Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Koepert
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 23:20
tAnk schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:04:
De afgelopen dagen van alles getest en Manjaro met KDE bevalt me eigenlijk vooralsnog het best.

Ik denk dat ik het zakelijk echt eens ga proberen i.p.v. Windows 10. Hopelijk valt het niet tegen met de vele Teams meetings.
Ik heb recent juist Manjaro voorzien van XFCE en daar eens in de skinning/customizing gedoken. Bevalt ook top, maar niet de reden ;)

_ Teams merk je wel aan dat het een W10 app is (de AUR-package dus) maar werkt verbazend goed.

• tAnk
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:25
Koepert schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:06:
[...]

Ik heb recent juist Manjaro voorzien van XFCE en daar eens in de skinning/customizing gedoken. Bevalt ook top, maar niet de reden ;)

_ Teams merk je wel aan dat het een W10 app is (de AUR-package dus) maar werkt verbazend goed.
Ok dat klinkt goed. Ik had 'm inderdaad via AUR geïnstalleerd maar moet nog testen met bureaublad delen, mijn Sennheiser headset, mijn Logitech webcam... een hoop te doen!

Last.fm op Tweakers!

• gas0line
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 11:15

gas0line

Joomla ❤

Hero of Time schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:50:
Shit can happen, uiteraard. Beter een backup hebben en niet nodig, dan geen beschikbaar en misgrijpen.

Ik ben het met je eens dat een image maken 'voor het geval dat' een prima idee is. Ik zeg alleen dat als je met de simpele stappen om Linux te installeren zo'n image nodig hebt, je wellicht een tweede keer moet gaan nadenken of wat je doet ook echt iets is wat je mee door moet gaan.
rsync maakt 3 x per dag een backup extern dus dat is in Linux heel makkelijk. Net weer een systeem opnieuw dual boot geherinstalleerd, beetje rare hobbie van me, en valt me weer op. Opzetten Windows uren bezig, opzetten Linux 20 minuten en alles is weer zoals ik het hebben wil.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
gas0line schreef op zondag 15 november 2020 @ 02:05:
[...]

rsync maakt 3 x per dag een backup extern dus dat is in Linux heel makkelijk. Net weer een systeem opnieuw dual boot geherinstalleerd, beetje rare hobbie van me, en valt me weer op. Opzetten Windows uren bezig, opzetten Linux 20 minuten en alles is weer zoals ik het hebben wil.
Heb mijn dotfiles in een git repo en trek het binnen en zet de scripts aan. Ooit een keer een project wat ik in de periode dat ik van werkgever wisselde en nog steeds profijt van. :)

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:56

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

gas0line schreef op zondag 15 november 2020 @ 02:05:
Opzetten Windows uren bezig, opzetten Linux 20 minuten en alles is weer zoals ik het hebben wil.
Probeer maar eens een scanner aan te sluiten die in het Windows 7 tijdperk is uitgebracht :
- Windows 10 = Geen driver en totaal geen andere optie verder, behalve één betaald pakket!
- Kubuntu 20.04 LTS = Inprikken en Skanlite opstarten en gaan met die banaan! >:) 8) :+
init6 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 19:16:
Heb mijn dotfiles in een git repo en trek het binnen en zet de scripts aan. Ooit een keer een project wat ik in de periode dat ik van werkgever wisselde en nog steeds profijt van. :)
Laatst nog naar gekeken, maar op de een of andere manier geen fijne oplossing ervoor kunnen vinden...

Binnenkort maar weer eens naar kijken! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 04:23
nero355 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:59:
[...]

Probeer maar eens een scanner aan te sluiten die in het Windows 7 tijdperk is uitgebracht :
- Windows 10 = Geen driver en totaal geen andere optie verder, behalve één betaald pakket!
- Kubuntu 20.04 LTS = Inprikken en Skanlite opstarten en gaan met die banaan! >:) 8) :+
Mwoa, hier een scanner uit het Xp/Vista tijdperk en die werkt prrrima in 10 op die oude 64bit drivers, en totaal niet in Ubuntu (behalve met VirtualBox, das dan ook de optie die ik heb gepakt). Kortom bij mij houdt het niet helemaal stand, en ik neem het linux niet kwalijk, die zeggen dat dat is omdat Canon de driver-specs nooit vrijgaf.

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 13:35
Hoop dat iemand mij op weg kan helpen met het volgende want ik heb 0 kennis van non windows operating systems:

Ik wil graag op mijn Windows machine op Virtual Box een licht gewicht OS draaien welke het internet op kan om websites te browsen. Niets meer niets minder dan dat.

Welk OS kan ik daar het beste voor nemen?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 00:10
Handleiding: https://docplayer.nl/112958673-Handleiding-virtualbox.html

Tot de lichtere Linux distributies, Debian gebaseerd, waar ik probleemloos mee gewerkt heb horen:
  • MX-Linux
  • Anti-X
  • Bunsenlabs
Welke je neemt is een kwestie van voorkeur.
HET voordeel is dat je ze gebruik maken van de updates van Debian.
Je kunt ze online live testen waar je voorkeur naar uitgaat.
https://distrotest.net/index.php

Ga je naar full Debian, Mint of Ubuntu, die zijn bij een standaard installatie vrijwel altijd zwaarder.

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 13:35
route99 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:42:
Handleiding: https://docplayer.nl/112958673-Handleiding-virtualbox.html

Tot de lichtere Linux distributies, Debian gebaseerd, waar ik probleemloos mee gewerkt heb horen:
  • MX-Linux
  • Anti-X
  • Bunsenlabs
Welke je neemt is een kwestie van voorkeur.
HET voordeel is dat je ze gebruik maken van de updates van Debian.
Je kunt ze online live testen waar je voorkeur naar uitgaat.
https://distrotest.net/index.php

Ga je naar full Debian, Mint of Ubuntu, die zijn bij een standaard installatie vrijwel altijd zwaarder.
Wauw volgens mij is dit antwoord helemaal goud ik ga even aan de klus _/-\o_

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

• init6
  • Registratie: mei 2012
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:59:
[...]

Laatst nog naar gekeken, maar op de een of andere manier geen fijne oplossing ervoor kunnen vinden...

Binnenkort maar weer eens naar kijken! :)
Je zal het ook zelf moeten maken. Er is dus geen oplossing voor behalve bash scripts schrijven en je bashrc file voorzien van mooie aliassen.

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
init6 schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:39:
[...]

Je zal het ook zelf moeten maken. Er is dus geen oplossing voor behalve bash scripts schrijven en je bashrc file voorzien van mooie aliassen.
Ik heb mijn aliassen in .bash_aliases ;)
En natuurlijk een mooie kerstboom in de prompt met een if else date. Die dan weer wel in .bashrc.

Je kunt uiteraard ook een git van iemand clonen en dat weer naar je eigen hand zetten en verbeteren.
Zo heb ik in mijn .bashrc een check voor eventuele updates staan en kan ze dan ook installeren of juist niet. Op de achtergrond draait een script die 2x per dag kijkt of er updates zijn.

