Homebrew bier en wijn topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:05

nwagenaar

God, root. What's the differen

@timmert26

Oops! Is mij ook wel eens overkomen, maar alleen bij de vaatjes die waren voorzien van RVS koppelingen (ik had niet opgelet of er een notch in de koppeling zat of niet). Tegenwoordig heb ik nu gewoon de RVS koppelingen vervangen voor gekleurde (rood en geel, plastic en gekocht op Amazon), sindsdien geen issues meer :+

En ja, spunding valve icm fermenteren onder druk... Ik had er dus eentje dat werkt met een Pressure Relief Valve, ik had alleen (per ongeluk) de verkeerde ingedaan: eentje die pas "afging" bij 4.5 bar (rond de 65PSI) ipv bij 1.2 bar (17 PSI). Na 2 dagen vergisten ging de 4.5B PRV los, dat wil zeggen met zoveel geweld dat het Krausen eruit vloog tegen de witte muur in onze woonkamer: het leek dus of de muur van boven naar beneden was ondergesch*ten.

Sindsdien is mijn vrouw geen voorstander meer van vergisten onder druk in de woonkamer, behalve als ik gebruik maak van een Blowtie Spunding Valve (de PRV spunding gebruik ik tegenwoordig alleen in mijn vergistingkast en is nu wel voorzien van een 17PSI PRV) :P

Gisteravond hebben we een kleine quality controle gedaan van een paar test-batches (4 in totaal). Maar nu hebben we eindelijk de onderbouwde reden gevonden waarom enkele bieren na 6 tot 8 weken spontaan een zuurtje kregen.

Eerst dachten we ergens een besmetting door het (niet goed) schoonmaken van de vaatjes of wellicht de brouwketel, maar het meest frappante was dat dit zuurtje ook hadden in batches die waren afgevuld op nieuwe flesjes en geen besmetting hadden bij batches voor of na de gebruikte brouwketel.

Ik had een vermoeden na het doornemen van de recepten, de meeste moutsoorten en hopsorten waren redelijk al over de place met uitzondering van een enkel ingredient. En ik heb het het dus kunnen reproduceren met een 2-tal test-batches: al de bieren met een zuurtje hadden zoete gedroogde sinasappelschil als ingredient (welke in de laatste 5 tot 10 minuten worden meegenomen in de kook in een hopsok en vervolgens worden verwijderd) en al deze bieren krijgen dus na 6 tot 8 weken een zuurtje.

An sich niet een groot probleem zolang het past bij het biertype, in dit geval hadden we dus een paar lichte lente/zomer biertypes waarbij dit ook gebeurde en waar het niet had mogen gebeuren.....

Nu dat we dit weten gaan we weer terug naar de leverancier die ik voorheen gebruikte, maar die kon toen niet leveren ivm voorraad issues en in dit geval was goedkoop wel een vorm van duurkoop :|

Mijn Neo Geo MVS collectie

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-07 15:19
timmert26 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:06:
Nou, gisteren is voor het eerst in 6 jaar bij mij een batch mislukt. 20L NEIPA, 400gram hop. Nu komt het;

Ik heb per ongeluk de fluid line in mijn fermenter aangesloten op de gasinlaat ipv de vloeistof uit. Toen ik heb mijn spunding valve eraan heb gehangen is dus feitelijk door de opbouwende druk al mijn NEIPA uit de fermentatieketel gedrukt. Gelukkig stond die in de schuur en niet ergens in huis. Wel echt heel zuur van deze batch, het was een erg geslaagde brouwdag :(.

Binnenkort maar opnieuw brouwen, direct bij een nieuwe batch ingredienten maar een Hopbong meebesteld om goed te kunnen dryhoppen zonder oxidatie.

Ik heb nu nog een Brewmonk V2, maar begin eigenlijk wel te neigen naar een nieuwe ketel. Paar kleine hekel dingetjes aan deze ketel. Welke ketel gebruiken jullie?

Ik heb zelf veel Kegland spul, dus de brewzilla klinkt wel interessant maar voelt niet als echt een upgrade t.o.v. de brewmonk (m.u.v. het wifi en app gedeelte). Grainfather G40 is wel serieus fraaie ketel, wel een iets andere prijs categorie. Inmiddels ook 4 jaar oud, maar heeft ook wel wat minpuntjes lees ik her en der.

