Ik zie het ook niet als kritiekTweakTom92 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:41:
[...]
Ik mis even de stap tussen het "meten hoe grof er geschroot is" en de conclusie trekken dat dit daadwerkelijk het rendement verlaagd.
Is er met verschillende schroting-fijnheden gemashed en zag je daadwerkelijk dat fijner schroten een hoger rendement gaf? Was die 'ideale verhouding tussen de bakjes' iets wat al uit eerdere onderzoeken kwam of algemeen bekend is bij professionele brouwers?
Geen kritiek overigens op je verhaal, ik vind het juist erg interessant en wil graag weten wat erachter zit. Wij doen meest maar wat; zolang alle korrels in iedergeval gebarsten zijn kan er water inkomen en vinden we het 'fijn genoeg'. Fijner doen we niet, dat vertraagd idd het spoelen (duurt alsnog iets van 30 a 40min).
Ik heb het clubblad er even bij gepakt en het eea opgezocht
Professionele brouwers doen deze analyse ook, maar dan met 5 ipv 3 zeven. Die gebruiken ook iets andere walsen, met 6 walsen ipv 2 zoals wij thuisbrouwers. Er schijnt wel een thuis wals te zijn met 3walsen, maar daar is de 3e wals vooral voor het aanvoeren en niet voor het schroten.
het ideaal voor thuisbrouwers schijnt te zijn:
50% in de grofste zeef 14#, het kaf. (72,1%)
30% in de 30# zeef, grovere deeltjes (15%)
10% in de 60# zeef, fijne deeltje (5,8%)
10% in de opvangbak, bloem (7,1%)
de getallen in haakjes zijn het gemiddeld van 34 metingen op de test avond.
Als ik het goed heb onthouden kwam dit naar voren uit een Duits onderzoek van enkele jaren geleden. Ik zou de exacte bron terug moeten zoeken.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
:strip_exif()/f/image/XBoiILONTsx6dfL89InGMIKu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B4XHAG10cdebwIiZknRo7PL7.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/8HBF5CTLwcn1OsMDKYineeFb.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/fEqaASYNINJNQ27CNE301jBX.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b3nPxd1bf2bPvvvi3b0D2N7K.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/NhjmgFRiXj9Y17JT7u1taXja.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dHG7XguTBcJ2rUmzZCdrARl8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jEyS8x0pMHuJdq0GogbHSirA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/trsfjYatWbLBOOj8MQTGgahS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Os5TEUPX588omPiUZydJT1qU.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/BTcb2wivxO6zNLBQiukFBJtB.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/o2cirKloCMGHmEaEg9l0RpWK.jpg?f=fotoalbum_medium)