• florijnvb_
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 11-06 10:36
Hoi. Ik wilde graag een alternatief voor Windows, en zag Prime OS langskomen, maar de site is niet beschikbaar en nergens is een bericht erover dat het weg is? Weten jullie waar je het kan vinden en of het nog bestaat, of is het ne tzoals Remix OS? En als het er niet meer is, zijn er dan nog goede alternatieven daarvoor of een goede Linux. Alvast bedankt :)

• DJMaze
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
ReactOS, Mint, Fedora, Kubuntu, etc. etc. er zijn er heel veel.
De vraag is eerder welke grafische omgeving je fijn vindt (explorer, kde, lxqt, osx, etc. etc.).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:48

Cyphax

Moderator NOS
florijnvb_ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 17:32:
Hoi. Ik wilde graag een alternatief voor Windows, en zag Prime OS langskomen, maar de site is niet beschikbaar en nergens is een bericht erover dat het weg is? Weten jullie waar je het kan vinden en of het nog bestaat, of is het ne tzoals Remix OS? En als het er niet meer is, zijn er dan nog goede alternatieven daarvoor of een goede Linux. Alvast bedankt :)
Ik heb je topic even met dit topic samengevoegd, kijk ook even rond in dit topic, dan krijg je wel een idee van wat er is en welke richting je een beetje op wil.
Probeer een beetje aan te geven hoe en waarvoor je je besturingssysteem wil gebruiken en of je liever iets kant-en-klaars hebt of liever iets waarmee je nog kan/moet knutselen om het op maat te krijgen voor jezelf. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Renard
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:32
Distrowatch geeft geen info over prime, Prime OS is volgens Wikipedia "Discontinued"
zoek je een os om android apps te kunnen draaien?
alternatieven: linkje
edit: linkjes :)

[Voor 23% gewijzigd door Renard op 10-01-2021 14:43]

• florijnvb_
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 11-06 10:36
Ik zoek een OS voor een langzame laptops om de standaarddingen te doen, zoals mail en internet. Voor mijn serieuze laptop heb ik nu ZorinOS gedownload, en geinstaleerd. Op die laptop game ik ook graag. Is ZorinOS dan ook een goede keuze? Ik hecht ook veel waarde aan privacy en design. Ik hoop dat ik dan de goede keuze heb gemaakt voor zorinos, en als dat niet zo is instaleer degene die jullie denken dat het beste is.

• desalniettemin
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 21:28
Pop OS voor gamen. Kan je bij installeren kiezen voor NVidia driver. Voor lichte laptops Lubuntu, Xubuntu en Peppermint bv.

• tAnk
Om hier nog maar eens op terug te komen. Het is uiteindelijk een Dell Inspiron 5502 laptop geworden. Ik heb gekozen voor Pop!_OS naast Windows 10. Het werkt verrassend goed!

Het was wel even uitpluizen hoe ik Pop naast Windows kon installeren.

Al met al heb ik het als volgt gerealiseerd. Ik had bij de start bitlocker in Windows actief & secure boot en RAID geactiveerd in de BIOS.
  1. Schakel bitlocker uit en wacht totdat het decrypten is afgerond.
  2. Update BIOS.
  3. Boot in BIOS en schakel secure boot uit.
  4. Reboot.
  5. Voer cmd als administrator uit.
  6. Geef het volgende commando in: bcdedit /set {current} safeboot minimal
  7. Boot in BIOS en switch van RAID naar AHCI.
  8. Reboot en je bent nu in safe mode. Dit is nodig zodat Windows voortaan de AHCI driver gebruikt. Het is dus niet nodig Windows opnieuw te installeren.
  9. Voer cmd als administrator uit.
  10. Geef het volgende commando in: bcdedit /deletevalue {current} safeboot
  11. Reboot
  12. Shrink je hardeschijf in Windows met Disk Manager. Maak partities voor UEFI (1GB), swap (8GB) en /root (voldoende voor OS, apps, docs). Geef ze geen drive letter. Format ze niet.
  13. Boot in BIOS en selecteer Pop OS (externe HDD).
  14. Installeer Pop OS.
  15. Installeer rEFInd voor een boot menu.
Wellicht dat ik hier iemand mee kan helpen.

Last.fm op Tweakers!

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 22:53

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Bij stap 12 is het niet nodig om een UEFI partitie te maken. Die heeft Windows al gemaakt voor je. Het installeren van rEFInd kan ik nog wel begrijpen bij Pop!OS, want die gebruikt systemd-boot ipv grub en dat geeft waarschijnlijk geen mooi boot menu om andere kernels en besturingssystemen te starten. Daar heb ik geen ervaring mee.

Een EFI partitie hoeft iig zeker geen 1 GB te zijn. Een paar honderd MB is al ruim voldoende.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• tAnk
Hero of Time schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:55:
Bij stap 12 is het niet nodig om een UEFI partitie te maken. Die heeft Windows al gemaakt voor je. Het installeren van rEFInd kan ik nog wel begrijpen bij Pop!OS, want die gebruikt systemd-boot ipv grub en dat geeft waarschijnlijk geen mooi boot menu om andere kernels en besturingssystemen te starten. Daar heb ik geen ervaring mee.

Een EFI partitie hoeft iig zeker geen 1 GB te zijn. Een paar honderd MB is al ruim voldoende.
Klopt wat je zegt. Omdat ik die overbodige UEFI partitie heb gemaakt is mijn rEFInd menu ook een rommeltje.

Last.fm op Tweakers!

• Koepert
Stom vraagje..

Wie weet welke terminal/skin de terminal uit deze link is?

https://www.lifewire.com/crontab-linux-command-4095300

• OneMoreThing
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20:45
Koepert schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:07:
Stom vraagje..

Wie weet welke terminal/skin de terminal uit deze link is?

https://www.lifewire.com/crontab-linux-command-4095300
Het is denk ik niet echt een skin maar de Powerline plugin die een standaard terminal opleukt (en stuk krachtiger maakt).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Wilde net zeggen, lijkt op iets van Zsh met wat extra. Powerline lijkt een goede te zijn. Zelf geen ervaring mee verders.

• Koepert
Thnx! Gelukt, iets andere layout maar close enough..

[Voor 114% gewijzigd door Koepert op 26-01-2021 19:50]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

@Koepert, die vraag is nou niet echt gerelateerd aan welke distro je het beste kan nemen. Open even een apart topic voor de vragen die je hebt. Want hier gaat het alleen maar verder off-topic en dat is niet de bedoeling.

• ZatarraNL
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 14-06 17:36
Ik heb ook een vraag over wat voor mij het juist distro is. Mijn huidige thuisserver wil ik vernieuwen.