Ik zag ook dat de nieuwe Brewtools B25/B50 uit is, maar die zijn het beide eigenlijk net niet qua maatvoering en al helemaal next level geprijsd.
Nou, disaster 2.0 die ook direct de ketelupgrade heeft goforceerd. Mijn brewmonk is 5min voor het bier de fermenter in ging met tafel en al omgevallen. De ketel was daarmee ook direct terminaal. Inmiddels is de G40 binnen en is hopelijk 3x scheepsrecht voor deze NEIPA :+ . Direct maar de G40 uit proberen. Wel een flink verschil is bouw kwaliteit t.o.v. brewmonk, ik denk dat het staal oprecht 3x zo dik is. Flink stukje zwaarder en ook wel groter, maar echt veel meer gewicht.

Mocht iemand nog goede do's and don't hebben voor de grainfather G40 hoor ik ze graag!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 25-07 09:03

ChUcKiE

Dus........

Vraagje, ik heb woensdagavond ook weer eens wat gebrouwen, zo'n 25 liter Lefe Blond kloon van Brewolution. Als cadeau gekregen. Nu is 25 liter (uiteindelijk 24 liter netto) net wat veel voor mijn RVS vergistingsvat. Door het waterslot komt nu een klein beetje brouwsel naar boven. Het water in het slot is daarmee wat troebel geworden.

Wat kan ik nu het beste doen? Het waterslot eruit halen, schoonmaken, en proberen er weer terug in te doen, waarbij ik ook wel eens gehad heb dat het rubberen ringetje doorgedrukt wordt en in het vat komt te liggen. Dan moet de deksel er af, rubber ringetje uit het vat vissen en alles weer netjes terug erop.

Of zo laten?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• nwagenaar

nwagenaar

@timmert26

Elk nadeel heeft z'n voordeel dus! :+

Hoe is de ketel met tafel en al omgevallen? Ik had dat afgelopen jaar ook, toen moest ik even wat kracht zetten bij het eruithalen van de moutkorf en dat deed ik door mijn voet te plaatsen op de tafel zelf; helaas bleek de tafel niet helemaal stabiel en dus viel ik van het trapje terwijl de brouwketel leek om te vallen (gelukkig was mijn vrouw er en die kon de brouwketel tegenhouden waardoor de brouwketel en batch was zo goed als gered) .

Dus als ik een goede do heb voor je nieuwe Grainfather (sowieso voor alle type brouwketels): zorg voor een goede tafel of verhoogde constructie dat stabiel is, het gewicht kan dragen en mogelijk ook goede wielen heeft. En maak als dat kan gebruik van een katrolsysteem om de moutkorf eruit te takelen (maakt het leven zoveel makkelijker en kost je maar een paar tientjes op Amazon).

• nwagenaar

nwagenaar

ChUcKiE schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:59:
Vraagje, ik heb woensdagavond ook weer eens wat gebrouwen, zo'n 25 liter Lefe Blond kloon van Brewolution. Als cadeau gekregen. Nu is 25 liter (uiteindelijk 24 liter netto) net wat veel voor mijn RVS vergistingsvat. Door het waterslot komt nu een klein beetje brouwsel naar boven. Het water in het slot is daarmee wat troebel geworden.
Ondanks dat ik probeeer altijd ruimte te houden (overhead) in mijn vergistingstank (om en nabij de 10%) kan het alsnog gebeuren dat de vergisting ervoor zorgt dat het wat harder gaat dan de bedoeling is.
Wat kan ik nu het beste doen? Het waterslot eruit halen, schoonmaken, en proberen er weer terug in te doen, waarbij ik ook wel eens gehad heb dat het rubberen ringetje doorgedrukt wordt en in het vat komt te liggen. Dan moet de deksel er af, rubber ringetje uit het vat vissen en alles weer netjes terug erop.

Of zo laten?
Je kan het doen; maar als je geen spare waterslot ergens hebt liggen om even snel de boel te kunnen vervangen en ook gezien je issue met het rubbere ringetje; dan is er (vanuit mijn kant) teveel kans op dat het verkeerd gaat (lees: kans op besmetting of oxidatie).

Als het na 3 dagen zo is en blijft: gewoon zo laten is mijn ervaring omdat de hoofdvergisting (en de meest heftige reactie) zo goed als voorbij is. Mocht het toch door het waterslot gaan en je krijgt wat rotzooi, gewoon de boel schoonmaken met alcohol en een doekje oid.

Kleine tip: ik heb al mijn deksels met rubberen ringetjes vervangen voor rubberen stops waar dat kon en-of het gat aangepast om een rubberen stop erin te kunnen doen. Dat maakt het leven zoveel makkelijker met schoonmaken en ze zijn ook veel steviger dan die ringetjes (heb er al meer dan genoeg van die ringetjes kapot gekregen).

• timmert26
nwagenaar schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:08:
@timmert26

Elk nadeel heeft z'n voordeel dus! :+

Hoe is de ketel met tafel en al omgevallen? Ik had dat afgelopen jaar ook, toen moest ik even wat kracht zetten bij het eruithalen van de moutkorf en dat deed ik door mijn voet te plaatsen op de tafel zelf; helaas bleek de tafel niet helemaal stabiel en dus viel ik van het trapje terwijl de brouwketel leek om te vallen (gelukkig was mijn vrouw er en die kon de brouwketel tegenhouden waardoor de brouwketel en batch was zo goed als gered) .

Dus als ik een goede do heb voor je nieuwe Grainfather (sowieso voor alle type brouwketels): zorg voor een goede tafel of verhoogde constructie dat stabiel is, het gewicht kan dragen en mogelijk ook goede wielen heeft. En maak als dat kan gebruik van een katrolsysteem om de moutkorf eruit te takelen (maakt het leven zoveel makkelijker en kost je maar een paar tientjes op Amazon).
We hebben een grote ronde buitentafel met drie poot (en 3 poot om het blad te houden). Mijn idee was juist een beetje om 40kg op zo'n blad houden poot te zetten, maar die zat net tussen 2 voetpoten in. Heel langzaam is de tafel gaan kantelen denk ik en toen viel de hele tafel om.

De G40 heeft een pomp voor koelen en kan dus gewoon lekker op de grond blijven staan :p. De brewmonk moest altijd op tafel anders kreeg ik het niet afgetapt in de vergistingstank.

• nwagenaar

nwagenaar

timmert26 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:30:
[...]

We hebben een grote ronde buitentafel met drie poot (en 3 poot om het blad te houden). Mijn idee was juist een beetje om 40kg op zo'n blad houden poot te zetten, maar die zat net tussen 2 voetpoten in. Heel langzaam is de tafel gaan kantelen denk ik en toen viel de hele tafel om.
Onze buitentafel heeft weliswaar 4 poten, maar 1 van de poten wiebelde dus (bleek later) omdat die geen goed contact maakte met de grond (een paar mm, maar voldoende om de boel om te laten tippen zodra er gewicht op de tafel kwam). Afgezien van schaamte en wat schrammen, gelukkig niets ernstigs overgehouden (en het staat ook nog eens op camera :+)
De G40 heeft een pomp voor koelen en kan dus gewoon lekker op de grond blijven staan :p. De brewmonk moest altijd op tafel anders kreeg ik het niet afgetapt in de vergistingstank.
Dat is wel enorm relaxed. Dat vind ik ook zo mooi aan de Speidel die ik heb staan (die heeft ook een koelsysteem ingebouwd in de ketel zelf, ideaal). Maar voor de moutkorf of brewbag gebruik ik tegenwoordig zo'n katrol/takel zodat ik hem makkelijk, gecontroleerd maar ook in mijn eentje eruit kan halen.

Dit werkt helemaal mooi sinds dat ik van die speciekuipen gebruik om de boel uit te laten lekken; met relatief weinig moeite kan ik ze er zelf boven laten hangen en uit laten lekken terwijl de ketel richting het kookpunt gaat.

• timmert26
nwagenaar schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:57:
[...]

Onze buitentafel heeft weliswaar 4 poten, maar 1 van de poten wiebelde dus (bleek later) omdat die geen goed contact maakte met de grond (een paar mm, maar voldoende om de boel om te laten tippen zodra er gewicht op de tafel kwam). Afgezien van schaamte en wat schrammen, gelukkig niets ernstigs overgehouden (en het staat ook nog eens op camera :+)

[...]

Dat is wel enorm relaxed. Dat vind ik ook zo mooi aan de Speidel die ik heb staan (die heeft ook een koelsysteem ingebouwd in de ketel zelf, ideaal). Maar voor de moutkorf of brewbag gebruik ik tegenwoordig zo'n katrol/takel zodat ik hem makkelijk, gecontroleerd maar ook in mijn eentje eruit kan halen.

Dit werkt helemaal mooi sinds dat ik van die speciekuipen gebruik om de boel uit te laten lekken; met relatief weinig moeite kan ik ze er zelf boven laten hangen en uit laten lekken terwijl de ketel richting het kookpunt gaat.
tot nu toe kon ik altijd prima gewoon de moutkorf er met de hand uittillen. Misschien als ik hier naar flink moutstort ga dat dat een andere verhaal wordt. Voor nu probeer ik het maar eerst zo :-)
Speciekuip is ook wel een goede om alles in schoon te maken :o . Met die counterflow kan ik het warme water dan gewoon inpompen en dat gebruiken om schoon te maken. Net iets meer sustainable

• nwagenaar

nwagenaar

@timmert26

Dat doe ik dus ook. Scheelt enorm veel gesmeed en gedoe, daarbij ook duurzamer ;)

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste