Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hero of Time schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:55:
Houd je wel rekening mee dat de CPU al aardig oud is (6e generatie, we zitten nu op de 10e)
IMHO mag dat geen probleem vormen, want zo'n beetje alles wat de laatste 10 jaar ongeveer is gemaakt moet gewoon nog steeds voor een heleboel dingen snel genoeg zijn! :)
en daar bovenop van de U-type wat leuk staat als 'ultra low power' met de gedachte van energiegebruik, maar ik meer zie als missen van performance. De CPU is dus relatief traag. Weet je zeker dat je dan een source-based distro wilt nemen en lang zit te wachten op het compileren van je software?
Nooit iets gecompileerd op zo'n CPU/APU maar ik zou eigenlijk wel heel graag die oude modellen terug willen zien in laptops en NUC achtige kastjes eerlijk gezegd, want alles wat na de 7700U is uitgebracht zat zo'n beetje de hele tijd te throttlen, waardoor de i5 modellen vaak sneller bleken te zijn dan de i7 modellen! :o :X
Met wat wilskracht en doorzettingsvermogen is Debian ook prima van systemd af te krijgen. Het bied nog steeds alternatieve init systemen aan. Je zit alleen vast aan libsystemd, omdat er toch nog best veel software hier afhankelijk van is. Maar niet direct van systemd zelf, dus als je genoegen neemt met een library van systemd, maar niet systemd zelf, dan is Debian een prima keus. Ook handig omdat je al aardig wat ervaring hebt met de distro en afgeleiden.
Ik zou op die laptop gewoon jouw gebruikelijke Debian Testing pad volgen en verder lekker ervan genieten! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:17
MX Linux misschien?. Is standaard zonder systemd, maar kan je ook met gebruiken.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

MX-Linux werkt erg goed, zelfs nog op mijn oude Dell D630 uit ~2010.
de standaard menus zijn wat vol, maar mijn ervaring in een test fase waren verder prima om een lichte distro te hebben.
Ik ga wrs over naar een wat minder drukke Debian kloon, Bunsenlabs, maar die is wel met systemd.
Er is voor Bunsenlabs ook een prima eigen forum. Je ziet experts die ook op het Debian forum zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 23-09-2020 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cyphax schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:44:
[...]

Wellicht zit Arch op een sweet spot tussen die twee. De performance is uitstekend en je krijgt geen ongewenste software. Pacman lijkt op andere package managers. Ik heb er intussen na een paar maanden wel een goede indruk van gekregen, maar dat komt deels door hoe de installatie je systeem achterlaat en hoe achterlijk snel ik daarna xfce aan de praat had. :)
Arch is vaker aangeraden, en documentatie is uitstekend (iedere keer dat ik iets obscuurs probeer te doen op een van m'n Ubuntu bakken kom ik vroeg of laat uit bij de Arch wiki :P ), maar ik zie beetje op tegen weer nieuw basis door krijgen...
Hero of Time schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:55:
Houd je wel rekening mee dat de CPU al aardig oud is (6e generatie, we zitten nu op de 10e) en daar bovenop van de U-type wat leuk staat als 'ultra low power' met de gedachte van energiegebruik, maar ik meer zie als missen van performance. De CPU is dus relatief traag. Weet je zeker dat je dan een source-based distro wilt nemen en lang zit te wachten op het compileren van je software?
"Aardig oud" is relatief. Het is de nieuwste CPU die ik draai, en ik heb Gentoo wel eens op een P266MMX laptop met 32MB RAM geinstalleerd zonder cross-compiling. Daarmee vergeleken is werkelijk alles snel :+

Ik zou voor 90% van wat ik doe met een Core2Duo uit de voeten kunnen; m'n vorige laptop was een 1e gen Core i5 dualcore. Dat ding viel letterlijk van ellende uit elkaar maar het was nog snel zat voor mijn toepassingen. Een 6e gen i5 quadcore is snel zat voor alles wat ik wil doen, ook als ik moet compileren.
Met wat wilskracht en doorzettingsvermogen is Debian ook prima van systemd af te krijgen. Het bied nog steeds alternatieve init systemen aan. Je zit alleen vast aan libsystemd, omdat er toch nog best veel software hier afhankelijk van is. Maar niet direct van systemd zelf, dus als je genoegen neemt met een library van systemd, maar niet systemd zelf, dan is Debian een prima keus. Ook handig omdat je al aardig wat ervaring hebt met de distro en afgeleiden.
Of je installeert gelijk gewoon Devuan (=Debian met systemd eruit gesloopt en weer vervangen met sysvinit) ;)

Maar ik ben bang dat de discussie hier teveel op m'n opmerking over systemd toespitst. Daar kom ik zelf prima uit, waar het me meer om te doen is, is out-of-the-box goede power management te hebben. Wat ik herinner is dat vooral een Intel-actie geweest om veel code richting laptop mode tools te contributen - maar dat is een herinnering van zeker 10 jaar terug. Daarna kreeg ik iets mee van ClearLinux, ook al van Intel, maar overzicht van waar we nu staan mbt power management en hoe de distro's daarin staan is voornaamste wat ik mis.

Oslik blyat! Oslik!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om je eerlijk te zeggen heeft mij dat niet veel geboeid eigenlijk. Zolang de standaard zaken maar werken, zoals aan/uit, sleep en als ik echt wil, ook hibernate. Dat is met de meeste distro's wel in orde. Debian iig zeker, daar heb ik zelden problemen mee gehad.

Het uiterste eruit halen door de CPU zo veel mogelijk in low power mode te laten draaien, USB poorten die je niet gebruikt uitzetten, etc. moet je echt willen om net die paar minuten meer op een accu te doen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

dion_b schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:44:
Arch is vaker aangeraden, en documentatie is uitstekend (iedere keer dat ik iets obscuurs probeer te doen op een van m'n Ubuntu bakken kom ik vroeg of laat uit bij de Arch wiki :P )
QFT :)

Echt een fijne bron voor van alles en nog wat qua Linux zelf, maar ook voor heel veel programma's d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:00

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:44:
[...]

Arch is vaker aangeraden, en documentatie is uitstekend (iedere keer dat ik iets obscuurs probeer te doen op een van m'n Ubuntu bakken kom ik vroeg of laat uit bij de Arch wiki :P ), maar ik zie beetje op tegen weer nieuw basis door krijgen...
Dat is voornamelijk dingen als systemd dan, denk ik? Qua packagemanagement doet het ongeveer hetzelfde als apt. Of je nou pacman -S [package] doet of apt-get install [package], qua basis zit het denk ik niet zo heel anders in elkaar dan veel andere distributies (het doet dependency resolution en versiebeheer op vergelijkbare manier). Komend van Slackware was het in elk geval vrij herkenbaar. Qua ideeen... het is wel even wennen aan dingen als ip address show ipv ifconfig.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 24-09-2020 08:53 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ifconfig wordt er overal uitgegooid. Debian installeert dat op testing/unstable ook al niet standaard meer.

@dion_b Ik begrijp je punt over Arch (of andere distro-families waar je nog geen ervaring mee hebt) volledig. Je leert ook niet 'de basis' - die heb je waarschijnlijk al. Je leert de trucjes van de specifieke distro. Pacman, AUR, ...

Gebruik hier zelf Debian (Testing) op m'n XPS 13. Stable op al de rest.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

In mijn immer voortdurende experimenteren met verschillende Linux distributies toch wel een heel erg positieve ervaring met een werkstation installatie van CentOS 8 stream. Rete stabiel en zelfs vlot. Wel een hoop dat niet direct al geregeld is, ssd optimalisatie en smb/netwerk bladeren met files.
Als je wat moeite wil doen echter is het wel een keer installeren en dan daarna jaren geen omkijken naar. Voor mij persoonlijk mist er niets aan software en lost flatpak veel op.

Om dit kracht bij te zetten: https://www.dedoimedo.com...os-8-perfect-desktop.html

Vast bekend, maar voor wie het niet weet, SMB instelling aanpassen zodat het weer wat simpeler is: https://www.dedoimedo.com...-beaver-samba-shares.html

[ Voor 23% gewijzigd door Daantje20 op 26-09-2020 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:17
Cyphax schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:52:
[...]
het is wel even wennen aan dingen als ip address show ipv ifconfig.
Je kan "ip address show" aardig inkorten door bijvoorbeeld "ip a" te gebruiken :)
Borromini schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:17:
Ifconfig wordt er overal uitgegooid. Debian installeert dat op testing/unstable ook al niet standaard meer.
Verrek, dat is me pas opgevallen nadat ik dit bericht las en het op m'n Fedora machine geprobeerd heb. Ik ben ondertussen zo erg gewend aan "ip a" om snel te zien wat m'n IP is en "nmcli" voor configuratie dat ik het niet meer gebruik.

Wat meer on-topic: al een aantal jaar een tevreden gebruiker van Fedora op een 2015 MBP; het model wat ze hanteren werkt voor mij prima met kort opvolgende "major release" updates. Rolling releases hebben me tot nu toe altijd meer werk dan voordeel opgeleverd. Voor BSD geld helaas dat een aantal applicaties zoals Dropbox/OwnCloud/Nextcloud niet beschikbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Voor de leuk eens iets nieuws gestart, een leuke uitstap om te kijken hoever ik er mee kan komen.

Las op veel plekken dat als je wil werken op de desktop met OpenBSD niet eens zo heel moeilijk is, zelfs met een laptop. Dus heb ik de Mint 20 Cinnamon eruit gegooid en ben ik begonnen met installeren en configureren van OpenBSD 6.7.

Een erg verrassende en leuke ervaring. Wat vooral opvalt tot nu toe is hoeveel hardware wel gewoon prima werkt. UEFI is geen enkel probleem net als de Intel Wireless verbinding, het duurt niet een eeuwigheid voor het is gestart, hoewel iets langer dan een moderne GNU/Linux distributie.

Leuke vind ik dan weer wel na een uurtje heb ik op een HP 820 G3 een redelijk functionerende MATE 1.24 desktop. Met Firefox (78) en LibreOffice (6.4) en kan ik gewoon Youtube video's kijken.

