Je hebt groot gelijkdesalniettemin schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:18:
Windows is al 9 jaar niet meer gebruikt door mij en dat blijft ook zo
Dat ligt niet aan de distro of AMD, maar aan de HDMI consortium:jimh307 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:28:
Ik lees toch wel het eea over hdr problemen en problemen met hogere resolutie (kijkt naar jou, Bazzite).
https://arstechnica.com/g...n-source-hdmi-2-1-driver/
https://gitlab.freedesktop.org/drm/amd/-/issues/1417
AMD wordt verboden om HDR en hoge refresh te implementeren in de Linux driver, want owjee, open source, dat mag niet!!11 Stel je voor dat je de specificaties volgt en implementeert, maar de manier waarop volledig openbaar maakt.
Ik heb ondertussen wel gewoon 120 Hz en HDR met m'n TV, dus er moet iets verandert zijn sinds die berichten, maar het principe is gewoon walgelijk.
Mijn punt was eigenlijk ook aan de Windows driver gericht.jimh307 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:35:
[...]
Onder Windows net zo. Ik heb wel het eea meegemaakt met diverse Nvidiadrivers. Zeker niet nieuw. Ik dacht dat de Nvidia app een bron was van problemen. Ik gebruik deze dan ook niet en alleen de kale driver. Je kunt zowat alles afstellen in de game zelf.
De kernel module is open source, maar het echte werk is nog net zo gesloten dat het eigenlijk geen bal uit maakt. Waardoor Nvidia nog steeds jaren achterloopt met Wayland support. Het enige wat verandert is, is dat er minder gezeik is met DKMS en het bouwen van de kernel module, omdat het nu makkelijk is om deze compatible te houden. Maar alleen met de current driver, heb je een oudere kaart dan zit je nog steeds met de nukkigheden en reverse engineering dat nodig is om de legacy driver dat je kaart ondersteund te laten werken met hedendaagse kernels.CR2032 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Het is niet zozeer Linux maar bepaalde Linux distro's die niet lekker samengaan met Nvidia. Al is veel verbeterd de laatste tijd met nu ook de open source modules van NVidia.
Commandline FTW
Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.