Wij cold crashen eigenlijk altijd. De methode die jij beschrijf doen wij ook qua infusen van het suikerwater. Ik zal mij verdiepen in die verhoudingen en hoeveelheden, misschien gaat dat niet goed inderdaad. Ik houd meestal aan wat Brewfather zegt maar dat is eigenlijk altijd hetzelfde (6 gram per liter).

ik zag laatst ook deze voorbij komen: https://www.brewtools.com...nk-with-basic-accessories
Daar kan je ook mee onder druk vergisten (met pressure kit) en hij heeft een koelmantel waar ik mn chiller op aan kan sluiten, daarnaast kan je een verwarmingselement er in stoppen en je kan hem aan de muur hangen.
Dat lijkt mij wel ideaal, ophangen in de bijkeuken, tap aansluiten na het gisten en je hebt koud bier π
ps ik heb geen kegerator (of gietkast) dus dan is dit een mooi alternatief
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Over het algemeen heeft brewfather het wel goed qua verhoudingen, maar niet altijd als het gaat om rijpingstijd op de fles. Die extra weken kan veel uitmaken qua spuitfestijn....Beekforel schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:46:
Wij cold crashen eigenlijk altijd. De methode die jij beschrijf doen wij ook qua infusen van het suikerwater. Ik zal mij verdiepen in die verhoudingen en hoeveelheden, misschien gaat dat niet goed inderdaad. Ik houd meestal aan wat Brewfather zegt maar dat is eigenlijk altijd hetzelfde (6 gram per liter).
Ik heb weliswaar een kegerator, maar aan de andere kant hebt ik nog een 5-tal extra vaatjes niet in de koelkast staan. Dit zijn vaak zwaardere bieren die een tijdje moeten staan, dan is in een ruimte waar het constant 20 graden is een betere oplossing (imho houd ik niet van koude donkere bieren).-Jaap-io schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:27:
[Afbeelding]
ik zag laatst ook deze voorbij komen: https://www.brewtools.com...nk-with-basic-accessories
Daar kan je ook mee onder druk vergisten (met pressure kit) en hij heeft een koelmantel waar ik mn chiller op aan kan sluiten, daarnaast kan je een verwarmingselement er in stoppen en je kan hem aan de muur hangen.
Dat lijkt mij wel ideaal, ophangen in de bijkeuken, tap aansluiten na het gisten en je hebt koud bier π
Deze losse vaatjes tap ik gewoon via een picknick kraan. Ideaal, mede ook omdat je weinig druk nodig hebt tov van een kegerator.
Bijkomen probleem is dat ik geen trapkast of kelder heb waar het een constante temperatuur is⦠ik het een (ongeisoleerde) garage met bijgebouw maar dat wisselt nog al kwa temperatuur.nwagenaar schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:38:
[...]
Over het algemeen heeft brewfather het wel goed qua verhoudingen, maar niet altijd als het gaat om rijpingstijd op de fles. Die extra weken kan veel uitmaken qua spuitfestijn....
[...]
Ik heb weliswaar een kegerator, maar aan de andere kant hebt ik nog een 5-tal extra vaatjes niet in de koelkast staan. Dit zijn vaak zwaardere bieren die een tijdje moeten staan, dan is in een ruimte waar het constant 20 graden is een betere oplossing (imho houd ik niet van koude donkere bieren).
Deze losse vaatjes tap ik gewoon via een picknick kraan. Ideaal, mede ook omdat je weinig druk nodig hebt tov van een kegerator.
Ik heb deze, fijn ding. Heb er een hele lading triclamp shit bij waarmee ik oa een hop dropper heb gemaak. Ik reinig hem met een CIP bal en hele dikke pomp. Enige nadeel is dat de bodem niet heel erg conisch is, je kan wel gist dumpen, maar bij schoonmaken zie je dat er gewoon nog veel gist achtergebleven is.-Jaap-io schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:27:
[Afbeelding]
Kennen jullie dat verhaal om een verkeerde overdrukventiel te zetten op de Spundy waarna het leek alsof de keg aan de diarree was? 
Afgelopen zondag een Driegranen Tripel gebrouwen, toevallig was die week wat spul binnengekomen waaronder mijn Spundy. Ik dacht "Laat ik dat direct proberen!". Uiteraard wat onderzoek gedaan en over het algemeen wordt gezegd "10-12PSI". Dat komt goed uit, ik heb nog een 10PSI overdrukventiel en ik dacht dat ik mijn 10PSI overdrukventiel erop had gezet.
Nou, niet dus... Het bleek een 45PSI overdrukventiel (3 Bar). En na ruim 24 uur lekker te vergisten begon ie druk los te laten.. In mijn kelderkast en dat ging met redelijk gepruttel!
Dat gebeurde dus gisteravond; gevolg was dat de hele achterkant van de kelderkast onder de smurrie zat en het net leek alsof ie aan de diarree was. Mijn vrouw was not amused van deze vergisting explosie tegen de muur aan, maar gelukkig is het alweer schoon.
Aangezien ik mijn 10PSI overdrukventiel nergens heb kunnen vinden, maar even de buitenkant schoongemaakt en een simpele waterslot gemaakt met een ball-lock, siliconen buis (uiteraard schoon) in dit in een bak met starsan gedaan.
Hij pruttelt nog steeds goed gelukkig, ben benieuwd wat het eindresultaat zal zijn na deze situatie
Afgelopen zondag een Driegranen Tripel gebrouwen, toevallig was die week wat spul binnengekomen waaronder mijn Spundy. Ik dacht "Laat ik dat direct proberen!". Uiteraard wat onderzoek gedaan en over het algemeen wordt gezegd "10-12PSI". Dat komt goed uit, ik heb nog een 10PSI overdrukventiel en ik dacht dat ik mijn 10PSI overdrukventiel erop had gezet.
Nou, niet dus... Het bleek een 45PSI overdrukventiel (3 Bar). En na ruim 24 uur lekker te vergisten begon ie druk los te laten.. In mijn kelderkast en dat ging met redelijk gepruttel!
Dat gebeurde dus gisteravond; gevolg was dat de hele achterkant van de kelderkast onder de smurrie zat en het net leek alsof ie aan de diarree was. Mijn vrouw was not amused van deze vergisting explosie tegen de muur aan, maar gelukkig is het alweer schoon.
Aangezien ik mijn 10PSI overdrukventiel nergens heb kunnen vinden, maar even de buitenkant schoongemaakt en een simpele waterslot gemaakt met een ball-lock, siliconen buis (uiteraard schoon) in dit in een bak met starsan gedaan.
Hij pruttelt nog steeds goed gelukkig, ben benieuwd wat het eindresultaat zal zijn na deze situatie

ja zo'n soort verhaal ken ik... een paar posts hierbovennwagenaar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:21:
Kennen jullie dat verhaal om een verkeerde overdrukventiel te zetten op de Spundy waarna het leek alsof de keg aan de diarree was?
Redelijk vergelijkbaar, maar ik wilde er een keer een wat extra druk opzetten.. verkeerde ball lock, mijn hele drukmeter vol bier gejaagd.
Hallo! Ik ben nieuw hier op het forum, brouw al jaar of vier met een maatje van me en dacht ga eens kijken of er op Tweakers ook gebrouwd wordt. Reden daartoe is dat ik onze brouwketels ga upgraden met eigen besturing.
We brouwen momenteel met twee 'all-in-one' ketels, een Klarstein Mundschenk XXL en een Easybrew 30. De eerste wordt voor het maischen gebruikt, de tweede voor het koken.
Tot voor kort hadden we enkel de Easybrew, daar was lang geleden al eens de besturing van defect geraakt waarna ik met een microcontroller de temperatuurregeling zelf had geschreven. Nu we de Klarstein erbij hebben gekocht (net wat groter, zware bieren hield niet genoeg liters over) ga ik voor beide de besturing upgraden.
Alles gaat draaien via een Home Assistant server, met een ESP-32 in elke ketel. De temperatuursensor die de ketel zelf al heeft vervang ik voor een PT100, die ik inlees met een Max31685 converter. De verwarmingselementen en pomp schakel ik met een relaismodule. Daarnaast voeg ik nog één of twee temperatuursensoren toe aan de maishketel via One-Wire, om bijvoorbeeld de temperatuur van het wort te kunnen meten, in het midden van de ketel (van bovenaf).
Voornaamste reden van deze upgrade is de onbeperkte mogelijkheden in HA, een greep uit mijn ideeΓ«n:
Dashboard met:
- Temperatuur instellingen, knoppen voor maischstappen
- Huidige temperatuur (getal en grafiek)
- Instelling vermogen
- In/uit schakelen pomp
Pushmeldingen als ingestelde temperatuur is bereikt
Voor het vergisten gebruiken we nu een koelkast + verwarmingsplaat, aangestuurd door een Inkbird. Die zal ik ook gaan vervangen voor een ESP-32 zodat we de temperatuur beter kunnen monitoren en een schema kunnen programmeren voor automatische verhoging tijdens vergisten.
Als mensen het leuk vinden om te volgen kan ik hier wel wat meer informatie posten. Momenteel ben ik de printjes aan het solderen, van de week gaan de ketels uit elkaar om alles te vervangen. Ik hoor het wel!
We brouwen momenteel met twee 'all-in-one' ketels, een Klarstein Mundschenk XXL en een Easybrew 30. De eerste wordt voor het maischen gebruikt, de tweede voor het koken.
Tot voor kort hadden we enkel de Easybrew, daar was lang geleden al eens de besturing van defect geraakt waarna ik met een microcontroller de temperatuurregeling zelf had geschreven. Nu we de Klarstein erbij hebben gekocht (net wat groter, zware bieren hield niet genoeg liters over) ga ik voor beide de besturing upgraden.
Alles gaat draaien via een Home Assistant server, met een ESP-32 in elke ketel. De temperatuursensor die de ketel zelf al heeft vervang ik voor een PT100, die ik inlees met een Max31685 converter. De verwarmingselementen en pomp schakel ik met een relaismodule. Daarnaast voeg ik nog één of twee temperatuursensoren toe aan de maishketel via One-Wire, om bijvoorbeeld de temperatuur van het wort te kunnen meten, in het midden van de ketel (van bovenaf).
