Hier had uw reclame kunnen staan.
Ik zou het juist andersom aanvliegen door je basis systeem op te zetten, vervolgens je desktop manager (KDE, Gnome, Xfce, etc) te kiezen en dan langzaamaan de pakketten te installeren die je echt mist. Dan houd je namelijk een snel en lean systeem over. Daarbij zul je ongemerkt als nog de nodige software onbewust binnen halen vanwege afhankelijkheden. Arch is daar uitermate geschikt voor en een hele leuke leertraject. De documentatie is namelijk dik in orde. Succes, altijd leuk om zo’n avontuur in te stappen.Eiríkr schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:55:
Het kriebelt om dit weekend eens aan de slag te gaan met Arch ter vervanging van Manjaro.
Om het mezelf makkelijk(er) te maken, is het wellicht verstandig om nu alvast in Manjaro te kijken welke software is geïnstalleerd? Iemand tips wat en waar?
Misschien ga ik het dit weekend ook doen, even distro hoppen. Fedora staat hoog op mijn lijstje om eens mee te spelen.
[ Voor 6% gewijzigd door Miki op 13-02-2021 09:37 ]
Cool! ArchWiki wordt mijn vriend dit weekend. Ik merk overigens dat ik haast geen software meer nodig heb. Vrijwel alles gebeurd in de browser.Miki schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:36:
[...]
Ik zou het juist andersom aanvliegen door je basis systeem op te zetten, vervolgens je desktop manager (KDE, Gnome, Xfce, etc) te kiezen en dan langzaamaan de pakketten te installeren die je echt mist. Dan houd je namelijk een snel en lean systeem over. Daarbij zul je ongemerkt als nog de nodige software onbewust binnen halen vanwege afhankelijkheden. Arch is daar uitermate geschikt voor en een hele leuke leertraject. De documentatie is namelijk dik in orde. Succes, altijd leuk om zo’n avontuur in te stappen.
Misschien ga ik het dit weekend ook doen, even distro hoppen. Fedora staat hoog op mijn lijstje om eens mee te spelen.
Jij ook veel succes haha.
Ik maak eigenlijk zelden tot nooit een lijstje met wat ik had geïnstalleerd. En in de loop van dagen tot weken na schone installatie komt de rest er dan wel bij. Met de daarbij behorende configuratie, die ik ook telkens vergeet totdat ik er tegenaan loop en de juiste optie weer moet zoeken.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Ik log tegenwoordig alles in Simplenote om het mezelf makkelijk te maken. Dat ga ik nu zeker ook doenHero of Time schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:40:
Je kan wel gewoon een lijstje maken, om te controleren of je niet toevallig iets bent vergeten, maar die lijst direct door pacman te sleuren is onnodig. Als je namelijk iets niet mist wat wel op het lijstje stond, dan had je het blijkbaar toch niet meer nodig.
Ik maak eigenlijk zelden tot nooit een lijstje met wat ik had geïnstalleerd. En in de loop van dagen tot weken na schone installatie komt de rest er dan wel bij. Met de daarbij behorende configuratie, die ik ook telkens vergeet totdat ik er tegenaan loop en de juiste optie weer moet zoeken.
Die trend merkte ik al zo rond 2003, en ik vond dat geen leuke gang van zaken.Eiríkr schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 09:57:
[...]
Cool! ArchWiki wordt mijn vriend dit weekend. Ik merk overigens dat ik haast geen software meer nodig heb. Vrijwel alles gebeurd in de browser.
Jij ook veel succes haha.
Wat betreft Office is het zeker met Outlook wel een uitkomst, zakelijk gezien. Maar veel van die Electron applicaties zijn overbodig.Sjah schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 10:54:
[...]
Die trend merkte ik al zo rond 2003, en ik vond dat geen leuke gang van zaken.
-edit-
Arch draait!
/f/image/uDaouVFaYFboeqkkjUsbOKj2.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door ericafterdark op 13-02-2021 20:06 ]
Zeer gebruiksvriendelijk.
Welkom bij de Arch familie!MiAnVaSa schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:06:
Heb deze middag Solus ingeruild tegen Manjaro. Het bevalt me op dit moment.
Zeer gebruiksvriendelijk.
Manjaro was voor mij een goede kennismaking met Arch en ik denk dat het voor de gemiddelde gebruiker een top oplossing is.desalniettemin schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:57:
Manjaro ook wel de onechte Arch distro genoemd.
Bedankt! Is nog een beetje zoeken, hoe alles werkt. Maar het werkt wel iets sneller volgens mij gevoel dan Solus.
Welke desktop draai je? Budgie is volgens mij sowieso niet de lichtste. Manjaro stript dat ten opzichte van Solus dan ook weer wat geloof ik.MiAnVaSa schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:25:
[...]
Bedankt! Is nog een beetje zoeken, hoe alles werkt. Maar het werkt wel iets sneller volgens mij gevoel dan Solus.
Solus en Manjaro KDE plasma.Koepert schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:31:
[...]
Welke desktop draai je? Budgie is volgens mij sowieso niet de lichtste. Manjaro stript dat ten opzichte van Solus dan ook weer wat geloof ik.
Dat blijft voorlopig ook zo en dat zit hem niet alleen in een app gap, maar ook in het feit dat bepaalde crossplatform apps volgens online reviews beter lijken te werken op Windows 10 dan op Linux.
Dus tja, dan toch nog maar even door blijven gaan met Windows 10.
Laatste keer dat ik Windows 10 (build 20H2) heb geïnstalleerd op mijn game bak van 7 jaar oud was ik not amused over de hardware herkenning. In eerste instantie werden muis en toetsenbord herkend, maar na de eerste keer inloggen wilde hij ze toch weer opnieuw gaan installeren, waardoor ik even helemaal niks kon.
Idem met de audio driver. Ik kon op de website van Realtek geen driver meer vinden voor mijn audio en ik zat het eerste half uur of uur daarom zonder geluid. Maar op een gegeven moment had Windows 10 zomaar ineens de juiste driver geïnstalleerd. Ik ben er wel blij mee, maar vind het maar raar dat als ik zelf zocht met Windows Update het niet wilde werken en geautomatiseerd wel.
Linux geeft daarentegen geen enkel probleem met mijn pc hardware. Als ik vanaf usb een live image opstart werkt alles direct als een tierelier. Vanwege dat soort dingen en de steeds geliktere desktops (Cinnamon, Mate, PopOS) blijf ik toch wel naar Linux lonken.
Xfce heeft ook wel zijn charme, maar daar was ik op een gegeven moment toch weer van genezen.
[ Voor 9% gewijzigd door Uruk-Hai op 16-02-2021 19:55 ]
Grappig : Ik ben juist steeds meer apparaten aan het "OntWindowsen" en dat bevalt eigenlijk wel prima!Uruk-Hai schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:40:
Ik draai op al mijn hardware nog steeds/opnieuw Windows 10: game pc, laptop en HTPC.
Dat blijft voorlopig ook zo en dat zit hem niet alleen in een app gap, maar ook in het feit dat bepaalde crossplatform apps volgens online reviews beter lijken te werken op Windows 10 dan op Linux.
Dus tja, dan toch nog maar even door blijven gaan met Windows 10.
Het enige waarvoor ik niet echt makkelijk een net zo fijn/clean alternatief kan vinden is FooBar2000 : https://www.foobar2000.org/
Zo'n clean GUI is gewoon goud namelijk :

Cantata en Clementine doen een hoop goed, maar zijn het gewoon net niet
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Audacious lijkt er tegenwoordig ook wel op (vroeger was het meer een Winamp-achtige). Heb je die toevallig al geprobeerd?nero355 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:09:
[...]
Grappig : Ik ben juist steeds meer apparaten aan het "OntWindowsen" en dat bevalt eigenlijk wel prima!
Het enige waarvoor ik niet echt makkelijk een net zo fijn/clean alternatief kan vinden is FooBar2000 : https://www.foobar2000.org/
[Afbeelding]
![]()
![]()
![]()
Ik ben ook altijd wel fan geweest van Rhythmbox vanwege de UI maar ik weet eigenlijk niet of dat nog ontwikkeld wordt.
Saved by the buoyancy of citrus
Volgens mij stond die nog op mijn "ToDo List" maar als ik dit zo gauw effe zie :Cyphax schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:12:
Audacious lijkt er tegenwoordig ook wel op (vroeger was het meer een Winamp-achtige). Heb je die toevallig al geprobeerd?
- https://www.fossmint.com/...d-audio-player-for-linux/
- https://learnubuntumate.weebly.com/audacious.html
Dan moet ik daar eens mee opschieten!
Zo te zien wordt die nog steeds ontwikkeld, maar...Ik ben ook altijd wel fan geweest van Rhythmbox vanwege de UI maar ik weet eigenlijk niet of dat nog ontwikkeld wordt.
- GTK based.
- Op Gnome gericht.
En de GUI is niet mijn ding
* nero355 geeft zichzelf een schop onder de reet en gaat eens weer wat meer testen de komende tijd!

/EDIT :
Ziet er niet echt aantrekkelijk uit vergeleken met de andere twee dus wat mij betreft een DeadEndMiAnVaSa schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:29:
Check anders eens DeadBeef , heb er wel zelfs geen ervaring mee.
Electron troep en een nog slechtere GUI die vreselijk veel schermruimte vreet dus dat idee heb ik al lang geleden laten varen!Voor muziek gebruik ik enkel nog Spotify.
Om over de slechte support t.o.v. de gebruikers maar niet te beginnen...
[ Voor 24% gewijzigd door nero355 op 16-02-2021 18:34 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Check anders eens DeadBeef , heb er wel zelfs geen ervaring mee. Voor muziek gebruik ik enkel nog Spotify.nero355 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:09:
[...]
Grappig : Ik ben juist steeds meer apparaten aan het "OntWindowsen" en dat bevalt eigenlijk wel prima!
[Afbeelding]
![]()
![]()
![]()
Hoeft nietnero355 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:23:
[...]
Electron troep en een nog slechtere GUI die vreselijk veel schermruimte vreet dus dat idee heb ik al lang geleden laten varen!
Om over de slechte support t.o.v. de gebruikers maar niet te beginnen...
https://www.omgubuntu.co....spotify-cli-client-ncspot
Verder ben ik ook nog niet op een alternatief van foobar gekomen. Deadbeef..mwa..close. audacious qua functies fijn.maar ook mwa.. Hoewel ik veel spotify gebruik is de client idd erg.. voluptueus.
Klinkt ideaal : Installeer het op een Raspberry Pi en je hebt een hele leuke dedicated mediaplayer!
Maar...
- Spotify kan altijd iets flikken waardoor het niet meer werkt

- Snap... is not so snappy!
Wat dat laatste betreft lijkt OMGubuntu het ook met ons eens te zijn gelukkig!Verder ben ik ook nog niet op een alternatief van foobar gekomen. Deadbeef..mwa..close. audacious qua functies fijn.maar ook mwa.. Hoewel ik veel spotify gebruik is de client idd erg.. voluptueus.
Ik yay nu ncspot binnen, dus niet perse snapnero355 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:47:
[...]
Klinkt ideaal : Installeer het op een Raspberry Pi en je hebt een hele leuke dedicated mediaplayer!
Maar...
- Spotify kan altijd iets flikken waardoor het niet meer werkt
- Snap... is not so snappy!
[...]
Wat dat laatste betreft lijkt OMGubuntu het ook met ons eens te zijn gelukkig!
Zeker opschieten. Kijk maar eens naar downloads: Audacious 4.1. Ze hebben nu voor ieder wat wils:nero355 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:23:
[...]
Volgens mij stond die nog op mijn "ToDo List" maar als ik dit zo gauw effe zie :
- https://www.fossmint.com/...d-audio-player-for-linux/
- https://learnubuntumate.weebly.com/audacious.html
Dan moet ik daar eens mee opschieten!
Zowel Qt als GTK uiterlijk beschikbaar by default. En de Winamp skin is ook nog steeds een optie, dus lekker minimaal zichtbaar over de titelbalk van vensters zodat je altijd snel kan zien wat er speelt en zijn de knoppen ook binnen handbereik.Following the lead of Debian and Fedora, we've made ./configure default to a dual Qt+GTK build.
En alles wat ik intussen aan crossplatform apps gewend ben geraakt maken het een eitje om te switchen tussen Windows, Linux en MacOS. Ik vind dat gevoel van vrijheid erg prettig.
Ja, hoor dat vaker dat FooBar mensen het niet vinden op Linux. Heb hetzelfde gehad met een WinAMP 2.X verslaving, de vervanger gevonden in QmmP (en Amarok mag ik ook). Nouja je muzieksmaak is goed, hou je daar maar aan vast dan. Zou best wel op Spotify over willen gaan, maar dat kost geld, vind ik het niet waard (ik heb usenet).nero355 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:09:
[...]
[Afbeelding]
![]()
![]()
![]()
vraagje. Ik heb Manjaro. Eigenlijk tevreden mee. Maar zit te denken aan een migratie naar Arch. Dus eigenlijk @ericafterdark zn traject. Maar nu heb ik mijn Gnome desktop eigenlijk wel ernstig naar wens (ook de config van alacritty, themes, icons, etc) maar is daar nog een handige aanpak voor om juist dat soort zaken te migreren/veilig te stellen? De grote zaken gaat wel loslopen, zoveel applicaties zijn het niet, maar het gaat me juist om de onderwater-settings. Ik wil namelijk een andere SSD in mn laptop zetten (die SSD staat nu vrijwel kale Gnome-Arch op) en dan mn config finetunen, maar loop er bijvoorbeeld tegenaan dat ik de config van alacritty al niet goed in Arch krijg. Dus wil dit clean, maar goed doen
Mijn hele home overzetten is op zich prima, maar dan mis je nog wel wat .config bestanden. Hoe kan ik dit een beetje goed aanpakken?
Die screenshot is niet van mij hé!Sjah schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:36:
Nouja je muzieksmaak is goed, hou je daar maar aan vast dan.
Komt gewoon vanaf de FooBar2000 website
Dat gevoel van vrijheid heb ik al 15+ jaar geleden ervaren dankzij de Mozilla producten : Zet je Profile map over en je hebt overal toegang tot dezelfde data!Uruk-Hai schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:41:
Mijn app gap is trouwens niet zo heel groot meer. Het is een soort hobby van me geworden om dat gat zo klein mogelijk te maken. Voor mijn meeste favoriete apps heb ik crossplatform alternatieven gevonden of alternatieven die soms beter bevallen dan wat ik al gewend was.
En alles wat ik intussen aan crossplatform apps gewend ben geraakt maken het een eitje om te switchen tussen Windows, Linux en MacOS. Ik vind dat gevoel van vrijheid erg prettig.
Thnx, ik was in de veronderstelling dat er ook 'boven/naast' home in je usr(/share) mappen config opgeslagen zat. maar goed, aan de andere kant.. leuk projectje idd om gewoon weer eens schoon te beginnen en dan vanaf home terug te plaatsen wat nodig is.Kaspers schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:17:
Precies. Zorg dat je $HOME/.config meeneemt. En vergeet je GTK settings niet, wanneer je veel waarde hecht je appearance settings (er wil nog wel eens wat in $HOME staan, zie screenshot).
[Afbeelding]
Klopt dat verhaal en zo ja, met de installer van welke distributies kan dat? Ik heb alleen interesse in Ubuntu, Linux Mint, PopOS en in iets mindere mate Manjaro.
Betere vraag is: welke distro laat je niet je schijf partitioneren en de bijbehorende mount points opgeven?Uruk-Hai schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:33:
Even voor mijn duidelijkheid: ik meen eens ergens gelezen te hebben dat je tijdens de installatie van sommige Linux distributies kunt aangeven op welke partitie je je /home neer wilt kwakken zodat je dat niet allemaal achteraf hoeft te gaan configureren.
Klopt dat verhaal en zo ja, met de installer van welke distributies kan dat? Ik heb alleen interesse in Ubuntu, Linux Mint, PopOS en in iets mindere mate Manjaro.
Als jij /home lekker op je 10 jaar oude draaischijf wilt hebben en houden, moet je toch wel heel goed zoeken om een distro met installer te vinden waar je dit niet kan doen.
Ja dat kan met bv Gparted, maar dat kan je dacht ik ook tijdens de installatie van een distro doen. Tijdens installatie krijg je dan optie wis de hele disk, partities of iets anders.Uruk-Hai schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:33:
Even voor mijn duidelijkheid: ik meen eens ergens gelezen te hebben dat je tijdens de installatie van sommige Linux distributies kunt aangeven op welke partitie je je /home neer wilt kwakken zodat je dat niet allemaal achteraf hoeft te gaan configureren.
https://itsfoss.com/partition-managers-linux/
[ Voor 3% gewijzigd door desalniettemin op 17-02-2021 17:42 ]
Wil je fatsoenlijke hulp voor specifiek je videokaart, dan ben je in dit topic op de verkeerde plaats. Maak een nieuw topic daarvoor aan.
Bedankt, heb een nieuw topic gemaakt:Hero of Time schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:51:
@silent785, wat voor Radeon 6800? Want de eerste waar ik aan denk is een antieke kaart die alleen maar werkt met de open source radeon driver.
Wil je fatsoenlijke hulp voor specifiek je videokaart, dan ben je in dit topic op de verkeerde plaats. Maak een nieuw topic daarvoor aan.
silent785 in "Driverprobleem met RX6800 en PopOS/Ubuntu LTS"
Het betreft de RX6800.
Als je op hoofdlijnen weet welke packages je hebt draaien en je zo af en toe de mailinglists en/of arch news in de gaten houdt en met gezond verstand je systeem onderhoud met updates dan moet je een uiterst stabiel systeem blijven houden.Eiríkr schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:25:
Inmiddels een week onderweg met Arch als mijn zakelijke daily driver. Het werkt allemaal als een zonnetje. Ontzettend tevreden.
Ook Arch gebruikt naar tevredenheid. Maar gebruik nu ongeveer een jaar Manjaro (XFCE), mee begonnen om te proberen, zonder zelf veel te hoeven doen/in te stellenEiríkr schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:25:
Inmiddels een week onderweg met Arch als mijn zakelijke daily driver. Het werkt allemaal als een zonnetje. Ontzettend tevreden.
Zag in je ondertitel Endeavour staan.
Endeavour is behoorlijk geklommen in de Distrowatch. Endeavour is ook gebaseerd op Arch, Kan je/iemand wat zeggen waarom ze zo populair zijn geworden?
Ik denk hoofdzakelijk omdat het een (van de) Arch distro is die WEL werk uit handen neemt (installer ed) maar relatief puur arch blijft. Maar dat is mijn gevoel. Ik heb ondertussen mijn migratie even gepostponed. Heb arch op de extra SSD in een oude laptop draaien en nu net i3 er aan het finetunen (na ook dwm). Kortom. Wellicht in 1x van Manjaro + Gnome naar Arch + WM. Ben alleen de pro’s en cons aan het afwegen. Beetje pielen in configfiles is prima, maar moet de code ook een beetje kunnen snappen. Gevoelsmatig is die curve bij dwm of xmonad iets steiler dan i3. @Kaspers jij draait ook een WM toch? Hoe kom je op je huidige?Renard schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:52:
[...]
Ook Arch gebruikt naar tevredenheid. Maar gebruik nu ongeveer een jaar Manjaro (XFCE), mee begonnen om te proberen, zonder zelf veel te hoeven doen/in te stellen
Zag in je ondertitel Endeavour staan.
Endeavour is behoorlijk geklommen in de Distrowatch. Endeavour is ook gebaseerd op Arch, Kan je/iemand wat zeggen waarom ze zo populair zijn geworden?
Voordelen:
- telegram groep in Nederlands
- AUR welke flatpak/snap en grotendeels Appimage overbodig maakt
- daadwerkelijk vriendelijke actieve community
- geen "alles er op en er aan" standaard installatie (je zal het zelf compleet moeten maken)
Er zitten een paar hele goeie mensen in dat project en de community edities voor bijvoorbeeld een Sway en bspwm (window managers) zijn in aantocht.
Klopt, erg leuk team. Ik heb recent EndeavourOS toegevoegd aan mijn repo mirror server (ze testen nu) en heb wat contact. Een van de founders is een Nederlander en een serieus toffe peer. Heel mooi OS.Daantje20 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:28:
Ben nu sinds tijdje ook met EndeavourOS bezig en nu ook met i3.
Voordelen:
- telegram groep in Nederlands
- AUR welke flatpak/snap en grotendeels Appimage overbodig maakt
- daadwerkelijk vriendelijke actieve community
- geen "alles er op en er aan" standaard installatie (je zal het zelf compleet moeten maken)
Er zitten een paar hele goeie mensen in dat project en de community edities voor bijvoorbeeld een Sway en bspwm (window managers) zijn in aantocht.
Absoluut, iedere linux user met een grafische desktop draait een WMKoepert schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:02:
@Kaspers jij draait ook een WM toch? Hoe kom je op je huidige?
Ik heb een tijd DWM gebruikt. Kon me goed vinden in het suckless gedachtegoed (gebruik overigens nog steeds dmenu en st, maar ik had op een gegeven moment 20+ patches op de standaard DWM code nodig om het naar m'n zin te maken. Toen ik inzag dat ik dezelfde functionaliteit standaard in BSPWM kon configureren, ben ik daarop overgestapt.
/f/image/BJet5z9kqXTmNmUikNe85TJR.png?f=fotoalbum_large)
Als je de vim-keybindings wat in de vingers hebt, is dit best een aangename browser. Mappen van nieuwe keys is ook een genot. Deze is vooral leuk:
1
| :bind <Shift-Y> spawn mpv --ytdl-format=best {url};; back |
Met shift+Y wordt de huidige video in youtube in MPV afgespeeld. Reclames worden geskipped.
Zelfde functionaliteit, nu met hints:
1
| :bind <Shift-F> hint links spawn mpv --ytdl-format=best {hint} |
Oftewel, Shift-F, gevolgd door keys 'mi' (zie onderstaande screenshot) opent Tweakers' video over de Amazon Echo in MPV (rechter window, normaliter fullscreen overigens).
/f/image/NyVGlha8chYuC1ZfFOgJpkYJ.png?f=fotoalbum_large)
Touche. Maar bedoelde idd puur WM zonder DE. K zal ook ns in bspwm gaan kijken. I3 heeft iig code die ik ‘snap’Kaspers schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:26:
[...]
Absoluut, iedere linux user met een grafische desktop draait een WM. Bij KDE Plasma is dat Kwin, bij gnome is dat Mutter, en je kunt ook zonder Desktop Environment (KDE / Gnome / etc) aan de slag, en dan moet je er zelf voor zorgen dat een WM geladen wordt door X.
Ik heb een tijd DWM gebruikt. Kon me goed vinden in het suckless gedachtegoed (gebruik overigens nog steeds dmenu en st, maar ik had op een gegeven moment 20+ patches op de standaard DWM code nodig om het naar m'n zin te maken. Toen ik inzag dat ik dezelfde functionaliteit standaard in BSPWM kon configureren, ben ik daarop overgestapt.
Hiermee ga je een heel eind komen: https://www.instructables...lation-and-Configuration/Koepert schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 06:44:
Touche. Maar bedoelde idd puur WM zonder DE. K zal ook ns in bspwm gaan kijken. I3 heeft iig code die ik ‘snap’
Belangrijkste prerequisite is dat je sxhkd hebt draaien. In de config file van sxhkdrc zitten je keybindings. De config file van bspwm is verder aardig straightforward.
Thnx! Die link had ik zelf ook gevonden. Ziet er goed uit. Zie ik het trouwens heel verkeerd als ik het volgende zeg?Kaspers schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:45:
[...]
Hiermee ga je een heel eind komen: https://www.instructables...lation-and-Configuration/
Belangrijkste prerequisite is dat je sxhkd hebt draaien. In de config file van sxhkdrc zitten je keybindings. De config file van bspwm is verder aardig straightforward.
- Kies tussen stacking/tiling/floating oftwel type WM
- Kies welke 'taal' (Haskell, python, C, rust, etc)
- Gebruik de daarbij behorende WM dus
Vervolgens kun je binnen die WM " Alles" wat je wil voor elkaar krijgen? Binnen limitaties. Maar uiterlijk, keybindings, applicaties, alles is vrijwel gelijk te trekken, er vanuit gaande dat je dezelfde distro hebt.
Qua taal ga je d'r met DWM mee te maken krijgen dat je je configuratie en patches in C moet schrijven, aangezien je na iedere aanpassing opnieuw DWM moet compileren. Maar bij i3 en BSPWM (beide ook geschreven in C) is dat niet nodig. Kwestie van config file aanpassen en de window manager opnieuw laden.Koepert schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:20:
[...]
Thnx! Die link had ik zelf ook gevonden. Ziet er goed uit. Zie ik het trouwens heel verkeerd als ik het volgende zeg?
- Kies tussen stacking/tiling/floating oftwel type WM
- Kies welke 'taal' (Haskell, python, C, rust, etc)
- Gebruik de daarbij behorende WM dus
Vervolgens kun je binnen die WM " Alles" wat je wil voor elkaar krijgen? Binnen limitaties. Maar uiterlijk, keybindings, applicaties, alles is vrijwel gelijk te trekken, er vanuit gaande dat je dezelfde distro hebt.
Uit ervaring weet ik dat het met i3, DWM en BSPWM mogelijk is om ook met floating windows te werken, maar daar zijn alle 3 de window managers natuurlijk vanuit de basis niet voor ontwikkeld. Ik moest zelfs even zoeken in m'n keybindings om een window floating te maken, want ik gebruik 't nooit:
/f/image/viJtj5JWBwePE7gzbs6C6vjA.png?f=fotoalbum_large)
M'n workflow is grofweg: ik heb 6 deskops geconfigureerd, en een aantal bindings zodat bepaalde apps standaard geopend worden op voorgedfinieerde desktops (al is een window prima te verplaatsen naar een andere).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| ctrl + shift + 1 st zsh ctrl + shift + 2 bspc desktop --focus vim; bspc desktop -l monocle; vim ctrl + shift + 3 bspc desktop --focus web; bspc desktop -l monocle; qutebrowser ctrl + shift + 4 bspc desktop --focus k8s; k9s ctrl + shift + 5 bspc desktop --focus media; Spotify |
Vervolgens is het veel switchen tussen desktops met:
1
2
3
| # focus the given desktop ctrl + {1-9,0} bspc desktop -f '^{1-9,10}' |
En binnen een desktop veel switchen tussen 'tiled':
/f/image/pv8BSoJi9SHZQsY7Hc1Wqbwc.png?f=fotoalbum_large)
en fullscreen met een enkele keybinding (super+f):
/f/image/l8HtKOA6ADfnTeulCcBbCr66.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast heb ik de 'tilde'-key gemapped om terug te gaan naar de vorig geselecteerde desktop. Dat werk erg fijn, daarmee is het bijvoorbeeld snel switchen tussen je terminal vensters en bijvoorbeeld je browser. Die inspiratie komt van de terminal-emulator guake, in het verleden gebruikt, en had als standaard keybinding de terminal te togglen met tilde
Laat 't gerust weten mocht je (of anderen) m'n configfiles willen hebben, misschien geeft je dat een kickstart, in het geval bspwm je aanspreekt.
SuperKaspers schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:22:
[...]
Qua taal ga je d'r met DWM mee te maken krijgen dat je je configuratie en patches in C moet schrijven, aangezien je na iedere aanpassing opnieuw DWM moet compileren. Maar bij i3 en BSPWM (beide ook geschreven in C) is dat niet nodig. Kwestie van config file aanpassen en de window manager opnieuw laden.
Uit ervaring weet ik dat het met i3, DWM en BSPWM mogelijk is om ook met floating windows te werken, maar daar zijn alle 3 de window managers natuurlijk vanuit de basis niet voor ontwikkeld. Ik moest zelfs even zoeken in m'n keybindings om een window floating te maken, want ik gebruik 't nooit:
[Afbeelding]
M'n workflow is grofweg: ik heb 6 deskops geconfigureerd, en een aantal bindings zodat bepaalde apps standaard geopend worden op voorgedfinieerde desktops (al is een window prima te verplaatsen naar een andere).
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ctrl + shift + 1 st zsh ctrl + shift + 2 bspc desktop --focus vim; bspc desktop -l monocle; vim ctrl + shift + 3 bspc desktop --focus web; bspc desktop -l monocle; qutebrowser ctrl + shift + 4 bspc desktop --focus k8s; k9s ctrl + shift + 5 bspc desktop --focus media; Spotify
Vervolgens is het veel switchen tussen desktops met:
code:
1 2 3 # focus the given desktop ctrl + {1-9,0} bspc desktop -f '^{1-9,10}'
En binnen een desktop veel switchen tussen 'tiled':
[Afbeelding]
en fullscreen met een enkele keybinding (super+f):
[Afbeelding]
Daarnaast heb ik de 'tilde'-key gemapped om terug te gaan naar de vorig geselecteerde desktop. Dat werk erg fijn, daarmee is het bijvoorbeeld snel switchen tussen je terminal vensters en bijvoorbeeld je browser. Die inspiratie komt van de terminal-emulator guake, in het verleden gebruikt, en had als standaard keybinding de terminal te togglen met tilde.
Laat 't gerust weten mocht je (of anderen) m'n configfiles willen hebben, misschien geeft je dat een kickstart, in het geval bspwm je aanspreekt.
Bedankt voor je screens en evt hulp
[ Voor 14% gewijzigd door desalniettemin op 02-03-2021 20:38 ]
Ik heb het wel geprobeerd maar hoofdzakelijk werkend op een 15" laptopscherm afwisselend tussen Teams en Firefox (vrijwel alles is web based) heeft het voor mij persoonlijk weinig toegevoegde waard. Het zit vooral in de weg. Ik muis naar de active corner om eenvoudig tussen beide applicaties te wisselen.desalniettemin schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:37:
Ik vind dat maar niks tiling window managers. Maar ieder zijn of haar meugAl die keyboard shortcuts.
Ik ben begonnen met KDE... het moest fancy en smoelen, en customizable zijn.. Alles beter dan windows maken, en mooier en.. nou ja je snapt t beeld.
Toen werd dat even XFCE omdat dat sneller was maar ook kon smoelen.. toen werd dat Gnome omdat ik met $Mod snel kon wisselen tussen actieve applicaties.
Inmiddels naar i3 aan het migreren omdat ik merkte dat ik ook in Gnome steeds meer op toetsenbord/toetsencombinaties ging leunen. i3 voelde voor mij als begrijpelijke instap..
Dit alles op een 15" laptop die voornamelijk op schoot staat
i3 is inderdaad op toetsen gebaseerd. Ik heb nu polybar voor wat statusupdates ed, en omdat t kan mn workspaces inzichtelijk, verder werk ik voor 70% met toetsen en de restende 30% is mousepad (vooral in browser klikken enzodesalniettemin schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:35:
Maar is i3 niet ook toetsenbord/toetsencombinaties? Als ik Gnome zou gebruiken dan is het eerste dat ik zou doen de dash to panel extensie installeren.
De keuze voor i3 is JUIST vanwege die toetsencombinaties. En de configuratie van i3 (de config-file dus) sprak mij t meeste aan/was het meest begrijpelijk. Als ik het 'concept' bekijk is een dynamische windowmanager meer iets voor mij (Qtile, dwm, xmonad, awesome) maar zijn die configuraties iets dat mij nu nog boven de pet gaat. Dat maakt fouten opsporen lastiger. Maar zoals hierboven ook al, ieder zn meug
Voor de duidelijkheid: ik bedoelde dus dat ik in Gnome steeds meer met toetsen ging doen, dus muis-focussed zaken als een panel voegden weinig toe. Ik zocht juist een WM die MEER met toetsen kon/deed
[ Voor 10% gewijzigd door Koepert op 07-03-2021 12:12 ]
Na opzoekingen blijkt dat deze CPU / GPU een kernel versie 5.8 zou moeten hebben, de debian stable draait maar 5.4. Debian 11 zou uitkomen mei / juni dit jaar dus ik zoek tot dan een alternatief.
Ik dacht aan Debian testing of eens gek doen met bvb pureOs tot Debian 11 (stable) er is.
Tips hoe ik dit best aanpak? Testing zou te betrouwen zijn als daily driver, nadien zou ik dan terug naar de 11 stable gaan. Maar Pureos lijkt me ook iets goed, met nieuwere kernel.
Alvast bedankt!
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
@Hero of Time kom d'r maar in!Dimitrip schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:43:
Na opzoekingen blijkt dat deze CPU / GPU een kernel versie 5.8 zou moeten hebben, de debian stable draait maar 5.4. Debian 11 zou uitkomen mei / juni dit jaar dus ik zoek tot dan een alternatief.
Ik dacht aan Debian testing of eens gek doen met bvb pureOs tot Debian 11 (stable) er is.
Is goed.nero355 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:34:
[...]
@Hero of Time kom d'r maar in!Vertel die jongen eens "The righteous path!"
Zoals @8088 aangeeft, kan je Backports gebruiken. Met kernel 5.10 hierin zal alles werken. Tijdje terug was kernel 5.8 en iets later 5.9 nog beschikbaar. Dat werkte, maar bij m'n collega's met een Thinkpad T14 werkte de microfoon niet omdat de kernel build niet de module had ingeschakeld. Dat is nu wel het geval.Dimitrip schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:43:
Ik ben een trouwe aanhanger van Debian Stable. Na eindelijk een nieuwe laptop te hebben gekocht (hp 835 G7 met amd 4750U) blijkt Debian 10 niet op te starten. Ik heb een blinkin cursor en start x werkt niet. Enkel terminal lukt. De nodige firmware/ software heb ik via terminal geinstalleerd, doch het lukt niet. Ik krijg geen desktop, enkel terminal. De GPU blijkt te nieuw te zijn (release juli 2020).
Tips hoe ik dit best aanpak? Testing zou te betrouwen zijn als daily driver, nadien zou ik dan terug naar de 11 stable gaan. Maar Pureos lijkt me ook iets goed, met nieuwere kernel.
Alvast bedankt!
Testing is ook zeker een optie. Draai persoonlijk Unstable, zelden problemen mee. Externe collega is met zijn laptop ook een tijdje geleden overgestapt op Unstable en heeft er geen spijt van. Door de rolling release zit je nooit met upgrades en nieuwe software is ook wat sneller beschikbaar, niet alleen nieuwe versies.
Als je al een Debian Buster/Stable installatie hebt, heb je nu twee opties:
1) Voeg backports toe voor kernel 5.10 zodat je GPU het doet.
2a) Verander je sources.list om naar bullseye over te stappen. Je bent dan klaar als deze Stable wordt.
2b) Verander je sources.list naar testing en je zit op een rolling release schema met minder kans op 'breakage' tov Unstable.
Als je trouwens Firefox wilt gebruiken en niet de Mozilla builds hoeft, zal je met Debian alleen de ESR release hebben als je geen Unstable draait. De normale releases, zoals de huidige 86, zit in Sid.
Die kende ik nog niet, bedankt! Ik ga voor de testing optie
Ik denk dat ik dit ga doen, overschakelen op testing en nadien op stable. Zie ook Hero of Time hieronder. Bedankt!Borromini schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:22:
@Dimitrip Ik zou zeggen: bespaar jezelf de moeite en installeer ineens Debian 11. Ik ben zelf al een hele tijd omgeschakeld (ik draai al meer dan een jaar Testing op m'n XPS 13 9350) en geen noemenswaardige problemen gehad. De 'soft freeze' is al geweest en de hard freeze is normaal gezien zelfs volgende week. Breaking changes gaan er niet of nauwelijks meer zijn tot Bullseye stabiel verklaard wordt.
Ik ga optie 2a en 2b proberen. De T14 waarvan sprake heeft (normaal) dezelfde CPU en GPU. Ik had al gevonden dat testing vrij stabiel is. Ik waag het ineens hierop. Eerst naar testing en nadien zet ik heb over op stable als Bullseye uit is.Hero of Time schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:18:
###
Als je al een Debian Buster/Stable installatie hebt, heb je nu twee opties:
1) Voeg backports toe voor kernel 5.10 zodat je GPU het doet.
2a) Verander je sources.list om naar bullseye over te stappen. Je bent dan klaar als deze Stable wordt.
2b) Verander je sources.list naar testing en je zit op een rolling release schema met minder kans op 'breakage' tov Unstable.
###
Het is moeilijk een distro te verlaten als je er tevreden van bent
Ik laat jullie iets weten als het lukt!
Let even op het verschil hier! Bij 2a ga je naar de release naam die nu aan Testing hangt en Stable wordt. Als de status van Bullseye verandert, kom je vanzelf op Stable terecht.Dimitrip schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 00:28:
[...]
Ik ga optie 2a en 2b proberen. De T14 waarvan sprake heeft (normaal) dezelfde CPU en GPU. Ik had al gevonden dat testing vrij stabiel is. Ik waag het ineens hierop. Eerst naar testing en nadien zet ik heb over op stable als Bullseye uit is.
Het is moeilijk een distro te verlaten als je er tevreden van bent![]()
Ik laat jullie iets weten als het lukt!
Bij 2b ga je naar de Testing branch en blijf je daar. Ook als er een nieuwe stable release uit komt.
Dit was héél duidelijk. Ik heb de sources list aangepast naar bullseye en heb nu een grafische schil!Hero of Time schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:31:
[...]
Let even op het verschil hier! Bij 2a ga je naar de release naam die nu aan Testing hangt en Stable wordt. Als de status van Bullseye verandert, kom je vanzelf op Stable terecht.
###
Momenteel lukt het nog niet om meer dan 1 scherm (laptopscherm) aan te sturen, maar ben aan het updaten en hoop dat het weldra lukt
Bedankt!
//Edit: het lukt om3 schermen aan te sluiten! (en iets te zien
De docking doet soms nog wat raar lijkt me, hier werk ik nog wat aan
[ Voor 10% gewijzigd door Dimitrip op 09-03-2021 22:05 ]
Ik ben de afgelopen dagen op zoek gegaan naar een vervanger van Total Commander onder Linux en dit is het resultaat :
1. Double Commander
2. Krusader
3. Tux Commander
Wat toelichting per applicatie :
1. Double Commander - GTK applicatie
Heel erg uitgebreid!
Misschien zelfs wel uitgebreider/beter dan Total Commander in sommige opzichten, maar helaas niet alle, echter zal dit waarschijnlijk mijn primaire keuze worden, ondanks dat ik KDE gebruik
Vreselijk veel opties om alles helemaal naar je eigen smaak aan te passen en daar hou ik van!
Daarnaast ook de enige van de drie die je tijdens een F5 (Copy) of F6 (Move/Replace) actie een pulldown menu geeft met daarin opties die je vooraf kan instellen, zodat je de boel gewoon kan laten draaien zonder ernaar om te kijken
Hier en daar zitten er wel wat (naar mijn mening typische) GTK knulligheden in wat betreft de GUI maar dat is echt geen ramp en het zijn echt maar enkele details.
2. Krusader - QT applicatie
Uitgebreid, maar niet uitgebreid genoeg, echter voldoet die opzich wel voor het wat oppervlakkigere werk.
Heeft een redelijke hoeveelheid opties, maar een flink stuk minder dan Double Commander.
Dankzij de QT dependency integreert deze wel het beste in KDE en dat is wel erg fijn stiekem
Ik snap dan ook niet waarom men niet gewoon Krusader i.p.v. Dolphin als default File Manager gebruikt ?!
Misschien om de Windows gebruikers een thuisgevoel te geven door ze iets voor te schotelen dat bijna net zo slecht is als File Explorer

3. Tux Commander - GTK applicatie
Dit is de simpelste van de drie, maar de default settings en GUI layout die je krijgt voorgeschoteld lijkt op de een of andere manier wel het meeste op "dat gevoel wat je krijgt" als je Total Commander opstart!
Aantal instellingen/opties zijn zeer beperkt en dit is simpelweg de minste van de drie, echter is dit ook een programma dat prima voldoet voor de algemene zaken en kom je ook hiermee een heel stuk verder dan Dolphin
Disclaimer :
- Ik heb vroeger jarenlang met Norton Commander gewerkt in MS-DOS
- Ja, ik ken Midnight Commander en gebruik die ook heel graag, echter wilde ik net wat meer dan dat en ook buiten de Terminal/Console om.
- Ja, ik weet dat er ook een "Fake GUI" versie is van Midnight Commander : Die heb ik lang geleden onder FreeBSD met (of juist zonder!) de X dependencies zitten compileren!
- Mijn ervaring met Total Commander stamt nog uit de tijd dat deze Windows Commander heette ergens in de jaren '90 dus ik denk dat ik genoeg ervaring ermee heb om te bepalen wat de beste "namaak versie" is
- Er is nog een alternatief genaamd 'SpaceFM' die GTK based is, maar dat lijkt nogal een nieuw project te zijn en schijnt verre van stabiel te zijn op het moment van schrijven
En PCmanFM-Qt heeft ook een 'split-view'. Zou dat wat zijn?
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
.NET als in MicrosoftJogai schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:34:
@nero355 Ik zie 2x gtk en 1x qt, hier is nog een .net app om te vergelijken: https://old.reddit.com/r/...file_manager_022_release/
Daar probeer ik hier juist van af te komen!
Zal er eens naar kijken een dezer dagen!En PCmanFM-Qt heeft ook een 'split-view'. Zou dat wat zijn?
/EDIT :
@Jogai
Sorry, maar daar ga ik dus echt geen moeite in steken : https://wiki.lxde.org/en/PCManFM
Ik zie daar amper meerwaarde in t.o.v. Dolphin en over een Total Commander replacement hoeven we het al helemaal niet te hebben!
[ Voor 21% gewijzigd door nero355 op 12-03-2021 17:20 ]
1. Dual Commander
Kan het zijn dat je Double Commander bedoelt? Ik zoek ook nog een goed alternatief voor Total Commander en vind Double Commander het dichtst in de buurt komen.
Maakt niet uit, Mono is troep.
Mono is legacy. .NET Core is iets anders. Meer vergelijkbaar met java, gewoon een runtime die door de vendor onderhouden wordt.
Mooi, te meer een reden dat het weg moet. Java moet ook dood. Trage bagger zooi dat niet fatsoenlijk integreert met je DE.Jogai schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:18:
[...]
Mono is legacy. .NET Core is iets anders. Meer vergelijkbaar met java, gewoon een runtime die door de vendor onderhouden wordt.

Ik heb inderdaad een hele stomme typo gemaakt! Meteen aangepast! Thnx!OneMoreThing schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:48:
Kan het zijn dat je Double Commander bedoelt?
Ik zoek ook nog een goed alternatief voor Total Commander en vind Double Commander het dichtst in de buurt komen.
Hero of Time schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:47:
Maakt niet uit, Mono is troep.
Hero of Time schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:20:
Java moet ook dood. Trage bagger zooi dat niet fatsoenlijk integreert met je DE.
Drie uitspraken waar ik het alleen maar mee eens kan zijn!Jogai schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:36:
Ik zie electron graag verdwijnen

[ Voor 41% gewijzigd door nero355 op 12-03-2021 17:24 ]
Hoe elegant het is maakt mij niet uit. Als de GUI niet fatsoenlijk integreert, is het rommel. Het moet gewoon GTK of Qt gebruiken.Jogai schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:36:
Ik zie liever electron verdwijnen (en ik ben zelfs web-developer). .Net core is een stuk eleganter ontworpen. Java vind ik ook trage bagger zooi, maar ja, dbeaver is toch wel een fijne tool.
Dat valt nog mee. Ik heb tk (voor tk/tcl), gtk2, gtk3, qt5 en, jawel, qt4 geïnstalleerd staan op m'n pc.En wat integratie betreft heb ik meer last van gtk (heb 2 & 3 geinstalleerd staan)
Ja, heb ook qt5 geinstalleerd staan, maar ik heb het meeste aan qt apps, dus dat is de enige waar ik niet over hoef te klagen.Hero of Time schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:47:
[...]
Hoe elegant het is maakt mij niet uit. Als de GUI niet fatsoenlijk integreert, is het rommel. Het moet gewoon GTK of Qt gebruiken.
[...]
Dat valt nog mee. Ik heb tk (voor tk/tcl), gtk2, gtk3, qt5 en, jawel, qt4 geïnstalleerd staan op m'n pc.Dus, klaag niet!
Hoe iets ontworpen is maakt me wel degelijk uit. Daarom vind ik linux fijner dan windows. En .net core op linux is imo een stuk beter dan java/mono/electron. Het kan gewoon van qt en gtk3 gebruik maken dus het integreerd op die manier prima.
Edit: en zoals mijn voorbeeld met dbeaver, ook al vind je het platform niets, dan nog kan er een app op gebouwd worden die wel goed is. En daar begon ik ook mee, dat @nero355 misschien camelot fm in zijn vergeljiking mee zou kunnen nemen.
[ Voor 13% gewijzigd door Jogai op 12-03-2021 20:04 ]
Ik zal er eens naar kijken! Helemaal over die Reddit link heen gelezen!Jogai schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:00:
En daar begon ik ook mee, dat @nero355 misschien camelot fm in zijn vergeljiking mee zou kunnen nemen.

/EDIT :
@Jogai
Is dat deze : https://github.com/IngvarX/Camelot
Die gebruikt ook .NET/Mono of hoe je het ook wilt noemen!
Daarnaast zie ik er weinig meerwaarde in als ik de screenshots daar zo gauw zie dus daar ga ik niet aan beginnen... sorry!
[ Voor 32% gewijzigd door nero355 op 13-03-2021 15:29 ]
Dat is m. Snap ik, is ook een vrij jong project dus verwacht er ook niets per se veel van. Gebruik zelf nooit dual pane mode in mijn PCmanFM-qt.nero355 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 00:15:
[...]
Ik zal er eens naar kijken! Helemaal over die Reddit link heen gelezen!![]()
![]()
/EDIT :
@Jogai
Is dat deze : https://github.com/IngvarX/Camelot
Die gebruikt ook .NET/Mono of hoe je het ook wilt noemen!![]()
Daarnaast zie ik er weinig meerwaarde in als ik de screenshots daar zo gauw zie dus daar ga ik niet aan beginnen... sorry!
Voor keus als distro, lees even de topicstart door. Daar zal je de hoofdlijnen van de distro's lezen. Vanwege je gebrek aan kennis, is Mint of Ubuntu een goede eerste stap.
Ik zou Linux Mint (Cinnamon) eerst eens proberen. Qua workflow en look&feel voel je je daar als windows 10 gebruiker waarschijnlijk snel op je gemak.HexaDroid schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:58:
Welke distro raden jullie aan voor een Linux leek? Altijd windows gewoon geweest maar erger me steeds meer aan windows bloatware. Daarom misschien een werkstation als linux opzetten. Ik gebruik wel steeds chrome om websites te maken en vraag me af of ik via linux daar niet ergens vast ga lopen.
En Ubuntu Mate. Heeft ook verschillende desktops, zoals bv Redmund=Windows look, Pantheon=Mac OS en nog een paar anderen. Kan je ook simpel instellen.Biggg schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:22:
[...]
Ik zou Linux Mint (Cinnamon) eerst eens proberen. Qua workflow en look&feel voel je je daar als windows 10 gebruiker waarschijnlijk snel op je gemak.
[ Voor 3% gewijzigd door desalniettemin op 19-03-2021 18:17 ]
Ik zou mainstream blijven. Daar is de meeste kennis over online te vinden.HexaDroid schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:58:
Welke distro raden jullie aan voor een Linux leek? Altijd windows gewoon geweest maar erger me steeds meer aan windows bloatware. Daarom misschien een werkstation als linux opzetten. Ik gebruik wel steeds chrome om websites te maken en vraag me af of ik via linux daar niet ergens vast ga lopen.
Eigenlijk bijft er met wat je boven beschrijft, dan maar 1 over: Ubuntu.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Maar ook niet het meest stabiel. Vaak na een update problemen, alhoewel ze wel eerst getest worden voordat ze worden vrijgegeven. Ik heb het nog nooit gebruikt, maar op verschillende live streams waar ik wel eens te vinden ben en eerder was meldden verschillende Manjaro gebruikers dit soort probleem/problemen.Koepert schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:25:
En als je er tegenaan loopt dat je bepaalde software niet kunt draaien zou ik me verdiepen in Manjaro. Ook met Cinnamon DE mogelijk, dus herkenbaar en veel software kan geïnstalleerd worden. Als je je er toch in moet verdiepen, zou ik hier ook eens naar kijken. Echt niet zo beginner-onvriendelijk als men zegt.
Meningen en ervaringen verschillen natuurlijk.. maar ik heb hiervoor 4 jaar Manjaro gedraaid. Dit met diverse DE's (ook gelijktijdig) en flink wat lopen rotzooien en nog NOOIT problemen gehad die door instabiliteit van Manjaro werden veroorzaakt. Altijd eigen schuld, lopen prutsen of afwijken van adviezen.desalniettemin schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:05:
[...]
Maar ook niet het meest stabiel. Vaak na een update problemen, alhoewel ze meestal wel getest worden voordat ze worden vrijgegeven. Ik heb het nog nooit gebruikt, maar op verschillende live streams waar ik wel eens te vinden ben en eerder was meldden verschillende Manjaro gebruikers dit soort probleem/problemen.
Maar goed, dat prutsen ga ik ook in met de insteek: Als ik de disk niet wis, ga ik altijd weer terugkomen bij mn data. Dat kan 10minuten duren of 2 dagen, maar ik ga er weer bij kunnen. Daarnaast heb ik courante, maar geen hypermoderne hardware, dus ook geen al te spannende dingen qua hardware/gfx.
Wil je alleen iets anders gebruiken of wil je ook tegelijk iets nieuws lerenHexaDroid schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:58:
Welke distro raden jullie aan voor een Linux leek?
Als het binnen een kwartier moet werken : KubuntuAltijd windows gewoon geweest maar erger me steeds meer aan windows bloatware. Daarom misschien een werkstation als linux opzetten.
Als je iets wilt leren : FreeBSD/Gentoo/Arch en dan de X omgeving opzetten vanaf de CLI/Terminal
Het liefst ook nog eens i.c.m. compileren van alle software daarbij, want ik heb daar namelijk enorm veel van geleerd 15+ jaar geleden i.c.m. FreeBSD 4 en 5 destijds!
Alles wat Google maakt dumpen en gewoon Firefox en Pale Moon gebruiken!Ik gebruik wel steeds chrome om websites te maken en vraag me af of ik via linux daar niet ergens vast ga lopen.
Verder zijn dit soort ontwikkelingen erg zorgelijk : https://www.omgubuntu.co....ps-with-flutter-in-future
En daarom ben ik nu bezig met "The righteous way" van @Hero of Time die heet Debian Testing draaien i.c.m. KDE i.p.v. domweg Kubuntu te installeren!
nero355 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:21:
En daarom ben ik nu bezig met "The righteous way" van @Hero of Time die heet Debian Testing draaien i.c.m. KDE i.p.v. domweg Kubuntu te installeren!![]()
Maar!! Heb je wel een minimale van het minimale installatie gedaan en die dan verder opgebouwd of ben je lui geweest en heb je gewoon de taak KDE desktop aangevinkt tijdens installatie?
* Net zoals met veel andere dingen, is er geen 'correcte' of 'beste' systeem/distro. Je neemt en doet waar jij het beste bij voelt. Als er maar 1 systeem zou zijn, zouden we geen innovatie zien, draagt iedereen hetzelfde, eet iedereen hetzelfde, etc.

@HexaDroid
Iedereen is gewoon heel enthousiast omdat het zo'n mooi product is. Hopelijk kan je een goede keuze maken, veel succes!
Al lang geleden hoor!
Vooral toen Kubuntu ineens ging Snappen en zo... ja daaaaag Kubuntu

Ik ga het zo kaal mogelijk proberen op te bouwen!Maar!! Heb je wel een minimale van het minimale installatie gedaan en die dan verder opgebouwd of ben je lui geweest en heb je gewoon de taak KDE desktop aangevinkt tijdens installatie?
Mijn HTPC is namelijk het eerste slachtoffer en die moet er dit weekend aan geloven met een beetje geluk!
Helemaal mee eens!* Net zoals met veel andere dingen, is er geen 'correcte' of 'beste' systeem/distro. Je neemt en doet waar jij het beste bij voelt. Als er maar 1 systeem zou zijn, zouden we geen innovatie zien, draagt iedereen hetzelfde, eet iedereen hetzelfde, etc.
Maar in dit geval is het gewoon de juiste keuze naar mijn mening dus ik ga dat gewoon doen!
Verder zul je je er gewoon in moeten storten het liefst op systeem wat je overhebt zodat je niet de druk hebt om snel je systeem op orde te hebben omdat je wilt gamen of erop moet werken en al Google-end en prutsend je kennis kunt verrijken.
Welke zijn die dan? Met Arch ben ik vertrouwd maar Manjaro als afgeleide niet echt. Ben wel nieuwsgierig naar wat voor keuzes ze dan gemaakt hebben.Jogai schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:59:
@Koepert gezien de rare keuzes die het manjaro team heeft gemaakt kan ik het niet meer aanraden.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Het management acteerd af en toe vreemd, zie onkosten debacle, en technisch maken ze ook vreemde keuzes, genoeg van te vinden op internet, zie bijvoorbeeld:Borromini schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:15:
[...]
Welke zijn die dan? Met Arch ben ik vertrouwd maar Manjaro als afgeleide niet echt. Ben wel nieuwsgierig naar wat voor keuzes ze dan gemaakt hebben.
Hoe serieus moet je die eerste blog nemen als die dit schrijft :Jogai schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:28:
Het management acteerd af en toe vreemd, zie onkosten debacle, en technisch maken ze ook vreemde keuzes, genoeg van te vinden op internet, zie bijvoorbeeld:
I personally believe Arch is a barely functioning mess to begin with
Verder lijken ze beiden een beetje elkaar na te praten dus het zou zomaar door dezelfde persoon geschreven kunnen zijn, hoewel de tweede link tenminste foutloos is geschreven...
Maar goed...
Ik ben dan ook van mening dat als je Arch wilt draaien dat je dan ook echt gewoon Arch moet draaien en niet met allerlei alternatieve oplossingen moet aankomen!
Dus je zegt feitelijk: waarom zou je een derivaat nemen als je net zo goed de oorsprong kan draaien. Ben benieuwd wat de Ubuntu en Mint gebruikers hiervan te zeggen hebben, want de filosofie van beide is toch wel flink anders dan die van Debian.nero355 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:27:
Maar goed...
Ik ben dan ook van mening dat als je Arch wilt draaien dat je dan ook echt gewoon Arch moet draaien en niet met allerlei alternatieve oplossingen moet aankomen!
[ Voor 21% gewijzigd door Sjah op 20-03-2021 16:20 ]
Of Garuda: https://garudalinux.org/Jogai schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:59:
@Koepert gezien de rare keuzes die het manjaro team heeft gemaakt kan ik het niet meer aanraden. Als men een arch gebaseerd OS wil draaien is endeavour os volgens mij een betere keuze.
[ Voor 3% gewijzigd door desalniettemin op 20-03-2021 16:25 ]
Ik denk dat @Hero of Time vooral aan het jennen wasSjah schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:16:
tJa de Default moet goed zijn, is het dat dan ga ik mee met nero.... Is het dat niet volgens mijn eis van zijnde een goed gepolijst OS, dan skip ik door. Dit mag niet uitgelegd worden als een aanval op Debian, dat ken ik niet goed genoeg.
Mijn keuze voor Kubuntu was dat ik gewoon effe wat snels wilde hebben dat KDE draait om een beetje de Linux GUI wereld te gaan herontdekken, vooral qua omgeving en applicaties in ieder gevalHero of Time schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 16:07:
Dus je zegt feitelijk: waarom zou je een derivaat nemen als je net zo goed de oorsprong kan draaien. Ben benieuwd wat de Ubuntu en Mint gebruikers hiervan te zeggen hebben, want de filosofie van beide is toch wel flink anders dan die van Debian.
Nu ben ik weer min of meer zover om lekker te gaan customizen
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.