Dat is ook het nadeel van sommige thema's die je bv op opendesktop.org kunt vinden. Kies je voor donker, wordt niet alles donker weergegeven. Ik verwijder die thema's dan ook meteen, maar op Peppermint dat ik gebruik, gebruik ik het standaard theme (Arc-dark-red). Ik heb alleen het standaard wm-theme vernanderd naar Arc-dark-red.Hero of Time schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:39:
[...]
Maar bij een thema wel. Je zou geen wit scherm 'horen' te krijgen als je een donker thema hebt ingesteld. Tenzij het een andere toolkit gebruikt dan waar je thema voor is.
- Hero of Time
- Registratie: Oktober 2004
- Laatst online: 17-09 21:10
Moderator LNX
There is only one Legend
/u/125506/link-8bit.png?f=community)
Het 'probleem' met GTK thema's is juist dat er nogal wat verandert tussen GTK3 versies. Pak je een thema van vorig jaar, dat voor 4 versies terug is gemaakt (omdat dat toen actueel was), dan ga je zaken krijgen die niet kloppen.desalniettemin schreef op zondag 22 maart 2020 @ 09:21:
[...]
Dat is ook het nadeel van sommige thema's die je bv op opendesktop.org kunt vinden. Kies je voor donker, wordt niet alles donker weergegeven. Ik verwijder die thema's dan ook meteen, maar op Peppermint dat ik gebruik, gebruik ik het standaard theme (Arc-dark-red). Ik heb alleen het standaard wm-theme vernanderd naar Arc-dark-red.
Ook als je een GTK programma gebruikt in KDE, moet je dat apart instellen en zelfs hopen dat het thema dat je wilt gebruiken in KDE ook een GTK port heeft.
Andersom net zo, en het is wat lastiger om een Qt programma fatsoenlijk te stylen in een GTK omgeving omdat er geen instellingenprogramma voor is. Wat ik heb kunnen vinden iig, vroeger was het wat makkelijker.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Volgens mij is dat dan ook de standaard instelling : KDE is Dark, maar GTK moet je zelf effe op Dark zettenHero of Time schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 00:39:
Maar bij een thema wel. Je zou geen wit scherm 'horen' te krijgen als je een donker thema hebt ingesteld. Tenzij het een andere toolkit gebruikt dan waar je thema voor is.
En eerlijk is eerlijk : Soms is dat maar goed ook!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Na ruim 3 maanden met Pop!_OS 19.10 gewerkt te hebben, begon ik Gnome wel weer een beetje zat te worden. Hoe goed deze distro van System76 ook is, kan ik maar niet aan Gnome wennen. Ook met de nodige Gnome extensions blijft het voor mij een DE waar ik te weinig in kan aanpassen. Gelukkig kan je KDE Plasma als DE naast Gnome installeren (sudo apt install kde-standard).
Met KDE Plasma geïnstalleerd en ingesteld werd ik al een stuk vrolijker. Ja, dit werkt voor mij! Echter, onder Pop!_OS kun je Gnome niet volledig verwijderen. Daardoor voelde het voor mij een beetje dubbelop. Niet dat ik de schijfruimte nodig heb, maar.... ik weet niet hoe het met jullie zit, met linux wil ik alleen gebruiken wat ik nodig heb. En zelf compileren zoals Gentoo ga ik niet aan beginnen. Ook distro's op basis van Arch zijn niet echt mijn ding. Ben meer een Debian persoon.
Dus gevoelsmatig (en omdat ik het leuk vind) op zoek gegaan naar een vanilla KDE distro. Ik had 2 opties uitgezocht:
Dus.... KDE Neon zou het worden. Lekker vanilla, dus alleen het broodnodige wordt geïnstalleerd. En net als Debian geen distro voor beginners. Ik was me er wel van bewust dat ik qua onderliggende Ubuntu-basis een stap terug ging doen (van 19.10 naar 18.04 LTS). Maar goed, ik hoef geen bleeding edge te hebben.
Het betreft mijn privé-pc dus koos ik er bewust voor om niet eerst uitproberen in VirtualBox, maar lekker gelijk op bare metal installeren
We zien wel waar we tegenaan lopen en lossen dat m.b.v. eigen kennis en de aanwezige kennis op internet wel op. Zo leer je ook nog eens wat!
Na een KDE Neon installatie USB-stick gemaakt te hebben, verliep het booten naar het installatieprogramma niet goed. Het beeld was in 4 dezelfde schermen verdeeld en absoluut onleesbaar. Dit (Nvidia)probleem ken ik gelukkig van andere distro's die ik eerder heb geprobeerd en een "nomodeset" in de grub opstartopties verhelpt dit.
Tijdens de installatie krijg je net als bij Ubuntu de mogelijkheid om de updates, proprietary drivers en 3rd party software te downloaden en installeren. Handig, want dan is gelijk de driver voor o.a. mijn Nvidia kaart geïnstalleerd. Wat me wel verbaast is dat het installatieprogramma geen wachtwoord voor het root account in laat stellen. Noem me ouderwets, maar ik vind dit een slechte zaak. Maar goed, het wachtwoord voor root stellen we naderhand wel in via sudo passwd.
Na afronding van de installatie had ik inderdaad een vanilla distro met KDE Plasma desktop en een minimaal aantal (KDE) applicaties. Firefox stond er al op. Thunderbird wilde ik als eerste installeren. Ik besloot dit via de standaard aanwezige grafische package manager Discover te doen. En dat had ik beter niet kunnen doen!
Ik ben namelijk gewend om na een nieuwe installatie vanuit mijn backup de .thunderbird directory weer in mijn home directory te plaatsen. Als je dan Thunderbird installeert en daarna opstart, heb ik gelijk alle instellingen en mail weer terug. Superhandig! Dit was nu niet het geval. Thunderbird startte met de wizard om een nieuw account in te stellen. Dus ik afgebroken en gezocht of hij een nieuw profiles.ini bestand aan aangemaakt/bestaande bestand gewijzigd. Dit was niet het geval. Dus terug naar Thunderbird en even snel mijn e-mailinstellingen ingevoerd. Daarna afgesloten en gekeken of er iets was veranderd in de .thunderbird directory....niets.
Vervolgens de .thunderbird directory hernoemd naar OLD_thunderbird en toen Thunderbird weer opgestart. De instellingen die ik ervoor even snel had gedaan waren bewaard gebleven. Bij de instellingen van de Local Folders kon ik zien dat er wel een .thunderbird directory bestond die hij gebruikte voor opslag, maar het gekke was: die bestond niet. Althans niet volgens de Dolphin file manager en niet in de terminal
Dus via Discover Thunderbird weer verwijderd. OLD_thunderbird directory weer hernoemd naar .thunderbird. Toen via sudo apt install thunderbird de installatie gedaan. Thunderbird gestart en toen zag hij gelijk mijn instelingen. Les 1: Discover gaan we dus niet meer gebruiken.
Verder verliep alles vlekkeloos. Gewoon alle pakketten via apt geïnstalleerd zonder problemen. KDE Neon wil dat je eigenlijk pkcon gebruikt i.p.v. apt. Ik had op internet ergens gezien dat pkcon onder water gewoon apt aanroept
Les 2: Voor het installeren van packages kun je gewoon apt gebruiken. Alleen voor updates is het aan te raden om sudo pkcon refresh && pkcon update te gebruiken.
Oh ja, nog 1 probleem waar ik tegenaan liep was bij het starten van SABnzbd+ en K3B. Die gaven na starten allebei de waarschuwing "SABnzbd/K3B was started with encoding ANSI_X3.4-1968, this should be UTF-8". En dat terwijl mijn locale gewoon op LANG=en_US.UTF-8 stond
Dit heb ik opgelost door de opstartregels van beide applicaties te beginnen met env LANG=en_US.UTF-8 Edit: inmiddels is dit probleem opgelost door de locale opnieuw in te stellen (kan gewoon in de GUI bij Regional Settings).
Al met al na enig zoek- en instelwerk heb ik KDE Neon helemaal naar believen ingeregeld gekregen. Alles werkt top en ik heb er een leuk leerproject aan gehad. Voorlopig blijft deze distro even staan op mijn PC. De volgende installatie zal vermoedelijk pas zijn wanneer er een KDE Neon User Edition op basis van Ubuntu 20.04 LTS is.
Met KDE Plasma geïnstalleerd en ingesteld werd ik al een stuk vrolijker. Ja, dit werkt voor mij! Echter, onder Pop!_OS kun je Gnome niet volledig verwijderen. Daardoor voelde het voor mij een beetje dubbelop. Niet dat ik de schijfruimte nodig heb, maar.... ik weet niet hoe het met jullie zit, met linux wil ik alleen gebruiken wat ik nodig heb. En zelf compileren zoals Gentoo ga ik niet aan beginnen. Ook distro's op basis van Arch zijn niet echt mijn ding. Ben meer een Debian persoon.
Dus gevoelsmatig (en omdat ik het leuk vind) op zoek gegaan naar een vanilla KDE distro. Ik had 2 opties uitgezocht:
- Debian 10 met standaard KDE Plasma (zijn specifieke ISO's voor te downloaden op de debian site);
- KDE Neon User Edition.
Dus.... KDE Neon zou het worden. Lekker vanilla, dus alleen het broodnodige wordt geïnstalleerd. En net als Debian geen distro voor beginners. Ik was me er wel van bewust dat ik qua onderliggende Ubuntu-basis een stap terug ging doen (van 19.10 naar 18.04 LTS). Maar goed, ik hoef geen bleeding edge te hebben.
Het betreft mijn privé-pc dus koos ik er bewust voor om niet eerst uitproberen in VirtualBox, maar lekker gelijk op bare metal installeren
Na een KDE Neon installatie USB-stick gemaakt te hebben, verliep het booten naar het installatieprogramma niet goed. Het beeld was in 4 dezelfde schermen verdeeld en absoluut onleesbaar. Dit (Nvidia)probleem ken ik gelukkig van andere distro's die ik eerder heb geprobeerd en een "nomodeset" in de grub opstartopties verhelpt dit.
Tijdens de installatie krijg je net als bij Ubuntu de mogelijkheid om de updates, proprietary drivers en 3rd party software te downloaden en installeren. Handig, want dan is gelijk de driver voor o.a. mijn Nvidia kaart geïnstalleerd. Wat me wel verbaast is dat het installatieprogramma geen wachtwoord voor het root account in laat stellen. Noem me ouderwets, maar ik vind dit een slechte zaak. Maar goed, het wachtwoord voor root stellen we naderhand wel in via sudo passwd.
Na afronding van de installatie had ik inderdaad een vanilla distro met KDE Plasma desktop en een minimaal aantal (KDE) applicaties. Firefox stond er al op. Thunderbird wilde ik als eerste installeren. Ik besloot dit via de standaard aanwezige grafische package manager Discover te doen. En dat had ik beter niet kunnen doen!
Ik ben namelijk gewend om na een nieuwe installatie vanuit mijn backup de .thunderbird directory weer in mijn home directory te plaatsen. Als je dan Thunderbird installeert en daarna opstart, heb ik gelijk alle instellingen en mail weer terug. Superhandig! Dit was nu niet het geval. Thunderbird startte met de wizard om een nieuw account in te stellen. Dus ik afgebroken en gezocht of hij een nieuw profiles.ini bestand aan aangemaakt/bestaande bestand gewijzigd. Dit was niet het geval. Dus terug naar Thunderbird en even snel mijn e-mailinstellingen ingevoerd. Daarna afgesloten en gekeken of er iets was veranderd in de .thunderbird directory....niets.
Vervolgens de .thunderbird directory hernoemd naar OLD_thunderbird en toen Thunderbird weer opgestart. De instellingen die ik ervoor even snel had gedaan waren bewaard gebleven. Bij de instellingen van de Local Folders kon ik zien dat er wel een .thunderbird directory bestond die hij gebruikte voor opslag, maar het gekke was: die bestond niet. Althans niet volgens de Dolphin file manager en niet in de terminal
Dus via Discover Thunderbird weer verwijderd. OLD_thunderbird directory weer hernoemd naar .thunderbird. Toen via sudo apt install thunderbird de installatie gedaan. Thunderbird gestart en toen zag hij gelijk mijn instelingen. Les 1: Discover gaan we dus niet meer gebruiken.
Verder verliep alles vlekkeloos. Gewoon alle pakketten via apt geïnstalleerd zonder problemen. KDE Neon wil dat je eigenlijk pkcon gebruikt i.p.v. apt. Ik had op internet ergens gezien dat pkcon onder water gewoon apt aanroept
Oh ja, nog 1 probleem waar ik tegenaan liep was bij het starten van SABnzbd+ en K3B. Die gaven na starten allebei de waarschuwing "SABnzbd/K3B was started with encoding ANSI_X3.4-1968, this should be UTF-8". En dat terwijl mijn locale gewoon op LANG=en_US.UTF-8 stond
Al met al na enig zoek- en instelwerk heb ik KDE Neon helemaal naar believen ingeregeld gekregen. Alles werkt top en ik heb er een leuk leerproject aan gehad. Voorlopig blijft deze distro even staan op mijn PC. De volgende installatie zal vermoedelijk pas zijn wanneer er een KDE Neon User Edition op basis van Ubuntu 20.04 LTS is.
@pporrio Leuk en leerzaam om te lezen, bedankt. Ik gebruik Thunderbird met mijn Outlook account, inloggen en alle mail is er weer.
Dat is het grote voordeel van een online e-mailaccount. Ik maak nog ouderwets gebruik van een POP3 accountdesalniettemin schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:15:
@pporrio Leuk en leerzaam om te lezen, bedankt. Ik gebruik Thunderbird met mijn Outlook account, inloggen en alle mail is er weer.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Ik vraag mij wel af waarom je persé een wachtwoord op het root account wilt hebben. Want zonder wachtwoord kom je er niet mee op je systeem, de gebruiker is dan effectief uitgeschakeld. En er is zelden tot nooit een reden om direct als root in te moeten loggen. Alles is te doen met sudo.
Ik ben het vanuit o.a. Debian gewend dat je altijd een wachtwoord voor root moest instellen tijdens de installatie. Ik dacht wanneer je geen wachtwoord instelt, je met een blanco password kon inloggen als root.Hero of Time schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:28:
Ik vraag mij wel af waarom je persé een wachtwoord op het root account wilt hebben. Want zonder wachtwoord kom je er niet mee op je systeem, de gebruiker is dan effectief uitgeschakeld. En er is zelden tot nooit een reden om direct als root in te moeten loggen. Alles is te doen met sudo.
Maar als ik je goed begrijp is het account root dan uitgeschakeld. Weer wat geleerd, dank je!
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Het is bij Debian al een lange tijd niet vereist. Ik heb onlangs nog een nieuwe installatie uitgevoerd en bij de stap voor het root wachtwoord niets ingevuld, kon gewoon door en sudo werd geïnstalleerd en ingesteld voor de normale gebruiker. Dat wordt als het goed is ook vermeld als je dat doet. Zou je de Expert Install doen, dan wordt er zelfs gevraagd of je als root wilt kunnen inloggen (waar je uiteraard 'nee' op kan antwoorden).
Ik ga UbuntuDDE als primair OS proberen zodra 20.04 officieel uit is:
Omdat een systeem dan niet gecompromitteerd is als een user in sudoers dat wel is.Hero of Time schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:28:
Ik vraag mij wel af waarom je persé een wachtwoord op het root account wilt hebben.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Na echt jaaaaaaren Ubuntu te hebben gebruikt was ik vanaf dat unity werd gedropped door canonical, op zoek geweest naar een voor mij acceptabele distro voor op mijn laptop. (Ja ik vond in tegenstelling tot vele anderen de Unity DE WEL erg prettig werken)
In eerste instantie naar bodhi gekeken en vervolgens naar Mint. Maar het 'voegde' voor mijn gevoel toch niet. Ondertussen was ik erg actief geworden in de NethServer community. Een op CentOS gebaseerde distributie voor SMB.
In het verleden heb ik wel rpm gebaseerde distro's geprobeerd: Eerst SuSE en daarna Mandriva). Op SuSE gebruikte ik KDE als DE en hoe mooi en intuitief ik die ook vond, ik had, ondanks redelijke hardware, gewoon het gvoel alsof ik door een dikke brei aan het waden was, zo sluggish.
Tot ongeveer een jaar geleden ik vanwege mijn inmiddels redelijke CentOS kennis, ik dacht: ik wil best weer rpm based, maar wel een distro die redelijk up-to-date is, en kwam bij Fedora uit.
Ik heb deze nu met KDE Plasma draaien en moet zeggen dat ik dit by-far de fijnste distro vind voor dagelijks gebruik.
In eerste instantie naar bodhi gekeken en vervolgens naar Mint. Maar het 'voegde' voor mijn gevoel toch niet. Ondertussen was ik erg actief geworden in de NethServer community. Een op CentOS gebaseerde distributie voor SMB.
In het verleden heb ik wel rpm gebaseerde distro's geprobeerd: Eerst SuSE en daarna Mandriva). Op SuSE gebruikte ik KDE als DE en hoe mooi en intuitief ik die ook vond, ik had, ondanks redelijke hardware, gewoon het gvoel alsof ik door een dikke brei aan het waden was, zo sluggish.
Tot ongeveer een jaar geleden ik vanwege mijn inmiddels redelijke CentOS kennis, ik dacht: ik wil best weer rpm based, maar wel een distro die redelijk up-to-date is, en kwam bij Fedora uit.
Ik heb deze nu met KDE Plasma draaien en moet zeggen dat ik dit by-far de fijnste distro vind voor dagelijks gebruik.
[ Voor 3% gewijzigd door michielRB op 12-04-2020 15:35 ]
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Omdat het om een wachtwoord gaat, en voor root de gebruikersnaam bekend is, is het juist onveiliger om een root wachtwoord in te stellen. Voor puur het wachtwoord idee is de kans op inbreuk net zo groot of je nou sudo rechten hebt, of alleen met root dat kan.8088 schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:33:
[...]
Omdat een systeem dan niet gecompromitteerd is als een user in sudoers dat wel is.
Security trough obscurity. Het geeft echt geen grotere marge van veiligheid.
Iemand is ook bezig met een Ubuntu Lumina.duderuud schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:22:
Ik ga UbuntuDDE als primair OS proberen zodra 20.04 officieel uit is:
[YouTube: NEW Linux Distro Alert: Ubuntu 20.04 Gets The Deepin Treatment]
Is dat űberhaupt wel nodig als je de enige gebruiker bent?Hero of Time schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:31:
[...]
Omdat het om een wachtwoord gaat, en voor root de gebruikersnaam bekend is, is het juist onveiliger om een root wachtwoord in te stellen. Voor puur het wachtwoord idee is de kans op inbreuk net zo groot of je nou sudo rechten hebt, of alleen met root dat kan.
Security trough obscurity. Het geeft echt geen grotere marge van veiligheid.
Dat is best wel maf, want op voorwaarde dat de Thunderbird installatie gewoon de gebruikelijke mappen aanhoudt kan je inderdaad gewoon :pporrio schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 11:33:
Thunderbird wilde ik als eerste installeren. Ik besloot dit via de standaard aanwezige grafische package manager Discover te doen. En dat had ik beter niet kunnen doen!
Verder verliep alles vlekkeloos. Gewoon alle pakketten via apt geïnstalleerd zonder problemen. KDE Neon wil dat je eigenlijk pkcon gebruikt i.p.v. apt. Ik had op internet ergens gezien dat pkcon onder water gewoon apt aanroeptLes 2: Voor het installeren van packages kun je gewoon apt gebruiken. Alleen voor updates is het aan te raden om sudo pkcon refresh && pkcon update te gebruiken.
- Je profiel + profiles.cfg overzetten, waarin staat welk profiel er standaard moet worden gebruikt.
- Thunderbird opstarten en meteen tegen je oude Inbox aankijken
Was er niet stiekem een snap/flatpack versie geinstalleerd die brak was of zo
Een tijdje geleden kwam een dergelijk probleem ook langs in het sabNZBd Topic dus het zou zomaar aan de software (standaard instellingen) kunnen liggen en niet de distroOh ja, nog 1 probleem waar ik tegenaan liep was bij het starten van SABnzbd+ en K3B. Die gaven na starten allebei de waarschuwing "SABnzbd/K3B was started with encoding ANSI_X3.4-1968, this should be UTF-8". En dat terwijl mijn locale gewoon op LANG=en_US.UTF-8 stondDit heb ik opgelost door de opstartregels van beide applicaties te beginnen met env LANG=en_US.UTF-8 Edit: inmiddels is dit probleem opgelost door de locale opnieuw in te stellen (kan gewoon in de GUI bij Regional Settings).
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Wat? Een root wachtwoord opgeven? Het is überhaupt niet nodig, of je nou de enige gebruiker bent, of dat er 10 zijn. Voor je alledaags gebruik is geen sudo of root rechten nodig. Eenmaal opgebouwd en ingesteld is het alleen voor updates nodig.desalniettemin schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:03:
[...]
Is dat űberhaupt wel nodig als je de enige gebruiker bent?
Geen idee. Dit was de eerste keer dat ik tegen dit probleem aanliep. Normaliter werkt het terugzetten van de .thunderbird map prima. De installatie was dus via Discover, geen idee wat die standaard installeert. Na een installatie via apt ging het wel goed.nero355 schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:16:
Was er niet stiekem een snap/flatpack versie geinstalleerd die brak was of zo
Het gekke is dat toen ik de locale opnieuw instelde, het zonder problemen werkte. Ik kon die regel voor de applicatie aanroep weer weglaten. Gewoon vaagnero355 schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:16:
Een tijdje geleden kwam een dergelijk probleem ook langs in het sabNZBd Topic dus het zou zomaar aan de software (standaard instellingen) kunnen liggen en niet de distro
Tja, als ik tijdens de installatie gevraagd word om een wachtwoord voor root op te geven, dan doe ik dat braafHero of Time schreef op zondag 12 april 2020 @ 15:13:
Ik heb onlangs nog een nieuwe installatie uitgevoerd en bij de stap voor het root wachtwoord niets ingevuld, kon gewoon door en sudo werd geïnstalleerd en ingesteld voor de normale gebruiker.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Tja, als je het niet probeert, weet je het ook niet.pporrio schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:23:
[...]
Tja, als ik tijdens de installatie gevraagd word om een wachtwoord voor root op te geven, dan doe ik dat braafDus ik heb nooit geweten dat geen wachtwoord invoeren ook tot de mogelijkheden behoort
Ik ben nog aan het leren om me eigenwijzer op te stellen zoals een echte Linux gebruiker betaamt!Hero of Time schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:34:
[...]
Tja, als je het niet probeert, weet je het ook niet.
Ubuntu vraagt dat niet dacht ik, die neemt gewoon 1x ww invoeren als 2x zelfde ww, voor root en degeen die jij bent (zeg gekke Henkie). Hij zal je altijd opstarten als gekke Henkie. Maar nu gaat ook voor mij nieuwe afdeling open, lees hier dat sudo niet hetzelfde is als root... vaag.Hero of Time schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:34:
[...]
Tja, als je het niet probeert, weet je het ook niet.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Toen ik nog Ubuntu gebruikte, werd er apart voor root gevraagd, als het al werd gedaan, maar nooit werd het wachtwoord dat je voor je eigen gebruiker opgaf, gebruikt voor de root gebruiker. Als ze dat nu doen, is dat IMO een zeer slechte zaak.Sjah schreef op zondag 12 april 2020 @ 22:10:
[...]
Ubuntu vraagt dat niet dacht ik, die neemt gewoon 1x ww invoeren als 2x zelfde ww, voor root en degeen die jij bent (zeg gekke Henkie). Hij zal je altijd opstarten als gekke Henkie. Maar nu gaat ook voor mij nieuwe afdeling open, lees hier dat sudo niet hetzelfde is als root... vaag.
Sudo is idd niet hetzelfde als root. Je kan wel zaken uitvoeren met verhoogde, root, rechten, maar er zitten omgevingsvariaties in waardoor het net anders kan zijn. Waar root namelijk compleet z'n eigen omgeving heeft, kan je met sudo alsnog delen van je omgevinsvariabelen meenemen. Dat heeft z'n voordelen, maar kan ook zo z'n nadelen hebben. Zoals een programma voor het eerst met sudo starten, daarna zonder, en tegen issues aanlopen dat het zaken niet kan lezen of schrijven, omdat de bestanden die zijn aangemaakt van root zijn, ipv je eigen gebruiker.
Bovenop bovenstaande heb je ook nog zaken die je via sudoers kan opgeven voor sudo. Zoals wel of niet vragen om een wachtwoord, beperken van commando's die je wel of expliciet niet met root rechten mag draaien, etc.
Hero:
Even om kort te sluiten: ik heb nog nooit als root ingelogd, wel heb ik als sudo dingen gedaan, en daar is WW zelfde als user..... Mijn vraag, weet jij of sudo WW hetzelfde is als dat je root doet? Oja, en hoe log je dan in als root?
Even om kort te sluiten: ik heb nog nooit als root ingelogd, wel heb ik als sudo dingen gedaan, en daar is WW zelfde als user..... Mijn vraag, weet jij of sudo WW hetzelfde is als dat je root doet? Oja, en hoe log je dan in als root?
Nee, root heeft standaard bij Ubuntu geen wachtwoord en is uitgeschakeld.Sjah schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:03:
Hero:
Door het account root een wachtwoord te geven (sudo passwd root) activeer je het account. Let op! Werkt niet out-of-the-box met ssh.
[ Voor 13% gewijzigd door powerboat op 13-04-2020 00:17 ]
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Inloggen als root doe je door die gebruikersnaam op te geven, als deze een wachtwoord heeft. Er zal tegenwoordig een stuk meer software weigeren te werken als je direct als root werkt, of het programma met root rechten middels sudo wilt starten.Sjah schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:03:
Hero:
Zit je in een terminal, dan kan je met het root wachtwoord direct root worden middels het su commando. Nogmaals, als er werkelijk een wachtwoord voor root is ingevuld.
Dat je je eigen wachtwoord moet opgeven als je sudo gebruikt is niet meer dan logisch. Stel dat je een systeem deelt met een ander, bijvoorbeeld een server en beide beheerders hebben hun eigen gebruiker. Je moet een service herstarten of updates installeren en rebooten. Dan moet je een wachtwoord opgeven om dit te kunnen doen. Het is dan niet handig noch veilig als beide hetzelfde wachtwoord nodig zouden hebben.
Er zijn opties om zonder wachtwoord in te loggen. Denk aan automatisch inloggen in je grafische omgeving of via public/private key combinatie met SSH. Met de standaard instellingen voor sudoers moet je een wachtwoord invullen.
Er is dus een goed verschil tussen direct dingen als root doen en via sudo werken.
In terminal als ik root wil zijn: sudo -s, wachtwoord opgeven.
[ Voor 58% gewijzigd door desalniettemin op 14-04-2020 21:36 ]
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Wat eigenlijk niet de juiste manier is:desalniettemin schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:34:
In terminal als ik root wil zijn: sudo -s, wachtwoord opgeven.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| -s, --shell Run the shell specified by the SHELL environment variable if it is set or the shell specified by the invoking user's pass‐ word database entry. If a command is specified, it is passed to the shell for execution via the shell's -c option. If no command is specified, an interactive shell is executed. Note that most shells behave differently when a command is speci‐ fied as compared to an interactive session; consult the shell's manual for details. |
Je kan beter -i gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| -i, --login Run the shell specified by the target user's password data‐ base entry as a login shell. This means that login-specific resource files such as .profile, .bash_profile or .login will be read by the shell. If a command is specified, it is passed to the shell for execution via the shell's -c option. If no command is specified, an interactive shell is executed. sudo attempts to change to that user's home directory before running the shell. The command is run with an environment similar to the one a user would receive at log in. Note that most shells behave differently when a command is specified as compared to an interactive session; consult the shell's man‐ ual for details. The Command environment section in the sudoers(5) manual documents how the -i option affects the en‐ vironment in which a command is run when the sudoers policy is in use. |
Wist ik allemaal niet. Bedankt voor de info, maar ik gebruikte eigenlijk toch al nooit root. Alleen af en toe sudo om te checken voor updates.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Je leert zo wel eens wat als je het 'man' commando gebruikt.
Net op Debian Testing een upgrade gedraaid en die vernaggelt GDM3 volledig. De logs (en GDM zelf) vertellen echt niks over wat er misloopt (al wist het internet mij nu wel te vertellen dat het icoontje dat GDM toont een 'fail whale' heet
).
Met snapper een BTRFS-snapshot van gisteren teruggezet. Geen centje pijn!
Met snapper een BTRFS-snapshot van gisteren teruggezet. Geen centje pijn!
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Dat zal @Hero of Time niet zo leuk vinden om te horen!Borromini schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:53:
Net op Debian Testing een upgrade gedraaid en die vernaggelt GDM3 volledig. De logs (en GDM zelf) vertellen echt niks over wat er misloopt (al wist het internet mij nu wel te vertellen dat het icoontje dat GDM toont een 'fail whale' heet).
Daarom wil ik dus ook z.s.m. overstappen op ZFS on Root op de flaptopMet snapper een BTRFS-snapshot van gisteren teruggezet. Geen centje pijn!
Proxmox kan het, maar de verschillende Ubuntu smaakjes pas vanaf 20.04 geloof ik ?!
Ik draai ZoL al jaren met tevredenheid op mijn Debian-server, maar als root gebruik ik het niet (op m'n server ben ik wat conservatiever). Het blijft DKMS, en als er dan dingen wat uit de pas lopen, dan zit je met de gebakken peren. Buiten de eigenlijke data op m'n laptop (die netjes op EXT4-partities staat) is er op de laptop niks cruciaals, dus de installatie zelf kon zonder zorgen op BTRFS.
Snapper ondersteunt (met de juiste e2fsprogs) ook EXT4, voor de geïnteresseerden.
Snapper ondersteunt (met de juiste e2fsprogs) ook EXT4, voor de geïnteresseerden.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Hier hetzelfde op een handjevol servers en mijn laptop. Het zou voor mij niet de eerste keer zijn dat de ZoL modules ineens na een update niet meer willen starten. Gebeurt eigenlijk nauwelijks (max 2x per jaar, op Debian Stable en CentOS nog minder) maar mijn vertrouwen is daardoor wel een beetje weg.Borromini schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:40:
Ik draai ZoL al jaren met tevredenheid op mijn Debian-server, maar als root gebruik ik het niet (op m'n server ben ik wat conservatiever). Het blijft DKMS, en als er dan dingen wat uit de pas lopen, dan zit je met de gebakken peren.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Wat? Dat Gnome en daarbij dus ook GDM een complete fail is? Ben nooit een Gnome fan geweest, ben met Xfce begonnen, draai het nog steeds (met Compiz als WM) en ben ook best gecharmeerd van KDE.nero355 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:55:
[...]
Dat zal @Hero of Time niet zo leuk vinden om te horen!
Gnome is te gaar voor woorden. Versie x bevat een feature, in versie y is die weg en in versie z is het opeens weer terug. Van de verschillende dingen die ik zo her en der heb gelezen de afgelopen jaren zijn de Gnome ontwikkelaars het zelden met elkaar eens over ontwerp en richting waar het op moet gaan. Veel basic dingen zijn niet eens ingebakken (denk maar aan fatsoenlijk geluid management) en vereisen weer extenties.
Als je iets wilt dat niets van zichzelf doet en kan en je fatsoenlijke functionaliteit alleen via extenties kan krijgen, kan je net zo goed ChromeOS gaan draaien, dan weet je zeker dat de basics wat beperkt zijn. Hell, ik verwacht zelfs dat in ChromeOS wél degelijk geluidbeheer aanwezig is.
Zeg ik zonder ervaring met beide te hebben.
Op een of andere manier val ik steeds terug op xfce omdat ik te veel rare dingen tegen kom met de bijhorende system requirements.
XFCE ook voor mij, maar het lijkt of het qua geheugengebruik wat zwaarder geworden is. En het update niet zo vaak. Peppermint is een mix van LXDE met XFCE. Na reboot ongeveer 345Mb.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Het verhoogde geheugengebruik van Xfce zal zeer waarschijnlijk te maken hebben met GTK3.
Voor bespreken van DEs hebben we trouwens nog De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
Voor bespreken van DEs hebben we trouwens nog De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
Dit :Hero of Time schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:15:
Wat? Dat Gnome en daarbij dus ook GDM een complete fail is? Ben nooit een Gnome fan geweest, ben met Xfce begonnen, draai het nog steeds (met Compiz als WM) en ben ook best gecharmeerd van KDE.
Debian Testing alweer stuk!Hero of Time schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:00:
En als je niet elke paar maanden wilt upgraden met Ubuntu, wat ook risico's met zich mee brengt, raad ik je echt aan om eens te kijken naar Debian Testing. Loop je lekker mee en de breakage is minimaal.
Draai zelf Sid en had ergens in de afgelopen dagen toevallig een nare breaking issue te pakken omdat FF niet overweg kon met de sqlite update. Dat was snel bekend en werd dan ook gelijk gecorrigeerd. Maar mensen met Testing zouden er geen last van hebben (o.a. omdat ze Firefox-ESR hebben, niet de fast-pace releases, maar voornamelijk omdat het een tijdje duurt voordat iets van Sid naar Testing gaat).
Schijnt de schuld van de Red Hat en Fedora mensjes te zijnGnome is te gaar voor woorden. Versie x bevat een feature, in versie y is die weg en in versie z is het opeens weer terug. Van de verschillende dingen die ik zo her en der heb gelezen de afgelopen jaren zijn de Gnome ontwikkelaars het zelden met elkaar eens over ontwerp en richting waar het op moet gaan. Veel basic dingen zijn niet eens ingebakken (denk maar aan fatsoenlijk geluid management) en vereisen weer extenties.
Laten we nou geen gekke dingen gaan doen...Als je iets wilt dat niets van zichzelf doet en kan en je fatsoenlijke functionaliteit alleen via extenties kan krijgen, kan je net zo goed ChromeOS gaan draaien, dan weet je zeker dat de basics wat beperkt zijn. Hell, ik verwacht zelfs dat in ChromeOS wél degelijk geluidbeheer aanwezig is.
Zeg ik zonder ervaring met beide te hebben.

- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
FTFY
Hallo,
Ik kom me ook even voorstellen hier als Linux noob. Al eerder een paar keer heel kort met Linux gespeeld, maar vond Windows toch altijd wat handiger (en zeker met games), dus altijd binnen een week ofzo weer terug naar Windows.
Comp doet vrij raar op windows 10 (qua performance) sinds een paar weken geleden en ik game eigenlijk toch al niet zoveel meer tegenwoordig, dus vond ik dit wel een goed moment om toch weer eens Linux te proberen. Ergste geval is het een ervaring rijker en als test om uit te sluiten dat mijn performance problemen aan defecte hardware ligt.
Zoals veel newbies wat onderzoek gedaan naar newbie friendly Linux distros en uiteindelijk mijn oog op Linux Mint gevallen. Zoals ik het heb begrepen is LM "net zo beginnersvriendelijk als Ubuntu, maar dan net iets strakker, stabieler en betere performance". Heb dan ook over de Debian Edition gelezen wat "Linux Mint, misschien ietjes complexer, maar wel wat stabieler en meer future proof" dus toch net die extra stap gemaakt en een paar weken terug LMDE4 geinstalleerd.
Heb Guild Wars 2 er wel werkend op gekregen dus dat is een plus. Voor de rest nog wel even wennen en nog wel enkele dingen die ik nog zeker moet aanpassen/fixen (zoals een missende resolutie op mijn 2de monitor, partitions etc.). Maar ik denk dat ik er wel mee kan leven om dit als mijn main OS te gebruiken. Kwam er kort na installatie wel achter dat LMDE4 PPA niet accepteert. Dat was wel een kleine kick in the nuts (geen Lutris voor games
). Dus ik denk wel dat ik Windows 10 hou om te dualbooten voor gaming (vooral de enkele non steam games).
Moet nog veel leren, maar ga er lekker mijn tijd voor nemen. Voor dagelijkse home pc gebruik is het momenteel prima
Ik kom me ook even voorstellen hier als Linux noob. Al eerder een paar keer heel kort met Linux gespeeld, maar vond Windows toch altijd wat handiger (en zeker met games), dus altijd binnen een week ofzo weer terug naar Windows.
Comp doet vrij raar op windows 10 (qua performance) sinds een paar weken geleden en ik game eigenlijk toch al niet zoveel meer tegenwoordig, dus vond ik dit wel een goed moment om toch weer eens Linux te proberen. Ergste geval is het een ervaring rijker en als test om uit te sluiten dat mijn performance problemen aan defecte hardware ligt.
Zoals veel newbies wat onderzoek gedaan naar newbie friendly Linux distros en uiteindelijk mijn oog op Linux Mint gevallen. Zoals ik het heb begrepen is LM "net zo beginnersvriendelijk als Ubuntu, maar dan net iets strakker, stabieler en betere performance". Heb dan ook over de Debian Edition gelezen wat "Linux Mint, misschien ietjes complexer, maar wel wat stabieler en meer future proof" dus toch net die extra stap gemaakt en een paar weken terug LMDE4 geinstalleerd.
Heb Guild Wars 2 er wel werkend op gekregen dus dat is een plus. Voor de rest nog wel even wennen en nog wel enkele dingen die ik nog zeker moet aanpassen/fixen (zoals een missende resolutie op mijn 2de monitor, partitions etc.). Maar ik denk dat ik er wel mee kan leven om dit als mijn main OS te gebruiken. Kwam er kort na installatie wel achter dat LMDE4 PPA niet accepteert. Dat was wel een kleine kick in the nuts (geen Lutris voor games
Moet nog veel leren, maar ga er lekker mijn tijd voor nemen. Voor dagelijkse home pc gebruik is het momenteel prima
Je kunt non-Steam games sowieso toevoegen aan Steam als je wilt, dan kan je ook Proton gebruiken om Windows-games te draaien. Ik heb bijvoorbeeld Freelancer geinstalleerd via Wine, vervolgens aan Steam toegevoegd, en daarna een paar Protonversies geprobeerd tot ie het goed deed (met de meest recente versie perfect). Misschien heb je binnenkort heel Windows niet meer nodig (en zo wel, dan is een VM ook te overwegen).CutePuppy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 02:34:
Hallo,
Heb Guild Wars 2 er wel werkend op gekregen dus dat is een plus. Voor de rest nog wel even wennen en nog wel enkele dingen die ik nog zeker moet aanpassen/fixen (zoals een missende resolutie op mijn 2de monitor, partitions etc.). Maar ik denk dat ik er wel mee kan leven om dit als mijn main OS te gebruiken. Kwam er kort na installatie wel achter dat LMDE4 PPA niet accepteert. Dat was wel een kleine kick in the nuts (geen Lutris voor games). Dus ik denk wel dat ik Windows 10 hou om te dualbooten voor gaming (vooral de enkele non steam games).
PPA's zouden wel moeten werken volgens deze how-to, en Lutris krijg je wellicht ook aan de praat. En misschien is Mint wel niet ideaal; ik heb het ooit geprobeerd maar out of the box werkte er een paar dingen niet dus dat was al gauw klaar; 'k zou persoonlijk liever Debian installeren en er wat tijd in steken om het op maat te krijgen (eigenlijk met name de DE een beetje personaliseren en de nodige software installeren).
Saved by the buoyancy of citrus
Dank voor je reactie! Ik heb even gekeken naar de howto's om bijv. Distant Worlds: Universe werkend te krijgen op Linux. Als ik dan lees wat er allemaal moet gebeuren om het werkend te krijgen (zonder ingame muziek), heb ik wel zoiets van "laat maar, ik dualboot wel naar Windows voor games". Misschien komt er een dag dat ik zo goed overweg kan met Linux dat dit me gaat lukken, maar nu inderdaad even nietCyphax schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:26:
[...]
Je kunt non-Steam games sowieso toevoegen aan Steam als je wilt, dan kan je ook Proton gebruiken om Windows-games te draaien. Ik heb bijvoorbeeld Freelancer geinstalleerd via Wine, vervolgens aan Steam toegevoegd, en daarna een paar Protonversies geprobeerd tot ie het goed deed (met de meest recente versie perfect). Misschien heb je binnenkort heel Windows niet meer nodig (en zo wel, dan is een VM ook te overwegen).
PPA's zouden wel moeten werken volgens deze how-to, en Lutris krijg je wellicht ook aan de praat. En misschien is Mint wel niet ideaal; ik heb het ooit geprobeerd maar out of the box werkte er een paar dingen niet dus dat was al gauw klaar; 'k zou persoonlijk liever Debian installeren en er wat tijd in steken om het op maat te krijgen (eigenlijk met name de DE een beetje personaliseren en de nodige software installeren).
Linux Mint Debian Edition is een heel ander beest dan Linux Mint (niet gebaseerd op Ubuntu), dus dat werkt toch helaas anders met PPA. Maar moet inderdaad zeggen dat ik wel open sta om nog van Linux distro te switchen. Sowieso omdat ik niet snap waarom ik een missende resolutie heb op mijn 2de monitor. En ook omdat mouse wheel scrolling niet echt out of the box goed werkt en ik dat moest fixen via het downloaden en installeren van een apart programma + script. En zelfs na die fix werkt het nog niet helemaal zoals ik het wil hebben. Zal over Debian nadenken.
Nogmaals dank voor de reactie
Nou, als ik kijk naar de bijbehorende protondb, dan ligt het inderdaad niet aan jou, gezien die status "borked":DCutePuppy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:23:
[...]
Dank voor je reactie! Ik heb even gekeken naar de howto's om bijv. Distant Worlds: Universe werkend te krijgen op Linux. Als ik dan lees wat er allemaal moet gebeuren om het werkend te krijgen (zonder ingame muziek), heb ik wel zoiets van "laat maar, ik dualboot wel naar Windows voor games". Misschien komt er een dag dat ik zo goed overweg kan met Linux dat dit me gaat lukken, maar nu inderdaad even niet
Het blijft YMMV met Wine/Proton maar de kans dat het goed gaat is enorm veel groter geworden. Maar helaas niet altijd.
Ah, dat is inderdaad niet hetzelfde, maar er wordt toch geclaimed dat PPA's kunnen:Linux Mint Debian Edition is een heel ander beest dan Linux Mint (niet gebaseerd op Ubuntu), dus dat werkt toch helaas anders met PPA. Maar moet inderdaad zeggen dat ik wel open sta om nog van Linux distro te switchen.
Misschien heb je er wat aan, anders zou ik denk ik wel een andere distro installeren, want deze sluit niet zo goed bij je aan als je die PPA's uiteindelijk mist, maar niet hebt (en het is wel leuk om een beetje rond te neuzen).Also, contrary to a widely circulating story, LMDE 2 is fully capable of using Ubuntu PPA repositories for packages in development. The PPAs simply have to be added as a package source in /etc/apt/.
En als het niet lukt en je wilt graag bij de distro blijven, dan kan je altijd een topic openen voor meer hulp.
Saved by the buoyancy of citrus
Dat dus ja hehe.Cyphax schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:44:
[...]
Nou, als ik kijk naar de bijbehorende protondb, dan ligt het inderdaad niet aan jou, gezien die status "borked":D
Het blijft YMMV met Wine/Proton maar de kans dat het goed gaat is enorm veel groter geworden. Maar helaas niet altijd.
Oh interessant. Zal het op mijn lijst zetten van dingen die ik nog moet doornemen.Ah, dat is inderdaad niet hetzelfde, maar er wordt toch geclaimed dat PPA's kunnen:
Ja, krijg een beetje het gevoel dat ik het mijzelf onnodig moeilijk maak om niet gewoon voor standaard Linux Mint te gaan. Maar Debian klinkt wat "linuxer"Misschien heb je er wat aan, anders zou ik denk ik wel een andere distro installeren, want deze sluit niet zo goed bij je aan als je die PPA's uiteindelijk mist, maar niet hebt (en het is wel leuk om een beetje rond te neuzen).
En als het niet lukt en je wilt graag bij de distro blijven, dan kan je altijd een topic openen voor meer hulp.
Misschien moet ik me daar nu als Linux noob nog helemaal geen over zorgen maken en gewoon Linux Mint doen (of weer iets anders, keuze genoeg).
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Ik heb op m'n Debian meerdere Ubuntu PPA's gehad (nu nog maar eentje) en zolang je let op je eigen Debian basis en hoe ver die af wijkt van Ubuntu releases, kan je prima een Ubuntu PPA toevoegen. In de loop van de tijd verander je de code naam eens in de sources.list voor de PPA zodat je dependencies wat beter passen.
Protip:
Zet al je aparte repo's zoals PPAs in /etc/apt/sources.list.d in aparte .list bestanden. Zo kan je makkelijker deze weer verwijderen als je wilt.
En de gpg keys voor die repo's kan je ook middels apt-key in aparte bestanden laten opslaan in /etc/apt/trusted.gpg.d/, scheelt daarna weer het key id opzoeken als je ook die wilt opruimen.
Protip:
Zet al je aparte repo's zoals PPAs in /etc/apt/sources.list.d in aparte .list bestanden. Zo kan je makkelijker deze weer verwijderen als je wilt.
En de gpg keys voor die repo's kan je ook middels apt-key in aparte bestanden laten opslaan in /etc/apt/trusted.gpg.d/, scheelt daarna weer het key id opzoeken als je ook die wilt opruimen.
Eerlijk gezegd is daar ook niks mis mee!CutePuppy schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:23:
Ik heb even gekeken naar de howto's om bijv. Distant Worlds: Universe werkend te krijgen op Linux. Als ik dan lees wat er allemaal moet gebeuren om het werkend te krijgen (zonder ingame muziek), heb ik wel zoiets van "laat maar, ik dualboot wel naar Windows voor games". Misschien komt er een dag dat ik zo goed overweg kan met Linux dat dit me gaat lukken, maar nu inderdaad even niet
Sommige dingen werken nou eenmaal makkelijker onder Windows en persoonlijk zie ik het ook niet zitten om al mijn games onder Linux te gaan zitten testen : Dan boot ik wel effe gewoon mijn Game PC
De enige echte reden : Luiheid

offtopic:
@Cyphax :
Freelancer 
Wordt dat nog steeds gespeeld ?! Ik vind Star Citizen namelijk totaal niet in de buurt komen qua de heerlijke lol en vrijheid die ik in dat spel heb meegemaakt dus misschien moet ik die weer eens een keer installeren!
@Cyphax :
Wordt dat nog steeds gespeeld ?! Ik vind Star Citizen namelijk totaal niet in de buurt komen qua de heerlijke lol en vrijheid die ik in dat spel heb meegemaakt dus misschien moet ik die weer eens een keer installeren!
Ik begrijp nog niet helemaal wat je zegt, maar ik ga het opzoeken. Dank voor het advies!Hero of Time schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:55:
Ik heb op m'n Debian meerdere Ubuntu PPA's gehad (nu nog maar eentje) en zolang je let op je eigen Debian basis en hoe ver die af wijkt van Ubuntu releases, kan je prima een Ubuntu PPA toevoegen. In de loop van de tijd verander je de code naam eens in de sources.list voor de PPA zodat je dependencies wat beter passen.
Protip:
Welkom @CutePuppy Voor gaming Windows is nog steeds de beste optie. Je hoeft veel minder in te stellen en sommige games werken nog steeds niet met Linux.
Misschien eens kijken of het onder kvm met gpu passthrough werkt
Is toch zeker sport man, de game werkend krijgen. Als je echt lui wil gaan, koop een ps4.desalniettemin schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:35:
Welkom @CutePuppy Voor gaming Windows is nog steeds de beste optie. Je hoeft veel minder in te stellen en sommige games werken nog steeds niet met Linux.
Toevallig houdt je advies wel stand voor ms Flightsimulator, en ik verwacht dat daar niks aan verandert met de nieuwe versie. Of Canonical(danwel linux community) moet er een Dx12 versie uitslepen ihk DirextX voor linux subsystem windows.
Zeker, maar ik ben geen gamer. Boeien me helemaal niets
Of een dual bootSjah schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:08:
[...]
Is toch zeker sport man, de game werkend krijgen. Als je echt lui wil gaan, koop een ps4.
Nu we toch een beetje offtopic zijn (mede door mij): doen jullie veel aan remote desktop werken op Linux? Merk op dat windows remote desktop software heeft waarbij dual monitors ondersteund worden, maar voor Linux heb ik daar nog geen RD client voor gevonden die dat ook doet.
Gezien hoe popular Linux is voor systeembeheer/servers kan ik me dat bijna niet voorstellen?
Excuses als dit toch te offtopic is en ik een nieuwe topic ervoor had moeten starten
Gezien hoe popular Linux is voor systeembeheer/servers kan ik me dat bijna niet voorstellen?
Excuses als dit toch te offtopic is en ik een nieuwe topic ervoor had moeten starten
Kan dat niet met remmina i.c.m. freerdp 2.0 ? Zal dadelijk eens checken als ik de laptop aanslinger.CutePuppy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:11:
Nu we toch een beetje offtopic zijn (mede door mij): doen jullie veel aan remote desktop werken op Linux? Merk op dat windows remote desktop software heeft waarbij dual monitors ondersteund worden, maar voor Linux heb ik daar nog geen RD client voor gevonden die dat ook doet.
Laat het vooral weten, want in sommige gevallen zitten daar wat haken en ogen aan!powerboat schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:37:
Misschien eens kijken of het onder kvm met gpu passthrough werkt
Die doen alles met SSHCutePuppy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:11:
Maar probeer eens KRDC die standaard in Kubuntu zit ?
Ik heb helaas geen situatie waarbij ik met meerdere schermen naar meerdere schermen RDP dus ik kan het niet voor je testen
/EDIT :
Het ging om het idee hé!powerboat schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:50:
Ssh naar ansible en met ansible de sjit configureren
[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 03-06-2020 23:23 ]
Ssh naar ansible en met ansible de sjit configurerennero355 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:34:
[...]
Die doen alles met SSH
Maar probeer eens KRDC die standaard in Kubuntu zit ?
Ik heb helaas geen situatie waarbij ik met meerdere schermen naar meerdere schermen RDP dus ik kan het niet voor je testen
Ah toevallig had ik indd Remmina geinstalleerd en werkend gekregen voor mijn werklaptop, maar geen dual monitor support.powerboat schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:50:
[...]
Kan dat niet met remmina i.c.m. freerdp 2.0 ? Zal dadelijk eens checken als ik de laptop aanslinger.
Paar dagen terug indd iets gelezen over freerdp en freerdp2-x11 gedownload, maar wist niet wat ik ermee moest (en vergeten hoe het heet en kon het niet meer terugvinden
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Remmina doet idd geen multi-monitor. Maar via de CLI kan je wel met xfreerdp2 aan de slag, of gewoon rdesktop. Wil je echt een grafische front-end dan kan je nog x2go-client proberen. Heb echter niet kunnen vinden hoe je uit fullscreen gaat of andere zaken om naar een andere verbinding of terug naar lokaal te gaan zonder de verbinding te verbreken, maar zo veel tijd heb ik er nou ook weer niet aan besteed.
Thanks! Ik heb het werkend gekregen via FreeRDP! Haha nice! Gelijk ook mijn eerste bash script gemaakt in Linux zodat ik dit niet elke keer handmatig hoef aan te roepen. Dit is echt tof
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Dat aanroepen kan je dus met x2go-client doen. Hoef je niet te scripten, hoewel dat natuurlijk veel lichter is dan een compleet grafisch programma dat ook gewoon een externe applicatie aanroept. 
Als je gek wilt doen, kan je je script heel uitgebreid gaan maken met allerlei opties en what not om FreeRDP aan te roepen. Je zou dan eerder gebruikte adressen bijvoorbeeld naar een bestand schrijven en die dan uitlezen als geschiedenis zodat je niet telkens de servernamen hoeft in te typen.
Als je gek wilt doen, kan je je script heel uitgebreid gaan maken met allerlei opties en what not om FreeRDP aan te roepen. Je zou dan eerder gebruikte adressen bijvoorbeeld naar een bestand schrijven en die dan uitlezen als geschiedenis zodat je niet telkens de servernamen hoeft in te typen.
Ik moet zeggen dat ik toch wel Quick Launch mis van Windows
En dat snelkoppelingen heel makkelijk te maken/gebruiken zijn. En ik heb nog geen betere File Manager gevonden dan Total Commander (die blijkbaar wel via Wine te installeren is, maar dat is me nog niet gelukt). En Task Manager in sys tray was ook super handig (voor CPU/Memory overzicht).
Heb nu wel een extra panel links met dingen gepinned, maar dat werkt toch niet hetzelfde. En moet nog even inlezen over symbolic links om shortcuts te maken.
Heb nu wel een extra panel links met dingen gepinned, maar dat werkt toch niet hetzelfde. En moet nog even inlezen over symbolic links om shortcuts te maken.
Goed dat je het zegt : Moet ik ook nog een keer naar kijken!CutePuppy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:50:
Ik moet zeggen dat ik toch wel Quick Launch mis van Windows
Maar heel eerlijk gezegd gebruik ik die ook steeds minder onder Windows 7 Pro dus misschien heb ik die niet eens meer nodig
Sinds we Windows 7 kregen heb ik niet één snelkoppeling op mijn Desktop gehad dus die kan ik prima missen!En dat snelkoppelingen heel makkelijk te maken/gebruiken zijn.

Midnight Commander jongûh!En ik heb nog geen betere File Manager gevonden dan Total Commander (die blijkbaar wel via Wine te installeren is, maar dat is me nog niet gelukt).
CTRL+ALT+T en dan top of iotop of één van de andere vele tooltjesEn Task Manager in sys tray was ook super handig (voor CPU/Memory overzicht).
Dit is mijn Kubuntu (KDE dus) Desktop tegenwoordig op de flaptop :
:strip_exif()/f/image/dnMUtvGgIIKiw30G6Dnn7NuD.jpg?f=fotoalbum_medium)
HEERLIJK!!!
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Launchers op je panel gooien, zo'n beetje elke DE (misschien Gnome3 niet, maar goed, dat is Gnome3) kan dat. En voor QL, daar heeft KDE ook een plasmoid voor om op je panel te zetten.CutePuppy schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:50:
Ik moet zeggen dat ik toch wel Quick Launch mis van WindowsEn dat snelkoppelingen heel makkelijk te maken/gebruiken zijn.
Zoals hierboven, MC, of voor KDE Krusader. Er zijn vast meer van dat soort varianten te vinden in je repo.En ik heb nog geen betere File Manager gevonden dan Total Commander (die blijkbaar wel via Wine te installeren is, maar dat is me nog niet gelukt).
Er zijn gewoon panel applets om je CPU en geheugen gebruik te laten zien. Ik heb op m'n PCs en op kantoor een xfce4-panel aan de bovenkant van m'n scherm met juist dat soort systeem informatie. Grafiek voor totaal CPU gebruik en per core, system load met CPU, geheugen en indien aanwezig swap. Netwerk gebruik, disk ruimte, systeem temperaturen. Staat helemaal vol.En Task Manager in sys tray was ook super handig (voor CPU/Memory overzicht).
Heb nu wel een extra panel links met dingen gepinned, maar dat werkt toch niet hetzelfde.
Symlink maken: ln -s <bron> <doel>. Klaar. Maar waar wil je de shortcuts voor gaan maken? Beter dat je iets van bookmarks ofzo maakt in je file manager. En voor de cli kan je ook gewoon een alias maken, kan je altijd naar die bepaalde map gaan ongeacht waar je bent. Alleen iets lastiger voor copy/paste acties, maar och, boeiend, daar is tab completion voor uitgevonden.En moet nog even inlezen over symbolic links om shortcuts te maken.
KDE als je van aanpassen houdt, want je kunt bijna alles aanpassen. Breeze dark en Application menu als ik KDE desktop zou gebruikennero355 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:11:
[...]
Goed dat je het zegt : Moet ik ook nog een keer naar kijken!
Maar heel eerlijk gezegd gebruik ik die ook steeds minder onder Windows 7 Pro dus misschien heb ik die niet eens meer nodig
[...]
Sinds we Windows 7 kregen heb ik niet één snelkoppeling op mijn Desktop gehad dus die kan ik prima missen!
KDE als je van aanpassen houdt, want je kunt bijna letterlijk alles aanpassen. Breeze dark en Application menu als ik KDE zou gebruiken.
[...]
Midnight Commander jongûh!
[...]
CTRL+ALT+T en dan top of iotop of één van de andere vele tooltjes
Dit is mijn Kubuntu (KDE dus) Desktop tegenwoordig op de flaptop :
[Afbeelding: Kubuntu - Start Menu - Favorites]
HEERLIJK!!!![]()
[ Voor 5% gewijzigd door desalniettemin op 10-06-2020 15:46 ]
Klinkt misschien een beetje raar, maar wat ik had was een aparte map (en daar een shortcut link naartoe vanaf Total Commander) waar ik alle shortcuts in had van mijn favorite filmpjes of whatever die ik regelmatig weer eens wilde bekijken/luisteren. Dit zijn dan vooral filmpjes van live muziek die niet zomaar op Spotify te vinden is (in die "Live" versie). Kan ze natuurlijk ook converteren naar mp3 en dan als lokale bestand toevoegen aan Spotify somehow, maar shortcuts waren lekker makkelijk ook.nero355 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:11:
[...]
Goed dat je het zegt : Moet ik ook nog een keer naar kijken!
[...]
Sinds we Windows 7 kregen heb ik niet één snelkoppeling op mijn Desktop gehad dus die kan ik prima missen!
Een ander voorbeeld is een map met alleen maar dance choreo videos, maar dan een aparte map met shortcuts voor alle videos waar een specifieke danser in voorkomt etc.
Ik wil graag een file manager met een GUIMidnight Commander jongûh!
Bedoelde eigenlijk iets wat klein genoeg was wat je in 1 overzicht gelijk CPU ofzo kan zien. Maar heb indd al wat applets gevonden die dat ook doen.CTRL+ALT+T en dan top of iotop of één van de andere vele tooltjes
Ik ga indd nog even kijken hoe ik dit voor elkaar krijg met panels. Zou moeten lukken zou je zeggen.Hero of Time schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:13:
[...]
Launchers op je panel gooien, zo'n beetje elke DE (misschien Gnome3 niet, maar goed, dat is Gnome3) kan dat. En voor QL, daar heeft KDE ook een plasmoid voor om op je panel te zetten.
Heb er al een paar geprobeerd. Zijn het allemaal net niet. Mijn probleem met Krusader is dat ik de tabs niet kan renamen. Sommige directories wil ik gewoon afgekort in een tab zien zodat ik niet door de tabs hoef te "scrollen" als ik over de limiet ga die op 1 pagina past. Helaas een dealbreaker. Tot nu toe lijkt Double Commander nog het dichtst bij Total Commander te zitten. Moet alleen nog even uitzoeken hoe ik bookmarks kan toevoegen (en file properties zijn anders dan wat je normaal krijgt als je right click properties doet, beetje irritant, maar geen dealbreaker).Zoals hierboven, MC, of voor KDE Krusader. Er zijn vast meer van dat soort varianten te vinden in je repo.
Heb er inderdaad al een applet gevonden inmiddels. Thanks!Er zijn gewoon panel applets om je CPU en geheugen gebruik te laten zien. Ik heb op m'n PCs en op kantoor een xfce4-panel aan de bovenkant van m'n scherm met juist dat soort systeem informatie. Grafiek voor totaal CPU gebruik en per core, system load met CPU, geheugen en indien aanwezig swap. Netwerk gebruik, disk ruimte, systeem temperaturen. Staat helemaal vol.
Ja, ik probeer nog even uit te vinden hoe dat moet in mijn huidige file manager (Double Commander).Symlink maken: ln -s <bron> <doel>. Klaar. Maar waar wil je de shortcuts voor gaan maken? Beter dat je iets van bookmarks ofzo maakt in je file manager. En voor de cli kan je ook gewoon een alias maken, kan je altijd naar die bepaalde map gaan ongeacht waar je bent. Alleen iets lastiger voor copy/paste acties, maar och, boeiend, daar is tab completion voor uitgevonden.
[ Voor 24% gewijzigd door CutePuppy op 13-06-2020 15:02 . Reden: Resolutie vraag in eigen topic ]
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Je linkjes naar dpaste.com werken bij mij niet. Komt vast door de blocklist in m'n pihole, dus daar zal wel een reden voor zijn.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen per sé dezelfde resolutie willen op twee compleet verschillende schermen. Beetje het idee als een 4k scherm naast je FHD scherm zetten en dan moet dat 4k scherm maar op FHD gaan draaien. Lekker wazig wordt het, is niet fijn voor je ogen want die proberen dan het onscherpe beeld toch scherp te krijgen, wat dus niet lukt, met hoofdpijn en vermoeidheid tot gevolg.
Je gaat ook geen scherm zo gek krijgen om een bepaalde resolutie te tonen als deze het niet aan kan.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen per sé dezelfde resolutie willen op twee compleet verschillende schermen. Beetje het idee als een 4k scherm naast je FHD scherm zetten en dan moet dat 4k scherm maar op FHD gaan draaien. Lekker wazig wordt het, is niet fijn voor je ogen want die proberen dan het onscherpe beeld toch scherp te krijgen, wat dus niet lukt, met hoofdpijn en vermoeidheid tot gevolg.
Je gaat ook geen scherm zo gek krijgen om een bepaalde resolutie te tonen als deze het niet aan kan.
dpaste is iets wat #linuxmint-help aanbeveelt dus dacht dat dat wel OK zou zijn:Hero of Time schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:42:
Je linkjes naar dpaste.com werken bij mij niet. Komt vast door de blocklist in m'n pihole, dus daar zal wel een reden voor zijn.
https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=17&t=224270
Anyway, mijn schermen zijn vrijwel hetzelfde voor zover ik weet:
pricewatch: Dell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart
pricewatch: Dell UltraSharp U2518D Zwart
En dit was mijn resolutie voor beide schermen ook in Windows. Dus zou niet aan monitor/resolutie moeten liggen.
Edit: Nieuwe topic aangemaakt om deze topic ontopic te houden. Voor degenen die geinteresseerd zijn in dit probleem: Missende display resolutie op Linux Mint Debian Edition
[ Voor 90% gewijzigd door CutePuppy op 13-06-2020 15:10 . Reden: Nieuwe topic aangemaakt om deze topic ontopic te houden. ]
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Maak even voor je vraag een apart topic aan, want het past niet echt in de scope van 'welke distro moet ik nemen'.
1920x1080 op een 3840x2160 scherm gaat nog wel, want 4x 1920x1080 in feite, maar wat hij wil lijkt me inderdaad niet handig, want dan wordt het nog onscherper dan een LCD scherm via VGA aansturen als je een beetje pech hebt!Hero of Time schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 11:42:

Sinds kort na heel wat heen-en-weer geschommel tussen Windows en Ubuntu toch terug mijn Windows eraf gegooid en gegaan voor Linux Mint, gezien dit ook veel aangeraden wordt. Ik ben tot nu toe echt onder de indruk van hoe gebruiksvriendelijk het wel niet is. Moest wel in het begin knoeien met MOK en Secure Boot maar dat was redelijk snel verholpen.
Ik had voordat ik Windows terug installeerde geprobeerd Ubuntu 19.04 te installeren en dat ging echter minder goed.. Kreeg een paars scherm dat uren zo bleef omdat er iets mis was met mijn NVIDIA driver ofzo. En de enige oplossing die ik na een paar uur Googlen tegenkwam vond ik ook nu niet het meest nette.. Namelijk in de GRUB zitten tweaken en een parameter "nouveau.modeset=0" ergens achter plakken. Zou naar mijn mening echt niet mogen mja, moest wel. Na de installatie nog zoveel problemen gehad met drivers, mijn schermen en blij mogen zijn dat iets eens niet stuk was dat ik ervoor koos om terug Windows te installeren.
Sinds een poos toch beginnen te twijfelen, mijn Windows werkte verder prima maar ik voel mij de laatste tijd nogal oncomfortabel bij het gebruik van producten van Microsoft, zelfs als developer. Dus wilde weer terug naar Linux maar niet naar Ubuntu. Ik las toen veel over Linux Mint en ik stond werkelijk perplex hoe makkelijk en goed het wel niet werkt. USB device erin, usb boot, direct in live session. Installer aanklikken, wizard volgen en klaar. Reboot, via MOK management key deployen want mijn secure boot stond nog aan en done. Ik kon er mee weg en alles werkte prima. Wat ik vooral heel indrukwekkend vond was dat er een probleem was nog met iets en dat ik geen second de terminal heb moeten gebruiken omdat alles netjes via de interface liep. Ik kan niet anders dan herinneren dan dat ik via Ubuntu precies de eerste dagen in de terminal aan het wroeten was juist vanwege zoveel problemen..
Ik had voordat ik Windows terug installeerde geprobeerd Ubuntu 19.04 te installeren en dat ging echter minder goed.. Kreeg een paars scherm dat uren zo bleef omdat er iets mis was met mijn NVIDIA driver ofzo. En de enige oplossing die ik na een paar uur Googlen tegenkwam vond ik ook nu niet het meest nette.. Namelijk in de GRUB zitten tweaken en een parameter "nouveau.modeset=0" ergens achter plakken. Zou naar mijn mening echt niet mogen mja, moest wel. Na de installatie nog zoveel problemen gehad met drivers, mijn schermen en blij mogen zijn dat iets eens niet stuk was dat ik ervoor koos om terug Windows te installeren.
Sinds een poos toch beginnen te twijfelen, mijn Windows werkte verder prima maar ik voel mij de laatste tijd nogal oncomfortabel bij het gebruik van producten van Microsoft, zelfs als developer. Dus wilde weer terug naar Linux maar niet naar Ubuntu. Ik las toen veel over Linux Mint en ik stond werkelijk perplex hoe makkelijk en goed het wel niet werkt. USB device erin, usb boot, direct in live session. Installer aanklikken, wizard volgen en klaar. Reboot, via MOK management key deployen want mijn secure boot stond nog aan en done. Ik kon er mee weg en alles werkte prima. Wat ik vooral heel indrukwekkend vond was dat er een probleem was nog met iets en dat ik geen second de terminal heb moeten gebruiken omdat alles netjes via de interface liep. Ik kan niet anders dan herinneren dan dat ik via Ubuntu precies de eerste dagen in de terminal aan het wroeten was juist vanwege zoveel problemen..
Ik heb dezelfde ervaring. Ik ben vorig jaar overgestapt naar Linux Mint Cinnamon (na 10 jaar Mac OS, ik heb mijn iMac ingeruild voor een NUC8 met 34" wide screen) en ik word er nog iedere dag blij van.TheBoneJarmer schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:51:
Sinds kort na heel wat heen-en-weer geschommel tussen Windows en Ubuntu toch terug mijn Windows eraf gegooid en gegaan voor Linux Mint, gezien dit ook veel aangeraden wordt. Ik ben tot nu toe echt onder de indruk van hoe gebruiksvriendelijk het wel niet is.
Daarvoor heb ik vaak gerommeld met Ubuntu op een tweede systeem, maar we werden geen vriendjes. Zakelijk heb ik een Windows laptop (uit noodzaak), maar het is altijd een verademing als die weer dicht kan.
@TheBoneJarmer NVidia schijnt wel vaker problemen op te leveren met Linux. Als je last van screen tearing hebt, in NVidia settings: force enable pipelining en haal vinkje weg bij allow flipping.
Mooie aanvulling denk ik, omdat ik toch wel graag af en toe een spelletje speel heb ik laatst voor het eerst van Lutris gehoord. Erg fijn programma! Ik heb erg oude titels zoals Supreme commander en star wars: knights of the old Republic en die doen het veel beter onder Linux dan Windows. Beide op hogere resolutie en zonder verdere problemen. Gebruik nu Kubuntu 20.04.
Ik ben aan het twijfelen of ik mijn laptop en laptop moet upgraden naar Ubuntu 20.04 (beiden draaien nu nog op 18.04). De 18.04 versie krijgt nog een paar jaar veiligheidsupdates, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Verder maak ik altijd een clean install, waarbij ik vooraf uiteraard wel een back-up maak van /home.
Vooral de map /home/{gebruikersnaam}/.mozilla/firefox/xxxxxxxx.default vind ik reuze handig om terug te zetten, zodat ik in Firefox o.a. speeddial en alle favorieten weer heb staan zoals ik gewend ben.
Mijn desktop is redelijk nieuw (vorig jaar aangeschaft) maar mijn laptop is al weer een stukje ouder:
Is er iemand bekend met deze hardware in combinatie met Ubuntu 20.04, of is dit gewoon een kwestie van de live dvd uit proberen of is het verstandiger om bij 18.04 te blijven? Waarschijnlijk zal mijn laptop eind dit jaar of in de loop van volgend jaar vervangen worden.
Vooral de map /home/{gebruikersnaam}/.mozilla/firefox/xxxxxxxx.default vind ik reuze handig om terug te zetten, zodat ik in Firefox o.a. speeddial en alle favorieten weer heb staan zoals ik gewend ben.
Mijn desktop is redelijk nieuw (vorig jaar aangeschaft) maar mijn laptop is al weer een stukje ouder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| ./+o+- {gebruikersnaam}@{gebruikersnaam}-HP-EliteBook-2570p yyyyy- -yyyyyy+ OS: Ubuntu 18.04 bionic ://+//////-yyyyyyo Kernel: x86_64 Linux 4.15.0-108-generic .++ .:/++++++/-.+sss/` Uptime: 37m .:++o: /++++++++/:--:/- Packages: 2658 o:+o+:++.`..```.-/oo+++++/ Shell: bash .:+o:+o/. `+sssoo+/ Resolution: 1366x768 .++/+:+oo+o:` /sssooo. DE: GNOME /+++//+:`oo+o /::--:. WM: GNOME Shell \+/+o+++`o++o ++////. WM Theme: Adwaita .++.o+++oo+:` /dddhhh. GTK Theme: Ambiance [GTK2/3] .+.o+oo:. `oddhhhh+ Icon Theme: ubuntu-mono-dark \+.++o+o``-````.:ohdhhhhh+ Font: Ubuntu 11 `:o+++ `ohhhhhhhhyo++os: CPU: Intel Core i7-3520M @ 4x 3.6GHz [51.0°C] .o:`.syhhhhhhh/.oo++o` GPU: Mesa DRI Intel(R) Ivybridge Mobile /osyyyyyyo++ooo+++/ RAM: 1771MiB / 7839MiB ````` +oo+++o\: `oo++. |
Is er iemand bekend met deze hardware in combinatie met Ubuntu 20.04, of is dit gewoon een kwestie van de live dvd uit proberen of is het verstandiger om bij 18.04 te blijven? Waarschijnlijk zal mijn laptop eind dit jaar of in de loop van volgend jaar vervangen worden.
Ik draai Pop!_OS op soort gelijke hardware en het kan prima. En anders zou ik testen met een live usb.Peer_76 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:15:
Ik ben aan het twijfelen of ik mijn laptop en laptop moet upgraden naar Ubuntu 20.04 (beiden draaien nu nog op 18.04). De 18.04 versie krijgt nog een paar jaar veiligheidsupdates, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Verder maak ik altijd een clean install, waarbij ik vooraf uiteraard wel een back-up maak van /home.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ./+o+- {gebruikersnaam}@{gebruikersnaam}-HP-EliteBook-2570p yyyyy- -yyyyyy+ OS: Ubuntu 18.04 bionic ://+//////-yyyyyyo Kernel: x86_64 Linux 4.15.0-108-generic .++ .:/++++++/-.+sss/` Uptime: 37m .:++o: /++++++++/:--:/- Packages: 2658 o:+o+:++.`..```.-/oo+++++/ Shell: bash .:+o:+o/. `+sssoo+/ Resolution: 1366x768 .++/+:+oo+o:` /sssooo. DE: GNOME /+++//+:`oo+o /::--:. WM: GNOME Shell \+/+o+++`o++o ++////. WM Theme: Adwaita .++.o+++oo+:` /dddhhh. GTK Theme: Ambiance [GTK2/3] .+.o+oo:. `oddhhhh+ Icon Theme: ubuntu-mono-dark \+.++o+o``-````.:ohdhhhhh+ Font: Ubuntu 11 `:o+++ `ohhhhhhhhyo++os: CPU: Intel Core i7-3520M @ 4x 3.6GHz [51.0°C] .o:`.syhhhhhhh/.oo++o` GPU: Mesa DRI Intel(R) Ivybridge Mobile /osyyyyyyo++ooo+++/ RAM: 1771MiB / 7839MiB ````` +oo+++o\: `oo++.
Lijkt me dat je heel standaard hardware hebt. Meestal houd ik - als ik een nieuwe installatie doe - gewoon mijn aparte /home-partitie aan en de rest wis ik dan. En met een backup kan je gewoon alles wissen en dan eenPeer_76 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:15:
$ sudo cp -ra * /home/
doen na installatie vanuit de Ubuntu Live-omgeving. Nog es nakijken dat UID hetzelfde is etc. en klaar.
Voor degenen die trouwens naar een backup-oplossing op zoek zijn op Linux kan ik Deja-dup van harte aanbevelen. No-nonsense GUI en blijkbaar nu ook integratie in de Gnome-bestandsbeheerder - ik heb deze week ontdekt dat je oudere versies eenvoudig kan terugzetten door een rechtermuisklik.
[ Voor 19% gewijzigd door Borromini op 28-06-2020 16:22 ]
Vang je daarmee 99% van je configuratieveranderingen ook mee af, die Home terugzetten? Of staan zoals ik vermoed veel configs toch in andere directories?
Niet bekend, maar als 18.04 nog steeds doet wat je wil dat het doet waarom zou je dan upgraden? En live versie uitproberen kan geen kwaad.
Mee eensch, @desalniettemin ...
Maar wat doe je als je upgrade van pc? Bij Windows was het verhaal van altijd nieuwe install. Weet niet of dat geldt bij linux, misschien start de (oude)kernel wel uitstekend op op je nieuwe pc.
Maar wat doe je als je upgrade van pc? Bij Windows was het verhaal van altijd nieuwe install. Weet niet of dat geldt bij linux, misschien start de (oude)kernel wel uitstekend op op je nieuwe pc.
Niet iedere distro kan je upgraden en sinds ik Linux gebruik upgrade ik nooit, maar doe ik altijd een versie installatie. Arch bv hoef je nooit te upgraden, want rolling dus altijd nieuwste van het nieuwste, maar Linux ondersteunt niet altijd de nieuwste hardware vanwege de kernel. Dus eerst kijken of een distro wel geinstalleerd kan worden op jouw PC.
Dat werkt vaak perfect bij een moderne Linux-versie.Sjah schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:49:
Mee eensch, @desalniettemin ...
Oeh wat omslachtigPeer_76 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:15:
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Als je je laptop (welke van de twee precies?Peer_76 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:15:
[...]
Waarschijnlijk zal mijn laptop eind dit jaar of in de loop van volgend jaar vervangen worden.
Wil je "upgraden", wacht dan even tot augustus wanneer 20.04.1 uit is. Dan heb je de meeste bugs niet meer. Als je hardware nu al prima werkt, zou dat met een nieuwere release geen probleem moeten zijn.
Ik heb geen idee of configuraties van een oudere versie problemen kan veroorzaken in een nieuwere versie. Daarom installeer ik liever alles nieuw, inclusief alle overige software.Borromini schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:03:
Als je configuraties wil meenemen heb je ook /etc nodig.
De rolling distro ken ik nog wel uit de tijd dat ik Gentoo draaide. Geweldig systeem, met wel behoorlijk wat werk om te installeren en te configureren. Helaas gooide een gecrashte hd destijds het spreekwoordelijke roet in het eten en kreeg ik alleen maar "kernel panic" te zien. Daarna ben ik op Ubuntu overgestapt.desalniettemin schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:05:
want rolling dus altijd nieuwste van het nieuwste
Die optie was mij nog niet bekend. Bedankt voor de tipXWB schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:29:
Is het niet makkelijker om een Mozilla account aan te maken en je favorieten te syncen? Dan is terugzetten ook een fluitje van een cent.
En ook een hele mooie tip waarvoor mijn dank groot isHero of Time schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:30:
wacht dan even tot augustus wanneer 20.04.1 uit is. Dan heb je de meeste bugs niet meer.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Als je interesse hebt in rolling release maar niet de mogelijke problemen die Arch en soortgelijke helaas wel eens hebben, kan je altijd nog kijken naar Debian Testing.
Ga je van de ene LTS naar de andere, dan is het mogelijk dat de software die je gebruikte een te grote verandering heeft ondergaan en kan piepen over de oude config, terwijl als je met versies mee was gegaan de migratie netjes had plaatsgevonden en je geen probleem zou hebben. Ik heb dit bij vrienden gezien die ik op Debian Stable heb gezet nadat XP EOL was. Thunderbird vond het niet zo heel super meer, omdat de mappenstructuur en locatie iets verandert was in de tussentijd. Via een symlink oplossing werkte het weer, maar ideaal is anders. Terwijl mijn eigen Thunderbird nergens last van had, want die ging gewoon mee met de versies ipv een grote stap.
Ga je van de ene LTS naar de andere, dan is het mogelijk dat de software die je gebruikte een te grote verandering heeft ondergaan en kan piepen over de oude config, terwijl als je met versies mee was gegaan de migratie netjes had plaatsgevonden en je geen probleem zou hebben. Ik heb dit bij vrienden gezien die ik op Debian Stable heb gezet nadat XP EOL was. Thunderbird vond het niet zo heel super meer, omdat de mappenstructuur en locatie iets verandert was in de tussentijd. Via een symlink oplossing werkte het weer, maar ideaal is anders. Terwijl mijn eigen Thunderbird nergens last van had, want die ging gewoon mee met de versies ipv een grote stap.
Je kan de kernel uit een nieuwe versie op je huidige systeem installeren:
https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack
Dat kan naast je huidige kernel, zodat je terug kan naar standaard 18.04 kernel als het niet goed werkt.
Als je nu al de 20.04 kernel wilt moet je de linux-generic-hwe-18.04-edge hebben, als 20.04.1 uit is komt die kernel ook beschikbaar als linux-generic-hwe-18.04
https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack
Dat kan naast je huidige kernel, zodat je terug kan naar standaard 18.04 kernel als het niet goed werkt.
Als je nu al de 20.04 kernel wilt moet je de linux-generic-hwe-18.04-edge hebben, als 20.04.1 uit is komt die kernel ook beschikbaar als linux-generic-hwe-18.04
Dat kan inderdaad altijd. Wat ik doe is /etc backuppen en de nieuwe en oude versies vergelijken. Debian geeft gelukkig niet met dezelfde frequentie als Ubuntu nieuwe versies vrij. Meestal doe ik ook gewoon een dist-upgrade en geen nieuwe installatie.Peer_76 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:12:
[...]
Ik heb geen idee of configuraties van een oudere versie problemen kan veroorzaken in een nieuwere versie. Daarom installeer ik liever alles nieuw, inclusief alle overige software.
Ik houd mijn instellingen etc. bij via Saltstack, maar ik ga zelf niet ontkennen dat dat voor een paar privésysteempjes eigenlijk pure overkill is. Maar ik heb het er wel snel weer mee up and running.
Peer_76 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:15:
Ik exporteer gewoon de boel altijd naar een bookmarks.html file en dat is dan ook gelijk mijn backupXWB schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:29:
Oeh wat omslachtigIs het niet makkelijker om een Mozilla account aan te maken en je favorieten te syncen? Dan is terugzetten ook een fluitje van een cent.
Die sync dienst vind ik maar ruk werken : Te weinig controle over wat waarheen wordt gesynced!

Verschilt niet veel van mijn Lenovo Thinkpad T520 en die heeft al het volgende overleefd :Mijn desktop is redelijk nieuw (vorig jaar aangeschaft) maar mijn laptop is al weer een stukje ouder:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ./+o+- {gebruikersnaam}@{gebruikersnaam}-HP-EliteBook-2570p yyyyy- -yyyyyy+ OS: Ubuntu 18.04 bionic ://+//////-yyyyyyo Kernel: x86_64 Linux 4.15.0-108-generic .++ .:/++++++/-.+sss/` Uptime: 37m .:++o: /++++++++/:--:/- Packages: 2658 o:+o+:++.`..```.-/oo+++++/ Shell: bash .:+o:+o/. `+sssoo+/ Resolution: 1366x768 .++/+:+oo+o:` /sssooo. DE: GNOME /+++//+:`oo+o /::--:. WM: GNOME Shell \+/+o+++`o++o ++////. WM Theme: Adwaita .++.o+++oo+:` /dddhhh. GTK Theme: Ambiance [GTK2/3] .+.o+oo:. `oddhhhh+ Icon Theme: ubuntu-mono-dark \+.++o+o``-````.:ohdhhhhh+ Font: Ubuntu 11 `:o+++ `ohhhhhhhhyo++os: CPU: Intel Core i7-3520M @ 4x 3.6GHz [51.0°C] .o:`.syhhhhhhh/.oo++o` GPU: Mesa DRI Intel(R) Ivybridge Mobile /osyyyyyyo++ooo+++/ RAM: 1771MiB / 7839MiB ````` +oo+++o\: `oo++.
- Kubuntu 18.04
- Kubuntu 19.10
- Kubuntu 20.04 LTS
Kortom : Gewoon doen!
Verder zie ik geen reden om een verse installatie te doen, want de laatste upgrade behandelde mijn installatie precies op die manier!

Zit er daarom steeds meer aan te denken om deze route te volgen :
Maar het probleem is dat ik de Debian mentaliteit af en toe een beetje irritant vind, hoewel het in dit geval niet veel uit zou mogen maken, maar deze Windows mentaliteit van Kubuntu vind ik ook niks dus wat dat betreft kan ik de gok net zo goed wagen!Hero of Time schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:18:
Als je interesse hebt in rolling release maar niet de mogelijke problemen die Arch en soortgelijke helaas wel eens hebben, kan je altijd nog kijken naar Debian Testing.
Misschien had ik ook dat laatste moeten doen!Hero of Time schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:30:
Als je je laptop (welke van de twee precies?) toch gaat vervangen binnen relatief korte tijd, kan je de tijd veel beter besteden dan een nieuwe installatie die uiteindelijk toch de prullenbak in gaat.
Wil je "upgraden", wacht dan even tot augustus wanneer 20.04.1 uit is. Dan heb je de meeste bugs niet meer. Als je hardware nu al prima werkt, zou dat met een nieuwere release geen probleem moeten zijn.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Ik vind de Ubuntu (of eigenlijk Canonical) mentaliteit veel en veel slechter. Die geven echt geen fuck of iets fatsoenlijk werkt, flikkeren beta versies in hun LTS (wat jaren later nog steeds die beta is, terwijl de final al uit is gekomen), experimenteren met onbewezen 'oplossingen' voor een probleem dat er helemaal niet is (netplan anyone, wat is er mis met het interfaces bestand) en trappen een release de deur uit ongeacht de staat, want de deadline staat al vast en kan ab-so-luut niet uitgesteld worden. Zelfs niet als er een release critical bug aanwezig is. Succes met installeren als de installer op je hardware crasht.nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:41:
Zit er daarom steeds meer aan te denken om deze route te volgen :
[...]
Maar het probleem is dat ik de Debian mentaliteit af en toe een beetje irritant vind, hoewel het in dit geval niet veel uit zou mogen maken, maar deze Windows mentaliteit van Kubuntu vind ik ook niks dus wat dat betreft kan ik de gok net zo goed wagen!
Je kan iets tegen Debian hebben, maar als je om die reden liever Ubuntu gebruikt, moet je IMO toch eens goed kijken waar je nou eigenlijk moeilijk over doet.
Dat is inderdaad ook weer zo en ook vreselijk irritant!Hero of Time schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:01:
Ik vind de Ubuntu (of eigenlijk Canonical) mentaliteit veel en veel slechter.
Die experimenteren met onbewezen 'oplossingen' voor een probleem dat er helemaal niet is (netplan anyone, wat is er mis met het interfaces bestand)
Het hoeft dan ook niet een Ubuntu variant te zijn, maar ik ben wel eerder geneigd om voor iets anders te kiezen dan Debian zelf over het algemeenJe kan iets tegen Debian hebben, maar als je om die reden liever Ubuntu gebruikt, moet je IMO toch eens goed kijken waar je nou eigenlijk moeilijk over doet.
Maar goed... over een tijdje maar eens kijken met welke distro ik als eerste ga experimenteren!
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Als de keus Debian vs Ubuntu is en je kiest voor Ubuntu, moet je bij mij met fatsoenlijke argumenten komen. Al helemaal als je al meer ervaring hebt met Linux.nero355 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:07:
[...]
Het hoeft dan ook niet een Ubuntu variant te zijn, maar ik ben wel eerder geneigd om voor iets anders te kiezen dan Debian zelf over het algemeen
Is de keus zoals de topictitel, dan wordt het een heel ander verhaal. Want dan komen distro's als OpenSuSE met Thumbleweed en Fedora Rawhide ook in beeld, naast de al 'rolling' distro's als Arch, Gentoo en Slackware.
Mijn grootste ergernissen aan Debian :Hero of Time schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:15:
Als de keus Debian vs Ubuntu is en je kiest voor Ubuntu, moet je bij mij met fatsoenlijke argumenten komen. Al helemaal als je al meer ervaring hebt met Linux.
- Moeilijke houding tegenover property/commercial software.
- Moeilijke houding tegenover property drivers/hardware.
OpenSource is een mooie gedachte, maar soms zit het je onnodig in de weg en heb je gewoon behoefte aan iets dat werkt!
Fedora = Red Hat = Gnome dus dat gaat hem sowieso niet worden!Is de keus zoals de topictitel, dan wordt het een heel ander verhaal. Want dan komen distro's als OpenSuSE met Thumbleweed en Fedora Rawhide ook in beeld, naast de al 'rolling' distro's als Arch, Gentoo en Slackware.
De rest is wel iets om over na te denken
Mijn initïele keuze voor Kubuntu was trouwens ook heel simpel : "Hey, laat ik eens kijken hoe de Linux Desktop GUI wereld tegenwoordig erbij staat en iets simpels kant en klaars installeren met KDE als omgeving, want dat vond ik vroeger altijd zo leuk!"
Dus absoluut geen weloverwogen keuze...
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
@nero355, mwah, Fedora KDE spin was anders prima toen ik 't draaide zo rond de Fedora 20-22 tijd. Ja, er wordt hoe dan ook wat Gnome zooi er bij geïnstalleerd, maar dat zijn voornamelijk de standaard system utilities waar niet direct een KDE alternatief voor is.
Overigens doet Canonical dat ook bij Kubuntu, je krijgt er ook wat GTK programma's bij terwijl er voor die eigenlijk wel een Qt alternatief is. Althans, toen ik het járen geleden eens bekeek.
Overigens doet Canonical dat ook bij Kubuntu, je krijgt er ook wat GTK programma's bij terwijl er voor die eigenlijk wel een Qt alternatief is. Althans, toen ik het járen geleden eens bekeek.
@nero355 Heb je al eens MX Linux AHS (Advanced Hardware Support) geprobeerd? Gebaseerd op Debian, maar met LTS kernel 5.4.
Edit, even mijn post opgeschoont.
Ik wil graag graag overstappen naar Linux Mint met een iMac uit 2011. Ik heb met een live USB geboot en getest en het enige wat ik mij afvroeg was, wordt alle hardware goed herkent.
1. Zonder iets te installeren, wanneer ik de terminal open en sensors intik krijg ik netjes alle info terug over cpu temp en fan rpm's. Ook wanneer ik de cpu naar 90% belasting trek zie ik netjes de cpu fan opschalen van 1200 naar 1800 rpm. Wanneer de belasting naar 2% gaat schaalt de rpm's terug en gaat de cpu temp ook omlaag. Daarnaast geeft de terminal max rpm waarden aan en kritische cpu temps. Mijn vraag; kan ik er dus vanuit gaan dat dit allemaal goed native wordt ondersteunt?
2. In het startup menu heb ik drie opties, 1 MacOS installatie van mijn SSD en twee keer een EFI boot van de USB. Maar hoe weet ik nu welke ik moet hebben? Ze werken allebei en booten allebei eerst naar GNU GRUB.
Ik wil graag graag overstappen naar Linux Mint met een iMac uit 2011. Ik heb met een live USB geboot en getest en het enige wat ik mij afvroeg was, wordt alle hardware goed herkent.
1. Zonder iets te installeren, wanneer ik de terminal open en sensors intik krijg ik netjes alle info terug over cpu temp en fan rpm's. Ook wanneer ik de cpu naar 90% belasting trek zie ik netjes de cpu fan opschalen van 1200 naar 1800 rpm. Wanneer de belasting naar 2% gaat schaalt de rpm's terug en gaat de cpu temp ook omlaag. Daarnaast geeft de terminal max rpm waarden aan en kritische cpu temps. Mijn vraag; kan ik er dus vanuit gaan dat dit allemaal goed native wordt ondersteunt?
2. In het startup menu heb ik drie opties, 1 MacOS installatie van mijn SSD en twee keer een EFI boot van de USB. Maar hoe weet ik nu welke ik moet hebben? Ze werken allebei en booten allebei eerst naar GNU GRUB.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronwiel op 01-07-2020 15:58 ]
1. Als alles goed lijkt te werken met een live usb, is alle hardware dus goed ondersteund. Sowieso gaat het hier niet om splinternieuwe of obscure hardware, dus zal alles vrijwel zeker gewoon werken. De enige dingen waar je mogelijk wat extra's voor moet installeren zijn de GPU en de eventuele draadloze netwerkkaart, maar in beide gevallen is dat niet moeilijk.Ronwiel schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:19:
Edit, even mijn post opgeschoont.
2. Als beide opties naar grub (en daarna naar een live-omgeving of installatieprocedure) leiden, dan maakt het niet uit welke je kiest. Ik vermoedt dat sommige systemen één van beide bootopties niet goed oppakken en dat er daarom twee zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Wat betreft dat laatste ben ik nog steeds een beetje in de war wat betreft Firefox : Men claimt dat het altijd een GTK applicatie is, maar de settings van de QT applicaties worden altijd erop toegepast dus wat is het nouHero of Time schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:36:
@nero355, mwah, Fedora KDE spin was anders prima toen ik 't draaide zo rond de Fedora 20-22 tijd. Ja, er wordt hoe dan ook wat Gnome zooi er bij geïnstalleerd, maar dat zijn voornamelijk de standaard system utilities waar niet direct een KDE alternatief voor is.
Als ik de dependencies opvraag dan zie ik daar ook zo gauw niks duidelijks tussen staan...
Dat is dus Debian, maar dan zonder al het gezeur eromheen qua hardware support/drivers wat ik eerder aanhaalde ?desalniettemin schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:45:
@nero355 Heb je al eens MX Linux AHS (Advanced Hardware Support) geprobeerd? Gebaseerd op Debian, maar met LTS kernel 5.4
Dat lijkt hun website in ieder geval te suggereren :
- https://mxlinux.org/about-us/
- https://mxlinux.org/current-release-features/ (Fluxbox/Xfce/Pale Moon default aanwezig : NICE!
Zal er eens naar kijken! Bedankt voor de TIP!
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Firefox is zeker GTK3 en geen Qt applicatie. Wat jij ziet, is KDE die een GTK thema heeft ingesteld die je KDE kleurenschema volgt. Ik maak even de gevaarlijke aanname dat je het standaard Breeze thema gebruikt, al dan niet de donkere variant.nero355 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:05:
[...]
Wat betreft dat laatste ben ik nog steeds een beetje in de war wat betreft Firefox : Men claimt dat het altijd een GTK applicatie is, maar de settings van de QT applicaties worden altijd erop toegepast dus wat is het nou
Als ik de dependencies opvraag dan zie ik daar ook zo gauw niks duidelijks tussen staan...
Ik kan je namelijk verzekeren dat wanneer ik op m'n werk PC met KDE daar het GTK thema aanpas, Firefox toch echt wel verandert qua uiterlijk. Sterker nog, omdat KDE bij mij juist niet aan de GTK instellingen kan en mag zitten, zal elke GTK applicatie niets doen als ik van KDE thema verander.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee welk probleem je precies bedoelt voor Debian mbt drivers. Ze hebben gewoon de non-free driver van nVidia in de repo beschikbaar, evenals firmware. Je moet alleen wel de non-free sectie aanzetten. Tijdens expert install wordt hier ook om gevraagd. Weet niet zeker of dat ook bij een normale installatie wordt gedaan, maar je kan het altijd nog naderhand aanzetten.[...]
Dat is dus Debian, maar dan zonder al het gezeur eromheen qua hardware support/drivers wat ik eerder aanhaalde ?
Ik heb nog geen hardware gehad dat niet in Debian werkte, maar wel in een andere distro zoals Ubuntu zou werken omdat er een driver of firmware dingetje gewoonweg niet beschikbaar was. Hooguit met hardware dat net vers uit de fabriek komt rollen, maar daar zal Ubuntu ook moeilijk over doen.
Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.