-Jaap-io schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:30:
[...]
Ik heb ook ervaren, afgelopen brouwsessie, dat minder spoelwater ook een hoger start sg geeft 😅 nooit over nagedacht, maar eigenlijk wel logisch.
Het lastige met sg meten tijdens het magische, vind ik, dat het op 21/21° moet en het duurt best lang om het daar te krijgen….
Ik gebruik tegenwoordig helemaal geen spoelwater meer, met Brewfather kun je dat instellen en dan geeft ie precies aan wat je aan water moet verwarmen (dat zal iets meer zijn dan normaal).
Voordelen zijn iets minder werk en iets kortere brouwtijd (ik laat mijn maischmand gewoon uitlekken op een gedesinfecteerde pan terwijl ik mijn wort richting het kookpunt breng) en qua SG is het gewoon wat het is.
Ik heb diverse dezelfde brouwsels geprobeerd met en zonder spoelwater, het rendement verschil is minimaal (in mijn geval max 2%) terwijl de SG zonder spoelwater iets meer was (wat meer alcohol betekent en in mijn geval nooit een nadeel is

).
Gisteren heb ik weer een nieuwe batch Dunkel Weizen gebrouwen nadat ik mijn vorige batch (10L) door de gootsteen heb gespoeld. Het recept is hetzelfde, alleen nu gaan we hem traditioneel laten vergisten ipv onder druk.
Ondanks dat de vorige batch qua kleur, schuim en reuk goed zat was het qua smaak meh. Hij was gewoon plat qua smaak en de traditionele bananen tonen kwam niet (goed) naar voren. Dus dit experiment was mislukt, wel klote om dan 10L weg te doen, maar na 6 weken was de smaak nog steeds onder de maat en ik heb er een hard hoofd in dat ie beter zou gaan worden.