Er moet nog wel wat gebeuren om het echt goed te krijgen denk ik, hoe dan ook lijkt er geen reden om niet naar OpenBSD te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
tJa BSD is linux, maar dan net ander smaakje. Nee maak me maar wakker, als MacOS vrij te installen valt, das tenminste spannend. Of als Windows een fork krijgt, roep me maar.

[ Voor 15% gewijzigd door Sjah op 02-10-2020 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Sjah schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:01:
tJa BSD is linux, maar dan net ander smaakje.
Gevaarlijke uitspraak! >:) :D :P
Nee maak me maar wakker, als MacOS vrij te installen valt, das tenminste spannend. Of als Windows een fork krijgt, roep me maar.
Nee man! FreeBSD is zoveel mooier dan die twee bij elkaar! 8) O+ :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
nero355 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:12:
[...]

Gevaarlijke uitspraak! >:) :D :P

[...]

Nee man! FreeBSD is zoveel mooier dan die twee bij elkaar! 8) O+ :Y)
Alles over FreeBSD check out RoboNuggie: YouTube: RoboNuggie - YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Sjah schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:01:
tJa BSD is linux, maar dan net ander smaakje. Nee maak me maar wakker, als MacOS vrij te installen valt, das tenminste spannend. Of als Windows een fork krijgt, roep me maar.
Juist de BSD's zijn anders in kernel EN userland. Die worden namelijk SAMEN ontwikkeld in plaats van in delen zoals bij GNU/Linux distributies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik ben niet zo'n YouTuber dus ik heb destijds in 2005 of zo gewoon een paar keer de FreeBSD Handbook gelezen en daarna lekker aan de slag gegaan met cd /usr/ports/ en cvsup -g -l 2 /path/naar/config en portupgrade -aRr en zo :Y) HEERLIJK!!! 8) O+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Zo jij bent wat de engelsen noemen a tinkerer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Dit wil ik graag even delen, ik ben nu aan het kijken naar CentOS 8 (non-stream) en wat valt mij op bij afspelen van een youtube video:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXgh2l9ELKxemzg4edG5M8eyIik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/61BH4s5TaIDeyZbNvhzPvfDl.png?f=fotoalbum_large

Ik zie hier wat ik graag ook in andere distributies zou willen zien, het lijkt erop dat Firefox op zo een manier is geconfigureerd dat afspelen van een video amper CPU lijkt te gebruiken. Let wel, dit is zonder Wayland en met 78-ESR versie.

Op geen enkele manier krijg ik dit voor elkaar door va-api etc op andere distributies.

Edit: dit is op een core i5 6300u (dualcore met HT) met HD520.
Met bijvoorbeeld Mint 20 of Fedora 32 (wayland sessie) zat ik altijd op 40-50% cpu gebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door Daantje20 op 06-10-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke hardware heb je? En welke packages kan je vinden dat hier mede aan helpt? Dat is voor anderen ook wel interessant om te weten. En als je iets als Twitch zou kijken, wat doet je CPU daar? Mijne schiet direct naar 50% van totaal (4 threads op ~50%). Zelfde als ik ZiggoGo aanzet.

Het schijnt overigens dat bij FF 78 al hwdecoding aanwezig te zijn, je moet het alleen nog echt aanzetten/forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Daantje20 Daarnaast : Wat waren de resultaten met de andere distro's :?

Ik vind 15% CPU verbruik eigenlijk nog steeds best wel hoog!
Als je echt goed functionerende hardware decoding hebt dan zou dat volgens mij gewoon 4% of zo moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Firefox ondersteunt nu toch hardware acceleration dacht ik? Maar wat het nou precies doet en hoe je moet activeren, mij een raadsel. Schijnt ook niet bij iedereen goed te werken dacht ik. Chrome doet dit beter volgens mij, maar die vreet weer al je geheugen op geloof ik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:00:
Firefox ondersteunt nu toch hardware acceleration dacht ik? Maar wat het nou precies doet en hoe je moet activeren, mij een raadsel. Schijnt ook niet bij iedereen goed te werken dacht ik. Chrome doet dit beter volgens mij, maar die vreet weer al je geheugen op geloof ik :?
Op Linux doet Chrome het vziw ook niet. Er is een patch voor Chromium om VAAPI te kunnen gebruiken, maar die wordt niet standaard door distro's toegepast.

Firefox kan het wel, het was vanaf 78 meen ik experimenteel en moest geforceerd aangezet worden. Vanaf 80 is het 'officieel' beschikbaar en met 81 zou het nog wat beter moeten zijn. Maar je moet hiervoor wel webrenderer aan hebben en dat is standaard niet het geval. Je zal dus een paar instellingen bij about:config moeten aanpassen.

Ik heb het geprobeerd, maar met nVidia is er weinig te bereiken. Ik had juist meer gedoe er mee. Voornamelijk corrupte graphics als ik m'n systeem uit slaapstand haalde, onleesbare tekst op de tabs, beeld van andere tabs/programma's door de pagina's heen, dat soort rariteiten.
AMD en Intel zouden wel beter moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Voor Intel zou het dus moeten werken? Ik heb een Intel HD Graphics 620.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Na wat puzzelen ben ik er achter wat er gebeurde.
Voor CentOS 8 is de CPU standaard op de Performance governor ingesteld.
Dit houd dus in dat de CPU tegen de 3GHz draait. Dan krijg je lage cijfers.

Bij andere distributies zie je juist het tegenovergestelde, dan is hij ingsteld op powersaving en krijg je wel hoge waarden, maar bij 500-900MHz.

Ofwel, CentOS 8 met Firefox 78esr doet niets bijzonders, de CPU instellingen zijn alleen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:57:
Voor Intel zou het dus moeten werken? Ik heb een Intel HD Graphics 620.
Als je va-info draait en de juiste vinkjes krijgt, is je hardware geschikt en moet je alleen nog even wat aanzetten. Dat laatste is dus wel vereist.
Daantje20 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:23:
Na wat puzzelen ben ik er achter wat er gebeurde.
Voor CentOS 8 is de CPU standaard op de Performance governor ingesteld.
Dit houd dus in dat de CPU tegen de 3GHz draait. Dan krijg je lage cijfers.

Bij andere distributies zie je juist het tegenovergestelde, dan is hij ingsteld op powersaving en krijg je wel hoge waarden, maar bij 500-900MHz.

Ofwel, CentOS 8 met Firefox 78esr doet niets bijzonders, de CPU instellingen zijn alleen anders.
Toch wel knap. Welke CPU heb je precies? Want als ik een random video pak van YT (YouTube: Landmark Numbers and Bad Number Analogies) en doet m'n toch wel oude FX-8150 zo'n 20-25% CPU gemiddeld. Dat is alsnog 2 cores. 1 FF proces doet ~50% CPU, een ander zo'n 30% en dan doet X ook nog even mee met ~25%.

Voor dat laatste zal het vast ook niet helpen dat ik iets als Compiz draai, dat schijnt nog wat geks te doen bij video's. Iig op deze computer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Soms zeggen plaatjes meer dan heel veel tekst:

Het systeem (distro maakt niet zo veel uit nu):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41k1sz4fOUAqKMDoiq0YTZTVh6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PMIGNTGQrkTAzPYBXIOjHImy.png?f=fotoalbum_large

En de vainfo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGgzb-NZvkGgJnKuNJSOduwTLx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ND05kr8NdXXxtBfYrqrI9chH.png?f=fotoalbum_large

Dan htop als er een video speelt met vaapi ingeschakeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQMD7jZxGsRlKGSECrDoKufu-U4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kUMoJRbs4fUGNJSz5FSHrVbj.png?f=fotoalbum_large

En dan nog even de CPU snelheden bij de htop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAyWpMV59yX4wmunb_qFzJTaedQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0j8UyKQ2aNrAIWUUJcqsal8A.png?f=user_large

Hoop dat dit een beetje een beeld schetst. Kde op X11 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Als ik vainfo doe dan krijg ik dit:

libva info: VA-API version 1.1.0
libva info: va_getDriverName() returns 0
libva info: Trying to open /usr/lib/x86_64-linux-gnu/dri/i965_drv_video.so
libva info: va_openDriver() returns -1
vaInitialize failed with error code -1 (unknown libva error),exit

Met en zonder vaapi. Ik had ook nog layers.acceleration.force-enabled op true geprobeerd, maar dan heel vaak 100% en fan steeds aan en uit. Heb ik dus uitgezet. Ik merk toch geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Lijkt erop dat je mogelijk nog wat packages mist voor VAAPI support op je systeem. Kan iets als mpv dat wel gebruiken?

Of eigenlijk, als je dat wilt oplossen, zien we wel een apart topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Niet echt. Firefox werkt prima zoals ik het heb ingesteld nu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daantje20 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:37:
Soms zeggen plaatjes meer dan heel veel tekst:

[...]
Alleen is tekst wel doorzoekbaar en plaatjes niet. Het is allemaal tekst (buiten htop dan), dus tekst was makkelijker geweest - en bruikbaarder voor anderen met een gelijkaardig probleem.

Maar leuk dat het opgelost is (y)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik zou graag julie tips en ervaringen willen zien. Ik ben op dzoek naar de perfecte Linux distro voor mijn zoon van 10.

• Om wat voor systeem gaat het?
Het is een Compaq pro 6000 desktop. intel core 2 duo 3ghz, 6gh ram. on board grafische chip.

• Wat ben je van plan met het systeem?
Hij is dus voor mijn zoon; hij gaat er spellen op spelen (minecraft bijvoorbeeld), filmpjes kijken, foto's bewerken, internetten, af en toe tekstverwerken en videobellen. Weinig spannends dus. Upgrade vd grafische kaart overweeg ik voor het spelen van spellen.

• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar lekker werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen? En hoe ver wil je daarin gaan?
Ik heb weinig ervaring met Linux en wil vooral graag dat mijn zoon zelf makkelijk uit de voeten kan. Ik heb dus graag een stabiel LTS release waarbij updaten van zowel os als apps vrij makkelijk gaat (liefst een reminder en een klik op de knop). Voor de eerste installatie geen punt om e.e.a. aan te passen, maar daarna is het de bedoeling dat het zonder al te veel getweak werkt.

