Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUBWiSE
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-05 21:30

DUBWiSE

Feeling irie

Topicstarter

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2r2aeqq.png

Het Nederlandse Fairphone heeft vandaag haar tweede toestel aangekondigd: de Fairphone 2. Na het succes van de eerste Fairphone (60 000 stuks verkocht) is men de afgelopen anderhalf jaar bezig geweest met het ontwikkelen van een opvolger. Waar de eerste Fairphone nog een kant en klare Chinese smartphone was, is de Fairphone 2 van de grond af aan zelf ontworpen. Zo kan er meer controle uitgeoefend worden op het productieproces, met als doel het zo eerlijk mogelijk in te kunnen richten.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000624110.jpeg

Fairphone wil namelijk een zo duurzaam mogelijke smartphone produceren. Daarbij richten ze zich op vier eigenschappen: transparantie, sociale impact, openheid en lange levensduur.

TransparantieHet in kaart brengen van de productieketen
Conflictvrije mineralen
Sociale impactHet verbeteren van het welzijn van werknemers
OpenheidDIY reparatie en reserveronderdelen
Software met open source principes
Lange levensduurGeïntegreerde beschermhoes

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2s0cos8.jpg

Fairphone 2 specificaties
Android OSAndroid 5.1 Lollipop
SkinFairphone OS
ChipsetQualcomm Snapdragon 801
Processor snelheid2200MHz
Intern geheugen32GB
RAM geheugen2048MB
Flash geheugenmicroSD
Scherm5,0" / 1920 x 1080 pixels
Frontcamera2 megapixels
Backcamera8 megapixels
ConnectiviteitWi-Fi (802.11 b/g/n/ac), Bluetooth® 4.0 LE, GPS
Fysieke cameraknopJa
Accu (mAh, standby, spreektijd)2420mAh
Afmetingen143 x 73 x 11 mm
Gewicht168 gram
BijzonderhedenExtra interface voor nieuwe functionaliteit
NotificatieledjeJa
Adviesprijs€ 529,38

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/30c29ec.jpg

Tweakers berichtgeving

[ Voor 131% gewijzigd door DUBWiSE op 07-07-2016 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Momus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01-2019
Heb je niet wat meer info die in de openingspost gezet kan worden?
Erg karig dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUBWiSE

DUBWiSE

Feeling irie

Topicstarter
wordt aan gewerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323221

Ik meende dat de processor vast zit aan de 'core unit' en dus niet vervangbaar is. Het streven om een telefoon langer mee te gaan vindt ik erg mooi, maar als de telefoon te traag wordt houdt het dus op. Tenzij als je ook losse 'cores' kunt kopen waar je je oude microfoon, batterij, camera en alle andere vervangbare onderdelen in kunt zetten. Maar aangezien de core unit waarschijnlijk de meeste metalen (koper, goud, ed) bevat is dit vanuit milieu oogpunt niet heel bijdragend. Ik heb nu android, maar daarvoor 2x een iphone en het enige probleem wat ik daarmee had was dat de batterij stuk ging, maar die kon ik voor minder dan 30 euro laten vervangen. Beide telefoons gingen 2-3 jaar mee. Daarna was de processor te traag om bijvoorbeeld nog te kunnen navigeren. M'n ouders gebruiken de telefoon nog steeds, dus nu al meer dan 3,5 jaar in gebruik.
Dus ik vraag me toch af of je met de fairphone nou echt veel meer dan 3 tot 4 jaar gaat halen.
Desondanks vindt ik het een heel tof idee, en zou ik er misschien wel een kopen als mn telefoon nu stuk zou gaan. Alleen die prijs...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 323221 op 17-06-2015 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 601896

Fairphone doet bij deze telefoon een paar dingen goed:
  • Het 'second half concept, waardoor de telefoon uitbreidbaar is net als de Jolla.
  • De telefoon-compenten relatief makkelijk vervangbaar maken.
  • Kiezen voor quallcomm
  • Kiezen voor duurzaam gewonnen materialen.
  • Het verbeteren van de arbeidspositie chineze medewerkers op gebied van "Health and safety, working hours, wages and working conditions".
Afbeeldingslocatie: https://www.fairphone.com/wp-content/uploads/2015/06/Fairphone2-Dissassessbled2.png

Maar nu na het update fiasco van de vorige Fairphone ben ik erg sceptisch over de tweede.

De vorige fairphone kwam uit met android 4.2, en kwam ook niet verder dan dat. Uiteraard heeft fairphone dat toegelicht. Het kwam volgens fairphone door hun bouwpartner guong en mediatek, de soc fabrikant. Het team zegt daarover
We are actively looking at ways to achieve this goal, but we’re trying to be realistic and face the fact that the first Fairphones will most likely not be upgraded beyond Android 4.2.
In mijn optiek komt het niet door 2, maar door 3 partners.
  • Guong de productiepartner ondersteund de inzet voor Update naar hoger dan 4.2 niet.
  • Mediatek levert geen nieuwe drivers voor de soc en nieuwere androidversies
  • En Google laat benodigde veiligheidsupdates voor Android ouder dan 4.4 achterwege.
Kortom, door het gebrek aan updates, was de vorige fairphone totaal niet duurzaam. Na anderhalf jaar is hij gewoon niet meer geschikt voor zakelijk gebruik door de bijvoorbeeld de veiligheids problemen in de ingebouwde webviewer. nieuws: Google dicht lekken in stock-browser Android 4.3 en lager niet meer als google wel normale veiligheids support had gegeven voor oudere modellen was de fairphone veel duurzamer geweest.

Persoonlijk vind ik het dan jammer dat fairphone weer kiest voor android, een relatief zwaar OS dat tegenwoordig nog wel eens >5GB groot is, en veel ram en cpu kracht nodig heeft. Wat ze wel beter doen is kiezen voor quallcom zij hebben een iets betere naam in het ondersteunen van drivers voor hun hardware dan Mediatek heeft. Bij de fairphone 2 kun je misschien iets langer OS en veiligheid updates verwachten dan bij de vorige. Ook als ik kijk hoe op de website de https://www.fairphone.com/ 'fairphone 1' helemaal op de achtergrond is verdwenen, vraag ik mij wel af wat er gebeurd met de support en aandacht als de fairphone 3 uitkomt.

De duurzame telefoon, koop je mede omdat het geen 'weggooi' product is. De vorige telefoon was dat in mijn ogen wel. Typisch voorbeeld van de consumptie maatschappij, waar het concept fairphone slachtoffer is geworden van de 'planned adolescence van google en mediatek. Google zei over een 'browser/webviewer van 1.5 jaar oud' die in gebruik bij 60% van de wereldbevolking dat die 'te oud was nog te ondersteunen'. Een stukje mentaliteit dat wat mij betreft niet past in een duurzame wereld. Gelukkig voor de gebruikers, kun je bij quallcomm meer nieuwere android drivers verwachten dan bij Mediatek. Toch had ik mij prettiger gevoeld, als ze bijvoorbeeld gekozen hadden voor Windows Phone, met een veel centralere betere update-reputatie op quallcomm soc's. Want dan zou je misschien zelfs nog fairphone het economisch niet haalt kunnen rekenen op updates. De fairphone 1 heeft laten zien, dat bij android je afhankelijk bent van een lange lange keten om updates en veiligheid te garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Anoniem: 601896 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:56:
Fairphone doet bij deze telefoon een paar dingen goed:
  • Het verbeteren van de arbeidspositie chineze medewerkers op gebied van "Health and safety, working hours, wages and working conditions".
Het enige wat ze daarmee bereiken is dat fabrikanten zoals Foxconn uitwijken naar Brazilie en India omdat Chinese arbeiders te duur worden. En dat er meer geinvesteerd wordt in volledige robotische productielijnen.
|:( En in China loopt de werkeloosheid dan weer op. Daar help je ze dus echt niet mee.

(maar goed, zo'n docu over hoe slecht ze het wel niet hebben doet het goed op tv, net zoals dat die foto's van kinderen met gezwollen buiken in Afrika :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUBWiSE

DUBWiSE

Feeling irie

Topicstarter
Update: de Fairphone 2 is afgelopen donderdag in de voorverkoop gegaan! Ik zal de topicstart aanpassen met nieuwe informatie over de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601896

DUBWiSE schreef op maandag 20 juli 2015 @ 10:53:
Update: de Fairphone 2 is afgelopen donderdag in de voorverkoop gegaan! Ik zal de topicstart aanpassen met nieuwe informatie over de specs.
De keuze voor usb 2.0, in de vorm van micro usb B, is het eerste teken aan de wand dat Fairphone net als bij hun vorige telefoon weer niet in lijkt te zetten op duurzaamheid van het apparaat zelf.

Usb 3.1 is er, en zal snel de rol van usb 2.0 overnemen. Waarbij de connectorvorm van usb C de standaard zal worden. Die standaard biedt bovendien support voor een heleboel nieuwe techniek zoals het aansturen van een monitor, snelladen etc.

Het bedrijf heeft ongetwijfeld erg goede bedoelingen, en het beste met haar kopers voor, maar ook deze keuze is gek als je je product wilt verkopen als duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik denk dat het met het concept van de fairfone onmogelijk is om helemaal voorop te lopen qua technische ontwikkelingen.
Hoeveel android telefoons zijn er nu helemaal te koop op dit moment met usb C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrro
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
Anoniem: 601896 schreef op maandag 20 juli 2015 @ 11:03:
[...]

De keuze voor usb 2.0, in de vorm van micro usb B, is het eerste teken aan de wand dat Fairphone net als bij hun vorige telefoon weer niet in lijkt te zetten op duurzaamheid van het apparaat zelf.

Usb 3.1 is er, en zal snel de rol van usb 2.0 overnemen. Waarbij de connectorvorm van usb C de standaard zal worden. Die standaard biedt bovendien support voor een heleboel nieuwe techniek zoals het aansturen van een monitor, snelladen etc.

