Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 92 ... 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@bvk een thee-ei zou inderdaad kunnen, maar gevoelsmatig is er echt doorheen roeren af en toe toch effectiever. Maar dat kan net zo goed tussen mijn oren zitten. ;)

Ik prik de kruidnagels door het laurierblad en zou ze daarom zo terug moeten vinden, aangezien je de laurier er zo uit vist. Maar één kruidnagel was dus los geraakt en dan wordt het zoeken. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:12
ehtweak schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:19:
Laurierpoeder? Serieus? :+

Die plant groeit bij ons zo hard in de tuin; daarvan gaat regelmatig een tak met de nodige bladeren in de stoofpot/soep.
Vandaag ook weer; hertenstoof. Stukjes hertenvlees, peterseliewortel, tomaat, gewone wortel, ui, sjalot, rode wijn, tomatenpuree, gember, prei, knoflook, dadels, peper en wat zout.
Laurierblad, takjes tijm, takjes rozemarijn. (alles uit de tuin)
Hoe doe je dat in de winter? Ik heb ook van alles in de tuin staan (o.a salie, rozemarijn, laurier), maar dat overleeft de winter meestal niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:58

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Gonadan schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:40:
@bvk een thee-ei zou inderdaad kunnen, maar gevoelsmatig is er echt doorheen roeren af en toe toch effectiever. Maar dat kan net zo goed tussen mijn oren zitten. ;)

Ik prik de kruidnagels door het laurierblad en zou ze daarom zo terug moeten vinden, aangezien je de laurier er zo uit vist. Maar één kruidnagel was dus los geraakt en dan wordt het zoeken. :P
Ik bedoel dus zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTzFAvctlSm7nc7ufkxZzFlSFQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtammjY8E96MsmvIxrWhdmdk.jpg?f=fotoalbum_large

En dan gewoon regelmatig even ermee roeren. Heb je ook geen lepel meer nodig :)
Schweino schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:43:
[...]

Hoe doe je dat in de winter? Ik heb ook van alles in de tuin staan (o.a salie, rozemarijn, laurier), maar dat overleeft de winter meestal niet helaas.
Kruiden zoals salie, rozemarijn, tijm zijn doorgaans winterhard. Bij mij staan ze in ieder geval al jaren op balkon en worden alleen maar groter en groter ondanks dat ik het er hele jaar door van knip. Maar een balkon is natuurlijk wel wat meer beschut dan een tuin, al hebben ze hier ook de -15c (in 2021?) overleeft.

[ Voor 23% gewijzigd door bvk op 06-11-2023 00:13 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op maandag 6 november 2023 @ 00:07:
[...]

Ik bedoel dus zoiets:

[Afbeelding]

En dan gewoon regelmatig even ermee roeren. Heb je ook geen lepel meer nodig :)
Snap ik, ook die variant heb ik liggen. Maar bij dikke drek als mijn hachee zorgt er waarschijnlijk voor dat de kruidnageltjes droog in die zeef liggen. Dus dat gaat niet werken denk ik.
Bij vrij vloeibare gerechten zou het een optie kunnen zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:13

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Het is winterhard. Ook in de volle grond hier.
Alleen de zachtere kruiden als basilicum, peterselie en dat soort zaken moet elk jaar opnieuw.

Bieslook komt standaard terug op hetzelfde plekje zonder iets te doen. Die zaait zichzelf mooi uit door de mooie bloemetjes

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

Nou, ik woon toch echt niet in een mediterraan gebied, maar gewoon in de Flevopolder.
Dit soort planten doet het bij ons al ruim 20 jaar prima in de tuin.

Salie moet ik gewoon snoeien met de heggenschaar, zo groot wordt die struik. Alleen in het voorjaar zitten de jonge scheuten van de salie vaak vol met luis; dus wel goed afspoelen.
Tijm groeit niet zo hard, maar zit her en der door ons rotstuin gedeelte, zodat ik altijd wel iets kan afknippen. Hetzelfde geldt voor munt; dat is zelfs de laatste weken nog flink gegroeid. Terwijl munt vooral door de slakken opgevreten wordt.
Rozemarijn da's ook een enorme struik. Alleen met de laatste storm waren er wat dikke takken afgescheurd; dat scheelde weer snoeiwerk. En laurier moet ik ook terugsnoeien, want zoveel soep/stoofpot eten we nou ook weer niet. ;)

Zelfs bieslook komt na de winter weer terug uit de koude grond. :Y

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 06-11-2023 08:13 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou lekker dan. Die nieuwe rasp bevalt zo goed dat ik nu mijn oldskool combinatieplankje niet meer kan waarderen. Op zich logisch, want die is eigenlijk zo bot als wat. Ik moest een hele komkommer raspen voor mijn tzatziki en dat was gewoon gedoe.
Ik voel nog een microplane aan komen. :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:26
Vraagje hier, ik ben sinds kort verhuisd naar een koophuis en dan ga je natuurlijk wel wat op de kosten letten.

Ik volg op social media al een tijdje wat Turkse supermarkten en nu wil het geval dat er niet ver hier vandaan een hele grote zit met een serieuze slagersafdeling.

Enfin, de aanbiedingen die ik af en toe voorbij zag komen, kipfilet per kilo 4,49, kippendij per kilo 4,99, ik geloofde er weinig van maar ik ben het toch maar eens gaan proberen.

Wat me tot nu toe vooral opvalt is de kwaliteit voor de prijs. Kip die niet voor de helft water is zoals van de grote supers en erg vers en smaakvol. In zo'n tent gaat het echt aan de lopende band en geen uitzondering dat mensen rustig 20kg tegelijk kopen. Da's voor mij wat overdreven natuurlijk maar niet alleen de kip lijkt "beter" dan van de super, entrecote per kilo voor 13,99 heb ik ook geprobeerd en dat is warempel ook zeer prima te doen.

Wat is jullie ervaring met vlees van de Turkse supermarkt/slager?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat ze ook Turkse kilo's hebben. Mijn kilogram kip was van de week zo'n acht ons op mijn eigen weegschaal. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:22:
Dat ze ook Turkse kilo's hebben. Mijn kilogram kip was van de week zo'n acht ons op mijn eigen weegschaal. :+
Dat viel hier dus reuze mee, het was exact het zelfde. Ik heb er bovendien een oog voor.

Het gewicht kwam op de gram overeen met wat ik betaald heb.

[ Voor 9% gewijzigd door 1nsane op 11-11-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar om je vraag te beantwoorden. De kip was prima, voor mijn gevoel geen water ingespoten. Qua oorsprong Derck ik dat hij wel een heel stuk discutabeler is dan mijn eigen slager. Dus daar kom ik liever. Supermarkt haal ik liever niet, dat is gewoon niet heel best.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 18:52:
Maar om je vraag te beantwoorden. De kip was prima, voor mijn gevoel geen water ingespoten. Qua oorsprong Derck ik dat hij wel een heel stuk discutabeler is dan mijn eigen slager. Dus daar kom ik liever. Supermarkt haal ik liever niet, dat is gewoon niet heel best.
Maar dat is dus de vraag.

Als je daar in de rij staat. Zie je verse lammeren en ander spul binnenkomen om de voorraad op peil te houden en de kippendijen hadden wel een NL sticker van wat ik kon zien op de zak.

Ik heb ook wel eens een aflevering erover gezien van de KDVW en het blijkt vooral aan de omvang te liggen van de kip, met name de filets zijn inderdaad groot maar meer omdat de kip doorgegroeid is.

Wat ik merk is dat het gewoon veel verser en niet opgespoten is. Als ik een pakje van de AH opentrek, ruik je soms al een eierlucht. Niks van dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

1nsane schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:10:
[...]

Maar dat is dus de vraag.

Als je daar in de rij staat. Zie je verse lammeren en ander spul binnenkomen om de voorraad op peil te houden en de kippendijen hadden wel een NL sticker van wat ik kon zien op de zak.

Ik heb ook wel eens een aflevering erover gezien van de KDVW en het blijkt vooral aan de omvang te liggen van de kip, met name de filets zijn inderdaad groot maar meer omdat de kip doorgegroeid is.

Wat ik merk is dat het gewoon veel verser en niet opgespoten is. Als ik een pakje van de AH opentrek, ruik je soms al een eierlucht. Niks van dat.
Nee dat is niet de vraag, als dat zo makkelijk goedkoop kon deed iedereen het.. Mijn slager haalt het bewust lokaal en 'diervriendelijk' en dat kost geld. De Turkse slager is goedkoop en dat kan niet op die manier. Het is afwachten hoe er geslacht is een waar het vlees vandaan komt.
Maar op dat vlak is de supermarkt ook niet best dus dan is de Turk een alternatief.

Die aflevering ken ik, is hier kortgeleden nog besproken. Maar dat ging meer over formaat dan herkomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 11-11-2023 19:21 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:17:
[...]

Nee dat is niet de vraag, als dat zo makkelijk goedkoop kon deed iedereen het.. Mijn slager haalt het bewust lokaal en 'diervriendelijk' en dat kost geld. De Turkse slager is goedkoop en dat kan niet op die manier. Het is afwachten hoe er geslacht is een waar het vlees vandaan komt.
Maar op dat vlak is de supermarkt ook niet best dus dan is de Turk een alternatief.

Die aflevering ken ik, is hier kortgeleden nog besproken. Maar dat ging meer over formaat dan herkomst.
Ik ken toevallig een vleeshandelaar en die lacht om stijlslagers en poelierjuweliers die zogenaamd diervriendelijk inkopen en vervolgens een gigantische markup op hun waar doen.

Ik snap best dat biologisch meer kost maar er zijn ook zat docu’s te vinden waaruit blijkt dat “biologisch” vaak helemaal niet zo biologisch is als wat men verwacht.

De vraag is: is “biologisch” nou zo duur of de Turk goedkoop?

Dat verhaaltje van “bewust lokaal en diervriendelijk” geloof ik doorgaans geen biet meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

1nsane schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:33:
[...]

Ik ken toevallig een vleeshandelaar en die lacht om stijlslagers en poelierjuweliers die zogenaamd diervriendelijk inkopen en vervolgens een gigantische markup op hun waar doen.

Ik snap best dat biologisch meer kost maar er zijn ook zat docu’s te vinden waaruit blijkt dat “biologisch” vaak helemaal niet zo biologisch is als wat men verwacht.

De vraag is: is “biologisch” nou zo duur of de Turk goedkoop?

Dat verhaaltje van “bewust lokaal en diervriendelijk” geloof ik doorgaans geen biet meer van.
Dat zal in lijn liggen met de gewenste aankoopprijs vermoed ik dan.

Ik blijf mij inzetten voor het zoeken naar écht goede producten en een lage prijs is daar zeer zelden een indicator van. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:44:
[...]

Dat zal in lijn liggen met de gewenste aankoopprijs vermoed ik dan.

Ik blijf mij inzetten voor het zoeken naar écht goede producten en een lage prijs is daar zeer zelden een indicator van. :)
Ach zo zijn er tenten als Grutto die ook allerlei pretenties hebben op dat gebied. Ik kan me nog goed herinneren dat ze zo’n Wagyu pakket aanboden, allemaal geknuffeld vlees maar ondertussen klopte alleen het totaalgewicht, van het goedkope spul zoals burgers kreeg je meer en de dure cuts zoals entrecote kreeg je bijv 280gr ipv de beloofde 400gr…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Winkels die het slecht doen zijn makkelijk te vinden, winkels die het goed doen een stuk minder inderdaad.
Maar dat betekent allerminst dat alles maar onzin is en je met zo goed de goedkoopste kunt halen. :)

Dat gezegd hebbende, ik zou gewoon kijken of je nieuwe leverancier je bevalt en zo ja dan is het toch prima?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

1nsane schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:33:
[...]

'diervriendelijk' is in relatie tot vlees wat wij consumeren natuurlijk sowieso een contradictio in terminis. :+
Het beest is toch dood. :|

Lokaal? Mwah... Er zit hier een boerderij waar je wel degelijk de koe die daar af en toe geslacht wordt, ook weer kunt kopen in onderdelen.
Toegegeven, het slachten gebeurt niet op de boerderij. Dat beest gaat eerst naar een slager, die helpt 'm naar de eeuwige jachtvelden en stopt de onderdelen weer in vacuum zakken. Die je vervolgens op diezelfde boerderij, waar dat beest heeft rondgelopen, weer kunt kopen.

Is dat dan wel lokaal? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Is met water ingespoten vlees en "plofkippen" van de grote supers ondertussen niet enorm achterhaald? Ik haal zowel vlees en kip bij de AH en de Jumbo en die hebben toch echt wel hun leven gebeterd met doorgaans minimaal 1 ster Beter Leven spul.

Als ik bijvoorbeeld kipdij van de Jumbo ga bakken heb ik tegenwoordig echt niet meer ineens "kippensoep" in de pan....

En dat het van een Turkse slager verser zou zijn dan van de supermarkt vanwege de omloopsnelheid lijkt me ook wel discutabel. Is er bewijs dat het vlees van de Turk ook niet eerst ingevroren is geweest?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

1nsane schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:41:
[...]

Ach zo zijn er tenten als Grutto die ook allerlei pretenties hebben op dat gebied. Ik kan me nog goed herinneren dat ze zo’n Wagyu pakket aanboden, allemaal geknuffeld vlees maar ondertussen klopte alleen het totaalgewicht, van het goedkope spul zoals burgers kreeg je meer en de dure cuts zoals entrecote kreeg je bijv 280gr ipv de beloofde 400gr…
Grutto heeft dat wel goed opgepakt vind ik. Best een flinke korting toen gegeven en alles daarna is perfect op gewicht.

Ook is er een nieuwsbrief over uitgegaan etc.

Kan slechter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

bvk schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:29:
Is met water ingespoten vlees en "plofkippen" van de grote supers ondertussen niet enorm achterhaald? Ik haal zowel vlees en kip bij de AH en de Jumbo en die hebben toch echt wel hun leven gebeterd met doorgaans minimaal 1 ster Beter Leven spul.

Als ik bijvoorbeeld kipdij van de Jumbo ga bakken heb ik tegenwoordig echt niet meer ineens "kippensoep" in de pan....
Het staat meestal zelfs nog op de verpakking, het enige wat veranderd is is dat je nu iets met sterren kunt krijgen.
Dat zegt echter niets over dat het nu geen snelgroeiend ras meer is wat te vroeg geslacht wordt. Overigens geldt dat minimaal net zo hard voor andere dieren maar dat wordt geen 'plof' genoemd, andere discussie. ;)

Vlees van de super kan je bijna altijd afgieten. Het valt hooguit mee als je een wat specifieker of luxere kiest.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Alle (grote keten) supermarkt kip is 1 ster beter leven en dus een langzamer groeiend ras.
Dat is wel enorm relatief, want het zijn nog steeds kuikens van slechts een paar dagen ouder die marginaal langzamer groeien. :P

Mijn ervaringen bij buitenlandse slagers zijn prima wat betreft gevogelte. Het kalfsvlees wilt nog wel eens van een stiertje zijn, dat vind ik beduidend minder smaakvol voor sommige toepassingen.
Het lamsvlees is hier wisselend, soms een mooi jong vleeslammetje en soms een bijna jaar oud wol lammetje. Plekken waar ik altijd wel een goed stukje lams kan scoren ligt de prijs stabiel hoger.

Soms ligt er hier een geweldige koe tegen een zacht prijsje waar ik op het internet gerust >30 eur/kg meer voor betaal, en dan neem ik graag een technisch stukje mee.
De (smaak van de) default koe is altijd wel dikke prima voor stoof enzo.

@bvk Wat betreft versheid: je kunt om een doosje of krat kip vragen, de slacht en uitsnijdatum zijn verplicht vermeld, inclusief vers/diepvries melding. Een slager die niets te verbergen heeft laat je dat ook gewoon zien zonder dat je de doos moet kopen.

Wat ik het belangrijkst vind is de hygiene, dat is niet overal in orde. Ook niet bij de grotere spelers.
En soms kan de slager daar ook niets aan doen en wordt er gewoon troep geleverd...
Een kilo kipfilet voor <5 euro is vers praktisch onmogelijk zonder ergens in te leveren op iets.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Dennis1812 schreef op zondag 12 november 2023 @ 02:52:
[...]

Grutto heeft dat wel goed opgepakt vind ik. Best een flinke korting toen gegeven en alles daarna is perfect op gewicht.

Ook is er een nieuwsbrief over uitgegaan etc.

Kan slechter
Ik weet het maar initieel kan je me niet wijs maken dat ze dat niet wisten. Iets met “betrapt”.

Mijn beeld gaat wat dat betreft niet veranderen over dat soort tenten.

Lullig gesproken, af en toen bestel ik bij Beimer, bestelde wel eens een hele ribeye, 3kg+ werd geadverteerd en ik kreeg 3,5kg en de kwaliteit was uitstekend en uiteindelijk beoordeel ik prijs/kwaliteit op wat ik betaal en wat er op m’n bord kom en juist bedrijven die duurder zijn met een mooi bio/duurzaamheidsverhaal, blijken dat achteraf niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
bvk schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:29:

En dat het van een Turkse slager verser zou zijn dan van de supermarkt vanwege de omloopsnelheid lijkt me ook wel discutabel. Is er bewijs dat het vlees van de Turk ook niet eerst ingevroren is geweest?
Van de Jumbo weet ik niet maar bij de AH komt er nog zat water uit om over Aldi maar niet te spreken..

Of de Turk het invriest? Zou kunnen hoor. Ik beoordeel het op kleur en geur en die is echt beter dan de kip van de AH die nog 3 dagen THT heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Beimer valt mij dan weer meestal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Dennis1812 schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:45:
Beimer valt mij dan weer meestal tegen.
Moet zeggen dat het al weer een jaar terug is at least dat ik er bestelde maar de prijs/kwaliteit was doorgaans prima maarja, als je wel eens in de Sligro loopt, sla je in en is de behoefte er niet. Wat viel er tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40

franssie

Save the albatross

https://www.nu.nl/opmerke...brengt-95000-euro-op.html
Een menukaart voor de eersteklasreizigers op de in 1912 vergane Titanic is voor omgerekend meer dan 95.000 euro op een veiling in Engeland verkocht. Dat is meer geld dan werd verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0T1OSX1SLzvB5gPK17fGmIFLBHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFxlzkr3wG62OFGv0RbWeccc.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het receptenboek waarschijnlijk nog steeds "10000 miles under the sea" maar ik weet nog niet of ik kerst/joel ga vieren met de Fam, maar indien wel lijkt me dit een menu met een rare twist (ben er nog niet uit maar het menu spreekt me aan). Maar gezien de datum van de ramp is wellicht meer een paas menu ...

En dus nu heb ik het woord kerst laten vallen :+
Iemand anders al plannen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

1nsane schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:04:
[...]

Moet zeggen dat het al weer een jaar terug is at least dat ik er bestelde maar de prijs/kwaliteit was doorgaans prima maarja, als je wel eens in de Sligro loopt, sla je in en is de behoefte er niet. Wat viel er tegen?
Mogelijk gewoon een slecht stuk gehad. Kan altijd natuurlijk eens.
Maar ik had rund wat ik zelfs met sous vide niet mals kreeg.

Maargoed, ook van de Hanos een keer shortrib gehad waar ik echt niks mee kon en niet mals te krijgen was.

Dus wellicht verdienen ze nog een kans.

Meestal ga ik voor de Hanos. Vind ik tot nu toe het lekkerste.
Lindenhoff/grutto vind ik ook prima en bestel ik ook nog wel. Alleen jammer dat de webshop van Lindenhof alleen nog met feestdagen open is. Hebben ze mooie producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:30:

[...]

[Afbeelding]

Nu is het receptenboek waarschijnlijk nog steeds "10000 miles under the sea" maar ik weet nog niet of ik kerst/joel ga vieren met de Fam, maar indien wel lijkt me dit een menu met een rare twist (ben er nog niet uit maar het menu spreekt me aan). Maar gezien de datum van de ramp is wellicht meer een paas menu ...

Wel een mooi menu. Prima afwisseling vlees/vis.

Ik heb in elk geval bedacht een tarte tatin te maken met zelfgemaakt ijs erbij. Ik denk nu aan hazelnootijs. Maar moet nog even uitproberen om definitief te beslissen.

Voorgerecht/hoofdgerecht nog wat twijfels over.
Als Brunch wil ik eens iets anders doen. Denk aan een grote Pannetoni ipv de standaard broodjes/croissantjes.

Edit: pannetje als autcorrect voor Pannetoni is een beetje vreemd.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 12-11-2023 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dennis1812 schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:44:

Edit: pannetje als autcorrect voor Pannetoni is een beetje vreemd.
Idd een beetje vreemd; want het is toch Panettone? :+ Of bedoelde je er meer dan één? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ehtweak schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:19:
[...]

Idd een beetje vreemd; want het is toch Panettone? :+ Of bedoelde je er meer dan één? ;)
Mijn Italiaans is slecht. Maar niet zo extreem slecht dat ik dacht dat pannetje goed was.

En je hebt vast 100% gelijk, maar nu staat er wel een versie waarbij je snapt wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:30:

[...]

[Afbeelding]

Lijkt me wel een tof idee zoiets, ben benieuwd wat je er van gaat maken. Zelf doen we meestal niet zo'n boeiend gerecht, eerder kleine hapjes aan tafel.
Raymond P schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:58:
Alle (grote keten) supermarkt kip is 1 ster beter leven en dus een langzamer groeiend ras.
Dat is wel enorm relatief, want het zijn nog steeds kuikens van slechts een paar dagen ouder die marginaal langzamer groeien. :P
Precies mijn punt inderdaad, minder snel is vaak een betere term. Het enige wat nu niet meer mag is een dermate snelle groei dat er directe gezondheidsproblemen door optreden. Een soort absolute ondergrens hebben ze gesteld.
Mijn ervaringen bij buitenlandse slagers zijn prima wat betreft gevogelte. Het kalfsvlees wilt nog wel eens van een stiertje zijn, dat vind ik beduidend minder smaakvol voor sommige toepassingen.
Het lamsvlees is hier wisselend, soms een mooi jong vleeslammetje en soms een bijna jaar oud wol lammetje. Plekken waar ik altijd wel een goed stukje lams kan scoren ligt de prijs stabiel hoger.

Soms ligt er hier een geweldige koe tegen een zacht prijsje waar ik op het internet gerust >30 eur/kg meer voor betaal, en dan neem ik graag een technisch stukje mee.
De (smaak van de) default koe is altijd wel dikke prima voor stoof enzo.

@bvk Wat betreft versheid: je kunt om een doosje of krat kip vragen, de slacht en uitsnijdatum zijn verplicht vermeld, inclusief vers/diepvries melding. Een slager die niets te verbergen heeft laat je dat ook gewoon zien zonder dat je de doos moet kopen.

Wat ik het belangrijkst vind is de hygiene, dat is niet overal in orde. Ook niet bij de grotere spelers.
En soms kan de slager daar ook niets aan doen en wordt er gewoon troep geleverd...
Een kilo kipfilet voor <5 euro is vers praktisch onmogelijk zonder ergens in te leveren op iets.
Dat is bij de lokale Turken die ik ken wel weer minder. Gewoon alles bij elkaar in bakken en als je kipfilet wilt slingert hij gewoon zo'n dubbele in een plastic zakje en succes ermee. :D
1nsane schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:38:
Ik weet het maar initieel kan je me niet wijs maken dat ze dat niet wisten. Iets met “betrapt”.

Mijn beeld gaat wat dat betreft niet veranderen over dat soort tenten.

Lullig gesproken, af en toen bestel ik bij Beimer, bestelde wel eens een hele ribeye, 3kg+ werd geadverteerd en ik kreeg 3,5kg en de kwaliteit was uitstekend en uiteindelijk beoordeel ik prijs/kwaliteit op wat ik betaal en wat er op m’n bord kom en juist bedrijven die duurder zijn met een mooi bio/duurzaamheidsverhaal, blijken dat achteraf niet te zijn.
Heb je daar concrete voorbeelden van dan? Want dat vind ik oprecht interessant. Ik ben mij absoluut bewust van het greenwashing wat in grote getale plaatsvindt, maar het gaat mij veel te ver om dan alle aanbieders die goed proberen te doen maar af te serveren als oplichters.

Net als dat je er ook niet blind vanuit kunt gaan dat alle Turkse slagers goed zijn omdat er toevallig een paar goede ervaringen zjin en ze er op TV goed uit gekomen zijn. Altijd kritisch blijven kijken naar je eigen aanbieders. :)

Ik heb het even voor je opgezocht want wist dat het recent nog ergens besproken was, maar dat was in dit topic en daar was je zelf ook al bij betrokken. Daarmee breng ik je dus helaas niets nieuws. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:57:
Winkels die het slecht doen zijn makkelijk te vinden, winkels die het goed doen een stuk minder inderdaad.
Maar dat betekent allerminst dat alles maar onzin is en je met zo goed de goedkoopste kunt halen. :)

Dat gezegd hebbende, ik zou gewoon kijken of je nieuwe leverancier je bevalt en zo ja dan is het toch prima?
Doe ik zeker, de grote entrecote was in elk geval prima, het had beter gesneden kunnen worden maar voor 12.99 de kilo echt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_O6kYXujXjLwV_kJMVbfzNLGa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkkOZ3qJM2EslSm7LGTridJR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

1nsane schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:27:
[...]

Doe ik zeker, de grote entrecote was in elk geval prima, het had beter gesneden kunnen worden maar voor 12.99 de kilo echt prima.

[Afbeelding]
Daar noem je wel wat ja. Je hebt er zelf qua schoonmaken en snijden wel iets meer werk van. Minder water maar meer bot had ik laatst bij de filet, moet je toch even op letten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:20
1nsane schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:40:
[...]

Van de Jumbo weet ik niet maar bij de AH komt er nog zat water uit om over Aldi maar niet te spreken..

Of de Turk het invriest? Zou kunnen hoor. Ik beoordeel het op kleur en geur en die is echt beter dan de kip van de AH die nog 3 dagen THT heeft..
Ik haal tegenwoordig altijd de Franse scharrelkip van de AH. Twee sterren beter leven, minder komt er hier niet in en qua prijs zit het ook tussen de normale en biologische in. De kippendijen zijn echt lekker en er komt helemaal geen water uit tijdens het bakken, er komt juist een mooi korstje op. En om een of andere reden zitten ze zo'n beetje elke week in mijn "persoonlijke bonus box" voor 25% korting, dan kost een pakje van 400g net geen 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Gonadan schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:43:
[...]

Daar noem je wel wat ja. Je hebt er zelf qua schoonmaken en snijden wel iets meer werk van. Minder water maar meer bot had ik laatst bij de filet, moet je toch even op letten.
Dat is ook echt een ding ja.
Ff doorzoeken en je vindt er wel een waar een vakman staat die wel kan snijden. Als je twee halve kipfilets vraagt in plaats van een dubbele zal je dan zelf minder werk hebben.
En met een beetje mazzel doet die niet alles de hele dag door op hetzelfde hakblok versnijden. :p

Ik vind het wel fijn om zelf te snijden/trimmen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raymond P schreef op maandag 13 november 2023 @ 04:53:
Dat is ook echt een ding ja.
Ff doorzoeken en je vindt er wel een waar een vakman staat die wel kan snijden. Als je twee halve kipfilets vraagt in plaats van een dubbele zal je dan zelf minder werk hebben.
En met een beetje mazzel doet die niet alles de hele dag door op hetzelfde hakblok versnijden. :p

Ik vind het wel fijn om zelf te snijden/trimmen.
Vind het zelf ook niet erg, je wilt het toch altijd nog even bijwerken en dat vinden mijn katten ook fijn (als er geen bot in zit). En neem die hierboven genoemde Franse kipfilets, die hebben het zeker nodig. Had ik laatst ook toevallig in huis en die bevielen inderdaad nog wel prima, in m'n curry, dus het is eigenlijk ook meer vulling. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fub
  • Laatst online: 14-09 21:30

fub

Max Miller had een aantal episodes waarin hij menus kookt van de verschillende klasses van de Titanic. Ik vind zijn videos altijd vermakelijk en leerzaam.

Voor de kerst blijft mijn bijdragen waarschijnlijk beperkt tot het bakken van een ingewikkeld gebakje als dessert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Lapa schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:59:
[...]

Ik haal tegenwoordig altijd de Franse scharrelkip van de AH. Twee sterren beter leven, minder komt er hier niet in en qua prijs zit het ook tussen de normale en biologische in. De kippendijen zijn echt lekker en er komt helemaal geen water uit tijdens het bakken, er komt juist een mooi korstje op. En om een of andere reden zitten ze zo'n beetje elke week in mijn "persoonlijke bonus box" voor 25% korting, dan kost een pakje van 400g net geen 5 euro.
Ja die kip is prima maar voor die prijs heb ik dus een kilo dijen bij de Turk. Ook daar komt geen water uit en smaakt écht naar kip.

Ik vind het prima om een eerlijke prijs te betalen hoor maar de AH is een ster in upselling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Alles voor 'maar' telt niet hè. ;)
Maar wat noem jij dan upsell in deze context? Die link snap ik even niet.

Een eerlijke prijs ben ik ook wel van, maar daar kan je op vele manier naar kijken. Zo te zien is de meeste kip van de AH nu Frans geworden en zo te zien ook allemaal twee sterren beter leven. Of ze daarvoor een eerlijke prijs vragen kan ik niet beoordelen, een hele keten met garanties en controle kost ook geld, mijn gevoel zegt dat ze in ieder geval de boeren waarschijnlijk te weinig betalen. :P

Wat je bij zo'n super wel weet is dat men ze wel in de gaten houdt en dat wanneer die twee sterren niet zouden kloppen dit al snel uit komt. Bij veel slagers mag je al blij zin als er überhaupt keurmerken te vinden zijn en dat de keten een beetje in orde is.
Natuurlijk is het gebrek aan keurmerken geen reden om aan te nemen dat er niets in orde is, maar je weet het dan gewoon niet.
Als je dan ziet dat een gemiddelde boer die het zelf verkoopt al een stuk meer vraagt dan de prijs die jij noemt bij een Turkse slager dan roept dat toch wel vragen op bij mij. Vijf euro voor een kilo dijfilet is gewoon spotgoedkoop, de Turk bij mij om de hoek vraagt 6,50 voor een kilogram gewone filet en die vent vind ik al discutabel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

AH Scharrel kipdijfilet #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi197231

Meestal als ik als noodgreep bij de Appie moet halen pak ik bovenstaande
Dat is een multinationale. Geboren in Nederland, België én Duitsland!

1 ster beter leven.

Kan beter dus met die Franse dijen. Scheelt alleen weer een ruime 5 euro in kiloprijs. En die Franse is minder vaak in de bonus. Hanos is nog altijd goedkoper. (Al is dat ook geen 2 sterren beter leven
.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Dennis1812 schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:14:
AH Scharrel kipdijfilet #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi197231

Meestal als ik als noodgreep bij de Appie moet halen pak ik bovenstaande
Dat is een multinationale. Geboren in Nederland, België én Duitsland!

1 ster beter leven.

Kan beter dus met die Franse dijen. Scheelt alleen weer een ruime 5 euro in kiloprijs. En die Franse is minder vaak in de bonus. Hanos is nog altijd goedkoper. (Al is dat ook geen 2 sterren beter leven
.)
Bedenk wel dat de meeste mensen geen Hanos/Sligro/Makro pas hebben. Of (zoals ik) er nooit langskomen of speciaal naar toe gaan en gewoon hun boodschappen doen bij een supermarkt. En wellicht nog even bij een slager/bakker langs gaat als die ook in dat winkelcentrum zit.

En net nog even een aantal producten van de AH/Jumbo bekeken in mijn koelkast, water als ingrediënt wordt niet genoemd.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bvk schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:11:
[...]

... water als ingrediënt wordt niet genoemd.
D'r zit altijd water in. :+
Alleen de vraag is, hoeveel is er geforceerd toegevoegd... ;)

Hetzij door injecteren of door een trommelbehandeling. ;(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ehtweak schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:35:
[...]

D'r zit altijd water in. :+
Alleen de vraag is, hoeveel is er geforceerd toegevoegd... ;)

Hetzij door injecteren of door een trommelbehandeling. ;(
Extra ingespoten als ingrediënt zijn ze verplicht te noemen.
Voorbeeld;
AH Voor in de oven beenham naturel #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi418194

Als 2e product benoemd.

Is het niet benoemd is het ook niet extra toegevoegd.
Maar sommige rassen kip zijn van zichzelf ook niet heel stevig. Door snelle groeien en afwijkend voer. Krijg je ook waterig vlees van. En steeds invriezen en ontdooien. Maar dan ligt het niet aan inspuiten van water. Maar aan de algehele kwaliteit van je product.

Een tomaat uit een bak water gekweekt of uit volle grond is ook een enorm verschil.
Aardbeien uit Spanje of Nederland ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zesentachtig keer invriezen helpt ook vaak niet mee. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

bvk schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:11:
[...]

Bedenk wel dat de meeste mensen geen Hanos/Sligro/Makro pas hebben. Of (zoals ik) er nooit langskomen of speciaal naar toe gaan en gewoon hun boodschappen doen bij een supermarkt. En wellicht nog even bij een slager/bakker langs gaat als die ook in dat winkelcentrum zit.

En net nog even een aantal producten van de AH/Jumbo bekeken in mijn koelkast, water als ingrediënt wordt niet genoemd.
Ik weet het. Als ik het standaard er zou moeten halen denk ik dat die Franse een mooie compromis vormt tussen de standaard scharrel dijen en de biologische. Bio kipdij is 23.83 per kg. Voor dagelijks vlees is dat voor mij echt te duur.

Maar als je t liefst 3 sterren of bio hebt kan je bij de supermarkt tegenwoordig ook prima uit.

Al haal ik veel boodschappen bij de Nettorama ook. Daar kan dat dan weer niet. Dan moet ik speciaal appie voor t vlees.
Nettorama heeft geen keurmerken of iets dergelijks.

Het blijft kijken wat haalbaar, betaalbaar en makkelijk voor je werkt per persoon. En wat alles je waard is.

Genoeg mensen die bij de Lidl de goedkoopste kip pakken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gonadan Als ze dan ook maar even zo vaak weer ontdooid worden... :+

[ Voor 28% gewijzigd door ehtweak op 13-11-2023 22:53 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

ehtweak schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:44:
Als ze dan ook maar weer vijfentachtig keer ontdooid worden...
Dat is een beetje het probleem.
Daarmee krijg je een afwijkende structuur, papperige natte kip die niet meer op echte kip lijkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Bij mijn weten is het helemaal niet toegestaan om een rauw product in te vriezen, te ontdooien en weer opnieuw in te vriezen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Dennis1812 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:40:
[...]

Extra ingespoten als ingrediënt zijn ze verplicht te noemen.
Voorbeeld;
AH Voor in de oven beenham naturel #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi418194

Als 2e product benoemd.

Is het niet benoemd is het ook niet extra toegevoegd.
Maar sommige rassen kip zijn van zichzelf ook niet heel stevig. Door snelle groeien en afwijkend voer. Krijg je ook waterig vlees van. En steeds invriezen en ontdooien. Maar dan ligt het niet aan inspuiten van water. Maar aan de algehele kwaliteit van je product.

Een tomaat uit een bak water gekweekt of uit volle grond is ook een enorm verschil.
Aardbeien uit Spanje of Nederland ook.
Ik beoordeel het vlees op wat ik zie, ruik en proef. Bij kip van de AH en zeker van de Aldi, is het gewoon een waterballet in de pan waar dat blij de kip van de Turk niet zo is en van de Turk smaakt het ook naar kip zonder dat ik er allerlei kruiden aan toe moet voegen. Tevens is het vaak zo dat als ik een pakje van de Aldi of AH opentrek, het naar laffe eieren ruikt ook al is de THT nog een paar dagen en staat de koelkast op 1c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Zo'n kipfiletje neemt ook enorm snel 10% op als je 'm "even afspoelt" in een fysiologische oplossing. En tot 5% toevoeging van water mag er sowieso bij zonder vermelden.

Ik kan mij voorstellen dat er iemand in de vleesindustrie bedacht heeft om zo'n kip eerst even goed te wassen na het slachten en plukken (wat sowieso al met een berg verwarmd water gedaan wordt). Uiteraard wordt die kip daarna naar <4 graden gebracht dmv dompel of sproei koeling.
Daarna wordt het filetje eruit gesneden en misschien krijgt 'ie nog de wettelijk toegestane 5% toevoeging... Cumulatief heb je dan gewoon nog steeds een legale waterballon, maar niet meer die >40% water van jaren geleden.

Voor water wat toevallig opgenomen wordt tijdens verwerking geldt geen verplichte vermelding op het etiket.
Om hoeveel water dat gaat ligt een beetje aan de inrichting van het verwerkingsproces. En uiteraard de wensen en tolerantie van de eindgebruiker.
Een Plukon (of Esbro) kippenpoot in de supermarkt heeft een ander vochtgehalte (en een pak minder veer/dons resten) dan een Clazing kippenpoot met halal sticker bij de buitenlandse slager.

Als m'n boemboe verdrinkt in kipvocht word ik ook niet vrolijk. Vooraf extra zout moeten toevoegen om uberhaubt te kunnen marineren is ook geen feest.
Mja om heel eerlijk te zijn, als ik een stukje kipfilet ga grillen mik ik 'm ook eerst in een bak met zout water. Veel malser eindresultaat.

Uiteindelijk maakt het ook nog uit wat men wilt betalen. In Frankrijk willen ze iig weer plofkip wat waarschijnlijk de reden is waarom we hun kip nu hier vinden. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Binnenkort heb ik weer eens rode currypasta nodig, maar het hoeft niet per se heel pittig te zijn, is voor in de soep.
Zou het lonen om dit ook een keer zelf te gaan maken (buiten de lol) of kan je net zo goed een potje halen? En zo ja, tips voor recepten? :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:39:
Binnenkort heb ik weer eens rode currypasta nodig, maar het hoeft niet per se heel pittig te zijn, is voor in de soep.
Zou het lonen om dit ook een keer zelf te gaan maken (buiten de lol) of kan je net zo goed een potje halen? En zo ja, tips voor recepten? :9
Ik maak zelf en vacumeer dan. Kleine porties, is goed te doen. Ook qua dosering van kruiden.

Mijn referentie is vaak dit artikel:

https://www.aziatische-in.../thaise-rode-curry-pasta/

(Niet heel kruidig overigens)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:55:
[...]

Ik maak zelf en vacumeer dan. Kleine porties, is goed te doen. Ook qua dosering van kruiden.

Mijn referentie is vaak dit artikel:

https://www.aziatische-in.../thaise-rode-curry-pasta/

(Niet heel kruidig overigens)
Maar vind je het dan ook beduidend lekkerder dan een potje en zou je dat ook merken als het maar een paar schepjes in een groter gerecht is of doe je het meer omdat het gewoon leuk is dingen zelf te doen? Want dat laatste herken ik sowieso. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:02:
[...]

Maar vind je het dan ook beduidend lekkerder dan een potje en zou je dat ook merken als het maar een paar schepjes in een groter gerecht is of doe je het meer omdat het gewoon leuk is dingen zelf te doen? Want dat laatste herken ik sowieso. ;)
Ik vind het wel lekkerder dan een potje. Minder zout, minder vetsin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:08:
Ik vind het wel lekkerder dan een potje. Minder zout, minder vetsin.
Ga zo wel even kijken bij de (tropische) supermarkt om de hoek. Een aantal zaken ga ik bij de reguliere super niet vinden maar heb ik ook niet in huis.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vandaag kogelbiefstuk van de Turk á 7,- per pond en dat stelde niet teleur. Had hem wellicht iets meer Rosé gewild maar was dikke prima, erg mals, eerst geschroeid en daarna langzaam naar 54c kern.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YJnkwV1wuuBJpx8N8VBT-eIHvw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KswlU1ECTLZTVMUz0ULpfG2f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al0S5COBeQB1l-wtreRKBuS3eUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJE5FT08ohJ8HNF72I62sCM5.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Zojuist na 5 weken mijn huisgemaakte zuurkool geproefd, lijkt goed! Morgen mee koken

Heb de pot leeggeschept en de kool nattig in een afgesloten bakje in de koelkast gedaan.

Hoe lang is dit houdbaar? De kool staat dus niet onder in zijn eigen vocht.

Dacht zelf toch wel een week of 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Ik zou korter zeggen. Desnoods in met zuur aangelengd water . Of het bakje heel goed steriliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Deruxian schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:29:
Hoe lang is dit houdbaar? De kool staat dus niet onder in zijn eigen vocht.
Ik denk ook enkele dagen. Je zou het onder water kunnen zetten en om de zoveel dagen verversen, maar daar zal de smaak wel door afnemen.

Als je geen nieuwe bacterieën introduceert (schoon gereedschap gebruiken en luchtdicht afsluiten, bijvoorbeeld onder eigen vocht, eventueel in een weckpot of in een gevacumeerde zak) en de fermentatie stopt (in de koelkast bewaren), dan kun je het maandenlang conserveren. Misschien een idee om met Black Friday een vacumeermachine op de kop te tikken. Dan kun je het hele jaar door gefermenteerde seizoensproducten eten.

Leuk om te lezen dat het fermenteren een succes is.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

8088 schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:19:
[...]

Ik denk ook enkele dagen. Je zou het onder water kunnen zetten en om de zoveel dagen verversen, maar daar zal de smaak wel door afnemen.

Als je geen nieuwe bacterieën introduceert (schoon gereedschap gebruiken en luchtdicht afsluiten, bijvoorbeeld onder eigen vocht, eventueel in een weckpot of in een gevacumeerde zak) en de fermentatie stopt (in de koelkast bewaren), dan kun je het maandenlang conserveren. Misschien een idee om met Black Friday een vacumeermachine op de kop te tikken. Dan kun je het hele jaar door gefermenteerde seizoensproducten eten.

Leuk om te lezen dat het fermenteren een succes is.
Oké dank, dan wordt het veel zuurkool komende dagen! (En bedankt voor alle tips gaandeweg;))

Dus als ik handzame porties wil bewaren dan best een uitgekookt weckpot gebruiken en de zuurkool onderzetten in zijn eigen vocht en dan in de koelkast?

Hieronder het gerecht, smakelijk ziet het er niet uit maar was het wel;)

Zuurkool met ouderwets zuurkoolspek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySHM2kmRkW9UwBGxrWRs3yuEP_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ur6X3nGc321BVwFMaVuh0kbB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Boudewijn zelf de pasta gemaakt. Wel teveel korianderwortel denk ik want ik was vergeten te tellen en hij was niet zo heel pittig maar dat kan aan de gekozen pepers liggen. Toch wel lekker fris.

Heb er een soepje mee gemaakt wat erg in de smaak viel bij het gezin. Ook bij mij maar in mijn kommetjes roerde ik er nog wel een theelepeltje extra currypasta doorheen. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpW6rtBRikgcPrAKa6bzcVQziIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1mm2VcNqq0vlA2SptoDl9wC.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Even een gewetensvraag.

Ik had een week geleden drumsticks gekocht. Helemaal vergeten maar ze ruiken nog prima. Hoe lang durven jullie kip in de koelkast te bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:16

Wok

Dakloos...

Vacuum verpakt of niet?

Als het niet (raar) verkleurd is en niet gek ruikt, zou ik het wel aandurven... Wel zorgen dat het door en door verhit wordt (kerntemperatuur 75+ )

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Wok schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:06:
Vacuum verpakt of niet?

Als het niet (raar) verkleurd is en niet gek ruikt, zou ik het wel aandurven... Wel zorgen dat het door en door verhit wordt (kerntemperatuur 75+ )
Vacuum verpakt na aankoop, net 1,5u in de oven geknikkerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als t goed ruikt en er goed uit ziet durf ik best veel.
Rotte kip ruik je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

1nsane schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:31:
[...]

Vacuum verpakt na aankoop, net 1,5u in de oven geknikkerd.
op 70c dan ? :+

Geintje, doe je morgen nog een melding of je nog leeft?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wok schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:06:
Vacuum verpakt of niet?

Die bacteriën achteraf dood maken doet niet zoveel meer. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Gonadan schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:07:
[...]

Die bacteriën achteraf dood maken doet niet zoveel meer. :P
Nee dat zou makkelijk zijn, al die zuren enz die ze uitgestoten hebben, zijn dan nog altijd daar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online
Als de geur echt prima is zou ik na het bakken nog even proeven. Is het echt zonder smaaktwijfel okay, tsja dan zou ik het persoonlijk eten. Aan anderen voorzetten? Hell no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Met boudewijn. Ruiken is weten, maar enkel voor eigen consumptie.

Maar als je zelf twijfeld, gewoon weggooien

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 08:43
Bokkie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:12:

Niet mee eens: Schadelijke bacteriën in vlees kun je niet altijd ruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daarom als je twijfelt weggooien, of als je liever het zekere voor het onzekere neemt. Ik vertrouw op mijn zicht, reuk en smaak, maar er zijn altijd grenzen.
Bokkie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:12:

Waarom alleen voor jezelf? Hoe kweekt de rest van het gezin weerstand dan? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Met voor mezelf zou ik doelen op gezin.

Ik zou het niet meer aan gasten voorschotelen. Maar mijn vrouw/kinderen kan wel.
Diarree van de kinderen moet ik zelf opruimen en mijn vrouw mag wel weerstand kweken.

Overigens ga ik mijn ossenhaas vanavond niet meer bakken en ligt die nu ook 3 dagen in de koelkast zometeen.
Oeps.. maar vrijdag is hij vast lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Een stukje koe drogen/rijpen in een koelkast doe ik ook.
Kip is wel een ander verhaal... Als ie niet ok ruikt kan je 'm even wassen met wat azijn om de geur te verwijderen, daarna zal dan het vast eetbaar zijn. :p

Bij twijfel gebruik ik altijd de magnetron. Verwarmd ruik je beter, proeven gaat dan ook wat makkelijker en als je slijmerige belletjes krijgt te zien weet je ook wat meer.
Koken en daarna kiepen heeft weer een hogere drempel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Onderhand zit ik toch weer eens te twijfelen of ik niet toch een staafmixer moet hebben, in bepaalde scenario's lijkt het mij toch wel handig. Ik heb nu een keukenmachine voor kneden/kloppen in een kom maar kan ook voor zien worden van stukken voor citruspers, snijden/raspen met schijven (waarom heb ik dat er twee keer op zitten :? ), hakmolen en blender. Losse harde kruiden doe ik in een vijzel.

Het meeste snijd of rasp ik met de hand (is vaak ook gewoon mooier), maar soms zijn die spullen toch wel verrekte handig. Zo maak ik vaak verse soep van gegrilde groente of pompoen of zoiets, dat moet ik nu over gieten in de hakmolen en fijn malen (in tweeën want het past niet ineens). Of ik maak een kruidenpasta, in een blender of hakmolen gaat dat niet tenzij je er een halve fles olie bij kiepert, in de vijzel gaat dat best oké maar het is hard werken om dingen als verse sereh, laos en korianderwortel tot onherkenbare moes te vijzelen. :P

Dus zou ik dan niet blij worden van gewoon een staafmixer puur voor staafmixeren (wel snelheid instellen anders zit de soep tegen de afzuigkap) en kloppen (bijv. simpelweg poeder in vloeistof mengen), of is dat weer hebberigheid? Ik zal een aantal fans van Bamix in dit topic, maar dat voelt wat overdreven als ik het niet als halve keukenmachine ga gebruiken. Wat is wijsheid? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Niet zeuren, gewoon een Bamix halen :+ :P

Toch even aanvullen, basis unit wordt altijd geleverd met de 3 blades (blenden, hakken en kloppen) als goed is. kost je rond de 130? tegenwoordig.

Ik heb 3x een philips staafmixer versleten in 12 jaar ongeveer, elk van 69 per set (zat wel meuk bij, maar was per unit niet combatible met aansluitpunt met de vorige versies (behalve dde maatbeker :+)

De grotere hak molens die met andere staafmixers komen (vaak 2 in verschillende maten met passende messen) de bamix doet dat met het hakmes kopstuk in elke pan die je maar wil

Bamix gebruikt al sinds jaar en dag zelfde systeem. alles wat je wil kan je nog los bijkopen naar wens.

Kijk desnoods op marktplaats of je er een goedkoop kan scoren :)

[ Voor 65% gewijzigd door Bokkie op 29-11-2023 14:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een goede staafmixer gebruik je idd om ff snel een pan met soep te pureren, of jam die je aan het inkoken bent, etc.

Wat betreft het mogelijk inkleuren van het plafond van je keuken c.q. de onderkant van de wasemkap; da's een kwestie van het roterende gedeelte voldoende onder de vloeistof te houden. :+

En voor instant mayonaise is het helemaal ideaal. Eigeel, zuur, smaakmakers en olie in een kom, staafmixer erin en binnen no-time heb je de heerlijkste zelfgemaakte mayo! :9

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

ehtweak schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:09:

En voor instant mayonaise is het helemaal ideaal. Eigeel, zuur, smaakmakers en olie in een kom, staafmixer erin en binnen no-time heb je de heerlijkste zelfgemaakte mayo! :9
Daar wordt ie hier het meest voor gebruikt eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:54:
Of ik maak een kruidenpasta, in een blender of hakmolen gaat dat niet tenzij je er een halve fles olie bij kiepert, in de vijzel gaat dat best oké maar het is hard werken om dingen als verse sereh, laos en korianderwortel tot onherkenbare moes te vijzelen. :P
Toen ik vorige week rendang maakte voor ongeveer 10 personen ben ik inderdaad alleen met de vijzel al ruim een uur bezig geweest om alles tot een enigszins gladde pasta te krijgen 😅 Ik wilde inderdaad ook vermijden dat ik er in de blender een enorme berg olie bij moest gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bokkie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:01:
[...]

Niet zeuren, gewoon een Bamix halen :+ :P

Toch even aanvullen, basis unit wordt altijd geleverd met de 3 blades (blenden, hakken en kloppen) als goed is. kost je rond de 130? tegenwoordig.
Geen idee, heb me nog niet verdiept in de specifieke sets die mogelijk zijn. Dat is vaak weer een zoektocht op zich bij die fabrikanten. Ik zal wel een handige draadloze voor 300 piek. :+

Maar alle gekheid op een stokje, je ziet wel duidelijk verschillende prijsklassen. De door de consumentenbond zo opgehemelde Braun zit een beetje in het midden, maar die mag bijvoorbeeld weer maximaal een minuut aan. Dat vind ik wel maf, ook al hoop ik dan al wel klaar te zijn. :P
Ik heb 3x een philips staafmixer versleten in 12 jaar ongeveer, elk van 69 per set (zat wel meuk bij, maar was per unit niet combatible met aansluitpunt met de vorige versies (behalve dde maatbeker :+)

De grotere hak molens die met andere staafmixers komen (vaak 2 in verschillende maten met passende messen) de bamix doet dat met het hakmes kopstuk in elke pan die je maar wil

Bamix gebruikt al sinds jaar en dag zelfde systeem. alles wat je wil kan je nog los bijkopen naar wens.
Mja dat is dus een beetje het punt, van mij hoeft dat niet per se. Tenzij ik mijn keukenmachine zou gaan vervangen, maar daar heb ik vooralsnog niet echt een reden toe.
Hiervoor heb ik ook zo'n kleinere set gehad met bakjes die je dan makkelijk kon gebruiken, maar dat was dan vaak toch alweer snel klein. Dus die hak- en snijbakjes die ik vaak bij een staafmixer zie voelen dan meer als aanvulling dan als vervanging als ik dat zou willen.

Je kunt in de meeste gevallen toch net zo goed je spul in iets smals doen en er dan doorheen jekkeren?
Kijk desnoods op marktplaats of je er een goedkoop kan scoren :)
Neuh, het gaat mij niet zozeer om het geld, meer om of het de moeite is om een echt goede te halen. Als het antwoord daarop 'ja' blijkt te zijn dan heb ik het nieuwbedrag er ook wel voor over.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Gonadan Enige nadeel van een Bamix is dat de staaf vast zit aan de motor. Bij andere is deze vaak los te halen. Dat tweede maakt makkelijker schoon (mijn vriendin haat mijn Bamix daardoor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

@Gonadan Als het dan om enkel de staafmixer zelf gaat is ook de Bamix met zijn 3 losse wisselbare mesjes de moeite waard. zou op zijn minst wel de 200 wat versie nemen dan.

Je hebt dan de basis staafmixer, die super degelijk is. En mocht je je keukenmachine willen vervangen kan je gewoon de meuk die je wil er los bij kopen. Ik haalde dat aan puur om aan te geven dat het compatible is. mocht je later alsnog willen uitbreiden

Om je vraag te beantwoorden, zeker als kooknerd om de term maar even te gebruiken is de bamix basisunit het absoluut waard.

@franssie dat het een unit is is ook weer een voordeel. 2 van mijn 3 phillips zijn namelijk stuk gegaan op het connectie punt. daar waar de overbrening zat was het plastic gaan scheuren.

[ Voor 7% gewijzigd door Bokkie op 29-11-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:00

Garyu

WW

Ik heb een staafmixer, een blender en een keukenmachine. Bij de staafmixer zat zo'n food processor (bakje met ronddraaiende messen).

Alledrie hebben ze hun eigen use case. De staafmixer is snel gepakt, en het deel dat je echt gebruikt (hier echt wel minstens eens per week) gaat gewoon mee de vaatwasser in. Heb hem nu een jaar of tien en draait nog steeds z'n rondjes. Ik denk dat ie iets van 50-60 euro heeft gekost toen?

Ik zou zeggen doen. Bamix is vanwege het feit dat het één grote unit is wmb niet zo handig.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:59
Ik had een erg goede staafmixer. Krachtig, sterk, allemaal goed. Ik gebruikte hem nooit omdat ik hem veel te zwaar vond.

Nu een "goedkope" set gekocht en deze gebruik ik veel. Is sterk genoeg voor geregeld gebruik en erg licht in de hand. Hulpstukken werken makkelijk en goed. Ik zou niet meer terug willen naar de duurdere betere staafmixer. Zo kan het voor iedereen weer anders zijn denk ik.

Ik heb nu deze.

https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

donleone83 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:53:
Toen ik vorige week rendang maakte voor ongeveer 10 personen ben ik inderdaad alleen met de vijzel al ruim een uur bezig geweest om alles tot een enigszins gladde pasta te krijgen 😅 Ik wilde inderdaad ook vermijden dat ik er in de blender een enorme berg olie bij moest gieten.
Nou ja precies dat dus. Ik maakte currypasta en dat mag wel een beetje vochtig maar het is ook weer geen gekruide olie. Als je dan de versproducten alvast wat kunt pureren en dan in de vijzel gooien bij de reeds gemalen specerijen, dat scheelt een hoop gedoe volgens mij.
franssie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:21:
@Gonadan Enige nadeel van een Bamix is dat de staaf vast zit aan de motor. Bij andere is deze vaak los te halen. Dat tweede maakt makkelijker schoon (mijn vriendin haat mijn Bamix daardoor).
Omdat het zo in de vaatwasser kan zeker? ;)
Ik zou dat sowieso niet doen, desnoods even draaiend in heet water hangen en het meeste zou er zo af moeten zijn lijkt mij?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Voor wat het waard is: ik vind Bamix overpriced en helemaal niet zo degelijk. De rubberen afsluiting om de knopjes heb ik zien scheuren en het snoer houdt het ook niet lang vol als je deze regelmatig om de mixer wikkelt. Of dat bij nieuwere modellen verholpen is weet ik niet. Mocht je je staafmixer graag opbergen, kies dan voor een recht snoer.

De Kenwood Triblade die ik zes jaar geleden kocht voor Eur 70,- is nog in nieuwstaat en doet qua kracht niet onder voor een doorsnee Bamix. Philips zou ik mijden als de pest, dat is in mijn ervaring wegwerpspul.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Ik mag geen Bamix of serieuzer spul van de vrouw. M'n mooie blender is ook naar de kringloop gegaan na het laatste ongelukje.
Moet het momenteel doen met een Braun MQ7000X van 5 tientjes. De kans dat het plafond weer geverfd moet worden is met dat ding wel echt nihil, zelfs in mijn handen.
Een boemboe voor rendang maken lukt prima zolang ik de laos en gember wat kleiner snij en het steeltje uit de limoenblad haal. (Sereh kneus ik enkel)

Schuimen gaat 'm niet worden met dat ding, maar ik heb nog een (hele goedkope, hele oude) moulinex liggen die dat goed kan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zodra mijn vriendin commentaar gaat leveren op de aankoop van spullen die ik van mijn eigen geld voor het koken haal mag ze voortaan zelf gaan koken. Denk dat die discussie niet heel lang duurt. ;)
Maar ik ben ook niet bang voor die discussie, dit is mijn eigen ding en het gezin profiteert ervan. Zolang ik de bende achteraf maar knap opruim. :+

@Raymond P ja bij dat soort gerechten stoof je de sereh vaak mee maar gaat hij daarna weg. De verschillende curryrecepten die ik had gevonden of gekregen moet hij meegevijzeld worden als pasta maakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Gonadan Het is tbv mijn gezondheid, ik sta ook steeds vaker met een snijhandschoentje aan. ;)

De sereh snap ik, daarom benoemde ik hem ook. Geen idee of een simpele consu-mixer dat trekt of dat je dan wat vaker een nieuwe mag uitzoeken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Raymond P schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:43:
@Gonadan Het is tbv mijn gezondheid, ik sta ook steeds vaker met een snijhandschoentje aan. ;)

De sereh snap ik, daarom benoemde ik hem ook. Geen idee of een simpele consu-mixer dat trekt of dat je dan wat vaker een nieuwe mag uitzoeken.
Snijhandschoentjes (waarom kent mijn spellingcheck dat woord?) gebruiken wij ook, met name met de mandoline (die is eng scherp) en bij het openen van oesters. Koop om de zoveel tijd een bulk pak via Ali, dezelfde als de groothandels verkopen maar dan ff wat beter geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bokkie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:27:
<>
@franssie dat het een unit is is ook weer een voordeel. 2 van mijn 3 phillips zijn namelijk stuk gegaan op het connectie punt. daar waar de overbrening zat was het plastic gaan scheuren.
Dat is zeker een voordeel. Daarom schreef ik ook het nadeel voor sommigen.
Mijn vriendin heeft een Bosh Ergomix 750w gekocht en die doet ook gewoon wat ie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Raymond P
Ik ga er vanuit dat alle mixers van gemiddeld niveau dat ook gewoon zonder problemen kunnen hoor. Het is alleen vaak dat het hogere segment qua gebruik en gevoel ook gewoon prettiger is, al zal niet iedereen dat met me eens zijn. Voor mij wel reden om ook het hogere segment op zijn minst te onderzoeken.

@franssie ik heb liever een antisnijhandschoen om eerlijk te zijn. :P
Maar waarom niet gewoon een oesterhandschoen die je kunt hergebruiken in plaats van die wegwerpzooi? Beschermt je meteen ook een stuk beter tegen de punt van een mes.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:50:
@Raymond P
<>
@franssie ik heb liever een antisnijhandschoen om eerlijk te zijn. :P
Maar waarom niet gewoon een oesterhandschoen die je kunt hergebruiken in plaats van die wegwerpzooi? Beschermt je meteen ook een stuk beter tegen de punt van een mes.
Het zijn geen wegwerp dingen, gaan gewoon mee in de vaatdoekwas op 60c.
Veel geef ik weg aan vrienden en na 10 maal happen in de mandoline gaan ze wel slijten.
Oesterhandschoen van staal heb ik ook, maar werkt zeer oncomfortabel, zonder snijwerende handschoen erin. Beide zijn ook niet echt steekwerend, al heb je wel van die maliënkolder handschoenen van 300 euro, maar dat is meer show dan effectief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
Ze slijten inderdaad als je ze hun werk laat doen. :+
Hier liggen die van primefood.

Een paar jaar geleden vond ik de handschoentjes en bemoeienis nog een behoorlijke aanslag op mijn mannelijkheid. Mja ze heeft gewoon gelijk.
Ik snij nog steeds wel eens in m'n vingers, maar nu vaak aan de rechterhand. :')

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:56:
[...]

Het zijn geen wegwerp dingen, gaan gewoon mee in de vaatdoekwas op 60c.
Veel geef ik weg aan vrienden en na 10 maal happen in de mandoline gaan ze wel slijten.
Oesterhandschoen van staal heb ik ook, maar werkt zeer oncomfortabel, zonder snijwerende handschoen erin. Beide zijn ook niet echt steekwerend, al heb je wel van die maliënkolder handschoenen van 300 euro, maar dat is meer show dan effectief.
Zoiets lijkt mij toch beter werken tegen steken dan zo'n kunstof ding:
https://www.meesterslijpe...ge-oesterhandschoen-large

Tegen een zwaard wellicht niet, maar wat was je van plan dan? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:41:
[...]

Zoiets lijkt mij toch beter werken tegen steken dan zo'n kunstof ding:
https://www.meesterslijpe...ge-oesterhandschoen-large

Tegen een zwaard wellicht niet, maar wat was je van plan dan? :P
Die lijkt op die ik heb. Werkt wel wat beter maar is niet steekvast bij gebruik van een spits oestermes (ervaring). Het probleem is dat deze ook gewoon gewoven/gebreid zijn en het dus gewoon opzij schuift. Je komt niet heel diep (maar met aramide handschoenen ook niet) maar het enige dat echt werkt zijn die ringen, deze voegen weinig toe. En bij happen in mijn mandoline heb ik liever dat de handschoen sltijt dan dat het mes minder wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat ben ik dan wel weer met je eens, daar zat ik ook mee in gedachten. Met maliën tegen je mandoline of rasp hengsten is vast niet goed voor het snijvlak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Goed, zojuist voor het eerst crème fraiche 'light' gebruikt. Geen idee waarom ik dat mee pakte, ik vind het al een nogal bijzonder product. Feitelijk schuif je dan gewoon richting zure room. Het resultaat is dan ook lang niet zo fijn als gewone, doen we niet meer.

In ander nieuws, gezien de tijd van het jaar, hebben jullie nog leuke ideeën voor de schoen of kleine cadeaus in het thema van het topic?
Zelf heb ik op mijn lijstje gezet: nieuw pyrex maatbeker, leuke telefoonhouder voor bij het koken (heb ik soms recepten op staan), of gewoon kookgerei.
Jullie daar nog toffe ideeën voor?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56
Gonadan schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:03:
Jullie daar nog toffe ideeën voor?
Een kookboekstandaard? Ook fijn, zowel door de hoek voor het lezen als dat het boek op de goede pagina open blijft.
Pagina: 1 ... 92 ... 113 Laatste