• Heb je liever wat recentere software of ga je puur voor stabiliteit?
Strabiliteit heeft voorrang boven nieuwigheid.

Secundaire vragen (optioneel)
• Welke Desktop omgeving heeft je voorkeur?
Ik denk Gnome, maar heb te weinig ervaring om daar echt iets zinnigs over te zeggen.

• Welke distributies heb je al geprobeerd, en wat beviel er niet aan?
Afgelopen dagen Ubuntu 20.04. Werkte meteen goed en prettig. Zou het zo installeren als dat Snap niet zo gepusht werd. Hoe meer ik er over lees, hoe meer het me gaat tegenstaan. Ik kan het eruit slopen, maar vraag me af of dat slim is met het oog op de toekomst. Ubuntu lijkt er erg stellig in te zijn dat dit de goede richting is.
In het verleden dingen geprobeerd als Gcompris, Doudou, en Sugar. Spuuglelijk, niet aantrekkelijk meer voor zoonlief en te kinderachtig. Bovendien kunnen veel van deze apps ook los nog geïnstalleerd worden. Het enige voordeel is dat deze allemaal vrij goed dichtgetimmerd waren en je met een kinderaccount heel weinig aan kon richten.
In de ideale wereld kan mijn zoon lekker zelf apps erop zetten, maar geen partities verwijderen 8)7 of de root in de prullenbak gooien (bij wijze van spreken). En natuurlijk zal ik ook nog een oplossing moeten verzinnen zodat hij niet veel blote geslachtsdelen e.d. tegenkomt op internet.

Op de te overwegen lijst staan nu nog:
- Ubuntu LTS zonder Snap
- Zorin (ziet er gelikt uit, maar de luxe versie kost geld)
- Elementary (idem, maar lijkt nog meer gericht te zijn om op een mac te lijken)
- Linux mint (dikke pré dat ze snap blokkeren, maar waarom mate en cinnamon?)
- Open Suse (extra gedoe met installeren codecs e.d., Yast ziet er goed uit)
- Pop
- Ubermix (restore systeem is een pre, maar lijkt verder een erg kleine community. EN ik kom er niet goed achter wat dit anders maakt dan andere distro's behalve heel veel software)

• Zit je aan bepaalde closed source softwarepakketten/ drivers vast?
nee. Voor nu wordt het een dual boot met W10

Dank alvast voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Pop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Kun je ook toelichten waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@cat_byte Is Scratch mogelijk een uitdaging?
https://linuxmag.nl/een-workshop-voor-beginners/
Draait op Linux.
Compaq pro 6000 desktop. intel core 2 duo 3ghz, 6gh ram
Kijk een naar Bunsenlabs, een Debian kloon met een eigen forum.
Of MX-Linux ook een Debian kloon.
Beiden zijn een stuk lichter dan de full Debian of Ubuntu (ook afkomstig van Debian).

Als de desktop je niet bevalt kun je altijd uitzoeken hoe je er een andere op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Ja, dat doet de jongeman zo nu en dan ook! Zelfs begonnen met python en php, maar dat is nu nog te abstract voor hem. Beetje klooien met css en kijken wat dat oplevert vindt hij ook leuk. Maar goed, dit heeft verder niet zo heel veel te maken met de Linux distro's.
route99 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:22:

Kijk een naar Bunsenlabs, een Debian kloon met een eigen forum.
Of MX-Linux ook een Debian kloon.
Beiden zijn een stuk lichter dan de full Debian of Ubuntu (ook afkomstig van Debian).

Als de desktop je niet bevalt kun je altijd uitzoeken hoe je er een andere op zet.
Ik heb de websites bekeken, maar ik vind ze vrij summier in wat ze nu anders maakt dan andere distro's. Jij hebt ervaring met deze? Waarom denk je dat deze specifiek geschikt zijn voor de beginner/het kind die vooral makkelijk dingen moet kunnen updaten en installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

cat_byte schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:20:
Op de te overwegen lijst staan nu nog:
Ik mis Debian op dat lijstje. Voldoet aan alle eisen. Ubuntu staat er wel op, terwijl dat niet voldoet (upgrade een LTS maar eens naar een volgende release).

[ Voor 20% gewijzigd door 8088 op 18-10-2020 18:08 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
dank voor de toevoeging. Ik lees echter in het eerste topic:
Bij de installatie worden geen niet-vrije codecs, drivers en dergelijke meegeleverd, die zul je dan ook zelf moeten installeren.
En elders las ik ook dat Debian minder geschikt is voor echte beginners. Klopt dit niet vind je? Ik raak hier trouwens al aardig de weg kwijt voor welke versie ik moet hebben voor een live usb-stick. Uiteindelijk kom ik dan hier uit (ik gok dat mijn intel 2 duo core een amd64 processor is): https://cdimage.debian.or...nt-live/amd64/iso-hybrid/ Niet erg toegankelijk voor beginners, maar ik ga het een kans geven.

[ Voor 37% gewijzigd door cat_byte op 18-10-2020 18:16 . Reden: toevoeging Debian-website ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
@cat_byte
Kies gewoon een complete distibutie geschikt voor beginners, zoals Ubuntu, Mint of Manjaro.
Tenzij je in bent voor een experimentje en Junior gelijk eens loslaat op Arch. Kan ook interessant zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:23:
@cat_byte
Kies gewoon een complete distibutie geschikt voor beginners, zoals Ubuntu, Mint of Manjaro.
Tenzij je in bent voor een experimentje en Junior gelijk eens loslaat op Arch. Kan ook interessant zijn. :)
Ubuntu heb ik uitgeprobeerd, maar heb daar een grote bedenking bij:
cat_byte schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:20:

...

• Welke distributies heb je al geprobeerd, en wat beviel er niet aan?
Afgelopen dagen Ubuntu 20.04. Werkte meteen goed en prettig. Zou het zo installeren als dat Snap niet zo gepusht werd. Hoe meer ik er over lees, hoe meer het me gaat tegenstaan. Ik kan het eruit slopen, maar vraag me af of dat slim is met het oog op de toekomst. Ubuntu lijkt er erg stellig in te zijn dat dit de goede richting is.
Ik ben nu een usb-stick aan het maken waar ik meerdere distro's op zet om live te proberen, dus ik hoor graag ook waarom een bepaalde distro geschikt lijkt voor onze situatie en wensen. Ik ga in ieder geval wat van de suggesties uitproberen. En Arch is denke ik nog iets te avontuurlijk. Ik vrees dat de jongeman dan alleen Windows gaat booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

cat_byte schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:10:
dank voor de toevoeging. Ik lees echter in het eerste topic:
Bij de installatie worden geen niet-vrije codecs, drivers en dergelijke meegeleverd, die zul je dan ook zelf moeten installeren.
Dat klopt. Maar omdat je aangaf dat je tijdens de installatie wel een beetje extra moeite wilde doen, lijkt dit me niet onoverkomelijk. Het is een kwestie van eenmalig non-free toevoegen:
$ apt-add-repository non-free
En elders las ik ook dat Debian minder geschikt is voor echte beginners. Klopt dit niet vind je?
Dat klopt mijns inziens inderdaad niet. Als er een distributie straightforward is, dan is dat Debian wel. Het vormt ook niet voor niets de basis voor veel andere distributies (met quirks, waarbij de kans dat een update roet in het eten gooit groter is dan bij Debian zelf). En om het systeem te up-to-date te houden hoef je niet eens een terminal te openen.

[ Voor 5% gewijzigd door 8088 op 18-10-2020 18:39 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Ah kijk, dat is makkelijker dan ik dacht. Ik ga in ieder geval de meeste recente Debian Gnome stable proberen. Ik blijf het lastig vergelijken vinden met de verschillende DE's. De feel van een systeem wordt er voor grote mate door beïnvloed, dus waar let ik straks op als ik ze van de usb stick ga draaien? Ik klikte bij Ubunta ook maar wat heen en weer, constateerde dat alles werkte en that's it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Het is overigens de GUI die het meeste van je computer vraagt.

Heb zelf Debian 10 ('Buster') draaien op een oude bak: Tualatin Celeron 1.3 GHz met 768 MB RAM. Zonder desktop, dus puur het OS.

Draait prima als webserver in het lokale LAN en wordt gebruikt om wat aan te klooien met het maken van webpaginas en om ervaring op te doen met Debian, aangezien ik tot nu toe alleen met de Red Hat Enterprise derivaten Centos en Oracle Linux heb gewerkt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
cat_byte schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Kun je ook toelichten waarom?
Nou, in jouw link staat dat Pop geen Snap doet, plus Pop is zowat Ubuntu maar dan gepimpter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Debian is prima en daarom stelde ik ook die 2 lichtere versies voor waar je wel op wat oudere hardware met desktop kunt draaien.
Heb MX-Linux en Bunsenlabs op mijn oude Dell D630 (*) gehad met desktop dus en daar was de 1e indruk prima van.
* Intel® Core™ 2 Duo processor T7700 (2.40GHz) met 2 GB RAM
cat_byte schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:01:
Jij hebt ervaring met deze? Waarom denk je dat deze specifiek geschikt zijn voor de beginner/het kind die vooral makkelijk dingen moet kunnen updaten en installeren?
Beiden hebben dus een Debian basis, dus kun je bij deze 2 net als bij Debian terugvallen op het installeren op de Synaptic Package Manager. Dat maakt het overzichtelijk, ook bijv om distros te vergelijken. En op een bepaald moment wen je ook aan een bepaalde package manager

Vooral bij Bunsenlabs zijn er standaard veel minder pakketten geïnstalleerd daardoor is de iso die je downloadt maar 1.2 GB tegenover ~3.8 GB bij Debian. De iso van MX-Linux is ~1.6 GB omdat er een wat grotere desktop standaard op staat.

De standaard desktop van Bunsenlabs is eenvoudig en wennen, maar je kunt er een andere desktop op zetten.

Op alle 3 Debian, Bunsenlabs en MX-Linux heb ik een webdav server geïnstalleerd voor file sharing, omdat het allemaal Debian is kom je minder snel verrassingen tegen en had ik ze zo werkend. Daar werk ik nog wel geregeld via command line, puur omdat het handiger is, niet alles id dan via een GUI beschikbaar.

Ik heb er best een aantal getest het laatste half jaar, maar telkens kom ik weer uit bij Debian of een van deze 2 klonen. Maar af en toe wil je toch eens rond kijken of het bij de anderen intussen veel beter is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Ik rijg nu wel door dat de package manager één van de dingen is die (behoorlijk) kan verschillen tussen de distro's. De synaptic Package manager zal ongetijwfeld prima werken, maar is voor een 10-jarige bij lange niet zo aantrekkelijk als bijvoorbeeld de Ubunto software center. Ik neem ook dat juist een package manager niet zomaar te vervangen is, omdat je dan ook gebruik maakt van een andere repo die niet per se geschikt is voor jouw Linux? Of zie ik dat verkeerd?

Ik vind het niet zo heel interessant hoeveel pakketten er standaard geïnstalleerd zijn, als de pakketten er maar makkelijk op gezet kunnen worden in liefst een grafisch aantrekkelijke interface (niet voor mij, maar het kind dat wel Windows 10 kent).

Ik ga de drie suggesties in ieder geval binnen een half uur uittesten. Ik kom straks terug met mijn bevindingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Kids leren snel..... onderschat dat niet...

Edit:
Wikipedia: Ubuntu Software Center
Development was ended in 2015 and in Ubuntu 16.04 LTS. It was replaced with GNOME Software.[2][3]
Ik zou een kind niet meer leren omgaan met Ubuntu Software Center, een manager die niet meer onderhouden wordt....
Het nieuwe alternatief Gnome software heb ik amper ervaring mee.

[ Voor 83% gewijzigd door route99 op 18-10-2020 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@cat_byte, met de hardware die je tot je beschikking hebt, valt niet super veel mee te spelen. De CPU is oud, maar wel 64 bit. Echter heb je maar 2 GB geheugen erin. Dan heeft een 64 bit OS niet echt veel toegevoegde waarde.

Je zegt ook dat je er mogelijk een losse videokaart bij gaat zetten. Welke denk je dan aan? Want als je nu een budget kaart nieuw koopt, is dat al weggegooid geld vanwege de enorme beperkingen die de CPU al geeft.
Ik weet ook niet hoe fijn de CPU het vind om iets als Minecraft te draaien. Wat voor scherm komt er aan te hangen en welke resolutie ga je instellen?

Tot zover de hardware. Dan de software. Men noemt al Debian, wat zeker geen slechte keus is. Hier kom ik nog op terug.

Mint vind je een betere keus dan Ubuntu omdat het geen Snap doet. Maar Cinnamon of Mate vind je dan weer een nadeel. Wat is er tegen die twee DE's? Het is in de basis vergelijkbaar met Windows, namelijk gewoon een balk onderin het scherm, knop linksonder om programma's te vinden en dat is 't wel. Omdat Mint gebruik maakt van de repo's van Ubuntu, kan je er altijd zo een andere DE op zetten. Dus als je liever Xfce gebruikt vanwege de beperkte hardware, kan dat.

Dan over Debian. Een prima keus, maar zoals je zelf al had gevonden moet je wat meer zelf doen. Initieel is dat wat veel werk vergeleken met een Ubuntu of Mint, maar dat vind je in principe niet erg omdat dat puur de installatie is. Als al het nodige erop staat, ben je klaar.

Voor de non-free zaken krijg je bij de installatie als 't goed is al de vraag of je die als bron er bij wilt hebben. En anders is het zo gedaan door de sources.list aan te passen en naast 'main' ook 'contrib' en 'non-free' toevoegen.
Andere optie, voor specifiek gekeken naar multimedia, kan je de repo van www.deb-multimedia.org toevoegen.

Je noemt ook zaken als package management en software zoals Synaptic. Let hier even goed op. Debian, Ubuntu, Mint, Pop e.d. gebruiken allemaal dezelfde package manager: apt. Wat je eigenlijk op doelde is de grafische front-end hiervoor. Ubuntu heeft z'n Software Center, Mint heeft z'n eigen variant hierop. En Synaptic is meer een algemene repo manager en package installer, meer vergelijkbaar met aptitude. Het geeft namelijk grafisch overzicht voor alle packages die beschikbaar zijn. Je kan er repo's mee beheren, etc.

Sommige desktop omgevingen hebben ook een eigen variant die de package manager van de distro gebruikt. Dus of dat nou apt, yum, dnf, zypper, of wat anders is, het kan gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan Muon van KDE. Die bied ook de mogelijkheid om systeemupdates te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:47:
@cat_byte, met de hardware die je tot je beschikking hebt, valt niet super veel mee te spelen. De CPU is oud, maar wel 64 bit. Echter heb je maar 2 GB geheugen erin. Dan heeft een 64 bit OS niet echt veel toegevoegde waarde.
Er zit 6 gb ram op de desktop. Volgens mij is een groot nadeel van 32-bit os dat ez maar 4 gb ram ondersteunen.
Je zegt ook dat je er mogelijk een losse videokaart bij gaat zetten. Welke denk je dan aan? Want als je nu een budget kaart nieuw koopt, is dat al weggegooid geld vanwege de enorme beperkingen die de CPU al geeft.
Ik weet ook niet hoe fijn de CPU het vind om iets als Minecraft te draaien. Wat voor scherm komt er aan te hangen en welke resolutie ga je instellen?
Voorlopig blijft er ook een oud scherm aan zitten met een (max) res van 1280x1024. De kaart waar ik aan denk, maar verder nog nauwelijks in verdiept heb, is deze: pricewatch: Biostar GeForce 210 1GB (VN2103NHG6)
Behalve dat hij past op mijn mobo weet ik verder niet of hij geschikt is. Maar alles beter dan het onboard ding, denk ik dan.
...
Mint vind je een betere keus dan Ubuntu omdat het geen Snap doet. Maar Cinnamon of Mate vind je dan weer een nadeel. Wat is er tegen die twee DE's? Het is in de basis vergelijkbaar met Windows, namelijk gewoon een balk onderin het scherm, knop linksonder om programma's te vinden en dat is 't wel. Omdat Mint gebruik maakt van de repo's van Ubuntu, kan je er altijd zo een andere DE op zetten. Dus als je liever Xfce gebruikt vanwege de beperkte hardware, kan dat.
Ik heb op zich geen bezwaar tegen Cinnamon of Mate, maar vraag me gewoon af waarom er niet gebruik wordt gemaakt van de meer gebruikelijke (gnome, kde). Maar goed, ik ga het zo uitproberen :)
Dan over Debian. Een prima keus, maar zoals je zelf al had gevonden moet je wat meer zelf doen. Initieel is dat wat veel werk vergeleken met een Ubuntu of Mint, maar dat vind je in principe niet erg omdat dat puur de installatie is. Als al het nodige erop staat, ben je klaar.
Als ik er daarna weinig omkijken meer naar heb, is dat geen probleem.
Voor de non-free zaken krijg je bij de installatie als 't goed is al de vraag of je die als bron er bij wilt hebben. En anders is het zo gedaan door de sources.list aan te passen en naast 'main' ook 'contrib' en 'non-free' toevoegen.
Andere optie, voor specifiek gekeken naar multimedia, kan je de repo van www.deb-multimedia.org toevoegen.
Dank voor de tips!
Je noemt ook zaken als package management en software zoals Synaptic. Let hier even goed op. Debian, Ubuntu, Mint, Pop e.d. gebruiken allemaal dezelfde package manager: apt. Wat je eigenlijk op doelde is de grafische front-end hiervoor. Ubuntu heeft z'n Software Center, Mint heeft z'n eigen variant hierop. En Synaptic is meer een algemene repo manager en package installer, meer vergelijkbaar met aptitude. Het geeft namelijk grafisch overzicht voor alle packages die beschikbaar zijn. Je kan er repo's mee beheren, etc.
Je hebt helemaal gelijk, het gaat inderdaad om de GUI. Mijzelf kan het niet zo boeien, maar voor een kind is juist het visuele aspect belangrijk. Hij zou dus gewoon afbeeldingen moeten zien van de apps die beschikbaar zijn. Een lijst is niet erg aantrekkelijk en ik ben bang dat ik hem dan niet aan Linux krijg. Sommige front-ends zien er nog minder aantrekkelijk uit dan de app store van mijn NAS... :/
Sommige desktop omgevingen hebben ook een eigen variant die de package manager van de distro gebruikt. Dus of dat nou apt, yum, dnf, zypper, of wat anders is, het kan gebruikt worden. Denk bijvoorbeeld aan Muon van KDE. Die bied ook de mogelijkheid om systeemupdates te installeren.
Nou, het wordt een aardige studie zo :P Maar goed om te weten. Nog 1 distro over te zetten en dan kan ik gaan testen. Dank voor alle input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cat_byte schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:05:
[...]

Er zit 6 gb ram op de desktop. Volgens mij is een groot nadeel van 32-bit os dat ez maar 4 gb ram ondersteunen.
Ah, dat had ik even gemist toen ik je post las en werd op een verkeerd spoor gezet door een andere reactie hier. Met >4 GB geheugen is een 64 bit OS zeker toegevoegde waarde en heb je niets aan een 32 bit versie.
[...]

Voorlopig blijft er ook een oud scherm aan zitten met een (max) res van 1280x1024. De kaart waar ik aan denk, maar verder nog nauwelijks in verdiept heb, is deze: pricewatch: Biostar GeForce 210 1GB (VN2103NHG6)
Behalve dat hij past op mijn mobo weet ik verder niet of hij geschikt is. Maar alles beter dan het onboard ding, denk ik dan.
Ik heb de GF210 gehad in m'n vorige pc, waar een AMD FX-60 in zat (socket 939). Toen prima. Tegenwoordig, met je CPU, zal het weinig extra toevoegen. Het zal alleen maar zorgen dat je in de grafische omgeving niet met software rendering zit (want de onboard video vroeger van Intel, deed niet eens opengl).