Het bedrijf heeft ongetwijfeld erg goede bedoelingen, en het beste met haar kopers voor, maar ook deze keuze is gek als je je product wilt verkopen als duurzaam.
Zou het, vanwege de modulaire opbouw van de telefoon, niet gemakkelijk zijn te upgraden naar USB-C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUBWiSE

DUBWiSE

Feeling irie

Topicstarter
Een ander element dat nog wel eens stukgaat, is de usb-poort. Ook die is vervangbaar of zelfs te upgraden, naar bijvoorbeeld usb-c. Fairphone wilde een usb-c-poort vanaf de release in het toestel hebben, maar kon geen leverancier vinden die een batch kon maken voor de Nederlandse fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263719

FP 2 is ondertussen te bestellen in volgende uitvoeringen :

Blauw Mat :
Afbeeldingslocatie: http://shop.fairphone.com/media/catalog/product/cache/1/image/445x/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/b/l/blue-matte445.jpg
Blauw doorschijnend :
Afbeeldingslocatie: http://shop.fairphone.com/media/catalog/product/cache/1/image/445x/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/b/l/blue-translucent445.jpg
Transparant :
Afbeeldingslocatie: http://shop.fairphone.com/media/catalog/product/cache/1/image/445x/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/t/r/transparent445.jpg
Zwart doorschijnend :
Afbeeldingslocatie: http://shop.fairphone.com/media/catalog/product/cache/1/image/445x/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/b/l/black-translucent445.jpg
Zwart Mat :
Afbeeldingslocatie: http://shop.fairphone.com/media/catalog/product/cache/1/image/445x/602f0fa2c1f0d1ba5e241f914e856ff9/b/a/back2.png

http://shop.fairphone.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:12
Na toch veel gezocht te hebben niet gevonden: Is er een indicatie van levertijd? Ik lees soms Q4 2015, maar dat is niet consequent..

Nevermind, er staat nu ineens met mooie blauwe letters bij de shop, December 2015. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Tomino op 07-10-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerst stond er November 2015 voor de eerste 15000 pre-orders en December 2015 voor de volgende 15000.
Sinds een paar dagen is de teller van de website verdwenen, alsook het leveringsschema, maar ze zaten al aan +17000 bestellingen dus het zal zeker December worden als je nu bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323221

dat blauw transparant is best mooi.

Is >€500 nou een redelijke prijs voor een toestel met die specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, maar wel als je weet dat het toestel gemakkelijk 4-5 jaar meegaat door zijn modulair design (gemakkelijk zelf herstellen bij schade + eventueel onderdelen upgraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/5e2PTUjoYHhCAX3U.medium
Afbeeldingslocatie: https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/i6EUPTbY4LSgpY4U.medium

Zoals te verwachten ;) : https://www.ifixit.com/Teardown/Fairphone+2+Teardown/52523

https://www.fairphone.com...t-truly-smart-smartphone/

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 263719 op 18-11-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 12:45
Iemand die al uit ervaring kan zeggen wat hij/zij van de telefoon vind?
Ik ben erg voor eerlijkheid op wat voor manier dan ook maar tegelijkertijd vind ik het een hoop geld.
Ik weet dat het qua specs niet bij te top hoort dit zoek ik ook niet in een telefoon maar de dagelijkse gebruikers ervaring moet toch op zijn minst fijn zijn.
Hoor dus graag gebruikers ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 12:45
leuke 'after one week' review van de Fairphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-06 20:04
'k zou deze nog wel overwegen voor mijn volgende telefoon, indien mijn Moto E 4G 't begeeft. Het idee van een herstelbare telefoon spreekt me wel aan (al te vaak miserie gehad met slecht herstelde telefoons of onherstelbare exemplaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Vaders heeft 'm binnen. Belangrijk dingetje. Connect niet met de Parrot in de auto. Android 5.1 issue of Fairphone issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:53
Deze telefoon heeft zeker mijn aandacht, zeker nadat er bekend werd dat er SailfishOS wordt geport naar dit toestel. Ik gebruik al ruim 2 jaar een Jolla phone, welke destijds al middelmatige hardware had. Tot op heden werkt het toestel nog steeds soepel.

Dus een upgrade van hardware doe ik alleen maar vanwege het scherm en de camera.

Tevens ondersteun ik de filosofie van Fairphone compleet!

Zodra de port officieel en/of compleet is ga ik er een bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Tomino schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:13:
Vaders heeft 'm binnen. Belangrijk dingetje. Connect niet met de Parrot in de auto. Android 5.1 issue of Fairphone issue?
Heb je dit al ge-googled en/of opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
Bongoarnhem schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 14:19:
[...]

Heb je dit al ge-googled en/of opgelost?
Zijn er mee bezig. We hebben hem wel aan een parrot gekregen, maar daarna niet aan een andere. Kan zijn dat de 2e unit kapot is. Ik zal laten weten als het opgelost is en aangeven of parrot icm Fairphone wel mogelijk is.

