Dat is veel te kort door de bocht en dat weet jij ook. Hoeveel mensen willen de eerlijke prijs voor producten daadwerkelijk betalen als het puntje bij paaltje komt? Ik denk dat daar nog het grootste deel van het probleem zit om eerlijk te zijn.
Zolang 'wij' prijs boven de kwaliteit stellen zal de fabrikant zich richten op de prijs. Kopen 'wij' geen geraffineerde olijfolie meer omdat het smakeloze bagger is dan zal geen fabrikant daar zijn winst mee kunnen optimaliseren.
Een mooi voorbeeld zijn de aardappelen. Men weet tegenwoordig niet meer welk ras je waarvoor kunt gebruiken, dus dat staat nog zelden op de verpakking. Op zich kan ik dat nog een beetje begrijpen maar waar je vastkokend of kruimig voor gebruikt is voor velen ook al lastig onderhand. Dus worden er toepassingen op de zakken gezet en niet meer de eigenschappen, want dat is voor veel mensen het makkelijkst.
En dan blijkt nu de fabrikant in veel van die zakken gewoon dezelfde aardappel te stoppen omdat ze een ras gevonden hebben wat redelijk breed inzetbaar is.
Dan denk ik, als de het de gemiddelde consument blijkbaar zo weinig interesseert, waarom moet je het dan de fabrikant kwalijk nemen als hij het zichzelf makkelijk maakt?
Nee, altijd maar naar de grote boze bedrijven wijzen is echt véél te makkelijk.
Transparantie is hier het keyword.
doen wat je zegt en zeggen wat je doet. En daar ontbreekt het vaak aan in de winstgeoptimaliseerde productieketens.
Heb ik daar als consument ooit om gevraagd? Kan me niet herinneren dat die vraag ooit gesteld is...
Zekers. Ben al jaren fan. Maar ook jammer dat ze niet vaker doorvragen/onderzoeken naar WAAROM.
Veelal is het vrij duidelijk waarom men het doet. Er is vraag naar, de consument boeit het verder weinig en het is voor de fabrikant makkelijker of goedkoper.
Ik vind dit ook een leuk voorbeeld:
https://www.italieplein.nl/pas-op-voor-gebakken-lucht/
Speciale bloem met desem, of zo. Fabrikant is daar gewoon transparant over wat er in zit, je kunt zelf nagaan dat het eigenlijk niets bijzonders is. Maar aangezien velen die moeite niet nemen en lachend verschillende soorten producten halen omdat ze denken dat het zo makkelijk is (zie de piepers hierboven) is het voor de fabrikant een stimulans om dit soort dingen te bedenken.
Waarom moet er iets te verbergen zijn? Hoeveel geïnteresseerden/journalisten/onderzoekers/interviewers/programmamakers/influencers/whatevers willen wel niet graag in zo'n fabriek kijken? Ik zoek daar niet te veel achter. Het is voor een fabrikant verreweg het makkelijkst om gewoon structureel niet mee te werken, dan hoeft hij verder ook niet na te deken over veiligheid, hygiëne en intellectueel eigendom. Het is gewoon de makkelijkste weg.
Breek me de bek niet open.
Ik prijs me dan gelukkig dat als we mee-eters hebben, men vrijwel altijd aangeeft dat het erg lekker en bijzonder was. Vooral als ze dan zien hoe het bereid wordt en welke ingrediënten ik gebruik.
En dat je dus met redelijk beperkte middelen en goede basisingrediënten gewoon prima gezond & lekker eten kunt maken. Met als extra bonus dat dat helemaal niet duur hoeft te zijn!
Kanttekening: het vereist natuurlijk wel aandacht, ervaring en warenkennis. Maar dat geldt voor zoveel activiteiten. En aangezien eten één van de meest essentiële levensbehoeften is, vind ik dat het zeker waard.

Waarbij een kanttekening is dat bepaalde producten van kwaliteit gewoon wél geld kosten en dat moet dan ook gewoon kunnen.
Het is altijd fijn als je gasten het op waarde kunnen schatten. Heb ook wel eens gasten over de vloer gehad die je dan best wel speciale en smaakvolle producten voorschotelt die dan tokkiestijl tweehandig naar binnen worden geschoven alsof het frikandellen zijn. Daar sta je dan met je zorgvuldig geselecteerde worst of hammen die met een flinterdun plakje al een prachtige smaak geven.
Als het toch met handen tegelijk naar binnen gaat gooi ik wel Stegeman op tafel.