• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:27:
[...]

Secure boot issue misschien door auto update van je certificaten? Je hoort her en der meer issues op het moment.
Meh, eerste paar hits op de foutcode had het niet over SB. Het is toch een test ding, hooguit de KVM drivers even naar de host halen zodat ik ze niet weer hoef op te zoeken, dan kan ik 'm zelfs helemaal nuken.
En wat ik het vervelende vind van Windows; Als ik ergens voor betaal dan wil ik ook dat het werkt. Maar als je een windows 2016 server hebt dan kan het zo 60+ min duren om zijn updates te verwerken met een beetje pech.
Daar was het antwoord van MS al jaren 'stap maar over naar 2019' en ze verdommen het proces te fixen in Server 2016. Migreer of probeer een in-place upgrade.

Commandline FTW

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:41:

Daar was het antwoord van MS al jaren 'stap maar over naar 2019' en ze verdommen het proces te fixen in Server 2016. Migreer of probeer een in-place upgrade.
Lekker goedkoop argument van Microsoft. Het is net wat @L0g0ff schrijft dat je wel een product wilt dat werk en al helemaal als je ervoor betaald hebt.

Dan kies ik toch voor crowdsourcing zoals Linux en niet voor betaald en door een bedrijf onderhouden. Linux is met liefde gemaakt en Windows om het geld. Microsoft heeft geluk dat zijn aanhang zo groot is en Linux is veel kleiner, maar zo zie je weer dat steeds meer mensen overstappen naar het mooie Linux. Ze verlengen niet voor niets de support voor W10 want ze weten dat veel klanten anders over zullen stappen. Ze sneaky zijn ze wel.

Elke tweede dinsdag van de maand om 19:30 uur komen de maandelijkse updates die weer voor veel mensen dingen zullen slopen. Wat veel mensen niet weten is dat Windows op NTFS zeer veel schrijft en NTFS geen CoW filesystem is. Btrfs met Linux schrijft in orde van tientallen keren minder data naar de SSD.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:58

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mjah, technisch gezien is er niks stuk aan het update proces van Server 2016. Het werkt. Het doet z'n ding. En qua support voor W10, dat is niet voor de consument, maar voor zakelijke omgevingen. W10 is de laatste 32 bit Windows en er zijn enorm veel (embedded) systemen dat hier nog op draaien.

Overigens is qua omvang/install base Linux enorm veel groter dan Windows. MS zou willen dat ze zoveel installs hadden, maar dat is door het oneindige backwards compatibility niet mogelijk. Dat is ook de reden waarom de minimale nodige schijfruimte >50 GB is tegenwoordig. Linux past nog op een diskette, bij wijze van spreke. Zie maar alle embedded apparaatjes, routers, switches, etc. Die hebben echt geen storage van gigabytes. En werken ook prima met een read-only medium.

Maar we dwalen eigenlijk iets te ver af. M'n ene opmerking heeft iets meer teweeg gebracht dan de bedoeling was en ik stopte zelf ook niet. Bad moderator. :+

Commandline FTW

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:50:
Maar we dwalen eigenlijk iets te ver af. M'n ene opmerking heeft iets meer teweeg gebracht dan de bedoeling was en ik stopte zelf ook niet. Bad moderator. :+
Totaal menselijk. Het is ook een heel interessant onderwerp. Je praat hier toch over hetgeen waar mensen uren per dag naar kijken; hun desktop.

To be ontopic:

Ik zal proberen een punt te maken welke distro het beste is als mensen van Windows komen. Niet iedereen is even technisch en hoe verhoudt Ubuntu het tegen CachyOS, Bazzite, Garuda of Fedora tegen Debian?

Welke distro zou het beste wezen voor mensen die eenvoud, betrouwbaarheid en (h)erkenning willen? We moeten hier mensen proberen over te halen om voor Linux te gaan :9 We weten allemaal wat Windows wel en niet is, maar ik vind het interessant waar mensen na Windows toe verhuizen. Wat komt er kijken bij een adaptatie van Linux en waar zullen mensen tegenaan lopen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze visie zich verhoudt naar het volk dat eenvoud, herkenning en betrouwbaarheid wenst?

Wat als 32-bit noodzaak is?

Ook interessant is hoe diverse distro's zich met elkaar verhouden :)

• Malta Soron
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:58
jimh307 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:26:
[...]

Totaal menselijk. Het is ook een heel interessant onderwerp. Je praat hier toch over hetgeen waar mensen uren per dag naar kijken; hun desktop.

To be ontopic:

Ik zal proberen een punt te maken welke distro het beste is als mensen van Windows komen. Niet iedereen is even technisch en hoe verhoudt Ubuntu het tegen CachyOS, Bazzite, Garuda of Fedora tegen Debian?

Welke distro zou het beste wezen voor mensen die eenvoud, betrouwbaarheid en (h)erkenning willen? We moeten hier mensen proberen over te halen om voor Linux te gaan :9 We weten allemaal wat Windows wel en niet is, maar ik vind het interessant waar mensen na Windows toe verhuizen. Wat komt er kijken bij een adaptatie van Linux en waar zullen mensen tegenaan lopen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze visie zich verhoudt naar het volk dat eenvoud, herkenning en betrouwbaarheid wenst?

Wat als 32-bit noodzaak is?

Ook interessant is hoe diverse distro's zich met elkaar verhouden :)
Ik ben vanuit Windows direct overgestapt op Linux Mint en het voelt superprima. Het was even een klusje om alles netjes ingesteld te krijgen, maar dat was ook omdat ik wat specifieke dingetjes wilde met hoe m'n schijven gemount werden enzo. Ik denk dat, als je het gewoon installeert en gebruikt zoals het wordt aangeboden, je nooit tegen moeilijkheden aanloopt. Wat dat betreft zou ik het ook aan oudere mensen aanbevelen.

(Misschien wel met de updates op automatisch, want je leest vaak dat je zelf moet kijken of je dingen wil updaten, maar welke newbie heeft daar nou genoeg verstand van?)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb de laatste weken de verschillende smaken van Mint 22 en Ubuntu 24/26 uitgeprobeerd op mijn nieuwe analyse-laptop; ik ben een langdurig Windows gebruiker (en werk er gewoon nog op op) die heel goed zijn weg weet op Windows.

De standaard Ubuntu Gnome-based desktop vind ik helemaal niks. XFCE4 werkt OK, maar heb uiteindelijk voor de Kubuntu desktop gekozen. Meer overhead maar voor iemand die van Windows komt, imo het makkelijkste en beter in te stellen om te werken zoals men in Windows doet.

Ubuntu 26.04 LTS gaf me wat problemen met stabiliteit, sommige programma's die ik gebruik crashten (zoals Docker), als ik het zo zag in de error reports lag het aan de X11 compatibiliteit. Dus toch maar terug naar Ubuntu 24.04 met Kubuntu-desktop, en dat draait nu lekker soepel :)

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 29-07-2026 01:42 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1 ... 58 59 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.