Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27
Jooooost schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:58:
[...]

Flinke hopstand (300 gram) in een G40! Alles zakt mooi naar de bodem op de filterplaat. Kraakheldere IPA het gistvat in :D
hmmm die G40 heeft dus een filter plaat....
kak nou moet ik weer een G40 hebben :P

Gister enorm lopen kloten met de G30 en het filter... had nogal veel mout in de overflow (ondanks een korf/filter er over)
Ik had een dubbele maisch gedaan, maar door de beperkte hoeveelheid mout, maar wel de normale hoeveelheid water, zakte de bovenste plaat naar beneden, maar normaal de filterkorf op ligt :-( maar goed er is altijd wel iets tijdens het brouwen waar je een oplossing voor moet bedenken :+

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:22

nwagenaar

God, root. What's the differen

@-Jaap-io
Volgens mij heb je wel een paar van die universele filterplaten die je kunt kopen. Ik heb ook wel eens een paar artikelen gezien om ze zelf te maken (kost wel wat tijd, maar is relatief eenvoudig).

Zelf maak ik wel eens gebruik van een (gedisinfecteerde) honingzeef trouwens. Maar over het algemeen heb ik - door de overnightchill - relatief weinig rotzooi omdat deze na 12 tot 24 uur al lang en breed gezakt is naar de bodem :)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
nwagenaar schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:18:
@-Jaap-io
Volgens mij heb je wel een paar van die universele filterplaten die je kunt kopen. Ik heb ook wel eens een paar artikelen gezien om ze zelf te maken (kost wel wat tijd, maar is relatief eenvoudig).

Zelf maak ik wel eens gebruik van een (gedisinfecteerde) honingzeef trouwens. Maar over het algemeen heb ik - door de overnightchill - relatief weinig rotzooi omdat deze na 12 tot 24 uur al lang en breed gezakt is naar de bodem :)
Ja ik zag toevallig ook een filter plaat voor de G30... wellicht dat ik die volgende keer maar mee bestel :)

Ik ben trouwen wel benieuwd hoe jullie de flow van de circulatie pomp instellen? Gewoon volle bak open, of knijpen?
Ik las online dat volle bak open het beste zou zijn voor de flow onder in de pan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

@-Jaap-io
Gewoon voor de volle bak open. Ik doe hem alleen even dicht om tijdens het maischen even te roeren.

• -Jaap-io
nwagenaar schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:29:
@-Jaap-io
Gewoon voor de volle bak open. Ik doe hem alleen even dicht om tijdens het maischen even te roeren.
en heb jij die bovenste filter plaat er in liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

-Jaap-io schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:49:
[...]
Tegenwoordig niet meer, ik merk geen verschil in het maisch rendement en het maakt het leven een stuk makkelijker bij het roeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 14:51
-Jaap-io schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Mijn ervaring met de G30 (en G40): je mag redelijk grof schroten. Met de pomp vol open maischen door een grof beslag levert een prima rendement op, beter dan continu de pomp moeten knijpen omdat het wortpeil omhoog schiet. Dan heb je de bovenste plaat ook niet nodig. Waar je rekening mee moet houden: je moet soms even roeren (met name begin maisch en halverwege MET DE POMP UIT!).

Ik schroot vrij grof voor de G40, zolang alle kafjes maar gebroken zijn. Als je je doel SG niet gehaald hebt kun je gewoon iets langer maischen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Jooooost schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:05:
[...]

Mijn ervaring met de G30 (en G40): je mag redelijk grof schroten. Met de pomp vol open maischen door een grof beslag levert een prima rendement op, beter dan continu de pomp moeten knijpen omdat het wortpeil omhoog schiet. Dan heb je de bovenste plaat ook niet nodig. Waar je rekening mee moet houden: je moet soms even roeren (met name begin maisch en halverwege MET DE POMP UIT!).

Ik schroot vrij grof voor de G40, zolang alle kafjes maar gebroken zijn. Als je je doel SG niet gehaald hebt kun je gewoon iets langer maischen.
Ik heb ook ervaren, afgelopen brouwsessie, dat minder spoelwater ook een hoger start sg geeft 😅 nooit over nagedacht, maar eigenlijk wel logisch.

