn huidige community (NethServer, CentOS7 based) op Fedora terechtgekomen en KDE-Plasma geinstalleerd. Ik draai nu inmiddels een jaar of 3 Fedora met KDE-Plasma en ik ben wel verkocht. Het was wel wennen om rpm/yum/dnf te gaan gebruiken, maar het werkt voor mij in ieder geval prima.

Ik heb nu 10 jaar geen Windows meer op mijn laptop. Ik ben in 2011 van de dualboot afgestapt en Linux only gaan draaien. Op servergebied was het sowieso al geen Windows meer.

⛔Tegen het commerciele beleid van TNet⛔On conspiracies: There are way too many humans on this planet with nothing better to do and even more with no real sense of how to detect BS.

• OneMoreThing
@michielRB
Mijn eerste ervaringen met KDE waren ook op SUSe in een heel ver verleden. Het draaide inderdaad niet vloeiend. Ik heb KDE een jaar of twee geleden nog eens geprobeerd maar ik vond het te overweldigend wat betreft instellingen en aanpasbaarheid. Je kunt bijna alles naar wens aanpassen maar terug naar standaard instellingen was wat lastiger. Tevens werkte het niet lekker op een externe monitor, ik moest telkens KDE restarten via terminal om mijn taakbalk terug te krijgen op het juiste scherm. Dat was een bekend issue en zal inmiddels wel opgelost zijn.

Ik ga vandaag eens KDE proberen op EndeavourOS om eens te zien wat ze bieden.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Panels zijn in KDE vrij te verplaatsen als je die gaat bewerken. Gewoon de screen edge slepen naar waar je 't wilt hebben. Het wordt wat vervelender als het denkt op een monitor te moeten staan, die op dat moment niet meer bestaat. Op m'n werk heb ik twee schermen die ook via DP te daisychainen zijn. Wanneer je de chaining functie gebruikt, krijgen de schermen een andere naam (ipv DP-2 wordt het DP-2-1 bijvoorbeeld). Om ze dan weer terug te krijgen, is best een uitdaging, want je ziet de panel namelijk niet meer en kan er niet bij komen. Met een beetje doorzettingsvermogen en herstarten van Plasma Shell lukt het uiteindelijk wel gelukkig.

• OneMoreThing
Dat gaat inderdaad nog steeds niet lekker in KDE. Ik heb zojuist KDE geinstalleerd en gebruik een externe monitor op mijn laptop (laptop zelf is dichtgeklapt). Als ik het systeem opstart krijg ik een lege desktop zonder panels. Mijn externe scherm is enabled en als primary ingesteld en mijn laptop scherm staat niet enabled in de Display settings. Ik krijg de panels pas tevoorschijn na een herstart van Plasma Shell.

Verder ziet KDE er wel strak uit en reageert uiterst vlot. Zou zo maar eens een blijvertje kunnen worden... :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desalniettemin
OneMoreThing schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:47:
Dat gaat inderdaad nog steeds niet lekker in KDE. Ik heb zojuist KDE geinstalleerd en gebruik een externe monitor op mijn laptop (laptop zelf is dichtgeklapt). Als ik het systeem opstart krijg ik een lege desktop zonder panels. Mijn externe scherm is enabled en als primary ingesteld en mijn laptop scherm staat niet enabled in de Display settings. Ik krijg de panels pas tevoorschijn na een herstart van Plasma Shell.

Verder ziet KDE er wel strak uit en reageert uiterst vlot. Zou zo maar eens een blijvertje kunnen worden... :)
En KDE is tegenwoordig zelfs lichter dan XFCE volgens sommigen. Plus je kunt bijna alles instellen met KDE. Dus als je van aanpassen houdt, KDE.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

desalniettemin schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:49:
En KDE is tegenwoordig zelfs lichter als XFCE volgens sommigen.
Sterker nog : Ik heb enkele maanden geleden wat cijfers gezien waarbij KDE inderdaad lichter was! :o

Jammer dat ik niet meer weet waar het was, want het was best wel een verrassende test! :D _O-
OneMoreThing schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:47:

Ik ben met zoiets op het moment bezig i.c.m. met mijn HTPC en dat lijkt prima te werken onder KDE :)

- DVI Monitor
- HDMI Versterker met een TV als output.

En na wat instellingen goed te hebben gezet lijkt het allemaal goed te gaan of de Versterker en/of TV nou wel of niet aanstaan! :*)

Het volgende zit ik namelijk flink te testen op de robuustheid zeg maar :
- Alleen de Monitor aan.
- Monitor aan, Versterker aan, TV uit.
- Monitor aan, Versterker aan, TV aan.

Tijdens "- Monitor aan, Versterker aan, TV uit." wordt namelijk de S/P-Dif van de Versterker gebruikt en ziet de HDMI aansluiting wel de Versterker, maar niet de TV dus dat mag ook geen roet in het eten gooien! :)

Tot nu toe lijkt het allemaal goed te gaan, maar ik blijf nog effe ermee rommelen voor zover dat kan...

Onder Windows 7 Pro was het trouwens allemaal ook niet veel beter! Misschien zelfs slechter, want geen manier om vast te zetten waar een applicatie verschijnt, zoals in KDE wel mogelijk is! :P
En ik had geen ZFS voor de Storage natuurlijk! <3 *O* 8) O+

/EDIT :
@desalniettemin

Ik moet een beetje terugkomen op bovenstaand verhaal, want na nog meer te hebben getest heb ik helaas nog niet de ideale settings gevongen en draait alles nog niet zoals ik dat wil :

- Bijvoorbeeld Terminal verschijnt niet waar ik wil.
- Kodi op de verkeerde output, tenzij je eerst effe clickt op de lege Desktop van de juiste output.
Nou ga ik die waarschijnlijk weinig op die manier gebruiken, maar toch... best wel raar, ondanks de speciale rules per application... :/
- Nog wat dingetjes die ik zo 1,2,3 effe niet meer weet.

Zolang alles aan blijft werkt alles prima, maar als ik de TV of ook de Versterker uitzet dan werkt alles dus nog niet zoals het hoort!

[Voor 14% gewijzigd door nero355 op 16-04-2021 17:13]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kimi-Alonso
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Gisteren is er een nieuwe beta van Zorin OS 16 uitgebracht. Ik vind het er persoonlijk heel slick uitzien.

https://blog.zorin.com/20...s-16-test-the-beta-today/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pporrio
Ziet er inderdaad mooi uit!

Gelukkig is het Linux en kun je GNOME in jouw distro naar keuze met wat extensions (o.a. User Themes, Dash to Panel, Tray Icons, Arc Menu) + GTK theme en icon pack er net zo uit laten zien. ;)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nero355

nero355

Kimi-Alonso schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:36:
Gisteren is er een nieuwe beta van Zorin OS 16 uitgebracht. Ik vind het er persoonlijk heel slick uitzien.

https://blog.zorin.com/20...s-16-test-the-beta-today/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Soort Windows 7 Start Menu :o :D NICE! :*)

Iets anders :

Ik heb net nero355 in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8" aangepast en wat info toegevoegd :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desalniettemin
Wat is dat ineens met die ronde hoeken? Persoonlijk vind ik het niet mooi. En dat wit met Zorin is wel erg wit. Gelukkig is er ook een donker thema.

• cy-gor25
MiAnVaSa schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:06:
Heb deze middag Solus ingeruild tegen Manjaro. Het bevalt me op dit moment.
Zeer gebruiksvriendelijk.
Is Manjaro nu stabieler voor jou dan Solus ? Ik vind de aur zeer handig maar ik ben ook al uren kwijtgeraakt met het zoeken naar oplossingen ik Manjaro. Problemen die ik niet heb met Pop OS

• MiAnVaSa
cy-gor25 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:00:
[...]

Is Manjaro nu stabieler voor jou dan Solus ? Ik vind de aur zeer handig maar ik ben ook al uren kwijtgeraakt met het zoeken naar oplossingen ik Manjaro. Problemen die ik niet heb met Pop OS
Terug gekeerd naar Solus. Op een of andere manier keer ik steeds terug naar Solus.

Waarom gebruik je Pop OS niet dan? Welke problemen heb je met manjaro?
Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True