Momenteel heb ik een pc met windows 10 die 24/7 aan staat. Deze heeft de volgende functies:
- sporadisch desktopgebruik.
- samba server (8Tb HDD en 1Tb SSD)
- Plex server
- nextcloud server VM (virtualbox)
- domoticz VM (virtualbox)

In beginsel werkt dit prima, al ben ik niet tevreden over de snelheid van de Nextcloud server (deze is zoveel mogelijk geoptimaliseerd). Daarnaast zou ik graag een ZFS bestandsysteem gebruiken met ssd cache, of gelijkwaardig. Alle data wordt extern gebackupt, dus redundantie is minder zo belangrijk. Reactiesnelheid des te belangrijker. Het desktopgebruik is niet meer nodig,

Nu heb ik het volgende systeem tot mijn beschikking:
* i5 8400 (6 cores)
* 16 Gb RAM (non ECC)
* 512 Gb M2 ssd
* 1 TB sata ssd
* 5x 4TB WD red HDD

Ik twijfel alleen hoe ik dit het beste kan inrichten. De volgende keuzes heb ik ter overweging, maar misschien hebben jullie nog aanvullingen:
a) Truenas/Freenas met ZFS raidz2; SSD-cache; VMware of docker voor Nextcloud/domoticz/plex
b) Ubuntu met ZFS raidz2 (desktop of server?) met nextcloud/domoticz/plex in ubuntu geïnstalleerd.
c) als b) maar met hardware RAID 5 (is aanwezig op het moederbord)
d) als b) maar met Nextcloud/domoticz in virtualbox
e) als b) maar met VMware
f) als b) maar met docker
g) toch weer windows 10 zoals oorsponkelijke situatie,
h) OMV met softwarematige RAID
i) Debian oplossing

Volgens mij moeten alle bovengenoemde opties mijn behoefte kunnen invullen. Elk OS heeft zijn eigen voor- en nadelen. Truenas heb ik ervaring mee. Deze heeft ZFS en draait momenteel mijn externe backupserver, en werkt daar goed. Maar doordat het geen ubuntu of debian is, kan Nextcloud alleen als plugin of VM. Daar heb ik nog weinig ervaring mee, maar na de eerste keer proberen heeft de VM mijn ZFS pool beschadigt. Dit schijnt verholpen te zijn in een recente update, maar ik ben gereserveerd. OMV heb ik ook al eens geprobeerd. Prima als je weinig resources hebt, maar die mist een ZFS. Windows 10 kan geen Nextcloud draaien zonder VM en werkt niet zomaar met Rsync. Dat moet ik dan ook in een hardware RAID oplossing doen, en mist daarmee SSD-cache.

Ubuntu kan tegenwoordig ook overweg met ZFS, maar dat is vrij nieuw, meen ik. Hebben jullie ervaring? Zelf heb ik een redelijk beginnerservaring opgebouwd met Debian, maar die heeft dat nog niet dacht ik.

Het moederbord heeft zelf ook RAID5 mogelijkheden. Dus misschien moet ik dat doen. Maar qua prestatie en redundantie wordt ZFS wel geprezen.

Zoals genoemd presteert mijn Nextcloud server nog niet naar behoren. De eerst keer aanroepen via website vraagt enkele seconden. Eenmaal ingelogd werkt het prima, maar ik vraag me af of de VM hier misschien een bottleneck is (de VM heeft momenteel 2 cores en 8 Gb RAM toegewezen gekregen, zou toch genoeg moeten zijn).

Ik zou heel erg geholpen zijn met het trechteren van de oplossingen. Misschien zijn er bij voorbaat een paar zinloze opties omschreven. En misschien mis ik er een paar. Misschien hebben jullie direct al een voorkeur voor één van de omschreven opties. Hoe zien jullie dit?

• Koepert
Al eens gekeken naar Proxmox? Debian based hypervisor systeem. Kun je alles wat je wil in verschillende VMs. Snel op te zetten dus ook snel weer om te gooien. Is hier op GoT n apart topic van met info.

• ZatarraNL
Koepert schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:50:
Al eens gekeken naar Proxmox? Debian based hypervisor systeem. Kun je alles wat je wil in verschillende VMs. Snel op te zetten dus ook snel weer om te gooien. Is hier op GoT n apart topic van met info.
Dank voor de tip. Deze kende ik nog niet. Debian gebruik ik meer, dus dat ziet er interessant uit. Als ik debian, zfs, VM en containers kan combineren dan ben ik helemaal klaar.
Ik ga dat topic eens rustig doorlezen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

En als je met VMs gaat werken, pak dan Qemu/KVM ipv VirtualBox. Je kan er namelijk bij opgeven dat het tegelijk met je systeem moet starten, dus je hoeft niet na reboot de boel weer handmatig te starten. Scheelt ook bij elke update een kernel module bouwen (gaat dan wel automatisch dankzij dkms, maar het maakt het updateproces wel langer), want KVM zit al in de kernel.

• Koepert
ZatarraNL schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:58:
[...]

Dank voor de tip. Deze kende ik nog niet. Debian gebruik ik meer, dus dat ziet er interessant uit. Als ik debian, zfs, VM en containers kan combineren dan ben ik helemaal klaar.
Ik ga dat topic eens rustig doorlezen.
Alles is ja bij Proxmox. Je kunt een vm aanmaken met daarin bijv debian en docker, maar ook direct containers aanmaken (kort door de bocht vm light).

• nero355

nero355

ZatarraNL schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:01:
Ik heb ook een vraag over wat voor mij het juist distro is. Mijn huidige thuisserver wil ik vernieuwen.

Momenteel heb ik een pc met windows 10 die 24/7 aan staat. Deze heeft de volgende functies:
- sporadisch desktopgebruik.
- samba server (8Tb HDD en 1Tb SSD)
- Plex server
- nextcloud server VM (virtualbox)
- domoticz VM (virtualbox)

Nu heb ik het volgende systeem tot mijn beschikking:
* i5 8400 (6 cores)
* 16 Gb RAM (non ECC)
* 512 Gb M2 ssd
* 1 TB sata ssd
* 5x 4TB WD red HDD

In beginsel werkt dit prima, al ben ik niet tevreden over de snelheid van de Nextcloud server (deze is zoveel mogelijk geoptimaliseerd).
Alles wat je noemt kan zelfs op een Intel NUC (i.c.m. 1x SSD en 1x HDD uiteraard) prima draaien dus wat is het probleem precies :?
Daarnaast zou ik graag een ZFS bestandsysteem gebruiken met ssd cache, of gelijkwaardig.
SSD Cache heb je echt niet nodig, tenzij je flink aan de bak gaat met software die sync writes nodig heeft ;)
Alle data wordt extern gebackupt, dus redundantie is minder zo belangrijk. Reactiesnelheid des te belangrijker. Het desktopgebruik is niet meer nodig,
IMHO denk je te moeilijk en zit er gewoon ergens een bottleneck of fout in je huidige configuratie!

Een ZFS NAS of zoals eerder voorgesteld een setup i.c.m. Proxmox kan je zelfs prima i.c.m. een Atom CPU draaien ;)
Ik twijfel alleen hoe ik dit het beste kan inrichten. De volgende keuzes heb ik ter overweging, maar misschien hebben jullie nog aanvullingen:
a) Truenas/Freenas met ZFS raidz2; SSD-cache; VMware of docker voor Nextcloud/domoticz/plex
Die twee kan je niet combineren, tenzij de NAS distro's in een VMware VM draaien met een HBA of AHCI Controller via Passthrough daaraan toegewezen ;)

Ik vind VMWare voor thuisgebruik echter een draak (en dan beledig ik nog de draken!) dus ik zou lekker Proxmox gebruiken!
b) Ubuntu met ZFS raidz2 (desktop of server?) met nextcloud/domoticz/plex in ubuntu geïnstalleerd.
c) als b) maar met hardware RAID 5 (is aanwezig op het moederbord)
RAIDZ2 is RAID6 en de Onboard Intel Controller op een moederbord doet inderdaad RAID5 maar dat is geen Hardware RAID helaas!
Dat noemen we Firmware RAID en is een soort verkapte Software RAID dus als ik heel eerlijk ben zou ik daar nooit gebruik van maken ;)
d) als b) maar met Nextcloud/domoticz in virtualbox
e) als b) maar met VMware
f) als b) maar met docker
Zie eerdere reacties en commentaar...
g) toch weer windows 10 zoals oorsponkelijke situatie,
Zou ik persoonlijk NOOIT als Server OS gebruiken, ondanks dat eene topic hier op GoT waarin iedereen ermee aan het prutsen is... :F
h) OMV met softwarematige RAID
i) Debian oplossing
Beiden prima oplossingen :)
Truenas heb ik ervaring mee. Deze heeft ZFS en draait momenteel mijn externe backupserver, en werkt daar goed. Maar doordat het geen ubuntu of debian is, kan Nextcloud alleen als plugin of VM. Daar heb ik nog weinig ervaring mee, maar na de eerste keer proberen heeft de VM mijn ZFS pool beschadigt. Dit schijnt verholpen te zijn in een recente update, maar ik ben gereserveerd.
Dat was gewoon een domme fout/bug die je gerust kan negeren naar mijn mening en staat ergens in het ZFS of DIY NAS Topic uitgelegd ;)
OMV heb ik ook al eens geprobeerd. Prima als je weinig resources hebt, maar die mist een ZFS.
Schijnt wel een fijne omgeving te zijn voor Docker toestanden, vanwege de WebGUI die erin zit begreep ik in het Raspberry Pi Topic :)
Windows 10 kan geen Nextcloud draaien zonder VM en werkt niet zomaar met Rsync. Dat moet ik dan ook in een hardware RAID oplossing doen, en mist daarmee SSD-cache.

Het moederbord heeft zelf ook RAID5 mogelijkheden. Dus misschien moet ik dat doen. Maar qua prestatie en redundantie wordt ZFS wel geprezen.
Gewoon lekker allemaal helemaal vergeten! ;)
Ubuntu kan tegenwoordig ook overweg met ZFS, maar dat is vrij nieuw, meen ik. Hebben jullie ervaring? Zelf heb ik een redelijk beginnerservaring opgebouwd met Debian, maar die heeft dat nog niet dacht ik.
Het hele OpenZFS wat meer op Linux is gericht dan FreeBSD schijnt de nieuwe standaard te worden voor ZFS gebruik dus ik zou dat wel aandurven! d:)b
Zoals genoemd presteert mijn Nextcloud server nog niet naar behoren. De eerst keer aanroepen via website vraagt enkele seconden. Eenmaal ingelogd werkt het prima, maar ik vraag me af of de VM hier misschien een bottleneck is (de VM heeft momenteel 2 cores en 8 Gb RAM toegewezen gekregen, zou toch genoeg moeten zijn).
Klinkt als een brakke DNS of slechte webserver setup :)
Ik zou heel erg geholpen zijn met het trechteren van de oplossingen. Misschien zijn er bij voorbaat een paar zinloze opties omschreven. En misschien mis ik er een paar. Misschien hebben jullie direct al een voorkeur voor één van de omschreven opties. Hoe zien jullie dit?
Gewoon alles op basis van Proxmox doen en je komt er wel! d:)b

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• ZatarraNL
Hero of Time schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:02:
En als je met VMs gaat werken, pak dan Qemu/KVM ipv VirtualBox. Je kan er namelijk bij opgeven dat het tegelijk met je systeem moet starten, dus je hoeft niet na reboot de boel weer handmatig te starten. Scheelt ook bij elke update een kernel module bouwen (gaat dan wel automatisch dankzij dkms, maar het maakt het updateproces wel langer), want KVM zit al in de kernel.
Ik ga mij verdiepen in KVM. Ik ben benieuwd of het mogelijk is om mijn huidige virtualbox vm's over te zetten naar KVM. Zal wel lastig worden.
nero355 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:43:
[...]

Gewoon alles op basis van Proxmox doen en je komt er wel! d:)b
Wat een enorme bak aan inhoudelijke reactie. Super bedankt. Daar kan ik heel veel mee. Proxmox dus... Wat ik er tot nu toe over heb gelezen is het veelbelovend.

Dat van die RAID op het moederbord, goede aanvulling. Ga ik dus niet gebruiken.

OMV beviel op zich wel goed. Heeft best veel mogelijkheden om in te stellen en kan inderdaad ook overweg met docker. Maar op een of andere manier had ik niet het gevoel dat ik de capaciteit van mijn hardware hiermee tot z'n recht laat komen. En ik wil wel meer gaan spelen met VM's.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

ZatarraNL schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Ik ga mij verdiepen in KVM. Ik ben benieuwd of het mogelijk is om mijn huidige virtualbox vm's over te zetten naar KVM. Zal wel lastig worden.
Kinderlijk eenvoudig. Je hoeft de VDI alleen maar te converteren naar qcow2 formaat en die bij een nieuwe KVM machine op te geven. Omdat je toch al Linux als VM draait, heb je ook geen enkel probleem met drivers of wat dan ook.

Op m'n werk heb ik ook een paar VMs op m'n lokale pc. Waarvan een Windows 10 is. Dat ging prima en Windows ging niet over z'n zuiger. Guest Additions verwijderen, wat je ook maar nodig denkt te hebben voor KVM en gaan. Let wel even op het netwerkgedeelte. Als je wilt dat je host bij de VM kan, dan moet je bridge-utils installeren en je NIC aan een bridge toevoegen (KVM voegt de VM dan automatisch aan deze bridge toe). Anders is de standaard manier van 'bridge' ook goed.

• FinalLight
  • Registratie: juli 2017
  • Niet online
is een linux OS veiliger dan windows?

Ik wil Linux voor het eerst proberen, en mijn webdesign werk etc allemaal erop te doen.
En windows behouden voor gaming, want geloof dat Linux nog steeds niet echt fijn gamed?

Heb een i7 10700k, 32GB ram, m2 SSD & een RTX 2070 super. (hoop dat het allemaal gesupport is?)

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 00:10
De gebruiker is vaak een grotere factor dan het OS.....

En: Er wordt voor Linux zelfs beweerd dat als je een virus scanner installeert, die dus heel diep in het systeem kan komen... dat onveiliger is dan geen virus scanner o[ je Linux systeem. Is daarmee Linux standaard veilig?

Windows: De meeste mensen die ik ken hebben zelden een virus/trojan probleem, dus voor hen is Windows afdoende veilig.

Maak dus je eigen afweging, want er komen wellicht ook uitdagingen als je iets moet doen wat eerst onder Windows je op een bepaalde manier gewend was en je nu moet uitzoeken of dat voor Linux ook zo gaat. Vaak wel maar lang niet altijd.

Tis dus niet zo eendimensionaal zoals je het vraagt: "is een linux OS veiliger dan windows?"
Eea hangt ook af van jouw IT skills voor het gekozen OS.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

In de basis is het veiliger. Maar zoals op de FP een paar dagen geleden al stond, is er wel degelijk malware en andere ongewenste zooi voor Linux aanwezig. Je bent dus niet onschendbaar. Tussen de miljoenen virussen die online rond dwalen, zijn er een paar die je te grazen kan nemen.

Voor gamen kan je kijken naar Steam en Wine. Die twee maken veel mogelijk, maar er kan uiteraard altijd een spel zijn dat niet werkt of een bedroevende framerate heeft.

Als je besluit om voltijd op Linux te blijven draaien, maar toch die ene game wilt spelen die niet via de eerder genoemde opties werkt, en je niet wilt rebooten naar Windows, kan je nog besluiten om een VM te bakken met Windows en je RTX erheen te sturen. Je OS draait dan op je Intel GPU, want Linux heeft echt geen mega dikke videokaart nodig. Dat is alleen voor games van toepassing.

• FinalLight
  • Registratie: juli 2017
  • Niet online
ten eerste heel erg bedankt voor de gedetailleerde informatie !
Ik was altijd onder de indruk dat Linux net als Mac OS was.

zelf heb ik nooit een apple product gebruikt maar hoorde dat het praktisch niet te hacken was en zo'n beetje nooit malware / virussen etc kreeg.

Ik download nooit random dingen van de internet af, maar toch is wel altijd een angst dat iets verkeerd gaat.
heb inmiddels een eigen bedrijf en wat gevoelige documenten op mijn systeem thuis.

de minimalistische vormgeving spreekt mij ook enorm aan binnen de OS.
Vind windows nogal een chaos soms.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

MacOS heeft behoorlijk wat issues. Als ik er mee bezig ben iig. Die interface en een Linux DE zijn dan ook niet te vergelijken qua usability. IMO loopt MacOS daarvoor jaren achter. Er zullen vast wel wat handigheidjes zijn, maar bij iets als Gnome of KDE heb je er heul veel meer.

Qua veiligheid is MacOS ook niet zo geweldig als dat vroeger was. Omdat het populairder is en toegankelijker, wordt het ook meer getarget voor aanvallen en andere ongewenste zaken. Linux draait voornamelijk op servers, dus zal er eerder worden gekeken naar de services die erop draaien.
Je kan zelf zoeken naar de percentages van virussen en malware voor de verschillende platforms. Dan heb je een beetje een idee wat de kans is dat je de pineut bent. Die kans is niet 0%! Houd er ook rekening mee dat als je Wine installeert, dat ook een potentiële ingang kan zijn. Een virus of andere malware voor Windows zou er ook zomaar op kunnen draaien.

• Biggg
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:14
Hero of Time schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:56:

Voor gamen kan je kijken naar Steam en Wine. Die twee maken veel mogelijk, maar er kan uiteraard altijd een spel zijn dat niet werkt of een bedroevende framerate heeft.
En een beetje een longshot, maar google stadia werkt natuurlijk ook gewoon in de chrome browser op Linux.

Icm Pronton kan je tegenwoordig ook veel windows native games op Steam spelen. Zelfs vanuit een flatpak (soort sandbox), als je geen zin hebt in allerlei libraries op je Linux installatie. Mijn gevoel is dat hier veel aandacht op ligt en de lijst met games die goed werken enorm hard groeit.

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:56:
Als je besluit om voltijd op Linux te blijven draaien, maar toch die ene game wilt spelen die niet via de eerder genoemde opties werkt, en je niet wilt rebooten naar Windows, kan je nog besluiten om een VM te bakken met Windows en je RTX erheen te sturen. Je OS draait dan op je Intel GPU, want Linux heeft echt geen mega dikke videokaart nodig. Dat is alleen voor games van toepassing.
Ik weet dat sommigen gamen op de Nvidia/AMD videokaart en streamen via QuickSync van de Intel iGPU, maar ook echt beeld weergeven op de Intel iGPU terwijl de Nvidia/AMD videokaart via VT-D doorgegeven wordt : Zou dat echt goed werken :?

Verder weet ik ook effe niet zeker of Nvidia dat wel ondersteund, ondanks dat er geen VMWare bij betrokken is waarvoor Nvidia GTX/RTX videokaarten altijd wat beperkingen kenden t.o.v. de Quadro reeks ?!

Vragen, vragen, zoveel vragen! :+

• desalniettemin
@FinalLight Pop OS heeft NVidia keuze als je het gaat installeren. Het hangt van de kernel af of het je hardware ondersteund. Altijd even checken voordat je een OS gaat installeren. Succes met je keuze ;)

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-06 14:55
Goedemorgen allemaal, door de dalende inkomsten vanwege ons Mexicaanse biertje virus moeten we ook een beetje op de centjes letten.

Om ook een duit in het zakje te doen, ben ik aan het kijken of ik onze thinclients kan ombouwen naar linux doosjes met een lightweight gui, welke zouden jullie aanraden?

De enige limitatie is 2GB aan geheugen en 2GB storage tevens moet het beheersbaar zijn met Ansible :).

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Er zijn daar speciale OS'en voor. Ik neem aan dat de huidige thin clients ietwat oud zijn en met iets als XP Embedded zij geleverd? Er staat mij een naam 'ThinOS' bij, maar of dit nou vrij te verkrijgen is, of dat het nou een HP versie is weet ik even niet. Dat zal je zelf verder moeten opzoeken. :)

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:02
powerboat schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:26:
Goedemorgen allemaal, door de dalende inkomsten vanwege ons Mexicaanse biertje virus moeten we ook een beetje op de centjes letten.

Om ook een duit in het zakje te doen, ben ik aan het kijken of ik onze thinclients kan ombouwen naar linux doosjes met een lightweight gui, welke zouden jullie aanraden?

De enige limitatie is 2GB aan geheugen en 2GB storage tevens moet het beheersbaar zijn met Ansible :).
Tja keuze genoeg lijkt me, eea is sterk afhankelijk van wat voor thinclient software je gaat draaien ivm support en/of packages. Debian, Ubuntu LTS en OpenSuse Leap kun je een heel eind mee komen. Als alles browser based draait zou je ook is kunnen verkennen of Chromium Os (bijv. cloudready) iets voor jullie situatie kan zijn.

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• powerboat
Heb al een paar dingetjes uitgeprobeerd :P o.a.Openthinclient,Thinstation maar allemaal niet zaligmakend.

Bij mijn vorige werkgever heb ik een aangepaste versie van Ubuntu gebruikt op een nuc i.c.m. XFCE maar dat is te zwaar kwa storage.

Momenteel ben ik Debian aan het installeren en ga ik het testen i.c.m. ICEWM.
Daar zou ik toch onder de 2GB moeten kunnen blijven :P.

• HSG
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 17-06 09:35
Beste heren van deze site,

Ik heb een belangrijke vraag... vanaf 1 maart mag ik bij een nieuwe functie aan de slag. Het gaat om een functie van Tabber voor een grote applicatie waar onder water een aantal Red Hat Linux systemen draaien. Nu hebben ze wel tegen mij gezegd dat ik als junior moet beginnen omdat ik geen kennis en ervaring met Linux heb. Maar met de nodige begeleiding moet het goed komen.

Nu wil ik alvast daarop voorbereiden om alvast de basiszaken te leren en heb daar al een boek voor aangeschaft. Wat ik mij afvraag is welke distro je als beste mee kunt beginnen om wat basiszaken als Linuxbeheerder onder de knie te krijgen.

Alvast dank voor jullie reacties. :)

• Koepert
HSG schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:27:

Ik heb een belangrijke vraag... vanaf 1 maart mag ik bij een nieuwe functie aan de slag. Het gaat om een functie van Tabber voor een grote applicatie waar onder water een aantal Red Hat Linux systemen draaien. Nu hebben ze wel tegen mij gezegd dat ik als junior moet beginnen omdat ik geen kennis en ervaring met Linux heb. Maar met de nodige begeleiding moet het goed komen.

