-Jaap-io schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:21:
Thanks, ik ga volgende keer eens kijken
Iets anders, ik had van de week, op een typische dinsdag

, een bierproeverij en zat toevallig naast een plaatselijke imker. Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen, we hebben het idee opgevat om binnenkort eens een mede te maken, hij had nog honing over (+/-20kg

) en ik heb de spullen. Iemand hier dat wel eens gedaan?
Lees online wel dat je echt een giststarter moet maken met gistvoeding en er wordt een wijngist geadviseerd. Daarnaast kook je het water niet nadat de honig er ingedaan is, maar vooraf.
Bij het maken van Honing wijn(mead) kun je het zo moeilijk maken als je zelf wilt, maar basis honing wijn is erg simpel. Je hebt er niet veel voor nodig in iedergeval.
Goede honing, het liefst van een goede imker. is een belangrijk onderdeel.
wat gist betreft zou ik gewoon voor een goede mead yeast gaan zoals mangrove jacks.
een gist starter is wel aan te raden inderdaad, vooral als je een hoge start gravity hebt.
Honing wil je het liefst niet koken. Dus ja, water koken en dan af laten koelen tot een goede temperatuur is mogelijk. Je kan ook flessen water gebruiken, dan hoef je niet eens te koken. Wil je toch echt pasteuriseren dan kun je ook campden tablets toevoegen. Persoonlijk heb ik altijd gewoon kraanwater gebruikt wat ik kort gekookt heb, daarna aflaten koelen tot 30 graden voordat ik de honing er in gooide.
ga je fruit gebruiken, denk dan ook eens aan pectin. Dit zorgt voor betere afbraak van het fruit en dus meer smaak en aroma in je mede.
Vergeet ook niet om in de eerste week van vergisting af en toe te ontgassen. oh en..medes hebben tijd nodig en kan het dus wel 9-10 maand duren voordat ze niet meer troebel zijn, of uberhaubt te drinken zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
SyraW85 op 03-10-2025 03:50
]