@
TweakTom92
Ik gebruik meestal zowel de SG-meter en Hydrometer om zaken te bevestigen:
- De SG-meter gebruik ik tijdens het maischen meerdere malen om te bepalen of alle suikers wel zijn vrijgekomen; we blijven net zolang doormaischen totdat de SG-waarde niet meer stijgt en dit verifieer ik ook met een jodium test
- De SG-meter en Hydrometer gebruik ik na het afkoelen (dus na de kook en voordat deze in het vergistingsvat wordt gedumpt)
- De SG-meter gebruik ik tijdens de vergistingsperiode om te bepalen of deze klaar is (laatst had ik bijvoorbeeld nog wel activiteit in het waterslot, maar de SG-waarde bleef al 3 dagen gelijk)
- De SG-meter en Hydrometer gebruik ik na het einde van de vergisting en voor het bottelen
Na het afkoelen en voor het bottelen is de temperatuur van mijn wort of jongbier altijd rond de 20 graden.
De waardes op de analoge SG-meter zijn over het algemeen beter af te lezen (tov de Hydrometer), overigens merken we eigenlijk geen verschil met de digitale SG-meter van onze huurbrouwlocatie, het is misschien en puntje meer of minder; maar meestal gewoon spot on.
De reden waarom ik ook de Hydrometer gebruik is niet alleen verificatie, maar ook een manier om klein beetje een smaaktest/geurtest te doen voor vergisting en na vergisting, dit om te bepalen (en op te schrijven) hoe bepaalde bieren zich evolueren bij bepaalde gist soorten.
Overigens gebruiken wij de metingen bij het bepalen van de accijns (iig, dit doet onze huurbrouwlocatie). Ik denk niet dat ik de andere methode ga gebruiken.. Bieren met 6.9% en lager zitten in een andere categorie qua accijns afdracht, dus we proberen echt daaronder te blijven en ons aan het recept te houden qua verwachte SG/ABV (ook omdat we ervaren dat bieren onder de 7% meer afzet hebben).
Praktisch is de afdracht maar een tientje meer op 150L en zal hoogstens een paar cent meer per flesje zijn, alleen met 450 flesjes en 6 brouwsessies op deze locatie p/j is dit een besparing (wat we weer kunnen gebruiken voor de duurdere ingredienten zoals hop bijvoorbeeld). Daarbij wordt het voor ons steeds belangrijker om te doen omdat ze (weer) van plan zijn om de accijnsafdracht naar boven aan te passen terwijl de marges voor inkoop vs verkoop bij slijterijen erg dun zijn tegenwoordig
Nee, wat dat betreft zijn de bierfestivallen beter qua marges: je betaalt als brouwer een bepaalde percentage per verkocht glas (gemiddeld 25% tot 30%) en mogelijk nog wat extra kosten voor bijvoorbeeld een koelkast/stroom/kraampje oid, je schenkt 0.15cl of 0.25cl (proefglas), reguliere biertjes zijn vaak een muntje en voor complexe bieren (Triple/Quadruple IPA) en-of bieren boven de 10% (RIS/BA/etc) vragen ze meestal 1.5 tot 2 muntjes per glas terwijl een muntje gemiddeld tussen de 2,75 tot 3,50 euro bedraagt. Op deze manier kun je met vaatjes van 20L (dat effectief minimaal 18L zal tappen ivm gist restant op de bodem, tap spoelen aan het begin en morsen) een leuke omzet halen zolang je de tijd niet meetelt :+
Rijk word je er niet van - zeker niet als je hoogstens 4 festivallen p/j doet - maar het is sowieso leuk om andere brouwers te ontmoeten, ervaringen/brouwsels uit te wisselen en ik vind het ook leuk om de horen wat mensen echt denken van onze bieren al dan niet om te vernemen welke bieren we in de winkel moeten zetten; hoe je het wendt of keert: bieren in de winkel is toch wel een uithangbord (ondanks de flinterdunne marge)
[
Voor 21% gewijzigd door
nwagenaar op 19-05-2026 10:44
]