Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• desalniettemin
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 13:34
Die Heinrich schreef op zondag 21 april 2019 @ 14:50:
Ik zeg OPENSUSE / LEAP,
werkt altijd nooit een probleem.
Peppermint werkt ook altijd, nooit een probleem ;)

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:29
Sjah schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 14:55:

Wel mis ik Winamp, vind het bibliotheek-beheer van bijv Audacious maar matig. Geen een mediaplayer lijkt de J (jump) echt zoals Winamp te hebben.
Het missen van Winamp is nu ook voorbij, denk dat ik mijn zoektocht nu wel staak, heb de prima jump-functie aangetroffen in Amarok.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:24
Ik zit te kijken naar een distro voor een homeserver. Nethserver spreekt me wel aan. Ze hebben ook een mooie fail2ban module, die me vooral nuttig lijkt voor een vps. Is er een server distro die dit heeft en meer gericht is op alleen beheer van lamp/lemp stack? Mijn vps kan ook wel eens een update gebruiken...

...only by myth-making, only by becoming 'sub-creator' and inventing stories, can Man aspire to the state of perfection...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mechtech
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 31-05 12:12
Sjah schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:16:
[...]

Het missen van Winamp is nu ook voorbij, denk dat ik mijn zoektocht nu wel staak, heb de prima jump-functie aangetroffen in Amarok.
Ik gebruik Clementine op Kubuntu

Beste player die ik ook gebruikt hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keuvie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 23:25
Jogai schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:37:
Ik zit te kijken naar een distro voor een homeserver. Nethserver spreekt me wel aan. Ze hebben ook een mooie fail2ban module, die me vooral nuttig lijkt voor een vps. Is er een server distro die dit heeft en meer gericht is op alleen beheer van lamp/lemp stack? Mijn vps kan ook wel eens een update gebruiken...
Is er specifiek iets wat je zoekt in de server? Want je kan met een kale Ubuntu server install beginnen en deze inrichten naar jouw eigen wensen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jogai
Keuvie schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 12:49:
[...]

Is er specifiek iets wat je zoekt in de server? Want je kan met een kale Ubuntu server install beginnen en deze inrichten naar jouw eigen wensen.
Mijn vps heb ik nu ingericht met basis ubuntu met benodigde software, en wat custom scripts. Ik zou nu liever voor wat meer gebruiksgemak gaan zodat ik niet alles vanaf de cli hoef te doen. Ook hoop ik dat het mij wat beter inzicht kan verschaffen (bv. bij fail2ban) wat nu ook maar minimaal is. Ik moet nu toch wat software extra installeren, en wil ook meteen op een recente release zitten, dus opnieuw inrichten doe ik toch wel.

...only by myth-making, only by becoming 'sub-creator' and inventing stories, can Man aspire to the state of perfection...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HoT-Tub Master
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:28

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Houd er rekening mee dat veel zaken met tekstbestanden werken en weinig grafisch wordt afgehandeld? Dus een volledige GUI installeren heeft niet zo veel zin. Je kan dan beter kijken naar mogelijkheden om zaken van je server lokaal te benaderen, bijvoorbeeld via sftp, als je een bestand wilt inzien of aanpassen.

Spekkies | Commandline FTW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jogai
Oh, ja voor content gebruik ik sftp idd. Maar het gaat me meer om makkelijk aanmaken van een virtual host, snel overzicht van fail2ban logs, certificaten en error logs etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Virtualhost maken gaat ook via tekst bestanden. Er zijn wel 'tools', maar die zijn eerder webbased dan echt GUI. Logs zijn niets meer dan tekstbestanden, dus die lezen is via SSH bijna hetzelfde als ze in een grafische teksteditor openen. Wil je het meer visualiseren, dan ga je naar iets als een ELK stack: Elasticsearch, Logstash en Kibana.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jogai
Een webbased panel is ook een gui...

En dit:

is mi wel makkelijker als via cli al je jails langs te lopen.

En zoiets:

is toch iets makkelijker dan via een cli texteditor.

Bijna alles is te configureren via textbestanden, maar een tussenlaagje voor het gemak vind ik net zo prettig. Zeker voor zaken die ik niet vaak doe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Jogai schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:57:
Een webbased panel is ook een gui...
Nee, dat is een WUI of de meer gebruikelijke term WebUI. Net zo goed als een TUI (Text-based User Interface) zoals htop geen GUI is. Zie ook Wikipedia: User interface. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jogai
WUI is een bepaalde vorm van GUI. Het is bedoeld voor als user interface en heeft altijd een grafische component.

Maar dat is behoorlijk OT. Ik wil in elk geval minder TUI gebruiken. Als je er dagelijks mee bezig bent is het niet zo'n probleem, maar voor een vps die jaren minimaal beheer behoeft wil ik gewoon iets wat makkelijk is zonder al te veel toeters en bellen. De nethserver die ik zelf zag is meer bedoeld als knooppunt in een LAN.
Andere control panels die ik heb bekeken zijn vaak een alles in 1 pakket met bijbehorende requirements. Ik wil niet een mysql hoeven te installeren voor beheer, gewoon iets dat me snel toegang en inzicht geeft in nginx, php, python, firewall etc, en het liefst modulair, zodat er makkelijk een extra module aan te koppelen is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

En nu verwar je TUI met CLI. Zie m'n link voor uitleg van de verschillende types van User Interface.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jogai
Lees je hem zelf ook even:
TUIs include command-line interfaces
En om dan maar echt off topic te gaan: Ik snap eigenlijk niet dat een Moderator constant het topic naar een semantische discussie probeert te duwen ipv een beetje mee te denken met de vraag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 07:39

Cyphax

Moderator NOS
Laten we dan vooral met z'n allen de zij-discussie over user interfaces lekker laten rusten. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 09:11
Hoi mensen,

Ik ben redelijk nieuw voor Linux en heb enkel wat ervaring met Ubuntu en CentOS.
Momenteel ben ik een nieuwe computer aan het uitbouwen (AMD Ryzen) en wou eens iets vragen; ik heb altijd mijn Linux distro's op een virtuele machine gedraaid, maar deze keer zou ik graag een dual boot doen.

Ik heb 2 M2 SSD's in mijn computer voorzien, eentje voor Windows en eentje voor Ubuntu. Is er een soort 3rd party programma om die dual boot te doen. Bij het fysiek opstarten van de computer de keuze zien tussen de 2?

Als laptop gebruik ik al een langere tijd MacOS, met MacOS is dat wel mogelijk met Windows (bootcamp), dus ik vroeg me af of je zo'n scenario ook kan bouwen met Windows/Linux.

• Sjah
Ja programma's als Norton, Acronis en dat soort parttiemanagers hebben vaak een eigen bootkeus-proggie. Echter kost dat geld, en wat is er eigenlijk mis met grub2.....

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:31

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

@Lyca Wat is je reden dat je dualboot wilt doen?

Ik heb dat zelf altijd als erg onpraktisch ervaren en gebruik daarom 1 main OS (in mijn geval Windows), met daarop VirtualBox om virtueel Linux te draaien.

Alleen als je zware grafische dingen wil doen kan dat problematisch worden. (Daarom dus mijn keuze voor Windows, daarop draai ik de zwaarste grafische applicaties, games.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Lyca
Sjah schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:27:
Ja programma's als Norton, Acronis en dat soort parttiemanagers hebben vaak een eigen bootkeus-proggie. Echter kost dat geld, en wat is er eigenlijk mis met grub2.....
Sorry maar ik ben er echt een leek in, ik heb mijn Linux altijd in VM gedraaid. Kan het kostenloos?

• Lyca
unezra schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:31:
@Lyca Wat is je reden dat je dualboot wilt doen?

Ik heb dat zelf altijd als erg onpraktisch ervaren en gebruik daarom 1 main OS (in mijn geval Windows), met daarop VirtualBox om virtueel Linux te draaien.

Alleen als je zware grafische dingen wil doen kan dat problematisch worden. (Daarom dus mijn keuze voor Windows, daarop draai ik de zwaarste grafische applicaties, games.)
Ik dacht dat er misschien een verschil zou zijn in linux op een VM te draaien dan op pure hardware. Het leek me wel eens tof om eens wat te verkennen wat je ermee kan.

Momenteel gebruik ik Linux eigenlijk puur voor mijn werk als automatisatie tool.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:31

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Lyca schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:34:
[...]
Ik dacht dat er misschien een verschil zou zijn in linux op een VM te draaien dan op pure hardware. Het leek me wel eens tof om eens wat te verkennen wat je ermee kan.

Momenteel gebruik ik Linux eigenlijk puur voor mijn werk als automatisatie tool.
Functioneel maakt het niet uit en is puur op de hardware vooral lastiger, want dual-boot. :)
(Dus telkens switchen.)

Qua snelheid maakt het afhankelijk van de situatie ook niet veel uit, wel helpen dingen als de VirtualBox Guest Additions. (Ik weet even niet uit mijn hoofd of je die ook kunt gebruiken als tussenlaag tussen je guest en de harddisk. Als dat kan, kan ook dát factoren schelen in snelheid. Zeg maar dit idee: https://pve.proxmox.com/wiki/Windows_VirtIO_Drivers maar dan voor VirtualBox.)

Als je wil verkennen wat je er mee kunt, zou ik lekker VirtualBox installeren met de guests die je leuk vind, met de VirtualBox Guest additions geïnstalleerd.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Maar je kan ook gewoon een dual boot maken als je dat wilt. Heb je daar ook gelijk ervaring mee. Let wel even op de huidige status van Linux icm Ryzen 3-generatie. Er zijn updates om wat ervan te verhelpen, dus kijk even of je er last van hebt na de installatie en of je updates hebt om dit op te lossen.

Een keuzemenu om te selecteren welk OS je wilt starten wordt al geïnstalleerd: Grub2. Als er meer dan 1 OS gevonden wordt, komt er netjes een keuzescherm waar je kan kiezen welk OS je wilt hebben. Doe je niets, dan start de standaard keus automatisch (in principe is dat Linux, tenzij je iets aan de configuratie aanpast om dat te veranderen).

• Biggg
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13:56
Ik gebruik sinds een aantal maanden Linux Mint Cinnamon 19.1 thuis als main computer. Dit na 13 jaar MacOS te hebben gebruikt hiervoor.

Ik ben heel enthousiast en ik vind het oprecht het fijnste besturingsysteem dat ik tot nu heb gebruikt. Het is eigenlijk de perfecte combinatie van wat ik fijn vond aan MacOS en wat ik fijn vind aan Windows 10 op mijn zakelijke laptop, zonder de minpunten van beide besturingssystemen. De switch was supereasy en ik heb geen moment heimwee gehad naar MacOS. Ik zou het iedereen aanraden.

Maar nu lees ik net de openingspost van dit topic en daarin staat het volgende over Mint:
Desondanks word het door sommige doorgewinterde Linux gebruikers het gebruik van Linux Mint afgeraden. Ze zouden bijvoorbeeld veiligheid niet serieus nemen, en het gebruiken van pakketnamen bij het ontwikkelen van nieuwe software die al voorkomen in de Ubuntu of Debian repo's. Dit kan eventueel zorgen voor conflicten tijdens het installeren van software uit pakketbronnen bedoeld voor Ubuntu of Debian. Dit is voor sommige een erg controversiële discussie.
Best wel anti-reclame voor deze distributie zoals het er nu staat, met verder niet echt onderbouwde claims (markers zijn woorden als: "sommige", "zouden", "eventueel").

Is dit nog steeds relevant of is de openingspost misschien een beetje verouderd. Ik heb hier tot nu toe in ieder geval nog helemaal niets van gemerkt.

• desalniettemin
@Biggg Wat ik er van begrepen heb is Mint net zo veilig als alle andere distro's, maar ik heb er geen verstand van. Heb nog nooit Mint gebruikt. Kijk anders eens op deze website: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html

desalniettemin wijzigde deze reactie 17-07-2019 20:23 (6%)

• Biggg
desalniettemin schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:23:
@Biggg Wat ik er van begrepen heb is Mint net zo veilig als alle andere distro's, maar ik heb er geen verstand van. Heb nog nooit Mint gebruikt. Kijk anders eens op deze website: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Dit vermoed ik ook. Wellicht wil @silverball overwegen om de startpost aan te passen.

Linux Mint is best wel een goede distro IMHO, zeer geschikt voor overstappers van zowel Windows 10 als MacOS. Maar als ik eerst deze startpost had gelezen, dan had ik het waarschijnlijk nooit geprobeerd. Dat zou toch wel zonde zijn, zeker als blijkt de post verouderd is en deze claims niet meer kloppen.

• desalniettemin
@Biggg Als je er niet gerust op bent er is keuze genoeg, voordeel van Linux ;)

desalniettemin wijzigde deze reactie 17-07-2019 21:20 (5%)

• Sjah
tJa keus zat bij linux....maar werkt het allemaal gelijk goed bij install... Vind ik niet behalve bij Ubuntu long term support, die werkt wel vnl. oke, alles werkt zowat wel. Maar met Mint bijv was ook weer iets, en zo is er altijd wel wat met linux. Tuurlijk, de commandline-guru lost dat zo op, maar op guru nivo zat ik misschien op Windows, maar niet op linux.

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-09 22:56

True

Dislecticus

Een (ander) debacle bij mint was dat de website compromised geweest is en dat de iso's en de hashes vervangen waren, na een verse installatie had je er al een backdoor inzitten.

Steam Profile

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Sjah schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:10:
tJa keus zat bij linux....maar werkt het allemaal gelijk goed bij install... Vind ik niet behalve bij Ubuntu long term support, die werkt wel vnl. oke, alles werkt zowat wel.
Ubuntu is zeker niet foutloos. Als er een release is, en het maakt niet uit of het een normale half-jaarlijkse of een LTS is, moet je 'm nooit in de eerste maand na release installeren. Het is een grote rommel vaak dat in de dagen na de release worden opgelost.

Toen 18.04 uit kwam, waren er issues met de laatste Intel CPUs dat een kernel update vereiste. Nu is met 19.04 gedoe omtrent Ryzen3 en systemd. Zaken die in de alpha's en beta's toch wel kinderlijk eenvoudig te vinden waren.

Het wordt wel opgelost, gelukkig, maar het tekent wel voor een distro dat claimt 'voor mensen door mensen' te zijn. Door mensen zeker, want release dag is release dag. Maar voor mensen, niet in de eerste maand na release.
En Mint heeft hier logischerwijs ook gelijk last van, tenzij ze dus een Ubuntu LTS na de .1 release pakken.

Van de paar distro's die ik heb gebruikt en ken, is Ubuntu toch wel degene die bij release het minst stabiel is. Fedora is af als ze het echt af vinden en de upgrades is rock solid. Debian heeft strenge eisen voor hun release en hebben om die reden nooit een release datum. Iig niet openbaar. Intern zullen ze streefdata hebben, maar zal geen harde dag zijn zoals dat bij Ubuntu het geval is.

• Biggg
Nou, ik heb net een beetje zitten grasduinen. Wat ik er van lees is dat er wat controverse was in 2013 waarbij Ubuntu developers claimden dat Linux Mint insecure zou zijn. In recentere vergelijkingen van distro's ben ik dit in ieder geval nog nergens anders als minpunt tegen gekomen.

In dit artikel uit 2016 gaan ze er dieper op in: https://www.techrepublic....ator-of-a-larger-problem/
Linux Mint has the somewhat peculiar design decision of not updating the kernel using the graphical update manager. Users must run apt-get dist-upgrade in a terminal in order to receive updates, when users of Ubuntu receive the same kernel updates automatically. This leaves users vulnerable to potential root exploits and hardware issues.
Dit is in Mint 19.1 in ieder geval niet meer zo. Ook kernel updates zitten in de grafische update manager.

Wat mij betreft mag die OP wel aangepast worden. Mint is een van de populairdere distro's en om dat hier weg te zetten als insecure is denk ik niet helemaal fair. Zeker als het natuurlijk vergelijkt met bijv. welke windows versie dan ook. Wat mij betreft zet het vooral potentiele overstappers op het verkeerde been, want juist als je vanaf Windows komt is Linux Mint een hele goede en intuitieve optie.

• desalniettemin
@Sjah Bij mij wel. Maar ik gebruik het alleen voor email en internet. Ik vind vooral de updates zo veel makkelijker en ze zijn ook nog eens veel sneller geinstalleerd. En jij bepaald wanneer en of ze geinstalleerd worden. Ik ben ook geen command line guru. Ik gebruik het bijna nooit.

@Biggg Ubuntu Mate ook voor iemand die van Windows komt. Het heeft bv de Redmond desktop wat erg op Windows lijkt.

desalniettemin wijzigde deze reactie 18-07-2019 17:18 (8%)

• BrainBugs
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 10:12
Ik heb een acer aspire 57235z laptop van een kennis gekregen met de vraag om de harde schijf schoon te maken zodat ze deze kan inleveren bij de kringloop.
Maar misschien kan die met een heel licht os nog wel geschikt zijn voor wat browsen en emailen. Is dit nog realistisch of kan ze hem inderdaad beter inleveren?
Het gaat dus om een laptop met een Intel Pentium Dual-Core T3200 processor en 2GB DDR2-667 RAM.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjah
Moet lukken hoor......met mijn mening die je kado krijgt, dat Acer nou niet de naam heeft om langer dan 8 oid jaar mee te gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cybermage
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-09 21:17
BrainBugs schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:23:
Ik heb een acer aspire 57235z laptop van een kennis gekregen met de vraag om de harde schijf schoon te maken zodat ze deze kan inleveren bij de kringloop.
Maar misschien kan die met een heel licht os nog wel geschikt zijn voor wat browsen en emailen. Is dit nog realistisch of kan ze hem inderdaad beter inleveren?
Het gaat dus om een laptop met een Intel Pentium Dual-Core T3200 processor en 2GB DDR2-667 RAM.
Ach ik heb fedora zelfs op een atom pc kunnen draaien en het loopt nog redelijk soepel.
Als je netinstall kiest kan je zelf je modules kiezen en helemaal op maat maken waar je een lichte windows manager kiest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Mijn oude Toshiba Tecra M10 met 3 GB geheugen doet het zelfs nog prima met KDE. Als je alleen maar een browser gebruikt, is het prima te doen. Dan maakt het zelfs niet uit of je een SSD erin hebt of niet. Mijne heeft nog een mechanische schijf, 4800 rpm zelfs. Ja, het start wat langzamer op met alles. Sites laden wat langzamer dan op een moderne bak met overvloed aan geheugen en vooral CPU cycles. Maar het zou zelfs iets als Facebook of Youtube moeten kunnen doen.

Mail deden we al met een Pentium II en 64 MB geheugen icm een 56k modem (sommige vroege vogels deden 't zelfs met een P1 en 14k4 :+), dus dat mag geen naam hebben. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 09:32

silverball

Professioneel Hapsnurker

Topicstarter
Biggg schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:11:

[...]

Best wel anti-reclame voor deze distributie zoals het er nu staat, met verder niet echt onderbouwde claims (markers zijn woorden als: "sommige", "zouden", "eventueel").

Is dit nog steeds relevant of is de openingspost misschien een beetje verouderd. Ik heb hier tot nu toe in ieder geval nog helemaal niets van gemerkt.
Je hebt gelijk, ik zal er binnenkort eens naar kijken

• BrainBugs
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 10:12
Ok, bedankt voor de reacties, nog niet inleveren dus. Welk OS zou het meest geschikt zijn denken jullie? KDE, Fedora of iets anders? Het liefst wel zo "noob vriendelijk"" mogelijk. Ze heeft tot nu toe alleen ervaring met Windows en is licht digibetisch :) .

@Cybermage2you @desalniettemin @Hero of Time Bedankt, ik ga Mint XFCE en Ubuntu Gnome eens proberen. Heb gelukkig alle tijd de tijd om er mee te frõbelen.

BrainBugs wijzigde deze reactie 02-08-2019 16:45 (23%)

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Dan ga je al snel naar iets als Mint met Cinnamon of Mate. Maar Xfce is ook prima te doen. Wil je het met het laatste helemaal leuk maken, dan stel je het Redmond of RedmondXP thema in. :P Het applicatiemenu in de panel geef je de naam 'Start' met/of bijbehorende afbeelding en ze kan zo werken.

• Cybermage
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-09 21:17
BrainBugs schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:40:
Ok, bedankt voor de reacties, nog niet inleveren dus. Welk OS zou het meest geschikt zijn denken jullie? KDE, Fedora of iets anders? Het liefst wel zo "noob vriendelijk"" mogelijk. Ze heeft tot nu toe alleen ervaring met Windows en is licht digibetisch :) .
Tja fedora kan wat hoge leercurve zijn omdat je wel als beheerder dus diegene die het installeeerd wel moet weten wat je aan het doen bent. Zeker omdat je dus met een netinstall moet gaan selecteren wat je er op gaat zetten. Verder hou er rekening mee het blijft een testlab voor redhat daar moet men vind ik niet te dramatisch over doen want ondanks dat ik dagelijks updates draai is verbazend er tot nu toe weinig stuk gaat en dat het gewoon stabiel draaid. Enige nadeel is dat je tot nu toe om het 1/2 jaar een grote versie update moet doen maar dat is met windows 10 ook.
Als ze open staat voor nieuwe zaken kan dat wel een daily driver zijn met de keuze voor de juiste windows manager zoals xfce maar ik zou starten met gnome en kijken hoe snel dat werkt dat werkt.
Gnome is wel erg basis en dus niet teveel knoppen. Dat kan een voordeel zijn. Wil je meer knoppen en mooie uiterlijk dan kom je op KDE uit.
Of wat ik laatst ge experimenteerd heb met Deepin ook erg mooi. Het mooie van linux is dat je keuze hebt kwa GUI. Je kiest wat je nodig hebt op dat moment.
Je moet alleen bij installatie van elke systeem altijd de gebruikers kant niet vergeten en tijd in steken om haar vertrouwd er mee te maken. Als je dat niet doet gaat elke systeem falen zelfs ook met een nieuwe windows installatie.

Cybermage wijzigde deze reactie 01-08-2019 09:23 (5%)

• desalniettemin
@BrainBugs Ubuntu Mate heeft als optie de Redmond desktop. Lijkt erg op Windows. Of Mint XFCE. XFCE is licht en heel makkelijk te themen en de taakbalk of panel zoals dat in Linux heet, lijkt erg veel op die van W10. Wordt alleen weinig geupdate, maar nieuwe release van XFCE de 4.14 geloof ik, komt deze maand.

desalniettemin wijzigde deze reactie 02-08-2019 14:57 (43%)

• Expresso
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 06-08 07:22
Ik heb gisteren Solus (Budgie) op mijn desktop gezet. Draait prima.

Ik heb wel zelf /home moeten laten wijzen naar mijn terabyte schijf (ipv mijn 96GB schijf, waar Solus al op stond). Ook heb ik firefox moeten vertellen om mijn videokaart te gebruiken bij het renderen (stond op software rendering, is niet echt fijn bij het browsen).

Voor de rest draait het relaxt en heb ik geen gedoe.

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Expresso schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 07:21:
[...] Ook heb ik firefox moeten vertellen om mijn videokaart te gebruiken bij het renderen (stond op software rendering, is niet echt fijn bij het browsen).

Voor de rest draait het relaxt en heb ik geen gedoe.
Welke videokaart heb je? Want als ik Firefox op mijn systeem met een nVidia kaart (al een wat oudere, GT610) instel om alsnog geforceerd zaken met hardwareversnelling te gaan doen, reageert 'ie binnen korte tijd niet meer, krijg ik wat grafische glitches en crasht 'ie uiteindelijk. Ik moet dan de prefs.js met een editor aanpassen om de wijzigingen ongedaan te maken.

• desalniettemin
Schijnt Firefox regelmatig te doen crashen dacht ik is het niet als je het aanpast in about:config?

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Je kan dat idd aanpassen in about:config en layers.acceleration.force-enabled aanzetten. Maar dat is dus wat glitchy. En zaken als https://www.reddit.com/r/...ardware_video_decoding_i/ zijn ook redelijk treurig, als je de bugzilla reports erbij ziet. Jarenlang wordt er geen moer aan gedaan, terwijl de APIs er gewoon zijn.

Het is best triest dat een van de grotere open source bedrijven zich zo gedraagt richting de open source gebruikers/community.

• Sjah
Klopt, Fx mag wel een algehele schuurpapier-beurt krijgen, de prestaties lopen etg achter bij Chrome , onder linux. Niet dat ik ermee zit, maar kan beter, overigens ik bljf wel bij Firefox.

• desalniettemin
Ik heb naast Fx beta (mijn dagelijkse browser), Fx stable ook Chromium geinstalleerd. Gelukkig is nu de adresbalk ook donker, maar het blijft lelijk die nieuwe look. Het zou ook websites donker moeten weergeven nu, maar ik merk er niets van :?

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Is bij jouw Firefox de adresbalk dan niet donker, @desalniettemin? Bij mij wel, een donkergrijs tint iig, met lichter grijze tekst als ik de 'Dark' theme van FF toepas. Kies ik 'default' dan pakt 't netjes m'n GTK thema en is 't zwart.

Chromium boeit mij niet.

• Koepert
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 11:41
Hier al mensen die Endeavour OS een poging hebben gegund? Ik heb 2 ' vaste' devices: Daily Driver, draait op Manjaro met Debian als BU OS. Dan boven een ' niet al te vaak, maar welk krachtig' die draait Solus (Bevalt ook uitstekend!) en dus een oudere laptop waar ik vooral op kloot om diverse OSsen de installeren. Nu dus Endeavour.. Soort van Antergos 2.0.. Tot nu toe niet ontevreden. Bijna kale Arch, maar toch vrij gebruikersvriendelijk (ben een Linux noob, maar mag graag veel uitproberen..

• desalniettemin
Hero of Time schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:53:
Is bij jouw Firefox de adresbalk dan niet donker, @desalniettemin? Bij mij wel, een donkergrijs tint iig, met lichter grijze tekst als ik de 'Dark' theme van FF toepas. Kies ik 'default' dan pakt 't netjes m'n GTK thema en is 't zwart.

Chromium boeit mij niet.
Op Firefox wel. Op de vorige versie van Chromium niet. Ik gebruik overigens niet de default theme van Fx, maar Rainbow blur theme ;)

@Koepert Niet geprobeerd, (Peppermint 10, begonnen met Peppermint 8. Mijn eerste en enige ervaring met Linux) wel video's van gezien.

desalniettemin wijzigde deze reactie 09-08-2019 17:44 (11%)

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

^^ Dat, reacties daarom daarheen verplaatst.

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:51
Helemaal overheen gekeken denk ik. Thx..

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14:20

Compizfox

I use Arch, btw

Ik draai nu Arch (Antergos) met Plasma 5 op mijn laptop (Cube Thinker) en wil een reinstall doen vanwege wat vage performance- en stabiliteitsproblemen die ik mogelijk wijt aan full disk encryption.

Het probleem is echter dat Antergos niet meer bestaat, en ik eigenlijk geen zin heb om een handmatige Arch install te doen. Het is niet dat het te moeilijk is (ik heb meer dan voldoende Linux-kennis), maar ik ben gewoon op zoek naar een distro die me zonder veel gedoe een full-flegded batteries-included desktopinstallatie geeft.

Ik overweeg ook KDE Neon, maar dat heeft Ubuntu LTS als basis en daar wordt ik dan weer niet heel enthousiast van. Ik denk dat me dat wat te oud is. Aan te andere kant heb je Plasma en al het andere KDE-spul wel bleeding-edge en dat is waar het me voornamelijk om gaat.

Manjaro valt af.

Dan is er EndeavourOS, dat claimt de draad van Antergos op te pakken.

Er zijn nog meer allerhande Arch installatiescripts (archfi/archdi) maar als ik dat bekijk vraag ik me af wat voor voordelen die eigenlijk precies bieden boven handmatig Arch installeren.

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Waarom niet OpenSuse Thumbleweed? 'Thuisbasis' van KDE en rolling release.

• menocchio
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 14:03
Heb je Manjaro wel eens geprobeerd? Ik draai Manjaro nu al jaren op diverse laptops en desktops. Naar volle tevredenheid, kan ik alleen maar zeggen. Van de genoemde 'controversies' merk ik in de praktijk helemaal niets. Yaourt heb ik inderdaad afgeschreven, maar in plaats daarvan is er bijvoorbeeld yay.

Geef Manjaro in ieder geval een kans door het een keer uit te proberen! Het is echt jammer om Manjaro onmiddellijk af te wijzen op basis van zo'n verhaal :)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:37:
Ik heb een tijdje (o.a.) tumbleweed als hoofd-OS gedraaid, maar ben weer een hele tijd terug bij Arch. Ik vond met name het maken van RPM-packages (voor eigen spul) uiteindelijk toch teveel gedoe, ondanks dat ik diverse zaken uiteindelijk op de openbuildservice had. Verder vind ik beheer zonder allerlei GUIs eigenlijk meestal alleen maar prettig (maar dat kan meestal toch wel).

Ik zie eigenlijk weinig voordelen van Arch-afgeleiden tegenover Arch.

begintmeta wijzigde deze reactie 07-09-2019 16:47 (8%)

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

begintmeta schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:46:
[...]

Ik heb een tijdje (o.a.) tumbleweed als hoofd-OS gedraaid, maar ben weer een hele tijd terug bij Arch. Ik vond met name het maken van RPM-packages (voor eigen spul) uiteindelijk toch teveel gedoe, ondanks dat ik diverse zaken uiteindelijk op de openbuildservice had. Verder vind ik beheer zonder allerlei GUIs eigenlijk meestal alleen maar prettig (maar dat kan meestal toch wel).

Ik zie eigenlijk weinig voordelen van Arch-afgeleiden tegenover Arch.
OpenSuse heeft ook gewoon command line zaken voor beheer. Hoe denk je anders dat SLES beheert wordt in een headless omgeving zoals een server? Je zal hooguit met een ncurses 'interface' zitten om wat in te stellen, iets wat ook gewoon via CLI of config files kan.

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

Hero of Time schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:37:
Ik zal er eens naar kijken. Is dat nog een serieuze optie tegenwoordig? (Nofi, maar ik hoor er de laatste tijd simpelweg weinig meer over).

Ik zou niet zeggen dat het tegenwoordig de thuisbasis is van KDE. Sure, KDE is de 'flagship DE' van OpenSuse, maar dat is iets anders. Vanuit KDE zelf is de thuisbasis tegenwoordig echt Neon.

menocchio schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:43:
[...]

Heb je Manjaro wel eens geprobeerd? Ik draai Manjaro nu al jaren op diverse laptops en desktops. Naar volle tevredenheid, kan ik alleen maar zeggen. Van de genoemde 'controversies' merk ik in de praktijk helemaal niets. Yaourt heb ik inderdaad afgeschreven, maar in plaats daarvan is er bijvoorbeeld yay.

Geef Manjaro in ieder geval een kans door het een keer uit te proberen! Het is echt jammer om Manjaro onmiddellijk af te wijzen op basis van zo'n verhaal :)
Ik heb het best een tijdje gedraaid, ja, voordat ik naar Antergos ging. Maar dat is imo verder niet zo relevant. Je kunt een disto op principiële gronden afschrijven zelfs al werkt het product (de geïnstalleerde distro) wel prima bij het testen. Zelfs al zou ik het niet hebben geprobeerd, dan zou ik het alsnog afschrijven op basis van de punten uit dat artikel.

Als ik iets Arch-achtigs ga draaien, dan wil ik dat het Arch zelf is (Antergos was ook gewoon een verijdelde Arch-installer) en geen halfbakken distro die de Arch repo's kloont met een paar weken achterstand en verder als project/distro eigenlijk niets toevoegt, geen securityteam heeft, en soms dodgy adviezen geeft (klok terugzetten na aanleiding van het laten verlopen van SSL-cert e.d.). Recentelijk hebben ze zich ook laten omkopen om FreeOffice (een propriëtair officepakket) in plaats van LibreOffice mee te leveren. No thanks.

Compizfox wijzigde deze reactie 07-09-2019 17:03 (16%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:50:
[...]

OpenSuse heeft ook gewoon command line zaken voor beheer. Hoe denk je anders dat SLES beheert wordt in een headless omgeving zoals een server? Je zal hooguit met een ncurses 'interface' zitten om wat in te stellen, iets wat ook gewoon via CLI of config files kan.
Klopt, ik geef ook aan dat het meestal toch kan, maar het is wat mij betreft overbodig, en soms zijn (onderdelen) van de suse-configuratieutilities lastig te verwijderen (want ik wil liever niets dat ik niet gebruik op mijn computer hebben)

Maar verder zou ik opensuse tumbleweed trouwens nog steeds kiezen, als Arch er niet zou zijn. (soms zijn Ubuntu of CentOS ook handig, omdat allerlei (closed source) software daar eenvoudiger op te installeren is).

begintmeta wijzigde deze reactie 07-09-2019 16:56 (14%)

• HoT-Tub Master

HoT-Tub Master

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Compizfox schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:51:
[...]

Ik zal er eens naar kijken. Is dat nog een serieuze optie tegenwoordig? (Nofi, maar ik hoor er de laatste tijd simpelweg weinig meer over).
Het is iig eens wat anders dan de standaard antwoorden 'ubuntu', 'arch' en vergelijkbare opties.

Dat je er weinig over hoort zegt natuurlijk niets over de distro zelf. Er is nog steeds een trouwe community die 't gebruikt. Wel heb ik een gebruiker een paar jaar geleden gehoor dat er toch zo nu en dan wat issues zijn met de stabiliteit van het geheel omdat het juist rolling release is met bleeding edge packages. Maar dat moet je als Arch gebruiker enigszins gewend zijn.
Ik zou niet zeggen dat het tegenwoordig de thuisbasis is van KDE. Sure, KDE is de 'flagship DE' van OpenSuse, maar dat is iets anders. Vanuit KDE zelf is de thuisbasis tegenwoordig echt Neon.
Daarom heb ik 't tussen aanhalingstekens gezet. Maar KDE Neon is wat ik heb gelezen meer Ubuntu LTS met de laatste KDE. Dat is ook niet ideaal lijkt mij, omdat juist Ubuntu LTS snel achter gaat lopen met andere software.

Je kan altijd nog kijken naar Debian Testing of Unstable, wat mijn persoonlijke voorkeur is. Maar daar zit nog niet de laatste KDE in, het zit nog steeds op 5.14 en gebruikt Qt 5.11. De computer op m'n werk heb ik ingericht met KDE en zit daarom nog steeds te wachten op de nieuwe versie.

Je opties zijn wat beperkt dus in dat opzicht. Zeker als je rolling release wilt. Dan zit je met OpenSuse Thumbleweed, Arch (maar dat wil je dus liever niet ivm installatiehandelingen), Debian Testing, Gentoo of Slackware. Misschien ben ik er nog eentje vergeten (en nee LFS noem ik specifiek niet, dat is net iets té).

• Koepert
Compizfox schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:51:
[...]

[...]

Ik heb het best een tijdje gedraaid, ja, voordat ik naar Antergos ging. Maar dat is imo verder niet zo relevant. Je kunt een disto op principiële gronden afschrijven zelfs al werkt het product (de geïnstalleerde distro) wel prima bij het testen. Zelfs al zou ik het niet hebben geprobeerd, dan zou ik het alsnog afschrijven op basis van de punten uit dat artikel.

Als ik iets Arch-achtigs ga draaien, dan wil ik dat het Arch zelf is (Antergos was ook gewoon een verijdelde Arch-installer) en geen halfbakken distro die de Arch repo's kloont met een paar weken achterstand en verder als project/distro eigenlijk niets toevoegt, geen securityteam heeft, en soms dodgy adviezen geeft (klok terugzetten na aanleiding van het laten verlopen van SSL-cert e.d.). Recentelijk hebben ze zich ook laten omkopen om FreeOffice (een propriëtair officepakket) in plaats van LibreOffice mee te leveren. No thanks.
Ik ben een complete newbie in Linuxland, dus gebruik het echt puur voor wat films/series/muziek/browsen en omdat ik het meer kansen gun dan traag/bloated Windows. Wel vind ik het leuk om te duiken in de wat 'moeizamere' OSsen dan de standaard adviezen: Ubuntu, Mint, etc.. Daarom dus Endeavour geprobeerd. Ik heb Manjaro ook draaien en de manier waarop Arch met zaken omgaat spreekt me aan, maar een 'commandline install' is me nog iets te moeizaam..

Dit is een lange intro voor: Geef Endavour eens een kans, die klinkt als datgene dat je zoekt. Arch met een installer, verder vrij vanille (behalve een skin over XFCE, de standaard DE)..

• 8088
  • Niet online
Compizfox schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 16:11:
Er zijn nog meer allerhande Arch installatiescripts (archfi/archdi) maar als ik dat bekijk vraag ik me af wat voor voordelen die eigenlijk precies bieden boven handmatig Arch installeren.
Precies. Gewoon de installation guide volgen en even doorbijten ;)

Mocht je trouwens je huidige installatie eerst Antergos-vrij willen maken, dan kan dat ook eenvoudig. Maar ik denk niet dat je daar je performance- en stabiliteitsproblemen mee oplost.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

Bedankt voor alle reacties. Ik ben uiteindelijk voor Anarchy Linux gegaan. Dit is ongeveer wat Antergos ook was: Arch met een installer. De ISO heeft geen live DE, maar een TUI-based installler (ongeveer net als Debian netinst). Je kunt tijdens de installatie precies aangeven wat je allemaal wilt: hoe je je schijf partitioneert, wat voor bootloader je wilt, wat voor DE je wilt installeren...
8088 schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:34:
[...]

Precies. Gewoon de installation guide volgen en even doorbijten ;)

Mocht je trouwens je huidige installatie eerst Antergos-vrij willen maken, dan kan dat ook eenvoudig. Maar ik denk niet dat je daar je performance- en stabiliteitsproblemen mee oplost.
Ik heb om te kijken even puur Arch geïnstalleerd in een VM. Het is inderdaad allemaal niet zo moeilijk, en een base system heb je in een half uurtje wel geïnstalleerd. Toch vind ik dat voor een desktopdistro niet heel fijn omdat ik daar (itt op een server) gewoon een volledige distributie wil hebben. "Batteries included" zoals ze dat noemen. Met puur Arch heb ik dan toch het gevoel dat ik van alles vergeet.

• 8088
  • Niet online
Compizfox schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:47:
Ik ben uiteindelijk voor Anarchy Linux gegaan. Dit is ongeveer wat Antergos ook was: Arch met een installer.
Interessant. Maar het lijkt niet te weten wat het wil zijn:
Anarchy Linux - An Arch Based Distro
Anarchy Linux is an Arch Linux installer providing a hassle-free pure installation and polished user experience.
Kennelijk bieden ze ook aangepaste DE's en WMs aan. Is jouw installatie helemaal vrij van Anarchy Linux packages?

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

8088 schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:31:
[...]

Interessant. Maar het lijkt niet te weten wat het wil zijn:

[...]

[...]

Kennelijk bieden ze ook aangepaste DE's en WMs aan. Is jouw installatie helemaal vrij van Anarchy Linux packages?
Dat is ook ongeveer hoe Antergos functioneerde (en meteen ook een grote bron van misverstanden).

Plasma bieden ze niet "customized" aan (en dat is prima want daar sta ik ook niet op te wachten). Zover ik kan zien zijn er helemaal geen custom repositories.

• Daantje20
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-09 15:53

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Nadat mijn oude desktop deels overleed (herkend geen HDD's meer) en ik geen hardware meer had voor Linux (andere spul houd ik bewust enkel op Windows omdat ik niet de enige gebruiker ben in huis) tijdje niks gedaan.

Mijn werk dankte een HP 635 laptop (AMD E-450 APU) af (waarvan de accu nog 100% is!) en daar heb ik een SSD in gezet. Nu wil ik die gebruiken met Linux, ook omdat de machine blijkbaar ooit ook gecertificeerd is geweest voor SUSE Enterprise 11.x. Na aardig wat experimenteren is vooral duidelijk dat niet het geheugen maar de CPU de bottleneck vormt. Hij heeft te veel moeite met GNOME/KDE, Ubuntu bijvoorbeeld gaat niet werken.

Nu vind ik dat niet erg want ik wil ook wel weer eens wat de diepte in. Nu heb ik er Debian 10.x op staan, alleen ik krijg dat nog niet helemaal naar tevredenheid. Ben twee omgevingen aan het verkennen. Moet zeggen erg onder de indruk te zijn van LXQT en ook i3wm is erg fijn en eens wat anders. Met LTP op de achtergrond is de machine idle best heel erg rustig en dat maakt de machine zelfs bruikbaar.

Wel denk ik dat het beter kan, alleen is Arch bijvoorbeeld net wat te en denk ik eerder aan Manjaro Architect. Heb enkel nog nergens een "guide" kunnen vinden hoe je bijvoorbeeld zelf met i3 een zo "puur" mogelijk een omgeving maakt waarin ook printen en wat office zaken makkelijk te doen zijn.

Denk dat ik eerst nog even ga kijken wat Manjaro bspwm te bieden heeft, wel fijn om te merken dat die oude hardware nog prima te gebruiken is als je niet vasthoud aan de bekende desktop omgevingen.

Mobiel: Xiaomi Mi A2 Lite - PC: Intel Core i5 4670, 16GB DDR3-1600, XFX RX 550 2GB, Samsung 850 EVO 250GB,Samsung SP F2 1TB, Crucial MX500 250GB, Gigabyte GA-Z97-D3H

• desalniettemin
@Daantje20 Arco Linux door Eric Dubois heeft ook i3 onder andere: https://arcolinuxd.com/category/arcolinuxd/i3/

desalniettemin wijzigde deze reactie 09-09-2019 21:24 (17%)

• Daantje20

Daantje20

@desalniettemin bedankt! Dat ga ik eens bekijken.

Voor nu nog even KDE Neon verder bekijken, wel heel apart om te zien hoe goed KDE is geworden, ziet er goed uit en is snel. Daarnaast ook nog eens niet veel RAM vragen en weinig CPU. Met TLP er op gaat de ventilator gewoon weer netjes naar een rustige stand (uit gaat ie nooit).

Daantje20 wijzigde deze reactie 10-09-2019 08:53 (73%)

Mobiel: Xiaomi Mi A2 Lite - PC: Intel Core i5 4670, 16GB DDR3-1600, XFX RX 550 2GB, Samsung 850 EVO 250GB,Samsung SP F2 1TB, Crucial MX500 250GB, Gigabyte GA-Z97-D3H

• desalniettemin
Het is tegenwoordig lichter dan Gnome. KDE is iedeaal voor iemand die alles aan wil passen. KDE geeft die mogelijkheden. Ik ben maar een simpele gebruiker. Alleen email (Thunderbird) en internet (Firefox). En Peppermint voldoet daar prima aan, voor mij ;)

• Tiimmeh
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 19-09 23:59
Ik gebruik momenteel Ubuntu maar ben van plan om te switchen naar POP!_OS omdat ik daar goede verhalen over lees. Ik ben een 'doorsnee' gebruiker, ben vooral op zoek naar iets moderns dat goed werkt. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor dagelijks gebruik (browsen, Netflix, etc.) en voor gamen (ik gebruik hiervoor Lutris).

Iemand ervaring met dit OS en specifiek deze use-case?

• Sjah
Welk OS ben ik klaar mee, das Ubuntu.
OT>>Ben nog steeds niet tevreden over vervanger voor Winamp waar ik 22 jaar al mee doe/deed. Er is gewoon niks "echt strak" , iTunes is er ook niet. Nee van mij mag er iets goeds komen, mag betaald zijn. Kijk, afspelen doen ze allemaal, het gaat me om het gemak van songbeheer, en albumbeheer, plus het mag er ook mooi uitzien (niet dat amateurisme).

• Koepert
Tiimmeh schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:57:
Ik gebruik momenteel Ubuntu maar ben van plan om te switchen naar POP!_OS omdat ik daar goede verhalen over lees. Ik ben een 'doorsnee' gebruiker, ben vooral op zoek naar iets moderns dat goed werkt. Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor dagelijks gebruik (browsen, Netflix, etc.) en voor gamen (ik gebruik hiervoor Lutris).

Iemand ervaring met dit OS en specifiek deze use-case?
Deze is bij mij ook tijdelijk langsgekomen. Ik beoordeel het als een Shiny Ubuntu. Het is een visueel erg aantrekkelijk OS, werkt als Ubuntu, functioneert/voelt als Ubuntu, maar dan met een mooier uiterlijk (maar dat is smaak) en een paar tweaks die het net wat anders maken.

Deze hielp mij wel: YouTube: Moving In - Pop!_OS 19.04 Review

• desalniettemin
Pop! OS is ontworpen door System 76. Het heeft de Gnome desktop.

desalniettemin wijzigde deze reactie 12-09-2019 17:31 (19%)

• Daantje20

Daantje20

Ondertussen op de HP laptop (AMD e-450 APU met 4gb ram en SSD) met Kubuntu aan de slag gegaan. Dat gaat eigenlijk best goed!
Wel is Firefox te zwaar, ik heb nu Falkon als browser in gebruik. Dat was ooit Qupzilla.

Update: Toch is KDE net wat te veel eisend, Manjaro i3 lijkt de beste optie tot nu toe, had net zo goed bspwm of FluxBox kunnen zijn natuurlijk. Totdat ik een nieuwe Linux laptop kan kopen is dit het beste. Valt nog best tegen om iets te vinden voor zo een low-end systeem. Nu weet ik wel wat een goede CPU kan doen voor het systeem.

Daantje20 wijzigde deze reactie 19-09-2019 15:39 (44%)

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True