Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-06 10:26
-Jaap-io schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:54:
[...]

Dat is dus eigenlijk wat je doet met zo'n "smackpack" van wyeast?
Nee niet perse. Als je zo’n smack pack activeert komt er wat voeding bij. Bij een volwaardige starter maak je met moutextract een aantal liter wort met een laag SG, waar je gistcellen in activeren en vermenigvuldigen.

Voordelen vloeibaar gist:
- vet groot aanbod
- hele snelle start in sommige gevallen

Nadelen:
- Starters bijna altijd noodzakelijk
- Planning klote
- Pitch rate lastiger vast te stellen
- Je moet eigenlijk je wort beluchten

Ik heb er wel een sport van gemaakt om een gistbank aan te leggen: reageerbuisjes met gist in de vriezer die ik praktisch eindeloos kon doorkweken. Uiteindelijk weggegooid toen ik minder vaak ging brouwen en meer plek voor frikandellen wilde in de vriezer.

[ Voor 16% gewijzigd door Jooooost op 30-04-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:15
Jooooost schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:21:
[...]

Ik heb er wel een sport van gemaakt om een gistbank aan te leggen: reageerbuisjes met gist in de vriezer die ik praktisch eindeloos kon doorkweken. Uiteindelijk weggegooid toen ik minder vaak ging brouwen en meer plek voor frikandellen wilde in de vriezer.
Heerlijk, vooral die laatste zin, ik verslikte mij bijna in m’n zelf gebrouwen tripel :+

Ik was vorig jaar bij gulpener in de brouwerij die hebben dus een eigen actieve giststam, maar die wordt dus echt met lab precisie in de gaten gehouden. Ook begreep ik dat ze na verloop van tijd opnieuw de stam moeten opkweken dus blijkbaar hebben die ook niet het eeuwige leven…
Blijft nog wel een beetje een gat in m’n (amateur) kennis die giststammen en hoe ze reageren etc

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uK7Msve9XPhNORLBRdQ-kUT_L6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKlObUq8UR8V9r9DwUMOpM4P.jpg?f=fotoalbum_large
Overigens is m’n ipa lekker op gang 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
-Jaap-io schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:30:
[...]

Heerlijk, vooral die laatste zin, ik verslikte mij bijna in m’n zelf gebrouwen tripel :+

Ik was vorig jaar bij gulpener in de brouwerij die hebben dus een eigen actieve giststam, maar die wordt dus echt met lab precisie in de gaten gehouden. Ook begreep ik dat ze na verloop van tijd opnieuw de stam moeten opkweken dus blijkbaar hebben die ook niet het eeuwige leven…
Blijft nog wel een beetje een gat in m’n (amateur) kennis die giststammen en hoe ze reageren etc
Klopt helemaal, op een gegeven moment verandert de smaak. Een keer of 6 opkweken is volgens mij de max. Maar je kan 1 pak gist opkweken en verdelen over zo’n 30 potjes. Van al deze potjes kun je starters maken en een klein deel achterlaten in een potje. Zo heb je uiteindelijk echt honderden bakkies gist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-06 15:34

ChUcKiE

Dus........

Ik heb nu bedacht om volgende week vrijdag de gaan brouwen, dus ik ga begin komende week bekijken wat dat zakje Beer yeast WYEAST XL 3522 Belgian Ardennes gist dan activeren en via de hierboven genoemde methode in een flesje met wat suiker bekijken of het gaat starten.

Lukt het dan echt niet, dan hoop ik dat ik nog op tijd een nieuw zakje kan bemachtigen :)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
ChUcKiE schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:42:
Ik heb nu bedacht om volgende week vrijdag de gaan brouwen, dus ik ga begin komende week bekijken wat dat zakje Beer yeast WYEAST XL 3522 Belgian Ardennes gist dan activeren en via de hierboven genoemde methode in een flesje met wat suiker bekijken of het gaat starten.

Lukt het dan echt niet, dan hoop ik dat ik nog op tijd een nieuw zakje kan bemachtigen :)
Hij gaat echt wel starten hoor, het kan prima tegen een stootje!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:35

nwagenaar

God, root. What's the differen

Morgen staat een zomerbock op de planning, maar helaas is een paar weken terug de kompressor van mijn eerste kegerator overleden. Dit was een tafelmodel en de taps had ik met een MDF constructie erboven gefabriceerd. Via een gat aan de zijkant liep de slangen. An sich deed ie wat ie moest doen, maar de slangen aan de zijkant zag er niet echt netjes uit.

Afgelopen week een gratis koelkast opgehaald, dit keer een hogere en de bedoeling was om de 4 tapkranen in de deur te maken zodat je niets aan de buitenkant verder krijgt.

Na een middagje schoonmaken en klussen is dit het resultaat geworden:

2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrNaCybGD7dtUNkpn6fF9PJUHTw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkpGFIf1mNpQsVnE3D4OkmRh.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhdL2OaerRprF1kWsAp6a-NU7PY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTaJjUqwg4ULWkz2RC7oKc3A.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/he3vRIay5BTBhB9mAbeeEYDiDjI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHq4qzWPIcVnz2CCJwOIDsaI.jpg?f=fotoalbum_small

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
nwagenaar schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:49:
Ik ben net bezig met de oprichting van een Brouwersgilde hier in Kampen.
Zit dit in de Voorstraat, of is dat een andere brouwersgilde? Fietste er vrijdag toevallig langs.

Anjunabeats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

wizai schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:34:
[...]
Zit dit in de Voorstraat, of is dat een andere brouwersgilde? Fietste er vrijdag toevallig langs.
Dat is Brouwerij Broederschaap, afgezien van zelf bieren brouwen geven ze ook cursussen bier brouwen. Erg leuke gasten :)

En nee, dit is dus een geheel nieuwe. Zitten wel enkele lokale pro-brouwers bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
nwagenaar schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:26:
Morgen staat een zomerbock op de planning, maar helaas is een paar weken terug de kompressor van mijn eerste kegerator overleden. Dit was een tafelmodel en de taps had ik met een MDF constructie erboven gefabriceerd. Via een gat aan de zijkant liep de slangen. An sich deed ie wat ie moest doen, maar de slangen aan de zijkant zag er niet echt netjes uit.

Afgelopen week een gratis koelkast opgehaald, dit keer een hogere en de bedoeling was om de 4 tapkranen in de deur te maken zodat je niets aan de buitenkant verder krijgt.

Na een middagje schoonmaken en klussen is dit het resultaat geworden:

2025
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooi ding hoor! Komt er nog een lekbak onder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

TweakTom92 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:51:
[...]
Mooi ding hoor! Komt er nog een lekbak onder?
Je kunt er erg simpel een tafeltje voorzetten met een lekbakje, dat is iig mijn idee.

Als het goed is zal deze kegerator gebruikt gaan worden tijdens het bierfestival in Kampen op 31-5. Daarom heb ik aan beide zijkanten en de voorkant voorzien van krijtverf.

Alleen dan niet mijn bier maar een 2-tal van een lokale brouwer waar ik aan mee heb geholpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jooooost
Topding man! Misschien kun je een lekbak met sterke magneten maken? Dan hoef je niet te boren en kun je hem makkelijk leeggooien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Jooooost schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:50:
Topding man! Misschien kun je een lekbak met sterke magneten maken? Dan hoef je niet te boren en kun je hem makkelijk leeggooien!
Thanks en dat is zeker nog een idee; punt is natuurlijk wel dat de deur niet recht is. Maar ik verzin daar wel wat op :)

En zoals aangegeven, gisteren druk bezig geweest met het maken van een bock van 20L:

2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EWQAFBCSoDuX-t6qymTsvVZXcs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjZwvnXasCFqZZMsNqrLldTr.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRaDWELzWhKKpwUX6jLsZQVlF6I=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ogg8xBXHvjOoiH8b1sQPmEhb.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVNcMTwCOnqnywo0HH4bpDos1ys=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkXrEal85T8ShViJw0ovrifu.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3U8tzowhwZxN-lc5_OSXHyYCBo8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0i7hLj1IogI23h7HPFfepdg.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_6O8gJkM0R9_O3h2KvNlJpTPas=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgOgBshfcP2hCP88FSHK7UrI.jpg?f=fotoalbum_small

Binnen 24 uur is het al bezig met fermenteren (onder druk). Ik ben benieuwd of deze net zo goed wordt als de vorige batch, de SG-waardes waren 2 puntjes lager dit keer ondanks dat wij dit keer korter hoefden te maischen (15 minuten korter) totdat de SG-waarde niet meer steeg en de eitwit test goed was.

Desondanks nog steeds meer dan het originele recept :+

Na de vorige batch te hebben overgheveld naar een nieuw/schoon vat, was dit het eindresultaat:

2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XfYpiNT0HPAJZd9kQVcg8ljR8g=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79VzbVe5GG63mSllVjachCsb.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-06 09:29
nwagenaar schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:41:
[...]

Thanks en dat is zeker nog een idee; punt is natuurlijk wel dat de deur niet recht is. Maar ik verzin daar wel wat op :)

En zoals aangegeven, gisteren druk bezig geweest met het maken van een bock van 20L:

2025
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Binnen 24 uur is het al bezig met fermenteren (onder druk). Ik ben benieuwd of deze net zo goed wordt als de vorige batch, de SG-waardes waren 2 puntjes lager dit keer ondanks dat wij dit keer korter hoefden te maischen (15 minuten korter) totdat de SG-waarde niet meer steeg en de eitwit test goed was.

