Je hebt nu een random hit van een zoekmachine gepakt, maar in het OS zelf zijn die verre van duidelijk. Ja, in het menu zie je de toetscombinaties ervoor, maar het menu zelf met het toetsenbord openen? Geen idee. Het starten van een programma gaat nog wel via Spotlight, maar er doorheen navigeren, zoals ik dat op Windows en Linux met veel gebruik van tab kan heb ik niet als zodanig op een Mac kunnen doen.
En het is tegenwoordig niet zo'n probleem meer, maar vroeger kon je op het inlogscherm niet inloggen zonder muis. De focus stond niet standaard in het wachtwoordveld en het was echt schier on-moge-lijk om daar te komen met het toetsenbord.
Net als met Gnome, die werkt standaard ook prima met de muis.
Hier of een ander topic heb ik al eens gezegd dat wanneer je net inlogt bij Gnome, het op 'overview'/Activities weergave staat waarbij onderaan de 9 puntjes staat om het applicatiesmenu/overzicht te openen zodat je wat kan starten. Maar wanneer die weergave weg is, is het erg onduidelijk waar je moet zijn om die weer te krijgen. De 'knop' links bovenaan heeft niet het uiterlijk van een knop en lijkt eerder op een workspace indicator.
Kostte even, maar eindelijk een screenshot gevonden waar het dash/dock onderin niet zichtbaar is. Als je niet bekend bent met Gnome, waar moet je klikken voor je programma's?

Het is niet heel intuïtief op het eerste oog.
Ik zou niet weten waar ze dan allergisch over doen. Zoek eens op mouse gestures en van alles is te tweaken. Want Gnome of KDE maakt tegenwoordig niet veel meer uit, bijna alles is aan te passen.
Er is idd een hoop aan te passen. Bij Gnome heb je allerlei extenties daarvoor nodig. Out-of-the-box is het aardig beperkt en summier. En daar heb ik het ook over, de out-of-the-box ervaring.
Ik kan de aantrekkingskracht van hun toetsenborden wel inzien, maar die magic mouse? Het is een ergonomische ramp! Het is veel te laag en klein voor mijn handen. Ik rust m'n vingers ook altijd op de knoppen, wijsvinger op de linkermuisknop, middelvinger op de scrollwiel en ringvinger op de rechtermuisknop. Dat kan niet bij de muis van Apple, in de eerste plaats omdat er geen knoppen zijn. Maar het is ook nog eens touch gedreven, dus doe je al ongemerkt dingen die je helemaal niet wilt/bedoelt.