Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 109 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 22:04
Gedroogde pepers.

Ik heb iets van twee (misschien wel drie) jaar geleden gedroogde pepers bij Westlandpeppers gekocht.
Ik heb ze nu jaren in de koelkast bewaard. Zijn ze nog te gebruiken? Ik heb ze nooit laten invriezen of verder laten indrogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:30
@noud De koelkast lijkt mij niet een ideale keuze.
Of het voedselveilig is zal je vast kunnen ruiken en proeven, maar kruiden en specerijen verliezen veel van hun smaak met de tijd.
Ik zou het niet eens proberen. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-05 23:15

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Houd er rekening mee dat ook gedroogde producten nog steeds een bepaald percentage vocht bevatten, en hoewel geen ideale voedingsbodem voor bacteriën of schimmels, is het niet onbeperkt houdbaar.
Ik maak regelmatig eigen sambals, en die hebben natuurlijk een veel hoger vochtpercentage, maar die zijn vier tot zes weken houdbaar. Hoewel de sambal gebakken is en de potten gesteriliseerd, begint er daarna toch wat te groeien.
Twee jaar oude pepers zou ik gewoon richting de groenbak doen, krijg je lekker hete compost van.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:46
noud schreef op zondag 7 mei 2023 @ 02:06:
Gedroogde pepers.

Ik heb iets van twee (misschien wel drie) jaar geleden gedroogde pepers bij Westlandpeppers gekocht.
Ik heb ze nu jaren in de koelkast bewaard. Zijn ze nog te gebruiken? Ik heb ze nooit laten invriezen of verder laten indrogen.
Waarom zou je die überhaupt in de koelkast bewaren? Ik heb gedroogde units uit Mexico/US en die liggen keurig geseald in de proviantkast.

Juist in een koelkast heb ik altijd zoiets van meh, je kunt toch condensatie en whatnot krijgen en dan gaan ze eerder stuk.

[ Voor 11% gewijzigd door 1nsane op 07-05-2023 11:27 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:14
Ook buiten de koelkast, niet vacuüm verpakt, krijg je problemen! Zaten binnen no time beestjes in! Best misschien in vacuüm zakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:50
Antonius schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:52:
Ook maar even snel hier droppen:
Antonius in "Waar koop je dat - Deel 2"

Ik ben deze week op zoek geweest naar mergpijp en/of andere botten/vlees om zelf runderbouillon te trekken. Lokaal tot nu toe moeilijk te vinden.
Ik bestel ook vlees/schenkel online rechtstreeks van de boer. Wel wat duurder maar wel kwaliteit en grasgevoerd. Mocht je de site (hebt er wel meerdere) willen weten stuur maar om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:18

Dennis1812

Amateur prutser

Uitvreter schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Houd er rekening mee dat ook gedroogde producten nog steeds een bepaald percentage vocht bevatten, en hoewel geen ideale voedingsbodem voor bacteriën of schimmels, is het niet onbeperkt houdbaar.
Ik maak regelmatig eigen sambals, en die hebben natuurlijk een veel hoger vochtpercentage, maar die zijn vier tot zes weken houdbaar. Hoewel de sambal gebakken is en de potten gesteriliseerd, begint er daarna toch wat te groeien.
Twee jaar oude pepers zou ik gewoon richting de groenbak doen, krijg je lekker hete compost van.
Sambal maar 4 weken houdbaar?

Hoe ga jij daarmee om dan? Hier is dat echt onnoemelijk veel langer houdbaar dan 4 weken.

Wel altijd met een schoon lepeltje pakken. Geen andere etenswaren erin en in de koelkast op 3 graden.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:10

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dennis1812 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:01:
[...]

Sambal maar 4 weken houdbaar?

Hoe ga jij daarmee om dan? Hier is dat echt onnoemelijk veel langer houdbaar dan 4 weken.

Wel altijd met een schoon lepeltje pakken. Geen andere etenswaren erin en in de koelkast op 3 graden.
Onnoemelijk langer houdbaar wil ik dan ook weer niet zeggen, maar een zelf gemaakte sambal gaat hier thuis ook wel langer dan 4 weken mee inderdaad.

Als ik echter die sambal mee naar werk neem dien ik daar een sticker op te plakken met een TGT datum en die mag volgens de Horeca regeltjes (HACCP) niet verder dan 4 weken in de toekomst liggen. Hetzelfde voor mayonaise, augurk etc. etc.....

* bvk heeft daar uiteraard maling aan en plakt er dan gewoon een nieuwe sticker op :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Hier drijft er een laagje olie op de sambals, daar groeit sowieso niet veel op. :+
Zoals @Dennis1812 schrijft doop ik daar ook niet de boterhammen in en heb wel eens een potje direct gekiept na een lepel-aflik-dubbeldip incident van een gast.

Ik kijk ook wel eens naar m'n koelkastplankje met de prangende drang naar meer info mbt botulisme. Maar als ik het potje dat ik zoek gevonden heb dan ebt dat gevoel weer weg.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Het laagje olie is een goeie, maar dat werkt alleen als de pot vol is. Ben je halverwege hangt er vanalles tegen de zijkant van de pot dat niet meer onder de olie staat.
Schone lepels zijn denk ik idd de beste manier om te zorgen dat je sambal (of andere goddelijke en goddeloze creaties) zo lang mogelijk goed blijven. Vier weken is misschien heel conservatief, maar ik ga er toch vanuit dat het, zelfs in de koelkast, een bederfelijk product is. Het spul uit de supermarkt is dan juist eng lang houdbaar, zelfs buiten de koelkast.

Ik ben erg gevoelig voor het ikea-effect: alles wat je zelf maakt is het beste en lekkerste, dus de sambal is ruim binnen die vier weken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-02 13:13
Hoe lang het houdbaar is natuurlijk volledig afhankelijk van het productie proces. Kant-en-klare sambal uit de supermarkt kan je makkelijk een paar maanden bewaren na openen, mits je schone lepels gebruikt.

Zelfgemaakte is afhankelijk van wat je er allemaal mee gedaan hebt; hoeveelheid azijn, zout, koken, welke ingrediënten, gefermenteerd ja/nee. Heb keer zelf wat sambal gemaakt en dat liep na 4 weken toch echt het potje uit. Hot sauce die ik afgelopen december gefermenteerd heb is nu nog steeds goed.

[ Voor 3% gewijzigd door PWSteal op 08-05-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Over de gedroogde pepers. Ik meende bij ontvangst de pepers uit te voelen alsof zij uit de koeling kwamen. Omdat deze koud aanvoelden. Als ik nu naar de pepers kijk zie ik aan de buitenkant geen schimmelvorming.
Ik zal ze weggooien :(. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-05 15:29
noud schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:45:
Over de gedroogde pepers. Ik meende bij ontvangst de pepers uit te voelen alsof zij uit de koeling kwamen. Omdat deze koud aanvoelden. Als ik nu naar de pepers kijk zie ik aan de buitenkant geen schimmelvorming.
Ik zal ze weggooien :(. Bedankt voor de tip.
Westland zelf zegt dat voor lang bewaren invriezen het beste is.
https://shop.westlandpepp...t-beste-gedroogde-pepers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:47
Henkie_NtA schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Westland zelf zegt dat voor lang bewaren invriezen het beste is.
https://shop.westlandpepp...t-beste-gedroogde-pepers/
Dat doe ik ook. Zijn vers uit de vriezer al prima te snijden en van zaadlijsten te ontdoen. Eenmaal ontdooid is dat lastiger, wordt een slappe hap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Uitvreter schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:02:
Het laagje olie is een goeie, maar dat werkt alleen als de pot vol is. Ben je halverwege hangt er vanalles tegen de zijkant van de pot dat niet meer onder de olie staat.
Schone lepels zijn denk ik idd de beste manier om te zorgen dat je sambal (of andere goddelijke en goddeloze creaties) zo lang mogelijk goed blijven. Vier weken is misschien heel conservatief, maar ik ga er toch vanuit dat het, zelfs in de koelkast, een bederfelijk product is. Het spul uit de supermarkt is dan juist eng lang houdbaar, zelfs buiten de koelkast.

Ik ben erg gevoelig voor het ikea-effect: alles wat je zelf maakt is het beste en lekkerste, dus de sambal is ruim binnen die vier weken op.
Tja supermarkt spul is niet alleen een gecontroleerd proces (veel minder kans op schimmels en andere zut die het voortijdig kan kapot maken doordat het er niet in komt maar ook door pasteurisatie/sterilisatie enz) maar ook toevoegingen van citric acid enz. Maakt nog best een wereld van verschil.

Daarnaast, veel supermarkt spul is rustig ver na de datum nog vaak te gebruiken als je het potje dan pas open maakt.

Een aantal producten die ik rustig ver na de THT nog gebruik trouwens:

- Conserven (afhankelijk van de inhoud, gaat het rustig pas een jaar later wat achteruit qua smaak, met tomatenpuree enz ben ik wel beducht op roest aan het blik want door zuren wil dat nog wel relatief snel mis gaan na de datum of zelfs daarvoor).
- Pindakaas, zeker de 100% variant met een laagje olie erop. Heck, dat zou ik 20 jaar na de THT nog wel aandurven.
- Boter (echte boter), er staat een THT datum op want dat moet maar ik durf prima boter die een jaar over datum is nog te gebruiken. Ooit van m'n scheikunde leraar geleerd, die zei dat boter heel veel langer goed blijft. Toen ik, 20 jaar na dato, een video tegenkwam over "turfboter" (lees: boter wat ze in Ierland nog wel eens op weten te graven in turfvelden wat duizenden jaren geleden is begraven) wat ze gewoon in gerechten verwerken... zegt wel wat
- Voorverpakte verse groenten. Met name penen. Die zijn vaak, mits goed bewaard, een maand na de THT ook nog prima acceptabel te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
1nsane schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:38:
[...]

Tja supermarkt spul is niet alleen een gecontroleerd proces (veel minder kans op schimmels en andere zut die het voortijdig kan kapot maken doordat het er niet in komt maar ook door pasteurisatie/sterilisatie enz) maar ook toevoegingen van citric acid enz. Maakt nog best een wereld van verschil.

Daarnaast, veel supermarkt spul is rustig ver na de datum nog vaak te gebruiken als je het potje dan pas open maakt.

Een aantal producten die ik rustig ver na de THT nog gebruik trouwens:

- Conserven (afhankelijk van de inhoud, gaat het rustig pas een jaar later wat achteruit qua smaak, met tomatenpuree enz ben ik wel beducht op roest aan het blik want door zuren wil dat nog wel relatief snel mis gaan na de datum of zelfs daarvoor).
- Pindakaas, zeker de 100% variant met een laagje olie erop. Heck, dat zou ik 20 jaar na de THT nog wel aandurven.
- Boter (echte boter), er staat een THT datum op want dat moet maar ik durf prima boter die een jaar over datum is nog te gebruiken. Ooit van m'n scheikunde leraar geleerd, die zei dat boter heel veel langer goed blijft. Toen ik, 20 jaar na dato, een video tegenkwam over "turfboter" (lees: boter wat ze in Ierland nog wel eens op weten te graven in turfvelden wat duizenden jaren geleden is begraven) wat ze gewoon in gerechten verwerken... zegt wel wat
- Voorverpakte verse groenten. Met name penen. Die zijn vaak, mits goed bewaard, een maand na de THT ook nog prima acceptabel te bereiden.
Ach ja, ik heb een zak Keltisch zeezout liggen met een houdbaarheidsdatum tot 2026. Die durf ik ook nog wel een paar daagjes over datum te gebruiken. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
PWSteal schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Ach ja, ik heb een zak Keltisch zeezout liggen met een houdbaarheidsdatum tot 2026. Die durf ik ook nog wel een paar daagjes over datum te gebruiken. :+
Living on the edge.. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Raymond P schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:05:
Ik kijk ook wel eens naar m'n koelkastplankje met de prangende drang naar meer info mbt botulisme. Maar als ik het potje dat ik zoek gevonden heb dan ebt dat gevoel weer weg.
Het botulismetoxine kun je neutraliseren door je potjes voor vijf minuten op 85 graden te brengen, of door chloor toe te voegen. ;)
Het aantal besmettingen per jaar ligt heel laag, vergelijkbaar met de kans dat je de loterij wint, en de overlevingskans ligt tegenwoordig op zo’n 95 procent. Ik zeg: ”Eet smakelijk”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Uitvreter Ja, maar dat verhitten gebeurt natuurlijk nooit. En hoe lang is het dan 'safe'?
En hoe zit het met een gezeefde/gefilterde ketjapsambal of chili olie, blijft dat wel prima totdat de olie degradeert?

Zelf ben ik niet zo angstig, het is meer een paniekmomentje bij realisatie dat ik iets niet weet.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

In het milieu van een sambal gaat geen botulisme ontwikkelen.

Stukje uit een Wecken groep waar veel kennis gezocht en gedeeld wordt
Bericht van Pascal Gelling van een flinke tijd geleden.
En daar zit veel (ook gestudeerde) kennis.

Botulisme
Tekst: Pascale Gelling

Helaas doet het langer koken op 100 graden niets ter bestrijding van de botulisme bacterie hiervoor moet je minsten een tiental uren koken. Wel zal het vlees er wat malser van worden. Bij hoge temperaturen vormt de botulisme bacterie namelijk een spore en is in deze vorm bestand tegen extreme hitte en kou. Pas bij een temperatuur boven de 120 graden gaat de botulisme spore snel kapot. Wil je dus op save spelen zul je een hogedrukpan moeten gebruiken.

Zelf ben ik niet bang voor het risico vanwege de al genoemde reden dat je bij het openen de inhoud weer opwarmt en het gif dat de bacterie produceerd compleet onschadelijk word als je het eten voor 5 minuten op 85 graden verwarmt. Ook is er een grote kans dat mocht de bacterie er in zitten en actief is geworden de deksel losgaat vanwege de gassen die de bacterie produceert waardoor het vacuum van de pot wordt verbroken.

Botulisme is overigens een bacterie die vooral leeft in de grond en in waterplassen met weinig zuurstof. De meeste kans op botulisme in de pot zul je dus hebben op wortelgewassen en bladgewassen waar de bacterie makkelijk op kan meeliften vanaf de grond. Het is een fabeltje dat vlees een hogere kans geeft op botulisme want de bacterie kan daar simpelweg moeilijker op komen. Misschien heeft het te maken met dat er vroeger (romeinse tijd) wel eens botulisme uitbrak na het eten van worst (botulus betekend worst in het latijn) en dit gevaar ook door veel mensen op het wecken wordt geprojecteerd.

Doorkoken is niet nodig, alhoewel het bij een stoofpotje voor de smaak niet veel uitmaakt zul je bepaalde groenten er zeker tot een prutje mee koken. Het gif botuline wordt al bij een temperatuur van 80 graden onschadelijk en het advies van de US FDA (Amerikaanse voedsel en waren autoriteit) is dan ook om producten die normaal geweckt zijn tenminste 5 minuten op 85 graden te verwarmen waarna het veilig is. Gezien er in de VS veel meer aan canning wordt gedaan dan hier wordt er ook meer aandacht besteed aan juiste informatie daaromtrent.

Botulisme en de ontwikkeling vd spore in een (weck)pot

Als je er van uit gaat dat botulisme, als je steriel werkt en geweckte soep of vlees binnen een paar weken op gaat eten, de botulisme bacterie niet kan ontstaan, gezien de korte tijd.
Zo werkt het dus niet.

Een aantal jaren geleden en nogmaals een paar jaar geleden (mocht er iets veranderd zijn) is deze vraag neergelegd bij de Universiteit van Wageningen (dit is het antwoord van de Universiteit):

"In het geval er levensvatbare bacteriesporen van de bacterie Clostridium botulinum in de weckpot aanwezig zijn, kunnen deze uitgroeien tot bacteriën en daarbij botulinumtoxines vormen.
De groeisnelheid van bacteriën is afhankelijk van de omstandigheden waaronder ze zich bevinden (behalve de aanwezigheid van voedingsstoffen moet je bijvoorbeeld denken aan de pH, zoutconcentratie en bewaartemperatuur).
Hoe snel dat gaat is dus niet te voorspellen, maar onder gunstige omstandigheden kunnen Clostridium bacteriën zich al in een aantal uren vermeerderen. Het kan natuurlijk ook veel langer duren, wanneer de omstandigheden niet optimaal zijn of gedurende de tijd veranderen.

Helaas kan ik je dus geen minimale of maximale tijd noemen."

En post 2
Er is hier al zo veel over geschreven. Oa te vinden als je de zoekvraag bij het loepje stelt.

Heb respect voor het beestje maar ben er niet bang voor.

Ik herhaal nog maar een keer ...

De afgelopen 75 jaar zijn in heel de Benelux zo’n 20-25 mensen overleden aan botulisme ...
GEEN van allen weck gerelateerd.
En in de Benelux wonen heeeeel veel mensen.

Als jij de regels van de weck aanhoudt, dus even doorkoken als er geen hoofdbestanddeel van suiker, azijn, alkohol, olie of zout bij zit, zit je goed.

Wat ik doe, geleerd van mijn moeder en oma doen, is de pan met de inhoud van een
pot laten koken. Ik roer en het kookt dan nog, dan gaat het vuur al uit.

De B bacterie gaat al boven de 80 graden door.
De toxine die de spore uitscheidt (die is dus gevaarlijk) verdwijnt tussen de 80 en de 100 graden. Dus met koken, roeren en steeds koken zit je al veilig.

Het maakt voor een soep of een stoofpot niet uit of dat langer kookt, maar er zijn bepaalde gerechten die ik absoluut niet nog eens 10 minuten of langer wil laten koken.
Ik hen zoon 300 gevulde weckpotten staan welke ik constant verwerk en eet. Sommige staan langer. Sommige korter. Van vlees tot soep tot sambal tot peren tot chutney.
Ik ben nog nooit ergens ziek van geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik zou dan eens de pH moeten meten van m'n ketjapsambal, maar ik gok dat die vrij neutraal is. Zout zit er ook amper in.

Ik ben vast wel eens ergens ziek van geworden... :+
En zo niet dan gaat dat nog komen, ben al aantal jaren de moed aan het verzamelen om een hamburger uit een kerstpakket op te eten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:33:
Ik zou dan eens de pH moeten meten van m'n ketjapsambal, maar ik gok dat die vrij neutraal is. Zout zit er ook amper in.

Ik ben vast wel eens ergens ziek van geworden... :+
En zo niet dan gaat dat nog komen, ben al aantal jaren de moed aan het verzamelen om een hamburger uit een kerstpakket op te eten.
Nu heb je mijn aandacht...
1. Een hamburger uit een kerstpakket?
2. Na een aantal jaren?

Uit blik zou ik het durven, maar dan is het eerder een platte gehaktbal.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:14:
[...]

Nu heb je mijn aandacht...
1. Een hamburger uit een kerstpakket?
2. Na een aantal jaren?

Uit blik zou ik het durven, maar dan is het eerder een platte gehaktbal.
Unox Hamburgers #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi1148

Zoiets wellicht, dat is een paar jaar houdbaar meen ik.
Smaakt alleen nergens naar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Jaren ja, toen ik de belofte maakte ze op te eten was '19 nog niet in zicht. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRVpWL2qVv0tNm1MlX--SoGqE2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iX1OGtBwalFfyaC1wPywxcdE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm8cCqx9yBJYvAQuhgqC_N7-QyA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKtWGr7e6yGFfycM3rFFKDCl.jpg?f=fotoalbum_tile

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als je reist zonder koelkast is dat wel bruikbaar in een overlevingspakket. Met veel chilisaus krijg ik als ik honger heb dat wel weg.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Aangezien we toch buiten aten, had ik ff tijd om een paar plaatjes te maken. 8)

Er was nog een fles met rauwe melk over van een kookuurtje op school (één van de kinderen had dit meegenomen van hun eigen boerderij).
Toen zei ik; geef maar mee, ik maak er wel verse kaas mee.

Verwarmen in een pannetje, wat citroensap erbij en zout.
ff een kwartiertje wachten, de wrongel uitknijpen in een schone theedoek en voila, je hebt verse kaas (ricotta):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJI21tm1LDWnsxe3YsX9HbpEhac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6r8ZMsZTOvzkmLW39GS3BpW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat verse bieslook erbij en de kruidenricotta is klaar!

Vervolgens een quichedeeg gemaakt.
(roggemeel/kikkererwtenmeel, boter, zout, kruiden, ei en wat water)

De bodem blindgebakken, kruidenroomkaas mengsel op de bodem.
Licht gestoomde broccoli erop, de zelfgemaakte ricotta met feta aangevuld, ff afbakken in de oven en de hartige taart is klaar: :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn2vQ24_h_ynPZN12xxduYY2JNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0LxldTYoNaUG9QtBJjrHz39.jpg?f=fotoalbum_large

Simpel & makkelijk en erg lekker.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

ehtweak schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:18:
Simpel & makkelijk en erg lekker.
Voor wat betreft het “erg lekker” gedeelte heb ik geen enkele twijfel. Ik zou het zeker niet terugsturen naar de keuken. :9
Smaken die er volgens mij eventueel nog goed bij zouden kunnen passen zijn gesmoorde zoete ui en karwijzaad.
Simpel & makkelijk? Volgens mij was je er best wel even mee bezig :)

Ik groeide op “A long time ago in a galaxy far, far away....”, nou ja tenminste aan de andere kant van het land dan.
We gingen altijd spelen bij een vriendje op de boerderij. Een boerderij waar zijn vader alle koeien nog met de hand molk, in van die carbidschiet-model aluminium melkbussen. Wij mochten dan, met onze plakkerige vingertjes, een paar handenvol van de bovendrijvende room eruit eten. Warme herinneringen aan warme room.

Als ‘next best thing’ heb ik hier laatst bij een boerderijwinkel een fles rauwe melk gekocht. Het smaakte heerlijk, maar wat me ook opviel is dat de smaak van melk uit de supermarkt er nauwelijks voor onder doet. Er zijn landen waar ze het minder hebben.
Wat ik me afvroeg, was je beslissing om er ricotta van te maken gewoon een momentje inspiratie, of kun je verse kaas alleen maken met ongepasteuriseerde melk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Uitvreter schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:39:
[...]

Smaken die er volgens mij eventueel nog goed bij zouden kunnen passen zijn gesmoorde zoete ui en karwijzaad.
Zekers. Normaliter pas ik zulk soort verfijningen ook wel toe. Vaak meng ik bijvoorbeeld wat venkelzaadjes of kummelzaadjes door het deeg.
Deeg maak ik eigenlijk altijd van roggemeel en kikkererwtenmeel. (gewoon veel meer smaak dan ordinaire tarwebloem)
100g rogge- + 100g kikkererwtenmeel + 100g boter. eitje, kruidenzout, bovengenoemde zaadjes en wat water. Snel ff kneden, half uurtje koelen en platwalsen in een geëmailleerde vorm en dan blindbakken.

Roomkaas + kruiden (afhankelijk van het verdere beleg) erop smeren als de bodem bijna gaar is. Weer ff een paar minuten in de oven, dan de (voorgegaarde) groenten erop + geraspte/verbrokkelde kaas, nog ff onder de gril en klaar!
Simpel & makkelijk? Volgens mij was je er best wel even mee bezig :)
Hoe vaker je het doet, des te makkelijker/vlotter het gaat.
Nadeel is wel; al die voorgeproduceerde zooi lusten we niet meer. ;)
Als ‘next best thing’ heb ik hier laatst bij een boerderijwinkel een fles rauwe melk gekocht. Het smaakte heerlijk, maar wat me ook opviel is dat de smaak van melk uit de supermarkt er nauwelijks voor onder doet.
Geen verschil in smaak? :?
Nou, zelfs al haal ik volle biologische melk uit de supermarkt, die is toch echt beduidend anders dan de niet-gehomogeniseerde en niet-gepasteuriseerde versie van de boerderie.
Zowel qua smaak als consistentie.
Wat ik me afvroeg, was je beslissing om er ricotta van te maken gewoon een momentje inspiratie, of kun je verse kaas alleen maken met ongepasteuriseerde melk?
Geen idee eigenlijk. Maar die kan met rauwe melk was over en had al de hele dag buiten de koeling gestaan. M.a.w. die moest die dag verwerkt worden.
Of dit alleen maar lukt met rauwe, volvette melk; kweenie, nooit geprobeerd met supermarkt spul.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uitvreter

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Nee! Dat was dus niet wat ik zei. Natuurlijk is het anders.
De rauwe melk en de gepasteuriseerde melk uit de supermarkt verschillen wel qua smaak, maar niet qua smaakprofiel. De rauwe melk lijkt meer lactose te bevatten, en meer melkvet, waardoor een zachter mondgevoel.
Als je twee glazen naast elkaar zet kan ik je precies zeggen welke de rauwe melk is, en welke die van de Melkunie.
Mijn punt is dat de gepasteuriseerde melk hier in nederland nog steeds smaakt naar mélk: :9
Dat ben ik wel anders (slechter) gewend buiten nederland.
Geen idee eigenlijk. Maar die kan met rauwe melk was over en had al de hele dag buiten de koeling gestaan. M.a.w. die moest die dag verwerkt worden.
Of dit alleen maar lukt met rauwe, volvette melk; kweenie, nooit geprobeerd met supermarkt spul.
Ik heb het vanmorgen met supermarktspul geprobeerd.
Pak biologische volle melk, temperatuur in de pan tussen de 55 en 60 graden, eerst het sap van een halve citroen, maar naderhand ook de andere helft van de vrucht boven de pan gewurgd. Bijna twee uur heb ik in die pan staan staren.
Geen wrongel. Geen wei.
Slechts een rimpelig vel. :(

Dat intrigeert, want als je idd geen wrongel kunt krijgen uit gepasteuriseerde melk, dan zou dat impliceren dat elke kaas een rauwmelkse kaas is. Nee.
Wat deed ik nou weer verkeerd? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Fabrieksmelk wordt gedeconstrueerd, terug gemengd, verwarmd en gehomogeniseerd. En is tegenwoordig praktisch dood, lees: lang houdbaar.
Het zou mij niets verbazen als ze enkel wei terugstoppen en de caseine eruit laten. :+

Het zal iig niet aan jou liggen.
Wat @ehtweak gemaakt heeft herken ik als een paneer. Een echte ricotta maak je, geloof ik, juist van de wei en zal je eerder naar de 90 graden moeten stoken.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tja... de officiële benamingen... what's in a name. ;)

't Is eigenlijk ook cottage cheese wat je op deze manier maakt.
Ricotta wordt dan weer eerder uit de restanten wei gemaakt.

En wat @Raymond P al zegt; volgens mij is die melk in een pak gewoon 'dood'.

Schijnt ook te maken te hebben met een te laag gehalte aan calciumzouten.
Wordt ook wel eens toegevoegd:
https://www.levenvanhetla...ciumchloride-1-liter.html

@Uitvreter Schiet me te binnen: je bent toch niet het zout vergeten?

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2023 22:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Fabriek melk wordt eerst ontdaan van de verkoopbare delen (eiwit en vet) en dan terug gemengt naar iets dat mensen nog willen drinken. Magere melk is uiteindelijk iets wat ontdaan is van alle voedzame stoffen. En met Midas Dekker, melk is voor kalfjes :+ (maar ik eet graag kaas en drink ook gewoon volle mlek van meestal uit de supermarkt, soms van de biodyn buurman)

edit: van de fabrieksmelken heeft die van FrieslandCampina wel mijn voorkeur overigens, minder lang houdbaar ook dus dat is positief)

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 07-06-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@ehtweak De een smelt vies snel in een curry als de ander niet gemaakt/te krijgen is. :+

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
Raymond P schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:36:
Fabrieksmelk wordt gedeconstrueerd, terug gemengd, verwarmd en gehomogeniseerd. En is tegenwoordig praktisch dood, lees: lang houdbaar.
Het zou mij niets verbazen als ze enkel wei terugstoppen en de caseine eruit laten. :+

Het zal iig niet aan jou liggen.
Wat @ehtweak gemaakt heeft herken ik als een paneer. Een echte ricotta maak je, geloof ik, juist van de wei en zal je eerder naar de 90 graden moeten stoken.
Volgens mij doen ze het zelfde met sinaasappelsap tegenwoordig.

Gepasteuriseerde sinaasappelsap (of welke sap dan ook) bevat toegevoegde vitamine C in plaats van hetgeen er normaal inzit. Vitamine C vergaat bij temperaturen van 85~95 graden namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

PWSteal schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Volgens mij doen ze het zelfde met sinaasappelsap tegenwoordig.
Niet alleen sin-sap hoor.
Vrijwel al dat vruchtensap komt als concentraat binnen.
H2O vervoeren is namelijk vrij duur...

Op de plek van oogsten halen ze vaak het water eruit, indikken/al dan niet invriezen, verpakken in vaten/pakketten, verschepen. En alhier voegen we ons eigen drinkwater er weer aan toe.
En andere ingrediënten die er wellicht van nature inzaten (of niet). :|

Lekker natuurproduct. O-)

Soms lokale producenten, zoals Flevosap, persen wel hier ter plekke de vrucht en stoppen het in flessen. Zonder die tussenstap van water-eruit-transport-water-erin.

Heb een keer meegemaakt hoe een container met ingedikt vruchtensap opengemaakt werd en de vaten daarin waren enigszins beschadigd --> gisting onderweg --> hoge druk --> boem --> lekker zooitje. :+

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 09-06-2023 13:30 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Het is in sommige gevallen zelfs gewoon neutrale fructosesiroop waar enkel de aroma weer aan toegevoegd wordt. :/

Frankenstein appelsap van bietenfructose is gewoon een ding.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:27
Raymond P schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:03:
Het is in sommige gevallen zelfs gewoon neutrale fructosesiroop waar enkel de aroma weer aan toegevoegd wordt. :/

Frankenstein appelsap van bietenfructose is gewoon een ding.
Er was een appel aanwezig in de fabriek tijdens de produktie, dus alles ok :)

Ik kijk al lange tijd met verbazing hoe fabrikanten wegkomen met de kreet verbeterde receptuur. Wat doorgaans betekent, we gaan van een produkt gemaakt van werkelijke ingredienten, naar een produkt gemaakt van een goedkoop vulmiddel, op smaak gebracht met aroma's en kunstmatige middelen om het er goed uit te laten zien.
Maar het is vast beter voor de portomonee van de fabrikant :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ronalddus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 16:33

ronalddus

Buffalo77

Leuk topic! :)

We zijn pas verhuisd en we vonden het leuk om een mooi diner te maken om onze ouders te bedanken voor de hulp tijdens de verbouwing.

Tafel mooi gedekt, menu's ontworpen en wat lekker geprobeerd te maken.