Desondanks nog steeds meer dan het originele recept :+

Na de vorige batch te hebben overgheveld naar een nieuw/schoon vat, was dit het eindresultaat:

2025
[Afbeelding]
Die Oxebar, is dat wat? Ik lees nogal wisselende ervaringen, vooral m.b.t. gaslekken. Lijkt me een voordelig alternatief voor reguliere kegs, maar als er gedoe is met lekvrij maken zou het me ook weer niet het prijsverschil waard zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

bartvk schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:04:
[...]
Die Oxebar, is dat wat? Ik lees nogal wisselende ervaringen, vooral m.b.t. gaslekken. Lijkt me een voordelig alternatief voor reguliere kegs, maar als er gedoe is met lekvrij maken zou het me ook weer niet het prijsverschil waard zijn.
Ik ben er enorm over te spreken, zeker de 20L Oxebar varianten. Je moet inderdaad wel goed de bovenkant aandraaien, een beetje rondspuiten met Starsan geeft al een goede indicatie van (eventuele) gaslekken.

In mijn geval heb ik dat 1 keer gehad, maar dat kwam omdat een lipje was afgebroken en daardoor sloot de bovenkant niet goed. Ik heb dit gemeld bij de leverancier, ik kreeg netjes een nieuwe met lipjes en sindsdien geen enkel probleem.

Zowel de 4L als de 8L heeft een hydra aansluiting icm een wat stuggere witte buis dat in een filter wordt gedrukt waarbij de bovenkant met een l-bocht wordt vastgemaakt.

Met de 8L gaat dit zonder problemen en blijft de l-bocht zitten (ook onder druk) zodra je deze dicht draait. Met de 4L Oxebar komt de l-bocht soms los door het witte stugge slang zodra je er druk op zet of wanneer je hem dicht doet; de makkelijkste oplossing is om deze dan iets korter te maken zodat ie net boven de bovenkant zweeft: bij het dichtdraaien blijft hij dan goed zitten.

Qua lekken: gewoon de aansluitingen goed met de handvastdraaien maar niet overdreven aandraaien. Tot op heden heb ik met de 12-tal oxebars geen echte issues gehad (behalve die ene 20L) als het ging om lekkages. Ze zijn wel wat minder sterk, dus niet op de grond laten vallen want dan is het net een cola fles en knalt ie alle kanten op :+

Persoonlijk vind ik de Kegking PET vaatjes wel van betere kwaliteit dan de Oxebar. Maar deze dan ook direct 2 keer zo duur. Vaak kun je 4 Oxebars van 8L aanschaffen voor iets boven de 20 euro, die hydra tapkits zijn rond de 8/9 euro per stuk.

Mocht je trouwens willen vergisten onder druk icm een dryhop, dan zou ik de 20L Oxebar of de Kegking gebruiken, niet de 4L/8L Oxebars. De openining in deze vaatjes zijn simpelweg te klein (of je moet de pallets er los in dumpen) icm een hopzak. Overigens zou ik niet zo 1,2,3 de 4L/8L gebruiken voor vergsiting onder druk, ik heb het idee dat de PET-wanden dunner en minder in kwaliteit is dan de Kegking/Oxebar 20L varianten en ik vertrouw deze niet echt als je spontaan 2Bar of meer erop krijgt (ondanks het overdrukventiel)

[ Voor 23% gewijzigd door nwagenaar op 06-05-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Jooooost schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:00:
[...]

Hij gaat echt wel starten hoor, het kan prima tegen een stootje!
Vrijdagochtend heb ik gepland te gaan brouwen.
Vandaag alle spullen klaargelegd en mout afgewogen. Donderdagavond schroten.
Ondertussen het gietzakje uit de koelkast gehaald en op kamertemperatuur "gesmackt" . Ik denk dat de gist het nog steeds doet, want ik hoor wat borrelen. en na een anderhalf uur komt het zakje al wat boller te staan.

Ik heb nu dus de tijd tot vrijdag die ik hiermee moet overbruggen.
Hoe kan ik het nu het beste aanpakken?
1) alles in het zakje laten zitten en vrijdag na het afkoelen van de wort toevoegen?
2) de inhoud van het zakje bij een beetje appelsap/suiker in een bierflesje en een paar dagen laten staan? Op kamertemperatuur of in de koelkast? En dan vrijdag het flesje omschudden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Niets gaan doen met een bierflesje hoor, dat is alleen maar infectierisico zonder dat het iets wezenlijk toevoegt voor je. Je kan overwegen om een korrelgist erbij te kopen, die je eventueel aan je wort toevoegt als je merkt dat dit gist toch niet echt iets doet.

En zoals gezegd: bij dit gist is een starter eigenlijk echt essentieel. Mijn batch blond staat nu na 14 dagen nog steeds te borrelen, terwijl er een joekel van een starter in ging. Als ik het losse zakje gepitched had, was het denk ik niets geworden. Bij mij gaat het wel om 34 liter met een start SG van 1.080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Jooooost schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:47:
Niets gaan doen met een bierflesje hoor, dat is alleen maar infectierisico zonder dat het iets wezenlijk toevoegt voor je. Je kan overwegen om een korrelgist erbij te kopen, die je eventueel aan je wort toevoegt als je merkt dat dit gist toch niet echt iets doet.

En zoals gezegd: bij dit gist is een starter eigenlijk echt essentieel. Mijn batch blond staat nu na 14 dagen nog steeds te borrelen, terwijl er een joekel van een starter in ging. Als ik het losse zakje gepitched had, was het denk ik niets geworden. Bij mij gaat het wel om 34 liter met een start SG van 1.080.
Hmmm ondertussen zit het in een goed gereinigd/gedesinfecteerd flesje met appelsap en suiker. Misschien nog wat korrelgist erbij kopen? Welke versie voor een chouffe kloon?

Ik zag dat ik nog een zakje SafAle BE-256 heb liggen. Die zou ik er eventueel ook nog bij kunnen doen? Wellicht niet de perfecte chouffe kloon maar wellicht komt er toch wat moois uit 🤷‍♂️

[ Voor 10% gewijzigd door ChUcKiE op 07-05-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dry hoppen tijdens de cold crush?
Lees verschillende dingen namelijk… ik heb een ipa die inmiddels koud is, maar ik wil er wat hop bij doen aangezien ik hem erg bitter vind en weinig fruitig. Ik heb nog amerillo liggen dus dacht waarom gooi ik dat er niet bij 😉
Ik dacht 4gr per liter (80gr totaal) voor 2 dagen en dan overhevelen op fust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
-Jaap-io schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:27:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dry hoppen tijdens de cold crush?
Lees verschillende dingen namelijk… ik heb een ipa die inmiddels koud is, maar ik wil er wat hop bij doen aangezien ik hem erg bitter vind en weinig fruitig. Ik heb nog amerillo liggen dus dacht waarom gooi ik dat er niet bij 😉
Ik dacht 4gr per liter (80gr totaal) voor 2 dagen en dan overhevelen op fust
Zeker, dat werkt goed in mijn ervaring. Ik kan wel aanraden eerst even je gist te dumpen (komt je dry hop aroma ten goede in mijn ervaring). En je dry hop er dan 24-48 uur in laten, niet langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
ChUcKiE schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:11:
[...]

Hmmm ondertussen zit het in een goed gereinigd/gedesinfecteerd flesje met appelsap en suiker. Misschien nog wat korrelgist erbij kopen? Welke versie voor een chouffe kloon?

Ik zag dat ik nog een zakje SafAle BE-256 heb liggen. Die zou ik er eventueel ook nog bij kunnen doen? Wellicht niet de perfecte chouffe kloon maar wellicht komt er toch wat moois uit 🤷‍♂️
Ja die komt dichtbij genoeg, prima alternatief gist! Maar eerst dit gist gewoon een kans geven hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Jooooost schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:01:
[...]

Ja die komt dichtbij genoeg, prima alternatief gist! Maar eerst dit gist gewoon een kans geven hoor.
Thanks, ga ik doen. Nu schroten, morgenvroeg brouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Jooooost schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:00:
[...]

Zeker, dat werkt goed in mijn ervaring. Ik kan wel aanraden eerst even je gist te dumpen (komt je dry hop aroma ten goede in mijn ervaring). En je dry hop er dan 24-48 uur in laten, niet langer.
Ik had het gister avond al gewoon gedaan, vond het niet te hachelen, dus slechter kon het toch niet worden 😉
Vanmiddag weer een sample genomen en WAUW wat een verschil! Nu denk je hmm nog een slokje 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Jaap-io
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

ChUcKiE schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:47:
[...]
Thanks, ga ik doen. Nu schroten, morgenvroeg brouwen.
Succes! Mogelijk zou je na het schroten een overnight mash kunnen doen. Ik wil hier nog mee gaan experimenteren, maar op deze manier kun je de brouwdag opdelen.

https://hopblog.nl/overnight-mash/
-Jaap-io schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:55:
[...]
Ik had het gister avond al gewoon gedaan, vond het niet te hachelen, dus slechter kon het toch niet worden 😉
Vanmiddag weer een sample genomen en WAUW wat een verschil! Nu denk je hmm nog een slokje 😉
Ja, een dryhop kan erg veel verschil uitmaken qua smaak en de esters verbloemen/optimaliseren. Zelf nog nooit gedaan tijdens het cold crashen (wat ik eigenlijk nooit doe), mede omdat ik dan toch bang ben voor oxidatie waardoor ik dit liever doe na de hoofdvergisting...

Met betrekking tot hop toevoegen: de laatste tijd ben ik bezig met hopstands (dus wort af laten koelen naar 90, 80 of 75 graden en dan de hop en-of andere ingredienten erbij in doen voor een bepaalde tijd) icm een overnight chill. Met een overnight chill merk ik al een verschil, maar met de hopstand erbij worden mijn IPA's erg lekker.