Nu wil ik alvast daarop voorbereiden om alvast de basiszaken te leren en heb daar al een boek voor aangeschaft. Wat ik mij afvraag is welke distro je als beste mee kunt beginnen om wat basiszaken als Linuxbeheerder onder de knie te krijgen.

Ik zou beginnen met de Red Hat Linux systemen.. Dan ben je het meest gericht bezig..

Daarna de 'go to systemen' van zakelijke omgevingen. En dat wil nog eens wisselen per branche. Met CentOS (ook al is dat de nek omgedraaid), Suse en Debian moet je een heel end komen.

• HSG
Koepert schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:37:
[...]

Ik zou beginnen met de Red Hat Linux systemen.. Dan ben je het meest gericht bezig..

Daarna de 'go to systemen' van zakelijke omgevingen. En dat wil nog eens wisselen per branche. Met CentOS (ook al is dat de nek omgedraaid), Suse en Debian moet je een heel end komen.
Met Red Hat zat ik ook al aan te denken alleen daar zitten toch kosten aan verbonden?

• Koepert
HSG schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:38:
[...]

Met Red Hat zat ik ook al aan te denken alleen daar zitten toch kosten aan verbonden?
Ook RHEL kent volgens mij een trial. Maar evengoed.

(en nu ga ik wellicht vloeken)

RHEL = CentOS (en een beetje Fedora)
Suse = OpenSuse

etc

Maw; op dezelfde 'taal' is er vaak een gratis variant verkrijgbaar. En: nieuws: Red Hat gaat RHEL gratis aanbieden aan kleine ontwikkelaarsteams

• powerboat
[...]

Heeft Rocky dat stokje niet overgenomen?

Overigens maakt het niet uit waar je linux in leert :p met enige basiskennis kom je al een heel eind ;).

• HSG
Koepert schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:43:
[...]

Ook RHEL kent volgens mij een trial. Maar evengoed.

(en nu ga ik wellicht vloeken)

RHEL = CentOS (en een beetje Fedora)
Suse = OpenSuse

etc

Maw; op dezelfde 'taal' is er vaak een gratis variant verkrijgbaar. En: nieuws: Red Hat gaat RHEL gratis aanbieden aan kleine ontwikkelaarsteams
powerboat schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:44:
[...]

Overigens maakt het niet uit waar je linux in leert :p met enige basiskennis kom je al een heel eind ;).
Dan zou in principe met OpenSuse kunnen nemen om een servertje op te richten en daarmee te stoeien zonder zorgen te maken om een trailversie. Linux is in de basis hetzelfde..of zie ik dat verkeerd?

• powerboat
powerboat schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:44:
[...]

Ja, maar er zullen wel wat verschillen hier en daar zijn. Denk bijv. package manages, bestandslocaties etc. Maar daar kom je wel overheen ,)

• HSG
powerboat schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Ja, maar er zullen wel wat verschillen hier en daar zijn. Denk bijv. package manages, bestandslocaties etc. Maar daar kom je wel overheen ,)
Daar ben ik ook niet bang voor zolang ik maar de basis onder knie zei. Zoals hier boven al werd gezegd kom je al een heel eind.

Maar wat zou jij nou aanraden dan qua distro wat tenminste gratis is? Of zou je het toch op Red Hat houden?

• powerboat
Ik ben zelf een debian man, maar vanwege de mogelijk vraag naar support heb ik op de zaak op Ubuntu gestandaardiseerd.

Maar als je onderliggend RedHat moet gaan gebruiken, dan is het misschien handig omvoor bijv. fedora te gaan.

Maar gebruik iets waar jij je thuis in voelt, dan leer je nl. het snelste ;)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

powerboat schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:48:
Heb al een paar dingetjes uitgeprobeerd :P o.a.Openthinclient,Thinstation maar allemaal niet zaligmakend.

Bij mijn vorige werkgever heb ik een aangepaste versie van Ubuntu gebruikt op een nuc i.c.m. XFCE maar dat is te zwaar kwa storage.

Draai de expert install en sla de stap 'Install software' over (dus eerst base system, dan configure package manager, gevolgd door 'finish installation'), dat scheelt dan ook een hoop. Kom je met een CLI, maar dat bouw je dan verder uit naar een minimale GUI.

@HSG, RHEL kan je gewoon installeren zonder dat je last hebt van trial praktijken. Het enige wat je niet hebt, is een online repository om software vanaf te installeren. Daarom wordt CentOS veel gebruikt. En ongeacht de toekomst die het krijgt, kan je hier nog steeds mee aan de slag gaan.

Wil je een iets meer desktop gerichte omgeving dat ook wat meer voor je doet, dan kan je nog Fedora pakken. In andere gevallen is iets als Ubuntu ook prima, want het zal voornamelijk om de commando's en tools gaan. Wat je bij Ubuntu leert, kan je vaak wel met wat hulp van Google omzetten naar iets voor RHEL.

Ergens beginnen en de basis principes leren is vele malen belangrijker dan de distro doorgronden waar je zakelijk mee werkt. Dat komt pas veel later in je carrière. Want dan ga je namelijk richting certificeringen. Daar hoef je als beginner en junior nog geen zorgen om te maken.

• Miki
HSG schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Daar ben ik ook niet bang voor zolang ik maar de basis onder knie zei. Zoals hier boven al werd gezegd kom je al een heel eind.

Maar wat zou jij nou aanraden dan qua distro wat tenminste gratis is? Of zou je het toch op Red Hat houden?
Ik zou een distro zoeken die het dichtst met je werkomgeving aansluit. CentOS of een Red hat developer account sluiten dan het beste aan. Vervolgens kun je op YouTube of op andere sites eea gaan zoeken over tutorials over bijvoorbeeld Gnu bash, scripting enz.

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22:57
Hero of Time schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:48:
[...]

@HSG, RHEL kan je gewoon installeren zonder dat je last hebt van trial praktijken. Het enige wat je niet hebt, is een online repository om software vanaf te installeren. Daarom wordt CentOS veel gebruikt. En ongeacht de toekomst die het krijgt, kan je hier nog steeds mee aan de slag gaan.
Je kan met een gratis developer account sowieso een gratis RHEL machine draaien. Er staat me ook iets bij dat door de verandering die de met CentOS hebben gedaan, deze limiet opgehoogd is naar 10 of 15 systemen; dat betekend dat je ook gewoon een online repository kunt gebruiken.

• HSG
Miki schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:49:
[...]

Ik zou een distro zoeken die het dichtst met je werkomgeving aansluit. CentOS of een Red hat developer account sluiten dan het beste aan. Vervolgens kun je op YouTube of op andere sites eea gaan zoeken over tutorials over bijvoorbeeld Gnu bash, scripting enz.
Ik heb vanavond CentOS 7 geïnstalleerd. Ik wilde 8 installeren maar de iso kon niet omgaan met VirtualBox terwijl 7 geen probleem was. Kreeg een zwart scherm nadat ik de optie koos om CentOS 8 te installeren.

De komende dagen lekker met Linux in de weer.

• tAnk
Ik word echt gek van mezelf. Manjaro, Pop, Ubuntu, Pop en nu zit ik zakelijk weer op Manjaro.

Switchen jullie ook vaak?

Last.fm op Tweakers!