(wat ik wel gelezen heb is dat de pairing een toetsenbord oproept (dial-pad), maar dat sommige parrots het toetsenbord 123 vereisen. Dit zijn een andere soort codes schijnbaar. Je kan dus zelf altijd proberen om het toetsenbord in beeld te krijgen ipv het voorgeschotelde dial-pad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193142

Vanaf morgen Sailfish OS op de Fairphone? Meer info: Jolla Users

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Cb7dMCbW0AErL_X.jpg:large

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 193142 op 23-02-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 16:48

matroosoft

Lone Christian

Ik had Fairphone een mailtje gestuurd over of ze de Fairphone 2 ook met Windows Phone uit gingen brengen, heb zojuist de volgende reactie gekregen:

Beste ******,

Dank je voor je bericht.

De verwachting is niet daar dat Windows Mobile ooit op de Fairphone zal draaien. Dit omdat we bij Fairphone kiezen voor een open systeem en Windows Mobile is dit niet. Bij Windows Mobile heb je veel minder vrijheid om dingen aan te passen en te wijzigen. Ook zijn er veel issues te benoemen die te maken hebben met Privacy, iets wat bij Android ook speelt, maar door dat het open source is kun je daar veel meer invloed op uitoefenen in het maken van software.

Omdat we zelf van mening zijn dat zelfs Android niet open genoeg is en ook voor privacy niet altijd de beste optie is zijn we wel bezig met alternatieven. Zo zijn we met Firefox OS en Sailfish OS bezig en wordt er ook gekeken naar Ubuntu.

Met vriendelijke groet,

Sietse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
't is hier een dooie boel :) Is er eigenlijk een tweaker blij met zijn Fairphone? Of is de consensus dat 't veels te duur is en bovendien niet up to date gehouden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06 13:19
Ik ben er blij mee. Hij doet wat ik verwacht van een smartphone. Updates komen er tegenwoordig ook al, alleen nog wachten op Marshmellow. En de "features" zoals duurzaam, eerlijk, modulair en open zijn zeldzaam (uniek?), dat mag best wat kosten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUBWiSE

DUBWiSE

Feeling irie

Topicstarter
De updates komen maandelijks, en bevatten telkens in ieder geval de meest recente security updates. Daarnaast worden ook andere problemen opgelost. Erg netjes, al ben ik ook wel benieuwd wat andere tweakers ervan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Anoniem: 193142 schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 23:10:
Vanaf morgen Sailfish OS op de Fairphone? Meer info: Jolla Users

[afbeelding]
Helaas nog steeds niet officieel ondersteund, er is wel een community port en community Android support, maar voor mij is de Android support helaas wel van doorslaggevend beland.

Er is recent een poll geweest op Twitter, maar of dit doorslaggevend voor die paar extra verkochte toestellen gaat worden, lijkt me niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Bongoarnhem op 04-08-2016 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk besloten om een Fairphone 2 aan te schaffen. Deze komt hopelijk snel binnen (site zegt 2-4 dagen).
Ik zal hem waarschijnlijk gelijk naar Fairphone OS flashen, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik ben vooral benieuwd hoeveel android apps nu het zonder Google services nog blijven doen. Zover ik lees is het gros gewoon te draaien namelijk met OpenGAPPS e.d.*

Reden van aanschaf is driedelig:
- Ik kan me goed vinden in hun duurzaamheids visie.
- Nederlands bedrijf (emotionele reden, maar toch)
- Windows heeft zo weinig apps die ik wil gebruiken ben ik toch gelimiteerd aan iOS of Android. Doordat Fairphone een mogelijkheid support zonder Google services is de Fairphone een mooie optie.

Ik ben ook benieuwd hoeveel Fairphones er in nederland gebruikt worden. Gezien mijn order nummer zijn ze nu in de 7000 bestellingen (incl. andere landen denk ik dan).

Edit: Overigens is het jammer van hun reactie op windows Mobile support. Ik vind het (ondanks de weinige apps) het prettigste OS dat ik heb gebruikt en zou graag een windows versie gebruiken als dit meer ondersteund wordt met apps later.

* Ik ben zo iemand zonder google account en zonder whatsapp/facebook account.

[ Voor 11% gewijzigd door Nivve op 13-09-2016 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Nu enkele dagen geïnstalleerd en het werkt prima. Enkele apps doen het niet (crashen bijvoorbeeld), maar het gros is gewoon zonder Google Services te gebruiken.
Overigens idd binnen 3 dagen binnen gekregen dus dat is erg netjes.

Voor het geval iemand op dit draadje stuit. De guide die ik voornamelijk gebruikt heb is:- https://forum.fairphone.c...0-a-google-free-fp2/11587
(Edit: en deze: https://forum.fairphone.c...living-without-google/535)

[ Voor 10% gewijzigd door Nivve op 23-09-2016 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Nivve schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 07:49:
Nu enkele dagen geïnstalleerd en het werkt prima. Enkele apps doen het niet (crashen bijvoorbeeld), maar het gros is gewoon zonder Google Services te gebruiken.
Overigens idd binnen 3 dagen binnen gekregen dus dat is erg netjes.

Voor het geval iemand op dit draadje stuit. De guide die ik voornamelijk gebruikt heb is:- https://forum.fairphone.c...0-a-google-free-fp2/11587
(Edit: en deze: https://forum.fairphone.c...living-without-google/535)
Ik neem aan dat je dan ook geen Play store hebt? Heb je toegang tot volgende apps:

- (ING België) Smart Banking
- Argenta Bankieren
- Microsoft OneNote
- Here Maps
- Dropbox

?

Bedankt om dit even te checken voor mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Dryhte schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 16:38:
[...]

Ik neem aan dat je dan ook geen Play store hebt? Heb je toegang tot volgende apps:

- Argenta Bankieren
- Microsoft OneNote
- Here Maps
- Dropbox

?

Bedankt om dit even te checken voor mij :)
Nee die heb ik niet inderdaad. Niet alle apps doen het ook op de telefoon doordat ze echt Google Services geïntegreerd hebben.

Ik download de apps meest via Racoon (welke het weer van de Play Store afhaald) en anders simpelweg de apk. Ik heb je apps even uitgeprobeerd:

Gedownload van Racoon. Deze app werkt prima. Ik kan het zelfs uitproberen door de demo te doen en lijkt naar behoren te werken.
- Argenta Bankieren:
Gedownload van Racoon. De app geeft aan dat het geen officiële app is en dat het mogelijk frauduleus kan zijn (wrs omdat hij ziet dat het geen play store installatie is). Deze app werkt dus ook niet zover ik kan zien.
- Microsoft OneNote
Gedownload van Racoon. Om een of andere rare reden kan Onedrive de OneNote apk niet downloaden uit de cloud. Frappant dat de enige apk die hij niet uit de cloud kan downloaden een microsoft apk is...
Na het downloaden van de apk van een mirrorsite doet de app het niet (oude versie). Dus via ApkTrack de laatste versie gedownload en deze doet het wel (16.0.7466.1777)
- Here Maps
Gedownload van Racoon, lijkt prima te werken. Ik had nog navigatie nodig sinds ik Sygic heb opgegeven, dus bedankt voor de suggestie ;)
- Dropbox:
Gedownload van Racoon: Lijkt te werken, nog niet ingelogd (geen dropbox account), dus kan daarna niets garanderen.

Als je echt Argenta nodig hebt dan zou ik kijken naar OpenGAPPS. Zover ik heb begrepen heb je dan wel de PlayStore maar dan zonder overige Google services. Maar Argenta krijg ik zelf dus niet aan de praat (hetzelfde issue heb ik dus zelf met Sygic).
Ik hoop dat dit helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
2 kleine updates:
- er is een nieuwe dunne case voor de Fairphone 2 die ze vanaf december de standaard case gaat worden. "Our updated, colorful cases are slimmer and, thanks to a new two-piece construction, very easy to put on and remove."
- Fairphone 2 heeft als eerste smartphone de Blue Angel / Blaue Engel certificering gekregen https://www.fairphone.com...blue-angel-certification/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUBWiSE

DUBWiSE

Feeling irie

Topicstarter
Het is te stil hier! Nog maar een paar updates dan:
* Fairphone heeft aangegeven aan een nieuwe cameramodule te werken (bron)
* Android 6 is in the works

Daarnaast is het Nederlandse bedrijf Smoose de Ubuntu Touch port voor Fairphone 2 een flinke boost aan het geven, ik ben benieuwd wat daaruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Goed nieuws van Andoid 6, dat is toch wel netjes van ze. Helemaal gezien Open OS dus ook gewoon doorgaat :)

Zover ik kan lezen heeft Ubuntu Touch geen ondersteuning voor APKs, klopt dat? Zie dan toch meer in Sailfish straks, omdat dat de App-gap kan overtreffen door iig gewone APKs te ondersteunen. Nu alleen nog een Sailfish voor FP2, maar zover ik lees is die niet echt actief in ontwikkeling door Jolla/Fairphone.

Enige wat mij nu nog een beetje dwarszit zijn de random reboots van de FP2. Ik weet nog steeds niet of het door de Open OS komt (of de hacks die ik erbovenop heb gedaan) of door de telefoon zelf. Moet toch eens een verse Open OS erop zetten om het te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
In november aangeven dat je bezig bent met Android 6.0, terwijl Android 7.1 toen al uit was. Kan dat niet bepaald netjes noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
rens-br schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:37:
[...]

In november aangeven dat je bezig bent met Android 6.0, terwijl Android 7.1 toen al uit was. Kan dat niet bepaald netjes noemen.
Gezien mijn tablet van een jaar uit niet hoger komt dan Android 4 omdat de fabrikant het niet ondersteunt... ja ik vind het best netjes dat Fairphone dit blijft uitbrengen. Mijn lat ligt misschien nogal laag door die ervaring :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Nivve schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:20:
[...]Mijn lat ligt misschien nogal laag door die ervaring :9
Dat kan ik me dan inderdaad goed voorstellen. Maar mijn OnePlus One kwam uit met Android 4.4 en heeft inmiddels de update naar 5.0, 5.1 en 6.0 gekregen waarna de ondersteuning gestopt is. Mijn lat ligt dan wellicht weer heel erg hoog..
Gezien mijn tablet van een jaar uit niet hoger komt dan Android 4 omdat de fabrikant het niet ondersteunt...
Welke tablet was dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
rens-br schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:26:
[...]

Dat kan ik me dan inderdaad goed voorstellen. Maar mijn OnePlus One kwam uit met Android 4.4 en heeft inmiddels de update naar 5.0, 5.1 en 6.0 gekregen waarna de ondersteuning gestopt is. Mijn lat ligt dan wellicht weer heel erg hoog..

[...]

Welke tablet was dat als ik vragen mag?
Doet OnePlus dan erg netjes, vandaar dat mijn collega zo lyrisch over de zijne is (de 3 volgens mij).

De tablet was een lenovo A2-10. Half jaar geleden weggedaan om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68880

Alle info over Ubuntu op de FairPhone 2 vind je hier:

https://ut4fp.org/page/homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Heeft iemand hier al eens geprobeerd om SailFish te installeren op hun FP2?

Ik ben het aan het overwegen, maar ik wil graag eerst weten wat er ondersteund wordt en hoe makkelijk dat is.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 25-02 13:54
Waarom heeft fairphone nog geen Android 8?

Geeft Fairphone niks om de veiligheid van haar gebruikers? Het is nu alsof je Windows XP op nieuwe laptops gaat leveren :+

En dan de prijs 8)7 |:( Knetter duur voor een verouderde Telefoon.

Kortom ik hoop dat niemand hier geïnvesteerd heeft in deze toko..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 10:51

Alexo

groots met een zachte o

De Fairphone 2 heeft sinds deze maand Android 7.1, ik verwacht dat 'ie nu end-of-life is. Overigens hebben onze vrienden alweer de crowdfunding binnen voor o.a. de Fairphone 3.

🖥️ i5 3550/GTX960/16GB 📱Xiaomi Mi Mix 2S 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Slava1 de Snapdragon 800 SoC in de fairphone wordt sinds android 7 niet goed meer ondersteund. Hierdoor moet fairphone nu zelf veel meer ontwikkelen. Dat 7.1 nu komt is dus al een hele inspanning.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slava1
ocf81 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:28:
@Slava1 de Snapdragon 800 SoC in de fairphone wordt sinds android 7 niet goed meer ondersteund. Hierdoor moet fairphone nu zelf veel meer ontwikkelen. Dat 7.1 nu komt is dus al een hele inspanning.
Ze hebben niet veel anders te doen gehad in de tussentijd dus geen excuses lijkt mij.

Ik heb een heel slecht gevoel bij die toko, het oud Hollands Bitconnect gevoel zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het zijn wel een stel idealisten die de zaken niet altijd even goed geregeld hebben. Onderdelen zijn soms maanden niet verkijgbaar. Echter, als je kijkt naar wie er werken, dan snap ik wel dat het even duurt voordat ze een nieuwe android release geport hebben. Er staan maar iets van 7 ontwikkelaars tussen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 06:41

Kiswum

Gadget reviewer

Slava1 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:57:
[...]

Ze hebben niet veel anders te doen gehad in de tussentijd dus geen excuses lijkt mij.

Ik heb een heel slecht gevoel bij die toko, het oud Hollands Bitconnect gevoel zeg maar.
Er zijn eigenlijk geen fabrikanten die een (stabiele) versie van Android 7 of hoger op hun toestel heeft gezet. Het is dus erg uniek dat een klein bedrijf als Fairphone het juist wel voor elkaar heeft gekregen.

Het is echter nooit goed geweest dat Fairphone (en OnePlus met de X), zo'n oude 32bit processor had gebruikt. Terwijl die al 1,5-2 jaar oud was.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Slava1
Kiswum schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:01:
[...]

Er zijn eigenlijk geen fabrikanten die een (stabiele) versie van Android 7 of hoger op hun toestel heeft gezet. Het is dus erg uniek dat een klein bedrijf als Fairphone het juist wel voor elkaar heeft gekregen.

Het is echter nooit goed geweest dat Fairphone (en OnePlus met de X), zo'n oude 32bit processor had gebruikt. Terwijl die al 1,5-2 jaar oud was.
Ah goedemorgen Nederland, Je was me al voor, belachelijke keuze dat zie voor die processor hadden gekozen, ondertussen zit iedereen met onveilige telefoon en bijna geen updates dus.

Hele volksstammen hebben geïnvesteerd in hun croudfunding maar hun keuze is gebaseerd op een ouderwets product bij de lancering, niet gehaalde deadlines en niet verkrijgbare onderdelen.
Als er 1 concurrent opstaat die ook modulaire telefoons gaat produceren zijn ze waarschijnlijk direct hun marktpositie kwijt.

Reken er maar op dat investeerders in deze ponzi straks hun geld kwijt zijn.

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 06:41

Kiswum

Gadget reviewer

De crowdfundactie is zeer waarschijnlijk om de opvolger te kunnen presenteren en te kunnen onderhouden. Daarnaast is het team ook nog bezig om de FF2 zo goed mogelijk up-to-date te houden, maar volgens mij deden ze dat al redelijk.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik klikte vandaag op een topic in de forum summary naar een topic van een user welke een prototype board voor USB-C bottom module heeft ontwikkeld. Dezelfde user blijkt ook aan een ander moederbord te hebben gewerkt.

Hoewel dit natuurlijk meer in de hobbysfeer zit, ben ik wel benieuwd of hier wellicht meer uit komt. Ik zou een andere core module best een interessant idee vinden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 22:27
Leeft dit nog?

Worden die toestellen nog gemaakt?

Het lijkt mij wel misschien interessant om er LineageOS 15.1 op te draaien :
https://wiki.lineageos.org/devices/FP2

Is het wat deze phone of valt het toch tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Fairphone leeft nog. Er schijnt zelfs gewerkt te worden aan een FP3, maar dat is echter nog niet officieel bevestigd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 108rogar
FP2 voldoet nog altijd prima voor mij (alleen is Pokemon GO stuk sinds Android 7 maar dat speelde ik nauwelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De upgrade naar Android 7 is inderdaad niet helemaal vlekkeloos verlopen. Maar gezien het feit dat ze heel veel zelf hebben moeten ontwikkelen is het op zich nog redelijk gedaan voor zo'n klein bedrijf als Fairphone.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thile
  • Laatst online: 30-05 17:07
toro schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:34:
Leeft dit nog?

Worden die toestellen nog gemaakt?

Het lijkt mij wel misschien interessant om er LineageOS 15.1 op te draaien :
https://wiki.lineageos.org/devices/FP2

Is het wat deze phone of valt het toch tegen?
Hier een tevreden FP2 gebruiker met LOS15.1, werkt bij mij top.
De toestellen zijn in ieder geval nog te koop, tegenwoordig voor 399 (was 529).

Wel zijn er geloof ik bovengemiddeld problemen ivm de modulariteit (of ik heb een biased beeld door het fp-forum), maar heb zelf nog niets hoeven vervangen in 2,5 jaar. Mijn vriendin alleen de bottom module ivm de USB poort in 3 jaar (en laatst het display, maar dat was haar eigen fout :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Thile schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:24:
[...]
Mijn vriendin alleen de bottom module ivm de USB poort in 3 jaar (en laatst het display, maar dat was haar eigen fout :9 ).
En, ging dat inderdaad allebei vlotjes?

• Thile
  • Laatst online: 30-05 17:07
Dryhte schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:36:
[...]

En, ging dat inderdaad allebei vlotjes?
Ja, scherm kan je zonder gereedschap eraf halen (leuk voor feestjes ;) ). De andere modules zitten met 3 schroefjes vast, mijn vriendin kon het zelf(s) zonder problemen O-) .

Mocht je voor een FP2 gaan, zou ik wel een extra batterij erbij kopen. De batterijduur is niet echt spectaculair, voor die 20 euro is het fijn om snel te kunnen wisselen zonder gedoe met een powerbank oid.

[ Voor 23% gewijzigd door Thile op 21-02-2019 09:01 . Reden: batterij-tip ]

• Dryhte
Thile schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 08:57:
[...]

Ja, scherm kan je zonder gereedschap eraf halen (leuk voor feestjes ;) ). De andere modules zitten met 3 schroefjes vast, mijn vriendin kon het zelf(s) zonder problemen O-) .

Mocht je voor een FP2 gaan, zou ik wel een extra batterij erbij kopen. De batterijduur is niet echt spectaculair, voor die 20 euro is het fijn om snel te kunnen wisselen zonder gedoe met een powerbank oid.
Ik ga nu echt geen Snapdragon 801 based telefoon meer kopen, maar een FP3 zie ik nog wel in mijn bezit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Laatst online: 22:59
Zo, 'ns even een hele oude thread uit het slop trekken. Dat met de Fairphone 4 op komst en de Fairphone 3 alweer voorbij (maar niet de 3+).

Heel simpele vraag, zijn er nog mensen die de FP 2 gebruiken? Zo ja, hoe lang heb je er tot nu toe mee gedaan?

Ik vind het idee van de FP namelijk wel interessant, maar ik zie met lede ogen aan dat ook de FP met ieder nieuw model duurder wordt, want het moet allemaal steeds meer kunnen. Dat terwijl ik juist heel erg weinig eisen heb aan een smartphone (beetje internetten, two-factor apps draaien, en dan heb je het wel gehad, laat de vouwschermen en camera's en 3D acceleratie maar zitten) en het dus best goedkoop kan doen, ware het niet de allergoedkoopste modellen ook erg onvriendelijk zijn om langer te gebruiken (proprietary SoCs die niet ondersteund worden met custom ROMs, vaak miserabele build kwaliteit, vastgeklonken accu's waarbij je het ding kunt wegsmijten als die op zijn).

Een FP van honderden euro's is voor mij dan ook alleen de moeite van het overwegen waard als je er echt lang mee kan doen, liefst meer dan de 5 jaar die FP voor ogen heeft. Custom ROM geen bezwaar, hardware problemen wel. Vandaar de vraag hoe het de huidige FP 2 eigenaars vergaat, als die er nog zijn. Heb je nog iets aan je accu? Heb je hem vervangen en zo ja na hoe lang? In het verleden behaalde resultaten bieden weliswaar geen garantie voor de toekomst, maar toch...

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 108rogar
Ik gebruik mijn FP2 nog. Ik heb deze sinds eind 2016, dus ik kom net niet aan die 5 jaar. De batterij leek in het begin wel snel achteruit te gaan, maar toen ben ik wat beter met opladen omgegaan (opladen bij 40% en niet helemaal vol), en ik ben nog niet zo ver dat ik 'm wil vervangen. Ik heb wel een keer een nieuw hoesje besteld.

Verder tevreden ermee, alleen de NFC mis ik.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik gebruikte sinds 2016 een FP2, maar halverwege vorig jaar ben ik gestopt om hem als mijn primaire telefoon te gebruiken. Ik heb er dus ca. 4 jaar mee gedaan. Ik gebruik de telefoon nu soms als ik iets met android moet doen wat SailfishOS niet kan. (ik gebruik Sailfish zonder Android emulatie)

In die tijd heb ik de volgende zaken vervangen: 1 scherm, 2x top module, 1x bottom module. Verder de camera uprade gedaan. Helaas is voor mij de prijs van de nieuwere modellen in verhouding met de prestaties niet attractief genoeg. Misschien als de FP4 ca 600 zou kosten dat ik hem zou overwegen. Maar dan zou ik er graag wel Sailfish op zien. (al dan niet een community port)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairPCsPlease
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-05 07:33
Na 6 jaar en 4 maanden dan toch mijn Fairphone 2 vervangen. Hoewel er veel mensen zijn, blijkens de reacties op het Fairphone forum, die last hadden van bugs met de Fairphone 2, viel het bij mij over het algemeen wel mee. Waar ik het vaakst last van had, is niet goed werken van de proximity sensor waardoor het scherm actief bleef bij bellen en ik soms de verbinding per ongeluk verbrak met mijn wang tijdens het bellen.

Maar ik ben heel blij en trots, dat ik bij één van de eersten was, die de Fairphone 2 heeft gekocht destijds in juli 2015 (pre-order startte een half jaar voor de levering, dus met mijn pre-order heb ik Fairphone ook aan geld geholpen voor de productie). Maar sinds april heb ik problemen met de verbinding. Al van alles geprobeerd, eerst was het de caches leegmaken met CCleaner wat het probleem verhielp en toen heb ik mijn support request weer gesloten. Het probleem keerde terug, SIM kaart werd niet herkend, support ticket heropend en in afwachting van antwoord zelf al een factory reset gedaan, probleem voorbij, geantwoord dat ticket weer gesloten kon. Maar een week later wéér helemaal geen verbinding met de SIM, ticket weer geopend en ik wacht nog op antwoord.

Maar ondertussen was er een aanbieding (die nog tot morgen loopt) voor gratis Wireless Earbuds t.w.v. 99,99 bij aanschaf van een Fairphone 4 via Fairphone zelf en hoewel ik eigenlijk liever bedrade telefoons gebruik, viel ik toch voor dat aanbod want ik heb autisme, ben heel gevoelig voor geluid en die Wireless Earbuds hebben Active Noise Cancelling. Dat wil ik wel uitproberen. Noise cancelling koptelefoons zijn duur en daarom heb ik het nooit eerder uitgeprobeerd, omdat ze zo duur zijn, maar deze aanbieding maakt het wel aantrekkelijk en met een Fairphone 2 waar ik geen verbinding meer mee krijg (alleen WiFi nu nog), heb ik gisteren dus uiteindelijk toch de Fairphone 4 besteld (nog geen ervaringen topic voor?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Fairphone stopt na 7 lange jaren met ondersteuning Fairphone 2:
https://nl.hardware.info/...ondersteuning-fairphone-2

Ter compensatie en in lijn met de Fairphone-filosofie kunnen klanten hun Fairphone 2 ter recycling opsturen voor 50 euro tegoed bij de smartphonemaker. Deze actie geldt tot eind maart.

[ Voor 60% gewijzigd door choogen op 08-03-2023 12:42 ]

Pagina: 1