ChUcKiE schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:18:
Nou de flesjes zijn gebottled, wel weer een "stomme" fout gemaakt. Ik had het suikerwater gekookt ipv alleen het water en er daarna de suiker in. Met een spuitje van 5 ml de flesjes gevuld en je raadt het al, het suikerwater was eerder op dan alle flesjes gevuld waren.....dus te veel/geconcentreerd bottle suiker per flesje. Hopelijk levert dat niet teveel problemen op....
Dat is geheel afhankelijk van hoeveel extra erin zit tov de hoeveelheid flesjes dat je nog moest doen. Als het op een batch van 20L maar 4 flesjes zijn, dan zou ik me daar niet direct zorgen over maken.
Cold Crash was ook gelukt, lekker veel drap onderin het conisch vat en het bier aardig helder.
Goed om te horen! Houd er rekening mee dat je na een langdurige old crash wellicht weinig CO2 krijgt omdat de nagisting in de fles niet erg goed op gang is gekomen/komt.
Was raden jullie aan als "bewaar/rijpings/nagistings" temperatuur aan nu ik teveel bottlesuiker heb gebruikt om zo het risico op knallende kroonkurken/beugels zo klein mogelijk te houden? Hoe hoger de temperatuur hoe groter de kans, maar de ideale temperatuur bij normale omstandigheden is toch zo rond de 20 graden?
Ik doe het gewoon in onze kast in de woonkamer. Temperatuur is constant (20 graden) en er komt geen licht bij de nagisting op de fles.
Ennuh, ondanks dat nagisting op de fles normaal gesproken minimaal 2 weken is zou ik gewoon even na 1 week een flesje openen. Simpelweg om te kijken hoe het gaat met de CO2 opbouw uiteraard
Wat betreft brouwen. Een paar weken terug kwam een vriend van mij met het idee om het bierbrouwen weer op te pakken en vroeg of wij samen enkele leuke/interessante batches konden gaan maken. Hij had namelijk nog een Arsegan EasyBrew 50L in de opslag staan en deze had hij 2 jaar niet gebruikt:
Dat hij 2 jaar niet gebruikt was, dat was duidelijk te zien (stof). Daarbij hebben ze hem na de laatste batch smerig weggezet (aangekoekte bier resten op de bodem en ook in de aansluiting van de pomp); dus ik heb zaterdag enkele uren gespendeerd aan het grondig schoonmaken/disinfecteren van deze ketel en tevens de pijp vervangen voor eentje met een doorkijk glas met het aantal liters.
Gisteren direct maar de brouwketel getest: ik vroeg aan mijn vrouw "wat voor biertje wil je dat ik brouw?" en ze kwam met "Een blond biertje en ik zou er graag lavendel in willen hebben". Euh ja, lang leve internet en ChatGPT. Uiteindelijk een interessant recept boven tafel gekregen dat bestond uit een moutstort van 3.5KG (voor 20L blond), EKG en Saaz voor hop, sinasappelschil en koriander met lavendel thee en 500ml (echte verse) honing in de vlamuit:
Ik heb wel door dat ik moet wennen aan deze ketel qua instellingen/rendement in Brewfather. Met mijn eigen ketel (BIAB en no-sparge) maisch ik net zo lang door totdat de SG waarde niet meer stijgt en uiteraard doe ik ook een zetmeel test naderhand. Desondanks:
SG waarde tijdens het maischen was ruim 7 punten verschil (1.050 terwijl het 1.057 had moeten zijn), SG waarde in het vergistingsvat was 1.060 ipv 1.067.
Geen gebruik gemaakt van spoelwater en zetmeel test was goed: desondanks bleeft SG waarde achter (ongeacht het roeren). Ik vermoed dat het omreken model in Brewfather nog geoptimaliseerd moet worden of dat ik wellicht wat grover moet schtoten.
Ondanks dat is de eerste sessie met deze ketel mij wel goed bevallen. Het schoonmaken is allemaal wat eenvoudiger en ik ervaar ook minder rotzooi tov de BIAB methode.
[
Voor 55% gewijzigd door
nwagenaar op 26-05-2025 10:21
]