ik zie wel voordelen. Veel bedrijven standardiseren op ms waaronder ook hun browsers. Aangezien meer en meer apps browser based zijn lijkt me dit een goede zaak voor linux in het bedrijfsleven.MrMarcie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:11:
[...]
Er is een reden waarom mensen voor Linux kiezen. Dan gaan ze toch geen MS producten binnenhalen? Lijkt me kansloos.
- Hero of Time
- Registratie: Oktober 2004
- Laatst online: 16-09 21:43
Moderator LNX
There is only one Legend
/u/125506/link-8bit.png?f=community)
Pardon? Microsoft heeft al hun SQL Server voor Linux gemaakt. Powershell is er ook voor Linux, iets wat erg handig kan zijn voor beheerders die primair op Linux zitten omdat ze dan niet apart een Windows VM hoeven op te snorren voor remote beheer via said Powershell.MrMarcie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:11:
[...]
Er is een reden waarom mensen voor Linux kiezen. Dan gaan ze toch geen MS producten binnenhalen? Lijkt me kansloos.
Er zijn zelfs een hoop Linux gebruikers die het jammer vinden dat MS Office niet native op Linux beschikbaar is. Omwegen via o.a. Wine laat veel te wensen over mbt stabiliteit en functionaliteit (niet alles werkt).
Dat ze MS Edge misschien niet gaan installeren betekent nog niet dat ze helemaal geen MS producten willen.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Lijkt mij ook, maar ik wil het in ieder geval wel proberenMrMarcie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:11:
[...]
Goeie zaak plus erkenning voor Linux. Dat alleen in edge 365 schijnt te bereiken, deze browser opent deze weg.
Of ik hem install..? Nou dat niet, haha. Maar office zou ik misschien wel een kans geven.
Of ik hem install..? Nou dat niet, haha. Maar office zou ik misschien wel een kans geven.
Ik ben na wat linux-experimenten in de jaren 90 een hele tijd met FreeBSD bezig geweest, daarom ben ik ook wel weer benieuwd naar FuryBSD, een nieuwe poging om een FreeBSD-gebaseerd desktopsysteem op te tuigen. Ik moet wel zeggen dat ik tegenwoordig vanwege wat proprietaire linux-gebaseerde software (evt ook macOS of Windows) linux-compatibiliteit nodig heb... dan is FreeBSD natuurlijk sowieso een beetje een omweg, maar toch...
[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 06-11-2019 13:56 ]
@begintmeta Ken je RoboNuggie? YouTube: robonuggie
Zoals al eerder vermeld ben ik voornemens om van Mint over te stappen naar Debian.
Ik ben de afgelopen dagen dan ook bezig geweest om wat te stoeien met Debian op een oude laptop.
Het vinden van de juiste image was eigenlijk het moeilijkste onderdeel en uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de non-free 10.1 image welke ik na de installatie heb omgezet naar een testing versie.
Als desktop enviroment heb ik gekozen voor Cinnamon en tot mijn grote verbazing kon ik na het installeren van xrdp de laptop gewoon overnemen. Iets wat ik met Mint echt niet fatsoenlijk voor elkaar krijg.
Wat mij echter helemaal verbaast is de enorme soepelheid waarmee de laptop draait. Het is een behoorlijk anieke C2D T7800 maar hij lijkt wel vleugels te hebben, zeker in vergelijking met de i7 die ik normaal gebruik.
Ik ben in ieder geval overtuigd en ga met de rest van mijn PC's ook over naar Debian. Ik zie in ieder geval geen enkele reden om nog naar een van Debian afgeleide distributie te gaan.
Ik ben de afgelopen dagen dan ook bezig geweest om wat te stoeien met Debian op een oude laptop.
Het vinden van de juiste image was eigenlijk het moeilijkste onderdeel en uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de non-free 10.1 image welke ik na de installatie heb omgezet naar een testing versie.
Als desktop enviroment heb ik gekozen voor Cinnamon en tot mijn grote verbazing kon ik na het installeren van xrdp de laptop gewoon overnemen. Iets wat ik met Mint echt niet fatsoenlijk voor elkaar krijg.
Wat mij echter helemaal verbaast is de enorme soepelheid waarmee de laptop draait. Het is een behoorlijk anieke C2D T7800 maar hij lijkt wel vleugels te hebben, zeker in vergelijking met de i7 die ik normaal gebruik.
Ik ben in ieder geval overtuigd en ga met de rest van mijn PC's ook over naar Debian. Ik zie in ieder geval geen enkele reden om nog naar een van Debian afgeleide distributie te gaan.
Is er een reden waarom je testing gekozen hebt? De laatste release is in verhouding nog kakelvers, wat wil zeggen dat er nog één en ander kan breken voor de nieuwe release (die binnen twee jaar voorzien is, normaal gezien).
Ik draai zelf gewoon stable en zodra Testing bevroren wordt schakel ik over.
Ik draai zelf gewoon stable en zodra Testing bevroren wordt schakel ik over.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Mwah, je kan met Testing gewoon bij blijven met alle software. Kan wel zo prettig zijn. Maar je kan ook eerder tegen problemen aanlopen. Zelf draai ik Sid/Unstable en had vrijdag de boel weer eens bijgewerkt op m'n HTPC. Allemaal vlekkeloos, behalve geluid. Ik had updates van zowel Pulseaudio, nVidia legacy driver en de kernel. Dan ga je zoeken naar wat de oorzaak is en omdat vorige versies niet zo makkelijk te vinden zijn moet je terugvallen op snapshot.debian.org. Nou bleek het bij mij te liggen aan de kernel, 5.3.7 die werd geïnstalleerd gaf ruis door het geluid heen. Opnieuw opstarten naar de vorige kernel loste het op.
Dat is een van de zaken waar je tegenaan kan lopen. Je moet toch wat meer van het systeem weten om dit te willen uitzoeken. Wil je het niet, of heb je de tijd er niet voor, dan kan je idd beter op Stable blijven.
Dat is een van de zaken waar je tegenaan kan lopen. Je moet toch wat meer van het systeem weten om dit te willen uitzoeken. Wil je het niet, of heb je de tijd er niet voor, dan kan je idd beter op Stable blijven.
@Borromini Voor zover ik het heb begrepen blijft testing wat meer een "rolling release" volgens mij is het niet zo dat die stil komt te staan, tenzij je in plaats van testing de codename van de volgende release in sources.list zet.
Ik heb liever een OS wat wat meer up to date is qua software dan dat het super stabiel is. Het in namelijk niet zo dat ik werk op mijn pc's.
Unstable wordt me dan net weer iets te spannend, daarvoor vind ik mijzelf nog niet gevorderd genoeg.
Ik ben wel nog steeds erg tevreden met hoe het werkt. Ondertussen heb ik mijn PC op zolder voorzien van Debian Testing en ook deze kan in nu eindelijk fatsoenlijk overnemen vanaf mijn laptop welke ik het meeste gebruik.
Op korte termijn gaat de laptop ook over maar dat vereist eerst het een en ander aan backup
Ik heb liever een OS wat wat meer up to date is qua software dan dat het super stabiel is. Het in namelijk niet zo dat ik werk op mijn pc's.
Unstable wordt me dan net weer iets te spannend, daarvoor vind ik mijzelf nog niet gevorderd genoeg.
Ik ben wel nog steeds erg tevreden met hoe het werkt. Ondertussen heb ik mijn PC op zolder voorzien van Debian Testing en ook deze kan in nu eindelijk fatsoenlijk overnemen vanaf mijn laptop welke ik het meeste gebruik.
Op korte termijn gaat de laptop ook over maar dat vereist eerst het een en ander aan backup
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Debian Testing komt op een bepaald moment wel 'stil' te staan. Unstable op dat moment ook, er komen veel minder updates en nieuwe packages bij totdat Testing de nieuwe Stable wordt. Heb je de code naam, dan zit je idd op Stable uiteindelijk. Maar het is dus niet zo dat omdat je 'testing' erin hebt staan ipv (nu) 'bullseye' je niet 'stil' komt te staan met je updates.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Je draait eerder de alpha tot de freeze. Dan is het beta. De full freeze erna is zeg maar RC. Alleen zijn het puur stadia van de komende stable release, het zegt niets over de packages zelf.
Er is ook een Mint Debianjbhc schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:52:
Zoals al eerder vermeld ben ik voornemens om van Mint over te stappen naar Debian.
Je hebt gelijk ik had er bij moeten zeggen dat als je Mint wil blijven gebruiken, maar liever Debian gebaseerd hebt ipv Ubuntu gebaseerd er ook Mint Debian editie is
Onlangs Manjaro geprobeerd. Vrij snel en AUR is handig, maar er ging meer kapot dan iets anders. Het is toch handig als iets gewoon out-of-the-box werkt.
Mag ik je vragen wat er stuk gaat? Ik draai al geruime tijd Manjaro (KDE DE) en heb, op een wat langdurig probleem met codecs en afspelen mkv's met VLC van een NAS, nog nooit echt dingen gehad die stuk gingen.cy-gor25 schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:21:
Onlangs Manjaro geprobeerd. Vrij snel en AUR is handig, maar er ging meer kapot dan iets anders. Het is toch handig als iets gewoon out-of-the-box werkt.
HIerbij tel ik in de installatie even een kernelpanic niet mee, die werd veroorzaakt door dual boot met OpenSuse, die zaten elkaar op dezelfde kernel in de weg.
Paar kleine issues:Koepert schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:02:
[...]
Mag ik je vragen wat er stuk gaat? Ik draai al geruime tijd Manjaro (KDE DE) en heb, op een wat langdurig probleem met codecs en afspelen mkv's met VLC van een NAS, nog nooit echt dingen gehad die stuk gingen.
HIerbij tel ik in de installatie even een kernelpanic niet mee, die werd veroorzaakt door dual boot met OpenSuse, die zaten elkaar op dezelfde kernel in de weg.
Unrar zorgde voor freezes toen Sabnzbd grote files (25-50gb) ging uitpakken. Nu kan dat liggen aan mijn CPU die oud is (intel g4500). Een downgrade van de kernel naar een LTS versie hielp wel wat.
NTFS drive (windows) stond aangegeven als locked, dat kreeg ik niet weg.
Soundblaster Z deed ook raar. Vaak deed die het wel, maar soms na een reboot weer niet. DIt is blijkbaar gewoon vreemde hardware met geen ondersteuning van Creative voor non-windows systemen, dat wel.
Op een andere computer wou de Intel AC 7260 wifikaart niet werken met Manjaro ondanks dat ik de driver van de intel site in lib/firmware had gezegd.
Manjaro is een mooi systeem, veel mooier dan linux mint, en snel, maar het begint lastig te worden als je veel tijd kwijt bent met het zoeken naar oplossing ipv out-of-the-box te kunnen werken.
Helder, ik heb weinig behoefte gehad aan 'meer' dus het gewoon bij de standaard opensource drivers gelaten. Moet zeggen dat ik direct AUR dus aangezet heb en daar vandaan alle drivers/codecs/software haal, dus niet bij leverancier zelf. Laptop is een wat oudere i3, maar mijn nog oudere Pentium B9xx werkte ook prima, maar ik offload Sabnzb dan ook op mn Synology.cy-gor25 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:24:
[...]
Paar kleine issues:
Unrar zorgde voor freezes toen Sabnzbd grote files (25-50gb) ging uitpakken. Nu kan dat liggen aan mijn CPU die oud is (intel g4500). Een downgrade van de kernel naar een LTS versie hielp wel wat.
NTFS drive (windows) stond aangegeven als locked, dat kreeg ik niet weg.
Soundblaster Z deed ook raar. Vaak deed die het wel, maar soms na een reboot weer niet. DIt is blijkbaar gewoon vreemde hardware met geen ondersteuning van Creative voor non-windows systemen, dat wel.
Op een andere computer wou de Intel AC 7260 wifikaart niet werken met Manjaro ondanks dat ik de driver van de intel site in lib/firmware had gezegd.
Manjaro is een mooi systeem, veel mooier dan linux mint, en snel, maar het begint lastig te worden als je veel tijd kwijt bent met het zoeken naar oplossing ipv out-of-the-box te kunnen werken.
Audio pak ik bijvoorbeeld gewoon PulseAudio voor, die pakt tot op heden alles mee. Arch-forum en Manjaro forum bieden ook veel hulp overigens. Maar ben het met je eens; als out of the box je wens is, is het wel fijn dat dat zo is. Maar zoals gezegd, die ervaring heb ik eigenlijk WEL.
Mijn ervaring is ook dat manjaro out-of-the-box een prima arch is. Maar ook bij mij draait het op een simpel bakje met standaarddrivers.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Hoor van een kennis (die niet heel ervaren is met pc's, maar toch hoor ik wat die zegt), die vindt de Edge beta die die op W10 testte sneller dan Chrome. Kan me niet voorstellen dat Edge datzelfde voordeel wat Edge op een Ms' OS nu eenmaal heeft, gaat laten zien op linux.
Ach ik zal het geen eens een testdrive geven, laat Ms eens met DX komen op linux, kan heel goed, want ze weten ook wel dat dat probleem allag omzeild is met proton in steam....grotendeels dan.
Ach ik zal het geen eens een testdrive geven, laat Ms eens met DX komen op linux, kan heel goed, want ze weten ook wel dat dat probleem allag omzeild is met proton in steam....grotendeels dan.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Vandaag op werk een Mint installatie voor een nieuwe collega ingericht. Basis installatie en AD koppeling. Dat laatste was dankzij het internet kinderlijk eenvoudig en werkt prima. Het eerste... toch wat minder. De keuzes: dual boot met bestaand OS, alles wissen en eventueel met LVM en encryptie, of zelf de zooi doen. Bij de keus voor alles wissen en LVM wordt natuurlijk alles al voor je ingericht en afgemeten, niet helemaal wat ik wil. Maar wil wel LVM. En dat kan dus niet als je kiest voor 'iets anders'.
Eerste reden waarom ik geen fan ben van Ubuntu en Mint.
Eenmaal geïnstalleerd alles updaten. Via apt(itude) was het zo gedaan, geen update meer te zien. Toch vond de Update Manager toch echt dat er een update was. Van de kernel. De standaard linux-image-generic metapackage had echter geen nieuwe versie. Nee, de update kwam van linux-image-generic-hwe. Eentje die niet eens gerelateerd is aan wat er al op staat.
Dat is dus de tweede reden waarom ik liever geen Mint draai.
Bij het installeren van die update via de Update Manager werd er gevraagd om een sudo wachtwoord. Dus ik typ die van m'n gebruiker in waar ik mee ben ingelogd. Fout wachtwoord. Eh, ik typ 'm toch echt 100% zeker goed. Nog twee keer proberen dan. Nog steeds fout. Lees ik de tekst, staat er doodleuk dat het van de lokale gebruiker het wachtwoord nodig is, niet waarmee je bent ingelogd.
Reden nummer drie.
De laatste is vast in het kader van 'gebruikersvriendelijkheid', maar ik vind 't maar nasty. Als je op de command line sudo gebruikt, wordt er netjes om een wachtwoord gevraagd. Als je deze invult, komen er per teken een * in beeld. Dat is blijkbaar standaard voor Mint. Geen enkele andere distro die ik heb gebruikt heeft dit. Debian, CentOS, Fedora, allemaal niet. Je vindt het niet als optie in /etc/sudoers, nee, het staat in /etc/sudoers.d/0pwfeedback. Weggooien kan, maar ik ben bang dat zodra het package waar dit bestand in zit bijgewerkt wordt, het weer teruggezet wordt.
Reden nummer vier om geen Mint te kiezen.
Het zal nooit mijn distro worden dus. Ik gebruik veel liever Debian. Ben wel benieuwd hoe lastig het gaat zijn om van de ene AD naar de andere te 'verhuizen' met behoud van de lokaal gecachte gebruikers. Gelukkig is de standaard rechtenstructuur in Linux eenvoudig.
Eerste reden waarom ik geen fan ben van Ubuntu en Mint.
Eenmaal geïnstalleerd alles updaten. Via apt(itude) was het zo gedaan, geen update meer te zien. Toch vond de Update Manager toch echt dat er een update was. Van de kernel. De standaard linux-image-generic metapackage had echter geen nieuwe versie. Nee, de update kwam van linux-image-generic-hwe. Eentje die niet eens gerelateerd is aan wat er al op staat.

Dat is dus de tweede reden waarom ik liever geen Mint draai.
Bij het installeren van die update via de Update Manager werd er gevraagd om een sudo wachtwoord. Dus ik typ die van m'n gebruiker in waar ik mee ben ingelogd. Fout wachtwoord. Eh, ik typ 'm toch echt 100% zeker goed. Nog twee keer proberen dan. Nog steeds fout. Lees ik de tekst, staat er doodleuk dat het van de lokale gebruiker het wachtwoord nodig is, niet waarmee je bent ingelogd.

Reden nummer drie.
De laatste is vast in het kader van 'gebruikersvriendelijkheid', maar ik vind 't maar nasty. Als je op de command line sudo gebruikt, wordt er netjes om een wachtwoord gevraagd. Als je deze invult, komen er per teken een * in beeld. Dat is blijkbaar standaard voor Mint. Geen enkele andere distro die ik heb gebruikt heeft dit. Debian, CentOS, Fedora, allemaal niet. Je vindt het niet als optie in /etc/sudoers, nee, het staat in /etc/sudoers.d/0pwfeedback. Weggooien kan, maar ik ben bang dat zodra het package waar dit bestand in zit bijgewerkt wordt, het weer teruggezet wordt.
Reden nummer vier om geen Mint te kiezen.
Het zal nooit mijn distro worden dus. Ik gebruik veel liever Debian. Ben wel benieuwd hoe lastig het gaat zijn om van de ene AD naar de andere te 'verhuizen' met behoud van de lokaal gecachte gebruikers. Gelukkig is de standaard rechtenstructuur in Linux eenvoudig.
Ik hou ook niet van Mint. Ik heb liever Peppermint
Waarom niet? Draai vscode, teams, powershell en vast nog wel iets anders allemaal op mijn linux laptop...MrMarcie schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 21:11:
[...]
Misschien een (heel erg) kort door de bocht vraag:
Ik heb diverse distros proberen te installeren (via USB). Alles gedaan volgens de diverse tutorials die er te vinden zijn. Tekens als ik opstart kom ik op een zwarte beginpagina waarin bovenin staat Grub 2.0, Iets lager staat alleen dit: grub>
met een knipperende cursor. Waar gaat het fout? Laptop is 5 jaar oud, 4 gb met een amd-processor (dual-core dacht ik). In principe genoeg om te draaien.
Ik heb diverse distros proberen te installeren (via USB). Alles gedaan volgens de diverse tutorials die er te vinden zijn. Tekens als ik opstart kom ik op een zwarte beginpagina waarin bovenin staat Grub 2.0, Iets lager staat alleen dit: grub>
met een knipperende cursor. Waar gaat het fout? Laptop is 5 jaar oud, 4 gb met een amd-processor (dual-core dacht ik). In principe genoeg om te draaien.
Dat is de bootloader, die niet weet wat ie moet doen, want hij vindt geen configuratiebestanden.
Als meerdere Linux-versies dat gedrag tonen dan klinkt het alsof er iets misgaat/je iets verkeerd doet bij installatie.
Als meerdere Linux-versies dat gedrag tonen dan klinkt het alsof er iets misgaat/je iets verkeerd doet bij installatie.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Vreemde is dat ik de opstart-USB al diverse keren met diverse tools heb aangemaakt zoals op diverse sites staat beschreven. Zou het kunnen zijn dat de processor niet aan de minimumeisen voldoet? Het is een AMD E450 dual-core (1.6Ghz dacht ik).Borromini schreef op maandag 6 januari 2020 @ 03:37:
Dat is de bootloader, die niet weet wat ie moet doen, want hij vindt geen configuratiebestanden.
Vrijwel elke CPU kan Linux draaien, al helemaal als deze pas 5 jaar oud is, dus daar kan het denk ik niet aan liggen.Edje040 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:27:
[...]
Vreemde is dat ik de opstart-USB al diverse keren met diverse tools heb aangemaakt zoals op diverse sites staat beschreven. Zou het kunnen zijn dat de processor niet aan de minimumeisen voldoet? Het is een AMD E450 dual-core (1.6Ghz dacht ik).
Dat dacht ik ook al gelezen te hebben ja. Ik ga denk ik nogmaals (5e keer) vanaf scratch beginnen met het aanmaken van de USB. Ik heb al diverse tools gebruikt (o.a. rufus). Iemand een tip welke tool zeker werkt?SebLo_ schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:36:
[...]
Vrijwel elke CPU kan Linux draaien, al helemaal als deze pas 5 jaar oud is, dus daar kan het denk ik niet aan liggen.
Gebruik Rufus eens, en experimenteer eens met het partition scheme.Edje040 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:27:
[...]
Vreemde is dat ik de opstart-USB al diverse keren met diverse tools heb aangemaakt zoals op diverse sites staat beschreven. Zou het kunnen zijn dat de processor niet aan de minimumeisen voldoet? Het is een AMD E450 dual-core (1.6Ghz dacht ik).
https://www.balena.io/etcher/ ....had wat jij had dat ik grub kreeg met knipperend cursor, dat was bij maken Manjaro usbstick.Edje040 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:48:
[...]
Dat dacht ik ook al gelezen te hebben ja. Ik ga denk ik nogmaals (5e keer) vanaf scratch beginnen met het aanmaken van de USB. Ik heb al diverse tools gebruikt (o.a. rufus). Iemand een tip welke tool zeker werkt?
Zowel Rufus als BalenaEtcher heb ik gebruikt. Beide met hetzelfde resultaat. Ik ga het nogmaals proberen. Wordt vervolgd...
Dat was m inderdaad! Ik had hem telkens op MBR staan..thnx!Jogai schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:56:
[...]
Gebruik Rufus eens, en experimenteer eens met het partition scheme.
Welke distro was het eigenlijk?
[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 06-01-2020 21:10 ]
Ik had er diverse geprobeerd (Mint etc). Nu draait ie op Ubuntu 18.04.3 LTSSjah schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:53:
Welke distro was het eigenlijk?
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Puntje nummer 5 vandaag meegemaakt om aan Hero of Time in "Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8" toe te voegen.
Om wat minder user fuckups te hebben door overmatig gebruik van onnodig sudo heb ik de sudoers aangepast. Belangrijkste taken zijn toch updates en packages installeren. Doen we daarna een apt install, komt de melding 'user is not allowed to run /usr/local/bin/apt'. Eh, wat!? Waarom staat er in vredesnaam een 'apt' executable in /usr/local/bin? En waar komt die vandaan?
Is dus een Python script dat in het 'mintsystem' package zit.
Als voorstander van zo min mogelijk bloat vind ik dit echt heel smerig.
Oh, schiet mij net reden #6 binnen. Het package 'mintreport' bevat nog een tool die wat instellingen van je systeem controleert en je hier op wijst. Je kan daar ook bij aangeven dat je het wilt negeren en er geen melding van hoeft te zien. Dat werkt dus niet, want na een reboot piept 'ie net zo hard weer dat o.a. geen wachtwoord op het root account staat, de 3rd party codecs nog geïnstalleerd moeten worden, etc. Bah.
Om wat minder user fuckups te hebben door overmatig gebruik van onnodig sudo heb ik de sudoers aangepast. Belangrijkste taken zijn toch updates en packages installeren. Doen we daarna een apt install, komt de melding 'user is not allowed to run /usr/local/bin/apt'. Eh, wat!? Waarom staat er in vredesnaam een 'apt' executable in /usr/local/bin? En waar komt die vandaan?
Is dus een Python script dat in het 'mintsystem' package zit.

Als voorstander van zo min mogelijk bloat vind ik dit echt heel smerig.
Oh, schiet mij net reden #6 binnen. Het package 'mintreport' bevat nog een tool die wat instellingen van je systeem controleert en je hier op wijst. Je kan daar ook bij aangeven dat je het wilt negeren en er geen melding van hoeft te zien. Dat werkt dus niet, want na een reboot piept 'ie net zo hard weer dat o.a. geen wachtwoord op het root account staat, de 3rd party codecs nog geïnstalleerd moeten worden, etc. Bah.
Nog maar eens een poging gewaagd om Manjaro te installeren. Manjaro KDE deze keer. Werkt perfect!
Wat issues met de geluidskaart, snel gefixt in Alsa Mixer en Sabnzbd (installeer het via AUR, niet SNAP).
Snelle OS en gemakkelijk in gebruik. Eventjes teruggegaan naar Mint maar AUR is zo handig, geen gedoe meer met het installeren van software of het idee dat ik een OS gebruik uit de jaren 90' zoals Mint XCFE
Wat issues met de geluidskaart, snel gefixt in Alsa Mixer en Sabnzbd (installeer het via AUR, niet SNAP).
Snelle OS en gemakkelijk in gebruik. Eventjes teruggegaan naar Mint maar AUR is zo handig, geen gedoe meer met het installeren van software of het idee dat ik een OS gebruik uit de jaren 90' zoals Mint XCFE
Manjaro is altijd verleidelijk: ease-of-use, rolling release en AUR. Na een tijdje raak ik echter de constante updates beu en verlang ik altijd weer terug naar Debian...cy-gor25 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:00:
Nog maar eens een poging gewaagd om Manjaro te installeren. Manjaro KDE deze keer. Werkt perfect!
Valt dat niet naar einge smaak te regelen dan, zoals met Ubuntu kan? Heb even met Manjaor iso gespeeld, vond het erg oke.
Bij mij jeukt het net om van Buster naar testing te upgradenSebLo_ schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:16:
[...]
Manjaro is altijd verleidelijk: ease-of-use, rolling release en AUR. Na een tijdje raak ik echter de constante updates beu en verlang ik altijd weer terug naar Debian...
Normaal gezien wacht ik tot de transition freeze.
Jazeker, je hebt Testing en Sid om uit kiezen, maar uiteindelijk waardeer ik stabiliteit (in packages en van het systeem) meer dan andere zaken.Sjah schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:56:
Valt dat niet naar einge smaak te regelen dan, zoals met Ubuntu kan? Heb even met Manjaor iso gespeeld, vond het erg oke.
Volgens mij komt dat door secure boot. Heb ik ook een keer meegemaakt toen ik Peppermint 9 Respin wilde installeren. Koos ik bij installatie voor Proprietry drivers. Moest ik secureboot uitschakelen. Tweede keer vinkte ik dat niet aan en toen bootte het zonder grub screen.Borromini schreef op maandag 6 januari 2020 @ 03:37:
Heb je bij installatie vinkje gezet bij Proprietry drivers en moest je toen Secureboot uitzetten? Zo ja probeer dan eens zonder vinkje bij Proprietry drivers.Edje040 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 15:27:
[...]
Je kan unetbootin nog proberen?Edje040 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:32:
Zowel Rufus als BalenaEtcher heb ik gebruikt. Beide met hetzelfde resultaat. Ik ga het nogmaals proberen. Wordt vervolgd...
Het was al gelukt. Zie 6-1 19.34uur.desalniettemin schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:11:
[...]
Heb je bij installatie vinkje gezet bij Proprietry drivers en moest je toen Secureboot uitzetten? Zo ja probeer dan eens zonder vinkje bij Proprietry drivers.
I'm using ubuntu, 3 years, updates upgrades etc, system became a mess now, biggest problem being trying to start programs but these end in processes status D, unable to kill, having to hard reboot. Also started to dislike ubuntu, too many changes in defaults and while trying to solve problems running in other problems, x times in a row.
Now considering Debian, Manjaro.
But despite having used linux since this time, my terminal usage ability is near to nothing, to illustrate: I have a txt file containing a couple dozen commands parameters switches etc to get specific things done, that I copy to the terminal window.
Now Manjaro says this on their site:
Now considering Debian, Manjaro.
But despite having used linux since this time, my terminal usage ability is near to nothing, to illustrate: I have a txt file containing a couple dozen commands parameters switches etc to get specific things done, that I copy to the terminal window.
Now Manjaro says this on their site:
... which doesn't look good for my case, I assume?"Manjaro is a user-friendly Linux distribution based on the independently developed Arch operating system. Within the Linux community, Arch itself is renowned for being an exceptionally fast, powerful, and lightweight distribution that provides access to the very latest cutting edge - and bleeding edge - software. However, Arch is also aimed at more experienced or technically-minded users. As such, it is generally considered to be beyond the reach of those who lack the technical expertise (or persistence) required to use it.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
@Josio je vertaalmodule staat per ongeluk nog op Engels?
Saved by the buoyancy of citrus
Ja, geholpen door "tweakers", "Reviews", "Pricewatch", enz. bovenaan het forumvensterCyphax schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:36:
@Josio je vertaalmodule staat per ongeluk nog op Engels?
Ik zeg dat de echte tweakers Engels kunnen.
Heb zonet de 3delige Manjaro iso naar usb stick geschreven met mkusb via de "Guidus" interface versie. Vrees er alleen voor (die waarschuwing gevorderde gebruikers" dat ik nog meer dan in Ubuntu in de terminal ga moeten sukkelen.
Alhoewel - de reden dat ik in Ubuntu dat doe is omdat de GUI methode alle 5 stappen problemen geeft. Dus moest dat in Manjaro niet zijn dan heb ik de terminal er ook niet nodig.
Terzijde maar aansluitend: de "gevorderden", die dus de rimram via de terminal kunnen, hoe kun je nou al die commando's en parameters onthouden? Je moet daar wel dag in dag uit mee bezig zijn. Ik heb enige decennia ervaring met pc gebruik, van sinds de msdos 4 os periode, maar dat was bijlange na niet dat zot grote commandoset van linux.
[ Voor 54% gewijzigd door Josio op 12-01-2020 13:01 ]
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
@Josio
Ben ook een nono in de shell.....enige dat ik uit hoofd weet is apt-get , sudo, ls en gedit (VI gaat mij al te ver).
Als ik moet zooien daar in de console, dan is het googlen en copy pasten, en dat gaat prima. Het niks kunnen vinden op google aangaande linux....die tijden zijn voorbij, plus ja ik ben ook jaaren ervarener.
Ben ook een nono in de shell.....enige dat ik uit hoofd weet is apt-get , sudo, ls en gedit (VI gaat mij al te ver).
Als ik moet zooien daar in de console, dan is het googlen en copy pasten, en dat gaat prima. Het niks kunnen vinden op google aangaande linux....die tijden zijn voorbij, plus ja ik ben ook jaaren ervarener.
Ik zal het ook zo verwoorden dan: een auto is een middel tot een doel. Je wil asap van A naar B (wèl de interesse) en je wil daarbij zo min mogelijk tijd en moeite moeten verprutsen aan de auto (niet de interesse).
Ik bekijk besturingssystemen van computers ook zo. Ik wil met de computer bepaalde software (wèl de interesse) gebruiken, en het besturingssysteem (niet de interesse) is middel tot dat doel, waaraan ik dus evenmin tijd en moeite wil verprutsen.
Toen ik 3-4 jaar terug overstapte van Windows naar Linux was dat van windows 98. Omdat ik het tijdverlies veroorzaakt door klooie standaardinstellingen en evenmin massa's cosmetische toeters en bellen wil.
Toen ik Ubuntu begon te gebruiken, was de standaardinstelling automatisch inloggen.
Bij de zoveelste upgrade veranderden ze dat plots. Vond ik tijdverlies. Net als dat almaar moeten ingeven van paswoord na openen van een terminal window.
Heel die beveiliging, zie ik als nutteloos. Poog iets te wijzigen via een GUI console, geen toegangsrechten. Je moet die GUI console starten vanuit een terminal met /sudo.
Ik wil de baas zijn van de pc, er zijn geen andere gebruikers, er moet niks "beschermd" worden, enz. Daarom bleef ik bij win98 zolang. Gewoon de zaak bekeken vanuit mijn situatie.
Ik vind dat die keuze moet kunnen worden gemaakt bij installeren. Direct en heel de tijd "root". Iets misdoen = toch voor eigen rekening. In de win98 periode zette ik het os op een aparte partitie en maakte ik hdimages ervan. Liep er iets fout, diskette, cd, dvd of usb erin, druk op herstart, zet image terug en 10 min later terug zoals het was.
Ik vind dat Linuxen zoiets standaard zouden moeten voorzien. Niet de hele schijf in 1 partitie maar aparte zodat backuppen gericht en efficient kan.
Daarnet dus Manjaro geinstalleerd op een gisteren gekochte 2dehands pc. Die vroeg bij installatie of ik automatisch wilde inloggen. Dat zag ik als een +. Ubuntu vroeg me dat niet bij de upgrades.
Ik bekijk besturingssystemen van computers ook zo. Ik wil met de computer bepaalde software (wèl de interesse) gebruiken, en het besturingssysteem (niet de interesse) is middel tot dat doel, waaraan ik dus evenmin tijd en moeite wil verprutsen.
Toen ik 3-4 jaar terug overstapte van Windows naar Linux was dat van windows 98. Omdat ik het tijdverlies veroorzaakt door klooie standaardinstellingen en evenmin massa's cosmetische toeters en bellen wil.
Toen ik Ubuntu begon te gebruiken, was de standaardinstelling automatisch inloggen.
Bij de zoveelste upgrade veranderden ze dat plots. Vond ik tijdverlies. Net als dat almaar moeten ingeven van paswoord na openen van een terminal window.
Heel die beveiliging, zie ik als nutteloos. Poog iets te wijzigen via een GUI console, geen toegangsrechten. Je moet die GUI console starten vanuit een terminal met /sudo.
Ik wil de baas zijn van de pc, er zijn geen andere gebruikers, er moet niks "beschermd" worden, enz. Daarom bleef ik bij win98 zolang. Gewoon de zaak bekeken vanuit mijn situatie.
Ik vind dat die keuze moet kunnen worden gemaakt bij installeren. Direct en heel de tijd "root". Iets misdoen = toch voor eigen rekening. In de win98 periode zette ik het os op een aparte partitie en maakte ik hdimages ervan. Liep er iets fout, diskette, cd, dvd of usb erin, druk op herstart, zet image terug en 10 min later terug zoals het was.
Ik vind dat Linuxen zoiets standaard zouden moeten voorzien. Niet de hele schijf in 1 partitie maar aparte zodat backuppen gericht en efficient kan.
Daarnet dus Manjaro geinstalleerd op een gisteren gekochte 2dehands pc. Die vroeg bij installatie of ik automatisch wilde inloggen. Dat zag ik als een +. Ubuntu vroeg me dat niet bij de upgrades.
Ik heb bij dat zoeken vooral gemerkt dat nogal wat programma's en commando's buiten de Ubuntu boot gegooid werden. Omdat de Ubuntu samenstellers de ene keer die software kiezen als onderdeel van hun standaard en de andere keer een andere. Bvb Ubuntu heeft niet zo lang geleden zelfs de desktop naar gnome veranderd, na jaren anders.Sjah schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:00:
@Josio
Bvb in mijn "Preferences" menu staat:
- Software
- Software Updater
- Software & Updates
... op den duur weet je niet meer waarop je moet klikken om waar uit te komen.
En die updaters, die werken ook zo grillig als wat. Ze zeggen geen updates maar je ziet wel dat er nieuwe versies zijn. Als je ze start, verschijnt hun venster, je zegt kijken voor updates, niks, je sluit ze, en minuten later plots vensterke "er zijn updates beschikbaar". Tja.
Het zal allicht komen door zolang geen van 0 begin. Als ze de pakketonderdeelkeuzes zo vaak wijzigen zit je op den duur met een nest door elkaar, allicht, mss een beetje te vergelijken met de dll versies miserie onder windows.
[ Voor 8% gewijzigd door Josio op 12-01-2020 15:52 ]
apt-get hoeft niet apt werkt ook. Bv sudo apt install firefox of sudo apt updateSjah schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:00:
@Josio
[ Voor 3% gewijzigd door desalniettemin op 13-01-2020 15:16 ]
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Alleen is 'apt' op Mint dus iets heel anders qua functionaliteit dan 'apt' op Debian of Ubuntu.desalniettemin schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:12:
[...]
apt-get hoeft niet apt werkt ook. Bv sudo apt install firefox of sudo apt update
Ik gebruik na een nieuwe installatie maar 1x apt en dat is om dit te doen:
apt install --no-install-recommends aptitude
En de rest doe ik met aptitude.
Ik weet niet of dit mijn ervaring is of ook die van anderen, maar Linux Mint lijkt de enige distro te zijn waar alles gewoon werkt. Manjaro, MX linux.. Jammer dat Mint zo lelijk is en niet al te snel. Ga nog eens Cinnamon proberen ipv Mate. Iemand nog een aanrader behalve Ubuntu en Fedora?
Wow. Ik vind mint juist wel heel erg mooi (en ook vooral consistent qua GUI vergeleken bij bijv. windows 10 of Mac OS) en supersnel (cinnamon 19.3). Maar misschien heb jij hogere standaarden hahacy-gor25 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:46:
Ik weet niet of dit mijn ervaring is of ook die van anderen, maar Linux Mint lijkt de enige distro te zijn waar alles gewoon werkt. Manjaro, MX linux.. Jammer dat Mint zo lelijk is en niet al te snel. Ga nog eens Cinnamon proberen ipv Mate. Iemand nog een aanrader behalve Ubuntu en Fedora?
Smaken verschillen natuurlijk. Manjaro KDE is toch een van de mooiste die ik al gezien heb.Biggg schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 23:25:
[...]
Wow. Ik vind mint juist wel heel erg mooi (en ook vooral consistent om de UI vergeleken bij bijv. windows 10 of Mac OS) en supersnel (cinnamon 19.3). Maar misschien heb jij hogere standaarden haha
@cy-gor25 Ben je een gamer? Zo ja, probeer dan eens Salient OS: https://sourceforge.net/projects/salient-os/ of Solus: https://getsol.us/home/
Mint is gebaseerd op Ubuntu, net als veel andere distributies. Zelf vind ik, naast Ubuntu, Kubuntu en Ubuntu Mate de fijnste versies. Ook Elementary OS is gebouwd op Ubuntu en biedt een fijne interface (mac-kloon).cy-gor25 schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:46:
Alle distributies vallen aan te passen zodat ze perfect bij je wensen passen, al is het soms wat zoeken naar de distributie die standaard daar het dichtst bij aanleunt.
Ik vind momenteel standaard Ubuntu de fijnste distributie omdat die standaard goed om kan met een scherm met een hoge resolutie en ik die met een paar Gnome extensies snel ingericht krijg naar eigen smaak. Een ander voordeel is dat er veel ondersteuning is voor Ubuntu, zowel qua help/FAQ-community als qua standaard ondersteuning voor softwarepakketten.
Als ik ergens mee zit dan vind ik hier heel vaak al een antwoord: https://askubuntu.com
Nee totaal niet maar ik ga deze twee eens checkendesalniettemin schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:00:
@cy-gor25 Ben je een gamer? Zo ja, probeer dan eens Salient OS: https://sourceforge.net/projects/salient-os/ of Solus: https://getsol.us/home/
Daar heb je helemaal gelijk in, 10 jaar geleden begonnen met Ubuntu (narwal denk ik) en de leercurve viel heel goed mee. Ik ga kubuntu eens bekijken. Ik dacht dat mensen Ubuntu links lieten liggen door gnome 3 en omdat het trager werd?Aegir81 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:16:
[...]
Mint is gebaseerd op Ubuntu, net als veel andere distributies. Zelf vind ik, naast Ubuntu, Kubuntu en Ubuntu Mate de fijnste versies. Ook Elementary OS is gebouwd op Ubuntu en biedt een fijne interface (mac-kloon).
Alle distributies vallen aan te passen zodat ze perfect bij je wensen passen, al is het soms wat zoeken naar de distributie die standaard daar het dichtst bij aanleunt.
Ik vind momenteel standaard Ubuntu de fijnste distributie omdat die standaard goed om kan met een scherm met een hoge resolutie en ik die met een paar Gnome extensies snel ingericht krijg naar eigen smaak. Een ander voordeel is dat er veel ondersteuning is voor Ubuntu, zowel qua help/FAQ-community als qua standaard ondersteuning voor softwarepakketten.
Als ik ergens mee zit dan vind ik hier heel vaak al een antwoord: https://askubuntu.com
Het trager zijn is tegenwoordig geen issue mee, toch niet bij mij. Het is wel een heel ander design in vergelijking met bijvoorbeeld KDE. Er valt voor allebei de aanpakken wel iets te zeggen. Kubuntu heeft gigantisch veel opties en instellingen, de aanpak bij Gnome 3 is eerder minimalistisch maar je kunt functionaliteit toevoegen door een aantal extensies te installeren. Dat is een beetje het idee zoals Firefox dat ook doet, je hebt de basisfucnties en elke gebruiker kan de browser aanpassen naar wens zonder dat je meteen alle mogelijke opties mee installeert of activeert.cy-gor25 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:45:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in, 10 jaar geleden begonnen met Ubuntu (narwal denk ik) en de leercurve viel heel goed mee. Ik ga kubuntu eens bekijken. Ik dacht dat mensen Ubuntu links lieten liggen door gnome 3 en omdat het trager werd?
Ubuntu met Gnome 3 is trouwens al een licht aangepaste versie met een aantal (goede volgens mij) instellingen.
Een andere interessante distro voor jou is misschien Pop OS van System76: https://system76.com/pop
Sowieso heb je naar beide geen omkijken meer nadat je de opties naar wens hebt ingesteld.
[ Voor 9% gewijzigd door Aegir81 op 25-01-2020 10:57 ]
Trager weet ik niet, maar zowel Gnome 2 als Gnome 3 zie ik liever niet op mijn scherm dus gebruik ik Kubuntu op het moment en de upgrade van 19.04 naar 19.10 ging onlangs redelijk soepel :cy-gor25 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:45:
Daar heb je helemaal gelijk in, 10 jaar geleden begonnen met Ubuntu (narwal denk ik) en de leercurve viel heel goed mee. Ik ga kubuntu eens bekijken. Ik dacht dat mensen Ubuntu links lieten liggen door gnome 3 en omdat het trager werd?
- Één setting van mijn touchpad werd niet onthouden.
- Cantata kon ineens MPD niet meer vinden dus dat moest ik effe fixen, maar dat viel ook wel mee
Al met al erg tevreden en omdat mijn laatste KDE ervaring iets van 3.x.x of zo was in 2005 ergens (zelf compiled onder FreeBSD 5.x
Mijn enige eis was een redelijk up-to-date KDE Plasma omgeving met als onderlaag een Linux distro die niet zo moeilijk doet verder over non-oss en zo
Is dat de manier om van het volgende af te komen :Hero of Time schreef op maandag 13 januari 2020 @ 18:52:
Ik gebruik na een nieuwe installatie maar 1x apt en dat is om dit te doen:
apt install --no-install-recommends aptitude
En de rest doe ik met aptitude.Standaard config ietsjes aanpassen zodat de groepering van packages overzichtelijker is en recommended packages niet standaard als harde depend wordt gemarkeerd.
- Ik wil smartmontools installeren.
- apt/apt-get vindt dat daar ook ineens een complete Postfix installatie bij moet komen!

How about... NO!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ubuntu zou Gnome in 19.10 aardig wat gefikst hebben (GNOME 3.34 denk ik). Maar ieder zijn ding natuurlijk, als je er allergisch van wordt...
https://arstechnica.com/g...onical-has-ever-released/
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Op Ubuntu neem ik aan? Want Debian heeft die idiote dependencies niet. Daar is mailx/mailutils als suggest opgegeven. Ubuntu voegt een hoop extra 'bloat' toe aan hun packages als depend/recommend. Ook bij meta-packages worden er te veel harde depends aan gehangen waardoor je uiteindelijk de componenten los pakt.nero355 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:11:
[...]
Is dat de manier om van het volgende af te komen :
- Ik wil smartmontools installeren.
- apt/apt-get vindt dat daar ook ineens een complete Postfix installatie bij moet komen!![]()
How about... NO!
Maar voor bijna alles heb ik niet de recommended packages nodig en die kan je met die optie idd ontwijken. Of je stelt het in in apt.conf zodat je het niet elke keer er bij moet typen.
Gebruik je bijvoorbeeld Kmail of een van de andere KDE PIM applicaties? Indien nee, dan heb je extra bloat erop staan met Akonadi er ook nog eens bij, dat onnodig extra resources inneemt.
Heb je ooit wel eens gekeken wat er allemaal geïnstalleerd staat en wat je er eigenlijk van nodig hebt? Ik durf bijna te wedden dat je zo'n 15-20% niet nodig hebt.
Mja, sorry, maar helaas heb ik Gnome echt nooit interessant gevonden, terwijl ik zo'n beetje elke andere DE naast KDE wel prima vind : Xfce, Fluxbox, enz...Borromini schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:55:
Ubuntu zou Gnome in 19.10 aardig wat gefikst hebben (GNOME 3.34 denk ik). Maar ieder zijn ding natuurlijk, als je er allergisch van wordt...
Weet je wat echt geweldig is : /usr/ports in FreeBSD en dan gewoon alles compilen!Hero of Time schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 20:47:
Op Ubuntu neem ik aan? Want Debian heeft die idiote dependencies niet. Daar is mailx/mailutils als suggest opgegeven. Ubuntu voegt een hoop extra 'bloat' toe aan hun packages als depend/recommend. Ook bij meta-packages worden er te veel harde depends aan gehangen waardoor je uiteindelijk de componenten los pakt.
Maar voor bijna alles heb ik niet de recommended packages nodig en die kan je met die optie idd ontwijken. Of je stelt het in in apt.conf zodat je het niet elke keer er bij moet typen.
Om die reden zit ik er ook aan te denken om nog eens een keer Arch of Gentoo te draaien
Ow ja, RSS Readers en zo...Gebruik je bijvoorbeeld Kmail of een van de andere KDE PIM applicaties? Indien nee, dan heb je extra bloat erop staan met Akonadi er ook nog eens bij, dat onnodig extra resources inneemt.
Zou eigenlijk ook nog een keer een Netinstall moeten proberen om zo hopelijk wat meer zooi te ontwijken!
Mja, iets van 6,9 GB voor een full blown Kubuntu installatie is geen ramp en dan heb je ook nog eens gelijk LibreOffice erbij!Heb je ooit wel eens gekeken wat er allemaal geïnstalleerd staat en wat je er eigenlijk van nodig hebt? Ik durf bijna te wedden dat je zo'n 15-20% niet nodig hebt.
Als ik dat met Windows zou proberen dan is de 120 GB SSD ineens spontaan helemaal vol en kan je geen Windows Update meer draaien!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Beste optie: expert install. En dan na het configureren van de package manager de installatie afronden. Zit je met een CLI systeem met nog geen 300 packages geïnstalleerd.nero355 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:25:
[...]
Ow ja, RSS Readers en zo...
Zou eigenlijk ook nog een keer een Netinstall moeten proberen om zo hopelijk wat meer zooi te ontwijken!
En als je niet elke paar maanden wilt upgraden met Ubuntu, wat ook risico's met zich mee brengt, raad ik je echt aan om eens te kijken naar Debian Testing. Loop je lekker mee en de breakage is minimaal.
Draai zelf Sid en had ergens in de afgelopen dagen toevallig een nare breaking issue te pakken omdat FF niet overweg kon met de sqlite update. Dat was snel bekend en werd dan ook gelijk gecorrigeerd. Maar mensen met Testing zouden er geen last van hebben (o.a. omdat ze Firefox-ESR hebben, niet de fast-pace releases, maar voornamelijk omdat het een tijdje duurt voordat iets van Sid naar Testing gaat).
Vroeger, lang geleden, had ik een partitie van 7,5 GB voor XP. Toen Vista net uit was had ik 't op m'n laptop kunnen installeren op een partitie van 10 GB. Tegenwoordig piept de installer als het een schijf <40 GB te zien krijgt terwijl het kaal net aan 20 GB gebruikt.[...]
Mja, iets van 6,9 GB voor een full blown Kubuntu installatie is geen ramp en dan heb je ook nog eens gelijk LibreOffice erbij!
Als ik dat met Windows zou proberen dan is de 120 GB SSD ineens spontaan helemaal vol en kan je geen Windows Update meer draaien!![]()
![]()
De Ubuntu installer doet dat trouwens ook, piepen en weigeren als je / niet minstens 20 GB is. Maar ondertussen wel standaard een /boot van 200 MB ofzo maken die met 4 kernels vol is. En niet standaard opruimt als je automatische (security) updates aan hebt staan.
Ondertussen heb ik nog 1,17 GB vrij van de 9,04 GB op m'n /. En 1,2 GB aan package archives, dus dat zou je nog bij de vrije ruimte kunnen tellen.
Ik heb Ubuntu eens geinstalleerd op een oude laptop. Niet slecht, redelijk vlot. Gnome3 is niet echt mijn ding, kubuntu ga ik nog eens proberen. Wifi werkte out of the box, na de update helaas niet meer. Wel nice hoe gemakkelijk je eigenlijk een andere distro kan installeren.Aegir81 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:55:
[...]
Het trager zijn is tegenwoordig geen issue mee, toch niet bij mij. Het is wel een heel ander design in vergelijking met bijvoorbeeld KDE. Er valt voor allebei de aanpakken wel iets te zeggen. Kubuntu heeft gigantisch veel opties en instellingen, de aanpak bij Gnome 3 is eerder minimalistisch maar je kunt functionaliteit toevoegen door een aantal extensies te installeren. Dat is een beetje het idee zoals Firefox dat ook doet, je hebt de basisfucnties en elke gebruiker kan de browser aanpassen naar wens zonder dat je meteen alle mogelijke opties mee installeert of activeert.
Ubuntu met Gnome 3 is trouwens al een licht aangepaste versie met een aantal (goede volgens mij) instellingen.
Een andere interessante distro voor jou is misschien Pop OS van System76: https://system76.com/pop
Sowieso heb je naar beide geen omkijken meer nadat je de opties naar wens hebt ingesteld.
Waarom? Is het echt anders dan zelf een wine launcher installeren en gebruiken?desalniettemin schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 10:00:
Of Manjaro KDE. Gebaseerd op arch waarbij de package manager heel fijn is, en Manjaro maakt eea erg gebruiksvriendelijk. Switchen van DE is na installatie van de KDE versie ook nog eens vrij makkelijk zodat je de verschillende DE's kan uit proberen.cy-gor25 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:06:
[...]
Ik heb Ubuntu eens geinstalleerd op een oude laptop. Niet slecht, redelijk vlot. Gnome3 is niet echt mijn ding, kubuntu ga ik nog eens proberen. Wifi werkte out of the box, na de update helaas niet meer. Wel nice hoe gemakkelijk je eigenlijk een andere distro kan installeren.
Yup gebruik Manjaro KDE op een desktop en werkt echt goed. Had wat moeite met exotische hardware, maar AUR is heel handig. Enkel Sabnzbd deed wat lastig, voor de rest een super os!Jogai schreef op maandag 27 januari 2020 @ 08:56:
[...]
Waarom? Is het echt anders dan zelf een wine launcher installeren en gebruiken?
[...]
Of Manjaro KDE. Gebaseerd op arch waarbij de package manager heel fijn is, en Manjaro maakt eea erg gebruiksvriendelijk. Switchen van DE is na installatie van de KDE versie ook nog eens vrij makkelijk zodat je de verschillende DE's kan uit proberen.
@Jogai Het is specifiek gemaakt voor gamers: Salient OS is an arch-based rolling-release distribution aimed at multi-media / gaming enthusiasts. It comes pre-configured with various applications out of the box to aid you in getting started quickly without having to download these applications yourself.
Was Manjaro niet onbruikbaar na een update laatste keer?
Was Manjaro niet onbruikbaar na een update laatste keer?
in verband met privacy zorgen over windows 10, en aflopende support van windows 7 was ik even op zoek naar een goed alternatief. Apple is nog wel een beetje een optie, maar die computers zijn niet configureerbaar, te duur en ik vind de hardware heel matig. Misschien leuk als het de helft zou kosten, maar nu gewoon totaal niet interessant. Jaren geleden heb ik veel gespeeld met ubuntu, mint, fedora, enzovoorts. Maar ik was het gedoe altijd snel zat. Er waren simpelweg altijd problemen. Drivers die niet werkten, software die niet compatible was, ik kon maar niet wennen aan unity, dingen waren onhandig... Het is wel leuk om te rommelen met computers, maar ik heb inmiddels gewoon een fulltime baan, vriendin, huis, bedrijf ernaast, je kent het wel. Dingen moeten gewoon werken.
Net heb ik even linux mint 19 cinnamon geinstalleerd op een ouwe laptop, en ik werd er direct heel enthousiast van! Er is de afgelopen 5 jaar echt zo bizar veel verbeterd aan linux! Alle hardware werkt gewoon out of the box. Het ziet er strak uit. Het is snel. Het heeft weinig resources nodig. Er is veel software te vinden... Het is gewoon echt goed, het is eindelijk een volwaardig besturingssysteem.
Ik heb nog redelijk wat zelfgemaakte software die nu op windows draait, die ik even moet gaan porten naar linux. Ook dataregistratie met excel icm VBA ga ik dan aanpassen naar het linux-alternatief. Maar ik denk dat ik binnenkort volledig overben naar linux. Helaas moet ik het op mijn werk met een windows 10-bak doen, maar voor thuis is dit al een heerlijke stap in de goede richting.
Net heb ik even linux mint 19 cinnamon geinstalleerd op een ouwe laptop, en ik werd er direct heel enthousiast van! Er is de afgelopen 5 jaar echt zo bizar veel verbeterd aan linux! Alle hardware werkt gewoon out of the box. Het ziet er strak uit. Het is snel. Het heeft weinig resources nodig. Er is veel software te vinden... Het is gewoon echt goed, het is eindelijk een volwaardig besturingssysteem.
Ik heb nog redelijk wat zelfgemaakte software die nu op windows draait, die ik even moet gaan porten naar linux. Ook dataregistratie met excel icm VBA ga ik dan aanpassen naar het linux-alternatief. Maar ik denk dat ik binnenkort volledig overben naar linux. Helaas moet ik het op mijn werk met een windows 10-bak doen, maar voor thuis is dit al een heerlijke stap in de goede richting.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Mocht je oogsnoep kunnen waarderen dan is wellicht Elementary OS ook iets voor je. Deze distro is door de komst van flatpak's wat flexibeler geworden in het installeren van app's.epic_gram schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:59:
in verband met privacy zorgen over windows 10, en aflopende support van windows 7 was ik even op zoek naar een goed alternatief. Apple is nog wel een beetje een optie, maar die computers zijn niet configureerbaar, te duur en ik vind de hardware heel matig. Misschien leuk als het de helft zou kosten, maar nu gewoon totaal niet interessant. Jaren geleden heb ik veel gespeeld met ubuntu, mint, fedora, enzovoorts. Maar ik was het gedoe altijd snel zat. Er waren simpelweg altijd problemen. Drivers die niet werkten, software die niet compatible was, ik kon maar niet wennen aan unity, dingen waren onhandig... Het is wel leuk om te rommelen met computers, maar ik heb inmiddels gewoon een fulltime baan, vriendin, huis, bedrijf ernaast, je kent het wel. Dingen moeten gewoon werken.
Ik heb nog redelijk wat zelfgemaakte software die nu op windows draait, die ik even moet gaan porten naar linux. Ook dataregistratie met excel icm VBA ga ik dan aanpassen naar het linux-alternatief. Maar ik denk dat ik binnenkort volledig overben naar linux. Helaas moet ik het op mijn werk met een windows 10-bak doen, maar voor thuis is dit al een heerlijke stap in de goede richting.![]()
Mocht je niet je hele systeem willen omgooien of geen mogelijkheden hebben om een USB live stickje te kunnen maken, dan is deze site een aanrader.
[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 15-02-2020 19:06 ]
@epic_gram
Ja zo denk ik er ook over, alles werkt wel ongeveer, soms zelfs beter als onder w10 (neem mijn wifi via lappie, dat wegvalt onder w10, maar stabiel is met Ubuntu). Nu nog beetje doorgroeien in marktaandeel, en dingen als Ms Office en Autocad en Photoshop komen ook wel. We zitten tegen omslagpunt aan denk ik, met dank aan win10 wat gewoon zijn nadelen heeft, dat zeggende weet ik dat ik linux te kort doe, linux althans een paar distros zijn gewoon "ready for primetme". Mocht er weer eens windows ala W2000 uitkomen, dan zie ik het somber in, dat was namelijk erg goed.
Ja zo denk ik er ook over, alles werkt wel ongeveer, soms zelfs beter als onder w10 (neem mijn wifi via lappie, dat wegvalt onder w10, maar stabiel is met Ubuntu). Nu nog beetje doorgroeien in marktaandeel, en dingen als Ms Office en Autocad en Photoshop komen ook wel. We zitten tegen omslagpunt aan denk ik, met dank aan win10 wat gewoon zijn nadelen heeft, dat zeggende weet ik dat ik linux te kort doe, linux althans een paar distros zijn gewoon "ready for primetme". Mocht er weer eens windows ala W2000 uitkomen, dan zie ik het somber in, dat was namelijk erg goed.
[ Voor 25% gewijzigd door Sjah op 16-02-2020 02:00 ]
Ubuntu 20.4 schijnt de beste release ooit te worden en schijnt nu al erg stabiel te zijn.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Ik blijf m'n twijfels houden bij de stabiliteit van Ubuntu op moment van release. Toen ik er mee begon (zo'n 13 jaar geleden alweer
) wisten ze het voor elkaar te krijgen om met de beta's wel een werkende GUI te leveren voor ATi kaarten en met de RCs opeens niet meer.
Achja ieder zijn ervaringen, voor anderen houdt het misschien minder stand. zo heb ik laatst 1604 gedraaid, die vond ik stap mnder, dan 1804 waarop ik ingestapt ben. Heb 10 jaar geleden al 'ns Ubuntu gedraaid, dat vond ik toen kansloos tov Windows 7.
Ik hoop dat ze flinke stappen hebben gemaakt met Wayland en (fractional) scaling in 20.04. Verschillende DPI's op verschillende schermen blijft een beetje een pijnpunt.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Ieder z'n ding idd, want 10 jaar geleden was ik al volledig over op Linux en draaide ik op elk van m'n systemen Ubuntu. Met de fancy effecten van Beryl/Compiz Fusion.Sjah schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 00:01:
Achja ieder zijn ervaringen, voor anderen houdt het misschien minder stand. zo heb ik laatst 1604 gedraaid, die vond ik stap mnder, dan 1804 waarop ik ingestapt ben. Heb 10 jaar geleden al 'ns Ubuntu gedraaid, dat vond ik toen kansloos tov Windows 7.
Twee jaar later naar Debian gegaan en die installatie draait nu nog steeds. Terwijl toen ik Ubuntu draaide, ik uiteindelijk maar een nieuwe installatie deed met elke release. Want na de 3e faal in 2 jaar tijd was ik 't zat.
Nu neem ik zelfs de tijd om na installatie (op m'n eigen systemen dan, servers is het minder boeiend want dat is op kantoor) alle packages als automatisch geïnstalleerd te markeren zodat het eventueel mee komt als de laatste package die er afhankelijk van is wordt verwijdert.
Peppermint wat ik sinds 2017 gebruik, is Ubuntu gebaseerd en is anders erg stabiel. Je zou Ubuntu 20.4 als het in april uitkomt eens moeten proberen voor een langere tijd. Installeer het, maak het je eigen en laat het met rust. Doe de dingen die je normaal ook doet en kijk hoe stabiel het dan is.Hero of Time schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:56:
Ik blijf m'n twijfels houden bij de stabiliteit van Ubuntu op moment van release. Toen ik er mee begon (zo'n 13 jaar geleden alweer) wisten ze het voor elkaar te krijgen om met de beta's wel een werkende GUI te leveren voor ATi kaarten en met de RCs opeens niet meer.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Ik blijf wel gewoon lekker bij Debian Sid. Al die aanpassingen die Canonical doet met Ubuntu vind ik minder interessant. Netplan, UFW, AppArmor, allemaal dingen die ze zelf hebben verzonnen terwijl het wiel allang was uitgevonden en bewezen werkt. Maar ze moeten zo nodig het opnieuw uitvinden.
Wat is daarmee uiteindelijk gebeurdHero of Time schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 19:15:
10 jaar geleden was ik al volledig over op Linux en draaide ik op elk van m'n systemen Ubuntu. Met de fancy effecten van Beryl/Compiz Fusion.
Ik vond die Cube helemaal zo gek nog niet!
Daar zat ik laatst ook over na te denken, maar heb er helaas nog niet naar gekeken : Kan dat op een makkelijke snelle manier worden gedaanNu neem ik zelfs de tijd om na installatie (op m'n eigen systemen dan, servers is het minder boeiend want dat is op kantoor) alle packages als automatisch geïnstalleerd te markeren zodat het eventueel mee komt als de laatste package die er afhankelijk van is wordt verwijdert.
AppArmor is helemaal zo gek nog niet, maar Netplan... echt... W-T-F?!?!Hero of Time schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:26:
Al die aanpassingen die Canonical doet met Ubuntu vind ik minder interessant. Netplan, UFW, AppArmor, allemaal dingen die ze zelf hebben verzonnen terwijl het wiel allang was uitgevonden en bewezen werkt. Maar ze moeten zo nodig het opnieuw uitvinden.

[ Voor 21% gewijzigd door nero355 op 20-02-2020 23:52 ]
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Compiz-Fusion bestaat gewoon nog. Iig in Debian zitten de packages in de repo. Ze hadden voor een tijd versie 0.9 erin staan, wat Ubuntu gebruikte voor Unity, maar dat is vanwege gebrek aan ontwikkeling teruggebracht naar 0.8 dat weer nieuw leven kreeg. Heet trouwens compiz.nero355 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:51:
[...]
Wat is daarmee uiteindelijk gebeurd
Ik vond die Cube helemaal zo gek nog niet!
Via aptitude of Synaptic package manager kan je ze makkelijk markeren. Ik geef de voorkeur aan aptitude, want dat werkt ook zonder grafische interface, gewoon simpel ncursues TUI. Via 'M' markeer je 'm als automatisch. Onderste helft van de interface op de laatste tab zetten 'why installed' en je kan zo aan de slag.[...]
Daar zat ik laatst ook over na te denken, maar heb er helaas nog niet naar gekeken : Kan dat op een makkelijke snelle manier worden gedaan
Misschien dat het sneller kan, maar als je het met een verse installatie doet, zeker als je nog geen grafische interface hebt, ben je redelijk snel klaar. Het scheelt namelijk nogal of je 400 of 1400 packages langs moet.
AppArmor is IMO niets meer dan selinux for dummies. Dat is dus iets van het wiel opnieuw uitvinden. Wat is er zo specifiek slecht aan selinux dat er iets anders voor moet komen dat hetzelfde doet. Alleen maar omdat het door de NSA is bedacht en ontwikkeld? Want dan kan je nog veel meer software gaan afschaffen of opnieuw uitvinden.[...]
AppArmor is helemaal zo gek nog niet, maar Netplan... echt... W-T-F?!?!
Mmm... dat moet ik dan een keer testen!Hero of Time schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:10:
Compiz-Fusion bestaat gewoon nog. Iig in Debian zitten de packages in de repo. Ze hadden voor een tijd versie 0.9 erin staan, wat Ubuntu gebruikte voor Unity, maar dat is vanwege gebrek aan ontwikkeling teruggebracht naar 0.8 dat weer nieuw leven kreeg. Heet trouwens compiz.
Was echt serieus leuk vroeger! Mijn Windows XP draaiende collega's wisten niet wat ze zagen!
Zal eens kijken dan! ThnxVia aptitude of Synaptic package manager kan je ze makkelijk markeren. Ik geef de voorkeur aan aptitude, want dat werkt ook zonder grafische interface, gewoon simpel ncursues TUI. Via 'M' markeer je 'm als automatisch. Onderste helft van de interface op de laatste tab zetten 'why installed' en je kan zo aan de slag.
Mocht ik iets nog snellers vinden dan laat ik dat wel weten!Misschien dat het sneller kan, maar als je het met een verse installatie doet, zeker als je nog geen grafische interface hebt, ben je redelijk snel klaar. Het scheelt namelijk nogal of je 400 of 1400 packages langs moet.
Ik heb een beetje de hele SELinux boot gemist en onlangs pas AppArmor ontdekt dus het kan ook daaraan liggenAppArmor is IMO niets meer dan selinux for dummies. Dat is dus iets van het wiel opnieuw uitvinden. Wat is er zo specifiek slecht aan selinux dat er iets anders voor moet komen dat hetzelfde doet. Alleen maar omdat het door de NSA is bedacht en ontwikkeld? Want dan kan je nog veel meer software gaan afschaffen of opnieuw uitvinden.
Vond het opzich wel een redelijk logisch tooltje :
- Je draait een applicatie.
- Op de achtergrond laat je loggen wat die doet.
- Daarna kan je een file in elkaar sleutelen die de grenzen aangeeft voor dat programma op basis van die logfile!
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Guess what? Dat is precies wat selinux in permissive mode doet, loggen. Je kan dan nav die logs een policy laten maken. Maar standaard heeft selinux al een hoop in zich, leveren package maintainers er policies bij en wordt je filesystem en netwerk beschermt tegen onrechtmatig dingen doen door een applicatie. Ergens schrijven en het bestand heeft niet de juiste context? Toegang geweigerd. Of zelfs een 'bestaat niet' response.nero355 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 13:03:
[...]
Ik heb een beetje de hele SELinux boot gemist en onlangs pas AppArmor ontdekt dus het kan ook daaraan liggen![]()
Vond het opzich wel een redelijk logisch tooltje :
- Je draait een applicatie.
- Op de achtergrond laat je loggen wat die doet.
- Daarna kan je een file in elkaar sleutelen die de grenzen aangeeft voor dat programma op basis van die logfile!
Enige reden die ik kan bedenken waarom Canonical AppArmor heeft gemaakt, is omdat tot RHEL/CentOS 7 SElinux niet zo gebruiksvriendelijk was om mee te werken en policies voor te maken.
Ik wil daarbij op aanvullen dat tegenwoordig de meeste functionaliteit van compiz in KWin zit ingebakken. Dus op een distro met KDE hoef je compiz(-fusion) niet meer te installeren.Hero of Time schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:10:
[...]
Compiz-Fusion bestaat gewoon nog. Iig in Debian zitten de packages in de repo. Ze hadden voor een tijd versie 0.9 erin staan, wat Ubuntu gebruikte voor Unity, maar dat is vanwege gebrek aan ontwikkeling teruggebracht naar 0.8 dat weer nieuw leven kreeg. Heet trouwens compiz.
Het lijkt er ook op dat de devs van KDE de configuratie van compiz animaties meer op de contextuele plekken willen zetten ipv een waslijst van Compiz functionaliteiten.
Zo zijn de app-window-switchers (Alt-Tab) van Compiz (bijv de album-hoes-switcher) ook te vinden in het menu van deze.
Helaas zitten de ring-switcher-animatie en de animatie dat sluitende vensters weg brandt (met zelfgekozen kleuren nog wel) weer niet in KWin. Als ik denk van wat er vroeger mogelijk was, mis ik die twee nu wel 😢
[ Voor 4% gewijzigd door RoestVrijStaal op 08-03-2020 22:11 ]
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Mjah, om nou gelijk Kwin te gaan installeren als je geen KDE wilt is wat te veel van het goede.RoestVrijStaal schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:13:
[...]
Ik wil daarbij op aanvullen dat tegenwoordig de meeste functionaliteit van compiz in KWin zit ingebakken. Dus op een distro met KDE hoef je compiz(-fusion) niet meer te installeren.
Ik draai het zelf op m'n HTPC omdat xfwm4, want ik draai hier Xfce, Kodi als normaal venster toont als deze niet in fullscreen staat. Anders kan ik er niet uit alt-tabben en dat wil ik wel kunnen.
Wobbly windows vind ik niets, Fire na sluiten vind ik wel leuk, maar ik heb ze beide liever niet. Wel transparant als je sleept en de panel en het startmenu.
De meeste effecten vind ik ook niks, maar "The Cube" was toch wel verdomd handig!desalniettemin schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:39:
Wobbly windows vind ik niets, Fire na sluiten vind ik wel leuk, maar ik heb ze beide liever niet. Wel transparant als je sleept en de panel en het startmenu.
Zie YouTube: ubuntu 3D Desktop (Cube) (KDE & Compiz Fusion & CairoDock) fullHD 1080p als voorbeeld
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Transparant slepen boeit mij niet. Venster zelf transparant maken wel. Ideaal om even te spieken wat er achter staat, of nog mooier, als je met 1 monitor werkt en een verslag maakt of wat informatie probeert te verwerken (bijvoorbeeld probleem oplossen in de terminal). Dan is het toch wel handig om te weten wat er staat zonder telkens te moeten alt-tabben of de vensters smal te maken zodat het naast elkaar staat.
Voor de rest is het meer eyecandy dan echt functioneel. Zoals de kubus, ziet er leuk uit maar functioneel voegt het niets toe.
Voor de rest is het meer eyecandy dan echt functioneel. Zoals de kubus, ziet er leuk uit maar functioneel voegt het niets toe.
Eerst :
Manjaro KDE afgelopen 10 maanden (eerst Xfce gebruikt dat jaar)
Maar sinds 3 weken overgestapt naar Gnome .
En ik ben aangenaam verrast , het statische en stijve onveranderbare is er van af en het redelijk eenvoudig te customizen
(3.34 nog via Gnome Tweaks , kijk uit naar 3.36!)
Overigens vandaag Ubuntu daily 20.04 gedownload voor een eerste look
Manjaro KDE afgelopen 10 maanden (eerst Xfce gebruikt dat jaar)
Maar sinds 3 weken overgestapt naar Gnome .
En ik ben aangenaam verrast , het statische en stijve onveranderbare is er van af en het redelijk eenvoudig te customizen
Overigens vandaag Ubuntu daily 20.04 gedownload voor een eerste look
20.04 met nieuwe Yaru theme en nieuwe icons theme. Persoonlijk vind ik de standaard look van Ubuntu niet mooi. Ik zou dan voor dash to panel extensie gaan. Ik vind het niets een zijpanel
Gewoon KDE draaien of meteen Kubuntu erop knallen :desalniettemin schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:29:
20.04 met nieuwe Yaru theme en nieuwe icons theme. Persoonlijk vind ik de standaard look van Ubuntu niet mooi. Ik zou dan voor dash to panel extensie gaan. Ik vind het niets een zijpanel

Is toch gewoon prachtig ?!
@Sprokkie22 Vanwege bepaalde features?
Ziet er goed uit, maar dan met Breeze Dark theme en andere achtergrondnero355 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:44:
[...]
Gewoon KDE draaien of meteen Kubuntu erop knallen :
[Afbeelding]
Is toch gewoon prachtig ?!![]()
![]()
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Eh, je gebruikt Manjaro maar je hebt nog geen Gnome 3.36? Is al anderhalve week uit. Iig in m'n Debian Unstable repo.Sprokkie22 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 00:32:
Beetje aparte combinatie. Wat voor thema is daar in gebruik, want bij gewoon Breeze hoort het applicatiemenu ook wit te zijn. Het menu en panel lijken dus Breeze Dark te zijn, maar het 'about' scherm toont Breeze (Light).nero355 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 18:44:
[...]
Gewoon KDE draaien of meteen Kubuntu erop knallen :
[Afbeelding]
Is toch gewoon prachtig ?!![]()
![]()
Bij Linux 'hoort' niks. Dat is juist het fijne ervanHero of Time schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:13:
[...]
Eh, je gebruikt Manjaro maar je hebt nog geen Gnome 3.36? Is al anderhalve week uit. Iig in m'n Debian Unstable repo.
[...]
Beetje aparte combinatie. Wat voor thema is daar in gebruik, want bij gewoon Breeze hoort het applicatiemenu ook wit te zijn. Het menu en panel lijken dus Breeze Dark te zijn, maar het 'about' scherm toont Breeze (Light).
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Mja tis waar je staat, zelf kan ik Ubuntu zo waarderen, omdat het smoel heeft, wat komt doordat het een goed in mekaar getimmerd setje is.
- Hero of Time
Moderator LNX
There is only one Legend
Maar bij een thema wel. Je zou geen wit scherm 'horen' te krijgen als je een donker thema hebt ingesteld. Tenzij het een andere toolkit gebruikt dan waar je thema voor is.MrMarcie schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 23:03:
[...]
Bij Linux 'hoort' niks. Dat is juist het fijne ervan
Let op:
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.
Problemen met een specifieke distro of package horen in een eigen topic.
Desktop omgevingen kunnen het beste besproken worden in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.