Vraag even in het hardware gedeelte van het forum of het überhaupt zinvol is om je systeem te gebruiken voor je kind. Gewoon browsen zal wel gaan, albeit traag. Maar hoe iets als Youtube het doet met h.264 video en andere diensten is echt de vraag.
[...]

Ik heb op zich geen bezwaar tegen Cinnamon of Mate, maar vraag me gewoon af waarom er niet gebruik wordt gemaakt van de meer gebruikelijke (gnome, kde). Maar goed, ik ga het zo uitproberen :)
Om dezelfde reden dat Pop!OS z'n eigen DE heeft, Deepin er is, i3 bestaat, etc. Cinnamon en Mate zijn best populair, al komt dat voornamelijk omdat Mint zelf populair is. Het is gewoon een andere optie als grafische omgeving. Vind je het niks, dan pak je een andere.
[...]

Als ik er daarna weinig omkijken meer naar heb, is dat geen probleem.
Zelf draai ik Debian Unstable, ivm rolling release en up to date versies van software en heb er in principe ook weinig omkijken naar. Op 't werk doe ik elke eerste ochtend van de werkweek updates toepassen en heb eigenlijk nog zelden problemen gehad. Op m'n eigen PC's hooguit geen beeld omdat de nVidia driver niet wilde meewerken met de kernel. Maar dat zal jij niet meemaken, want met Stable verandert er niet veel aan de kernel. Je komt niet opeens bij kernel 5.8 die aardig wat dingen verandert en het compileren van de kernel module (via dkms) faalt totdat er een update is hiervoor.

Eigenlijk kan je de distro's hierin wel gelijk stellen. Het opzetten kost bij elk net wat andere moeite, maar zodra het er staat en alles wat je nodig hebt erop is het niet veel meer dan met regelmaat updates toepassen. Dat kan je zelfs unattended laten doen, dankzij unattended-upgrades (bij Debian based distro's iig). Itt de naam, zal je niet spontaan naar een nieuwe (major) release upgraden.
[...]

Je hebt helemaal gelijk, het gaat inderdaad om de GUI. Mijzelf kan het niet zo boeien, maar voor een kind is juist het visuele aspect belangrijk. Hij zou dus gewoon afbeeldingen moeten zien van de apps die beschikbaar zijn. Een lijst is niet erg aantrekkelijk en ik ben bang dat ik hem dan niet aan Linux krijg. Sommige front-ends zien er nog minder aantrekkelijk uit dan de app store van mijn NAS... :/
Maar in welke mate heb je afbeeldingen e.d. beschikbaar als je op Windows iets als Foobar of Office installeert, of een browser? Dat zie je hooguit als je op de site komt en dan moet je ook nog wel eens goed zoeken (ik zie bijvoorbeeld niet direct screenshots van Firefox op de Mozilla site). Bij elk programma in de repo van Linux staat wel een omschrijving van wat het is en waarvoor het dient.
[...]

Nou, het wordt een aardige studie zo :P Maar goed om te weten. Nog 1 distro over te zetten en dan kan ik gaan testen. Dank voor alle input!
Dat is een OS kiezen altijd. En eentje met meerdere grafische omgevingen al helemaal. Hoe ziet het er uit, hoe kan je het aanpassen, welke opties zijn er, hoe installeer je iets, hoe stel je iets in, hoe werkt het überhaupt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
cat_byte schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:30:
[...]

Ik ben nu een usb-stick aan het maken waar ik meerdere distro's op zet om live te proberen, dus ik hoor graag ook waarom een bepaalde distro geschikt lijkt voor onze situatie en wensen. Ik ga in ieder geval wat van de suggesties uitproberen. En Arch is denke ik nog iets te avontuurlijk. Ik vrees dat de jongeman dan alleen Windows gaat booten.
Je maakt er nog een hele studie van. :)
YouTube video's bekijken is een stuk eenvoudiger, zoals die van de bekende serie van Linux Scoop.
YouTube: Linux Scoop - YouTube

Pop!_OS zou ik proberen. Frisse looks, gelijk compleet om ook op te gamen en met Ubuntu als basis zonder Snap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Dank wederom voor de reacties. Of het kind er wat aan gaat hebben lijkt me van wel. Nu rommelt hij wat op mijn laptop en zijn tablet aan, dus hij vindt het allang leuk dat hij een desktop op zijn kamer mag. We merken wel hoe het uitpakt met Minecraft e.d. (en anders pakt hij daarvoor voorlopig weer zijn tablet).

Wat betreft installeren nieuwe software: ik weet ook niet beter dan dat ik anar een website toe ga, uitzoek wat het is en dan download. De jeugd van tegenwoordig is verwend met app stores op elk device en in W10. Van mij móet het dus niet, maar het is wel een dikke pré als het er een beetje aantrekkelijk uitziet. Bovendien heb ik ook liever dat hij wat uit de officiële repo haalt dan van websites waar hij niet van kan beoordelen of die koosjer zijn.

In ieder geval heb ik nu de volgende uitgetest:
Mint Cinnamon Werkt fijn, al ben ik iets minder gecharmeerd van de looks. Beetje old-school windows met taskbar en menu. Software manager zag er mooi en overzichtelijk uit, met makkelijk toe te voegen PPA en flartpack. Even getest met een youtube filmpje: cpu rond de 25% en 1,7gb ram.

Debian GnomeVoelt erg sloom aan, bij afspelen van hetzelfde youtube filmpje zit de CPU op 75%! Waar het aan ligt weet ik niet (ga ik ook niet uitgebreid onderzoeken met een live usb versie). Software installeren kan via Gnome software wat er ook goed uitziet. Ik ga Debia in andere smaken nog proberen (Mate en XFCE)

Bunsenlabs Lithium Helaas niet erg aantrekkelijk voor kinderen. Heb het gevoel weer in windows 98 te zitten qua menu's (sorry voor de fans). Veel tekst, weinig pictogrammen e.d. Niet erg toegankelijk voor een beginner vind ik. De synaptic package manager is voor mij prima, voor zoonlief ws. geen touw aan vast te knopen. En dat ligt niet aan software, maar aan het kind.

Manjaro GnomeVoelt vlot aan, ziet er aantrekkelijk uit en doet het ook netjes met het youtube filmpje afspelen: cpu 20%.

Nu nog te proberen:
elementary os
Zorin core
pop!_os
mx-Linux
Debian mate en xfce (misschien ook manjaro xfce)

[ Voor 0% gewijzigd door cat_byte op 19-10-2020 00:17 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

cat_byte schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:05:
De kaart waar ik aan denk, maar verder nog nauwelijks in verdiept heb, is deze: pricewatch: Biostar GeForce 210 1GB (VN2103NHG6)
Dat is echt weggegooid geld tegenwoordig, want je hebt zelfs CPU's of beter gezegd APU's die net zoveel kosten en een betere GPU hebben! :P

Als het om losse videokaarten gaat van Nvidia dan kan het ook beter, want dat ding is niet passief gekoeld!
Random voorbeeld : pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC :)
En ik vind het weer horror als iemand het over een app store heeft i.c.m. alles wat geen smartphone of tablet is! :P
Maar als ik heel eerlijk ben dan heb ik gewoon in het algemeen een hekel aan dat woord en mag het van mij z.s.m. sterven! }) :+

Wat betreft de "plaatjes" kan ik je dit voorbeeld uit Kubuntu oftewel een KDE omgeving geven :
Kubuntu - Start Menu - Favorites
Dat lijkt me prima, toch :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
route99 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:50:
Kids leren snel..... onderschat dat niet...
Zeker, intuitieve dingen ja. In de tijd van DOS leerde een kind het niet zo snel, of het moest een nerdje zijn die in de manual DOS dook.

Overigens: over de Core2Duo en het wegzetten als stront . Kom kom, dat ding heeft nog best een leventje te gaan, ook al zou ik hem zelf ook vervangen, maarja tis voor zoonlief. Het is dacht ik een CPU uit zo een 2009, maar wel een toenmalige Intel die top was, geen AMD die toen al niet super was.

[ Voor 33% gewijzigd door Sjah op 19-10-2020 04:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Sjah schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 04:28:
[...]
Zeker, intuitieve dingen ja. In de tijd van DOS leerde een kind het niet zo snel, of het moest een nerdje zijn die in de manual DOS dook.
Ik heb toen een boek voor Linux starters gekocht en dat ging prima.
Toen was er ook geen internet.
Met internet erbij komt jouw zoon vast goed uit. Je kunt altijd een stapje terug doen als het nodig is.
Overigens: over de Core2Duo en het wegzetten als stront . Kom kom, dat ding heeft nog best een leventje te gaan, ook al zou ik hem zelf ook vervangen, maarja tis voor zoonlief. Het is dacht ik een CPU uit zo een 2009, maar wel een toenmalige Intel die top was, geen AMD die toen al niet super was.
Helemaal met jouw mening eens:
route99 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:30:
Heb MX-Linux en Bunsenlabs op mijn oude Dell D630 (*) gehad met desktop dus en daar was de 1e indruk prima van.* Intel® Core™ 2 Duo processor T7700 (2.40GHz) met 2 GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:43

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Als ik me niet vergis zijn zowel Mate als Cinnamon destijds vanuit het Linux Mint team ontstaan. Vandaar dat Mint die twee desktops standaard ondersteund. XFCE ondersteunen ze ook nog, maar met KDE zijn ze gestopt omdat 4 verschillende Mint edities teveel werk werd om die te onderhouden. Overigens kun je KDE zo installeren.

Qua hardware betreft. Het is een oudje, maar voldoet volgens mij nog prima. Misschien een optie om een SSD erin te zetten? Dat maakte van mijn 2012 laptop een vlotte laptop in plaats van een slak die er minuten over deed om te starten. Helemaal met Windows 10. 25 seconden in plaats van een minuut, met daarna nog minuten lang een ratelende harde schijf. Linux profiteerde er ook van.

Ik heb OpenSUSE Tumbleweed met KDE nog op die laptop draaien. En als ik het me goed herinner kun je tijdens de installatie aangeven dat non-free toegevoegd moet worden aan de software paths, zodat je ook gelijk mp3's etc. kunt afspelen.