• Gunth
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:53
Ken dit idd 🙄.
Nu draai ik mint en manjaro op aparte ssd's al een tijdje.
Voor mij het beste en makkelijkste te onderhouden Ubuntu, arch distro's

Macbook pro 2017 TB| tv4 64|Airpods pro|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue|iPhone 12 pro max blue| iPad air 2| homepod mini grey

• tAnk
Gunth schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Ken dit idd 🙄.
Nu draai ik mint en manjaro op aparte ssd's al een tijdje.
Voor mij het beste en makkelijkste te onderhouden Ubuntu, arch distro's
Het wordt ook makkelijk gemaakt. Alles synced naar de cloud. Zakelijk werk ik vooral in mijn browser. Switchen is zo gepiept.

Last.fm op Tweakers!

• Gunth
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:53
tAnk schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:41:
[...]

Het wordt ook makkelijk gemaakt. Alles synced naar de cloud. Zakelijk werk ik vooral in mijn browser. Switchen is zo gepiept.
Idd een andere distro installeren duurt maar 20 min in linux en lokt soms om eens iets anders te proberen.
Is met windows wel wat anders :X

Macbook pro 2017 TB| tv4 64|Airpods pro|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue|iPhone 12 pro max blue| iPad air 2| homepod mini grey

• GuntherDW
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 06-04 09:08
Ik gebruik nu al een ~16 jaar Gentoo... Eigenlijk wel eens in VM's of op school laptops iets anders geprobeerd maar kom altijd terug bij Gentoo uit.

Op servers of iets "zwakkere" machines wel Devuan (want geen systemd), maar overall... nee, niet echt :+

• desalniettemin
tAnk schreef op maandag 8 februari 2021 @ 07:49:
Ik word echt gek van mezelf. Manjaro, Pop, Ubuntu, Pop en nu zit ik zakelijk weer op Manjaro.

Ik ben nog nooit veranderd van distro. Gebruik al sinds 2017 Peppermint. Helaas is vorig jaar de hoofd ontwikkelaar overleden, dus de opvolger is voorlopig niet klaar. Is niet zo heel erg, want huidige versie wordt ondersteund tot 2023.

• nero355

nero355

HSG schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:27:

Zit er bij dat boek geen Linux distro waarmee je aan de gang kan/moet :?

Meestal wel het geval voor zover ik weet :)
powerboat schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:26:

powerboat schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:48:

Ik heb gewerkt bij een werkgever waar de Thin Clients allen op Ubuntu draaiden i.c.m. de Unity DE en dat werkte eigenlijk best wel heel erg goed!
Zelfs i.c.m. Dual Monitors :)

Maar wat ik me afvroeg : Waarom heb je maar 2 GB aan opslag ?!
Kan je niet in al die dingen een 16 GB kaartje stoppen in de vorm van CF of SD :?
tAnk schreef op maandag 8 februari 2021 @ 07:49:

Voor mij maakt het geen bal uit, zolang het geen Gnome is die als DE wordt gebruikt :+

Maar wat is de reden dat je elke keer switcht denk je ??

Is het geen idee om de desktop omgevingen die worden gebruikt gewoon onder één OS te installeren, zodat je ze allen kan gebruiken wanneer je maar wilt :?

• powerboat
[...]

Ik heb gewerkt bij een werkgever waar de Thin Clients allen op Ubuntu draaiden i.c.m. de Unity DE en dat werkte eigenlijk best wel heel erg goed!
Zelfs i.c.m. Dual Monitors :)

Maar wat ik me afvroeg : Waarom heb je maar 2 GB aan opslag ?!
Kan je niet in al die dingen een 16 GB kaartje stoppen in de vorm van CF of SD :?

[...]
Ja dat kan, maar je moet toch ergens een uitdaging in hebben :+.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

powerboat schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:58:
[...]

Ja dat kan, maar je moet toch ergens een uitdaging in hebben :+.
Multiboot met shared home. Daar is je uitdaging. :P

• tAnk
nero355 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:25:
Maar wat is de reden dat je elke keer switcht denk je ??
Ik denk ook omdat het leuk is een beetje aan te kloten :*)

Last.fm op Tweakers!

• powerboat
Hero of Time schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:33:
[...]

Multiboot met shared home. Daar is je uitdaging. :P
Moet opzich wel lukken :9 met slax en tinycore of puppylinux

• Daantje20
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16-06 18:12

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Voegt misschien niet veel toe, maar herken me wel in zoeken van uitdaging. Maar bij mij moet het wel na een uurtje of 2 werken, anders ben ik er klaar mee.

Wat mij betreft (niet voor beginners denk ik?) een aanrader zou zijn EndeavourOS of ArchLabs.
Bij EndeavourOS heb je wat meer tools, en ArchLabs is meer een Arch installer met erg aardige defaults.

Mobiel: Samsung S10e zwart Laptop: Starlabs Labtop MK IV

• powerboat
hahaha, nee ik ga er kapot aan als ik het niet aan de praat krijg :9. Kan er dan uren/dagen/weken mee zoet zijn. |(

• HSG
nero355 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:25:
[...]

Zit er bij dat boek geen Linux distro waarmee je aan de gang kan/moet :?

Meestal wel het geval voor zover ik weet :)
Nee bij dit boek niet. Niet dat ik het erg vind. :) Bovendien mag ik hem declareren en dat is wel weer zo aardig van mijn werk.

• EXX
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:52

EXX

EXtended eXchange

[...]

Je kunt ook Oracle Linux nemen: dat is effectief gelijk aan Red Hat Enterprise. Zonder de kosten.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• HSG
EXX schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Je kunt ook Oracle Linux nemen: dat is effectief gelijk aan Red Hat Enterprise. Zonder de kosten.
Ik heb CentOS erop gezet of is ligt Oracle Linux nog dichterbij Red Hat Enterprise?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Oracle Linux is gewoon hetzelfde als Red Het Enterprise onder de voorwaarde dat je de Red Hat compatible kernel opstart bij het booten, en niet de Oracle Unbreakable kernel.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• HSG
EXX schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:41:
Oracle Linux is gewoon hetzelfde als Red Het Enterprise onder de voorwaarde dat je de Red Hat compatible kernel opstart bij het booten, en niet de Oracle Unbreakable kernel.
maar hoeverre zitten CenOS en RHE van elkaar af?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Voorheen was het zo dat Centos gewoon wat achterliep op RHEL. Of dat nog steeds het geval is, geen idee. Sinds een tijd overgestapt op Oracle Linux omdat dat ook identiek is aan RHEL, en Centos zou gaan verdwijnen.

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20:48
HSG schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:43:
[...]

maar hoeverre zitten CenOS en RHE van elkaar af?
CentOS 8 stream is er voor in de plaats gekomen en zit nu tussen Fedora en Red Hat in.

• HSG
EXX schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:03:
Voorheen was het zo dat Centos gewoon wat achterliep op RHEL. Of dat nog steeds het geval is, geen idee. Sinds een tijd overgestapt op Oracle Linux omdat dat ook identiek is aan RHEL, en Centos zou gaan verdwijnen.
Ah dat klinkt beter. Ben al bezig om deze te downloaden. :)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Als je Oracle Linux wil gebruiken als alternatief voor RHEL, let dan op dat je Red Hat Compatible kernel draait, en niet de Unbreakable kernel.

• HSG
EXX schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:40:
Als je Oracle Linux wil gebruiken als alternatief voor RHEL, let dan op dat je Red Hat Compatible kernel draait, en niet de Unbreakable kernel.
Ik heb hem hier vandaan. Hopelijk is dat de correcte site

https://yum.oracle.com/oracle-linux-isos.html

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Site is prima.

Beide kernels zitten in de distributie en worden geinstalleerd. Bij het booten kies je in het bootmenu welke kernel je wilt gebruiken, default wordt de Unbreakable kernel genomen. Je moet achteraf even in de grub de default omzetten van Unbreakable naar de Red Hat compatible kernel.

• Miki
De kernel maakt in deze situatie niet zo veel uit, het gaat erom dat @HSG de basis beginselen onder de knie krijgt. Hoe de tree met folders in elkaar steekt, Gnu bash commandos, wat basis scripting, wat basis netwerk know how en de rest komt wel via werken zelf.

Iedere Red Hat afgeleide voldoet ruimschoots :)

• HSG
Miki schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:24:
De kernel maakt in deze situatie niet zo veel uit, het gaat erom dat @HSG de basis beginselen onder de knie krijgt. Hoe de tree met folders in elkaar steekt, Gnu bash commandos, wat basis scripting, wat basis netwerk know how en de rest komt wel via werken zelf.

Ik heb een vraag...ik probeer de ISO te starten met VirtualBox alleen na kiezen van de installatieoptie blijft het scherm zwart. Het enige wat ik zie is een knipperend streepje linksboven. De ISO van CentOS 8 heeft hier ook last van. Die van CentOS 7 heeft hier geen last van.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

• nero355

nero355

HSG schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:39:
Ik heb een vraag...ik probeer de ISO te starten met VirtualBox alleen na kiezen van de installatieoptie blijft het scherm zwart. Het enige wat ik zie is een knipperend streepje linksboven. De ISO van CentOS 8 heeft hier ook last van. Die van CentOS 7 heeft hier geen last van.

Geen ervaring, maar waarschijnlijk zit je in een GUI omgeving en moet je effe proberen om in een TUI achtige omgeving terecht te komen indien mogelijk, want dan heb je het hele videokaart driver geneuzel niet! :)

Ook de reden dat ik vroeger altijd de netinstall ISO gebruikte van FreeBSD als ik een nieuwe installatie deed : Geen GPU gezeur en altijd de laatste versie van software erop, want die wordt dan direct vanaf de servers gedownload :Y)
Alle Linux distro's hebben ook zoiets dus kijk effe of die Oracle versie dat ook heeft als je er echt niet uitkomt ;)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Miki schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:24:

Die "Unbreakable" kernel crasht vaker dan je lief is, en installeert ook niet altijd in een VM. Hier loopt deze kernel niet in QTS Virtualization Station (bevriest tijdens het booten), terwijl de Red Hat compatible kernel prima draait.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

[...]

Even geprobeerd met VirtualBox en Oracle Linux 8.3.

Na het selecteren van "Install oracle Linux 8.3" na het booten krijg ik eerst een tijdje de knipperende cursor, dan wat meldingen van Linux boot proces en daarna gewoon de installatiewindows.

• Miki
EXX schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:06:
[...]

Die "Unbreakable" kernel crasht vaker dan je lief is, en installeert ook niet altijd in een VM. Hier loopt deze kernel niet in QTS Virtualization Station (bevriest tijdens het booten), terwijl de Red Hat compatible kernel prima draait.
Ik had daar geen weet van, goed dat je dit nog even aanstipt. Ik vermijd graag Oracle software dus nooit de behoefte gehad om Oracle linux te draaien.
[...]

Geen idee, ik gebruik Virtualbox niet, meestal kom je er al Google-end wel uit je zult namelijk niet de enige zijn :)
Eventueel zou je ook een Virtualbox image kunnen downloaden om je CentOS installatie op te zetten.

• HSG
EXX schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:27:
[...]

Even geprobeerd met VirtualBox en Oracle Linux 8.3.

Na het selecteren van "Install oracle Linux 8.3" na het booten krijg ik eerst een tijdje de knipperende cursor, dan wat meldingen van Linux boot proces en daarna gewoon de installatiewindows.
Oke dus hij doet het dus wel. Hoe lang had jij dat knipperend cursor?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Een 20 seconden.

Edit:
Installatie compleet, en VM is nu werkende.

[Voor 62% gewijzigd door EXX op 09-02-2021 16:19]

• HSG
EXX schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:10:
Een 20 seconden.

Edit:
Hmm bij gaat het anders. Hij is al enkele minuten bezig maar helaas geen resultaat.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

VM settings:

CPU: 1
RAM: 4096 MB
Display: default (1 monitor, 16MB Video memory, VMSVGA)
Storage: 100 GB Dynamic allocated storage

Netwerk heb ik niet geconfigureerd.

• Koepert
Let ook op die display settings. Manjaro VM krijg je met de standaard (is dat vmsvga?) niet aan de praat.

• HSG
Update: ik heb VMware Workstation geïnstalleerd en daar gaat het wel goed.

• HSG
EXX schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:48:
Site is prima.

Beide kernels zitten in de distributie en worden geinstalleerd. Bij het booten kies je in het bootmenu welke kernel je wilt gebruiken, default wordt de Unbreakable kernel genomen. Je moet achteraf even in de grub de default omzetten van Unbreakable naar de Red Hat compatible kernel.
Kan je mij helpen de het veranderen van de default kernel in grub? ik heb verschillende websites bekeken maar ik kom er niet echt uit. :) Ken jij een handige methode of website?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

1. Login als root.

2. Voer het volgende commando uit:

# grub2-set-default 1

3. Voer het volgende commando uit:

# grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg

4. Reboot

Meer details: https://www.thegeekdiary....nel-boot-with-old-kernel/

• GuntherDW
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 06-04 09:08
EXX schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:10:
Dit soort doeleinden zou ik niet in VirtualBox doen, maargoed. Heb het eens in KVM geinstalleerd hier.
Om het simpel te houden met een libvirtd instance op m'n Gentoo bak. Hij zag direct dat het een KVM VM was en installeerde de qemu guest additions, nam de performance target aan e.d.

Zou dus inderdaad eens eerder bij je setup kijken, en of de ISO wel correct is e.d..

Wat is je Host OS/distro? Draai je "stable" of "unstable"? Ik mis wel wat dingen hier :P

Ah, zie te laat dat je vmware workstation installed hebt en het daarin wel werkt.
Nu moet ik wel eerlijk zijn dat ik de voorbije ~10j m'n vertrouwen in vmware meer en meer ben kwijtgeraakt eigenlijk, maar als het werkt voor jou, zoveel te beter.
Ik zou niet snel geld aan een licentie geven voor Workstation tenzij je bepaalde eisen hebt echter.

• HSG
EXX schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:07:
1. Login als root.

2. Voer het volgende commando uit:

# grub2-set-default 1

3. Voer het volgende commando uit:

# grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg

4. Reboot

Meer details: https://www.thegeekdiary....nel-boot-with-old-kernel/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Ten tijde van OEL5 kon je gewoon de 'breakable' kernel verwijderen zonder problemen, die kwam ook niet terug met updates. Is dat tegenwoordig niet meer het geval?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Welicht dat dat nog steeds kan, maar gewoon even de default omzetten in de grub is zo gedaan.

Maar de Unbreakable kernel überhaupt niet installeren, die optie heb ik in de installatieprocedure nog niet gezien.

Pagina: 1 ... 17 ... 21 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True