Acties:
  • +11 Henk 'm!
Fairphone 3De Fairphone 3 is zojuist officieel gepresenteerd: de nieuwe, duurzame smartphone van het van oorsprong Nederlandse bedrijf. Een toestel waarbij het niet direct gaat om de specificaties, maar om de minimale ecologische voetafdruk. Belsimpel is officieel partner van Fairphone, waardoor dit nieuwe model per direct bij ons te bestellen is!

Fairphone is een bedrijf dat het heel anders doet dan elke andere smartphonefabrikant ter wereld. Waar het bij veel merken gaat om de beste specificaties, snelste processoren of de mooiste schermen heeft Fairphone een heel andere insteek. Bij dit bedrijf gaat het om het milieu, duurzaamheid en transparantie. In 2013 werd de eerste Fairphone uitgebracht en enkele jaren later werd de Fairphone 2 gepresenteerd. Bij dat tweede toestel stond modulariteit hoog in het vaandel. Dat betekent dat je sommige onderdelen zelf kunt vervangen. Zo kun je bijvoorbeeld de cameramodule vervangen of de USB-poort. Fijn natuurlijk, want je bent het toestel niet kwijt voor een lange en dure reparatie en tevens verhoog je de levensduur van je toestel aanzienlijk.

Dat transparantie bij Fairphone een grote rol speelt is te zien in elke vorm van communicatie van de fabrikant. Zo is gewoon bekend waar de grondstoffen vandaan komen die gebruikt worden om de smartphones te maken en ook kun je checken wat de exacte werkomstandigheden zijn in de mijnen waar deze grondstoffen worden gedolven. Ook de verkoopprijs van de toestellen en hoe die tot stand gekomen is, is inzichtelijk. Dit is iets waar andere fabrikanten niet eens aan durven te denken.

Vandaag, 27 augustus 2019, is de derde smartphone van de producent gepresenteerd: de Fairphone 3. Het gaat ook bij deze smartphone in eerste instantie zeker niet om de specificaties, maar om de gedachtegang en minimale ecologische voetafdruk. Qua specificaties zien we wel verschillende vernieuwingen bij de Fairphone 3 ten opzichte van zijn voorganger. Hierdoor is dit nieuwe model simpelweg weer helemaal up-to-date te noemen. Er is een 5.65-inchdisplay aanwezig met een langwerpige verhouding en hoge resolutie. Het interne geheugen van 64GB is uit te breiden met een geheugenkaartje en er is ook nog eens plaats voor twee simkaarten, maximaal uitbreidbaar dus!

Fairphone 3

Op de voor- en achterkant is een enkele camera te vinden, waarmee je prima foto's maakt. De batterij van de Fairphone 3 heeft een capaciteit van 3060mAh. In combinatie met de energiezuinige processor, kom je met deze accu gemakkelijk de dag door. Als je toch wat extra power nodig hebt, kan het toestel ook nog eens snel worden opgeladen. Er zijn stereospeakers aanwezig, evenals een FM-radio en een 3,5mm-aansluiting. Ten slotte levert Fairphone het toestel met Android 9.0 Pie, waardoor je er direct mee aan de slag kan.

Een oplader of USB-kabel worden trouwens niet meegeleverd door Fairphone, want daar heb je er waarschijnlijk toch nog enkele van liggen thuis. Wel levert de fabrikant een hoesje mee, zodat je het toestel nóg langer zonder zorgen kunt gebruiken. Ook een schroevendraaier wordt meegeleverd, waardoor je, mits dat nodig is natuurlijk, zelf onderdelen kunt vervangen. Want ook dit toestel is deels modulair.

Toestel
Fairphone 3
Besturingssysteem

Android 9.0 Pie
Scherm

5.65" IPS 2160x1080 pixels
Processor
Qualcomm Snapdragon 632
Processorsnelheid
2200Mhz
Videochip
Adreno 506
Werkgeheugen
4GB
Opslaggeheugen
64GB
Extern geheugen
MicroSD tot 200GB
Accucapaciteit
3060mAh
Frontcam
8.0 megapixels
Camera

12.0 megapixels
Afmetingen

158x71.8x9.89mm
Gewicht

187.4 gram
Connectiviteit

WiFi
Bluetooth
GPS / Glonass

Overig

RGB notificatie LED
Vingerafdrukscanner
Stereospeakers
USB C met snellaadmogelijkheden
3.5mm-aansluiting

Adviesprijs

€450

Fairphone 3

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
En de aankondiging + review is inmiddels ook te vinden op de frontpage: nieuws: Fairphone 3 gaat 450 euro kosten en reviews: Fairphone 3 - De meest repareerbare smartphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 18:33
Is er al bekend of er volgend jaar weer een LCA gaat komen net zoals met de Fairphone 2?

Erg interessant voor mijn onderzoek naar Circulaire Economie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 09:52
Als zoethoudertje tot de eerste ervaringen: er is een launch event video waar nog h.e.e.a. van de visie word toegelicht. Straalt goede ambities af als je het mij vraagt.

[ Voor 21% gewijzigd door Tiimmeh op 27-08-2019 16:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 06:03
Zojuist een pre-order geplaatst! Ik moet voor mijn werk, waar ik 2 sept begin, zelf een telefoon aanschaffen. Het abonnement wordt door mijn werk betaald, maar mensen vonden het in het verleden fijner om zelf eigenaar van de telefoon te zijn... Ik wil graag mijn privé en werk gescheiden houden, dus ik wil ook geen dual sim telefoon. Al kan de Fairphone 3 dit overigens wel, ik wil er geen gebruik van maken.
Ik wilde geen super dure telefoon kopen, dus kwam dit nieuws eigenlijk perfect uit! Anders dan bellen, e-mail en appen zal ik er waarschijnlijk niet mee gaan doen, dus dat er niet de nieuwste hardware in zit boeit mij niet zo heel erg!
Ze zeggen dat hij vanaf eind September leverbaar is, dus nog eventjes wachten!

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:49
Who Am I? schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:12:
Zojuist een pre-order geplaatst! Ik moet voor mijn werk, waar ik 2 sept begin, zelf een telefoon aanschaffen. Het abonnement wordt door mijn werk betaald, maar mensen vonden het in het verleden fijner om zelf eigenaar van de telefoon te zijn... Ik wil graag mijn privé en werk gescheiden houden, dus ik wil ook geen dual sim telefoon. Al kan de Fairphone 3 dit overigens wel, ik wil er geen gebruik van maken.
Ik wilde geen super dure telefoon kopen, dus kwam dit nieuws eigenlijk perfect uit! Anders dan bellen, e-mail en appen zal ik er waarschijnlijk niet mee gaan doen, dus dat er niet de nieuwste hardware in zit boeit mij niet zo heel erg!
Goh, ik wil ze ook gescheiden houden maar wil geen 2 telefoons in mijn broekzak hebben (ik wil dus wel dual sim), tijdje gedaan maar nu zitten er krassen op biede telefoons :P

Ik heb van het werk een iphone 7, dus kan daar geen 2 sims in stoppen. En de sim van het werk mag niet in een eigen apparaat :(

Was dus aan het kijken voor een vervanger van mijn OP3. Gisteren beslist om een Mi9T te kopen, releasen ze de Fairphone 3 :|

Dus nu zit ik in de twijfelboot. Op vakanties houd ik wel van wat mooie foto's maken, maar niet zoveel om een apart fototoestel te kopen. Fairphone 3 en iPhone 7 is niet het mooiste op dit moment....

Maar ja, vrouw heeft de Mi9T al, dus die kan ik dan wel lenen :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-05 21:14

Electrowolf

Mod met Liefde!

Besteld.

Nu de uitdaging om android er vanaf te halen en er wat anders op te zetten. Eens kijken of open andriod, sailfish of iets anders er makkelijk op te zetten is... Uit de commentaren van Fairphone maak ik wel op dat ze "later" support willen bieden voor niet-android, maar bij launch nog niet.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanillaPriest
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-04 12:31
Nu nog even met iOS en ik ben om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10-2024
Lijkt me een leuk toestel, maar ik wil heel graag de soc en ram kunnen upgraden... als ze nou in staat zijn om een deal te maken met qualcomm oid om de socket voor max 5 jaar compatible te maken met upgrades... dan is het in mijn ogen een top optie. :)

Doe je ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Het zou wel de logische vervolgstap zijn om de main unit te vervangen. Zou me dus, als long-time user en mede-funder, niets verbazen dat dit komt. As for Electrowolf in "[Fairphone 3] Ervaringen & Discussie" : Kwestie van tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt met Android 9 ook twee verschillende logins op he telefoon hebben waarbij je per login instelt welke sim voor wat gebruikt wordt. Zo kun je ook je privé en zakelijke apps scheiden - zelfs je Whatsapp privé en zakelijk is zo gescheiden.

Wellicht een idee dus om zo je fairphone 3 ook privé te gebruiken.

In ieder geval veel plezier met je nieuwe telefoon, nog even een maandje wachten ...

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Kodess schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:47:
[...]

Ik heb van het werk een iphone 7, dus kan daar geen 2 sims in stoppen. En de sim van het werk mag niet in een eigen apparaat :(

Was dus aan het kijken voor een vervanger van mijn OP3. Gisteren beslist om een Mi9T te kopen, releasen ze de Fairphone 3 :|

Dus nu zit ik in de twijfelboo...

Maar ja, vrouw heeft de Mi9T al, dus die kan ik dan wel lenen :9
Gewoon de Mi9T terug sturen ongeopend en de fairphone 3 bestellen! Goede keuze krijg je geen spijt van; elke keer als je hem ziet weet je dat je de goede keuze gemaakt hebt voor mens en aarde. Dat geeft je dagelijks een goed gevoel.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
deepep schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:21:
Lijkt me een leuk toestel, maar ik wil heel graag de soc en ram kunnen upgraden... als ze nou in staat zijn om een deal te maken met qualcomm oid om de socket voor max 5 jaar compatible te maken met upgrades... dan is het in mijn ogen een top optie. :)
Zie bvdbos schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:33 - dus gewoon kopen, komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Laatst online: 06-05 06:03
Ik heb mijn bestelling toch weer geannuleerd :X
Er lag nog een Samsung J7 ongebruikt thuis die prima voldoet. Een niet gebruikte telefoon gebruiken is nog altijd beter dan een nieuwe kopen, zelfs als die nieuwe een Fairphone is.

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeRooney
  • Laatst online: 04-01 19:06
Who Am I? schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 06:47:
[...]

Ik heb mijn bestelling toch weer geannuleerd :X
Er lag nog een Samsung J7 ongebruikt thuis die prima voldoet. Een niet gebruikte telefoon gebruiken is nog altijd beter dan een nieuwe kopen, zelfs als die nieuwe een Fairphone is.
consuminderen! heel goed :-)

ik heb de fairphone op mijn werk al meermaals genoemd als optie om vaste telefoon van de zaak te zijn. Zeker vanuit duurzaamheidsperspectief waar ons werk toch zwaar op inzet. helaas was duurzaamheid juist de reden om het niet te doen. omdat er een paar berichten waren over de beperkte support voor updates e.d.
klinkt mij als dat er een argument gezocht moest worden, maar goed... we zitten nog steeds enkel met apple en samsung opgescheept.

[ Voor 36% gewijzigd door DeRooney op 29-08-2019 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Nu online
"Een niet gebruikte telefoon gebruiken is nog altijd beter dan een nieuwe kopen, zelfs als die nieuwe een Fairphone is." ofwel:
https://www.fairphone.com...-the-one-you-already-own/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-04 18:21
Ik zit serieus naar een Fairphone te kijken. Niet vanwege de gebruikte materialen etc. (al is dat mooi meegenomen) maar puur vanwege de repareerbaarheid en de standaard unlocked bootloader. Ik gebuik nog steeds mijn Oneplus One met LineageOs en een gloednieuwe batterij en die voldoet voor mij nog prima. Is nog steeds lekker snel en geen bloatware. De prijs vind ik alleen iets aan de hoge kant wat je er voor krijgt, want een vergelijbare telefoon qua specs kun je bijna 2x kopen t.o.v. de prijs van de FP3.

Ik zit dus nog in dubio...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRooney
  • Laatst online: 04-01 19:06
ZFLaSH schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:28:
Ik zit serieus naar een Fairphone te kijken. Niet vanwege de gebruikte materialen etc. (al is dat mooi meegenomen) maar puur vanwege de repareerbaarheid en de standaard unlocked bootloader. Ik gebuik nog steeds mijn Oneplus One met LineageOs en een gloednieuwe batterij en die voldoet voor mij nog prima. Is nog steeds lekker snel en geen bloatware. De prijs vind ik alleen iets aan de hoge kant wat je er voor krijgt, want een vergelijbare telefoon qua specs kun je bijna 2x kopen t.o.v. de prijs van de FP3.

Ik zit dus nog in dubio...
maar... als je oneplus nog steeds voldoet en naar tevredenheid gebruikt... wat is dan de reden dat je (nu/op dit moment) wel een andere wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-04 18:21
arjoderoon schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:46:
[...]

maar... als je oneplus nog steeds voldoet en naar tevredenheid gebruikt... wat is dan de reden dat je (nu/op dit moment) wel een andere wil?
Goede vraag: Dual Sim. Ik loop nu met 2 telefoons the sjouwen en dat begint me de keel uit te hangen. Andere telefoon is een iPhone SE (Werk) en dat ding wil ik helemaal in de hoek mikken.

[ Voor 10% gewijzigd door ZFLaSH op 30-08-2019 09:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nog wat snelle eigen foto's;
Fairphone 3

Fairphone 3

Fairphone 3

Fairphone 3

Fairphone 3

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:38
10/10 bij iFixit!
Geen verrassing, maar mooi om te zien dat ze weer een 10 scoren.

Daarnaast zag ik op het FP-forum dat de eerste exemplaren in Frankrijk zijn uitgeleverd (via resellers zo te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqyD
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-04 13:35
Appart: Op de website van Fairphone zelf staat een indicatie dat de telefoons vanaf begin Oktober uitgeleverd gaan worden, maar bij Belsimpel waren ze heel stellig dat ze eind vorige week geleverd gingen worden. Als de postbodes morgen meewerken heb ik hem morgen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
SqyD schreef op maandag 16 september 2019 @ 00:31:
Appart: Op de website van Fairphone zelf staat een indicatie dat de telefoons vanaf begin Oktober uitgeleverd gaan worden, maar bij Belsimpel waren ze heel stellig dat ze eind vorige week geleverd gingen worden. Als de postbodes morgen meewerken heb ik hem morgen in huis.
Kan gewoon toch? Fairphone heeft vast een grotere backlog aan orders nu dan Belsimpel.
Bovendien was de levertijd net na de release mid-september als je vanuit Fairphone bestelde. De levering aan Belsimpel zit vast rond diezelfde batch aan zendingen dus die zullen nu vast wel een voorraad hebben liggen inmiddels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-05 07:34
Pre-ordered.

Delen van kortingscodes / ref codes is niet toegestaan.

[ Voor 58% gewijzigd door rens-br op 24-09-2019 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:13
Ik zit nog een beetje te twijfelen aan deze telefoon. Heb op dit moment een wileyfox die ik bijna 3 jaar gebruik. De accuduur is inmiddels beroerd, en hij heeft regelmatig crashes. Maar softwarematig mis ik eigenlijk niets. Wel loop ik nu bijna een jaar achter met security updates.

De fairphone 3 telefoon lijkt me dus een prima opvolger, 5 jaar lang bij zijn met updates, en waar nodig kan ik hem zelf repareren. Maar de gebruikersreviews en dit (tot nu toe stille) topic houden me nog een beetje tegen. Hoe goed zal de telefoon inmiddels lopen? ik hoop wel dat er een beetje een fatsoenlijke userbase zal ontstaan. Maar heb het idee dat de doelgroep toch kleiner is dan ik in eerste instantie dacht.

Spelen er op dit moment nog kinderziektes? hoe bevalt de telefoon na een paar weken gebruik? ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Ik was zelf tevreden met mijn Wileyfox tot die het spontaan begaf.
Nu heb ik een Nokia 7.1 waar ik ook prima tevreden van ben, maar die gaat naar zoonlief die een telefoon nodig heeft. En ik was stiekem nieuwsgierig naar de Fairphone (+ sta achter de filosofie, niet onbelangrijk) en heb dus ook eentje besteld (2 weken geleden).

Dus @ranjo waarom ga je er niet meteen mee voor? Samen vormen we een userbase ;) (ik heb de telefoon nog niet binnen, en veel anderen wellicht ook nog niet, dus het is wat vroeg om al te weten of er kinderziektes edm zijn.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grommel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-03 09:45
Gisteren mijn Fairphone 3 ontvangen, was besteld op 27 augustus. Voelt erg degelijk aan met die bumper. Voor de rest ben ik nog aan het 'droog' testen, zonder SIM. Ben benieuwd wanneer er een alternatief OS beschikbaar komt, zonder Google Services.

T480 - Sony XA2 (SailfishOS) - Fairphone 3 - Nokia 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
ranjo schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:22:
Ik zit nog een beetje te twijfelen aan deze telefoon. Heb op dit moment een wileyfox die ik bijna 3 jaar gebruik. De accuduur is inmiddels beroerd, en hij heeft regelmatig crashes. Maar softwarematig mis ik eigenlijk niets. Wel loop ik nu bijna een jaar achter met security updates.

De fairphone 3 telefoon lijkt me dus een prima opvolger, 5 jaar lang bij zijn met updates, en waar nodig kan ik hem zelf repareren. Maar de gebruikersreviews en dit (tot nu toe stille) topic houden me nog een beetje tegen. Hoe goed zal de telefoon inmiddels lopen? ik hoop wel dat er een beetje een fatsoenlijke userbase zal ontstaan. Maar heb het idee dat de doelgroep toch kleiner is dan ik in eerste instantie dacht.

Spelen er op dit moment nog kinderziektes? hoe bevalt de telefoon na een paar weken gebruik? ik ben wel benieuwd.
Als dat de enige problemen zijn die je ondervindt met je huidige telefoon zou ik zeggen: gooi er een nieuwe batterij in (is ook de moeilijkste taak niet voor de Wileyfox) en zet er een verse LineageOS op.

No offense, maar als je opgeeft op een 3 jaar oude telefoon die met wat moeite nog prima meegaat dan mis je de filosofie van Fairphone echt compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Update vanuit Fairphone: een aantal leveringen zijn vertraagd omdat er in de assemblage in China een fout is ontdekt in sommige audio modules. Vind het wel positief dat ze het besluit hebben genomen om (nogmaals) de levering uit te stellen. Doen ze ook heel netjes niet via een e-mail maar via een videoboodschap:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=wOI9do2NHoA]

[ Voor 11% gewijzigd door Tiimmeh op 18-10-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-03 21:38
Fairphone 3 eind augustus besteld. Toen de melding dat ze begin oktober 2019 geleverd zou worden.
Helaas, halverwege september het bericht dat ze het midden oktober 2019 gaat worden.
Helaas, begin oktober het bericht dat ze het begin november gaan leveren. Hierbij een korting-code gekregen voor in de fairphone winkel en het bijgaande bericht: YouTube: A personal message from Fairphone CEO Eva Gouwens

In het kort: Ze hebben een hele zending tegen gehouden wegens kwaliteit problemen. Jammer dat het gebeurt maar liever zo dan achteraf een terug roep actie.

Ondertussen zag ik vanmorgen dat mijn fairphone verscheept is en op het zelfde moment gaat de bel: Een pakketje van Fairphone. En dat nog eind-oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 02:27

Majapro

Deventer

heb net vanmiddag de mijne ook binnen gekregen, moest van mijn sim een nano sim laten maken, maar dat deed kpn vlotjes en makkelijk in hun winkel.

eigenlijk ben ik behoorlijk tevreden, was erg bang voor de advertenties die ik overal zag opdoemen op een android. Kom van een oude windows 8.1 phone en ben nog op zoek naar een live tiles mogelijkheid en natuurlijk een ad blokker. vermaak me eigenlijk wel met deze phone tot mijn verbazing :)

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
@Majapro ad blocker: Blokada. Werkt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 13:32

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Heb een OnePlus X uit eind 2015 en die draait nog Android 6 (!) waar geen Lineage OS voor is. Ik vind het wel lastig, want de enige reden om te wijzigen van telefoon zou zijn dat ie een oeroude Android-versie heeft (en misschien grotere interne opslag, het houdt wel het aantal apps laag ;) ). Batterijduur is nog keurig, helaas wel een barst in het scherm (tijdens bellen toen het 40 graden buiten was en ie aan de lader hing, ineens een krrrrraak bij mijn oor, barst in het scherm). Keuzes keuzes...

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiimmeh
letatcest schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:20:
Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Heb een OnePlus X uit eind 2015 en die draait nog Android 6 (!) waar geen Lineage OS voor is. Ik vind het wel lastig, want de enige reden om te wijzigen van telefoon zou zijn dat ie een oeroude Android-versie heeft (en misschien grotere interne opslag, het houdt wel het aantal apps laag ;) ). Batterijduur is nog keurig, helaas wel een barst in het scherm (tijdens bellen toen het 40 graden buiten was en ie aan de lader hing, ineens een krrrrraak bij mijn oor, barst in het scherm). Keuzes keuzes...
Als de enige reden je Android versie is dan is het wellicht nog een idee om een unofficial build van LineageOS te draaien. Met deze zit je bijvoorbeeld weer op 8.1 :) https://forum.xda-develop...s-15-1-oneplus-x-t3747380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilkeC
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik wil hem graag bestellen, maar weet er iemand of er ook wallets/hoesjes war je pasjes in kunt stoppen voor bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
SilkeC schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:26:
Ik wil hem graag bestellen, maar weet er iemand of er ook wallets/hoesjes war je pasjes in kunt stoppen voor bestaan?
Er staan verschillende wallet hoesjes op AliExpress: https://nl.aliexpress.com/item/4000226100294.html

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-03 21:38
SilkeC schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:26:
In de winkels op straat is het helaas nog geen bekend toestel. Hoesjes en dergelijke heb ik daar nog niet gevonden.
Wel heb ik een 'verzoek' gedaan richting fairphone acessoires op hun eigen website: Of er meer keuze komt, bijvoorbeeld zo'n boek-case met pasjes mogelijkheid. Of dat ze daar pointers naar 'gekende' leveranciers van dergelijke acessoires kunnen zetten.

Zelf heb ik niet zo'n idee aan ali-expres en dergelijke uit het verre oosten. De fairphone is daar niet zo gekend en ik heb mijn twijfels over de pasmaat. In een verleden heb ik voor een (budget-samsung) toestel 3 hoesjes moeten bestellen voordat ik een passende heb. En nog niet naar wens (want veel te dik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franklin82
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 16:40
Heb vanmiddag een FP3 bij Belsimpel gekocht ter vervanging van mijn kapotte telefoon.

De FP3 is veel duurder dan wat ik 'normaal' zou betalen maar de fairtrade gedachte, 5 jaar support en repareerbaarheid samen spraken mij heel erg aan.

Bij de Media Markt heb ik er een Clearplex protector op maat op laten zetten.

Naast het meegeleverde rubber/kunstof randje heb ik bij gebrek aan Otterbox of andere brute bescherming de FP3 nu met randje en al (tijdelijk) in een leren hoesje van een Note gepropt ook al zitten alle gaten en knoppen verkeerd en is de FP3 met randje dikker dan de Note (elegant is anders).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Om dan vervolgens tegen alle gedachtegoed van Fairphone via AliExpress een supergoedkoop hoesje te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Zijn er mensen hier die al geprobeerd hebben iets anders dan Android op hun FP3 te zetten?

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 02:27

Majapro

Deventer

vanaf fabriek na update staat er Android 9 op, gelukkig lekker schoon.
heb nu met hulp: firefox met Decentraleyes, https everywhere, privacy badger en ublock origin als addons
vervolgens in about:config gezocht op tracking en 'privacy trackingprotection enable' op true gezet

dank je Wes _/-\o_

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Ik kreeg vanmorgen mijn eerste beveiligingsupdate binnen. Patch level: October 2015. Build number 8901.2.A.0101.20191115

So far so good, OTA update in 1x geslaagd zonder vreemde gebeurtenissen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nou, na ruim 4,5 jaar een nieuwe telefoon. Van een OnePlusX naar Fairphone 3. Wat direct opvalt is dat die OPX écht een megagoede budgetsmartphone was toentertijd. Hij houdt het nog steeds een dag uit op 1 lading, als je niet heel erg hard gaat browsen, heeft een amoled-scherm en een vrij aardige camera. Dat zijn dan ook de eerste twee dingen waar ik een beetje over val: terug van oled naar lcd en een optisch gezien grotere lens, maar toch mindere kwaliteit foto's. Ik wist uiteraard dat er een lcd-scherm in de FF3 zit en dat de camera niet heel goed uit de bus kwam bij tests, maar het is toch jammer. Aan de andere kant: wellicht is het een software-update die nodig is en anders wellicht over een tijdje een andere module.

Wel is de FF3 een verademing qua snelheid in vergelijking met de OPX. Die kon echt niet meer zo goed mee met apps, zeker zwaardere apps die lokaal draaien, zoals OsmAnd+ (kaartendienst met lokale kaarten, steden als Amsterdam vragen dan heel wat rekenkracht om snel vloeiend op je scherm te komen met zoveel datapunten). Ook gaat swypen heel veel beter, dan merk je dat daar toch ook wel wat rekenkracht voor nodig is, al merk je dat verschil gelukkig pas wanneer je een nieuwe telefoon in je handen krijgt.

Verder ben ik erg blij met het weer hebben van NFC, dat was inmiddels toch wel een gemis (mijn Nexus 4 had het, toen gebruikte niets het, en nu had ik het niet meer en werd het ineens wel veel gebruikt, zoals met betalen). En gelukkig ondersteunt ABN Amro voor Android geen NFC meer. Je moet maar een wearable halen. Duh... not.

Over het scherm, wellicht ben ik gewend geraakt aan overdreven verzadigde kleuren van de instellingen van de OPX, en wellicht zijn de kleuren van de FF3 realistischer. Toch heb ik het gevoel dat daar nog wel wat aan gedaan kan worden...

En een ding qua gebruiksgemak (dat heeft niet met FF3 te maken, maar Android): ik gebruikte HEEL vaak de niet-storen-modus, die je heel makkelijk aan en uit kon zetten (compleet stil - niet storen - geluid), nu is dat een heel onhandige shortcut, het is of Geluid/Stil of Geluid/Niet Storen, je moet niet storen apart uit of aanzetten in een heel onhandig context-menu.

En nu maar eens een USB C-kabeltje halen ergens ;)

Afsluitend, er waren een paar zaken die ik heel graag wilde in een nieuwe telefoon: waterdicht, oled, nfc en een redelijk goede camera. Van die eerste twee wist ik dat ik zou inleveren op oled en dat waterdicht nogmaals minimaal 5 jaar uitgesteld wordt, dat was een zeer bewuste keuze: FF3 past beter bij mijn manier van hoe ik in het leven sta. Nfc is gelukkig gelukt, maar de camera valt me echt tegen. Ik gebruik als wetenschapsjournalist soms telefoonfoto's als het niet anders kan en dan is een beetje kwaliteit wel prettig, zeker met de huidige stand van camera's, zelfs in budgettelefoons. Hopelijk is een softwareupdate voldoende, je weet maar nooit (en betere/andere schermcalibratie, als dat überhaupt softwarematig kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
@letatcest op het fairphone forum (https://forum.fairphone.com/t/fairphone-3-camera/55077/2 wordt OpenCamera aangeprezen.

En ook de gcam port: https://forum.fairphone.c...ogle-camera-port/53146/17

Ik hecht zelf niet zoveel belang aan de camera, maar als je één van beide beter vindt, laat hier dan aub iets weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

@Dryhte wellicht valt de camera toch mee, zeker met die Google Pixel-port (gcam). Waarom zit dat niet gewoon standaard in Android vraag je je af? En overigens, met iets meer licht is het een prima cameraatje. Misschien schrok ik gewoon een beetje in eerste instantie... Ik sleep het liefst zo min mogelijk met de full frame camera :p die is me vaak net iets te zwaar om ergens weg te stoppen in je rugzak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
FP3 A.0105 firmware wordt op dit moment uitgerold. Downloading as we speak... Bevat de december patches en HDR fixes, vermoedelijk voor de originele camera app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 12:45
Jammer dat ze niet meedoen met Android one.
Ik kan me voorstellen dat juist een klein bedrijf als Fairphone hier baat bij zou hebben. Minder kosten en minder personeel nodig.

Zit er veel bloatware op deze telefoon?

Het verhaal achter de Fairphone vind ik super! Maar ik wordt helaas verder niet echt getriggerd door deze telefoon...
Maar de tijd is daar om eens een bewuste keuze te maken inplaats weer eens de makkelijkste weg te nemen en voor een goedkope en beter uitgeruste telefoon te gaan. Hoe erg is het als ik een seconde langer op een site moet wachten totdat deze geopend is?! (zit even hardop te denken) Vroeger moest ik ook een half uur wachten tot het spelletje ingeladen was op mijn commodore 64 ^^
Een betere wereld begint toch bij jezelf ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Androidversie is heerlijk schoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

dreamwalker schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:09:
Jammer dat ze niet meedoen met Android one.
Ik kan me voorstellen dat juist een klein bedrijf als Fairphone hier baat bij zou hebben. Minder kosten en minder personeel nodig.

Zit er veel bloatware op deze telefoon?

Het verhaal achter de Fairphone vind ik super! Maar ik wordt helaas verder niet echt getriggerd door deze telefoon...
Maar de tijd is daar om eens een bewuste keuze te maken inplaats weer eens de makkelijkste weg te nemen en voor een goedkope en beter uitgeruste telefoon te gaan. Hoe erg is het als ik een seconde langer op een site moet wachten totdat deze geopend is?! (zit even hardop te denken) Vroeger moest ik ook een half uur wachten tot het spelletje ingeladen was op mijn commodore 64 ^^
Een betere wereld begint toch bij jezelf ; )
het is volledig schone Android, zoals hierboven ook al gezegd wordt. Dat scheelt ook weer in performance, want er hoeven niet allerlei Skins gerendered te worden etc. Verder ben ik tevreden met het apparaat, alleen jammer dat ie niet waterdicht is, dat was iets dat ik graag wilde in een volgende telefoon. Maar ik sta volledig achter de principes van de makers, dus tja, dat is dan een concessie ;-)

Edit: over Android one weet ik te weinig in te bepalen of het jammer is dat ze daar geen gebruik van maken. Overigens denk ik dat er snel andere OSen voor deze telefoon zijn, zoals Cyanogen etc.

[ Voor 7% gewijzigd door letatcest op 04-01-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 12:45
Dat is goed om te horen dat er geen bloatware opzit.
En hoe is het bedrijf met updates, is bijv. android 10 snel te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

dreamwalker schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:52:
Dat is goed om te horen dat er geen bloatware opzit.
En hoe is het bedrijf met updates, is bijv. android 10 snel te verwachten?
ik ken de roadmap niet, maar ze garanderen 5 jaar updates, dus ik denk dat nummer 10 ook wel langskomt op den duur. Maar is vast googlebaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Ik verwacht persoonlijk niet dat 10 snel langskomt (al komt het vast wel). Ze hebben een klein team, en softwarematig leggen ze de nadruk vermoedelijk op snelle updates - en die zijn er dan ook. Zoals eerder gemeld kreeg ik de december patches nog in december binnen, dat verraste me wel.

Het is geen Android One, maar ik heb niet het gevoel er softwarematig op achteruit gegaan te zijn na twee Android One toestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:05
Ook de januari update is binnen, nog net in januari dus. Vanuit de community komt ook goed nieuws: sinds een paar dagen kan de FP3 worden geroot, en kan TWRP erop gezet. Daardoor kunnen ook custom roms worden geflasht in de vorm van een GSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:49

LankHoar

Langharig tuig

Ik overweeg de FP3 als volgende telefoon. Dit omdat het de enige smartphone is met verwisselbare accu en > 3 GB aan werkgeheugen. Vind ook de ethiek achter dit bedrijf een voordeel.

Twee vragen:
- Is de accu makkelijk te vervangen (als in, on the fly)?
- De telefoon is sinds augustus uit (5 maanden dus). Is er binnenkort (na 6 maanden bijvoorbeeld) een prijsverlaging te verwachten? Geen idee hoe dit bij de FP1 en FP2 werkte en uiteraard blijft het een gis.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
LankHoar schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:43:
Ik overweeg de FP3 als volgende telefoon. Dit omdat het de enige smartphone is met verwisselbare accu en > 3 GB aan werkgeheugen. Vind ook de ethiek achter dit bedrijf een voordeel.

Twee vragen:
- Is de accu makkelijk te vervangen (als in, on the fly)?
- De telefoon is sinds augustus uit (5 maanden dus). Is er binnenkort (na 6 maanden bijvoorbeeld) een prijsverlaging te verwachten? Geen idee hoe dit bij de FP1 en FP2 werkte en uiteraard blijft het een gis.
Ja, de accu is erg simpel, zonder werktuigen, te vervangen op 10 seconden.

Een prijsverlaging verwacht ik niet.

Ik blijf zelf tevreden over de telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
FP1 kan ik niet meer herinneren maar de FP2 was nooit in prijs verlaagd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Laatst online: 22:16
XWB schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:34:
[...]

FP1 kan ik niet meer herinneren maar de FP2 was nooit in prijs verlaagd.
Er is wel een prijsverlaging geweest voor de FP2. Ik kocht hem in pre-order voor 529,38 maar in het laatste jaar van verkoop had Fairphone een actie waarbij de Fairphone 2 400-nog wat kostte, maar hoeveel precies herinner ik me niet meer. Maar toen was deze al een paar jaar uit.

*edit: het stond in de Fairphone nieuwsbrief van 6 december 2018: "To raise awareness about gold in smartphones, we’re offering a special deal on every Fairphone 2. Join the pioneers: purchase a new Fairphone 2 today." Alleen zag je de prijs van 400-nog wat als je klikt op de link naar de shop en de FP2 is niet meer leverbaar, dus kan ik niet terugvinden wat de prijs was.

[ Voor 32% gewijzigd door FairPCsPlease op 25-02-2020 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aheitl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01-2023

Je kan ook 2ehands kopen. Ik heb mijn FP 3 voor 300 euro van marktplaats. Regelmatig willen mensen hem toch niet omdat ze een iPhone gewend zijn. En 2ehands is pas echt beter voor het millieu. ;-)

bert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

aheitl schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:30:
[...]

Je kan ook 2ehands kopen. Ik heb mijn FP 3 voor 300 euro van marktplaats. Regelmatig willen mensen hem toch niet omdat ze een iPhone gewend zijn. En 2ehands is pas echt beter voor het millieu. ;-)
Wow, ik zie inderdaad twee FP3s staan voor 350 en 375 euro. Scheelt toch weer (bijna) een honderdje. Eens kijken of dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Goeie tip inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Helaas, de een heeft geen garantie want geen factuur aanwezig, de anders is helaas aan de andere kant van het land (Den Haag). Opsturen vind ik te riskant.

Maar eens een "gevraagd" advertentie plaatsen op V&A en MP dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nekronek0
  • Laatst online: 13-01 19:34
Mijn FP3 is een outletmodel van belsimpel. Kan je ook in de gaten houden, die van mij was €238... Ik heb geen gebreken kunnen ontdekken en ik heb m nu een maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Electrowolf schreef op zondag 17 november 2019 @ 22:45:
Zijn er mensen hier die al geprobeerd hebben iets anders dan Android op hun FP3 te zetten?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Zie wat topics hierover op het FP forum, zo is er bijvoorbeeld al TWRP te vinden. Geen idee hoe goed andere ROMs werken op de FP3.

Schijnt wel dat FP bezig is met FPOOS uit te breiden naar FP3, de officiële Googleloze Android ROM zoals ook beschikbaar was op de FP2. Ben daar erg enthousiast over! Zie ook https://forum.fairphone.c...-a-free-os-on-fp3/56888/6

[ Voor 8% gewijzigd door Tiimmeh op 19-03-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf

Electrowolf

Mod met Liefde!

Ben al een tijdje over op de Sony experia 10 (iirc), want daar kan je Sailfish op draaien. Mijn FP3 gebruik ik vooralsnog niet, wellicht later leuk als ik een backup telefoon nodig heb ;).

Heb wel laatst in een FP survey opgemerkt dat ik de telefoon niet gebruik wegen gebrek aan alternatief OS. Maar of dat veel gaat helpen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FairPCsPlease
De Fairphone 3 is te bestellen met €25,- korting met de code ASNXFAIR:

https://www.asnbank.nl/partneraanbiedingen.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tiimmeh
Electrowolf schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:07:
Ben al een tijdje over op de Sony experia 10 (iirc), want daar kan je Sailfish op draaien. Mijn FP3 gebruik ik vooralsnog niet, wellicht later leuk als ik een backup telefoon nodig heb ;).

Heb wel laatst in een FP survey opgemerkt dat ik de telefoon niet gebruik wegen gebrek aan alternatief OS. Maar of dat veel gaat helpen...
Ben hier nog verder in gedoken en heb een uitstekende guide gevonden voor het flashen van een alternatieve Android ROM.

Heb zelf inmiddels AOSP + MicroG draaiend en dat gaat verbazingwekkend soepel, nog geen performance issues gehad, erg snel!

Hoop tzt FPOOS of /e/ te installeren maar voorlopig kan ik in ieder geval Googleloos door het leven met mijn FP3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsyaboy
  • Laatst online: 06-01-2023
Tiimmeh schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:07:
[...]
Hoop tzt FPOOS of /e/ te installeren maar voorlopig kan ik in ieder geval Googleloos door het leven met mijn FP3 :)
Beetje off-topic wellicht, maar ik heb /e/ pas recent ontdekt en kan weinig gebruikersreviews vinden, heb jij er ervaring mee? Ik vond het bijvoorbeeld een beetje onduidelijk of je verplicht ben om zo'n @e.mail account te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiimmeh
itsyaboy schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:03:
[...]

Beetje off-topic wellicht, maar ik heb /e/ pas recent ontdekt en kan weinig gebruikersreviews vinden, heb jij er ervaring mee? Ik vond het bijvoorbeeld een beetje onduidelijk of je verplicht ben om zo'n @e.mail account te gebruiken?
Geen ervaring mee, nee. Veel meningen op Reddit te vinden (/r/PrivacytoolsIO), zijn vrij mixed meningen.. Maar als ik hun website mag geloven is een @e.mail aangeraden maar niet verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nekronek0
Ik heb op mijn vorige telefoon /e/ gebruikt. Het werkte op zich best fijn. Email/account is inderdaad niet nodig om /e/ te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-06-2024

Woopdedooo

THT: Zie signature

Ik had van de week een iPhone case besteld bij A Good Company. Die case is biologisch afbreekbaar en kreeg net een email dat ze een kickstarter campagne zijn begonnen voor meerdere modellen waaronder de FP3. Wellicht interessant voor mensen die een FP3 hebben genomen voor de betere repareerbaarheid (beter voor het milieu) en toch graag een case gebruiken.

https://www.kickstarter.c...ueV9pZCI6ICJQS2dOa1EifQ==

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrduck
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-05 16:19
Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met de klantenservice van Fairphone?

In december heb ik een FP3 in gebruik, maar het scherm is in Maart helaas gestopt met werken.
Inmiddels ben ik al 1.5 maand met Fairphone bezig om iets gedaan te krijgen, maar het is ontzettend lastig om in contact te komen met de klantenservice en vervolgens ook nog is een antwoord te krijgen waar je iets mee kan.

Gemiddelde reactietijd is 5 - 7 werkdagen, zelfs nu ik in het proces zit en een eigen support agent heb...
(Van 2 collega's heb ik begrepen dat er pre-corona ook al problemen waren met de Fairphone klantenservice.)

Ben benieuwd naar jullie ervaringen, want ik begin toch wel behoorlijk teleurgesteld te worden in de aftersales...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 14:18
Mijn Fairphone 2 startte niet meer op toen ik 'm nog niet zo lang had. Duurde wel een tijdje voor ik een nieuwe had, maar het is uiteindelijk wel goed opgelost. Sindsdien geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
Ik heb 4x een wijziging gehad aan mijn Fairphone 2. Tweemaal heb ik dit zonder klantenservice gedaan met gewoon een aankoop uit de shop, namelijk een nieuwe backcover en een betere camera, tweemaal heb ik de klantenservice benaderd om het op te lossen. Ik heb daarbij niet echt problemen ervaren. Ik heb een derde backcover gehad, omdat de eerste twee modellen te snel kapot gingen en die derde kreeg ik gratis, ook al was de fabrieksgarantie verlopen, het scherm heb ik verder vervangen, maar daarvoor moest ik wel zelf betalen omdat de fabrieksgarantie was verlopen.

Heel snel is de klantenservice niet, maar het is ook maar een erg klein bedrijf (30 medewerkers of zo? iets in die orde van grote, over alle functies verspreid), dus dan kunnen ze tegen capaciteitsproblemen aanlopen als er veel klachten tegelijk te verwerken zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Amsterdam, 29.04.2020 - Fairphone, the social enterprise designing, producing and selling smartphones that looks to change the industry and how products are made and puts ethical values first, and /e/OS, the privacy by design operating system that focuses on protecting user data, are partnering to launch the first privacy conscious and sustainable smartphone in Europe.

With today’s announcement, thousands of people across Europe will have a chance to purchase Fairphone’s sustainable phone, the Fairphone 3 with /e/OS native (available to purchase here), offering them a new and fairer approach to resources and their personal data.

In 2013, Fairphone launched a movement for fairer electronics highlighting major issues across the smartphone value chain in mining, design, manufacturing and life cycle. Since then, Fairphone has changed how phones are made, expanding the market for products that put ethical values first.

For many, fairer technology isn’t just about the device and its components, it is also about the software that powers the product; and when Fairphone community members were asked what their preferred alternative operating system (OS) was for the next Fairphone, the Fairphone 3, they voted for /e/OS.

/e/ OS is an open source operating system that provides a privacy-by-design environment. User data stays private by default, blocking unwanted data flows, saving battery power and bandwidth. There is no location or data scanning multiple times a day. Most Android apps can be used with the option for users to see how built-in trackers are hidden within each app, so they know in advance of any potential threat to their data.

For both Fairphone and /e/OS, open source software is an important means to achieve their goals. One of Fairphone’s main objectives is to create long-lasting products. Open source software, such as /e/OS can help increase smartphone longevity. In fact, open source enabled Fairphone to successfully upgrade operating systems (without Qualcomm support), updating the Fairphone 2 to Android 7 using open source software.

Eva Gouwens, Fairphone’s CEO comments: “Our partnership with /e/OS is exciting because we both strive to change the way the tech industry operates in our own way. We’re happy to be able to provide Fairphone users with phones that are not only sustainable, but also take special care to protect their personal data, for those that want data protection. We want people to keep their phones in use for longer and in the past open source software has helped us increase the longevity of our phones, enabling us to provide software upgrades for many years. A fairer phone is about the materials used to produce it, the fair treatment of factory workers and its increased longevity.”

Gaël Duval, /e/OS founder comments: “Since the inception of /e/OS , we realized that many of our users were not only concerned about their data privacy and willing to reconquer their digital sovereignty, they also wanted hardware that would last longer and be repairable. Many adhere to the open source principles of transparency in their software and they look for a similar approach for their mobile phone. In general, they look for a more ethical approach to technology. It was therefore obvious to us that Fairphone would be a great platform for these customers, providing them with a phone that ticks the boxes of repairability, durability and ethical sourcing.”

The Fairphone 3 with /e/OS will be available to purchase from 6 May 2020 on the /e/ online shop for RRP 479,90€ across Europe.

Existing Fairphone 3 owners will also be able to download and switch to /e/OS from /e/OS website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Heeft iemand ervaring met /e/OS?

Dit is trouwens de productpagina van /e/OS: https://e.foundation/product/e-os-fairphone-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thile
letatcest schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:18:
Heeft iemand ervaring met /e/OS?

Dit is trouwens de productpagina van /e/OS: https://e.foundation/product/e-os-fairphone-3/
Een tijd geleden op de FP2 getest, buiten de launcher merkte ik niet zo veel verschil met LineageOS+MicroG destijds. Toen hadden ze nog niet de store e.d. werkend, dus ben wel benieuwd hoeveel ze vooruit zijn gegaan.

Ik ga het in ieder geval proberen op de FP3 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-05 19:19
Heb m er nu opstaan. Ik had de fairphone al een tijdje, maar heb juist gewacht tot er een alternatief OS beschikbaar was.

/e/ ziet er wel erg iphone-achtig uit, inclusief een icoontje voor instellingen. Maar daarvoor kan je natuurlijk anders launchers kiezen.
Het leuke is dat als je bij /e/ een account aanmaakt (wat niet hoeft overigens) je meteen een eigen Nextcloud krijgt. Vooral handig om je contacten te syncen, naast natuurlijk de andere voordelen van Nextcloud.
Er zijn toch wel een redelijk aantal applicaties die je nu niet kan vinden (zoals bankieren, digid). Ik moet nog kijken hoe essentieel die (voor mij) zijn.De alternatieven zoals maps lijken prima te voldoen. Sommige applicaties kan je installeren, maar vereisen bij opstarten een ingesteld google account (Timely o.a.)

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nekronek0
Ik heb een tijdje /e/ gedraaid op mijn vorige telefoon. Ik vond het wel fijn werken, de launcher is inderdaad wel erg iPhone-achtig. Voor de dingen die je echt mist uit de Play Store kan je de Aurora store installeren uit F-droid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Nekronek0 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 15:22:
Ik heb een tijdje /e/ gedraaid op mijn vorige telefoon. Ik vond het wel fijn werken, de launcher is inderdaad wel erg iPhone-achtig. Voor de dingen die je echt mist uit de Play Store kan je de Aurora store installeren uit F-droid.
Vind je daar dan wel bank apps? Want zonder bank apps en ItsMe zie ik het nut van een smartphone niet helemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Zat bankapps te vinden in de standaard appstore, alleen geen Nederlandse tussen te vinden. Ook geen Tikkie, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nekronek0
Ah, ja, vergeten te zeggen: de aurora store is een front voor de play store. Je kan zelf inloggen met je Google account, maar ook anoniem! Daar kan je dan natuurlijk alles vandaan halen. Sommige dingen zijn dan wel afhankelijk van de play services en werken dan niet of nauwelijks met microG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Ik heb de Trouw krant app, maar kan daar niet inloggen (klapt er meteen uit). En dat is met meer applicaties. De standaard mail die /e/ erop zet blijft hangen op inloggen, maar FairEmail doet t wel gewoon.
Via Aurora is inderdaad veel meer te vinden, had ik nog niet naar gekeken.
Bankapps zijn via Aurora wel te vinden en werken gewoon

[ Voor 24% gewijzigd door Savantas op 03-05-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Nu mijn telefoon stuk is en wat vervelend te repareren, schoot mij de fairphone weer binnen.

Echter, een bank-app (ING), DigiD en een manier om een gedeelde (google) agenda (met m'n vrouw) te laden zijnw el redelijk een must.

Hoe bevalt een fairphone 3 in het dagelijks leven?
Kwaliteit van de foto's?
Accuduur?

En zijn er ook andere componenten voor verkrijgbaar, zoals bijv. een betere camera?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
DropjesLover schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:08:
Nu mijn telefoon stuk is en wat vervelend te repareren, schoot mij de fairphone weer binnen.

Echter, een bank-app (ING), DigiD en een manier om een gedeelde (google) agenda (met m'n vrouw) te laden zijnw el redelijk een must.

Kwaliteit van de foto's?
Accuduur?

En zijn er ook andere componenten voor verkrijgbaar, zoals bijv. een betere camera?
Bevalt prima, bank apps & ItsMe (zoals DigiD neem ik aan maar dan Belgisch) en google agenda (zoals alle google services) werken zoals het hoort.

Kwaliteit van de foto's vind ik wat moeilijk te beoordelen maar ik klaag niet (je kan ook een betere foto app downloaden).

als je niet teveel harrypottert gaat de accu gemakkelijk twee dagen mee ;) maar helaas :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

DropjesLover schreef op maandag 18 mei 2020 @ 16:08:

Kwaliteit van de foto's?
Accuduur?

Eens met @Dryhte Dat ABNAmro geen NFC meer heeft voor Android, ... tja, dat staat los van Fairphone natuurlijk. Die van ING werkt afaik gewoon.

Foto's, okay hoor, kan beter. Je kunt ook betere camera-apps downloaden. Snap niet zo goed dat die dan niet standaard geïntegreerd worden eigenlijk. Mja.

Verder: elke maand een security update met de laatste Android 9-updates. Accu prima. Als je niet gamet op je telefoon, lijkt het me een prima apparaat hoor, kan nog jaren mee hoop ik eigenlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

letatcest schreef op maandag 18 mei 2020 @ 19:57:
[...]

Eens met @Dryhte Dat ABNAmro geen NFC meer heeft voor Android, ... tja, dat staat los van Fairphone natuurlijk. Die van ING werkt afaik gewoon.

Foto's, okay hoor, kan beter. Je kunt ook betere camera-apps downloaden. Snap niet zo goed dat die dan niet standaard geïntegreerd worden eigenlijk. Mja.

Verder: elke maand een security update met de laatste Android 9-updates. Accu prima. Als je niet gamet op je telefoon, lijkt het me een prima apparaat hoor, kan nog jaren mee hoop ik eigenlijk!
Geen bump naar Android 10?

Hmm, dan is het wel een kanshebber.
Is er overigens nieuws voor een Fariphone 4?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

DropjesLover schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:21:
[...]

Geen bump naar Android 10?

Hmm, dan is het wel een kanshebber.
Is er overigens nieuws voor een Fariphone 4?
Volgens mij is hun team te klein om nu al naar A. 10 te gaan. En fp4 zit nog niet in de planning afaik, 3 is van november afgelopen jaar he,Hoop wel op module-upgrades en zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dryhte
Ik had onlangs voor het eerst support nodig van Fairphone, omdat mijn telefoon niet meer laadde.

Natuurlijk deed het probleem zich al te kort voor mijn familiereis voor, dus ik had me al voorbereid op het gebruik van een tijdelijke telefoon tijdens de reis.

TL/DR: na trage reactie, bevredigende oplossing & triomf van de modulaire telefoon!

7/7: issue gelogd dat de telefoon niet meer wou laden (de telefoon werkte verder wel nog prima, maar laadde maar op met 1% per uur ongeveer)
8/7: (zelf) telefoon opengedraaid, bekeken hoe één en ander eruit zag. Gok: bottom module of batterij.
8/7: bottom module én batterij besteld, 46,61€
10/7: bottom module én batterijj ontvangen, het was uiteindelijk de bottom module die defect was, telefoon leeft terug
11/7: op reis vertrokken
14/7: reactie van Fairphone support (pas gezien 23/7). Inhoud: ingeblikte troubleshooting tips. (zoals ik verwacht had maar dan een week eerder)
23/7: antwoord van mij dat een nieuwe bottom module het probleem opgelost had
24/7: vraag om enkele foto's door te sturen van de verschillende modules en de telefoon zelf (binnenkant)
30/7: melding dat de kost van de bottom module teruggestort wordt :)

Wat mij betreft, prima opgelost.

Zelfs zonder de 16,5€ van de bottom module terug te krijgen had ik na 3 dagen terug een werkende telefoon, ze hebben bij fairphone de spare parts goed voor elkaar en de modulariteit loont!

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Iemand die zijn Fairphone 3 gebruikt met een T-Mobile abonnement? Ik heb mijn FP3 een maand of 4 gebruikt met Tele2 maar na het overstappen op T-Mobile donderdag kan ik geen SMSjes meer ontvangen (versturen lukt wel).

Herkenbaar probleem? Op andere telefoons werkt SMS wel in beide richtingen met dit SIM kaartje. T-Mobile heeft het doorverwezen naar hun technische dienst maar ik ben bang dat zij dit van zich af gaan schuiven.

[ Voor 18% gewijzigd door Tiimmeh op 03-08-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Tiimmeh schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:38:
Iemand die zijn Fairphone 3 gebruikt met een T-Mobile abonnement? Ik heb mijn FP3 een maand of 4 gebruikt met Tele2 maar na het overstappen op T-Mobile donderdag kan ik geen SMSjes meer ontvangen (versturen lukt wel).

Herkenbaar probleem? Op andere telefoons werkt SMS wel in beide richtingen met dit SIM kaartje. T-Mobile heeft het doorverwezen naar hun technische dienst maar ik ben bang dat zij dit van zich af gaan schuiven.
Sorry, nog nooit met eender welke telefoon sms problemen gehad...

Heb je geprobeerd om de telefoon even naar fabrieksinstellingen terug te zetten? Da's soms wat vervelend, maar da's toch mijn standaard oplossing als je iets verandert (in dit geval de simkaart) en daardoor een deel van de normale functies niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Dryhte schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Sorry, nog nooit met eender welke telefoon sms problemen gehad...

Heb je geprobeerd om de telefoon even naar fabrieksinstellingen terug te zetten? Da's soms wat vervelend, maar da's toch mijn standaard oplossing als je iets verandert (in dit geval de simkaart) en daardoor een deel van de normale functies niet meer werkt.
Dat word een last resort inderdaad, heb wel een Fairphone 2 geval gevonden waarin dat bleek te werken.. Misschien gelijk maar updaten naar /e/ als het zo ver komt :)
Ik wacht in ieder geval de klantenservice nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vandaag m'n fairphone 3 binnen. Prima apparaat.

Helaas geen update nog naar Android 10, maar ik zie ook dat m'n laatste security update van februari 2020 is.

Kan ik nog een recentere verwachten of is dit de laatst beschikbare update?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dryhte
mcetweaker schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:41:
Vandaag m'n fairphone 3 binnen. Prima apparaat.

Helaas geen update nog naar Android 10, maar ik zie ook dat m'n laatste security update van februari 2020 is.

Kan ik nog een recentere verwachten of is dit de laatst beschikbare update?
De mijne zit op juni 2020... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
Dryhte schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:06:
[...]

De mijne zit op juni 2020... d:)b
Hmm...bij update zoeken krijg ik de melding dat er niets nieuws is -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Handmatige update misschien een optie

https://support.fairphone.com/hc/en-us/articles/360043337512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
Zeker. Maar ben toch wel benieuwd waarom check die updates niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thile
mcetweaker schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:39:
[...]

Zeker. Maar ben toch wel benieuwd waarom check die updates niet werkt.
Van wat ik op het Fairphone forum kan zien, kan het ook aan je provider liggen, welke provider heb je?

Het kan eventueel helpen een SIM-kaartje van een andere provider te proberen om te zien of hij dan wel de update vindt.

[ Voor 13% gewijzigd door Thile op 10-08-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
Thile schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

Van wat ik op het Fairphone forum kan zien, kan het ook aan je provider liggen, welke provider heb je?
Vodafone.

Net even geprobeerd om de handmatige route uit te voeren, maar ik krijg dan de melding dat m'n bootloader locked is. Eigenlijk wil ik m'n bootloader helemaal niet unlocken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thile
mcetweaker schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:49:
[...]

Vodafone.

Net even geprobeerd om de handmatige route uit te voeren, maar ik krijg dan de melding dat m'n bootloader locked is. Eigenlijk wil ik m'n bootloader helemaal niet unlocken.
Vodafone had (in eerdergenoemd topic kregen sommige gebruikers op een gegeven moment wel updates met VF, maar blijkbaar niet helemaal opgelost..) inderdaad wat problemen. Enige kans om een andere SIM-kaart (niet VF) te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
Thile schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:54:
[...]

Vodafone had (in eerdergenoemd topic kregen sommige gebruikers op een gegeven moment wel updates met VF, maar blijkbaar niet helemaal opgelost..) inderdaad wat problemen. Enige kans om een andere SIM-kaart (niet VF) te proberen?
ik kan de prepaid kpn van m'n dochter misschien ff proberen.
Anders ff wachten, want binnenkort ga ik sowieso naar KPN
Pagina: 1 2 3 Laatste