Het lastige met sg meten tijdens het magische, vind ik, dat het op 21/21° moet en het duurt best lang om het daar te krijgen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SyraW85
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 08-09 07:14
-Jaap-io schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Ik heb ook ervaren, afgelopen brouwsessie, dat minder spoelwater ook een hoger start sg geeft 😅 nooit over nagedacht, maar eigenlijk wel logisch.

Het lastige met sg meten tijdens het magische, vind ik, dat het op 21/21° moet en het duurt best lang om het daar te krijgen….
Hoeft niet specifiek op 21 graden. De meeste hydrometers zijn accuraat bij 20 graden. Zit je er wat boven kwa temperatuur is het verschil minimaal. bij grotere temperatuur afwijkingen moet je dan wat correctie toevoegen maar ook dat is vaak minimaal, bij 35c praat je dan over 4 miniscule puntjes vershil ongeveer.(bijv. 1031 wordt dan 1035)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SyraW85
Ik ga volgend weekend denk ik, eindelijk maar eens weer brouwen. Heb nog een kerstbier / oud en nieuwbier op de planning staan. Een Pumpkin Pie Ale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:53

ChUcKiE

Dus........

Ik heb bijna mijn (restjes) voorraad geïnventariseerd en wil dan copolit eens vragen wat ik ervan kan maken 😜 ik ben benieuwd wat het wordt.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
ChUcKiE schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 14:46:
Ik heb bijna mijn (restjes) voorraad geïnventariseerd en wil dan copolit eens vragen wat ik ervan kan maken 😜 ik ben benieuwd wat het wordt.
Dat kan prima, heb ik ook gedaan. Ik had een recept voor een choco porter maar net niet meer genoeg van sommige mouten. Uitdraai van voorraad in Grainfather maken en uploaden met het recept en laat hem maar suggesties maken voor aanpassingen 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SyraW85
Ik heb gewoon mijn eigen excel bestanden gemaakt met voorraad info, copilot heb ik nog nooit gebruikt. Heb tegenwoordig wel een boekje gekocht met recepten uit de oude tijd(1500 enzo). Wil daar eigenlijk nog eens mee experimenteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

[...]

Ik gebruik tegenwoordig helemaal geen spoelwater meer, met Brewfather kun je dat instellen en dan geeft ie precies aan wat je aan water moet verwarmen (dat zal iets meer zijn dan normaal).

Voordelen zijn iets minder werk en iets kortere brouwtijd (ik laat mijn maischmand gewoon uitlekken op een gedesinfecteerde pan terwijl ik mijn wort richting het kookpunt breng) en qua SG is het gewoon wat het is.

Ik heb diverse dezelfde brouwsels geprobeerd met en zonder spoelwater, het rendement verschil is minimaal (in mijn geval max 2%) terwijl de SG zonder spoelwater iets meer was (wat meer alcohol betekent en in mijn geval nooit een nadeel is :+).

Gisteren heb ik weer een nieuwe batch Dunkel Weizen gebrouwen nadat ik mijn vorige batch (10L) door de gootsteen heb gespoeld. Het recept is hetzelfde, alleen nu gaan we hem traditioneel laten vergisten ipv onder druk.

Ondanks dat de vorige batch qua kleur, schuim en reuk goed zat was het qua smaak meh. Hij was gewoon plat qua smaak en de traditionele bananen tonen kwam niet (goed) naar voren. Dus dit experiment was mislukt, wel klote om dan 10L weg te doen, maar na 6 weken was de smaak nog steeds onder de maat en ik heb er een hard hoofd in dat ie beter zou gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
nwagenaar schreef op zondag 7 september 2025 @ 06:35:
[...]

Ik gebruik tegenwoordig helemaal geen spoelwater meer, met Brewfather kun je dat instellen en dan geeft ie precies aan wat je aan water moet verwarmen (dat zal iets meer zijn dan normaal).

Voordelen zijn iets minder werk en iets kortere brouwtijd (ik laat mijn maischmand gewoon uitlekken op een gedesinfecteerde pan terwijl ik mijn wort richting het kookpunt breng) en qua SG is het gewoon wat het is.

Ik heb diverse dezelfde brouwsels geprobeerd met en zonder spoelwater, het rendement verschil is minimaal (in mijn geval max 2%) terwijl de SG zonder spoelwater iets meer was (wat meer alcohol betekent en in mijn geval nooit een nadeel is :+).

Gisteren heb ik weer een nieuwe batch Dunkel Weizen gebrouwen nadat ik mijn vorige batch (10L) door de gootsteen heb gespoeld. Het recept is hetzelfde, alleen nu gaan we hem traditioneel laten vergisten ipv onder druk.

Ondanks dat de vorige batch qua kleur, schuim en reuk goed zat was het qua smaak meh. Hij was gewoon plat qua smaak en de traditionele bananen tonen kwam niet (goed) naar voren. Dus dit experiment was mislukt, wel klote om dan 10L weg te doen, maar na 6 weken was de smaak nog steeds onder de maat en ik heb er een hard hoofd in dat ie beter zou gaan worden.
Volgende keer maar eens proberen zonder spoelen.
Doe je dan een één staps maisch?

Overigens het uitlekken van je mand hoeft niet op een gedesinfecteerde pan, je kookt het daarna nog mee 😉

Ik heb ook wel eens geprobeerd een weizen te maken, maar dat banaan kreeg ik er ook niet echt in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Jooooost schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:27:
[...]
Tuurlijk! https://share.brewfather.app/RPDTaRjHZPRjda

Het filtertje helpt, maar de kleur is in het echt ook fraai. Haziness is zeker niet erg, maar bij deze stijl vind ik helder goed passen.
Nog ff een kleine tip voor de mensen met een volautomatische brouwketel als je dit recept gaat maken (wat ik nu dus ook doe, mijn vrienden noemen hem nu al de Breakfast IPA): goed blijven checken en roeren! Het is echt Brinta :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

-Jaap-io schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:45:
[...]
Volgende keer maar eens proberen zonder spoelen.
Doe je dan een één staps maisch?
Ik hanteer gewoon mijn regulier maisch schema. Eventueel kun je 15 minuten inmaischen op 54 graden oid, maar dit is ook afhankelijk van het soort (bijvoorbeeld een Hazy IPA of Weizen).
Overigens het uitlekken van je mand hoeft niet op een gedesinfecteerde pan, je kookt het daarna nog mee 😉

Ik heb ook wel eens geprobeerd een weizen te maken, maar dat banaan kreeg ik er ook niet echt in.
Niet echt is wat anders dan helemaal niet, in mijn geval zit er gewoon geen of amper smaak. Ik vermoed dat het primair komt door vergisten onder druk, dus we gaan het over een paar weken proeven ;)

• Jooooost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 14:51
nwagenaar schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:53:
[...]

Nog ff een kleine tip voor de mensen met een volautomatische brouwketel als je dit recept gaat maken (wat ik nu dus ook doe, mijn vrienden noemen hem nu al de Breakfast IPA): goed blijven checken en roeren! Het is echt Brinta :+
Haha nice, altijd leuk als iemand je recept uitprobeert! En inderdaad, die maisvlokken worden echt pulp haha!

• -Jaap-io
ik zat trouwens nog even te denken, wanneer je geen gebruik maakt van die plaat boven op je word, hoe voorkom je dan dat er allerlei troep je overflow in gaat?
ik had om de overflow altijd zo'n korf zitten, maar die ligt op de bovenste filterplaat, dat scheelt al een hoop kaf/gruis in je overlfow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[...]

Ligt eraan. Meer spoelwater betekent i.p. wel dat je meer suikers uit je bostel kunt halen. En het extra spoelwater kun je i.p. probleemloos wegkoken.

Dus persoonlijk zou ik niet gaan besparen op spoelwater om een hoger SG te behalen: dan ben je minder efficiënt bezig.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste