Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 96 ... 116 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:43
NicoHF schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Komt er eigelijk op neer zolang de olie niet rookt en niet verbrand maar ook je eten niet verbrand dat er niks aan de hand is.
Dat klopt maar was niet het punt.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Garyu schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:54:
Interesting. I stand corrected. Tot vijf jaar geleden was dat blijkbaar common knowledge :). Dit vanwege het rookpunt dus, wat voor olijfolie erg laag ligt, ook afhankelijk van de kwaliteit. Maar dat het rookpunt dus niets met de stabiliteit van de olie te maken heeft dat is nieuw voor mij.
In feite gaat om dat het lekker zuiver is, daarom kunnen geraffineerde oliën ook heter. Maar dat is wel langer bekend wat mij betreft voor. Goede olie kan gewoon meer.
Nog los van dat een beetje kok niet snel reden ziet om zijn pan en inhoud boven de 200 te stoken, maar dat terzijde. De gemiddelde telefoon kijkende thuiskok staat waarschijnlijk de hele straat te blauwen met dat spul. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:57
@franssie Verkopen ze wel non-stick paling? Of is dat wel gewoon meuk uit een kweekbak?
Kan mij niet voorstellen dat ze totaal geen paling verkopen.

@NicoHF Als je een olie ontgeurt (raffineert) kan je m.i. net zo goed zonnebloemolie pakken. :)
De literprijs van die olijfolie doet mij vermoeden dat dat ook niet helemaal zuivere handel zal zijn.

edit:
Als je in de supermarkt wilt blijven en toch een redelijke (bio) olijfolie wilt meepakken zou je een Iliada of Carapelli kunnen proberen, die doen meer denken aan EVOO.

Wel benieuwd of je het dan ook (niet) proeft.

[ Voor 36% gewijzigd door Raymond P op 28-02-2024 20:17 ]

- knip -

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:43
Raymond P schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:12:
@franssie Verkopen ze wel non-stick paling? Of is dat wel gewoon meuk uit een kweekbak?

@NicoHF Als je een olie ontgeurt (raffineert) kan je m.i. net zo goed zonnebloemolie pakken. :)
De literprijs van die olijfolie doet mij vermoeden dat dat ook niet helemaal zuivere handel zal zijn.

edit:
Als je in de supermarkt wilt blijven en toch een redelijke (bio) olijfolie wilt meepakken zou je een Iliada of Carapelli kunnen proberen, die doen meer denken aan EVOO.

Die Iliada ben ik tevreden over

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online

edit:

Zelf heb ik deze
https://www.bio-plus.nl/p...e-olijfolie-extra-vierge/

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:58

franssie

Save the albatross

Kan mij niet voorstellen dat ze totaal geen paling verkopen.<>
Geen idee. Wat is 'non-stick' paling? Vrij gevangen paling heeft wel wat PFAS als je daar op doelt (en is een lijken eter dus daar komt ook nog wel wat binnen). Broodje garnalen is ook retour Marokko oid geweest dus staat ook stijf van de conserveringsmiddelen.
Ik eet dus maximaal eens per maand zo'n broodje gif, mede ook omdat het onbetaalbaar aan het worden is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Kan je dan niet beter van die capsules gaan slikken? Of zit daar net zoveel meuk in? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Garyu schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:42:
[...]

Om maar even de eerste Google hit te quoten:

[...]

Ik dacht dat dat wel algemeen bekend was. Je gaat er niet meteen dood aan.
Dat verhitten van een goede olijfolie niet zou mogen/kunnen is nu juist recentelijk (!) wederom ontkracht.
Scroll maar eens een paar posts alhier terug.

En/of kijk deze aflevering van de KvW:
https://kro-ncrv.nl/progr...gemaakt-van-rotte-olijven

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

NicoHF schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:51:
[...]

In karnemelk Ken ik nog niet, dat ga eens proberen.
Gewoon laten weken en dan bakken in de koekenpan?
Kip, of nog beter kalkoen(filet) een nachtje in de karnemelk met wat smaakmakers (kruiden, knoflook, e.d.) laten marineren.

Droogdeppen, bloem, ei, paneer eromheen. Ff kort bakken en dan heb je echt super sappige (gevogelte) schnitzels! :9

Werkt ook voor b.v. een platgemept stukje kalfsvlees. wel minstens een nachtje in de karnemelk. Of vers geperst ananas- of kiwisap; die enzymen maken het vlees lekker mals en breken wat van de eiwitstrengen af.
Daarom kun je de verse variant van dit soort vruchten ook niet in stollende gerechten met gelatine en/of zuivelproducten gebruiken. Het schift en/of het wil niet opstijven.
Altijd kort blancheren om die enzymenwerking uit te schakelen. (indien gewenst)

Mooie Plaatjes   

• Raymond P
@franssie
Yes, die bedoel ik. M'n punt is dat er weinig dingen écht oké zijn tegenwoordig.

Als het lekker genoeg is laat ik het ook niet staan.
Tilapia hoef ik ook niet maar tarbot lust ik graag.

- knip -

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:41
franssie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 20:55:
[...]

Geen idee. Wat is 'non-stick' paling? Vrij gevangen paling heeft wel wat PFAS als je daar op doelt (en is een lijken eter dus daar komt ook nog wel wat binnen). Broodje garnalen is ook retour Marokko oid geweest dus staat ook stijf van de conserveringsmiddelen.
Ik eet dus maximaal eens per maand zo'n broodje gif, mede ook omdat het onbetaalbaar aan het worden is.
Gewoon de ongepelde nemen, nog lekkerder ook! Je kan ze ook zo in de frituur gooien ook lekker.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:48
NicoHF schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 19:23:
[...]

Dan moet ik mij daar nog meer in verdiepen in de kokosolie dacht dat het gezond was

Vet van kweekzalm bestaat uit verzadigd vet en daar zou een ophoping zitten van kwik en antibiotica.
Ik was er al geen fan, van maar na het zien van een aflevering van 'you are what you eat' Al helemaal niet als ik zie hoe ze leven en dus ook wat ze naar binnen krijgen in dat verontreinigd water.
Nee, vet van (kweek)zalm bestaat vooral uit meervoudige onverzadigd vet. Wat betreft de verontreinigingen zoals kwik en antibiotica: Zalmen zitten redelijk bovenaan de voedselketen. Allerlei schadelijke stoffen die zich ophopen worden opgeslagen in het vet. De toxische stoffen zijn afkomstig van vervuiling in de dieren die ze eten. Bij kweekzalm bepaalt de kweker wat de zalmen eten. Dat levert minder schadelijke stoffen op die zich ophopen. En als je kiest voor biologische kweekzalm hoef je voor antibiotica ook niet bang te zijn. Zowel wilde als (biologische) kweekzalm zijn veilig om te eten, en kweekzalm komt dan misschien nog wel het beste uit de bus.

• NicoHF
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:07:
[...]
Kip, of nog beter kalkoen(filet) een nachtje in de karnemelk met wat smaakmakers (kruiden, knoflook, e.d.) laten marineren.

Droogdeppen, bloem, ei, paneer eromheen. Ff kort bakken en dan heb je echt super sappige (gevogelte) schnitzels! :9
Thanks!

Welke smaakmakers exact? Ik moet de exacte weten wat je erbij doet dan doe ik dat ook

• franssie

franssie

Save the albatross

NicoHF schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:48:
[...]

<>
Ik moet de exacte weten wat je erbij doet dan doe ik dat ook
Zo werkt het niet, koken is geen banketbakken (de kroket hangt ertussenin) :+

Begin simpel met wat peper en zout, wellicht wat knoflook. Kook, eet en proef.
Volgende keer dat je het maakt pas je het aan, of niet.

Smaken verschillen en het is leerzaam wat ingrediënten en bereidingen doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:20

Dennis1812

Amateur prutser

@NicoHF
Kipfilet met yoghurt en https://www.smokeybasterds.nl/jamaicaanse-rub.html die rub insmeren en dan rustig garen. Sous vide bijvoorbeeld.
En dan daarna een hete Tik op een grill plaat of pan voor een prachtig korstje
Liefst kip met vel. Dan je vel langer bakken dat die echt zo krokant wordt als een chipje
En dan met die heerlijke kruidige smaak en perfect mals kipje.
Als je dat maakt mag je mij snachts wakker maken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-10 20:16
Raymond P schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:49:
Aardappel/rijst/pasta zo'n 150-250 gram (bereid) per persoon. Proteïne 125-250 gram. Houd het vet rond de 20%. En groenten/fruit 100-200 gram.
Je hebt in principe een kilo voedsel per persoon nodig om iemand voor de dag af te toppen. Als het free-to-grab is gaat de verhouding eiwit/koolhydraat meestal scheef.

Veel brood en (vette) smeersels = minder van de rest, vooral handig als het niet zo lang duurt.
Een extra broodje afbakken lukt flink beschonken meestal ook nog wel.
Top! Dit zijn getallen waar ik iets mee kan.

En wat extra stokbrood met (vette) smeersels voor de late honger is altijd lekker en goed als noodscenario inderdaad.
franssie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 17:02:
@Stufferdt Ik reken meestal ook met de gewichten per persoon, ongeveer gelijk aan die Raymond P noemt.
Denk na over een noodscenarion als je toch te weinig is (afbakbroodjes met hotdogs bijvoorbeeld) maar denk ook na of je vooraf dingen kan verdelen in porties die niet allemaal gelijk op tafel hoeven. Niets zo sneu als een uitgedroogde salade die je weg kan gooien. Beter een deel in de koelkast (of schuur met dit weer) achter de hand houden.
We werken met meerdere bakken en schalen ja, hebben enkele gluten, vega’s en 1x geen varkensvlees sowieso dus. Maar dit is ook wen hele goede tip!

Dank beiden!

Mocht ik er aan denken foto’s te maken zal ik die hier ook even posten

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:19:
[...]

Zo werkt het niet, koken is geen banketbakken (de kroket hangt ertussenin) :+

Begin simpel met wat peper en zout, wellicht wat knoflook. Kook, eet en proef.
Volgende keer dat je het maakt pas je het aan, of niet.

Smaken verschillen en het is leerzaam wat ingrediënten en bereidingen doen.
Misschien heb je eroverheen gelezen maar ik vroeg om een recept.
Als ik dan nog zelf moet uitvogelen welke specerijen/kruiden/marinade moet gaan toevoegen dan had ik de vraag net zo goed niet kunnen gaan stellen.

Ik wil wat nieuws proberen daarom de vraag

• NicoHF
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 22:26:
@NicoHF
Kipfilet met yoghurt en https://www.smokeybasterds.nl/jamaicaanse-rub.html die rub insmeren en dan rustig garen. Sous vide bijvoorbeeld.
En dan daarna een hete Tik op een grill plaat of pan voor een prachtig korstje
Liefst kip met vel. Dan je vel langer bakken dat die echt zo krokant wordt als een chipje
En dan met die heerlijke kruidige smaak en perfect mals kipje.
Als je dat maakt mag je mij snachts wakker maken.
Klinkt goed!

Sous vide zou niet gaan heb daar de spullen niet voor helaas

• franssie

franssie

Save the albatross

NicoHF schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:57:
[...]

Misschien heb je eroverheen gelezen maar ik vroeg om een recept.
Als ik dan nog zelf moet uitvogelen welke specerijen/kruiden/marinade moet gaan toevoegen dan had ik de vraag net zo goed niet kunnen gaan stellen.

Ik wil wat nieuws proberen daarom de vraag
<knip> Hier op Tweakers heb je 3 opties: je reageert vriendelijk en on-topic, je negeert een post, of je rapporteert een post. Je reactie voldeed hier niet aan en is dus verwijderd.

Als je wat nieuws wil proberen, ga dan experimenteren in plaats van je <knip> achter andermans recepten. <knip>

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 29-02-2024 13:33 ]

• NicoHF
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 00:00:
[...]

<knip>
Als je wat nieuws wil proberen, ga dan experimenteren in plaats van je <knip> achter andermans recepten. <knip>
Er zijn duizenden smaak combinaties mogelijk met de kruiden/specerijen.
Als er wordt gesuggereerd dat het met karnemelk en smaakversterkers lekker is dan is een logische vervolg stap om ook te vertellen wat voor smaakversterkers het dan zijn.
<knip> Hier op Tweakers heb je 3 opties: je reageert vriendelijk en on-topic, je negeert een post, of je rapporteert een post. Je reactie voldeed hier niet aan en is dus verwijderd.

Mijn vraag was heel duidelijk wat is jullie lekkerste recept voor kipfilet.
NicoHF schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:23:
Ik ben benieuwd naar wat jullie nou echt het allerlekkerste recept vinden voor kipfilet, welke bereidingswijze en ingrediënten/marinades gebruiken jullie daarvoor?

Zou je die willen delen?
<knip>

[ Voor 39% gewijzigd door Ardana op 29-02-2024 13:35 ]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

NicoHF schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:48:
[...]

Welke smaakmakers exact? Ik moet de exacte weten wat je erbij doet dan doe ik dat ook
'Lekker eten' is geen exacte wetenschap. Helaas, of beter gezegd; gelukkig! :)

De karnemelk (of andere eiwit brekend ingediënt) gebruik je om het vlees zachter/milder te maken.
En wat je dan toevoegt om er meer/andere smaken in te krijgen is aan jou.

De één wil meer knoflook, de ander meer zout/zoet, specifiek 'hete' zaken (Jalapeño), kruidig zoals rozemarijn. En/of combinaties daarvan.
Uiteraard lukt dat niet met een paar minuutjes marineren. Dus minstens een nachtje in de koelkast.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

NicoHF schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 00:43:
[...]

Er zijn duizenden smaak combinaties mogelijk met de kruiden/specerijen.
Precies.
Als er wordt gesuggereerd dat het met karnemelk en smaakversterkers lekker is dan is een logische vervolg stap om ook te vertellen wat voor smaakversterkers het dan zijn.
Dus niet. Dat is aan de kok zelf.
Als je geen recept wilt delen ook goed prima, maar aan halve recepten heb ik niks aan.
Ik ben gewoon benieuwd naar jullie inzichten en smaak en wil graag wat anders proberen.
De inzichten zijn gegeven. Aan jou de inzet en creativiteit om er zelf iets mee te creëren. :9
Het is niet zo dat ik niet kan Googlenen op een kipfilet recept
Moet je ook niet doen. Hooguit voor richtlijnen of suggesties. En vervolgens zelf interpreteren en lekker gaan koken. En opeten. :)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Mja, blijkbaar heb jij geen favoriet recept @ehtweak maar doet het op gevoel? Of is het zo'n übergeheim recept wat je absoluut niet met Tweakers mag delen? :D

@NicoHF tja, ik vind het niet zo'n gekke vraag hoor. Als je iemands favoriet wilt proberen heb je ook echt het recept nodig. Het punt is een beetje dat weinig mensen echt één favoriete mix hebben denk ik. Vaak is het gewoon een kwestie van wat in elkaar flansen op gevoel of voorkeur op dat tijdstip, of het hangt heel erg af van waar je het bij doet. We zijn hier simpelweg niet zo van het strikt vast houden aan een recept maar daadwerkelijk weten wat kruiden en die naar inzicht en voorkeur gebruiken.

Zo heb ik een simpele curry die ik vaker doe waarbij ik als basis een kerrie djawa poeder van de toko heb en dan aanvul met gember, cayennepeper, verse ui en knoflook met uiteraard santen. Maar ik weet niet of je dat als kiprecept beschouwt.
Voor kip in wraps o.i.d. heb ik een pot mexicaanse kruiden staan. Heb ik ooit gegoogled en ben zelf gaan schaven aan verhoudingen. Enerzijds om de smaak bij te sturen, maar soms ook omdat de maker wellicht zijn spullen ergens anders vandaan heeft en dat kan ook invloed hebben, feitelijk alsnog om de smaak bij te sturen dus. :P
Die pot meng ik zelf voor omdat ik het vaker in grotere hoeveelheden gebruik, zit iets van komijn, koriander, oregano, kurkuma, paprika, knoflook, ui zout, chili en cayennepeper.
Maar een tijdje terug heb ik ook weer de tropische supermarkt afgestruind voor dingen als verse korianderwortel om een eigen currypasta te maken voor bij de kip, dat recept weet ik niet eens precies meer. :D

Wellicht helpt het als je iets specifieker bent in wat je precies zoekt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-10 08:23
Ik vind het wel een vreemde vraag. Als je een specifiek recept op zoekt, zoals kip in dragonsaus, krijg je tientallen verschillende recepten. Iedereen doet het net wat anders (of het is van elkaar gekopieerd).
Dus als iemand hier zegt: "kip in dragonsaus", dan zoek je toch wat recepten en kies je welke jou het lekkerst lijkt? En als dat het net niet was, dan pak je de volgende keer een ander.

En zeker de manier waarop het nu "gevraagd" wordt... ;w

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Juist omdat er zoveel variatie is snap ik dat je bij de wens tot het proberen van iemands favoriet ook de versie wil proberen die favoriet is. Ik zo niet weten waarom ik dat niet zou willen geven, het is geen levenswerk of zo en ik zit hier toch om elkaar te helpen. En als je bang bent dat iemand gemakkelijk zijn receptenboek komt aanvullen dan reageer je gewoon lekker niet, simpel. :)

offtopic:
De initiële wijze van vragen was prima, als men dan over en weer kribbig gaat doen dan is het niet meer prettig inderdaad, maar zo begon het niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 08:36:
Mja, blijkbaar heb jij geen favoriet recept @ehtweak maar doet het op gevoel?
Idd; op gevoel.

Wetende, na enige jaren ;) kookervaring, wat wat voor een smaak/invloed heeft.
En iedere keer, ook al maak ik hetzelfde gerecht, zal het ongetwijfeld net anders smaken.

Mooie Plaatjes   

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@NicoHF maar welke kant zoek je überhaupt? Gefrituurde? Gebakken? Gekookt? Gegrilld?
Oosters? Amerikaans? Mexicaanse? Frans?
Pittig, zoet?

Je zegt al een hoop geprobeerd te hebben. Misschien slim om summier te omschrijven wat je in elk geval niet lekker vond. Dan kunnen we je beter een andere richting op helpen.

Maar als je exact het aantal grammen van een kruid wil weten kan je beter naar de patisserie. Dat is meer wetenschap en exact volgen.
Bij een kippetje hangt het al simpelweg af van het gewicht en kwaliteit kip en kwaliteit van je kruiden. En de tijd die je hebt

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-10 00:08

Ardana

Mens

Modbreak:Gatekeeping is hier niet de bedoeling. Net zo min als onaardig reageren.

Als je niet wil helpen: prima. Maar laten we elkaar in elkaars waarde laten: de een kookt uit de losse pols of op gevoel, de ander wil zorgvuldig 'n recept volgen. Het een is niet beter of slechter dan het ander.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• NicoHF
  • Niet online
<knip> Hoe begrijpelijk ook, dit is off-topic en hoort niet in het topic thuis. Wellicht in 't feedback-topic?

[ Voor 80% gewijzigd door Ardana op 01-03-2024 15:19 ]

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:50
Ik volg dit topic vooral voor de discussies die hier af en toe zijn, met name de voedselgerichte discussies. Maar vaak reageer ik niet, mede omdat ik zelf die kennis lang niet heb of wil hebben.

Ik ben zelf ook nog smaken / inzichten aan het ontwikkelen, daar is wat mij betreft niets mis mee. Op dit moment kook ik gewoon vanuit recepten, met hier en daar wat aanpassingen. Kan ik daarmee 'koken'? Geen idee, maar er staat vaak iets lekkers op tafel. En soms gewoon wat minder omdat mijn aanpassingen toch niet helemaal geschikt bleken.

Qua marinade: ik gebruikte hier de recepten wel van: https://fitfoodiefinds.com/6-easy-chicken-marinades/ . Ze zijn niet 100% fantastisch, maar het is in elk geval wel een startpunt om vanuit daar weer verder zoeken. En o ja, nog wat research in de vorm van een filmpje ;)

• El Caballero
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06:35
De Kip in bier gestoofd van Familie over de Kook is ook erg lekker!

• Raymond P
Kipfilet met enkel een beetje zout gebakken in boter is ook lekker. Hell, Kantonees gestoomde kip (white cut chicken / 白切雞) is ook fantastisch.

Kip is rijk aan dinatriuminosinaat en combineert erg goed met glutamaat-rijke dingen zoals kaas, tomaat, groene erwten en paddestoelen.
M.i. heb je niet altijd specerijen nodig. Een doodsimpele "chicken parm" is een mooi voorbeeld.

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Nieuwe bakjes van de ikea maar eens geprobeerd, best netjes formaat vond ik het. Ik mis alleen nog één hittebestendige deksel. Lijkt me handig voor als ik dit in de oven verwarm. (heb nu die kunststof deksels voor in de vriezer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9TwqwP286pdG3UAjFP8tOmDD3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbovNmdYQmBIn80ZMON5F2bf.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:34

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Gonadan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:26:
Nieuwe bakjes van de ikea maar eens geprobeerd, best netjes formaat vond ik het. Ik mis alleen nog één hittebestendige deksel. Lijkt me handig voor als ik dit in de oven verwarm. (heb nu die kunststof deksels voor in de vriezer)

[Afbeelding]
De inhoud ziet er in ieder geval lekker uit ;) Rendang? Of een curry of zo?

Maar zijn het bewaarbakjes of meer zoals de bekende Pyrex ovenschalen? Maar een hittebestending deksel zou handig zijn inderdaad, mijn Pyrex schalen werden ook geleverd met een plastic deksel. Even alu folie er overheen zou ook prima moeten werken lijkt me.

Specs

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

bvk schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:49:
De inhoud ziet er in ieder geval lekker uit ;) Rendang? Of een curry of zo?
Rendang inderdaad. Met een simpele nasi goreng. Ideaal voor de dagen dat iemand alleen moet eten.
Maar zijn het bewaarbakjes of meer zoals de bekende Pyrex ovenschalen? Maar een hittebestending deksel zou handig zijn inderdaad, mijn Pyrex schalen werden ook geleverd met een plastic deksel. Even alu folie er overheen zou ook prima moeten werken lijkt me.
Het is een regelrechte pyrex cook & freeze kloon inderdaad. Gewoon glazen schaaltje en deksel erbij. Ik wilde graag glas vanwege niets opnemen en zo de oven in kunnen. Stapelt precies twee hoog en twee diep in de vrieslade.

Kwam er net wel achter dat er ook gewoon siliconen deksels lagen voor in de oven. Daar heb ook een dan in principe maar één van nodig tegen uitdrogen of spetteren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Gonadan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:10:

Het is een regelrechte pyrex cook & freeze kloon inderdaad. Gewoon glazen schaaltje en deksel erbij. Ik wilde graag glas vanwege niets opnemen en zo de oven in kunnen.
Ik snap dat probleem w.b.t. plastic bakjes, die zijn in no time niet meer wit of doorzichtig... Een tip hierin is om de bakjes met een stukje keukenpapier even in te smeren met een neutrale olie. Dat voorkomt dat de kleurstoffen van de inhoud zich hechten aan het plastic.
Stapelt precies twee hoog en twee diep in de vrieslade.
Dat is wel erg handig natuurlijk :)
Kwam er net wel achter dat er ook gewoon siliconen deksels lagen voor in de oven. Daar heb ook een dan in principe maar één van nodig tegen uitdrogen of spetteren.
Maar waarom niet gewoon warm maken in de magnetron dan? Geen gespetter en uitdroging want je kunt gewoon het bijbehorend deksel (op een kiertje) gebruiken. En bijvoorbeeld deze rendang/nasi lijkt me in de oven niet per se lekkerder te worden bij het opwarmen in de oven.

Specs

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

bvk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:27:
Ik snap dat probleem w.b.t. plastic bakjes, die zijn in no time niet meer wit of doorzichtig... Een tip hierin is om de bakjes met een stukje keukenpapier even in te smeren met een neutrale olie. Dat voorkomt dat de kleurstoffen van de inhoud zich hechten aan het plastic.
Dat klinkt als overbodig werk, koop ik liever glas. ;)
En kleinere ovenschaaltjes kunnen altijd handig zijn.
Dat is wel erg handig natuurlijk :)

[...]

Maar waarom niet gewoon warm maken in de magnetron dan? Geen gespetter en uitdroging want je kunt gewoon het bijbehorend deksel (op een kiertje) gebruiken. En bijvoorbeeld deze rendang/nasi lijkt me in de oven niet per se lekkerder te worden bij het opwarmen in de oven.
Ben geen fan van de magnetron, oven is meestal lekkerder of in het ergste geval net zo lekker.

Mijn oven kan het wel, maar heeft geen draai plateau. Is eigenlijk alleen gebruikt voor flesvoeding, een magnetron heb ik niet.
Kan het natuurlijk wel een keer experimenteren op de portie van mijn vriendin. >:)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

Gonadan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:33:

Dat klinkt als overbodig werk, koop ik liever glas. ;)
En kleinere ovenschaaltjes kunnen altijd handig zijn.
Ik snap de keuze voor glas best wel hoor, daar niet van. Maar kunststof kan niet kapot vallen, gaat ook jaren mee en is goedkoper ;)
[...]

Ben geen fan van de magnetron, oven is meestal lekkerder of in het ergste geval net zo lekker.

Mijn oven kan het wel, maar heeft geen draai plateau. Is eigenlijk alleen gebruikt voor flesvoeding, een magnetron heb ik niet.
Kan het natuurlijk wel een keer experimenteren op de portie van mijn vriendin. >:)
Ik heb hier thuis een Samsung combi oven/magnetron met draaiplateau en op het werk zo'n loeizware en oerdegelijke Horeca magnetron zonder plateau. Ik merk geen enkel verschil bij het opwarmen van mijn dagelijkse warme maaltijd.

Maar zoals altijd: smaken en voorkeuren verschillen ;)

Specs

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Gonadan schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:26:

[Afbeelding]
Die glazen bakjes zijn ideaal inderdaad, Alleen die clipdeksels vind ik troep helaas :/
heb ook een paar van plastic en rvs, maar die plastic gaan eruit bij mij als ze op zijn en dan over op enkel glas en nog een paar van die rvs bakjes :)

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Raymond P
@bvk Bij je flatbed werk unit beweegt de antenne ipv het product dat je op wilt warmen. Voor de werking maakt dat geen verschil.

---
Ik heb een weckpot met garnalenboullion van afgelopen zaterdag. Kokend afgesloten dus niet geweckt, de pot heeft wel een vacuum seal.
Ik heb gecomprimeerde luchtwegen, vriendin voloprkouden. Ik twijfel of ik vanavond wel of geen bisque moet/kan maken.

- knip -

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Raymond P schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:10:
@bvk Bij je flatbed werk unit beweegt de antenne ipv het product dat je op wilt warmen. Voor de werking maakt dat geen verschil.

---
Ik heb een weckpot met garnalenboullion van afgelopen zaterdag. Kokend afgesloten dus niet geweckt, de pot heeft wel een vacuum seal.
Ik heb gecomprimeerde luchtwegen, vriendin voloprkouden. Ik twijfel of ik vanavond wel of geen bisque moet/kan maken.
Die vacuüm seal zegt er weinig. Als je het geen b2u daadwerkelijk geweckt hebt zou ik er terughoudend mee zijn. Had het eventueel in de vriezer gestoken. Of netjes geweckt.

T devies blijft natuurlijk kijken, ruiken en eventueel proeven.
Wel netjes in de koelkast bewaard?

• Raymond P
Wel snel terug gekoeld en in de koelkast bewaard, de planning was maandag te verwerken maar dat is wat anders gelopen.
Ruiken is lastig dus ik gooi het weg. :(

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

bvk schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 00:56:
Ik heb hier thuis een Samsung combi oven/magnetron met draaiplateau en op het werk zo'n loeizware en oerdegelijke Horeca magnetron zonder plateau. Ik merk geen enkel verschil bij het opwarmen van mijn dagelijkse warme maaltijd.

Maar zoals altijd: smaken en voorkeuren verschillen ;)
Dat is precies het verkeerde vergelijk, ik heb een consumentenoven met magnetronfunctie. Mijn ervaring is dat je dan een vrij grote variatie hebt in verwarming als de bak gewoon stil blijft staan. Al vond ik dat bij een losse magnetron die ik vroeger had niet per se beter. Grote kans op lauwe delen en andere delen die droog of hard beginnen te worden.

In een oven op een beschaafde temperatuur duurt weliswaar heel veel langer, maar het verwarmt heel gelijkmatig (uiteindelijk) en tast de structuur nagenoeg niet aan. Ook fijn dat er gewoon vier pannen tegelijk in kunnen, met de magnetronfunctie gaat dat niet.
Bokkie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 07:30:
Die glazen bakjes zijn ideaal inderdaad, Alleen die clipdeksels vind ik troep helaas :/
heb ook een paar van plastic en rvs, maar die plastic gaan eruit bij mij als ze op zijn en dan over op enkel glas en nog een paar van die rvs bakjes :)
Waar loop jij tegenaan met die deksels dan? Ik vind ze tot nu toe wel handig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Gonadan schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Waar loop jij tegenaan met die deksels dan? Ik vind ze tot nu toe wel handig.
Trekken snel krom en het plastic van de flaps slijt best snel.
En ondanks dat ze magnetron proof zouden moeten zijn valt dat dus tegen) krom trekken.

Naja uiteindelijk krijg je waar je voor betaald, want die deksels kosten geen drol.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Absoluut, maar ik koop dingen liever niet met het idee ze hoe dan ook te moeten vervangen. Overigens ga ik ze niet in de magnetron doen, dus ben benieuwd hoe ze het dan uithouden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Ik zal ook niet opniew de deksels kopen eerlijk gezegd. en ik doe ze dus ook niet meer in de magnetron :P
op werk haal ik gewoon de deksels eraf en dan zonder deksel (of met bord erop) in de magnetron.

Thuis gewoon spul de pan in.

• Dirtbiter
  • Laatst online: 26-10 17:07
Ik gebruik die Ikea bakjes (in 2 maten; 600ml en 1 liter) ook heel veel, gewoon met de plastic clip deksel in de magnetron.
Mijn ervaring is alleen maar positief; weinig slijtage of kromtrekken van die deksels.
Dikke aanraders.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-10 21:10

Garyu

WW

Dirtbiter schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:51:
Ik gebruik die Ikea bakjes (in 2 maten; 600ml en 1 liter) ook heel veel, gewoon met de plastic clip deksel in de magnetron.
Mijn ervaring is alleen maar positief; weinig slijtage of kromtrekken van die deksels.
Dikke aanraders.
Ik heb een mix van glazen en plastic bakjes van de Ikea - zien er verder precies hetzelfde uit, alleen ander materiaal. De glazen bakjes vind ik persoonlijk veel fijner om te gebruiken. In de magnetron winnen de plastic bakjes - gaat veel sneller. In de oven doe ik liever alleen de glazen bakjes (zonder deksel ook beter voor de smaak).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• barrymossel
Ik wilde al een hele tijd leberkäse maken, dus vandaag eens geprobeerd. Erg lastig met een blender i.p.v. een keukenmachine...

Geen idee of ie goed gelukt is. Hij ziet er in ieder geval niet uit... :D Vanavond eens proeven!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yuvYH9DoA6gAhV1KdH5XJAbFBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6g3imsvO0zqHG2azvp9avY1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvQp50rh8SC9Q0NXsroan-Oewa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csJXfQ1wlYO5mOhSvJMx4lAW.jpg?f=fotoalbum_large

---edit---
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcioiryvFXEviYr21S3uxNr1xbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/EKgnRg4UIeEUPXWJSCcx9J3i.gif?f=user_large

In de vuilnisbak that is... Droge, smakeloze meuk... :D You win some, you lose some...

[ Voor 13% gewijzigd door barrymossel op 08-03-2024 16:12 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-10 20:16
barrymossel schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:37:
Ik wilde al een hele tijd leberkäse maken, dus vandaag eens geprobeerd. Erg lastig met een blender i.p.v. een keukenmachine...

Geen idee of ie goed gelukt is. Hij ziet er in ieder geval niet uit... :D Vanavond eens proeven!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

---edit---
[Afbeelding]

In de vuilnisbak that is... Droge, smakeloze meuk... :D You win some, you lose some...
Aah nee! Jammer om te horen. Welk recept heb je gebruikt?

Staat hier ook nog eens op de planning. Recepten genoeg voor de Thermomix.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• franssie

franssie

Save the albatross

<>
Ach dat is ook wel de lol van iets nieuws proberen/leren.
Laatste tijd gaat het beter, maar zo vaak alsnog iets uit de diepvries moeten vissen of bestellen omdat het na één hap duidelijk was dat de kliko de beste bestemming was.

• barrymossel
Stufferdt schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:55:
[...]

Aah nee! Jammer om te horen. Welk recept heb je gebruikt?

Staat hier ook nog eens op de planning. Recepten genoeg voor de Thermomix.
Wat recepten door elkaar gemixt. Kilo ofzo vlees (riblappen, varkenslappen, speklappen), zout, peper, majoraan, ui, knoflook. En ijsblokjes. En blenden die shizzle.
Maar nee dus.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Blenden? Dat klinkt gewoon zonde. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• barrymossel
franssie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:04:
[...]

Ach dat is ook wel de lol van iets nieuws proberen/leren.
Laatste tijd gaat het beter, maar zo vaak alsnog iets uit de diepvries moeten vissen of bestellen omdat het na één hap duidelijk was dat de kliko de beste bestemming was.
We aten sowieso al patat. Dus nu met frikandel! Ook bij elkaar geraapt en gehakt vlees met wat kruiden.

Wel grappig dat m'n oudste dochter toch een plakje van die leberkäse heeft gegeten, onder het mom: we willen niet verspillen toch, papa. Waarna ik alles in de vuilnisbak flikkerde.

Die heeft weer haar sanity check van de week gehad.

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:50

aerofreak

Steve Jobs

[Afbeelding]

[Afbeelding]

---edit---
[Afbeelding]

Volgende keer een klein beetje bakken of koken om te proeven, alvorens in de oven te duwen?

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Garyu

Garyu

WW

barrymossel schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:19:
[...]

Wat recepten door elkaar gemixt. Kilo ofzo vlees (riblappen, varkenslappen, speklappen), zout, peper, majoraan, ui, knoflook. En ijsblokjes. En blenden die shizzle.
Maar nee dus.
Toch is dit gewoon 'het' recept voor Leberkäse. Toch de hoeveelheden niet goed ingeschat dan? Er moet best wat zout doorheen, ca 2,5% - misschien niet afgewogen? Op een kilo vlees zou ik een of twee uien nemen.

Maar goed, lang geleden dat ik dat gemaakt heb....

• barrymossel
Garyu schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Toch is dit gewoon 'het' recept voor Leberkäse. Toch de hoeveelheden niet goed ingeschat dan? Er moet best wat zout doorheen, ca 2,5% - misschien niet afgewogen? Op een kilo vlees zou ik een of twee uien nemen.

Maar goed, lang geleden dat ik dat gemaakt heb....
In een van de recepten stond een theelepel zout, dat heb ik ruim verdubbeld. Maar inderdaad meer smaakmakers moeten gebruiken. Alleen daarmee los je het droge niet op...

Overigens lang geleden dat ik het gegeten heb.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

D'r gaan altijd forse hoeveelheden vet en zout in worst(achtige) gerechten.
Dus ook bij Leberkäse.

Schau mal hier:

https://www.gutekueche.at/leberkaese-rezept-5981
https://www.kochbar.de/re...gemachter-Leberkaese.html
https://wurstcircle.com/recipes/leberkase/

Ook opvallend dat in Leberkäse tegenwoordig nauwelijks meer Leber verwerkt wordt. ;)
Ondanks de naamgeving...

Eigenlijk is het dus Fleischkäse.
https://info.bml.gv.at/th...hprodukte/leberkaese.html
https://www.der-ludwig.de...eberkase-und-fleischkase/

[ Voor 39% gewijzigd door ehtweak op 09-03-2024 14:23 ]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:21:
Blenden? Dat klinkt gewoon zonde. :D
En toch hoort het zo wel. Het moet een fijne homogene smurrie zijn, voordat het gegaard wordt.

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

ehtweak schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:20:
D'r gaan altijd forse hoeveelheden vet en zout in worst(achtige) gerechten.
Nou dat mag je zeggen. Door omstandigheden een saucijs bij de Jumbo gehaald, niet te kanen zo zout. :r

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

Vandaag mijn weegschaal een tweede kans gegeven, philips ding waarvan ze hetzelfde plakschuim lijken te hebben gebruik als bij de apneu apparaten, totaal verkruimeld :+
Dus de weegplaat liet los. Met montage tesa's tape dat ding weer vast gezet maat tsja, hoeveel afwijking geeft dat door de vering van de wat dikkere tape?

Niet meetbaar in elk geval. Nagemeten met 5 cent euromuntjes die elk 3,92 gram wegen en dat telde keurig op met 4 gram per muntje. Dat tien muntjes 40 gram was en niet 39 neem ik voor lief. Geen reden om een nieuwe te kopen.

• Raymond P
Met statische gewichten zou dat ook niet uit moeten maken. Wellicht dat je een ietwat gedempte meting krijgt als je een vloeistof opgiet. :)

Ik ben erg blij met mijn weegschaaltje, die gaat niet zomaar uit en de plaat is afneembaar.

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik gebruik er twee. Een simpele onnauwkeurige per gram tot 5kg en een heel nauwkeurige tot 200 gram.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bvk

bvk

franssie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:52:
Vandaag mijn weegschaal een tweede kans gegeven, philips ding waarvan ze hetzelfde plakschuim lijken te hebben gebruik als bij de apneu apparaten, totaal verkruimeld :+
Dus de weegplaat liet los. Met montage tesa's tape dat ding weer vast gezet maat tsja, hoeveel afwijking geeft dat door de vering van de wat dikkere tape?

Niet meetbaar in elk geval. Nagemeten met 5 cent euromuntjes die elk 3,92 gram wegen en dat telde keurig op met 4 gram per muntje. Dat tien muntjes 40 gram was en niet 39 neem ik voor lief. Geen reden om een nieuwe te kopen.
Hier thuis gebruik ik ook een simpele weegschaal van Soehnle á twee tientjes bij de Blokker of zo, voldoet prima. Dus eventueel vervangen hoeft je ook de kop niet te kosten.

Aan de andere kant, als je gaat bakken wil je toch echt liever precies die 7 gram gist en niet 6 of 8 gram...

Dit zijn dan wel fijne jongens, al is 300,- Euro ook weer zoiets ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odzb5_QRSanYzH4Rq6gc9uKZrQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iC34VkmWgXKW1L6Cw5MEWBL8.png?f=fotoalbum_large

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:16:
[...]
<>

Aan de andere kant, als je gaat bakken wil je toch echt liever precies die 7 gram gist en niet 6 of 8 gram...
<>
Dit dus, en dan is gram nauwkeurig dus eigenlijk nog te weinig, want 6-7-8 zit wel in de afronding. Maar na de munt test denk ik dat ie nog goed genoeg is.
Wat ik bij twijfel ook wel eens doe is dubbel afmeten op gewicht en halveren op volume.

• bvk

bvk

franssie schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:20:
[...]

Dit dus, en dan is gram nauwkeurig dus eigenlijk nog te weinig, want 6-7-8 zit wel in de afronding. Maar na de munt test denk ik dat ie nog goed genoeg is.
Wat ik bij twijfel ook wel eens doe is dubbel afmeten op gewicht en halveren op volume.
Maar wat voor soort dingen weeg je normaliter af? Precisie wegen is eigenlijk alleen in de (banket) bakkers wereld van belang.

Een recept voor bijvoorbeeld een garam masala zegt ook alleen maar 3 kruidnagels, een stokje kaneel, 2 kardemom peulen etc. etc. en maakt het niet zoveel uit uit of je 13 of 14 gram korianderzaad gebruikt.

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op zondag 10 maart 2024 @ 22:54:
[...]

Maar wat voor soort dingen weeg je normaliter af? Precisie wegen is eigenlijk alleen in de (banket) bakkers wereld van belang.

Een recept voor bijvoorbeeld een garam masala zegt ook alleen maar 3 kruidnagels, een stokje kaneel, 2 kardemom peulen etc. etc. en maakt het niet zoveel uit uit of je 13 of 14 gram korianderzaad gebruikt.
Bij banket etc juist wel precies werken, bij koken is het op smaak. of ik begrijp je even niet.
edit; we bakken hier ook wel eens namelijk, of maken kruidenmixen die wel gram-nauwkeurig of per volume worden gemaakt in delen, zoals je met cocktails ook doet om de verhoudingen strak te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 10-03-2024 23:04 ]

• Garyu

Garyu

WW

Gonadan schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:48:
Ik gebruik er twee. Een simpele onnauwkeurige per gram tot 5kg en een heel nauwkeurige tot 200 gram.
Same. Bij gist en dergelijke wel fijn als je precies kan meten. Klein weegschaaltje van een paar euro en meet tot op 0.01 gram. Of het echt zo nauwkeurig is weet ik niet maar het werkt in ieder geval consistent.

• Raymond P
Ik gebruik geen stofjes waarbij 0.01g precisie nodig is. :+
De 0.1g tot 300g kom ik goed mee weg en is niet een wassen neus zoals de goedkopere unit die ik hiervoor had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tfWgqP_DOTpvqiggTpHckmWXFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RWBr45Cb0JCjpIFjkWk8feL.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik ga er bij een weegschaal van uit dat de schaal die je kunt zien geen garanties geeft. Degene die van mij per gram gaat vertrouw ik dus niet per gram, en degene die tot twee cijfers achter de komma gaat vertrouw ik per gram. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Garyu

Garyu

WW

Gonadan schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:33:
Ik ga er bij een weegschaal van uit dat de schaal die je kunt zien geen garanties geeft. Degene die van mij per gram gaat vertrouw ik dus niet per gram, en degene die tot twee cijfers achter de komma gaat vertrouw ik per gram. ;)
Precies. Ik weet dat mijn weegschaal die tot 2KG gaat, in ieder geval duidelijk NIET per gram kan afwegen. Daar zit speling op in de ordegrootte van 5 gram of zo. Dus is de precisieweegschaal een goed alternatief voor kleine hoeveelheden :).

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bij banket/patisserie gaat het niet zozeer dat het precies tot op de gram nauwkeurig is.
Zeker niet bij 'gewone' zaken zoals een appeltaart, cake, koek, e.d.

Maar dat de verhoudingen kloppen. M.a.w. bijvoorbeeld bij een cake dat 1:1:1 vet/droge stof/zoetmakers zou moeten zijn.

En of die weegschaal dan 5 gram meer of minder aanwijst; lekker belangrijk.
Van 't weekend een cake gemaakt; dan weeg ik gewoon 250 gram bloem/meel af, doe er wat minder vet in dan gewoonlijk (150 gram boter + olie/slagroom) en nog wat extra eieren, plus 250 gram honing.
Uiteraard e.e.a. afhankelijk van je ervaring hiermee. Maar dan nog, dat levert een prima gelukte cake op!

Ook de gebruikte meel/bloem soorten spelen dan weer een rol. Gebruik je alleen droge smakeloze vezelloze witte bloem of zaken als volkoren roggemeel, kastanje-/amandelmeel, etc.
Kanttekening: als je dan bijvoorbeeld kastanjemeel gebruikt, wat een stuk zoeter is dan 'gewoon' meel, dan kun je de hoeveelheid honing/suiker juist weer terugschroeven.

Bovendien, eieren weeg ik nooit. Terwijl die de ene keer toch echt wat groter zijn dan de andere keer.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 11-03-2024 09:23 ]

Mooie Plaatjes   

• Raymond P
Patisserie gaat hier altijd fout, daar heb ik geen weegschaal voor nodig. :p

Het verschil tussen 1 en 2% zout op vlees is voor mij/ons wel astronomisch en het wegen waard.
Zolang de afwijking absoluut is vind ik het ook prima. :)

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Exact. Kruiden kan je vaak op gevoel mengen en ook deeg komt niet altijd heel precies, plus gezien de populariteit van Knorr of Honig hebben veel gasten toch geen smaak, maar er zijn alsnog wel zat use cases (voor mij) om het graag wel een beetje accuraat af te willen wegen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Raymond P schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:53:

Het verschil tussen 1 en 2% zout op vlees is voor mij/ons wel astronomisch en het wegen waard.
1 of 2% versus 1 of 2 gram... O-)

Ik heb hier thuis geen weegschaal die in percentages weegt... ;)

Mooie Plaatjes   

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik weeg mijn zout niet, maar zou ik bijvoorbeeld worst zelf maken, dan lijkt mij het wel dat je in percentages van het vleesgewicht werkt.
Die drie draaien aan de zoutmolen is met mijn weegschaal in ieder geval niet meetbaar.

• bvk

bvk

ehtweak schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:25:
[...]

Ja, of 10 vs 20 gram.... ;)

Maar een begrip zoals "bakkers percentage" is er niet voor niets. Zout ben ik sowieso altijd voorzichtig mee, ik voeg liever iets meer toe aan het eind van de bereiding dan dat het in het begin al te zout is. Toevoegen kan altijd nog, het er weer uit halen is wat lastiger.

Of neem zoiets als saffraan of vanille, een gram meer kan meteen je hele gerecht verpesten en kost ook nog eens een hoop centjes.

Specs

• Raymond P
ehtweak schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:25:
[...]

De weegschaal doet grammen en ik mag hoofdrekenen. Als ik er ooit een zelf bouw voor m'n keukenperikelen dan schrijf ik dat er zeker wel bij.

Op een groot stuk speelt dat niet zo snel. Maar een diamanthaasje, karbonade of kipdij zout ik wel gewogen. :)
Zeker als het een kortere bereidingstijd heeft zout ik graag zo snel mogelijk om uniformiteit te krijgen, geen fan van zout 'erop'.

Fwiw hij heeft wel een briljante functie: water in volume (ml) meten ipv massa (gram). Vast handiger in het niet-metrisch gedeelte van de wereld (en gericht op koffie).

- knip -

• franssie

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:09:
[...]
<>
Fwiw hij heeft wel een briljante functie: water in volume (ml) meten ipv massa (gram). Vast handiger in het niet-metrisch gedeelte van de wereld (en gericht op koffie).
lol ja ik mag hopen dat de liter/kilo conversie in SI gebaseerd is op water bij 20c (en een bepaalde luchtdruk etc). Ik pak mijn binas er nu niet gelijk bij :+

Maar inderdaad, andere delen van de wereld waar ze bijvoorbeeld een cup boter in een recept hebben, en je hebt geen stick die 4 cups is, dan is het wegen of met de water displacement methode aan de gang.

• Dirtbiter
  • Laatst online: 26-10 17:07
barrymossel schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:19:
[...]

Maar nee dus.
Ik zou gedacht hebben dat er ook lever in leverkaas zou gaan 8)7

Wat geeft dan die lever-achtige smaak?
Zelfs in goedkope (smeer)leverworst of leverkaas van de supermarkt is het ongeveer 1/3-1/3-1/3 lever-vet-huid ofzo toch?

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Nou nee, dan zou je op 100% 'vlees' komen maar die worsten bevatten ook een groot aandeel water en meuk. 1/3 lever komt nog wel in de richting, maar de rest moet je afwachten.

Daar had KdW ook nog een leuke over jaren geleden.
https://kro-ncrv.nl/persb...nst-van-waarde-leverworst

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:54

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:47:
@Gonadan Een jus de rôti (panjus?), een afzetting van allerlei lekkerheden die door maillard gevormd zijn afgeblust met water (of wijn, bouillon).

M'n paddenstoelen gaar ik meestal in (een beetje) water, dat vocht (bouillon) gebruik ik om die meuk uit de pan te vissen.
Niet zeiknat maken dus, anders ben je weer ff bezig met reduceren.
Zo te zien heb jij vaker met paddenstoelen gekookt? :P Ik houd van gladde soepen en champignonsoep staat nog op m'n lijstje om toe te voegen aan het repertoire.

Ik had het idee om een bak champignons flink op te bakken met een sjalotje of half uitje met wat tijm en op het einde nog een teentje knoflook toe te voegen. Afblussen met wat groentebouillon, alles in de blender op een paar champignons na, die op het einde toevoegen en op een langzamere stand blenden voor wat structuur (kleine stukjes vind ik niet erg, maar een halve champignon hoef ik niet in m'n soep zeg maar). Slagroom toevoegen (na de blender denk ik? Ooit in de oude blender geprobeerd, toen werd het uit m'n hoofd volgens mij ook echt slagroom :+ ).

Benieuwd of dit ook goed in te vriezen is.

[ Voor 10% gewijzigd door Nox op 13-03-2024 11:58 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nox

Nox

Noxiuz

franssie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 17:33:
Ik weeg mijn zout niet, maar zou ik bijvoorbeeld worst zelf maken, dan lijkt mij het wel dat je in percentages van het vleesgewicht werkt.
Die drie draaien aan de zoutmolen is met mijn weegschaal in ieder geval niet meetbaar.
Ik heb een koffie-weegschaal die tienden van gram meet, al vanaf 0,3 gram. Gaat tot een kilo of 2 dus mijn ikeading ligt... ergens. MHW3Bomber oid, 4 tientjes vanaf Ali en met USB-c op te laden. Ik kan hem aanraden, zit ook een timertje op voor als je wilt. 90% van de tijd weeg ik dingen als suiker, bloem, porties e.d. Hij is wel vrij compact, dus geen echte allrounder.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Raymond P
@Nox Ja, ik ben wel een paddestoelen fan. :)
Bakken is m.i. niet nodig / voegt weinig toe. Paddestoelen krijgen meer smaak met tijd. Verwarmen versnelt het, en gedroogd gaat het ook lekker door.
Het rustig koken van een paar (gewelde) gedroogde shiitake (aziatische supermarkt) geeft een hele mooie basis, dan heb je ook echt geen groentebouillon nodig als je het een uurtje (of meer) de tijd geeft. En kan je natuurlijk prima kastanje champignons (of een andere selectie) aan toevoegen.
Natuurproducten, dus als het nodig is help ik wel met een theelepeltje tsuyu.
Tijm ben ik heel voorzichtig mee, afhankelijk van wie er mee eet laat ik dat helemaal weg. Een sjalotje bakken aan het begin (en afblussen met droge sherry) óf een lenteuitje als garnering is ook lekker.

Ik gooi na de room nog kort de staafmixer erdoorheen (van mij mag 'ie glad). Wel belangrijk dat je 'm niet te hoog verhit, zonde als je binding breekt. Soms monteer ik 'm nog met een paar blokjes koude roomboter.
Als ik het heb liggen gaat er voor serveren nog wat verkruimelde uitgebakken pancetta doorheen, de kleine crisps kan ik wel waarderen.

- knip -

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
ehtweak schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:00:
[...]

Dat verhitten van een goede olijfolie niet zou mogen/kunnen is nu juist recentelijk (!) wederom ontkracht.
Scroll maar eens een paar posts alhier terug.

En/of kijk deze aflevering van de KvW:
https://kro-ncrv.nl/progr...gemaakt-van-rotte-olijven
Ik wilde hier nog op terugkomen! Ik zou graag in Extra Vierge olijfolie bakken, maar ik verbaasde me dat de Keuringsdienst geen wetenschapper hierover aan het woord heeft gelaten. Als er vroeger onzuiverheden in extra vierge zaten die verbranden, dan had ik wel willen zien hoe dat nu is als je extra vierge olijfolie verhit.

Als ik in een wok groenten bak in extra vierge olijfolie... Dan is het toch in orde zolang de olie niet gaat roken? Met geraffineerde (lampen) olijfolie nooit meegemaakt, dus zelfs met het lagere rookpunt van extra vierge zal dit meevallen hoop ik? Als alle mediterraanse landen dit doen en wij weer worden genaaid met slechte kwaliteit dan lijkt me een switch naar extra vierge juist een goede...

• Nox

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:08:
@Nox Ja, ik ben wel een paddestoelen fan. :)
Bakken is m.i. niet nodig / voegt weinig toe. Paddestoelen krijgen meer smaak met tijd. Verwarmen versnelt het, en gedroogd gaat het ook lekker door.
Het rustig koken van een paar (gewelde) gedroogde shiitake (aziatische supermarkt) geeft een hele mooie basis, dan heb je ook echt geen groentebouillon nodig als je het een uurtje (of meer) de tijd geeft. En kan je natuurlijk prima kastanje champignons (of een andere selectie) aan toevoegen.
Natuurproducten, dus als het nodig is help ik wel met een theelepeltje tsuyu.
Tijm ben ik heel voorzichtig mee, afhankelijk van wie er mee eet laat ik dat helemaal weg. Een sjalotje bakken aan het begin (en afblussen met droge sherry) óf een lenteuitje als garnering is ook lekker.

Ik gooi na de room nog kort de staafmixer erdoorheen (van mij mag 'ie glad). Wel belangrijk dat je 'm niet te hoog verhit, zonde als je binding breekt. Soms monteer ik 'm nog met een paar blokjes koude roomboter.
Als ik het heb liggen gaat er voor serveren nog wat verkruimelde uitgebakken pancetta doorheen, de kleine crisps kan ik wel waarderen.
Koken had ik totaal niet aan gedacht. Gebakken champignon vind ik sowieso lekker, ik heb het idee dat als je ze kookt ze een rauwe smaak krijgen (al heb ik dat nooit geprobeerd).

• Raymond P
@CarpeVentum Geen wetenschapper... Het belangrijkste is dat je olie een hoog gehalte oliezuur (high oleic, omega 9) bevat en een lage zuurgraad heeft.
Een fatsoenlijke EVOO heeft beiden, weinig vrije vetzuren betekent ook een hoger rookpunt.

Een beetje kwaliteit EVOO met lage zuurgraad (<0.8%) kan je gewoon in frituren op 170 graden, en als het moet op een hogere temperatuur in bakken, zonder dat het gaat roken.
Bij een hoge kwaliteit EVOO daalt het onder de 0.3%, dat drinkt ook prettig weg.

Het nadeel is dat die info niet op die manier op de flesjes staat. Je kunt het overigens wel vinden op de websites van bijvoorbeeld Iliada en carapelli (<0.8%).
Waar je wel naar kunt kijken is het percentage enkelvoudig onverzadigde vetten. Als dat niet gespecificeerd staat weet je ook voldoende.

Vetstoffen die vooral verzadigde vetten bevatten zijn wel stabieler, oxideren niet of nauwelijks en kan je hergebruiken.

- knip -

• Raymond P
Nox schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Koken had ik totaal niet aan gedacht. Gebakken champignon vind ik sowieso lekker, ik heb het idee dat als je ze kookt ze een rauwe smaak krijgen (al heb ik dat nooit geprobeerd).
Juh, ik kook (lees: stoom) ze eigenlijk altijd ongeacht wat ik daarna ermee ga doen.
Zelfs als ik enoki ga frituren. :)

Als je ze niet bakt 'mis' je enkel de smaak van het roosteren. Mja in een soep/bouillon wordt dat toch snel zo'n assige ondertoon, daar kan je wel omheen met meer vet maar dan zuigen ze zich vol, en dat is ook niet wenselijk.

- knip -

• Nox

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Juh, ik kook (lees: stoom) ze eigenlijk altijd ongeacht wat ik daarna ermee ga doen.
Zelfs als ik enoki ga frituren. :)

Als je ze niet bakt 'mis' je enkel de smaak van het roosteren. Mja in een soep/bouillon wordt dat toch snel zo'n assige ondertoon, daar kan je wel omheen met meer vet maar dan zuigen ze zich vol, en dat is ook niet wenselijk.
Oh, ik heb een stoomoven trouwens. Kan dat ook gewoon doen. Doe ik het uitje rustig laten caramelliseren met een teentje knoflook en een klein beetje tijm. Dat afblussen en samen met de champignons in de blender.

Afmonteren met roomboter was nou niet helemaal mijn ding, probeer het ook nog een beetje gezond te houden. Als er al room in zit dan wil ik het ook niet overdadig doen. Maar genoeg om te experimenteren dus.

• Nox

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:22:
@CarpeVentum Geen wetenschapper... Het belangrijkste is dat je olie een hoog gehalte oliezuur (high oleic, omega 9) bevat en een lage zuurgraad heeft.
Een fatsoenlijke EVOO heeft beiden, weinig vrije vetzuren betekent ook een hoger rookpunt.

Een beetje kwaliteit EVOO met lage zuurgraad (<0.8%) kan je gewoon in frituren op 170 graden, en als het moet op een hogere temperatuur in bakken, zonder dat het gaat roken.
Bij een hoge kwaliteit EVOO daalt het onder de 0.3%, dat drinkt ook prettig weg.

Het nadeel is dat die info niet op die manier op de flesjes staat. Je kunt het overigens wel vinden op de websites van bijvoorbeeld Iliada en carapelli (<0.8%).
Waar je wel naar kunt kijken is het percentage enkelvoudig onverzadigde vetten. Als dat niet gespecificeerd staat weet je ook voldoende.

Vetstoffen die vooral verzadigde vetten bevatten zijn wel stabieler, oxideren niet of nauwelijks en kan je hergebruiken.
Ik heb rijstolie. Keuze gemaakt ooit obv een tabelletje op wikipedia met rookpunten :+ En rijst is aziatisch, aziaten wokken op giga hoge temperaturen dus dat klonk ook wel logisch. En met 4,5 euro de liter lang niet zo duur als een extra vierge olijfolie.

• Raymond P
@Nox Wel afgedekt stomen zodat je zo min mogelijk aromaten verliest. Ik gebruik een wok met deksel en een laagje water waar ik ze in omschud. Maareh voor soep kunnen ze gelijk het vocht in.

Als je niet bakt win je zo veel gezondheidspunten dat die paar gram boter geen verschil meer maakt. :P

- knip -

• Nox

Nox

Noxiuz

Raymond P schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:47:
@Nox Wel afgedekt stomen zodat je zo min mogelijk aromaten verliest. Ik gebruik een wok met deksel en een laagje water waar ik ze in omschud. Maareh voor soep kunnen ze gelijk het vocht in.

Als je niet bakt win je zo veel gezondheidspunten dat die paar gram boter geen verschil meer maakt. :P
Wat betreft dat laatste, fair point. Als je ze bakt zuigen ze zich idd vol met vet. Dat klinkt herkenbaar. Hoe lang kook/stoom je ze? edit: ruim een uur dus :P Ik ga experimenteren kom er op terug :+

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 13-03-2024 16:54 ]

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Juist daarom is langdurig in boter laten pruttelen tot ze donkerbruin zijn toch zo lekker? :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Garyu

Garyu

WW

Je kan ze ook gewoon een halfuurtje in de oven leggen ;).

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wat is daar het voordeel van?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

. Net zoals tomaten half drogen in de oven, meer smaak?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

franssie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:14:
. Net zoals tomaten half drogen in de oven, meer smaak?
Yes!

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7819/39907926633_fbc1d2df2f_c.jpg
DriedCherryTomatoes by Erik Haak, on Flickr
:9

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dan ga je richting het grillen van groenten. Ook erg lekker maar ik mis de link met het in boter bakken van kastanjechampignons.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:06:
Dan ga je richting het grillen van groenten. Ook erg lekker maar ik mis de link met het in boter bakken van kastanjechampignons.
Omdat er maar twee goede dragers zijn van smaak. Vet en Alcohol.
Vet lijkt me handiger.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

De alcohol is al op? Ik volg je niet meer. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 96 ... 116 Laatste