Voorgerecht:
- Tompouche van Carpaccio

Hoofdgerecht:
- Ribeye (sous vide + afgrillen)
- Hasselback aardappelen
- Geglaceerde wortels

Nagerecht:
- Mascarpone/room
- Gekruimelde koek laag
- Zomers fruit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNjRQzFtwxZ1FxBcFtXeLHGi1uM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHK5W5I1EX2gr2MTuqHjPEcu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Gt7ynD2w1uLQQjt2TPDOmr-Pgk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ly2MGQXZdehPEeCEtTtQV4sD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsZyxn9HlY46mJMejWrAcD1wtAo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dp8qPsZpgh3q2ShARInlclDi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hrmxy3fc08eeCZfUlHAcNnE3UCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghpGfHc07RbwT4BmE68bJXtU.jpg?f=fotoalbum_tile

Buffalo77 | Pokemon Unite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:47
ronalddus schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:10:
Leuk topic! :)

We zijn pas verhuisd en we vonden het leuk om een mooi diner te maken om onze ouders te bedanken voor de hulp tijdens de verbouwing.

Tafel mooi gedekt, menu's ontworpen en wat lekker geprobeerd te maken.

Voorgerecht:
- Tompouche van Carpaccio

Hoofdgerecht:
- Ribeye (sous vide + afgrillen)
- Hasselback aardappelen
- Geglaceerde wortels

Nagerecht:
- Mascarpone/room
- Gekruimelde koek laag
- Zomers fruit

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
I O+ de tompouce!!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

't Was weer informatief! :Y

De uitzending van de KvW over vissaus. d:)b

https://www.npostart.nl/k...rde/27-06-2023/KN_1731962

Normaliter toch minstens een half jaar fermenteren. En als enige ingrediënten; de fijngehakte stukken vis en zout; that's it. Plus tijd uiteraard.

En wat doet de industrie? Juist ja; met zoutzuur of enzymen kan het veel sneller en goedkoper. :(
Gek hè, dat het dan niet meer naar vis(saus) smaakt... ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:27
Hier vandaag geexperimenteerd met een nieuwe smaak.

Ik heb voor het eerst Chimichurri gemaakt. De eerste versie die dicht bij het min of meer originele recept ligt, vond ik helemaal niks. Geen fan van olijfolie hier, en ook niet echt van rode wijnazijn.

Dit heb ik vervangen door druivenpitolie en citroensap, en ik ben erg blij met het resultaat. We eten het met ossehaaspuntjes van de bbq en plakrijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qh20Nj9XDnxBoA4_vRzbGJjx7sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6W2J6HFV9grTd6G14D5yiq6h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Sjamo op 02-07-2023 19:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[het vervolg op het rauwe melk verhaal]

Heb inmiddels een nog betere/lekkerdere bron van rauwe melk bij mij in de buurt gevonden:

Waterbuffelmelk!

Ik ben helemaal fan; wat een mooi rauw product. Hiermee ging het zelf maken van de cottage cheese/ricotta nog makkelijker. En zeer smakelijk.

De betreffende boerderij heeft een zelfbedieningswinkeltje waar je diverse producten van de waterbuffel kunt uitzoeken en kopen.
't Is niet echt goedkoop, maar kwalitatief wel top. d:)b

https://www.thebuffelcompany.com/

Een aanrader voor als je een keer in de buurt bent.

Had zelf ook nog een pot met waterbuffelyoghurt, -kaas en -worst meegenomen. Allemaal tot volle tevredenheid. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ehtweak ziet er goed uit op de website. Zelf maken we ook wel eens vla van rauwe melk. Ook niet te vergelijken met fabrieksspul. Mozzarella wil ik zelf ook nog eens maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Hmm, buffel ribeye... :9~

Ik heb hier redelijk in de buurt ook eindelijk een hoeve gevonden waar ik rauwe melk mag kopen.

---

Technische vraag: vorige week weer een batch schmaltz gemaakt van een lading kippenpoten, maar die is nu nog steeds bijna vloeibaar (in de koelkast, die prima werkt).
Dat ben ik niet gewend, heb ik iets fout gedaan of ligt het aan het dier?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:49
@ehtweak die buffel mozzarella van hun is ook echt goed. Had die eens bij een delicatesse zaak gekocht maar nooit verder online gezocht. Dank je voor de link!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raymond P schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:21:
Hmm, buffel ribeye... :9~

Ik heb hier redelijk in de buurt ook eindelijk een hoeve gevonden waar ik rauwe melk mag kopen.

---

Technische vraag: vorige week weer een batch schmaltz gemaakt van een lading kippenpoten, maar die is nu nog steeds bijna vloeibaar (in de koelkast, die prima werkt).
Dat ben ik niet gewend, heb ik iets fout gedaan of ligt het aan het dier?
Buffel-ribeye is inderdaad erg smakelijk, come to think of it, ik heb er nog 1,5kg van in de vriezer liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
ehtweak schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:51:
De uitzending van de KvW over vissaus. d:)b
Ik zie dat vrijwel in alle vissausen suiker zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

noud schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:55:
[...]

Ik zie dat vrijwel in alle vissausen suiker zit.
In het origineel niet.
Maar ja, hier in Nederland doet 'de consument' niet aan origineel. Slechts aan veel-voor-weinig en het liefst uit de supermarkt en van de Unilevers/Mars' van deze wereld. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 17:25
Ik heb even mijn fles vissaus (nouc mam) uit Vietnam erbij gepakt, van het merk Nam Ngu'. Daar zit >95% vissaus in, zout, maar ook suiker. Voor de rest zitten er nog wat smaakversterkers in maar enkel als nummer genoemd (621, 640, 649, 635, 620). Gezien ik weet dat E621 MSG is, ga ik er vanuit dat dit gewoon E-nummers zijn. Dan zitten er nog een aantal kleurstoffen in, waaronder "bietenrood", D-xylose, conserveermiddelen (211), een stabilisator (415), Yucca extract, gardienia-fruitextract en aspartaam.

Meer dan ik eigenlijk had verwacht van een product dat mij door Vietnamezen werd aangeraden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVCQvg_gJKRp9dudo1miUqysO7o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zosyImhzS28bn5fh3l7xmPWd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSH4CIP7beIusmlZ7JRnSiUkOyg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfiqlQOzrwk3W4iOiR2N74BC.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@tagican Opmerkelijk.
Dus weliswaar een Vietnamees product, maar ook daar hebben ze natuurlijk fabrieken. Fabrieken die dat product gewoon zo efficiënt en profitabel willen verpatsen. :)

E640
E640 (i) Glycine
E640 (ii) Natriumglycinaat

Herkomst:
Het is een natuurlijk aminozuur, een onderdeel van alle eiwitten. Gemaakt uit gelatine en slachtafval. Deels ook synthetisch gemaakt.

E639
Deze is wel bijzonder; kan ik nergens vinden(?)

Of als dit correct is:
https://noshly.com/additive/639/flavour-enhancer/639/
dan zou dit niet eens in de EU toegestaan zijn!

@tagican Dan vraag ik me toch af; heb je dat flesje hier in de EU gekocht of zelf uit Vietnam meegenomen?

E635
Een mengsel van de natriumzouten van guanylzuur (E626) en inosinezuur (E630).

Functie en eigenschappen:
Guanylaten en inosinaten zijn smaakversterkers zonder de speciale umami smaak. Ze versterken de smaak in veel producten, waardoor veel minder zout nodig is. Veel sterker dan de glutamaten.

E620 : Glutaminezuur

Herkomst:
Een natuurlijk aminozuur, aanwezig in alle eiwitten. Commercieel gemaakt door bacteriële fermentatie van melasse of door afbraak van plantaardig eiwit, vooral gluten en soja-eiwit. Glutaminezuur en glutamaten komen van nature in hoge concentraties voor in oude kaas, moedermelk, tomaten en sardientjes.

E211: Natriumbenzoaat

https://www.food-info.net/nl/sweet/aspartame.htm

Echt een 'origineel' product. :+
Wel interessant; zo'n flesje vissaus. :9

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 11-07-2023 20:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Zouden het ook INS nummer kunnen zijn? Wikipedia: International Numbering System for Food Additives

Lijstje bij de FAO:
https://www.fao.org/fao-w...B36-1989%252FCXG_036e.pdf

Hier is ook 639 te vinden: Alanine, DL-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Hmm. 621, 635 & 620 plus zout en suiker. De god-combo, dat moet vast een lekker vissausje zijn. :9~

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:54

DDX

Ik koop altijd de blue elephant vissaus.
Redelijk basic kwa ingredienten maar wel wat suiker :
Ingrediënten: ANSJOVIS (VIS) 72%, zout 25%, suiker 3%

https://www.ah.nl/product...236/blue-elephant-vissaus

albert heijn heeft wel vissaus zonder suiker maar daar zit voornamelijk water in :
https://www.ah.nl/product...wi449715/koh-thai-vissaus

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
Ik ben recentelijk in Vietnam geweest en vond het leuk om een cooking class te volgen. Na een rondwandeling over de markt van Hoi An, een boottochtje en een totaal overbodig, maar wel grappige, tochtje in een basket boat, hebben we ons toegezet op het bereiden van Banh Xeo, Goi Cuon, Hoi An Springrolls (vellen van rijstdraadjes) en Pho Bo ;-)
De dame die dit allemaal leidde was er vrij van overtuigd dat dit de beste vissaus van Vietnam is en dat je die dus moet hebben voor je gerechten. Als mak en goedgelovig schaapje heb ik dus ook maar gehaald - gewoon uit de supermarkt in Vietnam overigens.

Edit: Als reactie op @ehtweak dus

[ Voor 3% gewijzigd door tagican op 11-07-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
tagican schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:32:
Ik ben recentelijk in Vietnam geweest en vond het leuk om een cooking class te volgen. Na een rondwandeling over de markt van Hoi An, een boottochtje en een totaal overbodig, maar wel grappige, tochtje in een basket boat, hebben we ons toegezet op het bereiden van Banh Xeo, Goi Cuon, Hoi An Springrolls (vellen van rijstdraadjes) en Pho Bo ;-)
De dame die dit allemaal leidde was er vrij van overtuigd dat dit de beste vissaus van Vietnam is en dat je die dus moet hebben voor je gerechten. Als mak en goedgelovig schaapje heb ik dus ook maar gehaald - gewoon uit de supermarkt in Vietnam overigens.

Edit: Als reactie op @ehtweak dus
Tja. Wellicht gaan ze er daar mainstream goed op maar échte vissaus, horen geen tig (e)nummers in. Misschien is het best smakelijk spul maar geen échte vissaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
Ik had eigenlijk die vissaus er vandaag even bijgepakt met dezelfde gedachte, dus ik ben zelf ook wel vrij verrast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:28
Ik heb red boat vissaus.
Ingrediënten: Anchovy and Sea Salt.

Erg lekker en hip ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
1nsane schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:39:
[...]

Tja. Wellicht gaan ze er daar mainstream goed op maar échte vissaus, horen geen tig (e)nummers in. Misschien is het best smakelijk spul maar geen échte vissaus.
Wat maakt vissaus dan échte vissaus, of origineel? Moet je dan per se de vissaus uit de tijd hebben van toen er nog geen hulpstoffen uitgevonden waren? Receptuur en bereiding evolueren, daar is niet mis mee en wanneer het niet meer 'origineel' (ook zo'n definitieloze term) is betekent het niet dat het niet meer de naam van het product zou mogen dragen.

E-nummers zijn niet per definitie slecht, vaak zijn ze zelfs heel gewenst. Het verbetert houdbaarheid, of de smaak. Of er zitten extra ingrediënten waardoor je die niet meer los hoeft toe te voegen.
Neem bijvoorbeeld suiker, waarom zouden ze dat in vissaus stoppen? Nou, waarschijnlijk omdat men aan hun gerechten toch al iets zoetigs wil toevoegen en als je dan licht zoete vissaus hebt ben je al in één keer klaar.
Heel veel mensen kiezen dingen omdat ze het lekker vinden, niet omdat 'het zo heurt'.

Nu snap ik gerust wel waar de consternatie op gestoeld is, want ik erger mij ook met regelmaat aan de mate van onnodige toevoegingen in producten. Alles om er maar zo lang mogelijk spic en span uit te zien, of overal maar de magische suikervetcombinatie proberen in te krijgen omdat 'wij' dat nu eenmaal het lekkerste vinden.
Niet voor niets haal ik ook heel veel producten dichter bij de bron (lees: uit een keten zonder fabriek), maar we moeten ook weer niet doorslaan dat alles waar toevoegingen in zit per definitie niet meer 'echt' of 'goed' kan zijn. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Mensen zijn geconditioneerd dat alles er "perfect uit moet zien" En dat overal suiker in zit.

Fermentatie is al een proces voor conserveren, daar hoeven geen extra conserveermiddelen aan toegevoegd te worden. Hetzelfde geld voor "stabilisatoren"

Moet je voor de grap eens naar fermentatie fora gaan en kijken hoe vaak wel niet de vraag gesteld wordt of hun fermentatie nog wel goed is in verband met hoe het eruit ziet.

Een vissaus waar maar 3.5% visextract in zit is geen vissaus, maar is meer vislimonade.

En om dan de vraag te beantwoorden:
Vissaus is vis, met 15% zout op gewicht en dan gewoon (kennelijk minimaal 6 masanden) laten fermenteren. de vloestof die daaruit komt. dat is vissaus :P

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Natuurproducten geven ook verschillen natuurlijk.
Als de basis in dat flesje wel een jaar gefermenteerd is zou het best ruk zijn als je het daarna moet kiepen omdat het niet dicht genoeg bij de smaak zit wat men verwacht van het etiket op het flesje.

Nampla bevat van nature ook veel glutamaat maar geen/nauwelijks guanyl en inosine, en die zijn wel wenselijk voor een compleet umamiprofiel.
Soms zijn toevoegingen gewoon logisch :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bokkie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:12:
Mensen zijn geconditioneerd dat alles er "perfect uit moet zien" En dat overal suiker in zit.

Fermentatie is al een proces voor conserveren, daar hoeven geen extra conserveermiddelen aan toegevoegd te worden. Hetzelfde geld voor "stabilisatoren"

Moet je voor de grap eens naar fermentatie fora gaan en kijken hoe vaak wel niet de vraag gesteld wordt of hun fermentatie nog wel goed is in verband met hoe het eruit ziet.
Klopt, dat merk je al snel bij simpele dingen als brood (desem) of witte uitslag op een droge worst (nee niet het poeder op industriële).
Fermenteren is al om te conserveren inderdaad, maar dat betekent niet dat toevoegingen of hulpstoffen het proces niet kunnen verbeteren. Het is niet per definitie slecht, je moet alleen niet doorslaan.
Een vissaus waar maar 3.5% visextract in zit is geen vissaus, maar is meer vislimonade.

En om dan de vraag te beantwoorden:
Vissaus is vis, met 15% zout op gewicht en dan gewoon (kennelijk minimaal 6 masanden) laten fermenteren. de vloestof die daaruit komt. dat is vissaus :P
Dat is jouw definitie, of misschien van die gozer uit het filmpje, maar dat is universele definitie. Het filmpje sluit ook af met de opmerking dat je die saus geen vissaus zou mogen noemen van de regelgeving, dat is gewoon per definitie onwaar.
Juist in Vietnam zijn de ze laatste jaren erg bezig met toevoegingen en ook met name die op het etiket krijgen. Er zij namelijk heel veel fabrikanten die daar gewoon nog alleen vis en zout erop zetten en de rest weglaten, terwijl er gewoon meer toevoegingen inzitten (bron).
Zo proberen ze een onderscheid aan te brengen tussen de wat meer traditionele vissaus en de meer industriële vissaus, maar dat kan je alleen maar doen wanneer de etiketten kloppen. Er is namelijk geen harde lijn maar een glijdende schaal, en dan wil je die wel kunnen lezen.

En ik ben het met je eens dat wanneer het te veel verdund wordt de link met het originele product wel steeds minder wordt, maar waar ligt dan de grens. Vissaus met een scheutje water is gewoon vissaus, met twee scheutjes vast ook wel, maar wanneer dan niet meer? Drie? Vijf? Tien? Honderd?
Het is allemaal niet zo zwart/wit helaas. :P

Hetzelfde geldt voor kaas in Nederland in feite. Heel vaak wordt daar ook het proces versneld met toevoegingen (zeker meuk als Old Amsterdam) maar ook de kazen die als goed bekend staan hebben daarin variatie. Er zijn geen beschermde termen voor 'belegen', 'extra belegen' of 'oud'. Daar zijn wel losse richtlijnen voor maar een supermarkt zal bij de fabrikant afdwingen dat het goedkoper moet, dus toch even een paar weken minder rijpen dan maar.
Zo kan het zomaar zijn dat je favoriete kaasje bij de kaasboer een stuk beter smaakt dan bij de super, ook al denk je hetzelfde te kopen toch heeft de één dan meer tijd gekregen en dat proef je.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:13:
Natuurproducten geven ook verschillen natuurlijk.
Als de basis in dat flesje wel een jaar gefermenteerd is zou het best ruk zijn als je het daarna moet kiepen omdat het niet dicht genoeg bij de smaak zit wat men verwacht van het etiket op het flesje.

Nampla bevat van nature ook veel glutamaat maar geen/nauwelijks guanyl en inosine, en die zijn wel wenselijk voor een compleet umamiprofiel.
Soms zijn toevoegingen gewoon logisch :)
Dit punt had ik nog in mijn hoofd en was ik vergeten te maken, maar inderdaad, consistentie is één de belangrijkste redenen voor fabrikanten om toevoegingen te doen. Zodra je er een etiket op plakt willen mensen voorspelbaarheid, een bepaalde smaak die hoort bij dat etiket. Je kunt je dan niet meer veroorloven dat invloeden van buitenaf of de specifieke staat van de ingrediënten van invloed gaan zijn op de smaak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Wat betreft de kaas: met boerenkaas (wel beschermd) ontloop je de kans op het kopen van een stuk plastic. De "x maanden gerijpt" vermelding mag je afaik ook niet aan sleutelen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:21

aerofreak

Steve Jobs

Toeval? Gisteren via Twitter vissaus uit Nederland ontdekt. Wanneer ik terug ben van vakantie ga ik er eens een order doen, gewoon eens vergelijken met de vissaus uit de supermarkt.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Gonadan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:27:
[...]
En ik ben het met je eens dat wanneer het te veel verdund wordt de link met het originele product wel steeds minder wordt, maar waar ligt dan de grens. Vissaus met een scheutje water is gewoon vissaus, met twee scheutjes vast ook wel, maar wanneer dan niet meer? Drie? Vijf? Tien? Honderd?
Het is allemaal niet zo zwart/wit helaas. :P
[..]
Dus als ik met limonadesiroop een glas sinaasappel limonade maak, kan ook het ook verkopen als sinaasappelsap :P

Denk niet dat mensen dat accepteren als ze dat krijgen als ze in een restaurant jus bestellen :P

Grootste oorzaak in dit soort gevallen is onwetendheid. .
Prijst, beschikbaarheid en volume zorgen ervoor dit "nodig" geacht wordt Het moet voldoende en voor iedereen beschikbaar zijn.

Kijk naar soortgelijke producten zoals Soja saus, balsamico azijn en wasabi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:22:
@Gonadan Wat betreft de kaas: met boerenkaas (wel beschermd) ontloop je de kans op het kopen van een stuk plastic. De "x maanden gerijpt" vermelding mag je afaik ook niet aan sleutelen.
Ook hier, het is niet zo zwart/wit dat de één goed is en de ander plastic. Ook boerenkaas geeft je nul garantie qua smaak.

De term boerenkaas zegt namelijk alleen maar dat op de 'boerderij' het van verse rauwe melk gemaakt wordt (grotendeels van de eigen boerderij) en niet van dat witte koeiensap uit de fabriek, en dat hij eventjes op de boerderij moet rijpen. Daarnaast zijn de stappen qua productie vastgelegd, maar die zijn redelijk standaard voor kaas, .
En dat is het ook wel eigenlijk. Uitspraken dat het ambachtelijk gedaan wordt, handwerk is, alleen op natuurlijk wijze, etc. is allemaal pure marketing.

Er zijn geen regels over leeftijd of andere aspecten waaraan je je kunt vasthouden. Het feit dat het rauwmelkse kaas is proef je, maar of de verkoper een vrij jonge kaas als extra belegen gaat verkopen waardoor je alsnog niet krijgt wat je wilt is nergens te herleiden. Ook bij boerenkaas wordt er gewoon getornd aan het proces om het maar goedkoper te krijgen. Ook bij boerenkaas loont het om niet een blok bij de grootgrutter te halen maar voor een kwaliteitsverkooppunt te gaan.

De echte smakeloze plastic-achtige blokken van supermarkt of groothandel kan je ook al ontlopen door gewoon merkkaas te nemen. Bijvoorbeeld een stuk Beemster is alweer een wereld van verschil met die horecakaas.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bokkie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:20:
Dus als ik met limonadesiroop een glas sinaasappel limonade maak, kan ook het ook verkopen als sinaasappelsap :P
Deze vergelijking slaat echt nergens op. Je suggereert nu dat de basis geen gefermenteerde vis meer is, en dat is pertinent onwaar.
Hooguit het proces komt steeds verder van het traditionele proces te staan, waardoor de smaak ook steeds verder van de traditionele bereiding komt te staan. Dat is een glijdende schaal en in hoeverre je dat accepteert is nogal persoonlijk. De één zal heel graag zo traditioneel mogelijk willen en trekt daarvoor zijn portemonnee, de ander gaat wat meer voor lekker maar betaalbaar en kiest een meer industriële variant. Ieder z'n ding.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Gonadan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Deze vergelijking slaat echt nergens op. Je suggereert nu dat de basis geen gefermenteerde vis meer is, en dat is pertinent onwaar.
Hooguit het proces komt steeds verder van het traditionele proces te staan, waardoor de smaak ook steeds verder van de traditionele bereiding komt te staan. Dat is een glijdende schaal en in hoeverre je dat accepteert is nogal persoonlijk. De één zal heel graag zo traditioneel mogelijk willen en trekt daarvoor zijn portemonnee, de ander gaat wat meer voor lekker maar betaalbaar en kiest een meer industriële variant. Ieder z'n ding.
Limonadesiroop is ook in de basis vruchtensap, meeste siropen zitten volgens mij rond de 3 a 5%

En ik geef nergens een waardeordeel he. Ik geef enkel aan waar het vandaan komt en waar imo de oorzaken vandaan komen.

Wat ik zelf erg goed vind is gewoonde bewustwording bij mensen voor producten, wat het exact is, hoe het gemaakt wordt en waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden door fabbrikanten. Dit zodat de mensen zelf een afgewogen keuze kunnen maken voor wat ze kopen en in hun lichaam stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bokkie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:40:
Limonadesiroop is ook in de basis vruchtensap, meeste siropen zitten volgens mij rond de 3 a 5%

En ik geef nergens een waardeordeel he. Ik geef enkel aan waar het vandaan komt en waar imo de oorzaken vandaan komen.

Wat ik zelf erg goed vind is gewoonde bewustwording bij mensen voor producten, wat het exact is, hoe het gemaakt wordt en waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden door fabbrikanten. Dit zodat de mensen zelf een afgewogen keuze kunnen maken voor wat ze kopen en in hun lichaam stoppen.
Ah zo bedoel je hem, dan snap ik hem. Dan doel je op het huismerk, de rest is wel aanzienlijk beter dan dat.

En qua bewustwording ben ik het helemaal met je eens hoor, ik ben daarom ook groot fan van Keuringsdienst van Waarde. Het enige jammere is dat ze het vaak een beetje aanzetten, zoals die afsluiter met de 'local' die gewoon onwaarheden verkondigt en stelt dat alles behalve het origineel gewoon geen vissaus is. Dat vind ik jammer en afbreuk doen aan de kracht van het verhaal.

Die van AH is inderdaad amper vissaus te noemen, die anderen bevatten gewoon steeds meer water des te goedkoper je het wilt hebben. En dan gebruik je waarschijnlijk gewoon meer dus kom je netto op hetzelfde uit.
Wel tricky dat de één het over ansjovisextract heeft en de ander over ansjovis, zal weer een leuk verhaal zijn als je gaat uitzoeken hoe fabrikanten precies rekenen met die percentages. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:22:
[...]

Ook hier, het is niet zo zwart/wit dat de één goed is en de ander plastic. Ook boerenkaas geeft je nul garantie qua smaak.

De term boerenkaas zegt namelijk alleen maar dat op de 'boerderij' het van verse rauwe melk gemaakt wordt (grotendeels van de eigen boerderij) en niet van dat witte koeiensap uit de fabriek, en dat hij eventjes op de boerderij moet rijpen. Daarnaast zijn de stappen qua productie vastgelegd, maar die zijn redelijk standaard voor kaas, .
En dat is het ook wel eigenlijk. Uitspraken dat het ambachtelijk gedaan wordt, handwerk is, alleen op natuurlijk wijze, etc. is allemaal pure marketing.

Er zijn geen regels over leeftijd of andere aspecten waaraan je je kunt vasthouden. Het feit dat het rauwmelkse kaas is proef je, maar of de verkoper een vrij jonge kaas als extra belegen gaat verkopen waardoor je alsnog niet krijgt wat je wilt is nergens te herleiden. Ook bij boerenkaas wordt er gewoon getornd aan het proces om het maar goedkoper te krijgen. Ook bij boerenkaas loont het om niet een blok bij de grootgrutter te halen maar voor een kwaliteitsverkooppunt te gaan.

De echte smakeloze plastic-achtige blokken van supermarkt of groothandel kan je ook al ontlopen door gewoon merkkaas te nemen. Bijvoorbeeld een stuk Beemster is alweer een wereld van verschil met die horecakaas.
Nja, niet helemaal. Het is wettelijk vastgelegd welke hulpstoffen gebruikt mogen worden voor het maken van een boerenkaas.
Voorheen enkel Europees, inmiddels ook (weer) op Nederlands niveau.

Je kunt alsnog je gesneden kaas verkeerd labelen door jonge kaas als belegen te verkopen, maar dan houd je de consument enkel voor de gek met dat labeltje en niet met smoke&mirrors.
Als je een boerenkaas koopt waarop vermeld staat hoe lang de kaas gerijpt heeft is er niet al te veel meer te smokkelen.

Wat betreft merknamen, Old Amsterdam is ook een merknaam en persoonlijk vind ik dat toch redelijk richting het plastic gaan. Beemster maakt overigens ook gewoon de hotelblok kazen die gerijpt worden in plasticfolie en in plakjes te koop zijn in de supermarkt, ook niet fantastisch.
Als je bekend bent met de markt en merken is het inderdaad niet heel lastig iets fatsoenlijks te kopen. Maar dat gaat enkel lokaal op, ben je in DE/BE/FR of een ander Europees land waar je de lokale merken niet kent is de term 'boerenkaas' retehandig, puur omdat de basis vastgelegd is.

Als het ff kan sta ik gewoon bij de kaaswinkel, dat kan frustratie schelen. Sinds kort zit er weer één in de stad (75k inwoners) waarin ik woon dus dat zal weer wat vaker gebeuren gezien ik niet meer >30 minuten hoef te rijden.

[ Voor 32% gewijzigd door Raymond P op 12-07-2023 11:08 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:08:
[...]

Nja, niet helemaal. Het is wettelijk vastgelegd welke hulpstoffen gebruikt mogen worden voor het maken van een boerenkaas.
Voorheen enkel Europees, inmiddels ook (weer) op Nederlands niveau.
Dit is gewoon de vertaling van de Europese versie: https://web.archive.org/w...2009:274:0019:0024:EN:PDF

In die reglementen staat alleen hoe je het maakt en wat er normaal gesproken in zit, niet wat er niet in mag zitten. Alleen aan de melk en het stremsel worden echt harde eisen gesteld.
Je kunt alsnog je gesneden kaas verkeerd labelen door jonge kaas als belegen te verkopen, maar dan houd je de consument enkel voor de gek met dat labeltje en niet met smoke&mirrors.
Als je een boerenkaas koopt waarop vermeld staat hoe lang de kaas gerijpt heeft is er niet al te veel meer te smokkelen.
Er is geen definitie van jong of belegen, dus dat kan je strikt genomen ook niet 'verkeerd' doen. Inderdaad is een leeftijdsaanduiding het enige waar je wat aan hebt, al zegt dat nog steeds niets over de wijze van rijpen dus daar kunnen alsnog grote verschillen bestaan.
Daarnaast staat er vrij vaak gewoon geen leeftijd bij en AH doet zelfs trucjes als 'Kaas van de boerderij' wat dus gewoon geen boerenkaas is (staat er ook niet op).
Wat betreft merknamen, Old Amsterdam is ook een merknaam en persoonlijk vind ik dat toch redelijk richting het plastic gaan. Beemster maakt overigens ook gewoon de hotelblok kazen die gerijpt worden in plasticfolie en in plakjes te koop zijn in de supermarkt, ook niet fantastisch.
Als je bekend bent met de markt en merken is het inderdaad niet heel lastig iets fatsoenlijks te kopen. Maar dat gaat enkel lokaal op, ben je in DE/BE/FR of een ander Europees land waar je de lokale merken niet kent is de term 'boerenkaas' retehandig, puur omdat de basis vastgelegd is.

Als het ff kan sta ik gewoon bij de kaaswinkel, dat kan frustratie schelen. Sinds kort zit er weer één in de stad (75k inwoners) waarin ik woon dus dat zal weer wat vaker gebeuren gezien ik niet meer >30 minuten hoef te rijden.
Klopt, van Old Amsterdam moet je al weten dat het kunstmatig gerijpt is. Plakjes kaas is verwerkte kaas, dat is altijd anders qua smaak. Al helemaal omdat ze het in andere vormen maken om er beter plakjes van te kunnen maken.

Pak je echter gewoon een stuk Beemster in de super dan is dat wel gewoon een stuk beter dan dat noname Goudse spul. Pak je een stuk boerenkaas van de Jumbo dan is dat ook gewoon niet te vreten. Dus kaasboer it is inderdaad. :P
In andere landen kijk ik liever naar AoP en dat soort certificaten.

En om het toch nog maar wat richting koken te brengen, heb je wel eens gekeken wat er in die zakjes geraspte 'kaas' zit bij sommige varianten? Of die parrano is ook zo'n leuke. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 12-07-2023 11:22 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Ja, het is een 1:1 copy/paste van wat er al was.
Er staat dat een productiemethode moet worden gevolgd om de naam te dragen (niet dat daarvan afgeweken mag worden), gevolgd door een lijstje (hulp)stoffen.
Denk niet dat het de bedoeling is dat je creatief gaat zijn, of je ermee weg komt is een tweede.
4.2. Beschrijving van de productiemethode van het product waarvoor de in punt 1 vermelde naam van toepassing is, die door de producenten moet worden gevolgd, met inbegrip van, in voorkomend geval, de aard en de kenmerken van de gebruikte grondstoffen of ingrediënten, en de manier waarop het product wordt bereid (artikel 7, lid 2, van deze verordening)
De boer'n kaas/vla/yoghurt trap je (lees: ik) inderdaad ook maar 10 keer in. :+

Persoonlijk vind ik de boerenkaas van Jumbo ook niet lekker, maar dat heeft te maken met de gebruikte melkzuurcultuur. Temperatuur tijdens rijpen heeft ook invloed, gelukkig smaakt niet alle kaas hetzelfde.

Edit: geraspte kaas heb ik op 16 jarige leeftijd een passievolle preek van meer dan 15 minuten over gehad van Gert Jan (de Kaasboer), ik durf nog steeds geen kaas te raspen omdat het misschien te vroeg is.
Die zakjes in de supermarkt heb ik al zeker 20 jaar niet meer gekocht. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond P op 12-07-2023 11:46 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die tekst heb ik ook gelezen, maar hulpstoffen vallen buiten de ingrediënten. Het idee is duidelijk hoor, maar ik zie geen duidelijke regels dat je je moet beperken tot dat lijstje, het gebruik is ook niet verplicht. Je bent echter wel verplicht de aard van het originele product in stand te houden en als je de tabel bekijkt kan je daar moeilijk erg van afwijken. Er zijn echter wel degelijk keuzes te maken die grote verschillen kunnen brengen, en dat doet de Jumbo dus niet zo best. :+

Ach ja, smaak is ook weer persoonlijk en de beste raadgever is je eigen ervaring.
Bij AH staat onder de categorie 'Boerenkaas' alleen maar de 'Kaas van de boerderij', wat dus geen boerenkaas is. Moeten we die nog nomineren voor het gouden windei? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Gok dat een krimpflatie product het dit jaar zal winnen. :+

- knip -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tagican
1nsane schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:39:
[...]

aerofreak schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:24:
Toeval? Gisteren via Twitter vissaus uit Nederland ontdekt. Wanneer ik terug ben van vakantie ga ik er eens een order doen, gewoon eens vergelijken met de vissaus uit de supermarkt.
Grappig, ik vond op de website nog het volgende verhaal wat mooi inhaakt op onze dicussie :D
Zo werkten sinds 2017 een Eritreeër en een Urker aan een traditioneel Vietnamees product. Sinds 2018 is Alexander er bijgekomen voor de technische ondersteuning. Het doel was vissaus te maken van scholresten, om die anoniem en in bulk op de Vietnamese markt te brengen. Iedereen in de directe omgeving was enthousiast over de resultaten. Behalve… de Vietnamezen.

De eerste vissaus van Alexander, Pieter en Moses belandde op de een na laatste plek in een Vietnamese smaaktest. Wat bleek: de hedendaagse Vietnamezen houden helemaal niet (meer) van traditionele vissaus. Ze willen industriële vissaus, met suiker en smaakversterkers. McVissaus.
Veel te puur en eerlijk, die Hollandse variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
[center]- Munt ijs -[/center]

Ik wil voor morgen op een eenvoudige manier munt/mint ijs maken.

Ik heb geen extracten of slagroom .

Wat ik gehaald heb.

Munttakjes
After Eights chocolade
Marshmellows
Chocokoekjes
Roomschep ijs (supermarkt merk)

Is het volgende mogelijk?
Ik heb een lange reageerbuis met een klein gaatje onderin. In deze reageerbuis wil ik enkele munttakjes plaatsen. In de reageerbuis giet ik een beetje pure consumenten alcohol.
Ik hoop dan dat de alcohol de munt smaak mee neemt. Soort van extraheren denk ik. Omdat er een gaatje in de reageerbuis zit, loopt de alcohol in de daar onder gezette maatbeker.
Deze maatbeker wil ik in een babyfles plaatsen en hem verwarmen. Als de alcohol is verdampt, moet er misschien iets van olie achtige substantie overblijven. Dit goedje wil ik dan verder met het ijs mengen.
Vervolgens gooi ik de rest van de producten in het ijs.

2)
Mag je ijs beetje laten ontdooien en later invriezen?

[ Voor 18% gewijzigd door noud op 14-07-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:49
1 - ik denk dat je beter een goede munt infusie kan maken (munt thee zetten / met een neutrale olie in de blender, gehakt en dan in de alcohol paar weken laten liggen)

2 - kan vast, om geen klonten te krijgen moet je het wel weer draaien met invriezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@noud Ik ben geen ijsexpert, maar volgens mij is de kans op ijskristallen best hoog als je zo gaat mengen door de schommeling in temperatuur. Je zult 'm dan meermaals door moeten blijven roeren en terugkoelen totdat 'ie weer glad en koud is.

Een vet zal waarschijnlijk makkelijker zijn om het extract mee te trekken. Het melkvet bijvoorbeeld van een lepel of twee verwarmde roomijs of gewoon een scheut melk.
De blaadjes zullen ook meer smaak afgeven dan de takjes. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Dank, ik gebruik nu de "cannolator".
Ik heb het ijs voor morgen nodig. Dus lang weken/extraheren heeft nu geen zin.
Ik heb geen ijsmachine dus draaien moet met de hand gebeuren :)

Edit: Okay missie niet geslaagd... Misschien was ik te ongeduldig.
Er bleef niets over van de alcohol met het extractie van de munt.
Ik heb het beetje alcohol in de overige ijsmassa gegooid.

Later met de overige munt takjes/blaadjes beetje water/thee van getrokken. Kwam achter dat ik iets teveel water had gebruikt. Meer water eruit gegooid en met beetje ijs verder gekookt verwarmd met enkele after eights.

Alles weer in de bak teruggestort... Ik denk niet dat het naar munt zou smaken. Van wat ik geproefd had. Smaakte het meer naar vanille.

[ Voor 52% gewijzigd door noud op 15-07-2023 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:02
De AH en Jumbo verkopen geen clotted cream meer.. (door brexit?) Ook het lokale boerenwinkeltje had het niet. Iemand enig idee waar ik clotted cream voor op de scones kan halen?

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

RedPixel schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:20:
De AH en Jumbo verkopen geen clotted cream meer.. (door brexit?) Ook het lokale boerenwinkeltje had het niet. Iemand enig idee waar ik clotted cream voor op de scones kan halen?
Devon Cream Company English clotted cream #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi225502

Die staat gewoon bij de AH winkel bij ons een online bestelbaar.
Alle tijd vanaf de brexit aanwezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
Dennis1812 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:26:
[...]

Devon Cream Company English clotted cream #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi225502

Die staat gewoon bij de AH winkel bij ons een online bestelbaar.
Alle tijd vanaf de brexit aanwezig geweest.
Hm, misschien een grotere AH zoeken dan :)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

RedPixel schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Hm, misschien een grotere AH zoeken dan :)
Tussen de buitenlandse kaasjes staat het hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
Dennis1812 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Tussen de buitenlandse kaasjes staat het hier.
Ja, hier ook, maar nu uit het assortiment :-(

I see red pixels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
RedPixel schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:36:
[...]

Ja, hier ook, maar nu uit het assortiment :-(
Er gaat bij de AH van alles uit het assortiment, vaak spullen van een lijn die goed lopen maar kennelijk zo goed dat de leverancier zich niet af laat persen door de AH.

Elke boodschappenweek weer nieuwe prijskaartjes die binnenkort niet meer verkrijgbaar aangeven en die trend is al een flinke tijd terug ingezet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jaspervl
Moeder de vrouw was in de keuken bezig geweest. Heerlijke koude rode bieten soep voor de warme dagen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53036301683_7654e34b79.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:47
Jaspervl schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:56:
Moeder de vrouw was in de keuken bezig geweest. Heerlijke koude rode bieten soep voor de warme dagen.

[Afbeelding]
Ziet er erg gezellig uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Ja, echt zomers. En het smaakt beter dan het eruit ziet ;) friszuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-05 13:36
Jaspervl schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:53:
[...]

Ja, echt zomers. En het smaakt beter dan het eruit ziet ;) friszuur
Dat ziet er verdomd goed uit zeg! Wil moeder de vrouw het recept ook delen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaspervl
Thodekroo schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:50:
[...]

Dat ziet er verdomd goed uit zeg! Wil moeder de vrouw het recept ook delen?
Dit is haar recept (voor holodnik):

Couple of jars sweet en sour beetroots. Cut batonnet. (More traditional would be to boil young beet roots and then grate them. And finely cut the young greens. Then add lemon juice to add sourness. But we like the taste of picked beetroots better.). Take a sip of the pickling juice and chose whether you want to add some or not.

1.5 liter very cold mineral water (flat) or tap water.

Dille

Sliced spring onions

3-4 hardboiled eggs, diced

Cucumbers. We use 5 small ones. scoop out the seeds. Alternative is half of a big one. Make them smaller😉 but not too thin as you want texture/crunch.

Radish. As much as cucumber. Make them smaller😉

1 liter kefir or buttermilk

200 mL sour creme. Or creme fraiche

Mix
Add salt to taste

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Poumelie
  • Laatst online: 18:10
bvsteyn schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:35:
[...]

Ik gebruik altijd dit recept voor mijn hamburgerbroodjes. Lukken altijd en zijn heerlijk!

Ingrediënten voor 9 broodjes
• 425 gram bloem
• 7 gram droge gist
• 250 milliliter karnemelk op kamertemperatuur
• 28 gram ongezouten roomboter in kleine stukjes op kamertemperatuur
• 12 gram vanillesuiker
• 8 gram zout
• 2 eigeel op kamertemperatuur
• 15 gram sesamzaadjes

Apparatuur
• Oven
• Bakplaat

Recept
• Klop de twee eieren los en meng ze met het karnemelk
• Leg hier boven op de bloem, het gist en de suiker en roer dit goed door elkaar
• Zodra het deeg homogeen begint te worden, voeg je het zout toe
• Kneed voor ongeveer 15 minuten, of totdat je er een dun vliesje van kunt trekken
• Vet een kom in met een beetje olie en doe het deeg erin
• Dek het af met vershoudfolie en laat het een uur rijzen, of totdat het deeg is verdubbeld in volume
• Strooi wat bloem over een werkblad en leg hier het deeg op
• Verdeel het deeg in 9 gelijke stukken en kneed het deeg na
• Strooi wat bloem over je handen als het teveel aan je handen plakt
• Probeer continu envelopjes te vouwen en rol op het einde het broodje op tot een balletje
• Leg de ballen deeg op een vel bakpapier op een bakplaat
• Druk de ballen iets plat met de palm van je hand
• Bedenk met vershoudfolie en laat het wederom rijzen voor anderhalf uur, of totdat het in volume is verdrievoudigd.
• Warm de oven op 200 graden en klop het resterende ei los
• Besmeer de deegbollen met water en strooi er sesamzaadjes overheen
• Je kunt ook eventueel een eigeel met een eetlepel karnemelk mixen en het daarmee besmeren
• Bak de broodjes in 15 minuten en laat ze afkoelen op een rooster

Gebruik
Voordat je het hamburger broodje gaat gebruiken, snijd je hem doormidden en rooster je deze even kort voor 3 minuten in de oven.
Inmiddels dit recept twee keer gemaakt. Briljant! Ik verwachtte er niet veel van maar we kregen prachtige luchtige broodjes.

Echter.. het recept is niet helemaal duidelijk omschreven. Dan sta je tot je ellebogen met kneden en besef je dat er iets niet klopt. Dus voor iedereen die net als ik dit recept jaren later tegenkomt hier mijn tips:

• 28 gram ongezouten roomboter in kleine stukjes op kamertemperatuur
De boter komt verder niet terug in het recept. Ik doe deze er op hetzelfde moment bij als de bloem. Echter, ik twijfel.. als ik bijvoorbeeld het recept van rutgerbakt bekijk doet hij de boter er pas bij na 10 minuten kneden bij. Hoe dan ook. Het recept lukte op deze manier ook. Misschien even experimenteren.

• Klop de twee eieren los en meng ze met het karnemelk
De twee eieren loskloppen? Er staat alleen 2 eigeel in het recept. Moeten er nu hele eieren losgeklopt worden of alleen het eigeel? Als ik naar vergelijkbare recepten op internet zoek zie ik vaak hele eieren in het recept staan, dus ik ben voor 2 hele eieren gegaan en kreeg hele mooie broodjes.

• Warm de oven op 200 graden en klop het resterende ei los
Welk resterend ei? Ik heb al het ei uit het recept al gebruikt. Ik heb uiteindelijk een nieuw ei gescheiden en het eigeel met karnemelk losgeklopt en dit over de broodjes gesmeerd. Om niks te verspillen (als je niet iemand bent die het de volgende dag opbakt) kun je het eiwit en dit mengsel meteen even bakken voor een broodje hamburger met ei ;)

•Voordat je het hamburger broodje gaat gebruiken, snijd je hem doormidden en rooster je deze even kort voor 3 minuten in de oven.
Ik serveer ze vers uit de oven en houd wel van wat zachtere broodjes aan de binnenkant dus deze stap sla ik over. Uiteraard wel lekker als je ze niet meteen serveert.

• Bedenk met vershoudfolie en laat het wederom rijzen voor anderhalf uur, of totdat het in volume is verdrievoudigd.
Een theedoek er overheen werkt ook prima. Scheelt weer plastic

Kneden is met dit losse deeg wat lastig, ik heb uiteindelijk vooral de mixer met deeghaken gebruikt (een kitchenaid zou helemaal lekker werken maar die hebben we niet).

En vergis je niet- als je de bolletjes vouwt en opbolt lijken ze heel klein, maar die dingen rijzen als een gek! Dus als je denkt ‘dit kan niet kloppen’.. het klopt wel.

Wij hebben van dit recept 6 flink grote broodjes gemaakt. 9 vind ik zelf wat veel, ik zou denk ik tot 8 gaan. Maar je moet zelf ervaren welke grootte je graag hebt. Als je de broodjes vers uit de oven wilt eten moet je ongeveer 3,5 uur van tevoren beginnen.

Echt een aanrader!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaqpSOAFUK3l72Yv98SkDre6PmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65QFDx3LiceC2ptgEeB4muev.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLXpL11IsTf5qEg2MRZBcmcI3pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMmPDeRoVZLhusMxKcuXzJjI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Poumelie op 23-07-2023 11:33 ]

• Kali Durge
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-04 22:09
Hoi allen,

Kan ik met deze vraag hier terecht?

Ik ga een snijplank kopen en nu heb mijn zinnen op 2 snijplanken gezet.

Bij de ene wordt over eindnerf gesproken. Nu las ik wel positieve verhalen over kopshout dat beter voor het mes is.
Over eindnerf kan ik geen informatie vinden.
Weet iemand wat het wel doet of is?

Heeft iemand een snijplank met daaronder pootjes? Ik twijfel of dit handig is. Voor de stevigheid zal dit handig zijn. Toch draai ik soms mijn plank om,om andere producten op te snijden. (vlees en groentes hou ik altijd apart.).

dankje

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08-05 13:36
Kali Durge schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 05:35:
Hoi allen,

Kan ik met deze vraag hier terecht?

Ik ga een snijplank kopen en nu heb mijn zinnen op 2 snijplanken gezet.

Bij de ene wordt over eindnerf gesproken. Nu las ik wel positieve verhalen over kopshout dat beter voor het mes is.
Over eindnerf kan ik geen informatie vinden.
Weet iemand wat het wel doet of is?

Heeft iemand een snijplank met daaronder pootjes? Ik twijfel of dit handig is. Voor de stevigheid zal dit handig zijn. Toch draai ik soms mijn plank om,om andere producten op te snijden. (vlees en groentes hou ik altijd apart.).

dankje
Is de eindnerf niet gewoon de 'sapgoot'? De naam zegt het al, het houdt de (vlees)sappen op/in de plank. Dat is het voordeel, het nadeel is dat als je vaak je gesneden spul van de plank in de pan schuift dat dat niet handig is met een sapgoot.

Als het iets anders betekent dan mag je deze post als niet geplaatst beschouwen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26

NoTimeRemains

I know

Thodekroo schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Is de eindnerf niet gewoon de 'sapgoot'? De naam zegt het al, het houdt de (vlees)sappen op/in de plank. Dat is het voordeel, het nadeel is dat als je vaak je gesneden spul van de plank in de pan schuift dat dat niet handig is met een sapgoot.

Als het iets anders betekent dan mag je deze post als niet geplaatst beschouwen ;)
op de fotos heeft die eindnerf plank geen sapgoot

This is the Way.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Kali Durge Eindnerf is een letterlijke vertaling van het engelse end grain, daarmee wordt gewoon kops bedoeld.

Imho zijn pootjes fantastisch, maar ik ben een knoeier. Een houten plank in/op vocht leggen is niet ideaal voor de levensduur.
M'n huidige kopshouten rubberwood plank (met pootjes) ligt er al meer dan 12 jaar. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 10-08-2023 12:06 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-04 22:09
Ik kom achter dat de plank met de pootjes 4 cm is waardoor mijn werkblad ineens 96 cm wordt.
Met daarop de groentes die ik moet snijden...

Ik ben nu op die hoogte aan het uittesten, Het is het net niet Ik vond die KnifeKitchen plank wel mooi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-05 08:23
Om maar eens een update aan mijn kruidenrek geven. De vorige post hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qJz1Q7Z7yXTiaHS33359G3bGx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ille0mHEKnixGEvd7cir7AIR.jpg?f=fotoalbum_large
Dit vandaag geklust.
Panorama foto, bij 2 verstegen potjes logotjes nog weg halen. Als het op is bijvullen met biohuismerk. Wellicht als de Euroma potjes op zijn vervangen voor vestegen?

Wil eigenlijk voor deze oplossing gaan maar heb geen 3D-printer.

Hoe ziet jullie kruidenrek eruit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik wil eens gaan beginnen met fermenteren. Allereerst natuurlijk zuurkool! Absolute beginner dus twee simpeler vragen.

-ik had wat gezocht naar een kleine fermentatiepot. Kwam de volgende tegen: Kilner fermentatie pot met waterslot
Krijgt goede recensies. Is dit wat? Een gewone weckpot vind ik toch wat te spannend ivm vergeten te ontgassen…

2. Al een aantal recepten tegengekomen voor zuurkool. Kook tegenwoordig vaak uit de “De Groentebijbel” van Mari Maris.
1 gram zout op 100 gram gesneden kool. Is dat niet wat krap? Kom overal minimaal 1.5/100 tegen. Wel zegt dit recept minimaal 3 weken laten staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1DMUYDBdOgYAJGYgjB93SUAyRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWdrs6kYhAcAzDH3NdZgOAWt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Deruxian schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:06:
-ik had wat gezocht naar een kleine fermentatiepot.
Ik heb een keramieken pot van https://keukenkeramiek.nl. Door de ring bovenin waar de deksel in ligt heb je ook een waterslot. De verzwaringsstenen die je erbij krijgt zijn ook erg handig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQ4ZLP0j2cA8IOA46as2DdYUwh4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYRon6hu9YqK4vuhrfk0Qu6D.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tp36JbjLdDwZzFWJ2DtSqK-0ewY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5it8zDDg02sW8YqLJA82TSeP.jpg?f=fotoalbum_medium
1 gram zout op 100 gram gesneden kool. Is dat niet wat krap?
Lijkt me prima. Liever iets te weinig dan teveel. Maar experimenteer vooral.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Deruxian schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:06:
<>
-ik had wat gezocht naar een kleine fermentatiepot. Kwam de volgende tegen: Kilner fermentatie pot met waterslot
Krijgt goede recensies. Is dit wat? Een gewone weckpot vind ik toch wat te spannend ivm vergeten te ontgassen…
<>
42 euro voor een mislukte 3L weckpot met een waterslot is gewoon oplichting.
Zoek eens naar watersloten en je kan van elk emmertje met luchtdicht deksel een fermentatie pot maken, vraag maar eens om een lege haring emmer bij je visboer, heb je gelijk een starter :+

edit hier, waterslot voor 99 cent https://www.brouwmaatje.n...ubber-d95-zonder-gat.html

je moet nog wel even een afdichtingsrubber regelen tussen het deksel en het waterslot, die hebben ze ook wel.
https://www.brouwmaatje.n...at-9mm-2500005810140.html

edit of met deze https://www.brouwmaatje.n...ing-voor-brouw-emmer.html
kan je met elke grote glazen pot snijbonen van de Aldi oid hetzelfde bereiken.

En koop ook gelijk iets van puro oxi om je spul schoon te maken.

Kijk ook eens in het zelf brouwen wijn en bier topic Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 dat de onlogische naam homebrew heeft ...

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 13-08-2023 22:22 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 109 Laatste