ChUcKiE schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:32:
N00b vraag, maar blijf je dan continue meten, totdat je de juiste SG waarde hebt bereikt? Dus onder het maischen meerdere malen meten? Wat dan kan betekenen dat je daarmee dus langer maischt dan vooraf bedacht?
Ik controleer met regelmaat de SG-waarde tijdens het maischen: sowieso 15, 10 en 5 minuten voor het einde van de maisch sessie en voor het uitmaischen van 78 graden.
Dit is simpelweg om te bepalen of de SG-waarde stabiel blijft (waardoor er geen of amper rest suikers in zit) al dan niet om te bepalen of het zijn SG-waarde voor het koken haalt (mocht dat niet zo zijn, dan kun je eventueel nog wat doen met suiker bijvoorbeeld).
Verder doe ik ook nog een zetmeeltest met betadine ter verificatie.
En heeft het spoelen van de bostel dan nog impact op de SG-waarde?
Dat kan zeker impact hebben, voor mijzelf de primaire reden om geen spoelwater meer te gebruiken (no-sparge methode): nadeel is dat je dit gedeeltelijk moet compenseren met een hogere mout stort doordat je maischwater ook meer is (niet veel hoor, tools als brewfather kunnen dit goed voor je uitrekenen), voordeel is wel dat ik consistenter ben in het eindproduct.
Ik heb het geluk dat ik een 2-tal grote brouwketels heb (Arsegan Easybrew 50 en Speidel Braumeister 50L), dus daar zit meer dan genoeg ruimte in voor mijn batches van min 40L. Mijn Brewferm gebruik ik primair voor eigen batches en het testen van recepten, dit is voor batches tot max 20L.
Met die andere ketels mik ik op minimaal 42L voor in de vergisting, dan heb ik nog meer dan genoeg L voor het afvullen op een 2-tal vaatjes, kan ik ook wat extra flesjes wegzetten voor later of om weg te geven ongeacht wat de restant van het gist depot en-of dryhop is.
Minder liters brouwen voor mijzelf is geen probleem, of in mijn thuistap nu 10L of 8L doe dat maakt geen drol uit natuurlijk. Sowieso brouw ik met regelmaat keine batches van 12L om te kunnen bepalen hoeveel L ik nu echt op de fles (of in het vaatje) krijg als gevolg van trub loss, dry hop loss en gist depot. Echt, IPA's met (meerdere) dryhop kunnen killing zijn voor wat je daadwerkelijk op de fles (of in het vaatje) krijgt
Voor de commerciele kant van mijn brouwsessies is dit anders: als je minimum 100L is - ivm afname/verkoop - en je gaat voor een 9%+ ABV-batch (RIS, Quad, Baltic Porter oid) of bijvoorbeeld een DDH Double IPA, dan gaat die 150L brouwketel de geplande105L ~ 110L (je hebt immers te maken met trub en verlies) niet halen zonder dubbel te maischen.
Zonder dubbel maischen haal je met bijvoorbeeld een RIS misschien 70% van de verwachte oplage (dus ipv 105L, max 74L). Die additionele liters is gewoon omzet, dus je wilt zoveel mogelijk rendement uit je brouwsessies halen. Je kunt natuurlijk wel extra spoelen maar dat is niet bevoorderlijk voor de SG-waardes.
Wat ik nu echt een voordeel vind van dubbel maischen is dat kan ideaal zijn om je brouwdag wat makkelijker in te delen (dus vrijdagavond schroten en 1e maisch sessie, zaterdag ochtend de rest, vervolgens overnight chill en zondag de vergisting) bijvoorbeeld door een prive aangelegenheid of druk weekend.
Afgelopen weekend heb ik geassisteerd met een Baltic Porter recept en de mout stort zat gewoon 2,5KG boven wat de ketel aan kan; we waren die ochtend om 08:00 uur begonnen en uiteindelijk waren we rond 16:15 uur klaar met alles (incl. schoonmaken). Het is dat ik die ochtend om 06:00 uur al de ketel heb voorzien van de hoeveelheid maischwater en hem op de temperatuur had ingesteld, maar anders was het hoogstwaarschijnlijk een dik uur tot 1,5 uur later (de Speidel is een mooie ketel, maar het opwarmen van 55L maischwater duurt meer dan 1,5 uur als je gebruik maakt van de buitenkraan).