Na 6 weken een 3-tal brouwsessies te hebben gedaan voor anderen, ga ik morgen een nieuwe IPA maken. Het basis recept is de bock die ik afgelopen maandag en weken daarvoor heb gemaakt, maar uiteraard andere hopsoorten (Chinook, Centennial, Citra en Mosaic), gist (US-05) en wat meer kruiden; waaronder verse gember dat wordt toevoegd tijdens de hopstand. Eens kijken of dit iets moois gaat worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Gisteren dus gebrouwen en ik zie nu dat de vergisting gestart is, het blubt goed in de klimaatkast 😊 bedankt voor alle tips, hopelijk smaakt het over een aantal weken lekker 🍺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
ChUcKiE schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:46:
Gisteren dus gebrouwen en ik zie nu dat de vergisting gestart is, het blubt goed in de klimaatkast 😊 bedankt voor alle tips, hopelijk smaakt het over een aantal weken lekker 🍺
Beter! De mijne is bijna uitvergist (ook Ardennes), wat een heerlijke lucht kwam er uit de klimaatkast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
ChUcKiE schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:46:
We komen wel proeven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Altijd welkom!! Regio noord Limburg 😊🍺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Wci8-RJ920fDMEdEgG-Y9D7soE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUI0lZueWDthPM3q3BEwpnq6.jpg?f=fotoalbum_large
Ik was niet tevreden over m’n laatste batch ipa, waarschijnlijk oude hop… weinig smaak en vooral bitter. Na de dry hop wel beter, maar nog steeds niet fantastisch… had niet de meest ideale korrels liggen…
Dus nu maar even een nieuwe batch gemaakt met hop-bong om te dry hoppen 8)

Daarnaast kregen we van brouwland Kveik Yeastery gist tester afgelopen clubavond. Dus hij staat nu op 26° met de deze gist https://brouwland.com/nl/...jYW1wYWlnbklkIjo1MzI1fQ== en na minder dan 24uur is hij al smaakvoller dan de vorige :*)
Je proeft nog wat zoetig mout, een bittertje maar ook al sinaasappel d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
-Jaap-io schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:52:
[Afbeelding]
Ik was niet tevreden over m’n laatste batch ipa, waarschijnlijk oude hop… weinig smaak en vooral bitter. Na de dry hop wel beter, maar nog steeds niet fantastisch… had niet de meest ideale korrels liggen…
Dus nu maar even een nieuwe batch gemaakt met hop-bong om te dry hoppen 8)

Daarnaast kregen we van brouwland Kveik Yeastery gist tester afgelopen clubavond. Dus hij staat nu op 26° met de deze gist https://brouwland.com/nl/...jYW1wYWlnbklkIjo1MzI1fQ== en na minder dan 24uur is hij al smaakvoller dan de vorige :*)
Je proeft nog wat zoetig mout, een bittertje maar ook al sinaasappel d:)b
Kicken!! Dat is wel echt een fijn gist ja! Kveik moet je wel eerst iets koelen voor je dryhopt, zelf houd ik 15c aan (en vergist ik op 35c haha). Hoe bewaar je je hop eigenlijk als je die oud vond? Ik bewaar het in de vriezer (als het even kan vacuum) en dat blijft vaak wel een jaartje lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
Hier overheen gekeken, wat tof!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Jooooost schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Kicken!! Dat is wel echt een fijn gist ja! Kveik moet je wel eerst iets koelen voor je dryhopt, zelf houd ik 15c aan (en vergist ik op 35c haha). Hoe bewaar je je hop eigenlijk als je die oud vond? Ik bewaar het in de vriezer (als het even kan vacuum) en dat blijft vaak wel een jaartje lekker!
Bedankt voor de tip 👍

Ik bewaar de hop ook in de vriezer, maar door verhuizing en dien ten gevolgen een tijdje niet brouwen, waren ze, een paar jaar, over datum 🫢
Heb ook mout weggegooid met een tht 20-02-22 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Jooooost schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:50:
[...]

en hoe lang vergist je voordat je gaat dry-hoppen?
ik wil eigenlijk ga dry hoppen gelijk na de hoofdvergisting (sg < 1.012) ik had ook begrepen dat je met kveik geen diacetylrust nodig hebt, is dat ook jouw ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
-Jaap-io schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:06:
[...]

en hoe lang vergist je voordat je gaat dry-hoppen?
ik wil eigenlijk ga dry hoppen gelijk na de hoofdvergisting (sg < 1.012) ik had ook begrepen dat je met kveik geen diacetylrust nodig hebt, is dat ook jouw ervaring?
Klopt, dit gist vreet zich in zo’n korte tijd overal doorheen dat een diacetylrust niet eens goed te timen zou zijn. Direct na de hoofdvergisting is lastig te timen met dit gist. Aangezien je een hop dropper hebt en dus zuurstof elimineert zou ik niets riskeren en lekker zeker uitvergisten voor je de temperatuur gaat droppen. Met een week hoofdvergisting zit je goed met Kveik. Maar, je bent een Tweaker, dus je hebt vast wel een Tilt oid toch :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO17sMiR-AEB9y9BRFOVH9PfQOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X96MNETjGdFlwaStYHCd04GZ.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor het lokale streekbierfestival gebrouwen in de B150, als het goed is zo’n 120 liter APA schoon aan de haak! Eitrheim Kveik erin omdat we een beetje haast hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Jooooost schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:59:
[...]

Klopt, dit gist vreet zich in zo’n korte tijd overal doorheen dat een diacetylrust niet eens goed te timen zou zijn. Direct na de hoofdvergisting is lastig te timen met dit gist. Aangezien je een hop dropper hebt en dus zuurstof elimineert zou ik niets riskeren en lekker zeker uitvergisten voor je de temperatuur gaat droppen. Met een week hoofdvergisting zit je goed met Kveik. Maar, je bent een Tweaker, dus je hebt vast wel een Tilt oid toch :D?
Nee, geen tilt :/
Een brew brain :+
Jooooost schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:02:
[Afbeelding]

Vandaag voor het lokale streekbierfestival gebrouwen in de B150, als het goed is zo’n 120 liter APA schoon aan de haak! Eitrheim Kveik erin omdat we een beetje haast hebben.
Holy moly dat is een serieuze pan! Ik ken een commerciele brouwerij met een kleinere pan :X maar goed dat is een uit de hand gelopen hobby waar inmiddels ook geld mee verdient wordt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
-Jaap-io schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:27:
[...]

Nee, geen tilt :/
Een brew brain :+

[...]

Holy moly dat is een serieuze pan! Ik ken een commerciele brouwerij met een kleinere pan :X maar goed dat is een uit de hand gelopen hobby waar inmiddels ook geld mee verdient wordt ;)
Haha dit is een commerciële pan ook hoor! Het bier uit mijn eigen schuur mag ik niet verkopen op een festival dankzij alle regelgeving, vandaar! Eigenlijk hoort ie niet in dit draadje thuis ook dus haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Jooooost schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:44:
[...]
Haha dit is een commerciële pan ook hoor! Het bier uit mijn eigen schuur mag ik niet verkopen op een festival dankzij alle regelgeving, vandaar! Eigenlijk hoort ie niet in dit draadje thuis ook dus haha!
Muah, het gaat om het brouwen van ambachtelijk bier. Het is altijd mooi om hier ervaringen over te delen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ken je dat gevoel? Dat je wil terug koelen, maar dat het langzaam gaat, terwijl de glycol koeler gewoon aanstaat?
Dan scheelt het om de pomp ook aan te zetten 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

-Jaap-io schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:43:
Ken je dat gevoel? Dat je wil terug koelen, maar dat het langzaam gaat, terwijl de glycol koeler gewoon aanstaat?
Dan scheelt het om de pomp ook aan te zetten 😂
Nope! Nog nooit tot de conclusie gekomen dat het niet afkoelde met de spiraal koeler omdat ik vergeten was de waterslang van de buitenkraan aan te sluiten… :x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jooooost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/312Pxmp7yz7aTgVSBjwO5K8Qo6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeDDZ10Nkn1Uf5AxwHY91OHy.jpg?f=fotoalbum_large

Laatst voor het eerst met de Wyeast 3522 Belgian Abbaye gebrouwen. Ik heb in principe de pest aan vloeibaar gist, omdat het zo’n gestoei is de juiste pitch rate te krijgen. Maar wat een fijn bier is het geworden! Blond met een dikke klap haver erin. Het zit wel erg dicht bij Chouffe qua smaak, maar da’s helemaal niet erg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Gaaf! Hopelijk wordt mijn brouwsel ook een succes met hetzelfde gist!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MHqbBBnvzQejMZ9KUNJwrXXuPQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2UOzCy7W0Gy4TNidolOZWzcQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ccc8s5o8bKHDmdS_1y8rGu0ZEMY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EydU21YyXAvVh0sLLWZTEle1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNUepFlDLFBitiwBjY8iWPPkZMU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TzNZxdnuGKFJcr09cJSLj2rc.jpg?f=user_large

Van het weekend ge-dry hopped gisteravond over geheveld van het 20liter vat naar 4liter vaten en even proeven 👍
Batch 2 met kveik yeast en verse hop smaakt wel beter 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ziet er wel gaaf uit zo!
Beginnersvraagje, op welke manier voegen jullie bottlesuiker toen?
Een theelepel in elke fles, of de juiste hoeveelheid opgelost in wat water en dan voor het bottelen in het vergistingsvat (en roeren?) en dan bottelen?

Ik heb het nu een aantal keer op die tweede manier gedaan, maar daarmee wordt de kans op infectie iets groter lijkt me? Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:07
ChUcKiE schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 12:46:
Ziet er wel gaaf uit zo!
Een theelepel in elke fles, of de juiste hoeveelheid opgelost in wat water en dan voor het bottelen in het vergistingsvat (en roeren?) en dan bottelen?

Ik heb het nu een aantal keer op die tweede manier gedaan, maar daarmee wordt de kans op infectie iets groter lijkt me? Hoe doen jullie dit?
Ik bottel vanuit een ander vat, suiker + water (gekookt) in het bottelvat en dan het bier overhevelen. Dan blijft de gistkoek ook mooi in het vergistingsvat achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
Ziet er wel gaaf uit zo!

Wij gebruiken een drenchpistool om een exacte hoeveelheid suiker per flesje (5ml) te spuiten, daarna vullen we hem af.

Hiermee voorkom je dat als het suikerwater niet goed gemengd is met het bier waardoor je verschil krijgt in hoeveelheid co2 per flesje.

Werkt echt onwijs goed, co2 op de flesjes is 100% gelijk over je hele batch.

Deze gebruiken wij.

Wij vullen af vanuit een gesloten vat om oxidatie te voorkomen. Daar suiker toevoegen en roeren is dus niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakTom92
Edit: perongeluk aangemaakt.

[ Voor 95% gewijzigd door TweakTom92 op 23-05-2025 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

noodgang schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:00:
[...]
Ik bottel vanuit een ander vat, suiker + water (gekookt) in het bottelvat en dan het bier overhevelen. Dan blijft de gistkoek ook mooi in het vergistingsvat achter.
Idem. Ik gebruik(te) een apart bottelvat dit voor het afvullen op de fles en ook voor het afvullen op vaatjes (om zoveel mogelijk helderheid te krijgen) middels een hevel met filter zoals deze: https://www.drankstoken.n...LnLuON8Z_7J3ucDxsDEIGq-7C

Tegenwoordig fermenteer ik onder druk in een 20L Oxebar of 10L Keg King waarbij ik dit rechtstreeks serveer vanuit hetzelfde vat: door de Spundie zit er na de vergisting direct CO2 in je bier en en de floating dip tube zorgt ervoor dat je geen gistkoek of trub in je bier krijgt (helemaal niet icm een tapkoelkast, door de temperatuur zakt het naar onderen)

Was daar wel een beetje huiverig voor, maar het fermenteren (onder druk) en tappen vanuit hetzelfde vat (na vergisting natuurlijk) werkt bijzonder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Geen suiker (al dan niet met water) mengen in het vergistingsvat doen waar je bier in heeft vergist, je krijgt dan gegarandeerd gistresten mee en dat gaat ten koste van de helderheid.

De makkelijkste methode is de inhoud van je vergistingsvat overhevelen naar een schone/gedisinfecteerde bottelemmer (of een andere vergistingsemmer) waarbij je het jongbier mengt met een suikerwater oplossing en daarna de flesjes afvult via een afvulpijp.

Ik deed het mengen van jongbier met suikerwater oplossing (1:3, dus bijvoorbeeld 50gr suiker oplossen in 150ml water) middels een soort van whirlpool waarbij de slang (die uiteraard schoon en gesaniteerd is) aan ze zijkant in de oplossing te leggen zodat je een soort van draaikolk krijgt. Vervolgens wachten en zorgen dat je op het einde zo weinig mogelijk rotzooi vanuit je vergistingsvat meekrijgt (cold crash helpt ook) en in het begin het kraantje niet vol open gooien ivm mogelijke oxidatie.

Infectie kan altijd gebeuren (maar dit komt primair door niet schone en-of gedisinfecteerde materiaal zoals bierflesjes, kroonkurken, slang/hevel, afvulpijp en-of bottelemmer), maar de kans op oxidatie is meer een issue tijdens dit moment.

https://brouwpunt.nl/blog...-is-het-hoe-te-voorkomen/

[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 23-05-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

OK, bedankt voor alle tips. Ik heb een RVS (conisch) vergistingsvat waar mooi al veel rommel op de "bodem" blijft liggen en niet mee komt via het kraantje. Ik heb ook nog zo'n grote (arsegan brouw) emmer met deksel waar ik een kraantje op kan zetten. Die ga ik goed desinfecteren (inclusief kraantje en slang etc.) en dan doe ik daar het suikerwater in. Daarna laat ik het vergistingsvat erin leeglopen via een slang door het gat in de deksel. Als dat klaar is, ga ik via het kraantje op die emmer de flesjes vullen.

Hiermee moet het suikerwater voldoende gemengd zijn ga ik van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ik gebruikte vroeger carbonation caps, waarvan je er gewoon 1 per flesje in doet, werkte prima. Laatste tijd alleen maar fusten gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noodgang
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:07
-Jaap-io schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:12:
Ik gebruikte vroeger carbonation caps, waarvan je er gewoon 1 per flesje in doet, werkte prima. Laatste tijd alleen maar fusten gebruiken
Zijn dat niet gewoon hele dure suikerklontjes? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
Als je een conisch gistvat hebt, moet je lekker een repeteerspuit kopen! Je maakt met een calculator een glaasje suikerwater waar je het slangetje van je repeteerspuit in hangt. Elk flesje een knijpje en je bent klaar, echt perfect. Even goed cold crashen eerst trouwens, zorg dat je waterslot niet leeggezogen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brjgnXPJEVfcH1s7TLb-AXVxVpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mr5nY28tdigBW3oiQWHIOEzV.jpg?f=fotoalbum_large de Eitrheim APA was na 30 uur helemaal uitvergist! En nu al lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Jooooost schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:28:
[Afbeelding] de Eitrheim APA was na 30 uur helemaal uitvergist! En nu al lekker.
Die kveik is echt top 👌 hier was hij ook na 3dagen wel klaar, toen terug gekoeld naar 15° en dry hoppen, dan 2dagen later cold crashen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Jooooost schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 19:27:
Als je een conisch gistvat hebt, moet je lekker een repeteerspuit kopen! Je maakt met een calculator een glaasje suikerwater waar je het slangetje van je repeteerspuit in hangt. Elk flesje een knijpje en je bent klaar, echt perfect. Even goed cold crashen eerst trouwens, zorg dat je waterslot niet leeggezogen wordt.
En cold crashen kan door de klimaatkaart van 20graden naar 1-2 graden te zetten en dan zijn werk te laten doen? Zal een dag of zo duren maar dan is de temperatuur wel gehaald. En dan op die temperatuur bottelen?

Ik zal eens zo’n spuit kopen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Nou de flesjes zijn gebottled, wel weer een "stomme" fout gemaakt. Ik had het suikerwater gekookt ipv alleen het water en er daarna de suiker in. Met een spuitje van 5 ml de flesjes gevuld en je raadt het al, het suikerwater was eerder op dan alle flesjes gevuld waren.....dus te veel/geconcentreerd bottle suiker per flesje. Hopelijk levert dat niet teveel problemen op....
Cold Crash was ook gelukt, lekker veel drap onderin het conisch vat en het bier aardig helder.

Was raden jullie aan als "bewaar/rijpings/nagistings" temperatuur aan nu ik teveel bottlesuiker heb gebruikt om zo het risico op knallende kroonkurken/beugels zo klein mogelijk te houden? Hoe hoger de temperatuur hoe groter de kans, maar de ideale temperatuur bij normale omstandigheden is toch zo rond de 20 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
ChUcKiE schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:18:
Nou de flesjes zijn gebottled, wel weer een "stomme" fout gemaakt. Ik had het suikerwater gekookt ipv alleen het water en er daarna de suiker in. Met een spuitje van 5 ml de flesjes gevuld en je raadt het al, het suikerwater was eerder op dan alle flesjes gevuld waren.....dus te veel/geconcentreerd bottle suiker per flesje. Hopelijk levert dat niet teveel problemen op....
Cold Crash was ook gelukt, lekker veel drap onderin het conisch vat en het bier aardig helder.

Was raden jullie aan als "bewaar/rijpings/nagistings" temperatuur aan nu ik teveel bottlesuiker heb gebruikt om zo het risico op knallende kroonkurken/beugels zo klein mogelijk te houden? Hoe hoger de temperatuur hoe groter de kans, maar de ideale temperatuur bij normale omstandigheden is toch zo rond de 20 graden?
Eigenlijk is de enige factor die de druk op de flessen bepaalt de hoeveelheid suiker. Heb je enig idee van de dosering? Dubbel? Of had je net 2-3 flesjes over? Je kan je flessen in een plastic bak zetten, als er bij eentje een dop af knalt is niet alles vies. Ik zou het gewoon op kamertemperatuur zetten. Te koud gaat de hergisting jelemaal niet starten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

ChUcKiE schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:18:
Dat is geheel afhankelijk van hoeveel extra erin zit tov de hoeveelheid flesjes dat je nog moest doen. Als het op een batch van 20L maar 4 flesjes zijn, dan zou ik me daar niet direct zorgen over maken.
Goed om te horen! Houd er rekening mee dat je na een langdurige old crash wellicht weinig CO2 krijgt omdat de nagisting in de fles niet erg goed op gang is gekomen/komt.
Ik doe het gewoon in onze kast in de woonkamer. Temperatuur is constant (20 graden) en er komt geen licht bij de nagisting op de fles.

Ennuh, ondanks dat nagisting op de fles normaal gesproken minimaal 2 weken is zou ik gewoon even na 1 week een flesje openen. Simpelweg om te kijken hoe het gaat met de CO2 opbouw uiteraard ;)

Wat betreft brouwen. Een paar weken terug kwam een vriend van mij met het idee om het bierbrouwen weer op te pakken en vroeg of wij samen enkele leuke/interessante batches konden gaan maken. Hij had namelijk nog een Arsegan EasyBrew 50L in de opslag staan en deze had hij 2 jaar niet gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3H-0HRdEiBFTLVb5I31I2LOnNk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o5yFBkRVOokX1ffWmXElUZd.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat hij 2 jaar niet gebruikt was, dat was duidelijk te zien (stof). Daarbij hebben ze hem na de laatste batch smerig weggezet (aangekoekte bier resten op de bodem en ook in de aansluiting van de pomp); dus ik heb zaterdag enkele uren gespendeerd aan het grondig schoonmaken/disinfecteren van deze ketel en tevens de pijp vervangen voor eentje met een doorkijk glas met het aantal liters.

Gisteren direct maar de brouwketel getest: ik vroeg aan mijn vrouw "wat voor biertje wil je dat ik brouw?" en ze kwam met "Een blond biertje en ik zou er graag lavendel in willen hebben". Euh ja, lang leve internet en ChatGPT. Uiteindelijk een interessant recept boven tafel gekregen dat bestond uit een moutstort van 3.5KG (voor 20L blond), EKG en Saaz voor hop, sinasappelschil en koriander met lavendel thee en 500ml (echte verse) honing in de vlamuit:

2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k95bgRL-aKelHjrBlJb4bNrKfj4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuqrCCpQLHMUSV97T2fjqDur.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8w4JPT_mF0XlpYQmB-TvGY7XFp0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mI1w2ePQIeb72DclNyCd55n2.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOO4UcZzZxQz-lcYUICVyeSKOqQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZY7nwbQZb4uoxoRGmABacdVQ.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tierZLvXcv8k0SYibqo_XlLaPA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9g4lYJN4EaKvoHUp0gpOD7l.jpg?f=fotoalbum_small

Ik heb wel door dat ik moet wennen aan deze ketel qua instellingen/rendement in Brewfather. Met mijn eigen ketel (BIAB en no-sparge) maisch ik net zo lang door totdat de SG waarde niet meer stijgt en uiteraard doe ik ook een zetmeel test naderhand. Desondanks:

SG waarde tijdens het maischen was ruim 7 punten verschil (1.050 terwijl het 1.057 had moeten zijn), SG waarde in het vergistingsvat was 1.060 ipv 1.067.

Geen gebruik gemaakt van spoelwater en zetmeel test was goed: desondanks bleeft SG waarde achter (ongeacht het roeren). Ik vermoed dat het omreken model in Brewfather nog geoptimaliseerd moet worden of dat ik wellicht wat grover moet schtoten.

Ondanks dat is de eerste sessie met deze ketel mij wel goed bevallen. Het schoonmaken is allemaal wat eenvoudiger en ik ervaar ook minder rotzooi tov de BIAB methode.

[ Voor 55% gewijzigd door nwagenaar op 26-05-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Jooooost schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:24:
[...]

Eigenlijk is de enige factor die de druk op de flessen bepaalt de hoeveelheid suiker. Heb je enig idee van de dosering? Dubbel? Of had je net 2-3 flesjes over? Je kan je flessen in een plastic bak zetten, als er bij eentje een dop af knalt is niet alles vies. Ik zou het gewoon op kamertemperatuur zetten. Te koud gaat de hergisting jelemaal niet starten.
Zo’n 3/5 flesjes gevuld en dus voor 2/5 extra suikerwater gemaakt.
Ik heb twee kratten wat de overige losse flesjes maar in de klimaatkast terug gezet op 19 graden. Dit weekeinde het eerste flesje eens proberen 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
nwagenaar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:50:
Geen gebruik gemaakt van spoelwater en zetmeel test was goed: desondanks bleeft SG waarde achter (ongeacht het roeren). Ik vermoed dat het omreken model in Brewfather nog geoptimaliseerd moet worden of dat ik wellicht wat grover moet schtoten.

Ondanks dat is de eerste sessie met deze ketel mij wel goed bevallen. Het schoonmaken is allemaal wat eenvoudiger en ik ervaar ook minder rotzooi tov de BIAB methode.
Recent hebben we bij de roerstok een test gedaan om te kijken hoe er geschroot wordt. Helaas is het artikel wat er over geschreven is (nog) niet beschikbaar op de site. Lang verhaal kort, iedereen schroot te grof.

mbt tot het spoelen, denk ik dat je juist met spoelen de laatste suiker nog uit de mout spoelt, daarnaast is het effectief om de enzym omzetting te stoppen. Ik heb begrepen dat je er een hoger rendement mee krijgt en een beter doordrinkbaar bier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
-Jaap-io schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:57:
[...]
Lang verhaal kort, iedereen schroot te grof.
Dit is wel een heel erg korte versie van het lange verhaal… :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
oke oke oke, kort verhaal lang:

Wat we gedaan hebben is met een aantal zeven van verschillende dichtheid bepaald hoe fijn er geschroot wordt. In elke zeef gaan een aantal rubber balletjes, vervolgens zet je de zeven op elkaar, van fijn naar grof en doe je 100gr geschote mout in de bovenste (grofste) zeef.

Vervolgens ga je een bepaalde tijd heen en weer schuiven, elke 30 seconden "sla" je de zeven op de tafel.
Na het zeven heb je dan dus 4 bakjes met inhoud. elk bakje weeg je en zo weet je hoe je fijn je schroot. Er is een ideale verhouding van het gewicht in elk bakje. Ik weet even niet meer wat die precies is.

De uitkomst was dus wel dat de meeste te grof schroten, voordeel is wel dat het filteren lekker snel gaat ;) maar het rendement dus wat achterblijft.
Het andere wat opviel was dat er best wel verschil zat tussen schrootsels die ogenschijnlijk op dezelfde dikte geschroot waren. Het vermoeden is dan ook dat de afstelling op de bekende brewferm etc. walsen molen niet zo nauwkeurig is, anderszeids kan dit ook komen door verschillende merken/batches pilsmout.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

ChUcKiE schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 06:32:
[...]
Zo’n 3/5 flesjes gevuld en dus voor 2/5 extra suikerwater gemaakt.
Ik heb twee kratten wat de overige losse flesjes maar in de klimaatkast terug gezet op 19 graden. Dit weekeinde het eerste flesje eens proberen 🤨
Je kunt na 2 weken gewoon een flesje openen en kijken wat er gebeurt: mocht het een explosieve aangelegenheid worden dan kun je hem voor enkele dagen in de koelkast doen; dat zorgt (er soms) voor dat het allemaal wat minder heftig wordt.
-Jaap-io schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:57:
[...]
Recent hebben we bij de roerstok een test gedaan om te kijken hoe er geschroot wordt. Helaas is het artikel wat er over geschreven is (nog) niet beschikbaar op de site. Lang verhaal kort, iedereen schroot te grof.

mbt tot het spoelen, denk ik dat je juist met spoelen de laatste suiker nog uit de mout spoelt, daarnaast is het effectief om de enzym omzetting te stoppen. Ik heb begrepen dat je er een hoger rendement mee krijgt en een beter doordrinkbaar bier.
Ik schroot verre van grof, mede ook vanwege het rendement icm BIAB. De walsen in de schrootmachine heeft een ruimte van een creditcard en daarbij schroot ik vaak dubbel bij de zwaardere bieren.

En spoelen: er zijn diverse onderzoeken geweest om het (extra) rendement op je SG-gehalte te meten versus no-sparge al dan niet inverhouding met smaak (icm BIAB-methode, dat wel). Er blijkt geen (proefbaar) verschil te zitten qua smaak en de extra suikers is ook minimaal (2% oid?) waardoor je beter de brewbag kon uitknijpen om de extra suikers en iets meer rendement te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
nwagenaar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Je kunt na 2 weken gewoon een flesje openen en kijken wat er gebeurt: mocht het een explosieve aangelegenheid worden dan kun je hem voor enkele dagen in de koelkast doen; dat zorgt (er soms) voor dat het allemaal wat minder heftig wordt.

[...]

Ik schroot verre van grof, mede ook vanwege het rendement icm BIAB. De walsen in de schrootmachine heeft een ruimte van een creditcard en daarbij schroot ik vaak dubbel bij de zwaardere bieren.

En spoelen: er zijn diverse onderzoeken geweest om het (extra) rendement op je SG-gehalte te meten versus no-sparge al dan niet inverhouding met smaak (icm BIAB-methode, dat wel). Er blijkt geen (proefbaar) verschil te zitten qua smaak en de extra suikers is ook minimaal (2% oid?) waardoor je beter de brewbag kon uitknijpen om de extra suikers en iets meer rendement te krijgen.
gebruik je die BIAB ook in combinatie met een elektrische brouwketel? Of doe je dat in een meer klassieke opstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakTom92
-Jaap-io schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:23:
oke oke oke, kort verhaal lang:

Wat we gedaan hebben is met een aantal zeven van verschillende dichtheid bepaald hoe fijn er geschroot wordt. In elke zeef gaan een aantal rubber balletjes, vervolgens zet je de zeven op elkaar, van fijn naar grof en doe je 100gr geschote mout in de bovenste (grofste) zeef.

Vervolgens ga je een bepaalde tijd heen en weer schuiven, elke 30 seconden "sla" je de zeven op de tafel.
Na het zeven heb je dan dus 4 bakjes met inhoud. elk bakje weeg je en zo weet je hoe je fijn je schroot. Er is een ideale verhouding van het gewicht in elk bakje. Ik weet even niet meer wat die precies is.

De uitkomst was dus wel dat de meeste te grof schroten, voordeel is wel dat het filteren lekker snel gaat ;) maar het rendement dus wat achterblijft.
Het andere wat opviel was dat er best wel verschil zat tussen schrootsels die ogenschijnlijk op dezelfde dikte geschroot waren. Het vermoeden is dan ook dat de afstelling op de bekende brewferm etc. walsen molen niet zo nauwkeurig is, anderszeids kan dit ook komen door verschillende merken/batches pilsmout.

***members only***
Ik mis even de stap tussen het "meten hoe grof er geschroot is" en de conclusie trekken dat dit daadwerkelijk het rendement verlaagd.

Is er met verschillende schroting-fijnheden gemashed en zag je daadwerkelijk dat fijner schroten een hoger rendement gaf? Was die 'ideale verhouding tussen de bakjes' iets wat al uit eerdere onderzoeken kwam of algemeen bekend is bij professionele brouwers?

Geen kritiek overigens op je verhaal, ik vind het juist erg interessant en wil graag weten wat erachter zit. Wij doen meest maar wat; zolang alle korrels in iedergeval gebarsten zijn kan er water inkomen en vinden we het 'fijn genoeg'. Fijner doen we niet, dat vertraagd idd het spoelen (duurt alsnog iets van 30 a 40min).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Jaap-io
TweakTom92 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:41:
[...]

Ik mis even de stap tussen het "meten hoe grof er geschroot is" en de conclusie trekken dat dit daadwerkelijk het rendement verlaagd.

Is er met verschillende schroting-fijnheden gemashed en zag je daadwerkelijk dat fijner schroten een hoger rendement gaf? Was die 'ideale verhouding tussen de bakjes' iets wat al uit eerdere onderzoeken kwam of algemeen bekend is bij professionele brouwers?

Geen kritiek overigens op je verhaal, ik vind het juist erg interessant en wil graag weten wat erachter zit. Wij doen meest maar wat; zolang alle korrels in iedergeval gebarsten zijn kan er water inkomen en vinden we het 'fijn genoeg'. Fijner doen we niet, dat vertraagd idd het spoelen (duurt alsnog iets van 30 a 40min).
Ik zie het ook niet als kritiek :9B

Ik heb het clubblad er even bij gepakt en het eea opgezocht :)

Professionele brouwers doen deze analyse ook, maar dan met 5 ipv 3 zeven. Die gebruiken ook iets andere walsen, met 6 walsen ipv 2 zoals wij thuisbrouwers. Er schijnt wel een thuis wals te zijn met 3walsen, maar daar is de 3e wals vooral voor het aanvoeren en niet voor het schroten.

het ideaal voor thuisbrouwers schijnt te zijn:
50% in de grofste zeef 14#, het kaf. (72,1%)
30% in de 30# zeef, grovere deeltjes (15%)
10% in de 60# zeef, fijne deeltje (5,8%)
10% in de opvangbak, bloem (7,1%)
de getallen in haakjes zijn het gemiddeld van 34 metingen op de test avond.

Als ik het goed heb onthouden kwam dit naar voren uit een Duits onderzoek van enkele jaren geleden. Ik zou de exacte bron terug moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

-Jaap-io schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:40:
[...]
gebruik je die BIAB ook in combinatie met een elektrische brouwketel? Of doe je dat in een meer klassieke opstelling?
Mijn elektrische eigenbrouwketel van Brewferm is inderdaad icm BIAB. Klein detail is dat daar tegenwoordig ook een pomp op zit :+

Afgelopen zondag was het voor mij de eerste keer met een (vol)automatische elektrische brouwketel. dan uiteraard geen BIAB.

Dat gezegd hebbende ken ik enkele brouwers die vanwege tijd en-of omdat het makkelijker is, etc en dus geen spoelwater meer gebruiken omdat het uiteindelijk geen of amper invloed heeft op je smaak en-of SG.

[ Voor 5% gewijzigd door nwagenaar op 27-05-2025 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Afgelopen week was het een zeer lang weekend, dus werd het tijd voor een brouwsessie en werd ook de Lentebock voor de lokale brouwers getest door het publiek.

Eerst de brouwsessie:

Dit keer een Black IPA met (verse) banaan.... Waarom? Mijn vrouw wilde het eens proberen, die had het idee dat de chocolade tonen van de Black IPA icm bepaalde hopsoorten en bananpuree best wel eens een leuke combi zou kunnen zijn. Dat en wij hadden 1kg aan bananen over die voor vrijdag op moest.

Klaarblijkelijk was dit niet nieuw, er zijn al enkele commerciele bieren uitgebracht met een soortgelijke combi (geen idee of dit daadwerkelijk was met verse banaan). Desondanks wordt dit het meest lekkere bier of het meest ranzige bier :+

Voor de Black IPA heb ik chocolade mout toegevoegd (Swaen BlackSwaen Chocolate B) om de chocolade tonen iets meer naar boven te laten komen. Magnum is gebruikt voor de kook, vervolgens Citra, Mosaic en Simcoe in de hopstand terwijl ik de bananepuree (wat ik ook heb verwarmd naar 80 graden via Au bain-marie methode) in de vlamuit heb gemixt.

OG en SG waarden waren dit keer gewoon top. Vervolgens de boel afkoelen en in een Oxebar 20L gedaan met M44 gist. Binnen 12 uur was het al bezig met vergisten, dus er gebeurt zeker wat. De geur wat ik nu ruik is best wel zoet (beetje bananenschuimpjes geur), dus ik heb een klein beetje hoop :+

Vervolgens de publieke test van de Lentebock.

Afgelopen weekend was er een bierfestival, dus konden ze de dit gaan schenken. Commentaar was ronduit positief, qua smaak erg lekker en circa 1,5 uur voor het einde was de 20L op. Ook een IPA variant van het basis recept (testje van 10L) werd enorm gewaardeerd, ook deze was binnen no-time niet meer verkrijgbaar.

Kreeg ik uiteraard de vraag of wij binnenkort een 20L kunnen brouwen van beiden voor een festival in augustus. Nou ja, vooruit dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-06 22:11
nwagenaar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:51:

Dit keer een Black IPA met (verse) banaan....
Klinkt als een prima combi, ben benieuwd naar de uitkomst.

Laatst ook een black IPA gebrouwen. In ons geval met extra chocolade er in. Dit was in elk geval voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

rp87 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:50:
[...]
Klinkt als een prima combi, ben benieuwd naar de uitkomst.

Laatst ook een black IPA gebrouwen. In ons geval met extra chocolade er in. Dit was in elk geval voor herhaling vatbaar.
Ik ben ook zeer benieuwd naar het eindresultaat, punt is natuurlijk wel dat de bitterheid van een (Black) IPA mogelijk roet in het eten kan gooien.

Daarbij is het wel een beetje papperig (minder dan een smoothy, maar je merkte wel dat het jongbier na het koken iets dikker was dan normaal), dus de boel overhevelen via een filter en naar een schoon vaatje ga ik waarschijnlijk wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:45
nwagenaar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:51:
Afgelopen week was het een zeer lang weekend, dus werd het tijd voor een brouwsessie en werd ook de Lentebock voor de lokale brouwers getest door het publiek.

Eerst de brouwsessie:

Dit keer een Black IPA met (verse) banaan.... Waarom? Mijn vrouw wilde het eens proberen, die had het idee dat de chocolade tonen van de Black IPA icm bepaalde hopsoorten en bananpuree best wel eens een leuke combi zou kunnen zijn. Dat en wij hadden 1kg aan bananen over die voor vrijdag op moest.

Klaarblijkelijk was dit niet nieuw, er zijn al enkele commerciele bieren uitgebracht met een soortgelijke combi (geen idee of dit daadwerkelijk was met verse banaan). Desondanks wordt dit het meest lekkere bier of het meest ranzige bier :+

Voor de Black IPA heb ik chocolade mout toegevoegd (Swaen BlackSwaen Chocolate B) om de chocolade tonen iets meer naar boven te laten komen. Magnum is gebruikt voor de kook, vervolgens Citra, Mosaic en Simcoe in de hopstand terwijl ik de bananepuree (wat ik ook heb verwarmd naar 80 graden via Au bain-marie methode) in de vlamuit heb gemixt.

OG en SG waarden waren dit keer gewoon top. Vervolgens de boel afkoelen en in een Oxebar 20L gedaan met M44 gist. Binnen 12 uur was het al bezig met vergisten, dus er gebeurt zeker wat. De geur wat ik nu ruik is best wel zoet (beetje bananenschuimpjes geur), dus ik heb een klein beetje hoop :+

Vervolgens de publieke test van de Lentebock.

Afgelopen weekend was er een bierfestival, dus konden ze de dit gaan schenken. Commentaar was ronduit positief, qua smaak erg lekker en circa 1,5 uur voor het einde was de 20L op. Ook een IPA variant van het basis recept (testje van 10L) werd enorm gewaardeerd, ook deze was binnen no-time niet meer verkrijgbaar.

Kreeg ik uiteraard de vraag of wij binnenkort een 20L kunnen brouwen van beiden voor een festival in augustus. Nou ja, vooruit dan maar :+
Klinkt goed, ben ook benieuwd naar het resultaat.
Weer eens iets nieuws om te proberen als het een succes is.
In dat geval recept tzt delen aub ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

J-sto schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:54:
[...]
Klinkt goed, ben ook benieuwd naar het resultaat.
Weer eens iets nieuws om te proberen als het een succes is.
In dat geval recept tzt delen aub ;)
Kijkt u eens! https://share.brewfather.app/dezNEGF6PHuCOS

Over circa 1,5 week weet ik meer (lang leve vergisten onder druk).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jooooost
8 dagen geleden een pseudo cold IPA gebrouwen; ik heb Lutra gebruikt in plaats van een lager gist, omdat ik (zeker bij deze bierstijl) het verschil niet of nauwelijks ga merken en gewoon een opdrinker voor de zomer wilde. Plus ik vind het een beetje vreemd om iets Ale te noemen als je het met een lager gist maakt ;)

20% maisvlokken, Centennial en Mosaic met een lichte (3g/l) dryhop onder druk vergist. Nu al een prettig bier, wordt helder zodra de haze van het dryhoppen eruit is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qz_wsHR8iDB23o1wpyDjDfja4iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBoiILONTsx6dfL89InGMIKu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Jooooost ik moet zeggen dat het kleurtje nu al heel erg mooi is, ik zou geen problemen hebben met deze hazyness (verre van zelfs).

Heb je wellicht een recept om te delen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22-06 11:32
Vroegah nog bij mijn ouders wat bier gebrouwen (10l per keer) en zou het eigenlijk nog eens willen starten. Echter mijn ouders hadden een goede inductieplaat die sterk genoeg was om die 10l aan de kook te houden. In mijn huidige woonst heb ik dit niet en vroeg mij af hoe sterk een gasbekken moet zijn om dit te doen. Iemand ervaring hiermee? Ik zie mij niet direct overschakelen naar 25l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:18:
Vroegah nog bij mijn ouders wat bier gebrouwen (10l per keer) en zou het eigenlijk nog eens willen starten. Echter mijn ouders hadden een goede inductieplaat die sterk genoeg was om die 10l aan de kook te houden. In mijn huidige woonst heb ik dit niet en vroeg mij af hoe sterk een gazebekken moet zijn om dit te doen. Iemand ervaring hiermee? Ik zie mij niet direct overschakelen naar 25l.
Je zou kunnen gaan voor een Brewferm Brewer. Max capaciteit is 30L incl. stort. Prijs is € 199,- (nieuw: https://brouwland.com/nl/...6CQ0dHG5tLA4aArEMEALw_wcB) maar mogelijk dat je met wat rondkijken hem goedkoper kunt krijgen (al dan niet tweedehands).

Ik heb deze ook en gebruik dit voor batches van 10L of meer (25L is in theorie mogelijk icm lage alcohol brouwsels zoals wellicht een saison) icm BIAB. Een brewbag is niet verplicht, maar wordt wel geadviseerd of je moet gebruik maken van een filterbodem of een brouwgraanmand/zeef (5 brewbags via Temu kost trouwens maar 10 euro oid).

[ Voor 10% gewijzigd door nwagenaar op 03-06-2025 10:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jooooost
nwagenaar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:15:
@Jooooost ik moet zeggen dat het kleurtje nu al heel erg mooi is, ik zou geen problemen hebben met deze hazyness (verre van zelfs).

Heb je wellicht een recept om te delen? ;)
Tuurlijk! https://share.brewfather.app/RPDTaRjHZPRjda

Het filtertje helpt, maar de kleur is in het echt ook fraai. Haziness is zeker niet erg, maar bij deze stijl vind ik helder goed passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Jooooost schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:27:
[...]
Tuurlijk! https://share.brewfather.app/RPDTaRjHZPRjda

Het filtertje helpt, maar de kleur is in het echt ook fraai. Haziness is zeker niet erg, maar bij deze stijl vind ik helder goed passen.
Thanks! Toevallig heb ik onlangs Kveik korrelgist binnengekregen, meer dan genoeg Swaen Pilsmout en mijn vrouw is richting haar zus voor ruim 1 week: ik zie mogelijkheden :+

Wat betreft maisvlokken, heb je wellicht ook een alternatief dat je kunt kopen in een reguliere supermakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
nwagenaar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Thanks! Toevallig heb ik onlangs Kveik korrelgist binnengekregen, meer dan genoeg Swaen Pilsmout en mijn vrouw is richting haar zus voor ruim 1 week: ik zie mogelijkheden :+

Wat betreft maisvlokken, heb je wellicht ook een alternatief dat je kunt kopen in een reguliere supermakt?
Ik denk dat je biologische/ecologische cornflakes kunt gebruiken. Weet even niet of die dan voorgekookt moeten worden.. ik denk van niet eigenlijk. Zolang er maar geen gekke conserveermiddelen inzitten :) Als je een ekoplaza hebt, hebben ze zoiets gegarandeerd. Anders heeft de Appie ook vast wel een 100% maisvlok te koop.

Qua hops kun je gewoon lekker afwijken hoor, pak welke je lekker vindt. Ik heb bewust niet teveel hop ingezet, om hem goed doordrinkbaar te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Jooooost op 03-06-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
nwagenaar schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Je zou kunnen gaan voor een Brewferm Brewer. Max capaciteit is 30L incl. stort. Prijs is € 199,- (nieuw: https://brouwland.com/nl/...6CQ0dHG5tLA4aArEMEALw_wcB) maar mogelijk dat je met wat rondkijken hem goedkoper kunt krijgen (al dan niet tweedehands).

Ik heb deze ook en gebruik dit voor batches van 10L of meer (25L is in theorie mogelijk icm lage alcohol brouwsels zoals wellicht een saison) icm BIAB.
Dank voor de link. Niet direct wat ik ingedachten had maar mss moet ik eens 2dehands kijken. Ik had meer een simpel gasbekken en kookpot in gedachte. Ik zie dat die ketel een vermogen heeft van 2500W dus ik kan me in ieder geval daarop baseren dat die dan voldoende moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:57:
[...]

Dank voor de link. Niet direct wat ik ingedachten had maar mss moet ik eens 2dehands kijken. Ik had meer een simpel gasbekken en kookpot in gedachte. Ik zie dat die ketel een vermogen heeft van 2500W dus ik kan me in ieder geval daarop baseren dat die dan voldoende moet zijn.
Als je het bij losse pannen wilt houden kun je een Hendi pakken. Een 2000W is goed betaalbaar. Haal daar een Brew bag bij (https://www.unibrew-nederland.nl/brew-bag-25-liter.html) en je bent voor weinig geld klaar. Voordeel van BIAB (Brew in a bag) is dat je maar 1 pan nodig hebt en niet hoeft te spoelen (je hebt daardoor een lager rendement, maar yolo, brouwsoftware kan alles goed voor je uitrekenen).

Ik denk dat je met bijvoorbeeld 1000w al wel 10L aan de kook kunt houden, maar het mooie aan een zwaardere kookplaat is dat je gewoon sneller de boel aan de kook hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Jooooost op 03-06-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Jooooost schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Als je het bij losse pannen wilt houden kun je een Hendi pakken. Een 2000W is goed betaalbaar. Haal daar een Brew bag bij (https://www.unibrew-nederland.nl/brew-bag-25-liter.html) en je bent voor weinig geld klaar. Voordeel van BIAB (Brew in a bag) is dat je maar 1 pan nodig hebt en niet hoeft te spoelen (je hebt daardoor een lager rendement, maar yolo, brouwsoftware kan alles goed voor je uitrekenen).

Ik denk dat je met bijvoorbeeld 1000w al wel 10L aan de kook kunt houden, maar het mooie aan een zwaardere kookplaat is dat je gewoon sneller de boel aan de kook hebt.
Hah een losse inductie is idd wat makkelijker dan met gas te lopen klooien. De brew bag heb ik al, nog van vroeger. Ik zal eens moeten oplijsten wat ik nodig heb en vergelijken. De all-in-one oplossing en de losstaande oplossing. Maar als ik het zo zie zal het niet veel in prijs verschillen en dan lijkt me zo'n all-in-one oplossing wel gemakkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Ruitenwisser schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:15:
[...]
Hah een losse inductie is idd wat makkelijker dan met gas te lopen klooien. De brew bag heb ik al, nog van vroeger. Ik zal eens moeten oplijsten wat ik nodig heb en vergelijken. De all-in-one oplossing en de losstaande oplossing. Maar als ik het zo zie zal het niet veel in prijs verschillen en dan lijkt me zo'n all-in-one oplossing wel gemakkelijker.
Mijn ervaring is dat een goede rolling boil en-of constante temperatuur tijdens het maischen nog wel eens een dingetje kan zijn met een (2000W) inductiekookplaat icm een 20L Brouwpan (zo'n ding met thermometer en aftapkraan, immers: je hebt een pan van meer dan 10L nodig als je een 10L batch wilt maken). Het is te doen, maar je moet de boel goed (blijven) roeren.

Dat is voor mij de primaire reden waarom ik dit niet meer doe - behalve bij batches van 5L icm een Ikea pan - en tegenwoordig de inductieplaat gebruik voor op de camping :+

Bij Unibrew is trouwens de DigiBoil 35 liter te koop voor 165 euro; effectief is die van mij een Digiboil kloon en beide zijn te gebruiken voor BIAB. Zorg er wel voor dat je op de bodem een soort van verhoging plaatst zodat de bodem van de brewbag niet gaat smelten, ik gebruik daar altijd mijn magnetron verhoging voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
35l lijkt me wel wat veel om dan uiteindelijk maar 10l te brouwen en de vriendin gaat me ook wel graag zien afkomen :P

Op 2dehands zie ik wel een Klarstein Füllhorn 30l staan. Reviews zijn wel gemengd maar het is op budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Ruitenwisser
30L zou ruim voldoende moeten zijn!

Houd er rekening mee dat voor een batch van 10L icm BIAB je iets meer water en een hogere moutstort nodig hebt waardoor je meer inhoud/volume van je ketel of pan nodig hebt.

Met BIAB en no-sparge (lees: geen spoelwater) zit ik op een batch van 10L op gemiddeld 16L aan maischwater (uiteraard afhankelijk van het brouwsel). Dan komt de moutstort er nog bij.

Als je gebruik maakt van BIAB: koop een grote en diepe zeef die past op een emmer. Dan kun je de brewbag met inhoud daarop doen voor het uitlekken en het uitknijpen om zoveel mogelijk wort eruit te halen. Vervolgens kun je deze setup ook gebruiken icm spoelwater. De inhoud in de emmer deponeer je dan in de ketel/pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Iemand ervaring met toevoegen van moutextractpoeder?

Heb begrepen dat je hiermee een wat hoger alcoholpercentage kunt krijgen zonder suiker toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
Beekforel schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:22:

Heb begrepen dat je hiermee een wat hoger alcoholpercentage kunt krijgen zonder suiker toe te voegen.
Ja je kan het eigenlijk zien als suiker, maar dan met alle eigenschappen van mout, zoals kleur en smaak. Er staan veel calculators online hoeveel je moet gebruiken. Het is wel vrij duur en het plakt echt als de ziekte. Je kan zelfs een bier brouwen met enkel moutextract en dus zonder maischen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Beekforel schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:22:

Ik niet in deze vorm, maar enkele die ik ken gebruiken het soms icm de automatische brouwketels en zware alcoholische brouwsels (Quadruple, Barleywine, etc) als de moutstort hoger is dan wat de ketel aan kan in verhouding met het aantal liters al dan niet om de SG-waarde te verbeteren.

