@
Gonadan Klopt, het ging mij voornamelijk om mononatriumglutamaat, dinatriumguanylaat en dinatriuminosinaat die gecombineerd een volledige umami smaak geven.
Prima als je een goed deel van je umami liever uit een schimmel haalt, maar uiteindelijk is het hetzelfde stofje.
Vandaar dat ik benieuwd was of je dan wel keukenzout gebruikt of dat bijvoorbeeld uit kappertjes of een kalfje haalt. Keukenzout heeft geen E-nummer maar verder is het verschil met bovenstaande kristallen praktisch nul, het is kunstmatig als je daarmee kookt en triggert 1 van de 5 basissmaken die je met je tong kunt waarnemen.
Het pad "kunstmatig" sloeg je overigens zelf in.
Ik snap ook wel dat je vlees en aardappel bestrooien met keukenzout niet wordt
ervaren als alles kunstmatig dezelfde smaak geven. Als je zout vervangt door sacharose wordt daar vaak anders over gedacht.
Hier krijg ik de indruk dat je niet dol bent op die toevoegingen en heb ik de conclusie getrokken dat je het geen fantastisch of zelfs slecht product vindt. Dat had ik wellicht ook anders kunnen/moeten lezen. Mja, juist om duidelijkheid ga ik ook een dialoog aan. Er bestaan nogal wat misvattingen rondom die toevoegingen en je motivatie ontbrak voor mij in die statement.
N.b. Hieronder schrijf je dat Croma wel geschikt is om een minder stukje vlees te verbeteren.
Je bedoelt dat jij het er niet mee eens bent, dat mag. Je brengt de smaak richting een zeer specifieke hoek en als je dat doet zoals men het meestal leert (vlees verzuipen in Croma en dan piepers verzuipen in de jus) dan smaakt alles gewoon hetzelfde. Het kan vrij gemakkelijk overheersen. Ideaal om een smakeloze supermarktlap nog op redelijk niveau te krijgen maar niet mijn eerste keuze.
Nee hoor, ik bedoel enkel dat het geen rare toevoegingen zijn bij het bakken van een stuk vlees, minder dan dat zout dat is. Die toevoeging kan/zal zich ook natuurlijk ontwikkelen in hetzelfde product, dat is wat ik aankaart.
Koken is nu eenmaal praktisch altijd een product rijker en complexer maken dan het was. En uiteraard zoals met bijna alles, als je het verkeerd gebruikt/doseert is de kans op een goed resultaat een stuk kleiner.
Of die toevoeging uiteindelijk van Croma komt, een gedroogde shi-take of tien kastanjechampignons maakt imo niet uit als dat je doel was. (krom voorbeeld omdat je met schimmels de inosinaat mist)
Als je gewoon aan het prutsen bent en geen specifiek doel hebt buiten het voedselveilig maken dan is het inderdaad een heel ander verhaal. Maar ook dan: als dat je doel is, m.i. prima (ik eet wel thuis).
Als je het specifiek niet erin wilt hebben maar wel toevoegt dan gaat er iets anders fout, lijkt mij.

Waarom zou je het moeten mijden dan? Ik vind niets mis met smaakmakers en -versterkers, ook niet in combinatie met goede producten, maar gebruik ze wel graag bewust.
Omdat als ik probeer mooi en eerlijk te koken met ditto producten ik m'n best doe een uitgebalanceerde smaakprofiel te krijgen door te werken met hele ingrediënten. Het liefst zonder ze onnodig te deconstrueren.
Een voor/door mijzelf opgelegde drempel om het koken beter te begrijpen waar verder niemand wat aan heeft, niet iets wat ik een ander opleg.
Ik heb ook niets tegen het gebruik van kruidenmixen, pakjes, kant-en-klaar producten of cheats&hacks. Tenzij het mij niet lukt om ze te reproduceren natuurlijk.