Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 23:41
Voor as zondag wil ik Texaanse chili maken.
Is dit vlees van de Albert H. Greenfields Runder riblappen lekker? Dit is namelijk in de aanbieding.
Dit is de enige supermarkt aanbieding bij mij in de buurt op de Jumb en Hoogvl na.

Op de WatSchafde website worden naast riblappen ook sukadelappen en runderlappen genoemd.

Het liefst haal ik vlees bij de slager maar ik gok dat het daar veel duurder is dan in de supermarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@noud Is er geen Turkse slager bij jullie in de buurt?

Daar kun je tenminste nog vragen om een specifiek stuk vlees af te laten snijden. En vaak goedkoper dan bij een reguliere supermarkt...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:42

Dennis1812

Amateur prutser

noud schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:09:
Is dit vlees van de Albert H. Greenfields Runder riblappen lekker? Dit is namelijk in de aanbieding.
Dit is de enige supermarkt aanbieding bij mij in de buurt op de Jumb en Hoogvl na.

Op de WatSchafde website worden naast riblappen ook sukadelappen en runderlappen genoemd.

Het liefst haal ik vlees bij de slager maar ik gok dat het daar veel duurder is dan in de supermarkt.
De Greenfield lappen zijn best goed . Gebruik ze regelmatig. Soms nog wat trimmen. Maar dat heb je toch

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
@ ehtweak. Word met het vlees van de Turkse slager niet meer gerotzooid dan uit de supermarkt?

Is voor het gerecht dat ik wil maken trimming nodig dan? Persoonlijk ben ik niet zo fan van vet. Maar het zou wel smaak afgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

noud schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:45:
@ ehtweak. Word met het vlees van de Turkse slager niet meer gerotzooid dan uit de supermarkt?
De slager waar ik kom, heeft gewoon grote delen van een beest hangen/liggen. En dan kan ik gewoon vragen, snij daar of daar, zus en zo, ff een stuk voor me af.
En dat doet 'ie dan gewoon.

Leuk voorbeeld is gehakt:
Meestal heeft 'ie dat niet kant-en-klaar liggen. Dan vraag ik om een kilo gehakt, pakt 'ie een mes, en wat riblappen die er liggen. Snijdt het in grove stukken en draait het twee keer door de gehaktmolen waar ik bij sta. Dus nee, daar wordt in dat opzicht niet mee gerotzooid.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:44
@noud Met @ehtweak, dat kan een prima bron van vlees zijn. Zeker voor stoofdelen.

Wel even de juiste zoeken, de slager die geen hele units of complete technische delen heeft neem ik niet serieus. Als het vol ligt met versneden en gemarineerd vlees zit je waarschijnlijk verkeerd.

Daar komt bij dat vlees uit de supermarkt bijna altijd wat meer (ahum) water bevat. Een respectabele slager verkoopt geen vlees wat een badje fysiologisch water heeft gehad.
Droog gerijpt vlees heeft een ander uiterlijk (en smaak) dan nat gerijpt, ook iets om rekening mee te houden.

Edit: Als je niet heel bekend bent met de namen/stukken of er een taalbarrière is helpt het om een cow map paraat te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 15-09-2023 12:28 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:46

DDX

Je hebt ook van die turkse supermarkten waar gewoon kant en klaar vlees ligt.
En die rotzooien wel eens wat met 'houdbaarheidsdatum' (die er dus niet op staat ofzo)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

DDX schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:59:
Je hebt ook van die turkse supermarkten waar gewoon kant en klaar vlees ligt.
Ik had het ook over een slager, niet over een supermarkt, waar weer allerlei zaken geportioneerd achter de krimpfolie verstopt zitten... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
* Raymond P kijkt naar z'n stukje guanciale

Waar kopen jullie paddenstoelen? Ik grijp de laatste maanden vaak mis bij (super)markten en toko's.
Ik heb morgen dus een pasta pollo senza funghi op het menu staan...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Gekweekte paddenstoelen koop ik meestal bij de groenteboer of supermarkt. Wilde paddenstoelen bij een groothandel zoals Zegro, Hanos of Sligro.

Zelf plukken durf ik niet aan.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@8088 De groothandels probeer ik te vermijden. En zelf plukken zie ik ook maar op 1 manier aflopen.

Je noemt de Zegro, dat is in mijn buurt. Welke markt, toch niet de Binnenrotte?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Raymond P schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:32:
Welke markt, toch niet de Binnenrotte?
Ik houd niet zo van markten, mij te druk ;-) Geen idee of daar andere paddenstoelen dan champignons verkrijgbaar zijn.

Ik zie trouwens dat de Westlandse Tuin (wilde) paddenstoelen heeft (cantharellen en pieds de mouton). Ik ken hun winkel aan het Amelandseplein niet, maar jaren geleden leverden ze prima kwaliteit aan de horeca.

Verder schieten me Vreugdenhil (voorheen aan de Karel Doormanstraat, inmiddels twee winkels elders) en de Albert Heijn op de Oudedijk die voorheen Den Toom was te binnen. Vreugdenhil had vroeger weleens paddenstoelen (tegen juweliersprijzen) en Den Toom had ook altijd een mooi seizoensgroente-aanbod. Als ik me niet vergis heeft AH dat enigszins in stand gehouden (maar ik ben er al jaren niet meer geweest).

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
noud schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:09:

Als je zelf een Sligro of Makro pas hebt of iemand in je omgeving die heeft, kan je daar meestal heerlijke sukade lappen krijgen voor een goede prijs.

Voor de variatie van chili con carne die ik maak, gebruik in redelijk gemarmerde sukade lappen en goede kwaliteit chorizo (vers als ik tijd heb om naar de Spaanse winkel te gaan en anders een half droge worst). Meestal betaal ik tussen de 10 en 14 euro per kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
8088 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:42:
[...]

Ik houd niet zo van markten, mij te druk ;-) Geen idee of daar andere paddenstoelen dan champignons verkrijgbaar zijn.

Ik zie trouwens dat de Westlandse Tuin (wilde) paddenstoelen heeft (cantharellen en pieds de mouton). Ik ken hun winkel aan het Amelandseplein niet, maar jaren geleden leverden ze prima kwaliteit aan de horeca.

Verder schieten me Vreugdenhil (voorheen aan de Karel Doormanstraat, inmiddels twee winkels elders) en de Albert Heijn op de Oudedijk die voorheen Den Toom was te binnen. Vreugdenhil had vroeger weleens paddenstoelen (tegen juweliersprijzen) en Den Toom had ook altijd een mooi seizoensgroente-aanbod. Als ik me niet vergis heeft AH dat enigszins in stand gehouden (maar ik ben er al jaren niet meer geweest).
Mea culpa, ik las supermarkt als markt. |:(
De webshop ga ik zeker onthouden. Thuis wachten en zeiken over bezorgdiensten doe ik graag!

Vreugdenhil hou ik in m'n hoofd, ik moet toch de auto in voor een groenteboer.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noud
@ riblappen Turkse slager

Vanmiddag heb ik bij een niet Westers slager de riblappen gehaald. Deze slager zat in zo'n typisch supermarktje. Een andere slager was niet in de buurt en tijd had ik niet meer om door te fietsen

Achter deze slagerman was een medewerker bezig een deel van een ribbenkast aan het doorzagen. Ik heb verder niet meer achter de vitrine naar ander soort vlezen gekeken.

Deze slager sprak Nederlands :) dat was geen probleem.

Tijdens het kort aan bruinen kwam er geen onnodig vocht vanaf.

Slagerij Offers (en Offers) vroeg rond de 23 Euro de kilo.

Ik ga het wel zien. Ik heb een tijd geleden gedroogde Mexicaanse pepers gekocht en ze weer niet goed bewaard. Vannacht heb ik deze hele (te) droge pepers kort gebakken en in een blender gestopt.
Ik hoop het gerecht deze zaterdagnacht nog kunnen afmaken zodat de krachtige smaak nog even een nachtje kan intrekken. Ik vrees alleen het ergste dat er weinig smaak aangaat zitten. Omdat de pepers nauwelijks tot niet meer geurden,.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkeIQ3NFmr9aAttibpuJhEWhANw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bu1xuTxCSsTGeFxMfHexR1QZ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Nondeju dat was lekker.

[ Voor 22% gewijzigd door noud op 18-09-2023 01:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:39

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het wordt bij mij eens tijd om mijn keukenlades opnieuw in te gaan delen. Ik heb een extra diep en hoog aanrecht dus vier hele grote lades (denk aan 120 bij 70 maximaal) maar wil dat anders gaan indelen.
Ik heb nu: één voor pannen en wat aangebroken voorraad, één voor snijplanken, vergiet, ovenschalen en minder gebruikte pannen, één voor servies, wat kruiden en broodbeleg, en één voor allerlei zooi zoals weckpotten met pasta of rijst, broodtrommels, bidons en allerlei ellende. Feitelijk is die laatste één grote grabbelbak.
Waar ik heen wil: één voor pannen en schalen, één voor aangebroken voorraad: oliën, potjes, weckpotten, broodbeleg, etc. al die zooi. Dan nog één voor servies en die laatste zal wel weer een combinatie worden.

Nu heb ik echter amper verdelers of bakken erin dus veel is los en ik wil dat wel een stuk netter gaan doen. Één van de opties is langs de ikea gaan en daar van alles mee nemen maar niet alles is even mooi/handig en ik wil zo weinig mogelijk ruimte verliezen (bakken met flinke schuine rand vind ik zo bijvoorbeeld zonde).
Je kunt ook van het merk lade zelf van allerlei 'inserts' halen maar dan ga je failliet.

Dus ik dacht, als ik ergens inspiratie of tips kan vinden is het vast hier. O-)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
:+ Mijn hele keuken is één grote grabbelbak. Ik heb zelfs een verrassingskastje waar ik zo af en toe dingen uit trek die een decennium geen daglicht gezien hebben en het bezit totaal vergeten was.

Dat soort dingen goed doen met dezelfde ruimte is knetterduur, een aanbouw met meer kastjes/lades is vaak makkelijker.

- knip -

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IyL8-LUowprpIsKxEpPjpAozqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdFV258oaZgu8wVezodtlYV0.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje slechte foto, zelfs na het wat recht trekken van de kleurcurve. Maar omdat ik hier al zo lang niet meer gepost heb met een gerecht.
1) Bedje van Pastinaak puree, gesmoord in boter, scheutje melk en staafmixeren maar tot mousse. Voor de pit een teentje rauwe knoflook ook meegedraaid
2) Spruitjes, oven met wat olie en zout. (200c en 30 min moest van mijn vriendin, ik doe weer lekker 180c de volgende keer, ze kan mij wat)
3) Parelhoendij. 55 min @ 65c sous vide met enkel peper en zout, daarna in een grillpan (had in de oven onder de grill gemoeten achteraf want de pan is te plat voor dit stuk - soit)

Was op een doordeweekse dag eigenlijk best in een uur te maken.

edit: en die spruiten zijn waren niet zo zwart als op de foto. Maar als de borden klaar zijn, is het belichtingsplan niet prio één.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 04-10-2023 01:03 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:11:
:+ Mijn hele keuken is één grote grabbelbak. Ik heb zelfs een verrassingskastje waar ik zo af en toe dingen uit trek die een decennium geen daglicht gezien hebben en het bezit totaal vergeten was.

Dat soort dingen goed doen met dezelfde ruimte is knetterduur, een aanbouw met meer kastjes/lades is vaak makkelijker.
Nou ja ik zoek dan ook niet een hele lade-indeling waarmee ik alles prachtig naast elkaar kan stallen, maar wel wat ideeën om het een stuk te verbeteren. Lang niet alle lade-indelingen zijn even efficiënt valt me op. Zo heb je hele mooie kruidenrekjes maar die kosten je zo een halve lade, dan hang ik die liever aan de treden in de trapkast zoals ik het nu heb.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Nou ja ik zoek dan ook niet een hele lade-indeling waarmee ik alles prachtig naast elkaar kan stallen, maar wel wat ideeën om het een stuk te verbeteren. Lang niet alle lade-indelingen zijn even efficiënt valt me op. Zo heb je hele mooie kruidenrekjes maar die kosten je zo een halve lade, dan hang ik die liever aan de treden in de trapkast zoals ik het nu heb.
Ik heb voor onze kruidenla zelf een vakindeling gemaakt van 5mm bamboeplaat. Dit is ontzettend sterk en behoorlijk stijf voor de dikte en goed te verwerken. Hiermee verlies je amper binnenruimte.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

orf

Gonadan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:18:
Het wordt bij mij eens tijd om mijn keukenlades opnieuw in te gaan delen. Ik heb een extra diep en hoog aanrecht dus vier hele grote lades (denk aan 120 bij 70 maximaal) maar wil dat anders gaan indelen.
Ik heb nu: één voor pannen en wat aangebroken voorraad, één voor snijplanken, vergiet, ovenschalen en minder gebruikte pannen, één voor servies, wat kruiden en broodbeleg, en één voor allerlei zooi zoals weckpotten met pasta of rijst, broodtrommels, bidons en allerlei ellende. Feitelijk is die laatste één grote grabbelbak.
Waar ik heen wil: één voor pannen en schalen, één voor aangebroken voorraad: oliën, potjes, weckpotten, broodbeleg, etc. al die zooi. Dan nog één voor servies en die laatste zal wel weer een combinatie worden.

Nu heb ik echter amper verdelers of bakken erin dus veel is los en ik wil dat wel een stuk netter gaan doen. Één van de opties is langs de ikea gaan en daar van alles mee nemen maar niet alles is even mooi/handig en ik wil zo weinig mogelijk ruimte verliezen (bakken met flinke schuine rand vind ik zo bijvoorbeeld zonde).
Je kunt ook van het merk lade zelf van allerlei 'inserts' halen maar dan ga je failliet.

Dus ik dacht, als ik ergens inspiratie of tips kan vinden is het vast hier. O-)
Ik heb van eikenhouten plankjes (parketplankjes van 7mm) zelf indelingen gemaakt.

Vakken voor flessen. Zo passen er 16 flessen in een lade en blijven ze netjes staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpr-7ol9q9TmRlG_XH1Gl4Nt6Uc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/06bRoOFXI0dqFB2QKMZxcnsu.jpg?f=user_large

Bestekbak zonder bodem. De antislipmat werkt prima als bodem. En het maakt makkelijker schoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5HtlxZ269LGUYrK9sZ26g3HjgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SHEe1PRr1HzZeFwIiXQZga5X.jpg?f=user_large

Bakken die precies passen om gereedschap een beetje te verdelen. Achter de bakken nog wat ruimte voor dingen die maar heel soms gebruikt worden. En een kruideninzet. Wij hebben niet echt ruimte voor een kruidenrekje o.i.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-43azFVxxyhfdXzbcgwAoJ0TxwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aY65TvOTUXRfPPhj3tQstzoF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noud
Ik heb mijn specerijen zo gedaan. Laatje en kast zijn wel handgemaakt.
Niet alle potjes passen rechtopstaand. Het is alsnog beetje graaien in de bakjes.
Het liefst had ik zo overzicht zoals de foto hierboven maar omdat ik zoveel specerijen heb ging dat niet passen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxO_dC_vhha1hOTrz5r9K0VciJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZSBzxFpW96nfT7bHqjtnMfj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door noud op 07-10-2023 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-06 12:05
noud schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 00:05:
Ik heb mijn specerijen zo gedaan. Laatje en kast zijn wel handgemaakt.
Niet alle potjes passen rechtopstaand. Het is alsnog beetje graaien in de bakjes.
Het liefst had ik zo overzicht zoals de foto hierboven maar omdat ik zoveel specerijen heb ging dat niet passen.[Afbeelding]
Als je alles in die laatjes wil passen, dan zou ik beginnen met je kruiden over te hevelen in kleinere rechthoekige potjes. Zo verlies je geen ruimte. Alles wat je uit die grote potten overhoudt bewaar je in de kelder ofzo.

Ik zelf gebruik deze, met handige stickers op de dop:

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een rond potje neemt niet noodzakelijk meer ruimte in dan een vierkant potje.
Overhevelen naar kleinere potjes levert (hier iig) weer issues ergens anders op, ruimte wordt dan twee keer gebruikt.

Wel mooi strak als alles in dezelfde containers zit.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 20:43
Vorige maand ontdekt, vandaag weer gemaakt voor de zoveelste x. Wat heeft de Bamix een zwaar leven. >:)
https://myquietkitchen.co...mayo/#%f0%9f%93%96-recipe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g1PEkio4bEd07f10O2dPxodKVY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiosetnPnMre7ahiOHWGqLxe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LND00dKgGE9En3M4QW7swfJISs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhHiPKGbjyBKptXV03sD01Qn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7MrITA7LG1ZpdFcdqZKFCZR9is=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C32x3UYUx5aXTAlWPYHyjLig.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkraxeaZxPRenkBxTd_FScLCPwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQ82GbVpOKKYwsVn6ZZiLOdi.jpg?f=fotoalbum_tile
  • Volkoren pita broodje
  • Gele courgette en ijsberg sla van eigen herenboerderij
  • bio bruine bonen in tomatensaus
  • WFBP mayo
Moet echt een keer kala namak zout kopen, denk dat het in deze mayo goed zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:34
Thodekroo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 07:56:
[...]

Als je alles in die laatjes wil passen, dan zou ik beginnen met je kruiden over te hevelen in kleinere rechthoekige potjes. Zo verlies je geen ruimte. Alles wat je uit die grote potten overhoudt bewaar je in de kelder ofzo.

Ik zelf gebruik deze, met handige stickers op de dop:

Jumbo heeft zijn huismerk kruiden ook in mooie vierkante potjes Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxDFthF-NTyZr9I5xN20wOPL_1M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8aU5GySxY0GfY02wFlr7Oobj.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:42

NoTimeRemains

I know

robkrekel schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Jumbo heeft zijn huismerk kruiden ook in mooie vierkante potjes [Afbeelding]
koop van die potjes op bol.com en koop je kruiden bij de toko. Kilo prijs is schrikbarend bij de supers.

This is the Way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:34
NoTimeRemains schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

koop van die potjes op bol.com en koop je kruiden bij de toko. Kilo prijs is schrikbarend bij de supers.
Weet ik, ik koop ook altijd groot in, en dan overhevelen naar de kleinere potjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Qua kruiden en specerijen heb ik het anders opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVXkhh-lR75Pp9L21T7uaZAdueE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXFJp5zrIWqoYdDtHgQbw8Fq.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag een Mexicaanse kruidenmix in elkaar gedraaid, best lekker vond ik zelf maar m'n vriendin had de vlam in de pijp. Nu had ik ook teveel gebruikt bij het koken maar ik denk dat er in verhouding ook gewoon te veel peper in zit voor de rest van mijn gezin.
Zo'n anderhalf van de zeven lepels was cayenne of chilipoeder. Ik denk dat ik het gewoon nog een keer maak maar dan zonder de peper en daarmee bijvullen om de mix te 'verdunnen'. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 17:52
ehtweak schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:18:
@noud Is er geen Turkse slager bij jullie in de buurt?

Daar kun je tenminste nog vragen om een specifiek stuk vlees af te laten snijden. En vaak goedkoper dan bij een reguliere supermarkt...
Hear hear. Ik ga tegenwoordig ook naar de Turkse slager. Zeer hoge omloopsnelheid, ze staan het vaak voor je neus uit te benen en het is daardoor ook zeer vers. Ik volg een aantal Turkse supers in de buurt op Instagram voor hun aanbiedingen en daar kan een grote keten echt niet tegenop, vaak is het meer dan de helft goedkoper! Kippendijenfilets bijvoorbeeld, kilo voor 4,79 is geen uitzondering, daar heb je 380gr ofzo voor bij de AH die vaak al stinkt als je het pakje open maakt...

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 07:54
1nsane schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Hear hear. Ik ga tegenwoordig ook naar de Turkse slager. Zeer hoge omloopsnelheid, ze staan het vaak voor je neus uit te benen en het is daardoor ook zeer vers. Ik volg een aantal Turkse supers in de buurt op Instagram voor hun aanbiedingen en daar kan een grote keten echt niet tegenop, vaak is het meer dan de helft goedkoper! Kippendijenfilets bijvoorbeeld, kilo voor 4,79 is geen uitzondering, daar heb je 380gr ofzo voor bij de AH die vaak al stinkt als je het pakje open maakt...
Als de Turkse slager z'n kip in plastic zou verpakken zou het al snel net zo ruiken als de kip van AH. Verder heb ik altijd mijn bedenkingen bij goedkoop vlees: Dat kan eigenlijk niet zonder dat het dierenwelzijn in het geding is......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bszz schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Als de Turkse slager z'n kip in plastic zou verpakken zou het al snel net zo ruiken als de kip van AH. Verder heb ik altijd mijn bedenkingen bij goedkoop vlees: Dat kan eigenlijk niet zonder dat het dierenwelzijn in het geding is......
Dus jij vertrouwt de AH op de blauwe ogen?

Laat ik je dit zeggen, de kipfilet van de turk is veel groter dan van de AH omdat ze de kippen langer laten leven en scharrelen. De KvW heeft er een interessante aflevering over gemaakt.

In de praktijk is vlees van de AH eerder duur dan het van de Turk goedkoop is.

YouTube: Keuringsdienst Van Waarde - Kipfilet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 07:54
1nsane schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

Laat ik je dit zeggen, de kipfilet van de turk is veel groter dan van de AH omdat ze de kippen langer laten leven en scharrelen. De KvW heeft er een interessante aflevering over gemaakt.

Dat zeg ik helemaal niet.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je kunt überhaupt niet generaliseren dat een Turkse slager altijd een bepaalde kwaliteitsstandaard heeft. Je hebt goede en slechte slagers, ongeacht afkomst. Wil je daar een goed oordeel over vellen dan moet je die specifieke slager onder de loep nemen.
Dat het bij supermarkten behoorlijk pet is kan je wel generaliseren, daar probeer ik mijn aankopen dan ook te beperken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
1nsane schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

Hmm. AH (of eigenlijk alle supermarkten afaik) verkoopt tegenwoordig enkel beter leven 1 ster vleeskuikens, die zijn van een langzamer groeiend ras en dus wat kleiner en leeft minimaal 4 dagen langer dan een gangbare kuiken (plofkip).
Een beter leven kuiken heeft ook ietwat meer ruimte (al scheelt dat niet veel) en een stukje overdekte uitloop.
(rapportje WUR)

Als je een goedkope dubbele kipfilet van >1000gr hebt is het geen bressekip maar gewoon een plofkip.
Bij de kiloslager (en Turk, Marokkaan) ligt over het algemeen gangbare kuiken.

Ik ben niet zo'n dierenvriend maar een beter leven kip is veel minder antibiotica voor nodig, dat is wel een voordeel. Nadeel is dat de supermarkten een handje ervan hebben het vlees in water te leggen.
De kunst is een slager te vinden die 'droge' kip verkoopt tegen een schappelijke prijs. M.i. strookt 5 eur/kg niet met schappelijk.

Smaak kan je ook wat van vinden, ik vind bijvoorbeeld kip die mais en garnalen te eten heeft gekregen erg lekker. :)

Mgoed, als je zekerheid wilt hebben kan je een keertje een doos poten vragen. Als er een NL sticker op zit weet je bijna zeker hoe laat het is. Zit er een BE sticker op dan heb je geen olie in de pan nodig, die komen met teflon laagje. :+
edit: en het nummer + google vertelt je de rest.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat is schappelijk? Kwaliteit op een verantwoorde manier kost gewoon geld. De bodemprijzen die we gewend zijn zijn alles behalve schappelijk.
Het beste is in die zin nog een lokale boer vinden die het gewoon zelf verkoopt. Lekker uit de buurt en scheelt alle tussenhandel. Vaak ook lekkerder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Wat schappelijk is ligt aan de koper.
Een kippenpoot peper/zout uit de oven mag van mij meer kosten dan een Javaans gestoofde kippenpoot.
Soms ik kwaliteit geen noodzaak. En verantwoord geproduceerde kip is momenteel een luxe.
Als het verantwoord moet zijn neem ik wel een stukje stier of geit. :)

Fwiw uit een doos poten van 10 kg snij ik grofweg 3.5 kg dijfilet als je de term een beetje oprekt en het vlees van de drumstick er ook bij rekent.
Als een doos 18 euro kost gaan er bij mij alarmbellen af, 10 jaar geleden betaalde ik al meer voor een doosje direct bij de slachterij.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan zijn we dat eens, schappelijk is iets persoonlijks. :)

Zelf ben ik kieskeuriger, ik heb graag goed spul. Ook in iets als een ovenschotel zoals lasagne merk ik een wereld van verschil tussen gehakt van een goede slager of dat van de super. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raymond P schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:38:
[...]

Hmm. AH (of eigenlijk alle supermarkten afaik) verkoopt tegenwoordig enkel beter leven 1 ster vleeskuikens, die zijn van een langzamer groeiend ras en dus wat kleiner en leeft minimaal 4 dagen langer dan een gangbare kuiken (plofkip).
Een beter leven kuiken heeft ook ietwat meer ruimte (al scheelt dat niet veel) en een stukje overdekte uitloop.
(rapportje WUR)

Als je een goedkope dubbele kipfilet van >1000gr hebt is het geen bressekip maar gewoon een plofkip.
Bij de kiloslager (en Turk, Marokkaan) ligt over het algemeen gangbare kuiken.

Ik ben niet zo'n dierenvriend maar een beter leven kip is veel minder antibiotica voor nodig, dat is wel een voordeel. Nadeel is dat de supermarkten een handje ervan hebben het vlees in water te leggen.
De kunst is een slager te vinden die 'droge' kip verkoopt tegen een schappelijke prijs. M.i. strookt 5 eur/kg niet met schappelijk.

Smaak kan je ook wat van vinden, ik vind bijvoorbeeld kip die mais en garnalen te eten heeft gekregen erg lekker. :)

Mgoed, als je zekerheid wilt hebben kan je een keertje een doos poten vragen. Als er een NL sticker op zit weet je bijna zeker hoe laat het is. Zit er een BE sticker op dan heb je geen olie in de pan nodig, die komen met teflon laagje. :+
edit: en het nummer + google vertelt je de rest.
Maar dat is dus het punt, ik heb nu inmiddels van verschillende kanalen kip gehad, AH, Jumbo, Aldi, poelier, het is vaak één grote waterbende. Ik heb meerdere Turkse supers op relatief kleine afstand en ik merk wel verschillen maar door de beugel genomen is het géén waterkip. Dat vind ik wel fijn om eerlijk te zijn. En door de omloopsnelheid is het mega vers. Het komt vaak genoeg voor dat er voor me in de rij bij de slagersafdeling mensen 5 tot 10kg kip in 1x meenemen.

Tja, maiskip is lekker, garnalen, je moet je dan afvragen hoe "natuurlijk" dat is. Ik weet niet van kip die in het wild garnalen op het menu heeft staan.. Dat is weer typisch zo'n mensen dingetje om ze dat te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Zo'n kip kruiden is ook een typisch mensen dingetje. Inderdaad niet echt natuurlijk. Mja... :P

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Raymond P schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:40:
Zo'n kip kruiden is ook een typisch mensen dingetje. Inderdaad niet echt natuurlijk. Mja... :P
Sowieso zijn de meeste kipkruiden 70% zout.

Verstegen had ooit een natriumarme lijn. Zijn ze mee gestopt, te weinig marge gok ik :+

Dan kan je nog beter eigen merk AH nemen, is nog altijd 50% zout maar al beter.

Ik haal doorgaans kipkruiden bij Spices of Marrakech of de Turk. Daar kan je evt. zelf nog zout bij stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ook niet heel goedkoop maar wel zonder zout zijn de Eurom original spices ism Johnny Boer.
Maar veel kruidenmengels maken we ook zelf op basis van grotere verpakkingen uit de toko.
Hiertoe heb ik hetzelfde formaat plastic bakjes dat de toko gebruikt ook bij paardekoper gekocht (500st oid ;) ) zodat het allemaal lekker in de lade past.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@1nsane Ik bedoelde dat het voor mij niet uit maakt dat ik kruid of de boer er mais, garnalen of bloemetjes in kiept.
Zo'n dier gaat nu eenmaal smaken naar wat 'ie eet.

Kruiden meng ik ook zelf. Wel (pas) bij gebruik.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vergeten een foto te maken maar ik heb mijn kip vandaag gekruid met wat kerrie djawa, gemberpoeder, verse knoflook, ui en een stuk santen. En dat pas na de slacht. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-06 23:32

g0tanks

Moderator CSA
Teriyaki tofu & crispy cucumber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksT8_cRrYzyc500LiV7K-UDcMcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hj5DUbxulI2X0gvcTJwnfMLJ.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door g0tanks op 15-10-2023 21:48 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@g0tanks dit is niet Show hier je maaltijd van de dag :+

Dus een linkje naar het recept is natuurlijk wel verplicht ;-) plus welke apparatuur en messen en pannen je gebruikt hebt O-)

Ziet er heerlijk uit !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
franssie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:33:
@g0tanks dit is niet Show hier je maaltijd van de dag :+

Dus een linkje naar het recept is natuurlijk wel verplicht ;-) plus welke apparatuur en messen en pannen je gebruikt hebt O-)

Ziet er heerlijk uit !
Oeps, ik was inderdaad even in de war. Heb de recepten toegevoegd!

Overigens heb ik wel net een nieuw santoku-mes van Miyabi in gebruik: https://www.zwilling.com/...ku-18-cm/34684-181-0.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQxbtg6kAXktypS99qn_dWkCNYs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OKU1byRGYS1uIPK4POSbXItb.jpg?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zit even te neuzen voor een nieuwe handzame rasp voor zest of harde kaas. Kom ik uiteraard weer in de hoek van microplane terecht. Zo'n mooi smal model met houten handvat ziet er wel aantrekkelijk uit. Niet goedkoop dat spul maar wel een mooi. <3

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Gonadan Microplane (al zijn er nu ook wel goede imitaties te vinden) is wel het goede spul.
Voor harde kazen en veel gram gebruik ik toch een rotatierasp (of hoe dat heet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@g0tanks haha, ik zie het verschil ook niet altijd, was meer een steekje om het recept te krijgen, waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:18:
@Gonadan Microplane (al zijn er nu ook wel goede imitaties te vinden) is wel het goede spul.
Voor harde kazen en veel gram gebruik ik toch een rotatierasp (of hoe dat heet).
Voor grote hoeveelheden heb ik ook nog een keukenmachine. Ik wil er juist een om een beetje garnering op een bord te kunnen raspen of net dat beetje wat het in een gerecht toevoegt.
Daar vind ik een blok of combinatie plank minder geschikt voor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-06 22:39

Garyu

WW

Ik heb zo'n molentje voor de dagelijkse parmezaanse kaas et al. Is toch wel het handigste bij grotere hoeveelheden. Anders is microplane natuurlijk een bekend merk waarbij je op je vingers moet letten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Grotere hoeveelheden draai ik in de keukenmachine met een rasp dingetje erin. Enkele seconden en klaar.

Garnering e.d is Microplane wel perfect. Heb zelf nog een namaak. Wil wel de echte.. misschien voor kerst.

https://cookinglife.nl/mi...PETsVCL6mCYoaAgIiEALw_wcB
Kom ik tegen met snelle Google.
Misschien ook interessant. Al is dat mooie houten handvat wel mooier.

[ Voor 53% gewijzigd door Dennis1812 op 15-10-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Gonadan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:01:
Zit even te neuzen voor een nieuwe handzame rasp voor zest of harde kaas. Kom ik uiteraard weer in de hoek van microplane terecht. Zo'n mooi smal model met houten handvat ziet er wel aantrekkelijk uit. Niet goedkoop dat spul maar wel een mooi. <3
Marktplaats?

Andere vraag . Ik wilde Kasbahburger maken.

Ik heb het recept niet doorgelezen en kwam vandaag gelijk op twee punten aan waarop het koken stagneerde.
In het recept wordt over bulgur geschreven.
Mij wordt het niet duidelijk of de bulgur gekookt moet zijn. Bij Freekeh is dat wel het geval.

Had ik dan 230 gram droge of 230 gekookte bulgur moeten gebruiken? 230 gram droge bulgur is vrij veel.
Voor nu heb ik 100 gram droge bulgur gebruikt. en als ik alle ingrediënten bij elkaar stop zijn dat flinke porties.

Er wordt gesproken over een grillplaat. Ik dacht in de eerste instantie dat het ging om een oven bakplaat.
Tot ik de term "grillplaat" ging opzoeken en op iets anders uitkwam namelijk een soort van grillpan die in de oven gezet kan worden.
Zijn er andere oplossingen als je geen grillplaat hebt? Ik heb net een bakplaat zonder bakpapier gebruikt. Ik kreeg niet het gevoel dat dit werkte. De uien bijvoorbeeld (niet dun gesneden) die bakte volledig aan.

Had ik de oven bv op grillstand moeten zetten? Dat staat er niet bij. En het rekje bovenaan plaatsen?

Ik ga de burgers morgen bakken. Ik had ineens geen zin meer om nog langer in de keuken te staan :)

[ Voor 36% gewijzigd door noud op 15-10-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dan scheelt t weinig met bol.
Maar https://www.knivesandtool...ONA-ltGpyLXEaAr0iEALw_wcB
Is gewoon mooier.

[ Voor 42% gewijzigd door Dennis1812 op 15-10-2023 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:06
Waar haal jij je tofu? Ik vind de supermarkt varianten niet best en in de toko krijg ik idiote keuzestress :+

Bedankt voor dit recept trouwens, ga deze een keer uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks

g0tanks

Moderator CSA
Blaauw87 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:06:
[...]

Waar haal jij je tofu? Ik vind de supermarkt varianten niet best en in de toko krijg ik idiote keuzestress :+

Bedankt voor dit recept trouwens, ga deze een keer uitproberen.
Meestal gewoon bij de supermarkt. De nieuwe AH Terra Tofu vond ik best ok: https://www.ah.nl/producten/product/wi564898

Anders inderdaad bij de toko en dan het liefst zo 'firm' mogelijk, zodat je ze beter krokant kunt bakken in de wok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Precies dat. Als je hem op tafel hebt liggen met een blokje grana padano o.i.d. dan kan ik een dergelijke mooie vormgeving wel waarderen. Alleen moet papa dan maar even helpen bij dochter, anders is het wat zonde van de vingertjes. :+

@Garyu zo'n trommelrasp voelt voor mijn gebruik wat meer als vervanging van mijn keukenmachine en zo vaak heb ik niet grotere hoeveelheden nodig. Ik doe bijvoorbeeld al zes maaltijden met mijn huidige blokje kaas. Plus nu kan ik het uit één stuk laten en raspen wat ik gebruik, anders moet ik een blokje afsnijden en die moet dan ook op (wat ook geen straf is).

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
noud schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Marktplaats?

Andere vraag . Ik wilde Kasbahburger maken.

Ik heb het recept niet doorgelezen en kwam vandaag gelijk op twee punten aan waarop het koken stagneerde.
In het recept wordt over bulgur geschreven.
Mij wordt het niet duidelijk of de bulgur gekookt moet zijn. Bij Freekeh is dat wel het geval.

Had ik dan 230 gram droge of 230 gekookte bulgur moeten gebruiken? 230 gram droge bulgur is vrij veel.
Voor nu heb ik 100 gram droge bulgur gebruikt. en als ik alle ingrediënten bij elkaar stop zijn dat flinke porties.

Er wordt gesproken over een grillplaat. Ik dacht in de eerste instantie dat het ging om een oven bakplaat.
Tot ik de term "grillplaat" ging opzoeken en op iets anders uitkwam namelijk een soort van grillpan die in de oven gezet kan worden.
Zijn er andere oplossingen als je geen grillplaat hebt? Ik heb net een bakplaat zonder bakpapier gebruikt. Ik kreeg niet het gevoel dat dit werkte. De uien bijvoorbeeld (niet dun gesneden) die bakte volledig aan.

Had ik de oven bv op grillstand moeten zetten? Dat staat er niet bij. En het rekje bovenaan plaatsen?

Ik ga de burgers morgen bakken. Ik had ineens geen zin meer om nog langer in de keuken te staan :)
Gekookte bulgur. De bereidingstijd van de burger is immers te kort om de bulgur te garen zonder de rest aan te tasten.

Een grillplaat (bakplaat) kan je vervangen door een koekenpan op vuur/inductie.
Op een roostertje (met een schaaltje water eronder) in de oven op hetelucht stand met het grillelement ingeschakeld kan ook.

Om plakken te mitigeren zou je een geribbelde grillpan/plaat kunnen gebruiken of de onderkant van de burger lichtjes bestuiven met semola (of bloem).

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Raymond P schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:07:
[...]

Gekookte bulgur. De bereidingstijd van de burger is immers te kort om de bulgur te garen zonder de rest aan te tasten.

Een grillplaat (bakplaat) kan je vervangen door een koekenpan op vuur/inductie.
Op een roostertje (met een schaaltje water eronder) in de oven op hetelucht stand met het grillelement ingeschakeld kan ook.

Om plakken te mitigeren zou je een geribbelde grillpan/plaat kunnen gebruiken of de onderkant van de burger lichtjes bestuiven met semola (of bloem).
^^ precies dit. Er staat in het recept ook: "230 g gekookte freekeh of bulgur", het woordje "gekookte" slaat dus op allebei en niet alleen op de freekeh ;).

Qua plakken _> een PFAS-coating op je pan/gril helpt natuurlijk ook tegen plakken. Of olie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 12:27

fub

g0tanks schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:55:
[...]
Anders inderdaad bij de toko en dan het liefst zo 'firm' mogelijk, zodat je ze beter krokant kunt bakken in de wok.
Als je tofu echt stevig wil hebben, mik het dan in de vriezer. De ijskristallen prikken de tofu 'lek', en als je het daarna laat ontdooien onder enige druk dan pers je zo al het water er uit. (Ik gebruik daar zelf een tofu-pers voor, maar tussen twee snijplanken met een pot appelmoes d'r op gaat net zo makkelijk.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De microplane #1 is binnen, wel erg mooi hoor. Houten handvat, mooi formaat. Gelijk even parmigiano geprobeerd en dat gaat als de brandweer. Erg blij mee. :)

Daarnaast vrouwlief eindelijk overtuigd om geen wereldgerecht madras meer te halen. Zelf iets soortgelijks gefabriceerd met meer groente en lekkerder rijst, eindelijk gelooft ze dat zelf maken echt lekkerder is. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eorCQ4lx2J2WE0wJbBlpSBSo_jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiGmFaF8G7kBJlPYnMtTG4lL.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Gonadan win win dus.

Microplane is echt gaaf spul, al gebruik ik het met een snijvaste handschoen :+

Dat je je vrouw nu pas overtuigd hebt dat vers en zelf lekkerder is, verbaasd me wel wat ;)

Ze lijkt me iemand die in de doelgroep valt van de prima boeken van Karin Luiten en ja ik kook er ook wekelijks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:39:
@Gonadan win win dus.

Microplane is echt gaaf spul, al gebruik ik het met een snijvaste handschoen :+
Is bij de #1 niet nodig denk ik, die is zo fijn dat je niet zo snel erin hapt met je vinger. Bij grovere of een mandoline zou ik ook wel graag wat bescherming hebben denk ik. :+
Dat je je vrouw nu pas overtuigd hebt dat vers en zelf lekkerder is, verbaasd me wel wat ;)

Ze lijkt me iemand die in de doelgroep valt van de prima boeken van Karin Luiten en ja ik kook er ook wekelijks uit.
Het is iets genuanceerder dan dat. Ze weet het op zich wel maar het gemak viert al snel hoogtij. Bij het boodschappen bestellen nul inspiratie en nul zin om daar moeite voor te doen en dan klikt er zo weer een pakje of een simpele maaltijd die we dan elke week al hebben in de mand. Kip Madras was er zo één die dan vaak terug kwam, en dan ook vaak nog eens zonder groente erbij.

Ik kook over het algemeen en als er dan zoiets voor mij ingekocht wordt sta ik met tranen in de ogen te koken. Uiteraard kan ik dan zelf inkopen doen en dat scheelt een boel, maar dat lukt niet altijd en je hebt daar ook niet elke week zelf zin in. Dus dat is dan afwisselen tussen leuke dingen die ik zelf kies, en makkelijke meuk waar je ook bij het eten niet écht gelukkig van word.

Recent ging het knopje een beetje om en wil ze er wel iets meer moeite voor doen, dus ik help nu ook door recepten in de AH app te zetten. Kan ze daar doorheen bladeren en dingen kiezen, maak ik het wel. En zo zijn er al een hoop die ik volledig vanaf nul zelf gewoon maak en wel in de smaak vallen. Deze kipkerrie variant was daar dan een voorbeeld van. Evengoed belachelijk simpel, maar gewoon zelf wat dingen bij elkaar mieteren, veel meer groen en een stuk lekkerder. Dus meteen fotootje erbij, in de app en kan ze de volgende keer deze kiezen in plaats van die van Knorr. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Gonadan Mijn vriendin was een ideale kandidaat voor Wikipedia: Can't Cook, Won't Cook

20 jaar geleden.

Is via Karin nu ook serieuze gerechten aan het maken, al is ze wel van de 'grote stappen snel thuis' keuken en gebruikt ze veel de Instantpot, en dat is prima, rendang is 30 minuten.

Er is hoop ;)

edit: bijvoorbeeld https://www.mashed.com/61...ot-chicken-madras-recipe/
maar ook masala https://www.flyingfoodie....i-kip-instant-pot-versie/

Echt voor door de weeks prima.

Hou je tijd en inspiratie over voor de weekeinden.

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 20-10-2023 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Rendang in 30 minuten? Spoor je wel? :D

Mijn vriendin zal nooit een talent worden. Die voelt het niet aan, vindt het niet leuk en is te snel afgeleid. Kan water nog laten aanbranden.
Laatst had ik rendang van nangka gemaakt, was op zich nog best goed te doen. Maar je mist toch een beetje body en diepgang.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:26:
Nee maar dat wist je vast al ;) - maar het komt verdomd goed in de buurt!
Mijn vriendin zal nooit een talent worden. Die voelt het niet aan, vindt het niet leuk en is te snel afgeleid. Kan water nog laten aanbranden.
Laatst had ik rendang van nangka gemaakt, was op zich nog best goed te doen. Maar je mist toch een beetje body en diepgang.
Het echte koken kost tijd en gevoel, tijd hebben velen niet en gevoel is iets dat je kan leren denk ik, maar ook niet iedereen is weggelegd om een succesvol cellist oid te worden. Eten van pure ingredienten is al een winst, weg met de pakjes en zakjes zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:29:
Nee maar dat wist je vast al ;) - maar het komt verdomd goed in de buurt!
Doei. Dat moet uren pruttelen, dan een nachtje gewoon staan voor het vermengen en dan nog eens pruttelen.
Snert maak je ook niet in één dag. Dat is echt zoveel lekkerder. :9
Het echte koken kost tijd en gevoel, tijd hebben velen niet en gevoel is iets dat je kan leren denk ik, maar ook niet iedereen is weggelegd om een succesvol cellist oid te worden. Eten van pure ingredienten is al een winst, weg met de pakjes en zakjes zout.
Ze hoeft het van mij niet leuk te vinden of te doen, zolang de inkopen mij dan maar wel bij maken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56
Over rendang gesproken: de nieuwe wat schaft de podcast gaat er over. Ik had werkelijk geen idee dat het zo droog hoort te zijn. Als ik binnenkort een keer veel tijd heb ga ik een poging wagen om het daging rendang recept te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond P
@Kreuk Mijn daging rendang is meestal gewoon 'nat', ligt een beetje aan op welk (deel van het) eiland (van de 1000) je de vraag stelt.
En welk stuk je pakt, een bavette mag van mij wel droger maar een nekstuk (waar ik de voorkeur voor heb) wil ik smeuïg nat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6fPpmYBvDhvxRxPXBttxb-PUro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8tt2qz43C16u0KMa0cvecZM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNz25ouhZAmwfPNbq3157Yg9ubw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHPfc9uccxXzoleN1pt5FBAb.jpg?f=fotoalbum_tile

Links de voorkeur van m'n broertje, rechts hoe ik 'm geleerd heb van m'n pa (minus kokosrasp, want die had ik niet). De droge is ontiegelijk meer fotogeniek dan vlees met saus...

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Er is inderdaad niet één klassieke manier 'hoe het hoort'. Zo'n beetje elke familie heeft zijn eigen recept en de oma die het het best weet te vertellen wordt dan veel gevolgd maar dat maakt het nog niet het beste of 'echte'recept. (bijv. Beb Vuyk :P )

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Raymond P schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:44:
@Kreuk Mijn daging rendang is meestal gewoon 'nat', ligt een beetje aan op welk (deel van het) eiland (van de 1000) je de vraag stelt.
En welk stuk je pakt, een bavette mag van mij wel droger maar een nekstuk (waar ik de voorkeur voor heb) wil ik smeuïg nat.

[Afbeelding][Afbeelding]

Links de voorkeur van m'n broertje, rechts hoe ik 'm geleerd heb van m'n pa (minus kokosrasp, want die had ik niet). De droge is ontiegelijk meer fotogeniek dan vlees met saus...
Mijne ziet er altijd uit zoals rechts op de foto, tenzij ik niet oplet en hem te lang laat staan :X
Tijdje geleden dat ik rendang gemaakt heb, binnenkort maar weer eens grote pan maken inderdaad :9

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond P
Beetje tegenwicht aan club tofu. Tempeh is veel lekkerder als je geen zompige meuk wilt. :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nhzrny-gVteMcZAu7Q5VubBb2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j15uij8N96S1Ge4XGsyAyaLG.jpg?f=fotoalbum_large

Garnalen tamagoyaki met tempeh eronder en bonusgarnaal erop.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 20:43
fub schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Als je tofu echt stevig wil hebben, mik het dan in de vriezer. De ijskristallen prikken de tofu 'lek', en als je het daarna laat ontdooien onder enige druk dan pers je zo al het water er uit. (Ik gebruik daar zelf een tofu-pers voor, maar tussen twee snijplanken met een pot appelmoes d'r op gaat net zo makkelijk.)
Mag ik vragen welke tofu pers je hebt? Online kom ik alleen maar van die plastic-fantastic dingen tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Club tofu? Wat is dat? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Degenen die tofu eten maar eigenlijk tempeh willen natuurlijk. :P
Geen tofu fan hier, de structuur staat mij niet aan tenzij je er pudding van maakt ofzo.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:26:

Zelfde soort vrouw hier. Ik kan haar 30 keer uitleggen hoe je simpel kippendijen met pezokno in een pan moet bakken maar nog krijgt ze het voor elkaar om er schoenzolen van te maken.

Nu ben ik al een half jaar een huis aan het verbouwen en gaan we binnenkort verhuizen. Daardoor moest vrouwlief vaker koken dan haar lief is. Met vallen en opstaan maar ik zie wel progressie. Klinkt gek maar dat soort simpele zaken weet ze inmiddels ok op te leveren maar het zal nooit in haar natuur komen.

Enfin, zegeningen tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ach ik zie het als voordeel, daardoor heb ik de ruimte om koken als hobby te beoefenen. Had ik een vriendin die een zeer traditionele insteek had dat de keuken van de vrouw was dan werd het ellebogen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:24:
Ach ik zie het als voordeel, daardoor heb ik de ruimte om koken als hobby te beoefenen. Had ik een vriendin die een zeer traditionele insteek had dat de keuken van de vrouw was dan werd het ellebogen. :D
Nou het punt met baasvrouw hier is dat ze nogal een smal smaakpalet heeft, pittig totaal niet lust enz. AVG all the way bij haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat herken ik wel maar dat maakt het des te leuker om de grenzen op te zoeken en toch nieuwe dingen te vinden die in de smaak vallen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 12:27

fub

walterworld schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:27:
Mag ik vragen welke tofu pers je hebt? Online kom ik alleen maar van die plastic-fantastic dingen tegen.
Ik heb die van tofuture. Ja, ook plastic, maar het wordt natuurlijk nat en moet wel lang meegaan.
Wat ik fijn vind aan deze is dat door de elastieken er constante druk wordt uitgeoefend, dat je niet af en toe schroeven moet aandraaien. Vocht wordt netjes opgevangen, en het geheel is BPA-vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:29
Vraagje: ik heb medio april kleine uien gekocht (~2cm doorsnee) en deze ingemaakt in een pot met azijn en daar ook pepers en dragon bij gedaan. Vanavond de pot geopend en moet zeggen dat het goed is gelukt.

Alleen nog twee dingen:
1) het is toch best wel zuur geworden, wat zijn goede trucs om ook wat zoet toe te voegen?
2) het binnenste van de iets grotere uien lijkt nog niet helemaal voldoende doordrongen... iemand ideeën voor de benodigde duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:52

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dennis schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:14:
Vraagje: ik heb medio april kleine uien gekocht (~2cm doorsnee) en deze ingemaakt in een pot met azijn en daar ook pepers en dragon bij gedaan. Vanavond de pot geopend en moet zeggen dat het goed is gelukt.

Alleen nog twee dingen:
1) het is toch best wel zuur geworden, wat zijn goede trucs om ook wat zoet toe te voegen?
2) het binnenste van de iets grotere uien lijkt nog niet helemaal voldoende doordrongen... iemand ideeën voor de benodigde duur?
Ik leg vaak komkommer met rode ui in voor bij pittige gerechten, maar daar gaat al direct ook suiker bij. Ik gebruik daarvoor "Chinese suiker" wat eigenlijk een heel geconcentreerde zoetstof is die ook in koude vloeistof direct oplost.

Misschien dat daarvan (te koop bij een toko) wat toevoegen misschien wat helpt?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Dennis schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:14:

Alleen nog twee dingen:
Over algemeen gewoon suiker, Maar wat was je inmaak samenstelling? heb je puur azijn gebruikt? of was he een mix azijn + water, wat zat er nog meer in?

Volgens mij bepaal je met je oplossing namelijk hoe zuur/zoet je hem wil hebben door de verhouding water/azijn en hoeveel suiker etc in die oplossing

En inderdaad als ik 'surinaams' zuur maak (peper, ui + komkommer), is dat meesstal 50/50 water azijn, zout en wat suiker.

[ Voor 6% gewijzigd door Bokkie op 30-10-2023 21:08 ]

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

In plaats van suiker kan je ook agave diksap gebruiken, dat is al vloeibaar en hoef je dus niet meer op te lossen.

Theoretisch kun je ook stevia of iets vergelijkbaars gebruiken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:26:
Een beetje flauw om er zo'n hellend vlak van te maken, dat is totaal niet vergelijkbaar.
Blijkbaar mis je mijn punt. Ik ben er geen fan van om al mijn vlees op kunstmatige wijze dezelfde smaak te geven, dan kies ik liever voor toevoegingen die ik op dat moment bij het gerecht vind passen. Als dat dan ook nog eens gezonder kan, bijvoorbeeld groente in plaats van poeder, dan heeft dat mijn voorkeur.
@Gonadan Nee hoor, ik snap je wel.
Wat ik probeer over te brengen is dat keukenzout ook gewoon iets kunstmatigs is. Beide (groepen van) kristallen hebben een 100% hit op hun eigen (of gedeelde) smaakpapillen.

Ik stel ook niet dat je alles in de Croma moet mikken, enkel dat het echt geen slecht product is.
Een erg vers biefstukje bakken in Croma geeft een resultaat vergelijkbaar met een veel langer droog gerijpt stukje vlees gebakken in boter. Umami werkt vooral ook smaakversterkend, het maakt de receptor die 'ie triggert gevoeliger voor de kerntaak/smaak. Dat alles daardoor hetzelfde gaat smaken is onjuist.

Dat gezegd hebbende, ik gebruik het ook niet om dezelfde reden als jij. Maar als dat niet zou lukken zou ik zeker niet schromen om Croma te pakken (of specifieker: m'n potje MSG). Heb ik tijd en producten om mooi en eerlijk te koken dan vermijd ik ook het kruiden en specerijen kastje. :)

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:55:
@Gonadan Nee hoor, ik snap je wel.
Wat ik probeer over te brengen is dat keukenzout ook gewoon iets kunstmatigs is. Beide (groepen van) kristallen hebben een 100% hit op hun eigen (of gedeelde) smaakpapillen.
Dat snap ik dus niet want ik heb het niet over zout gehad en al helemaal niet over 'kunstmatig'. Wanneer je de noodzaak voelt in die strekking iets over te brengen heeft mij dat ernstig het gevoel dat die uit andere aannames geboren zijn.
Ik stel ook niet dat je alles in de Croma moet mikken, enkel dat het echt geen slecht product is.
Wie heeft het slecht genoemd dan? En wat is überhaupt slecht? Kijkend naar gezondheid zou je kunnen stellen dat het beter is dan boter vanwege het type vetten. Dan kom je weer op een heel andere discussie.
Een erg vers biefstukje bakken in Croma geeft een resultaat vergelijkbaar met een veel langer droog gerijpt stukje vlees gebakken in boter. Umami werkt vooral ook smaakversterkend, het maakt de receptor die 'ie triggert gevoeliger voor de kerntaak/smaak. Dat alles daardoor hetzelfde gaat smaken is onjuist.
Je bedoelt dat jij het er niet mee eens bent, dat mag. Je brengt de smaak richting een zeer specifieke hoek en als je dat doet zoals men het meestal leert (vlees verzuipen in Croma en dan piepers verzuipen in de jus) dan smaakt alles gewoon hetzelfde. Het kan vrij gemakkelijk overheersen. Ideaal om een smakeloze supermarktlap nog op redelijk niveau te krijgen maar niet mijn eerste keuze.
Dat gezegd hebbende, ik gebruik het ook niet om dezelfde reden als jij. Maar als dat niet zou lukken zou ik zeker niet schromen om Croma te pakken (of specifieker: m'n potje MSG). Heb ik tijd en producten om mooi en eerlijk te koken dan vermijd ik ook het kruiden en specerijen kastje. :)
Waarom zou je het moeten mijden dan? Ik vind niets mis met smaakmakers en -versterkers, ook niet in combinatie met goede producten, maar gebruik ze wel graag bewust.

Dus ik heb standaard ongezouten boter, neutrale olie, veel kruidenmixen maak ik zelf of heb ze al staan, soep liefst vers en niet uit een plakje, etc.
Dat betekent niet dat ik er fel op tegen ben en het nooit gebruik, maar heel veel kant en klare dingen bevatten van alles voor 'verbetering' of houdbaarheid wat in feite niet nodig is. Laat staan dat je overal suiker, zout en vet in vind alles het even kan om je te triggeren het lekker te vinden. Croma valt daar ook gewoon onder.

Ik werk gewoon het liefst met basisproducten, dat vind ik leuker en vaak lekkerder. Plus ik kan dan uit veel recepten de toegevoegde suiker weg laten en zout verminderen. Daarin zijn we namelijk ook gewend geraakt aan de grote hoeveelheden en wordt het bijna een soort smaakwedloop die producten onderling uitvechten.
Als je daar een tijdje bewust niet aan mee doet merk je dat het ook weer minder nodig wordt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ach ja, het welbekende pakje croma.
Heerlijk, vooral veel 'gezonde' en 'noodzakelijke' hulpstoffen:

Ingrediënten: Plantaardige oliën (palm, koolzaad, zonnebloem, in wisselende verhoudingen), zout (1,2%), weipoeder (MELK), emulgator (SOJALECITHINE), smaakversterkers (mononatriumglutamaat, dinatriumguanylaat, dinatriuminosinaat), magere MELKPOEDER, natuurlijke aroma's, vitamines A en D

http://www.food-info.net/nl/e/e631.htm
http://www.food-info.net/nl/e/e627.htm
Moet kunnen; als het maar lekker is. :)

't Is wel een, naar verhouding duur, pakje met vooral veel geharde plantaardige oliën.

Als het maar lekker hartig smaakt en een bruine jus geeft, toch? O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Klopt, het ging mij voornamelijk om mononatriumglutamaat, dinatriumguanylaat en dinatriuminosinaat die gecombineerd een volledige umami smaak geven.
Prima als je een goed deel van je umami liever uit een schimmel haalt, maar uiteindelijk is het hetzelfde stofje.
Vandaar dat ik benieuwd was of je dan wel keukenzout gebruikt of dat bijvoorbeeld uit kappertjes of een kalfje haalt. Keukenzout heeft geen E-nummer maar verder is het verschil met bovenstaande kristallen praktisch nul, het is kunstmatig als je daarmee kookt en triggert 1 van de 5 basissmaken die je met je tong kunt waarnemen.
Het pad "kunstmatig" sloeg je overigens zelf in. :)

Ik snap ook wel dat je vlees en aardappel bestrooien met keukenzout niet wordt ervaren als alles kunstmatig dezelfde smaak geven. Als je zout vervangt door sacharose wordt daar vaak anders over gedacht.
Gonadan schreef op zondag 5 november 2023 @ 01:12:
Het verschil zit hem meer in of je gewoon boter wilt gebruiken of een of ander product met allerlei rare toevoegingen die het ook nog eens niet beter maken.
[...]
Hier krijg ik de indruk dat je niet dol bent op die toevoegingen en heb ik de conclusie getrokken dat je het geen fantastisch of zelfs slecht product vindt. Dat had ik wellicht ook anders kunnen/moeten lezen. Mja, juist om duidelijkheid ga ik ook een dialoog aan. Er bestaan nogal wat misvattingen rondom die toevoegingen en je motivatie ontbrak voor mij in die statement.

N.b. Hieronder schrijf je dat Croma wel geschikt is om een minder stukje vlees te verbeteren.
Je bedoelt dat jij het er niet mee eens bent, dat mag. Je brengt de smaak richting een zeer specifieke hoek en als je dat doet zoals men het meestal leert (vlees verzuipen in Croma en dan piepers verzuipen in de jus) dan smaakt alles gewoon hetzelfde. Het kan vrij gemakkelijk overheersen. Ideaal om een smakeloze supermarktlap nog op redelijk niveau te krijgen maar niet mijn eerste keuze.
Nee hoor, ik bedoel enkel dat het geen rare toevoegingen zijn bij het bakken van een stuk vlees, minder dan dat zout dat is. Die toevoeging kan/zal zich ook natuurlijk ontwikkelen in hetzelfde product, dat is wat ik aankaart.
Koken is nu eenmaal praktisch altijd een product rijker en complexer maken dan het was. En uiteraard zoals met bijna alles, als je het verkeerd gebruikt/doseert is de kans op een goed resultaat een stuk kleiner.

Of die toevoeging uiteindelijk van Croma komt, een gedroogde shi-take of tien kastanjechampignons maakt imo niet uit als dat je doel was. (krom voorbeeld omdat je met schimmels de inosinaat mist)

Als je gewoon aan het prutsen bent en geen specifiek doel hebt buiten het voedselveilig maken dan is het inderdaad een heel ander verhaal. Maar ook dan: als dat je doel is, m.i. prima (ik eet wel thuis).
Als je het specifiek niet erin wilt hebben maar wel toevoegt dan gaat er iets anders fout, lijkt mij. :P
Waarom zou je het moeten mijden dan? Ik vind niets mis met smaakmakers en -versterkers, ook niet in combinatie met goede producten, maar gebruik ze wel graag bewust.
Omdat als ik probeer mooi en eerlijk te koken met ditto producten ik m'n best doe een uitgebalanceerde smaakprofiel te krijgen door te werken met hele ingrediënten. Het liefst zonder ze onnodig te deconstrueren.
Een voor/door mijzelf opgelegde drempel om het koken beter te begrijpen waar verder niemand wat aan heeft, niet iets wat ik een ander opleg.

Ik heb ook niets tegen het gebruik van kruidenmixen, pakjes, kant-en-klaar producten of cheats&hacks. Tenzij het mij niet lukt om ze te reproduceren natuurlijk. :9

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Raymond P duidelijk, je mist nog steeds het punt. :D
Je focust op de toevoegingen die jij zelf 'cherry picked' maar er zit meer in wat je überhaupt niet nodig hebt, zeker in veel van die knijpflessen waar ik eerder aan refereerde.

Daarnaast zitten de toevoegingen die jij noemt er dus standaard in, dat gebruik je dus dan altijd en dat wil ik niet. Door zoiets te gebruiken heb je dus geen keuze meer en dát was mijn punt.

Nog los van dat het meer een margarine is en ik rundvlees liever in boter bak want dat past ook goed bij elkaar. :)

On-topic: soepje incoming.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPkUDF68_IacjqvtANKaCkkPNIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yv3zVywnikW0y06lrtI7H1ot.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De rest van de toevoegingen heb je nodig om boter te emuleren (minus zout) en helpen de Maillard reactie. De vitamines zijn ze verplicht om toe te voegen.
Knijpflessen heb ik geen kennis van, dat is ook niet waar ik aan denk als er Croma geschreven wordt. Dat heb je ook niet eerder genoemd, of ik heb er gruwelijk overheen gelezen.

Dat het een eigenschap van het product is is een feit. Zoiets gebruiken zou m.i. daardoor juist een keuze moeten zijn.
Als je gedwongen bent 1 vet voor alles te gebruiken zou ik ook geen Croma kiezen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:15:
De rest van de toevoegingen heb je nodig om boter te emuleren (minus zout) en helpen de Maillard reactie. De vitamines zijn ze verplicht om toe te voegen.
Knijpflessen heb ik geen kennis van, dat is ook niet waar ik aan denk als er Croma geschreven wordt. Dat heb je ook niet eerder genoemd, of ik heb er gruwelijk overheen gelezen.
Nou ja, daar ging de gelinkte aflevering over. Ik noem het zelfs nog in mijn eerste post die het citeerde. :D
Dat het een eigenschap van het product is is een feit. Zoiets gebruiken zou m.i. daardoor juist een keuze moeten zijn.
Als je gedwongen bent 1 vet voor alles te gebruiken zou ik ook geen Croma kiezen.
Mijn ervaring is dat negen van de tien consumenten één product kiest en dat dan altijd gebruikt. In die zin zou ik niet kiezen voor croma als standaard bakproduct.

Maar goed, volgens mij is er wel genoeg gediscussieerd over één post toch? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik blijf het plastic vinden omdat (alle vormen van Margarine) aan mijn gehemelte kleven, dagen lang.
Daarnaast betwijfel ik echt of het wel zo gezond is, genoeg te vinden over de vetzuur discussie (gesponsord door Unilever destijds).
Croma Wikipedia: Croma

Ik eet geen heftig gemodificeerd voeldsel waarvan Margarine er zeker eentje is,
Vier mensen overleden
Niets mis met roomboter en olijfolie als je weet hoe je het moet gebruiken, en dat is bij bestanddelen waarvan je weet wat het is makkelijker dan chemisch plastic in de vorm van 'boter'.

Ik denk dat margarine (net zoals geraffineerde suiker overigens) niet op de markt zou worden toegelaten als het niet al bestond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ben een flinke pan hachee aan het stoken, is m'n laurier-kruidnagel-trucje mislukt. Dat wordt weer zoeken. :'(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:28
Gonadan schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:00:
Ben een flinke pan hachee aan het stoken, is m'n larier-kruidnagel-trucje mislukt. Dat wordt weer zoeken. :'(
Dat heb ik lang geleden al opgegeven :)
Ik gebruik alleen nog laurier poeder en kruidnagelpoeder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Snap ik, maar drie van de vier zijn wel goed gegaan dus ik blijf volharden. :P

Kruidnagels kan ik wel vijzelen, maar als je het er echt in laat wordt het wel weer wat sterk gok ik. Dan moet je minder gebruiken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:00:
Ben een flinke pan hachee aan het stoken, is m'n larier-kruidnagel-trucje mislukt. Dat wordt weer zoeken. :'(
Ik gooi het er los in en waarschuw. Meestal gaan de kruidnagels ergens onderop liggen en dat blad haal je er makkelijk uit. Kan een ongemakkelijke seconde geven bij het eten. En kruidnagel is ontstekingsremmend, dus hoe erg kan het zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Laurierpoeder? Serieus? :+

Die plant groeit bij ons zo hard in de tuin; daarvan gaat regelmatig een tak met de nodige bladeren in de stoofpot/soep.
Vandaag ook weer; hertenstoof. Stukjes hertenvlees, peterseliewortel, tomaat, gewone wortel, ui, sjalot, rode wijn, tomatenpuree, gember, prei, knoflook, dadels, peper en wat zout.
Laurierblad, takjes tijm, takjes rozemarijn. (alles uit de tuin)
Alles aanbraden, afblussen met rode wijn, deksel op de gietijzeren pan en een paar uur in de oven gezet bij amper 100 graden. Dan nog een uur met wat krielaardappelen erbij. En klaar is de hertenstoof.

En hele kruidnagels maal ik altijd ff in de elektrische (koffie)molen. Ik heb twee exemplaren van zo'n elektrieken koffiemaler. Eentje voor de 'zoetige' kruiden/specerijen/poedersuiker, de andere voor de meer 'hartige' kruiden...

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 05-11-2023 22:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ehtweak schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:19:
Laurierpoeder? Serieus? :+

Die plant groeit bij ons zo hard in de tuin; daarvan gaat regelmatig een tak met de nodige bladeren in de stoofpot/soep.
Vandaag ook weer; hertenstoof. Stukjes hertenvlees, peterseliewortel, tomaat, gewone wortel, ui, sjalot, rode wijn, tomatenpuree, gember, prei, knoflook, dadels, peper en wat zout.
Laurierblad, takjes tijm, takjes rozemarijn. (alles uit de tuin)
Alles aanbraden, afblussen met rode wijn, deksel op de gietijzeren pan en een paar uur in de oven gezet bij amper 100 graden. Dan nog een uur met wat krielaardappelen erbij. En klaar is de hertenstoof.

En hele kruidnagels maal ik altijd ff in de elektrische (koffie)molen. Ik heb twee exemplaren van zo'n elektrieken koffiemaler. Eentje voor de 'zoetige' kruiden/specerijen/poedersuiker, de andere voor de meer 'hartige' kruiden...
Ik maak zelf laurierpoeder van de laurier in de tuin.
Soms is poeder wel heel fijn.
Het is hemels op gebakken aardappelen icm paprikapoeder en knoflookpoeder bijvoorbeeld.

90% van de tijd pak ik t hele blad. Maar soms is een poeder handiger te hanteren. Als je wel de smaak wilt maar niet iets hebt waar het blad kan drijven en smaken rustig afgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:52

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dat kleine en harde spul zoals kruidnagel of jeneverbessen kun je toch ook gewoon in een "thee ei" laten meetrekken?

Laurier en andere bladeren vis je er meestal zo weer uit, als je die per ongeluk in je mond krijgt en er op bijt heb je alleen even wat extra smaak, maar geen gebroken kies of zo ;)

Specs

Pagina: 1 ... 91 ... 110 Laatste