@Gonadan Hier in huis wordt de staafmixer toch wel wekelijks uit de kast gehaald voor soep, puree, babyprakjes noem het maar op. Eentje met een snoertje en in te stellen snelheid wat soms verdomde handig is.
Het is weer de tijd van het jaar, de koude dagen komen eraan dus het stof van de rookoven geblazen. Maar eerst 24u pekelen dan nog een dagje drogen, voordat we 12 uur gaan roken en zaterdag ochtend lekker aan de zalm en harder kunnen. :strip_exif()/f/image/SXun8SAfD45SpdEVrziMCt6x.jpg?f=fotoalbum_large)
Links: zalm, zout, suiker, koriander- en venkelzaad, citroenschil en dille. Midden: zalm, zout, suiker, bietensap, soja saus en koriander- en venkelzaad. Rechts: harder, zout, suiker, citroenschil en dille.
:strip_exif()/f/image/SXun8SAfD45SpdEVrziMCt6x.jpg?f=fotoalbum_large)
Links: zalm, zout, suiker, koriander- en venkelzaad, citroenschil en dille. Midden: zalm, zout, suiker, bietensap, soja saus en koriander- en venkelzaad. Rechts: harder, zout, suiker, citroenschil en dille.
[ Voor 14% gewijzigd door El-Vder op 29-11-2023 22:18 ]
Leuk, dat is een gekruide pekel, recept?El-Vder schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:14:
Het is weer de tijd van het jaar, de koude dagen komen eraan dus het stof van de rookoven geblazen. Maar eerst 24u pekelen dan nog een dagje drogen, voordat we 12 uur gaan roken en zaterdag ochtend lekker aan de zalm en harder kunnen. [Afbeelding]
En vwb roken, dat is net zoals sous vide, tijde en temp (en houtsoort ok)
Hoe dan ook succes, het is weer tijd om koud te roken dus ik schat dat je dat gaat doen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nog even een aanvulling gedaan op wat in welk zakje zit. En inderdaad weer koud roken, hopelijk blijft het een beetje droog zodat mijn kartonnen (doos)oven heel blijft.franssie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:20:
[...]
Leuk, dat is een gekruide pekel, recept?
En vwb roken, dat is net zoals sous vide, tijde en temp (en houtsoort ok)
Hoe dan ook succes, het is weer tijd om koud te roken dus ik schat dat je dat gaat doen.
Gister alle vissen uit de pekel gehaald, omgespoeld en klaargemaakt om te drogen. Van de variant met de bieten had ik meer van de kleur verwacht. Misschien moet die toch langer dan 24u en met meer vocht. :strip_exif()/f/image/Dhx9wZaCkRbCPJUT4PRW04bx.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist na 24u drogen de stellage naar buiten gebracht en het rookspiraal met 50-50 eiken- en beukennot eronder gezet. Nu hopen dat deze aan blijft in de vrieskou.
:strip_exif()/f/image/Dhx9wZaCkRbCPJUT4PRW04bx.jpg?f=fotoalbum_large)
Zojuist na 24u drogen de stellage naar buiten gebracht en het rookspiraal met 50-50 eiken- en beukennot eronder gezet. Nu hopen dat deze aan blijft in de vrieskou.
@El-Vder als het meel is moet het lukken. Veel mensen noemen dat ook mot, maar dat is wat groffer. Maar als je eerder een run hebt gedaan met dat spul dan lukt het wel en anders morgenochtend nog een kans, het is buiten koeler dan in mijn koelkast.
Leuk project, hou ons op de hoogte!
Leuk project, hou ons op de hoogte!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Weliswaar niet met een staafmixer maar toch. Er hebben mayo nodig, maar niet in huis. Ei en een assortiment oliën en azijnen altijd wel dus hoppa, gas op die blender en er is mayo.ehtweak schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:09:
En voor instant mayonaise is het helemaal ideaal. Eigeel, zuur, smaakmakers en olie in een kom, staafmixer erin en binnen no-time heb je de heerlijkste zelfgemaakte mayo!
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Blender is een up-side-down staafmixer, werkt prima voor dat spul en vaak ook kruidenmengsels.
Voor alles wat kan vloeien werkt het, maar veel dingen zijn net te plakkerig en dan werkt het niet lekker of je bent continu met de pannenlikker aan de gang.franssie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:33:
Blender is een up-side-down staafmixer, werkt prima voor dat spul en vaak ook kruidenmengsels.
ga me nou niet van zo'n staafmixer af praten, ik probeer mijzelf te overtuigen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Koop er dan eentje. Bevalt het niet dan doneer je het aan de kringloop of voedselbank of wat dan ook.Gonadan schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:46:
[...]
<>
ga me nou niet van zo'n staafmixer af praten, ik probeer mijzelf te overtuigen
Dobbelspel: Bamix, Kenwood, Siemens.
Philips is geen goede optie is wel de gemene deler hier dacht ik.
Mijn Kenwood voldoet heel goed voor incidenteel gebruik
Vond de bamix erg duur voor de paar keer dat hij hier uit de kast komt.
Soms hele maanden niet en dan een fase heel veel.
Maar zeker geen intensief gebruik.
Vond de bamix erg duur voor de paar keer dat hij hier uit de kast komt.
Soms hele maanden niet en dan een fase heel veel.
Maar zeker geen intensief gebruik.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ben tussen de bedrijven door ook nog wel aan het kijken hoor, maar deze dagen schijnen andere aankopen meer prioriteit te hebben.franssie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:58:
Koop er dan eentje. Bevalt het niet dan doneer je het aan de kringloop of voedselbank of wat dan ook.
Dobbelspel: Bamix, Kenwood, Siemens.
Philips is geen goede optie is wel de gemene deler hier dacht ik.
Het is wel een malle wereld moet ik zeggen, niet vaak dat het zo uiteen ligt wat er qua adviezen rond gaan. Er is een selectie groep die noemt gewoon Bamix, punt. Daarnaast heb je de standaard consumentensites als webshops en blogs over dat soort onderwerpen en die zitten al snel op gewoon een goedkope Braun want dat is het beste want daar krijg je lekker veel accessoires bij. Vergelijkingen over het geheel zie je niet zoveel (of ik moet beter zoeken, is nu maar 'effe snel'), alsof iets als een Bamix voor een gewone consument überhaupt geen optie is en dus buiten alle lijstjes van opties valt. (nog los van alle lijstjes die niet meer dan doorklikbait voor reclame-inkomsten zijn)
Het lijkt er op alsof het primaire criterium voor een 'goede' is dat 'ie lekker veel vermogen heeft, zo veel mogelijk meuk heeft en alles bovenhands in de vaatwasser kan.
Terwijl ik liever heb dat hij krachtig is dan veel vermogen heeft (is niet hetzelfde) en goed is in wat hij moet doen. Dus liever een die uit één stuk bestaat met onverwoestbare RVS onderkant en directe aandrijving dan een magic bullet kloon. Na de Sint maar eens de lokale kookwinkel opzoeken denk ik, daar staan ze gewoon in 't echt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bamix maakt toch gewoon consumentenspul?
Als je een krachtige wilt zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Robot Coupe of zelfs een Dynamic als je een mooie mousse van je Fiat 500 wilt draaien.
Als je een krachtige wilt zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Robot Coupe of zelfs een Dynamic als je een mooie mousse van je Fiat 500 wilt draaien.
- knip -
Wat mij betreft is het ook gewoon consumentenspul, vandaar mijn verbazing dat je het zo weinig langs ziet komen terwijl het in bepaalde kringen toch wel fanatiek aangeprezen wordt. Dat iets als een Robot Coupe niet in de standaard kookvergelijkingen te vinden is snap ik wel, maar dat is wel weer echt een ander niveau wat mij betreft.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
@Gonadan die doet het voor ons af en toe gebruik echt prima
@Gonadan die doet het voor ons af en toe gebruik echt prima
Dynamix is wel mooi spul inderdaad, bij de Sligro wel eens eentje zien staan van een meter of meer lang.
Het criterium was wel dat ik mijn plafond wit zou houden hè?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo'n unit van een meter is niet enkel een gevaar voor je plafond, je vloertegels zijn dan ook niet meer veilig. 
Dynamic maakt ook kleinere units (voor minder geld).
Een Robot Coupe Mini zijn ook de meer getalenteerde keukendiva's tevreden mee. Dat is serieus spul.
M'n Braun consuding is redelijk goed in doen wat 'ie moet doen, en als 'ie niets moet doen doet 'ie dat op een klein plekje.
Het blijft hier bij een paar lepels vruchten coulis of twee litertjes soep/saus die glad moet, als je volume toeneemt zal je vrijwel zeker baat hebben bij een stapje beter.
Ik gok dat in een regulier huishouden die grens niet snel of vaak genoeg overschreden wordt om iets anders te overwegen.
Dynamic maakt ook kleinere units (voor minder geld).
Een Robot Coupe Mini zijn ook de meer getalenteerde keukendiva's tevreden mee. Dat is serieus spul.
M'n Braun consuding is redelijk goed in doen wat 'ie moet doen, en als 'ie niets moet doen doet 'ie dat op een klein plekje.
Het blijft hier bij een paar lepels vruchten coulis of twee litertjes soep/saus die glad moet, als je volume toeneemt zal je vrijwel zeker baat hebben bij een stapje beter.
Ik gok dat in een regulier huishouden die grens niet snel of vaak genoeg overschreden wordt om iets anders te overwegen.
- knip -
Bamix is high-end consumentenspul. Je ziet het wel in de horeca maar vziw zijn dat dan die wat grotere units of die lompe oranje dingen. Gewoon degelijke dingen, ik houd het metalen deel onder de quooker en dan is dat ook weer schoon.
Philips is plastic fantastic, Braun voor mijn gevoel ook.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de bamixen, heb er twee inclusief hakmolen. Een was genoeg maarja we gingen samenwonen. Life sucks. Jaartje of 5 ervaring.
Philips is plastic fantastic, Braun voor mijn gevoel ook.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van de bamixen, heb er twee inclusief hakmolen. Een was genoeg maarja we gingen samenwonen. Life sucks. Jaartje of 5 ervaring.
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 04-12-2023 20:34 ]
Terugkomend op mijn eigen post. Spiraal heeft uiteindelijk 14u gebrand in de vrieskou.El-Vder schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:29:
Gister alle vissen uit de pekel gehaald, omgespoeld en klaargemaakt om te drogen. Van de variant met de bieten had ik meer van de kleur verwacht. Misschien moet die toch langer dan 24u en met meer vocht. [Afbeelding]
Qua eindresultaat niet geheel ontevreden, maar zeker nog verbeterpunten. Helemaal de zalm met bietensap. De smaak was goed alleen had ik meer van de kleur verwacht. Volgende keer meer bietensap toevoegen en langer pekelen zodat de kleurstoffen meer tijd krijgen.
De harder was een succes, wel iets aan de zoute kant maar een mooi experiment en voor herhaling vatbaar. Helaas geen foto’s van de van het eindresultaat.
Vanavond voor 't eerst rode linzen penne gegeten van de AH. Dochter tufte het uit en wilde 't niet. Jongste van 9 maand vond 't prima en at t wel een beetje. Vrouw vond 't ook niks en ik vind 't ook maar zo-zo. Beetje slof achtig. Te lang gekookt of is het altijd zo?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
@Oekol Ik heb geen idee of AH dezelfde leverancier van 'alternatieve' pasta's gebruikt als de Lidl.
Maar wij hebben regelmatig één van deze soorten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WVnGCK224ZPllp6TZrqCW7j2.jpg?f=user_large)
en die zijn eigenlijk gewoon prima.
We vinden dat die zelfs meer smaak hebben dan 'ordinaire' witte tarwepasta's.
Maar je moet ze idd absoluut niet te lang koken. Echt de minimum tijd aanhouden.
Je kunt natuurlijk ook de duurdere variant gebruiken:
https://nl.pit-pit.com/products/fusilli-van-rode-linzen-bio
Maar qua smaak en consistentie hebben wij geen verschil kunnen constateren.
En dan bedoel ik smaakverschil tussen de supermarktversie versus die van Pit Pit.
Bijkomend voordeel: je eet er wat minder van. Het verzadigt eerder door het veel hogere vezelgehalte.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WVnGCK224ZPllp6TZrqCW7j2.jpg?f=user_large)
en die zijn eigenlijk gewoon prima.
Maar je moet ze idd absoluut niet te lang koken. Echt de minimum tijd aanhouden.
En dan bedoel ik smaakverschil tussen de supermarktversie versus die van Pit Pit.
Bijkomend voordeel: je eet er wat minder van. Het verzadigt eerder door het veel hogere vezelgehalte.

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 09-12-2023 21:10 ]
Had je specifieke verwachtingen van linzenpenne?Oekol schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:07:
Vanavond voor 't eerst rode linzen penne gegeten van de AH. Dochter tufte het uit en wilde 't niet. Jongste van 9 maand vond 't prima en at t wel een beetje. Vrouw vond 't ook niks en ik vind 't ook maar zo-zo. Beetje slof achtig. Te lang gekookt of is het altijd zo?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het blijft een product wat zich voordoet als iets wat het niet is.Oekol schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:07:
In de zelfde categorie:
- vegetarische/vegan “kip”.
- courgette “spaghetti”
- elk ander product wat zich voordoet als iets anders
Er zijn nogal wat spullen op de markt tegenwoordig die zogenaamd wat anders zijn. Mensen hebben dan nog wel eens de nijging om te denken dat de bereiding en smaak het zelfde is maar dat slaat als een tang op een varken. Wil je de smaak van échte kip? Dan koop je kip. Wil je de smaak van échte pasta? Maak het dan zelf met de juiste bloem enz of koop op z’n minst Rummo of De Cecco. Ga het vooral niet vergelijken met het origineel, het is gewoon een compleet ander product.
Adjust non olet, plerumque...
Nee, de hoop dat het wellicht iets lekkerder zou zijn. Linzen an sich is heerlijk.Gonadan schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:55:
[...]
Had je specifieke verwachtingen van linzenpenne?
Waarom vul je zoveel in? Ik vraag dit toch niet?1nsane schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:56:
[...]
Het blijft een product wat zich voordoet als iets wat het niet is.
In de zelfde categorie:
- vegetarische/vegan “kip”.
- courgette “spaghetti”
- elk ander product wat zich voordoet als iets anders
Er zijn nogal wat spullen op de markt tegenwoordig die zogenaamd wat anders zijn. Mensen hebben dan nog wel eens de nijging om te denken dat de bereiding en smaak het zelfde is maar dat slaat als een tang op een varken. Wil je de smaak van échte kip? Dan koop je kip. Wil je de smaak van échte pasta? Maak het dan zelf met de juiste bloem enz of koop op z’n minst Rummo of De Cecco. Ga het vooral niet vergelijken met het origineel, het is gewoon een compleet ander product.
Ik vroeg of het altijd zo smaakt zoals wij ervoeren.
Familie heeft er verder geen last van. Ik moet nu lactosevrij en glutenvrij eten. Vroeg het me gewoon af. Maar bedankt voor je spreekbeurt.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nou ja, ik snap de aanname wel. Het vermengen van groente of andere zaken in graanproducten wordt veelal in de markt gezet als gezonder of dat je zo aan je groenten zou kunnen komen en dat is wel iets om terecht sceptisch over de zijn.Oekol schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:54:
[...]
Nee, de hoop dat het wellicht iets lekkerder zou zijn. Linzen an sich is heerlijk.
[...]
Waarom vullen je zoveel in? Ik vraag dit toch niet?
Familie heeft er verder geen last van. Ik moet nu lactosevrij en glutenvrij eten. Vroeg het me gewoon af. Maar bedankt voor je spreekbeurt.
Over het algemeen is het doel dan ook niet per se om de lekkerste pasta te maken maar puur marketing
Dat betekent echter niet dat het een slecht product an sich is of niet lekker kan zijn, maar mijn ervaringen zijn op zijn zachtst gezegd niet best met dat soort producten. Dus als jij nu zegt dat ze niet echt bijzonder lekker zijn dan ligt dat in de lijn van mijn verwachtingen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lastig zo'n harde grens, waar ligt die? Bij ketchup, 'vanille', bietensuiker, raspatat of kalkoenbacon?
Als het een goed genoeg product is dan is er uiteindelijk vast wel een plekje voor, ergens.
Zo heb ik een poos geleden FALAFVAL in huis gehad, een falafal van kikkererwten aangelengd met 'afval' groenten. Prima spul imo.
Soms bak ik een kip-merguez voor de lunch. Dat komt niet in de buurt van een echte maar vind ik wel dikke prima.
Een redefinemeat runderbavette laat ik ook wel links liggen, 1 keer proeven was voor mij voldoende.
Mja, gecultiveerd vlees is inmiddels ook al een ding...
Bind je je saus met foie gras, met roux of gaat er een schepje maizena of zelfs xantaangom door? Wanneer is het niet meer 'echt'?
Overigens een compleet valide vraag, van zo'n supermarkt product zou je op zijn minst verwachten dat het voor de massa eetbaar is.
Afgelopen week hetzelfde dilemma gehad met Kwekkeboom oven/airfryer kalfsvlees croquetten, dat was zo niet lekker op ontzettend veel manieren dat ik mij enkel voor kan stellen dat ik ergens iets verziekt heb...
Als het een goed genoeg product is dan is er uiteindelijk vast wel een plekje voor, ergens.
Zo heb ik een poos geleden FALAFVAL in huis gehad, een falafal van kikkererwten aangelengd met 'afval' groenten. Prima spul imo.
Soms bak ik een kip-merguez voor de lunch. Dat komt niet in de buurt van een echte maar vind ik wel dikke prima.
Een redefinemeat runderbavette laat ik ook wel links liggen, 1 keer proeven was voor mij voldoende.
Mja, gecultiveerd vlees is inmiddels ook al een ding...
Bind je je saus met foie gras, met roux of gaat er een schepje maizena of zelfs xantaangom door? Wanneer is het niet meer 'echt'?
Overigens een compleet valide vraag, van zo'n supermarkt product zou je op zijn minst verwachten dat het voor de massa eetbaar is.
Afgelopen week hetzelfde dilemma gehad met Kwekkeboom oven/airfryer kalfsvlees croquetten, dat was zo niet lekker op ontzettend veel manieren dat ik mij enkel voor kan stellen dat ik ergens iets verziekt heb...
- knip -
@Raymond P dat wordt een heel andere discussie en waarschijnlijk een groot grijs gebied, maar waar ik op doelde is eerlijk zijn van een product.
Een bloemkoolrijst van 100% bloemkool kan ik waarderen als dat als gezonde keuze wordt gepromoot. Een pizzabodem met zo'n 30% groenten en een energetische waarde of vezelhoeveelheid die niets beter is dan gewoon deeg als gezond of 'light' promoten heb ik wel een mening over. Zeker als een product in de basis al redelijk gezond en erg lekker kan zijn als er niet te veel meuk in zit (zoals pasta en of deeg al is).
Maar daar ging het hier niet echt over, @Oekol wilde gewoon weten of een pasta iets anders erin normaal gesproken lekker is. Ik vind het meestal minder dan gewoon goede pasta, zeker verse.
Los daarvan, de airfryer is een apparaat uit de hel. Gepaneerde snacks horen gewoon in de olie (ongepaneerde snacks ook eigenlijk). Fabrikanten doen allerlei taaie lijm in de korst om het knapperig te krijgen of wat voor trucjes dan ook en het wordt alleen maar minder lekker. En toch trappen steeds grotere volksstammen erin onder het mom van gemak of het waanidee dat het gezond zou zijn.
Een bloemkoolrijst van 100% bloemkool kan ik waarderen als dat als gezonde keuze wordt gepromoot. Een pizzabodem met zo'n 30% groenten en een energetische waarde of vezelhoeveelheid die niets beter is dan gewoon deeg als gezond of 'light' promoten heb ik wel een mening over. Zeker als een product in de basis al redelijk gezond en erg lekker kan zijn als er niet te veel meuk in zit (zoals pasta en of deeg al is).
Maar daar ging het hier niet echt over, @Oekol wilde gewoon weten of een pasta iets anders erin normaal gesproken lekker is. Ik vind het meestal minder dan gewoon goede pasta, zeker verse.
Los daarvan, de airfryer is een apparaat uit de hel. Gepaneerde snacks horen gewoon in de olie (ongepaneerde snacks ook eigenlijk). Fabrikanten doen allerlei taaie lijm in de korst om het knapperig te krijgen of wat voor trucjes dan ook en het wordt alleen maar minder lekker. En toch trappen steeds grotere volksstammen erin onder het mom van gemak of het waanidee dat het gezond zou zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 09-12-2023 22:33 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Stiekem gehoopt dat iemand hier zou zeggen je moet 't korter koken dan je denkt of doe X. Dan is het lekkerder of zo. Achja nog genoeg keren om te proberen. Binnenkort staat er gele linzen spaghetti op 't programma of zoiets. Can't wait.
Overigens heb ik liever al de klachten die ik heb als 't niet te hakken is. Wil in ieder geval genieten van t leven. Tot dan proberen we nog even lactosevrij en glutenvrij
Overigens heb ik liever al de klachten die ik heb als 't niet te hakken is. Wil in ieder geval genieten van t leven. Tot dan proberen we nog even lactosevrij en glutenvrij
Ah top! Gaan we ook proberen.ehtweak schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:38:
@Oekol Ik heb geen idee of AH dezelfde leverancier van 'alternatieve' pasta's gebruikt als de Lidl.
[Afbeelding]
en die zijn eigenlijk gewoon prima.We vinden dat die zelfs meer smaak hebben dan 'ordinaire' witte tarwepasta's.
@Gonadan Dat was ook meer een reactie op de post van @1nsane.
M'n punt is vooral: als het wel goed uitpakt dan weet over 20 jaar 'niemand' meer wat de basis van de originele variant was.
Een semolina pasta smaakt alweer heel anders dan een volkoren pasta, en gezien het gebruik van rode linzen ipv gele kan ik mij voorstellen dat het vooral bedoeld is die laatste te vervangen.
Fwiw ik gebruik m'n airfryer als kaiserbolletjes afbakker, tosti-apparaat en voor ander klein prut wat baat heeft bij een sterkere fan dan mijn reguliere convectieoven biedt. Ideaal want klein volume en krachtig.
De kwekkeboom misstap was er dan ook eentje uit het boek "zo slecht kan het niet zijn". Gezondere alternatieven ben ik eigenlijk helemaal niet mee bezig.
@Oekol Zoals met praktisch alles, een pakje boter en een handje zout erbij en het zal vast beter smaken.
M'n punt is vooral: als het wel goed uitpakt dan weet over 20 jaar 'niemand' meer wat de basis van de originele variant was.
Een semolina pasta smaakt alweer heel anders dan een volkoren pasta, en gezien het gebruik van rode linzen ipv gele kan ik mij voorstellen dat het vooral bedoeld is die laatste te vervangen.
Fwiw ik gebruik m'n airfryer als kaiserbolletjes afbakker, tosti-apparaat en voor ander klein prut wat baat heeft bij een sterkere fan dan mijn reguliere convectieoven biedt. Ideaal want klein volume en krachtig.
De kwekkeboom misstap was er dan ook eentje uit het boek "zo slecht kan het niet zijn". Gezondere alternatieven ben ik eigenlijk helemaal niet mee bezig.
@Oekol Zoals met praktisch alles, een pakje boter en een handje zout erbij en het zal vast beter smaken.
[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 09-12-2023 23:34 ]
- knip -
Kregen je kroketten wel de bruine kleur? Anders heb je dezelfde misstap begaan als ons. De kroketten voor in de spetterpan gekocht terwijl je een halfuur stond te kijken naar de juiste icoontjes en of die wel in de airfryer kan. Als het voor de frituur is komt er een bleke kroket uit de airfryer. Qua smaak nog wel prima.Raymond P schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:33:
@Gonadan Dat was ook meer een reactie op de post van @1nsane.
@Oekol Yep, het waren specifiek oven & airfryer units. Ze waren zelfs al bruin als ik het mij goed herinner. Smaken verschillen natuurlijk, ik vond de korst erg smaakloos en de salpicon behoorlijk vreemd van smaak. Het leek in de verste verte niet op een normale kroket die door de oven is geweest.
- knip -
Meestal staat het toch wel duidelijk op het doosje of het wel of niet voor de oven/airfryer is? Tenminste wel bij die van de AH of van Mora en hoef je niet te kijken naar icoontjes.
Vervelender zijn de wisselende bak instructies, voor een airfryer is 200c blijkbaar altijd goed voor zowel frites als kroketten maar voor de oven gelden steeds andere temperaturen en tijden. Ik begrijp dat ovens verschillen maar is elke airfryer dan hetzelfde qua resultaat?
Ik krijg kroketten in de oven ook niet lekker krokant, zelfs niet in een professionele oven met 2 joekels van fans die in een paar minuten op de gevraagde 240c zit....
Vervelender zijn de wisselende bak instructies, voor een airfryer is 200c blijkbaar altijd goed voor zowel frites als kroketten maar voor de oven gelden steeds andere temperaturen en tijden. Ik begrijp dat ovens verschillen maar is elke airfryer dan hetzelfde qua resultaat?
Ik krijg kroketten in de oven ook niet lekker krokant, zelfs niet in een professionele oven met 2 joekels van fans die in een paar minuten op de gevraagde 240c zit....
:strip_exif()/f/image/ZVgB7a1GaVVZ9WTyM5MmX9kO.jpg?f=fotoalbum_large)
@bvk De meesta airfryers gaan niet hoger dan 200 graden, of dat een kip/ei verhaal is weet ik niet. Non-stick coatings en andere materiaalkeuze zal daarbij wel meewegen.
(Die van mij is ook al een fijnstoffabriek op 200 als er een vetje in gaat.)
(Die van mij is ook al een fijnstoffabriek op 200 als er een vetje in gaat.)
[ Voor 25% gewijzigd door Raymond P op 10-12-2023 01:28 ]
- knip -
Absoluut, alleen keken wij naar de icoontje rechts onderin. We stonden er 5 minuten te kijken naar prijs en ook naar die icoontje en toen dus alsnog de verkeerde meegenomen. Zie nu zelfs dat er ook een blauwe balk bovenin staat, torn was het twee dezelfde witte verpakkingen en de icoontjes links onderin anders voor m'n gevoel. Zo niet echt een hele domme fout.bvk schreef op zondag 10 december 2023 @ 00:23:
Meestal staat het toch wel duidelijk op het doosje of het wel of niet voor de oven/airfryer is? Tenminste wel bij die van de AH of van Mora en hoef je niet te kijken naar icoontjes.
[Afbeelding]
Twee random voorbeelden:
![]() | ![]() |
Wij vinden hier de producten speciaal voor airfryer eigenlijk altijd minder lekker dan de niet-airfryer producten. Dat tot op eigenlijk on-eetbaar. Dat geldt voor ons sowieso voor kroketten etc.Oekol schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:36:
[...]
Absoluut, alleen keken wij naar de icoontje rechts onderin. We stonden er 5 minuten te kijken naar prijs en ook naar die icoontje en toen dus alsnog de verkeerde meegenomen. Zie nu zelfs dat er ook een blauwe balk bovenin staat, torn was het twee dezelfde witte verpakkingen en de icoontjes links onderin anders voor m'n gevoel. Zo niet echt een hele domme fout.
Twee random voorbeelden:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Friet voor de airfryer werkt voor ons het beste vers, oven of normaal, zeker geen airfryer.
En excuus ivm blijkbaar off topic hier.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Sorry als het wat kort door de bocht overkwam, zeker niet m’n bedoeling! De smaakervaring van vervangers is nu eenmaal nooit het zelfde als het origineel. Slechts weinig producten benaderen het. Het is dan ook lastig om iets te vinden wat het origineel écht benadert helaas of het nu vlees, pasta of wat anders is, dát wilde ik zeggen maar nogmaals, sorry als het wat hoekig overkwam.Oekol schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:54:
[...]
Nee, de hoop dat het wellicht iets lekkerder zou zijn. Linzen an sich is heerlijk.
[...]
Waarom vul je zoveel in? Ik vraag dit toch niet?
Ik had nog wat verloren iberico ribfingers liggen.
Die heb ik nu ingesmeerd met een mengsel van rode miso en bruine rum en begin twijfels te krijgen.
Heb ik een backup nodig voor vanavond of komt het wel goed met die vet/miso combi?
Die heb ik nu ingesmeerd met een mengsel van rode miso en bruine rum en begin twijfels te krijgen.
Heb ik een backup nodig voor vanavond of komt het wel goed met die vet/miso combi?
- knip -
Vet en miso...veel lekkerder wordt het niet.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Maak mij vooral zorgen over het niet penetreren en volledig weglopen. Maar als ik ze heet affik zal dat minder een issue zijn bedacht ik mij later.
Ik draai de laatste tijd vaker een miso-boter ipv kruidenboter, de smaakcombinatie heb ik geen twijfels over.
Ik draai de laatste tijd vaker een miso-boter ipv kruidenboter, de smaakcombinatie heb ik geen twijfels over.
- knip -
Ah ok. Je zou de ribben tussentijds opnieuw kunnen insmeren met wat er weggelopen is, of regelmatig keren. Misschien wat slagersfolie eroverheen dat voor wat extra adhesie zorgt. Of je marinade iets indikken, maar dat kan nadelige gevolgen hebben voor de smaak.
Maar 't wordt hoe dan ook lekker, dus een backup lijkt me overbodig.
Maar 't wordt hoe dan ook lekker, dus een backup lijkt me overbodig.
[ Voor 12% gewijzigd door 8088 op 13-12-2023 14:08 ]
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Mooi, 90 min is wel erg kort, 150 ook nog wel. Ik zou wel naar een uur of 6 durven gaan.
@Oekol Ik ken die alternatieve pasta's niet. Wat ik graag mag doen is eigen pasta maken en ik kan je aanraden dat eens te doen. Ik denk dat je een prima pasta kunt maken met bijvoorbeeld glutenvrije broodmix (wit) en een paar eieren.
Moeilijk is het niet, kost wel tijd!
Moeilijk is het niet, kost wel tijd!
1.5u oven of bbq is prima ervoorRaymond P schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:23:
Is goedgekomen, lekker! Ik heb ze 1.5 uur sous vide op 54 graden laten garen en daarna een paar minuten in een hete oven gemikt. En afgelakt met een beetje honing.
[Afbeelding]
Als ik dat nog een keer zo doe dan gaan ze nog een uurtje langer sous-vide.
Maar sous vide mogen ze echt flink langer als je ze mooi mals wil hebben.
@franssie en @Dennis1812 Ja ik heb sous-vide misbruikt om gecontroleerd de smaak erin te forceren zonder veel vet (en smaak) te verliezen. De slagersfolie tip dus gevolgd, met een twist...
De pasta was nog best dik en (nog) meer rum leek mij geen goed idee.
Het lag er dus echt op, en die 1,5 uur oven low&slow is waar ik angst voor had.
Een sous-vide ribfinger was niet m'n doel al had iets malser voor ons wel wenselijker geweest. Ze waren zo vet-sappig dat het echt geen straf was.
Uiteindelijk ook maar een theelepeltje of drie aan vet verloren, dus wellicht heb ik mij zorgen gemaakt om niets.
Achteraf gezien was m'n mayo niet zuur genoeg voor de karamelzoete combo rode miso + rum. Ik had er makkelijk wat azijn bij kunnen mikken. Mja, dat kan gebeuren als je freestyled en vergeet na te denken.
De pasta was nog best dik en (nog) meer rum leek mij geen goed idee.
Een sous-vide ribfinger was niet m'n doel al had iets malser voor ons wel wenselijker geweest. Ze waren zo vet-sappig dat het echt geen straf was.
Uiteindelijk ook maar een theelepeltje of drie aan vet verloren, dus wellicht heb ik mij zorgen gemaakt om niets.
Achteraf gezien was m'n mayo niet zuur genoeg voor de karamelzoete combo rode miso + rum. Ik had er makkelijk wat azijn bij kunnen mikken. Mja, dat kan gebeuren als je freestyled en vergeet na te denken.
- knip -
Dat heet gewoon proberen en leren. Niks mis mee!Raymond P schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:35:
@franssie en @Dennis1812 Ja ik heb sous-vide misbruikt om gecontroleerd de smaak erin te forceren zonder veel vet (en smaak) te verliezen. De slagersfolie tip dus gevolgd, met een twist...
De pasta was nog best dik en (nog) meer rum leek mij geen goed idee.Het lag er dus echt op, en die 1,5 uur oven low&slow is waar ik angst voor had.
Ieder jaar vraag ik het weer...
Ik, en ja mijn familie, vind vlees lekker. Maar een bijzondere saus geeft een wow...
Zoethoutsaus was briljant bijvoorbeeld. Geroosterde paprika en chilisaus ook. Al de standaard sauzen zijn ook leuk.
Wie heeft iets anders bijzonders??
Ik, en ja mijn familie, vind vlees lekker. Maar een bijzondere saus geeft een wow...
Zoethoutsaus was briljant bijvoorbeeld. Geroosterde paprika en chilisaus ook. Al de standaard sauzen zijn ook leuk.
Wie heeft iets anders bijzonders??
@barrymossel stoofvlees oestersaus schijnt wel een ding te zijn, zelf nog niet gemaakt.
Ik heb een recept en daarin moet “bruin van jus”. Wat wordt hiermee bedoeld? Jus zonder de vetlaag?
Heb je iets meer context, zoals welk recept?Deruxian schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:06:
Ik heb een recept en daarin moet “bruin van jus”. Wat wordt hiermee bedoeld? Jus zonder de vetlaag?
Maar ik denk dat je gelijk hebt:
Bruin van jus verkrijg je door vleesjus te laten afkoelen en daarna het gestolde vet eraf te scheppen.
Het verdient aanbeveling de koude vloeistof te zeven om achtergebleven vet en eventuele vleesresten te verwijderen.
Meestal is de jus al gekruid, wees dus voorzichtig met het toevoegen van smaakstoffen.
[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 15-12-2023 18:15 ]
franssie schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:14:
[...]
Heb je iets meer context, zoals welk recept?
Maar ik denk dat je gelijk hebt:
[...]
:strip_exif()/f/image/hyY1MqQrHgQs8cTMErvP1abm.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze saus. Wil ik over gebakken eendenborstfiket met hieronder zuurkool.
Ik moet misschien een klein beetje valsspelen en de jus bij de slager halen. Maar “bruin van jus “ ken ik niet
Is dat die van Wannée? 
Edit:
Ja dus, even terug bladeren naar bruine pikante saus. Meestal staat het gewoon eerder in het boek.
Edit:
Ja dus, even terug bladeren naar bruine pikante saus. Meestal staat het gewoon eerder in het boek.
:strip_exif()/f/image/RYNJe0fGo0aV9Q8ZNtnOosrb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 90% gewijzigd door Gonadan op 15-12-2023 18:42 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
God…. Bedankt hahaGonadan schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:40:
Is dat die van Wannée?
Edit:
[Afbeelding]
Inmiddels best vaak gebruikt maar dit over het hoofd gezien 😂😅
Welke druk hebben jullie? Ik heb de 11e druk, daar staat de bruine jus wel in maar niet deze aantekening
Geen idee, redelijk modern. Moet ik van de bank om het na te kijken?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee joh, ik heb net wel een 1920 versie gevonden en gekocht op marktplaats. Vind het leuk om te zien hoe die recepten zich ontwikkelen. Heb ook een versie van de Haagse - hun Hutspot is dan ook weer heel anders in de verhoudingen.
Gelukkig wel met grenzen. Zo is de hachee gewoon nog met daadwerkelijke laurier en kruidnagel in plaats van de tokkiestijl ontbijtkoek erin mieteren bijvoorbeeld.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ken je klassiekers.... Met die "bruine jus" wordt dus Sauce espagnole bedoeld, één van de 5 basis sauzen. Gemaakt van een bruine roux en jus de veau en deze gebruik je dus weer voor een Sauce Diable oftewel Duivels saus.
Wil je dit geheel zelf maken ben je dus wel even bezig.... ;-)
Wellicht wordt dat gebruikt normale duivelse saus maar uit deze m deze instructies haal ik die gelijkenis niet hoor. Denk dat dit eerder een wat simpeler versie is.bvk schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:42:
Ken je klassiekers.... Met die "bruine jus" wordt dus Sauce espagnole bedoeld, één van de 5 basis sauzen. Gemaakt van een bruine roux en jus de veau en deze gebruik je dus weer voor een Sauce Diable oftewel Duivels saus.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Net verhuisd dus mijn Wannée ligt nog in een doos maar zal ook eens kijken, het is wel een oudje.Deruxian schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:37:
@franssie 33e druk, 2021 heb ik.blauwe kaft
@bvk leuk! Dus in dit recept een iets snellere versie. Ik denk dat ik een mooie jus bij de slager haal, en de rest zelf maak van het recept
Wij zijn gevraagd om het toetje op kerstavond te maken. Nou is koken mijn hobby. Maar patisserie niet perse mijn specialiteit. Maar ik ga er natuurlijk wel iets moois van maken.
De foodies kerstspecial heb ik al even binnen en wat inspiratie uit opgedaan.
Dit gaat hem worden;
https://www.foodiesmagazi...ercreme-en-chocoladedrip/
Zaterdag de meeste voorbereiding doen
Zondag alleen nog in elkaar zetten. Er staat bereiding ~2uur. Maar aangezien ik sommige zaken op zondag doe en andere op zaterdag zal het wel iets variëren. Ik ben benieuwd.
Ik heb nogal tremoren in mijn armen/handen dus het gladstrijken besteed ik maar uit aan mijn vrouw. En de toefjes met de spuitzak ook. Dat is slimmer denk ik.
Excl afkoel tijd etc natuurlijk.
De foodies kerstspecial heb ik al even binnen en wat inspiratie uit opgedaan.
Dit gaat hem worden;
https://www.foodiesmagazi...ercreme-en-chocoladedrip/
Zaterdag de meeste voorbereiding doen
Zondag alleen nog in elkaar zetten. Er staat bereiding ~2uur. Maar aangezien ik sommige zaken op zondag doe en andere op zaterdag zal het wel iets variëren. Ik ben benieuwd.
Ik heb nogal tremoren in mijn armen/handen dus het gladstrijken besteed ik maar uit aan mijn vrouw. En de toefjes met de spuitzak ook. Dat is slimmer denk ik.
Excl afkoel tijd etc natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Dennis1812 op 20-12-2023 08:48 ]
Wat ga je nu maken dan
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Raar dat de link niet is doorgekomen.
Heb hem aangepast. Had echt op plakken geklikt..
Sodeknetters.
Oogt en klinkt lekker. Maar wel ongelofelijk vullend/machtig en een niet te veronachtzamen hoeveelheid calorieën.
Na een (meestal) copieus kerstdiner zou ik dit niet meer op kunnen hoor.
[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 20-12-2023 09:00 ]
Ivm de cadeautjes en jonge kinderen bestaan de voorgaande gangen enkel uit wat kleine hapjes met veel gerekte tijd ertussen. Dus vandaar de keuze voor iets vullends. Klein stukje is genoegehtweak schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:59:
[...]
Sodeknetters.![]()
Oogt en klinkt lekker. Maar wel ongelofelijk vullend/machtig en een niet te veronachtzamen hoeveelheid calorieën.
We zijn met een man of 12. Als we overhouden smaakt t de dag erna vast ook lekker.
@Gonadan
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen op de laatste paar pagina's is de garantie van Bamix.
Als het om de prijs te doen is zou je ook eens op Marktplaats Bamix kunnen kijken, komt de mijne ook vandaan.
Zie ook mijn eerdere bericht https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67534782
Wellicht mogen we jou binnenkort bij de Tweakers Bamix club verwelkomen?
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen op de laatste paar pagina's is de garantie van Bamix.
https://www.marianskookwereld.nl/bamix-onderhoud-tips/Bamix geeft levenslange motor garantie.
Als het om de prijs te doen is zou je ook eens op Marktplaats Bamix kunnen kijken, komt de mijne ook vandaan.
Zie ook mijn eerdere bericht https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67534782
[ Voor 17% gewijzigd door walterworld op 20-12-2023 11:04 ]
Mogelijk. Zoals eerder gezegd is het geld niet per se het punt, wanneer ik 'gereedschap' koop heb ik graag dat het goed is dus mag wel wat kosten. Ik zit echter nog in de fase van afweging of zo'n ding echt meerwaarde voor mij gaat zijn in mijn gebruik, want het is wel gewoon weer een flink apparaat in de toch al aardig volle keuken.walterworld schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:54:
@Gonadan
[...]
https://www.marianskookwereld.nl/bamix-onderhoud-tips/
Iets als soep in de blender moet in tweeën in plaats van in één keer, dus meer werk, maar is waarschijnlijk wel grondiger. En een set met opzetstukjes zou ik niet snel nemen denk ik, hooguit een klein hakmolentje want dat zie ik nog wel nut hebben voor kleine hoeveelheden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vraag; ik ben gevraagd om een stuk varkensrug te bereiden wat iemand anders als relatiegeschenk heeft gehad (op de verpakking staat letterlijk: varkensrug). Hij is 5-7cm dik, zag toen ik hem gisteren in mijn hand kreeg eruit als een stuk met redelijk wat vet. Gewicht schat ik op ongeveer 700-1000 gram
Volgens de sousvide tabel moet hij dan ong. 270min/300min op 60-65 graden. Ik denk dat ik hem dan 300min op 64 doe bij mij thuis en daarna naar m'n zwager ga zodat het vlees onderweg iets kan afkoelen. Daar in een hete rvs pan en na het sousvide garen de vetkant insnijden, dichtschroeien aan alle zijdes met rijstolie. Daarna een pansaus met sjalotje, teentje knoflook, deglaceren met rode wijn (begrijp 150ml ong.), Inkoken terwijl het varkentje aan het bijkomen is, klont boter erbij, beetje rozemarijn of tijm en op tafel serveren met peper en zout. Saus kan ik misschien met maizena ietsje indikken mocht het nodig zijn maar dat is een redmiddel denk.
Ik kan online weinig vinden of dit een mals stuk vlees is wat je zo moet bereiden of dat het een taai stuk is wat je beter kan stoven op hoge temperatuur. Ik ben niet heel erg thuis in de vleesindustrie c.q. namen van alle stukken vlees en het bereiden ervan. Ik heb vorige week voor het eerst 2 biefstukjes perfect gekregen en that's it zover. Het varkensruggetje is al vacuum, hoewel ik zelf kan vacumeren denk ik dat ik hem gewoon in de geleverde vacuumverpakking in de stoomoven doe, het op smaak brengen doen we dan met de pansaus en peper/zout na het snijden.
Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag, of misschien is mijn plan al prima. M'n zusje maakt de gezonde dingen er maar bij denk, of we halen bij de snackbar een zak patat voor erbij ofzo.
Volgens de sousvide tabel moet hij dan ong. 270min/300min op 60-65 graden. Ik denk dat ik hem dan 300min op 64 doe bij mij thuis en daarna naar m'n zwager ga zodat het vlees onderweg iets kan afkoelen. Daar in een hete rvs pan en na het sousvide garen de vetkant insnijden, dichtschroeien aan alle zijdes met rijstolie. Daarna een pansaus met sjalotje, teentje knoflook, deglaceren met rode wijn (begrijp 150ml ong.), Inkoken terwijl het varkentje aan het bijkomen is, klont boter erbij, beetje rozemarijn of tijm en op tafel serveren met peper en zout. Saus kan ik misschien met maizena ietsje indikken mocht het nodig zijn maar dat is een redmiddel denk.
Ik kan online weinig vinden of dit een mals stuk vlees is wat je zo moet bereiden of dat het een taai stuk is wat je beter kan stoven op hoge temperatuur. Ik ben niet heel erg thuis in de vleesindustrie c.q. namen van alle stukken vlees en het bereiden ervan. Ik heb vorige week voor het eerst 2 biefstukjes perfect gekregen en that's it zover. Het varkensruggetje is al vacuum, hoewel ik zelf kan vacumeren denk ik dat ik hem gewoon in de geleverde vacuumverpakking in de stoomoven doe, het op smaak brengen doen we dan met de pansaus en peper/zout na het snijden.
Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag, of misschien is mijn plan al prima. M'n zusje maakt de gezonde dingen er maar bij denk, of we halen bij de snackbar een zak patat voor erbij ofzo.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het is rug, dus zal lekker mals vlees zijn.
Voor de saus de wijn rustig inkookt en daarna nog aanvullen met fond totdat deze mooi is ingedikt. Op monteren met koude klontjes boter, dan heb je geen maizena nodig. Maizena is sws niet handig voor de saus want dan wordt de saus troebel, dan kan je nog beter aardappelzetmeel gebruiken, dan blijft de saus doorzichtig.
Voor de saus de wijn rustig inkookt en daarna nog aanvullen met fond totdat deze mooi is ingedikt. Op monteren met koude klontjes boter, dan heb je geen maizena nodig. Maizena is sws niet handig voor de saus want dan wordt de saus troebel, dan kan je nog beter aardappelzetmeel gebruiken, dan blijft de saus doorzichtig.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Fond is helaas niet beschikbaar, en een bouillonnetje uit een blokje inkoken lijkt me erg zoutaerofreak schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:39:
Het is rug, dus zal lekker mals vlees zijn.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Cheaten met een blaadje gelatine ipv fond mag ook. Een boullionblokje bindt natuurlijk niet.
- knip -
https://www.foodiesmagazine.nl/recepten/jus-kalkoen/
Kan ik bij zoon saus makkelijk de port vervangen voor bier/speciaalbier of uberhaubt weglaten?
Wij zijn niet van de port namelijk.
Iemand hier tips voor?
Heeft het zin om wat groente in de schaal te leggen waar t braadvocht inkomt? Voor een mooiere smaak in de saus?
Wortel/ui/bleekselderij o.i.d dan?
Kan ik bij zoon saus makkelijk de port vervangen voor bier/speciaalbier of uberhaubt weglaten?
Wij zijn niet van de port namelijk.
Iemand hier tips voor?
Heeft het zin om wat groente in de schaal te leggen waar t braadvocht inkomt? Voor een mooiere smaak in de saus?
Wortel/ui/bleekselderij o.i.d dan?
@Dennis1812 je zou de port kunnen vervangen voor (witte- of) rodewijnazijn, rood voor mooie donkere jus. Sinds de kinderen mee eten (alcohol verdampt niet volledig met koken) doe ik dit vaak om toch net wat extra diepgang te krijgen. De port geeft de jus wat extra zoete smaak, dit krijg je ook met azijn als die lang genoeg op staat. Bier zou ook wel kunnen, zelf nog gedaan, maar in een stoof zit het vaak genoeg. Vraag is een beetje wat je er voor drank bij serveert, daarmee kan je gerecht en drankje ook aan elkaar koppelen. Als iedereen bier drinkt is een bierjus misschien wel lekkerder erbij.
En de groente mee in de oven geeft ook extra smaak. Wortelen en uien krijgen ook mooie diepe smaken tot aan het zoete toe als ze lang garen.
Het klinkt in ieder geval lekker, ondanks dat ik geen vlees/gevogelte eet.
En de groente mee in de oven geeft ook extra smaak. Wortelen en uien krijgen ook mooie diepe smaken tot aan het zoete toe als ze lang garen.
Het klinkt in ieder geval lekker, ondanks dat ik geen vlees/gevogelte eet.
@El-Vder balsamico zou ik dan eerder aan denken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Balsamico zou ook mijn keus zijn vanwege het zoetje.
Aan de andere kant, dat beetje rest alcohol zit in ook in vers gebakken (afbak)brood en rijp fruit.
https://ikpas.nl/actueel/...de-producten-met-alcohol/
Aan de andere kant, dat beetje rest alcohol zit in ook in vers gebakken (afbak)brood en rijp fruit.
https://ikpas.nl/actueel/...de-producten-met-alcohol/
T gaat mij niet perse om de alcohol. Anders zou ik geen bier overwegen als vervanging.
De kinderen willen toch appelmoes ipv deze saus.
@Gonadan mijn ervaring leert dat balsamico erg sterk is
Zou je dan ook voor 200cc gaan? Of juist maar een paar drupjes?
De kinderen willen toch appelmoes ipv deze saus.
@Gonadan mijn ervaring leert dat balsamico erg sterk is
Zou je dan ook voor 200cc gaan? Of juist maar een paar drupjes?
Ik ben niet thuis en zit dus zonder mijn Wannee kookboeken. Iemand een recept voor klassieke stoofperen bij de hand?
@Gonadan maakt niet uit welke azijn je neemt. Balsamico zou ook kunnen. Als je azijn inkookt houd je een pan met suikerlaag over. Het ligt dus echt aan de stijl van je jus die je wilt bereiken. Balsamico geeft een hele donkere jus, terwijl een witte wijnazijn een veel lichtere jus geeft. Ik zou eerlijk gezegd zelf die balsamico niet mee koken maar enkel op het einde erdoor mengen dan blijven die smaken beter overeind.
@Dennis1812 als jij liters jus wil maken 200cc, voor anders een scheut, gaat erom dat de jus ook een beetje zoetheid en zuur erin krijgt, waardoor diepgang ontstaat.
@Dennis1812 als jij liters jus wil maken 200cc, voor anders een scheut, gaat erom dat de jus ook een beetje zoetheid en zuur erin krijgt, waardoor diepgang ontstaat.
@Dennis1812 ik werk graag op gevoel dus zou matig beginnen en dan achteraf eventueel naar smaak nog wat (of veel) toevoegen.
@El-Vder het is inderdaad het karakter van de azijn wat ik meer richting port vind gaan, veel meer dan wijnazijn.
Edit: moet vast nog een onsje suiker bij of zo bedenk ik me net. Grootmoeder was nog niet zo moeilijk met dat soort toevoegingen.
@El-Vder het is inderdaad het karakter van de azijn wat ik meer richting port vind gaan, veel meer dan wijnazijn.
Uit mijn hoofd: kilo peren, rode bessensap, citroenschil. Optioneel dingen als steranijs en/of een klats rode wijn. Ben ook niet thuis.franssie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:58:
Ik ben niet thuis en zit dus zonder mijn Wannee kookboeken. Iemand een recept voor klassieke stoofperen bij de hand?
Edit: moet vast nog een onsje suiker bij of zo bedenk ik me net. Grootmoeder was nog niet zo moeilijk met dat soort toevoegingen.
[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 23-12-2023 17:45 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
franssie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:58:
:strip_exif()/f/image/RdB6pQnpsFp9EKLRqt5ngGEy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus toch bessensap - ik dacht dat het eerder wijn of port zou zijn geweest. Maar dank!
Nee die wist ik zeker. Zat nog aardig in de buurt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hier altijd gelijke delen bessensap en ruby port. Plus water zodat de peren helemaal onder staan.
Drie uur op laag vuur stoven. Het overblijvende vocht kook ik in, en gooi er wat klontjes koude boter bij om hem mooi glanzend te krijgen.
Ik sla voor het gemak eerdergenoemde ingrediënten even over.
Ik prik altijd een een paar keer met een appelboor onderin de geschilde peer, waarna ik met de punt van een tafelmes het klokhuis eruit kan schrapen. Zo hou je een intacte peer over inclusief het steeltje.
Edit: jullie begonnen er zelf over ...
Gisteravond deze geprutteld. Met suiker, steranijs, kaneelstok en kruidnagel (en nog wat extra kruidnagel omdat het naar kerst smaakt).
Drie uur op laag vuur stoven. Het overblijvende vocht kook ik in, en gooi er wat klontjes koude boter bij om hem mooi glanzend te krijgen.
Ik sla voor het gemak eerdergenoemde ingrediënten even over.
Ik prik altijd een een paar keer met een appelboor onderin de geschilde peer, waarna ik met de punt van een tafelmes het klokhuis eruit kan schrapen. Zo hou je een intacte peer over inclusief het steeltje.
Edit: jullie begonnen er zelf over ...
Gisteravond deze geprutteld. Met suiker, steranijs, kaneelstok en kruidnagel (en nog wat extra kruidnagel omdat het naar kerst smaakt).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FFEQ0OiQ2GJ8X7TfKpOgKKy7.jpg?f=user_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Uitvreter op 24-12-2023 12:20 ]
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Stoofperen gaan hier eigenlijk met enkel suiker en dan uurtje of 3/4 stoven tot mooi rood.
Soms een kaneelstokje erin. Maar puur suiker is hoe ik het van mijn oma heb geleerd. Heerlijk.
Soms een kaneelstokje erin. Maar puur suiker is hoe ik het van mijn oma heb geleerd. Heerlijk.
Zou geen maizena gebruiken voor het binden van het kookvocht, wordt het troebel zoals hier boven bij de saus al benoemd. Aardappelzetmeel is een betere optie. En niet alles tegelijkertijd toevoegen, zeker na het afkoelen dikt het ook nog in kan ik uit ervaring vertellen.
@Gonadan op die fiets snap ik het, zelf zou ik het zonde vinden om een mooie dure balsamico mee te laten koken. Die echt alleen laatste minuut mee laten gaan.
Ik ga voor de balsamico.
En doe tijdens de kalkoen garen uien erbij en de schillen van de wortels voor extra smaak.
Heb nog een mooie fond liggen.
Koude roomboter om af te maken en wat verse kruiden erin.
Wordt vast lekker! Ik kom 2e kerstdag met een update hoe het was.
1ste kerstdag heb ik een hertenrack met een mooie rode wijn saus. Dat rack ga ik niet te veel spannends mee doen behalve peper/zout denk ik. Is mooi genoeg van zichzelf.
De kinderen krijgen een kerstboomspies van frikandel en een piek van kipnugget. (Die dames van 3 en 1 worden echt nog niet blij van hert)
En doe tijdens de kalkoen garen uien erbij en de schillen van de wortels voor extra smaak.
Heb nog een mooie fond liggen.
Koude roomboter om af te maken en wat verse kruiden erin.
Wordt vast lekker! Ik kom 2e kerstdag met een update hoe het was.
1ste kerstdag heb ik een hertenrack met een mooie rode wijn saus. Dat rack ga ik niet te veel spannends mee doen behalve peper/zout denk ik. Is mooi genoeg van zichzelf.
De kinderen krijgen een kerstboomspies van frikandel en een piek van kipnugget. (Die dames van 3 en 1 worden echt nog niet blij van hert)
De meiden hier (7 en 10) willen tegenwoordig ook graag "biefstuk". Ze krijgen bavette. Vinden pap en mam lekker. Ze doen er het maar mee.Dennis1812 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:43:
Op die leeftijd werd ik er ook wel blij mee.barrymossel schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:27:
[...]
De meiden hier (7 en 10) willen tegenwoordig ook graag "biefstuk". Ze krijgen bavette. Vinden pap en mam lekker. Ze doen er het maar mee.
Maar ik snap die van 3 en 1 ook wel. En ik ga met kerst zeker geen strijd aan rondom eten. Dus ze krijgen gewoon iets moois
Onze carpaccio wordt voor de kinderen ook aangepast. Ze krijgen een boterhamworst carpaccio.
Ook voor de kindjes mag het best feestelijk zijn.
Dat werd allemaal te moeilijk en ingewikkeld.Raymond P schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:29:
Cheaten met een blaadje gelatine ipv fond mag ook. Een boullionblokje bindt natuurlijk niet.
Resultaat was een prachtig gegaard varkensruggetje. Voor het bakken schoon en droog gemaakt.
De pan in, m'n rvs pan bij de gastheer en dame op gas gezet, dat was een bad move want veel te heet. (god wat is inductie prachtig, dan zet je hem op standje 6 of 7 en heb je er geen omkijken meer naar).
Pansaus gemaakt. Sjalotje, teentje knoflook en klontje boter in een afkoelende pan. Deglaceren met witte wijn, schepje mosterd en maple syrup (ze hadden geen honing daar). Daarna iets ingebonden met boter. Omdat er toch wat veel nagenoeg zwart aanbaksel was en de pan veel te heet was alles maar door een zeef gehaald. Smaak was er niet minder om, de snijplank met plakken vlees was helemaal schoon gelikt zowat
[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 24-12-2023 00:38 ]
Morgen 3e kerstdag hier en dat is stiekem wel de meest gezellige. Er komen morgen 12 vrienden langs en iedereen doet uiteraard mee, het is ook een soort housewarming van het huis waar we nu sinds 2 maanden wonen wat ik zelf verbouwd heb, 2 vrienden komen al eerder langs om te helpen rond 1400 met het gehele menu maar ik heb al een deel van het nagerecht gebouwd. Ook een calorieën bom.ehtweak schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:59:
[...]
Sodeknetters.![]()
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Dit met ijs, slagroom, chocoladetruffels en warm fruit.
Naar dit recept:
https://www.mygreekdish.c...ate-and-biscuits-dessert/
Gaat smullen worden maar genoeg calorieën voor een jaar
Altijd een +1 voor oesters.barrymossel schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:45:
[Afbeelding]
Oesters zitten er in. Soepje van paprika en tomaat en feta ook (geen foto).
De bavette ligt in de sous vide...
Bavette SV, ben benieuwd, ik doe die meestal reverse sear (eerst oven 140c op 40 min oid afhankelijk gewicht) en dan afschroeien.
Dus ik ben benieuwd hoe die bavette (rollade of plat?) gaat worden. Tijd en Temp worden natuurlijk altijd gewaardeerd ook al is dit niet het Sous-Vide topic.