Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:26

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:12:
De alcohol is al op? Ik volg je niet meer. :D
Als je vet gebruikt bij het bereiden van dingen blijft die smaak beter behouden.
De alcohol zou dan inderdaad vervliegen en heeft geen zin.

En hou het inhoudelijk verder graag, eerst lezen, dan nadenken, dan posten :D

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nou dan wacht ik wel op @Garyu voor mijn antwoord, want dit wordt niets. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:35
Nox schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:53:
[...]

Wat betreft dat laatste, fair point. Als je ze bakt zuigen ze zich idd vol met vet. Dat klinkt herkenbaar. Hoe lang kook/stoom je ze? edit: ruim een uur dus :P Ik ga experimenteren kom er op terug :+
Voor het koken van een bouillon houd ik wel een uurtje aan, in voldoende water met deksel.
Het gaar stomen voor gebruik (bakken bijvoorbeeld) duurt een aantal minuten, hangt er een beetje vanaf welke soort.

Het stomen (of stoombakken) zorgt ervoor dat een paddenstoel een significante hoeveelheid vocht verliest in korte tijd zonder over die grens te gaan waarbij ze de textuur van leer krijgen wat kan gebeuren als je ze droog in de oven mikt of in een pan roostert.
Kastanje champignons gaan van 100 gram naar +/- 75 gram binnen 5 minuten en een minuutje uitlekken/dampen.
Een enorme concentratie van smaak. En geen verlies want het vocht is ook een smaakbom. In een open pan ontsnapt dat als je ze niet laat drijven in vet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBLLaLD263CmX78A_3ibnjlttq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETjsVGkiLA6zQGJ9YLGIdpVw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tAZdjmxGPeLlFF95Z1ep23fsg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMq28HKX0FnpWzvR5UCHVKD8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtzulrsCBqKLWm9SZ1JMB0sIN2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3TNnah2BWYwvryiSrmGW02Z.jpg?f=fotoalbum_tile

(Deze heb ik tussen 1 en 2 ook nog gewassen (met water) waarbij het gewicht 2 gram toenam.)

Ik ben opgegroeid in een traditioneel Franse keuken waar het nat maken van paddenstoelen heiligschennis was. :9

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is toch ook in NL een algemene regel? Champignons ga je _niet_ afwassen maar maak je hooguit met een borsteltje schoon. Nadeel is dat je ze bij sommige supermarkten alsnog zeiknat van de condens mee krijgt. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

Gonadan schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:25:
Nou dan wacht ik wel op @Garyu voor mijn antwoord, want dit wordt niets. :)
Ik gooi champignons wel eens in de oven om in te drogen - om zo smaak te concentreren en niet teveel vet nodig te hebben voor het koken. Alcohol komt bij mij niet door het eten, maar meestal pas naderhand om de hoek kijken :D.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Garyu schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:00:
Ik gooi champignons wel eens in de oven om in te drogen - om zo smaak te concentreren en niet teveel vet nodig te hebben voor het koken. Alcohol komt bij mij niet door het eten, maar meestal pas naderhand om de hoek kijken :D.
Je noemde het als alternatieve bereidingswijze begrijp ik dan, niet zozeer als verbetering van de smaak die ik zoek. Dan begrijp ik mijn verwarring.

Wanneer ik champignons in boter bak ben ik juist op zoek naar de smaak die champignons in boter brengt, bijvoorbeeld met biefstuk en een beetje peper. De oven gaat mij daar niet zoveel in brengen denk ik maar ik begin nu alweer te kwijlen. :9

Alcohol gebruik ik ook zelden, soms een scheutje wijn door het draadjesvlees maar meestal drink ik het liever op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:54:
Dat is toch ook in NL een algemene regel? Champignons ga je _niet_ afwassen maar maak je hooguit met een borsteltje schoon. Nadeel is dat je ze bij sommige supermarkten alsnog zeiknat van de condens mee krijgt. :+
Tjah, een jaar of 20 25 geleden opgepakt van een rebelse leerling van m'n vader die nu ergens in de Alpen een toko runt onder 16 hoedjes. Volgens mij is het inmiddels ook wel een wat breder geadopteerde techniek. :)

Je kunt het zelf nawegen, afspoelen met koud water en langs een papiertje husselen is enorm effectief en doet helemaal niet wat je zou verwachten.
Daarna wel direct verwerken, en daar zal de crux zitten: niet mise en place proof.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 17:30
Raymond P schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:28:
[...]

Tjah, een jaar of 20 25 geleden opgepakt van een rebelse leerling van m'n vader die nu ergens in de Alpen een toko runt onder 16 hoedjes. Volgens mij is het inmiddels ook wel een wat breder geadopteerde techniek. :)

Je kunt het zelf nawegen, afspoelen met koud water en langs een papiertje husselen is enorm effectief en doet helemaal niet wat je zou verwachten.
Daarna wel direct verwerken, en daar zal de crux zitten: niet mise en place proof.
Laatste tijd lijken champignons een stuk viezer. Dus in plaats van afborstelen of met een keukenpapiertje eroverheen, toch maar kort onder de koude kraan schrobben tegenwoordig. Als je ze inderdaad direct verwerkt merk ik niks.

Hier gaan ze met weinig of geen vetstof in de pan. Hoog vuur om het vocht eruit te trekken en dan ff mooi bruinen. Maar zoals met alles in de keuken: dit kost even tijd. Daarna lekker royaal kruiden en smullen :9

Ik zit overigens in dubio voor een vacumeerder. Sous-vide al een tijdje in huis maar mis een vacumeerder. Neig naar een instapper om te zien of ik het ga gebruiken etc. Kijk naar de duurdere van de lidl maar lees wisselende verhalen.

Ga ‘m niet wekelijks gebruiken denk ik. Dus dan volstaat zoiets wellicht? Vader heeft een solis gehad maar was daar bv weer matig tevreden over. Nog suggesties? Budget max 100eu denk ik.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gewoon op z'n kop op de kamado is ook lekker. Heel langzaam laten schrompelen. Hoef je eigenlijk niets aan toe te voegen en het is al lekker. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Stufferdt Wellicht. Ik heb een (>15 jaar oude) instapding, voldoende om over te klagen maar het werkt.
Het gaat helaas ook niet kapot.

M.i. ook een factor om rekening mee te houden (als je ook een beetje op je e-waste let). ;)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Stufferdt een kamer vacuum machine ga je nooit evenaren met dergelijke producten. Ik heb ooit een LIDL ding gehad en die deed wat ie moest doen. Daarna nu mijn tweede Solis Easyvac Pro 569 - die kunnen dus ook stuk.
Hoewel je met de waterverplaatsingsmethode ook prima resultaten kan halen gebruik ik 'm best vaak, ook voor het invriezen van spullen en ... het hersluiten van (diepvries)verpakkingen waar ik maar een deel van gebruikte.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
Raymond P schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:14:
@Stufferdt Wellicht. Ik heb een (>15 jaar oude) instapding, voldoende om over te klagen maar het werkt.
Het gaat helaas ook niet kapot.

M.i. ook een factor om rekening mee te houden (als je ook een beetje op je e-waste let). ;)
Ja ben opzich niet vies van fors geld spenderen zodat ik iets goeds koop. Maar nja, gebruik ‘m niet dagelijks en niet professioneel dus gaat wellicht alsnog jaren mee inderdaad.
franssie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:23:
@Stufferdt een kamer vacuum machine ga je nooit evenaren met dergelijke producten. Ik heb ooit een LIDL ding gehad en die deed wat ie moest doen. Daarna nu mijn tweede Solis Easyvac Pro 569 - die kunnen dus ook stuk.
Hoewel je met de waterverplaatsingsmethode ook prima resultaten kan halen gebruik ik 'm best vaak, ook voor het invriezen van spullen en ... het hersluiten van (diepvries)verpakkingen waar ik maar een deel van gebruikte.
Doet wat ie moet doen is wat ik zoek eigenlijk.

Ik ga ‘m gewoon bestellen. Aspergeseizoen is om de hoek! Kijk er al naar uit ♥️

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Wat blijft Keuringsdienst van waarde een goed programma!
Nu over pasta.
https://npo.nl/start/serie/keuringsdienst-van-waarde

voor de supermarkt pasta kopers onder ons, welke (volkoren) pasta gebruiken jullie?

Zelf gebruik ik bio volkoren pasta van AH, nu ga ik opzoek naar een nieuwe variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

walterworld schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:20:
Nu over pasta.

voor de supermarkt pasta kopers onder ons, welke (volkoren) pasta gebruiken jullie?

Zelf gebruik ik bio volkoren pasta van AH, nu ga ik opzoek naar een nieuwe variant.
Ja zeker een goede aflevering, veel geleerd.

Ik zou toch kijken of je deze (uit de aflevering) op basis van durum te pakken kunt krijgen:
https://www.corso101.com/...rigni-spaghetti-500g.html

Ik maak het ook wel eens zelf (tagliatelle, of lasagne) ook op basis van durum meel. Dan valt mij op dat het veel minder scheelt als je het 2 of 3 minuten langer kookt. Hetblijft toch al dente.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zekers! d:)b

En zolang de grootgrutters en mega-voedselknutselaars van deze commerciële wereld hun bagger over ons uit blijven storten, zo lang zullen de makers van de KvW niet zonder items zitten. :+
Want? Die vind je niet goed (genoeg)?

Als ik gedroogde kant-en-klare bio volkoren pasta koop, haal ik 'm bij de Lidl. Is gewoon prima.

Of bij een online toko:
https://nl.pit-pit.com/collections/voeding_pasta-en-noedels
niet bijzonder goedkoop, maar wel gewoon goed.

Zelf vinden we Pizzoccheri della Valtellina de meest smaakvolle pasta die we tot nu toe hebben kunnen vinden. Is deels van boekweit gemaakt. Heb je ook niet zoveel van nodig.
Maar is niet op iedere straathoek te koop.
Wikipedia: Pizzoccheri della Valtellina

Zelf nemen we altijd een paar pakken mee uit Italië. Is aldaar in de supermarkten voor een paar euro per pak te koop.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:45

Dennis1812

Amateur prutser

Meestal gebruik ik de cecco merk.
Voor ons smaakt het lekker.
Weet niet hoe ze uit de test komen. Maar "de cecco" van de Appie ziet er prima uit en smaakt ook erg lekker.

Tuurlijk is vers of zelfgemaakt lekkerder. Maar dat is niet altijd haalbaar hier.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Ik durf nu die aflevering niet meer te kijken. Ongetwijfeld eten wij altijd de "verkeerde" pasta. Standaard huismerk of Grand 'italia.

Laats ook al die aflevering over kombucha gekeken. Wist niet eens wat het was en nu staat de tweede keer 4 liter te pruttelen. (En ik drink het zelf niet eens, maar m'n vrouwtjes op werk vinden het heerlijk...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 22:23
Alex/French guy cooking heeft er een mooie serie over gemaakt. Vers versus gedroogd ook:

YouTube: Why can't I make PERFECT CARBONARA ? WHY ? (New Series)

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Nu over pasta.

Misschien helpt het geven van een beetje context voor wie niet de hele aflevering wil kijken? Wat is de uitkomst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Garyu Het is een TV programma waarbij er niet altijd een uitkomst voorgeschoteld wordt maar je er zelf eentje mag vormen.
(Lezen wellicht wel een optie?)

Kort samengevat: (gedroogde) pasta zou gemaakt moeten worden van durum tarwe en niet superglad moeten zijn zodat je saus blijft hangen.
Hoe de pasta gedroogd wordt heeft effect op de smaak.

Italianen flippen als je spaghetti snijdt of wilt breken.
Het Hollandse gebrek aan mantecare, ofwel kwak smurrie bovenop bord pasta, bleven ze echter stil over.

Fwiw ik heb meestal wel de linguine van de Cecco op voorraad (en een doos Honig macaroni). De betere Italiaanse pasta's hebben wel mijn voorkeur.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38

bert pit

asdasd

@Garyu In Italië is het zelfs verboden om pasta te maken van zachte graansoorten. Het meel voor zachte graansoorten wordt gebruikt voor brood, gebak en nagerechten. Voor pasta wordt griesmeel of durum gebruikt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

Laatst voor de eerste keer zelf pasta gemaakt. Dan verwijst men in recepten toch vaak naar zachte bloem...volgende keer eens met semoline of durumtarwe proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
ehtweak schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:49:
[...]

Zekers! d:)b

En zolang de grootgrutters en mega-voedselknutselaars van deze commerciële wereld hun bagger over ons uit blijven storten, zo lang zullen de makers van de KvW niet zonder items zitten. :+

[...]

Want? Die vind je niet goed (genoeg)?
Op zich prima.
Totaal niet wetenschappelijk onderbouwd wat ik nu ga zeggen, vind het niet zo prettig klinken als mijn pasta door teflon gaat.

Deze aflevering heeft mijn ogen geopend om eens wat serieuzer naar pasta te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Och, het wordt langzaamaan lekker weer. Voor je jaarlijkse dosis pfas kan je bijna weer een stukje zwemmen.
Ik gok dat er meer in het gebruikte water zit dan uit de matrijs komt bij pasta maken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Raymond P schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:44:
@Garyu Het is een TV programma waarbij er niet altijd een uitkomst voorgeschoteld wordt maar je er zelf eentje mag vormen.
(Lezen wellicht wel een optie?)

Kort samengevat: (gedroogde) pasta zou gemaakt moeten worden van durum tarwe en niet superglad moeten zijn zodat je saus blijft hangen.
Hoe de pasta gedroogd wordt heeft effect op de smaak.

Italianen flippen als je spaghetti snijdt of wilt breken.
Het Hollandse gebrek aan mantecare, ofwel kwak smurrie bovenop bord pasta, bleven ze echter stil over.

Fwiw ik heb meestal wel de linguine van de Cecco op voorraad (en een doos Honig macaroni). De betere Italiaanse pasta's hebben wel mijn voorkeur.
OK, cool, thanks.

De link in de pagina die ik gequote had verwees niet naar deze pagina, maar naar een algemene KvW pagina - die ik ken als TV programma. Hence weinig meerwaarde. Ik ken de KvW wel, maar als er specifiek een interessant onderwerp voorbij komt, dan is het wel fijn om niet alleen een linkdump te krijgen, maar een beetje context wat er te zien is (of in dit geval - te lezen).

Wat betreft pasta - je ziet gewoon letterlijk het verschil tussen pasta die "al bronzo" geproduceerd is en pasta die dat niet is. De bronzen variant is veel lichter van kleur, en smaakt inderdaad ook beter. Wij hebben vaak Garofalo pasta, die in verschillende soorten en maten te krijgen is en met 2€/500 gram redelijk betaalbaar is. Alternatief is gewoon de simpelste/goedkoopste spaghetti, wat ook prima is - maar dan moet je de kooktijd op het pak wel een paar minuten inkorten anders ben je pulp aan het eten.

Verder krijg ik hier eigenlijk nergens pasta die van bloem gemaakt is? Is dat überhaupt een ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Garyu Ik gok dat m'n aangehaalde ultragladde, superzachte macaroni niet van durum tarwegriesmeel is gemaakt. :)
De grove linguine #7 van de Cecco zeker wel.

Heel af en toe maak ik een (amerikaanse) mac&cheese, dat vind ik niet te eten met een echte pasta.
En omgekeerd hoef ik echt geen Alfredo of Amatriciana met vlugkokende snotspaghetti waar niets aan blijft plakken. (Edit: behalve de pan natuurlijk)

In de aflevering werd een Belgische fabrikant geinterviewd die jaarlijks een miljard porties pasta van (gedeeltelijk) zachte tarwe produceert (als ik het mij goed herinner) en noemde Nederland als export stroom. Dus het wordt zeker wel gemaakt en verkocht.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Raymond P schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:23:
@Garyu Ik gok dat m'n aangehaalde ultragladde, superzachte macaroni niet van durum tarwegriesmeel is gemaakt. :)
De grove linguine #7 van de Cecco zeker wel.

Heel af en toe maak ik een (amerikaanse) mac&cheese, dat vind ik niet te eten met een echte pasta.
En omgekeerd hoef ik echt geen Alfredo of Amatriciana met vlugkokende snotspaghetti waar niets aan blijft plakken. (Edit: behalve de pan natuurlijk)

In de aflevering werd een Belgische fabrikant geinterviewd die jaarlijks een miljard porties pasta van (gedeeltelijk) zachte tarwe produceert (als ik het mij goed herinner) en noemde Nederland als export stroom. Dus het wordt zeker wel gemaakt en verkocht.
Interesting. Ik heb nog even een (klein) beetje rondgeneusd maar zelfs de huismerk-Spaghetti van de AH en van de Lidl worden van semola gemaakt. Misschien dat het dan echt alleen om bepaalde soorten gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38

DDX

Ik haal meestal La Molisana, 2e keus is De Cecco.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik ben daar niet helemaal in thuis, maar mijn molenaar reageert altijd een beetje geprikkeld met een correctie als ik niet specifiek om durum tarwegriesmeel vraag.

Als ik AH check zie ik bijvoorbeeld bij honig spaghetti: tarwemeel, tarwegriesmeel.
Als leek maak ik daaruit op dat het een mengeling is van meel, wat de hele graan zou moeten zijn, en griesmeel wat hetzelfde is maar grover gemalen. Het product De grondstof is tarwe, maar er wordt niet gedefinieerd welke tarwe dus mag je ervan uit gaan dat het geen (durum) harde tarwe is?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik volg dit met interesse want ik snap ook niet precies hoe dit zit. Hier eigenlijk altijd de cecco of barilla. Want echt Italiaans (?) itt Bertolli en dergelijke. Hoop ik O-)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:25

Honesty

kattenneus!

Hier ook even de (volkoren)pasta's doorgenomen en zijn allemaal Durum meel, we hebben nu in huis lidl huismerk, 'echte' Italiaanse gondels uit venietie en gewoon grand italia, ga volgende keer wel een beetje beter zoeken of een keer bij de Italiaanse winkel kopen. Ben nu ook benieuwd naar pasta van zachte bloem want mijn vrouw klaagt altijd dat de pasta niet gaar is(hij is dan al snot voor een Italiaan denk ik) dus denk dat meer haar straatje is.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Die heb ik een poos geleden ook gezien, en 'blind' uitgeprobeerd in de supermarkt. Het heeft ruim 15 minuten geduurd en ik was achteraf totaal niet blij met mijn keuze.
Voor mij werkt dat dus niet in een Nederlandse supermarkt of ik moet het nog een keer proberen met een spectrometer. :+

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Boudewijn schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:51:
Ik volg dit met interesse want ik snap ook niet precies hoe dit zit. Hier eigenlijk altijd de cecco of barilla. Want echt Italiaans (?) itt Bertolli en dergelijke. Hoop ik O-)
Hier ook altijd De Cecco en daar blijf ik bij. Was afgelopen oktober voor een lang weekend in Napels en daar lag bij een heel klein echt local restaurantje met heerlijk eten de keuken namelijk ook vol met die blauwe verpakkingen _/-\o_ Ook te zien op een van de Google foto's.

[ Voor 5% gewijzigd door Thompson op 15-03-2024 11:36 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Henkie schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:14:
Alex/French guy cooking heeft er een mooie serie over gemaakt. Vers versus gedroogd ook:

YouTube: Why can't I make PERFECT CARBONARA ? WHY ? (New Series)
Leuke filmpjes inderdaad, maar zijn bewering dat al dente alleen verkregen kan worden met gedroogde pasta klopt niet. Dan mankeert er iets aan 't recept.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:39
Raymond P schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:12:
[...]

Die heb ik een poos geleden ook gezien, en 'blind' uitgeprobeerd in de supermarkt. Het heeft ruim 15 minuten geduurd en ik was achteraf totaal niet blij met mijn keuze.
Voor mij werkt dat dus niet in een Nederlandse supermarkt of ik moet het nog een keer proberen met een spectrometer. :+
Het was pas na het kijken van dit filmpje dat ik anders naar pasta ben gaan kijken. Ineens viel het mij op dat ook de lokale supermarkten De Cecco, La Molisana en Rummo voeren. Qua smaak duidelijk beter dan de Honig uitvoering. Thuis de La Molisana naast de Grand Italia, die nog in de kast lag, gelegd en het kleurverschil was toch wel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@jeronimo Geloof ik gelijk. Ik heb daar wat meer moeite mee, vooral in een supermarkt. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Apart hoe je er ineens anders naar gaat kijken met al deze info. Jumbo gedroogde spaghetti vermeld trots "van echte durum tarwe" op het etiket, terwijl hun verse spaghetti/tagliatelle van tarwemeel, ei en als laatste ingrediënt harde durum tarwe is gemaakt. Maar dat zal naar verhouding waarschijnlijk maar een miniem deel zijn...

Wel lekker snel klaar ;)

Maar standaard haalde ik altijd al Rummo in huis in allerlei varianten en dat is uiteraard gewoon van harde durum.

En inderdaad merk je dat die verse pasta minder "plakt" aan de ragù of andere saus, nooit geweten waardoor dat kwam... Wel vraag ik me nog af of je het verschil bij lasagne gaat merken, ik heb wel het idee dat verse bladen dan toch net iets lekkerder werken dan gedroogde bladen maar dat zou ik dan eens moeten testen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Verse pasta maak je toch ook deels met 00 en deels semolina en ei, verhoudingen afhankelijk van wat voor (vorm) pasta je maakt?
Althans, zo do ik het...

Ik zie dat als twee totaal verschillende producten.
Ik heb ook wel eens gedroogde pasta met ei geprobeerd maar vond dat niet fantastisch. De supermarkt verse pasta snap ik ook niet helemaal, dat is soms maanden houdbaar. :p

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

00 en griesmeel gaat over de maling, bloem of meel over het gebruikte deel van de tarwe en durum is alleen maar het soort tarwe. Dat zijn allemaal verschillende dingen die elkaar niet uitsluiten.

En inderdaad, de 'verse' pasta is niet vers maar al een beetje gepasteuriseerd waardoor het lang houdbaar wordt maar ook niet meer echt vers is.

@bvk ik vind het verschil in lasagne inderdaad wel merkbaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Koop meestal gedroogde pasta en let er idd, al jaren, op dat het dan van harde tarwe zou moeten zijn...
Vaak is het aan het uiterlijk al te zien; het enigszins ruwe oppervlak. Dan weet je hoe het door de mal geperst is.

Alhoewel we proberen steeds minder de 'witte' (van vezelloos bloem) te gebruiken.
Er zijn genoeg smaakvolle alternatieven van andere basisgrondstoffen qua meelsoorten die ook prima smaken. En voedingstechnisch wat minder ongezond zijn. ;)

Maar voor een goede lasagne maak ik alles zelf.
En ja, dat kost tijd.
En ja; dat proeven de opeters van die zelfgemaakte lasagne wel degelijk. Dan gruwel je echt van al die kant-en-klaar zooi.

Dus een goede bloemsoort, een ei (met zo min mogelijk PFAS :+ ) per 100 gram bloem. Goed kneden en dan vellen draaien met zo'n welbekende pastamachine.
Voordeel is wel; je kunt je vellen precies passend maken voor de schaal die je gebruikt.

En de tomaten kook ik zelf in voor de tomatensaus. Met verse kruiden uit eigen tuin. Gehakt van een stuk rundvlees; net gedraaid door de Turkse slager. Dus gehakt wat niet kookt (door het vele vocht) maar echt bakt.
En een langzaam gegaarde soffritto-ragù. Een echte béchamel van rauwmelkse boter/melk met vers geraspte nootmuskaat. Goede harde, zelf geraspte Italiaanse kaas. Dan nette laagjes 'bouwen' in een ovenschaal en afbakken in de oven.
Alleen die geur al! :9 En dan het opsmikkelen. _/-\o_ :9 :P

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:53:
En inderdaad, de 'verse' pasta is niet vers maar al een beetje gepasteuriseerd waardoor het lang houdbaar wordt maar ook niet meer echt vers is.
Die altijd vers kreten betekenen eigenlijk dat het niet vers is... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
Vandaag op verzoek rendang van riblap...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysLjQ7xMwurWbACedswfFEprtNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7haVX7lUK5o8agndrgdnrv8A.jpg?f=fotoalbum_large

Sta nu al een beetje met 'meh' te koken. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:50
ehtweak schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Die altijd vers kreten betekenen eigenlijk dat het niet vers is... O-)
Ja dit dus, net als met ontdooide vis die voor 3x zo veel in een doorzichtig bakje ligt bij de supermarkt.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raymond P schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:12:

[Afbeelding]

Heeeerlijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:45

Dennis1812

Amateur prutser

Raymond P schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:12:

[Afbeelding]

Kan sarcasme zijn, maar t leest alsof je t niet leuk vind?

Rendang goed gemaakt is 1 van de lekkerste dingen.
Net als die beschreven lasagne paar posts hierboven waarvan ik ga watertanden.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dennis1812 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:31:
[...]

Kan sarcasme zijn, maar t leest alsof je t niet leuk vind?

Rendang goed gemaakt is 1 van de lekkerste dingen.
Net als die beschreven lasagne paar posts hierboven waarvan ik ga watertanden.
Nee, koken vind ik altijd leuk. Wel maak ik 'm veel liever van nekstuk en had 't verzoekje dus al een beetje opgerekt met een chuck roast.

Het was zeker lekker, maar absoluut wel meer geschikt voor een drogere rendang. En dat wist ik maar heb ik genegeerd. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raymond P schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:03:
[...]

Nee, koken vind ik altijd leuk. Wel maak ik 'm veel liever van nekstuk en had 't verzoekje dus al een beetje opgerekt met een chuck roast.

Het was zeker lekker, maar absoluut wel meer geschikt voor een drogere rendang. En dat wist ik maar heb ik genegeerd. :)
Ach ieder z’n voorkeur toch? Ik vind m juist met goede riblappen lekkerder, je moet het natuurlijk aardig droogkoken maar ik heb toch het idee dat het met riblappen wat sappiger blijft allemaal.

Enfin, ik maak hem altijd in een combi van een recept wat ik online ooit vond en hoe hij in Beb Vuyk staat maar in dat recept gaat er ook een zelfde hoeveelheid lever/hart in en wellicht mis ik er heel wat aan maar dat hoeft van mij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voordeel van rendang is dat er minimaal een recept per familie is dus je kunt het gewoon zo maken als je het lekkerst vindt. Goed of fout bestaat niet echt. :P

Wat wel fout ging was mijn nasi die ik ineens moest maken en nul tijd had voor afkoelen en drogen van rijst en zo. Leek meer op lontong. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik maak rendang eigenlijk altijd met riblappen, en serveer hem zo nu en dan goed droog , en nu en dan goed nat. Volgens Bep Vuyk moet er sowieso ook lever in, dat negeer ik ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:41:
Voordeel van rendang is dat er minimaal een recept per familie is dus je kunt het gewoon zo maken als je het lekkerst vindt. Goed of fout bestaat niet echt. :P
[...]
Dit. Binnen mijn familie zijn er al 7 verschillende recepten voordat je uberhaubt bij mij en m'n broer/zus en neven/nichten uit komt. En dat is enkel aan de Indonesische kant. :+
Granted, er zitten ook (jongere) prutsers bij die zweren bij kant-en-klare boemboe. Maar ook hele kleine verschillen zoals wel of niet het vlees voorzuren.

Rendang hoeft ook niet noodzakelijk van rundvlees gemaakt te worden, orgaanvlees kan ook. Of bloemkool als je raar wilt zijn. Receptuur wordt pas discutabel als je de kokos (of imho de kemirinoten of rawit) weglaat.

Mja voor mij is het simpel. Een rendang daging sapi is een sauzige rund-vlees-stoof en als je 'm droog wilt hebben is het rendang daging sapi kering. Ander gerecht dus, met andere ingrediënten. :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Kun je jouw recept eens delen? Ik maak eigenlijk altijd die van Bep* Behalve dat ik blikjes kokosmelk gebruik ipv santen en de levers vervang door meer gewoon vlees.

* = https://volbord.nl/rendang-padang/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Raymond P ik heb het ooit met nangka geprobeerd maar dat is bij één keer gebleven. Kan niet zeggen dat ik daar erg gelukkig van werd.

@Boudewijn vanwaar kokosmelk in plaats van crème? Ik vind het romige en de structuur van de kokos juist een fijne toevoeging, gebruik eigenlijk altijd santen. Ook bij curry o.i.d.

[ Voor 40% gewijzigd door Gonadan op 17-03-2024 22:31 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:29:
@Raymond P ik heb het ooit met nangka geprobeerd maar dat is bij één keer gebleven. Kan niet zeggen dat ik daar erg gelukkig van werd.

@Boudewijn vanwaar kokosmelk in plaats van crème? Ik vind het romige en de structuur van de kokos juist een fijne toevoeging, gebruik eigenlijk altijd santen. Ook bij curry o.i.d.
Ja goed punt, is er een keer vanuit gemak ingeslopen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat gemak herken ik ook wel, en ik schiet er nog wel meer in door. Zal komend weekeinde weer eens alle shortcuts (op het orgaanvlees na) weghalen en 's ochtends beginnen met de bamboe.
Dan heb ik tijd genoeg over om ernaast mijn Quick en Dirty doordeweekse te maken (instant pot) en die eens naast elkaar te zetten en laten proeven.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Raymond P
Boudewijn schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:23:
Kun je jouw recept eens delen? Ik maak eigenlijk altijd die van Bep* Behalve dat ik blikjes kokosmelk gebruik ipv santen en de levers vervang door meer gewoon vlees.

* = https://volbord.nl/rendang-padang/
Sure, al is dat m.i. niets speciaals. Voor 1000 gram* (redelijk vette, maar het liefst niet vet doorregen) rund:
(* N.B. dit recept schaalt voor geen meter zonder tweaken)

Ik laat het rundvlees na snijden (let op de draad) in blokken een half uurtje in een grote schaal op kamertemperatuur liggen ingesmeerd/gekneed met een beetje assem (gezuiverde tamarinde). Hoeveel hangt af van welk deel (en soort koe) gebruikt wordt. Een flinke eetlepel ongeveer voor nek van vleeskoe.

Smelt 350 gram santen (kokoscreme, blikjes zijn écht veel minder lekker en een pakje is ongeopend jaren houdbaar) in 1000ml warm water.
Mik een halve schijf gula djawa (palmsuiker) bij de santen, minder als je minder assem gebruikt hebt. (edit: dat weegt +/- 20 gram)
Voeg 10 gram zout toe.
Op zacht vuur, af en toe doorroeren totdat alles opgelost is.

Ontnerf 10 jonge (lichte, kleine) blaadjes djeruk purut (kaffirlimoen, diepvries) en snijd ze fijn.
Verwijder de zaden van 4 rawits. Of meer, maar niet te veel.
Schil 10 cm djahe (gemberwortel, vers). (edit: dat weegt 100 gram onbewerkt)
Schil 5-8 cm laos (galangawortel, vers of een dikke diepvriesunit) en snij het harde oog weg, de scheut mag blijven.
Schil 1 cm koenjit (geelwortel, vers/diepvries).
Bewonder je gele vingers en verziek een doek, keukenkastlaminering of kleding maar probeer je gezicht ff niet aan te raken.
Snij de wortel kant van een halve verse knoflookbol (+/- 10 tenen), de scheuten mogen blijven.
Schil 1 hele grote ui of twee normale.
Pof (of rooster) 10 kemirinoten (droog, n.b. rauw zijn ze een beetje giftig).
Rasp 1/3 bolletje nootmuskaat.
Maal bovenstaande fijn in een blender, met de staafmixer of in de cobek als je de kilo alleen gaat eten.

Sla 2 dikke stengels sereh (citroengras, vers of diepvries) aan gort (met een vleeshamer) voordat je er een strakke knoop in trekt.
Een stukje slagerstouw kan ook, zolang je uiteindelijk maar geen verdwaalde slierten sereh hebt.
Kies drie mooie bunga lawang (steranijs). Bij steranijs doe ik geen djinten (komijnzaad: 1/2 theelepel, vers geroosterd, gevijzeld/gemalen) maar wel een puntje kayu manis (kaneel).
Kies 4-5 hele cengkih (kruidnagel), als ze niet vettig zijn en/of je zakje potje niet enorm ruikt heb je nieuwe nodig.
Twee blaadjes daun salam (salam blad, diepvries)
Verder uiteraard ontzettend belangrijk dat je alles wat ik nu mogelijk vergeten ben niet vergeet.

Bak de boemboe een paar minuten in wat neutrale olie in een braadpan.
Bak kort de citroengras, steranijs, kruidnagel en salam blad mee, blus af met de kokoscreme.
Vlees erbij, op hoog vuur richting de kook.
Sudderen zonder deksel, niet heter dan 90 graden. Rond de 80 is ideaal. Af en toe omroeren.
Na een kleine twee uurtjes kan je een smaaktest doen, zonodig voorzichtig zouten en zonodig een scheutje (eetlepel) ketjap manis toevoegen.
Als je een chewy gebonden saus wilt (yes, please) kan je een goede 40 gram (gedroogde) geraspte kokos toevoegen.
Meestal heeft mijn rendang dan nog een goed uurtje op vuur nodig (en het liefst een nacht in de koelkast, mja).

Vis de kruidnagel, steranijs, salam blad en citroengras eruit voordat je de rendang af laat koelen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Raymond P leuke schrijfstijl, ik herken de vingers ;)

Ik ga er eens mee aan de slag, misschien dat ik de boemboe wel dubbel ga maken en proberen een deel in te vriezen.
En ja ik heb een cobek, die gebruik ik wel eens voor de wat drogere kruiden (gaat fijner en sneller dan snijden) maar het natte spul gaat bij mij de magimix in.
Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Als je het invriest/verdeelt dan hoef je m.i. geen cobek te gebruiken. Die is enkel voor calorie-compensatie. :+
Als de boemboe wat grover is , bijvoorbeeld door het gebruik van een staafmixer, wel iets langer bakken. Maar een magimix trekt het wel glad...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb mijn cobek ooit gekocht voor, om eerlijk te zijn, esthetische redenen. Ze zijn zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Hah ja dat ook. Ik tackle er graag knoflook mee. Erin, eronder, rollend, enkel een mep met de stamper... Zo veel manieren om kabaal te maken, heerlijk!

Ik kan ook niet zonder, vooral niet na het branden van zaden en/of mengen van poeders.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik misbruik de stamper ook wel eens als sous vide gewicht O-)
Het is gewoon top keukenapparatuur omdat het net zoals kitchenaid de uitstraling heeft dat je kan koken, maar dan authentieker :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Klopt! Als ik in een keuken kom waar een cobek staat met een flinke geul ingesleten neem ik de boel ook direct heel wat serieuzer.
Een kruidentuintje heeft hetzelfde effect.

Je weet dan direct dat er op zijn minst goed slecht gekookt wordt. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:14:
Ja goed punt, is er een keer vanuit gemak ingeslopen vermoed ik.
Wat is het voordeel qua gemak dan? Ook zoek mijn gemak dus ben overgestapt van een blok naar geproportioneerde zakjes santen van Gotan, veel makkelijker kan het mijns inziens niet worden. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een blok snij je ook vrij makkelijk op maat. Gevacumeerd, in een zipbag of wat folie naast de boter in de koelkast gaat dat wel ff mee, maar meestal beland zo'n restje hier in een banaan/kokos milkshake voordat ik ermee kan koken (als ik niet dezelfde sessie lontong maak).
Wel in de lengte snijden zodat je de vetten eerlijk verdeelt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klopt, zo heb ik het lang gedaan. Alleen splintert een blok meestal, snijdt niet recht, geeft één grote bende, ligt het vet weer los, kan je de restanten weer bij elkaar vegen in een zakje en moet je dat weer goed bewaren. Een tweede keer snijden is meer genoeg stukken zoeken die samen het gewicht zijn wat je nodig hebt.
Aangezien ik voor veel gerechten maar zo'n 50 gram nodig heb vind ik die zakjes van 50 gram perfect. Ook ik ben wel eens lui. :P
Heb ik een keer wel veel nodig dan haal ik daar alsnog wel een blok voor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Here we go again.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlSs_iR1ATW-UA5b8GiO5Pt-Z0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akl1yerrVZ97nLhdffa5vBQx.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:40:
[...]

Wat is het voordeel qua gemak dan? Ook zoek mijn gemak dus ben overgestapt van een blok naar geproportioneerde zakjes santen van Gotan, veel makkelijker kan het mijns inziens niet worden. :P
Ik vind de meeste gotan producten teveel op de nl-smaak mikken, dus die koop ik zelden, net als Conimex (als de toko niet haalbaar is en de ah de enige optie is en die geplunderd is...).

Maar inderdaad blikjes gaan de ijskast in als ik ze half gebruik, santen brokkelt en doet.
offtopic:
en na een week gaan de blikjes de kliko in want bedorven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:10:
[...]

Ik vind de meeste gotan producten teveel op de nl-smaak mikken, dus die koop ik zelden, net als Conimex (als de toko niet haalbaar is en de ah de enige optie is en die geplunderd is...).

Maar inderdaad blikjes gaan de ijskast in als ik ze half gebruik, santen brokkelt en doet.
offtopic:
en na een week gaan de blikjes de kliko in want bedorven :+
Bij kruiden of boemboe ben ik dat met je eens, al wordt het wel minder. Maar bij iets als kokoscrème zie ik niet wat het Nederlands moet maken. Het is gewoon hetzelfde spul in een kleiner zakje.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ja bij santen weet ik het niet. Bij kokosmelk, kijk voor de gein eens naar vetpercentages. Er zijn er best een paar waar dat laag is.

Jonge noten? Slechte noten? Water erbij? Ik weet het niet. Bij santen is water lastiger, maar ik mijd gotan om die reden wel een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 13:06
Rendang (en andere curries) zijn wel de gerechten waar ik afhankelijk ben van een boemboe/kruidenpasta. Als ik recepten op zoek zal ik een aparte kast vrij moeten maken voor al die kruiden en specerijen :D Tof om te zien dat jullie dit wel aandurven.
Gonadan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:54:
Dit is volgens mij een beetje aan het afbouwen de laatste jaren, nu dat we met koken steeds meer aan het kijken zijn waarom we eigenlijk bepaalde dingen doen, ipv gewoon maar volgen "want zo deden ze dat altijd".

Zie bv YouTube: For Better Browned Meat and Veggies, Just Add Water | Techniquely Wi... dat dingen bakken met een beetje water juist zorgt voor sneller resultaat (o.a. champignons).
Ik was ze eigenlijk dus steeds vaker weer.

[ Voor 64% gewijzigd door Zebby op 24-03-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:18

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Zebby schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:44:
Rendang (en andere curries) zijn wel de gerechten waar ik afhankelijk ben van een boemboe/kruidenpasta. Als ik recepten op zoek zal ik een aparte kast vrij moeten maken voor al die kruiden en specerijen :D Tof om te zien dat jullie dit wel aandurven.
En plek in je vriezer voor citroengras, salam en limoen blad, pepers etc. ;) Maar als je (zoals ik) vaker dit soort gerechten maakt wordt het inderdaad soms wel puzzelen waar je al die potjes laat inderdaad. Een kruidenrekje scheelt al een hoop!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:37:
Ja bij santen weet ik het niet. Bij kokosmelk, kijk voor de gein eens naar vetpercentages. Er zijn er best een paar waar dat laag is.

Jonge noten? Slechte noten? Water erbij? Ik weet het niet. Bij santen is water lastiger, maar ik mijd gotan om die reden wel een beetje.
Santen is gewoon 100% kokos, ook die van Go-Tan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zpVGnKJqk8hWN3_A0AiF6YjP6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7HWeMmpXsImDiGVMxwoLCZn.jpg?f=fotoalbum_large
Is echt gewoon een kleinverpakking variant van zo'n blok. En aangezien ik best vaak ongeveer 50 gram nodig heb werkt dit perfect.

Melk is inderdaad al meer verschillend, maar dat kiest men juist vaak wanneer het niet vet mag zijn. Ik pak voor een beetje smaak liever creme dan melk.

Behalve dan voor de pompoensoep van gisteren, daar ging gewoon een blik melk in.

@Zebby ik heb inderdaad meerdere rijen droge kruiden staan maar voor de currypasta die ik van de week maakte koop ik ook een aantal spullen vers hoor. Mijn tropische markt levert me dan gewoon één stengel sereh, stukje laos en verse koriander (hele plantjes want ik heb ook de wortels nodig). De rest heb ik wel op voorraad.
Vast niet de meest economische manier maar wel makkelijk.

Voor af en toe vind ik het leuk om het dan zelf te maken en te gebruiken. Zo werd die foto van eerder uiteindelijk dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzC3-auewtc0U2pPOm96pC5CyOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke0gfPHnQEJfwF54Z05ej1gY.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik haal ook best vaak gewoon een boemboe voor de rendang als basis. Alleen dan liefst wel uit de tropische super en niet de Nederlandse super.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:10
Vanavond "geprobeerd" om Spaghetti all'assassina te maken. Geïnspireerd door Harry (Fire to Fork) met deze video:

Het proces lijkt goed te gaan .. maar uiteindelijk had ik alleen aanslag op de bodem van mijn RVS pan .. en geen "crunchy" spaghetti.

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 13:07
De spaghetti hoort eerst gebakken te worden in de olie waarna de passata erbij gaat.

Daarna net als bij risotto scheps gewijs de tomaten bouillon toevoegen.
In de video is het gewoon spaghetti koken in bouillon.

Zoek eens op Nick Toet en spaghetti assasina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Die jij voorstelt heb ik niet gezien, maar de afgelopen middag wel een boel gelezen over dit recept en ook andere filmpjes bekeken ....

Het wel of niet "bakken" van de spaghetti is een optionele toevoeging .. maar dan moet je spaghetti wel in de lengte in je pan passen >:)
Mijn 24cm RVS pan is daar echt net te klein voor .. en het is dus ook niet echt nodig.

Waar het bij mij dus mis gaat is dat de boel dus aanbakt op de bodem, ipv dat de spaghetti als een soort omeletten in de pan ligt en dus een "gebakken" krokante laag krijgt.

Het inkoken van de "tomaten bouillon" gaat dus prima, je hoort idd het geluid veranderen als het begint te bakken .. maar ik kreeg dus een plakkerige laag op de bodem van de pan .. die je normaal met vocht wel weer los krijgt .. maar als je probeert de pasta "te verbranden" .. wordt dat lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parawaus
Heb het toevalligerwijs gisteren zelf voor het eerst gemaakt.
Grote lijn naar het recept van Nick Toet.

In mijn BK pan paste de pasta net aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx-STgDelO7xKIiMYE_yKdiBPl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E16t2KTMYZB5tTsvtuUeabZs.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was na het toevoegen van de zelf gemaakte passata. Misschien dat toch de pan keuze iets uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
parawaus schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:48:
Misschien dat toch de pan keuze iets uitmaakt?
Misschien wel .. is dat een geëmailleerde gietijzeren pan?

Voor de rest ziet het er net zo uit als wat ik had .. maar het eind resultaat was niet wat ik verwacht had. (Maar nog steeds prima te eten .. maar dus eigenlijk spaghetti in pittige tomatensaus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parawaus
duvekot schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:22:
[...]

Misschien wel .. is dat een geëmailleerde gietijzeren pan?

Voor de rest ziet het er net zo uit als wat ik had .. maar het eind resultaat was niet wat ik verwacht had. (Maar nog steeds prima te eten .. maar dus eigenlijk spaghetti in pittige tomatensaus :)
Geëmailleerd wel, gietijzer denk ik niet. Standaard 13 in een dozijn BK pan.
Ik was uiteindelijk te lief voor het gerecht en kwam uit op hetzelfde, pittige spaghetti met wat krokantjes her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlam12
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-06 07:07
Je zou eventueel ook deze video kunnen van vincenzo's plate of van pasta grammar. de recepten die zei laten zien lukt mij best wel vaak, doordat ze ook tips geven of aangeven wat je moet doen en waarom.

[ Voor 23% gewijzigd door vlam12 op 24-03-2024 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
De aflevering niet gezien, maar deze kwam net in m'n feed voorbij: https://www.metronieuws.n...gerookt-kankerverwekkend/

We eten al heel lang gerookt voedsel. Gaan we niet een beetje te ver met alles dat potentieel kankerverwekkend is als superslecht aan te duiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@barrymossel Ook niet gezien maar m'n onderbuikgevoel zegt dat het over aroma gaat en niet een gerookt visje.

- knip -

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

In essentie is alle rook giftig. En er zijn nu betere coverseringsmethoden.

En wat is eigenlijk nog wel gezond? Ik geniet maar en dan ga ik wat eerder dood, soit. Beter ook voor de schatskist.

Binnenkort dus weer eens de rookkast aanslingeren, is ook al weer twee jaar geleden. Misschien dat ik er wel wat PFAS paling in ga roken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Raymond P schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:41:
@barrymossel Ook niet gezien maar m'n onderbuikgevoel zegt dat het over aroma gaat en niet een gerookt visje.
Ik heb de aflevering net gekeken: rookaroma is ietsje minder schadelijk en gaat misschien aan banden worden gelegd. Het gerookte visje niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
franssie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:48:
In essentie is alle rook giftig. En er zijn nu betere coverseringsmethoden.

En wat is eigenlijk nog wel gezond? Ik geniet maar en dan ga ik wat eerder dood, soit. Beter ook voor de schatskist.

Binnenkort dus weer eens de rookkast aanslingeren, is ook al weer twee jaar geleden. Misschien dat ik er wel wat PFAS paling in ga roken :+
Zo sta ik er dus ook in. Maar irriteer me er wel aan. Iedereen dan maar aan de Alzheimer...

Misschien moeten we zwaardgevechten maar weer legaliseren. Krijg je minder gezeik over die ouderdomskwalen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

barrymossel schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:56:
[...]

Ik heb de aflevering net gekeken: rookaroma is ietsje minder schadelijk en gaat misschien aan banden worden gelegd. Het gerookte visje niet.
Concreet: uit het aroma worden de PAK's verwijderd waardoor daar minder giftige stoffen in zitten. Of het schadelijker is of minder dan echte rook is afhankelijk van hoeveel je nodig hebt voor de smaak die je wilt bereiken.
De uiteindelijke absolute hoeveelheid in je eindproduct bepaalt hoe schadelijk het is.

Op zich wel jammer dat het hem al gepost hebt. Ik zat hem net te kijken en wilde hem in het barbecue topic posten. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Een gerookte paling of zalm is ook wel wat minder toegankelijk dan "gerookte" worst.
Kan mij wel voorstellen dat er door rookaroma net wat te veel te gemakkelijk genoten wordt...

Van rookaroma en vloeibare rook krijg ik een tinteling achter in m'n mond. Dat heb ik niet als ik iets door m'n rookoventje haal of echt gerookte producten koop.

@franssie Nu heb ik trek in pfaspaling! Thx. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Gonadan schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:08:
[...]

Concreet: uit het aroma worden de PAK's verwijderd waardoor daar minder giftige stoffen in zitten. Of het schadelijker is of minder dan echte rook is afhankelijk van hoeveel je nodig hebt voor de smaak die je wilt bereiken.
De uiteindelijke absolute hoeveelheid in je eindproduct bepaalt hoe schadelijk het is.

Op zich wel jammer dat het hem al gepost hebt. Ik zat hem net te kijken en wilde hem in het barbecue topic posten. :+
Cross-posten ftw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Verkoopt Bamix enkel nog maar cordless? Lijkt mij onhandig, wil meteen kunnen mixen en niet eerst moeten opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bij mijn weten niet hoor, hoe kom je daar bij?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Gonadan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:48:
Bij mijn weten niet hoor, hoe kom je daar bij?
Op hun eigen site wel.
https://www.bamix.nl/producten/keukenapparaten/

Enig voorbeeld wat ik mij kan bedenken waar dig handig is als je bijvoorbeeld op een camping staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
walterworld schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:44:
Verkoopt Bamix enkel nog maar cordless? Lijkt mij onhandig, wil meteen kunnen mixen en niet eerst moeten opladen.
Overigens lijken ze allemaal cordless, maar diegene die ik hierboven link heeft geen draad op de foto, maar wel in de beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

walterworld schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:12:
[...]

Op hun eigen site wel.
https://www.bamix.nl/producten/keukenapparaten/

Enig voorbeeld wat ik mij kan bedenken waar dig handig is als je bijvoorbeeld op een camping staat.
Alleen de cordless is draadloos, de rest niet. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Gonadan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:39:
[...]

Alleen de cordless is draadloos, de rest niet. :?
Ah oké, ze laten nergens een kabel zien vandaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stufferdt
Net de sous-vide stick voor het eerst aangeslingerd. Hadden nog een kilo buikspek in de vriezer zitten dus leek me een mooi begin.

Rub is vrij eenvoudig: hadden nog ergens een bakje met deze rub van Rudolph staan. Benieuwd hoe het uitpakt in combinatie met buikspek.

Gebruik een "recept" van Hanos: 17 uur op 67 graden. Moet er nog 14 en geduld begint al op te raken :+
Morgen even afgrillen op de barbecue of in de oven. Even zien hoe het rolt.

Pics!:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6y47I7RPTKSCvB5W4iQKSS_znSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wg9uEE3envcS980yxCoT3JRn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ox_5fDv_2p34Dxanfd2Yx17DZaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jH0i1YVyIfUjKcy0k33KNMFM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odNcGCyuBOFSEuOhyNTW96RPz0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWJ89DQhsG0KzHhv5G5JvyFU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Naar aanleiding van de Aflevering over olijfolie.
https://kro-ncrv.nl/keuringsdienst-van-waarde-olijfolie

Wat vinden we van de monini?
@1nsane zegt prima spul, kan je hier op hoge temperaturen mee bakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:43
walterworld schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:10:
Naar aanleiding van de Aflevering over olijfolie.
https://kro-ncrv.nl/keuringsdienst-van-waarde-olijfolie

Wat vinden we van de monini?
@1nsane zegt prima spul, kan je hier op hoge temperaturen mee bakken?
Zonder de aflevering gezien te hebben: olijfolie is in beginsel niet bedoeld om op echt hoge temperaturen mee te bakken. Pak dan beter zonnebloemolie, avocado-olie of pinda olie bijvoorbeeld.

Monini vind ik qua smaak overigens best prima. Natuurlijk niet te vergelijken met echt goede olijfolie, maar weinig mis mee als vrij neutrale olie.

[ Voor 11% gewijzigd door donleone83 op 29-03-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
donleone83 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:53:
[...]

Zonder de aflevering gezien te hebben: olijfolie is in beginsel niet bedoeld om op echt hoge temperaturen mee te bakken. Pak dan beter zonnebloemolie, avocado-olie of pinda olie bijvoorbeeld.

Monini vind ik qua smaak overigens best prima. Natuurlijk niet te vergelijken met echt goede olijfolie, maar weinig mis mee als vrij neutrale olie.
Dit, prijs kwaliteit is in orde maar ik gebruik vooral de EV variant en daar zou ik idd niet mee op hoge temp gaan werken. Ze hebben trouwens wat duurdere IGP varianten van hun EV, iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
1nsane schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:34:
[...]

Dit, prijs kwaliteit is in orde maar ik gebruik vooral de EV variant en daar zou ik idd niet mee op hoge temp gaan werken. Ze hebben trouwens wat duurdere IGP varianten van hun EV, iemand daar ervaring mee?
Bedoel je deze?
https://www.ah.nl/product...ini-olijfolie-igp-toscane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Monini is inderdaad een van de betere olijfoliesoorten die je kan kopen in de supermarkt. Het smaakt tenminste naar olijfolie. Dat spul dat Bertolli heet is meer marketing dan smaak.

Pagina: 1 ... 97 ... 113 Laatste