Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:59

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ehtweak schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:53:
Hebben jullie de recente aflevering van de KvW gezien over olijfolie?

De fabeltjes, de bizarre prijsstelling in de nederlandse supermarkten en de consumenten die zich (wederom) laten bedotten. :(

https://kro-ncrv.nl/progr...gemaakt-van-rotte-olijven

Zucht... Het is eigenlijk triest om te constateren hoe weinig inhoudelijke kennis er blijkbaar (?) is bij de gemiddelde consument. En hoe de grote supermarkten en de producenten van dit soort bagger(!) producten er wel bij varen. :-(

Lampenolie raffineren, alle smaak, geur, kleur verwijderen, paar procent 'echte' olijfolie er bij. En voila; de consument betaalt wel! 8)7
Bedotten, ik weet het niet. Feit is dat we zeker in NL met z'n allen één grote stapel lompe smakeloze boeren zijn die meer kijken naar prijs en gemak dan kwaliteit van producten. Je krijgt waar je om vraagt zullen we maar zeggen.

Deze aflevering had ik ook al gezien en met plezier bekeken. Ik vind het ergens ook best wel naïef als je denkt dat een standaardproduct uit de supermarkt authentiek is, onder welke steen leef je dan als consument? Het is niet voor niets dat KvW al zoveel seizoenen vol heeft weten te maken. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:22

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Gonadan schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:03:
[...]

Bedotten, ik weet het niet. Feit is dat we zeker in NL met z'n allen één grote stapel lompe smakeloze boeren zijn die meer kijken naar prijs en gemak dan kwaliteit van producten. Je krijgt waar je om vraagt zullen we maar zeggen.
Bedotten is het in zekere zin niet, het is en blijft olijfolie ook al is het van zeer bedenkelijke kwaliteit. Maar het gemak dient de mens inderdaad, in het recept van je pakje/zakje of voor mijn part vers pakket staat dat je onder andere zelf nog olijfolie moet toevoegen en dat gaat dan gewoon op het boodschappen lijstje.... Wat voor kwaliteit dat dan is boeit verder niet.
Deze aflevering had ik ook al gezien en met plezier bekeken. Ik vind het ergens ook best wel naïef als je denkt dat een standaardproduct uit de supermarkt authentiek is, onder welke steen leef je dan als consument? Het is niet voor niets dat KvW al zoveel seizoenen vol heeft weten te maken. :P
De mensen in dit topic zijn over het algemeen wel enthousiaste thuis koks die dit soort uitzendingen volgen. Maar de gemiddelde consument dus niet.

Ik werk zelf in de horeca met over het algemeen relatief jonge mensen, die ook al wonen ze op zichzelf gewoon totaal niet kunnen koken. Ze leren het niet van hun ouders (die kunnen het zelf ook niet) en het interesseert ze ook verder vrij weinig. Even een versmaaltijd van de AH in de magnetron zetten is immers wel zo makkelijk en dat geef ik toe, tegenwoordig ook best smakelijk en gezond.

Maar als ze dan bijvoorbeeld met mij mee eten omdat ik toch genoeg heb zien ze dat een zelf gemaakte maaltijd toch best wel lekker is.... ;)

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56
bvk schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:05:
De mensen in dit topic zijn over het algemeen wel enthousiaste thuis koks die dit soort uitzendingen volgen. Maar de gemiddelde consument dus niet.
Dat valt me nog best mee, 1,1 miljoen kijkers en nummer 10 meest bekeken op de maandag.
Mensen zijn toch steeds bewuster bezig met wat ze eten en of dit gezond is. Daar past KvW ook mooi bij.

Edit: link werkt niet meer door de manier waarop hij is opgebouwd.

[ Voor 6% gewijzigd door Kreuk op 13-02-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40

franssie

Save the albatross

Kreuk schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Dat valt me nog best mee, 1,1 miljoen kijkers en nummer 10 meest bekeken op de maandag.
Mensen zijn toch steeds bewuster bezig met wat ze eten en of dit gezond is. Daar past KvW ook mooi bij.
Oh dat is ook beter dan ik verwacht had, dat kijkgedrag van de kijker die nog lineair kijkt.

n1 = 1.686.000 NOS Journaal
n10 = 1.125.000 KVW

Alleen n=6 1.183.000 (help man is klusser) springt er uit als zijnde weinig informatief programma.

Alle boven de 1 mio kijkers is dacht ik een succes op de Gooische Matras.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wel goed om te lezen dat de KvW zoveel kijkers heeft! d:)b

Nu nog afwachten of de kijkers de hints snappen EN ter harte nemen die de presentatoren achterlaten na iedere uitzending... :+

Wat ik vaak opvallend vind is dat menige grote producent vrijwel altijd de medewerking weigert als ze ter plekke willen filmen en/of wat 'onnozele' vragen stellen.

Dan zet je jezelf toch meteen te kakken? Dan is het toch direct duidelijk dat je iets te verbergen hebt?
Of denken die grote jongens nou echt dat de consument zo simpel is? 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Nou, met honing worden we ook al aardig genaaid zie ik net.... Niet te bevatten eigenlijk, zouden de grote merken en supermarkten zich hier ook (misschien onbewust) aan schuldig maken?

Ik ben blij dat ik hier nog een lekkere pot heb staan van een imker hier 200 meter vandaan en waarvan de bijtjes nog van de bloemen op mijn balkon gesnoept hebben ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@ehtweak De afleveringen waarbij producenten wel meewerken heb je niet gezien? :+
De enige die ik mij kan herinneren die over een ruk-product ging en waarbij de producent niet nog meer te kakken stond door mee te werken was die Brita filter importeur kerel.

@bvk Bij non-EU honing is dat (hier) wel een bekend verhaal. Afaik staat dat er ook verplicht op en is eea gereguleerd binnen de EU.
Met wel-EU honing zal vast ook geklooid worden, maar dan voeren ze de bijen stroop ipv achteraf namengen. :P
(Of het wordt in UK Europees gemaakt en dan heb je puur rijstsuiker.).

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is wel een dubbel verhaal vind ik. Je ziet dat heel veel producten efficiënter gemaakt zijn door de industrie ten koste van authenticiteit en daarmee vaak kwaliteit, al is dat nog subjectief te noemen. Maar om dat nu per se slecht of verlakkerij te noemen, is het niet juist wat we graag willen?

Neem de olijfolie als voorbeeld, negen van de tien mensen gebruikt dat om gewoon in de pan te flikkeren. Je merkt dan qua smaak niet echt verschil meer tussen een traditionele of geraffineerde en als je van olie afhankelijk bent voor je vitaminen moet je toch eens gaan nadenken. Is het dan niet juist fijn dat er schone en goedkope varianten bestaan die je gewoon zonder nadenken in de pan kunt mieteren?
Kijk de aflevering over azijn en je krijgt ook tranen in je ogen van wat de industrie van het product gemaakt hebt. Maar aangezien half Nederland van HelloFresh moet leren dat je azijn ergens in kunt gooien voor een klein beetje zure tegenhanger dan zijn ze in feite ook niet meer waard dan puur azijnzuur toch? ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf ook zeker voorstander van eerlijke en echte producten. Wanneer je olijfolie of azijn echt als smaakmaker in je gerecht gebruikt kan je eigenlijk niet toe met het supermarktspul. Maar niet alles wat in KvW langs komt is per se slecht, het is soms ook gewoon anders. Al zijn er natuurlijk ook gewoon afleveringen waar je achteraf zit te denken van: "Hoe kunnen ze dat toch flikken?".

Ik vind het in die zin een prachtig programma en heb de meeste afleveringen wel gezien. Nuchter informerend, beetje onnozele houding aannemen, en je leert er toch vaak nog een hoop van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:38:
@ehtweak De afleveringen waarbij producenten wel meewerken heb je niet gezien? :+
...
Vaak is de redactie aan het rondbellen of ze her en der het productieproces/samenstellen van een product mogen zien/filmen.
En dan krijgen ze eerst vaak te horen "nee, daar werken wij niet aan mee". Voordat bij de zoveelste poging er toch een bedrijf gevonden wordt dat er geen problemen mee heeft.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:02
Bij de aflevering van gisteren was het toch echt wel duidelijk dat er bewust gerommeld werd met de honing.
Uiteindelijk kwamen ze bij een honingproducent uit in Hongarije.

Alle 11 geteste honingen uit de Nederlandse supermarkt kwamen door de officiële test, maar daar werd niet gecontroleerd op alle suikersoorten. Bij een aanvullende test (die nog niet door de EU is goedgekeurd) bleek dat er maar 4 volledig uit honing bestonden en de rest was aangelengd met suikersiropen

https://kro-ncrv.nl/progr...ngelengd-met-suikerstroop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bij de honing staat het buiten kijf inderdaad, daar probeert men bewust tests te omzeilen. Het probleem is wel dat er simpelweg heel veel termen niet beschermd zijn en dat fabrikanten dus gewoon mogen doen wat ze willen.
Zolang de consument daar niet kritisch op is zullen ze ermee weg blijven komen. En als je dan ziet hoe hele volksstammen achter producten aan rennen waar termen als 'macha' of 'kombucha' op voor komen omdat je daarvan instant gezond zou worden heb ik niet de illusie dat het heel veel gaat veranderen. ;)

Daarom ben ik wel blij met topics als deze, dat toont aan dat er nog een hoop mensen zijn die goede producten en de moeite van het bereiden ervan kunnen waarderen. Ik merk dat thuis ook steeds weer, elke keer als ik de moeite neem om (liefst met goede producten) een maaltijd gewoon zelf van de basis op te bouwen wordt het door mijn gezien als beter en lekkerder ervaren dan wanneer ik het de industrie voor mij laat doen.

Gister nog het meest simpele voorbeeld. Ik wilde gebakken aardappelen bij de avondmaaltijd dus ik kook aardappelen, laat ze afkoelen, in plakjes snijden en dan opbakken. Oneindig veel lekkerder dan zo'n zakje kant en klare bleke natte plakjes halen en die proberen op te bakken.
Zelfs m'n dochter zei uit zichzelf dat ze deze lekker vond en dat gebeurt echt niet snel buiten de drie P's. :+
In dit geval was het dan niet zozeer de kwaliteit van het product wat het verschil maakt, maar de moeite voor bereiden.
ehtweak schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:22:
Vaak is de redactie aan het rondbellen of ze her en der het productieproces/samenstellen van een product mogen zien/filmen.
En dan krijgen ze eerst vaak te horen "nee, daar werken wij niet aan mee". Voordat bij de zoveelste poging er toch een bedrijf gevonden wordt die er geen problemen mee heeft.
Mijn vermoeden is dat veel Nederlandse bedrijven daar überhaupt niet aan mee werken, om wat voor reden dan ook. Dus niet per se omdat KvW langs komt.

Bij die aflevering van olijfolie of azijn zie je dan ook een fabrikant die gewoon trots is op wat ze er nog van kunnen maken en dat er blijkbaar genoeg mensen zijn die het product wel kunnen waarderen. Dan kunnen wij vanaf de bank snobistisch doen dat het slecht is maar dat is niet per se waar. Het is anders.

Wat wel slecht is, is dat mensen het verschil niet meer snappen en te weinig kunnen waarderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 13-02-2024 09:03 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Keuringsdienst van Waarde is imho een leuk, vermakelijk en informatief programma, maar tegelijk slaan ze imho ook nogal eens door met hun verdenkingen, verdachtmakingen en veroordelingen. De value engineering van producenten is niet altijd per se iets slechts, vooral als zelfs de experts het verschil niet merken als ze twee versies naast elkaar hebben. In de uitzending van de olijfolie vond ik bijvoorbeeld dat er vrij weinig aandacht was voor het feit dat 'we' blijkbaar een methode hebben gevonden om zelfs de meest rotte olijven nog om te zetten in eetbare ('olijf')olie. Over duurzaamheid gesproken ;) . Dat dit ten koste van de smaak gaat lijkt me nogal wiedes; volgens mij weten de meeste mensen wel dat wat er in de supermarkt verkocht wordt doorgaans niet de kwaliteit heeft van speciaalzaken. Wat mij vooral verbaasd heeft, is dat er eigenlijk weinig aandacht was voor waar het fabeltje dan vandaan komt dat je in extra vierge olijfolie niet kunt bakken.

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 13-02-2024 08:57 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 16:44

orf

Gonadan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:50:

Gister nog het meest simpele voorbeeld. Ik wilde gebakken aardappelen bij de avondmaaltijd dus ik kook aardappelen, laat ze afkoelen, in plakjes snijden en dan opbakken. Oneindig veel lekkerder dan zo'n zakje kant en klare bleke natte plakjes halen en die proberen op te bakken.
Zelfs m'n dochter zei uit zichzelf dat ze deze lekker vond en dat gebeurt echt niet snel buiten de drie P's. :+
In dit geval was het dan niet zozeer de kwaliteit van het product wat het verschil maakt, maar de moeite voor bereiden.
[...]
Ik ben geswitcht naar eerst snijden. Dan hoef je maar 5 minuten te koken voor het bakken en je hoeft niet te wachten tot je aardappels afgekoeld zijn. Ik doe gebakken aardappels altijd zo (al snij ik blokjes). Gewoon even wassen, niet schillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

orf schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:59:
Ik bem geswitcht naar eerst snijden. Dan hoef je maar 5 minuten te koken voor het bakken en je hoeft niet te wachten tot je aardappels afgekoeld zijn. Ik doe gebakken aardappels altijd zo (al snij ik blokjes). Gewoon even wassen, niet schillen.
Kan ook, maar dan nog zou ik wel wachten. Jouw methode is voor blokjes wel makkelijk inderdaad, maar bij plakjes zal je veel sneller hebben dat alle alsnog in blokjes uiteenvalt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:01:
Het is wel een dubbel verhaal vind ik. Je ziet dat heel veel producten efficiënter gemaakt zijn door de industrie ten koste van authenticiteit en daarmee vaak kwaliteit, al is dat nog subjectief te noemen.
De producten worden niet zo zeer efficiënter; het productieproces echter wel. Allemaal ten faveure van winstoptimalisatie. :|
Maar om dat nu per se slecht of verlakkerij te noemen, is het niet juist wat we graag willen?
Transparantie is hier het keyword.
doen wat je zegt en zeggen wat je doet. En daar ontbreekt het vaak aan in de winstgeoptimaliseerde productieketens.
Heb ik daar als consument ooit om gevraagd? Kan me niet herinneren dat die vraag ooit gesteld is...
Ik vind het in die zin een prachtig programma en heb de meeste afleveringen wel gezien. Nuchter informerend, beetje onnozele houding aannemen, en je leert er toch vaak nog een hoop van.
Zekers. Ben al jaren fan. Maar ook jammer dat ze niet vaker doorvragen/onderzoeken naar WAAROM.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:50:

[...]

Mijn vermoeden is dat veel Nederlandse bedrijven daar überhaupt niet aan mee werken, om wat voor reden dan ook. Dus niet per se omdat KvW langs komt.
Maar als de KvW dan vraagt waarom niet, krijgen ze daar zelden een inhoudelijk antwoord op.
Dan rijst bij mij, de kijker, meteen de vraag, wat heeft men te verbergen dan?
Wat wel slecht is, is dat mensen het verschil niet meer snappen en te weinig kunnen waarderen.
Breek me de bek niet open. :X

Ik prijs me dan gelukkig dat als we mee-eters hebben, men vrijwel altijd aangeeft dat het erg lekker en bijzonder was. Vooral als ze dan zien hoe het bereid wordt en welke ingrediënten ik gebruik.
En dat je dus met redelijk beperkte middelen en goede basisingrediënten gewoon prima gezond & lekker eten kunt maken. Met als extra bonus dat dat helemaal niet duur hoeft te zijn!

Kanttekening: het vereist natuurlijk wel aandacht, ervaring en warenkennis. Maar dat geldt voor zoveel activiteiten. En aangezien eten één van de meest essentiële levensbehoeften is, vind ik dat het zeker waard.
:Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:08:
De producten worden niet zo zeer efficiënter; het productieproces echter wel. Allemaal ten faveure van winstoptimalisatie. :|
Dat is veel te kort door de bocht en dat weet jij ook. Hoeveel mensen willen de eerlijke prijs voor producten daadwerkelijk betalen als het puntje bij paaltje komt? Ik denk dat daar nog het grootste deel van het probleem zit om eerlijk te zijn.
Zolang 'wij' prijs boven de kwaliteit stellen zal de fabrikant zich richten op de prijs. Kopen 'wij' geen geraffineerde olijfolie meer omdat het smakeloze bagger is dan zal geen fabrikant daar zijn winst mee kunnen optimaliseren.

Een mooi voorbeeld zijn de aardappelen. Men weet tegenwoordig niet meer welk ras je waarvoor kunt gebruiken, dus dat staat nog zelden op de verpakking. Op zich kan ik dat nog een beetje begrijpen maar waar je vastkokend of kruimig voor gebruikt is voor velen ook al lastig onderhand. Dus worden er toepassingen op de zakken gezet en niet meer de eigenschappen, want dat is voor veel mensen het makkelijkst.
En dan blijkt nu de fabrikant in veel van die zakken gewoon dezelfde aardappel te stoppen omdat ze een ras gevonden hebben wat redelijk breed inzetbaar is.
Dan denk ik, als de het de gemiddelde consument blijkbaar zo weinig interesseert, waarom moet je het dan de fabrikant kwalijk nemen als hij het zichzelf makkelijk maakt?

Nee, altijd maar naar de grote boze bedrijven wijzen is echt véél te makkelijk.
Transparantie is hier het keyword.
doen wat je zegt en zeggen wat je doet. En daar ontbreekt het vaak aan in de winstgeoptimaliseerde productieketens.
Heb ik daar als consument ooit om gevraagd? Kan me niet herinneren dat die vraag ooit gesteld is...

Zekers. Ben al jaren fan. Maar ook jammer dat ze niet vaker doorvragen/onderzoeken naar WAAROM.
Veelal is het vrij duidelijk waarom men het doet. Er is vraag naar, de consument boeit het verder weinig en het is voor de fabrikant makkelijker of goedkoper.

Ik vind dit ook een leuk voorbeeld: https://www.italieplein.nl/pas-op-voor-gebakken-lucht/
Speciale bloem met desem, of zo. Fabrikant is daar gewoon transparant over wat er in zit, je kunt zelf nagaan dat het eigenlijk niets bijzonders is. Maar aangezien velen die moeite niet nemen en lachend verschillende soorten producten halen omdat ze denken dat het zo makkelijk is (zie de piepers hierboven) is het voor de fabrikant een stimulans om dit soort dingen te bedenken.
ehtweak schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:25:
Maar als de KvW dan vraagt waarom niet, krijgen ze daar zelden een inhoudelijk antwoord op.
Dan rijst bij mij, de kijker, meteen de vraag, wat heeft men te verbergen dan?
Waarom moet er iets te verbergen zijn? Hoeveel geïnteresseerden/journalisten/onderzoekers/interviewers/programmamakers/influencers/whatevers willen wel niet graag in zo'n fabriek kijken? Ik zoek daar niet te veel achter. Het is voor een fabrikant verreweg het makkelijkst om gewoon structureel niet mee te werken, dan hoeft hij verder ook niet na te deken over veiligheid, hygiëne en intellectueel eigendom. Het is gewoon de makkelijkste weg.
Breek me de bek niet open. :X

Ik prijs me dan gelukkig dat als we mee-eters hebben, men vrijwel altijd aangeeft dat het erg lekker en bijzonder was. Vooral als ze dan zien hoe het bereid wordt en welke ingrediënten ik gebruik.
En dat je dus met redelijk beperkte middelen en goede basisingrediënten gewoon prima gezond & lekker eten kunt maken. Met als extra bonus dat dat helemaal niet duur hoeft te zijn!

Kanttekening: het vereist natuurlijk wel aandacht, ervaring en warenkennis. Maar dat geldt voor zoveel activiteiten. En aangezien eten één van de meest essentiële levensbehoeften is, vind ik dat het zeker waard.
:Y
Waarbij een kanttekening is dat bepaalde producten van kwaliteit gewoon wél geld kosten en dat moet dan ook gewoon kunnen.

Het is altijd fijn als je gasten het op waarde kunnen schatten. Heb ook wel eens gasten over de vloer gehad die je dan best wel speciale en smaakvolle producten voorschotelt die dan tokkiestijl tweehandig naar binnen worden geschoven alsof het frikandellen zijn. Daar sta je dan met je zorgvuldig geselecteerde worst of hammen die met een flinterdun plakje al een prachtige smaak geven.
Als het toch met handen tegelijk naar binnen gaat gooi ik wel Stegeman op tafel. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb zojuist de KvW aflevering over de honing nog een keer bekeken.

Maar je maakt mij niet wijs dat de grote supermarktketens niet zouden weten dat honing van een paar euro/kg geen 100% honing kan zijn!

Je dan verschuilen achter de al dan niet C3/C4 gecertificeerde testmethode is een dikke plak (on)echte boter op je hoofd! Wir haben es nicht gewußt. ;w })
Dit is gewoonweg kwade opzet. Met dank aan de slimme Chinezen!

M.a.w hier is imho wel degelijk sprake van 'evil' handelen! Willens en wetens de consument een (deel)fake product verkopen!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@ehtweak ik denk dat wanneer we het specifiek over het honing verhaal hebben we het allemaal roerend eens zijn dat dat gewoon zwendel van de bovenste plank is. :)

Dergelijk verschuilen achter certificaten en tests zag je ook al terug bij die arbeiders in Zuid Europa voor het plukken van groente en fruit, of de bamboeviscoseproductie. Depressief word je ervan hoe de branche graag zijn kop bewust in het zand steekt.

Maar goed, morgenochtend eens langs de visboer een mooi stukje voor de barbecue halen. Ga eens voor het eerst zalm van een plankje proberen, kijken of ik het gezin zo aan de vis kan krijgen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ook weer zoiets @Gonadan ; ik heb het laatste jaar diverse keren geprobeerd, bij een gewone visboer op de markt, een stuk niet-kweekzalm te kopen.
Dat lukt gewoonweg niet meer. :-(

Overigens smaakt die, imho overdreven vette kweekzalm prima. Doet het ook heel goed in de rookoven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2q_RFt0jlqaw2J3wHgishauWhHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJZp5am32CJXJAgtE03AggHF.jpg?f=fotoalbum_large

Maar toch; het geeft te denken.

De KvW heeft dat ook al eens aan de kaak gesteld:
https://npo.nl/start/seri...biologische-zalm/afspelen

En dan heb je ook nog eens het dilemma dat wilde zalm minder vet is dan kweekzalm.
Maar dat de Omega 3/6 verhoudingen bij wilde zalm juist weer beter zijn dan die van kweekzalm.
Keuzes/twijfels... :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog even over de KvW. Ik vind het echt een fantastisch programma.
Lekker semi onnozel en menige vlotte sales babbel wordt aan de kaak gesteld. 8)
Waarbij je zelf je eigen conclusies mag trekken.

Vaak denk ik wel eens; nu hebben ze al de BS wel eens een keertje gehad. Maar dan komt er weer een nieuw onderwerp waarvan je denkt; oh gussie, dat kan er ook nog wel bij. :+
Nog meer commerciële onzin en prietpraat. :r

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:53
Brinkiewestland schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:38:
Bij de aflevering van gisteren was het toch echt wel duidelijk dat er bewust gerommeld werd met de honing.
Uiteindelijk kwamen ze bij een honingproducent uit in Hongarije.

Alle 11 geteste honingen uit de Nederlandse supermarkt kwamen door de officiële test, maar daar werd niet gecontroleerd op alle suikersoorten. Bij een aanvullende test (die nog niet door de EU is goedgekeurd) bleek dat er maar 4 volledig uit honing bestonden en de rest was aangelengd met suikersiropen

Dit dus, maar, om de Turkse supermarkt maar weer even erin te gooien, die halen hun honing elders en daar staat het keurig op de ingrediëntenlijst of er suikerstroop in zit. Échte honing is er ook gewoon duurder, ze verkopen er ook hele honingraten trouwens. Kost wel wat, 30,-

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bepaalde regio's in de EU hanteren richtprijzen voor honing die door lokale imkers wordt gewonnen/verkocht.

Wij komen vrijwel ieder jaar wel een keertje in het grensgebied tussen Oostenrijk en Italië en meer specifiek Süd-Tirol.
En die geven aan, dat echte imkerhoning minstens zoiets van 20€/kg zou moeten kosten.

Richtpreis 2023:
18,00 Euro für 1 kg Honig
10,00 Euro für ½ kg Honig
6,00 Euro für ¼ kg Honig

bron: https://www.suedtirolerim...ews/richtpreis-honig-2022

Of zoals hier:
https://www.bienen-gesund...nigsorte-kosten-wie-viel/

Maar ook in Nederland is gewoon prima lokale honing te koop!
En waarom van zover laten komen, als in vrijwel iedere regio wel lokaal honing wordt gewonnen en verkocht?

Het bizarre is, dat vaak honing uit verweggistan goedkoper is dan een lokaal product. 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 17-02-2024 10:23 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@ehtweak Die prijs in Euro bestaat vooral uit loon van de imkers.
Ga je net wat verder dan wordt het goedkoper. Langs de weg van Hongarije tot Kroatië is de prijs wat lager dan hier.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

1nsane schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:09:
Dit dus, maar, om de Turkse supermarkt maar weer even erin te gooien, die halen hun honing elders en daar staat het keurig op de ingrediëntenlijst of er suikerstroop in zit. Échte honing is er ook gewoon duurder, ze verkopen er ook hele honingraten trouwens. Kost wel wat, 30,-
30 euro per kilo voor de honing in een potje? Dan zou het echt kunnen zijn inderdaad.
Maar dat het niet op het etiket staat zegt helemaal nul komma nul natuurlijk, dat is de hele essentie waar we het over hebben.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:49:
[...]

30 euro per kilo voor de honing in een potje? Dan zou het echt kunnen zijn inderdaad.
Maar dat het niet op het etiket staat zegt helemaal nul komma nul natuurlijk, dat is de hele essentie waar we het over hebben.
Dat schreef ik toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 10:18:
Maar ook in Nederland is gewoon prima lokale honing te koop!
En waarom van zover laten komen, als in vrijwel iedere regio wel lokaal honing wordt gewonnen en verkocht?

Het bizarre is, dat vaak honing uit verweggistan goedkoper is dan een lokaal product. 8)7
Tja, er zijn een hoop mensen die moord en brand schreeuwen wanneer een product een zekere factor duurder is dan een ander. En bestellen dan graag online omdat het lokaal dan ineens oplichters zijn. Ik noem maar wat. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je zegt zelf dat het er op staat wanneer het er wel in zit, dus dat haal ik er wel uit. Wat bedoel je dan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:53:
[...]

Je zegt zelf dat het er op staat wanneer het er wel in zit, dus dat haal ik er wel uit. Wat bedoel je dan?
Oh sorry, je doelde op wat anders, ik had het over een hele honingraat met honing voor 30,- en jij doelde op 30,- de kilo :)

Ik haal meestal dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCZJ-b6ODdhFcJzp2kx7Q4fiS0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ohu01qHvhuZIkJ0V4zP2liW4.jpg?f=fotoalbum_large

De overige honing zal vast aangelengd zijn maar lijkt me wel dat als je letterlijk de bloemsoort benoemt, je voor die 80% niet door een keuring zou komen. Ze hebben ook duurdere honing die 100% is maar het is voor mij ook wel een balans tussen smaak en authentiek.

Natuurlijk weet ik niet zeker dat die 80% klopt maar ergens moet je een balans vinden.

Zoals gezegd, bij de goedkopere “honing” bij de Turk staat er netjes op dat er suikerstroop in zit. Dat vind ik in elk geval eerlijker want ik heb niet de illusie dat eigen merk AH honing van de onderste plank 100% honing is al staat het erop.

[ Voor 58% gewijzigd door 1nsane op 17-02-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

1nsane schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Oh sorry, je doelde op wat anders, ik had het over een hele honingraat met honing voor 30,- en jij doelde op 30,- de kilo :)

Ik haal meestal dit:

[Afbeelding]

De overige honing zal vast aangelengd zijn maar lijkt me wel dat als je letterlijk de bloemsoort benoemt, je voor die 80% niet door een keuring zou komen. Ze hebben ook duurdere honing die 100% is maar het is voor mij ook wel een balans tussen smaak en authentiek.

Natuurlijk weet ik niet zeker dat die 80% klopt maar ergens moet je een balans vinden.

Zoals gezegd, bij de goedkopere “honing” bij de Turk staat er netjes op dat er suikerstroop in zit. Dat vind ik in elk geval eerlijker want ik heb niet de illusie dat eigen merk AH honing van de onderste plank 100% honing is al staat het erop.
Was toevallig afgelopen week een leuk item met de Keuringsdienst van Waarde over honing. Ik zou het niet meer in de supermarkt kopen ;)

TLDR:

In Europa zou alleen al 150.000 ton nephoning (gemengd met suikerstroop) ingevoerd worden
De officiële EU-onderzoeksmethode kunnen deze nephoning niet opsporen
Van de vijftien geteste honingpotten blijken slechts vier uit puur honing te bestaan
De nieuwe EU-onderzoeksmethodes zijn internationaal nog niet erkend, dat kan tot 3 jaar duren

Edit: Zie dat het al gepost is, my bad.

[ Voor 13% gewijzigd door souljah1h op 17-02-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

1nsane schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Ik haal meestal dit:

[Afbeelding]

Klopt ik had het over de kiloprijs, dat waar namelijk waar KvW het ook over had. Alles onder de 20 per kilo kan eigenlijk al geen echte honing zijn in onze markt.
In die zin is een hoge prijs nog geen garantie dat het echt is maar een lage prijs wel een garantie dat het grotendeels suikerstroop is.

Wat er op etiketten staat is verder voor marketing, daar kan je helaas te weinig uit halen.

@ehtweak ik kom net van de visboer en die had ook gewoon wilde zalm liggen. Ik ben zelf evengoed maar voor de gewone 'verse' gegaan aangezien ik verwacht dat het gezin op een wat drogere vlezige variant iets minder goed gaat. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 06:39
ehtweak schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:10:
Ook weer zoiets @Gonadan ; ik heb het laatste jaar diverse keren geprobeerd, bij een gewone visboer op de markt, een stuk niet-kweekzalm te kopen.
Dat lukt gewoonweg niet meer. :-(

Overigens smaakt die, imho overdreven vette kweekzalm prima. Doet het ook heel goed in de rookoven.
[Afbeelding]

Maar toch; het geeft te denken.

De KvW heeft dat ook al eens aan de kaak gesteld:
https://npo.nl/start/seri...biologische-zalm/afspelen

En dan heb je ook nog eens het dilemma dat wilde zalm minder vet is dan kweekzalm.
Maar dat de Omega 3/6 verhoudingen bij wilde zalm juist weer beter zijn dan die van kweekzalm.
Keuzes/twijfels... :?
En dan heb je nog de enorme verschillen tussen bijvoorbeeld chinook, pink of chum. Daar weet bijna geen visboer raad mee. In Nederland is het alleen wilde zalm en al dan niet biologische kweekzalm. De superieure soorten zijn vrijwel niet verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Logisch, want die komen hier ook gewoon niet voor. Dan kan je beter voor lokale vissen kiezen of het eventueel op bestelling doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 15:59:
Logisch, want die komen hier ook gewoon niet voor. Dan kan je beter voor lokale vissen kiezen of het eventueel op bestelling doen.
Nauwelijks voor, en een visvergunning gaat niemand daarom ook krijgen, maar er wordt serieus aan gewerkt om de zalm terug te krijgen in de Maas en de Rijn.
https://eenvandaag.avrotr...-jaar-een-grote-comeback/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@franssie dat is wel leuk maar @bszz refereert naar zalmen uit de Grote Oceaan. Daar gaat een beetje Atlantische zalm door de Haringvliet laten weinig aan verbeteren.

Doet me denken aan een vriendin uit Alaska die wel wat teleurgesteld was over het aanbod aan zalm hier en de kwaliteit ervan. Tja, je bent de andere kant van de wereld gewend, daar kom je om in de soorten en maten van die beesten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gonadan haha, zal zeker andere zalm zijn, maar achteraf specificeren is zo https://www.reddit.com/r/...ts/5revrz/specifications/ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Er zitten zeker wel verschillen tussen, al denk ik dat de lokale visboer ze eerder onder Nederlandse namen zal herkennen als hij er al aan kan komen. En dan zal het alsnog niet van de kwaliteit zijn die je op locatie kan krijgen. Ik ga er daarom niet zo in mee met dat soort dingen.
Liever iets halen wat hier goed te krijgen is van goede kwaliteit en dan dat bereiden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
Toegegeven, zalm smaakt niet meer hetzelfde als je een tijdhe aan de westkust van Canada hebt doorgebracht 😎Ze zijn overigens zeker te krijgen, als je weet waar je moet zoeken, en gerookt bij j de groothandel.iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Te krijgen zeker, maar het is toch echt heel anders dan gewoon echt vers op locatie.

Zelf ook aan de zalm vanavond, maar dan gewoon gekweekt uit Schotland.
En met onwijs culinaire groenteschotel (ja ik was lui vanavond). :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mq4Qv3yhNagIMiFCRwD1tQY3Uo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4EkpjML2cvK6ZQ4JDwSC5iS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_RvM7v5TQkfG_TKtngJHhQFukA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhsSMmguMImOeiCUud3TBlPf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0Qjs8lEE_Ij_sKmIuazsktCbvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFnjZt3P05V4fvTFybJLuAsT.jpg?f=fotoalbum_tile

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-07 16:06
Dit lijkt mij de juiste plek voor een vraag aan kook deskundigen :) Ik wil graag een "Mandoline" om met name groente te snijden voor salades. Nu heb ik gekeken naar mandolines en zie door het bos de bomen niet meer :) Wat is een echt goede, allround en niet te dure semiprofessionele mandoline?
Dus een die meerdere varianten kan snijden, makkelijk schoon, scherp en mooi snijden. Welke of wat zouden jullie adviseren?
Ik was in eerste instantie gecharmeerd van De Bayer maar die hebben hier en daar wat mindere reviews. Nu zag ik ook Bron Coucke wel wat duurder. Iemand een goed advies of leuke aanbieding ergens?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@pc_slopert Benriner

[ Voor 46% gewijzigd door franssie op 20-02-2024 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03:25

aerofreak

Steve Jobs

Ik heb zelf een Benriner, erg tevreden over. Wil je Gaufrette aardappel doen dan moet je een andere mandoline.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:08
Hier ook een (super) benriner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-07 16:06
Bedankt voor de input. Ben toch gegaan voor een "bron-couck mandoline" rvs en lijkt een top ding. Zie sommige tv-koks deze gebruiken. We gaan het zien :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@pc_slopert je weet dat TV koks betaald worden om spullen te laten zien? (daarom staat er altijd een KitchenAid overal, Kenwood zie je nooit maar die zijn niet slechter).
Las laatst ergens dat de importeur van de dingen die in HHB gebruikt worden de kookwinkels al advies gaf deze artikelen alvast in te kopen .... ja ja toeval >:)

Maar het zal vast ook prima werken, we zien je review over een paar maanden wel tegemoet.
enne, wellicht zijn snijvaste handschoentjes een idee, soomigen hier (waaronder ik) gebruiken ze. Die messen zijn echt eng scherp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:05

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:20:
@pc_slopert je weet dat TV koks betaald worden om spullen te laten zien? (daarom staat er altijd een KitchenAid overal, Kenwood zie je nooit maar die zijn niet slechter).
Las laatst ergens dat de importeur van de dingen die in HHB gebruikt worden de kookwinkels al advies gaf deze artikelen alvast in te kopen .... ja ja toeval >:)

Maar het zal vast ook prima werken, we zien je review over een paar maanden wel tegemoet.
enne, wellicht zijn snijvaste handschoentjes een idee, soomigen hier (waaronder ik) gebruiken ze. Die messen zijn echt eng scherp
Masterchef gebruikt Kenwoods meen ik. En een frituurpan die in door dat programma heb gekocht.

En global messen. Die door tips hier een stukje hun programma gekocht.

T schijnt dus te werken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het was weer lekker ontnuchterend; de hoegenaamd biologische mosselen:

https://kro-ncrv.nl/progr...groener-of-vooral-duurder

En dat slechts voor de dubbele (!) prijs per kg! 8)7
Wow; da's wel hele dure gebakken lucht.

We hadden al het begrip greenwashing, nou voeg daar biowashing maar aan toe! })

Toegegeven, wel gewassen in HETZELFDE (Waddenzee en/of Oosterschelde) zeewater! :+

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 20-02-2024 22:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ehtweak schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:28:
Het was weer lekker ontnuchterend; de hoegenaamd biologische mosselen:

https://kro-ncrv.nl/progr...groener-of-vooral-duurder

En dat slechts voor de dubbele (!) prijs per kg! 8)7
Wow; da's wel hele dure gebakken lucht.

We hadden al het begrip greenwashing, nou voeg daar biowashing maar aan toe! })
En mensen mij hier maar voor gek verklaren dat ik mn kip bij de Turk haal :+ want die kippen zullen vast een veeeel slechter leven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kinderachtig, want dat is zo niet gesteld. Bij kippen zijn daadwerkelijk grote verschillen mogelijk in tegenstelling tot bij mosselen. Bij kippen heb je dus zonder toetsing, al dan niet door keurmerk, veel minder zekerheid.
Zalm is ook zo'n mooie. Dat bestaat wel daadwerkelijk
biologisch maar dan is het per definitie wel kweekzalm. Het is allemaal zo tegenstrijdig soms. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 21-02-2024 08:44 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-08 18:39
Mijn go to rijst was altijd zilvervliesrijst, ik maak regelmatig curry's.

Na het zien van onderstaande video/shorts zal dit voortaan Pandanrijst zijn.
YouTube: Beste Rijst bij AH! ✅ #rijst #gezondeten #albertheijn

Hoeveel soorten rijst hebben jullie thuis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 01-08 16:32

fub

walterworld schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:46:
Twee. Basmati voor bij de Indiase curry, en Japanse stijl korte-korrel rijst ("sushi rijst") voor zo ongeveer al het andere: met tsukudani d'r op, bij de katsu-carreh, bij de mapo tofu of bij de nikujaga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

walterworld schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 10:46:
E.e.a. afhankelijk van het soort gebruik/gerecht.

Een goede arborio/carnaroli voor risotto gerechten.
@walterworld Liefst wel een biologische variant; dan zouden er een stuk minder verontreinigingen/pesticiden residu in moeten zitten. ;)

En een volkoren rijst voor de wat stevigere gerechten waarbij de rijst de koolhydraten leverancier is.

Meestal bestel ik het via pit&pit, of amazon.de heeft ook regelmatig biologische varianten voor een redelijke prijs.

Mooie Plaatjes   

• Raymond P
  • Nu online
Minstens vijf in de voorraad kast. :')
Thai Hom Mali (jasmijn/pandan) Basmati, Carnaroli, Nishiki en lontong.

Soms pak ik nog een goedkoop zakje Arborio in de super voor een zoet toetje.

- knip -

• walterworld
Letten jullie op of het biologisch is?
Gezien hier het arseengehalte lager is.

• Raymond P
  • Nu online
Ik niet, heb het al moeilijk genoeg met smaak en textuur. Het aanbod aged basmati of geurige jasmijn is hier klein en heeft sowieso geen bio stempel.
Afaik ook niet echt iets waar je op hoeft te letten bij consumptie van witte rijst soorten in non-Asian porties (en Nederlands kraanwater).

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 22-02-2024 12:08 ]

- knip -

• Gonadan

Gonadan

Ik ben een barbaar wat dat betreft, ik heb gewoon basmati en pandan in huis en gebruik wat ik vind passen bij het gerecht. (wisselt ook nog wel eens)
:D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Laatst online: 22:19
Heeft er iemand ervaring met het maken van worst van wild zwijn (Zuid Limburg).
We hebben ruim een kilo wild zwijn gekregen en willen er graag wat worst van maken.
Nu zullen we wat vet en wellicht wat lichte kruiden toevoegen maar eigenlijk geen idee wat.
Wil het niet te kruidig maken om toch nog de wild zwijn smaak te houden en het moet natuurlijk ook niet een te droge worst worden.
Iemand wat suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je hebt wel ervaring met het maken van worst an sich neem ik aan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Op aanraden van het boek how not to Age ben ik de laatste tijd wat vaker Tempeh aan het eten.
Heb nog wat edelgist over de wortels gestrooid.
Was weer een lekker maaltje. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zxCtLSVm1OqruL1yEp6PKR72u0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8JAk6XPTZJpFuGc2scyZDnA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blOZESiSXInD9zGNAIyj5ko8FkA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khgW9aURfLFNZIoHNm1hs9Kn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vChJOtAkgZvYkDbKQ5-AOsfiOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNLmaWFaVfWBqjZ2CUIdskaP.jpg?f=fotoalbum_tile

Gebruiken jullie edelgist? https://youtu.be/hwwAn_6ys9g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Enkel op de popcorn met ghee. :9~
(Verder kom ik weg met (echte) kazen.)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Gonadan schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:19:
Je hebt wel ervaring met het maken van worst an sich neem ik aan?
Ja dat wel maar nog niet heel veel. Ik heb een kitchenaid met stalen worst opzetstuk.
Vanwege contacten in de jacht al enkele keren wild zwijn gehad maar vinden het vaak (te) mager. Vandaar nu het idee om eens iets met worst te proberen en wat extra vet toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:45

Indoubt

Always be indoubt until sure

Michieas schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:54:
[...]

Ja dat wel maar nog niet heel veel. Ik heb een kitchenaid met stalen worst opzetstuk.
Vanwege contacten in de jacht al enkele keren wild zwijn gehad maar vinden het vaak (te) mager. Vandaar nu het idee om eens iets met worst te proberen en wat extra vet toe te voegen.
Zelf geen ervaring. Ik weet van een voormalig slager en kok die in Zweden elanden worstjes maakte dat ie er 30% varkensvlees bij deed omdat het anders te droog was. DIe worstjes waren erg lekker in ieder geval. Nu weet ik niet hoe mager een wild zwijn is, ik vermoed een stuk magerder dan een tam varken, ondanks dat zwijnen ook een speklaag hebben. Ik weet wel dat wilde everzwijnen niet geschikt zijn om bacon van te maken omdat ze te mager vlees hebben.

Ik heb wel op een Duits forum een recept gevonden en een heel draadje erbij. Als je het DUits een beetje machtig bent is het misschien wat.

https://forum.parey-jagda...rn-zum-nachmachen.127326/

Interessant wel. Ik hoop ook eens wat met everzwiijn te maken. Ik heb het vele jaren geleden wel eens in een restaurant gegeten en dat was erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Indoubt schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:26:
[...]

Zelf geen ervaring. Ik weet van een voormalig slager en kok die in Zweden elanden worstjes maakte dat ie er 30% varkensvlees bij deed omdat het anders te droog was. DIe worstjes waren erg lekker in ieder geval. Nu weet ik niet hoe mager een wild zwijn is, ik vermoed een stuk magerder dan een tam varken, ondanks dat zwijnen ook een speklaag hebben. Ik weet wel dat wilde everzwijnen niet geschikt zijn om bacon van te maken omdat ze te mager vlees hebben.

Ik heb wel op een Duits forum een recept gevonden en een heel draadje erbij. Als je het DUits een beetje machtig bent is het misschien wat.

https://forum.parey-jagda...rn-zum-nachmachen.127326/

Interessant wel. Ik hoop ook eens wat met everzwiijn te maken. Ik heb het vele jaren geleden wel eens in een restaurant gegeten en dat was erg lekker.
Dankjewel!
Ik ga het zeker even doorlezen. Ik heb nog ergens een recept gevonden maar die staat op de laptop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 19:29

Wok

Dakloos...

Vanavond de BBQ maar weer eens als oven ingezet :)

Als diner een boerenkoollasagne:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9R4rXnpre_E_rjzU4qZtRi0RPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zol2WKR60rVDKWXnnwKydWMf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MWuy95_afQO0QwGQeEY4YsB1q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fioDsA9TQtRyETY0enSqW1QE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxlIU31L2e8CtKCTCkxNDkoFz8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fB7q3iayX7hHCHsegPk2qdf.jpg?f=fotoalbum_large

En morgen op het werk voor bij de koffie een appel & peercrumble
:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eg-RyNQNChs0dxwRJt3c0WutO2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k159DinLrlBSsxq4VYNQUMPw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea4szHhdagm55MYk-WgrA4yk4PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2RdTLNyHQhYElBVuDV16H4u.jpg?f=fotoalbum_large

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Wok ziet er goed uit, en de BBQ is uiteindelijk een oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-08 00:57
Ik heb een dichte zak met gedroogde shiitake met een beste before datum 17/11/2022.
Is dit nog eetbaar? Ik heb het overigens nooit gegeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

franssie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:08:
@Wok ziet er goed uit, en de BBQ is uiteindelijk een oven.
Alleen de nickname van de poster, does not compute... ;)

Ik maak dagelijks zelf (als bakker zijnde) apple crumble taartjes, ben wel benieuwd naar dit recept.
noud schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:13:
Ik heb een dichte zak met gedroogde shiitake met een beste before datum 17/11/2022.
Zal nog prima zijn als het onder goede condities bewaard is met zo te lezen een nog gesloten verpakking.

[ Voor 34% gewijzigd door bvk op 27-02-2024 23:19 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik zou het denk ik aandurven als ik de zak echt dicht vind. En ik ben bekend met het product.
Best before is dat de smaak niet gegarandeerd is, maar dat je er niet gelijk dood aan gaat.
Normaal wel je ze en bereid je ze daarna verder. Maar als je twijfelt, gewoon nieuwe halen. Laatst nog een voedselvergiftiging gehad (dank je AH stoommaaltijd) en die 15 uur van je leven is die paar euro niet waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 19:29

Wok

Dakloos...

bvk schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:15:
[...]

Alleen de nickname van de poster, does not compute... ;)

Ik maak dagelijks zelf (als bakker zijnde) apple crumble taartjes, ben wel benieuwd naar dit recept.
Het recept: https://www.bbq-nl.com/appel-perencrumble/

Alleen heb ik de walnoten vervangen door een 50/50-mix van zonnebloem- en pompoenpitten, omdat noten en pinda's bij ons op de werkvloer verboden zijn (iets met werkzaam in de voedselindustrie ;) )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-08 00:57
Helder. Dan gooi ik het weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 25-07 16:30
Het grote "kan ik dit nog eten?" topic
:*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:55
Ah dat zou nog een handig forum zijn als je er toegang tot hebt.
@noud het voordeel van gedroogd eten is dat de meeste bacteriën vocht nodig hebben om te kunnen overleven en dat nou juist net niet aanwezig is. Als er geen gekke kleuren op zitten de zak niet bol staat en de geur nog goed is zal het waarschijnlijk goed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:05

Dennis1812

Amateur prutser

El-Vder schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:03:
Ah dat zou nog een handig forum zijn als je er toegang tot hebt.
@noud het voordeel van gedroogd eten is dat de meeste bacteriën vocht nodig hebben om te kunnen overleven en dat nou juist net niet aanwezig is. Als er geen gekke kleuren op zitten de zak niet bol staat en de geur nog goed is zal het waarschijnlijk goed gaan.
Snel HK toegang aanvragen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ik ben benieuwd naar wat jullie nou echt het allerlekkerste recept vinden voor kipfilet, welke bereidingswijze en ingrediënten/marinades gebruiken jullie daarvoor?

Zou je die willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Sorry voor mijn vraag waarschijnlijk was het antwoord al gegeven maar kon het niet vinden en heb nu ook geen tijd om alles terug te lezen.

Maar ik las dat het hier ook ging over olijfolie, was er een conclusie gekomen welke olijfolie je kan kopen en welke je beter kan laten staan?
Ik bak alles in de olijf olie extra vierge en gebruik nu de bio+ van de supermarkt omdat die biologisch is en hopelijk minder bestrijdingsmidellen bevat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Gebruik alsjeblieft geen olijfolie voor kipfilet. Je kan het wel gebruiken om te koken, maar niet op hoog vuur. Als je de smaak er van lekker vindt, gebruik het dan als je vlees klaar is en de pan op laag vuur (of uit) staat.

[ Voor 33% gewijzigd door Garyu op 28-02-2024 15:29 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

NicoHF schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:23:
Ik ben benieuwd naar wat jullie nou echt het allerlekkerste recept vinden voor kipfilet, welke bereidingswijze en ingrediënten/marinades gebruiken jullie daarvoor?

Zou je die willen delen?
Mijn guilty pleasure is de ketjap marinade van Conimex. Vreselijk niet diepgaand, voornamelijk zout maar een jeugdliefde voor simpele kipfilet. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:25
Ik heb zaterdag een feestje waarbij we zo'n 40 gasten (leeftijd: 30ish) verwachten die verwacht ik best wel honger hebben. Verhouding is redelijk 50/50 dames en heren.

Hoe rekenen jullie ongeveer uit wat je nodig hebt?

Thema is Duits dus we maken het volgende:
  • 5kg Leberkase als hoofdvleesgerecht
  • Per persoon 1 kaasknakworst (käskekräner)
  • Aardappelsalade met o.a spekjes erin.
  • Aardappelsalade vegetarisch.
  • Pastasalade met ham. (1kg fusilli hiervoor)
  • Pastasalade vegetarisch. 500gram fusilli hiervoor)
  • Stookbrood met smeersels. Hier ook nog niet helemaal er over uit hoeveel nodig.
  • 4 liter zelfgemaakte barbecuesaus
Heb voor de aardappelsalades 10kg aardappelen gehaald, die verwacht ik niet allemaal nodig te hebben. Maar ik twijfel dus heel erg hoeveel te maken...

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
Aardappel/rijst/pasta zo'n 150-250 gram (bereid) per persoon. Proteïne 125-250 gram. Houd het vet rond de 20%. En groenten/fruit 100-200 gram.
Je hebt in principe een kilo voedsel per persoon nodig om iemand voor de dag af te toppen. Als het free-to-grab is gaat de verhouding eiwit/koolhydraat meestal scheef.

Veel brood en (vette) smeersels = minder van de rest, vooral handig als het niet zo lang duurt.
Een extra broodje afbakken lukt flink beschonken meestal ook nog wel.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Stufferdt Ik reken meestal ook met de gewichten per persoon, ongeveer gelijk aan die Raymond P noemt.
Denk na over een noodscenarion als je toch te weinig is (afbakbroodjes met hotdogs bijvoorbeeld) maar denk ook na of je vooraf dingen kan verdelen in porties die niet allemaal gelijk op tafel hoeven. Niets zo sneu als een uitgedroogde salade die je weg kan gooien. Beter een deel in de koelkast (of schuur met dit weer) achter de hand houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaspervl

Zou je die willen delen?
Alles is beter met bacon. Wat knoflook puntjes in de kipfilet, wrappen in bacon, en dan in de bbq/oven.
(eventueel vooraf een dry brine)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@NicoHF Kipfilet kan je ook goed marineren in karnemelk, voor de Kolonel smaak. En dan gewoon frituren of bakken in veel olie natuurlijk.
Naast dat alles met bacon lekkerder is, is ook alles uit de frituur lekker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:11:
[...]

Mijn guilty pleasure is de ketjap marinade van Conimex. Vreselijk niet diepgaand, voornamelijk zout maar een jeugdliefde voor simpele kipfilet. :D
Ketjap is altijd lekker haha thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:29:
Gebruik alsjeblieft geen olijfolie voor kipfilet. Je kan het wel gebruiken om te koken, maar niet op hoog vuur. Als je de smaak er van lekker vindt, gebruik het dan als je vlees klaar is en de pan op laag vuur (of uit) staat.
Hoezo niet? Olijfolie is een van de gezondste soorten vetten/olie die er bestaan en uitermate geschikt om mee te bakken.
De smaak proef je amper na het bakken dat maakt het juist ideaal.
Net zoals kokosolie heeft ook bijna geen smaak.

Ik gebruik alleen maar olijfolie en kokosolie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:08:
@NicoHF Kipfilet kan je ook goed marineren in karnemelk, voor de Kolonel smaak. En dan gewoon frituren of bakken in veel olie natuurlijk.
Naast dat alles met bacon lekkerder is, is ook alles uit de frituur lekker :+
In karnemelk Ken ik nog niet, dat ga eens proberen.
Gewoon laten weken en dan bakken in de koekenpan? Moet er nog iets van peper of zout bij of iets anders?

@Jaspervl bacon eet ik niet voor de gezondheid, ik eet alleen kip, soms wat magere vlees en vis maar dan wel goede en niet die vette kweek zalm bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@NicoHF Van vis wordt juist aangeraden de vette soorten te eten (haring bijvoorbeeld) voor de gezondheid.
Vwb de karnemelk, google geeft veel recepten voor kip in karnemelk of kip in een zoutoplossing (brine) om het lekker mals te krijgen en te houden bij het bakken/frituren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:53:
@NicoHF Van vis wordt juist aangeraden de vette soorten te eten (haring bijvoorbeeld) voor de gezondheid.
Vwb de karnemelk, google geeft veel recepten voor kip in karnemelk of kip in een zoutoplossing (brine) om het lekker mals te krijgen en te houden bij het bakken/frituren.
Haring is idd een gezonde vette vis die eet ik ook, maar kweek zalm die dikke vetten randen die je ziet is heel erg ongezond.
Sowieso goed kijken waar de vis vandaan komt, ik vermijdt zo goed als mogelijk gekweekte vis en vis uit China vertrouw ik al helemaal niet.

Bedankt voor de tip zal eens gaan kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 16:44

orf

Zou je die willen delen?
Ik vind in Dragon wel lekker:

https://www.culy.nl/culy-homemade/kip-in-dragonsaus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
NicoHF schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Haring is idd een gezonde vette vis die eet ik ook, maar kweek zalm die dikke vetten randen die je ziet is heel erg ongezond.
Sowieso goed kijken waar de vis vandaan komt, ik vermijdt zo goed als mogelijk gekweekte vis en vis uit China vertrouw ik al helemaal niet.

Bedankt voor de tip zal eens gaan kijken
-De gezondheidsclaims van kokosolie zijn niet onderbouwd. Sterker: Het bevat veel verzadigd vet en dat is nou niet bepaald gezond
-Geen idee waarom het vet van kweekzalm ongezond zou zijn. Als je doelt op het "argument" dat het meer Omega-6 zou bevatten dan wilde zalm: Dat zijn onverzadigde vetten en hebben juist een positief effect op het risico op hart en vaatziekten.
-Olijfolie kun je in bakken maar tot max 180 °C. Daarboven kun je beter bijv. Arachideolie gebruiken. Dit heeft een hoger rookpunt (220 °C) en minder smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Nu online
@NicoHF Zowel kokosolie als olijfolie proef ik direct, ook na bakken. Welke gebruik je exact?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
bszz schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:18:
[...]

-De gezondheidsclaims van kokosolie zijn niet onderbouwd. Sterker: Het bevat veel verzadigd vet en dat is nou niet bepaald gezond
-Geen idee waarom het vet van kweekzalm ongezond zou zijn. Als je doelt op het "argument" dat het meer Omega-6 zou bevatten dan wilde zalm: Dat zijn onverzadigde vetten en hebben juist een positief effect op het risico op hart en vaatziekten.
-Olijfolie kun je in bakken maar tot max 180 °C. Daarboven kun je beter bijv. Arachideolie gebruiken. Dit heeft een hoger rookpunt (220 °C) en minder smaak.
Dan moet ik mij daar nog meer in verdiepen in de kokosolie dacht dat het gezond was

Vet van kweekzalm bestaat uit verzadigd vet en daar zou een ophoping zitten van kwik en antibiotica.
Ik was er al geen fan, van maar na het zien van een aflevering van 'you are what you eat' Al helemaal niet als ik zie hoe ze leven en dus ook wat ze naar binnen krijgen in dat verontreinigd water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Nu online

Garyu

WW

NicoHF schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:47:
[...]

Hoezo niet? Olijfolie is een van de gezondste soorten vetten/olie die er bestaan en uitermate geschikt om mee te bakken.
De smaak proef je amper na het bakken dat maakt het juist ideaal.
Net zoals kokosolie heeft ook bijna geen smaak.

Ik gebruik alleen maar olijfolie en kokosolie
Om maar even de eerste Google hit te quoten:
Extra Vierge olijfolie of gewone olijfolie?
In bijna iedere keuken is wel een fles olijfolie te vinden. U gebruikt het bijvoorbeeld voor een lekkere saladedressing, een ovenschotel of voor het bakken van een malse kipfilet. Maar niet iedere olijfolie is daarvoor geschikt. In gewone olijfolie kunt u rustig bakken en braden. Maar extra vierge olijfolie kunt u beter alleen gebruiken voor koude gerechten. Wanneer u ‘extra vierge’ olijfolie verhit, verbranden er stoffen die in de olie zitten. Dit is ongezond en op de lange termijn zelfs kankerverwekkend. ‘Gewone’ olijfolie is beter gezuiverd en daar zitten die stoffen niet in. Dit heeft te maken met de verschillende manieren waarop de producten zijn gemaakt.
Ik dacht dat dat wel algemeen bekend was. Je gaat er niet meteen dood aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 28-02-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Garyu schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:42:
[...]

[...]

https://www.allesoverolij...20rookpunt%20niet%20klopt

(met link naar wetenschappelijk onderzoek)

[ Voor 5% gewijzigd door Jaspervl op 28-02-2024 19:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

[...]

In een aflevering van Keuringsdienst van Waarde waren de Italianen laatst hoogst verbaasd (en lichtelijk geamuseerd) toen ze hen vertelden dat in Nederland het idee leeft dat Extra Vierge ongezond is om in te bakken. O-)

Edit: https://kro-ncrv.nl/keuringsdienst-van-waarde-olijfolie

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 28-02-2024 19:52 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Garyu maar ... die geraffineerde olijfolie wordt dan weer van grondvindsels gemaakt las ik hier eerder ...

Er is geen juiste keus :+

En voor wat betreft kweekvis uit binnenbassins, die zijn niet voedselveilig als ik meerdere visboeren mag geloven (willen het ook niet verkopen aan gezinnen met kinderen). Dus elke vis die klint als Talapia (soort meerval dacht ik) moet je laten gaan.
Zalm uit een Noors of Schots buitenbassin durf ik prima te eten, daar kan je nauwelijks iets aan toevoegen want dat stroomt weg met de stroming in zee. Er wordt ook wel zalm gekweekt in niet stromende bassins dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
[...]

[...]

Om dat ook maar meteen met de eerste Google hits te post (welke zoekterm had jij? :+)

https://gezondnu.nl/voedi...erge-olijfolie-verhitten/
https://kro-ncrv.nl/progr...a-vierge-olijfolie-bakken
Wij denken hier te weten dat je extra vierge olijfolie niet kunt verhitten, en er dus niet in kunt bakken of braden.

‘Onzin’, zegt de Italiaanse chef Francesco Rubino in de Keuringsdienst van waarde uitzending: ‘ik gebruik mijn hele leven al extra vierge voor alles.’ Maar waar komt dit misverstand over extra vierge olijfolie dan vandaan?
Ook Vivian van Wordragen, officieel gecertificeerd olijfoliesommelier, bevestigt dat extra vierge olijfolie geschikt is om mee te bakken. ‘Het heeft een rookpunt van minimaal 180 graden, wat betekent dat het veilig is om mee te koken.

Hoe hoger de kwaliteit van de olie, hoe stabieler de olijfolie blijft bij verhitting. Sommige extra vierge olijfolie kan tot wel 210 graden verdragen voordat het verbrandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Nu online

Garyu

WW

Interesting. I stand corrected. Tot vijf jaar geleden was dat blijkbaar common knowledge :). Dit vanwege het rookpunt dus, wat voor olijfolie erg laag ligt, ook afhankelijk van de kwaliteit. Maar dat het rookpunt dus niets met de stabiliteit van de olie te maken heeft dat is nieuw voor mij.

[ Voor 51% gewijzigd door Garyu op 28-02-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
franssie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:52:
@Garyu maar ... die geraffineerde olijfolie wordt dan weer van grondvindsels gemaakt las ik hier eerder ...

Er is geen juiste keus :+

En voor wat betreft kweekvis uit binnenbassins, die zijn niet voedselveilig als ik meerdere visboeren mag geloven (willen het ook niet verkopen aan gezinnen met kinderen). Dus elke vis die klint als Talapia (soort meerval dacht ik) moet je laten gaan.
Zalm uit een Noors of Schots buitenbassin durf ik prima te eten, daar kan je nauwelijks iets aan toevoegen want dat stroomt weg met de stroming in zee. Er wordt ook wel zalm gekweekt in niet stromende bassins dacht ik.
Yep, heb een kennis die ozon apparatuur ontwerpt voor dergelijke bassins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Raymond P schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 18:30:
@NicoHF Zowel kokosolie als olijfolie proef ik direct, ook na bakken. Welke gebruik je exact?
Qua kokosolie bio+ geurloze kokosolie
Olijf olie momenteel ook van Bio+, nou proef je dat trouwens wel een klein beetje eigelijk als je pure vlees dus zonder kruiden/marinade bakt, maar ik stoor mij daar niet aan vind het wel lekker en met marinade proef ik het niet echt of ik let er niet op zou kunnen.

Nou bak ik al lang alleen met dit dus misschien ben ik er aan gewend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:54:
Interesting. I stand corrected. Tot vijf jaar geleden was dat blijkbaar common knowledge :). Dit vanwege het rookpunt dus, wat voor olijfolie erg laag ligt, ook afhankelijk van de kwaliteit. Maar dat het rookpunt dus niets met de stabiliteit van de olie te maken heeft dat is nieuw voor mij.
Komt er eigelijk op neer zolang de olie niet rookt en niet verbrand maar ook je eten niet verbrand dat er niks aan de hand is.
Pagina: 1 ... 95 ... 112 Laatste