ZatarraNL schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:01:
Ik heb ook een vraag over wat voor mij het juist distro is. Mijn huidige thuisserver wil ik vernieuwen.
Momenteel heb ik een pc met windows 10 die 24/7 aan staat. Deze heeft de volgende functies:
- sporadisch desktopgebruik.
- samba server (8Tb HDD en 1Tb SSD)
- Plex server
- nextcloud server VM (virtualbox)
- domoticz VM (virtualbox)
Nu heb ik het volgende systeem tot mijn beschikking:
* i5 8400 (6 cores)
* 16 Gb RAM (non ECC)
* 512 Gb M2 ssd
* 1 TB sata ssd
* 5x 4TB WD red HDD
In beginsel werkt dit prima, al ben ik niet tevreden over de snelheid van de Nextcloud server (deze is zoveel mogelijk geoptimaliseerd).
Alles wat je noemt kan zelfs op een Intel NUC (i.c.m. 1x SSD en 1x HDD uiteraard) prima draaien dus wat is het probleem precies

Daarnaast zou ik graag een ZFS bestandsysteem gebruiken met ssd cache, of gelijkwaardig.
SSD Cache heb je echt niet nodig, tenzij je flink aan de bak gaat met software die sync writes nodig heeft

Alle data wordt extern gebackupt, dus redundantie is minder zo belangrijk. Reactiesnelheid des te belangrijker. Het desktopgebruik is niet meer nodig,
IMHO denk je te moeilijk en zit er gewoon ergens een bottleneck of fout in je huidige configuratie!
Een ZFS NAS of zoals eerder voorgesteld een setup i.c.m. Proxmox kan je zelfs prima i.c.m. een Atom CPU draaien

Ik twijfel alleen hoe ik dit het beste kan inrichten. De volgende keuzes heb ik ter overweging, maar misschien hebben jullie nog aanvullingen:
a) Truenas/Freenas met ZFS raidz2; SSD-cache; VMware of docker voor Nextcloud/domoticz/plex
Die twee kan je niet combineren, tenzij de NAS distro's in een VMware VM draaien met een HBA of AHCI Controller via Passthrough daaraan toegewezen
Ik vind VMWare voor thuisgebruik echter een draak
(en dan beledig ik nog de draken!) dus ik zou lekker Proxmox gebruiken!
b) Ubuntu met ZFS raidz2 (desktop of server?) met nextcloud/domoticz/plex in ubuntu geïnstalleerd.
c) als b) maar met hardware RAID 5 (is aanwezig op het moederbord)
RAIDZ2 is RAID6 en de Onboard Intel Controller op een moederbord doet inderdaad RAID5 maar dat is geen Hardware RAID helaas!
Dat noemen we Firmware RAID en is een soort verkapte Software RAID dus als ik heel eerlijk ben zou ik daar nooit gebruik van maken

d) als b) maar met Nextcloud/domoticz in virtualbox
e) als b) maar met VMware
f) als b) maar met docker
Zie eerdere reacties en commentaar...
g) toch weer windows 10 zoals oorsponkelijke situatie,
Zou ik persoonlijk NOOIT als Server OS gebruiken, ondanks dat eene topic hier op GoT waarin iedereen ermee aan het prutsen is...

h) OMV met softwarematige RAID
i) Debian oplossing
Beiden prima oplossingen

Truenas heb ik ervaring mee. Deze heeft ZFS en draait momenteel mijn externe backupserver, en werkt daar goed. Maar doordat het geen ubuntu of debian is, kan Nextcloud alleen als plugin of VM. Daar heb ik nog weinig ervaring mee, maar na de eerste keer proberen heeft de VM mijn ZFS pool beschadigt. Dit schijnt verholpen te zijn in een recente update, maar ik ben gereserveerd.
Dat was gewoon een domme fout/bug die je gerust kan negeren naar mijn mening en staat ergens in het ZFS of DIY NAS Topic uitgelegd

OMV heb ik ook al eens geprobeerd. Prima als je weinig resources hebt, maar die mist een ZFS.
Schijnt wel een fijne omgeving te zijn voor Docker toestanden, vanwege de WebGUI die erin zit begreep ik in het Raspberry Pi Topic

Windows 10 kan geen Nextcloud draaien zonder VM en werkt niet zomaar met Rsync. Dat moet ik dan ook in een hardware RAID oplossing doen, en mist daarmee SSD-cache.
Het moederbord heeft zelf ook RAID5 mogelijkheden. Dus misschien moet ik dat doen. Maar qua prestatie en redundantie wordt ZFS wel geprezen.
Gewoon lekker allemaal helemaal vergeten!

Ubuntu kan tegenwoordig ook overweg met ZFS, maar dat is vrij nieuw, meen ik. Hebben jullie ervaring? Zelf heb ik een redelijk beginnerservaring opgebouwd met Debian, maar die heeft dat nog niet dacht ik.
Het hele OpenZFS wat meer op Linux is gericht dan FreeBSD schijnt de nieuwe standaard te worden voor ZFS gebruik dus ik zou dat wel aandurven!

Zoals genoemd presteert mijn Nextcloud server nog niet naar behoren. De eerst keer aanroepen via website vraagt enkele seconden. Eenmaal ingelogd werkt het prima, maar ik vraag me af of de VM hier misschien een bottleneck is (de VM heeft momenteel 2 cores en 8 Gb RAM toegewezen gekregen, zou toch genoeg moeten zijn).
Klinkt als een brakke DNS of slechte webserver setup

Ik zou heel erg geholpen zijn met het trechteren van de oplossingen. Misschien zijn er bij voorbaat een paar zinloze opties omschreven. En misschien mis ik er een paar. Misschien hebben jullie direct al een voorkeur voor één van de omschreven opties. Hoe zien jullie dit?
Gewoon alles op basis van Proxmox doen en je komt er wel!