Voornaamste reden van deze upgrade is de onbeperkte mogelijkheden in HA, een greep uit mijn ideeΓ«n:
Dashboard met:
- Temperatuur instellingen, knoppen voor maischstappen
- Huidige temperatuur (getal en grafiek)
- Instelling vermogen
- In/uit schakelen pomp
Pushmeldingen als ingestelde temperatuur is bereikt
Voor het vergisten gebruiken we nu een koelkast + verwarmingsplaat, aangestuurd door een Inkbird. Die zal ik ook gaan vervangen voor een ESP-32 zodat we de temperatuur beter kunnen monitoren en een schema kunnen programmeren voor automatische verhoging tijdens vergisten.
Als mensen het leuk vinden om te volgen kan ik hier wel wat meer informatie posten. Momenteel ben ik de printjes aan het solderen, van de week gaan de ketels uit elkaar om alles te vervangen. Ik hoor het wel!
Gelukkig zat ik er niet onder-Jaap-io schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:42:
[...]
ja zo'n soort verhaal ken ik... een paar posts hierboven
Oops. Zo heb ik wel eens per ongeluk de verkeerde aansluiting gebruikt voor de ballock, dus dacht ik dat ik de CO2 punt had te pakken, bleek het de tap-aansluiting te zijn. Dat borrelde mooi lekker van onderen en aan de bovenkant zat ik de schuim al vormen. Gelukkig net op tijd erbij geweest...Jooooost schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:01:
Redelijk vergelijkbaar, maar ik wilde er een keer een wat extra druk opzetten.. verkeerde ball lock, mijn hele drukmeter vol bier gejaagd.

Met betrekking tot het gebruik van vaatjes en CO2, ik ben en blijf een groot voorstander ipv dat gedoe met flessen. Afgelopen zaterdag mijn Belgische IPA afgevuld op een vaatje (en 2L op de fles), vervolgens in de kegerator gedaan en 15 PSI erop gezet.
Na 24 uur (terwijl ik bezig met mijn Dark Strong Ale) even een testje gedaan. Ik moet zeggen de CO2 was al redelijk op niveau:
:strip_exif()/f/image/0TPFlGhiCNZoSIJ2PDSFwomP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Enig puntje is dat hij nog erg jong is, ben benieuwd hoe dit over een paar weken zal smaken tijdens de BBQ.
@TweakTom92 wij zijn tweakers, ik ben daar zeker geintresseerd in. Geen idee of het werkbaar is met mijn Easybrew, maar ik weet ook niet 100% zeker of die niet binnenkort ontvangen gaat worden...

[ Voor 5% gewijzigd door nwagenaar op 18-03-2025 11:04 ]
Ik vind vaten inderdaad ook wel makkelijk. Waar ik alleen tegen aan loop is dat het toch wel veel is, ik vul in vaten van 4 liter en drink dan toch niet zoveel...
Met flesjes kan je er af en toe 1 pakken. Als ik dat met een vat doe, ben ik toch geneigd het kraantje schoon te gaan maken, aangezien het gerust een week (of 2) kan duren voordat ik weer tap. Voor feestjes is het inderdaad wel echt goud!
Met flesjes kan je er af en toe 1 pakken. Als ik dat met een vat doe, ben ik toch geneigd het kraantje schoon te gaan maken, aangezien het gerust een week (of 2) kan duren voordat ik weer tap. Voor feestjes is het inderdaad wel echt goud!
Super, dan maak ik hier af en toe een post met wat updates! :-)nwagenaar schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:03:
[...]
@TweakTom92 wij zijn tweakers, ik ben daar zeker geintresseerd in. Geen idee of het werkbaar is met mijn Easybrew, maar ik weet ook niet 100% zeker of die niet binnenkort ontvangen gaat worden...
In principe werkt het met elke elektrische ketel, vergt wel wat geknutsel uiteraard.
Ik heb gewoon een nukatap counterpressure filler. Dan kun je een paar flesjes afvullen (om eventueel weg te geven of voor eigen gebruik) zonder teveel schuim en zonder oxidatie.
Die vaatjes van 4L heb ik en gebruik ik ook, maar meer voor test-recepten tot 5L en gezien de hoeveelheid kan ik dit niet goed doen in de elektrische brouwpan; dus oldskool gebruik maken van pannen en zonder BIAB.-Jaap-io schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:26:
Ik vind vaten inderdaad ook wel makkelijk. Waar ik alleen tegen aan loop is dat het toch wel veel is, ik vul in vaten van 4 liter en drink dan toch niet zoveel...
Het voordeel van de 4L vaatjes met picknick kraantjes is dat ze niet veel kosten, minder druk nodig hebben en schoonmaken van deze kraantjes is relatief snel gedaan. Nu moet ik wel eerlijk vertellen dat wij op 1 avond bierproeven relatief vlot door zo'n vaatje kunnen gaan (niet dat alles op is, maar toch)
Dat is an sich een mooie en relatief goedkope oplossing. Niet dat ik vaak flesjes moet klaarmaken vanuit het vaatje, maar toch. Ik zet hem op de bestellijsttimmert26 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:40:
Ik heb gewoon een nukatap counterpressure filler. Dan kun je een paar flesjes afvullen (om eventueel weg te geven of voor eigen gebruik) zonder teveel schuim en zonder oxidatie.
Mijn oplossing is om je gewoon op rap tempo door 19L heen te werken!
Ik heb een kegerator met inderdaad 3x19L en een 1x 10L keg, meestal heb ik er 2-3 in gebruik. Er is er dan altijd wel één die bijna leeg is. Nu heb ik zelfs 2 lege kegs, dus moet even rap gaan brouwenJooooost schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:16:
Mijn oplossing is om je gewoon op rap tempo door 19L heen te werken!
Gisteren ook 4 hop rhizomen in de grond geplant, 2x centennial en 2x cascade, heel erg benieuwd wat de opbrengst na de zomer gaat zijn, dan een flinke NEIPA maken met eigen hop.
Vraagje voor de schroters onder ons.
Momenteel heb ik zo'n Chinese/El-Cheapo handmatige schrootmolen met 2 walsen (deze dus https://www.amazon.nl/dp/B08KXVPGD8) dat ik gebruik voor het schroten. De max. stort wat ik tot nu heb gehad is maximaal 4.5KG geweest (voor 10L batch), dat is handmatig nog wel goed te doen (met afwegen/schroten binnen 15 minuten).
Binnenkort is het de bedoeling om ruim 10KG moutstort te schroten voor een 20L Barley Wine en ik zit er niet op te wachten om een dik half uur dit handmatig te doen. Volgens de "Chinese" specs zou ie met een "bekabelde elektrische boormachine kunnen worden gemotoriseerd".
Dit natuurlijk even geprobeerd, maar al mijn accu schroefboor machines laten de rollen slippen, geen van mijn mout wordt opgepikt en dus wordt er niets geschroot. Aanpassen van snelheid (sneller/langzamer al dan niet klopboorstand): niets helpt.
Heeft iemand ervaring met en-of tips voor het motoriseren van zijn Chinese schrootmolen icm een (schroef)boormachine?
Momenteel heb ik zo'n Chinese/El-Cheapo handmatige schrootmolen met 2 walsen (deze dus https://www.amazon.nl/dp/B08KXVPGD8) dat ik gebruik voor het schroten. De max. stort wat ik tot nu heb gehad is maximaal 4.5KG geweest (voor 10L batch), dat is handmatig nog wel goed te doen (met afwegen/schroten binnen 15 minuten).
Binnenkort is het de bedoeling om ruim 10KG moutstort te schroten voor een 20L Barley Wine en ik zit er niet op te wachten om een dik half uur dit handmatig te doen. Volgens de "Chinese" specs zou ie met een "bekabelde elektrische boormachine kunnen worden gemotoriseerd".
Dit natuurlijk even geprobeerd, maar al mijn accu schroefboor machines laten de rollen slippen, geen van mijn mout wordt opgepikt en dus wordt er niets geschroot. Aanpassen van snelheid (sneller/langzamer al dan niet klopboorstand): niets helpt.
Heeft iemand ervaring met en-of tips voor het motoriseren van zijn Chinese schrootmolen icm een (schroef)boormachine?
Ik heb dit met mijn molen (soortgelijk-maar-net-iets-anders-model) ook af en toe voor, en dat wil _bij mij_ zeggen dat ik mijn accuboormachine niet vast genoeg gezet heb, waardoor de aandrijving idd slipt.nwagenaar schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:38:
Vraagje voor de schroters onder ons.
Oplossing: accuboormachine harder vast draaien op de metalen staaf
YMMV though
Eigenlijk daar niet aangedacht, meende dat ik dit (uiteraard) al had gedaan maar ik kan dit zeker (nog) eens prooberen.roeleboel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:52:
[...]
Ik heb dit met mijn molen (soortgelijk-maar-net-iets-anders-model) ook af en toe voor, en dat wil _bij mij_ zeggen dat ik mijn accuboormachine niet vast genoeg gezet heb, waardoor de aandrijving idd slipt.
Oplossing: accuboormachine harder vast draaien op de metalen staaf
YMMV though
Punt is dat het gedeelte met de draaihendel aan het einde maar 1 klein gedeelte vlak heeft waardoor de as effectief gewoon rond en glad is (lees: je kunt niet echt voldoende grip krijgen daardoor). Eventueel kan ik kijken of wat meer stroefheid icm schilderstape het iets beter maakt.
Maak er 3 vlakke kanten aan. Zo heb je wel genoeg beet.nwagenaar schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:07:
[...]
Eigenlijk daar niet aangedacht, meende dat ik dit (uiteraard) al had gedaan maar ik kan dit zeker (nog) eens prooberen.
Punt is dat het gedeelte met de draaihendel aan het einde maar 1 klein gedeelte vlak heeft waardoor de as effectief gewoon rond en glad is (lees: je kunt niet echt voldoende grip krijgen daardoor). Eventueel kan ik kijken of wat meer stroefheid icm schilderstape het iets beter maakt.
Dit is idd de beste oplossing.Tdv98 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Maak er 3 vlakke kanten aan. Zo heb je wel genoeg beet.
Wij hebben dezelfde molen en kan heel eenvoudig met een accuboormachine, zolang je grip maar genoeg is. Met een vijl 3 vlakke kanten maken en gaan.
Met accuboormachine erop schroten we 10kg mout op standje 2 in max 5 min. Kwaliteit is tzelfde als met de hand.
Dat was inderdaad de tip! Waarom moeilijk doen als je een dremel hebt die dat makkelijk voor je kan doen.TweakTom92 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:03:
[...]
Dit is idd de beste oplossing.
Wij hebben dezelfde molen en kan heel eenvoudig met een accuboormachine, zolang je grip maar genoeg is. Met een vijl 3 vlakke kanten maken en gaan.
Met accuboormachine erop schroten we 10kg mout op standje 2 in max 5 min. Kwaliteit is tzelfde als met de hand.
Effectief was er niet veel vlakken voor nodig, grip is goed en ik heb even vlot 500 gram geschroot, dat ging zonder problemen en aanzienlijk sneller
Heeft iemand hier wel eens SPECTRUM Hop Extract gebruikt? Ik wil dit weekend een NEIPA maken en dit klinkt wel aanlokkelijk om ter vervanging van dry-hop te gebruiken. Wel de pros maar niet de cons..
Nooit gebruikt, wel gezien op Keuringdienst van Waardetimmert26 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:42:
Heeft iemand hier wel eens SPECTRUM Hop Extract gebruikt? Ik wil dit weekend een NEIPA maken en dit klinkt wel aanlokkelijk om ter vervanging van dry-hop te gebruiken. Wel de pros maar niet de cons..
Effectief een interessante oplossing (qua prijs ook), maar als ik het zo lees en hoor is dosering wel een dingetje..
Dit weekend NEIPA gebrouwen, 67% efficiency, dat is toch redelijk mijn standaard met de brewmonk met ook flink wat haver. 70 gram hop in de 15min boil en 130 in de whirlpool. Brewmonk had het er moeilijk mee, maar uiteindelijk alles netjes uit de ketel in het vergistingvast gekregen.
Nu aan het vergisten met de hophead M66, eerste keer dat ik die gebruik. Over een week yeast dump en dryhop 200gram, dan kan die 4 dagen later de keg in. Erg benieuwd hoe die gaat uitpakken.
Nu aan het vergisten met de hophead M66, eerste keer dat ik die gebruik. Over een week yeast dump en dryhop 200gram, dan kan die 4 dagen later de keg in. Erg benieuwd hoe die gaat uitpakken.
@timmert26 Gebruik je een hopspider oid icm de Brewmonk?
Want afgezien dat mijn brouwketel geen pomp heeft (zoals bij de Brewmonk) is deze qua werking volgens mij gelijk: ik ervaar daarbij geen issues met grote hoeveelheden hop zolang ik maar gebruik maak van een hopspider.
Onlangs ook een Black IPA gemaakt, op 10L ging er alleen al 200 gram aan 5 verschillende hopsoorten mee in de kook en tijdens de hopstand (daarna nog 100 gram na 4 vergisting en wederom 100 gram 5 dagen voor het bottelen): icm een 2-tal hopspiders geen issues gehad icm een overnight chill.
De residu in mijn melk/filterzak (dat ik gebruik bij het kletteren in mijn vergistingsemmer) was iets meer dan normaal, maar het viel mij reuze mee. Toen ik nog (trouw) gebruik maakte van hopzakjes, toen had ik altijd erg veel extra rotzooi..
Wat gebruik je trouwens als fermentor (gezien dat je een yeast dump doet)?
Zelf dit weekend de Belgische Strong Dark Ale in het vat gedaan en gisteren een recept gekregen van een RIS en een kleine batch gemaakt van 5L. Daarbij ook de moutstort kunnen schroten met de accuboormachine, dat ging als een tierelier zeg! Binnen enkele minuten was er +/- 2KG mout klaar voor gebruik
Want afgezien dat mijn brouwketel geen pomp heeft (zoals bij de Brewmonk) is deze qua werking volgens mij gelijk: ik ervaar daarbij geen issues met grote hoeveelheden hop zolang ik maar gebruik maak van een hopspider.
Onlangs ook een Black IPA gemaakt, op 10L ging er alleen al 200 gram aan 5 verschillende hopsoorten mee in de kook en tijdens de hopstand (daarna nog 100 gram na 4 vergisting en wederom 100 gram 5 dagen voor het bottelen): icm een 2-tal hopspiders geen issues gehad icm een overnight chill.
De residu in mijn melk/filterzak (dat ik gebruik bij het kletteren in mijn vergistingsemmer) was iets meer dan normaal, maar het viel mij reuze mee. Toen ik nog (trouw) gebruik maakte van hopzakjes, toen had ik altijd erg veel extra rotzooi..
Zelf dit weekend de Belgische Strong Dark Ale in het vat gedaan en gisteren een recept gekregen van een RIS en een kleine batch gemaakt van 5L. Daarbij ook de moutstort kunnen schroten met de accuboormachine, dat ging als een tierelier zeg! Binnen enkele minuten was er +/- 2KG mout klaar voor gebruik
Ik gebruik bij grote hoeveelheden geen hopspider meer, ik heb zelf een filterhelix op de bodemkraan van de ketel aangesloten. Als je dan een flinke whirlpool aan het eind doet zit 90% in het midden en houdt de filterhelix die langs de rand loopt de rest tegen.nwagenaar schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:07:
@timmert26 Gebruik je een hopspider oid icm de Brewmonk?
Ik heb de 30L brewmonk fermentor, wel de eerst generatie. Die nieuwe zijn nog nicer, die hebben een C-clamp aansluiting bovenaan, zodat je ook makkelijker dryhop kan toevoegen zonder introductie van O2.
Ik schroot ook altijd met de boormachine, scheelt je flink in tijd en energie. Schroot je droog of klam? Ik heb het idee dat ik met klam wel betere resultaten behaal.
Dat verklaart het, ik heb zelf geen filterhelix in gebruik (daarentegen wel 3 hopspiders waarvan er 2 gekregen).timmert26 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Ik gebruik bij grote hoeveelheden geen hopspider meer, ik heb zelf een filterhelix op de bodemkraan van de ketel aangesloten. Als je dan een flinke whirlpool aan het eind doet zit 90% in het midden en houdt de filterhelix die langs de rand loopt de rest tegen.
Ik ben van plan om binnenkort een Fermzilla 27L - Tri-Conische Uni Tank Fermenter Gen3 aan te schaffen (die is ook redelijk netjes qua prijs). Zelfs zonder de hopbong bovenop kun je via de onderkant een dryhop actie uitvoeren (als ik youtube mag geloven).Ik heb de 30L brewmonk fermentor, wel de eerst generatie. Die nieuwe zijn nog nicer, die hebben een C-clamp aansluiting bovenaan, zodat je ook makkelijker dryhop kan toevoegen zonder introductie van O2.
Ik schroot gewoon droog en qua doorvoer geen issues.Ik schroot ook altijd met de boormachine, scheelt je flink in tijd en energie. Schroot je droog of klam? Ik heb het idee dat ik met klam wel betere resultaten behaal.
Ik heb gehoord/gelezen dat klam schroten kan zorgen voor (iets) beter rendement en dat er daarbij minder rotzooi gaat stuiven. Nog niet getest, dat staat nog een keer op de planning.
Ik ben groot voorstander van losse pellets, zeker voor aromahops. Op het eind van de kook een flinke whirpool roeren en de boel dan een half uur (uur kan helemaal goed) laten staan en dan ligt alles mooi op de bodem, niet in de buurt van je kraantje. Daardoor kun je mooi ook zo'n bazookafilter op de bodem vermijden, want die verstoppen toch alleen maar.
De meeste personen die ik ken hebben de bazookafilter na de 1e brouwsessie al verwijderd, simpelweg omdat die ook met een hopspider gewoon verstopt en het klote vrijmaken is als je brouwsel al is afgekoeld...
Wat betreft pallets in een hopspider doen of niet, dat is een persoonlijke afweging en smaak is erg persoonlijk.
Natuurlijk N=2 (in mijn geval dan) waarbij een 2-tal dezelfde brouwsels heb gemaakt met en zonder hopspider (Smash IPA en een Triple) en beide varianten via de no-chill afkoeling; zowel ik als een paar anderen konden tijdens de proefsessie van onze brouwgilde niet het verschil merken in bitterheid/smaak (circa 60% vond de versie vanuit de hopspider zelfs beter). Daarentegen probeer je wel hetzelfde brouwsel te maken, maar er zal altijd wel een klein verschil kunnen zijn (ondanks dat de SG-waardes zo goed als gelijk waren, hoogstens 2 puntjes verschil).
Ik vermoed dat dit pas (mogelijk) echt een verschil zou kunnen gaan maken in brouwsels met enorm veel meer hop zoals de Double/Triple/Quadruple/Black IPA's. Dat moet ik maar eens gaan testen
In April heb 2 brouwsessies op de planning staan (beide voor anderen):
- Een Barley Wine van 15L, deze is voor de thuisbrouwavond van de brouwgilde
- Een Lentebock van 20L, deze brouw ik samen met lokale semi-professionele brouwers
Eigenlijk hebben we voor de thuisbrouwavond van de brouwgilde maar 10L nodig, echter werd de mede-brouwer zo enthousiast over het recept dat ie vroeg ik genoeg ingredienten had voor 15L. Aangezien ik nu met de boormachine kan schroten en voldoende ingredienten heb, moet die 7KG moutstort geen probleem worden dus is het 15L geworden.
Persoonlijk kijk ik enorm uit naar de brouwsessie met semi-professionele brouwers. Ze hebben wat meer nodig en hun eigen brouwketel kan maximaal 50L aan. Dus gaan we tegelijkertijd aan de slag; ik met mijn brouwketel en 20L en hun met de Speidel van 50L. Uiteraard het recept van hun geoptimaliseerd voor mijn brouwketel icm BIAB, maar ben erg benieuwd naar het eindresultaat en de verschillen.
Wat betreft pallets in een hopspider doen of niet, dat is een persoonlijke afweging en smaak is erg persoonlijk.
Natuurlijk N=2 (in mijn geval dan) waarbij een 2-tal dezelfde brouwsels heb gemaakt met en zonder hopspider (Smash IPA en een Triple) en beide varianten via de no-chill afkoeling; zowel ik als een paar anderen konden tijdens de proefsessie van onze brouwgilde niet het verschil merken in bitterheid/smaak (circa 60% vond de versie vanuit de hopspider zelfs beter). Daarentegen probeer je wel hetzelfde brouwsel te maken, maar er zal altijd wel een klein verschil kunnen zijn (ondanks dat de SG-waardes zo goed als gelijk waren, hoogstens 2 puntjes verschil).
Ik vermoed dat dit pas (mogelijk) echt een verschil zou kunnen gaan maken in brouwsels met enorm veel meer hop zoals de Double/Triple/Quadruple/Black IPA's. Dat moet ik maar eens gaan testen
In April heb 2 brouwsessies op de planning staan (beide voor anderen):
- Een Barley Wine van 15L, deze is voor de thuisbrouwavond van de brouwgilde
- Een Lentebock van 20L, deze brouw ik samen met lokale semi-professionele brouwers
Eigenlijk hebben we voor de thuisbrouwavond van de brouwgilde maar 10L nodig, echter werd de mede-brouwer zo enthousiast over het recept dat ie vroeg ik genoeg ingredienten had voor 15L. Aangezien ik nu met de boormachine kan schroten en voldoende ingredienten heb, moet die 7KG moutstort geen probleem worden dus is het 15L geworden.
Persoonlijk kijk ik enorm uit naar de brouwsessie met semi-professionele brouwers. Ze hebben wat meer nodig en hun eigen brouwketel kan maximaal 50L aan. Dus gaan we tegelijkertijd aan de slag; ik met mijn brouwketel en 20L en hun met de Speidel van 50L. Uiteraard het recept van hun geoptimaliseerd voor mijn brouwketel icm BIAB, maar ben erg benieuwd naar het eindresultaat en de verschillen.
[ Voor 31% gewijzigd door nwagenaar op 02-04-2025 08:52 ]
Zoals aangegeven gisteren de 15L Barley Wine gemaakt met een vriend voor de thuisbrouwavond bij onze lokale biergilde. Hierbij wat impressies:
Het recept was op basis van brew in a bag, no-sparge en had een moutstort van 7.5kg terwijl de brouwketel al was gevuld met 24L aan maischwater.
Die 7.5KG schroten ging als de tierelier, tenminste zolang de batterij van de accuschroefboormachine vol is: die bleek dus op een gegeven moment leeg en mijn back-up boormachine was uitgeleend waardoor we de laatste 2 KG nog met de hand moesten doen. Gelukkig voor ons was het maischwater nog niet op temperatuur dus geen vuiltje aan de hand
Toen dat achter de rug was konden we nog even een proefglasje nemen totdat het maisch water op 66 graden zat (dat wil zeggen: 68 ingesteld op de ketel ivm het temperatuur verschil) waarna we in etappes de mout erin hadden gedaan. Zoals je kunt zien kon het echt precies net, meer water en-of mout had echt niet gekund.
Ondanks dat we na 1 uur maischen al een mooie kleur hadden, steeg de SG-waarde nog behoorlijk door waardoor we effectief 30 minuten langer hebben gemaischt. Het recept zou op 1.078 moeten uitkomen voor de kook, we zaten op 1.084. SG na koken zou op 1.100 moeten zitten, die was dus 1.105 (erg netjes).
Aangezien ik geen 20L+ vergistingsemmer meer had (de ene was in gebruik en de andere is gesneuveld) de inhoud in een 20L oxebar gedaan. Uiteindelijk willen we over 5 dagen de houtsnippers toevoegen en de spundy erop zetten (dit keer met goede overdrukventiel), tot die tijd hebben we een profisorische waterslot gemaakt van een slang in een beker met Starsan.
Buiten dat heb ik afgelopen donderdag ook mijn Blond met koriander en limoenblad afgevuld op een vat. Na 2 dagen CO2 erop is het al erg mooi geworden:
:strip_exif()/f/image/R75yUKpMMOST5QyjAcE0VHCb.jpg?f=fotoalbum_medium)
De kleur is uitstekend, hij is mooi helder en de smaak is al erg mooi in balans.
2025 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Het recept was op basis van brew in a bag, no-sparge en had een moutstort van 7.5kg terwijl de brouwketel al was gevuld met 24L aan maischwater.
Die 7.5KG schroten ging als de tierelier, tenminste zolang de batterij van de accuschroefboormachine vol is: die bleek dus op een gegeven moment leeg en mijn back-up boormachine was uitgeleend waardoor we de laatste 2 KG nog met de hand moesten doen. Gelukkig voor ons was het maischwater nog niet op temperatuur dus geen vuiltje aan de hand
Toen dat achter de rug was konden we nog even een proefglasje nemen totdat het maisch water op 66 graden zat (dat wil zeggen: 68 ingesteld op de ketel ivm het temperatuur verschil) waarna we in etappes de mout erin hadden gedaan. Zoals je kunt zien kon het echt precies net, meer water en-of mout had echt niet gekund.
Ondanks dat we na 1 uur maischen al een mooie kleur hadden, steeg de SG-waarde nog behoorlijk door waardoor we effectief 30 minuten langer hebben gemaischt. Het recept zou op 1.078 moeten uitkomen voor de kook, we zaten op 1.084. SG na koken zou op 1.100 moeten zitten, die was dus 1.105 (erg netjes).
Aangezien ik geen 20L+ vergistingsemmer meer had (de ene was in gebruik en de andere is gesneuveld) de inhoud in een 20L oxebar gedaan. Uiteindelijk willen we over 5 dagen de houtsnippers toevoegen en de spundy erop zetten (dit keer met goede overdrukventiel), tot die tijd hebben we een profisorische waterslot gemaakt van een slang in een beker met Starsan.
Buiten dat heb ik afgelopen donderdag ook mijn Blond met koriander en limoenblad afgevuld op een vat. Na 2 dagen CO2 erop is het al erg mooi geworden:
:strip_exif()/f/image/R75yUKpMMOST5QyjAcE0VHCb.jpg?f=fotoalbum_medium)
De kleur is uitstekend, hij is mooi helder en de smaak is al erg mooi in balans.
Afgelopen zaterdag was het weer een zeer mooie brouwdag, leuke temperaturen en dit keer een brouwsessie gedaan met de lokale brouwers van P&P (Kampen).
Dit keer was het een 20L Lentebock dat op het programma stond:
Met 7KG een geschroot mout was het net te doen: de ketel zat bom en bom vol. Maar gelukkig voor ons om en nabij de 20L gehaald (iets minder, 19.5L).
SG voor koken had op 1.065 moeten uitkomen, ik kwam uit op 1.085 (we hebben gewoon doorgemaischt totdat alle suikers eruit waren). SG na koken zou op 1.071 moeten uitkomen, dit werd 1.089. De verwachte ABV van 8% gaat iets hoger worden is het vermoeden
Klein detail: mijn tapkast is zo goed als leeg. Na enkele feestjes en brouwdagen zijn de Dubbel, de SMASH-IPA en de Tropical Triple IPA dus op. Gelukkig voor mij hebben we een lang weekend om dat aan te vullen
Dit keer was het een 20L Lentebock dat op het programma stond:
2025 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Met 7KG een geschroot mout was het net te doen: de ketel zat bom en bom vol. Maar gelukkig voor ons om en nabij de 20L gehaald (iets minder, 19.5L).
SG voor koken had op 1.065 moeten uitkomen, ik kwam uit op 1.085 (we hebben gewoon doorgemaischt totdat alle suikers eruit waren). SG na koken zou op 1.071 moeten uitkomen, dit werd 1.089. De verwachte ABV van 8% gaat iets hoger worden is het vermoeden
Klein detail: mijn tapkast is zo goed als leeg. Na enkele feestjes en brouwdagen zijn de Dubbel, de SMASH-IPA en de Tropical Triple IPA dus op. Gelukkig voor mij hebben we een lang weekend om dat aan te vullen
@Jooooost dat is een mooi en luxe hop dropper.
Ik heb alleen zoβn vermoeden dat alleen de hop dropper al meer kost dan de Feemzilla variant die ik op het oog heb
Ik heb alleen zoβn vermoeden dat alleen de hop dropper al meer kost dan de Feemzilla variant die ik op het oog heb
Dat is toch die brewtools miniuni?Jooooost schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:06:
Voor de nerds onder ons (jullie allemaal dus haha) check mijn hop dropper! [Afbeelding]
staat op mn wensenlijstje

Valt heel hard mee, gewoon wat meuk samengesteld en bij de Chinees besteld.nwagenaar schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:07:
@Jooooost dat is een mooi en luxe hop dropper.
Die Fermzilla variant heeft ook goed gewerkt bij mij, maar ik had hem op een allrounder zitten en wilde graag gist + hop kunnen dumpen onderop en toch liever naar staal, dus ben overgestapt.
Yes! Fijn ding.-Jaap-io schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:10:
[...]
Dat is toch die brewtools miniuni?
staat op mn wensenlijstje
kan je inderdaad gist dumpen met deze? is hij conisch?Jooooost schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:41:
[...]
Valt heel hard mee, gewoon wat meuk samengesteld en bij de Chinees besteld.
Die Fermzilla variant heeft ook goed gewerkt bij mij, maar ik had hem op een allrounder zitten en wilde graag gist + hop kunnen dumpen onderop en toch liever naar staal, dus ben overgestapt.
