• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-03 21:00
Bas Tussengas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:02:
Ik ben geswitched van pixel 4, toen pixel 6 (knettergek van de vingerafdrukscanner), naar Fairphone 4.
Ik vind het concept super. Echt fantastisch. Geen probleem om wat snelheid in te leveren voor een betere wereld.
Late reactie, maar toch: top dat je met de aanschaf van een Fairphone niet alleen rekening houdt met je eigen wensen als consument, maar ook met de toekomst van onze planeet. Ik zou je willen aanmoedigen om er ook bij stil te staan dat het nóg beter is voor het klimaat om minder te consumeren en langer met je spullen te doen. Zoals velen hier laten zien kun je prima 6 jaar met een smartphone doen zonder een nieuwe te hoeven aanschaffen. Dat levert pas echt winst op voor de planeet.

Ik kan je verder helaas niet helpen met je problemen met de FP4, maar zoals hierboven al wordt gesuggereerd is de kans groot dat iemand dit op het officiële forum wel kan. Ook de klantenservice schijnt tegenwoordig een stuk beter te zijn dan enkele jaren geleden. Hopelijk kun je zo nog jaren vooruit met - naar mijn mening - de enige smartphone die zinvol is om aan te schaffen.

• whahas
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 12:36
Ik zou graag een Fairphone 4 willen testen.

Alleen... hoe doe je dat zonder er een te kopen en langdurig als eerste telefoon te gebruiken?
Daarnaast héb ik al een telefoon en heb ik geen behoefte aan een tweede telefoon, want dat is minder duurzaam dan 1 telefoon.

Op de een of andere manier voelt dit aan als een luxe probleem en daar heb ik altijd best moeite mee.

Keuzes maken de Mens

• Amandess
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03 12:52
whahas schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:48:
Ik zou graag een Fairphone 4 willen testen.

Alleen... hoe doe je dat zonder er een te kopen en langdurig als eerste telefoon te gebruiken?
https://shop.fairphone.com/nl/fairphone-easy-subscribe <-- Je zou er eentje kunnen huren. Kortste termijn is dan wel 3 maanden. Als je echt goed wilt testen dan wil je een telefoon toch wel minstens een paar weken gebruiken denk ik.
Persoonlijk lijkt huren me zonde van het geld, maar ze bieden in ieder geval de optie aan.

• whahas
Bedankt voor de tip.

Helaas was ik daar al van op de hoogte.
Bovendien is het ook nog eens verschrikkelijk duur inderdaad.

Daarnaast heb ik ook helemaal geen reden om mijn huidige telefoon tijdelijk niet te gebruiken...
Hoe duurzaam is het eigenlijk om je oude telefoon (steeds) door te verkopen?
Ik heb daar verschillende dingen over gelezen. Sommige mensen zweren erbij.
Persoonlijk denk ik dat het zinniger is om simpelweg langer met je telefoon te doen.
Tegelijkertijd... als ik mijn toestel tweede hands verkoop, dan wordt er wellicht 1 toestel minder nieuw verkocht, nietwaar?

Keuzes maken de Mens

• Amandess
whahas schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:43:
Bedankt voor de tip.

Helaas was ik daar al van op de hoogte.
Bovendien is het ook nog eens verschrikkelijk duur inderdaad.

Daarnaast heb ik ook helemaal geen reden om mijn huidige telefoon tijdelijk niet te gebruiken...
Hoe duurzaam is het eigenlijk om je oude telefoon (steeds) door te verkopen?
Ik heb daar verschillende dingen over gelezen. Sommige mensen zweren erbij.
Persoonlijk denk ik dat het zinniger is om simpelweg langer met je telefoon te doen.
Tegelijkertijd... als ik mijn toestel tweede hands verkoop, dan wordt er wellicht 1 toestel minder nieuw verkocht, nietwaar?
Ik zou zelf ook niet snel huren voor zo'n prijs, met mijn geluk weet ik het dan ook nog eens voor elkaar te krijgen om een krasje erop te veroorzaken waardoor je ook nog eens borg kwijt bent.
Ik ken een hoop mensen die elke paar jaar een nieuwe telefoon kopen, maar hun oude dan doorschuiven naar een kind, ouder of andere kennis. Ik ken persoonlijk eigenlijk maar 1 persoon die ooit een 2e hands telefoon gebruikte (die ze ook nog eens cadeau kreeg) en die telefoon is daardoor mogelijk een heel stuk langer gebruikt dan de originele koper gedaan zou hebben.

Zeker als je een toestel met lange support door geeft/verkoopt is de kans groter dat iemand er lang mee doet. Het alternatief is dat ze een low budget telefoon voor 100-150 eur gekocht zouden hebben die na een jaar geen android updates meer krijgt en binnen de 2 jaar geen security updates of toch al snel tegen valt qua specs of storage.

Dus ik denk dat als je een goede mogelijkheid hebt om op die manier een ander te helpen dat het qua milieuwinst meer oplevert dan als je ieder iets nieuws koopt voor z'n eigen budget. Moet je uiteraard wel daadwerkelijk je oude door geven en deze niet laten verstoffen in een la :)

Net zoals het potentieel beter voor het milieu is als iemand een 2e hands elektrische auto koopt versus een nieuwe diesel.

Overigens vind ik het ook bizar dat het wettelijk toegestaan is om dat soort budget toestellen te verkopen die al zo snel software matig end of life zijn.

• whahas
Ah, bedankt @Amandess !

Zoals gebruikelijk ligt het dus aan de context!
Momenteel heb ik nu een iPhone SE 2020 die nog volledig voldoet aan mijn eisen. Alleen... als ik die nog 2 jaar gebruik, dan heeft de persoon die daarna de telefoon gaat gebruiken er wellicht minder aan.

Alleen om een nieuwe Fairphone 4 (met /e/OS ) te gaan halen terwijl ik nog een werkend model telefoon heb en niet concreet iemand heb aan wie ik mijn telefoon kan geven / verkopen / etc. voelt wel een beetje raar.

Ik probeer mezelf ervan te overtuigen dat de Fairphone 4 een goed model voor mij zal zijn wanneer mijn iPhone 'verdwijnt' en ik een nieuwe telefoon moet kopen. Dat lukt me alleen nog niet echt. Ik zit stiekem best stevig in de Apple hoek...

Trouwens, kan ik zo'n Fairphone 4 ervaringen topic zelf aanmaken?
Of veranderen we dit onderwerp van naam door de '3' weg te laten vallen?

Keuzes maken de Mens

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 19:16

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Amandess schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:14:
Net zoals het potentieel beter voor het milieu is als iemand een 2e hands elektrische auto koopt versus een nieuwe diesel.
Die vergelijking kan je IMHO beter niet maken, want dat hele gedoe is zeer twijfelachtig op het moment dat je het vanuit jouw hoek bekijkt en dat dan ook gelijk als de absolute waarheid wilt beschouwen... :X

Daarnaast zijn Auto vs. IT/ICT vergelijkingen sowieso vaak verkeerd! ;)
whahas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:04:
IMHO zou dit prima een Algemene Fairphone Ervaringen Topic kunnen worden, maar een apart deel voor de Fairphone 4 zou je ook kunnen aanmaken als je dat wilt, want de Fairphone 2 had die tenslotte ook : [Fairphone 2] Ervaringen en Discussie :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:55
Ik heb een Fairphone 2 maar daar gebeurd weinig. Ik vind het persoonlijk wel prettig om 1 topic te hebben om alles van Fairphone te volgen, dus ik ben voorstander van hier de naam veranderen.
Amandess schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:14:
Ik ken persoonlijk eigenlijk maar 1 persoon die ooit een 2e hands telefoon gebruikte (die ze ook nog eens cadeau kreeg) en die telefoon is daardoor mogelijk een heel stuk langer gebruikt dan de originele koper gedaan zou hebben.
Ik ben er ook zo een. Toen mijn Google/T-Mobile G1 overleed heb ik een tijdje mijn Nokia 6600 uit de la gehaald (heeft ook zijn voordelen, zo'n la), en toen bood iemand een android smartphone uit zijn la aan. Zo heb ik de tijd overbrugd tot de Fairphone 2 op de mat lag.

• whahas
Wanneer is het ideale moment (indien ik besluit over te stappen) om over te stappen op een Fairphone (4)?
Ik bedoel, wachten totdat mijn telefoon helemaal niets meer doet of 'verdwijnt', klinkt ook niet heel aantrekkelijk.

Is de originele maker van dit topic bereikbaar?
Dan kunnen we die persoon vragen of hij de titel van dit onderwerp kan wijzigen.
Dat kunnen alleen moderators en dat doen we niet. Een nieuw topic voor de Fairphone 4 mag uiteraard wel aangemaakt worden.

[Voor 16% gewijzigd door PaT op 17-08-2022 08:32]

Keuzes maken de Mens

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

whahas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:04:

Je kan gerust een nieuw topic aanmaken. Hernoemen van bestaande topics doen we niet.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-03 11:48
whahas schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:42:
Wanneer is het ideale moment (indien ik besluit over te stappen) om over te stappen op een Fairphone (4)?
Ik bedoel, wachten totdat mijn telefoon helemaal niets meer doet of 'verdwijnt', klinkt ook niet heel aantrekkelijk.
...
Dat ligt er natuurlijk aan hoe lang je verwacht dat je huidige telefoon mee zal gaan, immers de meest duurzame telefoon is degene in je broekzak. Mijn verwachting is dat de Fairphone 5 sowieso nog minimaal een jaar op zich laat wachten.

Als je verwacht dat het een kwestie van weken is, kan je nog de gratis TWS earbuds meepakken (als je deze wil uiteraard) t/m 15 september. Daarbij hebben ze zo te zien nu voorraad (levertijd van 2-5 dagen), dat is in het verleden nog wel eens een probleem geweest.

Als je verwacht dat het een paar maanden zal zijn, is het wellicht handig om uiterlijk 31 dec te bestellen, dan krijg je namelijk nog 5 jaar garantie, vanaf 1 jan 2023 is dat nog maar 4 jaar 8)7

• Amandess
Thile schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Als je verwacht dat het een paar maanden zal zijn, is het wellicht handig om uiterlijk 31 dec te bestellen, dan krijg je namelijk nog 5 jaar garantie, vanaf 1 jan 2023 is dat nog maar 4 jaar 8)7

[Afbeelding]
Dat je verwachte software support korter wordt is logisch, maar die op hardware... Verwachten ze dat onderdelen dan maar zo kort leverbaar gaan zijn? Of dat de kwaliteit van de hardware zo erg achteruit gaat als je hem pas later in gebruik neemt? 8)7 |:(

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:55
Ik meen dat ze besloten hebben een flinke voorraad onderdelen aan te leggen om een aantal jaar support te kunnen garanderen, nadat ze bij de FP1 (denk ik?) tegen leveringsproblemen aanliepen, Ieder jaar extra is dus meer voorraad. Dat betekent niet dat ze geen onderdelen meer hebben na die tijd, alleen dat ze het niet kunnen garanderen.

• whahas
Ik heb besloten voorlopig geen Fairphone te nemen indien ik binnenkort een nieuwe telefoon nodig heb.

Kun je trouwens fatsoenlijk fietsen met een Fairphone 4 in je voorbroekzak van je spijkerbroek?
Met mijn eigen telefoon heb ik daar soms zelfs al moeite mee.
Het werkt wel, maar het is niet comfortabel.

Keuzes maken de Mens

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:48
whahas schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:21:
Ik heb besloten voorlopig geen Fairphone te nemen indien ik binnenkort een nieuwe telefoon nodig heb.

Kun je trouwens fatsoenlijk fietsen met een Fairphone 4 in je voorbroekzak van je spijkerbroek?
Ik heb mijn Fairphone 4 altijd in mijn voorste broekzak. Hij is vrij lang, langer dan de Fairphone 2 en steekt soms zelfs met een hoekje uit de broek bij bepaalde broeken, maar ook vrij smal. Ik ben het wel gewend hem in mijn broekzak te hebben en heb er met het fietsen nooit moeite mee.

• Thile
Jammer, mag ik vragen waarom dan niet?
Dat ligt natuurlijk ook aan de broek :9, je kan de afmetingen vergelijken met je huidige telefoon natuurlijk om een idee te krijgen. Met mijn FP3 (scheelt enkele mm-ers met de FP4) heb ik geen problemen, maar heb ook wel eens een broek niet gekocht juist omdat de telefoon niet zou passen in de broekzak O-) .

• nero355

nero355

TIP : Koop een spijkerbroek die diepe zakken heeft en waarin !! 2 !! telefoons naast elkaar passen en qua hoogte grofweg 1,5 of zelfs ietsje meer!

Echt HEERLIJK gewoon! :Y) 8) :*)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-03 12:23
Ik denk dat ik plm €100 a €125 moet kunnen regelen voor de aanschaf van een telefoon incl verzending in NL,
Vele jaren terug stond ik in De Waag te Amsterdam met de latere oprichter van Fairphone, een blok gegoten hars met daarin een telefoon in al zijn printplaten en onderdelen van alle kanten te zien. Hij had het over het materiaal, wij sparden en ik bracht modules of makkelijk repareren erbij, waarom een nieuwe als je ook makkelijk een onderdeel kan bestellen en vervangen. We keken elkaar lang in stilte aan, een knik, het leven ging door, contact nooit echt opgestart dus verloren...
Altijd enorm zwak gehad voor Fairphone, zo mooi, maar nooit het geld extra, dus als iemand voor bovenstaande prijs afscheid wil nemen van een goede fairphone dm me ajb.

• nero355

nero355

Silent7 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:52:
Dus als iemand voor bovenstaande prijs afscheid wil nemen van een goede fairphone dm me ajb.
Daar is https://tweakers.net/aanbod/ een betere optie voor denk ik :)

Voor de rest wel een leuk verhaal trouwens! ;)

• Silent7
ja @nero355 alsof ik daar niet regelmatig kijk :)

• nero355

nero355

@Silent7
Ik zie geen GEVRAAGD advertentie anders ?? ;)

• Silent7
@nero355 ik zie dit topic, hier zitten de echte die hards, vraag ad, hmm, liever dat iemand het hier oppikt :)

• whahas
Thile schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Ja, dat mag zeker!

Flauw hé?
Nee, ik zal van de week echt antwoord geven.

Keuzes maken de Mens

• whahas
Thile schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Het zijn meerdere zaken waar ik geen vrede mee heb en het zijn vooral voorkeuren van mezelf waar ik tegenaan loop.
Het wordt een lijstje uit mijn hoofd.

Ik vind de Fairphone 4 te groot. Ik wil niet de Fairphone 3+ kopen, omdat ik daar minder lang mee kan doen, verwacht ik. Ik heb gisteren de Fairphone 3+ in mijn broekzak gepast en dat paste niet eens, dus de Fairphone 4 past dus zéker niet in mijn broekzak. Ik vind dat wel een dingetje. Als er een Fairphone 5 mini komt, dan ga ik zeker kijken of dat wél iets voor mij is.

Ik wil geen Android. Ik vind dat ik met Gmail & Youtube al genoeg Google diensten gebruik en wil dat niet uitbreiden. Ik heb gekeken naar een /e/OS Fairphone. Dat lijkt te kunnen. Dit leidt er echter toe dat ik mijn bank app, bunq, niet kan gebruiken. Sowieso wordt schijnbaar niet alles ondersteund op dit /e/OS.

Wanneer ik iOS verlaat, dan ga ik lifetime abonnementen missen. Sowieso ga ik apps missen. Ik ga ook de synchronisatie en andere zaken tussen mijn telefoon en computer missen. Mijn laatste (en eerste telefoon) niet iPhone was een Nokia 3310c en ik ben dus ook erg gewend aan mijn telefoon.
Tel daarbij op dat ik een vorm van autisme heb waarbij ik erg gehecht ben aan mijn rituelen. Het is voor mij te veel keuzestress als ik maandenlang tegen kleine zaken aan ga lopen.
Grote zaken kun je aan zien komen, kleine zaken heb ik veel meer moeite mee.

Mijn huidige telefoon is niet aan vervanging toe. Ik ben puur aan het kijken voor indien mijn telefoon er spontaan mee ophoudt of als ie gestolen wordt, etc. De huidige iPhones vind ik minder interessant, vooral omdat er klaarblijkelijk te weinig mini's verkocht zijn.

Er is geen waterdichte telefoonhoes voor de Fairphone (4). Sowieso vind ik de standaard telefoonhoezen onder de maat. Lifeproof maakt überhaupt geen hoezen voor het merk. Ik wil mijn telefoon zo goed mogelijk beschermen en daarbij is de Fairphone niet volledig waterdicht, dus dat wil ik met zo'n case bereiken. Nu zwem ik niet met mijn telefoon, maar ik ken dus wel degelijk mensen die hun telefoon zijn kwijt geraakt door dat ie verdronk...

Ik wil graag mijn telefoon met 1 hand kunnen bedienen. Dat valt grotendeels onder de eerder genoemde grootte van de telefoon en zal vast softwarematig opgelost kunnen worden, maar ik weet niet of dat mijn /e/OS kan.

Al met al zijn er dus een paar zaken waar ik meer of minder tegenaan loop en ik vind dat net iets te veel. Ik denk dat ik mezelf er echt geen plezier mee doe als ik zo'n telefoon zou kopen. Ik heb nog even overwogen om 'm te testen, maar hoe doe je dat zonder er geld aan uit te geven?
Ik heb geen behoefte aan een extra telefoon. Ik heb nog nooit gehad dat mijn telefoons mij in de steek lieten, op de accu na, maar het kan ook zijn dat ik gewoon geluk heb gehad. Dat besef ik me ook.

Bestaat er eigenlijk iets als een 'second best' voor het merk Fairphone?

Dit was wat ik uit mijn hoofd nog weet. Misschien dat ik deze post later nog edit.

Keuzes maken de Mens

• nero355

nero355

@whahas
Als ik dat zo allemaal eens lees dan moet je het gewoon lekker bij iOS toestellen houden en hier niet eens over nadenken, want je gaat het echt niet voor elkaar krijgen dat je Fairphone i.c.m. Android of een Custom ROM of zelfs een ander OS hetzelfde gaat kunnen als je iOS toestel ;)

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:54
Ik ben een Fairphone 4 aan het instellen voor iemand anders en ik ben tevreden maar ik loop tegen 1 probleem aan, namelijk dat je in stock launcher de Google zoekbalk niet uit kunt zetten op het homescreen. Je kunt wel de Google app uitschakelen maar er blijft dan een niet functionerende witte balk staan op je homescreen met in zwarte tekst zoeken. Ik heb hierover gebeld met Fairphone maar de betreffende medewerker leek er niet veel verstand van te hebben. Ik weet dat ik er een andere launcher op kan zetten maar deze stock launcher bevalt verder goed dus is het mogelijk om ook die witte zoekbalk te verwijderen die blijft staan na het stopzetten van de Google app?

• Thile
Silvos schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 02:07:
Ik ben een Fairphone 4 aan het instellen voor iemand anders en ik ben tevreden maar ik loop tegen 1 probleem aan, namelijk dat je in stock launcher de Google zoekbalk niet uit kunt zetten op het homescreen. Je kunt wel de Google app uitschakelen maar er blijft dan een niet functionerende witte balk staan op je homescreen met in zwarte tekst zoeken. Ik heb hierover gebeld met Fairphone maar de betreffende medewerker leek er niet veel verstand van te hebben. Ik weet dat ik er een andere launcher op kan zetten maar deze stock launcher bevalt verder goed dus is het mogelijk om ook die witte zoekbalk te verwijderen die blijft staan na het stopzetten van de Google app?
Ik heb geloof ik hetzelfde gehad op de FP3, voordat ik LineageOS erop heb gezet. Als ik het me goed kan herinneren kun je dit inderdaad niet wegkrijgen, tenzij je een andere launcher (of OS :+ ) erop zet.

Edit: Nog even snel op het Fairphone forum gezocht: het is inderdaad ingebakken in de launcher, dus deze zal dan vervangen moeten worden.

[Voor 9% gewijzigd door Thile op 30-09-2022 15:57]

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Bij gebrek aan een Fairphone 4 topic plaats ik het maar even hier: Fairphone 4 can now run Android 13 with microG courtesy of unofficial LineageOS 20 ROM https://www.xda-developer...-lineageos-20-unofficial/

Nonetheless, a pre-compiled LineageOS release with integrated microG support is huge for the privacy-minded Fairphone users, who don't want to sacrifice customizability for the sake of security.

[Voor 10% gewijzigd door choogen op 08-02-2023 13:10]

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-03 06:33
choogen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:09:
Bij gebrek aan een Fairphone 4 topic plaats ik het maar even hier...
Ik ben zelf aan het overwegen een FP4 te kopen, maar twijfel nog een beetje (met name omdat het toestel ook alweer anderhalf jaar oud is...). Het verbaast me dat er zo weinig over te vinden is op Tweakers, zeker gezien alle maatschappelijke aandacht rond duurzaamheid...

• Soneraxx
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-03 18:17
Ik heb het toestel sinds 2 maanden in gebruik en ik ben er heel tevreden van. Het voelt snappier in omgang dan mijn iPhone XR.
Als je vragen hebt, shoot 🙂.

• whahas
Draai je het originele OS?

Keuzes maken de Mens

• Soneraxx
Ja, gewoon stock Android. Buiten 1 app van Fairphone staat er geen bloatware op.

• whahas
Hoeveel apps heb je er opstaan?
Hoeveel gebruik je 'm?
Hoe lang kun je ermee bellen?
Hoe lang gaat de accu mee?
Vanwaar de overstap?
Hoe lang wil je er mee doen?

Keuzes maken de Mens

• nero355

nero355

RonnnL schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:41:
Het verbaast me dat er zo weinig over te vinden is op Tweakers, zeker gezien alle maatschappelijke aandacht rond duurzaamheid...
Dat laatste kan mij heel eerlijk gezegd heel weinig schelen, want ik doe toch heel lang met mijn telefoon dus dat boeit echt totaaaal niet, ongeacht het produkt :)

Waar ik vooral moeite mee heb :
- Veel te duur voor de hardware die je krijgt!
- Veel te lelijk!
- Niet genoeg non-Android opties om echt interessant te zijn...

Dus dan maar een Sony die overpriced en ouderwets is, maar nog steeds mooier is dan een Fairphone en officiëel door Jolla Sailfish wordt ondersteund! :)

Ik ben echter nog niet zover dus alle opties staan voorlopig nog steeds open...

• Soneraxx
whahas schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:19:
Hoeveel apps heb je er opstaan?
Hoeveel gebruik je 'm?
Hoe lang kun je ermee bellen?
Hoe lang gaat de accu mee?
Vanwaar de overstap?
Hoe lang wil je er mee doen?
Zo goed en zo kwaad mogelijk mijn antwoord:
ik heb er 47 apps opstaan. ik gebruik het toestel dagelijks. Ik kom er zeker de dag mee door. Ik gebruik het toestel veel voor mail, surfen, spotify en strava. Video kijken en spelletjes spelen doe ik er niet mee.
De reden van overstap is dat ik een toestel wil dat ik zelf kan herstellen en waar een gedachte achter zit. Ik ben geen heavy gebruiker qua belasting van het toestel, maar gebruik het wel dagelijks iets meer dan 2 uren. Ik wil het toestel blijven gebruiken zolang het veilig is om te bankieren. Ik hoop dus minstens vijf jaar (liefst meer).
Ben je hier iets mee?

• whahas
Jazeker, dank je wel!

Keuzes maken de Mens

Acties:
  • +3Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Nog tm 13 maart €50 korting op de Fairphone 4: nu vanaf €529 (excl. verzendkosten en excl. oplader en USB- kabel):
https://shop.fairphone.com/nl/buy-fairphone-4

• whahas
Ik vind het ergens wel jammer dat het zo (financieel) onpraktisch is om een telefoon te testen.

Ik kan niet 'even' die Fairphone 4 kopen voor 3 maanden en 'm dan terug geven zonder een hoop geld kwijt te zijn.
De standaard 14 dagen zijn mij toch echt te kort om te weten of het OS mij bevalt.

Keuzes maken de Mens

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:48
whahas schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 20:28:
Ik vind het ergens wel jammer dat het zo (financieel) onpraktisch is om een telefoon te testen.

Ik kan niet 'even' die Fairphone 4 kopen voor 3 maanden en 'm dan terug geven zonder een hoop geld kwijt te zijn.
De standaard 14 dagen zijn mij toch echt te kort om te weten of het OS mij bevalt.
Dan kan je een abonnement nemen en later alsnog overgaan op koop als het je bevalt?

https://shop.fairphone.com/en/fairphone-easy

"You call the shots: Fairphone 4 subscriptions start from as little as 3 months, all the way to 60 months. Of course the free repair service is included."

• whahas
Ik vind € 102,- nogal veel voor een test.

Alleen... als dat nu het enige was, dan zou ik die financiële gok wel wagen.

Edit: de kosten voor de borg, de kabels of oplader zitten daar niet eens bij.

[Voor 24% gewijzigd door whahas op 08-03-2023 23:14]

Keuzes maken de Mens

• Thile
whahas schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 23:07:
Ik vind € 102,- nogal veel voor een test.

Alleen... als dat nu het enige was, dan zou ik die financiële gok wel wagen.

Edit: de kosten voor de borg, de kabels of oplader zitten daar niet eens bij.
Ze hebben nu een actie met de eerste 3 maanden gratis, in de voorwaarden zie ik nergens staan dat dit niet voor het 3-maanden contract zou gelden. Zoals ik het zie, kan je dus ook met een 3-maanden contract 3 maanden gratis proberen, m.a.w. als je op tijd opzegt kan je gratis 3 maanden testen.

Het OS is overigens vrij standaard Android, ik weet niet wat je nu gebruikt of dat erg zal verschillen?

• whahas
Ik heb nu een iPhone SE 2nd gen.
Ik heb nog nooit Android gehad. Dat was een van de zaken die ik bedoelde.

De telefoon is bijvoorbeeld ook vrij groot.
Het helpt ook niet echt dat ik niet op zoek ben naar een nieuwe telefoon. Ik heb net de accu in mijn huidige laten vervangen. Dat dit me geld kost vind ik overigens geen probleem.

Het is ook best leuk dat de Fairphone makkelijk te repareren is. Alleen is het bij mijn telefoons vooralsnog niet nodig geweest dat ze gerepareerd moesten worden.

Het is vooral dat ik het idee achter de Fairphone heel tof vind.

Keuzes maken de Mens

• Rusty1102
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:59
whahas schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:15:
...

Het helpt ook niet echt dat ik niet op zoek ben naar een nieuwe telefoon. Ik heb net de accu in mijn huidige laten vervangen.

...

Fairphone zelf vindt dat je er dan vooral geen een moet kopen. Om ze te quoten "The most sustainable phone is the one you already own"

• nero355

nero355

whahas schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:15:
Ik heb nu een iPhone SE 2nd gen.
Ik heb nog nooit Android gehad.

Dat is leuk, maar je gaat dan nog steeds van Kwaad A naar Kwaad G dus schiet je er effectief niks mee op naar mijn mening! :/

Ik zou zeggen pak deze kans aan om van beiden af te zijn in de toekomst : https://shop.jolla.com/ :Y) 8) :*) d:)b

• whahas
Zelfs na het volgen van je link, @nero355 , snap ik nog niet goed waar je precies reclame voor maakt.

Op welk toestel moet ik precies dat OS zetten?

Keuzes maken de Mens

• nero355

nero355

whahas schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:18:
Zelfs na het volgen van je link, snap ik nog niet goed waar je precies reclame voor maakt.
Het is geen reclame, maar juist iets om over na te denken! ;)
Op welk toestel moet ik precies dat OS zetten?
Staat letterlijk op hun website :
With Sailfish X you can get an alternative, secure and smooth mobile OS experience into a high quality device. Sailfish X is currently available for the Sony Xperia™ 10 III, Xperia 10 II, Xperia 10 and 10 Plus, Xperia XA2, XA2 Plus and XA2 Ultra, and Xperia X, as well as for the Planet Computers Gemini PDA.
:Y)

• whahas
Ja, ik heb dus geen enkele van de genoemde toestellen. ;)

Keuzes maken de Mens

• nero355

nero355

whahas schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:11:
Ja, ik heb dus geen enkele van de genoemde toestellen. ;)
Maar als je toch al wat nieuws gaat kopen dan is dat wel een optie! ;)

Check anders ook eens Het mini Jolla Topic vanaf deze reactie : choogen in "Het mini Jolla Topic" :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• whahas
Dat ga ik dus niet.
Een paar berichten terug meldde ik dat ik een nieuwe accu in mijn toestel heb gedaan.

Onder het mom van: "De duurzaamste telefoon is de telefoon die je al hebt."
(Zoals @Rusty1102 ook zei.)

[Voor 12% gewijzigd door whahas op 10-03-2023 22:03. Reden: Gezegd dat Rusty het ook zei]

Keuzes maken de Mens

Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee