• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:07
Zeker even proberen. Ik herinner me ook dat ik over update problemen gelezen heb gerelateerd aan Vodaphone.
Niet alleen bij Fairphone trouwens, ook bij Nokia. (da's wel een poosje geleden)

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dryhte schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:02:
Zeker even proberen. Ik herinner me ook dat ik over update problemen gelezen heb gerelateerd aan Vodaphone.
Niet alleen bij Fairphone trouwens, ook bij Nokia. (da's wel een poosje geleden)
ik had hiervoor een Nokia 7.1 met Android One. Die updates kreeg ik redelijk snel, zeker voor corona.

• Dryhte
Zoals ik zei is dat een tijdje geleden. Ik heb zelf sowieso geen Vodafone in .be

Laat je nog even horen of je wel een update krijgt met die KPN sim?

EDIT:

https://forum.fairphone.c...te-vodafone-ireland/61343

Deze is ook interessant:
https://forum.fairphone.c...evel-june-5-2020/62118/24

Vodafone heeft wel een update naar juni uitgerold, maar ze zijn er blijkbaar mee gestopt als jij je update niet krijgt. (merk op dat er verschillende versie nummers zijn, Vodafones update was 0124 en de algemene die ik ook heb is 0134.

[Voor 61% gewijzigd door Dryhte op 10-08-2020 12:14]

• mcetweaker
  • Niet online
net even een lebara sim gevonden en die erin gestopt en krijg nu inderdaad een update, maar lijkt de 0118 versie met een april security update.

Misschien zo nog eens proberen zonder SIM

• Dryhte
da's al een begin :)

• mcetweaker
  • Niet online
en na update en herstart krijg ik bij volgende check voor updates de 0120 aangeboden, maar blijkbaar nog steeds met de april security update.

Nou ja, in ieder geval updates!

Dank voor de tips!

• mcetweaker
  • Niet online
Moet nog wel ff wennen aan de stap terug naar android 9. Kom van 10. Opeens werken m'n gestures niet meer om een stap terug te doen, moet de terugknop weer aanklikken...

• mcetweaker
  • Niet online
Ha, en nu bij de volgende check voor updates ook de 134 aangeboden met security patch 5 juni.

Lebara prepaid *O* *O*

Vodafone -O- -O-

[Voor 14% gewijzigd door mcetweaker op 10-08-2020 12:36]

• Anoniem: 1260028
  • Registratie: Oktober 2019
  • Niet online
Wat voor smartwatch gebruiken jullie voor de FP3 ? Ik stel deze vraag omdat ik oa met mijn Fossil en FitBit Versa verbindings issues heb met andere android telefoons (met Android 10)

• mcetweaker
  • Niet online
Anoniem: 1260028 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:07:
Wat voor smartwatch gebruiken jullie voor de FP3 ? Ik stel deze vraag omdat ik oa met mijn Fossil en FitBit Versa verbindings issues heb met andere android telefoons (met Android 10)
Heb zelf een Garmin Activity tracker. Werkt prima.

Maar FP3 is Android 9

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 1260028 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:07:
Garmin Forerunner 645

La Batterie des Hommes sans Peur

• mcetweaker
  • Niet online
hmmm...m'n Tesla Model 3 bluetooth verbinding is na de firmware updates niet stabiel met de fairphone 3. Bluetooth crashed continue op de Fairphone. Misschien een bluetooth probleempje in de laatste firmware ?

edit: Gelukkig opgelost met verwijderen opslag en cache van de bluetooth systeem app *O*

[Voor 18% gewijzigd door mcetweaker op 11-08-2020 16:10. Reden: Reeds gelukt]

• Anoniem: 1260028
  • Registratie: Oktober 2019
  • Niet online
Bedankt, iemand verder een watch die open source kan... overweeg /e/ os op de fp3.... lekker google loos, nu nog een watch die google loos kan

• mcetweaker
  • Niet online
Android 10 *O*

7 september blijkbaar.

En dus een nieuwe rear en front camera, maar ik ben eigenlijk wel tevreden over de huidige.

https://www.fairphone.com...oducing-fairphone-3-plus/

[Voor 21% gewijzigd door mcetweaker op 27-08-2020 13:35]

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-03 22:54

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

mcetweaker schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:33:
Android 10 *O*

7 september blijkbaar.

En dus een nieuwe rear en front camera, maar ik ben eigenlijk wel tevreden over de huidige.

https://www.fairphone.com...oducing-fairphone-3-plus/
Ja, ik gebruik de Google Camera port en sindsdien ben ik aardig tevreden over de camera eerlijk gezegd. Ik denk dat het jammer is dat er toen bij het ontwerp van de FP3 geen rekening gehouden is met grotere cameramodules, zeker omdat een telefooncamera inmiddels al jaren geen gadget meer is, maar een prima serieuze camera.

Soms denk ik dat het jammer is dat de FP3 niet meer RAM heeft of een iets snellere proc, maar eigenlijk merk ik daar de praktijk niets van. Het is een cleane Android 9 install (binnenkort 10 :) ) dus dat scheelt natuurlijk ook al veel.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Fairphone en /e/ ?
Lijkt mij een aantrekkelijke optie om een eerlijke telefoon te hebben met een eerlijk besturingssysteem.
Voor zover ik het begrijp kan ik nog steeds gebruik maken van de bank apps en zelfs mijn mooi opgebouwde Apple Music bibliotheek bewaren... Dat laatste was samen met de beter privacy van iOS eigenlijk de twee enige redenen dat ik bij Apple bleef.

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

• Dryhte
letatcest schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:04:
[...]

Ja, ik gebruik de Google Camera port en sindsdien ben ik aardig tevreden over de camera eerlijk gezegd.
...
Ik wou die port eens uitproberen, maar vind niet hoe ik daar mijn foto's op de SD card kan laten opslaan. Lukt dat bij jou wel?

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Dryhte schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:49:
[...]

Ik wou die port eens uitproberen, maar vind niet hoe ik daar mijn foto's op de SD card kan laten opslaan. Lukt dat bij jou wel?
Ik heb nog helemaal geen extra SD-kaart erin zitten... Kan dat niet bij opslagruimte bij je app-info? Kan dat nu dus niet checken.

Je zou hem toch kunnen gebruiken naast de andere app, alleen voor mooie foto's? Voor veel snel kiekjes gebruik ik de normale app. Maar wellicht is de camera-app sterk verbeterd bij Android 10, dus nog 2 weken wachten op de upgrade :-)

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:39
De Fairphone vind ik een mooi initiatief en gezien een smartphone eigenlijk tegenwoordig eigenlijk wel verplicht is, ben ik me aan het oriënteren op telefoon die beter is voor het klimaat. Ik vind die drang meer technologie te consumeren vervelend, dus het is mooi om te zien dat de smartphonemarkt, net zoals de laptopmarkt, zich inmiddels zo gevestigd heeft dat je lang met een telefoon door kunt werken.

Momenteel gebruik ik naar grote tevredenheid een iPhone 7; het formaat, de ondersteuning van zowel software als hardware en de snelheid zijn van grote klasse. Ik heb de telefoon nu bijna vier jaar en ik denk dat ik er nog wel een jaar mee door kan, alleen ik ben me alvast aan het oriënteren op een alternatief.

Voorheen heb ik wel Android telefoons gehad, alleen deze werden snel traag of kregen geen updates meer of hadden andere mankementen. Ik vraag mij af: hoe is het voor mensen die een iPhone hadden en overgestapt zijn naar de Fairphone? Was deze stap gemakkelijk of mis je veel zaken van iOS en/of de Apple omgeving?

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Belecthor schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:46:
De Fairphone vind ik een mooi initiatief en gezien een smartphone eigenlijk tegenwoordig eigenlijk wel verplicht is, ben ik me aan het oriënteren op telefoon die beter is voor het klimaat.
Nog duurzamer is natuurlijk 2de-hands of refurbished kopen op een site als rebuy.nl of tweedekansjes op coolblue. Zit genoeg moois tussen en de keus is veel groter 😁

• ZheKool
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-02 09:30
Ik zit, net als veel van jullie, te overwegen een fairphone aan te schaffen. Ik kan me echter niet voorstellen dat een telefoon met een 2 jaar oude CPU nog alles vlotjes bijbeent.

Ik heb nu een mi a2 en die begint toch echt wel wat traag te worden maar zelfs die heeft een meer recente CPU.

Er is hier vast iemand die me kan vertellen waarom dat wél ok is, of niet?

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:39
tarlitz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:28:
[...]

Nog duurzamer is natuurlijk 2de-hands of refurbished kopen op een site als rebuy.nl of tweedekansjes op coolblue. Zit genoeg moois tussen en de keus is veel groter 😁
De vraag is of dit duurzamer is, gezien je dan weer een reguliere telefoon in circulating zet in plaats van deze telefoon.

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Belecthor schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:18:
[...]

De vraag is of dit duurzamer is, gezien je dan weer een reguliere telefoon in circulating zet in plaats van deze telefoon.
Dat lijkt me wel, aangezien er geen nieuwe grondstoffen nodig zijn voor een gebruikt model. Dit geeft fairphone zelf ook aan op hun website: de duurzaamste telefoon is degene je al hebt. Pesoonlijk heeft dit me wel aan het denken gezet. En omdat ik er met mijn Oneplus 3 qua specs weinig op vooruit zou gaan, heb ik besloten deze toch nog een tijdje aan te houden. Ondanks dat hij al meer dan 4 jaar oud is, draait het met LineageOS nog allemaal hartstikke soepel.

• Dryhte
ZheKool schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:53:
Ik zit, net als veel van jullie, te overwegen een fairphone aan te schaffen. Ik kan me echter niet voorstellen dat een telefoon met een 2 jaar oude CPU nog alles vlotjes bijbeent.

Ik heb nu een mi a2 en die begint toch echt wel wat traag te worden maar zelfs die heeft een meer recente CPU.

Er is hier vast iemand die me kan vertellen waarom dat wél ok is, of niet?
Hangt ervan af wat je ermee doet zeker? Ik heb nog nooit een telefoon gehad die te traag was voor mij ... Sinds Snapdragon 410 alleszins.

• ZheKool
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03-02 09:30
Dryhte schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:20:
[...]

Hangt ervan af wat je ermee doet zeker? Ik heb nog nooit een telefoon gehad die te traag was voor mij ... Sinds Snapdragon 410 alleszins.
Nou, mijn mi a2 moet wel lang nadenken bij het laden van apps af en toe tegenwoordig en die heeft een snapdragon 660. Dus er zit een slomere CPU in de fairphone van bijna 500e dan een budget telefoon van 2 jaar oud...

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Ik heb even zitten rekenen en met een Fairphone 3 + Camera en Top module + kortingscode kom ik uit op €463,90. Hierbij heb je dus de oude camera modules als reserve, en krijg je de 'bumper' bescherming, die niet bij de plus versie wordt geleverd.

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 18:07
sw3ex schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:53:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Fairphone en /e/ ?
Lijkt mij een aantrekkelijke optie om een eerlijke telefoon te hebben met een eerlijk besturingssysteem.
Voor zover ik het begrijp kan ik nog steeds gebruik maken van de bank apps en zelfs mijn mooi opgebouwde Apple Music bibliotheek bewaren... Dat laatste was samen met de beter privacy van iOS eigenlijk de twee enige redenen dat ik bij Apple bleef.
Ik draai al vanaf het moment dat het uitkwam voor de FP3 e/OS, tot nu toe zonder problemen.

Wat betreft banken werken bij mij de apps van Triodos, Openbank en bunq zonder problemen. Apple Music, geen idee.. Voor apps gebruik ik overigens F-droid en Aurora store, de app store van /e/ bevat niet alles en voor mij is het ook niet echt duidelijk waar de apps nu vandaan komen.

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-03 16:52
Als alternatief op /e/ OS is er tegenwoordig het beterbekende (en beter gewaardeerde) LineageOS beschikbaar voor FP3. Deze was een tijd in ontwikkeling maar inmiddels uitstekend bruikbaar als dagelijkse custom ROM. Ik heb lange tijd getwijfeld over /e/ maar ben blij met dit alternatief, hoor toch te vaak over wanbeleid binnen de ontwikkeling van /e/. Inmiddels een week LineageOS op mijn FP3, draait super (en minder bloated dan /e/).

Momenteel overigens nog onofficieel, maar de aanvraag om 'officieel' te gaan is in behandeling bij de organisatie momenteel. Verwacht tegen die tijd dat OTA updates ook mogelijk worden.

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
De kortingscodes lijken inmiddels ook op de FP3+ te werken, dus heb hem zojuist voor €444 gepreorderd. :D

• mcetweaker
  • Niet online
Welke kortingscodes?

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Ik had op internet wat kortingscodes gevonden. Referral codes eigenlijk, iedereen die een fairphone via fairphone.com heeft gekocht kan zo'n code genereren.

Eerst werkte deze code alleen bij het bestellen van de FP3, maar inmiddels ook bij de FP3+. En dat scheelt weer 25euro.

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

En Android 10!

• Nekronek0
  • Laatst online: 12-11-2022
So far so good... Ik ga zo de camera eens testen...

• Dryhte
Hier ook!

FP3 3.A.0033 (edit: Orange Belgium)

[Voor 6% gewijzigd door Dryhte op 09-09-2020 09:28]

• mcetweaker
  • Niet online
Ik heb nog niks binnen. Vandaag ook geprobeerd zonder sim en met een nieuwe sim van KPN, maar geen update.

Handmatig lukte ook niet, want ik kreeg de zip file niet goed uitgepakt van de website. Deze ging steeds stuk op de system.img

Nog maar even wachten helaas.

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

mcetweaker schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:15:
Ik heb nog niks binnen. Vandaag ook geprobeerd zonder sim en met een nieuwe sim van KPN, maar geen update.

Handmatig lukte ook niet, want ik kreeg de zip file niet goed uitgepakt van de website. Deze ging steeds stuk op de system.img

Nog maar even wachten helaas.
Weet niet precies hoe het updateproces werkt van FP. Neem aan dat ze die 1,27GB niet direct aan iedereen serveren. Volgens mij was de mededeling tussen 7 en 14 september dat ie ge-OTA-ed zou worden.

• Soneraxx
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-03 18:17
Tiimmeh schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:06:
Als alternatief op /e/ OS is er tegenwoordig het beterbekende (en beter gewaardeerde) LineageOS beschikbaar voor FP3. Deze was een tijd in ontwikkeling maar inmiddels uitstekend bruikbaar als dagelijkse custom ROM. Ik heb lange tijd getwijfeld over /e/ maar ben blij met dit alternatief, hoor toch te vaak over wanbeleid binnen de ontwikkeling van /e/. Inmiddels een week LineageOS op mijn FP3, draait super (en minder bloated dan /e/).

Momenteel overigens nog onofficieel, maar de aanvraag om 'officieel' te gaan is in behandeling bij de organisatie momenteel. Verwacht tegen die tijd dat OTA updates ook mogelijk worden.
Bedoel je daarmee dat OTA vanuit Fairphone zelf zou worden ondersteund?

Ik heb momenteel een iPhone, maar overweeg om over te stappen.

Kan je 1. bank apps, netflix, spotify,... nog gebruiken? en 2. is dit betrouwbaar?

Veel onwetendheid hier :)

• Tiimmeh
Soneraxx schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:41:

Bedoel je daarmee dat OTA vanuit Fairphone zelf zou worden ondersteund?

[...]
OTA vanuit Fairphone word wel ondersteund maar alleen voor het 'originele' OS. LineageOS word door de community ontwikkeld (en enkel aangemoedigd door Fairphone) maar moet nog verder ontwikkelen voor OTA updates. Dit staat wel in hun pijplijn, maar weet de details niet verder.
Soneraxx schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:41:
[...]

Ik heb momenteel een iPhone, maar overweeg om over te stappen.

Kan je 1. bank apps, netflix, spotify,... nog gebruiken? en 2. is dit betrouwbaar?

Veel onwetendheid hier :)
Allereerst voor je de FP3 overweegt: de Fairphone filosofie is dat de meest duurzame telefoon je huidige telefoon is. :)

Alle apps die je wilt draaien op de FP3 sowieso top en betrouwbaar, wat grafisch intensieve games achterwege gelaten. Voor een custom ROM hangt dat er altijd van af hoe ver deze is ontwikkeld, maar LineageOS 16.0 draait idemdito top (en betrouwbaar).

• Soneraxx
Thanks!

Jaja, eerst moet mijn iphone volledig de geest hebben gegeven. Wees maar niet ongerust ;-).

Ben altijd een 'gadget'persoon geweest, maar hoe meer ik erover lees, hoe meer ik tot de vaststelling kom dat we als maatschappij toch bijzonder onverantwoord omspringen met de beperkte resources die er zijn op aarde...

Kortom het moet anders.

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-03 20:08
Voor wie na de Android 10 update geen mobiel internet meer heeft en op het netwerk van Ben zit: bij mij selecteerde de telefoon het verkeerde APN. Ga naar netwerkinstellingen, open geavanceerd, Namen toegangspunten en kies de goede.

• windvanger
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-03 19:32
Aangezien de Fairphone 3+ een kleine upgrade is post ik mijn vraag hier. Heeft iemand de 3+ aangeschaft en ontvangen? Ik heb hem gisteren binnen gekregen en heel blij mee, maar... De verkeerde (oude?) camera module lijkt in het toestel te zitten. Bij de exif data op de foto's wordt 12MP weergegeven. Dus ik heb de app Device Info HW geïnstalleerd om te checken. Daar zie je dat de front camera de nieuwe 16MP camera is en de back camera de 12MP is in plaats van de 48MP volgens de specs. Heeft iemand dit zelfde probleem? Zie bijgevoegd screenshot.

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Dit hoort zo. Hij scaled automatisch naar 12MP, maar gebruikt wel de 48MP pixel informatie.
Zie specificaties: https://shop.fairphone.com/nl/fairphone-3-plus
48MP resolutie, 12 megapixel output

Wanneer heb je besteld btw? Ik wacht nog op order verwerking en verzending.

[Voor 54% gewijzigd door Munchie op 16-09-2020 19:16]

• windvanger
Munchie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:13:
Dit hoort zo. Hij scaled automatisch naar 12MP, maar gebruikt wel de 48MP pixel informatie.
Zie specificaties: https://shop.fairphone.com/nl/fairphone-3-plus
48MP resolutie, 12 megapixel output

Wanneer heb je besteld btw? Ik wacht nog op order verwerking en verzending.
Dank je wel voor je reactie.
Dat had ik niet gelezen. Weet je waarom dat wordt gedaan? Het is wel verwarrend...

Ik heb de telefoon 7 september bij Belsimpel besteld. Afgelopen maandag netjes op de release datum bij hen afgeleverd en gisteren dus thuis ontvangen.
Alvast veel plezier ermee!

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
windvanger schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:26:
[...]

Dat had ik niet gelezen. Weet je waarom dat wordt gedaan? Het is wel verwarrend...

Ik heb de telefoon 7 september bij Belsimpel besteld. Afgelopen maandag netjes op de release datum bij hen afgeleverd en gisteren dus thuis ontvangen.
Alvast veel plezier ermee!
Ah vandaar, wist niet dat Belsimpel ze ook verkocht.

Ik denk dat de voornaamste reden dat ze dit doen de bestandsgrote is, waarbij 12MP foto's minder ruimte innemen dan 48MP. Maar hij zet wel elke 4 pixels van de 48MP foto om in een nieuwe pixel. Dus uiteindelijk heb je wel winst in foto kwaliteit.
Dit doen fabrikanten wel vaker overigens. De Xiaomi Mi 10 heeft bijvoorbeeld een 108MP camera, die wordt gebruikt voor 20MP foto's. :D
windvanger schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:26:
Simpel gezegd worden vier pixels tot 1 pixel samengesmolten :) Google eens op 'pixel binding'.
Foto's gemaakt met het toestel zijn daardoor gedetailleerder en bevatten meer contrast.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• windvanger
Munchie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:33:
[...]

Ah vandaar, wist niet dat Belsimpel ze ook verkocht.

Ik denk dat de voornaamste reden dat ze dit doen de bestandsgrote is, waarbij 12MP foto's minder ruimte innemen dan 48MP. Maar hij zet wel elke 4 pixels van de 48MP foto om in een nieuwe pixel. Dus uiteindelijk heb je wel winst in foto kwaliteit.
Dit doen fabrikanten wel vaker overigens. De Xiaomi Mi 10 heeft bijvoorbeeld een 108MP camera, die wordt gebruikt voor 20MP foto's. :D
Dat klinkt logisch. De verwarring kwam bij me op, omdat de 3 een 12MP camera heeft. Dat komt toevallig dan net zo uit.

• windvanger
CLB schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:33:
[...]

Simpel gezegd worden vier pixels tot 1 pixel samengesmolten :) Google eens op 'pixel binding'.
Foto's gemaakt met het toestel zijn daardoor gedetailleerder en bevatten meer contrast.
Dank voor je toelichting. Ik ga het opzoeken.

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
LineageOS is nu ook officieel uit voor de FP3.

https://wiki.lineageos.org/devices/FP3

• Dryhte
Hm. De tijd dat ik zonder omkijken de ene na de andere rom op m'n telefoon smeet is lang voorbij, ik heb het ding dagelijks nodig en 't duurt een tijdje voor ik 'm weer 100% krijg (bank apps, ItsMe,...).

Ben benieuwd naar vergelijkingen tussen de originele OS en LineageOS op de FP3.

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:12
Ondanks het devies 'je meest duurzame telefoon is je huidige telefoon', waarmee Fairphone bedoelt dat de meest milieuvriendelijke optie is om géén nieuw apparaat aan te schaffen, maar je huidige apparaat te blijven gebruiken, ben ik toch in de verleiding om een Fairphone 3 te kopen.

Ik heb veel plezier gehad - en nog - van mijn Fairphone 2, maar er zijn twee dingen waar ik steeds weer tegenaan loop: het ene is de micro-usb poort. De verbinding met micro-usb kabels is altijd heel wiebelig, je hoeft maar even per ongeluk een tikje tegen de telefoon te geven als hij ligt te laden of bestanden ligt over te zetten en de kabel laat los en hij houdt op met laden of koppelt zich los van Windows. Zo heb ik het al vaak mee gemaakt dat als ik mijn telefoon na een paar uur aan de lader oppakte, hij niet geladen had omdat hij geen contact maakte.

Het tweede waar ik tegenaan loop, is dat mijn Fairphone 2 trager lijkt te zijn geworden. Ik weet niet goed wat het is, of moderne apps en websites zwaarder zijn, het geheugen te vol is (ondanks dat ik een microSD gebruik is ook de interne opslag voor 75% van 32 GB in gebruik) of dat ik verwend ben nu ik deze telefoon niet meer gebruik naast een core i3 desktop en Galaxy Tab 2.0 tablet zoals in 2015 toen ik mijn FP2 kocht, maar de desktop mij nu de snelheid biedt van een Ryzen 5 en ook mijn huidige Lenovo tablets veel sneller zijn? In elk geval vindt ik met name het browsen traag gaan, al was vroeger 10-20 seconden wachten op het laden van een pagina heel normaal, in 2020 zijn we verwend en voelt dat als traag.

Als ik dan kijk naar de prijs van de Fairphone 3 is deze bovendien veel lager dan wat de Fairphone 2 heeft gekost (als je afziet van het FP3+ model en genoegen neemt met een 12MP camera - ik maak toch al mijn foto's op 8MP i.p.v. de 12,6 die de FP2 maximaal mogelijk maakt, want dan worden mijn mappen met bewaarde foto's niet zo groot). Destijds betaalde ik €529,- en nu vervangen door een FP3 kost slechts €379,- (want je krijgt €40,- korting bij inleveren van je oude FP2, €20,- bij inleveren van een oude FP1).

Het is niet de meest milieuvriendelijke optie, maar wel verleidelijk een telefoon te hebben met een solide usb-c verbinding die, zo is mijn ervaring met mijn tablets, tenminste stevig is en ook niet zo lang hoeven te wachten op het laden van websites.

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-03 23:33
Is de FP3 cpu zo veel beter dan de FP2 dan? Stond mij bij van niet.

• FairPCsPlease
108rogar schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:35:
Is de FP3 cpu zo veel beter dan de FP2 dan? Stond mij bij van niet.
Je hebt gelijk, dat scheelt niet zo heel veel:

Bij notebookcheck.net, waar ik kijk om processors te vergelijken, staat in de mobile processor benchmark list:
  • de Qualcomm Snapdragon 801 MSM8974AA van de FP2 op plaats 1066
  • (het is een 2260 MHz quadcore)
  • de Qualcomm Snapdragon 632 van de Fairphone 3 staat op plaats 936
  • (het is een 1800 MHz quadcore)
Ik was nog niet zo ver, dat ik ook echt onderzoek ging doen naar de specs (dus zo close bij een koop ben ik nog niet).

In 2014 koos Fairphone in het ontwerpen van de Fairphone 2 (die werd verkocht als pre-order in 2015 en uitkwam in 2016) voor een redelijk high-end cpu (voor 2014) omdat de telefoon 6 jaar mee moet kunnen (tot 2022 dus geteld vanaf 2016). Bij de Fairphone 3 koos Fairphone kennelijk toch voor een meer budget-processor, om de telefoon betaalbaarder te houden (de Fairphone 2 was duur, met 529 euro).

• FairPCsPlease
Goed nieuws: ik hoef geen Fairphone 3 te kopen (de meest milieuvriendelijke telefoon is de telefoon die je reeds bezit), want mijn Fairphone 2 functioneert weer goed, na toepassen van 2 tips die ik op internet vond:
  • de usb-aansluiting zit weer goed vast na verwijderen (na loskoppelen van de batterij) van stof uit de usb-poort met een prikkertje
  • het geheugen opgeschoond (intern geheugen was 80% in gebruik): de telefoon is weer sneller na opruimen geheugen door Maps.me kaarten te verplaatsen naar SD-kaart, overbodige documenten te verwijderen en niet-gebruikte apps te verwijderen

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-02 15:20

Woopdedooo

THT: Zie signature

FairPCsPlease schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:10:

• het geheugen opgeschoond (intern geheugen was 80% in gebruik): de telefoon is weer sneller na opruimen geheugen door Maps.me kaarten te verplaatsen naar SD-kaart, overbodige documenten te verwijderen en niet-gebruikte apps te verwijderen
[/list]
Geheugen of opslag? :)

... na de zomer

• FairPCsPlease
Sorry, ik bedoel opslag (ik ben ook maar een beetje wannabe-tweaker, geen echte ICT-er, ik haal de terminologie soms door elkaar).

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-02 15:20

Woopdedooo

THT: Zie signature

@FairPCsPlease ik ook hoor, zei het voorheen ook altijd fout ;)

... na de zomer

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:49

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben in de verleiding gekomen om een fp3(+) te kopen, maar de beperkte modules houden me een beetje tegen.
Waarom zijn er geen upgrades voor ram en rom bijvoorbeeld? Ik ben een beetje bang dat ik over 2 jaar met een low-end telefoon zit en dan een eventuele 4e iteratie weer een nieuwe core heeft waardoor je alsnog moet overstappen. Lijkt me logischer dat modules tussen 1, 2, 3 e.v. uitwisselbaar zouden zijn. Ik heb naar een roadmap gezocht en enkel gevonden dat er geen nieuwe modules in de planning zitten. Iemand die een idee heeft hoe dit verder gaat?

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Tiimmeh
Sinds vandaag is de officiele versie van LineageOS 17.1 uit voor de FP3 en FP3+. Hier te vinden. Voor de build met MicroG moet je nog even wachten, of ik in ieder geval wel :)

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Begrijp ik het goed dat je MicroG versie via microg.org, maandelijks handmatig moet installeren, omdat alleen de lineageos versie een automatische update heeft?

• Tiimmeh
Munchie schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:21:
Begrijp ik het goed dat je MicroG versie via microg.org, maandelijks handmatig moet installeren, omdat alleen de lineageos versie een automatische update heeft?
De LOS+MicroG versie wordt voor FP3 elke maand automatisch gecompileerd (op basis van de recentste LOS versie op dat moment). Installatie doe je (net als LOS) eenmaal handmatig via bv TWRP. Beide versies ontvangen vervolgens OTA updates. Wekelijks voor LOS, maandelijks voor LOS+MicroG.

Ik gok dat later deze week een LOS+MicroG beschikbaar komt.

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Tiimmeh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:59:
[...]

De LOS+MicroG versie wordt voor FP3 elke maand automatisch gecompileerd (op basis van de recentste LOS versie op dat moment). Installatie doe je (net als LOS) eenmaal handmatig via bv TWRP. Beide versies ontvangen vervolgens OTA updates. Wekelijks voor LOS, maandelijks voor LOS+MicroG.

Ik gok dat later deze week een LOS+MicroG beschikbaar komt.
Duidelijk. Ik zie dat Lineage 17.1 met MicroG inmiddels online staat. Binnenkort maar eens mee aan de slag gaan. >:)

• FairPCsPlease
FairPCsPlease schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:10:
Goed nieuws: ik hoef geen Fairphone 3 te kopen (de meest milieuvriendelijke telefoon is de telefoon die je reeds bezit), want mijn Fairphone 2 functioneert weer goed, na toepassen van 2 tips die ik op internet vond:
  • de usb-aansluiting zit weer goed vast na verwijderen (na loskoppelen van de batterij) van stof uit de usb-poort met een prikkertje
Mijn Fairphone 2 functioneert nog beter door het vervangen van de batterij na 5 jaar gebruik. Ik hoef nu weer maar 2x per week op te laden (met Wifi en mobiele data meestentijds uit).

• Tiimmeh
Munchie schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:04:
[...]

Duidelijk. Ik zie dat Lineage 17.1 met MicroG inmiddels online staat. Binnenkort maar eens mee aan de slag gaan. >:)
Moet ik ook aan beginnen binnenkort, maar het is zo'n gedoe altijd met een volledige wipe, alles opnieuw instellen en inloggen.. Hoop dat dit vanaf 17.1 makkelijker gaat met de introductie van Seedvault.

• FairPCsPlease
Voor wie een Fairphone 3 wil kopen: de prijs is verlaagd!

Fairphone 3 voor €399,-

Fairphone 3+ voor €439,-

https://shop.fairphone.com/nl/

• Dryhte
Voor wie intussen reeds helemaal aan de slag is met Lineage op FP3:

Hebben jullie feedback voor would-be gebruikers met koudwatervrees?

Ik wil wel overstappen maar heb de tijdsinvestering die dit met zich meebrengt (telefoon weer helemaal goed krijgen) er niet echt voor over, zeker niet als ik niet 100% zeker ben dat alles gaat werken (bank apps en ItsMe, hoofdzakelijk)...

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Dryhte schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:01:

Ik wil wel overstappen maar heb de tijdsinvestering die dit met zich meebrengt (telefoon weer helemaal goed krijgen) er niet echt voor over, zeker niet als ik niet 100% zeker ben dat alles gaat werken (bank apps en ItsMe, hoofdzakelijk)...
Lang verhaal kort, naar mijn mening is het het handigst om tijdelijk naar een andere telefoon te switchen, zodat je de tijd kan nemen om LineageOS op je FP te installeren en te testen.

Ik ben nu ongeveer twee weken aan het experimenteren met LineageOS op de FP3+. Experimenten in de zin van dat ik mijn oude telefoon nog primair gebruik. De simkaart en Whatsapp heb ik nog niet over gezet.
Ik ben begonnen met LOS+MicroG, maar ik kwam erachter dat de apps waarvoor ik dacht MicroG nodig te hebben, ook werken zonder MicroG (Maps, Outlook en Whatsapp).Whatsapp heb ik nog niet over gezet, vergt de nodig stappen.

Naar mijn ervaring is er toch een stuk meer tijd in gaan zitten dan ik had verwacht. Veel tijd zit niet alleen in de instellingen en apps van de telefoon zelf, maar ook het installeren van LineageOS. Althans voor mij kostte dit veel tijd.
Bootloader unlocken, ADB op computer zetten, recovery en rom flashen, usb drivers die in fastboot en recovery mode moeten werken, etc. Dat is iets wat misschien allemaal in een keer goed gaat, of je bent uiteindelijk uren aan het prutsen. Tenminste, dit was voor mij het geval. USB drivers die ik niet werkende kreeg (Win7) en een USB kabel die bestanden corrupt maakte. Uiteindelijk hangt het er ook vanaf hoe handig je met dit soort dingen bent, en of je het al een keer eerder hebt gedaan.

Als je daarna Lineage aan de praat volgt het configureren van de telefoon zelf en het installeren van apps. Op de telefoon zelf lijkt alles te werken. Hier en daar misschien een bug, zoals Night Light dat niet werkt.
Google camera-app is vervangen, dus voor slomo en panorama moet je op zoek naar een nieuwe app. De 'vertrouwde' Google Play Store app zit ook niet meer op je telefoon. Apps installeren doe ik nu via Aurora Store (als ze niet op f-droid staan). Als ik het goed begrijp ript die gewoon apps van de Play Store, zonder dat je een account nodig hebt. Maar ook dit zal niet altijd feilloos werken. Paar keer gehad dat die een error gaf. Wat doe je dan? Probeer je het een uur later nog een keer, of zoek je de app op bijvoorbeeld APKmirror.

En dan als laatste de vraag of al je noodzakelijke apps wel werken op LOS? Geen idee. Tweakers had een aantal apps getest, inmiddels mogelijk veroudert lijstje.

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-03 00:22
Dryhte schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:01:

Als je Lineage OS installeert met Gapps en de Google Play Store, zal er qua apps weinig verschil zijn. In het verleden heb ik een aantal jaar Lineage en de voorganger daarvan -Cyanogenmod- gebruikt. Op de Fairphone draait nu een paar dagen Lineage, en tot nu toe ben geen apps tegengekomen die het niet doen. Voor Itsme (BE?) kun je het best kijken naar ervaringen van andere Lineage gebruikers.

Zonder Gapps is het een heel ander verhaal. Ik heb ook /e/OS geprobeerd op de Fairphone, maar voor mij was dat geen succes. Deels ligt dat aan mijn gemakzucht. Een contactenlijst in de cloud en backuppen vanaf Drive is erg handig. Hiervoor zijn alternatieven, maar waar het voor mij ophield was dat apps als Spotify en NLZiet (streaming van publieke en commerciële zenders) niet werkten. Daar loop je op de beperkingen van Android zonder Google, waar vaak geen oplossing voor is.

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Soggney

Zeekomkommer

antidote schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:07:
[...]

Zonder Gapps is het een heel ander verhaal. Ik heb ook /e/OS geprobeerd op de Fairphone, maar voor mij was dat geen succes. Deels ligt dat aan mijn gemakzucht. Een contactenlijst in de cloud en backuppen vanaf Drive is erg handig. Hiervoor zijn alternatieven, maar waar het voor mij ophield was dat apps als Spotify en NLZiet (streaming van publieke en commerciële zenders) niet werkten. Daar loop je op de beperkingen van Android zonder Google, waar vaak geen oplossing voor is.
Gisteren mijn fairphone in ontvangst mogen nemen, en vandaag net e os geflasht.
Ik kan melden dat Spotify werkt, NLZiet nog niet geprobeerd.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

antidote schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 21:07:
Zonder Gapps is het een heel ander verhaal.

Ik heb ook /e/OS geprobeerd op de Fairphone, maar voor mij was dat geen succes.
Deels ligt dat aan mijn gemakzucht. Een contactenlijst in de cloud en backuppen vanaf Drive is erg handig. Hiervoor zijn alternatieven, maar waar het voor mij ophield was dat apps als Spotify en NLZiet (streaming van publieke en commerciële zenders) niet werkten. Daar loop je op de beperkingen van Android zonder Google, waar vaak geen oplossing voor is.
Daarvoor is er een hele simpele oplossing : Gewoon die diensten niet gebruiken! :)

Alle nadelen die je noemt zouden bijvoorbeeld voor mij geen enkel probleem zijn! :Y)

* nero355 is fan van "Stemmen met je portemonnee" 8)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-03 00:22
@nero355 als ik Spotify opzeg krijg ik problemen met de Family ;)

Het is niet mijn streven om het Google-ecosysteem te verlaten. Misschien komt dat in de toekomst, maar voor nu werkt Lineage met de Playstore voor mij perfect.
Positief aan de Fairphone is dat je de keuze hebt om verschillende roms te flashen.

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:37
Als ik foto's van mijn Fairphone 3+ naar mijn computer kopieer krijgen sommige foto's geen bestandsnaam mee met datum en tijd maar alleen jpg, jpg (1), jpg (2), jpg (3) etc. Andere foto's krijgen wel gewoon een naam als IMG_20210422_170715.

Het is mij niet duidelijk waarom dit soms wel en soms niet goed gaat, het lijkt willekeurig maar gaat nu bijvoorbeeld om 77 van de 612 foto's in de map DCIM > Camera van Android.

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn en nog beter, een oplossing? Alvast bedankt!

• nero355
  • Nu online

nero355

onlime schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:11:
Als ik foto's van mijn Fairphone 3+ naar mijn computer kopieer krijgen sommige foto's geen bestandsnaam mee met datum en tijd maar alleen jpg, jpg (1), jpg (2), jpg (3) etc. Andere foto's krijgen wel gewoon een naam als IMG_20210422_170715.
En als je alles via ADB kopiëert :?

Windows en dat MTP gedoe vind ik eerlijk gezegd best wel een draak om te gebruiken... :F
Ik kocht vroeger ook MP3 players die dat niet gebruikten! :D :Y)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-03 19:05

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Vanwege de filosofie en gedachte er achter ben ik ook geïnteresseerd in de Faiphone.

Klopt het dat de software niet heel fantastisch is? Wat zou als de grootste nadelen gezien kunnen worden?

Heb nu een best goed toestel, zou het zonde zijn om een Samsung S10e te verruilen voor een fairphone?

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Daantje20 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:12:
Vanwege de filosofie en gedachte er achter ben ik ook geïnteresseerd in de Faiphone.

Klopt het dat de software niet heel fantastisch is? Wat zou als de grootste nadelen gezien kunnen worden?

Heb nu een best goed toestel, zou het zonde zijn om een Samsung S10e te verruilen voor een fairphone?
Als ik het even snel bekijk lijkt die Samsung op alle vlakken superieur te zijn, en zou de Fairphone dus een downgrade zijn. Mogelijk heeft de FP3+ een betere camera. (En natuurlijk betere repareerbaarheid.)

De Fairphone software is mijn inziens in orde. Er waren in het verleden wel eens situaties geweest waarbij de telefoon tijdens het bellen opeens uitging begreep ik. Maar dit was een issue voor een kleine groep gebruikers en volgens mij al gefixed. Maar goed, uiteindelijk zal de Fairphone software natuurlijk nooit zo goed getest en bug free zijn als een Samsung gigant.

Wat betreft de Fairphone gedachtegoed, die stelt dat je zo lang mogelijk een product moet gebruiken en niet onnodig een nieuw product aanschaft. Vanuit dat standpunt zou je dus eigenlijk zo lang mogelijk je Samsung telefoon moeten gebruiken. (Tenzij je hem doorverkoopt.) :)

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-03 19:05

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Munchie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:23:
[...]

Als ik het even snel bekijk lijkt die Samsung op alle vlakken superieur te zijn, en zou de Fairphone dus een downgrade zijn. Mogelijk heeft de FP3+ een betere camera. (En natuurlijk betere repareerbaarheid.)

De Fairphone software is mijn inziens in orde. Er waren in het verleden wel eens situaties geweest waarbij de telefoon tijdens het bellen opeens uitging begreep ik. Maar dit was een issue voor een kleine groep gebruikers en volgens mij al gefixed. Maar goed, uiteindelijk zal de Fairphone software natuurlijk nooit zo goed getest en bug free zijn als een Samsung gigant.

Wat betreft de Fairphone gedachtegoed, die stelt dat je zo lang mogelijk een product moet gebruiken en niet onnodig een nieuw product aanschaft. Vanuit dat standpunt zou je dus eigenlijk zo lang mogelijk je Samsung telefoon moeten gebruiken. (Tenzij je hem doorverkoopt.) :)
Het vermoeden was er wel natuurlijk, daarom toch maar langer met dit toestel dan. Hoop wel dat Fairphone iets teweeg brengt op de lange termijn. Dank voor de uitgebreide reactie.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De software is stock Android, maar je kan er ook makkelijk LineageOS of /e/ op installeren.

De meningen over stock Android zijn verdeeld maar je kan altijd een andere launcher app installeren.

La Batterie des Hommes sans Peur

• Munchie
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Om hier ook nog even op te reageren. Ik was in de veronderstelling dat de software vraag gericht was op onderliggende firmware bugs. Die uiteindelijk via een dsp, mdtp, modem en rpm update (hopelijk) zijn gefixed. En als ik het goed begrijp zou die bug ongeacht het OS aanwezig zijn, tot dat het OS deze (geupdate) firmware blobs gebruikt. (Zo zou LOS4microG niet automatisch de laatste firmware partities gebruiken.)

• Tiimmeh
Voor de liefhebber: vorige week is LineageOS 18.1 (Android 11) uitgekomen voor de FP3 en FP3+. Download links en discussies vind je hier.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 07:06

Milmoor

Footsteps and pictures.

Iemand nog een goede tip voor een hoesje en screen protector? Zoeken op internet valt erg tegen, die van Belsimpel zijn erg prijzig.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Dryhte
Milmoor schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:30:
Iemand nog een goede tip voor een hoesje en screen protector? Zoeken op internet valt erg tegen, die van Belsimpel zijn erg prijzig.
Het originele Fairphone hoesje (dat verkopen ze ook bij Belsimpel) kan ik alvast afraden. Ik zit nu al aan mijn tweede, en heb het probleem dat het ding niet strak blijft (toen ik ze kreeg zaten ze strak, maar na enkele maanden in mijn broekzak zit het hoesje los en kan de telefoon er gewoon uitvallen). Dat moet iets met het gebruikte materiaal te maken hebben.

EDIT: nummer twee heb ik wel in garantie gekregen, maar aangezien het hetzelfde defect vertoont houd ik het hier maar bij...

[Voor 17% gewijzigd door Dryhte op 18-08-2021 16:12]

• nero355
  • Nu online

nero355

Milmoor schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:30:
Ik zou zeggen pak je favoriete Chinese Webshop erbij en ga daar eens rondkijken : eBay/Banggood/GearBest/Ali meuk/eGlobal/enz... :)

• Dryhte
nero355 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:12:
[...]

Ik zou zeggen pak je favoriete Chinese Webshop erbij en ga daar eens rondkijken : eBay/Banggood/GearBest/Ali meuk/eGlobal/enz... :)
Ik heb behalve het originele Fairphone hoesje geen enkel hoesje gevonden dat speciaal voor Fairphone werkt... bizar maar het is zo.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 07:06

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dryhte schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:14:
[...]

Ik heb behalve het originele Fairphone hoesje geen enkel hoesje gevonden dat speciaal voor Fairphone werkt... bizar maar het is zo.
Dank, dan ligt het niet aan mijn zoekunsten. Ik begon al te twijfelen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:24

DropjesLover

Dit dus ->

Zojuist een FairPhone 4 besteld. Jammer dat er weinig ruchtbaarheid aan gegeven is, ook hier op t.net. Was sinds 25 oktober te koop (ik had in mijn hoofd staan 27...).
Helaas niet via de website van Fairphone zelf, daar liep ik tegen een issue aan bij betalen, scherm ging niet door naar iDeal.

Dus nu maar besteld bij belsimpel (de Nederlandse reseller), 6 weken levertijd (grijs, 256gb) en ook gelijk met pre-order soft case en screenprotector. Hoesje en screenprotector zijn ook behoorlijk duur zeg, €35 elk :/

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• nero355
  • Nu online

nero355

@DropjesLover
Wat ga je erop draaien ??

Ik moet namelijk over enige tijd over op een nieuwe Ubuntu Touch telefoon dus als je dat eventueel zou kunnen testen op een bepaald moment dan zie ik daar graag een reactie over verschijnen! :)

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

nero355 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:53:
@DropjesLover
Wat ga je erop draaien ??

Ik moet namelijk over enige tijd over op een nieuwe Ubuntu Touch telefoon dus als je dat eventueel zou kunnen testen op een bepaald moment dan zie ik daar graag een reactie over verschijnen! :)
Gewoon stock denk ik. Heb op mn Nokia 7.1 de Evie launcher staan, vind die wel goed werken.
Nog niet echt over nagedacht, ik hou toch meer van iets dat uit de doos gewoon goed werkt, in plaats van prutsen, frunniken en geregeld verkloten.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Soneraxx
Wat ik me afvroeg bij de nieuwe fairphone. Kun je deze aansluiten op een externe monitor zodat je deze bv. zou kunnen gebruiken met de taskbar app die je telefoon à la Samsung Dex omtovert in een 'computer'?

• nero355
  • Nu online

nero355

Soneraxx schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:52:
Wat ik me afvroeg bij de nieuwe fairphone. Kun je deze aansluiten op een externe monitor zodat je deze bv. zou kunnen gebruiken met de taskbar app die je telefoon à la Samsung Dex omtovert in een 'computer'?
Dat zou ik eigenlijk ook wel willen weten, want ze vertellen er niks over op hun website...

/EDIT :
Nieuwe info @ Soneraxx in "[Fairphone 3] Ervaringen & Discussie" :)

[Voor 12% gewijzigd door nero355 op 29-10-2021 14:48]

• Thile
nero355 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:56:
[...]

Dat zou ik eigenlijk ook wel willen weten, want ze vertellen er niks over op hun website...
Als ze al iets hebben, dan verwacht ik dat het zal zijn wat standaard in Android zit, gezien ze meestal redelijk stock Android hebben.
Wellicht contact met Fairphone opnemen om het na te vragen?

• nero355
  • Nu online

nero355

@Thile
De hardware moet het kunnen en daarna maakt het allemaal niet zoveel uit qua software :)

Waarom ik het leuk zou vinden dat het mogelijk is : Ubuntu Touch Convergence :*)

/EDIT :
Soneraxx schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:58:
Ik had even iets op het forum van Fairphone gepost hierover en er werd mij gewezen naar de volgende specificatie:
External Display, Video out support via Miracast (WiFi) or DisplayPort (wired via USB-C port)

Dus volgens mij moet het perfect haalbaar zijn om de fairphone aan te sluiten op een externe monitor.
:o NICE! 8) Thnx! :)

[Voor 56% gewijzigd door nero355 op 29-10-2021 14:47]

• Soneraxx
Ik had even iets op het forum van Fairphone gepost hierover en er werd mij gewezen naar de volgende specificatie:
External Display, Video out support via Miracast (WiFi) or DisplayPort (wired via USB-C port)

Dus volgens mij moet het perfect haalbaar zijn om de fairphone aan te sluiten op een externe monitor.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

DropjesLover schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:38:
Zojuist een FairPhone 4 besteld. Jammer dat er weinig ruchtbaarheid aan gegeven is, ook hier op t.net. Was sinds 25 oktober te koop (ik had in mijn hoofd staan 27...).
Helaas niet via de website van Fairphone zelf, daar liep ik tegen een issue aan bij betalen, scherm ging niet door naar iDeal.

Dus nu maar besteld bij belsimpel (de Nederlandse reseller), 6 weken levertijd (grijs, 256gb) en ook gelijk met pre-order soft case en screenprotector. Hoesje en screenprotector zijn ook behoorlijk duur zeg, €35 elk :/
Morgen zou hij bezorgd moeten worden volgens belsimpel. Bijna 2 maanden na bestellen, best lange levertijd :/
Hebben anderen dit ook?

[Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 20-12-2021 09:28]

BThGvNeOA

• Thile
DropjesLover schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:27:
[...]

Morgen zou hij bezorgd moeten worden volgens belsimpel. Bijna 2 maanden na bestellen, best lange levertijd :/
Hebben anderen dit ook?
Een tijdje terug via de FP website stond de levertijd op 12 weken, op dit moment, afhankelijk van de kleur, op 5-6 weken (grijs) tot 12 weken (speckled). Blijkbaar hebben ze vrij snel na lancering toch wat leveringsproblemen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Heb ik zomaar een update naar Android 11 op mijn Fairphone 3!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FairPCsPlease
letatcest schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:36:
Heb ik zomaar een update naar Android 11 op mijn Fairphone 3!
Ik ben ook blij: zomaar een update naar Android 10 op mijn Fairphone 2!

(en ik ga je niet inhalen, de meest duurzame telefoon is de telefoon die je al hebt, ik ga hem nog jarenlang blijven gebruiken als het aan mij ligt >:) )

• Bas Tussengas
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-02 10:43
Beste heren, ten eerste: Waar is de ervaringen "fairphone 4"?

Vandaar mijn probleem hier.
Ik ben geswitched van pixel 4, toen pixel 6 (knettergek van de vingerafdrukscanner), naar Fairphone 4.
Ik vind het concept super. Echt fantastisch. Geen probleem om wat snelheid in te leveren voor een betere wereld.

Maar: De Camera en Android auto zijn echt horror. Zo slecht dat ik twijfel om de telefoon te wisselen en weer terug te gaan naar de pixel serie.

-Camera weet ik van Gcam of anderen, maar dan kan ik de groothoek niet gebruiken.
-Android auto werkt draadloos maar een paar seconden, schakelt uit en schakelt weer in. etc.
Bekabeld werkt het, maar is het ten eerste traag. Ten tweede zitten er zo veel kleine glitches in, dat ik er gek van wordt. Als ik bijvoorbeeld bellend de auto in stap, schakelt hij over naar android auto bij het rijden; o.k.
Maar als ik dan ophang en spotify aangaat, komt het geluid uit mijn telefoonspeaker :( Wat op geen enkele manier weer aan te passen is.

Dit is 1 van de 10 kleine problemen.

• FairPCsPlease
Ik mis ook een Fairphone 4 ervaringen topic. Ik heb een bericht gestuurd naar de maker van dit topic, maar nooit antwoord op gehad.

Ikzelf heb deze maand met leed in het hart mijn Fairphone 2 afgedankt, omdat na 6 1/2 jaar van gebruik, de SIM kaart niet meer herkend werd en mij over laten halen door de actie van gratis earbuds (waarvan vermeld werd dat deze tijdelijk was, om reparatieafhandeling van mijn Fairphone 2 om te zetten in recyclingverzoek voor mijn Fairphone 2 en de Fairphone 4 te kopen.

Ik heb dus helemaal niet het gevoel dat ik snelheid moet inleveren. Wat is de Fairphone 4 retesnel vergeleken met de Fairphone 2! En de Fairphone erbij pakken en openen gaat ook veel sneller met én veel sneller opstarten en unlockend met je vingerafdruk (als hij die wil pakken tenminste, dan moet ik mijn vinger in dezelfde positie houden als bij het inscannen, dat valt niet altijd mee).

Maar geen van de zaken die jij hierboven vermeld, loop ik tegenaan. Ik heb nog niet veel foto's gemaakt, maar mijn indruk is dat ze juist beter zijn, dan die van de Fairphone 2. En auto rijden doe ik niet, vanwege mijn principes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Bas Tussengas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:02:

Vandaar mijn probleem hier.
Ik ben geswitched van pixel 4, toen pixel 6 (knettergek van de vingerafdrukscanner), naar Fairphone 4.
Ik vind het concept super. Echt fantastisch. Geen probleem om wat snelheid in te leveren voor een betere wereld.

Maar: De Camera en Android auto zijn echt horror. Zo slecht dat ik twijfel om de telefoon te wisselen en weer terug te gaan naar de pixel serie.

-Camera weet ik van Gcam of anderen, maar dan kan ik de groothoek niet gebruiken.
-Android auto werkt draadloos maar een paar seconden, schakelt uit en schakelt weer in. etc.
Bekabeld werkt het, maar is het ten eerste traag. Ten tweede zitten er zo veel kleine glitches in, dat ik er gek van wordt. Als ik bijvoorbeeld bellend de auto in stap, schakelt hij over naar android auto bij het rijden; o.k.
Maar als ik dan ophang en spotify aangaat, komt het geluid uit mijn telefoonspeaker :( Wat op geen enkele manier weer aan te passen is.

Ik gebruik GCam Port en dat is echt een enorm, maar dan ook ENORM verschil, maar goed, ik heb een Fairphone 3 met wel zo'n 48MP cam. Over dat Android Auto, geen idee, nooit gebruikt. Heb geen auto met dat soort opties. Ik zou gewoon op de FP fora gaan posten, daar zitten toch een stuk meer gebruikers met kennis van zaken.

• nero355
  • Nu online

nero355

Bas Tussengas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:02:
IMHO zou het geen gek idee zijn om een algemeen topic voor alle Fairphone modellen te hebben, want zeer kleine doelgroep en zo :)

Als dat alles is dan zou ik het weer totaal geen ramp vinden, want de Camera gebruik ik alleen voor onzinnige dingen en Android Auto helemaal niet :)

Dus :
Welke andere 9 of 8 problemen ervaar je nog meer ?? ;)

Trouwens de reden dat ik de Fairphone toestanden volg is voornamelijk om de ontwikkeling rondom non-Android opties in de gaten te houden dus als ik heel eerlijk ben dan zie ik dus sowieso liever een ander OS erop draaien i.p.v. Android :)

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-03 15:25
Ook ik zou graag een Fairphone 4 ervaringen topic zien.

Kan ik die zelf aanmaken?

Keuzes maken de Mens

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee