Het zijn meerdere zaken waar ik geen vrede mee heb en het zijn vooral voorkeuren van mezelf waar ik tegenaan loop.
Het wordt een lijstje uit mijn hoofd.
Ik vind de Fairphone 4 te groot. Ik wil niet de Fairphone 3+ kopen, omdat ik daar minder lang mee kan doen, verwacht ik. Ik heb gisteren de Fairphone 3+ in mijn broekzak gepast en dat paste niet eens, dus de Fairphone 4 past dus zéker niet in mijn broekzak. Ik vind dat wel een dingetje. Als er een Fairphone 5 mini komt, dan ga ik zeker kijken of dat wél iets voor mij is.
Ik wil geen Android. Ik vind dat ik met Gmail & Youtube al genoeg Google diensten gebruik en wil dat niet uitbreiden. Ik heb gekeken naar een /e/OS Fairphone. Dat lijkt te kunnen. Dit leidt er echter toe dat ik mijn bank app, bunq, niet kan gebruiken. Sowieso wordt schijnbaar niet alles ondersteund op dit /e/OS.
Wanneer ik iOS verlaat, dan ga ik lifetime abonnementen missen. Sowieso ga ik apps missen. Ik ga ook de synchronisatie en andere zaken tussen mijn telefoon en computer missen. Mijn laatste (en eerste telefoon) niet iPhone was een Nokia 3310c en ik ben dus ook erg gewend aan mijn telefoon.
Tel daarbij op dat ik een vorm van autisme heb waarbij ik erg gehecht ben aan mijn rituelen. Het is voor mij te veel keuzestress als ik maandenlang tegen kleine zaken aan ga lopen.
Grote zaken kun je aan zien komen, kleine zaken heb ik veel meer moeite mee.
Mijn huidige telefoon is niet aan vervanging toe. Ik ben puur aan het kijken voor indien mijn telefoon er spontaan mee ophoudt of als ie gestolen wordt, etc. De huidige iPhones vind ik minder interessant, vooral omdat er klaarblijkelijk te weinig mini's verkocht zijn.
Er is geen waterdichte telefoonhoes voor de Fairphone (4). Sowieso vind ik de standaard telefoonhoezen onder de maat. Lifeproof maakt überhaupt geen hoezen voor het merk. Ik wil mijn telefoon zo goed mogelijk beschermen en daarbij is de Fairphone niet volledig waterdicht, dus dat wil ik met zo'n case bereiken. Nu zwem ik niet met mijn telefoon, maar ik ken dus wel degelijk mensen die hun telefoon zijn kwijt geraakt door dat ie verdronk...
Ik wil graag mijn telefoon met 1 hand kunnen bedienen. Dat valt grotendeels onder de eerder genoemde grootte van de telefoon en zal vast softwarematig opgelost kunnen worden, maar ik weet niet of dat mijn /e/OS kan.
Al met al zijn er dus een paar zaken waar ik meer of minder tegenaan loop en ik vind dat net iets te veel. Ik denk dat ik mezelf er echt geen plezier mee doe als ik zo'n telefoon zou kopen. Ik heb nog even overwogen om 'm te testen, maar hoe doe je dat zonder er geld aan uit te geven?
Ik heb geen behoefte aan een extra telefoon. Ik heb nog nooit gehad dat mijn telefoons mij in de steek lieten, op de accu na, maar het kan ook zijn dat ik gewoon geluk heb gehad. Dat besef ik me ook.
Bestaat er eigenlijk iets als een 'second best' voor het merk Fairphone?
Dit was wat ik uit mijn hoofd nog weet. Misschien dat ik deze post later nog edit.