Het zonnetje schijnt en de laatste periode enkele brouwsels gemaakt, dus tijd om dit topic even te kicken
- Begin februari heb ik voor het eerst een brouwsel gemaakt bij een lokale brouwlokaal, die hebben een 150L brouwketel (erg interessant voor een huurbrouw moment voor ons als kleine brouwers) en uiteindelijk hebben we iets meer dan 100L effectief over gehouden om af te vullen op de fles.
Het brouwlokaal zelf zei al dat het biertje (een tripel) wel erg lekker rook (wat ook klopte) en het jongbier was al erg op smaak. Ik kan je zeggen dat 300 flesjes afvullen met een 2-tal afvulpijpjes wel even wat werk is, maar binnen 2 uurtjes was alles afgevuld en wel. De 125L vergistingstank van PET hebben wij voorzien van een suikeroplossing en daar de 100L in gedaan. Uiteraard (voorzichtig) roeren en tijdens het afvullen enkele keren gedaan om er zeker van te zijn dat de suikeroplossing relatief goed verdeeld was over de flessen.
- Op 13 februari heb ik een Bier en Kaas proeverij gehad bij een lokale horeca aangelegenheid, erg leuke biertjes geproefd maar ook een biertje gekregen van het biertype Enkel (of Paterbier); volgens untapped was dit mijn 2e keer dat ik dit biertype heb gehad.
Een kleine zoektocht op het mooie internet resulteerde in een aantal recepten, laat ik toevallig meer dan genoeg voorraad over hebben om te brouwen dus heb ik op 14 februari een Enkel gemaakt met kardemom en gedroogde citroenschil; het idee was een fris biertje voor de zonnige dagen met laag alcohol. Het resultaat was uitstekend, het biertje drinkt lekker weg en gisteren werd dit nog een keer bevestigd door de mede-brouwers.
- Een bekende van mij heeft mij al enkele keren gevraagd of ik een variant van de Kasteelbier Chocolate Quad kon maken; effectief een Quadruple maar wel eentje met een specifiek smaakprofiel (chocolade en koffie).
Er zijn niet echt kloonrecepten zo 1,2,3 beschikbaar voor deze variant, maar ik had al een Quadruple recept en meer chocolade/koffietonen dat kun je met enkele moutsoorten realiseren. Met gist zoals M41 kun je ervoor te zorgen dat de ABV redelijk in lijn komt; aanvullend ook even met ChatGPT gekeken wat de verwachting zou moeten zijn (lijkt redelijk in lijn te zijn met brewfather).
Gisteren dus eindelijk mijn recept gebrouwen en uiteindelijk is 22L in de vergistingstank gegaan. Om de chocolade iets meer naar voren te laten komen heb ik een 2-tal tonkabonen al in mijn potje met vodka gedaan om deze over enkele dagen toe te voegen.
Hij is donker, pruttelt als een malle en mocht deze niet qua smaak overenkomen met de Kasteelbier variant, dan hebben wij in ieder geval nog een knijter van een Quadruple om te nuttigen. Maar dat mag ook wel met een moutstort van 8.2KG voor deze batch, de ketel (geleende Arsegan Easybrew 50) had het redelijk moeilijk maar gelukkig doet roeren enorm veel wonderen. Aanvullend bleek de SG voor het koken en na het koken een paar puntjes hoger te liggen, dus je hoort mij niet klagen.