Dryhte schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:01:
Voor wie intussen reeds helemaal aan de slag is met Lineage op FP3:
Hebben jullie feedback voor would-be gebruikers met koudwatervrees?
Ik wil wel overstappen maar heb de tijdsinvestering die dit met zich meebrengt (telefoon weer helemaal goed krijgen) er niet echt voor over, zeker niet als ik niet 100% zeker ben dat alles gaat werken (bank apps en ItsMe, hoofdzakelijk)...
Lang verhaal kort, naar mijn mening is het het handigst om tijdelijk naar een andere telefoon te switchen, zodat je de tijd kan nemen om LineageOS op je FP te installeren en te testen.
Ik ben nu ongeveer twee weken aan het experimenteren met LineageOS op de FP3+. Experimenten in de zin van dat ik mijn oude telefoon nog primair gebruik. De simkaart en Whatsapp heb ik nog niet over gezet.
Ik ben begonnen met LOS+MicroG, maar ik kwam erachter dat de apps waarvoor ik dacht MicroG nodig te hebben, ook werken zonder MicroG (Maps, Outlook en Whatsapp).Whatsapp heb ik nog niet over gezet, vergt de
nodig stappen.
Naar mijn ervaring is er toch een stuk meer tijd in gaan zitten dan ik had verwacht. Veel tijd zit niet alleen in de instellingen en apps van de telefoon zelf, maar ook het installeren van LineageOS. Althans voor mij kostte dit veel tijd.
Bootloader unlocken, ADB op computer zetten, recovery en rom flashen, usb drivers die in fastboot en recovery mode moeten werken, etc. Dat is iets wat misschien allemaal in een keer goed gaat, of je bent uiteindelijk uren aan het prutsen. Tenminste, dit was voor mij het geval. USB drivers die ik niet werkende kreeg (Win7) en een USB kabel die bestanden corrupt maakte. Uiteindelijk hangt het er ook vanaf hoe handig je met dit soort dingen bent, en of je het al een keer eerder hebt gedaan.
Als je daarna Lineage aan de praat volgt het configureren van de telefoon zelf en het installeren van apps. Op de telefoon zelf lijkt alles te werken. Hier en daar misschien een bug, zoals Night Light dat niet werkt.
Google camera-app is vervangen, dus voor slomo en panorama moet je op zoek naar een nieuwe app. De 'vertrouwde' Google Play Store app zit ook niet meer op je telefoon. Apps installeren doe ik nu via Aurora Store (als ze niet op f-droid staan). Als ik het goed begrijp ript die gewoon apps van de Play Store, zonder dat je een account nodig hebt. Maar ook dit zal niet altijd feilloos werken. Paar keer gehad dat die een error gaf. Wat doe je dan? Probeer je het een uur later nog een keer, of zoek je de app op bijvoorbeeld APKmirror.
En dan als laatste de vraag of al je noodzakelijke apps wel werken op LOS? Geen idee. Tweakers had een aantal apps
getest, inmiddels mogelijk veroudert lijstje.