Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-05 12:33
Niets gaan doen met een bierflesje hoor, dat is alleen maar infectierisico zonder dat het iets wezenlijk toevoegt voor je. Je kan overwegen om een korrelgist erbij te kopen, die je eventueel aan je wort toevoegt als je merkt dat dit gist toch niet echt iets doet.

En zoals gezegd: bij dit gist is een starter eigenlijk echt essentieel. Mijn batch blond staat nu na 14 dagen nog steeds te borrelen, terwijl er een joekel van een starter in ging. Als ik het losse zakje gepitched had, was het denk ik niets geworden. Bij mij gaat het wel om 34 liter met een start SG van 1.080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:44

ChUcKiE

Dus........

Jooooost schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:47:
Niets gaan doen met een bierflesje hoor, dat is alleen maar infectierisico zonder dat het iets wezenlijk toevoegt voor je. Je kan overwegen om een korrelgist erbij te kopen, die je eventueel aan je wort toevoegt als je merkt dat dit gist toch niet echt iets doet.

En zoals gezegd: bij dit gist is een starter eigenlijk echt essentieel. Mijn batch blond staat nu na 14 dagen nog steeds te borrelen, terwijl er een joekel van een starter in ging. Als ik het losse zakje gepitched had, was het denk ik niets geworden. Bij mij gaat het wel om 34 liter met een start SG van 1.080.
Hmmm ondertussen zit het in een goed gereinigd/gedesinfecteerd flesje met appelsap en suiker. Misschien nog wat korrelgist erbij kopen? Welke versie voor een chouffe kloon?

Ik zag dat ik nog een zakje SafAle BE-256 heb liggen. Die zou ik er eventueel ook nog bij kunnen doen? Wellicht niet de perfecte chouffe kloon maar wellicht komt er toch wat moois uit 🤷‍♂️

[ Voor 10% gewijzigd door ChUcKiE op 07-05-2025 20:00 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:25
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dry hoppen tijdens de cold crush?
Lees verschillende dingen namelijk… ik heb een ipa die inmiddels koud is, maar ik wil er wat hop bij doen aangezien ik hem erg bitter vind en weinig fruitig. Ik heb nog amerillo liggen dus dacht waarom gooi ik dat er niet bij 😉
Ik dacht 4gr per liter (80gr totaal) voor 2 dagen en dan overhevelen op fust

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
-Jaap-io schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:27:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dry hoppen tijdens de cold crush?
Lees verschillende dingen namelijk… ik heb een ipa die inmiddels koud is, maar ik wil er wat hop bij doen aangezien ik hem erg bitter vind en weinig fruitig. Ik heb nog amerillo liggen dus dacht waarom gooi ik dat er niet bij 😉
Ik dacht 4gr per liter (80gr totaal) voor 2 dagen en dan overhevelen op fust
Zeker, dat werkt goed in mijn ervaring. Ik kan wel aanraden eerst even je gist te dumpen (komt je dry hop aroma ten goede in mijn ervaring). En je dry hop er dan 24-48 uur in laten, niet langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
ChUcKiE schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:11:
[...]

Hmmm ondertussen zit het in een goed gereinigd/gedesinfecteerd flesje met appelsap en suiker. Misschien nog wat korrelgist erbij kopen? Welke versie voor een chouffe kloon?

Ik zag dat ik nog een zakje SafAle BE-256 heb liggen. Die zou ik er eventueel ook nog bij kunnen doen? Wellicht niet de perfecte chouffe kloon maar wellicht komt er toch wat moois uit 🤷‍♂️
Ja die komt dichtbij genoeg, prima alternatief gist! Maar eerst dit gist gewoon een kans geven hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Jooooost schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:01:
[...]

Ja die komt dichtbij genoeg, prima alternatief gist! Maar eerst dit gist gewoon een kans geven hoor.
Thanks, ga ik doen. Nu schroten, morgenvroeg brouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Jooooost schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:00:
[...]

Zeker, dat werkt goed in mijn ervaring. Ik kan wel aanraden eerst even je gist te dumpen (komt je dry hop aroma ten goede in mijn ervaring). En je dry hop er dan 24-48 uur in laten, niet langer.
Ik had het gister avond al gewoon gedaan, vond het niet te hachelen, dus slechter kon het toch niet worden 😉
Vanmiddag weer een sample genomen en WAUW wat een verschil! Nu denk je hmm nog een slokje 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Jaap-io
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:30

nwagenaar

God, root. What's the differen

ChUcKiE schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:47:
[...]
Thanks, ga ik doen. Nu schroten, morgenvroeg brouwen.
Succes! Mogelijk zou je na het schroten een overnight mash kunnen doen. Ik wil hier nog mee gaan experimenteren, maar op deze manier kun je de brouwdag opdelen.

https://hopblog.nl/overnight-mash/
-Jaap-io schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:55:
[...]
Ik had het gister avond al gewoon gedaan, vond het niet te hachelen, dus slechter kon het toch niet worden 😉
Vanmiddag weer een sample genomen en WAUW wat een verschil! Nu denk je hmm nog een slokje 😉
Ja, een dryhop kan erg veel verschil uitmaken qua smaak en de esters verbloemen/optimaliseren. Zelf nog nooit gedaan tijdens het cold crashen (wat ik eigenlijk nooit doe), mede omdat ik dan toch bang ben voor oxidatie waardoor ik dit liever doe na de hoofdvergisting...

Met betrekking tot hop toevoegen: de laatste tijd ben ik bezig met hopstands (dus wort af laten koelen naar 90, 80 of 75 graden en dan de hop en-of andere ingredienten erbij in doen voor een bepaalde tijd) icm een overnight chill. Met een overnight chill merk ik al een verschil, maar met de hopstand erbij worden mijn IPA's erg lekker.

Na 6 weken een 3-tal brouwsessies te hebben gedaan voor anderen, ga ik morgen een nieuwe IPA maken. Het basis recept is de bock die ik afgelopen maandag en weken daarvoor heb gemaakt, maar uiteraard andere hopsoorten (Chinook, Centennial, Citra en Mosaic), gist (US-05) en wat meer kruiden; waaronder verse gember dat wordt toevoegd tijdens de hopstand. Eens kijken of dit iets moois gaat worden...

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Gisteren dus gebrouwen en ik zie nu dat de vergisting gestart is, het blubt goed in de klimaatkast 😊 bedankt voor alle tips, hopelijk smaakt het over een aantal weken lekker 🍺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
ChUcKiE schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:46:
Gisteren dus gebrouwen en ik zie nu dat de vergisting gestart is, het blubt goed in de klimaatkast 😊 bedankt voor alle tips, hopelijk smaakt het over een aantal weken lekker 🍺
Beter! De mijne is bijna uitvergist (ook Ardennes), wat een heerlijke lucht kwam er uit de klimaatkast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
ChUcKiE schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:46:
We komen wel proeven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Altijd welkom!! Regio noord Limburg 😊🍺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Wci8-RJ920fDMEdEgG-Y9D7soE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUI0lZueWDthPM3q3BEwpnq6.jpg?f=fotoalbum_large
Ik was niet tevreden over m’n laatste batch ipa, waarschijnlijk oude hop… weinig smaak en vooral bitter. Na de dry hop wel beter, maar nog steeds niet fantastisch… had niet de meest ideale korrels liggen…
Dus nu maar even een nieuwe batch gemaakt met hop-bong om te dry hoppen 8)

Daarnaast kregen we van brouwland Kveik Yeastery gist tester afgelopen clubavond. Dus hij staat nu op 26° met de deze gist https://brouwland.com/nl/...jYW1wYWlnbklkIjo1MzI1fQ== en na minder dan 24uur is hij al smaakvoller dan de vorige :*)
Je proeft nog wat zoetig mout, een bittertje maar ook al sinaasappel d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
-Jaap-io schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:52:
[Afbeelding]
Ik was niet tevreden over m’n laatste batch ipa, waarschijnlijk oude hop… weinig smaak en vooral bitter. Na de dry hop wel beter, maar nog steeds niet fantastisch… had niet de meest ideale korrels liggen…
Dus nu maar even een nieuwe batch gemaakt met hop-bong om te dry hoppen 8)

Daarnaast kregen we van brouwland Kveik Yeastery gist tester afgelopen clubavond. Dus hij staat nu op 26° met de deze gist https://brouwland.com/nl/...jYW1wYWlnbklkIjo1MzI1fQ== en na minder dan 24uur is hij al smaakvoller dan de vorige :*)
Je proeft nog wat zoetig mout, een bittertje maar ook al sinaasappel d:)b
Kicken!! Dat is wel echt een fijn gist ja! Kveik moet je wel eerst iets koelen voor je dryhopt, zelf houd ik 15c aan (en vergist ik op 35c haha). Hoe bewaar je je hop eigenlijk als je die oud vond? Ik bewaar het in de vriezer (als het even kan vacuum) en dat blijft vaak wel een jaartje lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
Hier overheen gekeken, wat tof!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Jooooost schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Kicken!! Dat is wel echt een fijn gist ja! Kveik moet je wel eerst iets koelen voor je dryhopt, zelf houd ik 15c aan (en vergist ik op 35c haha). Hoe bewaar je je hop eigenlijk als je die oud vond? Ik bewaar het in de vriezer (als het even kan vacuum) en dat blijft vaak wel een jaartje lekker!
Bedankt voor de tip 👍

Ik bewaar de hop ook in de vriezer, maar door verhuizing en dien ten gevolgen een tijdje niet brouwen, waren ze, een paar jaar, over datum 🫢
Heb ook mout weggegooid met een tht 20-02-22 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Jooooost schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:50:
[...]

en hoe lang vergist je voordat je gaat dry-hoppen?
ik wil eigenlijk ga dry hoppen gelijk na de hoofdvergisting (sg < 1.012) ik had ook begrepen dat je met kveik geen diacetylrust nodig hebt, is dat ook jouw ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
-Jaap-io schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:06:
[...]

en hoe lang vergist je voordat je gaat dry-hoppen?
ik wil eigenlijk ga dry hoppen gelijk na de hoofdvergisting (sg < 1.012) ik had ook begrepen dat je met kveik geen diacetylrust nodig hebt, is dat ook jouw ervaring?
Klopt, dit gist vreet zich in zo’n korte tijd overal doorheen dat een diacetylrust niet eens goed te timen zou zijn. Direct na de hoofdvergisting is lastig te timen met dit gist. Aangezien je een hop dropper hebt en dus zuurstof elimineert zou ik niets riskeren en lekker zeker uitvergisten voor je de temperatuur gaat droppen. Met een week hoofdvergisting zit je goed met Kveik. Maar, je bent een Tweaker, dus je hebt vast wel een Tilt oid toch :D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jooooost
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO17sMiR-AEB9y9BRFOVH9PfQOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X96MNETjGdFlwaStYHCd04GZ.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor het lokale streekbierfestival gebrouwen in de B150, als het goed is zo’n 120 liter APA schoon aan de haak! Eitrheim Kveik erin omdat we een beetje haast hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Jooooost schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:59:
[...]

Klopt, dit gist vreet zich in zo’n korte tijd overal doorheen dat een diacetylrust niet eens goed te timen zou zijn. Direct na de hoofdvergisting is lastig te timen met dit gist. Aangezien je een hop dropper hebt en dus zuurstof elimineert zou ik niets riskeren en lekker zeker uitvergisten voor je de temperatuur gaat droppen. Met een week hoofdvergisting zit je goed met Kveik. Maar, je bent een Tweaker, dus je hebt vast wel een Tilt oid toch :D?
Nee, geen tilt :/
Een brew brain :+
Jooooost schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 23:02:
[Afbeelding]

Vandaag voor het lokale streekbierfestival gebrouwen in de B150, als het goed is zo’n 120 liter APA schoon aan de haak! Eitrheim Kveik erin omdat we een beetje haast hebben.
Holy moly dat is een serieuze pan! Ik ken een commerciele brouwerij met een kleinere pan :X maar goed dat is een uit de hand gelopen hobby waar inmiddels ook geld mee verdient wordt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jooooost
-Jaap-io schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:27:
[...]

Nee, geen tilt :/
Een brew brain :+

[...]

Holy moly dat is een serieuze pan! Ik ken een commerciele brouwerij met een kleinere pan :X maar goed dat is een uit de hand gelopen hobby waar inmiddels ook geld mee verdient wordt ;)
Haha dit is een commerciële pan ook hoor! Het bier uit mijn eigen schuur mag ik niet verkopen op een festival dankzij alle regelgeving, vandaar! Eigenlijk hoort ie niet in dit draadje thuis ook dus haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:30

nwagenaar

God, root. What's the differen

Jooooost schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 10:44:
[...]
Haha dit is een commerciële pan ook hoor! Het bier uit mijn eigen schuur mag ik niet verkopen op een festival dankzij alle regelgeving, vandaar! Eigenlijk hoort ie niet in dit draadje thuis ook dus haha!
Muah, het gaat om het brouwen van ambachtelijk bier. Het is altijd mooi om hier ervaringen over te delen ;)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste