Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Hero of Time schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:57:
Firefox is zeker GTK3 en geen Qt applicatie. Wat jij ziet, is KDE die een GTK thema heeft ingesteld die je KDE kleurenschema volgt. Ik maak even de gevaarlijke aanname dat je het standaard Breeze thema gebruikt, al dan niet de donkere variant.

Ik kan je namelijk verzekeren dat wanneer ik op m'n werk PC met KDE daar het GTK thema aanpas, Firefox toch echt wel verandert qua uiterlijk. Sterker nog, omdat KDE bij mij juist niet aan de GTK instellingen kan en mag zitten, zal elke GTK applicatie niets doen als ik van KDE thema verander.
Zal eens wat meer ermee spelen, maar ik heb tot nu toe het idee dat het ietsje anders in elkaar zit in ieder geval :)
Eerlijk gezegd heb ik geen idee welk probleem je precies bedoelt voor Debian mbt drivers.
Zijn voornamelijk ervaringen uit de server wereld :)

Om maar wat als voorbeeld te noemen :
Stel je hebt een HP DL380 G8 en je wilt heel graag dit prachtig stukje hardware erin proppen i.c.m. Debian : pricewatch: HP 530FLR-SFP+
Dan mag je dus tijdens de installatie van Debian firmware bestanden gaan inladen -O-

Ondertussen zal een CentOS of Ubuntu daar totaal niet moeilijk over doen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 13:37
@Hero of Time Debian 10 (Buster) gebruikt de 4.19 kernel. En volgens mij ondersteund die niet die nieuwste hardware en daardoor ontstaan driver problemen?

[ Voor 5% gewijzigd door desalniettemin op 01-07-2020 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@nero355, er is gewoon een Debian installer beschikbaar met non-free firmware. Maar als je de standaard installers pakt, dan ja, je zal dan op een andere stick de firmware moeten zetten en die aanbieden tijdens installatie als het daarom vraagt.

@desalniettemin, dat zou dan de nieuwste Ryzen hardware moeten zijn, of iets in die richting. Gelukkig is er Backports, waar 5.6 in staat.

Met standaard Ubuntu 18.04 zal je dat probleem trouwens ook hebben tenzij je zelf specifiek af gaat wijken van de default kernel. Dus om het nou speciaal op Debian af te wijzen is niet helemaal correct.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb regelmatig Debian op nieuw spul geïnstalleerd. Op de Dell XPS 13 9350 met NVMe-SSD toen die nog niet zo lang op de markt was. Op mijn AMD Ryzen 1800X toen die nog maar een maand op de markt was... Draaide zonder problemen.

Linux-kernels gaan ook zo snel (elk half jaar een nieuwe versie!) dat die cijfers snel oud lijken. En na 4.19 komt 5.0 (dat is hoe Torvalds redeneert...). Dus tussen 4.19 en 5.6 zit niet zoveel tijd als het lijkt.

Debian Testing heeft trouwens al kernel 5.7. Ga 'm zo even opstarten :*)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

nero355 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:50:
Stel je hebt een HP DL380 G8 en je wilt heel graag dit prachtig stukje hardware erin proppen i.c.m. Debian : pricewatch: HP 530FLR-SFP+
Dan mag je dus tijdens de installatie van Debian firmware bestanden gaan inladen -O-
Tja, volgens mij mag je daar vooral HP voor bedanken.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

8088 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:31:
Tja, volgens mij mag je daar vooral HP voor bedanken.
Waarom deden CentOS en Ubuntu er dan totaal niet moeilijk over :?

HP is geen heilig boontje, maar in dit geval IMHO niet de schuldige...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

nero355 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:04:
Waarom deden CentOS en Ubuntu er dan totaal niet moeilijk over :?
Omdat die niet moeilijk doen over non-free blobs.
HP is geen heilig boontje, maar in dit geval IMHO niet de schuldige...
Schuldig aan wat precies? Het feit dat Debian een duidelijk beleid voert omtrent niet-vrije software? En dat je dan een extra repository moet toevoegen om de hardware die je van een fabrikant koopt die weigert vrije software mee te leveren te kunnen gebruiken?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

8088 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:44:
Omdat die niet moeilijk doen over non-free blobs.
Dat is dus wat ik al eerder zei in dit topic : nero355 in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8" ;)
Schuldig aan wat precies? Het feit dat Debian een duidelijk beleid voert omtrent niet-vrije software? En dat je dan een extra repository moet toevoegen om de hardware die je van een fabrikant koopt die weigert vrije software mee te leveren te kunnen gebruiken?
Doe me een lol en lees voortaan alle replies die bij een bepaald onderwerp horen en reageert dan pas, want nu zijn we weer bij het begin beland, maar dan met de verkeerde insteek :/

Het is niet mijn bedoeling om een distro war of iets te starten, maar ik onderbouw gewoon mijn keuze/voorkeur voor een bepaalde distro.
Ik zeg niet dat Debian slecht is of dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt of weet ik het wat, maar gewoon waarom ik het als distro tot nu toe ontweken heb als het effe kon : That's it! :)

Om de boel maar een positieve draai te geven : Ik ben ontzettend gelukkig met RaspBian en Proxmox op mijn netwerk! O+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Bijna.
Doe me een lol en lees voortaan alle replies die bij een bepaald onderwerp horen en reageert dan pas, want nu zijn we weer bij het begin beland, maar dan met de verkeerde insteek :/
Doe mij dan ook een lol en doe niet van die vervelende aannames.
Het is niet mijn bedoeling om een distro war of iets te starten, maar ik onderbouw gewoon mijn keuze/voorkeur voor een bepaalde distro.
Ik zeg niet dat Debian slecht is of dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt of weet ik het wat, maar gewoon waarom ik het als distro tot nu toe ontweken heb als het effe kon : That's it! :)
Volgens mij verschillen we vooral op dit punt van mening:
OpenSource is een mooie gedachte, maar soms zit het je onnodig in de weg en heb je gewoon behoefte aan iets dat werkt!
Open source/vrije software zit niet in de weg. De fabrikant die weigert jou vrijheid te geven zit in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:21:
[...]
Fedora = Red Hat = Gnome dus dat gaat hem sowieso niet worden!
Ik heb nu toch al langere tijd (een jaar of 2) Fedora met KDE-Plasma draaien op mijn Thinkpad E540. En daar ben ik eigenlijk heel tevreden over. Toen Canonical stopte met Unity DE ben ik van Ubuntu afgestapt en heb wat rondgezworven en uiteindelijk uitgekomen op Fedora met KDE.
Nu kwam ik laatst https://ubuntuunity.org/ tegen en begint het eigenlijk wel weer te kriebelen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

michielRB schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:19:
Ik heb nu toch al langere tijd (een jaar of 2) Fedora met KDE-Plasma draaien op mijn Thinkpad E540. En daar ben ik eigenlijk heel tevreden over.
Dat kan uiteraard ook, maar in principe is Red Hat/Fedora vanuit zakelijk oogpunt erg Gnome minded voor zover ik weer :)
Toen Canonical stopte met Unity DE ben ik van Ubuntu afgestapt en heb wat rondgezworven en uiteindelijk uitgekomen op Fedora met KDE.
Nu kwam ik laatst https://ubuntuunity.org/ tegen en begint het eigenlijk wel weer te kriebelen....
Staat wel een eng stukje tekst tussen :
Download hundreds of apps from the Snap Store.

There are hundreds of Snaps available to download, such as Chromium, Firefox, Telegram, and many more. No need to go to the publisher's website to install apps.
Thanks, but NO THANKS! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik zou zeker GEEN snap gebeuiken. En naar mijn weten hoeft dit ook helemaal niet. Snap is naar mijn mening dan ook niet 'de toekomst' (het zou het niet moeten zijn in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Snaps zijn langzaam met opstarten de eerste keer, maar daar wordt aan gewerkt. Wil je Ubuntu, maar zonder snaps probeer dan eens Pop OS. Die heeft geen snaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 14:41

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Volgens mij doet Mint ook niet mee met de snaps focus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Daantje20 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:42:
Volgens mij doet Mint ook niet mee met de snaps focus..
Klopt.

Nadeel is dat Chromium installeren nu wat gedoe is geworden :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik gebruik zelf Pop!_OS en het werkt prima, er zijn geen snaps en er is ondersteuning voor Flatpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Ja of je kan dit proberen om Chromium te installeren.
https://askubuntu.com/que...571/chromium-without-snap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Lijkt er op dat als je nu "simpel" wil installeren en snel je software er op wil hebben zowaar Manjaro een van de betere keuzes is. Via de package manager is (voor mij althans) alles te installeren op een paar games via Gog en Steam na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patviev
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 22:29
Daantje20 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 19:34:
Lijkt er op dat als je nu "simpel" wil installeren en snel je software er op wil hebben zowaar Manjaro een van de betere keuzes is. Via de package manager is (voor mij althans) alles te installeren op een paar games via Gog en Steam na.
Voordeel van Manjaro is verder dat als software niet in de eigen repository zit je gebruik kan maken van AUR. Voor mij werkt het in ieder geval perfect dat de software up to date is, het een gebruiksvriendelijk OS is en out of the box werkt. Qua stabiliteit heb ik ook nog geen problemen ondervonden in de paar maanden dat ik het nu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:22
Ja Manjaro....het leidt een stil leven op dit forum, maar staat wel een heel stevige 2e plek (achter Ubuntu), op de Steam lijst van gebruikte linux-distros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Sommige maintainers arch of manjaro schijnen volgens sommigen teveel naar: https://open.spotify.com/...si=3brq3WX9SBmUCp4Fc2xGFw (limp bizkit: break stuff) the luisteren. Arch en in mindere mate daardoor Manjaro wordt vaak als onbetrouwbaar weg gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CutePuppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:05
Inderdaad veel goede dingen gehoord over Arch Linux / Manjaro. Ik weet eigenlijk niet beter, maar als newbie (en casual gebruiker) ben ik nog steeds tevreden met LMDE(4). Maar mocht ik ooit gaan distro hoppen, dan staan die 2 wel hoog op de lijst om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:46

Cyphax

Moderator LNX
Arch heb ik onlangs geinstalleerd, komend van Slackware. Wat ik in het begin al enorm waardeerde was de ontzettend minimale installatie waar je mee eindigt, een systeem dat kan booten en een shell heeft (en NetworkManager), en de rest installeer je zelf. Dependency management werkt prima en zo heb je vrij snel een DE aan de praat, al moet je soms wel even zoeken naar onderdelen die in distros als Xubuntu worden voorgeinstalleerd.
Ik weet niet waar het aan ligt maar het powermanagement was beter in Slackware. Dat wil zeggen: die kwam eigenlijk altijd terug uit slaapstand. Ik heb het gevoel dat systemd er minder goed in is.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat is de reden dat er geen fatsoenlijke hardware support is voor browsers? Ik lees dat Google er niet eens aan denkt, Chromium een soort dev versie heeft waar ze niks mee doen.

En bevatten Linux distro’s ook patches voor de Intel cpu hardware security issues?

[ Voor 19% gewijzigd door Ronwiel op 05-07-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

De browsers vinden Linux te ingewikkeld om met hardware acceleratie te ondersteunen. Maar de situatie gaat langzaam vooruit, Fedora met Wayland en een Firefox 75 of nieuwer doen aan hardware video versnelling. Erg specifiek allemaal.

Linux bevat ook mitigatie voor Intel kwetsbaarheden. Maar kan volgens mij wel verschillen per distributie(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Manjaro niet voor iedereen. Rolling distro dus vaak updates en die kunnen nogal eens je Manjaro verpesten en niet iedereen weet dat dan op te lossen. Zie ik toch regelmatig voorbij komen in verschillende live streams en video's op youtube.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Ronwiel schreef op zondag 5 juli 2020 @ 09:52:
Wat is de reden dat er geen fatsoenlijke hardware support is voor browsers? Ik lees dat Google er niet eens aan denkt, Chromium een soort dev versie heeft waar ze niks mee doen.

En bevatten Linux distro’s ook patches voor de Intel cpu hardware security issues?
Ja via Intel microcode updates via je distro updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Daantje20 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:02:
Sommige maintainers arch of manjaro schijnen volgens sommigen teveel naar: https://open.spotify.com/...si=3brq3WX9SBmUCp4Fc2xGFw (limp bizkit: break stuff) the luisteren. Arch en in mindere mate daardoor Manjaro wordt vaak als onbetrouwbaar weg gezet.
Tja, dan moet je geen rolling release willen installeren. Je bent op voorhand gewaarschuwd :p

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:16
desalniettemin schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:51:
Manjaro niet voor iedereen. Rolling distro dus vaak updates en die kunnen nogal eens je Manjaro verpesten en niet iedereen weet dat dan op te lossen. Zie ik toch regelmatig voorbij komen in verschillende live streams en video's op youtube.
Dat valt wel reuze mee hoor. Ik ben als Noob linux ingestapt en daar vrij snel op Manjaro overgestapt. Ik wilde graag up to date ondersteuning/software en de brede mogelijkheden die AUR geeft.

Inmiddels een 2 a 3 jaar Manjaro als daily driver. 1 terugkerend probleem dat ik een update had die Grub verknalde (maar dat was feitelijk oorzaak van een update van Mint (primaire distro en partitie)) en een enkele keer een applicatie die vastliep na updates. Dat was allemaal vrij eenvoudig op te lossen. Die eerste was het vervelendste, maar goed, je weet dat de data er nog is, dus is het een kwestie van uitzoeken en proberen. Gelukkig staat er veel gedocumenteerd.

Recent een tweede user aangemaakt om Manjaro Gnome eens te proberen als alternatief voor KDE. Ook dat werkt als een zonnetje, je moet alleen keuze maken of je KDE-settings/theming leading wil, of Gnome..

Dus de horror-verhalen vallen echt wel mee. En dan nog, het is idd rolling, je weet waar je instapt. Maar wat dat betreft heb ik meer problemen gehad met OpenSuse Tumbleweed.

[ Voor 7% gewijzigd door Koepert op 05-07-2020 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zowel losse firmware patches als dingen in de Linux Kernel zijn gewoon aanwezig en je ziet het tijdens het booten toegepast worden ;)
Koepert schreef op zondag 5 juli 2020 @ 11:59:
maar goed, je weet dat de data er nog is, dus is het een kwestie van uitzoeken en proberen. Gelukkig staat er veel gedocumenteerd.
Zolang je een Live CD ISO bij de hand hebt op een USB Stick is elk probleem eigenlijk geen probleem meer :
- Offline mounten van je installatie.
- De boel fixen.
- Rebooten.
- Klaar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heeft er iemand nog een tip om je RAM te testen met een Linux live-CD? Memtest86+ lust meerdere USB-sticks niet (niet op Linux, niet op Windows) en Memtest86 (zonder plus) kan je geen uren achter elkaar laten draaien zonder altijd opnieuw handmatig de test opnieuw aan te moeten zetten.

De bootoptie in de Ubuntu-ISO loopt al na één seconde vast. Nog niet helemaal over uit of het aan het systeem ligt of die USB-stick ook...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakertje21
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:15
De bootoptie in de Ubuntu-ISO loopt al na één seconde vast. Nog niet helemaal over uit of het aan het systeem ligt of die USB-stick ook...
Ik had eind vorig jaar hetzelfde probleem met de Memtest utility in Fedora 31. Die van Ubuntu 18.04 deed het bij mij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Over hardware acceleratie op linux, ik weet er wenig van, maar op Phoronix stond gister dit: https://www.phoronix.com/...&px=Firefox-80-VA-API-X11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zit voorlopig zelf nog op Xorg, maar Debian (of Gnome) forceert vziw ondertussen vaak al Wayland. Maar leuk om te zien dat het ook in Xorg nog gaat kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Borromini schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:20:
Heeft er iemand nog een tip om je RAM te testen met een Linux live-CD? Memtest86+ lust meerdere USB-sticks niet (niet op Linux, niet op Windows) en Memtest86 (zonder plus) kan je geen uren achter elkaar laten draaien zonder altijd opnieuw handmatig de test opnieuw aan te moeten zetten.

Hoe schrijf je de image weg :?

Probeer dit eens : nero355 in "Raspberry Pi - deel 2"
Sjah schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:04:
Over hardware acceleratie op linux, ik weet er wenig van, maar op Phoronix stond gister dit: https://www.phoronix.com/...&px=Firefox-80-VA-API-X11
Zag het ergens anders ook al langskomen en ik ben heel erg benieuwd naar het resultaat straks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op zondag 5 juli 2020 @ 14:04:
Ein-de-lijk! Het werd eens tijd dat ze een van de twee APIs gingen ondersteunen voor X11. En dankzij een paar libraries zijn ze onderling uitwisselbaar, dus mensen (zoals ik) die vdpau hebben (want nVidia) kunnen ook gewoon hardware versnelling krijgen voor video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

nero355 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:24:
[...]

Hoe schrijf je de image weg :?
Met het standaardcommando: elke moderne ISO is tegenwoordig hybride en kan je gewoon met dd naar een USB-stick schrijven. Ubuntu werkt ook gewoon (ik heb die stick al meerdere keren als Live USB en installatie-stick gebruikt), maar op dit bewuste systeem loopt de Memtest-optie binnen de seconde vast. Heb stick al opnieuw geschreven met ISO (waarvan ik checksum ook heb gecontroleerd), zelfde verhaal.

Uiteindelijk heb ik het opgelost door Ultimate Boot CD op een USB-stick te jassen (da's echt nog artisanaal met syslinux te doen) en dat werkt gewoon wél. Ineens maar bijgewerkt naar MemTest86+ 5.31b ook. En dat heeft nu 24u gedraaid als een tierelier.

Genoeg van die vage verhalen van Linux X of Y dat op systeem Z niet wil booten. Soms zit het in een klein hoekje.

Ik schrijf al vijftien jaar Linux-ISO's weg, ik weet onderhand wel hoe het hoort :P.

[ Voor 16% gewijzigd door Borromini op 06-07-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Borromini schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:01:
Met het standaardcommando: elke moderne ISO is tegenwoordig hybride en kan je gewoon met dd naar een USB-stick schrijven.
En toch wil bijvoorbeeld RuFus af en toe nog wat meuk downloaden en dat tijdens het wegschrijven toepassen dus dat is ook niet altijd gegarandeerd zo! :)
Ik schrijf al vijftien jaar Linux-ISO's weg, ik weet onderhand wel hoe het hoort :P
Dat kan ik niet ruiken :+ Daarom vroeg ik het maar voor de zekerheid :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

nero355 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 00:35:
[...]

En toch wil bijvoorbeeld RuFus af en toe nog wat meuk downloaden en dat tijdens het wegschrijven toepassen dus dat is ook niet altijd gegarandeerd zo! :)
Ik doe het standaard gewoon met dd. Alleen van die oudere tooltjes zoals UBCD doen daar wel es nukkig over, duidelijk. Ik heb ook Rufus geprobeerd op Windows, in de hoop dat dat inderdaad beter zou werken. Maar dat maakte niks verschil, ook als ik met Rufus de UBCD-ISO wegschreef zag het BIOS geen opstartbare USB-stick.
[...]

Dat kan ik niet ruiken :+ Daarom vroeg ik het maar voor de zekerheid :P
Daar heb je volledig gelijk in :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Doe hier usbstick maken met balenaEtcher.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 07-07-2020 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Doe ik met de Mint usb image writer in Peppermint. Kan ook met Gnome Disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:39
Ik wil binnenkort een headless server maken van een systeempje* wat ik over heb ter vervanging van mijn Rpi 3B. Ik ben van plan om o.a. in docker containers een DNS reclame filter (Pi-hole of AGH) en een Unifi controller te draaien en nog wat andere zaken zoals een Samba file server. Beide containers hebben direct impact op de stabiliteit van mijn thuisnetwerk en daardoor ben ik op zoek naar een distro met redelijk recente pakketten waarbij de nadruk ligt op stabiliteit. Verder vind ik het een fijne gedachte om een recente kernel te hebben i.v.m. energiezuinigheid van het systeem.

Ik heb inmiddels 3 distro's op het oog waar ik nog wat inzichten/ meningen over zou willen ophalen bij jullie. Wees vooral kritisch als mijn aannames niet overeenkomen met je eigen ervaringen.

Debian Buster
Op mijn Rpi draai ik momenteel raspbian waar ik tevreden over ben en goed uit de voeten kan. Het enige waar ik aan twijfel is of de kernel (4.18) voldoende recent is om zuinig genoeg te laten zijn icm powertop --autotune. Uiteraard zou ik ook gebruik kunnen maken van een backport alleen door de jaren heen ben ik erachter gekomen dat het gebruik van backports tot "frankenstein" systemen leiden en vroeg of laat je stabiliteit te niet doen vanwege binnenhalen van allerlei dependencies.

Ubuntu 20.04 LTS server
De populaire en go to distro, ik heb zelf een haat liefde verhouding met Ubuntu. Op mijn Rpi ben ik er totaal niet over te spreken i.v.m. stabiliteit als ook dat ik een hoop moet "verbouwen" om e.e.a. te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan de ingebakken DNS resolver en SnapD.
Ik verwacht (en hoop) zelf wel dat de X86_64 pakketten stabieler zullen zijn en met de recente kernel (5.4.0) het systeem ook zuinig zal zijn.

Opensuse Leap 15.2 minimal server
In mijn zoektocht kwam ik een zeer oude liefde tegen waar ik ooit nog uitgave 6.3 in de boekhandel had gekocht. Anyway wat mij erg aanspreekt aan deze distro is de sterke relatie met Enterprise release SLES en voorzover ik kan vinden goede trackrecord als het gaat om stabiliteit en toch het hebben van redelijk recente pakketten waaronder een recente linux kernel (5.3.18). De documentatie van deze distro is verrassend goed en de community is behoorlijk actief. Het enige is dat deze distro niet erg populair lijkt te zijn en dat zie je o.a. terug in de karige hoeveelheid howto's die je kunt terugvinden op o.a. youtube en blog's. Verder kent Leap een jaarlijkse release en 3 jaar ondersteuning.

Ik neig zelf naar OpenSuse of Debian met een lichte voorkeur voor OpenSuse vanwege de recentere pakketten.

Oh ja, niet onbelangrijk om te vermelden ik heb geen vrees voor de CLI en prefereer dit vaak over tooltjes :)

En om ook nog wat terug te geven, ik heb op Youtube een grappig kanaal gevonden van een wat oudere linux gebruiker die vrij uitvoerig distro's bespreekt. Ik wordt er redelijk rustig van bij het kijken van zijn filmpjes: YouTube: YouTube :)

Systeem:
Asrock Deskmini H310
i3-8100
16 Gb
Crucial MX500 250Gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Als stabiliteit je voornaamste eis is en bij Debian het enige waar je aan twijfelt of de kernel actueel genoeg is, dan lijkt het me een no-brainer om Debian te proberen (en Ubuntu links te laten liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Kan je eigenlijk een nieuwere kernel installeren op Debian Buster? Of komt dan de stabiliteit in gevaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
desalniettemin schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:14:
Kan je eigenlijk een nieuwere kernel installeren op Debian Buster? Of komt dan de stabiliteit in gevaar?
Ja dat kan gewoon, door zelf een kernel te compileren of er eentje binnen halen via backports. Alleen ik ben zelf geen fan van het binnenhalen van backports ivm afhankelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Miki schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:56:
Ik wil binnenkort een headless server maken van een systeempje* wat ik over heb ter vervanging van mijn Rpi 3B.

Ik ben van plan om o.a. in docker containers een DNS reclame filter (Pi-hole of AGH) en een Unifi controller te draaien en nog wat andere zaken zoals een Samba file server.

Beide containers hebben direct impact op de stabiliteit van mijn thuisnetwerk en daardoor ben ik op zoek naar een distro met redelijk recente pakketten waarbij de nadruk ligt op stabiliteit.

Verder vind ik het een fijne gedachte om een recente kernel te hebben i.v.m. energiezuinigheid van het systeem.
Over dat laatste durf ik niks te zeggen, maar gezien je overige wensen : Waarom niet zoiets als Proxmox :?

Genoeg RAM en ruimte voor wat kleine VM's of Containers tenslotte :
Systeem:
Asrock Deskmini H310
i3-8100
16 GB
Crucial MX500 250 GB
d:)b

Proxmox is gewoon Debian, maar dan met een bepaald doel (Virtualisatie/Containers) en alle vrijheid qua dingen aanpassen buiten de WebGUI om zonder allerlei onnodig gezeik, zoals Ubuntu NetPlan of RaspBian dhcpcd.conf :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
nero355 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:32:
[...]

Over dat laatste durf ik niks te zeggen, maar gezien je overige wensen : Waarom niet zoiets als Proxmox :?

[...]

Proxmox is gewoon Debian, maar dan met een bepaald doel (Virtualisatie/Containers) en alle vrijheid qua dingen aanpassen buiten de WebGUI om zonder allerlei onnodig gezeik, zoals Ubuntu NetPlan of RaspBian dhcpcd.conf :Y)
Dit kan ik beamen. Zelfs voor n noob (ik relatief) is dat goed te doen. en als je wil kun je dan alsnog n VM aanmaken voor OpenSuse, Debian of Ubuntu, of alle drie mocht je dat willen. Ook kun je losse LXC containers aanmaken, puur voor Docker containers bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:46
+1 proxmox. Kom lekker langs: Het grote Proxmox VE topic

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian Stable en de kernel uit Backports geeft je kernel 5.6 momenteel. In principe kan je veel software zo uit backports pakken zonder bang te zijn voor dependencies. Alles in BP is gemaakt om met de standaard versies in Stable te kunnen werken. Of je moet iets specialistisch hebben waarbij er voor die versie nieuwere versies nodig zijn als dependency. Maar dat zal dan ook gewoon in BP staan.

Zolang je maar niet alles uit BP haalt, zal er weinig aan de stabiliteit van je systeem veranderen. Er wordt overigens niet voor niets gewaarschuwd als je BP gaat gebruiken. Ja, er zit nieuwere software in, maar het krijgt niet de uitvoerige testperiode die de software in Stable zelf heeft gekregen. Het is veelal een tijd tussen het in Unstable zijn en naar BP gaan. De ene keer gaat het bijna tegelijk met de migratie naar Testing, soms wat later als het dus al wat langer in Testing staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
nero355 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:32:
[...]

[...]

Thx beide en ik zal zeker even een kijkje nemen in het topic. Nog nooit van proxmox gehoord dus ik ben benieuwd :)

Edit:
Na een kleine bestudering krijg ik wel het idee dat het overkill is voor het geen ik voor ogen heb momenteel. Een DNS reclame filter en unifi controller kun je prima in een container draaien. Daarbij kan ik bare metal een samba server draaien, voor die paar bestanden die ik tussen 2 systemen thuis wil delen. Ik heb nog geen use cases in mijn persoonlijke situatie gevonden om iets te moeten virtualiseren.

Edit 2:
Ik heb inmiddels ook ontdekt dat je containers kan draaien. Gisteren mijn Docker macvlan om onverklaarbare reden gesloopt dus ik heb wel zin in een Proxmox avontuur.

[ Voor 26% gewijzigd door Miki op 10-07-2020 08:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nigelwarning
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-10-2020
Voorlopig zit ik op Arch KDE. Overgestapt van Windows 2 jaar geleden. De redelijke stappen gevolgd: Ubuntu op een dedicated server > Ubuntu desktop > Linux Mint > Manjaro > Arch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_q2PiJOMxatdbLc-Qb_X5Xhaxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q63H7V18tjZkjNaEKX50FGqn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nigelwarning
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-10-2020

Nieuwe Chromium 116-2 ondersteund het. Moet je alleen nog een flag aanzetten in Chrome://flags.
Deze versie is onder andere al op Arch te vinden. Ik zie nu ook mojovideodecoder ipv vpxvideodecoder en CPU is helemaal omlaag gegaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 19:11
Miki schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:56:
[...]
Ja dat kan gewoon, door zelf een kernel te compileren of er eentje binnen halen via backports. Alleen ik ben zelf geen fan van het binnenhalen van backports ivm afhankelijkheden.
Het idee van backports is nou juist dat de andere dependencies wel meevallen omdat het (waar mogelijk) wordt gecompileerd tegen alle overige libs van die versie zelf.
Kortom een backport voor buster van een pakket versie uit testing of unstable, wordt gecompileerd tegenover overige libs en pakket versies van buster.
Het (al te wild) mixen van pakketjes gecompileerd voor andere versies kan wel problemen geven inderdaad, maar echte backports uit de backport repo eigenlijk niet.

En de kernel heeft uberhaupt weinig dependencies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koepert
nigelwarning schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:08:
Voorlopig zit ik op Arch KDE. Overgestapt van Windows 2 jaar geleden. De redelijke stappen gevolgd: Ubuntu op een dedicated server > Ubuntu desktop > Linux Mint > Manjaro > Arch.

[Afbeelding]
Die laatste stap moet ik nog definitief zetten ;)

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: tof thema en thnx dat je gewoon door je neofetch laat zien welke t is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@Koepert: https://www.opendesktop.org/search/projectSearchText/themes onder Category vindt je ze voor verschillende DE's ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NickyVDP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 19:06
Newbie hier! Recent ben ik meer linux gaan gebruiken op mijn eerste "server" daarvoor een pi en ben best wel geintresseerd om het als daily driver te gaan gebruiken. zeker nu ik minder game en voornamelijk muziek luister, op discord zit en browse. Daarom heb ik besloten om gister een boot ssd voor een linux distro te kopen en die te gaan dualbooten naast windows!

• Om wat voor systeem gaat het?
Het gaat om mijn "gaming" PC en dus daily driver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7Umu2zH1uuRrqwqsKIvIa88YrU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Negs0bSFsiL05oLo58SdqbrY.png?f=fotoalbum_large
• Wat ben je van plan met het systeem?
De pc dient als mijn daily driver waarop ik zoals eerder beschreven voornamelijk browse, muziek luister en op discord zit en wat games te spelen door bijvoorbeeld proton.

• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar lekker werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen? En hoe ver wil je daarin gaan?
Ik vind het customizen erg leuk van bijvoorbeeld plasma wat ik heb gedaan op mijn server, maar het moet te doen zijn voor een relatieve linux noob zoals ik.

• Heb je liever wat recentere software of ga je puur voor stabiliteit?
Zolang het stabieler is dan windows ben ik tevreden, Recente software is niet een need perse.

Secundaire vragen

• Welke Desktop omgeving heeft je voorkeur?
Tot nu toe heb ik gnome en Plasma gebruikt waar plasma sterk mijn voorkeur heeft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7l_1frMKcZBhPcKuqT6vwE3Y8Pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/waPkCi3l4AlxS4gY3jKAjOjE.png?f=fotoalbum_large

• Welke distributies heb je al geprobeerd, en wat beviel er niet aan?
Ik heb Raspbian gebruikt op mijn Pi wat inprincipe goed werkte maar de look was ik niet tevreden mee. Op mijn server heb ik tot nu toe (K)ubuntu gebruikt wat prima werkt ondanks de kritiek die ik erop krijg.
Overigens ben ik bekend met android en heb ik arch gesandboxed

• Zit je aan bepaalde closed source softwarepakketten/ drivers vast?
De Logitech drivers voor mijn muis en Corsair Drivers van mijn keyboard zou ik erg graag zien werken maar het is mogelijk om te leven zonder. Verder gebruikt ik Audient Drivers voor mijn ID4 interface.

•Overige (domme) vragen van mij
Ik wil graag dualbooten, dat kan in de distro zelf?
wat zijn de grootste nadelen van ubuntu? naar mijn idee maakt de distro relatief weinig uit gezien je alles kan customizen?
Is arch het waard om te leren? ik zie iedereen er mee flexxen maar is het echt zo goed of is het een meme?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZrQXFFORXFImEigOIMCGu8OcAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/CWqR7D8njjjD78ibGL5qTuKh.gif?f=user_large

alvast bedankt voor het meedenken!

Fuck Plan B We Have Plan AA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Als je er steeds een beetje tijd in wil steken is Arch prima. De tijd die je erin moet steken is in de meeste gevallen documentatie of blogs volgen die uitleggen hoe je iets gedaan krijgt, en in de meeste gevallen zijn het vrij logische stappen. Als Slackwaregebruiker voelde ik me er snel in thuis, maar ik geef Arch wel een pluim voor de staat waarin m'n systeem was na installatie: minimaal, maar genoeg om direct software te kunnen gaan installeren uit de repositories. Dus niet meer dan je nodig hebt, en dat ging enorm snel. Slackware raadt aan gewoon een full install te doen. Maarja, dan heb je bakken met software op je systeem die je nooit zult gebruiken, da's een nadeeltje imho, maar een full install dwingt ie geenszins af verder. Ik heb na een paar maanden het idee dat systemd een nadeel is; mijn laptop deed het eerlijk gezegd wat beter onder Slackware. Bluetooth was stabieler en hij kwam eigenlijk altijd wel goed uit suspend; onder Arch wil ie heel sporadisch weleens weigeren uit suspend te komen, en de bluetooth-thingamabob is ook wispelturiger, en wil niet meer automatisch verbinden met de muis.

Ubuntu... tja, ik heb er veel lol mee gehad in het verleden, maar ik zou het eerst eens proberen. Het zou me niks verbazen als het bevalt (maar ook niet als het niet bevalt). Wat je zegt klopt ook wel: je kunt alles customizen, maar als je dat graag doet, dan is Arch of een vergelijkbare distro eigenlijk veel leuker. Of Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

NickyVDP schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:10:

Is arch het waard om te leren? ik zie iedereen er mee flexxen maar is het echt zo goed of is het een meme?
[Afbeelding]

_/-\o_ _O-

Die kende ik nog niet 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Newbie hier! Recent ben ik meer linux gaan gebruiken op mijn eerste "server" daarvoor een pi en ben best wel geintresseerd om het als daily driver te gaan gebruiken. zeker nu ik minder game en voornamelijk muziek luister, op discord zit en browse. Daarom heb ik besloten om gister een boot ssd voor een linux distro te kopen en die te gaan dualbooten naast windows!

• Om wat voor systeem gaat het?
Het gaat om mijn "gaming" PC en dus daily driver
[Afbeelding]
• Wat ben je van plan met het systeem?
De pc dient als mijn daily driver waarop ik zoals eerder beschreven voornamelijk browse, muziek luister en op discord zit en wat games te spelen door bijvoorbeeld proton.

• Wil je iets wat out-of-the-box/klik-klik-klaar lekker werkt, of wil je je graag verdiepen in de werking van het systeem en alles zelf tot in de puntjes instellen? En hoe ver wil je daarin gaan?
Ik vind het customizen erg leuk van bijvoorbeeld plasma wat ik heb gedaan op mijn server, maar het moet te doen zijn voor een relatieve linux noob zoals ik.

• Heb je liever wat recentere software of ga je puur voor stabiliteit?
Zolang het stabieler is dan windows ben ik tevreden, Recente software is niet een need perse.

Secundaire vragen

• Welke Desktop omgeving heeft je voorkeur?
Tot nu toe heb ik gnome en Plasma gebruikt waar plasma sterk mijn voorkeur heeft
[Afbeelding]

Ik heb Raspbian gebruikt op mijn Pi wat inprincipe goed werkte maar de look was ik niet tevreden mee. Op mijn server heb ik tot nu toe (K)ubuntu gebruikt wat prima werkt ondanks de kritiek die ik erop krijg.
Overigens ben ik bekend met android en heb ik arch gesandboxed

• Zit je aan bepaalde closed source softwarepakketten/ drivers vast?
De Logitech drivers voor mijn muis en Corsair Drivers van mijn keyboard zou ik erg graag zien werken maar het is mogelijk om te leven zonder. Verder gebruikt ik Audient Drivers voor mijn ID4 interface.

•Overige (domme) vragen van mij
Ik wil graag dualbooten, dat kan in de distro zelf?
wat zijn de grootste nadelen van ubuntu? naar mijn idee maakt de distro relatief weinig uit gezien je alles kan customizen?
[Afbeelding]

Als je wat van Linux en dan met name, de command line, je eigen hardware en hoe pakketjes, scripts en meer tot elkaar verhouden wilt leren dan is het een leerzaam proces met wat soms frustrerende momenten.

Je kunt ook kijken of Arcolinux iets voor je is. Dat is in feite ook Arch maar dan met ingebouwde fases waardoor je Arch kunt leren gedurende het gebruik. Zie: https://arcolinux.info/vision/

Verder zou je ook kunnen kijken naar Manjaro. Dat is ook een Arch derivaat maar dan al helemaal kant en klaar.

Wat betreft je vragen of je externe hardware zoals je Logitech muis. Google eens op naam hardware + distro + versie nr. De eerste hits bieden meestal al voldoende info om je verder opweg te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@NickyVDP Als je Ubuntu based wil dan zou ik eens Pop! OS proberen. Komt wel met veel minder geinstalleerd dan Ubuntu. Arch heb ik geen ervaring mee en wil ik ook niet. Dual booten ook geen ervaring mee, want Windows gebruik ik helemaal niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@NickyVDP, omdat je aangeeft nog weinig ervaring te hebben met Linux, is Arch een onverstandige keus vanwege de toch wel stijle leercurve. Veel beginners lopen al tegen problemen aan met de installatie, zelfs als ze commando voor commando de documentatie volgen. Vaak komt dat omdat ze niets begrijpen wat ze nou eigenlijk doen en dat maakt het juist ongeschikt.

Je wilt graag customizen. Leuk, maar wat precies? Kernel parameters? Systeem configuratie? Of gewoon je desktop omgeving om net dat aparte kleurtje te hebben en dat toch wel gave icon thema met een fancy animerende muiscursor?

Dual boot is geen enkel probleem. Dat wordt helemaal automatisch geregeld door veel distro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickyVDP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 19:06
Ik ben eruit! Ik ga voor nu lekker Kubuntu proberen! Dank iedereen voor het meedenken!

Fuck Plan B We Have Plan AA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
Dus je gaat voor KDE. Je kunt bijna alles aanpassen in KDE. Succes en veel plezier ermee 8) Kubuntu met Breeze dark theme ziet er zeer goed uit. Na Windows wil ik alleen maar een donker thema.

[ Voor 37% gewijzigd door desalniettemin op 23-07-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje20

Daantje20

Als het op distro hoppen aan komt, dan weet ik nooit hoe lang ik op een enkele distributie blijf hangen.

Laatst een paar dagen manjaro kde gebruikt, kwam dan wat vastlopers tegen en omdat ik nog niet genoeg van Linux/GNU weet kan ik dan niet goed achterhalen wat er mis ging.

Dan kriebelt het meteen weer en nu draai ik dan weer Linux Mint 20 Cinnamon. Kan dan wel prima dezelfde software gebruiken op elke distro, dat wel.

Misschien moet ik maar wat gaan lezen/studeren op logboeken lezen/analyse in GNU/Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Ik heb nog nooit gehopt. Begonnen in 2017 met Peppermint 8 ( waarom weet ik niet meer) en niet meer weggegaan. Nu Peppermint 10 Respin. Helaas is de hoofd ontwikkelaar Mark Greaves, eerder dit jaar overleden, dus de opvolger Peppermint 11 die gebaseerd is op Ubuntu 20.04, duurt langer voordat het verkrijgbaar is. Nadeel van een one man distro wat Peppermint eigenlijk is. Werken meer mensen aan, maar hij was de eindverantwoordelijke.

[ Voor 21% gewijzigd door desalniettemin op 21-08-2020 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

...

Ik heb Raspbian gebruikt op mijn Pi wat inprincipe goed werkte maar de look was ik niet tevreden mee.

...

...
In raspbian kan je natuurlijk ook een andere DE installeren via apt.

Van ubuntu is het grote nadeel dat canonical met enige regelmaat weer eens een, uh, microsoft-achtige neigingen heeft. Meest in het oog springend zijn indertijd het over het internet naar amazon sturen van lokale zoekopdrachten en het meer recente door de strot duwen van de snap store.

Edit: oh ja, de software manager is extreem traag, en groot deel van de (via apt gewoon) beschikbare software is er niet te vinden. Ik heb grote twijfels bij de betrouwbaarheid van een bedrijf dat dergelijk gedrocht goed genoeg vind voor een lts uitgave.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2020 07:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 10:04
Na een tijdje Arch gebruikt te hebben, na een crash toch maar weer Manjaro geïnstalleerd met Architect-iso, puur omdat ik lui ben.

Moet toch zeggen dat bepaalde tools van Manjaro mij wel kunnen bekoren: MHWD en het makkelijk managen van kernels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URPAlAgVJP_XvicPUeRPN4Sgxxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ajJWjTIUvp6LHMtN6MDweqYw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCKsQFY_tKCEQobpEWSTfr32hTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WSQYpqWrYA7Gao2t5GPqYUKi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:03
Na verschillende distro geprobeerd te hebben ben ik wel zeer gecharmeerd over de nieuwe Fedora.
Jaren geleden gebruikt gemaakt van Ubuntu en Mint, nieuwe laptop twee jaar geleden en daar was natuurlijk Win op.
Nu maar weer tijd om over tegaan naar Linux.
Voordat ik omga wil eerst alles geprobeerd te hebben of alles werkt zoals ik het wil.
Nu loop ik tegen een probleem aan met het programma Exodus. Wallet. https://www.exodus.io/
Ben ook bezig met de helpdesk. maar die hebben ook geen oplossing nog.
Gedownload het zip file, als ik ./Exodus start het programma op, maar installeer niet.
Als ik Exodus.desktop probeer komt er geen installatie.

Zijn er tweakers die ook dit gebruikt en daar een oplossing hiervoor gevonden heeft?

Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zit je hier niet vast aan de Windows-mentaliteit? Ik zie dat ze een .deb aanbieden (dus voor Debian en afgeleiden, waaronder Ubuntu). Ze bieden ook een .zip aan. Da's gewoon een archief dat je uitpakt. Geen installatiebestand (ook niet op Windows trouwens).

Met Alien kan je de .deb proberen omzetten naar een .rpm denk ik, maar gegarandeerd is dat niet. .desktop-bestanden zijn het equivalent van de linkjes op je bureaublad op Windows. Meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:03
Alien geprobeerd, maar lukt inderdaad niet, balen.
Ff verder uitzoeken, nu moet ik steeds alle codes invullen in het programma ipv alleen het WW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Fedora kan OK zijn als gevorderde gebruiker maar het is de speeltuin van Redhat.

Als ik jou was zou ik gewoon bij een Debian/Ubuntu of afgeleide blijven. Op de duur steek je meer tijd in het onderhoud van je systeem dan in het gebruik ervan. Dan schiet je je doel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
Fedora is ook meer een OS voor devs denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:21
Je kan ook voor CentOS gaan en die staat gelijk aan RHEL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
desalniettemin schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:54:
Volgens mij wordt dat idd gezegd. Maar wat houdt dat in? Dat newbees er verre van moeten blijven? En wanneer ben je geen newbee meer, als je regels code kan schrijven (?), ietwat arbitrair...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 16:54:
Dus een beheerder zoals ik zou geen doelgroep zijn? Maar een ontwikkelaar die graag een vaste omgeving wil hebben, omdat 'ie tegen een productieomgeving moet kunnen verifiëren wel? Klinkt niet echt logisch. ;)

Fedora is prima door beginners te gebruiken. De twee jaar dat ik het draaide, met upgrades tussendoor, heb ik geen enkel probleem ervaren.

Wat wel is, is dat Fedora redelijk bleeding edge is met z'n software. Dat kan zo nu en dan iets geks veroorzaken, maar als je naar de principes kijkt van de distro zelf en wanneer er een release komt, en dat dan gaat vergelijken met Ubuntu, dan zie je een groot verschil in kwaliteit. Fedora is veel meer gepolijst bij release dan Ubuntu dat ooit zou zijn.

Gek genoeg wordt juist van Ubuntu beweert dat het voor de meer beginnende Linux gebruiker is. Daar zit ook wel een kern van waarheid in, maar puur kijkende naar de release state, is het dat niet.

Fedora kan door een gewone, onervaren gebruiker gebruikt worden. Wordt er echter iets meer gedaan, dan kan het een ander ding zijn. Dan is het wel fijn om wat meer ervaring te hebben met Linux.
Nou is de grootste reden hiervoor te wijten aan SELinux. Dit kan nog wel eens voor sommige dingen in de weg zitten en de instelling aanpassen naar permissive kan een beetje uitdagend zijn voor een newbie.
Ubuntu heeft als equivalent hiervoor AppArmor. Maar daar merk je minder van tenzij je echt wat aparte dingen gaat doen. Ik had er last van toen ik via een IPSec VPN extra DNS servers wilde laten toevoegen. Dat ging niet zomaar en zat het mij in de weg.

Maar voor grootmoeder die online gaat bankieren en shoppen zit het niet in de weg. Die kan ook gewoon de foto's van de kleinkinderen op FB bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@Sjah en @Hero of Time Nee, maar Fedora voor beginners? Denk dat zij beter af zijn met Ubuntu Mate, Linux Mint of MX. Zijn ook makkelijker te installeren. Maar ik heb geen ervaring met Fedora.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Sjah schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:35:
[...]

Volgens mij wordt dat idd gezegd. Maar wat houdt dat in? Dat newbees er verre van moeten blijven? En wanneer ben je geen newbee meer, als je regels code kan schrijven (?), ietwat arbitrair...
Zegt helemaal niets, geen idee om eerlijk te zijn. Ik zou het anders gewoon proberen, maar... De community van Ubuntu/Pop!_OS is wel veel grotere denk ik en je kan daar meer hulp verwachten.

Ik niet bijvoorbeeld bij Fedora op mijn nvidia laptop.
nouveau.modeset=0
En nog iets via copr installeren om het fatsoenlijk werken te krijgen. Voor mij niet zo'n punt, maar misschien wel voor iemand anders.

[ Voor 18% gewijzigd door Berlinetta op 31-08-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

desalniettemin schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:30:
@Sjah en @Hero of Time Nee, maar Fedora voor beginners? Denk dat zij beter af zijn met Ubuntu Mate, Linux Mint of MX. Zijn ook makkelijker te installeren.
Eh, ik leg juist uit waarom Fedora in sommige opzichten beter is dan Ubuntu.
Maar ik heb geen ervaring met Fedora.
Meng je dan niet in de discussie door te doen alsof je alles vanaf weet. Als je al niets kan zeggen over de installatie zelf, kan je ook niets over de distro zeggen.

Ik heb vaak genoeg de installatie van CentOS doorlopen en een paar keer die van Fedora, beide in principe hetzelfde. Dat vergeleken met die van Ubuntu heeft ook elk z'n plus en minpunten. Bij Fedora kan ik direct m'n netwerk instellen, bij Ubuntu niet. Lekker handig als je een aparte configuratie hebt ipv dom DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:02:
Bij Fedora kan ik direct m'n netwerk instellen, bij Ubuntu niet. Lekker handig als je een aparte configuratie hebt ipv dom DHCP.
Volgens mij kan dat gewoon zowel bij CentOS, Debian als Ubuntu tijdens de installatie via de "TUI Minimal Image ISO" zeg maar :?

Maar het is alweer effe geleden dat ik ermee heb gestoeid dus er kan het een en ander veranderd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:47

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Borromini schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:42:
Fedora kan OK zijn als gevorderde gebruiker maar het is de speeltuin van Redhat.
Red Hat is gewoon een contributor, Fedora is in basis community gedreven. Zie de Fedora wiki
Denk bijvoorbeeld aan btrfs dat recent uitgerangeerd is in RHEL maar nu het standaard bestandssysteem wordt in Fedora.
Berlinetta schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 06:14:
[...]

Ik niet bijvoorbeeld bij Fedora op mijn nvidia laptop.
nouveau.modeset=0
En nog iets via copr installeren om het fatsoenlijk werken te krijgen. Voor mij niet zo'n punt, maar misschien wel voor iemand anders.
In recente Fedora versies werken Optimus configuraties (met hw-multiplexer) gewoon. Geen prime-select of bumblebee nodig; met integratie in Gnome en KDE. Eventueel ook met de nvidia driver. Werkt dit ook zo in Ubuntu?
desalniettemin schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:30:
@Sjah en @Hero of Time Nee, maar Fedora voor beginners? Denk dat zij beter af zijn met Ubuntu Mate, Linux Mint of MX. Zijn ook makkelijker te installeren. Maar ik heb geen ervaring met Fedora.
:?
Ik vind anaconda anders superieur aan de grafische Ubuntu installer. Zeker betreft het partitioneren en maken van netwerkverbindingen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

silverball schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:25:
Denk bijvoorbeeld aan btrfs dat recent uitgerangeerd is in RHEL maar nu het standaard bestandssysteem wordt in Fedora.
Wat gebruikt RHEL dan nu standaard :?

ZFS ?! Of iets anders ?

/Beetje offtopic, maar iets met nieuwsgierigheid en zo... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@silverball Zal wel aan mij liggen dan. Ik doe nooit aparte partities, maar gebruik altijd de hele disk. Peppermint gebruikt Ubiquity. Vind ik makkelijker dan wat Fedora gebruikt. Geinstalleerd in minder dan 5 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 00:49:
[...]

Volgens mij kan dat gewoon zowel bij CentOS, Debian als Ubuntu tijdens de installatie via de "TUI Minimal Image ISO" zeg maar :?

Maar het is alweer effe geleden dat ik ermee heb gestoeid dus er kan het een en ander veranderd zijn :)
Dat is idd bij de TUI, of server install van Ubuntu. Maar pak de gewone desktop release. Ik wens je veel succes. Gaat je echt niet lukken. Je bent daarin gewoon een domme klikaap. Je mag nog net je naam en wachtwoord invullen en opgeven welke schijf je het wilt hebben. Het is bijna net zo dom gemaakt als de Windows 10 installatie.
nero355 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:15:
[...]

Wat gebruikt RHEL dan nu standaard :?

ZFS ?! Of iets anders ?

/Beetje offtopic, maar iets met nieuwsgierigheid en zo... :$
Bij RHEL 7 was het iig xfs. Prima file system, maar er is 1 grote feature dat mist, iets wat ext wel heeft: verkleinen van het file system.

Wat RHEL 8 doet weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Ik denk dat de grotere distro's allemaal wel voor de massa's potentie hebben. Het hangt een beetje af van hoeveel moeite de persoon in research wil steken.

Kijk naar bijvoorbeeld OpenSuse. De installer is iets complexer dan die van bijvoorbeeld Ubuntu, maar prima te doen voor een noob, daarna hangt het van de DE af hoe eenvoudig het is. Ik heb een tijd lang OpenSuse gedraaid (eerst Leap, toen Tumbleweed) maar beide raakten naar verloop van tijd 'corrupt' (vast mijn eigen schuld, maar geen bijzonderheden uitgehaald). Voor dagelijks gebruik was het echter prima.

Manjaro heb ik daarna lang (nog steeds overigens) gebruikt..Daar eigenlijk nooit problemen gehad, behalve zelf veroorzaakte (2 DE op 1 systeem, geeft wel eens kuren).

Tussentijds als 2e systeem gehopt van Fedora, Linux Mint, PopOS, Peppermint, MXlinux, Debian, Ubuntu, Solus en nog een paar. Nergens echt blijven hangen, maar ik zoek nog wel een fallback voor als Manjaro de route die ze (deels) ingezet hebben met 'verplichte keuze' Office versie doorzet. Ik denk dat Endeavour, Archo of iets dergelijks een goede kandidaat zijn.

En trust me, ik heb al heel lang (20 jaar) rondgerommeld in pc's, maar ben pas sinds 3 a 4 jaar in Linux gedoken. Nergens ben ik ergens tegenaan gelopen dat ik niet via bijbehorende community kon oplossen. Maakt het dat mainstream? Niet perse, maar afhankelijk van de inzet kan elk systeem voor een beginner gebruikt worden. Ook bij Manjaro (Pacman/PAMAC) is een update uitvoeren appeltje eitje namelijk, net als bij Linux Mint.

Lang verhaal. TL:DR: Het hangt van de persoon af of die beginnen beter Fedora, Ubuntu of Manjaro kan gebruiken, gecombineerd met het doel wellicht (grafisch, programmeren, gamen, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desalniettemin
@Koepert 2017 eerste kennismaking met Linux. Peppermint 8 en nu 10. Nooit gehopt en heb ook niet de behoefte om iets anders te installeren. Maar helaas is de hoofdontwerper dit jaar overleden, dus de toekomst is nog wat onzeker voor Peppermint. Mocht het ooit stoppen dan eerst MX of misschien Mint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:47

silverball

De wagen voor moderne mensen

Topicstarter
Ook standaard xfs met lvm.
desalniettemin schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:33:
@silverball Zal wel aan mij liggen dan. Ik doe nooit aparte partities, maar gebruik altijd de hele disk. Peppermint gebruikt Ubiquity. Vind ik makkelijker dan wat Fedora gebruikt. Geinstalleerd in minder dan 5 minuten.
Dat mag! Het kwam bij mij over alsof je de installer nog nooit geprobeerd had. Maar dat is dus niet zo

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolkmans
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-09 16:50
Koepert schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:06:
... maar ik zoek nog wel een fallback voor als Manjaro de route die ze (deels) ingezet hebben met 'verplichte keuze' Office versie doorzet. Ik denk dat Endeavour, Archo of iets dergelijks een goede kandidaat zijn.
Ik ben zelf ook al enkele jaren overgestapt op Arch gebaseerde distro's omdat ik de packagemanager en meer recente software fijn vind werken. Ik ben langs de route gegaan van Manjaro (na updateproblemen) -> Arch -> Antergos en nadat deze beëindigd werd overgestapt naar EndeavourOS (sinds 1,5 jaar schat ik zo in).

De installatie van EndeavourOS loopt bij mij elke keer prima. Ik gebruik wel hardware van enkele jaren oud.
Verder prima stabiel, iets waar ik bij Manjaro wel eens wat issues mee had na updates. Misschien dat het te maken had met geïnstalleerde software. Ik kan EndeavourOS zeker aanraden als 'fallback' zoals jij het noemt. Voor mij een blijvertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Als servers (2x, extra backup) heb ik al sinds 2011 Debian, telkens met de LTS'en mee gegaan, werkte prima.

Ben nu bezig om de overgang naar Debian 10 voor te bereiden. De server is voor het werk van een van de kids, veel data, maar nu ivm gebrek an evenementen niet.... :'( Voor wat acties remote onder lastige condities (hij zit in heel Europa en en in bepaalde landen zijn de WiFi's echt niet oz goed als hier...en onbeperkt internet op je mobiel das nog lang niet overal mogelijk... Hij wil graag een desktopje erop om iig RawTherapee op afstand te kunnen gebruiken, voor een quick preview na zoeken in zijn archief. Onmogelijk om alles op een laptop mee te nemen.

Ben wel het laatste half jaar een beetje rond aan het kijken naar Debian afgeleide systemen.
Op mijn Dell D630 met Intel Core 2 Duo 2.4GHz,/2GB RAM draait Bunsenlabs verrassend vlot met desktop, de laatste Helium versie. Alle hardware werd out of the box herkend.
Verder nog naar familieleden als MX-Linux gekeken, werkt ook prima, maar ziet er wat drukker uit.
Als Debian 10 voor de oude server (CPU AMD E350// 8GB RAM) toch te zwaar wordt zou ik ook naar Bunslabs kunnen uitwijken.
Heb in een VM de webserver al werkend en vergeleken. Nog een keer het echie op de server, kijken of het verschil het waard is om van Debian zelf af te wijken.
Bunsenlabs heeft een vrij actief forum, je ziet zoals te verwachten, er ook mensen die je ook op het Debian forum ziet. https://forums.bunsenlabs.org/index.php

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:20
Sinds een paar weken gebruiker van PopOS komende van Manjaro. Tot nu toe heel tevreden. Gnome is niet echt mijn ding, dus ik ga vanavond eens switchen naar KDE, maar voor de rest ben ik er blij mee. Popshop is heel handig en tot nu toe is er niets wat niet werkt.Laag ram verbruik ook.

Manjaro is een heel goed os, maar ik heb geen zin uren te zoeken naar oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
Gnome ook niet echt mijn ding. Dan zou ik meteen dash to panel extension installeren, want panel aan de zijkant, dat vind ik persoonlijk helemaal niets. Altijd onderaan voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:34
Had het idee om linux te installeren op een NUC. Bedoeling om 1 keer een linux distro te installeren en dat linux razendsnel opstart met de aan uit knop en ook razendsnel uitgaat met diezelfde knop, zonder dat er een monitor aan gekoppeld is.

Zijn er distro's die dit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat vind jij 'razendsnel'? Up en running met 20 services, waaronder meerdere databases, in 5 seconden? Of mag het ook ietsjes langer duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:34
Hero of Time schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 23:02:
Wat vind jij 'razendsnel'? Up en running met 20 services, waaronder meerdere databases, in 5 seconden? Of mag het ook ietsjes langer duren?
Het mag ook iets langer duren,

Zolang het aan uitdrukken maar werkt zonder monitor.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan voldoet elke distro wel. Heb je nog andere eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Zolang de ACPI daemons maar draaien is dat inderdaad iets wat opgevangen wordt en (mooi) afgehandeld.

Ik geloof dat systemd dat ook wel kan maar durf er m'n hand niet voor in het vuur steken, gezien de rare kronkels dat ze soms hebben :P.

https://wiki.debian.org/ConfigurePowerButton

Maargoed, dat is inderdaad een vrij arbitrare eis, daaraan voldoet basically elke distro wel.
Wat wil je specifiek *doen* met die NUC dat alles "razendsnel" moet?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even een second opinion gevraagd....

Gisteren heb ik voor het eerst in jaren een "nieuwe" laptop gekocht. De oude viel letterlijk uit elkaar. Nieuwe is een Fujitsu E736 met Core i5-6300U en integrated VGA, 12GB RAM en 256GB SSD. WiFi komt van Intel 8260, al ga ik die zsm upgraden naar AX200. Geen touchscreen,

Nu, met die specs (en een makkelijk, goed ondersteunde WiFi-adapter) kan ik in principe ieder distro draaien. Ben het meest bekend met Debian/Ubuntu derivaten (heb een assorti aan Ubuntu, Lubuntu en Mint builds draaien op desktops/media centers), maar een zwak voor Gentoo, al is het lang sinds ik dat op een daily driver heb gedraaid.

Waarom dan hier vragen? Optimalisaties, specifiek accu-gerelateerde optimalisaties. Ik heb weinig behoefte aan flashy meuk, maar wil wel zo lang mogelijk rond kunnen wandelen terwijl ik web browse enzo. Spagaat waar ik in zit is tussen enerzijds de dpkg-distro's die ik goed ken en anderzijds betere optimalisatie, ofwel zelf doen met Gentoo, anderzijds kant-en-klaar zoals ClearLinux / Solus. Wat me tegen zit met de laatste twee is afwijkende package management en relatief kleine assorti aan software, bij Gentoo is het gewoon de hoeveelheid werk, niet zozeer installatie (dat is eenmalig) maar om de boel bij te houden en problemen na updates op te lossen. Oh ja, en ik ben geen systemd fan.

Idealiter zou ik een Devuan-based distro met out-of-the-box goede laptop power management hebben, maar die heb ik niet kunnen vinden. Wat denken jullie?

Oslik blyat! Oslik!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
@dion_b is systemd echt een breekpunt of meer een pre?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cyphax schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:12:
@dion_b is systemd echt een breekpunt of meer een pre?
Pre, geen breekpunt. Kan me alleen niet voorstellen dat het helpt met onnodig stroomverbruik in perken houden.

Oslik blyat! Oslik!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:16:
[...]

Pre, geen breekpunt. Kan me alleen niet voorstellen dat het helpt met onnodig stroomverbruik in perken houden.
Nee, ik heb er ook niks mee op zich, en als ik Arch vergelijk met Slackware op mijn laptop, dan deed Slackware het iets beter (nul problemen) zonder systemd dan Arch met (kleine probleempjes) maar niet genoeg om een hekel aan systemd te krijgen. Als Slackware 15 ooit nog uitkomt ga ik wel weer terug denk ik.
Maargoed, het is lastig te ontlopen.

Wellicht zit Arch op een sweet spot tussen die twee. De performance is uitstekend en je krijgt geen ongewenste software. Pacman lijkt op andere package managers. Ik heb er intussen na een paar maanden wel een goede indruk van gekregen, maar dat komt deels door hoe de installatie je systeem achterlaat en hoe achterlijk snel ik daarna xfce aan de praat had. :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd je wel rekening mee dat de CPU al aardig oud is (6e generatie, we zitten nu op de 10e) en daar bovenop van de U-type wat leuk staat als 'ultra low power' met de gedachte van energiegebruik, maar ik meer zie als missen van performance. De CPU is dus relatief traag. Weet je zeker dat je dan een source-based distro wilt nemen en lang zit te wachten op het compileren van je software?

Met wat wilskracht en doorzettingsvermogen is Debian ook prima van systemd af te krijgen. Het bied nog steeds alternatieve init systemen aan. Je zit alleen vast aan libsystemd, omdat er toch nog best veel software hier afhankelijk van is. Maar niet direct van systemd zelf, dus als je genoegen neemt met een library van systemd, maar niet systemd zelf, dan is Debian een prima keus. Ook handig omdat je al aardig wat ervaring hebt met de distro en afgeleiden.

Pagina: 1 ... 15 ... 50 Laatste

Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.

Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.