Meer informatie: https://www.hobbybrouwen....t_moutextract_en_mout.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Jooooost schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:26:
[...]
Ja je kan het eigenlijk zien als suiker, maar dan met alle eigenschappen van mout, zoals kleur en smaak. Er staan veel calculators online hoeveel je moet gebruiken. Het is wel vrij duur en het plakt echt als de ziekte. Je kan zelfs een bier brouwen met enkel moutextract en dus zonder maischen.
Dat laatste heb ik een paar keer gedaan (cadeautje voor mijn verjaardag). Eigenlijk werkt dat verdomde goed (het maakt het brouwen een stuk makkelijker) en het eindresultaat was behoorlijk qua smaak en body.

Met het plakken had ik niet zo zeer een issue (als je mijn brouwhoekje zie dan is het één en al plakkerigheid na het maischen en-of koken), je moet wel enorm goed roeren (in mijn geval gedaan met een garde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
nwagenaar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:30:
[...]

Dat laatste heb ik een paar keer gedaan (cadeautje voor mijn verjaardag). Eigenlijk werkt dat verdomde goed (het maakt het brouwen een stuk makkelijker) en het eindresultaat was behoorlijk qua smaak en body.

Met het plakken had ik niet zo zeer een issue (als je mijn brouwhoekje zie dan is het één en al plakkerigheid na het maischen en-of koken), je moet wel enorm goed roeren (in mijn geval gedaan met een garde).
Ik maak mijn giststarters in de keuken, en de vloer plakt echt extreem als je 't zakkie dicht doet en er zo'n wolk uit komt. Het spul is trouwens retelekker door je koffie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Jooooost schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:47:
[...]
Ik maak mijn giststarters in de keuken, en de vloer plakt echt extreem als je 't zakkie dicht doet en er zo'n wolk uit komt. Het spul is trouwens retelekker door je koffie :P
Dat is de reden waarom ik ook niet meer (dingen ga doen) in de keuken als ik bezig ben met brouwen of ik doe mijn brouwschoenen uit.

Er morst nog wel eens wat, dan loop je er doorheen, etc en dat neem ik mee in de keuken. Hoor je vrouwlief toch wel de terechte mededeling doen dat ze net de keuken schoon heeft gemaakt en dat ik het mag opruimen :+

Dit weekend ga ik druk bezig met het slopen bij mij achter voor de plaatsing van een nieuwe overkapping. Deze krijgt dan ook een brouwhoek zodat ik fatsoenlijk mijn brouwmateriaal en ingredienten kwijt kan en kan gebruiken. Uiteraard heb ik rekening gehouden met het plaatsen van de klimaatkast en de tapkast 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Top man, bedankt om mee te denken.

Ik heb deze op het oog.

https://www.marktplaats.n...tijd/m2261918471-brewferm
https://www.2dehands.be/v...fullhorn-maischketel-30-l

Zo'n systeem met kraantje en ingebouwd vuurtje lijkt me iets handiger dan alles apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Ruitenwisser
Volgens mij is dat de voorloper van mijn variant. Houd wel rekening dat je mogelijk nog een spiraalkoeler nodig hebt (of gaan voor overnight chill).

Voordeel van deze is dat ie al een ingebouwde maisch mand heeft. Ik vind persoonlijk alleen de prijs wat hoog, zou wel gewoon laag inzetten ;)

[ Voor 18% gewijzigd door nwagenaar op 05-06-2025 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakTom92
nwagenaar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:28:
[...]

Ik niet in deze vorm, maar enkele die ik ken gebruiken het soms icm de automatische brouwketels en zware alcoholische brouwsels (Quadruple, Barleywine, etc) als de moutstort hoger is dan wat de ketel aan kan in verhouding met het aantal liters al dan niet om de SG-waarde te verbeteren.

Meer informatie: https://www.hobbybrouwen....t_moutextract_en_mout.htm
Ja zo gebruikten wij het ook voor een Stout met een begin SG van 1.120. In een ketel van 30L hou je maar weinig liters over als je dan geen extract gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
nwagenaar schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:37:
@Ruitenwisser
Volgens mij is dat de voorloper van mijn variant. Houd wel rekening dat je mogelijk nog een spiraalkoeler nodig hebt (of gaan voor overnight chill).

Voordeel van deze is dat ie al een ingebouwde maisch mand heeft. Ik vind persoonlijk alleen de prijs wat hoog, zou wel gewoon laag inzetten ;)
Volgens mij heb je het dan over de Brewferm? Der zijn 2 linken :P

En ja, nog een wortkoeler ook maar ik zie er wel een aantal online staan. De tweede heeft een wortkoeler maar dan geen ingebouwde maisch mand.

Een 10l gaat nog om te koelen zonder spiraalkoeler. Wij deden het met grote ijsblokken en in de pompbak zetten. Ik heb het zelf eens in de vijver laten drijven toen het ijs op was en ik nog even moest bijkoken haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Ruitenwisser schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:59:
[...]
Volgens mij heb je het dan over de Brewferm? Der zijn 2 linken :P
Ik had het primair over de 1e, dat is de 1e revisie van de Brewferm brouwketel. Effectief een aangepaste weckketel als ik het mij goed herinner. De Klarstein ziet er wat degelijker uit en lijkt erg op de Digiboil versie.
En ja, nog een wortkoeler ook maar ik zie er wel een aantal online staan. De tweede heeft een wortkoeler maar dan geen ingebouwde maisch mand.
Zo'n maischmand kun je kopen op amazon (https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title), zelf maken (een RVS binnenkant van een pedaalemmer oid, betekent wel veel boren zodat er water doorheen kan) of gewoon lekker gebruik maken van brew in a bag door een paar brewbags aan te schaffen. Zorg er wel voor dat je bij een brewbag een verhoging hebt (bijvoorbeeld zo'n ding die je gebruikt in de magnetron) zodat de brewbag niet gaat aanbranden.
Een 10l gaat nog om te koelen zonder spiraalkoeler. Wij deden het met grote ijsblokken en in de pompbak zetten. Ik heb het zelf eens in de vijver laten drijven toen het ijs op was en ik nog even moest bijkoken haha.
Of gewoon een nacht laten staan. Dit doe ik met regelmaat icm een 20L batch. En de meeste gevallen koelt het zodanig goed af dat je de volgende ochtend rond de 18 tot 20 graden zit. In de winter heb ik zelfs een keer 8 graden gehad (toen vroor het behoorlijk) en moest ik hem even bij laten komen in de woonkamer totdat ie 18 graden was. Hij vergiste daarna zonder issues en hij smaakte nog steeds goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruitenwisser
Ok, nog wat extra om op te zoeken vooraleer te beslissen. Handige aan die klarstein is dat het al met wortkoeler is en ik het gewoon kan ophalen. De brewferm moet ik laten opsturen naar België. Ik moet ook eerst nog iets anders verkopen vooraleer ik het ‘mag’ aankopen van de vriendin. Volgens haar heb ik te veel gerief haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@Ruitenwisser ik ken dat, ondanks dat mijn vrouw ook (mijn) bier lekker vindt; moet het wel in balans zijn en er zijn soms wat klachten qua ruimtegebruik. Dus als ik een grotere/andere ketel wil dan moet de oude eerst verkocht worden; dus doe ik het anders en leen ik grotere ketels als dat nodig is ;)

Afgelopen zaterdag heb ik samen met lokale brouwers een 80L gebrouwen. Dit keer in een 2-tal geleende brouwketels van 50L met beide verschillende recepten (~40L zomerbock en ~40L DDH IPA) om af te vullen op een 20L Oxebar die onder druk worden gefermenteerd zodat ze op tijd klaar zijn voor een festival (die over 3 weken gaat plaatsvinden).

Ik moet zeggen dat de Speidel Brauwmeister toch echt wel een gave ketel is. Ondanks dat die 5 jaar oud is en indertijd meer dan € 2000,- kostte, is dit wel een een kwaliteitsjump van de Arsegan 50L die wij ook hadden gebruikt.

Om onze woonkamer wat te ontzien qua Oxebars (4x20L neemt wel wat ruimte mee) heb ik ook mijn klimaatkast voor elkaar gemaakt. Gratis een koelkast gekregen, de achterkant voorzien van een 1500W heatingmat (bedoeld voor stekkies) en een Inkbird. Vervolgens was het een fluitje van een cent, de temperatuur blijft op een nette 20 tot 21 graden en ruimte genoeg voor 3x20L oxebars en de nieuwe conical Fermzilla voor 32L staat nu in de woonkamer.

Met een beetje mazzel dan zou dit spul met 1 maand niet meer in de woonkamer hoeven te staan. Tijdens het pinksterweekend een oude kippenhok gesloopt voor de plaatsing van een nieuwe overkapping tegen de schuur aan ivm temperatuur in de zomer (de nieuwe overkapping komt op het Noorden, onze huidige overkapping zit op het zuiden en afgelopen zaterdag was het gewoon niet te doen qua temperatuur daar).

Momenteel zit onze houthok aan de zijkant van de schuur en deze gaan wij verplaatsen onder de overkapping/carport waarna wij in de hele lengte van de schuur een brouwhok gaan maken met ruimte voor de tapkast, 2 klimaatkasten, werkbank, een lage werkbank voor de plaatsing van de brouwketels (incl. een gratis gekregen afzuiging) en een schap waar wij onze materiaal kwijt kunnen. Mogelijk dat we daar nog een waterpunt/waterloospunt maken, maar in feite is het niet nodig omdat onze buitenkraan nog geen 5M verder op zit en wij meer dan genoeg slang hebben om die lengte te kunnen overbruggen voor de koelspiraar, etc.

Dit zal aanzienlijk ruimte schelen in de woonkamer en de schuur, daarbij heb ik (eindelijk) mijn soort van mancave O-)

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste