• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
desalniettemin schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:18:
Windows is al 9 jaar niet meer gebruikt door mij en dat blijft ook zo ;)
Je hebt groot gelijk :Y) Ik gebruik helaas op de desktop weer Windows omdat ik Uplay niet goed aan de gang krijg. Als ik Uplay niet nodig had of het gewoon werkte zou ik ook al over zijn geweest. In Windows blijft het altijd oppassen geblazen met wat je installeert want je compromitteert het systeem best makkelijk als je niet oplet en daarbij moet je wel aan de gang met tweaken als je het lekker wilt laten werken.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:36

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jimh307 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:28:
Ik lees toch wel het eea over hdr problemen en problemen met hogere resolutie (kijkt naar jou, Bazzite).
Dat ligt niet aan de distro of AMD, maar aan de HDMI consortium:
https://arstechnica.com/g...n-source-hdmi-2-1-driver/
https://gitlab.freedesktop.org/drm/amd/-/issues/1417
AMD wordt verboden om HDR en hoge refresh te implementeren in de Linux driver, want owjee, open source, dat mag niet!!11 Stel je voor dat je de specificaties volgt en implementeert, maar de manier waarop volledig openbaar maakt. 8)7

Ik heb ondertussen wel gewoon 120 Hz en HDR met m'n TV, dus er moet iets verandert zijn sinds die berichten, maar het principe is gewoon walgelijk.
jimh307 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:35:
[...]

Onder Windows net zo. Ik heb wel het eea meegemaakt met diverse Nvidiadrivers. Zeker niet nieuw. Ik dacht dat de Nvidia app een bron was van problemen. Ik gebruik deze dan ook niet en alleen de kale driver. Je kunt zowat alles afstellen in de game zelf.
Mijn punt was eigenlijk ook aan de Windows driver gericht.
CR2032 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:45:
[...]

Het is niet zozeer Linux maar bepaalde Linux distro's die niet lekker samengaan met Nvidia. Al is veel verbeterd de laatste tijd met nu ook de open source modules van NVidia.
De kernel module is open source, maar het echte werk is nog net zo gesloten dat het eigenlijk geen bal uit maakt. Waardoor Nvidia nog steeds jaren achterloopt met Wayland support. Het enige wat verandert is, is dat er minder gezeik is met DKMS en het bouwen van de kernel module, omdat het nu makkelijk is om deze compatible te houden. Maar alleen met de current driver, heb je een oudere kaart dan zit je nog steeds met de nukkigheden en reverse engineering dat nodig is om de legacy driver dat je kaart ondersteund te laten werken met hedendaagse kernels.

Commandline FTW

• jimh307
  • Niet online
Hoe delen we de mening van:
  1. Linux is beter op midrange systemen en niet voor gamers die waarde hechtten aan upsamplers en raytracing (discussie)
  2. Of een Nvidia kaart stabieler is onder Windows (discussie)
  3. Het kost veel tijd om Linux goed te begrijpen.
Het is voor passanten ook handig als we hier onze mening op geven. Er zijn niet veel mensen die voor hun plezier moeilijke codes moeten invoeren. Windows pakt hier heel gemeen het voordeel van én het is ingegoten met de paplepel.

Persoonlijk ben ik nog kennis aan het vergaren voor als ik definitief over ga. De laptop is het tinkerlab :Y)

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:47
Windows vraagt nooit om je intelligentie/probleemoplossend vermogen. Linux deed dat vroeger TE vaak (2001), en tegenwoordig maar soms en niet te vaak.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

1a: Linux beter op midrange systemen, ja, want geen extra bloat die ongeacht het systeem moet blijven draaien zonder geldige reden.
b: Complete bs, upsamplers en raytracing werken ook gewoon op Linux. Maar hier wil je echt niet afhankelijk van zijn. Raytracing bied mooiere beelden, sure, maar het komt ook met een prijs in performance. Als je al een midrange systeem hebt, weet je dat RT al kansloos is. Als je net 1080p medium kan draaien, ga je echt niet RT op full zetten (of überhaupt aan). En upsamplers/upscalers maken het beeld ook niet mooier. Het kan helpen om naar een vloeiende ervaring te komen, maar met diezelfde midrange 1080p medium net aan 60 fps ga je ook niet op 4k zitten met upscaling.
Voor het idee, op je VW Up 1.0 zet je ook geen dubbele turbo met het plan om een Porsche te verslaan.

2: Nvidia drivers zijn Nvidia drivers. De huidige versies zijn op Windows niet zo stabiel als ze in het verleden waren. Op Linux heb ik te weinig ervaring, zeker icm gaming, om hier fatsoenlijk wat over te zeggen, anders dan wat ik hierboven al aangaf.

3: Het kost ook veel tijd om Windows goed te begrijpen. Men doet vaak alsof ze het OS snappen, maar hebben eigenlijk altijd geen flauw idee wat een foutmelding nou eigenlijk betekent. Want wat zegt nou werkelijk een foutcode met een hexadecimaal getal? Wat is 0x8001004 bijvoorbeeld? Dat moet je opzoeken en hopen dat er ergens een uitleg staat.

Commandline FTW

• jimh307
  • Niet online
Sjah schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:16:
Windows vraagt nooit om je intelligentie/probleemoplossend vermogen. Linux deed dat vroeger TE vaak (2001), en tegenwoordig maar soms en niet te vaak.
En die 'mindere' naam heeft Linux vaak onder het gewone volk. Persoonlijk ben ik fan van Linux en wil ik over zodra alle voorbereidingen zijn gedaan. Helaas geldt hier, "onbekend maakt onbemind".

We weten dat mensen veel dingen in de console klakkeloos overnemen van de wiki en zelf zou ik wel eens willen weten wat ik invoer en de werking ervan begrijpen.

Windows is simpel en dit is ook zijn zwakheid. Linux is veel veiliger dan Windows en al helemaal als je weet wat je doet. Een van de grote vooruitgangen van Linux is Limine met Btrfs. Snapshots kunnen terugzetten als je iets te ver ging. Veel dingen waar Windows nog een puntje aan kan zuigen.

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:46
Sjah schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:16:
N=1 maar niet nooit: Ik ben overgestapt naar Linux vanwege aanhoudende problemen met een windows update die niet wilde installeren, en alle artikelen erover hielpen niet.

• jimh307
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:32:
1a: Linux beter op midrange systemen, ja, want geen extra bloat die ongeacht het systeem moet blijven draaien zonder geldige reden.
b: Complete bs, upsamplers en raytracing werken ook gewoon op Linux. Maar hier wil je echt niet afhankelijk van zijn. Raytracing bied mooiere beelden, sure, maar het komt ook met een prijs in performance. Als je al een midrange systeem hebt, weet je dat RT al kansloos is. Als je net 1080p medium kan draaien, ga je echt niet RT op full zetten (of überhaupt aan). En upsamplers/upscalers maken het beeld ook niet mooier. Het kan helpen om naar een vloeiende ervaring te komen, maar met diezelfde midrange 1080p medium net aan 60 fps ga je ook niet op 4k zitten met upscaling.
Voor het idee, op je VW Up 1.0 zet je ook geen dubbele turbo met het plan om een Porsche te verslaan.

2: Nvidia drivers zijn Nvidia drivers. De huidige versies zijn op Windows niet zo stabiel als ze in het verleden waren. Op Linux heb ik te weinig ervaring, zeker icm gaming, om hier fatsoenlijk wat over te zeggen, anders dan wat ik hierboven al aangaf.

3: Het kost ook veel tijd om Windows goed te begrijpen. Men doet vaak alsof ze het OS snappen, maar hebben eigenlijk altijd geen flauw idee wat een foutmelding nou eigenlijk betekent. Want wat zegt nou werkelijk een foutcode met een hexadecimaal getal? Wat is 0x8001004 bijvoorbeeld? Dat moet je opzoeken en hopen dat er ergens een uitleg staat.
Hier wel even bezig geweest met Nvidia onder Linux en TW3 was volledig stabiel. Echter lees ik nu dingen van problemen met de CachyOS kernel en nouveau vs LTS kernel. Enkele dingen die je maar net moet weten. Verder heeft Windows net zo goed een leercurve, maar na decennia jaren hebben we ervaring opgedaan met Windows en Linux is absoluut anders en steekt heel anders in elkaar. Toch is het net wat jij zegt het gebrek aan kennis om bij problemen accuraat te kunnen handelen. Dit is nog niet zo heel eenvoudig. Het merendeel loopt vast als het te moeilijk wordt. Laat staan dat ze gaan rondneuzen in de repository's van een Linuxdistro. Ze missen een kans want ik vind het tinkeren in Linux heerlijk :Y)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jimh307 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:37:
We weten dat mensen veel dingen in de console klakkeloos overnemen van de wiki en zelf zou ik wel eens willen weten wat ik invoer en de werking ervan begrijpen.
Met diezelfde onwetendheid voert met op Windows ook onbekende executables uit die 'beloven' een probleem op te lossen zonder te weten wat er nou werkelijk uitgevoerd wordt. Dus wat dat betreft is er hier geen verschil. Sterker nog, die random executable is volledig obscuur wat het nou doet, terwijl de commando's op een wiki gewoon te lezen zijn.

Commandline FTW

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:38
Vandaag even met de laptop van mijn schoonouders bezig geweest. Onedrive issues en malware. Die mensen hebben werkelijk geen idee waar ze op klikken. Malware op het device en uiteindelijk met een kaspersky usb stick en een fatsoenlijke virus scanner (eset) de boel weer schoon gepoetst.
Dan staat de fan heel de tijd te blazen, windows 10 vol met end of support meldingen. Ik krijg daar dan echt wel een beetje jeuk van.

Ik stond op het punt om een backup te trekken en er gewoon een aurora op te rammen omdat het enige wat ze doen browsen is en ja ze willen wel een native ontlook cliënt. Wat me in zo'n geval toch tegenhoudt is dat ik geen zin heb de komende maand vragen te gaan beantwoorden. Dus toch maar vasthouden aan het vertrouwde.

Dit houdt mij veel vaker tegen om linux op een laptop van een ander te zetten. Iedereen van mijn eigen leeftijd of jonger durf ik het wel aan. Maar iedereen die ouder is wil toch gewoon Microsoft office en exe bestanden uit kunnen voeren.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
jimh307 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:51:
[...]

Verder heeft Windows net zo goed een leercurve, maar na decennia jaren hebben we ervaring opgedaan met Windows en Linux is absoluut anders en steekt heel anders in elkaar.
Dat werkt ook andersom. Ik gebruik al decennia Linux, en vraag me de incidentele keer op Windows ook wel eens af hoe iets daar eigenlijk werkt.

• jimh307
  • Niet online
L0g0ff schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:45:
Vandaag even met de laptop van mijn schoonouders bezig geweest. Onedrive issues en malware. Die mensen hebben werkelijk geen idee waar ze op klikken. Malware op het device en uiteindelijk met een kaspersky usb stick en een fatsoenlijke virus scanner (eset) de boel weer schoon gepoetst.
Dan staat de fan heel de tijd te blazen, windows 10 vol met end of support meldingen. Ik krijg daar dan echt wel een beetje jeuk van.

Ik stond op het punt om een backup te trekken en er gewoon een aurora op te rammen omdat het enige wat ze doen browsen is en ja ze willen wel een native ontlook cliënt. Wat me in zo'n geval toch tegenhoudt is dat ik geen zin heb de komende maand vragen te gaan beantwoorden. Dus toch maar vasthouden aan het vertrouwde.

Dit houdt mij veel vaker tegen om linux op een laptop van een ander te zetten. Iedereen van mijn eigen leeftijd of jonger durf ik het wel aan. Maar iedereen die ouder is wil toch gewoon Microsoft office en exe bestanden uit kunnen voeren.
Op de laptop van mijn ouders heb ik Ubuntu geïnstalleerd. Met alles wat ze nodig hebben en wat fun van de lokale repository. Ik zie mijn ouders tweemaal per week en als er vragen zijn is dit geen enkel probleem. Het zijn mensen die niet opgegroeid zijn met allround tech zoals de personal computer. Alleen ik ben /root en mijn ouders niet. Daarentegen is de kans klein dat ze foute dingen kunnen downloaden van de repository's zonder de juiste rechten. Dat maakt Linux zeer krachtig en veilig. In Windows heb je rechten per persoon, in Linux ook nog een zogenaamde groepsrechten. Deze constructie werkt al voor 2 jaar zonder herinstal en zonder malware. Ze willen niet anders en ze spelen geen triple-A-titels.

Ik schreef al dat je vrij makkelijk Windows kunt compromitteren en als je op van alles klikt kan daar geen enkele malwarescanner tegenop. Ook kunnen ze met een gerust hart bankieren en lig ik niet wakker dat het zomaar mis gaat.

• jimh307
  • Niet online
Eärendil schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:54:
[...]

Dat werkt ook andersom. Ik gebruik al decennia Linux, en vraag me de incidentele keer op Windows ook wel eens af hoe iets daar eigenlijk werkt.
Snap ik :) Ik vind Linux ook superieur aan Windows. Windows is niet alleen maar ellende, maar hun visie is totaal anders. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als O&O shut up.

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
jimh307 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 21:03:
Hoe delen we de mening van:
  1. Linux is beter op midrange systemen en niet voor gamers die waarde hechtten aan upsamplers en raytracing (discussie)
  2. Of een Nvidia kaart stabieler is onder Windows (discussie)
  3. Het kost veel tijd om Linux goed te begrijpen.
...
  1. Nee; 2. Nee; 3. Nee. :)
    1. Linux kun je niet zo veralgemeniseren. Het verschil is zit ook in welke linux distro het gaat en de moeite die je er zelf in wilt of kunt steken. Midrange of high end maakt niet uit, alleen voor de nieuwste hardware moet je een distro kiezen die de laatste kernel versies aanbiedt.
    2. NVidia kan rock solid werken op de ene distro en drama zijn op de andere. Al is er veel verbeterd sinds een eental jaren. Ja, ik heb het over jou Fedora. De tijden dat ik tegen een zwart scherm met alleen een knipperende curstor moest zitten kijken waren er toen veel te veel.
    3. Vraag is wat je wilt begrijpen en of het nodig is. Voor een beginnersvriendelijke distro als Ubuntu en Linux Mint hoef je niet veel te leren Voor Arch, Gentoo of Slackware is het een compleet ander verhaal. Wil je meer Linux als OS begrijpen probeer dan vooral een van deze distro's eens zelf te installeren en te beheren. Je krijgt dan een prima idee van alle bouwstenen. . Waarbij Gentoo de overtreffende trap is.
Zoek je de meest gebruikersvriendelijke Linux OS die er bestaat zonder dat je ook maar iets hoeft te leren dan is voor mij nog steeds maar 1 heer en meester: ChromeOS. Wat feitelijk Gentoo is verder ontwikkeld door Google. Als je al een Android smartphone gebruikt maakt het privacy verschil niets uit, ze werken feilloos samen. Android apps, Linux apps, je kunt er alles op installeren en het werkt rock solid. Je hoeft niets te beheren, gaat allemaal vanzelf na een reboot met meerdere partities.

ChromeOS draait op Chromebooks en het werkt ook op bijna iedere PC, Mac of live USB stick als het gratis ChromeOS Flex. Je mist dan wel de Android apps. https://chromeos.google/products/chromeos-flex/

Verleden jaar nog mee gewerkt en ben nog steeds onder de indruk van het gemak en systeem.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gGDsDhKM/fxx.jpg

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-07 11:55
Wat een lelijke panel met die ronde hoeken links en rechts. Te licht ook. Ik prefereer een donker thema. En je bent verplicht Chrome browser te gebruiken. Of kan dat tegenwoordig ook met een andere webverkenner? Niet dat ik het ga gebruiken, want ben nog steeds blij met Debian Xfce.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:45:
Wat tegenwoordig ook op Linux mogelijk is. Hoe en waarom dan? Nou, heul lang geleden bestond er Outlook Express, gratis meegeleverd met Internet Explorer. Dit heeft een paar naamswijzigingen gehad met andere interfaces door de vele jaren en Windows edities heen en tegenwoordig is Outlook standaard in Windows. En dit is niks meer dan een webapp van Outlook.com. Met Chromium kan je een site ook als PWA 'installeren', dus log in bij Outlook.com met je mailadres en klik op de 'install as PWA' knop. Klaar, Outlook client op Linux.
:+

Commandline FTW

• desalniettemin
Hero of Time schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:08:
[...]

Wat tegenwoordig ook op Linux mogelijk is. Hoe en waarom dan? Nou, heul lang geleden bestond er Outlook Express, gratis meegeleverd met Internet Explorer. Dit heeft een paar naamswijzigingen gehad met andere interfaces door de vele jaren en Windows edities heen en tegenwoordig is Outlook standaard in Windows. En dit is niks meer dan een webapp van Outlook.com. Met Chromium kan je een site ook als PWA 'installeren', dus log in bij Outlook.com met je mailadres en klik op de 'install as PWA' knop. Klaar, Outlook client op Linux.
ik gebruik Thunderbird met Microsoft account.

Laten we de naamsverbasteringen nog maar even achterwege laten, dat is eigenlijk altijd het beleid geweest

[ Voor 9% gewijzigd door Cyphax op 03-07-2026 08:47 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vandaag op m'n werk m'n Fedora 39 VM maar weer eens aan geslingerd. We zijn ondertussen bij 44. Dus maar eens upgraden. Dat kan niet in 1 keer, maar je kan wel een versie overslaan. Het traject was dan ook 39 -> 41 -> 43 -> 44. Heb het aangezet en de VM verders op de achtergrond z'n ding laten doen terwijl ik verder ging met m'n werk. Allemaal vlekkeloos doorgelopen. Enige puntje van kritiek is dat bij de eerste upgrade de wallpaper stuk ging en handmatige actie vereiste. De standaard afbeelding bestond niet meer en er werd geen nieuwe standaard geselecteerd.

Verders vind ik Gnome, want standaard Fedora destijds gepakt, nog steeds niet fijn. Tussen al die versies met upgrades van Fedora had ik geen enkele merkbare visuele verandering, een applicatie van het overzicht op de dash balk onderin zetten haalt 'm uit het overzicht weg. Als je standaard het bureaublad hebt met de balk/panel bovenin, is er eigenlijk niks dat echt uitnodigt om op te klikken om iets te kunnen doen. Het streepje links bovenin met de stip er naast heeft geen tekst of andere uitleg. Je moet maar net weten dat het aan te klikken is als 'start knop'. Onderin het scherm is er ook helemaal niks, totdat je dus óf op die niet-als-knop-uitziende knop klikt óf op de windows toets drukt.

Ander probleem met Gnome, is dat het wel leuk wat voor NetworkManager heeft, maar wil ik een VPN verbinding toevoegen, heeft het niet de optie om een LibreSwan verbinding te maken. Terwijl Fedora wél de plugin voor NM heeft met de Gnome versie. StrongSwan kent 'ie wel, zelfs als het package niet geïnstalleerd is.
Op m'n eigen laptop met Debian en KDE heb ik wel allerlei plugins direct zichtbaar inclusief die voor LibreSwan (maar Debian heeft die plugin niet in de repo, wel LibreSwan zelf maar dat is niet hetzelfde).

Oftewel, Gnome bied iets niet aan dat wel mogelijk moet zijn, terwijl KDE dat wel gewoon doet.

Commandline FTW

• L0g0ff
Hero of Time schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:08:
[...]

Hehe fair enough. Zelf werk ik voor mijn werkgever ook heel de dag in die outlook pwa. Geen idee of dat ook kan met word en excel overigens.
Ander ding is onedrive met autosync van de belangrijkste home folders. Ook geen idee of dat kan.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

L0g0ff schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:18:
[...]

Hehe fair enough. Zelf werk ik voor mijn werkgever ook heel de dag in die outlook pwa. Geen idee of dat ook kan met word en excel overigens.
Ander ding is onedrive met autosync van de belangrijkste home folders. Ook geen idee of dat kan.
Ik heb Onedriver in m'n repo en die lijkt het in eerste opzicht prima te doen. Ik weet overigens niet of je ook file associaties kan toewijzen aan een PWA, mocht dat voor Word en Excel te installeren zijn. Want het is en blijft een website en die hebben nou niet echt de mogelijkheid om je lokale bestanden te openen.

Er zijn Office alternatieven anders dan LibreOffice voor Linux. Only Office schijnt erg vergelijkbaar te zijn met MS Office.

Commandline FTW

• CR2032
  • Niet online
@desalniettemin

ChromeOS Flex komt ook met een volledige Linux Debian die je als extra kunt activeren. Je kunt bijna alle Debian pakketten ook installeren die gebroederlijk tussen die van ChromeOS staan. Firefox, Darktable, Gimp, noem maar op.

Een hele handige functie vindt ik is dat de live USB stick ook alles onthoudt als je niet installeert. Bij volgende keer booten vanaf de USB kun je gewoon inloggen en verder gaan waar je bent gebleven. ChromeOS Flex op een stick is daarmee een ontzettend handig backup OS die je overal mee kunt nemen om te gebruiken. Zonder dat je zelf ook maar iets hoeft te doen aan beheer, dit gaat allemaal vanzelf op de achtergrond. Bij een volgende boot wisselt deze ongemerkt naar een nieuwe partitie.

Het is zo apart dat uitgerekend Google een van de beste en meest gebruikersvrrendelijke Linux OS aanbiedt. Dat zie je gelijk al aan de installatie, dat is een van de meest verzorgde en duidelijke die ik ken met fraaie animaties waar heel veel distro's een voorbeeld aan kunnen nemen.

Het zit er verder allemaal op, donker thema, tot en met automatische kleuren zich automatisch aanpassen aan de achtergrond. Aanrader om een keer te proberen

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PqnMSZ0q/chrflex.png

[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 02-07-2026 21:30 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hero of Time schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:22:
Er zijn Office alternatieven anders dan LibreOffice voor Linux. Only Office schijnt erg vergelijkbaar te zijn met MS Office.
Ik heb wat gespeeld met OnlyOffice en het bevalt me beter dan LibreOffice.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:11
desalniettemin schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:03:
Wat een lelijke panel met die ronde hoeken links en rechts. Te licht ook. Ik prefereer een donker thema. En je bent verplicht Chrome browser te gebruiken. Of kan dat tegenwoordig ook met een andere webverkenner? Niet dat ik het ga gebruiken, want ben nog steeds blij met Debian Xfce.
Het punt van @CR2032 ontgaat je volledig. Er wordt gesproken over een gebruiksvriendelijk systeem en je klaagt over kleurtjes (subjectief en onterecht), randjes (subjectief) en het gebrek aan browserkeuze. Dat laatste is juist een groot deel van wat het een gebruiksvriendelijk systeem maakt. Wanneer je een apparaat met ChromeOS hebt en je logt in op je Google account heeft een groot deel van de mensen gelijk genoeg om al het werk te doen wat iemand op een laptop wil doen zonder je druk te maken om keuzes. Email: geregeld. Backups van je documenten: geregeld. Updates: geregeld. Wachtwoordbeheer: geregeld. YouTube voorkeuren: geregeld. Voor nu en voor andere systemen waar je ChromeOS op zou gaan gebruiken. Dat is gebruiksvriendelijk. Standaard doet het systeem verder vrij weinig (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Windows met een Microsoft account, wat veel van die voordelen ook geeft). Zodra je zaken wilt doen waar een browser niet afdoende is zal de gebruiksvriendelijkheid snel afnemen, ook al is er veel mogelijk zoals aangegeven door @CR2032.

Het is voor mij als softwareontwikkelaar al een stuk minder interessant. Als je principieel tegen Google en Chrome bent zal het ook niet iets voor je zijn. Voor mijn kinderen is het helemaal prima en voor veel anderen in mijn omgeving zou het ook afdoende zijn. Gebruiksvriendelijkheid is altijd relatief tot de gebruiker. Arch is misschien gebruiksvriendelijk voor mensen die Gentoo gewend zijn. Arch is niet gebruiksvriendelijk voor mensen die Linux Mint, ChromeOS of Windows gewend zijn.

De keren dat ik KDE heb gebruikt wordt ik altijd helemaal kriegelig van alle opties die je hebt. Waarom zou ik zoveel moeten kunnen wijzigen in een DE? Ik wil gewoon kunnen werken. Hoe weet ik dat ik met mijn specifieke selectie van opties niet iets moois misloop in een nieuwe release? Zij zijn de expert, laat hen maar bepalen hoe je hun DE goed gebruikt. Als softwareontwikkelaar wordt ik al moe van het idee zoveel configuratiemogelijkheden te moeten ondersteunen in software. Een ontwikkelnachtmerrie lijkt me dat. GNOME doet dat wat mij betreft beter. Ze innoveren op de manier waarop je een DE gebruikt en dat is waarschijnlijk anders dan wat je gewend bent.

Gelukkig hebben we met Linux de vrijheid om een DE te kiezen waar we onszelf prettig bij voelen :*)

• jimh307
  • Niet online
@Jolijter Jij noemt nu net de sterke kanten van Linux en dat is je vrijheid in distro's en vrijheid in het aanpassen van je DE. Ik kan me dan ook helemaal vinden in jouw bericht :)

• CR2032
  • Niet online
Jolijter schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Het punt van @CR2032 ontgaat je volledig. Er wordt gesproken over een gebruiksvriendelijk systeem en je klaagt over kleurtjes (subjectief en onterecht), randjes (subjectief) en het gebrek aan browserkeuze. Dat laatste is juist een groot deel van wat het een gebruiksvriendelijk systeem maakt. Wanneer je een apparaat met ChromeOS hebt en je logt in op je Google account heeft een groot deel van de mensen gelijk genoeg om al het werk te doen wat iemand op een laptop wil doen zonder je druk te maken om keuzes. Email: geregeld. Backups van je documenten: geregeld. Updates: geregeld. Wachtwoordbeheer: geregeld. YouTube voorkeuren: geregeld. Voor nu en voor andere systemen waar je ChromeOS op zou gaan gebruiken. Dat is gebruiksvriendelijk. Standaard doet het systeem verder vrij weinig (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Windows met een Microsoft account, wat veel van die voordelen ook geeft). Zodra je zaken wilt doen waar een browser niet afdoende is zal de gebruiksvriendelijkheid snel afnemen, ook al is er veel mogelijk zoals aangegeven door @CR2032.

Het is voor mij als softwareontwikkelaar al een stuk minder interessant. Als je principieel tegen Google en Chrome bent zal het ook niet iets voor je zijn. Voor mijn kinderen is het helemaal prima en voor veel anderen in mijn omgeving zou het ook afdoende zijn. Gebruiksvriendelijkheid is altijd relatief tot de gebruiker. Arch is misschien gebruiksvriendelijk voor mensen die Gentoo gewend zijn. Arch is niet gebruiksvriendelijk voor mensen die Linux Mint, ChromeOS of Windows gewend zijn.

De keren dat ik KDE heb gebruikt wordt ik altijd helemaal kriegelig van alle opties die je hebt. Waarom zou ik zoveel moeten kunnen wijzigen in een DE? Ik wil gewoon kunnen werken. Hoe weet ik dat ik met mijn specifieke selectie van opties niet iets moois misloop in een nieuwe release? Zij zijn de expert, laat hen maar bepalen hoe je hun DE goed gebruikt. Als softwareontwikkelaar wordt ik al moe van het idee zoveel configuratiemogelijkheden te moeten ondersteunen in software. Een ontwikkelnachtmerrie lijkt me dat. GNOME doet dat wat mij betreft beter. Ze innoveren op de manier waarop je een DE gebruikt en dat is waarschijnlijk anders dan wat je gewend bent.

Gelukkig hebben we met Linux de vrijheid om een DE te kiezen waar we onszelf prettig bij voelen :*)
Exact. Het gaat bij de keuze van een OS ook om het gebruiksgemak en de hele look en feel.

Ik heb nu ChromeOS Flex ook eens volledig geinstalleerd op een NUC. Het OS werkt razendsnel en ziet er prachtig uit. Mijn Android telefoon kwam automatisch zichtbaar toen ik Apple Music aan het casten was. Verder is Gemini helemaal geintegreerd. Afgelopen jaren heb ik heel wat Linux distro's geprobeerd. Ubuntu, Arch, Fedora, Debian, Mint, Pop, openSuse, het hele bekende riedeltje. ChromeOS Flex is by far nog steeds de meest gelikte en gebruiksvriendelijke Linux distro die ik ken.

Dat is knap maar ook tegelijk dieptriest dat na al die jaren nog geen enkele andere Linux distro nog steeds niet zo'n gebruiksgemak kan bieden als Google doet. Zoals het beheer volledig onzichtbaar en automatisch. FydeOS is er ook maar is een Chinese fork van ChromeOS.

Fastfetch toont meer bijzondere dingen. Bijzonder is ook dat het 12 partities gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9X9z8bgK/chrondeb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door CR2032 op 03-07-2026 21:13 ]

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-07 16:08
CR2032 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:11:
[...]

Fastfetch toont meer bijzondere dingen. Bijzonder is ook dat het 12 partities gebruikt.
Ik heb tijdens Corona op een oude MacBook uit 2009 de voorloper van ChromeOS (Neverware's CloudReady) geïnstalleerd. Die had ook al 12 partities. Vond ik destijds ook bijzonder, maar het werkte perfect als Chromebook.

Mijn platencollectie

• Jolijter
jimh307 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:14:
@Jolijter Jij noemt nu net de sterke kanten van Linux en dat is je vrijheid in distro's en vrijheid in het aanpassen van je DE. Ik kan me dan ook helemaal vinden in jouw bericht :)
Ik noem het aanpassen van je DE niet als sterk punt. De vrijheid om een DE te kiezen die je volledig kunt aanpassen als dat is waar je je prettig bij voelt noem ik wel een sterk punt. Het zou alleen niet een DE zijn waar ik me prettig bij voel.

• CR2032
  • Niet online
pporrio schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Ik heb tijdens Corona op een oude MacBook uit 2009 de voorloper van ChromeOS (Neverware's CloudReady) geïnstalleerd. Die had ook al 12 partities. Vond ik destijds ook bijzonder, maar het werkte perfect als Chromebook.
Het zal vast te maken hebben met de security features van ChromeOS Flex en de automatische updates die heel anders werken met ook wissel partities.

ChromeOS Flex lijkt verder veel op een Chromebook. Ik heb jarenlang met Chromebooks gewerkt en het vertrouwde gevoel is weer helemaal terug. Met bijna dezelfde security features, zoals weer volledige sandboxing van alle apps en tabbladen die apart van elkaar draaien, Debian containerized, op gecertificeerde hardware met TPM encryptie, enz. En dezelfde privacy instellingen wat Google wel of niet mag doen, net zoals op Android. Gecertificeerde hardware betekent dat Google de nieuwe releases steeds vooraf test tot een bepaalde datum. Met alle recente grote Linux hacks is dit best een fijne veilige gedachte. De hardware lijst is hier te vinden. https://support.google.com/chromeosflex/answer/11552529

Mijn NUC staat er ook tussen en je krijgt dan een op maat aangepaste ChromeOS Flex, vergelijkbaar op verschillende modellen Chromebooks. Mijn ChromeOS Flex build heet 'raven' en wordt volledig gesupport tot 2033. Daarna krijg je nog steeds alle upgrades, alleen zonder de harde testgaranties. Door alle slimmigheid, beveiliging en de samenwerking met Debian en mijn Android telefoon zie ik mij ChromeOS Flex nog wel even gebruiken. :)

Ik zag nu dat Google met een grote refurbished partij Back Market een wereldwijde kekke actie voert met een kant en klare ChromeOS Flex USB Kit met instructies voor maar $ 3 / € 3. Zo slim bedacht en ook gebruiksvriendelijk voor al die mensen die niet kunnen of willen overstappen naar Windows 11 en zelf het online image installeren weer net wat te spannend vinden. De USB-kit was instant uitverkocht en de volgende batch die net uit is ook gelijk weer. :P

Waarom bedenken de andere Linux distro's dit ook niet, of doen gewoon hetzelfde. Waar zijn jullie Ubuntu of Fedora?

https://chromeunboxed.com/google-and-back-markets-3-chromeos-flex-usb-kit-is-finally-back-in-stock/

Afbeeldingslocatie: https://chromeunboxed.com/wp-content/uploads/2026/06/BackMarketChromeOSFlexKit2-750x420.webp

Afbeeldingslocatie: https://chromeunboxed.com/wp-content/uploads/2026/06/BackMarketChromeOSFlexKit.webp

[ Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 05-07-2026 11:25 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb maar 1 ding tegen ChromeOS/Flex en dat is de enorme data honger van Google. Het is en blijft immers een Google product en er zal vast een crapton aan telemetrie in zitten. Iets waar Windows gebruikers ook tegen zijn en o.a. daarom naar Linux overstappen. Welk nut heeft het dan om van de ene data harvester naar de andere over te stappen?

Met een Linux distro pak je de eigenaarschap van je apparaat en je privacy weer terug in eigen handen.

Commandline FTW

• CR2032
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:25:
Ik heb maar 1 ding tegen ChromeOS/Flex en dat is de enorme data honger van Google. Het is en blijft immers een Google product en er zal vast een crapton aan telemetrie in zitten. Iets waar Windows gebruikers ook tegen zijn en o.a. daarom naar Linux overstappen. Welk nut heeft het dan om van de ene data harvester naar de andere over te stappen?

Met een Linux distro pak je de eigenaarschap van je apparaat en je privacy weer terug in eigen handen.
Helemaal waar, alleen geldt dit ook voor Android en die gebruik ik al jaren. Wat is dan nog het verschil. Google is duidelijk in de privacy toestemmingen. In je Google account heb je een compleet overzicht en kun je ook instellen in wat je wel of niet wilt toestaan en die enorme data honger valt best mee als je even oplet. En verder heb je meer keuze, voor andere zaken gebruik ik bijvoorbeeld Proton en Firefox met Debian. Ook dat werkt allemaal prima op ChromeOS Flex. Al leest Google ook weer niet je mail.

Debian met Crostini is containerized en afgeschermd, daar komt Google helemaal niet bij. Je hebt alleen een Debian terminal, en de met Debian geinstalleerde apps komen gewoon tussen de apps van Chrome op de plank staan, zoals Google de taakbalk noemt. De opslag met Debian is los van elkaar gescheiden, tenzij je bepaalde mappen deelt. Verder gebruik ik ook veel webapps en vindt Chrome een fijne browser.

Vanut de techniek vindt ik het ook een heel interessant en vrij uniek OS.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tCB9bMc6/findedsfd.jpg

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:24
CR2032 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:18:

Waarom bedenken de andere Linux distro's dit ook niet, of doen gewoon hetzelfde. Waar zijn jullie Ubuntu of Fedora?
Heb je onder een steen geleefd in de afgelopen 25 jaar of ben je blind in de propaganda gestapt :?

Er zijn echt legio acties geweest door de jaren heen met gratis cd's en USB-sticks. Namen die me zo te binnen schieten die hier acties over hebben gehad: Ubuntu met Ubuntu ShipIt en van Fedora, Suse, PC Linux OS, Mandrake, Debian, Linux Mint heb ik ook vergelijkbare initiatieven voorbij zien komen door de jaren heen.

Dan hebben we het nog niet gehad over lokale initiatieven zoals repair cafés waar je apparaat van een Linux distributie wordt voorzien.

Wat betreft ChromeOS Flex zelf. Als je hardware wordt ondersteund werkt het vrij aardig maar als dat het niet is, heeft Google het zodanig dicht getimmerd dat je ook niet zelf een driver of andere wijzigingen in kunt doen. Dan kun je nog beter uitwijken naar een linux distro (eventueel immutable) met Chrome Browser, dan heb je het beste van beiden.

• CR2032
  • Niet online
Miki schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:01:
[...]

Heb je onder een steen geleefd in de afgelopen 25 jaar of ben je blind in de propaganda gestapt :?

Er zijn echt legio acties geweest door de jaren heen met gratis cd's en USB-sticks. Namen die me zo te binnen schieten die hier acties over hebben gehad: Ubuntu met Ubuntu ShipIt en van Fedora, Suse, PC Linux OS, Mandrake, Debian, Linux Mint heb ik ook vergelijkbare initiatieven voorbij zien komen door de jaren heen.

Dan hebben we het nog niet gehad over lokale initiatieven zoals repair cafés waar je apparaat van een Linux distributie wordt voorzien.

Wat betreft ChromeOS Flex zelf. Als je hardware wordt ondersteund werkt het vrij aardig maar als dat het niet is, heeft Google het zodanig dicht getimmerd dat je ook niet zelf een driver of andere wijzigingen in kunt doen. Dan kun je nog beter uitwijken naar een linux distro (eventueel immutable) met Chrome Browser, dan heb je het beste van beiden.
Rustig aan, een OS war is niet de bedoeling. Ik heb het over nu en niet over vroeger of 25 jaar geleden. Nu is de overstap naar Windows 10 volop actueel en is het oorverdovend stil. Het marktaandeel van Linux is nog steeds schrikbarend laag, wat hebben dan al die 'legio acties' opgeleverd. Weinig tot niets, gekrabbel in de marge. Net zoals de hoeveelheid nieuwsberichten over Linux in het algemeen en hier ook op tweakers. Dat is bijzonder jammer. Op een andere PC werk ik met openSuse Tumbleweed met KDE en het verschil met ChromeOS Flex is enorm in gebruiksgemak.

Je mist compleet het punt van het grote gebruiksgemak en allle security van ChromeOS Flex. Voor degene die een USB installatie stick downloaden nog te spannend vinden is een Linux distro installeren helemaal veel te veel gedoe. Het heeft een reden dat ChromeOS goed is dichtgetimmerd zodat het veilig is. Een groot risico zit namelijk ook voor het toetsenbord. Verder kun je best veel wijzigen, met ook experimentele features en settings in ChromeOS met chrome://flags. Alleen als je hardware hebt die niet wordt ondersteund houdt het inderdaad op. ChromeOS Flex en alleen een Chrome browser gebruiken is heel wat anders.

[ Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 05-07-2026 12:26 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CR2032 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:18:
[...]

Rustig aan, een OS war is niet de bedoeling.
Misschien dan ook je evangelische toon over ChromeOS iets minderen? Het is niet de beste uitvinding sinds gesneden brood.
Ik heb het over nu en niet over vroeger of 25 jaar geleden. Nu is de overstap naar Windows 10 volop actueel en is het oorverdovend stil. Het marktaandeel van Linux is nog steeds schrikbarend laag, wat hebben dan al die 'legio acties' opgeleverd. Weinig tot niets, gekrabbel in de marge. Net zoals de hoeveelheid nieuwsberichten over Linux in het algemeen en hier ook op tweakers. Dat is bijzonder jammer.
Tweakers even daargelaten, zijn er heus wel hier en daar berichten te vinden. O.a. de site van Linux Mint had het over het einde van Windows 10 ondersteuning. Maar ja, dan moet je wel naar die site gaan. In de media verders draait het uiteindelijk allemaal om geld. Marketing kost een hoop, geld dat de vele distro's al te weinig hebben en hetgeen wat ze hebben liever aan de ontwikkelaars/vrijwilligers geven en hun infra mee betalen. Wat heb je immers aan geweldige marketing campagnes als je niks te bieden hebt?
Je mist compleet het punt van het grote gebruiksgemak en allle security van ChromeOS Flex. Voor degene die een USB installatie stick downloaden nog te spannend vinden is een Linux distro installeren helemaal veel te veel gedoe. Het heeft een reden dat ChromeOS goed is dichtgetimmerd zodat het veilig is.
Dat dicht timmeren noemen we een black box. Bij Windows is ook veel dicht getimmerd, maar is het veilig? Misschien. MacOS is ook tot in den treure dicht getimmerd. Misschien wel extra veilig, maar qua gebruikersgemak vind ik het vreselijk. Je moet dichttimmeren niet verwarren met veiligheid.
Een groot risico zit namelijk ook voor het toetsenbord.
Geen enkel OS lost dat op. De gebruiker klikt op een link, data wordt gestolen. Zo simpel is dat nou eenmaal. Je deur kan 20 sloten hebben, als de sleutel overhandigt wordt, heb je er ook niks meer aan. Maar de deur was wel super veilig hoor!
Verder kun je best veel wijzigen, met ook experimentele features en settings in ChromeOS met chrome://flags. Alleen als je hardware hebt die niet wordt ondersteund houdt het inderdaad op. ChromeOS Flex en alleen een Chrome browser gebruiken is heel wat anders.
En daar heb je ook gelijk weer je grote nadeel. Het draait dus niet overal op. En welke dingen zijn er dan te wijzigen? Kan je het OS zelf tot in de puntjes aanpassen? Nee, want eerder zeg je al dat het is dicht getimmerd. En andere dingen moet je weer buiten het OS oplossen door een semi-dualboot te maken. Windows + WSL iemand? Zelfde principe.

Commandline FTW

• CR2032
  • Niet online
@Hero of Time

Tja, het is zeker niet bedoeld als een Google promo praatje. ChromeOS Flex is niet voor iedereen het beste en wordt je hardware niet goed ondersteund dan heb je er niets aan en kun je beter bij een andere Linux distro blijven.

Ik vind ChromeOS vooral een schoolvoorbeeld voor hoe je een echt gebruiksvriendelijk Linux bouwt. Met een verwondering en verbazing. De hele opbouw zit knap anders in elkaar maar dat kunnen anderen natuurlijk ook. Waarom bouwen niet meer dit niet zo laagdrempelig op.

Het dichttimmeren van OS is niet zaligmakend, het lost wel het probleem op dat gebruikers op van alles klikken, de security niet op orde hebben en zo hun installatie in de soep werken want ook nooit updaten. Heb je er een zooi van gemaakt dan is het een power wash en je kunt verder waar waar je bent gebleven met de cloud.

Meest bijzonder is de toon die je vaak hoort over ChromeOS of Chromebooks, zo van 'het is Google, dus evil want alleen maar slecht voor de privacy'. Terwijl diezelfde groep daarna weer rustig verder gaat op hun Android smartphone. :+

Ik vond dit wel een heel herkenbare review over de zoektocht door Linux land. En het is geen Google promo praatje. Dit kanaal is leuk om te volgen, er komt behoorlijk veel Linux steeds voorbij.

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 05-07-2026 18:08 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

CR2032 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:05:
Ik vind ChromeOS vooral een schoolvoorbeeld voor hoe je een echt gebruiksvriendelijk Linux bouwt. Met een verwondering en verbazing. De hele opbouw zit knap anders in elkaar maar dat kunnen anderen natuurlijk ook. Waarom bouwen niet meer dit niet zo laagdrempelig op.
Simpel: geen centraal gestuurde eenheid zoals een bedrijf dat is. Je noemt het van ChromeOS al, maar MacOS is ook zo, knap in elkaar gezet met 1 visie. Windows.... tja, daar is de jury het nog niet over uit. ;+

Voor Linux is er een groep dat het netwerkbeheer mogelijk maakt, groepen die de desktops doen, een groep dat audio doet, etc, etc. Er is geen eenheid. Want allemaal open source en veel vrijwilligers die het als hobby/voor de leuk doen.
Het dichttimmeren van OS is niet zaligmakend, het lost wel het probleem op dat gebruikers op van alles klikken, de security niet op orde hebben en zo hun installatie in de soep werken want ook nooit updaten. Heb je er een zooi van gemaakt dan is het een power wash en je kunt verder waar waar je bent gebleven met de cloud.
Apple heeft met MacOS net zo'n opzet. Je kan het praktisch niet stuk maken. En je kan zelfs het OS opnieuw installeren zonder media te hoeven maken, noch dat het op je schijf nog bestaat. Met dit enorm gesloten systeem, is het feilloos? Security volledig op orde? Absoluut niet.

Zoals ik al zei, gebruikers klikken. Daar gaat geen enkele security maatregel iets tegen doen. "Klik op deze link en daarna op 'toestaan'", hoppa, hele security principe naar de maan.

ChromeOS is net zo Linux als Android dat is. Het gebruikt de kernel, maar alles wat er bovenop staat is nou niet echt meer GNU/Linux te noemen. Terwijl distributies zoals Arch, Debian, Suse, Fedora, Ubuntu, etc dat wél zijn.

Commandline FTW

• jimh307
  • Niet online
@Hero of Time Apple heeft met MacOS net zo'n opzet. Je kan het praktisch niet stuk maken. En je kan zelfs het OS opnieuw installeren zonder media te hoeven maken, noch dat het op je schijf nog bestaat. Met dit enorm gesloten systeem, is het feilloos? Security volledig op orde? Absoluut niet.]

En hier heb je een heel goed pijnpunt te pakken wat ook geldt voor Microsoft, maar minder. Is het veilig? Dat zeker. Je schopt hier wel tegen de achillispees van de vrijheid en Linux biedt het je allemaal en is (mits goed ingericht) veiliger dan Windows. Het systeem van Linux is veel beter ingericht dan de Windows kernel.

Daarbij is de installatiegrootte kleiner dan die van Windows en als je dan ook Btrfs gebruikt; heb je veel minder schijfruimte nodig (CoW) en Dedup waarbij NTFS vergeleken 'inferieur' is. Windows+NTFS schrijft dus heel veel naar de SSD dan Btrfs en daarbij schrijft Linux ook nog eens heel veel minder. Een win-win situatie voor de gebruiker en zijn computer. Samen met Limine heb je een prima combo.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jimh307 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:56:
[...]

En hier heb je een heel goed pijnpunt te pakken wat ook geldt voor Microsoft, maar minder. Is het veilig? Dat zeker. Je schopt hier wel tegen de achillispees van de vrijheid en Linux biedt het je allemaal en is (mits goed ingericht) veiliger dan Windows. Het systeem van Linux is veel beter ingericht dan de Windows kernel.
Je bedoelt Achilleshiel. Maar dat gesloten punt wil ik juist ook maken richting ChromeOS. GNU/Linux = vrijheid, ChromeOS heeft alleen de Linux kernel maar de vrijheid heeft het absoluut niet. Je zit vast aan wat Google voor jou heeft bepaald, net zoals Apple en Microsoft dat voor je doen.

Commandline FTW

• jimh307
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:09:
[...]

Je bedoelt Achilleshiel. Maar dat gesloten punt wil ik juist ook maken richting ChromeOS. GNU/Linux = vrijheid, ChromeOS heeft alleen de Linux kernel maar de vrijheid heeft het absoluut niet. Je zit vast aan wat Google voor jou heeft bepaald, net zoals Apple en Microsoft dat voor je doen.
Ik bedoelde dat ik het pijnlijk vind dat er vanaf het GNU principe afgestapt wordt ;) Gesloten software hoort eigenlijk niet op Linux thuis. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (Nvidia drivers...) die gesloten zijn en met gesloten software kun je niet een toekomstige kernel compileren die daar rekening mee moet houden. Het is pijnlijk dat AMD het eenmaal veel beter doet onder Linux (kerneltechnisch). Dit moet toch wel beter of zie ik iets over het hoofd.

• CR2032
  • Niet online
jimh307 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:25:
[...]

Ik bedoelde dat ik het pijnlijk vind dat er vanaf het GNU principe afgestapt wordt ;) Gesloten software hoort eigenlijk niet op Linux thuis. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (Nvidia drivers...) die gesloten zijn en met gesloten software kun je niet een toekomstige kernel compileren die daar rekening mee moet houden. Het is pijnlijk dat AMD het eenmaal veel beter doet onder Linux (kerneltechnisch). Dit moet toch wel beter of zie ik iets over het hoofd.
Daar is niets nieuws aan. Alle bekende Linux distro's voldoen niet aan de GNU/Linux criteria van de Free Software Foundation. Van oprichter Richard Stallman. Die zitten er heel zwart/wit in, het is een vrije software distro of niet. https://www.gnu.org/distros/free-system-distribution-guidelines.html

Dan heb je het over Trisquel of PureOS.

[ Voor 10% gewijzigd door CR2032 op 06-07-2026 12:08 ]

• pporrio
@CR2032 Niet helemaal, je kunt Debian, Fedora en openSUSE ook zonder de non-free repositories installeren. In de basis zijn dit dus free software besturingssystemen.

De reden waarom deze niet in de FSF-lijst staan is omdat deze distributies het wel (eenvoudig) mogelijk maken om gebruik te maken van niet-vrije (via eigen of 3rd party) repositories. Dat druist in tegen de grondwet van de FSF.

Maar het is dus mogelijk om deze distributies volledig met vrije software te draaien.

Mijn platencollectie

• Jolijter
Hero of Time schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:54:
[...]

Simpel: geen centraal gestuurde eenheid zoals een bedrijf dat is. Je noemt het van ChromeOS al, maar MacOS is ook zo, knap in elkaar gezet met 1 visie. Windows.... tja, daar is de jury het nog niet over uit. ;+

Voor Linux is er een groep dat het netwerkbeheer mogelijk maakt, groepen die de desktops doen, een groep dat audio doet, etc, etc. Er is geen eenheid. Want allemaal open source en veel vrijwilligers die het als hobby/voor de leuk doen.
Ik heb het idee dat een DE die eenheid probeert te bieden. Zij zorgen ervoor dat bijvoorbeeld netwerkbeheer via de GUI te regelen is. Als de distro of gebruiker dan voor een andere netwerkbeheeroplossing kiest, is het de vraag of die goed integreert met de DE.

• CR2032
  • Niet online
pporrio schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:52:
@CR2032 Niet helemaal, je kunt Debian, Fedora en openSUSE ook zonder de non-free repositories installeren. In de basis zijn dit dus free software besturingssystemen.

De reden waarom deze niet in de FSF-lijst staan is omdat deze distributies het wel (eenvoudig) mogelijk maken om gebruik te maken van niet-vrije (via eigen of 3rd party) repositories. Dat druist in tegen de grondwet van de FSF.

Maar het is dus mogelijk om deze distributies volledig met vrije software te draaien.
Dat is niet alleen de reden. De Free Software Foundation motiveert voor bepaalde distro's waarom deze niet voldoen. Ze zijn daarin heel strikt.

Zo valt Fedora af omdat nonfree firmware direct is meegenomen. De situatie voor Debian is volgens hen alleen maar op achteruitgegaan.

https://www.gnu.org/distros/common-distros.html

[ Voor 8% gewijzigd door CR2032 op 06-07-2026 18:11 ]

• pporrio
CR2032 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:08:
[...]

Dat is niet alleen de reden. De Free Software Foundation motiveert voor bepaalde distro's waarom deze niet voldoen. Ze zijn daarin heel strikt.

Zo valt Fedora af omdat nonfree firmware direct is meegenomen. De situatie voor Debian is volgens hen alleen maar op achteruitgegaan.

Bedankt voor de link. Wanneer ik Debian installeer via de Expert Installer vraagt deze expliciet of ik de repo voor non-free software wil gebruiken en toevoegen aan de /etc/apt/sources.list. Dus daar heb ik de keuze als gebruiker om het niet te doen.

Ik weet niet of de 'normale' grafische installer deze keuzeoptie ook geeft.

Mijn platencollectie

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pporrio schreef op maandag 6 juli 2026 @ 18:32:
[...]

Bedankt voor de link. Wanneer ik Debian installeer via de Expert Installer vraagt deze expliciet of ik de repo voor non-free software wil gebruiken en toevoegen aan de /etc/apt/sources.list. Dus daar heb ik de keuze als gebruiker om het niet te doen.

Ik weet niet of de 'normale' grafische installer deze keuzeoptie ook geeft.
Ik gebruik ook altijd de Expert Install met Debian. Gezien de omschrijving van de FSF over Debian wordt standaard de non-free-firmware sectie ingeschakeld en installeert het de nodige firmware. Of het ook de non-free sectie inschakelt zullen we moeten testen.
[...]

Ergens is het ook wel gemeen dat distro's direct afvallen van de 'Free System Distribution' lijst. Zouden ze zich wel wel heel strak aan houden, heb je een semi-functioneel systeem. Afhankelijk van je hardware heb je niet eens netwerk mogelijkheden. Heb je een AMD videokaart, dan moet je wel de non-free firmware installeren anders heb je geen beeld. Terwijl de driver zelf open source is, als onderdeel van de kernel. Voor Intel heb je geen geluid over HDMI. En zo is er wel meer hardware dat non-free zaken vereisen om überhaupt te kunnen werken.

Distro's kunnen pas voldoen als de hardware fabrikanten hun spul ook echt open source maken, ipv afhankelijk van binaire blobs.

Commandline FTW

• L0g0ff
[...]

Ok interessant artikel. En welke distro is dan wel goed volgens GNU.org? Als je als distro zelfs non-free aanbied als vinkje bij de installer dan zijn ze al niet tevreden.

Linux from scratch dan maar?

/edit
https://www.gnu.org/distros/free-distros.html

Alleen pureos kende ik de rest heb ik nog nooit van gehoord.

[ Voor 8% gewijzigd door L0g0ff op 06-07-2026 20:44 ]

• pporrio
Hero of Time schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Ik gebruik ook altijd de Expert Install met Debian. Gezien de omschrijving van de FSF over Debian wordt standaard de non-free-firmware sectie ingeschakeld en installeert het de nodige firmware. Of het ook de non-free sectie inschakelt zullen we moeten testen.

[...]
Nu je het zegt... inderdaad! Komt automatisch een scherm voorbij 'Installing firmware'. Enige keuze die je daarin nog hebt is generiek of specifiek voor deze computer. :P

Mijn platencollectie

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pporrio schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:56:
[...]

Nu je het zegt... inderdaad! Komt automatisch een scherm voorbij 'Installing firmware'. Enige keuze die je daarin nog hebt is generiek of specifiek voor deze computer. :P
Maar die vraag is voor initramfs, of het álle modules/firmware erin hangt, of alleen voor je hardware. Het is bijvoorbeeld nutteloos om Atheros firmware toe te voegen of modules voor aanraakschermen als je die hardware niet hebt.

Commandline FTW

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Als n00b vind ik het wel prettig dat non-free repos automatisch geïnstalleerd wordt.. het verlaagt de drempel om naar Linux over te stappen voor veel gebruikers. Hoeven zij niet meer na te denken over, en te ploeteren met ondersteuning van hardware.

Van de week Debian geïnstalleerd op een VPS. Daar komt geen non-free repo bij kijken in tegenstelling tot Debian op mijn Dell laptop vol met non-free repos, dus blijkbaar kijkt ie dus naar de hardware. Dikke prima, wat mij betreft. Ik snap dat proletische gezeur van FSF overigens wel, maar het helpt de gemiddelde gebruiker helemaal niets.

• Expresso
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-07 20:37
Als ik een commando niet begrijp, haal ik de manual page ervan tevoorschijn. "man <commando>" levert 99% van de tijd de gezochte informatie. Als het om iets met een regular expression erin (hoofdpijn, maar o zo nuttig) dan kan het zijn dat ik wel even aan het graven ben, maar ik vind het meestal wel.

De keren dat ik met mijn huidige distributie (Linux Mint) de CLI nodig had kan ik op één hand natellen, en ik gebruik hem al een tijdje. Haast nooit problemen. Om eerlijk te zijn heb ik bij geen enkele distributie die ik heb geprobeerd grote problemen ervaren. Als je bij de grote distributies blijft, is de kans dat je de CLI nodig hebt zo goed als 0.

nVidia... tja... die hebben altijd al moeilijk gedaan. Ik herinner mij echter wel van lang geleden dat ik een videokaart van hen had en dat ik Neverwinter nights probeerde te spelen op een computer die het onder Windows nauwelijks trok, maar Linux had er geen enkel probleem mee, ook niet met alles aan/op maximum. Tot nog toe vraag ik mij af wat daar aan de hand was. Het was toentertijd wel een ongelooflijk geklooi om die kaart aan de praat te krijgen.

• DeCo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Expresso schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 06:50:
Als ik een commando niet begrijp, haal ik de manual page ervan tevoorschijn. "man <commando>" levert 99% van de tijd de gezochte informatie. Als het om iets met een regular expression erin (hoofdpijn, maar o zo nuttig) dan kan het zijn dat ik wel even aan het graven ben, maar ik vind het meestal wel.
"man <commando>" kun je pas gebruiken, als je weet welk commando je moet gebruiken. En vaak blijft het niet bij één commando, maar om een reeks commando's om ergens te komen ;)

• Jolijter
Expresso schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 06:50:
nVidia... tja... die hebben altijd al moeilijk gedaan.
...
Het was toentertijd wel een ongelooflijk geklooi om die kaart aan de praat te krijgen.
Ik krijg spontaan de rillingen van de tijd dat ik de hybride NVidia GeForce GT540M in mijn toenmalige laptop met Bumblebee aan de praat probeerde te krijgen. Het is dat ik er toen de tijd voor had, als dat nu zo was had ik de hoop allang opgegeven en Windows gebruikt om te gamen.

Met mijn "huidige" hybride NVidia GeForce GTX 1050 TI was dat in Fedora Silverblue ook niet heel eenvoudig, dat is vooral omdat Fedora het bewust niet makkelijk maakt om NVidia drivers te installeren.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb een leuke nieuwe laptop voor bioinformatica analyse werk, primair programma's in Conda environments. Is een Dell Pro Max 16 (MB16250) laptop met een Core 9 Ultra 285 HX (8+16 cores), 128 GB RAM, integrated videokaart, 16 inch non-touch scherm en 1 TB SSD.

Mijn ervaring is primair Debian (Ubuntu) die ik op virtuele machines heb draaien (Hyper-V), de laptop kwam met Ubuntu 24.04 LTS, maar ik ben nu toch wel geinteresseerd in Mint. De vraag is of het veel verschil uit gaat maken? Ik wil liever niet teveel overhead van het OS, Debian-distro's zijn OK voor mij. Cinnamon of XFCE voor Mint?

Heb ze net even als live CD opgestart en de hardware wordt allemaal herkend, dus dat gaat het probleem niet zijn. Suggesties? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jolijter
Ik verwacht dat het qua hardware geen problemen zal geven. Wat denk je te halen uit Linux Mint dat Ubuntu niet geeft?

• Miki
gambieter schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 01:26:
Ik heb een leuke nieuwe laptop voor bioinformatica analyse werk, primair programma's in Conda environments. Is een Dell Pro Max 16 (MB16250) laptop met een Core 9 Ultra 285 HX (8+16 cores), 128 GB RAM, integrated videokaart, 16 inch non-touch scherm en 1 TB SSD.

Mijn ervaring is primair Debian (Ubuntu) die ik op virtuele machines heb draaien (Hyper-V), de laptop kwam met Ubuntu 24.04 LTS, maar ik ben nu toch wel geinteresseerd in Mint. De vraag is of het veel verschil uit gaat maken? Ik wil liever niet teveel overhead van het OS, Debian-distro's zijn OK voor mij. Cinnamon of XFCE voor Mint?

Heb ze net even als live CD opgestart en de hardware wordt allemaal herkend, dus dat gaat het probleem niet zijn. Suggesties? :)
Het grote verschil zit voornamelijk in desktop omgeving. Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu LTS dus wat betreft ga je er aan onderliggend systeem niet op vooruit.

Waar je wel op vooruit zou kunnen gaan is dat Linux Mint voor haar Cinnamon desktop omgevingen heel veel kleine handige tooltjes, widgets en andere nuttige applets heeft. Dit maakt het gewoon fijn om mee te werken. Daarnaast heb je ook nog eens vanuit de community allerlei opties om dat nog verder uit te breiden. Windows Power toys maar dan in het kwadraat zeg maar.
Check: https://cinnamon-spices.linuxmint.com/actions/

Het enige wat je mogelijk tegen kan staan is de ouderwetse look and feel en conservatieve houding in bepaalde protocollen zoals Wayland. Dit kan voor bepaalde apps vervelend zijn als deze bepaalde features onder Wayland aanbieden. Voorbeeld: op laptops is de functionaliteit van de trackpad zeer beperkt, met name in browsers merk je bijvoorbeeld dat en voor- en achteruit swipen niet werkt. En zo zijn er nog wel meer tekortkomingen. Geen idee of dat in jouw specifieke use case invloed gaat hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 10-07-2026 09:24 ]

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 20:50

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Miki schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:18:
[...]

Het grote verschil zit voornamelijk in desktop omgeving. Linux Mint is gebaseerd op Ubuntu LTS dus wat betreft ga je er aan onderliggend systeem niet op vooruit.

Waar je wel op vooruit zou kunnen gaan is dat Linux Mint voor haar Cinnamon desktop omgevingen heel veel kleine handige tooltjes, widgets en andere nuttige applets heeft. Dit maakt het gewoon fijn om mee te werken. Daarnaast heb je ook nog eens vanuit de community allerlei opties om dat nog verder uit te breiden. Windows Power toys maar dan in het kwadraat zeg maar.

Het enige wat je mogelijk tegen kan staan is de ouderwetse look and feel en conservatieve houding in bepaalde protocollen zoals Wayland. Dit kan voor bepaalde apps vervelend zijn als deze bepaalde features onder Wayland aanbieden. Voorbeeld: op laptops is de functionaliteit van de trackpad zeer beperkt, met name in browsers merk je bijvoorbeeld dat en voor- en achteruit swipen niet werkt. En zo zijn er nog wel meer tekortkomingen. Geen idee of dat in jouw specifieke use case invloed gaat hebben.
Het lijkt er op dat Mint vanaf versie 23 volledige support voor Wayland heeft. https://itsfoss.com/news/linux-mint-wayland-stable/

Wat betreft de look and feel. Cinnamon is qua uiterlijk en werking duidelijk gebasseerd op Windows 7. Ik vind het persoonlijk meer dan prima. Wil je KDE als desktop hebben dan is Mint geen goede keuze. Daar het Mint team geen officiele ondersteuning hiervoor biedt. Voor KDE ben je beter af bij andere distro's. Op mijn oudere game laptop draai ik momenteel Aurora OS met KDE. Hiervoor werkten OpenSUSE Tumbleweed en Tuxedo OS ook prima op de ASUS Tuf Gaming.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Miki
SandsOfArrakis schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:27:
[...]

Het lijkt er op dat Mint vanaf versie 23 volledige support voor Wayland heeft. https://itsfoss.com/news/linux-mint-wayland-stable/

Wat betreft de look and feel. Cinnamon is qua uiterlijk en werking duidelijk gebasseerd op Windows 7. Ik vind het persoonlijk meer dan prima. Wil je KDE als desktop hebben dan is Mint geen goede keuze. Daar het Mint team geen officiele ondersteuning hiervoor biedt. Voor KDE ben je beter af bij andere distro's. Op mijn oudere game laptop draai ik momenteel Aurora OS met KDE. Hiervoor werkten OpenSUSE Tumbleweed en Tuxedo OS ook prima op de ASUS Tuf Gaming.
Je kunt beter direct linken naar de bron :) https://blog.linuxmint.com/?p=5046

Look and feel is trouwens iets heel persoonlijks. Ik kan Linux Mint erg waarderen maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:16

Internet Janny

He does it for free

Miki schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:18:
[...]

Check: https://cinnamon-spices.linuxmint.com/actions/

Ik verwacht dat hij voor z'n werk er gewoon een muis aan hangt dus eventuele problemen met een trackpad zou niet mogen uitmaken.

Gnome vind ik zelf verschrikkelijk dus dat kan een reden zijn om wat anders te proberen ja ;)

Zero compensation

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dank, allen. Ik ben er al achter gekomen dat onze GlobalProtect VPN client een limiterende factor gaat zijn (nodig om bij mijn netwerkdrives van het werk te komen). Op Ubuntu 26 weigert die te installeren, en op Mint allerlei foutmeldingen en geen verbinding. Op Ubuntu 24 werkte het wel, dus dan zal het wel Ubuntu 24 blijven voorlopig.

Ik ga verder uitproberen :)

• Miki
Internet Janny schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:23:
[...]

Ik verwacht dat hij voor z'n werk er gewoon een muis aan hangt dus eventuele problemen met een trackpad zou niet mogen uitmaken.

Gnome vind ik zelf verschrikkelijk dus dat kan een reden zijn om wat anders te proberen ja ;)
Trackpad was maar een voorbeeld zoals ik al schreef :)

Het Wayland protocol heeft behoorlijk wat impact op gebruik van Linux systemen.

Enkele voorbeelden, gebruik je remote desktop omgevingen zoals VNC dan ontkom je niet aan X11. Idem geldt als je bijvoorbeeld veel gebruik maakt van SSH forwarding.

Ook zijn er wat oudere applicaties die nog volledig op X11 leunen specifiek op het input model. Gelukkig kun met XWayland nog een heel eind komen maar dat heeft ook zo zijn beperkingen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

USB hubje met keyboard en muis inderdaad ;)

Uiteindelijk gaat het om de performance en dat runt allemaal in de terminal, maar het mag er best leuk uit zien (en Unity, brrrr) en handig te gebruiken zijn.

• desalniettemin
Verschil tussen Mint en Ubuntu geen snaps in Mint, wel snaps in Ubuntu. Ubuntu heeft een aangepaste Gnome desktop omgeving en Mint een zelfontwikkelde desktop omgeving namelijk Cinnamon.

• Jolijter
gambieter schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:37:
USB hubje met keyboard en muis inderdaad ;)

Uiteindelijk gaat het om de performance en dat runt allemaal in de terminal, maar het mag er best leuk uit zien (en Unity, brrrr) en handig te gebruiken zijn.
Ubuntu draait al heel lang standaard niet meer Unity maar Gnome. Ze hebben nog wel een officiële Unity variant (Ubuntu Unity).

Vandaag kwam ik erachter dat Bazzite ook met Gnome en ingebakken proprietary Nvidia drivers te krijgen is, ik denk dat ik binnenkort mijn PC (met GTX 1060) van NixOS daarheen ga brengen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jolijter schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:47:
Ubuntu draait al heel lang standaard niet meer Unity maar Gnome. Ze hebben nog wel een officiële Unity variant (Ubuntu Unity).
Ah, weer wat geleerd :)

• L0g0ff
Jolijter schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:47:
[...]

Vandaag kwam ik erachter dat Bazzite ook met Gnome en ingebakken proprietary Nvidia drivers te krijgen is, ik denk dat ik binnenkort mijn PC (met GTX 1060) van NixOS daarheen ga brengen.
Hier staat een mooi lijstje met de verschillende ublue (waar bazzite een onderdeel van is) smaken waar je zo naar toe kunt. Let op dat een rebase alleen supported is als je op dezelfde window manager blijft.

https://workshop.blue-build.org/images

• desalniettemin
Debian 13.6 is beschikbaar. Net geupgrade en nu sudo reboot 8-)

• Rixter223
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 12:19

• Jolijter
L0g0ff schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Hier staat een mooi lijstje met de verschillende ublue (waar bazzite een onderdeel van is) smaken waar je zo naar toe kunt. Let op dat een rebase alleen supported is als je op dezelfde window manager blijft.

https://workshop.blue-build.org/images
Thanks!

Ik had als test mijn laptop met Fedora Silverblue laten rebasen op bazzite-gnome-nvidia (de 1050TI kan die ook gebruiken). Dat ging prima! Omdat het allebei Gnome is heb je ook geen vreemde DE configuratie conflicten. Super om geen RPM Fusion meer nodig te hebben voor NVidia drivers. Ik ga nog even verder spelen met wat Bazzite allemaal te bieden heeft bovenop Silverblue.
Pagina: 1 ... 57 58 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.