Op deze laptop, mijn 1 jaar oude Lenovo, draai ik Linux Mint 20 met de Cinnamon desktop. En Windows 10 via Virtualbox als een VM. Persoonlijk vind ik Cinnamon de fijnste desktop om mee te werken. Maar dat is een eigen keuze. Je zit niet vast een aan desktop zoals bij Windows en MacOS wel het geval is.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
De vraag hoe ik deze voor niet al te veel kan upgraden, daar ga ik denk ik een ander topic aan wijden. Ik ben blij met al jullie reacties, dus neem het allemaal mee in de tocht naar het perfecte Linux-voor-kind-systeem.

Het is me met testen wel duidelijk geworden dat de diverse distro's met Gnome (Debian, Ubuntu, Zorim Core, Pop!_os) veel vragen van de CPU. Als daar dan nog spellen bovenop komen zoals Minecraft, wordt dat teveel. Daarom nu een aantal distro's met XFCE testen. Debian, Majaro, Pop!_os en Zorim.
Het is me intussen ook duidelijk dat er veel meer te tweaken valt aan de desktop dan bij Windows. Zo zijn een aantal leuke Gnome features (bijv de dock) alsnog te krijgen in XFCE.

Pop!-Os ziet er zeer aantrekkelijk uit met (sorry @nero355 ;)) een hele fraaie software center. Verder lijkt het erg op Ubuntu maar hebben ze wel hun eigen repo's en pushen ze Snap niet zoals Ubuntu. Helaas met hun aangepaste Gnome te zwaar. En de keuze om geen minimaliseerknoppen op vensters te doen is ook vreemd. Maar gelukkig aan te passen.
Mx-linux ook geprobeerd (met xfce). Ik werd niet warm of koud van om eerlijk te zijn. Overigens was hij qua cpu- en ram-gebruik wel mooi zunig.

@sjah ik ben ook begonnen op een oude IBM pc en met schade en schande wijzer geworden over hoe dos werkt. Maar dat is in een tijd dat er geen mooiere apparatuur om mij heen te vinden was. Met het grafische geweld van tablets en smartphones e.d. tegenwoordig is de keuze voor een kind snel gemaakt: dan gaat ie wel weer op zijn tablet zitten. Daarom zoek ik iets dat qua intuïtief gebruik de concurrentie aankan met W10 en Android. Ik zal stiekem apetrots zijn als hij de restricties van zijn account op de één of andere manier weet te omzeilen en het 'kapot' weet te krijgen. >:)

Wat de hardware betreft ben ik er te lang uit om precies te weten wat nu de bottlenecks zijn in deze pc. sdd kan een verschil maken, maar een grafische kaart kan dat ook. En een snellere CPU? Volgens voor socket 775 niet heel veel sneller te krijgen? 3,4 ghz dual core max dacht ik? En dan moet ik er nog één zien te vinden...@nero355 de kaart die ik noemde is ook passief gekoeld. Ik denk dat ik daar binnenkort een ander topic over open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Wat je ook nog zou kunnen proberen is Lubuntu. Dat is echt een lichtgewicht mbt systeembelasting. Ik heb dat draaiende gehad op een Asus EEE 901 PC, voorzien van een Intel Atom N270 CPU en 1 GB RAM.

Het was bepaald geen snelheidsmonster, en vooral zaken als youtube filmpjes bekijken was erg traag, maar het werkte wel op deze zwakke hardware. Maar op een Core2-Duo met 6 GB RAM moet dat vlotjes werken.

[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 19-10-2020 11:55 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@cat_byte Ik denk dat een SSD zeker zal helpen, heb ik bij de laptop uit 2009 van mijn ega ook gedaan en ze wil voorlopig geen nieuwe... Goed genoeg voor waar ik hem voor gebruik, zegt ze.
Voor jouw zoon blijft dan de CPU nog die je noemde: De 8600 zit met 3GHz al bijna aan de top voor een 775... die 3.4GHz ga je echt niet merken als er een proces niet vlot wilt lopen. En je hebt al 6GB RAM dus dat is voro veel gevallen wel OK.

Dus of je upgrade alleen de SSD of kijk eens of je ergens een snellere pc met 4 cores kunt scoren tegen acceptabele kosten.

Maar ik zou vooral kijken of er nu mee te werken valt....
Je hebt dezelfde ervaring als ik heb met MX-Linux.:
Overigens was hij qua cpu- en ram-gebruik wel mooi zunig.
Tja dat uiterlijk is wel bijzonder van die MX.... voor mijn doel maakt het niet uit, maar je kunt er toch een andere desktop op zetten, wat ik eerder al schreef, dan is de basis iig erg goed en als dan die desktop niet te zwaar is... heb je iig een start.
Idem voor Bunsenlabs.
Give it a try.... 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:39:
Als het om losse videokaarten gaat van Nvidia dan kan het ook beter, want dat ding is niet passief gekoeld!
Random voorbeeld : pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC :)
Je wilt in een 45 km/u karretje een 2.0 v8 turbo met injectie gaan hangen, terwijl de 1.2 liter al beperkt wordt in z'n mogelijkheden? Ehm.... Waarom? Tegen de tijd dat er een nieuwe computer (of iig moderner) komt voor kindlief, is deze videokaart ook allang achterhaalt.

@cat_byte, dat je ervaring met Gnome niet ideaal is, is precies wat ik eerder al aan gaf. De desktop omgeving heeft 3D acceleratie nodig en de iGPU van de chipset doet helemaal geen OpenGL. Alles gaat dus met software rendering en dat is idd traag.

Cinnamon en Mate zien er van wat ik heb gezien gelijkwaardig uit. Xfce is vergelijkbaar, het is redelijk basic maar kan met een fatsoenlijk thema er prima gelikt uitzien.

Voor software, je bent gewent om naar een site te gaan en daar de installer vandaan te plukken. Dat is voor Linux software nog wel eens wat lastiger. Vaak kan je een tar.gz bestand vinden en dat bevat dan geen uitvoerbare bestanden, maar de broncode. Succes om dat snel te laten draaien. :P

Soms wordt er ook gewoon een .deb of .rpm aangeboden, dus dan kan je er wel nog wat mee. Maar meestal vind je het al in de repo of een ander alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 18:49
Als je een mooie uitwerking van Xubuntu wil zien -- Voyager is erg netjes.
Lichtere OpenSuse met codecs er al in -- Gecko Linux
Belangrijk is dat beide gewoon een custom install zijn van de brondistro, gebruiken nadien gewoon dezelfde repo's (voor mij een klein nadeel voor bv. Bunsenlabs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:40:
Je wilt in een 45 km/u karretje een 2.0 v8 turbo met injectie gaan hangen, terwijl de 1.2 liter al beperkt wordt in z'n mogelijkheden? Ehm.... Waarom? Tegen de tijd dat er een nieuwe computer (of iig moderner) komt voor kindlief, is deze videokaart ook allang achterhaalt.
Het ging mij er meer om dat ALS je toch al iets gaat kopen je niet met een vreselijk oude videokaart eindigt, zoals de GT 210 die gewoon zonde van je geld is! :)

Wat hij verder doet mag die zelf bepalen, maar oude zooi kopen van Central Point en dergelijken voor veel teveel geld in verhouding tot wat je krijgt lijkt me niet handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Het ging mij er meer om dat ALS je toch al iets gaat kopen je niet met een vreselijk oude videokaart eindigt, zoals de GT 210 die gewoon zonde van je geld is! :)

Wat hij verder doet mag die zelf bepalen, maar oude zooi kopen van Central Point en dergelijken voor veel teveel geld in verhouding tot wat je krijgt lijkt me niet handig...
Dus die ~€80 voor jouw keus is vele malen beter dan maar ~€30 uitgeven, waar in beide gevallen het met de CPU hoe dan ook overkill is?

"Ja, doet u mij maar die Lamborghini met 800 PK en topsnelheid van 350 km/u"
-"En waar wilt u deze voor gebruiken?"
"Oh, is voor m'n bejaarde moeder zodat ze boodschappen kan doen"
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:31:
Dus die ~€80 voor jouw keus is vele malen beter dan maar ~€30 uitgeven, waar in beide gevallen het met de CPU hoe dan ook overkill is?

"Ja, doet u mij maar die Lamborghini met 800 PK en topsnelheid van 350 km/u"
-"En waar wilt u deze voor gebruiken?"
"Oh, is voor m'n bejaarde moeder zodat ze boodschappen kan doen"
8)7
Nogmaals... dat zeg ik niet!

Het gaat mij er gewoon om dat je winkels niet moet belonen voor het verkopen van ouwe meuk voor veel teveel geld!
Als ik nog ergens een GT 210 zou hebben liggen dan zou ik die gewoon weggeven... ja... echt waar!
Een 10+ jaren oud model hoort geen € 30 te kosten :P

Videokaarten die destijds bij zo'n systeem hoorden : Een 1900XTX of 7800 GTX of zo :D

Ik heb alleen geen idee hoe het zit met de drivers onder Linux voor dat soort oudere videokaarten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
nero355 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:15:
[...]

Ik heb alleen geen idee hoe het zit met de drivers onder Linux voor dat soort oudere videokaarten :?
Goeie vraag. Na hoeveel jaar beschouwen ze oude drivers als legacy bloat en halen ze het eruit....? Daar bedoel ik de kernel mee, maar ook MESA en Nvidia's propietary.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjah op 21-10-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:15:
[...]

Nogmaals... dat zeg ik niet!
Jawel, want je komt met een duurdere, krachtigere videokaart dan waar initieel voor is gekozen.
Het gaat mij er gewoon om dat je winkels niet moet belonen voor het verkopen van ouwe meuk voor veel teveel geld!
Als ik nog ergens een GT 210 zou hebben liggen dan zou ik die gewoon weggeven... ja... echt waar!
Een 10+ jaren oud model hoort geen € 30 te kosten :P
Stuur 'm dan naar V&A. ;)
Sjah schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:23:
[...]

Goeie vraag. Na hoeveel jaar beschouwen ze oude drivers als legacy bloat en halen ze het eruit....? Daar bedoel ik de kernel mee, maar ook MESA en Nvidia's propietary.
Er zijn nog wel legacy drivers te vinden in de repo's. Ik weet alleen niet uit m'n hoofd welke kaarten hiermee nog ondersteund worden en misschien nog wel belangrijker, welke kernels.

Wel kan ik zeggen dat nouveau een hoop kaarten ondersteunt, vooral oudere. Waarom zou dat opeens moeten veranderen? Als het nog gebruikt wordt, is het niet handig om code er zomaar uit te gooien. Wordt er een deel niet gebruikt voor het gros van de kaarten, maar de paar oudjes wel en het zit niet in de weg, laat het dan ook lekker staan.
Een GT210 wordt nog gewoon ondersteund bij nouveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:58:
Jawel, want je komt met een duurdere, krachtigere videokaart dan waar initieel voor is gekozen.

Stuur 'm dan naar V&A. ;)
Een nieuw model kan ik makkelijker als voorbeeld vinden :P :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Ik lees intussen ong mee. Het videokaart-issue ga ik me nog in verdiepen, want a) wat is inderdaad zinnig qua specs met dit systeem en b) zijn er degelijke drivers voor? Wordt vervolgd en zal tzt ws een nieuw topic worden.

Intussen heb ik Linux mint 20.04 XFCE erop gezet. Zorin bleek ook nogal enthousiast te zijn met Snap, dus dat was snel exit. Overigens wel een mooi distro voor echte beginners. Intussen heb ik met een hoop gepruts veel geleerd over Linux en vraag ik me serieus of waarom ik dual boot heb gekozen. Ik verwacht dat W10 zelden tot nooit nodig zal zijn. Als ik zelf op een nieuwe desktop of laptop overstap, gaat daar ook zeker linux op komen.

O ja: ook nog een poging gedaan voor Pop!_os met xfce, maar dat bleef toch vrij zwaar en ik heb te weinig kennis van Linux om dat met een acceptabele urenbesteding goed te krijgen. Ook exit dus. Voor een krachtiger systeem wel een mooie distro.

Kind is snel gewend aan het systeem, en vertelde mij dat ze op school ook Linux hebben (komt ie nu mee haha!). Met adsorber hosts file van steve black erin, timekpr voor de schermtijd, en berg add-ons voor firefox en het kind kan redelijk veilig aan de gang. Overigens voor de enthousiaste zoeker op een later moment: elementary os heeft parental controls ingebouwd. Hiermee kun je schermtijd, app en internet-restricties instellen. Al weet ik niet hoe goed dat laatste is geïmplementeerd.

Waarom heb iik nu voor Mint gekozen? Out of the box werkte die best prettig, er is een flinke community en het is gebaseerd op Ubuntu/debian, waardoor er dus makkelijk veel informatie te vinden is. Manjaro was een goede concurrent, maar ik vond het als Linux newbie wel fijn om voor iets te te gaan dat zich al lang heeft bewezen en waar veel informatie over is te vinden.
Enige nadeel: gedoe met smb (discovery). Alles hier in huis gebruikt smb voor delen van bestanden, ook de android devices, maar ubuntu 20.04 heeft een gek ding: smb 1.0 is uitgeschakeld, waardoor je niet kunt browsen in het windows netwerk (al ondersteunen de devices hogere dialecten). Alleen handmatig ip-adres invoeren +share-naam werkt dan. Goed, met een omweg werkt het dan toch zoals ik hebben wil. En uiteraard gebruiken we hier geen smb1 meer, het is een raar buggy ding.

Verder een verademing vergeleken met windows10.

Qua CPU: een spelletje tux-cart zorgt voor ongeveer 70% belasting op de cpu. Binnenkort het grote Minecraft java-experiment en een kabel van 20meter aanleggen. XFCE werkt heel prettig en er valt van alles aan te tweaken

[ Voor 5% gewijzigd door cat_byte op 22-10-2020 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goed om te horen dat Linux je erg bevalt en het als main OS wilt gaan gebruiken, ook voor jezelf. :)

Voor de DNS bescherming voor je kind, je kan iets als Pi-Hole inrichten in je netwerk en die als DNS server instellen. Ook OpenDNS heeft hier mogelijkheden voor.

En als je toch iets als Pi-Hole gaat instellen, kan je dat ook als DHCP gebruiken waardoor al je dhcp clients netjes op naam zijn te benaderen voor SMB shares. Systemen met een vast IP kan je als custom local DNS record toevoegen. Scheelt IP adressen intypen. :)

Maar wel gek dat je niet kan bladeren door het netwerk. Thuis kan ik het niet testen (want alles Linux en geen SMB aanwezig) en op werk heb ik het eigenlijk niet nodig omdat ik al quick links heb aangemaakt naar de shares. Dat is overigens ook iets wat je nog zou kunnen doen, GTK bookmarks in Thunar aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

cat_byte schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:19:
Enige nadeel: gedoe met smb (discovery).

Alles hier in huis gebruikt smb voor delen van bestanden, ook de android devices, maar ubuntu 20.04 heeft een gek ding: smb 1.0 is uitgeschakeld, waardoor je niet kunt browsen in het windows netwerk (al ondersteunen de devices hogere dialecten). Alleen handmatig ip-adres invoeren +share-naam werkt dan. Goed, met een omweg werkt het dan toch zoals ik hebben wil. En uiteraard gebruiken we hier geen smb1 meer, het is een raar buggy ding.
Dat is wel maf, want Kubuntu doet dat echt zonder enig probleem gewoon standaard dus dat moet werkend te krijgen zijn! :)
Verder een verademing vergeleken met windows10.
Al die rust die je opeens hebt : Heerlijk hé ?! :+
XFCE werkt heel prettig en er valt van alles aan te tweaken
Xfce schopt kont! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Dat is wel maf, want Kubuntu doet dat echt zonder enig probleem gewoon standaard dus dat moet werkend te krijgen zijn! :)
Ik heb het opgegeven, maar een workaround gevonden de share te mounten via fcstab. Maar ik ben niet de enige die op een normale manier shares kan zien. Zie bijv. https://askubuntu.com/que...-after-upgrading-to-20-04
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=322404

Ik heb ook geen idee of elke gebruiker die de linuxbak als smb-client er ook last van heeft. Maar ach, zo heb ik weer een hoop geleerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

SMB zeker 1 is al zo oud en niet zo veilig meer vandaar dat ie de laatste tijd "uit" staat.
In 2011 heb ik daarom al voor WebDav via poort 443 gekozen.
Linux en MacOS kun die prima benaderen, voor Windows zijn er een paar tooltjes (ik gebruik Netdrive V1.3 de laatste freeware versie), die de WebDav drive kunnen mounten en geven onder Windows hem een schijfletter en je kunt vrijwel alles doen alsof het een lokale schijf is.

WebDAV betekent bijv Apache2 gebruiken icm SSL.

Is er een reden om liever SMB te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

route99 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 23:22:
Is er een reden om liever SMB te gebruiken?
Als je in principe Windows only apparaten hebt en de paar Android doen het, waarom zou je iets anders willen? Er is ook eigenlijk niets mis met SMB, behalve dan SMBv1 dat zo lek als een zeef is.

Er zal vast een default config dingetje zijn in Ubuntu en Mint waardoor het bladeren niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:10:

Al die rust die je opeens hebt : Heerlijk hé ?! :+
Of de tijd die je overhebt bij een reboot, bij W10 pakt die opeens 5 minuten voordat die doorboot.
Maarja ben dan ook hard weggehold uit het Windowskamp dankzij 10. Denk niet dat ik nog terugga, of er moet een OS komen met dezelfde feeling als 2000 destijd had. Veel liever heb ik dat als zo een OS ooit weer komt, het smaakje Linux is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Sjah, als je het puur qua uiterlijk wilt, zijn er genoeg mogelijkheden om het net zo als Windows 2000 er uit te laten zien. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Nu online
Nee ik heb met dat nagemaakte gedoe nooit veel opgehad (noem het gebrek aan respect, mij best). En ik heb het trouwens minstens zoveel erover hoe de feeling was van 2000, dat was stabiel en Spartaans dat voelde je in alles, ja echt je voelde het bij wijze van in hoe de muis voelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@cat_byte, had je nieuws: Minecraft vereist vanaf volgend jaar Microsoft-account toevallig gezien? Als je zoon Minecraft wilt blijven spelen, moet er dus een nieuw/extra account gemaakt worden. Verdiep je er even in of je dit voor 'm wilt en of je hier een child account voor wilt maken waar jij als ouder het beheer over houd via een parental account.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Al een paar dagen aan het spelen met GhostBSD, dat gaat best goed tegenwoordig!
De AMD RX570 is goed ondersteund zelfs de Creative Geluidkaart die onder Linux dan wel/dan niet doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiztOl_l8ZJoNBpNTKMjHyBcXtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KENVawyLATliJHqCtT1GC0Fz.png?f=fotoalbum_large
Screenshot van de desktop met ncspot open.

[ Voor 5% gewijzigd door Daantje20 op 23-10-2020 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cat_byte
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:58:
@cat_byte, had je nieuws: Minecraft vereist vanaf volgend jaar Microsoft-account toevallig gezien? Als je zoon Minecraft wilt blijven spelen, moet er dus een nieuw/extra account gemaakt worden. Verdiep je er even in of je dit voor 'm wilt en of je hier een child account voor wilt maken waar jij als ouder het beheer over houd via een parental account.
Dank voor de tip! Hij speelt al Minecraft op Android, ingelogd op mijn jaren 00 hotmail account die alleen nog hiervoor wordt gebruikt.
Parental control via Microsoft probeer ik vooralsnog te vermijden. Zal ze vast een hoop inzicht geven in wat minderjarigen allemaal uitspoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

cat_byte schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Dank voor de tip! Hij speelt al Minecraft op Android, ingelogd op mijn jaren 00 hotmail account die alleen nog hiervoor wordt gebruikt.
Parental control via Microsoft probeer ik vooralsnog te vermijden. Zal ze vast een hoop inzicht geven in wat minderjarigen allemaal uitspoken
Ik hintte meer naar dat je even moet uitzoeken wat de implicaties zijn als je het inschakelt, want sommigen waren er niet al te tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Daantje20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:51:
Al een paar dagen aan het spelen met GhostBSD, dat gaat best goed tegenwoordig!
De AMD RX570 is goed ondersteund zelfs de Creative Geluidkaart die onder Linux dan wel/dan niet doet.

[Afbeelding]
Screenshot van de desktop met ncspot open.
Ziet er best goed uit. Wallpaper ook trouwens 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Vandaag is Fedora 33 uitgekomen. Met een paar flinke veranderingen, de grootste:

Btrfs is het nieuwe standaard bestandsysteem. Na openSUSE nu dus ook Fedora. Wie volgt?
Swap staat op zRAM. Een RAM drive met compressie, geen standaard swap partitie of swap file meer.

Na een lange tijd Arch nu weer terug naar Fedora en alles werkt tot nu toe goed.
Geen issues met nvidia drivers.. Dat is wel eens anders geweest.
Kopieren vanaf een externe disk gaat flitsend snel, nog niet eerder gezien. Met dank aan Btrfs?
Verder nog een aantal andere veranderingen, zoals Gnome 3.28 maar dat duurt wel even voordat je de verschillen ziet.

Tot nu toe zeer tevreden. Zie ook https://fedoramagazine.org/

Afbeeldingslocatie: https://marijuanapy.com/wp-content/uploads/2020/08/Linux-Btrfs-file-system-should-become-the-default-in-Fedora.jpeg

[ Voor 26% gewijzigd door CR2032 op 27-10-2020 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:21
Gisteren ook een clean install gedaan van Fedora 33. Dit keer de KDE spin. Ik ben al jaren een Gnome gebruiker maar ben benieuwd wat KDE tegenwoordig kan. Tot nu toe werkt het vlot en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Gisteren ook weer naar Fedora gekeken, voor mij zijn de gare default font rendering wel een show-stopper. Je kijkt er de hele tijd tegenaan en toch is het niet belangrijk genoeg om netjes te maken blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneMoreThing
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:21
Daantje20 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:26:
Gisteren ook weer naar Fedora gekeken, voor mij zijn de gare default font rendering wel een show-stopper. Je kijkt er de hele tijd tegenaan en toch is het niet belangrijk genoeg om netjes te maken blijkbaar.
Dat is vrij eenvoudig opgelost door het installeren van: better_fonts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Daantje20 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:26:
Dat komt vaak door de nouveau drivers, installeer dan de non-free videocard drivers. Met de Gnome tweak tools kun je een ander lettertype en Anti-aliasing eventueel aanpassen.

Ik gebruik altijd als font de DejaVu Sans en Anti-Aliasing keuze Subpixel voor lcd-schermen.
Tekst is dan haarscherp.

Fedora 33 werkt tot nu toe vloeiend en razendsnel.

[ Voor 14% gewijzigd door CR2032 op 28-10-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Eerlijk is eerlijk met de copr repo better-fonts is het inderdaad goed.

De druppel was dat ik eerder pitivi gewoon kon gebruiken (rpm en flatpak geprobeerd ) en na een reboot niet meer wilde starten, vage python foutmelding. Daarop had ik een "rage-quit" zoals dat heet.

Ga nog een keer proberen dan, misschien de kde spin. Het lijkt er op dat fedora voor kde nu iets meer doet tegenwoordig dan in het verleden.

EDIT: na wat spelen, toch maar voor Fedora gegaan nu. Hoe langer in gebruik des te meer echte ervaring.

[ Voor 11% gewijzigd door Daantje20 op 29-10-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik start 1 december aanstaande bij een nieuwe werkgever waarbij ik kan kiezen tussen Windows of Linux op een Dell XPS laptop. Privé werk ik in macOS echter is bij deze werkgever een MacBook Pro helaas geen optie.

Hoe dan ook, de afgelopen pakweg 12 jaar heb ik zakelijk met Windows gewerkt echter knaagt Linux een beetje aan me. Ik heb momenteel Pop!_OS in een VM draaien en ben er heel tevreden over. Vraag is echter, hoe goed is de webbased Microsoft Office 365? Ik zal veel met Teams (incl. video meetings), PowerPoint, Excel (geen complexe macro's etc.) en Word werken.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ericafterdark Teams wordt in Linux officieel ondersteund en er is een wrapper, unofficial..., voor diverse Office pakketten.
https://build5nines.com/r...n-source-web-app-wrapper/
Ubtuntu gebruiken ze daar. hoe het voor de andere distros zit heb ik niet uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
route99 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:39:
@ericafterdark Teams wordt in Linux officieel ondersteund en er is een wrapper, unofficial..., voor diverse Office pakketten.
https://build5nines.com/r...n-source-web-app-wrapper/
Ubtuntu gebruiken ze daar. hoe het voor de andere distros zit heb ik niet uitgezocht.
Dank! Ik ga hier naar kijken. Zaken als schermdelen in Teams zijn ook echt belangrijk dus ik zal dat eens moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Webmail werkt prima, maar als je wilt kan je bijvoorbeeld Evolution met de EWS plugin gebruiken. Vanaf versie 3.38 ondersteund Evolution EWS Oauth2, wat wel zo handig is omdat het in eerste instantie afgelopen maand uitgefaseerd zou worden. Dit is uitgesteld tot ergens in 2021.

Verbinden via IMAP kan uiteraard ook, als dat door de organisatie niet is uitgeschakeld. Dan is de keus qua client een stuk groter en heb je ook niet het probleem dat je geen apart lettertype in kan stellen voor de email (zoals de huisstijl opgeeft). Evolution heeft niet de mogelijkheid om lettertypes in te stellen voor het schrijven van een mail, alles zal Times New Roman zijn.
Ergo: webmail zal waarschijnlijk de voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

FYI
Met Wine en Debian schijnt Office 365 best goed te draaien.
https://appdb.winehq.org/...?sClass=version&iId=35527

Als ik zulke experimenten doe dan installeer ik eerst Wine icm Notepad++ want daar is zoveel ervaring mee dat je zeker weet dat je Wine omgeving eerst goed ingericht wordt. Het is vervelend als er iets met Wine zelf is... en daar door je mogelijk op het verkeerde been gezet wordt bij problemen met Office 365.
Daarna heb ik een wat oudere versie van Office destijds probleemloos kunnen laten werken zover ik me herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, als er dit staat:
What does not

Any app that requires a microsoft login (including the activation) does not work eg.Onedrive
Dan vraag ik mij af in hoeverre het echt 'goed' werkt. Activatie is nogal cruciaal om het te kunnen blijven gebruiken. En als webmail is uitgeschakeld, zou je Outlook moeten pakken. Oeps, dat werkt niet, want inloggen werkt niet.

Bovendien is er geen Office365 2016 meer, dat is al voorbij 2019 zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Niet geschoten is altijd mis... maak een schijf image oid ... do the job ... en werkt het... mooi...
Valt het tegen.. image terugzetten tijdens een kopje koffie/thee oid ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zoveel tijd verspillen? Gewoon 20 GB vrij maken om een partitie te verkleinen zodat daar Linux in kan. Wil je het niet meer, dan gooi je de partitie weer weg en haal je grub uit de EFI partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hero of Time schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:55:Waarom zoveel tijd verspillen? Gewoon 20 GB vrij maken om een partitie te verkleinen zodat daar Linux in kan. Wil je het niet meer, dan gooi je de partitie weer weg en haal je grub uit de EFI partitie.
Hmmm.. typisch een aanpak waar het maken van een image/systeem backup zeer gewenst is... om tijdverspilling tegen te gaan als het mis gaat... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

route99 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:00:
[...]
Hmmm.. typisch een aanpak waar het maken van een image/systeem backup zeer gewenst is... om tijdverspilling tegen te gaan als het mis gaat... ;)
Je moet tegenwoordig aardig je best doen om het te slopen. Tuurlijk, een verkeerde klik bij de Ubuntu of Mint installer en je Windows wordt eraf getrapt. Dán is het hebben van een image wel handig. Maar dan heb je ook wel aangetoond dat je niet geschikt bent voor Linux omdat je niet (goed) leest en begrijpt wat de gevolgen zijn van je actie. ;)

Als je bij het verkleinen van een partitie al de boel om zeept helpt, is óf de schijf al rot en was het gewoon wachten totdat het gezeik kwam, óf is het misschien verstandig om na te denken of werken met computers wel voor je is weggelegd. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Met een simpel dd actie dit voorkomen heet ineens gebrek aan wat er allemaal net geschreven is... ik had niet zo een bij mij bij als flatteus antwoord binnenkomend verwacht uit een moderator hoek. Ik ga me met leukere zaken bezig houden dan dit specifieke....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Shit can happen, uiteraard. Beter een backup hebben en niet nodig, dan geen beschikbaar en misgrijpen.

Ik ben het met je eens dat een image maken 'voor het geval dat' een prima idee is. Ik zeg alleen dat als je met de simpele stappen om Linux te installeren zo'n image nodig hebt, je wellicht een tweede keer moet gaan nadenken of wat je doet ook echt iets is wat je mee door moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik gebruik die tijd liever een onderdeel te laten zijn van mijn hardloop sport of iets anders leuks..... en die image is ook ergens tussendoor gemaakt... das veel effectiever dan alsnog die " simpele stappen om Linux te installeren"....
Het lijkt me een persoonlijke keuzen tav prioritization of subjects... en heeft geen relatie met de kern van de vraag waar de vragensteller met zijn Teams/Office 365 onder Linux vraag mee komt. Niemand heeft een nadeel van mijn vrij blijvende toegevoegde backup suggestie, het was ook geen reactie op iemand anders, men kan er hooguit een voordeel mee behalen.... de keuze is en blijft bij de vragensteller. En zo hoort het. Dat iemand anders graag telkens zijn eenvoudige Linux herinstalleert, is een keuze van de ander. Dat vind ik juist boring... maar ook dat is persoonlijk.

Graag weer on topic blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
De afgelopen dagen van alles getest en Manjaro met KDE bevalt me eigenlijk vooralsnog het best.

Ik denk dat ik het zakelijk echt eens ga proberen i.p.v. Windows 10. Hopelijk valt het niet tegen met de vele Teams meetings.

Pagina: 1 ... 16 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.