Fairphone doet bij deze telefoon een paar dingen goed:
- Het 'second half concept, waardoor de telefoon uitbreidbaar is net als de Jolla.
- De telefoon-compenten relatief makkelijk vervangbaar maken.
- Kiezen voor quallcomm
- Kiezen voor duurzaam gewonnen materialen.
- Het verbeteren van de arbeidspositie chineze medewerkers op gebied van "Health and safety, working hours, wages and working conditions".
Maar nu na het update fiasco van de vorige Fairphone ben ik erg sceptisch over de tweede.
De vorige fairphone kwam uit met android 4.2, en kwam ook niet verder dan dat. Uiteraard heeft fairphone dat toegelicht.
Het kwam volgens fairphone door hun bouwpartner guong en mediatek, de soc fabrikant. Het team zegt daarover
We are actively looking at ways to achieve this goal, but we’re trying to be realistic and face the fact that the first Fairphones will most likely not be upgraded beyond Android 4.2.
In mijn optiek komt het niet door 2, maar door 3 partners.
- Guong de productiepartner ondersteund de inzet voor Update naar hoger dan 4.2 niet.
- Mediatek levert geen nieuwe drivers voor de soc en nieuwere androidversies
- En Google laat benodigde veiligheidsupdates voor Android ouder dan 4.4 achterwege.
Kortom, door het gebrek aan updates, was de vorige fairphone totaal niet duurzaam. Na anderhalf jaar is hij gewoon niet meer geschikt voor zakelijk gebruik door de bijvoorbeeld de veiligheids problemen in de ingebouwde webviewer.
nieuws: Google dicht lekken in stock-browser Android 4.3 en lager niet meer als google wel normale veiligheids support had gegeven voor oudere modellen was de fairphone veel duurzamer geweest.
Persoonlijk vind ik het dan jammer dat fairphone weer kiest voor android, een relatief zwaar OS dat tegenwoordig nog wel eens >5GB groot is, en veel ram en cpu kracht nodig heeft. Wat ze wel beter doen is kiezen voor quallcom zij hebben een iets betere naam in het ondersteunen van drivers voor hun hardware dan Mediatek heeft. Bij de fairphone 2 kun je misschien iets langer OS en veiligheid updates verwachten dan bij de vorige. Ook als ik kijk hoe op de website de
https://www.fairphone.com/ 'fairphone 1' helemaal op de achtergrond is verdwenen, vraag ik mij wel af wat er gebeurd met de support en aandacht als de fairphone 3 uitkomt.
De duurzame telefoon, koop je mede omdat het geen 'weggooi' product is. De vorige telefoon was dat in mijn ogen wel. Typisch voorbeeld van de consumptie maatschappij, waar het concept fairphone slachtoffer is geworden van de
'planned adolescence van google en mediatek. Google zei over een 'browser/webviewer van 1.5 jaar oud' die in gebruik bij 60% van de wereldbevolking dat die 'te oud was nog te ondersteunen'. Een stukje mentaliteit dat wat mij betreft niet past in een duurzame wereld. Gelukkig voor de gebruikers, kun je bij quallcomm meer nieuwere android drivers verwachten dan bij Mediatek. Toch had ik mij prettiger gevoeld, als ze bijvoorbeeld gekozen hadden voor Windows Phone, met een veel centralere betere update-reputatie op quallcomm soc's. Want dan zou je misschien zelfs nog fairphone het economisch niet haalt kunnen rekenen op updates. De fairphone 1 heeft laten zien, dat bij android je afhankelijk bent van een lange lange keten om updates en veiligheid te garanderen.