Hij is niet extreem conisch; er blijft wel wat achter in de rand onderin. Ik heb een floating dip tube, dus gas en bier gaan bovenop, de bottom port gebruik ik (met kijkglas) om te dumpen.-Jaap-io schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:52:
[...]
kan je inderdaad gist dumpen met deze? is hij conisch?
Voor mij is dit meer dan goed genoeg. Een klein beetje gist wat er nog onderin blijft zitten vind ik niet erg, mijn bieren staan nooit heel lang op hun gist, het is voor mij meer dat ik eerst zoveel mogelijk gist wil kunnen dumpen voor ik dryhop.
Ik moet er wel bij zeggen: je hebt echt een CIP bal + pomp (Novax 20B bijvoorbeeld) nodig om hem goed schoon te kunnen krijgen. Maar dat is dan ook wel weer heel handig; even Enzybrew en water erin en je hoeft niet meer te schrobben.
Al in al een gaaf ding. Voor sommige mensen is een unitankje beter, ik wilde zelf juist zo min mogelijk poorten, omdat dat schoonmaakwerk scheelt. Ik gebruik ook een Brewtools F150 en daarbij moet ik maar liefst 11 poorten schoonmaken.
@-Jaap-io
Ik ben net bezig met de oprichting van een Brouwersgilde hier in Kampen. Kick-off is geweest, vanaf juni hebben we de eerste thema avond op de planning staan. We gaan voor 4 bijeenkomsten per jaar, 2 tot 3 thema-avonden en 1 tot 2 brouwsessies.
Het is mijn idee om een soort van wedstrijd te doen om in teams van 2 een batch te maken op basis van een minimaal 1 verplichte moutsoort, gisttype en-of hopsoort. En dan na 3 maanden proeven en de winnaar bepalen
Ik ben net bezig met de oprichting van een Brouwersgilde hier in Kampen. Kick-off is geweest, vanaf juni hebben we de eerste thema avond op de planning staan. We gaan voor 4 bijeenkomsten per jaar, 2 tot 3 thema-avonden en 1 tot 2 brouwsessies.
Het is mijn idee om een soort van wedstrijd te doen om in teams van 2 een batch te maken op basis van een minimaal 1 verplichte moutsoort, gisttype en-of hopsoort. En dan na 3 maanden proeven en de winnaar bepalen
Officieel ben ik lid van βt Wort Wat, maar daar doe ik niets mee. We hebben hier in Utrecht wel IBU (Ik Brouw Utrecht) met bijeenkomsten bij brouwerij de Kromme Haring wat heel tof is.
@Jooooost grappige naam die IBU 
Sowieso is de Brouwerij de Kromme Haring een mooie locatie om het te doen. In ons geval doen we het op een locatie van een lokale (semi-)professionele brouwer.
Zoals de laatste keer aangegeven was mijn tapkast leeg. Dus afgelopen weekend gebruikt voor nieuwe brouwsels zodat deze over 2 weken weer vol staat:
- Vrijdag: Een 10L batch met een Belgische IPA. Deze batch voor de grap gedaan zonder de hopspider, simpelweg om te kijken of het recept beter wordt hiermee.
- Zaterdag: Een 10L batch met een Hazy Tropical Triple IPA: De eerste batch was erg smakelijk, maar was niet hazy/troebel ondanks dat ik hem ongefilterd heb laten vergisten. Ik kwam erachter dat ik bij de vorige batch vergeten was om in te maischen met 55 graden, dit keer dus wel gedaan!
- Zondag: Wederom en 10L batch, maar dit keer een Zomer Blond waarbij ik wat koriander en sinasappelschil bij in heb gedaan; het idee is dat ie rond de 6.5% uit gaat komen.
Helaas is zondag ook mijn deksel (weer) gesneuveld doordat ik de spiraalkoeler afkoppelde. *zucht*
Ondanks dat waren de SG voor het koken en na het koken gelijk of iets hoger dan verwacht. De IPA's zijn nu bezig met fermenteren onder druk, de Zomer Blond even op de traditionele manier. Simpelweg omdat ik niet meer vaatjes heb die ik hiervoor kon inzetten aangezien alle recepten ook een dryhop hebben (wat met de oxebar t/m 8L echt een uitdaging is).
Sowieso is de Brouwerij de Kromme Haring een mooie locatie om het te doen. In ons geval doen we het op een locatie van een lokale (semi-)professionele brouwer.
Zoals de laatste keer aangegeven was mijn tapkast leeg. Dus afgelopen weekend gebruikt voor nieuwe brouwsels zodat deze over 2 weken weer vol staat:
- Vrijdag: Een 10L batch met een Belgische IPA. Deze batch voor de grap gedaan zonder de hopspider, simpelweg om te kijken of het recept beter wordt hiermee.
- Zaterdag: Een 10L batch met een Hazy Tropical Triple IPA: De eerste batch was erg smakelijk, maar was niet hazy/troebel ondanks dat ik hem ongefilterd heb laten vergisten. Ik kwam erachter dat ik bij de vorige batch vergeten was om in te maischen met 55 graden, dit keer dus wel gedaan!
- Zondag: Wederom en 10L batch, maar dit keer een Zomer Blond waarbij ik wat koriander en sinasappelschil bij in heb gedaan; het idee is dat ie rond de 6.5% uit gaat komen.
Helaas is zondag ook mijn deksel (weer) gesneuveld doordat ik de spiraalkoeler afkoppelde. *zucht*
Ondanks dat waren de SG voor het koken en na het koken gelijk of iets hoger dan verwacht. De IPA's zijn nu bezig met fermenteren onder druk, de Zomer Blond even op de traditionele manier. Simpelweg omdat ik niet meer vaatjes heb die ik hiervoor kon inzetten aangezien alle recepten ook een dryhop hebben (wat met de oxebar t/m 8L echt een uitdaging is).
Ik heb tijden niet gebrouwen ivm kinders, maar ik heb afgelopen week 40 liter sterk blond met Wyeast 3522 Belgian Ardennes gemaakt. Lang geleden dat ik zo'n joekel van een starter heb gemaakt!
En een fustje kliekjes IPA gemaakt, met wat haver, simcoe, mosaic en cascade!
En een fustje kliekjes IPA gemaakt, met wat haver, simcoe, mosaic en cascade!
Ik heb een bestelling geplaatst voor wat Hopbellen (gevacumeerd) en Biergist WYEAST XL 3522 Belgian. Helaas is deze doos geleverd toen we op vakantie waren den toen wel netjes in de woonkamer gezet door mijn ouders. Het doosje heeft vervolgens 5 dagen in de woonkamer gestaan. Ondertussen de gist en de hop maar in de koelkast gelegd.
Dat zal wel funest zijn voor het gist toch, dat deze 5 dagen op kamertemperatuur heeft gestaan? En de hop? Of kan ik er nog succesvol mee brouwen?
Het zou jammer zijn als ik voor 20l alles klaarmaak en het dan door het te warm geworden gist verknal.
Ik heb zelf het idee, dat ik maar beter een nieuw zakje kan bestellen.
Dat zal wel funest zijn voor het gist toch, dat deze 5 dagen op kamertemperatuur heeft gestaan? En de hop? Of kan ik er nog succesvol mee brouwen?
Het zou jammer zijn als ik voor 20l alles klaarmaak en het dan door het te warm geworden gist verknal.
[ Voor 4% gewijzigd door ChUcKiE op 29-04-2025 09:22 ]
Geen idee wanneer je wil gaan brouwen, maar je zou een gist starter kunnen maken om te kijken hoe de gist aanslaat. Vraag even aan @Jooooost hoe, want ik heb dat nog nooit gedaanChUcKiE schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:21:
Ik heb een bestelling geplaatst voor wat Hopbellen (gevacumeerd) en Biergist WYEAST XL 3522 Belgian. Helaas is deze doos geleverd toen we op vakantie waren den toen wel netjes in de woonkamer gezet door mijn ouders. Het doosje heeft vervolgens 5 dagen in de woonkamer gestaan. Ondertussen de gist en de hop maar in de koelkast gelegd.
Ik gooi de gist er gewoon in/op...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@-Jaap-io das netjes gedaan! Ook Oxebar in gebruik zo te zien
Jup Afvullen op vaatjes tegenwoordig, ben er nog niet over uit of ik het nou minder werk vind dat flesjes... Het afvullen zeker wel, maar je moet alsnog de vaten, de leidingen, de tapkranen etc allemaal schoonmaken...nwagenaar schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:00:
@-Jaap-io das netjes gedaan! Ook Oxebar in gebruik zo te zien
Ach je eigen tapje is gewoon cool
[ Voor 5% gewijzigd door -Jaap-io op 29-04-2025 15:33 ]
Als het kamertemperatuur was, is het niet zo erg, als het maar niet met 30 graden in de volle zon heeft gestaan.ChUcKiE schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:21:
Toch moet je echt een starter maken. Anders loop je risico dat je niet voldoende gistcellen hebt om een volledige vergisting te doorlopen waarbij nare smaakjes tegen het eind worden opgeruimd.
Dikke tip: Kegland verkoopt een line cleaner setje, die je op een lege frisdrankfles (gevuld met starsan) schroeft, waarna je die vloeistof met het ingebouwde handpompje door je leidingen spoelt. Kun je direct na gebruik doen en dan blijft de boel lekker schoon!-Jaap-io schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:32:
[...]
Jup Afvullen op vaatjes tegenwoordig, ben er nog niet over uit of ik het nou minder werk vind dat flesjes... Het afvullen zeker wel, maar je moet alsnog de vaten, de leidingen, de tapkranen etc allemaal schoonmaken...
Hoe maak je een giststarter en moet je dat altijd doen? Ook bij droge gist?Jooooost schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:47:
[...]
Als het kamertemperatuur was, is het niet zo erg, als het maar niet met 30 graden in de volle zon heeft gestaan.
Toch moet je echt een starter maken. Anders loop je risico dat je niet voldoende gistcellen hebt om een volledige vergisting te doorlopen waarbij nare smaakjes tegen het eind worden opgeruimd.
Zoals ik al zei ik heb er geen ervaring meeβ¦
Nee alleen bij vloeibaar gist! In een erlenmeyer op een roerplaat. Wel leuk om te doen, maar een heel stuk omslachtiger dan korrelgist.-Jaap-io schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:52:
[...]
Hoe maak je een giststarter en moet je dat altijd doen? Ook bij droge gist?
Zoals ik al zei ik heb er geen ervaring meeβ¦
Nee het heeft een week in huis ingepakt in de verzenddoos binnen gestaan, niet in volle zon maar wel constant zeg 22-24 graden. Er zat een koelzakje tegen aanβ¦maar die was ook gewoon op kamertemperatuur.
Giststarter maken vind ik voor nu wat te omslachtig. Sowieso nog nooit gedaan en ook niet de juiste spullen voor. Dan maar weer β¬20 uitgeven voor een nieuw zakje (+ verzendkosten).
Giststarter maken vind ik voor nu wat te omslachtig. Sowieso nog nooit gedaan en ook niet de juiste spullen voor. Dan maar weer β¬20 uitgeven voor een nieuw zakje (+ verzendkosten).
Afgezien dat het cool is, schoonmaken is relatief eenvoudig (iig eenvoudiger dan flesjes). Saniclean voor de win, dit kun je met lauw water in een vaatje doen, paar keer goed schudden en dan via de tapkraan eruit laten lopen. Daarna hetzelfde doen met een beetje Starsan.-Jaap-io schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:32:
[...]
Jup Afvullen op vaatjes tegenwoordig, ben er nog niet over uit of ik het nou minder werk vind dat flesjes... Het afvullen zeker wel, maar je moet alsnog de vaten, de leidingen, de tapkranen etc allemaal schoonmaken...
Het is iig minder ruimte: een redelijk volle vust van 8L bevat om en nabij de 20 tot 22 bierflesjes. Dat is veel ruimte (zelfs met een druiprek) en helemaal als je (zoals ik dit weekend) 40L klaar hebt staan
Deze 40L heb ik onder druk gefermenteerd, dus ik hoef dit alleen maar over te keggen naar een schoon vaatje en dan kan dit geplaatst worden in kegerator. Met betrekking tot dat laatste, die van mij is nu kapot (pomp doet het niet meer); maar gelukkig alweer een nieuwe gratis koelkast kunnen scoren dus dit weekend ga ik een beetje klussen
Joh, een giststarter maken is echt super makkelijk.ChUcKiE schreef op woensdag 30 april 2025 @ 00:39:
Nee het heeft een week in huis ingepakt in de verzenddoos binnen gestaan, niet in volle zon maar wel constant zeg 22-24 graden. Er zat een koelzakje tegen aanβ¦maar die was ook gewoon op kamertemperatuur.
Pak een leeg bierflesje.
Goed ontsmetten.
Flesje tot 2/3e vullen met puur appelsap (of gewoon water)
Gist erin
Theelepetje suiker (+ gistvoeding, maar dat doe ik eigenlijk nooit) erbij in geval van water
Keuken papier 2x dubbelvouwen haaks op elkaar
Over opening flesje vouwen en een elastiekje eromheen
1-3d wachten en kijken of er activiteit is
Zo ja: klaar om te pitchen
Aha ok, thanks voor de uitleg. Als er activiteit is, moet je dan direct starten met brouwen, of is het op die manier nog een aantal dagen "houdbaar"? Ik zit een beetje met een timing issue, omdat brouwen zo een halve dag kost en die niet altijd beschikbaar is
[ Voor 27% gewijzigd door ChUcKiE op 30-04-2025 10:05 ]
Wacht totdat je voldoende activiteit ziet, niet meteen bij het eerste beetje schuim meteen pitchen, maar geef de gist wat tijd.
De starter is prima een paar dagen goed te houden, eigenlijk totdat alle suikers omgezet zijn en dan nog gaat de gist niet meteen dood, tijd zat dus.
Niet teveel om stressen, alles tot een week zou ik zo vertrouwen
De starter is prima een paar dagen goed te houden, eigenlijk totdat alle suikers omgezet zijn en dan nog gaat de gist niet meteen dood, tijd zat dus.
Niet teveel om stressen, alles tot een week zou ik zo vertrouwen
Dat is dus eigenlijk wat je doet met zo'n "smackpack" van wyeast?Jooooost schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 23:09:
[...]
Nee alleen bij vloeibaar gist! In een erlenmeyer op een roerplaat. Wel leuk om te doen, maar een heel stuk omslachtiger dan korrelgist.
Wat J-sto zegt! Voor dit gist zou ik echt even een starter maken hoor, zo los uit het zakkie gaat het (zelfs met een gloednieuwe zak gist) niet lekker vergisten. Als je rond Utrecht woont heb ik nog een erlenmeyer en roerplaat over, die mag je zo hebben.ChUcKiE schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:05:
Aha ok, thanks voor de uitleg. Als er activiteit is, moet je dan direct starten met brouwen, of is het op die manier nog een aantal dagen "houdbaar"? Ik zit een beetje met een timing issue, omdat brouwen zo een halve dag kost en die niet altijd beschikbaar is
Nee niet perse. Als je zoβn smack pack activeert komt er wat voeding bij. Bij een volwaardige starter maak je met moutextract een aantal liter wort met een laag SG, waar je gistcellen in activeren en vermenigvuldigen.-Jaap-io schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:54:
[...]
Dat is dus eigenlijk wat je doet met zo'n "smackpack" van wyeast?
Voordelen vloeibaar gist:
- vet groot aanbod
- hele snelle start in sommige gevallen
Nadelen:
- Starters bijna altijd noodzakelijk
- Planning klote
- Pitch rate lastiger vast te stellen
- Je moet eigenlijk je wort beluchten
Ik heb er wel een sport van gemaakt om een gistbank aan te leggen: reageerbuisjes met gist in de vriezer die ik praktisch eindeloos kon doorkweken. Uiteindelijk weggegooid toen ik minder vaak ging brouwen en meer plek voor frikandellen wilde in de vriezer.
[ Voor 16% gewijzigd door Jooooost op 30-04-2025 22:23 ]
Heerlijk, vooral die laatste zin, ik verslikte mij bijna in mβn zelf gebrouwen tripelJooooost schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:21:
[...]
Ik heb er wel een sport van gemaakt om een gistbank aan te leggen: reageerbuisjes met gist in de vriezer die ik praktisch eindeloos kon doorkweken. Uiteindelijk weggegooid toen ik minder vaak ging brouwen en meer plek voor frikandellen wilde in de vriezer.
Ik was vorig jaar bij gulpener in de brouwerij die hebben dus een eigen actieve giststam, maar die wordt dus echt met lab precisie in de gaten gehouden. Ook begreep ik dat ze na verloop van tijd opnieuw de stam moeten opkweken dus blijkbaar hebben die ook niet het eeuwige levenβ¦
Blijft nog wel een beetje een gat in mβn (amateur) kennis die giststammen en hoe ze reageren etc
Klopt helemaal, op een gegeven moment verandert de smaak. Een keer of 6 opkweken is volgens mij de max. Maar je kan 1 pak gist opkweken en verdelen over zoβn 30 potjes. Van al deze potjes kun je starters maken en een klein deel achterlaten in een potje. Zo heb je uiteindelijk echt honderden bakkies gist.-Jaap-io schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:30:
[...]
Heerlijk, vooral die laatste zin, ik verslikte mij bijna in mβn zelf gebrouwen tripel![]()
Ik was vorig jaar bij gulpener in de brouwerij die hebben dus een eigen actieve giststam, maar die wordt dus echt met lab precisie in de gaten gehouden. Ook begreep ik dat ze na verloop van tijd opnieuw de stam moeten opkweken dus blijkbaar hebben die ook niet het eeuwige levenβ¦
Blijft nog wel een beetje een gat in mβn (amateur) kennis die giststammen en hoe ze reageren etc
Ik heb nu bedacht om volgende week vrijdag de gaan brouwen, dus ik ga begin komende week bekijken wat dat zakje Beer yeast WYEAST XL 3522 Belgian Ardennes gist dan activeren en via de hierboven genoemde methode in een flesje met wat suiker bekijken of het gaat starten.
Lukt het dan echt niet, dan hoop ik dat ik nog op tijd een nieuw zakje kan bemachtigen
Lukt het dan echt niet, dan hoop ik dat ik nog op tijd een nieuw zakje kan bemachtigen
Hij gaat echt wel starten hoor, het kan prima tegen een stootje!ChUcKiE schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:42:
Ik heb nu bedacht om volgende week vrijdag de gaan brouwen, dus ik ga begin komende week bekijken wat dat zakje Beer yeast WYEAST XL 3522 Belgian Ardennes gist dan activeren en via de hierboven genoemde methode in een flesje met wat suiker bekijken of het gaat starten.
Morgen staat een zomerbock op de planning, maar helaas is een paar weken terug de kompressor van mijn eerste kegerator overleden. Dit was een tafelmodel en de taps had ik met een MDF constructie erboven gefabriceerd. Via een gat aan de zijkant liep de slangen. An sich deed ie wat ie moest doen, maar de slangen aan de zijkant zag er niet echt netjes uit.
Afgelopen week een gratis koelkast opgehaald, dit keer een hogere en de bedoeling was om de 4 tapkranen in de deur te maken zodat je niets aan de buitenkant verder krijgt.
Na een middagje schoonmaken en klussen is dit het resultaat geworden:
Afgelopen week een gratis koelkast opgehaald, dit keer een hogere en de bedoeling was om de 4 tapkranen in de deur te maken zodat je niets aan de buitenkant verder krijgt.
2025 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Zit dit in de Voorstraat, of is dat een andere brouwersgilde? Fietste er vrijdag toevallig langs.nwagenaar schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:49:
Ik ben net bezig met de oprichting van een Brouwersgilde hier in Kampen.
Anjunabeats
Dat is Brouwerij Broederschaap, afgezien van zelf bieren brouwen geven ze ook cursussen bier brouwen. Erg leuke gastenwizai schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:34:
[...]
Zit dit in de Voorstraat, of is dat een andere brouwersgilde? Fietste er vrijdag toevallig langs.
En nee, dit is dus een geheel nieuwe. Zitten wel enkele lokale pro-brouwers bij.
Mooi ding hoor! Komt er nog een lekbak onder?nwagenaar schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:26:
Morgen staat een zomerbock op de planning, maar helaas is een paar weken terug de kompressor van mijn eerste kegerator overleden. Dit was een tafelmodel en de taps had ik met een MDF constructie erboven gefabriceerd. Via een gat aan de zijkant liep de slangen. An sich deed ie wat ie moest doen, maar de slangen aan de zijkant zag er niet echt netjes uit.
2025 [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je kunt er erg simpel een tafeltje voorzetten met een lekbakje, dat is iig mijn idee.TweakTom92 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:51:
[...]
Mooi ding hoor! Komt er nog een lekbak onder?
Als het goed is zal deze kegerator gebruikt gaan worden tijdens het bierfestival in Kampen op 31-5. Daarom heb ik aan beide zijkanten en de voorkant voorzien van krijtverf.
Alleen dan niet mijn bier maar een 2-tal van een lokale brouwer waar ik aan mee heb geholpen.
Topding man! Misschien kun je een lekbak met sterke magneten maken? Dan hoef je niet te boren en kun je hem makkelijk leeggooien!
Thanks en dat is zeker nog een idee; punt is natuurlijk wel dat de deur niet recht is. Maar ik verzin daar wel wat opJooooost schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:50:
Topding man! Misschien kun je een lekbak met sterke magneten maken? Dan hoef je niet te boren en kun je hem makkelijk leeggooien!
En zoals aangegeven, gisteren druk bezig geweest met het maken van een bock van 20L:
2025 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Binnen 24 uur is het al bezig met fermenteren (onder druk). Ik ben benieuwd of deze net zo goed wordt als de vorige batch, de SG-waardes waren 2 puntjes lager dit keer ondanks dat wij dit keer korter hoefden te maischen (15 minuten korter) totdat de SG-waarde niet meer steeg en de eitwit test goed was.
Desondanks nog steeds meer dan het originele recept
Na de vorige batch te hebben overgheveld naar een nieuw/schoon vat, was dit het eindresultaat:
2025 | ||
![]() |
Die Oxebar, is dat wat? Ik lees nogal wisselende ervaringen, vooral m.b.t. gaslekken. Lijkt me een voordelig alternatief voor reguliere kegs, maar als er gedoe is met lekvrij maken zou het me ook weer niet het prijsverschil waard zijn.nwagenaar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:41:
[...]
Thanks en dat is zeker nog een idee; punt is natuurlijk wel dat de deur niet recht is. Maar ik verzin daar wel wat op
En zoals aangegeven, gisteren druk bezig geweest met het maken van een bock van 20L:
2025 [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Binnen 24 uur is het al bezig met fermenteren (onder druk). Ik ben benieuwd of deze net zo goed wordt als de vorige batch, de SG-waardes waren 2 puntjes lager dit keer ondanks dat wij dit keer korter hoefden te maischen (15 minuten korter) totdat de SG-waarde niet meer steeg en de eitwit test goed was.
Desondanks nog steeds meer dan het originele recept![]()
Na de vorige batch te hebben overgheveld naar een nieuw/schoon vat, was dit het eindresultaat:
2025 [Afbeelding]
Ik ben er enorm over te spreken, zeker de 20L Oxebar varianten. Je moet inderdaad wel goed de bovenkant aandraaien, een beetje rondspuiten met Starsan geeft al een goede indicatie van (eventuele) gaslekken.bartvk schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:04:
[...]
Die Oxebar, is dat wat? Ik lees nogal wisselende ervaringen, vooral m.b.t. gaslekken. Lijkt me een voordelig alternatief voor reguliere kegs, maar als er gedoe is met lekvrij maken zou het me ook weer niet het prijsverschil waard zijn.
In mijn geval heb ik dat 1 keer gehad, maar dat kwam omdat een lipje was afgebroken en daardoor sloot de bovenkant niet goed. Ik heb dit gemeld bij de leverancier, ik kreeg netjes een nieuwe met lipjes en sindsdien geen enkel probleem.
Zowel de 4L als de 8L heeft een hydra aansluiting icm een wat stuggere witte buis dat in een filter wordt gedrukt waarbij de bovenkant met een l-bocht wordt vastgemaakt.
Met de 8L gaat dit zonder problemen en blijft de l-bocht zitten (ook onder druk) zodra je deze dicht draait. Met de 4L Oxebar komt de l-bocht soms los door het witte stugge slang zodra je er druk op zet of wanneer je hem dicht doet; de makkelijkste oplossing is om deze dan iets korter te maken zodat ie net boven de bovenkant zweeft: bij het dichtdraaien blijft hij dan goed zitten.
Qua lekken: gewoon de aansluitingen goed met de handvastdraaien maar niet overdreven aandraaien. Tot op heden heb ik met de 12-tal oxebars geen echte issues gehad (behalve die ene 20L) als het ging om lekkages. Ze zijn wel wat minder sterk, dus niet op de grond laten vallen want dan is het net een cola fles en knalt ie alle kanten op
Persoonlijk vind ik de Kegking PET vaatjes wel van betere kwaliteit dan de Oxebar. Maar deze dan ook direct 2 keer zo duur. Vaak kun je 4 Oxebars van 8L aanschaffen voor iets boven de 20 euro, die hydra tapkits zijn rond de 8/9 euro per stuk.
Mocht je trouwens willen vergisten onder druk icm een dryhop, dan zou ik de 20L Oxebar of de Kegking gebruiken, niet de 4L/8L Oxebars. De openining in deze vaatjes zijn simpelweg te klein (of je moet de pallets er los in dumpen) icm een hopzak. Overigens zou ik niet zo 1,2,3 de 4L/8L gebruiken voor vergsiting onder druk, ik heb het idee dat de PET-wanden dunner en minder in kwaliteit is dan de Kegking/Oxebar 20L varianten en ik vertrouw deze niet echt als je spontaan 2Bar of meer erop krijgt (ondanks het overdrukventiel)
[ Voor 23% gewijzigd door nwagenaar op 06-05-2025 10:28 ]
Vrijdagochtend heb ik gepland te gaan brouwen.Jooooost schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:00:
[...]
Hij gaat echt wel starten hoor, het kan prima tegen een stootje!
Vandaag alle spullen klaargelegd en mout afgewogen. Donderdagavond schroten.
Ondertussen het gietzakje uit de koelkast gehaald en op kamertemperatuur "gesmackt" . Ik denk dat de gist het nog steeds doet, want ik hoor wat borrelen. en na een anderhalf uur komt het zakje al wat boller te staan.
Ik heb nu dus de tijd tot vrijdag die ik hiermee moet overbruggen.
Hoe kan ik het nu het beste aanpakken?
1) alles in het zakje laten zitten en vrijdag na het afkoelen van de wort toevoegen?
2) de inhoud van het zakje bij een beetje appelsap/suiker in een bierflesje en een paar dagen laten staan? Op kamertemperatuur of in de koelkast? En dan vrijdag het flesje omschudden?
Niets gaan doen met een bierflesje hoor, dat is alleen maar infectierisico zonder dat het iets wezenlijk toevoegt voor je. Je kan overwegen om een korrelgist erbij te kopen, die je eventueel aan je wort toevoegt als je merkt dat dit gist toch niet echt iets doet.
En zoals gezegd: bij dit gist is een starter eigenlijk echt essentieel. Mijn batch blond staat nu na 14 dagen nog steeds te borrelen, terwijl er een joekel van een starter in ging. Als ik het losse zakje gepitched had, was het denk ik niets geworden. Bij mij gaat het wel om 34 liter met een start SG van 1.080.
En zoals gezegd: bij dit gist is een starter eigenlijk echt essentieel. Mijn batch blond staat nu na 14 dagen nog steeds te borrelen, terwijl er een joekel van een starter in ging. Als ik het losse zakje gepitched had, was het denk ik niets geworden. Bij mij gaat het wel om 34 liter met een start SG van 1.080.
Hmmm ondertussen zit het in een goed gereinigd/gedesinfecteerd flesje met appelsap en suiker. Misschien nog wat korrelgist erbij kopen? Welke versie voor een chouffe kloon?Jooooost schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:47:
Niets gaan doen met een bierflesje hoor, dat is alleen maar infectierisico zonder dat het iets wezenlijk toevoegt voor je. Je kan overwegen om een korrelgist erbij te kopen, die je eventueel aan je wort toevoegt als je merkt dat dit gist toch niet echt iets doet.
Ik zag dat ik nog een zakje SafAle BE-256 heb liggen. Die zou ik er eventueel ook nog bij kunnen doen? Wellicht niet de perfecte chouffe kloon maar wellicht komt er toch wat moois uit π€·ββοΈ
[ Voor 10% gewijzigd door ChUcKiE op 07-05-2025 20:00 ]
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dry hoppen tijdens de cold crush?
Lees verschillende dingen namelijkβ¦ ik heb een ipa die inmiddels koud is, maar ik wil er wat hop bij doen aangezien ik hem erg bitter vind en weinig fruitig. Ik heb nog amerillo liggen dus dacht waarom gooi ik dat er niet bij π
Ik dacht 4gr per liter (80gr totaal) voor 2 dagen en dan overhevelen op fust
Lees verschillende dingen namelijkβ¦ ik heb een ipa die inmiddels koud is, maar ik wil er wat hop bij doen aangezien ik hem erg bitter vind en weinig fruitig. Ik heb nog amerillo liggen dus dacht waarom gooi ik dat er niet bij π
Zeker, dat werkt goed in mijn ervaring. Ik kan wel aanraden eerst even je gist te dumpen (komt je dry hop aroma ten goede in mijn ervaring). En je dry hop er dan 24-48 uur in laten, niet langer.-Jaap-io schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:27:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dry hoppen tijdens de cold crush?
Ja die komt dichtbij genoeg, prima alternatief gist! Maar eerst dit gist gewoon een kans geven hoor.ChUcKiE schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:11:
[...]
Hmmm ondertussen zit het in een goed gereinigd/gedesinfecteerd flesje met appelsap en suiker. Misschien nog wat korrelgist erbij kopen? Welke versie voor een chouffe kloon?
Ik zag dat ik nog een zakje SafAle BE-256 heb liggen. Die zou ik er eventueel ook nog bij kunnen doen? Wellicht niet de perfecte chouffe kloon maar wellicht komt er toch wat moois uit π€·ββοΈ
Thanks, ga ik doen. Nu schroten, morgenvroeg brouwen.Jooooost schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:01:
[...]
Ja die komt dichtbij genoeg, prima alternatief gist! Maar eerst dit gist gewoon een kans geven hoor.
Ik had het gister avond al gewoon gedaan, vond het niet te hachelen, dus slechter kon het toch niet worden πJooooost schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:00:
[...]
Zeker, dat werkt goed in mijn ervaring. Ik kan wel aanraden eerst even je gist te dumpen (komt je dry hop aroma ten goede in mijn ervaring). En je dry hop er dan 24-48 uur in laten, niet langer.
Vanmiddag weer een sample genomen en WAUW wat een verschil! Nu denk je hmm nog een slokje π
Succes! Mogelijk zou je na het schroten een overnight mash kunnen doen. Ik wil hier nog mee gaan experimenteren, maar op deze manier kun je de brouwdag opdelen.ChUcKiE schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:47:
[...]
Thanks, ga ik doen. Nu schroten, morgenvroeg brouwen.
https://hopblog.nl/overnight-mash/
Ja, een dryhop kan erg veel verschil uitmaken qua smaak en de esters verbloemen/optimaliseren. Zelf nog nooit gedaan tijdens het cold crashen (wat ik eigenlijk nooit doe), mede omdat ik dan toch bang ben voor oxidatie waardoor ik dit liever doe na de hoofdvergisting...-Jaap-io schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:55:
[...]
Ik had het gister avond al gewoon gedaan, vond het niet te hachelen, dus slechter kon het toch niet worden π
Vanmiddag weer een sample genomen en WAUW wat een verschil! Nu denk je hmm nog een slokje π
Met betrekking tot hop toevoegen: de laatste tijd ben ik bezig met hopstands (dus wort af laten koelen naar 90, 80 of 75 graden en dan de hop en-of andere ingredienten erbij in doen voor een bepaalde tijd) icm een overnight chill. Met een overnight chill merk ik al een verschil, maar met de hopstand erbij worden mijn IPA's erg lekker.
Na 6 weken een 3-tal brouwsessies te hebben gedaan voor anderen, ga ik morgen een nieuwe IPA maken. Het basis recept is de bock die ik afgelopen maandag en weken daarvoor heb gemaakt, maar uiteraard andere hopsoorten (Chinook, Centennial, Citra en Mosaic), gist (US-05) en wat meer kruiden; waaronder verse gember dat wordt toevoegd tijdens de hopstand. Eens kijken of dit iets moois gaat worden...
Gisteren dus gebrouwen en ik zie nu dat de vergisting gestart is, het blubt goed in de klimaatkast π bedankt voor alle tips, hopelijk smaakt het over een aantal weken lekker πΊ
Beter! De mijne is bijna uitvergist (ook Ardennes), wat een heerlijke lucht kwam er uit de klimaatkast!ChUcKiE schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:46:
Gisteren dus gebrouwen en ik zie nu dat de vergisting gestart is, het blubt goed in de klimaatkast π bedankt voor alle tips, hopelijk smaakt het over een aantal weken lekker πΊ
We komen wel proevenChUcKiE schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:46:
Altijd welkom!! Regio noord Limburg ππΊ
:strip_exif()/f/image/sUI0lZueWDthPM3q3BEwpnq6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was niet tevreden over mβn laatste batch ipa, waarschijnlijk oude hopβ¦ weinig smaak en vooral bitter. Na de dry hop wel beter, maar nog steeds niet fantastischβ¦ had niet de meest ideale korrels liggenβ¦
Dus nu maar even een nieuwe batch gemaakt met hop-bong om te dry hoppen
Daarnaast kregen we van brouwland Kveik Yeastery gist tester afgelopen clubavond. Dus hij staat nu op 26Β° met de deze gist https://brouwland.com/nl/...jYW1wYWlnbklkIjo1MzI1fQ== en na minder dan 24uur is hij al smaakvoller dan de vorige
Je proeft nog wat zoetig mout, een bittertje maar ook al sinaasappel
Kicken!! Dat is wel echt een fijn gist ja! Kveik moet je wel eerst iets koelen voor je dryhopt, zelf houd ik 15c aan (en vergist ik op 35c haha). Hoe bewaar je je hop eigenlijk als je die oud vond? Ik bewaar het in de vriezer (als het even kan vacuum) en dat blijft vaak wel een jaartje lekker!-Jaap-io schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:52:
[Afbeelding]
Ik was niet tevreden over mβn laatste batch ipa, waarschijnlijk oude hopβ¦ weinig smaak en vooral bitter. Na de dry hop wel beter, maar nog steeds niet fantastischβ¦ had niet de meest ideale korrels liggenβ¦
Dus nu maar even een nieuwe batch gemaakt met hop-bong om te dry hoppen![]()
Daarnaast kregen we van brouwland Kveik Yeastery gist tester afgelopen clubavond. Dus hij staat nu op 26Β° met de deze gist https://brouwland.com/nl/...jYW1wYWlnbklkIjo1MzI1fQ== en na minder dan 24uur is hij al smaakvoller dan de vorige![]()
Je proeft nog wat zoetig mout, een bittertje maar ook al sinaasappel
Hier overheen gekeken, wat tof!!-Jaap-io schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:58:
***members only***
Bedankt voor de tip πJooooost schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:50:
[...]
Kicken!! Dat is wel echt een fijn gist ja! Kveik moet je wel eerst iets koelen voor je dryhopt, zelf houd ik 15c aan (en vergist ik op 35c haha). Hoe bewaar je je hop eigenlijk als je die oud vond? Ik bewaar het in de vriezer (als het even kan vacuum) en dat blijft vaak wel een jaartje lekker!
Ik bewaar de hop ook in de vriezer, maar door verhuizing en dien ten gevolgen een tijdje niet brouwen, waren ze, een paar jaar, over datum π«’
Heb ook mout weggegooid met een tht 20-02-22 π«£
en hoe lang vergist je voordat je gaat dry-hoppen?Jooooost schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:50:
[...]
Kicken!! Dat is wel echt een fijn gist ja! Kveik moet je wel eerst iets koelen voor je dryhopt, zelf houd ik 15c aan (en vergist ik op 35c haha). Hoe bewaar je je hop eigenlijk als je die oud vond? Ik bewaar het in de vriezer (als het even kan vacuum) en dat blijft vaak wel een jaartje lekker!
ik wil eigenlijk ga dry hoppen gelijk na de hoofdvergisting (sg < 1.012) ik had ook begrepen dat je met kveik geen diacetylrust nodig hebt, is dat ook jouw ervaring?
Klopt, dit gist vreet zich in zoβn korte tijd overal doorheen dat een diacetylrust niet eens goed te timen zou zijn. Direct na de hoofdvergisting is lastig te timen met dit gist. Aangezien je een hop dropper hebt en dus zuurstof elimineert zou ik niets riskeren en lekker zeker uitvergisten voor je de temperatuur gaat droppen. Met een week hoofdvergisting zit je goed met Kveik. Maar, je bent een Tweaker, dus je hebt vast wel een Tilt oid toch-Jaap-io schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:06:
[...]
en hoe lang vergist je voordat je gaat dry-hoppen?
ik wil eigenlijk ga dry hoppen gelijk na de hoofdvergisting (sg < 1.012) ik had ook begrepen dat je met kveik geen diacetylrust nodig hebt, is dat ook jouw ervaring?
Nee, geen tiltJooooost schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:59:
[...]
Klopt, dit gist vreet zich in zoβn korte tijd overal doorheen dat een diacetylrust niet eens goed te timen zou zijn. Direct na de hoofdvergisting is lastig te timen met dit gist. Aangezien je een hop dropper hebt en dus zuurstof elimineert zou ik niets riskeren en lekker zeker uitvergisten voor je de temperatuur gaat droppen. Met een week hoofdvergisting zit je goed met Kveik. Maar, je bent een Tweaker, dus je hebt vast wel een Tilt oid toch?

Een brew brain
Holy moly dat is een serieuze pan! Ik ken een commerciele brouwerij met een kleinere panJooooost schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:02:
[Afbeelding]
Vandaag voor het lokale streekbierfestival gebrouwen in de B150, als het goed is zoβn 120 liter APA schoon aan de haak! Eitrheim Kveik erin omdat we een beetje haast hebben.

Haha dit is een commerciΓ«le pan ook hoor! Het bier uit mijn eigen schuur mag ik niet verkopen op een festival dankzij alle regelgeving, vandaar! Eigenlijk hoort ie niet in dit draadje thuis ook dus haha!-Jaap-io schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:27:
[...]
Nee, geen tilt![]()
Een brew brain![]()
[...]
Holy moly dat is een serieuze pan! Ik ken een commerciele brouwerij met een kleinere panmaar goed dat is een uit de hand gelopen hobby waar inmiddels ook geld mee verdient wordt
Muah, het gaat om het brouwen van ambachtelijk bier. Het is altijd mooi om hier ervaringen over te delenJooooost schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:44:
[...]
Haha dit is een commerciΓ«le pan ook hoor! Het bier uit mijn eigen schuur mag ik niet verkopen op een festival dankzij alle regelgeving, vandaar! Eigenlijk hoort ie niet in dit draadje thuis ook dus haha!